27 dubna, 2024

Vychutnej si svého obětního kozla, aneb jak se mlátí klíny do hlav občanům… I.

Pokud Vás Někdy Napadne Pustit Si Rádio, Nemine Vás Tzv. „Dopravní Informace“, Která Vás Upozorní, Že Situace Okolo Brna Je Opět – Zcela Nečekaně – Dramatická. Kolona Kamionů Od Prahy Dosahuje Běžně 30 Kilometrů, V Pátky Se Pak Padesátikilometrová Lajna V Pravém Pruhu Stává Normou. Prodloužení Jízdní Doby Řidičů Těchto Vozidel Je Pak Doslova Hrůzostrašné, Od Rosic To Bývají Dvě Hodiny, Od Bíteše Okolo „Čtverky“, Neboli Poloviny Zákonem Povolené Denní Doby Jízdy, Za Kterou Řidič Ujede Něco Mezi Dvěma A Třemi Stovkami Kilometrů Po „Normálních Silnicích“. A Jako Společenský Bonus Zde Exponenciálně S Narůstajícími Kolonami Roste Počet Nehod S Fatálními Následky. Není Týdne, Kdy By Se Tu Neobjevil Vrtulník Z Letecké Záchranné Služby.

          

         Jak je to možné?

         Vždyť D1 přece prošla modernizací a všichni zúčastnění se zaklínali, že po ukončení stavebních prací nastane automobilový ráj!

         A ono nic.

         Tak jak je to možné?!

         Někdejší modernizační zaklínadlo totiž obsahovalo mimo jiné i magickou formuli vybudování třetího pruhu nejen z Prahy do Brna i v obráceném směru. Pokud se ovšem dnes projedete po D1, zjistíte, že třetí pruh se prostě NEKONÁ!

         Pardon – NIKDE se nekoná!

         Pouze se v každém strmějším stoupání „zrušila“ krajnice a přemalovala se na třetí, tzv. pomalý pruh, kterým by se čistě teoreticky (praxe je úplně jiná) měli drápat vzhůru VŠICHNI, kteří jedou VÝRAZNĚ pomaleji, než zbytek světa (zákon 361/2000). Tím celá slavná a neskutečně předražená pseudo-modernizace D1 za osmadvacet miliard korun českých skončila. Zůstaly po ní třeba i nedotčené mosty, na které se ani nesáhlo, z toho i jeden, zvaný Šmejkalka, na nějž se namalovaly žluté pruhy zužující jízdní profil, protože okraje mostu jsou rozpraskané tak, že lze i za jízdy zahlédnout rezavé armovací dráty.

Jinak všechno cajk…

         Proč právě Brno?

         Odpověď je jednoduchá. Nyní se narychlo připatlává třetí pruh mezi vyústěním D2 od Bratislavy a D52 z Vídně. Pochopitelně za plného provozu bez jakýchkoli redukcí ze strany řízení provozu, takže značný počet kamionů z těchto dálnic přejede D1směrem do centra města, na prvním lepším místě se otočí a najíždějí do žádaného směru z opačné strany. Kdo by chtěl čekat, když můžou místo něj čekat jiní, že…? A ze zaparkovaného auta na to 24 hodin denně vesele čumí soudruzi – pardon – páni Pomahači a Chrániči.

         Paradox – všichni zúčastnění už dávno zjistili, pokud je to ale OPRAVDU nikdy nenapadlo, že ani připatlaný třetí pruh stávající dopravní situaci nijak významně nezlepší.

         Zato si ovšem mohou dopravní géniové České republiky vzájemně potřást rukama a oprášit ramena, jak „skfjele“ vybudili zdání toho, že opět jednou zapracovali a dokonce se u toho i zamysleli.    

54 thoughts on “Vychutnej si svého obětního kozla, aneb jak se mlátí klíny do hlav občanům… I.

  1. Milý Targusi,
    řešení této situace je v nedohlednu a bude hůř.

    Jednak D1 není v této části řešena koncepčně, 3 pruhy je minimum.
    Dvak, tato část dálnice je blízko města a tak nešťastně supluje neexistující východní okruh kolem Brna a tak ji ve špičce zákonitě ucpou sami insideři, jejichž cesty se z hlavními směry křižují.
    Za třetí, D1 a odbočka na Blavu (oběma směry) je projektovaná velmi blízko města, z větší části ji opět ucpou insideři. Odbočky do města od Blavy a příjezd ze severu jsou blízko nájezdu na Prahu a křižování způsobuje zdržení kolony od Blavy. Nájezd od Blavy na Prahu je na D1 řešen do jednoho pruhu, bude ucpaný neustále, ten pruh totiž zároveň slouží pro sjezd na Brno / Blavua opět je tady překřížení.

    Jediné, ale neuskutečnitelné řešení by bylo odklonit D1 v šíři 3 pruhy dál od města (vč odbočky na Blavu) a stávají dálnici využít jako východní část městského okruhu. To je ale neřešitelné, tak to budou další léta flikovat a zácpy budou stále a větší.

  2. Targusi, řekněte mi, proč se pořád stojí u Rohlenky –směs Brno do sjezdu na Brno – Východ/Svitavy. nechápu. není tam zúžení, nehoda, nic.
    Brno je průser sám o sobě.

    1. V Brně probíhají velké dopravní stavby:
      – rekonstrukce mostu Otakara Ševčíka
      – rozšíření dálnice o další pruh v každém směru
      – nadjezdy kolem Tomkova náměstí

      Aby toho nebylo málo, na jedné z objízdných tras (přes Slatinu) probíhá oprava vodovodu.

      „Ševčík“ ovlivňuje napojení dálnice na městské okruhy, rozšíření dálnice dtto, kvůli Slatině je část dopravy odkloněna přes příměstské pasáže dálnice.

      Průser to je, fronta kamionů ve směru na Prahu někdy začíná už od Vyškova.

    2. Re: Funes

      Odpověď je velmi jednoduchá.

      1/ Kousek před Rohlenkou se připojuje na D1 silnice č. 50, která stahuje auta jednak od Uh. Hradiště, jednak to je poměrně frekventovaný tah ze Slovače (Starý Hrozenkov a dále Trenčín),
      2/ za Rohlenkou se připojuje silnice z Brna – Slatiny (docela dost firem)
      3/ vzápětí přichází vyústění silnice č. 380 od Hodonína a D2 od Blavy, aby to ve finále přihnojila křižovatka s D52.
      Takže to máme PĚT silně frekventovaných silnic, které vyúsťují na D1 v úseku nějakých 16 km.
      A blbééj Funes a ještě blbější Targus se pak společně diví, že stojí v zácpě už před Vyškovem.

      HOV*O!!!
      Ten všivák Targus jezdí po staré skrz Brno až do Heršpic a tam hupne na D1. Nakopat mu prdel, hajzlovi jednomu!!!

      1. Nebylo by vhodné zrušit oněch 16 km, vyrobit jen 16 km polní cesty a ono je to z těch pěti frekventovaných přípojek přestane bavit se připojovat.

    3. Proto,že řada brňáků se nechala nachytat a koupila si nemovitost v dojezdové vzdálenosti od Brna blízko dálnice.A teď valí každý den do štatlu do hokny a dálnici ucpou.

  3. Targu, nevím, jestli se to nezobrazuje blbě jen mě, ale ten perex všechna slova začínají velkými písmeny:
    Pokud Vás Někdy Napadne Pustit Si Rádio, Nemine Vás Tzv. „Dopravní Informace“, Která Vás Upozorní, Že Situace Okolo Brna Je Opět – Zcela Nečekaně – Dramatická.

    Dost blbě se to čte.

    1. Re: PivoJ

      Zobrazuje se vám to úplně stejně, jako mně. Důvod neznám. Text jsem zkopíroval z Wordu, vůbec netuším, která bije.

    2. … mně NĚKDY nejde přetáhnout z Wordu vůbec NIC … ani ťuk a někdy zase jó, prostě nevyzpytatelný

      … ale có … kašlat na to, začíná jaro tak jakýpak datlování, žejo.

  4. Někdy před 30 lety jsem četla o jakémsi americkém výzkumu. Zkoumal, jak moc se uleví dopravě, když vznikne nová silnice, pruh, okruh……..byl to (pokud se pamatuju) dost důkladný výzkum a poměrně dlouhodobý. Výsledek – čím víc silnic, tím víc se jezdí….tož asi tak 😎
    Na vytížených trasách zřejmě nepomůže ani přirozená schopnost organizace v čase a prostoru; jeden můj kamarád před léty jezdil do Lince za prací. Nemá rád dálniční dopravu, zvláště ne tu hustou, takže vyzkoušel všechny časy během 24 hodin – volněji nebylo nikdy a nikde.

    1. Ano, tím operují při projednávání dopravních staveb různé Děti Duhy a pod.
      Dálnice přitahují auta…
      Skutečnost je taková, že infrastruktura se staví pro nějaký výhledový stav. Je zajímavé, že většinou se stavba dokončí v době, kdy je výhledový stav dávno překročen…

        1. O vykládání karet toho mnoho nevím. V praxi se spíše počítají automobily, obsazenost, dělají se územní plány, plány rozvoje…
          Jako začínající stavbyvedoucí jsem stavěl ČOV. Projektant musel odhadnout, kolik lidí bude ve vsi bydlet za deset či patnáct let, jak se rozroste škola, kolik lidí bude zaměstnával zemědělský podnik… Nakonec čistírna fungovala pět let, pak místní velkopodnikatel zkrachoval a od té doby provozujeme jen polovinu zařízení – naštěstí projektanta napadlo navrhnout čistírnu dvoudílnou. Možná znal tarot vykládat…

            1. Přesně!
              Čím větší stavba, tím víc práce, tím větší náklady.
              A jak jsem psal, do krachu místního podniku čistírna fungovala podle projektu – byla plně vytížená.

    2. Re: Markýza

      Váš kamarád samozřejmě kecá, ale rozumím tomu, že se mu nechce jezdit od půlnoci do čtyř ráno.

      1. Targus.
        no právě že nekecal. Je to rozený nekceálista, kecat neumí. A jezdil – taky právě – i v ty dvě, tři a čtyři ráno.

        1. Re: Ano…

          Řidiči aut s hmotností nad 2,8 resp. 3,5 tuny jsou velmi tvrdě limitováni a drakonicky sankcionováni za překračování tzv. sociálních předpisů, kteréžro jsou hlídány elektronicky přes tzv. kartu řidiče (mikročip).
          Pokud nepřihlédneme k takové skutečnosti, jako je biorytmus člověka, jsou limitováni při práci v nočních hodinách provozem skladů a expedičních oddělení ve výrobnách. Z toho se odvíjí zmenšený provoz nákladní dopravy v nočních hodinách. Víc k tomu nemám co dodat.

          1. Targus:
            Ježiš Targusi, kde jste přišel na to, že překračoval sociální předpisy? Měl pravděpodobně tojotu s korbičkou (páč má takové pořád) a nepředpokládám, že by měla tři tuny.

            1. Re: Markýza

              Přestože píšeme oba česky, nerozumíte mi ani slovo.
              Pokuste se porozumět psanému textu. Píšu o řidičích – profesionálech, nikoli o pánovi, který naprosto nutně musí jezdit v sedmimetrovém pickupu.

              1. Targus:
                prdlačky. To vy nerozumíte ani slovo mně! Já nepsala o řidičích – profesionálech ničehož nic, jen o tom, že na trase Linec – Praha a zpět bylo furt plno. I o půlnoci, ve dvě a ve čtyři ráno.

                1. Re: Markýza

                  Zajeďte si laskavě někam na trasu Praha – Linz a ve dvě hodiny ráno si spočítejte procento nákladních aut, která se tam pohybují.
                  Btw. Rád bych viděl takového borce, který jede ve dvě do práce a vydrží celý den hákovat. Osobáky v tu dobu nula nic, jedou jen nákladní noční linky v systému JIT.

  5. Řeči o neskutečném předražení jsou časté a obvykle nepodložené. Dokážete vy svůj výrok nějak podložit?
    Rekonstrukce mostů proběhla, viděl jsem to na vlastní oči třeba na Píšťském mostě, tedy tom horním. Rekonstrukce toho památkově chráněného dolního bude tuším dokončena až letos, dělá se po polovinách.
    Most „Šmejkalka“ nakonec nebyl součástí rekonstrukce D1, bude rekonstruován samostatně. Před zahájením prací musí být postaven samostatný provizorní most pro polovinu dálnice… Upřímně řečeno, nechtěl bych to vyřizovat.
    Nekonání Pomahačů a Chráničů při libovolných zádrhelech dálničního provozu je mi opravdovou záhadou stejně jako vám.
    V dávných dobách jsem zaslechl, že při rekonstrukci D1 se část provozu přesune na R35. Nu, to se nepodařilo.

    1. Re: ygorek

      S tím podložením se to má následovně.
      Když začal jeden pán psát o praktikách při budování Lochkovského a Cholupického tunelu, ve finále se vystěhoval z ČR a jeho kolega byl dokoce umřen.
      Kolik se postavilo základů na novostavby a kolik soukromých silnic a mostků z betonu původně určeného na obchvat hlavního města Gorolistánu, místními zvaného GoNaP City (je to zkratka Gorolský Národní Park a má to poněkud nelichotivé konotace), to vám mohu názorně předvést, pokud byste se obtěžoval dorazit.
      Pokud máte pořád málo, zjistěte si něco málo o firmě Metrostav, která stavěla všude, kde byly vácenáklady.
      Jinak pro Metrostav jsem rovněž dělal jako subkontraktor na stavbě dálnice Nový Jičín – Frýdek-Místek, takže proškolený jsem dostatečně.

      1. Poznámka z praxe:
        Paměť-li mne nešálí, tak na Lochkovském tunelu (SOKP, stavba 513) jsem pracoval od doby, kdy byla vylámána průzkumná štola.

        1. Re: ygorek

          A co já s tím?
          Řídil jste betonáže a zapisoval jste počty dovezených kubíků betonu?
          Kontroloval jste naplněnost bubnů na domíchávačích?
          Převažoval jste auta před vyklopením betonu?
          Porovnával jste spočtené hodnoty s projektem?

          1. Ne, to je v náplni práce TDI. To jste byl Vy?
            Ve svém oboru jsem řešil (ne)funkčnost zabudovaných sítí.
            Aktuálně pracuji na menších stavbách a dozor si kubíky a tonáže pohlídat dokáže, skoro u všech hmot a prací.

            1. Re: ygorek

              Já jsem ty kubíky nepočítal, já jsem ty kubíky vozil.
              A jelikož byl ve vozbě dost tvrdý harmonogram kvůli dodržení kvality betonu, bylo docela lehké zjistit, když někdo z vláčku na chvíli vypadl.

              1. Ano, to mě napadlo, s nepřetržitou betonáží mám své zkušenosti. A teď, po krátké kulturní vložce, zpět k samému meritu věci: „Řeči o neskutečném předražení jsou časté a obvykle nepodložené. Dokážete vy svůj výrok nějak podložit?“

                Pokud by vámi poukazované, vzhledem k rozsahu stavby drobné, krádeže měly za následek systémové zdražení stavby vykázáním víceprací, znamenalo by to, že s ním při sestavování nabídek počítali všichni uchazeči, což mi při soutěžení „na nejnižší cenu“ nepřipadá snadno realizovatelné.
                Daleko horší stav jsem zaznamenal v následujících letech, kdy nabídkové ceny některých uchazečů klesly skoro na čtyřicet procent ceníkových cen, za což bylo možno nakoupit materiál podle soupisu prací, ale nikoliv již potřebnou pracovní sílu.

                1. Re: ygorek

                  Nazvat navýšení spotřeby betonu o nějakých 20% drobnou krádeží, to je teda síla.
                  Zcela jste vynechal klasiku, totiž účtování práce, která se jednoduše nekonala. Subkontraktor vykazuje, stavbyvedoucí podpisuje, ten nad ním to přikrývá a splachuje, neboli určuje počet procent, která se dělí mezi „potřebné“. A nemusí jít ani o vícepráce, i když ty jsou samozřejmě daleko výnosnější.
                  Pokud nevíte, která bije, obraťte se na soudruhy z Metrostavu.

                  Stran pracovní síly asi tolik. Daleko nejjednodušší je pracovní sílu jednoduše NEzaplatit. Pokud opět nevíte, ktará bije, zajeďte se poučit na Slovač – viz kauza Váhostav. Přepálené zakázky, nevyplacení subkontraktoři, nedodělané stavby, blablabla. Pak to zkusili bez Váhostavu formou PPP a dálnice vyšla na desetinásobek, protože nenažranci byli jak utržení z řetězu.

                  1. Spotřeba betonu velmi pravděpodobně nebyla rozhodující položkou.
                    Co se týče přejímek prací, záleží na TDI, k tomu není co dodat.
                    Na Slovensku jsem se na stavbě D3 s Váhostavem nepotkal a s vícepracemi také ne („Žlutý FIDIC“, zajímavá zkušenost).
                    Koho míníte „soudruhy z Metrostavu“, netuším, v Metrostavu jsem za těch více než třicet let porevoluční praxe nepracoval ani chvíli.

      2. Technická poznámka:
        Odborníci znají pod názvem GoNaP společnost dodávající čistírny odpadních vod, příslušenství k vodotěsným nádržím, potrubní díly pro rekonstrukce a údržbu plynovodů…

  6. Reko D1 nikdy nebyla o tretim pruhu a zvyseni kapacity. Protoze papiry. Reko D1 byla o tom, aby se zachovala aspon 2+2, protoze hrozilo ze dlouholeta ignorace toho, ze i dalnice ma svou zivotnost dovede tuhle tepnu k totalnimu rozpadu. To, ze se na kazde strane priflikoval pulmetr melo ten ucel aby, az se zavre pulka dalnice, slo i v te druhe pulce zachovat 2+2, byt s ponekud redukovanou sirkou.

    1. Re: jozka

      D1 nechal rozjebat soudruh Pan profesóóór, řečený též Papá Tunel. Kdyby se dělala údržba, resp. obrusy schůdků u spár, jezdilo by se po ní ještě dnes.
      Vyhozených 29 giga se ospravedlňovalo tím, že bude třetí pruh a je hovno.
      Pět giga z této částky, které se nasypaly do jakéhosi dispečerského systému elektronických tabulí, z nichž dvě třetiny nikdy pořádně nefungovaly, je mimo jakýkoli pokus o seriózní diskuzi. Přehlídka doslova vyhozených peněz…

      1. No to prr!
        Ty informační tabule miluju.
        Jak jinak bych se dozvěděl, že prší, nebo že tvar, ve kterém už hodinu trčím, je kolona?

    2. Rozšíření na tři prohy se zvažovalo, ale pak od toho ustoupili, protože by to prý bylo moc drahé. Je pravda, že aby to dávalo smysl, musely by na tři pruhy upravit také všechny mosty, tedy snad výjimkou toho přes Velké Meziříří.

      1. Matně si vzpomínám, na rozšíření byla možnost požádat o finanční podporu EU jako na rekonstrukci.
        Pokud by stavěli další jízdní pruhy, byla by to stavba, na kterou by už nebyl nárok na finance z fondů této organizace.
        Proto jen těch 75 cm na každé straně.
        Možná mě už ale paměť klame.

      1. Zkusím zavrtat z jiné strany:
        Kilo banánů v Kauflandu stojí něco málo přes dvacet korun, kilo brambor přes třicet.
        Jak dlouhou cestu musí urazit ty banány a jak dlouhou ty brambory?
        Nemáte pocit, že se převáží spousta zboží sem a tam? Aby byly banány levnější než brambory?
        A že ty dálnice a železnice, které nestačí kapacitně, jsou jen důsledkem celosvětového šílenství?
        Lepší doprava bude jenom pádným důvodem pro ještě větší přesuny zboží po světě?
        Aby kdosi kdesi ve světě ušetřil pár korun na tuně a napakoval si konto?
        Moc tomu nerozumím, ale nelíbí se mi to.

        1. Pivo moc nepiju, ale jako příklad se hodí.
          Synek mě zásobuje vývozními třetinkami v našem statutárním městysi vyrobeného, aktuálně japonského piva Prazdroj.
          Nakupuje ho za nižší cenu, než je běžná u nás na trhu, protože ho velkoobchod vozí z Německa, kde je tento Prazdroj levnější než u nás.
          Takže – pivo se tu naloží, odveze do Německa, uloží do skladu. Pak se naloží, odveze do Plzně a uloží do skladu. Tam ho naloží synek a dopraví ke mně (a k spoustě jiných další kamarádů atd.), a já ho vypiju.
          Vítejte v blázinci a nedivte se hustému silničnímu provozu.

          1. Re: Godot

            Se svou stížností musíš na centrálu Kauflandu, nebo která Mááárija vlastní budovu skladu.

            Je vcelku běžné, že pivo se vozí přes celou republiku. Např. gorolský Radegast se vozí do konsignačního skladu, který využívá haly zavřeného pivovaru v Mostě.

            Do cenové politiky soudruhů nevidím, nicméně je poměrně známou věcí, že v Říši jsou potraviny levnější, než u nás.

          2. Z jiného soudku: kdysi dávno jsem byl na exkursi v pivovaru v Nové Pace, byla mimochodem velmi zajímavá, provázela nás mladá holka, která tomu rozuměla, a navíc ji to bavilo. Vzala nás úplně všude, i na „humna“. Jen mě na závěr překvapilo, že na pivo čekala autocisterna s nápisem Staropramen ;-).

            1. Re: Franta

              Vám FURT píšu, že jste starééj a škaredééj a tak dále a vy mi FURT nevěříte.

              V tomto případě mohlo jít o zpětné vytížení firemního auta směr Prágl. Ostatně reklamní nápisy na autech nesmíte brát vůbec v potaz.

              Já jsem TAKÉ vozil asfalt z jedné rafinérie do druhé, abych to vzápětí otočil a naložil fůru z druhé do první.
              Totéž dělám nyní s méčnými produkty.

          3. Myslim, ze to znamena, ze doprava je jenom mala cast celkove ceny.
            Proc Prazdroj prodava Cechum pivo draze, nez Nemcum, to nevim, ale ultimatne to bude proto, ze muzou.
            Jinymi slovy, Cesi si to nechaji libit. Kupuji to i pres drahotu.
            Pravdepodobne by si to v Nemecku nemohli dovolit. Z hlediska konkurence, je tam podstatne vice znacek, a taky Prazdroj nema v Nemecku nalepku premioveho piva.

            Osobne nemecka piva vubec nemusim, ale to je pro nemecky a trh a tamni cenotvorbu naprosto irelevantni.

        2. Re: Sk

          Je mi líto, ale zaměňujete příčinu a následek.
          NIKDO nestaví dálnici proto, aby se po ní začalo levně vozit zboží.
          Dálnice se VŠUDE na světě stavějí proto, že stávající silniční, resp. železniční síť nestíhá.

          Ano, VŠECHNO zboží se vozí sem a tam. Jak u blbejch na půdě.

          Jinak nejbližší banánovou šupnu máte ve Gdyni, následuje zřejmě Hamburg.
          Šupna je česky přistávací molo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *