18 května, 2024

Agentovné

Celý svůj život jsem prožil v Českobratrské evangelické církvi. Svůj konec to vzalo letos v srpnu, ale předchozích čtyřicet let života jsem tam byl velmi aktivním členem. Můj tatínek byl po dlouhá desetiletí představeným malého sboru v západních Čechách a tento sbor je v celé církvi asi jediný, který přežije její konec… Je na ní už několik let absolutně nezávislý. Stále je papírově součástí církve, stále se přesně podle církevních řádů podílí na rozhodovacích procesech, stále ještě využívá těch několika stále se zmenšujících výhod církevního společenství, ale už na církvi nezávisí ani majetkově, ani finančně a vlastně už vůbec nijak. Pokud by dneska celá církev skončila, nebo pokud by zítra přišla s nějakým nesmyslem přes čáru, tak to sbor prostě nepozná.

Stálo to usilovnou práci a spoustu peněz, ale díky velkému úsilí mého bratra, mého tatínka a dalších lidí okolo nich se to podařilo. Jednou bych si přál, aby se přesně takhle zařídila naše zemička v rámci EU. Aby v tichosti a klidu pracovala na své samostatnosti, aby jí de facto dosáhla a až si toho v Jůnii všimnou a budou proti tomu něco dělat, tak už to bude jedno.

Můj tatínek byl jeden z prvních, který rozpoznal a také nahlas ventiloval, že církev jde do úpadku. Poznal to zcela jednoduše. Začalo ubývat lidí. Na bohoslužbách bylo postupně stále prázdněji. Důvodů to mělo spoustu. Lidé se stěhovali z venkova do měst, mládež neměla o takové blbosti jako je Bůh zájem, církev se stále více angažovala v politice, díky čemuž se lidé začali víc hádat… a nemělo to žádný konec. Pak to postupně začalo být vidět i ve velkých městech, pak dokonce i v Praze a vedení církve reagovalo tak jako dneska reaguje i stát.

Začalo to okecávat.

Vznikaly různé komise, ty produkovaly různé návrhy. Vznikaly různé fondy, zmocněnci pro mládež i pro seniory, řešilo se, kdo vlastně za to může, že lidi do kostela nechodí, pak se zas vymýšlelo, čí je to práce, ty lidi oslovit, ale výsledek byl pořád stejný. Lidí ubývalo, protože každou chvíli něčí křehká víra nevydržela další politickou agitku v řadě nebo nevydržela kázání, která se stále více rozcházela s realitou lidí. Dokonce na tak přímé úrovni vzájemné integrace – farář vs. sbor, se kázání míjela s potřebami lidí v lavicích.

Církev vždycky rostla díky misii – tedy díky kázání evangelia nevěřícím, ale to tady nikdo prostě nedělal. Církev se na to už dlouho nezaměřovala, nikoho k tomu nevedla a tak to dneska už vlastně nikdo neumí, i když návod v Bibli pořád je.

Ale čím víc bylo vidět, že je církev v krizi, tím sebevražednější měla chování. Církev se přidala ke katolíkům s hentěmi „církevními restitucemi,“ což jinými slovy znamenalo, že se připravila o trvalý zdroj financování farářských platů. V posledních letech tak i farníci mají „každoroční zvyšování daní.“ Státní kompenzace nestačí a navíc stále klesají, k tomu stále klesá počet platících členů a výsledek se samozřejmě dostavil. Sbory se slučují, tam kde dřív byli tři faráři v regionu, tam je dneska jeden, ten má ještě menší přehled o starostech svých oveček, ale o to víc je politicky aktivní… Místo aby v Bibli četli, jak se to dělá, aby se šířilo evangelium, tak vymýšlejí, jak to zařídit, aby žehnání homosexuálním manželstvím, nebylo v rozporu s Písmem.

Všechny pokusy o reformu jsou asi tak stejné, jako vládnutí Petra Fialy. Ve skutečnosti je to spíš řízená likvidace. Ještě chvíli bude možné žít z prodeje církevních nemovitostí, ještě chvíli bude možné sbory slučovat, ještě chvíli budou ubývající farníci platit, babičky, co chodily do kostela celý život, ještě budou mít církevní pohřeb… a pak… to nikdo neví. Jak vypadá konec staleté instituce?

Ve stejné době se odhaduje, že různí ezoterici, astrologové, psychologové, koučové, guru Járové, Otevři svou myslové, psychosomatici, ale i naprostí šarlatáni a obchodníci s teplou vodou, tady ročně utrží asi tak desetkrát tolik peněz, než je rozpočet všech církví dohromady… Inu, to máte tak, když si necháte tento obrovský „trh“ s lidskými starostmi vzít a místo skutečných problémů nejchudších a nejzranitelnějších řešíte, jaký je církevní vztah k Taiwanu a homosexuální manželství.

Problémy lidí prostě budou řešit jiní. A řeší to zcela zřejmě tak dobře, že jim lidé dají desetkrát tolik peněz, než církvím. Obejdou se bez majetkových restitucí i bez státní podpory. Tak jednoduché to je. Ani občasné příběhy lidí, kteří byli zneužiti nějakým Járou, nijak této scéně neubírají na atraktivnosti.

Proč to celé píšu…

V posledních dnech se ke mě dostalo několik analýz naší dezinformační scény... Mají asi tak stejnou hodnotu, jako analýzy situace v mé bývalé církvi. To si tak vezmete ty nejznámější portály, které říkají něco jiného, než vláda a velká mééédia a začnete psát tabulky, kolik vlastně vydělávají. A zjistíte, že nic moc. Ale přesto poptávka po nich roste, přibývá lidí, kteří je sledují, asi jim i přibývá peněz, ale kurňa oni existují i bez podpory Sorošových fondů, existují i bez státní podpory a lidi za nimi jdou a nijak nepomůže, že si Fiala z Brna přivedl dalšího kinderodborníka na dezinfo.

Na mě jako obvykle zapomněli… I když je pravidelně upozorňuju, že by si mě tam měli přidat a to na čelní místa. Proč? To zjistíte příští rok v březnu… na moje narozeniny.

Samozřejmě v těch analýzách řeší proruské narativy, různě se tam z toho vyvracejí, ale jako sláma z bot z toho čouhá, že si s tím nevědí rady. Dokonce už hořce přiznávají, že jakékoliv upozornění na nějakého dezinformátora, mu jen udělá reklamu. Není nic lepšího než zakázané ovoce. V Trutnově Jindrovi na nátlak modroptácké radnice zrušili možnost pronájmu jakéhokoliv sálu, takže to tam dneska budou mít na náměstí… Trutnov je pro mě naprosto z ruky, ale prostě tam pojedu a také promluvím. Díky za reklamu, modrý straky! Takhle už je to dneska vždycky.

Honzík Cemper se teď pokouší vybírat na Doniu peníze na vzdělávání společnosti proti dezinformacím. Za tři týdny už vybral skoro dvacet tisíc. Doufám, že to dokáže, vybere dost a udělá další analýzu, která zase bude jen reklama pro nás. Ale ani libtardi už ho nechtějí platit… Soroš se také stahuje z Evropy… tak snad ještě Norské fondy nebo Vítek a fondy z jeho ministerstva… i když… Redl chce svůj podíl a to je hodně peněz.

Všechno je samozřejmě zbytečné, protože ani média ani libtardí neziskovky nedělají to základní – nemluví pravdu. Jen papouškují propagandu o tom, jak Rusku už rok a půl dochází munice a diví se, že jim lidi nevěří a jdou raději na Vidlákovy kydy. Obchodník s deštěm a sémantický vizionář František Vrábel už také ve svých analýzách navrhoval vypnutí sociálních sítí. Libtardi už dávno obvolávají soukromý sektor a snaží se zabránit, aby na dezinformačních webech inzeroval. Všechno je zbytečné… Teď to došlo dokonce tak daleko, že Marek Stoniš přišel s novým měsíčníkem, To. První vydání zmizelo z trafik během jednoho dne…

Stejně jako církev za třicet let přátelské kritiky nikdy nedošla k tomu, aby tu byla pro ty, kteří ji potřebují, ale místo toho lezla do zadnic těm, kteří ji nepotřebují, stejně tak naše pravdomluvná média nemají šanci dojít k tomu, aby začaly mluvit hlasem obyčejných lidí. Protože tam není možná ani přátelská kritika. Bartoníček si dovolil zveřejnit rozhovor se mnou jen jednou… už to nikdy neudělá, protože ho málem ukousali jeho vlastní. Proto budou pořád jen dělat analýzy dezinfo scény, které budou stále zoufalejší a zoufalejší. Budou vypadat stejně jako církevní analýzy, proč lidi nechodí do kostela. A stejně jako v církvi pak dojdou k tomu, že to vlastně nevadí. Poločas rozpadu Českobratrské církve evangelické je deset let. Každé sčítání lidu se k ní přihlásí polovina lidí, co minule. Co je oficiální stanovisko církve? Že na tom nezáleží…

Co je oficiální stanovisko majnstrýmových médií? Všechno dělají dobře, ale za klesající počet diváků a čtenářů může Rusák s narativem, který tu rozdává tisíc euro. Dokonce to mají schválené od vrchního čučkaře. Ne, poptávka jim neklesá, protože se stále více míjejí s tím, co zažívají jejich čtenáři. Poptávka jim neklesá, protože jsou ve své propagandě stále průhlednější a bezohlednější. Může za to Putin.

Ať už se považujete za pravičáky nebo levičáky, určitě se shodneme na tom, že tržní síly jsou jedny z největších věcí na této planetě. Nabídka a poptávka jsou největší diktátor a nedokázal ji ukočírovat ani Trocký, ani Mao-Ce-Tung, ani Stalin a ani v USA se jim prohibice moc nepovedla. Jestliže církev nedokázala vyjít vstříc poptávce svých oveček, promtně ji uspokojili psychologové, koučové a šarlatáni. I když oni na začátku neměli nic a církev měla síť „poboček“ po celé republice, měla organizační strukturu a staleté know-how. Stačilo deset let a tohle všechno bylo pasé.

Jestliže média nejsou ochotna do veřejného prostoru vnášet hlas obyčejných lidí (na které přece není třeba brát ohled, jak řekl náš generálprezident), poptávka je promtně uspokojena alternativními influencery, blogery i zběhnutými novináři. I když na začátku nemají nic a média mají kamery, přenosové vozy, studia i organizační strukturu…

Zákon nabídky a poptávky nedokázali ukočírovat ani policajti v Chicagu. Lidé jen byli ochotni za whisky zaplatit víc. Stejně tak nikdo neukočíruje poptávku po zastání se obyčejného člověka ve veřejném prostoru. Čím víc ho budou omezovat, čím víc ho budou kriminalizovat, čím víc budou mazat a dělat analýzy, tím víc ho lidi budou chtít a budou ochotni za to platit. Nezachrání to žádná analýza s narativy… zachránit by to mohl jen opak – kdyby velká média mluvila hlasem obyčejných lidí. Ale to oni neudělají. Raději budou pracovat na svém sebezničení, budou se chovat stále iracionálněji.

Všechny analýzy dezinfo scény se totiž shodují na jednom. Majnstrýmu diváci a čtenáři ubývají a dezinformátorům přibývají. Já k tomu už ddlouho dodávám, že se jedná o jev naprosto jednosměrný. Jednoho dne se z majnstrýmové většiny stane majnstrýmová menšina a z alternativní menšiny se stane alternativní většina. Nebude to trvat dlouho. Podívejte se, jak rychle v Německu roste AfD. Zhruba stejně rychle roste i alternativní scéna tady u nás. Jednoho dne pak v České televizi se zděšením zjistí, že dezoláti už na to dokonce mají i víc peněz.

Proto se přidávám k výrazu, který vymyslel Franta Kubásek… Agentovné. Když jsme všichni agenti ruské hybridní propagandy, tak nás prostě podporujete agentovným.

A já vám za to děkuji.

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí a podpořit vlastní národní občanskou společnost, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle agentovné alespoň 350,- Kč, může si na oplátku vyžádat knihy, trička nebo placky z nabídky.

187 thoughts on “Agentovné

    1. Tak hlavně, že na Poláky ve volbách nezabralo ničím nepodložené strašení migranty. On už ten bruseláčský Scallop zvaný Tusk migrační pakt rád podepíše.

    2. Včera se probudil i Řehka. Za protiislámské myšlenky byl před pár lety PČR potahován pan Konvička, inu špatné načasování..

  1. Tentokrát Vidlák o víře, trhu, historii, ba i Stalinovi. I Jindru Rajchla, zas, k tomu vzal. Četbou naveden hádám, že sličná paní Rédová už už chystá manuál jak zachycovat bohatství až začne prokapávat k málo úspěšným, starým a bezmocným. Jen co náš zubožený stát, díky poptávce po čemkoli, pomocí ruky trhu co maká zisk, jak se patří, zbohatne. Ne, že ne. Ano. Teprv pak bude líp.

    1. Pscha! Nějaký kontrolní úřad. Ukrajinské obilí je naprosto v pořádku, psala to Drábová a potvrdilo to stepní orákulum, grcálek i scallop. Čili je to směroplatný a nějaký biochemici tady nebudou šířit proruský narativy.

  2. No nák strácím optimismus ………..
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-politika-schillerova-vladnout-jsme-pripraveni-hned-ale-ne-s-spd-238455#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

    Vraťme se k tomu, že by se vám to povedlo a byly předčasné volby. Tomio Okamura již nyní láká hnutí ANO k společné vládě. Je SPD váš případný koaliční partner?

    Tomio Okamura o tom mluví do médií víc, než je pravda. Já si neumím představit, že bychom vládli se stranou, která chce vystoupit s EU a z NATO. Pro nás je to nepřekročitelné. Chceme zůstat součástí Evropské unie, byť kritizujeme některé její kroky a chceme, aby se reformovala. Vystoupení z EU si neumím představit ani jako bývalá ministryně financí, ani jako politička, ani jako občanka České republiky.

    A že bychom vystoupili z NATO? To snad nemusím ani vysvětlovat. Vždyť se podívejme na bezpečnostní situaci ve světě. Kousek od hranic je válka a teď začala další krutá válka v Izraeli. Neumím si představit, že bychom nebyli součástí NATO. Co bychom dělali? My, taková malá země uprostřed Evropy.

    Jako dvě jediné opoziční strany v některých věcech spolupracujeme, mnohdy sledujeme podobné cíle, ale mnohdy také ne. Máme dostatek vlastních poslanců, abychom byli schopni svolat sami hlasování o nedůvěře vládě nebo se obrátit na ústavní soudce.

    Přišel za vámi nebo Andrejem Babišem jednat o tom, jestli byste přece jenom nenašli nějakou shodu?

    Nic takového neproběhlo, ani nevidím žádný důvod, proč by to mělo probíhat.

    Nedávno jsme se na to ptali i vašeho stínového předsedy vlády Karla Havlíčka – s kým byste vlastně chtěli vládnout? I když hnutí ANO rostou preference, není pravděpodobné, že byste se přehoupli přes padesát procent a mohli vládnout sami.

    TO nepotřebuje komentář vlastně to je v kelu co nato říkáte pane Vidlák?

    1. Nemůžu si pomoct, já to světlo v tunelu nevidím, defakto toto znamená při současných preferencích že aby Babiš vládnul koho si muže přibrat?

      1. přiberou „reformovanou“ ODS, tzn. zase s námi vyjebou

        pojede se to samé, co teď, jen likvidace bude o něco pomalejší

        poslední zhasne

    2. Výroky Schillerové ohledně Tomia Okamury, pevném „ukotvení“ ČR v Severoatlatické alianci, reformovatelnosti EU…jsou pro mne signálem (copyright Petr Fiala), že hnutí pana Babiše můj hlas nikdy nedostane. ANO vnímám jako konkurenci vůči demoliční pětce, nikoliv tedy konstruktivní opozici…

        1. Nejde vůbec o vystoupení z NATO, to si myslím že stejně už dnes nejde bez katastrof pro nás.
          Jde oto že veřejně řikají že s SPD nepůjdou a tím pádem jaké jsou možnosti dobrá pro nás nikoliv. Přece je jasné že ve vládě by Okamura ubral. A na změnu je to defakto jediná možnost

  3. Tak nám skončila ruská ofenzíva v Doněcku. Útok na Avdijivku skončil tradičně – nedostatkem pytlů na mrtvoly.

    A do toho budou místní lžiexperti blábolit o boji do posledního ukrajince. Pohádky ovčí babičky je přesně to, co si hnojník zaslouží.

          1. Nepochybně považují rozbombardovanou nemocnici za boží požehnání. Vždyť nemocnice je projev západní dekadence.

            1. Ale až taková kritika tamtěch zásadně obranných sil je dost nečekaná! Tak civily na hraničním přechodu zase až zítra, ju?

              1. Celý ukrajinská národ je projev západního úpadku. Skutečný ukrajinec se pozná podle toho, že je to vlastně rus.

      1. Správně, nevhodné informace je potřeba hned v zárodku popřít. Jen pak můžete žít spokojeně ve lži.

        Hlavně si musíte ZAKÁZAT cokoliv, co popírá vítězné tažení geniálního geniála liliputina.

        1. Další ukázkový studijní materiál ohledně projekce. Ano, takhle přesně referenti fungují. Ještě tam chybí odložení páteře a zbytků šedé kůry každé ráno na vrátnici a při odchodu nafasovaný kinedril, aby se ze sebe nepoblili už cestou.

          1. Odložit můžete pouze něco, co máte.
            Má-li místní zakomplexovaný vysíráček místo páteře gumovou hadičku a jeho mozkožroutek chcípl hlady, co má to ubohé stvořeníčko odložit… ha?

        2. Už máte s Lipavským zajištěnou tu dovolenou na Krymu? Má už Lipavský natištěné pozvánky na silvestrovskou oslavu?

    1. Nakonec to, škeblo, dopadne stejně jako v Bachmutu.
      Tam Rus taky tradičně prohrával, neměl čím střílet, dnes a denně dostával na prdel a to tak dlouho až Bachmut padl a s ním polovina ukrarmády.
      Jak přes kopírák.
      Apropos, není to tak dávno, co jsem si dal Spaghetti con le cozze.
      V této formě jsou škeble fajn.

      1. Co polovina! Vždyť tam padly tři poloviny ukrajinksé armády!!

        A od té doby ukrajina žádnou armádu nemá. Psal to vidlák – hned vedle blogu o tom, jak ČEZ odpojuje maminkám elektřinu, aby nemohli dětem ohřát oběd.

        Ty krávo, místní debilové tomu fakt věří :-)))

        1. Škebla když se rozparádí, když se tak nějak otevře, jak vidno, něco z ní vždy vypadne. Jeden by si mohl i říci: “ Hle, že by perla?“
          Bohužel. Zas je to jen hovno.

    2. ukrajina už dobyla moskvu, že je tomu tak? já už to nesleduju, ale ČT to říkala už před rokem, tak to už musí být 3x pravda, jako že je bůh trojjediný

      1. Já vím, do Vás tady Vidlhář už léta hustí pohádky o tom, jak ukrajinci chtějí obsadit Moskvu nebo rovnou Vladivostok. Kdybyste těmto pitomostem nevěřil, život by ztratil smysl.

        1. Správně. Moderní bakalhář věří úplně jiným pohádkám, třeba o rozdělení Novoruska na dvě části do konce srpna. No dobře, do konce září. No dobře, není časový plán, ale jde to správným směrem, wunderwaffen jdou vítězně vpřed, důkazem je jedna dobytá vesnice, po které se dobyvatelé můžou jakž takž bezpečně pohybovat jen v noci. A pak se nějaký zpropadený dezolát podívá na mapu a celé zmatené broučko nechápe, že jsou jeho pohádky k smíchu.

      1. Zítra se budete zase učit o tom, že u avdijivky to nebyl útok tisícovkami kanonefutru, ale „aktivní obrana“. Nebo možné Vidlhář vymyslí nějakou novou pohádku ovčí babičky.

        1. Evidentně cukříček nedostalo, je celé rozrušené. Ono takové fialové storno poplatky za zrušenou dovolenou na Krymu taky udělají svoje.

    3. A takhle nějaký důkazeček, alespoň mikroskopický, by, škebličko, nebyl? Tvá pevná víra v to, že to pořád ještě není v zadeli tak nějak nepostačuje. Jeden raketový útok s pár trefenými vrtulníky válku fakt nevyhrává.

      1. Ano, je to internetové „fórum“ podle těch nejčistších libtardích zásad: „Jediná pravda je ta naše pravda a o ní není potřeba diskutovat. A pokud by si náhodou někdo diskutovat dovolil, my už si na něj posvítíme!“

  4. Co se týká hen té přetřásané církve, lze snad pro uklidnění konstatovat, že v tom upadání není sama.
    Upadá ledasjaká církev, dalo by se dokonce říci, že jeví se to jako trend.
    Bude to tím, že nic neroste do nebe a vždy přichází doba, kdy staré je nenápadně nahrazováno něčím novým.
    A ať kdo chce dělá co chce, ať třeba i třeba řve a kope nožičkama, nezmění to.
    Lepší je nechat proces plynout, ve výsledku to nakonec vůbec nemusí být v obecný neprospěch.

    1. Lidé nemají ujasněno, co je církev. Jedni ji berou jen jako kněžskou strukturu v rámci denominace, druzí jako sbor všech, kdo věří v rámci té denominace, další jako všechny věřící v příslušného boha.
      V každém případě se konkrétně v ČR především křesťanským denominacím velmi snižují stavy těch, kdo se k nim a ke své víře otevřeně hlásí. Stačí si srovnat údaje ze sčítání lidu z let 1991, 2001, 2011 a 2021. Velmi strmý pokles z milionů a statisíců na čísla o řád nižší, kdy ovšem těch několik miliónů z 91. asi nelze brát za relevantní, protože značná část lidí to tehdy brala za symbolický, opožděný – protože už beztrestný protikomunistický „disent“.

      I bez toho původně početného „disentu“ ale jde o signifikantní odklon od klasifikované víry. Zdaleka největší část populace ale pořád vlastně víceméně spadá pod pojem agnostik. Hubatý ateista by řekl duchaři. Je to blíže nepojmenovatelné „cosi nad námi“. Buď bůh, energie, záhadná vesmírná matrice, prostě cosi, co nás jaksi přesahuje. Pramení to z toho, že se neví, jak vznikl vesmír. A především se neví, jak vznikl život. Mnou pro svoji sebestřednou nadutost mimořádně neoblíbený páter, fráter, magnificence, eminence, existence a svobodník Halík to nazývá něcismus. Protože jej fakt nemám rád, tak mu velmi po lidsku nepřeju, že vymyslel nějaký slovo. Nicméně ten vypovídající název tím našel.

      1. No, podle mě když se řekne církev, jedná se o firmu na zpracování lidské víry, kdy výsledný produkt je matérie v podobě hmotného zisku a moc nad určitou – větší, či menší lidskou skupinou. I politický vliv.
        Lze spokojeně žít i bez všech církví celého světa a přitom nevěřit nebo věřit v boha.
        Otázkou je, pakliže by taková situace globálně vznikla, čím by se v takovém případě církevní žrecové živili.

    2. tak to neni pravda upada katolicka cirkev , ale treba v latinsky americe rostou protestanti

      https://denikreferendum.cz/clanek/19160-upadek-katolicke-cirkve-v-latinske-americe

      https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/latinska-amerika-katolicka-cirkev-krestanstvi-brazilie-letnicni-hnuti.A220112_143537_zahranicni_jhr

      brat cechy coz je aktualne nejateistictejsi zeme na planete jako nejakej etalon a na zaklade toho resit cirkev ve svete je trochu mimo.

  5. Problem je, ze clovek Boha k zivotu potrebuje. Cirkev nie. Ale cirkev dava pocit sily, istoty, stability.

    A ano, trvam na tom, ze clovek Boha potrebuje … aj ked ho niekedy nazyva humanizmom ci genderizmom … potrebuje ideu, ku ktorej uprie svoje snazenie, a je uuplne jedno, ci ta idea je priamo cloveku napomocna (Boh), alebo clovek sa citi napomocny inym (humanizmus, genderizmus, woke) ci sam sebe (mamon)

    1. Úplně bohatě by stačilo, přidržovat se Desatera.
      Jenže ti, co si říkají moderní lidé a počítají se do moderní civilizace, jím pohrdají.
      Doslova. Pohrdají Bohem, církví, i tím Desaterem, vysmívají se tomu všemu, že oni jsou nad věcí, žádné berličky nepotřebují a na nějaká „doporučení“ serou.
      Do kostela chodím jen na půlnoční, ale neznabohem mě nazvat nelze. Nepohrdám věřícími, naopak.
      Koupil jsem si Stonišovo „TO“ a naprosto ve všem souhlasím s hluboce věřícím, praktikujícím panem režisérem Strachem.
      Ten magazín vypadá velice dobře a mohu ho jen doporučit zdejším mudrlantům a poučovačům. Třeba by je to zklidnilo.

      1. A ktereho? Toho puvodniho, ktere slibovalo stihani viny az do ctvrteho pokoleni nebo se bavime o nejake zpotvorenine z dilny tech modernich lidicek?

      2. A ještě jednu věc bych měl.
        Po přečtení rozhovoru s Panem režisérem Strachem jsem se rozhodl, že sem na tento web, zajdu už jen občas.
        Přistihl jsem se totiž, že po pročtení komentářů odcházím od obrazovky do pracovny akorát tak nasraný, jak senkrovna.
        Není to zrovna tím, že sem chodí škebloni, emy, sibyly a krtečci. Ty umíme přerolovat všichni.

        Je to kurva tím, že skoro pod každým článkem, ať je prakticky o čemkoliv (s výjimkou článků a příspěvků Alefa) se celým tím štosem komentářů pod články, táhne jako červená nit jenom negativismus, pesimismus, nasranost a styl myšlení, který snad ani neumím pojmenovat a které sem pravidelně vnáší Schumacher, pravděpodobně poměrně chytrý člověk.
        Myslel jsem prve, že si sem budu chodit pro poučení, jiný pohled jiných lidí, jak to vidí oni, v jiných situacích, než ve které jsem já.
        Nálepky, negativismus, skepse, tlačení lidí, o kterých fakticky nic nevíme, co jsou zač – a pak teď nejnověji antisemitismus, ty tu teď bohužel převažují.
        Škoda.

      3. Jakože zrušíme tržní ekonomiku? „Nepožádáš statku bližního svého.“

        A otrokyně se tedy povolují? „Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku nebo po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu. Aniž požádáš statku jeho.“

        1. Proč sem sereš býky a osly, otroky a otrokyně?
          https://farnostvacenovice.cz/desatero-bozich-prikazani/
          Je tohle málo srozumitelné i pro Tebe, tdx?
          Nebo proč sem pereš býky a osly, otroky a otrokyně?
          Ten odkaz na „vacenovické“ Desatero, je zcela přesná forma toho Desatera, kterému nás učil a ke kterému nás vedl nesmírně laskavý, a empatický pan farář v náboženství. Chodil jsem do něj kvůli babičce už od 1. třídy, ale pak i kvůli sobě až do páté.
          Proto jsem psal, že Otčenáš a možná i Zdrávas Maria, bych dohromady dal…
          Je mi líto těch lidí, kteří až poprvé a naposled uvidí, že nám něco spadlo na hlavy, tak se ani nebudou umět naposled v životě pomodlit…

          1. „Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře ti bylo na zemi.“

            Kolik by se změnilo, kdyby většinou roztlemení sopli, potloukající se po nákupácích, šmatlající po plackách a z rodičů tahající prachy na data, respektovali aspoň tohle…

            A co sopli slyší namísto toho?
            „Dědeček a babička, ujídají chlebíčka“, případně „Přemluv bábu“.
            V některých „materiálně založených“ rodinách, pak slyší ještě něco mnohem horšího a pak se stane, že vnuk zabije babičku kvůli tomu, aby měl stejný mobil, jako jeho roztlemení spolusopli. Tohle mi vadí úplně hrozně..promiňte prosím.
            Od toho okamžiku nemůžu ani cítit ani Mádla, ani Issovou. Issová, tuším poloviční Syřanka, nebo co je to vlastně za čmouda, bude Čechům kázat, k čemu mají koho přemlouvat..

        2. Co je prosím nesrozumitelné na „Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku nebo po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu“?
          Oni ti flanďáci jsou děsně zaostalí tmáři, protože text nedokázali ani za 3000 let pořádně apdejtnout.
          Jó, vydat desatero dneska, nebylo by na kamenných deskách, ale v cloudu pěkně s možností kdykoliv dálkově změnit jeho obsah. Takže by tam (dneska) bylo něco jako: Nebudeš závidět sousedovi jeho blondýnu, auťák, sekačku, výhled do krajiny, menší pupek ani ajfon model 15, ale za deset let úplně jiný předměty závisti. A pod čarou dodatek, kterej se za těch 3000 roků nemusí měnit ani o čárku: Protože ze závisti máš kulový a když se jí necháš vláčet, tak tě sežere.
          Jeden si říká, že banda primitivů, který uměli akorát pást kozy, kočovat a mydlit se mezi sebou, měli v těch pravidlech tolik nadčasový moudrosti, až by se jeden divil.

          1. Dnes by tam bylo Nebudeš dychtit po člověku s vagínou svého bližního ani po jeho registrovaném partneru nebo po jeho osobě jakéhokoli z 99 pohlaví ani po jeho býku ani po jeho oslu, se kterými je v manželství pro všechny.

          2. Někde tam čtete, že je to nesrozumitelné? Srozumitelné je to až běda. Původní premisa zněla: „Úplně bohatě by stačilo, přidržovat se Desatera.“ Přidržovat se Desatera je prostě neokecatelný nesmysl, neb to začíná: „Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, já jsem tě vyvedl z egyptské země, domu otroctví.“ Respektive v té vámi vyžadované apdejtované verzi: „Nebudeš mít jiného Boha mimo mne.“ nebo také: „V jednoho Boha věřiti budeš.“ Tak určitě. Teď už jen „maličkost“, na co tedy upravit tento první bod. Ve stát věřiti budeš? V jedinou stranu věřiti budeš? V jedinou liberálně demokratickou ideologii věřiti budeš? V trojjedinou Unii věřiti budeš?

            A dále to pokračuje druhým přikázáním: „Nebudeš mít jiné Bohy mimo mne. Nezobrazíš si boha zpodobením ničeho.“ A pak třetím: „Nevezmeš jména Božího nadarmo.“ A úplně vidím, jak všichni v dnešní době naplňují sedmé přikázání: „Nesesmilníš!“ To jsou opravdu zásady, dle kterých lze stavět dobově neprůstřelnou morálku…

    2. Člověk by měl mít ve svém svědomí nějaký morální imperativ. Pro něj samotného co nejvíc závazný. Přestože nejvyšší autoritou v evropské společnosti byl donedávna Bůh a ten imperativ do něj byl zosobněn, nelze ale mezi ty pojmy dávat rovnítko.

      Judaismus a v tomto na něj navazující křesťanství vytvořily taxativní rámec té morálky, tzn. to mnohokrát uvedené Desatero. Podle nich přirozeně nadiktované a dozorované bohem, zde Jahvem, následně Bohem či neutrálně Hospodinem. Původní judaistické je mnohem obsažnější a náboženštější, jeho plnění, včetně toho nezabiješ, nepokradeš, je ovšem striktně vyžadováno jen u „vyvoleného lidu“. Jinověrce je proto možno zabít, okrást, cokoliv.
      Křesťanství jej přejalo a postupně přeformulovalo, jedno přikázání bylo dokonce „odtesáno“ a aby toho zůstalo deset, jiné bylo „roztesáno“ na dvě. To se stalo někdy ve druhé polovině 1. tisíciletí n.l. A zavedlo jako obecný rámec, platný pro všechny. I ono je ale nadále prvoplánově náboženské, viz. těch pár prvních přikázání. Pro „zbytek světa“ jsou ta vraždění, krádeže, smilnění apod.

      Obecně se říká – dodržovat Desatero. Původně to nemělo, dnes už ale často má to vyřčení manipulační nádech. Když je totiž někdo věrný v manželství, nekrade, má rád rodiče atd, prostě celkově žije slušným a čestným životem, věřící o něm obecně řekne, že dodržuje Desatero. Že se tím líbí Bohu a bude spasen. Což je samozřejmě fejk. Jde o stejně schizofrenní přístup, jako k modlení a k do nebe/pekla vzetí (mám to tu pod článkem popsáno v jiném komentáři). V tomto případě jde o fejk proto, že dotyčný, pokud je nevěřící, ty náboženské body pochopitelně nedodržuje. A spasen být nemůže proto, že není pokřtěn, není tím vykompenzován jeho dědičný prvotní hřích. Tam nejede vlak.

      Pro věřícího je nejvyšší metou spasení, čehož dosáhne životem, který po něm jeho bůh vyžaduje především tím Desaterem.

      Z nevěřícího pohledu je to poměrně zdařilý konstrukt. Doplněný peklem, jde o standardní cukr a bič. Počítáno s lidskou bázní, co bude po smrti. Čím víc dotyčný tomu konstruktu uvěří, tím víc to ovlivňuje jeho chování v každodenních situacích. Protože historie neumí poznat kvalitu a kvantitu takových ovlivnění, nelze učinit bilanci pozitivních věcí, které víra/víry přinesly. Bezesporu jich ale bylo mnoho. „Pohříchu“ naopak zaznamenala až příliš negativ, válkami počínaje, přes násilné konverze až po život dusící silové vynucování dodržování někdy až ultrabogotních náboženských pravidel.

      Z věřícího pohledu je spasení de facto smyslem toho, proč se vůbec narodil. Lidský život je kratinká startovací „kvalifikační“ etapa nekonečné a proto bezčasé existence lidské duše. Kvalifikační proto, že podle ní bude buď právě spasen. Tzn. jeho duše bude vzata do nebe, neboli místa, ze kterého bude na věky moci blaženě patřiti na svého Boha. Patřiti na někoho znamená něco jako z blízkosti sledovat či vnímat a slovy nepopsatelně příjemně si to užívat.
      Nebo, pokud tu kvalifikaci zvrzá, bude naopak zatracen, jeho duše přijde do pekla. Opět navždy. Jde o místo nepopsatelně nepříjemné, nemá smysl rozvádět. Jen tolik, že půjde-li se do důsledku, správně by obsazenost pekla měla být Šanghaj a nebe Sahara.

      Nesmí se ale na toho Satana zapomenout. Je to padlý anděl, tedy původně hodný boží služebník. Zde je nejasné, zda se stal zosobněním zla pro svoji Bohem očekávanou a plánovanou vzpouru (což je mmch. stejný, jako u Adama s Evou a jejích chutí na jabko – věděl to, nevěděl?). Nebo se to Bohu s ním zvrtlo a, stejně jako musel proto ty dva vyhnat, musel i vymyslet, kam zahnat Satana? Podle náboženství je právě protiklad nebe a pekla božím konceptem, Satana lidem strká do cesty sám, aby pak to nebe neměli zadarmo, respektive nechává jej, aby jim tam co nejvíc zavazel. Podle Bible to ale tak vůbec nevypadá. Adam a Eva dostali padáka, protože porušili zákaz. Udělali něco, co on nechtěl. A Satan se taky vzbouřil na vlastní pěst, takže Bůh musel s tím peklem improvizovat.
      Cože…? Bůh a improvizovat? Jak nechtěl jabko a vzpouru? Tohle celý měl dopředu naplánováno! To samozřejmě odpoví věřící, Bůh je přece nevypocitatelně vševědoucí, všemohoucí a vševšechno. No, neporazitelnější argument se vymyslet nedá… Ach jo, prostě se to na každém kroku zadrhává…

      Je to mmch, aspoň podle mého soudu další prvek, který lidi od tradičních klasifikovaných náboženství odrazuje úplně stejně, jako od 5K. Pro někoho velmi nepatřičně a hrubé srovnání, nicméně říká se, že co je psáno, to je dáno. 5K píše a mluví o demokracii, právu atd, dává ale co? Nedává téměř nic. Psané a mluvené náboženství je o morálce, přístupu k bohu a lidem a ve finále o spasení. Dává ale oxymorony, které zároveň platí i neplatí, musí se alegorizovat a hermeneutizovat. Musí se tomu věřit, tzn. popřít rozum. Na tom „bohužel“ nic nezmění přístup značné části věřících, kteří to celé myslí úplně nejvíc dobře, jak to jen jde.

      Nevěřící se s těmi „civilními“ přikázáními ztotožňují, protože jde o základní obecná pravidla života ve společnosti. Měla by být dodržována i bez jejich „vynalezení“, přesněji privatizaci, protože vynalezli je lidé, přijali a začali je ṕokud možno dodržovat proto, aby se jeden druhého nemuseli bát.
      Jakým způsobem jsou a nejsou věřícímu a nevěřícími skutečně dodržována, to je druhá věc, vlastně se to do nemalé míry ale kryje se základními zákonnými pravidly téměř každé země. Ve mnoha situacích je to dodržování právně nevymahatelné, tam si každý musí poradit sám, což se mu daří s proměnlivou (kdy většinou prachmizernou) kvalitou.

      Tento komentář píšu po přečtení pár vláken o tom, jak je Bůh a Desatero ok versus jak to není ok. A po přečtení věty, že člověk Boha (nebo boha, záleží kterého) k životu potřebuje. No, nepotřebuje jej každý, jen ten, kdo si tím slovem nazval soubor hodnot a pravidel, majících smysluplnou platnost v jeho společnosti.
      Pozn. Bůh s B se píše jako jméno křesťanského boha, bůh se píše, je-li řeč o nějakém ze mnoha bohů. To ale jen formálně, protože to většina ví.

      Jako většinou jsem šíleně dlouhej, zde obzvlášť, protože je to můj „obor“. Tak sori jako…

        1. Voda není nadpřirozená, tzn. metafyzická entita. Ani filozofický pojem, který tuhle má takovou interpretaci, támhle zas makovou. Nepořádají se o ní disputace, ale výzkum. Na její oslavu se nestaví chrámy, nýbrž k jejímu využití se staví vodárny. Vedou se pro ni krvavé války pro zachování ne víry, ale života. Atd, no, jako byste to sám nevěděl.

            1. Pokud jí na tom místě není dost. Pozemsky mnoho lidí na její nedostatek zemřelo. Nemohli se napít, takže v přímém smyslu.

              1. a prokazatelně. Aniž by je zajímalo, z čeho se voda skládá, kromě těch, které to zajímá. O čem jsme to… jo, Bůh je soubor… říkáte, jako Voda

                1. Mě takto zajímají bohové, specificky Bůh, ale i voda. Co nacházím na vodě, o tom jsem ale ještě nepsal, jakkoli ona si to zaslouží. Dělá fascinující věci. Víte, že kupříkladu v litru vody je téměř 20 milionů volných vodíkových protonů, které se neúčastní disociace? Všechny ostatní poslušně přiskakují a zase odskakují od kyslíku, tyto se tam volně cinkají a svojí existencí popírají fyzikálně danou nemožnost samostatně existence protonu?
                  Upřímně, k bohům či Bohu jsem ji ale přece přirovnávat nezačal já. Spíš naopak. Proč jí mmch říkáte Voda? Nějaká parafráze na boha a Boha?

                  Bohy jsem označil metafyzickými entitami ne v matematickém smyslu, ale metafyzickými bytostmi.

                  1. Jen pro názornost jsem použil Vodu. Můžu jí klidně teď už říkat voda, koneckonců s tím úhlem 104 stupně se podobá libovolnému vé, aležto jistěže češtinářsky správně je s malým, duchařsky s velkým a orbitálně bůhví. Říká se, že je polární nebo pólová? No, vykládat bych ji nemohl. Stav s nejnižší energií souvisí nějak s tím vaším protonem? Proč jste bohy neoznačil entitami v matematickém smyslu?

  6. Byl jsem letos k evangelíkům pozván dvakrát. Kázání na hoře se v červnu zvrhlo v hádku „konzerv“ s progresivními o požehnání homosexuálním svazkům. Teď ji nazývám „Československá církev aktivistická“.

    1. Nedávno byla v televizi evangelická farářka se svojí lesbickou manželkou.
      Podle toho, že jsem ji zahlídl i v několika časopisech a na internetu si myslím, že je to spíš nějaká popstár než farářka.
      Ještě si může nechat nastřelit piersing do pupíku a nafotit s tím akty…

      1. To byla Viktorie Kopecká,ta to umí rozjet,onehdá tancovala v tý blbárně Stardance polonahá,šikula jedna.Katolická církev se tak dlouho reformovala,až se zdeformovala a lidé už ji nepotřebují.Bohužel potřeba některých v něco doufat a věřit vytváří akorát ty Gurujáry a spol.,jak již bylo výše napsáno.

        1. Však je to hezká mladá ženská a tancovala velmi dobře, mě to teda nijak nepohoršovalo ani v duchovním směru – však tam nedělala nějaký porno. A že je lesba, to si sama nevybrala, prostě se tak narodila. A že si i s touto dispozicí dokázala zařídit spokojený život a nikoho tím neobtěžuje, toho si na ní cením dvojnásob. A koho Stardance nebaví, ať se na to nekouká – mě třeba nebaví fotbal nebo Olympiáda, ale nijak se nad tím nepohoršuju. Ty závěrečný díly soutěže Stardance, kdy se dělá zbytečný dusno z ničeho a vyřazuje se jakoby šlo o život, už taky nesnáším, to tak musej dělat kvůli licenci, protože naše slavná ČT to bohužel nevymyslela z vlastní hlavy a tak si to nemůže udělat úplně podle sebe. Ale ty úvodní díky, kde vždycky nikdo ještě moc dobře netancuje, tam je na co se dívat a co hodnotit, obvzlášť když sami tančíte a tanci trochu rozumíte.

          1. Vždyť to píšu – je to popstar a ne farářka.
            Možná by se měla řídit vaší radou – když jí to farářování nebaví, ať to nedělá.

            1. Já myslím, že ji to farářování baví a lidi ji mají rádi, stejně jako ji baví tanec. Nemám takové předsudky, abych tvrdil, že se to vzájemně vylučuje.

              1. A jo,ať se každý třeba postaví na hlavu,ale ať to nechce po ostatních,což Viktorka nechce.Narozdíl od jiných otravných elementů.Třeba libtardů.

              2. Náboženstvím nepolíbený nechápu, že zrovna u církve husitské mají farářky, když Hus bojoval za očistu církve. Vidět to, tak ho snad trefí šlak. Nemluvě o tom, že ta pop stár je ještě lesba. Úplně to vidím jak v hororu. Farářka dorazí domů, na zdi pentagram, hlavu kozla, obrácený krucifix a na vlajce EU se przní s tou svou zaregistrovanou.

          2. tady nejde o to že má ráda v posteli stejný pohlaví, nebo že tancuje v tý šaškárně pro snoby na ČT

            tady jde o to, že se mediálně nevytváří obraz zástupce církve, který je nepohodlný pokrytectví papeže, církve, společnosti a státu

            ale že se naopak mediálně záměrně propaguje, progresivní církevní bytost

  7. K pravdivému tvrzení, že všelijací guruové a otevřimyslové nemají finanční problémy. To máte tak: Kdo hledá pravdu, najde Boha. Kdo hledá něco, co by se mu líbilo, najde nějaké duchovno nebo ateistično. Najít Boha není problém (kdo hledá, najde). Problém je najít církev. Ke cti ČCE nutno poznamenat, že na jejích internetových stránkách v poslední době zmizely aktivistické žvásty a objevila se tam duchovní témata.

  8. Na rozdíl od jiných si netroufám zesměšňovat církev. Ti lidé před námi tomu po celá ta staletí věřili a JÁ nemám právo se jim za to posmívat. I nevěřící zaujímá svůj postoj a je to stejné jako TO náboženství , je neznaboh a nikdo se mu za to nepošklebuje, jenom blbec.

    1. Ale tak tady neřešíme nějaké pošklebování. Vidlák řeší to, že do kostela lidi přestávají chodit a lidi opouštějí církve. Dělá z toho vědu. Přitom je to prosté. Já to vidím tak, že svobodní lidé si prostě uvědomili, že něco takového nemají zapotřebí.

      1. „Nikdo není tak beznadějně zotročen jako ten, který se falešně domnívá, že je svobodný.“ – Goethe.

        „…každý, kdo hřeší, je otrokem hříchu… Když vás Syn osvobodí, budete skutečně svobodni.“ – Kristus

        1. Přesně. Normální člověk prostě nemá zapotřebí poslouchat něco takového a ještě si tím kazit nedělní dopoledne.

        2. slovy stalinovými (údajně)

          kolik má ten Kristus pěších, tankových a leteckých divizí na obranu té pravdy a spravedlnosti?

          jestli ani jednu, tak je nám k hovnu

          sorry za upřímnost

      2. Další otázka je,jak si věřící představují posmrtný neživot,takové nekonečné sezení na obláčku s anděly,nevím,nevím a bez piva asi…

    1. A taky televize… Seznam… a virtuální „přátelé“ z internetu…

      Až to bude opravdu drsné, a vše ktomu směřuje, tak se to v celé hrůze provalí.

      Někteří to, v menší míře, zažívají už nyní. Jiní pochopí, až bude pozdě.

  9. Církev? Je mi k smíchu.15let jsem žil v Syrovicích a navštěvoval místní kostelík a jako normální občan jsem nechápal jak dospělí lidé mohou poslouchat takové blbosti.Chápu ,žijí v tom celý život. Dnes znovu žiji v Brně a jsem šťastný ,že nemusím poslouchat umíráček – vesnice(satelitu) kapitalismu.Jak církev ,tak i feudálové budou jen zpestřením života jako ukázka tzv. dřívějšího života.Proto hrady,zámky,kláštery,kostely budou v rukou státu a opravovány ,tak jak velí budoucnost.

    1. …jsem nechápal jak dospělí lidé mohou poslouchat takové blbosti.

      A vám snad připadá, že ti, co do kostela nechodí, poslouchají menší blbosti? To není myšleno jako obhajoba církve, spíš jako upozornění na to, že ten pocit nadřazenosti, který z vašeho vyjádření přímo čiší, není až tak úplně na místě…

      1. Dovoluji si podotknout, že to nemusí nutně být pocit nadřazenosti.
        Může to být jen prosté poznání.
        Ostatně, ani mimo kostel nemusí člověk nutně poslouchat blbosti a může se řídit vlastním rozumem.

      2. nevidím v tom textu pocit nadřazenosti

        prostě to považuje za blbost a ztrátu času, podobně jako moje přítelkyně považuje za blbost a ztrátu času když já sleduji politická vysílání bobošíkové

        jeden holky, druhý vdolky – oba mají pravdu, nakonec je všechno v tomhle vesmíru kravina

        1. Ok, možná jsme sousloví „poslouchat takové blbosti“ vnímal trochu moc extenzivně, jako že něco takového můžou poslouchat jen blbci. Sice nejsem praktikující katolík, ale mám mezi nimi pár hodně chytrých přátel, tak proto.

          Jestli to autor myslel tak, jak píšete, pak s tím nemám problém.

    2. Kdepak, tohle je naopak velmi zaímavá sonda do duše nejednoho libtarda.

      Např. si myslí, že :

      církev = kostelík

      on sám = nomální občan

      dospělí lidé = poslouchají blbosti

      Brno = štěstí ve kterém kapitalismus neumírá

      vesnice = satelit ve kterém je ke slyšení umíráček kapitalismu

      feudálové = budoucí zpestření života

      hrady, zámky, kláštery kostely = budou nějak ( ? ) zestátněny a opraveny

      A kdo tady tomu velí ? No, přece „budoucnost“ ! 😀

  10. Njn. Hlavní problém církve je v tom, že každou neděli se musíte na mši kát, jak jste zhřešili a sugerovat si, jak jste úplný hovno hodný zašlápnutí a Ježíš vás od toho spasil. A vy tam tak stojíte a říkáte si, tvl. proč já tady jsem? Proč to poslouchám? Vždyť já za ten týden nezhřešil, já žil úplně normálně – nejlíp jak jsem uměl, já se nemám za co stydět, tak co tady blbnu? A navíc nevěřím, že mě někdo spasil, protože je to celý kravina, když umřete, jste potrava pro červy, dospělej člověk to unese. A pak tam prostě jednou nepřijdete, příbuzný jsou chvíli naprdnutý a pak si zvyknou. A je vám jako svobodnému člověku bez církve lépe.

  11. Věř a víra tě uzdraví.
    V současnosti je to další dobře placená neziskovka.
    Cirkev jako taková byla vždy proti světské vrchnosti a kdo pak by se dne chtěl nechat ukřižovat,nebo upálit.
    Bůh náš je láska,od věčnosti
    od základu žití proud milostí
    z lásky vytvořil svět
    kde není jeho života niet

  12. Dnes je víra v ideály na ústupu. Mnozí věří bance, že je jim v ní okotí peníze. Nebo věří televizi, že jim vyjeví pravdu. Proč by měl člověk věřit v boha? Na dědině jsoz 2 kostely – evangelichý a katolický, ve městě husitský – to všichni věří v jednoho boha nebo je jich víc? Už jen tím jsou církve podezřelé firmy. Když budu chtít, můžu věřit bez církve, bez prostředníka, přímo.

    1. „bez prostředníka, přímo.“ A v tom je práve zakopaný pes. Jeden človek môže pod rôznymi vplyvmi začať relativizovať hodnoty, ktoré sú nemenné. Dokáže si „racionálne“ zdôvodniť kadejaké nezmysly.
      Cirkev je (mala by byť) kotvou pre tie hodnoty, ktoré sú stáročia nemenné naprieč kultúrami.

  13. Vlezl jsem za Husáka ve 4. Jahru SPŠ do SSM, abych měl větší šanci se dostat na VŠ. Na vojně jsem z SSM vylez a hned jsem nemusel vést PŠM. Ani mě nikdo nelákal do VKR nebo dokonce do KSČ. Ale do kostela jsem chodil – pracovně. Topil jsem dřevěné kostelíky i novostavby kostelů podlahovkou. V jednom topí Buderus.

    1. Zapomněl bych… v předškolním věku jsem chodil do kostela v Hradci nad Moravicí s babičkou. Tam jsem zpíval, jak o dušu, bo jsem nevěděl, o co de. U babičky na výměnku na mě hleděl Ježíš pichlavýma očima nepřetržitě. Všechny modlitby umím dodnes.

    2. Nenaplňuje ten název kotle, potažmo firmy, skutkovou podstatu trestného činu popírání genocidy? Smí se takové kotle u nás vůbec ještě instalovat? :-§

      1. Ač právně osvícen, nechám tu otázku ležet, leč pokud jde o ten název samotný, osobně se domnívám, že bude. Jakkoliv nositelé oficiální pravdy /jediné povolené pravdy/ tvrdí, že ne.
        L.

        1. A přitom BUDERUS je německá značka. Dělají samozřejmě i tepelná čerpadla, začali kdysi spolupracovat s IVT..

          1. Německá?
            Tam už nejméně jednou byl. A budou-li do něho stále „rýpat“, bude tam zas.
            Kéž by tomu tak nemuselo být. Kéž by svět jednou skutečně už začal ctít tu jasně stanovenou zásadu mezinárodního práva o „nezasahování do vnitřních věcí“ jiných zemí.
            Jenže víme, kde je dostatek nezbytných přírodních zdrojů a kde je naopak militantní síla a velké nenažrané huby.
            L.

          2. Systém kotle BUDERUS, kdysi dávno koupila fi ČKD DUKLA Praha (licenci) a cylý 70, 80 a část 90 let na něm stavěla své kotle. Takže jsou zatím skoro ve všech větších blokových kotelnách na sídlištích našich měst (vyjímkou je Praha, kde většina těchto kotelen byla zrušena, a otopný systém byl převeden na vytápění z Mělníka horkovodem !!).

    1. Re: Ládik!!!

      To nejsou obyč „vanelicy“, to jsou vždy příslušníci jedné církve, kteří mezi sebe jiného „vanelika“ nepustí.

      Vzhledem k lokalitě bych si troufl tipovat – Slezská církev evangelická augsburgského vyznání.

      1. Takové nuance nerozlišuju….

        Z varhan zazní fanfára;
        farář za pult nafárá
        oslovuje ovečky:
        Nečumte furt do bečky!
        Nezvedejte pořád dekl!
        Každý farář by vám řekl
        že tím mizí alkohol.
        Mnohým hodně pomohol
        tak ho řádně opatrujte
        a pak v trubkách koncentrujte!

  14. Náboženská víra nebo nevíra je „na výsost“ nebo „po čerttech“ osobní záležitost.
    Ať si každý věří nebo nevěří čemu chce.
    Myslím, že nejlepší je být ateista, ale nikomu to nevnucuji.
    Nechce se mi ledat přesnou citaci, tak jen parafráze z díla klasikova: „….. ale věřit ve veverky je ohavnost.“

    1. Re: Godot

      Tak u nás věří „na veverky“ spousta lidí.
      Když jsem byl v dětství na letním táboře, byl jsem v oddíle se třemi kluky, jejichž „tata robil veverku (ve werku) a bydleli „na sosně“ (Sosna je jméno kopce, na němž je sídliště).

      1. Přesně. Já jsem v mládí věřil hlavně na veverky a bobry. Veverky jsem preferoval, měly hebčí a upravenější kožíček. Ovšem časem začalo hlavně bobrů, ale i veverek, ubývat, začali být nemilosrdně likvidováni ostrou čepelí. To by tak nevadilo, ale co jsem se oženil, už jsem neměl tolik příležitostí je spatřit na vlastní oči. Musel jsem dobrovolně-povinně konvertovat na jednobobřství. Moje víra s přibývajícími roky sice nezeslábla, ale můj jediný Bobr se mi ukazuje čím dál méně. Jsem z toho smutný a často přemýšlím, co s tím. Na to, abych přestoupil na jinou víru, už jsem přece jen dost starý a pohodlný.

          1. Dobré, fakt dobré, pobavil…..

            Ale přivedl jste mne na myšlenku, jak skutečně vznikl ten název – a našel jsem toto:

            „Nevíte, jak získalo město Třinec své jméno? Napadlo mne spojení s číslovkou tři, ale asi to bude jinak. Děkuji“
            „Jméno Třinec je známo už z roku 1444, kdy znělo Trzenecz, „Třenec“. To však není původní podoba. Všechna místní jména začínající na Třen-, Třin-, Trstěn- Třstěn- apod. prošla složitým hláskovým vývojem. Výchozí podoba k Třinec, Třenec zněla Trstnec a vznikla zpodstatňující příponou -ec od přídavného jména trstný, rákosový.
            Původně jméno znamenalo „třtinový, rákosový potok, porost obrostlý třtinou, rákosem.“…
            Vývojem Trst-/Třst-/Tršc- vzniklo Třstenec, Trščenec, z čehož zjednodušením obtížně vyslovitelné hláskové skupiny povstalo Třenec… A protože třen- se v místním nářečí vyslovuje s y nebo s i, upraveno jméno Třenec na Třinec“
            http://archiv¬.ihned.cz/c1-10004130-vetrem-se-klatici

            Stejně tak uvádějí Machkův i Rejzkův Etymologický slovník.
            „Třtina, třtinový.Stč.tres¬t,trstina‘rákos’ (Všesl. – p. trzcina,, stsl. trъstъ. Psl. *trъstь ‘rákos’ je příbuzné s lit. trušìs, lot. trusis tv., ř. thryón ‘rákosí, sítina’, vše utvořeno různými formanty od ie. *(s)ter- ‘být tuhý, tvrdý’
            Takže to vypadá, že v době svého vzniku byla obec založená v blízkosti např. rybníka či jiné „vody“, která byla obrostlá rákosím.“
            https://www.odpovedi.cz/otazky/ma-nazev-mesta-trinec-neco-spolecneho-s-cislovkou-tri

            Jakkoliv je tohle etymologické vysvětlení kostrbaté, asi odpovídá skutečnosti, viz příbuzný název slovenského městečka Trstená „Místo, kde Trstená vznikla, bylo původně bažinaté, byl to kraj zarostlý rákosím.“ – Historie města (trstena.sk)

            L.

              1. A ty Třanovice budou zase od toho, že „aspoň raz za deň třa“….. A jim to tam asi nestačilo, tak co? – „no, více“!

                Jo, a to víte, jak vznikl název obce Dobrá a Dobratice?
                Prý v Dobré je dobré ještě to, co už ve Frýdku není dobré.
                A v Dobraticích je zase pořád dobré ještě i to, co už ani v Dobré není dobré….

                Do Dobratic ke Koníčku doporučuji na jídlo /pivo ani moc ne, to jejich vlastní z pivovaru, co je ve Vojkovicích místo bývalých jatek, podle mého gusta není nic moc/.

      1. Práci?
        Já nikomu víru nepopírám a eistence boha… je mi celkem fuk. Berličky – kdo je chce, ať je má, co já s tím?
        Práce veškerá žádná.

          1. Já myslím, že ne:
            – věřící věří, že Bůh existuje (rád by to dokázal, ale nemůže to dokázat)
            – ateista věří, že Bůh neexistuje (rád by to dokázal, ale nemůže to dokázat)
            – agnostik to sice všelijak okecává, ale v jádru věří, že exixtenci Boha nelze ani vyvrátit, ani dokázat; zase tedy jde o svého druhu víru, protože nerozhodnutelnost té otázky opět nemůže dokázat

            Mně osobně se zdá, že Godotův postoj ve skutečnosti nevyhovuje ani jedné z variant, což je koneckonců v pořádku. Je hloupé lpět na tom, že každý musí být zařazen do nějaké škatulky; z takového postoje totiž vyplývá jedno obrovské nebezpečí: snadno propadneme mylnému dojmu, že tím, že něco pojmenujeme, tomu zároveň i porozumíme. – Málo co je pravdě vzdálenější.

      2. Oddělení ateisty od agnostika je jazykolam. Většina lidí odpoví nevěřím, nebo jsem nevěřící. Když se jim podá definice těch at.. a ag.., nejčastěji je odpovědí, že tak jsem něco takovýho, jsem ateista ale vlastně asi spíš ten agnostik.
        Kolik lidí vůbec ví, že ateismus znamená jak pouze bezargumentační absenci víry v božskou entitu, tak otevřené popírání této existence, kdy zdaleka a zdaleka ne každý ateista disponuje i tím druhým. Že tím pádem je ten pojem velmi vágní. A agnostik je zase od – nemůžu říct ne, ale nejspíš žádnej není, až po – nemůžu říct jo, ale nejspíš nějakej je. Čímž je i tento pojem vágní.

        Teista argumentaci pro svoji víru nepotřebuje, stačí mu to věření.
        Nepopírající ateista nepotřebuje ani tu argumentaci, otázka nějaké existence/neexistence se jej totiž netýká. Nezabývá se tím, jde to mimo něj, je mu to jedno.
        Ateista popírající to má jinak. Sám pro sebe nevěří taky bez argumentu, je tím opakem teisty. K tomu ale hledá, čím tu nevíru zdokladovat.
        A agnostik je „něco mezi teistou a ateistou“.

        Jak to celý s tím vesmírem a námi začalo, jak a proč to celý je. To je základ. Jsou dvě teorie, stvoření a velký třesk, doplněný evolucí. Obě mimořádně iracionální (ve smyslu nemožnosti racionálně uchopitelného vjemu), protože jedna říká, že z ničeho vzniklo vše včetně života poté, co cosi náramně vytuněnýho pravilo čáry máry fuk. A druhá, že z ničeho vzniklo vše poté, co se předchozí vesmír sám od sebe smrsk do singulárního (bezrozměrného, tedy de facto neexistujícího) bodu. Ke všemu třesk se vznikem života nezabývá.
        Každý si může „vybrat“. Je to náramná volba, protože se vybírá jen podle sympatií. Někomu přijde rozumnější přiklonit se k něčemu duševnějšímu. Někomu zase k fyzikálnějšímu, kde ale musí brát, že i jen teoretická znalost vzniku života je tam nulová. Že k tomu existují jen hypotézy.

        Představou toho, že by se nějak nevyvratitelně potvrdila existence či neexistence, se nechci zabývat. Každopádně by to nejprve znamenalo brutální šok, hysterii a paniku, spousta lidí by nenávratně přišla o duševní zdraví…

        1. A kam byste mě teda zařadil, když je mi to všechno úplně jedno a není to skoro vůbec předmětem nějakých mých úvah.
          Ten o tom, jak se ateista dostane do pekla, ten znáte?

          1. Nepopírající ateista nepotřebuje ani tu argumentaci, otázka nějaké existence/neexistence se jej totiž netýká. Nezabývá se tím, jde to mimo něj, je mu to jedno.
            .. cítím se téměř polichocen, jaké klasifikace se i mně dostalo … 😉

            1. Díky za moji citaci 🙂 , teď ale vidím, že to „ani“ tam mám ve větě na špatném místě. Má být na začátku věty, protože jinak je to chybná návaznost na předchozí větu v tom komentáři.

              Na ty nepopírající a popírající ateisty se to ale skutečně musí rozdělit, protože je mezi nimi principiální rozdíl.
              Nepopírající, tzn. vy, taky Godot a im0, nepopírají boha/bohy ze pro ně stejného důvodu, jako by nepopírali Rumcajse (to je pro názornost, ne pro urážku věřících). Nedává jim žádný smysl zabývat se popíráním něčeho, co je pro ně nepřítomno.
              Zejména teologové ale definují ateistu jako toho, kdo věří v tu neexistenci. Kdo proto tu existenci tím pádem popírá. Patrně takoví jsou, jedná se o antipody teistů. Teisté věří v existenci, popírající ateisté zase v neexistenci. Mnoho teologů i věřících ale hraje s výrazem „věřit“ slovní fotbal, který ateisty háže do jednoho pytle. Věta „nevěřím v Rumcajse“ není totiž pokaždé identická větě „věřím v neexistenci Rumcajse“, většinou naopak znamená něco úplně jiného.

  15. Sdělovadla hlavního proudu jsou prostředkem k ovládání lidí podle potřeb majitelů patentovaného padělatelství peněz. Kdysi jednu z rolí ovládání oveček měla církev. Panpáter, který propaguje manželství pro všechny, v podstatě dělá svou práci, vlaje s hlavní propagandou. Má tu smůlu, že otroci za jeho propagandu už nemusí platit povinně. Kdyby změnil stranu, usmyslil si alespoň trochu uvěřitelně předstírat pomoc ovečkám, práce by měl dost. Při troše snahy i placené. Asi 40% dětí prý má málo nadšení pro úsměv. Není se čemu divit, když i do školství se patlají perverzní Serešové. Psychologů na záplatování všemožných lží a úchylností je málo. A podle mě část z nich jsou zase postiženi Serešismem. HLP: Soudružka psycholožka třeba tvrdí, že za psychické problémy dětí může Putin a ekonomická krize. 😇 Proč tak dlouho chodila do školy?
    Panáček, který by neotročil mocipánům, ale sloužil klientům a jehož rady by vycházely z přirozenosti, by uplatnění ve společnosti postižené deprivanty našel. Ale to už by byl mimo instituci a její původní účel, ovládání svěřeného stáda.

  16. Proc si vsichni mysli, ze lide hledaji pravdu?
    Od mainstreamu a cirkvi se lide utikaji k alternative a ezoterikum jen proto, ze jsou zabavnejsi.
    Osud, budoucnot, pravda lidi nezajima ani nahodou, to je nuda.
    Posledni dobou mainstream tezce zbulvarnel a dostal se na byvalou uroven Blesku, vcetne „divky na nedeli“, anebo jak se ty prsatky nazyvaly.
    Neziskovky take nejsou mysleny vazne, to je jen rafinovana metoda/ vice much jednou ranou, jak snizit vysokou nezamestnanost.
    Politici nejsou hlupci, nepodcenujme je, na rozdil od volicu.

    1. Neziskovky jsou myšleny zcela vážně – prosazují aktivně globální agendy – migraci, LGBT atd. To, že zaměstnají „své“ z veřejných peněz, to je jen druhotná věc.

  17. Proč nejsem křtěný.
    Pokřtění jsou maminka i tatínek. Mě už při tom budování pokřtít nestihli.
    Když umřela babička, moje maminka těžká pragmatička začala chodit mše své Českobratrské církve husitské.
    Když jsem to zjistil, řekl jsem jí, ať mě farář pokřtí. To ale nejde. Musel bych chodit na „školení“ a po roce možná…
    Tak ať pokřtí mé syny. Děti přece křtili vždycky a nikdo děti neškolil a nikdo se jich po narození na souhlas neptal. Synové by museli chodit na „školení“.
    Po smrti tatínka už dva roky vozím na mše maminku já.
    Někdy zůstanu v modlitebně a poslouchám faráře nebo farářku.
    Nechápu.
    Asi bych si musel s farářem sednout a diskutovat dost dlouho, o co jim vlastně jde.
    Mám pocit, že zamrzli někde v minulosti.
    Nebo ta jejich církev a víra není pro mě, ačkoliv se cítím křesťanem.
    Je to moje chyba?

    1. Autentická, poměrně nedávná výpověď. Rodina mé přítelkyně se rozhodla pokřtít jejího vnuka, ca v jeho dvou letech. Nulová náboženská tradice, v kostele byla naposledy babička této babičky někdy v 70. – 80. letech. Ten křest byl míněn jako emocionální „kamsi vystřelený“ výraz díku za to, že hošík po operaci přežil svoji smrt, vznášející se nad ním od narození.
      Schůzka s knězem, bez výběru denominace, zadala si na internetu naše město a „pokřtít“, vyskočil jí katolický. Ten začal vysvětlovat, co vše tomu křestu nutně musí předcházet, čím je to podmíněno. Přerušen dotazem babičky (to oslovení snese, mmch vzhledem k zevnějšku velmi oprávněně, pouze od vnuka), jestli by to nešlo i bez toho. Nešlo, odpověděl farář překvapeně. Aha, tak v tom případě to rušíme, přítelkyně na to a měla se k odchodu. Počkejte, tak to formálně vyřešíme, zastavil ji farář. Jé, tak to je bezva, můžeme si i vybrat kostel? Farář začal brunátnět – jak to myslíte? No, nám se líbí ten malej žlutej na náměstí. Ehm, ten je evangelický. Farář se poctivě snažil zachovat důstojnost, ale obdržel protidotaz – aha, ale to nevadí, ne? Přece křesťan jako křesťan… (já měl od ní zakázáno účastnit se, protože zná můj „ústnatý“ vztah ke kléru, prý – abych tím něco nepokazil. Tak jsem skutečně čekal opodál). Farář mlčky zaúpěl, to ticho mělo nejmíň 150 dB. Pak vydal nějaké zvuky a nakonec smutným hlasem pravil, že je mu líto, ale to skutečně ne. Ale to zas tolik neva, tak se to teda udělá v tom, co to jde, drtila jej svojí spontánní, nic si nekomplikující neznalostí, kdy to teda provedeme? Farář chvíli zhluboka dýchal. Za zhruba tři týdny byl hoch pokřtěn, od té doby se byl zatím podívat jednou na Vánoce na jesličky. Přítelkyně jej ale nakonec přece vzala na výlet na Hostýn, koupila mu malý krucifix a knížku o Ježíši, kterou mu přečetla. Ať to tedy proběhlo takto, má prcek ten křížek v pokoji a Ježíše považuje za velkého sympaťáka. Po knížce prohlásil, že asi teda bude vymyšlenej, ale to mu vůbec neva.

      Protože se o náboženství zajímám, byl jsem si vědom, že ta situace je velmi, a to velmi nestandardní. Nevím, jak to kněz vyřídil se svým Bohem, který takový věci mimořádně nerad. Přičítám to potřebě katolické církve mít novou ovečku aspoň jako záznam v matrice, což by mu ten Bůh s kousnutím do jazyka tím pádem snad mohl „promlčet“.

    2. Agarine, pokud je dotaz opravdu myšlen vážně a stojíte o reakci, tak je třeba konstatovat, že na to své hledání nebo přemýšlení jdete od počátku blbě. To není výtka, já taky spoustu let mapoval slepé uličky.

      Za prvé a především, vůbec neklaďte rovnítko mezi ( jakýmkoli ) kostelem, fárařem, mšemi a Bohem.

      Za druhé, křest není až tak důležitý, jako je důležitá víra, pochopení a přijetí Krista do svého „všedního“ života, do svých postojů, názorů, činů. Křest bez víry je zbytečný, absurdní.

      Za třetí, než uděláte jakékoli kroky, tak si normálně, stránku po stránce, od začátku do konce, jakoby to byla beletrie, přečtětě kanonickou Bibli. Neraďte se o tom s lidmi. Prostě čtěte.
      Nenechte si mezi sebe a Boha strkat nějaké „faráře“ nebo „papeže“, apod. A pokud zjistíte, že dělají nebo říkají něco, co v Bibli není, a nedělají, co tam je, tak to dělají špatně ( a nebude mít pro to pochopení ani Bůh při soudu světa ).

      1. Statistikou nedisponuju, ale podle osobních zkušeností (o víry jako svůj „koníček“ – ať to slovo zní, jak to zní – se zajímám dosti dlouho) se dospělý člověk, donutí-li se ke čtení celé té Bible, byť i jen té zestručněné (což už samo se zdaří zřídka), pak k Bohu ani Ježíši neobrátí. Respektive obrátí s téměř zanedbatelnou četností. Nespatří v tom motivaci, protože to na něj při srovnání se světem, ve kterém žije, působí příliš pohádkově. V dospělosti dochází ke konverzi dokonce mnohem méně často, než naopak k apostázi. Řekl bych, že pokud člověk od raného dětství nežije ve věřícím prostředí, dvířka k víře se mu zaklapnou.

        Kromě dlouhé řady prudce si protiřečících věcí, jako je například při prosebných modlitbách věřících jejich zásadní ignorace Bohem právě v Bibli daného prohlášení, že nebude zasahovat do věcí pozemských, je to i samotný okamžik toho spasení/zatracení. „Oficiálně“ k němu má dojít až o Soudném dni, v běžné praxi ale zemřelí už dávno tam či onde jsou. Buď si užívají blaženého patření, nebo pláčou a skřípějí zuby. A jelikož to takto nejde, je argumentováno tzv. posmrtným bezčasím, neboli duše zároveň už tam jsou, ale lidským viděním tam ještě nejsou. To proto, že běh času a jeho vidění lidmi má pod palcem právě bůh (Bůh). Už jen samotný tento principiálně nesouladící prvek dospělého člověka odradí.
        Ještě dodatek k těm modlitbám, další rušivou vibrací jsou veřejné hádky věřících o tom, jak se má správně modlit. Že přece nemají být ty prosebné, ale jen ty pochvalné či oslavné (teď nevím, jestli používám odpovídající termíny). Na jednu stranu se teda vysvětluje, že se Bůh/Ježíš (Maria a svatí už vůbec) nemá o nic prosit. Právě proto, že v Bibli samotné Hospodin pravil, že na nic takového nebude reflektovat. Přesto se ale všichni, často včetně těch, co to takto vysvětlují, modlí každodenně ke všem možným a pokaždý od nich něco chtějí…
        Uvedl jsem dva příklady, které jsou pouhým začátkem prakticky nekončících otázek bez odpovědí. Proslulá je ta situace, kdy „pan katecheta dětem zakázal dotěrný otázky“. Dospělému se ale zakázat nedají. „Pravý“ věřící na to vše má vítězoslavnou odpověď – ale toho všeho se musíš oprostit. Ponoř se do toho čtení a ta síla poselství tě sama najde a osloví… Nechci, aby to znělo škodolibě, protože to takové není. Je to jen neemocionalní konstatování, že způsob napsání i samotné poselství té Bible je pro více než 99% dospělé nevěřící společnosti nefunkční. Nenajde a neosloví. Skutečně nejde o blasfemii ani nic jiného protináboženského, ale o z reality vycházející informaci. Ke všemu se naprostá většina dospělých nevěřících ve svém myšlení k těm mnou popsaným věcem ani nedostane.

        Jsou ke všemu věřící, kteří skutečně jsou přesvědčeni o tom posmrtném spasení či zatracení, tzn. o nebo a peklu, podle toho, jak budou svým nadpozemským soudcem hodnoceni. A jsou věřící, či spíš „věřící“, kteří víru neberou až takto doslova, ale jako morální etalon pro své chování v životě. Celé se to pohybuje taky po škále způsobu a intenzity toho vnímání víry.

        Ještě mě k tomu napadá věcí na několik stránek, musím se brzdit. Tak jen například ten zázrak, který se měl udát v portugalské Fatimě v r. 1917. Už jsem tu o něm psal a dal odkaz. Stačí zadat si zázrak ve Fatimě a stačí si přečíst Wikipedii. Přečíst celý článek, to je důležité. I kdyby si někdo tu Bibli skutečně poctivě přečetl a chtěl by se dostal hlouběji, stačí si přečíst právě o tom „zázraku“ a bude se držet za hlavu.
        Takže má technická – chce-li se víra skutečně zpřístupnit lidem, nesmí být božská, ale lidská. A nesmí se právě věci jako Fatima prezentovat jako pravdivá událost, protože to tu víru de facto zesměšňuje a silné to od ní odrazuje.

  18. Vidláku, mně by zajímal popis činnosti toho sboru. Co dělají jinak. Z textu je jasné, že to nebyly ani komise ani snaha se zalíbit. Ale sbor, který je schopen přežít díky členům bez přispění státu, to není až tak obvyklé a stálo by to za detailnější popis.

    1. Můj tatínek razil dvě teze:
      1. Do kostela nepatří politika. Pánbůh je nad všemi lidskými spory
      2. Kdykoliv někde v okolí někdo odcházel z církve, tak ho tatínek nalákal k nim

      Díky tomu se sbor stal „největším malým sborem“.

      A nakonec si sbor sám pro sebe koupil modlitebnu. Sbor ji prodal členům sboru. Už nepatří církvi.
      A protože členové jsou aktivní, obejdou se když tak i bez faráře.

      1. Jiní si zase myslí myslí, že do kostela nepatří šmejdi. Názory se různí.

        Vy jste ostatně tu pravou víru našel jinde. Je to win-win řešení.

          1. Ale já vám jen nesu boží požehnání, vy kurvy 🙂

            PS Dovolil jsem si citovat Vidláka, který přesně takhle jedná mimo bublinku.

            1. Až na to, že zase lžeš, broučku. Pan vidlák napsal zbabělému libtradímu jelítku, že dobře ví, jaké jsou bakalháři kurvy, a tato ozřejmená znalost ony potrefené rozběsnila zjevně až dodnes 😀

      2. Přeju sboru vašeho tatínka dlouhodobý rozkvět. Jak je to s průměrným věkem? Vzpomínám na jednu reakci profesora Křivohlavého. Měl nějaké vyprávění v kostele a jeho projev rušil pláč nějakého mimina. Lidé se už začínali trochu ošívat a prof. Křivohlavý jen přerušil řeč a pravil: „Blaze sboru, kde je slyšet i pláč dětí.“ Pak v klidu pokračoval dál.

  19. Šmarjá, dáváte blboňům za vzor chování církve? Ste eště nečetl, jak se církve chovaly proti našim lidem. To teda čumím.

  20. Nerada opravuji pravopisné chyby jiným… V komentáři mi to až tak nevadí, ale v článku by to mělo být správně… Vidláku, píše se „promptně“… Promtně neznamená vůbec nic.
    Promptně = rychle, svižně, okamžitě, bezprostředně… Možná by bylo lepší využít v textu český výraz.

  21. Koukám, že autoři té „studie“ jsou pěkná kvítka – „PRAGUE SECURITY STUDIES INSTITUTE, z.s.“ – dle Hlídač státu jsme jim my všichni přispěli nejméně 12 miliony na akce typu:

    https://www.hlidacstatu.cz/dotace/hledat?Q=ico%3A+26598035

    „Studijní cesta ukrajinských novinářů“ do ČR

    Školící program pro zástupce státní správy z Ukrajiny

    Zvýšení odpovědnosti a transparentnosti místních bezpečnostních složek na Ukrajině

    Přenos české zkušenosti s transformací a fungováním bezpečnostního systému: Moldavsko a Ukrajina

    Výměna zkušeností mezi Ukrajinou a Českou republikou a zvyšování povědomí o ruské propagandě v ČR

    … ti už tady ten Majdan chystali pod od(b|p)orným vedením svých zakladatelů z USofA dávno před Majdanem.

    No, hlavně, že rozumí hen těm oným dezinformacím, však je to jejich denní chleba, po jejich „byznys“.

    1. To vše je díky tomu, že my v ČEZku všemu rozumíme a máme ve všem jasno. Celý svět se u nás může tedy poučit o čemkoliv, nebo o něčem jiném. Každému rádi poradíme.

    2. Tak vlajky a prapory nové vlády přece vlají nad celou českou metropolí!
      Za bolševika vedle vlály alespoň ty naše československé.
      Tohle ovšem obdoba protektorátu Čechy a Morava.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *