25 listopadu, 2024

Optimisticky o hladu… když je ta neděle

Moji předci pocházejí od Horní Sloupnice. Jmenovali se Škeříkovi (škeřiti se = šklebiti se) V roce 1749 si pro mého prvního zdokumentovaného předka, Františka, došla vrchnost, neb zjistila, že vyznává nepovolenou evangelickou víru a ani sto let rekatolizace mu nestačilo, aby se polepšil. I sebral se Franc s celou rodinou a utekl za kopečky do Pruska, kde Bedřich Veliký právě nutně sháněl kolonisty, kteří by mu osídlili slezský prales, který na Marii Terezii získal. Spolu s dalšími českými uprchlíky kvůli víře tam založili obec Bedřichův Hradec, kde jako česká menšina žili dalších bezmála dvě stě let.

Po celou tu dobu udrželi český jazyk, vypjatou evangelickou víru, nezávislou na jakékoliv církvi a zaťatost. Když si musíte z pralesa udělat pole, tak to ani jinak nejde.

Můj dědeček ještě v dětství zažil skutečný hlad. Nejen takové to dnešní kručení v břiše. Nejen chuť, ale skutečný nefalšovaný hlad, kdy nemůžete spát, kdy se vám svírají útroby a kdy možná dostanete nějaké sousto, ale váš hlad to nijak neutiší. Když dědeček vyrostl, stal se radikálním komunistou. Na vlastní kůži prožil, jaké to je, když pracujete, ale nejíte…

Třicátá léta dvacátého století byla velmi vypjatá, dědeček se bil za svoje přesvědčení tak moc, že musel z rodné vsi na čas odejít, protože tam dostal nakládačku od sousedů, kteří také měli zamlada hlad, ale usoudili, že nejlépe to vyřeší Hitler. Se svou mladou manželkou, mojí babičkou, pak dědeček odešel pracovat do Kielských loděnic a podílel se na stavbě bitevní lodi Tirpitz.

Pak začala válka a dědeček pěkně narukoval. Polskou anabázi nestihl, ale prošel Francií a o rok později byl malinkatým kolečkem ve válečné mašinérii při útoku na Sovětský svaz. Bezmála tři roky pak ležel před Leningradem… Pak nastal ústup, který skončil až u Berlína, kde byl zajat a odlifrován do zajetí, kde zůstal až do roku 1949. Pobyt v gulagu ho vyléčil ze všech ideologií jakéhokoliv směru a když se nakonec vrátil, pochvaloval si až do své smrti mír, práci a dostatek jídla. Nic víc nepotřeboval.

Ze zajetí dědečka dostal Gottwald… Moje babička si konec války prožila velmi divoce. Z dědečkova služného pilně splácela jejich dům a když zaplatila poslední splátku, začala právě Viselsko – oderská operace, kde byl Bedřichův Hradec první na ráně… Babička moudře uprchla, nečekala na frontu a dobře udělala. Pro sovětské vojáky to byl přechod na nepřátelské území a mstili se za tisíce vypálených vesnic a miliony povražděných civilistů. Konec války babička prožila po utečeneckých táborech.

A právě tam vznikla myšlenka, že by se česká menšina mohla vrátit „do země otců.“ Koneckonců, československé pohraničí bylo vysídlené a domy tam zůstaly. Babička se ze dne na den dostala na vítěznou stranu barikády a zakotvila v Novém Sedle u Lokte. Hned od prvního dne začala psát na všechny strany dopisy, že má manžela v sovětském zajetí a že to vlastně není žádný Němec. Psala dlouho. Vyslyšel ji až nový poúnorový prezident, Klement Gottwald, který propuštění mého dědečka zařídil takřka obratem.

Zbytek příběhu je už potom přímočarý. Babička s dědečkem si po šťastném shledání pořídili ještě jedno dítě – mého tátu. Do své původní vlasti přišli vlastně úplně stejně, jako z ní před dvěma sty lety odcházeli. Přinesli si zaťatost, víru a (již velmi archaický) český jazyk. . A ještě zkomolené příjmení, které nějak zapsali pruští písaři, nějak ho vyslovovali němečtí sousedé a nějak ho zapsali čeští matrikáři, když přišli zpátky do vlasti. Ze Škeříka se stal Sterzik…

Proč to všechno píšu…

Protože si od dědečka pamatuju jeho vyprávění, jak v mládí bojoval za své přesvědčení proti sousedům, kteří také bojovali za své přesvědčení. Ani jedno nebylo dobré a nakonec jim přineslo spoustu utrpení. Ale prvotní příčinou byl hlad. Takový, jaký si dnes už ani nedovedeme představit. To hlad radikalizoval. Hlad volal po třídním boji i po nacionálním socialismu. Nuzota z lidí lotry činí… to věděl už Fracois Villon. Vědomí hladu zatínalo lidem pěsti, chtěli ho vyřešit, chtěli, aby se nikdy nevrátil a zůstalo jim to do konce života. Hlad byl důvod, proč lidé uvěřili velkým řečem a nechali se takřka bez odporu vehnat do válek i třídního boje.

My už nic takového nemáme. Protože jsme nezažili hlad. Bojujeme za naše přesvědčení… ale už bez té naléhavosti a bez té zpětné vazby prázdného žaludku.

Kolikrát jsem už slyšel, že bez násilí to proti této vládě nepůjde… Kolikrát jsem už slyšel, že musíme vytáhnout vidle a pochodně. Kolik výzev k radikalizaci mi prošlo maily, to snad ani nespočítám. Ale nestalo se nic a ani se nestane.

Naše spory jsou proti minulosti pořád naprosto malicherné. Šafr a spol. nikdy nezapomenou obvinit Rajchla, že je nový Hitler. Filip Turek v rozhovorech zase zcela vážně varuje před KSČM, protože třídní boj, vole! Babiš je zase prý naprosté zlo, podobné Putinovi… Ale, jak jsem psal nedávno, v podstatě se tu hází obviněními na lidi, kteří jsou naprosto slušní a spořádaní. Každý, kdo veřejně plive na Babiše, dobře ví, že mu od něj nic nehrozí. Turek také dobře ví, že na něj Konečná nepošle vraha s cepínem, i když ji obviňuje div ne z násilí a organizování převratu. Rajchl je možná sebestředný, ale kdyby byl opravdu nějakým nebezpečím pro demokracii, tak budou všichni držet hubu, protože by se báli, že jim shoří auto.

Není hlad… A když není hlad, tak není ani radikalismus. Ne tady u nás, rodilých Čechů, či Evropanů. Když není hlad, není naléhavost. Když není hlad, není nic.

Prosím, berte to jako trochu optimismu na dnešní neděli. Nemáme hlad, tak zůstane jen u velkých řečí, zůstane u nějaké té goebelsovské propagandy, ale nikdy to nebude mít tu dávnou sílu. Koneckonců, i ti mladí sice mají plná ústa svatého boje za klima, proti Rusku a nebo proti vlastnímu průmyslu, ale není to pro ně důvod, aby vstali od počítače… Revolučně se naopak chovají generace, které si hlad ještě dovedou představit.

Až přijde hlad… potom se z dnešních myšlenek stanou radikální postoje. Potom se za ně bude bojovat s vidlemi v ruce, potom za ně poteče krev a nebude jisté, co vyhraje. Chudoba radikalizuje a všichni v této chvíli bojujeme za to, aby nenastala a nevygenerovala ten skutečný třídní, nacionální a nebo také náboženský fanatismus. Bojujeme za to, aby tu zůstalo to všechno, kvůli čemu jsme všichni ztratili radikalismus a chuť si to s druhými vyřídit skutečným násilím. Teď si to vyřídíme jen volbami…

Není to samozřejmost a není vůbec jisté, jestli to tak i zůstane.

Na závěr mi dovolte, abych vám poděkoval za přízeň a podporu. I když teď vše trochu utichlo a velké věci jsou spíš tušené, než viditelné, zase, jako před každými volbami, se začínáme dohadovat až hádat… a my, blogeři, máme tak trochu okurkovou sezónu, stejně sjte na mě nezapomněli. Jste výjimečně věrní čtenáři a já jsem rád, že vás mám.

Váš Vidlák

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí a podpořit vlastní národní občanskou společnost, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle alespoň 350,- Kč, může si na oplátku vyžádat knihy, trička, samolepky a odznaky z nabídky.

250 thoughts on “Optimisticky o hladu… když je ta neděle

  1. Ještě jsem si vzpomněl na problém s Ukrajinou.
    Proč s tak velké,hodnotné země utíkají lidé a tím zatěžují státní rozpočty mnoha sousedních zemí. v prvé řadě jsou to mamonari židé. Něco podobného muselo být na Ukrajině,někdy 16, 17 stoleti co vim na Slovensku vniklo několik vesnic z utečenců s Ukrajiny.

    1. Třeba ze strachu.
      Nedávno jsem hovořil s mladičkou dívkou z Ukrajiny. Z Charkova. Tak něco mezi 17 a 20 lety.
      Takže : bombardování, přelety letadel, poničené domy, výpadky elektřiny, špatné zásobování, strach že přijde fronta až tam….
      Prý tu chce zůstat, i kdyby válka skončila.
      Ovšem ani nestuduje, ani nepracuje.
      Což se děje ale i s naší mladou populací.

          1. Ládik:
            Podle mě to měli příliš zdarma. Všechno. Nemuseli o samostatnost bojovat, dluhy za ně zaplatilo Rusko a měli všechno. A to s tákhle velkým V. A pořád máte dost pitomců, co si myslí, že když je něco zdarma, tak to nemá cenu. Netuší, že to naopak má cenu tak vysokou, že ji nelze vyčíslit – no a pak to takhle dopadá. Lidí si ta sběř neváží – tak jí utečou. Polí si neváží – a prodají to. Hutí si neváží – tak je zblajznou Rusové………

          2. Nasi vraveli, ze po vojne, so zaciatkom komunistov, proste niekedy v tych davnych dobach, co nepotrebovali blizsie casovo specifikovat, tiahli hore dedinou zastupy ludi do ‚zeme zaslubenej‘, so vsetkym svojim majetkom … casom sa samostatne trusili naspat dole dedinou, domov, bez nicoho, len v tom, co mali oblecene … ze vraj im v Rusku (ale tipujem ze len niekde na Ukrajinu dosli, bo dnesna hranica Rusko-Ukrajina bars daleko), vsetko zobrali, z coho a ako tam zili nasi nespecifikovali, asi nebolo podstatne … co ale zarezonovalo bolo, ze ‚tam orat ani netreba, staci s konarom pochodit, a pobranene, a uroda dvakrat taka jak u nas, kde clovek od vidim do nevidim lopoti, a oni tam nic nedopestuju, a hladuju, bo sa na to pole neobtazuju dojst‘ …

            1. njn, ač-li to není v tom,že ta černozem už jim nepatří. Čili z toho nic nemají. POkud vím amíci, anglání a jistá část i číáňani. tož kdo ví

              1. uz je asi moc pozde, ale ‚po vojne, so zaciatkom komunizmu, v tych davnych dobach‘ … tenkrat este ziadna poda ziadnym amikom ani anglanom nepatrila, bolo cerstvo podelene medzi vychod a zapad

    2. Prostý lid Ukradiny si neváží dobrot, kterými ho zahrnuje skvělá vláda v Kyjevě a kterým pomáhá nezištně (možná i zištně) celý KoZa.

      1. Che, che.
        Stalin potřeboval stroje, zařízení, technologie (atd) a nabízel „Západu“ platby ve zlatě a diamantech.
        A jako na potvoru bral onen vychvalovaný „Západ“ platbu jen v pšenici. Tak vznikl “ golodomor“ v Rusku.
        A když jsem u toho hladomoru, tak se podívejte někde na všemocný internet a vyhledejte si taky něco o hladomoru v té nejsprávnější demošce na světě (u vrahů z Volstrýtu) a kolik tam zemřelo graždan.
        Jestli si to neumíte najít, mohu nezištně (a zadarmo) pomoci.

        1. O hladomoru v USA za velké hospodářské krize toho moc na netu není. Vlastně nic. Ani se nejde dopátrat kolik lidí na něj doplatilo.

          1. Z US statistik v té době záhadně zmizelo cca 3 000 000 lidí a dodnes nikdo z odpovědných nevysvětlil kam. Kromě smrti úplným vyhladověním umírali lidé na nemoci z hladu – selhání orgánů, záněty orgánů, TBC, nemoci kostí a kloubů…

            1. Re: Občan

              No asi emigrovali do SSSR, když tam byl golodomor a na statistikách to není moc vidět, nebo se snad mýlím?

            2. Meli z ty krize problemy , ze potom velky davy zbidacenejch s podlomenym zdravim nemohla vlada jako vojaky vzit a pouzit do valky..

          2. Presidentoval tehdy paradoxně Hoover.
            Tento Hoover : https://en.wikipedia.org/wiki/Herbert_Hoover
            …..The Russian famine of 1921–22 claimed six million people, but the intervention of the ARA likely saved millions of lives. When asked if he was not helping Bolshevism by providing relief, Hoover stated, „twenty million people are starving. Whatever their politics, they shall be fed! „Reflecting the gratitude of many Europeans, in July 1922, Soviet author Maxim Gorky told Hoover that „your help will enter history as a unique, gigantic achievement, worthy of the greatest glory, which will long remain in the memory of millions of Russians whom you have saved from death“….

            1. Z Indie napr. brutove vyvazeli potraviny ryzi a obili jinam a pak
              bylo 28 uredne potvrzenych hladomoru..Posvatny kravy nebyly ani na mliko..Hladomor u iru zase byl ,ze jim brutove nic nedali..
              Ir a ital byli dodavany do emeriky,nejdriv jako otroci..

              1. Ve Steinbeckových Hroznech hněvu je to perfektně popsáno.
                Prachové bouře nejprv připravily malé farmáře o úrodu, plus trend scelování malých pozemků (v držení bank) v obrovské rozorané lány, ponechané ale potom ladem, aby se zvedly ceny obilovin – a i tak je pálili tam, kde se urodilo.
                Na konci knihy, umírají lidi po stovkách hlady. Steinbeck to popisuje poměrně věrně, protože u toho byl.

            1. „“Ale pánové, to jsou přeci „RUSKé veby“ těm se přeci nedá věřit !! 🙂 jedině správný jsou ty anglosaský, francouzký nebo ty z dojčlandu““ to vám potvrdí každé dítko i školou povinné …

              1. lojza
                John Steinbeck : Hroznhy hněvu
                nabízí knihobot, ale i řada antikikvariátů a veřejných knihoven.

  2. EU=nový hlad=sebedestrukce

    1) greendeal nás ekonomicky postupně zničí
    2) migrace muslimů nás postupně vaporizuje
    3) LGBT nás zdeviantní natolik, že reprodukce dramaticky ubude
    4) digitální Euro + sociální kredit („uhlíkový kredit“) nás zcela zotročí

    Vzhledem k tomu, že ale EU a kolektivní Západ jest demokratický, tak si z výše uvedených hladů můžete vybrat, který je Vám nejmilejší. EU je prosperující, proto Vám – i bez Vaší volby – naordinuje všechny 4 hlady najednou.

    Přeji dobrou chuť. Až Vám to nebude šmakovat – nestěžujte si, mnoho lidí nás varovalo, že to nebude k jídlu.

    1. antiHavlists.
      Přesně tak.
      Řečeno Schwabem,nebudete nic vlastnit.
      Co napsal pan Lex,to podstata hladomoru.
      Jak to bylo popsáno o Německu, jak je o žebračili,až je přesvědčili, jít si pro kořist na Rusa.Jen taková drobnosti,proč Masaryk zatočil s feudály, církvi, proč Gottwald znárodňoval,proč zase vznikají feudálové, jenže, podobni Jalo Babiš,Komárek,Tykač a další, to mají s počítané.

      1. Tykač, Bakala aspol. jsou zatím v pohodě. Možná je jejich páníčci časem nebudou potřebovat a pak je také vaporizují – kdo ví. Avšak víme s jistotou, že pánové planety (Rotschild, Rockeffeler etc.) nás opravdu nepotřebují, ještě hůře – spotřebováváme „jejich“ přírodní zdroje – jsme pro ně neužitečný dobytek na odstřel. Tudíž víme s jistotou, že my to spočítané máme, u Tykače těžko říct.

  3. Žádný strach. Hlad zase bude. A možná i ta „Bíla nemoc“ z ozáření …

    Mně se třeba líbí, jak ti „protidezinformační umělci“ chystaji to dílko o důchodci, co chodí po městě v ochranných pomůckách. Kde by k tomu prosím vás ten dědek přišel? Tenhle stát nemá pro občany ani ty jodové tabletky, tak kde by vzal atomkecky a plynovou masku?

    1. Taky mám rodinné vzpominky. Ženské, co se šly rozloucit s muži pěšky 70 km z Chrudimě do Nových Dvorů (u Kutné Hory), dědeček na kládách ve Vladivostoku, čekající na loď, a pak moje máma přibíhající k babičce: „Maminko, jde k mám nějaký voják“. Bylo ji 6 let, když se dědeček vrátil. A pak dalši válka.

      Ale hlad neměli. Měli slepice, králíky, kozy, i to prasátko nebo husa na posvicení byla. Teď za to všechno budete platit emisní povolenky, nebo vás rovnou zavřou …

      1. Taky mám fotku dědečka v ruském zajetí, než se dostal do legií. Hoši tam makali na nějakém statku, a vypadají docela spokojeně. Hlad určitě neměli 🙂

    2. toníček
      Kdybyste si chtěli doplnit jód, počítejte s denní dávkou 200 mikrogramů.(kilogram pro pět milionů dávek, ale kde nic není, ani čert nebere, náš stát nemá na rozhazování – kilo jódu jsem našel v devadesátkách vyhozeno před lékárnou. Na druhé straně podrobné studie o kreténismu (vyvolán nedostatkem jódu) pocházejí z Rakousko-Uherska.

      1. Pozor, jód se podává ve formě jodidu draselného. Použít jód by bylo podobné zvěrstvo jako SAVO proti covidu …

        1. Jodid draselný byl také součástí léčivého přípravku Charvátovy pilulky na léčbu hyperfunkce štítné žlázy. Něco jsem se jich v lékárně na povinné praxi nadělala. Byl to velmi účinný lék, moji maminku jím léčili ještě v sedmdesátých létech, ale bohužel měla alergii na jednu složku – chinidin. Dnes se už dávno nepoužívá a dnešní lékárníci už by ho ani neuměli připravit. Vybavení, na kterém se pilulky připravovaly, je vidět už jen v muzeu. I když….. při tom jak Válek reformuje naše zdravotnictví možná podobné přípravky zase budou na řadě. Hyperfunkce štítné žlázy není legrace a sluníčkem se bohužel léčit nedá.

          1. Na balení kuchyňské soli je uveden i jodičnan či jodistan. Podstatné je dodání nízké koncentrace, kterou si laik neumí představit (namíchat). Jodid draselný byl i v soupravách fotografických chemikálií. Naopak, vstřebávání jódu blokují kyanidy, sulfokyanidy a chloristany (to platí pro práci na recyklaci raketového paliva -Chloristan amonný + hliníkový prach).

          2. Jo, nás ještě před skoro padesáti lety na medicíně učili, jak napsat na takové v lékárně dělané prášky recept.

  4. Když si extrapoluji vývoj posledních třiceti let, vidím, že hlad určitě přijde. Skutečný.

    Jediné, co by mohlo takovýto vývoj zvrátit, je horká fáze třetí světové války – pokud bychom dříve umřeli na nemoc z ozáření nebo na následky užití bakteriologických (nebo obecně biologických, viry se dají použít taky, že) zbraní, hlad by nemusel přijít, nemusel by to stihnout.

    1. To bys musel mít po ruce nějaký graf odpovídající grafu VIX index. Prostě volatilitu * hladovění, pak by se dalo extrapolovat přesněji.
      U nás je tato volatilita velmi nízká, už od poloviny minulého století.

      * Může ale nastat – při dlouhodobě nízké volatilitě, i to, že se budeme obrovsky přežírat.
      😀

    2. Něco mi říká, že by stačil cca týdenní výpadek elektriky, nebo i prostý nedostatek nafty.
      A do hypáčů se tím pádem nedostane zboží.
      Za 10-14 dní bez elektriky či nafty, by bylo ve velkých městech vymalováno. Bude se tam krást, rabovat a střílet. V tomhle vyhroceném individualismu, sobectví a egoismu, bych ani nic jiného nečekal.
      Kdo by to byl řekl, že na takovou změnu společnosti, bude stačit zhruba třicet let.

      1. Bingo! A americké katastrofické filmy slouží právě k tomu, aby nás na tuto skvělou budoucnost připravily 🙂

      2. Kdyby v Olomouci vypadl proud, tak mám soláry na střeše a přes mobil, jakožto hotspot se připojím na net a prázdninově fungují dál. Když nás to přestane bavit, tak odjedu autem na chatu. Jídlo mám doma tak na rok. Nebo do ciziny na dovolenou.

        1. Naprostá většina serverů velkých providerů internetu, nemá zálohy na déle, než 12h. Menší nemají vůbec žádné, jen UPS pro případné resety, tak na 10 minut.
          Kromě toho – když není elektrika, tak nikde nenačerpáš naftu a nejedou generátory.
          A pokud ty tvoje „soláry“ nejsou od základu vybudované jako autonomní ostrov (to nedělá skoro nikdo, protože na to nejsou dotace), tak jsou ti naprosto k hovnu.
          Obdivuju tu tvoji bystrost, čoveče.

        2. „Elektřinu ke svému životu nepotřebuji, na televizi se klidně budu dívat při svíčkách.“ Lubica Trubíniová Mluvčí slovenských Greenpeace.

        3. Když vypadne elektřina, tak se s mobilem můžete leda tak vyfotit.
          Tady spadne síť i když jde proud.
          První opatření je natočit si vodu, dokud je tlak v potrubí.
          Město bez proudu je pastí z žízně, hladu, zimy…

  5. Pořád se všude mluví o pětikolce, ale já jsem dnes u kafe napočítal těch kol víc:
    pět kol vládní koalice
    jedno kolo ČT, ČRo a mainstream
    jedno kolo Ústavní soud
    BIS s Koudelkou
    Biden, americká ambasáda, CIA/deep state
    Berlín, Scholz, němečtí Zelení
    Brusel, Lejenová, Jourová, tatrmani v europarlamentu
    neziskovky – OSF, Člověk v tísni…

    Kolik kol ten prasečinec vlastně má?
    https://www.japantimes.co.jp/uploads/imported_images/uploads/2023/02/np_file_209630.jpeg

  6. V Rusku a na Ukrajině v devadesátých letech lidi zažili opravdový hlad. Ukrajinci ještě o něco déle a dlouhá léta pošilhávali za hranice. Ti východní Ukrajinci pošilhávali do Ruska a když viděli, jak se tam pak začala rychle zvedat životní úroveň (zejména díky vysokým cenám ropy a s nástupem prezidenta Putina), tak začali chápat, že je něco špatně v jejich zemi.
    Byl jsem na Ukrajině, od r.2003 jsem jezdil i do Ruska a byl jsem i v Bělorusku. Osobní zkušenost je k nezaplacení.

    1. O to méně pochopitelné je, proč se při hledání národní identity, přiklonili k nacismu a fašismu.
      Rus může za to, že ten „národ“ krade jako straky, ojebává stát a ještě uplácí jeho úředníky?

      1. K odkazu S.Bandery se přiklonila jen malá část na západě Ukrajiny.
        Křičící menšina.
        Ukrajina není monolitní jednonárodnostní stát. My na Rusko i Ukrajinu koukáme naši optikou, ale to je mnohem vrstevnatější společenství.

        1. Nejen křičící. Křikem nezapálili Dům odborů v Oděse,
          Křičící menšina měla podporu vládnoucích špiček, většiny politických stran, finanční zdroj u oligarchů, a na vše dohlížela uplácená justice.

        2. My na Rusko i Ukrajinu koukáme tak nějak normálně, ale Vám bych doporučil navštívit lékaře přes oči a doplnit to nějakým průzkumem první a druhé signální soustavy – mám pocit, že Vám špatně signalizuje. Možná se Vám pak ta malá část poněkud rozroste.

      2. Když jim tuto propagandu po léta valili do hlavy, není se co divit.
        Podívejte se u nás. O politice rozhodují KrKavčí Hory ..

        1. Neco jinyho je se navlict do uniforem SS waffen a pod prapory s hakenkrajcema pochodovat a zacit masakrovat svoje spoluobcany , kteri nechteli nezvolenou fasistickou diktaturu..

      3. Asi proto, že jim někdo slíbil, že vše budou mít bez práce a budou vládnout – čili těžit z ruského bohatství…… bohužel pro ně se rusov é vzpamatovali rychleji než mysleli. A stejně, kdo ví co si mysleli, když velkohubě zakázali ruštinu jako druhý jazyk a napadli Doněcko…. Možná až se bude soudit vYlezou věci, že budeme koukat

        1. ema kamoš bol na Ukrajine a navštívil veľkopestovateľa paradajok, paprík a rôznej zeleniny. Bavili sa o EU a o tom ,ako sa on teší na vstup Ukrajiny do eurozóny , ako bude zásobovať celú EU svojimi nádhernými paradajkami. Len akosi nedomyslel, čo na to pestovatelia v Španiesku,Taliansku. Dovolili by im takto kurwiť pardon kriviť tržný poriadok? Trhové hospodárstvo EU funguje inak. 🙂 Stále si myslia, že budú zarábať 🙂 …. ach jaj,ach jaj…… 🙂

  7. Kdyz to neni o elektromerech a o likvidatorech, co si prelepuji plakaty, pak je to OK.
    Pekny clanek…
    A zajimavy problem, zdali TEN, anebo TA wehrmacht. Intuitivne citim, ze je to TEN, ackoliv gramaticky i logicky je to TA wehrmacht. TA armada, TA moc, TA sila….kde to zijeme? Same muzske vlastnosti, samy zensky rod. Tak lze pochopit, proc se tolik chyta LGBT+…je to zenska kontrarevoluce.

    1. Můj ty Bože, zajímavý problém. Ne chrapot, ty jseš skopčácký puchýř.
      Čecha by tohle nenapadlo. Schutzstaffel je taky po skopčácku mužský rod, že?

    2. Myslím, že vaše intuice má základ v naposlouchání během celého života. Vždy se u nás říkalo ten wehrmacht, zřejmě podle tvaru slova a z toho vycházejícího skloňování, aby to znělo česky. Jen si zkuste druhý pád a je to zcela jasné, řekl byste snad bez Wehrmachty nebo že někdo bojoval proti Wehrmachtě ???

      1. U vas se rikaly urcite ruzne veci, Tymakovane.
        Dle wikislovniku jsou mozne oba rody, jak muzsky nezivotny, tak i zensky (v tom pripade se slovo nesklonuje a ve vsech padech zustava ve tvaru wehrmacht).
        Cim mene toho lide vedi, tim rozhodnejsi pozice zastavaji.

      2. Re:Tymákovan
        Tak ona je to taky správně česky TA branná moc. To se ovšem používalo za Protentoktátu, takže je to fujky.
        Pak to jde skloňovat docela dobře.
        Taky nepoužíváme US Army ale americká armáda, National Guard ale Národní garda, USAF ale letectvo USA, USMC ale námořní pěchota USA.
        Cizí název nebo zkratka se prostě nemění ani v jiných pádech. Ono by docela blbě znělo bez RAFu, s RAFem.
        Podle mě by správně měla být TA Wehrmacht (TA branná moc).

        1. Nezlobte se, ale takto jsem to minkdy neviděl, obdobně jsem nikdy neviděl překládat ani Bundeswehr a i ten jsem vždy slyšel skloňovat jako ten.
          Já jsem si opravdu jistý, knížky i filmy by to jistě potvrdily, že se Wehrmacht v češtině vždy skloňoval jako mužský. Jistě je možnost, že se teď někdo rozhodl to změnit, otázkou je nakolik na to má oprávnění.

  8. … no, co dodat k Vidlákem vylíčenýmu hladu jeho předků … skoro nic, žejo?

    Já to na rozdíl vod Vidláka pojmu trochu graficky, jó?

    Takže kdybych já měl, holenkové, po jeho vzoru popsat v kostce můj život, byl bych s tím vcukuletu hotovej, neboť ten můj život byl (a chválabohu ještě furt je) skoro jedna brnkačka, která by se dala popsat pár obrázky a projektantských kót … asi takhle:

    https://i.postimg.cc/0ynB3PT2/ivot-blb-e-v-kostce.jpg … jakýpak s tím štráchy!

    1. Hlad se vam obtiskne do vedomi , kdyz neco takovyho zazijete v mladi a kdyz nevite ,
      jestli neco dostanete aspon zejtra..Hrozba hladu vas pronasleduje celej zivot.
      Myslite na jidlo porad otazkou ,budu mit zejtra co jist….

      1. Anonym áno, môj kolega prežil koncentrák a následný pochod. Vždy mal kôrku chlaba vo vrecku pre prípad hladu…tak nám vysvetlil vec hladu čo sme to nezažili….. 😟

  9. Toto je tak neuveriteľný príbeh, že…
    Asi ako životné príbehy mojich starých rodičov.
    Toľko zhôd okolností sa v ich životoch stalo, že ja, vnuk, som v podstate štatistická odchýlka.
    Môjho otca otec narukoval v roku 1914 ako 15 ročný, a domov sa vrátil po 7 rokoch, pešo, z Ruska…
    Zomrel 1989, 90 rokov mal. Prežil 1. Sv., legionár, vrátil sa. Prežil 2 sv v, partizán. Metálov mal na uniforme ako seveokórejský generál. Referát som písal, za socíku, na ZŠ..no… facky nejaké prebehli, že nemôžem mená Masaryk a Štefánik používať…
    A to som sa ešte nedostal ku rodičom mojej matky, to je tiež sci fi, nútené práce priamo v Berlíne…
    Nemôžeme vyhrať v lotérii ešte tak 10 generácií páč všetko šťastie vybrali naši starí rodičia, že prežili 2 svetové vojny a ešte sa stihli rozmnožiť…
    Česť pamiatke našich starých rodičov!
    Oni dokázali prežiť v brutálnych dobách, takže my to musíme dať ľavou zadnou, ni?

    1. Ano, příběhy mých prarodičů v kostce by vydaly na hollywoodský seriál. Dokázali přežít, s holýma rukama a hladovými dětmi začínali třikrát, na pokraji smrti se ocitli tolikrát, že je to lepší nepočítat. Vždy když se vyhrabali z nejhoršího, zasáhlo dějinné kolo a byli zase na dně.

  10. 🍥„Až přijde hlad… potom se z dnešních myšlenek stanou radikální postoje.“

    Jen aby pak radikální postoje řešily podstatu problému. Buď můžete myslet, nebo šílet. Komunismus, nacismus, fašismus, sionismus, hyperinfleci v Německu, válečné reparace, světovou hospodářskou krizi a obě světové války zorganizovala stejná banda banksterů.
    Jejich potomci na nás teď jedou Green Deal, krimigraci, koronafašismus s jedovatými opichy a pandemickou smlouvou, LGBTQ perverze s desístkami gender.
    Svoboda, ale pro Globalistické Parazity, zločineckou bandu velkolichvářů, kterým přisluhuje jak košer banda kolem Fialového hnusu, tak prolhaný Babiš s aspenistou Havlíčkem.

        1. V 70. letech skomíral islám v řadě zemí na úbytě a radikální pojetí islámu bylo i v islámských zemích považováno za bezvýznamnou úchylku.
          To jen někdo potřeboval rozestrat Blízký východ a okolí.

  11. Doplním něco z vlastní rodiny, táta zažil nedostatek (ne hlad) za vojny v Čechách, nebyli chudí ale to nemělo na situaci vliv, byl po maturitě, mladí, ale skutečně jídla bylo málo a na přiděl, ještě že vypomáhala rodina babičky která byla z vesnice ze severu od Prahy, jeji rodiče tam měli hospodářství. Běžně jezdil odtud na kole s kamarádem, a v tašce měli máslo, vajíčka a podobně, jinak veliké riziko, za to byl postih. Tátovi zůstal z té doby zvyk že strašně moc si mazal máslo, to si pamatuji z mé mladosti, divil jsem se tomu, dnes to chápu lepe.

    1. Ropa hned tak nedojde. Je ji relativne dost, jeste nejmin na 200 roku. Ale nektere druhy ropy se velmi tezko tezi a tudiz je to drahe. Vzdycky, kdyz ropa vyskoci na 100 dolaru, zase hned spadne, protoze se zacne tezit ta tezko dostupna cast.
      Az dojde ropa, budou nasi potomci zkapalnovat uhli. To lidstvo umi uz sto roku, jenom je to drahy.
      Vyrobi se technicky benzin a petrolej. Delali to tak Hitlerovi inzenyri.

      1. Tak ještě 200 let se bude lidstvo přežírat, rozmnoží se tak na 30 miliard a pak to přijde. Ale toho se v…už nedožije

      2. Ropa nedojde , ale sou takovy ty neprejici ,co ropu pro nas dojdou..
        Napr. dochtor Greta ,ropa , jenom pres jeji mrtvolu.

      3. Zatím není ani jasně prokázáno, jak ropa vzniká. Objevují se názory, že i v dnešní době kdesi v hlubinách Země ropa stále vzniká, tak prý ani dojít nemůže.

  12. Měl jsem irského kamaráda (bohužel už nežije), který nikdy nenechal na talíři žádný zbytek, vše dojedl, i když mu třeba v české hospodě příliš nechutnalo. A říkával: My Irové vždy dojídáme, měli jsme v Irsku hladomor. Ten irský hladomor byl v letech 1845-49, v paměti národa se tedy udržel přes 150 let, taková to byla tenkrát tragédie. Mimochodem, ten můj kamarád se jmenoval O’Connell a byl potomkem Daniela O’Connella, irského politického vůdce, který žil počátkem 19. století a svými metodami politického boje se stal pravzorem pro Gándhího.

    1. V některých havířských rodinách téměř vždy něco na talíři nechali.
      Ti starší horníci (ne brigoši) také povíceru nesnědli celou svačinu. Co kdyby je zavalilo ?

      1. Re: Člověk

        Staří havíři nedojídali svačinu nikoli kvůli závalu – fakt by mne zajímalo, kdo takovou 3,14-čovinu vymyslel, nýbrž proto, že během práce žvýkali kůrky chleba ze svačiny.

        Kůrky žvýkali všichni, kteří nebagovali, neboť při žvýkání se vytvářel nadbytek slin, které poměrně účinně zachytávaly prach, zejména pak uhelný. Jestli bagovali a žvýkali kůrky chleba i v ražbě, to opravdu netuším, stejně tak nevím, jestli by to na kamenný prach fungovalo.

        Pro neznalé problému – havíři trpěli na silikózu, což znamená zaprášení plic – ovšem nikoli uhlím, nýbrž křemíkem, neboli horninou – hlušinou (pískovec, ve kterém se uhlí nachází je jak známo povětšině křemičitého původu.
        Pro úplně nevzdělané – křemík je latinsky silicium, odtud sili-kóza.
        A poměrně velké procento havířů samozřejmě nekopalo uhlí, nýbrž razili dobývací a přístupové chodby v hlušině okolo uhelných slojí.

        1. Hmmm…kůrky chleba.
          Tak jo. Stejně nemá cenu diskutovat s přesvědčeným.

          Možná na Karvinsku.

          Ty informace o ponechávání si kousku jídla nemám pouze od havířů za realsocíku. I od těch prvorepublikových.
          Prostě i jejich manželky nebo dcery kousek jídla na talíři zanechaly.

          Ti opravdu staří havíři dokonce říkali, že už jejich předkové nechávali i kousek chleba pro permoníky.
          Klidně si mě tu obviňuj ze lží, mi to je šumafuk.
          Jak jsem koupil či viděl na vlastní oči, tak prodávám.

          Dobrou noc.

          1. Potvrzuji. „Kdyby zavalilo“, jsem slyšel a viděl sám mnohokrát. Zbytek svačiny se pak dojedl při čekání na klec na konci šichty. Zaprášení plic uhelným prachem je antrakóza uhlokopů.

          2. Re: Člověk

            Ano, kousek svačiny pověrčiví havíři odhazovali, to je pravda.
            Ale to skončilo ústupem od ruční těžby.

            Ruční těžba je krumpáč, motyka, lopata.
            Mechanizovaná ručka je sbíječka motyka, lopata od stodvacítky sloje níž, protože tam nebyla možnost efektivního nasazení mechanizace – kombajny, razicí štíty, hotové ocelové výztuže typu „hajcman“.

            Btw. co ty vlastní oči – na které šachtě jste fáral a jak dlouho? Byl to aspoň týden?

            S nástupem kombajnů se v dolech změnilo úplně všechno. I to krmení permoníků, což byli popravdě zavlečení hlodavci, kteří se tam dostávali s futrem pro koně.

        2. to T – T: o té silikoze byl za sociku nějaký film. Zkoušeli nějakou metodu, jak tomu předcházet tím, že by havíři pili mléko. 😁

            1. Re: tymák…

              Jo. Byla to neskutečná šaškárna. Kalciová bariéra proti prachu. Asi podobná pravděpodobnost úspěchu, jako let TENISOVOU raketou na Mars.

      2. Děda, když ještě fáral, říkal, že nechává cosi pro ščura. Haviř krmil ščura, protože ten má mnohem jemnější čivy než člověk.

        1. Re: ygorek

          Ano, souhlas. Havíři si dole „chovali“ ŠČURY.
          Ščur je v gorolském jazyce přesněji nespecifikovaný hlodavec, potkan nebo krysa. Neplést s výrazem JAŠČUR, což je ještěrka.

          Když se schylovalo k průseru typu:
          – výron vody (hlavně při ražbě chodeb),
          – neodvětraný důlní plyn,
          – důlní otřes, resp. zával,

          hlodavci prchali i přes vrozenou bázlivost před zraky havířů přímo pod jejich nohama pryč z ohroženého místa.

          Jinak nadcházející důlní otřes a následný zával staří havíři poznali podle zvuků, které vydávaly někdejší výdřevy, než je nahradily tzv. hajcmany – kovové konstrukce zabraňující, resp. omezující možnost zřícení vyhlobeného díla.
          Postavit výdřevu byla jedna ze základních dovedností havíře. A jelikož dřevo je schopno nasávat i vypouštět vodu, postavená výdřeva vydávala jisté zvuky. Průser se blížil mílovými skoky, když se zvuky změnily, anebo zcela ustaly.

    2. to Annotatore:
      u nás doma jsme taky byli vedeni k tomu dojídat. Kdo neměl hlad nebo chuť, tak si řekl o menší porci.
      Začátkem devadesátek jsem byl s kolegy na zaškolování ve Vídni. Na jídlo jsme chodili do firemní jídelny, a asi jsme byli jediní, kdo dojídal. Rakušáci vždy nechávali nedojedené zbytky. Přitom tam vařili velmi chutná jídla.

      Na dovolené, v hotelech se švédskými stoly, jen zírám, co lidi vyvádí. Naloží si vrchovatý talíř, pak se v tom porýpou a nechají to, protože jim to nechutná.

      1. Jo, máte pravdu. Ty hromady s prominutím žrádla mi také vadí. Proto si na svých cestách vybírám hotely bez snídaně zahrnuté v ceně, zajdu si někam do bistra, kde si dám džus, croissant a kafe a mám snídani vyřešenou.

  13. Můj jeden děda byl wehrmachťák, dokonce vstoupil do NSDAP (bývalí členové NSDAP se stali dokonce spolkovými – BRD , spolkovými presidenty). Byl až v Paříži, babině přivezl…ups ! (ona s dětmi mnohdy neměla co jíst), takže přivezl jí několik lahví šampáňa. Babina dělala v “ hadrovni“ – praly se tam a očišťovaly použité obvazy apod.
    Pak byl až u Moskvy.
    Říkal , že vždycky střílel do vzduchu (byl přesvědčeným katolíkem)…no a pak už jen dvě záležitosti. A sice že všici vojáci Wehrmacht měli strach z SS a potom že jak začly pálit kaťuše, tak někteří wehrmachťáci pustili do kalhot.
    V dubnu 1945 šel do ruského, jak to nazvat….no prostě byl to takový menší koncentrák. Takže měli jít na odsun. Ovšem jeho známý socdem odbojář, dosvědčil, že se děda ničeho zlého nedopustil. Takže tu zůstali. Babina vzala do své péče batole od lidí, kteří na odsun šli. Několik let ho krmila, vychovávala. Pak šlo to děcko za svými rodiči, do Gelsenkirchenu. Později, za časů tání, sem přijeli. Babina byla stále chudá. oni přijeli v Mazdě (dotyčný otec byl horníkem). jednou mi přivezli čelenku, kovové kolty na placušky, no prostě byl jsem (za časů Vinnetua) borec.
    Děda nedostával z Germánie nic. Žádné peníze. Navíc mu komouši osekali důchod tak, že rodina tak tak že vyžila.

    Druhý děda zásoboval partizány v Beskydech. Měl osvědčení, že pomáhal odboji. No ale v 50. letech si ho stejně i tak vyhmátli estebaci (někdy se píše, že brali do StB i bývalé gestapáky apod.). Podvrhli mu dopis z Francie, ve kterém pisatel vyzývá dědu, aby se stal členem odboje – proti vládě komoušů. Na služebně ho bili, ale dědu nezlomili.

    K tomu hladu – po přečtení jedné knihy od Remarqua, ve které popisuje život v nacistickém lágru, a v časech eskalace covidových opatření, jsme zakoupili desítky konzerv. Protože v té knize se popisuje, že malý kousek masa dokázal to, že se z vězňů nestali musulmani – lidi na odpis.
    K těm konzervám – kolega tvrdil, že na konci 60 – tých let otevřeli konzervu z UNRA – y. Žádný náznak , že by byla konzerva zkažená, žádná plíseň, libová vůně i konzistence.

    Základ výživy chudých lidí – kysané zelí, brambory a mlíko. Maso jen jednou týdně.

    Jeden babiny bratr je doposavad nezvěstný. Možná zhasla jeho svíce u Stalingradu, možná v nějakém sovětském lágru.

    Tak něco veselejšího :
    https://www.youtube.com/watch?v=ZWijx_AgPiA

    1. Re: Člobrda

      Jakpak dědovi zlí komouši osekali důchod?
      Povídejte, přehánějte!
      Moje babi měla důchod PO PŘIDÁNÍ něco málo přes šest stovek a to jí nikdo nic neosekával. Za byt ovšem platila omračujících 90 Kčs. A měla k bytu i kus zahrady, z níž dokázala uživit králíky.
      Prarodiče z druhé strany pak žili z jednoho důchodu, který činil po zvýšení nějakých devět stovek. Za byt solili panu domácímu 120 Kčs a vystravovali se za pětistovku měsíčně.

      1. Jsi už trapný, s tím věčným slídilstvím a pitomými otázkami.
        Znám jeden příběh SS – sáka, od jeho syna. Ten SS- ák nedostal žádný důchod. Ani ho za komoušů nezaměstnali. Trošku rozvláčněji :
        Ten syn nám v jedné restauraci ve Starém městě pod Králickým Sněžníkem z ničeho nic přinesl ke stolu roštěnku s volským okem, bramborami a salátem. Co s tím, sakra ? Tak jsem ho pozval ke stolu a kecali jsme. On začal předválečnou dobou, jak se svým otcem a mamkou chodili společně s Čechy na procházky. Pak ale říkal, že jeho otec byl kruťas, protože např. svému sedmiletému synkovi přikázal zlikvidovat jalovou švestku. Synek brečel, síly na to neměl. Fotr přišel, vyfackoval ho a přikázal, že tu švestku dodělá a navíc půjde kydat hnůj.
        Po válce fotra sebrali Amíci a umístili do amerického koncentráku. Při první apelplacu vězněným řekli, že strážní službu v lágru vykonávají Indiáni z kmene Navajo. A že se tomawkem trefí na několik desítek metrů a kolem tábora je stejně jenom pustá prérie. Nikdo se nepokusil o útěk.
        Dotyčný fotr později vyprávěl, že byli tam SS – manni a SS – manni. Ty vyšší šarže buzerovaly nižší, braly jim stravu nebo oblečení.
        Synek to měl po roce 1948 sakra těžké, buzerovali ho ve škole, neměl žádné kamarády, zavřeli ho do pasťáku.

        To jídlo : On tvrdil, že mu dělá velkou radost, když někoho (stále se s ním lidi nebavili, prostě celý život byl nešťastníkem) aspoň takto potěší.

        Poučení je z toho jaké ? No…spusť, chytráku.
        😀

        P.S. Zaplatili jsme mu rumem. RUM – rozumně uložený majetek.

        1. Měl se nechat odsunout. Jeden můj soused taky bojoval u Stalingradu s wehrmachtem, odsunout se nenechal a k důchodu od komunisti bral ještě důchod z Nemecka- bony. Se divím, že si to váš děda taky nezařídil, když už tady zůstal.

          1. Tvl…“ měl se nechat odsunout“.
            To je skoro jak ty infantilní žvásty o jaderné válce, různých blbečků a slepiček. Baví se o ní jak o nějakém sportovním utkání.
            Asi mají nějakou útěkovou cestu. A jsou osamoceni, bez dětí, bez žijících babiček a dědečků.

            Měl se sebrat a táhnout. S manželkou a se dvěmi malými dětmi. Všecko nechat tady.
            Tvl, víš vůbec jaké to tenkrát bylo ? To mělo své důvody, že někteří rodiče zde po nějakou dobu nechávali batolata apod.
            On ten pohled do zpětného zrcátka je vždy jasnozřivější než koukat na to, co se děje…. nebo nastane. Rozumíš ? Co ti chci sdělit ?

            1. Takže ten známý socdem odbojář mu vlastně zkazil život. Mohl taky mít Mazdu a takhle jen živořil s důchodem z Nemecka, který mu komouši přepočítali na bony. Prostě se špatně rozhodl. Mohl žít v tom kapitalistickém ráji a kvůli nějakému dědečkovi a babičce živořil v ČSSR.

                  1. Druhá spravedlivá.
                    Uff, to jsem si oddechl.

                    Bez spravedlnosti nikam nedojdete.
                    Vlastně ani nemá cenu pozorovat, uvažovat , porozumět, hodnotit a vysvětlit. Když chybí spravedlnost (ale nechybí mlha před očima, oči naběhlé krví, napadání, obviňování ze lží, zesměšňování….a to jen proto, že nejsi “ náš“, )
                    Mrzí mě to i za vás všechny takové , že jste prvoplánově politikáři a pak sektáři…a až posléze lidmi. Pomodlím se za vás.

          2. Re: dvojpomlčka
            Nárok na bony vznikal pouze v případě utrpěného VÁLEČNÉHO zranění. Dotyčný musel mít v kartě záznam o zranění a jeho léčení. Ideální stav byly nějaké trvalé následky. Aspoň jizvy, když zůstaly…
            Moje rodina taky „brala“ bony, proto se orientuji.

              1. Re: Bvb

                Opravím vás.
                Braly VÁLEČNÉ vdovy a sirotci. Možná těsně poválečné, mohlo-li válečné zranění znamenat podstatné zkrácení života.
                Že by u nás bral někdo bony, co by sirotek zrozený 20 let po válce, to si nevybavuju.

            1. Člověče, odsuny obyvatel německé národnosti z ČSR organizovali lidé takových kvalit, jaké jsou obecně k dispozici. To za nálad, jaké zanechala před jediným rokem ukončená, pro Čechy šest let trvající poroba a pět let trvající válka. I když tedy existovaly dost podrobné předpisy a postupy, průběh jednotlivých případů těžko hodnotit, když dost dobře nelze znát všechna fakta ani souvislosti.

              Jsem, jako utečenec ze „Sudet“ a časný navrátilec, pamětníkem mnoha podrobností. Vím, že převažovala snaha prokázat „morální nadřazenost“, právě v kontrastu s předchozím poraženým režimem. Bohužel, byli tu i kořistníci (tehdy řečení „zlatokopové“) a horlivci i kariéristé stejně, jako jsou při mocenských zvratech vždycky. A jsou tady dodnes, i když skladba a techniky se mění.

              Mí prarodiče po přeslici (po meči nedožili) měli řádně „naspořeno na stáří“. První znehodnocení přinesla válečná, další poválečná devalvace a nakonec měnová reforma 1953, která zbytek, deponovaný na „vázaných vkladech“ zlikvidovala. Ovšem! Bylo zavedeno tzv. Národní pojištění, tzn. dosud neexistující bezplatná zdravotní péče VŠEM občanům a NÁROKOVÝ starobní důchod. Ten počítaný z dob prokázaného závislého zaměstnání. Kdo neprokázal, měl normativní minimální starobní důchod. Tedy i všichni podnikatelé a živnostníci! Rozuměno?

              Ke všem „člověčím narativům“ bych měl historek neurekom. Zmíním jen tolik: Měl jsem spolužáky německé národnosti. V důsledku toho muži sloužili i v PTP, do civilu pak šli s desetitisícovými úsporami („lidové“ auto Spartak za 27 000 Kčs), někteří i s výučním listem k řemeslu. Někteří, ve shodě se zákonem, odešli později do NDR, dokonce jeden dosáhl legálního odchodu do BRD, když prokázal, že následuje blízké příbuzné.

              A zopakuji, po zbytek roku 1945 a první polovinu 1946 jsem byl součástí klukovské party převážně německé národnosti (skvělé, konstruktivní, spoustu toho uměli z Hitlerjugend). K odsunu jsem některé z těch kamarádů doprovázel, celé jsem to obrečel. Nepomohlo, že jsem „dědil“ jejich klukovské majetky. Dodnes mám, i rodina má, mezi Němci značně známých a mezi nimi nemálo skutečných přátel. Nemluvě o tom, že německou národnost (vždy po přeslici) mám nejen v rodokmenu, ale i v příbuzenstvu.

              V co nejlépe poznané minulosti, domnívám se, je třeba spíš než křivdy, hledat naučení. Pro současnost i pro budoucno.

        2. Re: Člověk

          Fronťáci byli zavření v lágru v prérii.
          Prérie jsou v Severní Americe.
          V Jižní jsou pampy, v Africe jsou savany, v Eurázii jsou k nalezení pouze stepi.
          Nic blbějšího jste nestihl vymyslet?
          Nechcete tu radši střihnout moji oblíbenou O nezbedných kůzlátkách?

          1. Ty seš fakt otravný.
            Já napsal že v “ americkém“ a uvedl Indiány kmene Navajo a prérii.

            Ale já vím , odkud smrádek vane.
            Ty si prostě něčí nick zapamatuješ, že jsi s ním byl v něčem kdysi v rozporu…no a ten jeho text podrobně nečteš….a tak meleš ty svoje hovna a tím se ukájíš.
            Seš aspoň rovný chlap ? Dokážeš se omluvit ?

            Konec, zvonec.

            1. Člověk,
              neměl bys tu ze sebe dělat takového kokota. Kdo a proč by se měl omlouvat?
              Za to, že se pokusil vyvrátit tvoje nesmysly a výmysly?
              Sleduju tě podle imbecilního nicku už od momentu, co jsi sem nedávno přišel.
              Výmysly, žvásty, poučky, obecná moudra, to všechno povýšeně.
              Jen abys něco napsal, něčím zaujal/šokoval/byl vidět. Zbytečně.
              Nejsi na tomto webu ani první, ani poslední, kdo se takto choval.
              Nech toho zavčasu, než se zamotáš do vlastních lží a výmyslů tak, že to bude jen trapné a směšné. Anebo piš k věci a po pravdě, nelži jako vláda a média.

              Byl jsem na dvou delších pracovních pobytech ještě v SSSR a pak i RF, roky 1985 a 2005.
              Párkrát jsem to tu zmínil, ale cíleně sem nepíšu větší podrobnosti. Víš proč?
              Protože by jim nikdo, kdo tam osobně nebyl též déle a pracovně (nebo jen jako turista) a nedostal se do určitých situací, prostě nevěřil.
              Dělej to taky tak, drž fantazii na uzdě, protože dřív či později tě nějaký další Targus a Teco odhalí, že jen žvaníš, aby tě bylo vidět.

              1. Se tady sotva vobjevil a uz na nas povysene vokrikje , nadava a npricetne siri poucky a poucuje. Je jasny proc …

              2. Jdeš na black list. Doufám, že jsi dospělý natolik, že na mě už nikdy nebudeš reagovat.
                Co odhalili ?
                Uveď aspoň něco, chudáčku vlčáčku opuštěnej (potřebuješ smečku, viď ?)
                😀

                1. Tady si žádný blacklist nevynutíš.
                  Nikdo ti tu nebude bránit, chovat se jako debil. Ale počítej s tím, že na tebe bude reagováno, jako na debila.

                  1. To ale bude vypovídat pouze o těch, kteří se takto zachovají. Ne o mně.
                    V podstatě je mi jich líto, zejména těch starších z nich, kteří už asi s tím nic nenadělají. Opravdu, upřímně je mi jich líto.
                    Tebe ne, ty se prostě jen mstíš za to, že tě na čas vyřadili ze smečky a udělali si z tebe terč. Ty jsi tak trochu mrzákem, nepolitováníhodným.
                    ————-
                    Ještě jednou. Bez spravedlnosti, bez touhy po ní, je život nanicovatý, vpravdě zbytečný, ba i škodící.

              3. Re: Teco

                Naprostý souhlas s větou:
                „…nikdo, kdo tam osobně nebyl též déle a pracovně (nebo jen jako turista) a nedostal se do určitých situací, prostě nevěřil.“

                Já tomu říkám, kdo nezažil, neuvěří…

            2. Re: Dvounožec.

              Ano, jsem otravný, pokud si „někdo“ myslí, že jsem tak velký debil, že sežeru jeho hovno – pardon – moudro typu zajatý německý voják v prérii (Sev. Amerika), hlídaný indiánem.

                1. Nejde o moje moudro, viz výše.
                  Takhle mi to vyprávěl ten syn onoho SS -manna. Kolik už mohl tenkrát mít…..no já jsem ho odhadl něco kolem 75.

                  Nech už toho lhaní a útočení.
                  Pokud máš nějaký problém, tak tě ale chápu. Také bych asi propadl zlu , nenávisti apod.
                  ————
                  Ano, mám takový dar, že i docela neznámí lidé se při setkání se mnou rozmluví. Bez toho abych je vyslýchal (jak se někdy děje i tady). Hlavní je poslouchat, bez skákání do řeči. Poslouchat a nereagovat tak jak ty a tobě podobné existence. No co už s vámi, modlitby nepomohly….
                  Asi ignorovat, i když člověka bezdůvodně napadáte, pomlouváte, děláte z něj lháře. Ale to znamená nečíst takové jak jsi ty. Přičemž ta povídka o pokutování řidiče tiráku….ta se mi moc líbila.

    2. pěkná pohádka, báli se SS, ale on střílel do vzduchu:)))
      https://www.idnes.cz/kultura/vytvarne-umeni/vystava-o-wehrmachtu-doputovala-do-vidne.A020503_151130_vytvarneum_ef
      https://www.databazeknih.cz/recenze-knihy/odposlechy-nemeckych-valecnych-zajatcu-bori-mytus-o-cistem-wehrmachtu-4619
      polovinu masakrů na východní frontě, pod hlavičkou einsatzgruppen, měl na triku wehrmacht
      dokonce i Rakouska a OSN https://cs.wikipedia.org/wiki/Kurt_Waldheim
      každý německý veterán pobíral výsluhy z německa, dokonce i členové SS

      1. Další takový.
        Šup se všemi do jednoho pytle, plus moudra vyčtená z Wiki nebo Gůglu.
        Už dost, stejně to nemá cenu.
        ——————————–
        Hele , já si pročetl několik spisků o Myth of Wehrmacht. A promlouval s několika exwehrmachťáky.
        Tak nemistruj, jo ?

        „Měla“…Wehrmacht. Když už.

        1. Luboš to napsal až po mně, já dřív, wermachťáci v naší republice brali důchody z Německa přepočtené na body. Plus od nás důchod státní.Takze si žili lépe, než důchodci čeští.

        2. ano, určitě se přiznali, že znásilňovali a masakrovali civilisty, a sloužili SS jako popravčí komanda
          leda ve vaší mateřštině:)))

          1. Jezuskote, dyť já potvrzuji to, že někteří z Wehrmacht páchali válečné zločiny.
            Proč si v tej svojí vnější (Wiki a Gůgl) mozkovně nenajdeš , co je to “ Myth of Wehrmacht“.
            (dobře teda, myth of clean wehrmacht – jak pro puberťáka)
            S takovou ničí důvěru nezískáte, při svých předvolebních agitkách.

      2. Ano, ale dnes už se to nesmí říkat. Nick Člověk Vám to vysvětlí. Ty jeho pohádky jsou také směšné.

        1. Nějaký argument ?
          Nic….jen urážka.

          Dobrou noc.
          —————-
          Ještě něčím tě naštvu. Podle příjmení jednoho mého předka je pojmenováno poměrně významné náměstí. Další vedl v Sokolu družstvo (nebo jak se ten nejmenší útvar jmenoval) , ve kterém byl i TGM. No a vzdálenější příbuzná byla členkou ÚV KSČ, za Dubčeka.
          Později chodila do evangelického sboru. Ono totiž jí zemřeli během jednoho týdne oba synové, takže asi proto, aby mohla dál žít (a žila, dál rozdávala optimismus, i v domově důchodců…).

          Perlička.
          V rodině se traduje, že před několika generacemi žila byla jedna krásná žena. No a tu si vymínil Rothschild, že s ní bude obcovat. Její muž se to dozvěděl pozdě. Ale i tak se vydal na zámek …
          Zbili ho tak, že se z něj stal invalida. Hodně zchudli.
          Takže je možné, že mám trochu i této krve.
          😀

          1. No vidíš to, co jsi za blba. Prý perlička – tím se chlubíš?
            Já bych takové „krve“ nechtěl ani trochu.
            A i kdyby tomu tak náhodou bylo, tak bych se tím nikde nechlubil, kór na tomto webu.
            Myslím si, že zatím nemáš ponětí, kam jsi vlezl, rozdávat svoje poučky za každou cenu

            1. Ty seš taky otrapa. Hnusnej.
              Toho muže zbili tak, že se už nikdy nepostavil na nohy. Takže žádná legrace.
              Nechlubím se, vyprávím historky, které se u nás předávaly z generace na generaci.

              Ještě jedna. Prastrýc chytil v řece sumce 2, 5 m. Pytlačil, no ale měl na zámku (to je jak od Kafky ?-D) známého a ten mu zařídil to, že směl tohoto sumce Rothschildovi prodat.
              Dostal pak od jeho správce, či koho – povolení l rybolovu.
              —————
              Žádné poučky, prostě trocha takového povídání jak Vidlák.
              Já vím, nejsem tvé krve.
              Prostě jsi taky i živočich.

  14. Celé generace předků volili jen to, co je udrží při životě, co udrží rodiny pohromadě. A co volíte vy?
    Zloděje z plakátů.

    1. A co si zvolil AM ?
      Imperialismus. Dejme tomu že vývoz helenistické civilizace. No ale při pomoci bodáků.

      1. Řeknu to takhle. S tím materiálem co je tady, to bude bolet dlouho. Než se každý vykváká a vyblije své názory, to taky zabere čas. Mezi tím agendy fungují. Žádný vidlák to nemůže svými dětskými představami změnit.

  15. Hlad je 2 dny a pak už ne. Když mě vyklopili na nemocniční lůžko a napojili na krvovod, řekl jsem si, že nebudu jíst, abych nemusel na záchod (bažant stačil). Desátý den mě pustili, zmizlo mi 9kg hmoty a hlad jsem necítil. Pil jsem jen čaj. Sice jsem nic nedělal, ale myš není tak těžká, aby mě vyčerpala.

    1. Občas si dávám dobrovolný jednodenní půst, v pozdním odpoledni to dá zabrat a večer usnout není jen tak. Jednou jsem dal dva dny.. je to oproti stavu sytosti úplně jiné vnímání světa.

      1. Kdyby byl člověk sám, počátek půstu by se dal překlenou snadněji. Něco jiného ale bude o hladu normálně fungovat, než ležet na kapačkách. Mám léty vysledováno, že fyzickou námahou (u mě vytrvalostním během) ubývá 0,1kg tuku za 1 hodinu běhu (po počátečním vyčerpání cukru, cca 0,5h běhu). Musí se doplnit nejen tekutiny, ale i minerály, které námahou odcházejí jinak, než za klidového stavu.
        Jisté je, že hladový člověk je nasranější, než sytý.
        A že sytý hladovému nevěří. Věří hladový hladovému a v tom je jejich síla.

        1. Jasně, předkové museli hladoví i fungovat v práci, a osm hodin to nebylo. Babičce bylo za první světové kolem patnácti a v práci úplně odpadala.. něco jako mdloby..

    2. Raz som sa nasla sediet na posteli, a rozmyslat, kedy som to vlastne naposledy jedla … dopocitala som sa viac nez 24 hodin … tak som tlacila jeden suchy rozok, len preto, ze sa mi zdalo, ze asi nebude uplne zdrave tak dlho nejest … Ale je pravda, ze som zrovna mala porozchodovu depku.

  16. Jen poznámka ke Škeříkům.
    Moje generace v dětských letech pilně užívala v ponašimštině slovesa „vyškyřač se“. Znamenalo to dělat urážlivé ksichty na své rovesníky, všelijak se šklebit a deformovat obličej. To vše za účelem vyvolání reakce – buď smíchu v nežádoucím okamžiku, anebo nezvládnutého přívalu vzteku a zlosti. byli mistři, kteří uměli na hubě docela věrně vystihnout přezdívku drážděného jedince.

    Dnes to děti vůbec neznají. Tedy ani to sloveso, ani pošklebky. Tak nějak bych řekl, že jsou o mnohé ochuzeny…

  17. Souhlasím s Vidlákem ohledně hladu jako bazální příčině těch „bouří“, o kterých píše.
    Jenomže v globálním náhledu máme na světě daleko nebezpečnější války. Ty skutečné, ty se statisíci a miliony mrtvých.
    Ta příčina nemá nic společného s hladem lidí v zemích, které je vedou, ta příčina tkví v mamonu mocných a v jejich potřebě uchování si hegemonie.
    Zejména když někde leží nesmírné bohatství a oni by na ně rádi dosáhli.
    Dříve to byly ovládané a exploatované země – kolonie.
    Sibiř a federální Rusko je již mnoho let, a tím spíše dnes, tím chtěným soustem.
    L.

    1. Já bych, že to nebude jen tím soustem. Ona ta podpora národních států – je to vidět na africe a jižní americe. Naučili je starat se sami o sebe. Pod jejich působením pomalu zanikaly kolonie. Bohatá věrchuška to pocítila. proč si myslíte že nejvyšší frantík tak řádí. Asie taky nezůstává pozadu. Mění se to mění. A to se bývalým vládcům a příjemcům všech benefitů nelíbí.
      No uvidíme

      1. Jen tak dotaz – proč si myslíte že 107 měla to turné po africe – s údajnou návštěvou zemí, kde to vedou absolventi VAAZ byť to nebyli přímo jeho kolegové. Což mne přivádí na myšlenku proč právěon. No a taky v Rusku studovalo hafo. Proč to asi sověti dělali.

      2. Zvorali si to s Putinem , kterej vosvobodil Rusko a je spatnej priklad pro svet..A zacala bejt v mode , osvobozovaci horecka..

  18. Vidláku, moc pěkný článek. Myslel jsem že se dáte cestou věty „Ani jedno nebylo dobré a nakonec jim přineslo spoustu utrpení. „, to by bylo jistě také zajímavé, ale moc pěkné, děkuji.

    Zažil jsem hlad jen ve vyprávěních člověka, který jej velmi krutě zažil, utrpení jej svým způsobem formovalo na celý život. Na jedné straně tvrdost na druhé slitování, moc dobrý člověk. Tím nechci říci, že by měl přijít hlad, jen jste mi inicioval vzzzpomínku na velmi dobrého člověka. I za to děkuji.

  19. No, u nás je to Gergely.
    Nějaké papíry se našli, rok 1600.
    A co jako.
    Ves spodní části erbu jsou tři bílé růže.

  20. Ano – hlad . Nikdo z nás si to neumí ani představit. Pamětníci , co hlad zažili, vymírají .. Mluvila jsem s těmi , co to pamatovali a plakala jsem . Doufám , že se nám toto NIKDY nestane !!! Pane Vidlák máte jednušku s hvězdičkou.

    1. Znám jen z vyprávění prarodičů. A také pořekadlo mojí stařenky, když jsme něco nejedli. Říkávala hladu na vás a polských vší. Asi ty polské byly agresivnější.

      1. možná se vaše stařenka znala s mojí „babkou“, ta nám to říkala taky. Taky jsme občas nejedli…. Ještě si pamatuju jak jsme stříhali potravinové lístky. Jen vzpomínka, nic víc.

    2. Já jsem hlad zažil a pamatuju si to moc dobře.

      Doufám, že ho taky zažijete.

      Třeba vás to polidští.

      Hlad není to nejhorší. Nejhorší je, když máte hlad a nažraná svině se vám ještě směje do ksichtu.

      1. Re: Anonym

        Já taky. když mi v Rusku policajti vykradli přes noc kastlík se žrádlem vypočítaným na dva týdny a já měl za sebou teprve dvě noci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *