30 dubna, 2024

Dva malé příběhy z Izraele (a Palestiny)

Že to v tom Izraeli blbě dopadne, jsem si začala říkat asi před rokem. Po shlédnutí několika tamních videí.

Kromě obecně dostupných zpráv z různých webů mám z teritoria Izraele a Palestiny také „soukromé zdroje“.

Na vysoké škole jsem bydlela několik roků na koleji s cizinkami. Přihlásila jsem se tehdy dobrovolně do programu bydlení s cizinci a postupně jsem bydlela na jednom pokoji se studentkami ze Sýrie, Angoly a Vietnamu.

Syřanka se jmenovala Aiša. Byla o několik roků starší, než já. V Sýrii vystudovala francouzské lyceum, pak vysokou školu. A už s tou hotovou vysokou školou přišla studovat do Československa. Její otec byl v polosocialistické asadovské Sýrii ředitelem několika potravinářských podniků, zřejmě dost vysoko postavený papaláš a Aiša po jeho vzoru studovala potravinářskou chemii. Dost s tím studiem bojovala, navzdory faktu, že už ten obor vystudovala doma a mluvila velmi dobře česky. Ale to je jiný příběh.

Prostřednictvím Aiši jsem se seznámila s početnou tehdejší komunitou syrských a dalších arabských studentů (Libanon, Libye, Alžírsko …), znám se také s několika českými ženami, které se tehdy do Sýrie provdaly za svoje spolužáky a přátele. S mnohými z nich jsem dodnes ve styku na dálku, sociální sítě nyní hodně usnadňují. Vlastně se s nimi ani nebavím nijak aktivně, hlavně sleduji jejich profily na socialních sítích, co umísťují na FB, TW, Instagramu ap. Aiša se po skončení studií vdala a po několika letech života v Sýrii se nakonec s mužem odstěhovali do Francie.

Druhý můj neformální zdroj je úplně z opačné strany. Jsou to židé ze Sovětského Svazu, se kterými jsem se také dobře znala z několika svých pobytů v největší zemi na světě. Několik z nich se po pádu železné opony během hluboké krize devadesátých roků přestěhovalo z Ruska a Kazachstánu do Izraele, zařídili si tam byznys a žijí si tam docela dobře.

A z těchto hlubin dávných známých ke mně v poslední době začaly přistávat v kompu velmi zneklidňující hlášky a videa, atmosféra Blízkého Východu, z arabského i izraelského světa. Že v Izraeli už několik roků probíhá hluboká politická krize, je myslím dost známé. Každý rok vždy znovu pád vlády, vždy znovu předčasné volby, hádky, osočování, trestní stíhání a soudy jako forma politického boje, vášnivé protesty a demonstrace, mávání vlajkami a pálení jiných vlajek. Dramatické zesílení vlivu židovských náboženských radikálů, extremistů a fanatiků a zjevný jejich pocit, že si mohou dělat, co chtějí a nehrozí jim žádný postih. Až do situace, že jejich neustálé extrémní akce běžné obyvatele Izraele hodně obtěžují, zneklidňují a vyvolávají silný nesouhlas.

Ale dva příběhy z posledního roku mne hodně zasáhly a tehdy jsem si řekla, že tohle neskončí dobře:

1) Plivání na nevěřící. Těchto videí ke mně do kompu dorazilo několik, různých, z různých zdrojů. Skupina židovských mužů v ortodoxním oděvu, s klobouky a dlouhými kudrnatými pejzy plive před jinými věřícími, nebo dokonce přímo na ně. Postižení jsou jak muslimové, tak křesťané, poutníci, jeptišky … Větší ortodoxní židovská banda se shromáždí na nějakém významném muslimském nebo křesťanském poutním místě a tam flusají na kolemjdoucí poutníky ve snaze je ponížit a urazit. Dělají to nikoliv nějací výrostci, ale veskrze dospělí muži, třicátníci, kolem padesátky či dokonce starší. V jednom videu byly anglické titulky, kde dotyční vysvětlovali, že plivat na nevěřící je starý a ctihodný židovský zvyk, a je to tak v pořádku, aby si ti neznabozi uvědomili, že jsou méněcenní.

2) Druhé video bylo jedno, ale dorazilo mi do kompu několikrát od několika různých lidí. A vždycky mělo několik tisíc sdílení, takže ho musely vidět miliony lidí. Vysoká betonová zeď s ostnatým drátem, izraelská vojenská hlídka kontroluje Palestince procházející kontrolní bránou. Prochází skupina mužů a chlapců. Vojáci jim kontrolují tašky a prohlížejí zavazadla. Jeden malý chlapec drží cosi malého v rukou. A nechce to odevzdat vojákovi. Ten se na něj vrhne, vyrve mu tu maličkost z rukou, v komentáři se píše, že je to hračka, autíčko mu koupili příbuzní na výletě. Vojáci se chechtají, házejí si autíčkem, pak ho hodí na zem a jeden z vojáků ho rozdupe. Chlapec pláče a křičí, muži ho všemi silami drží, aby se nevrhl na vojáky a neskončilo to ještě hůře.

Možná si tím ponižováním radikálové zvyšují sebevědomí, ale hlubokou nenávist ostatních vyvolávají zcela určitě.
A takto z ponižování, frustrace a hněvu vznikají radikálové a extremisté na druhé straně.
A jak se ukázalo nyní, ohrožují přímo stabilitu a mír v zemi.

A pokud nyní Izrael zaútočí na Gazu, ten hněv se kumuluje a za každého zabitého Palestince povstane pět nových radikálů, možná rovnou teroristů. V nekonečném koloběhu nenávisti.

77 thoughts on “Dva malé příběhy z Izraele (a Palestiny)

  1. Zatímco na ČT09 se pravdomluvkové sadisticky rozplývají nad úspěšným humanitárním bombardováním „teroristů“ v Gaze, STV na programu Dvojka uvedlo podle mého názoru velmi dobrý a objektivní pohled na nálady a postoje na obou stranách konfliktu. Jedná se o německý film a jmenuje se Crescendo – #Makemusicnotwar.

    Vřele doporučuji ke zhlédnutí. Jediné, co nechává stranou, jsou ti ortodoxní pošuci na obou stranách, ono i bez nich je to hodně komplikované. Sice se snaží ukázat cestu k řešení, ale ve výsledku ukazuje hlavně to, že to takhle a hůř může být klidně navždy. Ty vzájemné skutečné i domnělé křivdy jsou za ty roky tak velké, že i při hodně dobré vůli stačí v podstatě i jen nešťastná náhoda (jako v tom filmu) a zase se mezi sebou řežou i ti, kteří už spolu docela vycházeli. Vůbec už nemluvě o záměrné sabotáži.

    Jsou tam i ty kontrolní brány, autíčko sice nerozšlapou, ale jednání vojáků je opravdu jak z filmů o nacistech. A na samotném konci filmu i leckterému tvrďákovi zvlhnou oči…

    1. Kdyz chces vedet , najdi si podrobnosti v ucebnici a nauc se je nazpamet , to je snadna cesta k zotroceni do detailu.. Na tom vsichni fanatici vzdelani rajtujou.
      Kazda podrobnustka prijde vhod , ucitel je vyzaduje rad uslysi a zacek nepropadne.
      Bud palestinci nebo izraelci , nic jineho a kazdej v potu tvare snazive rajtuje na problemu.
      To je presne co chteji. Pekne vydlazdenou cestu do pekel pro kazdeho s vlastni snahou a na vlastni naklady. Pani Divisova se poucne nezapre a taky pride s nusi dulezitych blabolu z internatu.
      Hlavni je se nezamyslet, co tady mame v konfliktu duleziteho.
      Mame tady velmi dobre naplanovany utok ,s pocetnou skupinou teroristu ,
      /prilis pocetnou, aby si nekdo nevsim/, dale zcela a dlouho perfektne cvicenou, to znamena instruktory vysoke kvality /Nikdo nic nevi, jen Egypt , nezajem/.
      . Zahajili utok a hned tady mame taktickej problem , casti utocniku se zacaly zabyvat nejakou skupinou navstevujicich odjinud mladych lidi na nejakym festivalu , kteri ani nemohli byt nejak duleziti pro uspech utoku , jen na jeho zdrzeni…
      Utoky na dulezite takticke cile /dobyti pevnosti , mest napr./, nebyly zrejme pravym cilem cele akce .
      Zbytecnym strilenim na mlade lidi si navic vycerpali znacnou zasobu streliva a bez moznosti zajisteni dalsich dodavek ..Potrebnych na uspesny boj a utok na obranu
      armady napadeneho.
      Utok na mlade lidi a dalsi populaci , brani rukojmi, masakry napadene populace v prubehu..Znamenal ztratu casu, pomalejsi postup v realizaci cele akce.
      Spocival tedy uspech cele akce v tom , aby druha strana mohla splnit svoji roli
      v celem konfliktu.. Aby zapocala kricet o zviratech v lidske podobe , vyhlazovani atd..
      Druha cast role napadenych ma byt jako reakce , na zaklade akce teroristu ,
      ospravedlneni pouziti celeho aparatu statniho teroru na zniceni cele Gazy.
      Nebezpeci spociva v dalsim pouziti statniho teroru na ty, na ktere se ukaze.
      Konflikt a jeho pokracovani do nepredvidanych zatim nasledku je soucast cele strategie , ktera nebyla naplanovana vcera. Zase k orientaci v cele zalezitosti je treba se vratit zpet a vybrat retez podstatnych udalosti ,ktere vedly k dnesku a stale nekonci.
      Vo nabozenstvi to napriklad neni..

    2. Může to mít tento popis ?

      When world-famous conductor Eduard Sporck accepts the job to create an Israeli-Palestinian youth orchestra, he is quickly drawn into a tempest of sheer unsolvable problems

      Jinak z blábolivé reakce toho co se ani neumí podepsat si vůbec nic nedělejte.

      1. Tymákovane, Paw možná píše divně, ale rozhodně neblábolí; naopak píše vždy k věci a docela zajímavě.

        Víte, tyhle osobní útoky jsou jedním z důvodů, proč už sem skoro nepíšu a stále více roluji příspěvky.
        Kdybyste napadl obsah a použil protiargumenty, bylo by to zcela v pořádku. Ale i Vy už jste se přidal do smečky útočící ad hominem.
        Škoda…

        1. Uznávám, že máte pravdu, ale to bych v tomto případě musel reagovat snad na každý odstavec. Podívejte se jen na první větu, klasické Pawovy útoky na vzdělání, to schvalujete ? Osobní urážka paní Divišové následuje, podle mého neopodstatněná, nevyprovokovaná a chybná. Já v tomto příspěvku opravdu myšlenku nenašel.

    1. Ano, i takoví pomatenci tam žijí, patří do těch 10 %. Jak pořád leží v té Toře, nevnímají moc reálný svět. Jak asi dlouho myslíte, že by Izrael přežil bez armády? Nicméně jde o demokracii, a tak je nechávají být.

  2. Rád bych rád znal obecnou (nejen politickou) přesnou definici agrese, neboť ta může mít různou podobu.
    Já osobně považuji za agresi, když vítěz voleb porušuje ústavu a zabaví mi kus důchodu. Pokud to agrese je (a podle mě ano), pak mám přece právo se takové agresi bránit. Jak účinně? Kam až taková obrana proti agresi může dojít?
    Táhnout na Kapitol?

    1. Zalezi, kdo na tom Kapitolu sedi. Kdyz osklivi populiste, muzete ho treba vypalit. Pokud demokrati, idelane liberalni, uz zminkou o necem takovem jste spachal tezky zlocin.

  3. Takhle to dopadá, když se někomu vyrazí názor na základě dvou minutových klipů a pak je ochoten překročit (či nezmínit) mrtvoly nevinných civilistů po atentátech v restauracích či autobusech vezoucích lidi do práce. Źidé kupodivu atentáty v Gaze či na Západním břehu nepáchají. Tzv, „charedim“ či ultraortodoxních Židů je v Izraeli asi 10 % (viz wikipedie) a ostatní obyvatelé je příliš nemilují, neb asi polovina z nich odmítá pracovat či sloužit v armádě a žijí z příspěvků státu. Dále se dělí na různé podskupiny, takže ano, je možné že nějaká pomatená miniaturní skupinka prováděla to, co paní Divišová zahlédla v tom klipu. Na druhé straně odmítají zbraně a rozhodně napáchají žádnou násilnou činnost.
    Pády vlád jsou v Izraeli časté nejen dnes, ale i byly i dříve. Je to následek toho, že mají velmi rozdrobenou politickou strukturu a nemají žádné procentní omezení na vstup do parlamentu. Na druhou stranu jsou v parlamentu i zástupci v Izraeli žijících Palestinců.

    1. Niko, tak jak je to s těmi ortodoxními židy … (dole je stejný text směrovaný na autorku článku) ..
      Nechtějí ortodoxní židé pracovat ( autorka píše, že mladí se odklánějí a chtějí pracovat), nebo chtějí pracovat a tak zabírají palestincům půdu na nové osady …
      Ono to bude s těmi ortodoxními židy trochu složitější …
      Známe ortodoxní charedim, židy s původní vírou, odsuzující militantnost sionismu (to by mělo být známe, ale asi není), a potom jsou nějací militantní „ortodoxní židé“ podobní militantním sionistům .. Takže asi máme nějaké ortodoxní charedim (tradiční starověké) židy a nějaké pseudoortodoxní (neo ortodoxní střihlé sionismem) židy, kteří przní tu pověst pravým ortodoxním a dělá z „ortodoxních“ jenom cíl odsouzení těmi lepšími sekularizovanými militantními sionisty, kteří se tak zbavují své militantní pověsti jejím přesměrováním na ortodoxní židy …
      Jak typické pro chucpe židovskou rabínskou pakulturu židovského palestinského exodu (vyhnání z palestiny římany) …

      1. Tak žádné informace o „ultraortodoxních sionistech“ nemám, neb to se z definice vylučuje. Charedim sionismus a násilné činy odmítají. Plivání na necharedim je sice odsouzeníhodné, ale násilný čin to není. Pokud o něčem takovém víte, tak dejte odkaz, odkud jste se to dozvěděl.

        1. Niko, když se v Izraeli „ostatní obyvatelé“ (uvádíte že mimo ortodoxních je jich 90%) zařadí mezi sionisty kam patří, tak už všechny ty poznatky a dojmy o společnosti Izraele začínají dávat nějaký smysl …

        2. Ráčej vodpustit, ale plivání na někoho akt přímé agrese, tedy násilný čin, je. Asi není trestný, ale násilný je.

      2. Pozor, mezi ortodoxními a ultras je dost velký rozdíl.
        Většina ortodoxních nějak pracuje nebo podniká. Zatímco mezi mužskými ultras je nepřípustné pracovat za mzdu; podnikání, zejména pokud lze oj..t daně, až tak nevadí. Na práci mají manželky.
        Vypadají skoro stejně, rétorikou se také skoro neliší, fanatismem také ne; jen tím přístupem k práci.
        K sionismu přistupují velmi diferencovaně – je to vyloženě sekta od sekty (ony jsou to spíš takové rodinné podniky). Takže jedni odmítají sionismus úplně, další jsou někde uprostřed a ještě jiní jsou galerka vraždících rabínů a plnotučných nácků.

        Kdežto ultras odmítají sionismus jako takový a němálo z nich i Izrael jako stát.

        1. Operujete s pojmy, které neznám. Izrael je celkem standardní demokracie, probíhají tam demokratické volby a politické diskuse.

        2. Zila jsem ve statu NY pobliz chasidske komunity Kyrias Joel. Je to, jak Obcan rika. Oni se chovali k nam ostatnim (i ostatnim zidum) povysene, ignorovali mistni regulace (treba o tom, co se muze nebo nemuze stavet, meli veliky prirustek lidi), a povetsine nepracovali, ale pobirali davky (od lidi — obycejnych Americanu — kterymi pohrdali). U nich se ceni studium. Zeny se musi postarat o deti, zatimco chlap sedi cely den v shule (synagoze) a kuje mistni politicke pikle. Byli taky mezi sebou poradne rozhadani.

          1. Drive meli v Evrope vic rozumu a zavirali je do ghet. Nebo vyhaneli a museli , pod natlakem protestujici populace .
            Vono to potapeni do Vltavy tech co sidili , nesmime vedet , ktery to byli.
            Akdemik ,historik ma zakaz a neodvazi se ani spitnout vo nasi historii..
            Urcite to byli Cesi a nikdo jinej. Kral mel potom problemy s Vatikanem.
            Taky proto sme vsicky antisemiti a nemuzeme bejt jiny a
            teror anti na nas je nejlepsi. A pomahali sme vsichni Hitlerovi.
            I za jejich obchodovani s Ceskymi otroky ,otrokynemi a detmi. Bylo toho vic.
            Potom byli zase moc a moc z toho ublizovany. Sou dodnes.
            A kdyz nejsou je to daleko jeste horsi../Casto si to ublizovani vyprovokujou a kazdej jim to porad zere/.
            V Rusku zpusobili pogrom asi 40 za udesny vydirani populace muziku, celej svet zacal rvat ,jak se jim ublizuje , obeti bylo zase v mediich nejmin stokrat vic a cele mezinarodni komise americke vlady ,se zabyvali, tim jak jim rusove ublizuji. Nekonecne teroristicke utoky fanatiku v tisicich obeti rocne a zabiti cara nevadily. Car byl pro ne spatnej.
            Protoze byl krestan , tak Rusko samozrejme neubranil ,ani nemoh..
            Zvlaste ta ruska cirkev je prevazne dodnes mirumilovna.
            Typakovany muzou dal priblble resit neaky orchestricky a problemy plivajicich fanatiku..Nicemu nerozumeji ,tupe opakujou ,po jinejch ,nejaky bezmozkovy blaboly /ty se siri nejvic nejrychleji a sou nejvic popularni a bezmozkovy netusi ,ze je to na ne past/, vo kterych nic nevedi, ani nemuzou .
            NIcemu nerozumi a nejsou schopny porozumet , tak Typakovany orchestricky ,idiotum , idiotske. To maji nejradeji.

    2. Vy strašně žvaníte, protože si myslíte, že tu není nikdo, kdo se o dění v Izraeli a kolem židovstva jako takového zajímá.
      Tak vězte, že někdo takový tu je.

      Co se povražděných civilistů týče, tak v dospělých vedou sionisitčtí nacisté nad Palestinci 4:1 a na děti dokonce 17:1.
      V posledních pěti letech se skóre ještě více zvedlo v neprospěch Palestinců.

      Ohledně řádění ultras -ani omylem nejde o „nějaké miniaturní skupinky“. Mea Shearim, Maale Adumim a další čtvrtě v různých městech v Izraeli a v okupované Palestině. Všude stejná fanatická sebranka, která nemá na práci nic jiného než otravovat život ostatním. A má ve státě setsakra velký vliv – jeden z ní byl nedávno dokonce „ministrem školství“; zjev bez jakéhokoli formálního vzdělání.

      Jenže sionističtí nacisté nemají s ultras skoro nic společného. Ti se rekrutují hlavně ze „sekulárních“ židů, zločineckých skupin a některých ortodoxníxh sekt.

      Děvenko, ti „v Izraeli žijící Palestinci“ jsou občany Izraele. Byť občany druhého řádu, vystavené různým omezením, ústrkům a permanentní šikaně ze strany administrativy.

    3. Maji omezeni do parlamentu. Driv to bylo 1%, to se ukazalo prilis malym, malinkate skupiny fanatickych lidi toho vyuzivaly. Dnes je to 3.25% ale stejne to hapruje.

    1. Pani Divisova prisla s tematem plivajicich demonu, za vsecko muzou a vsecko zpusobili a kazdej povinne debatuje na to tema , jako ve skolicce , co se v mladi naucis ,ve stari ,
      jako kdyz najdes a to je co porucnici chteji od pedagogu a zacku a co ma bejt..
      Vzdelani ,rozpatlavanim , co ma kazdej vedet , rozhodne politik ,byrokrat ruku v ruce s akademikem.
      Nektery veci lid vedet nesmi ,sou dulezity a tak lidu skodi..
      Lid je tak vic poslusnej , kdyz je vzdelane nevzdelanej.Ucpanej odpadky,
      vo hlavnim meste Habese , nebo vo tech plivacistech..To ma pak rad na celej zivot.
      Beda kazdymu ,kdo se pokusi vysvetlit , ze je to jinak.
      Beda vedi vse nejlip ,sou na to vzdelany.
      Ze skutecnost je nekde jinde? Ani napad.
      Vevca.
      Priklad demokracie zase najdeme u nas , zanedlouho po nikdy nikym nevysvetlene svetove krizi /tez oblibene jistym mistopredsedou Vackem , kterej chce zmenit vladu, pac z vychodu neprisla, tak neni vocud co pravdolaskovat /, lepsi krizi nevysvetlovat ,
      co je komu potom, hlavne svetova krize, zajistila vladu nacistu a u nas zajistila, poctem volicu nejsilnejsi sudetskou stranu u nas ,s normalnim mechanismem v demo , ustavit vladu.
      A zacit vladnout.
      Velmi by poskodilo povest demokracie , /ukazala by se prava tvar demokracie a co vsechno umi a dovoli/ , kdy po demo svobodnych volbach , vitezna strana sudetu by ustavila vladu sudgermanu , schvalenou a potvrzenou procedurou pres.Benesem a pres noc zmenila,
      CSR do Hitlerovskeho rezimu ,pobocky vlady germanskeho nemeckyho nacismu .
      Vodkud na to dostavala penize,zbrane a vsecko. Propagandu z celeho sveta.
      A zacala vladnout. Zacalo by diveni a mozna horsi vsech, jak sme se vosvobodili ,kdo nas vlastne vosvobodil a do ceho , vod toho germanskyho rakouska ,abysme vosvobozenim rychle spadli do jeste horsiho.
      Taky a zase germanskyho.
      Ale sudetska strana uz zustala nejsilnejsi stranou..
      Za druhy. Na koho by Hitler a spojenci potom nadavali.
      Hitler a nacisti by prisli o vsecku politickou slavu ,zachrany miru , navzdory valkychtivym Cechum , bez Mnichova a nasledku.
      Demokratickymi volbami rovnou do rezimu nacismu..
      Porizene spolupraci rozvracejicimi stat ,svobodne sebevrazednymi koalicemi mnoha vselijakych pidi soupericich vzajemne stranicek u nas.
      Tak musel prijit oblibeny teror velmi ublizovanych , zahnanych do obrany ,proti strasnymu utlaku Cechu..Sestavit vladu jako nejsilnejsi strana po volbach, to neslo, to by nemohli bejt ani trochu utlacovany.
      Cesi este utlacovali slovaky a vubec vsechny narodnosti ,
      kdyz nic jineho dodnes neumi..Musi za to platit ,bidaci.
      Branili obchodu s otroky tenkrat a potapeli ty ,co vokradali /nevi se vo nich jinak nic/,
      do Vltavy .Bojkotovali zidovske obchodniky 2x dokonce. Falesne obvinovali ,az profesor doktor taticek se musel stat velky detektivem. Maji vroubky a musej pykat za ne.
      Proto sme tech zbidacelych narodnosti vod zacatku, dostali se souhlasem vosvoboditelu az nepricetne velka mnozstvi. Nemeli se hned jako prasata v zite , jasny ,Cesi utlacujou.
      Plati jeste neceske osvoboditelu vlady do zahranici velke castky hned po valce , do Vidne ..
      Meli vsichni pravo na sebeurceni vod Wilsona ? Jasne meli..Vsichni, mimo Cechu.
      Pro jistotu armada byla plne pod velenim frantiku ,to zase pohlidal vrchvelitel Benes.
      Proto byl do funkce doporucenej vosvoboditelem. Aby nenastaly komplikace.

  4. Na plivací soudruhy by se URČITĚ našel zákon, pokud by někdo chtěl a měl na to koule.
    Anebo když jim projde jejich obhajoba, dostavit se na místo ve stejném počtu, poplivat je rovněž a tvrdit, že mi to přikazuje moje náboženské cítění.
    Naprostý ideál je pak plivací soudruhy lehce pozvracet, nejlépe červenou omáčkou a následně jim vysvětlit, že se z jejich mrmlů prostě občas někomu obrátí kufr.

    Až budu mít další vnouče, udělám si výlet do Izraele. K mé oblíbené kratochvíli patří učit prapotomka plnit šeptem daný rozkaz „plivni na pána“.
    Malé robě není trestně stíhatelné.

    1. Targu,
      problém je v tom, že pejzatí v kloboucích jsou voličské hlasy. A táhlá bitva o vládu nad Izraelem poničila jednak soudržnost Izraelců, jednak bojeschopnost jejich armády. Ne všichni Izraelci jsou židé. Už jsem tu uváděl vojačky v přiléhavých uniformách, jak „twerkují“ na kameru Tik-Toku. To horší ze Západu se tam valí.
      A strýček Sam už přičinlivě šoupe do Izraele vojenskou pomoc a vytváří tak ty nejlepší podmínky pro další lokání válku, Tedy – snad lokální.

      A ty tábory „Tenkokoncových“ a „Tlustokoncových“ jsou bohužel nereformovatelné. Nenávist je zažraná.
      Proto pozoruji dění na našem/jejich dvorku s odstupem. Vlastně se k tomu nedá nic rozumného dodat.

      Rvačka dvou psů o místo ve stínu je stejného druhu. A někteří psi se chtějí přidat.

      1. Re: PivoJ

        Ta je hnusná…!!!
        Flintu drží jak prase kost, nohy má do IKS a v pravé ruce má šmidlifón.

        Tohle to má vyhrát vojnu v Gaze?

        A ten zbytek taky. Možná tak jeden z té vyfocené partičky.
        Deset kliků s ruksakem na zádech, odklusat jedno sto metrů v těch kanadách, co mají obuté, a jdou všichni na marodku.

        A ta jejich střelba bude stejná, jako jejich fyzické předpoklady.

        1. Původně jsem vedle té vojandy stál já, ale jsem se raději vystřihl, protože by mi narušila moje imige, že jsem starý, hloupý a ošklivý.
          Ale jinak jsme tam měli docela bobky.
          Ulice jsou plné zelených mužíků s ostrými a opravdu se s ničím moc nemažou.
          Tihle zelenáči asi zrovna rukovali.
          Měli jsme docela štěstí u Knessetu. Je obehnán kolem dokola neprůstřelným sklem.
          Byli jsme varováni, ať se k tomu sklu nepřibližujeme a nepřikládáme žádné předměty.
          Pozdě. Už jsem měl asi 5 fotek přiložením mobilu ke sklu, protože z dálky jsem se v tom skle zrcadlil.
          Další světlá chvilka nastala, když se od nás bez řečí oddělil jeden týpek, co nevydržel bez piva ani pět minut (i kdyby stálo třeba 10 dolíků za třetinku).
          No a poodešel asi deset metrů a začal močit na nějaké křoví u toho Knessetu.
          To se zpotil i náš průvodce, který už tam zažil ledacos.

    2. S trestní stíhatelností se tam fakt nikdo nebude crcat. Plivne za žida a zatknou jeho i Vás – v lepším případě. V horším případě Vás nebo oba zastřelí. Jste ne-židé a vás život tím pádem nemá žádnou hodnotu.

  5. Pokud se opravdu meni naladeni cele izraelska spolecnosti, tak to je vec jina. Jsem na strane Izraele, proti slimakum, ale co kdyz je moje predstava o izraeli a zidovstvi uz jina nez je realita ? Co kdyz je jejich spolecnost uz v rozkladu a postupne neni cemu fandit ? Naznaky jsou i jinde. Je znakem hluboke neduvery rezimu k vlastnim obcanum, kdyz jim (kor v takove oblasti) nepovoluje zbrane. Je to rozsireny mytus ze tam muze mit zbran kazdy. Ale certa. Meli ji povolenou jen 2 % obcanu Izraele – v CR 3,5 %. V CR nejsou zadne limity (krome povinnosti zabezpeceni uskladneni – mit trezor) pro drzitele ZP prakticky – v Izraeli bylo nedavno mozna jen jedna pistole a 50 naboju – a kdo je vystrilel, musel odevzdat prislusny pocet nabojnic – pro as nskutecne pomery. Ted milostive trochu rozsiri okruh povoleni a bude mozno mit az 100 ks 😀 naboju… O cem toto svedci ?

    1. Re: BAN

      100 ks nábojů je vám zcela na hovno, pokud nemáte automat unožňující střelbu dávkou. Při reálném střetu (nikoli v televizním seroši) se opravdu jen málokterý střelec dostane ve zdraví přes pět nábojů.

      1. Vy klavesnicovy geroji 🙂 jakou mate streleckou praxi ? To je jako ok, ze po kazde navsteve strelnice musite ouredne se spocitanymi nabojnicemi zadat o novy pridel ? A ze smite mit jedinou kratkou zbran a nic vice ? Jeste v 60. letech u nas platil predpis ze niekdo nesmi mit vice nez jedno auto. Nevolali jsme to nahodou totalita ? A to zdaleka nebylo tak vazne jako moznost mit poradnou palebnou silu v Izraeli. Ja mam dojem ze by jste mohl delat od hodiny i chiruga, no co kua, sit umim, co k cemu prisit to se naucim max. za mesic, dyt ta lidska anatomie zas neni tak slozita, dyt prasatko zpracovat na zabijacce taky umim, no naco kua 6 let studovat a jeste nake atestace, atd. ? Ja bych jim ukazal, darmozroutum doktorskym ! 🙂

        1. Re: BAN

          Moje střelecká praxe je dostatečná na to, abych věděl, jak probíhá případná přestřelka v praxi.
          Dva kvéry ano, pokud máte natrénováno. Ale vy máte hovno.

      1. bedo, promeskal si prilezitost mlceti a zustat tak filosofem 🙂 Srovnavas zcela nesrovnatelne kriteria. Predne nic nikomu nebrani u nas mit trezor – spise neni normalni ten kdo ma zbran a nema ho. Dale nikdo ti neuklada omezeni pri nakupu jako takovem streliva nebo zbrani prislusne kategorie ZP jakou mas. Deji se u nas snad masovky, kdyz tato omezeni nejsou ? Pokud vim tak ne. Zlocinnost drzitelu ZP je tak nizka, ze se ne ni nevede ani samostatna statistika. A vzdy a zasadne to tak zustavalo i pri kazdem uvolnovani predchozich restrikci, pri kterych slunickari nebo tobe a Targusovi podobni brouci Pytlici.

        1. Pokud vím, tak mít „trezor“ (kovovou skříňku) na zbraně je povinnost. A na náboje také, uložené odděleně od zbraní.
          Nebo se mýlím?
          Mít zbraně zabezpečené je nejen povinné, ale také rozumné. Stejně rozumné je ale mít devítku v nočním stolku…. s nábojem v komoře.
          Kdo je připraven, není (tolik) překvapen – sice klišé, ale pravdivé.

          Se zbraněmi je to ošidné. Říkám si, že chodit po městě za bílého dne s pistolí za pasem je pitomost. Možná mi ale bude někdy chybět.. kdo to může vědět?

            1. Zbraň smím nosit, ale skrytě.
              Vůbec je řada omezení, třeba na nějaké masové akce a veřejná shromáždění.
              Prdel by byla, kdyby se zbraněmi chodili ti idioti fanoušci na fotbal. To by bylo maso, kam se sere Hamás… 🙂 .

              1. Re: Godot

                Můžete ji mít zabalenou v šátku.
                Anebo sako přes ruku.

                Ale problém nastává na veřejných záchodcích.

                  1. Anebo v létě, kdy se pod tričkem nebo šortkami kilo železa nosí skrytě dost blbě.
                    A vzít přes to svetr taky není úplně ono.

                    1. V létě noste volné delší košile, nejlépe světlé lněné, nezakasané do kalhot. Jednak chladí, jednak jsou daleko pohodlnější. A to železo pod ně schováte.

    2. Jak mam moznost zvenci sledovat deni pres internet, atmosfera se velmi zmenila, v poslednich ca 5 letech hrozne pribylo napeti a agresivity.
      Narust rozporu, agrese, porad šilene demonstrace vcetne rvacek.
      A take narust te ortodoxni fanaticke populace. Maji vysokou porodnost, vice nez 8 deti v rodine, je jich uz vice nez 10 % (nektere zdroje uvadeji dokonce asi 20 %, i kdyz nekteri mladi clenove se od fanatiku odklaneji a jdou normalne pracovat). Jsou fakt vsude neprehlednutelni v tom jejich prazvlastnim obleceni, obtezuji ostatni sekularni, maji vyrazne zastoupeni v parlamentu, neda se bez nich sestavit zadna koalice, tak si je ostatni predchazeji, maji ministry, a hodne jim ostatni toleruji, vcetne agresivity. Vcetne prekracovani zakona, vystavby novych ilegalnich osad, kde vyhaneji palestinske obyvatelstvo se zbranemi, strili se tam porad, musi je ochranovat armada ap.
      Tak nejak tam spousta lidi zije „za zdi“, osady i bohate ctvrti jsou obehnane zdi, plotem, ostnatym dratem, neni tam bezpecno ani prijemno pro zivot

      1. Paní autorko, tak jak je to s těmi ortodoxními židy …
        Nechtějí ortodoxní židé pracovat ( píšete, že mladí se odklánějí a chtějí pracovat), nebo chtějí pracovat a tak zabírají palestincům půdu na nové osady …
        Ono to bude s těmi ortodoxními židy trochu složitější …
        Známe ortodoxní charedim, židy s původní vírou, odsuzující militantnost sionismu (to by mělo být známe, ale asi není), a potom jsou nějací militantní „ortodoxní židé“ podobní militantním sionistům .. Takže asi máme nějaké ortodoxní charedim (tradiční starověké) židy a nějaké pseudoortodoxní (neo ortodoxní střihlé sionismem) židy, kteří przní tu pověst pravým ortodoxním a dělá z „ortodoxních“ jenom cíl odsouzení těmi lepšími sekularizovanými militantními sionisty, kteří se tak zbavují své militantní pověsti jejím přesměrováním na ortodoxní židy …
        Jak typické pro chucpe židovskou rabínskou pakulturu židovského palestinského exodu (vyhnání z palestiny římany) …

  6. Takhle to musí dopadnout, jestliže se ideologie nadřazenosti stane /nebo od počátku je/ vůdčí ideologií, na které je založen stát. Lhostejno, zda jde o ideologii náboženskou, jako tomu je v Izraeli i Palestině, nebo ideologii politickou, jako tomu bylo v případě nacistického Německa.
    A zhoubný je svět, který toleruje nebo dokonce adoruje jednu z těch ideologií proti jiné v postavení nesmiřitelného antipoda, namísto aby zřetelně odmítl jakoukoliv státní ideologii nadřazenosti.

    1. Lexi …., o co ta naše liberální ideologie Západu ??? Není to náhodou také ideologie nadřazenosti, založená na bludech pseudodemokracie, pochybných lidských práv, neomezených svobod bezduchých primitivů a dalších nesmyslů, kterou Západ vnucuje ohněm a mečem ostatním civilizacím …
      Z nadhledu ta naše liberální demokracie není ničím jiným než vírou idiotů v liberální náboženství (oprozi klasickým náboženstvím se jedná o liberální primitivismus bez jakéhokoliv duchovního rozměru), a to debilní náboženství má místo víry v boha víru ve „svaté právo“ vytvářené těmi největšími perverty a degeneráty ..
      Mezi duchovně založené náboženství stále degenerujícího Západu lze zařadit pouze původní asketické křesťanství a proletářský komunismus, obojí degeneráti zprznili k nepoznání …, Západ prostě jenom zapadá …

      1. Ano, zcela souhlasím, dokonce jsem při psaní komentu na tuhle formu nadřazenosti myslel, myslel jsem na to, že DEMOKRACIE bez přívlastků je asi nejlépe přijatelnou formou vlády podle původu moci. V okamžiku, kdy získá přívlastek /lidová, liberální/, stává se IDEOLOGIÍ. A v obou zmíněných případech ideologií nadřazenosti s dopady té současné „liberální“ v podobě, jakou zažíváme, tj. včetně kriminalizace nejen skutků, ale i názorů, které nejsou v souladu s jejím principem jediné povolené pravdy.
        Stejně tak mě napadlo heslo „Ohněm a mečem“ z období středověkého křesťanství. To jsem ale nezmínil záměrně, přece jen středověk byl „jiný kadlub“, mrzí mne ale, že na to první – na ty nadřazované formy demokracie v podobě ideologií jsem nakonec zapomněl.

        Dík za připomenutí!
        L.

        1. Demokracie je mýtus.
          Pokud má někdo miliardu a proti němu je člověk, co musí chodit do práce, aby se uživil, co myslíte, jsou opravdu rovni před zákonem?
          Ve které že zemi to je?
          Demokracie v kapitalismu je nesmysl.

          1. Václave,
            nesmíme si plést DEMOKRACII jako FORMU VLÁDY s tím, co cítím u Vás, tedy se způsobem vládnutí.
            Naprosto křiklavým příkladem je současné Česko.
            Demokracie jako forma vlády znamená, že vláda byla ustavena na základě demokratických principů, tj. ve všeobecných, přímých volbách s tajným hlasováním, kde každý volič – bez ohledu na majetek a jiné atributy – disponoval jedním hlasem. Takto jsou ustaveny zastupitelské sbory /u nás tedy zastupitelský typ demokracie, nikoliv přímé demokracie – ten se uplatní jen v případě referenda/, a zastupitelské sbory pak aprobují vládu sestavenou na základě výsledku voleb /u nás „poměrné zastoupení“, někde „většinové“/.
            Jinak je to se ZPŮSOBEM VLÁDNUTÍ, který Vy máte spíše na mysli. Ten upravuje čl. 6 Ústavy ČR a zní – „Politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním. Rozhodování většiny dbá ochrany menšin.“
            A tady už se rosí čelo. Protože současná vláda jednak vydává politická rozhodnutí, která jsou v příkrém rozporu s předvolebními sliby, na jejichž podkladě získala ve svobodném hlasování většinu /tedy flagrantním podvodem/, jednak /dovolím si zdůraznit, že ač píšu pod článkem Marie Divišové, neakceptuji její odporné „jednak, druhak…“, ale držím se pravidel českého pravopisu/ opovrhuje ochranou „menšin“, tj. zájmů opozice, která je vůči ní v menšině, ale ty „menšiny“ si vykládá po svém jako menšiny národní /Ukr./, etnické (raději nebudu označovat…/, majetkové /vysokopříjmové/ apod.

            Nemyslím si, že demokracie v kapitalismu /ono už pojem „kapitalismus“ nedefinuje přesně společensko-politické, ale spíše společensko-ekonomické uspořádání, tomu společenskému uspořádání odpovídá spíše pojem „buržoasní demokracie“ – a všimněme si, už jsme u „přívlastkové“ demokracie, tedy demokracie pokřivené ve smyslu, jak na to poukázali Marx s Engelsem/ je nesmysl, stačí se vrátit do rozvinuté Evropy šedesátých sedmdesátých let minulého století.
            L.

            1. Dovolím si to ještě rozvést:

              Politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním. Rozhodování většiny dbá ochrany menšin.

              Z toho mně konkrétně plyne, že současná vláda/5koalice by správně neměla politická rozhodnutí vůbec přijímat (bez souhlasu některé z opozičních stran), neboť její parlamentní zastoupení nevychází z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním, protože v tomto svobodném hlasování nezískala ani 40 % odevzdaných hlasů. To dělení „propadlých hlasů“ je vlastně protiústavní. Vůlí většiny vyjádřené svobodným hlasováním nebylo, aby měla pětikoalice v parlamentu většinu, ale aby v něm měla pouze cca 40% zastoupení.

              1. Takto nazíráno máte samozřejmě pravdu, pokud za „většinu“ a „menšinu“ považujete procentuální zastoupení voličů na výsledku voleb.
                Obávám se však, že tyto pojmy se vztahují k parlamentní většině a menšině, jak je určují a legitimizují volební zákony.
                Zvlášť zřetelné je to u druhé komory Parlamentu, kde nejsou výjimkou senátoři zvolení patnácti i méně procenty hlasů oprávněných voličů.

    2. Lexi, zapomínáme na jedno, že oni mají něco co jiní ne MIMIKRY. Stačí se kouknout na v ýznamy slova wiki a je to jasné. Vlastně dokázali, že to nefunguje jen v živočičné .Jsou přátelští – pokud děláte to co oni chtějí nebo co jim přináší prospěch a změní se v to nejhoršíse v momentě když ne a to dokonce proti vlastnímu druhu, když neudělají to co si tem který jedinec či partička usmyslí. Dlouho se jim ustupovalo a tak se usadili ve všech významných postech a život na této planetě ovlivňovali ke svému prospěchu až to přepískli a objevili se ?rebelové? Dřív či později k tomu muselo dojít.

  7. Vyvstal mi v paměti takový (bon?)mot, který je sice jednostranný (vůči Židům), ale stejně dobře by se dal obrátit i na duhou stranu. Týká se onoho stupňování nenávisti.
    „Cože je antisemitismus? To je, když nenávidíte Židy víc, než je nutné.“

    Jeroným Klimeš k tomu poznamenává: Když nemůžeš pomoct, chovej se tak, abys alespoň více neuškodil.

    Nenávist mezi lidmi, skupinami a národy prostě je a není způsob, jak se jí rázem zbavit. Ale nikdo by jí neměl přiživovat. Či si snad někdo vzpomene, komu se kdy dlouhodobě nevymstilo setí větru?

      1. Clanek je celkem zase dalsi a zbytecny vycet , co z nekterych umi a dokaze udelat nejaky a vlastne kazdy nabozenstvi.
        Navic zpatlat ubohe obeti do nejhorsiho nelidskeho ,nepricetneho fanatismu a terorismu.
        A na to na co jsou zrovna potreba..Udelaji vsecko.
        A jako plastelina v rukou deti , jsou plastelina v rukou jejich majitelu,
        /myslej si zaroven a tvrdohlave veri, ze jsou v rukou bozich/, aby ti si z nich uplacali cokoliv , cokoliv ,co zrovna potrebuji.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *