22 listopadu, 2024

Líhně ruských fanoušků

Krátký ukrajinský úvodník:

Rusko zcela vyklidilo charkovskou oblast. Tentokrát nebudu tvrdit, že to udělali podle plánu, protože ten plán měl tolik trhlin, že vypadal jako vojenská improvizace. Ano, Rusům se podařil Dunquerkue, ale, jak řekl Churchill, evakuacemi se války nevyhrávají.

Jistě si vzpomenete, že už dávno před válkou jsem zde dával svojí tezi, že Rusko chce mít Ukrajinu buďto přátelskou a nebo zničenou. V únoru se Rusko svojí „speciální vojenskou operací“ pokusilo svým ruským způsobem Ukrajinu „získat“. To znamená, že spustili vojnu, šetřili civilní infrastrukturu, elektrárny i většinu mostů a doufali, že když Ukrajinu nezískají celou, tak alespoň půlku. A nebo alespoň kus.

Zdá se, že si teď vyhodnotili bláhovost tohoto plánu. Zřejmě se vzdali myšlenky, že přinejmenším ti východní Ukrajinci jsou pomýlení Rusové. Od včerejška lítají rakety právě na tu kritickou infrastrukturu včetně elektráren a kdyby to nebylo předčasné, bych řekl, že teď nastává ten skutečný plán B. Jestliže Ukrajinu nemohou získat, tak jí alespoň zničí. Tohle bude zřejmě ta eskalace konfliktu. Rakety ala bombardování Jugoslávie. Ukrajina už nikdy nebude proruská, tož nebude vůbec.

Podle mě doteď jeli Rusové svůj plán A. Získat z Ukrajiny dost velký proruský kus, díky kterému bude jedno, co dělá ten protiruský zbytek. Mysleli si, že jim obyvatelstvo pomůže, že rádo a s chutí svrhne své „tyrany v Kyjevě.“ Mysleli si, že Ukrajinci pochopí „nezbytnost“ jejich vojenské operace. Mýlili se. Mýlili se i v tom, že získají ty rusky hovořící na východě.

Teď to vypadá, že už proruskou Ukrajinu nechtějí. Teď chtějí Ukrajinu zničenou, aby se za sto let nevzpamatovala. Od včerejška se na Ukrajině zhasíná. Nic bych za to nedal, že přes Ukrajinu už nepůjde ani ropa ani plyn. Začíná plán B – eskalace konfliktu.

A teď už dnešní text:

Tak jsme se zase po delší době potkali s kolegy z branže, abychom si ještě jednou popovídali, než přijde hlavní nápor podzimní sklizně – tedy než opravdu nastane sušení kukuřice, které spotřebuje obrovské množství plynu, který (jak říkal Hýkela) samozřejmě bude. Už teda neříkal, kolik bude stát a tak ani my neříkáme zákazníkům, kolik bude stát sušení. Byli bychom rádi, kdyby se zdražilo jen na ten čtyřnásobek. Ale prostě nevíme. Netroufáme si dát závaznou cenu, protože ani náš dodavatel plynu (německá firma) nám nedává závaznou cenu a máme být rádi, že se cenu plynu, který spálíme 1. října, dozvíme v půlce listopadu. To jen tak na úvod.

Přátelé, já mám po naší velké poradě tak hlubokou depku, že si to nedovedete představit. Těžko popsat, jak to vypadá, když se sejde pár desítek lidí, kteří fakt rozumějí svému oboru a jsou zvyklí říkat věci natvrdo. Už minule se hodně mluvilo o Rusku, ale tu a tam mezi námi byli i tací, kteří varovali před přílišnou vstřícností k Putinovi a alespoň opatrně fandili Ukrajině. Tentokrát to bylo naprosto rusofilní setkání, kdy se vlastně všichni těšili, až Putin konečně přijde a zabere to tady. Ti, co ještě minule byli k Putinovi rezervovaní, ti už dnes mluvili o EU a naší vládě s takovou nenávistí, se kterou jsem se nesetkal ani u Tomáše Peszyňského, když nadával na Zemana.

Inu, není divu. Ztrácejí miliardy.

Jako obvykle, budu vám novinky tlumočit bez ladu a skladu, jak jsem si je zaznamenal…

Výroba ledku v Evropě stojí. Všude. Ale to nevadí, protože výroba ledku v Rusku jede na plné pecky, globalizace je globalizace, logistické trasy existují a tak jezdí panamské lodě pod indonéskou vlajkou s filipínskými námořníky, které patří americkým korporacím do ruských přístavů pro ruská hnojiva, vozí je do Rotterdammu a tam nám je s mastnou přirážkou prodávají. A všechno je v nejlepším pořádku. Nejenže nám Rus dodává méně plynu a inkasuje za něj více, on nám teď dodává i hnojiva a inkasuje za ně neuvěřitelné peníze.

Původně jsme Putinovi dávali zhruba 30% ceny z hnojiva za henten plyn. Teď mu dáváme 100% z ceny, k tomu válečnou přirážku a přirážku za debilitu. Chápou to všichni?

Výroba hliníku v Evropě stojí. Teď už všude. Bo drahý plyn. Ale to nevadí, ruské hliníkárny jedou na plné pecky, logistické trasy jsou napojené, protože globalizace a tak jezdí panamské lodě… ano, přesně tak, prodávají nám to do Evropy. Americké očištění teroristického kovu. Původně jsme dávali Putinovi zhruba 20% z ceny hotového kovu za henten plyn. Teď mu dáváme 100% ceny + válečná přirážka + přirážka za debilitu + přirážka za převážení těžkého kovu na velkou vzdálenost… Mám se opakovat u celé řady dalších výrobků a surovin?

V Evropě se letos urodí asi o 30% méně kukuřice. Chybí jí tady asi 20 milionů tun. Ta nepřijede ani z Ukrajiny ani z Ruska, protože tolik jí nikdo na export nemá. Proto také všechny ty ukrajinské lodě nepluly k černouškům do Afriky, ale normálně sem do Evropy… Ale nevadí, protože se očekává propad v krmivech, který víceméně odpovídá té chybějící kapacitě. O krmiva není zájem, především o krmiva pro drůbež. Já osobně vím asi o deseti firmách, které jen v Kotlince jedou poslední kuřecí turnus. Pak to zavřou. Přes zimu nejsou schopni topit a mít konkurenceschopné maso. Vepříny budou následovat. Uvidíte. Dejte tomu ještě měsíc. Čas prázdných regálů se blíží. I fronty na hajzlpapír budou.

Jediné továrny na hnojiva jedou v Maďarsku. Mají levný ruský plyn, protože Orbán nebyl blbej. Zemědělsví v Maďarsku zažívá boom, protože mají levný plyn, levná hnojiva, levná krmiva, levnou živočišnou výrobu a tak jsou i technologicky horší provozy najednou neuvěřitelně konkurenceschopné.

To samé se děje s ropou. Ruské rafinérie i těžba jedou na plné pecky, tankery obeplouvají celý svět a světové korporace se rvou o to, dovézt ruskou ropu s citelnou přirážkou do Evropy. To samé platí pro LNG. Vyhlašuju tipovačku, jak dlouho bude zkapalněný plyn do toho „našeho“ terminálu jezdit z USA a kdy ho poprvé přivezou, dle již vyzkoušeného scénáře, z Ruska.

My jsme na té poradě samozřejmě jenom nelamentovali… také jsme si pročítali materiály, jak vypadají ty regulační stupně při nedostatku plynu. Hýkela vám může říkat co chce, ale nám teď řekli lidi, kteří s plynem pracují, že v listopadu vidí omezování spotřeby plynu jako vysoce reálné. A tak nemáme mít na sušárnách moc kukuřice do zásoby, protože některé naše provozy patří do čtvrtého stupně, což když vyhlásí, tak druhý den musíme mít spotřebu o 70% nižší. Plyn prostě není. Kukuřice ať zůstane na polích, tam jí to nejméně uškodí. Že je zapotřebí po kukuřicích třeba zasít ozimnou pšenici… no co, koho to zajímá ne? Smůla. Kdo by se staral, co bude za rok.

Takhle vedeme tu válku proti Rusku přátelé. V podstatě jsme přestali od Ruska kupovat napřímo, protože máme henty evropské hodnoty. Udělali jsme sankce na všechno, co u nás vytvářelo blahobyt. A teď, protože to nezbytně potřebujeme, tak to kupujeme přes americké prostředníky, kteří ty svoje demokratické hodnoty mají nějak lépe nastavené a obchod s Ruskem jim nijak nevadí. Všimněte si, že Zelenský ani nepípne, když jde o americké obchodní lodě v ruských přístavech.

Oni nás vedou do války a každý den nám znovu a znovu prostřelí nohy a ještě si myslí, že je to pro naše dobro.

Já to řeknu naplno. Nikdo tu neudělal pro Putina tolik, jako Petro Igorovič Fialenko. Kolem mě vznikají rusofilové jak na běžícím pásu. A to ne mezi nějakými dezoláty bez zubů a s dluhy. Já zírám, kolik bohatých a velmi schopných lidí začalo Rusa milovat jako nikdy předtím. Přitom jim ještě před rokem EU normálně vyhovovala. Ti to sice dneska neřeknou v televizi ani na Václaváku, ale přímo se tetelí nedočkavostí, aby tady Putin už byl, aby tohle všechno šlo do háje… a začínají mít spočítáno, že když mají o své firmy a své peníze přijít ve víru inflace, tak je klidně mohou dát na revoluci. Už si vlastně jen hledají vhodné kandidáty na novou dobu.

Všechny profesní porady, kterých jsem se v poslední době zúčastnil, jsou dokonalé líhně ruských fanoušků. Řeči o válce už vede možná jen Kartouz a jeho nohsledi, ale všichni, kteří jsou v procesu výroby něčeho skutečného, ti se snad už i učí ruštinu. Skoro nikdo nepočítá, že by tu EU napřesrok ještě byla.

Já už bych vlastně nemusel vůbec burcovat lid na demonstrace. Pokud se splní jen polovina toho, co jsem se dozvěděl, tak lidi přijdou i kdyby je nikdo nevolal. Zažijeme věci, které nám naposled vyprávěly naše babičky. Situace už došla dokonce tak daleko, že začínám pochybovat, že se na Václaváku dá ještě něco zachránit. To neříkám, abyste se na to vykašlali, ale abyste neměli přemrštěné představy a ještě přemrštěnější nároky. Zapomeňte na to, že bojujeme za normální svět. Už bojujeme, aby nám alespoň zůstaly nějaké trosky. Bojujeme za poslední zbytky, žádný návrat do šťastných let nebude.

Až si tohle lidi uvědomí, tak je tam na vládě všechny zabijí. Až zjistí to, co jsem mminulý týden zjistil já, tak jim zbude jen pomsta, protože všechno ostatní bude pryč. Kartouz na britských listech volal po blokování, mazání a možná i zatýkání, ale vzpomněl si pozdě. Už to prostě nikdo nevykoná, protože má taky děti a rodinu. Už není, kdo by za ojrohodnoty bojoval, protože tenhle reset nás všechny srovnává do jedné řady někde hodně dole. Už se nemusíte bát policie, už se nemusíte bát soudů, ba zřejmě ani státních zástupců. I kdyby jim zítra zdvojnásobili platy, tak za měsíc si za ně stejně nebudou mít co koupit. Na konci září už bude spousta orgánů stát vedle nás skandovat spolu s námi. V listopadu už tam budou všichni.

Nemusíte se bát ani bohatých (ani těch hóóódně bohatých), protože ti jsou ve svém mírovém přesvědčení nejspíš dál než vy na ulici. Možná sami nepřijdou, ale peníze pošlou. Každý den se to drolí neuvěřitelným tempem a Pětikolka by se měla modlit, aby byla smetena teď, protože ještě mohou utéct. Je ale možné, že se jim to už ani nepovede, protože nikdo nechce být sebevrah a vzít to po nich. Pánbůh je spravedlivý… navařili si to, tak si to také vyžerou až do konce. Ještě to možná bude přímo Fiala, kdo pojede žmoulat čepici před Putina.

Tohle už můžou zastavit jen tanky. Americké tanky. Protože Němec žádné nemá a jejich obyvatelstvo má také všeho plné zuby a začíná nám fandit. Bude to takový paradox – ti, kteří nás třicet let mistrovali a mají lví podíl na dnešní situaci, tak ti teď doufají, že v Praze začne nové jaro.

V březnu stačilo jen nepodporovat válku. V dubnu stačilo jen nehrotit sankce. Jak jsem už vícekrát psal, žádná proruská kolona tady nebyla. Ale teď už tu je a roste každým dnem. S každým dalším nedostatkem, s každým dalším výrobním průserem je Putin stále přijatelnější.

Už to dlouho nepotrvá.

317 thoughts on “Líhně ruských fanoušků

  1. Vidlák, jak vždy přehání, prázdné regály a výroba rusofilů. Považuji to za metodu šoku, která povzbudí čtenářstvo k reakci.
    To, že to k těm regálům směřuje je jasné, bude to ale o dost později. A výroba rusofilů? Hloupost. Valné většině mého okolí je válka na Ukrajině ukradená, Putin sem nebo tam, ale pokud jim zvednou ceny a oni koupí za stejnou částku jen dvě třetiny obvyklého nákupu, pokud něco ne-seženou (pamatuji jako často používané slovo od padesátých do osmdesátých let), nestávají se rusofily, ale Fialofoby.
    S tím je třeba pracovat, s vyhazováním peněz na válku s Putinem, s blbostí neviditelné ruky trhu, která se projevuje na spotových trzích v cenách energie, s rostoucím počtem těch, kteří budou muset prodat kamna, aby měli na uhlí. Kdepak výroba rusofilů.
    Moje hodnocení PRO na Staromáku: propadák v návštěvnosti i pro velice krátký termín od posledního sukcesu. Nic moc a ani tady nevidím příliš euforie nad tou akcí.
    Na rozdíl od mého okolí mě ta válka na U. zajímá. Zde je spousta generálů, počínaje Vidlákem, nadmíru čilým psavcem s nickem gogo; někdejším Homerem Simpsonem a dalšími čtyřhvězdičkovými. A z reakcí na ruských webech na poslední vývoj je patrné zklamání a velké. A nejnovější zprávy o útocích na el. soustavu U. jsou pro ně povzbuzující. PR Putina stojí za …. (slovo zakázané Zakladatelem).
    Ukrajinští Rusové – to je téma na disertační práci. Někde na Rusovi jsem četl úvahu, že jsou rádi, když jsou osvobozeni od Kyjeva, rádi přijmou humanitární, finanční a technickou pomoc, ale: pak nám nemluvte do toho, my si povládnem sami. Tak to vypadá s vítáním ruskojazyčných obyvatel. No a ti obyčejní RU, kteří, byli rádi, že jsou tady jejich bratři, byli z toho pocitu vyléčení přpady Buča a nyní Buča II.

    1. Většina lidí se až aktivně snaží NEVĚDĚT .. ostentativně se nebaví o politice, a když, tak na té co nejpovrchnější, většinou čistě personální úrovni – Babiš zlý, Bartoš hodný, Pekarová má nové kozy a příští měsíc bude mít i nový mozek. Kdo s kým by mohl mít dost a kdo ještě víc a co by Okamura měl udělat, aby ho Babiš pustil pod peřinu.
      To podstatné je nezajímá, nudí a když o tom někdo začne, honem ho zahnat jak otravnou mouchu.

      Až na ně dopadnou důsledky budování eurobolševického sojuzu pod nadvládou Německa – tedy zdraží jím elektřinu 20x a až pocítí důsledky geopolitiky USA – plyn za 30-násobek, ale spíš vůbec a zákaz budování jaderných elektráren, tak se strašně podiví.

      Ale nebude to podivení s pochopením, toho, že ti „co tak hlali a blábolili ty ošklivé věci proti Německu, EU a USA“ měli pravdu. Oni se rozhlédnou s hlavou prázdnou a uvidí, že za to může Putin, protože takhle oni celou dobu přemýšlejí, jestli se to tak dá nazvat. Personalizce, dvě minuty nenávisti, hlavně nezabředávat do podstatných věcí. Někdo ještě přidává postoj toho osvíceného, ke kterému se chodila radit i baba Vanga. Putinovi budou ochotni i vyhlásit válku a vypořádat se s jeho přisluhovači, kterých je plno, jak říkali na ČT.

      A ti, co dnes mají co ztratit a podle Vidláka čekají na Putina, že to za ně vyřeší, ti budou zhrzení, že to nevyřešil a budou ho nenávidět. Přece oni byli ochotni na měsíc připustit, že by se nechali od něj zachránit, ale když to dacan neudělá, tak je potřeba si to s ním vyřídit.
      Že by jim došlo, jací byli tupci a kolik toho udělali ve prospěch tohoto kolapsu? Ani náhodou .. leda budou na zabijačce s mastnou hubou pokyvovat moudře hlavama, že LIDI (jakože ti ostatní, ti hloupí .. ti ONI) musí padnout na hubu, aby si TO uvědomili.

      Retrospektiva? Kdepak. Analýza? Ani náhodou. Co dělat? Hopsat a žádat návrat starých dobrých časů. Přece někde musí být jejich dodavatel. On se pánové najde, ale dodá vám něco úplně jiného. Bude to důsledek vaší duševní lenosti a mentální neschopnosti.

      1. Tak ono se analyzuje docela těžko. Odůvodnit se dá VŠE. Viděl jsem i mnoho odůvodnění, proč Rusové třeba ostřelovali Záporožskou JE. A nedalo se to vlastně vyvrátit.. Politiku ovládá ten, kdo je rychlejší v tvoření reality a kdo nechává na ostatních důkazní břemeno. Dokažte, že USA nechce, aby zde byli jaderné elektrárny.. (Pak mi dokažte tvrzení, kterými ten důkaz podkládáte.) Stejně je to nakonec vše o emocích. A o víře.

        A vůbec, nekažte mi mé kruhy. https://knowyourmeme.com/photos/1469775-npc-wojak

        1. Máloco člověk ví stoprocentně jako izolovanou věc. Spíš bereme jako platné, to, co zapadá do zbytku.
          Faktem je, že USA velmi tvrdě brání vstupu Rossatomu na trh budování elektráren v doméně USA. Přitom Westinghouse elektrárny není schopen postavit, aby byly funkční. Většinou zkrachuje ještě předtím.
          Je to pozorování s nepatrnými výjimkami – třeba Maďarsko má šanci si to prosadit. Možná. Finsko ne. Můžeme se přít, jestli Finsko samo, nebo Finsko pod vlivem USA/EU.
          Slyšel jsem povídání o tom, jak je to s obohacováním uranu. USA nemají kapacity a nejsou schopny je vystavět. I to, co dodává WH, bylo z Ruska, jen přelepené.

          Kdyby tady byla reálná komunita typu think-tank, našli by se odborníci, kteří by mě doplnili a opravili tam, kde kecám. A pak by zbytek nemusel bádat, jen by si to přečetli a byli by v obraze.

          Já jsem samozřejmě taky hledal kontext k té variantě, že to ostřelují Rusové. Proč ne, je to jak v té hře na lovení min. Určím si, že mina je tady a z toho mi plyne kontext – klikám a vidím, jestli to na něco narazí nebo ne.
          Rusové to nebyli, podle očekávání. Ale myšlenkový pokus tohoto typu je přece legitimní a mnohdy i nezbytný, ne?

          1. A jak ověříme zprávu, že Rusové předběžně mučili zaměstnance Záporožské elektrárny před příchodem inspektorů? Jak chcete ověřovat vše, co je někým vypuštěno? Vše co je vypuštěno se už nějakým způsobem zahnízdí v našich mozcích. Kontext každý může chápat jinak. Nakonec musí mít lidé stejnou víru v něco – vše se odvíjí od víry na úrovni nejmenšího společného jmenovatele. Jenže se horizontálně rozpadá populace. Propagandou je každá část populace táhnuta jinam, až se třeba stane, že lidé se neshodnou na základních věcech, že ten nejmenší společný jmenovatel je příliš velký až nekonečný – jedni věří, že Rusové jsou dobro, druzí zase věří, že Rusové jsou zlo. Z těchto základních premis nevznikne společný pohled na věc.

            1. Spoustu jednotlivostí neověříte a neděláte to ani v normálním životě.
              Ve zbytku máte kus pravdy, jestli se začnete bavit v kategoriích dobra a zla, tak se nikam nedostanete vůbec nikdy.

              Není špatné začít spíš z pozice „jeden metr“ a bavit se o nějakých lehce uchopitelných věcech.
              Nedávno jsem měl debatu o tom, „jak nás Rusáci okupovali, a proto jsem proukrajinský“.
              Dá se najít, kdo se kde narodil, jaké bylo složení vojska atd. Zajímavé bylo, jak se třeba šířil ten nesmysl o nejvyšším politbyru složeného z jediného Rusa, dvou Kyrgyzů apod.
              Měl jsem to už zjištěné od dřívějška, tak jsem to jednomu poměrně známému politikovi poslal, aby se příště neztrapňoval.

              Taky není špatné situaci oprostit od reálných názvů a používat symboly X a Y. Třeba dostat 3 roky za „X nebyl“ zní řadě lidí absurdně, dokud je nepožádáte, aby za to X dosazovali různá slova a pak zkusili vysvětlit, proč někdy 3 roky a jindy medaili.

              Lidi jsou bohužel často naspeedovaní na hádku a plácání nesmyslů jeden přes druhý, málokdo jde do diskuse proto, aby se něco dozvěděl od toho druhého a sám je ochoten podrobně vysvětlit svoje pozice – protože většinou jen kejhá s davem bez znalosti toho, o čem.

  2. Telegram:
    42 % Němců není ochotno kvůli protiruským sankcím trpět nedostatkem. Připravených je však více – 53 %. Zbytek je nerozhodnutý.
    Vyplývá to ze studie sociologického institutu Civey, kterou si objednal deník Augsburger Allgemeine.
    Největší touhu po oběti projevili voliči SPD a Zelených. Mezi zelenými souhlasilo s obětováním devět z deseti respondentů.

    Zároveň jsou voliči Svobodných demokratů, Levice a pravicové Alternativy pro Německo převážně proti osobním omezením kvůli sankcím.

    1. jo, ono hlasovat o něčem, co si neumím zatím představit, nemá skoro cenu. ať to zkusí zopakovat (to hlasování, myslím) tak za dva až tři měsíce a pokud to bude stejné (nebo dokonce ještě lepší ve prospěch těch zelených spd, bude to cinknuté stejně, jako je to cinknuté nyní.

  3. Putin rozhodně nepřijde. zatím nepřekročil Dněpr a Severní Doněc překročil směrem na východ.
    Ukrajina je už nepřátelská na dlouhé roky dopředu, takže bude zničená a nejchudší země Evropy na hodně dlouho. Pak EU zatáhne její obnovu, čímž se USA zbaví nevítané konkurence.
    Už pár let píši, že dopadneme jako Athénský námořní spolek, kdy se dobrovolné příspěvky změnily na povinné daně. A my ty příspěvky platíme v ceně předražených energií.

      1. Celkem by mě zajímalo, kde všichni berete víru, že EU nebo USA budou i nadále bohatí s bezedným měšcem peněz a proto si budou moci dovolit financovat nějaké nesmysly za svými hranicemi.
        Jistě, pád každého impéria má setrvačnost, nikdy neproběhne ze středy na čtvrtek, ale kdeyž se rozjede, tak nejde zastavit.
        EU a USA budou velmi brzo stát před volbou – zachránit co se dá, krutě utáhnout finance, které bude třeba nasměrovat dovnitř k zabránění sociálních nepokojů nebo financovat zahraniční avantýry a dívat se, jak EU nebo USA explodují zevnitř. Zatím elity očividně dávají přednost financování zahraničí.
        A jak je to v té pohádce: “ … počkejte do zimy, spadnou !“

        1. Zapomínáte, že jednou z taktik je půjčovat si do bezvědomí a upevňovat tak své vazalství.
          A papírky nechá natisknout třeba MMF.

          1. Všechno tady už bylo, jen se stačí podívat do historie. Samozřejmě, můčou se tisknout peníze, mohou růst dluhy, ale měl bych dotaz – a to k podstatě problému – dovedete si představit, že by Německo v době bezprecedentní inflace v r. 1923 financovalo Ukrajinu?
            Já vidím jistotu mezi jednou z možných voleb – zhroucení USA a Západu bez války a dtto s válečným konfliktem k tomu.
            Můj tip je na omezený jaderný konflikt během rozpadu Západu.

              1. Tak to definujme – použití min. 1 jaderné bomby bez ohledu na sílu, tedy i „špinavá“ bomba, tedy např. „nechtěný“ zásah nějakého skladu s následným únikem radioaktivity.
                Termín – do konce r. 2025
                Karlštejn se prodával v sázce o 1 malé pivo … 🙂

            1. Čistě obecně… vstávají mi vlasy hrůzou, jaké očividné hovadiny jsou páchány v této době a jejich předkladatelé se ani neuzardí.
              Nepřipadá mi tedy již nemožné nic. Jsme jako stát zadluženi a půjčujeme si další peníze, které posíláme na Ukrajinu.

              Na omezený jaderný konflikt se ptejte baby Drábové. Už jsem od ní letos slyšela, že si dovede představit, jak by se daly použít menší jaderné bombičky, jen pár kilotun…
              no, tyhle bombičky by byly jen overturou .

            2. Uz to bylo vyzkouseny nedavno emerice.
              Nektery hollyw. filmy taky ukazuji dopredu zamery do budoucnosti na nas..
              Vyzkouseny je taky a dobre, kdyz nemas penize, tak si je natiskni..
              Neco z toho muzes i pucovat na urok jinejm ..
              Napr. britove zaplatili dluhy z valky v 45 az v 2006 a rusove v 2008..
              Na co asi sou a musi bejt takovy valky..Povsim zadnej neni..
              Tak vy tam porad v E.valcite v jednom kuse ,z nejakych casto neznamych duvodu , bez valek i tech obcanskej se neobejdete a ted na to nemate a tak my dobraci vam radi pucime..At to stoji co chce..
              Jeste byste mohli beda bez nas prohrat..
              My se teda zase a zase obetujeme vam pomahat..Nic si nedoprejeme ..
              Zadluzenej svet pak splaci , nekonecne dlouho ty pujcky a komu a ty pujcky se vyplati ,kdyz se astronomicky dluhy splaci poctivejma penizema a jeste s tucnejma urokama aby se ty dluhy nedaly tak snadno splatit a ktery ty poctivy penize maji hodnotu..

    1. Gerd: to je výstižný popis vývoje fungování NATO. USA jako Athény. Persie jako SSSR. Po oslavení Persie se původní bratrské spojenectví proti skutečné hrozbě stalo nástrojem hegemonie Athén nad menšími spojenci. Periklés postavil Akropolis za peníze celého spolku, které měly sloužit k obraně celého Řecka. Sparta to nesnesla a i když Athény porazila, Řecko to hodně oslabilo. Peršanů pelooneskou válkou podporovali penězi a mnuli ruce. Získali tím sto let času navíc pro svou říši než přišel Alexandr Veliký

      1. Máte tam chybu. Sparta měla svůj vlastní, konkurenční spolek.

        Athény a Sparta se dostaly do pasti, později zvané jako Thukydidova past.

        1. Jsem to zjednodušil. Sparta nebyla podřízena Athénám, ale vadilo ji posilování Athen na úkor ostatních Řeků. Past je situce USA vs. Čína v našem století. USA taky vydělávají na spojencich a trestají je sankcemi.

          1. Ano, ta podobnost je značná.

            Přitom Athény byly demokratické;), kdežto Sparta aristokratická.
            A přesto, se Athény chovaly ke svým „spojencům“, více kořistnicky.

            Taky to, něco, připomíná…

            1. Vo zadnou past neslo..Atheny a Sparta vedeli dobre co se stane, co je ceka valkou a nasledky z ni.
              A dlouho obe strany s pomerne znacnym usilim vyjednavaly ,aby zabranily konfliktu.
              Thuccidides jen popisuje marnou snahu toho usili se vyhnout valce.
              Myslim si ,ze..
              Zrejme usili ,aby nebylo marny ,znamenalo zmenit systemy a formy vlady a vladnuti obou statu.
              Kterou tu snahu a marnou ja nazyvam, /pro nedostatek a nemoznost jinyho vysvetleni a reseni takovych zalezitosti /,
              „instrukcemi“ nejaky Vyssi moci.
              Atheny a Recko a hrdinny lid Recka nemel tuseni ,kdyz pozvedl statecny odpor proti nacistum , vo co vsecko si koledujou..
              Po valce na ne nastoupili britove okupaci , boj nekoncil ,kdyz se britove usilim vycerpali bojem proti rekum , pribehli americani ,aby zase pokracovali…


  4. Jak to vidí ministr:
    ——————-
    Jan Lipavský
    @JanLipavsky
    ·
    Sledovat
    Před 200 dny Putin zaútočil na 🇺🇦 a myslel si, že pomocí teroru ovládne celé její území za pár dní. Jeho plán nevyšel. Ukrajinci statečně brání svoji vlast a ukazují ruskému agresorovi, co je to hrdost a boj za svobodu a suverenitu.
    Ruské válečné zločiny musí být potrestány!
    12:45 odp. · 11. 9. 2020

  5. Že vy si pletete Rusko a Izrael…
    To v Izreaeli mají přeci tu představu, že když bude zničen stát Izreal, židovsdá víra se stane vírou všech na všech světadílech… (Prý jim to slíbil JVHV, a ten sliby dodržuje)

      1. Švédsko má 10 350 000 obyvatel dle posledního sčítání. Takže když započtou 12 milionů korespondenčních hlasů, jistě vyhrají ti správní. V reálu to bude o něco sofistikovanější, korespondenční hlasy budou od těch, kdo zůstali doma a nevolili.

      2. Ve Švédsku, jsou největší problém migranti a no go zóny. Policie je bezmocná, šaríja každý rok získává další a další enklávy a ty se propojují.
        Hospodářsky to vypadá tak, že do těchto enkláv, kde naprostá většina lidí nepracuje, teče mohutný tok prostředků. Nazpět státu neteče nic. Jen kriminalita všeho druhu, žhářstvím a šikanou Švédů, všeho věku, počínaje a vraždami střelnou zbraní, konče. Takže zase další odčerpávání prostředků, státu.
        Srovnáme – li počet nepůvodního obVatelstva, rozlohy No Go zón a transfer prostředků, což ještě Švédové pár let utáhnou, než se všechno buď zhroutí nebo bude nastolena šaríja a každý švédský dhimmi, bude platit svým pánům zakát. Zaplacení dávky dá pak dhimmi omezené právo na život, do další platby.
        Švédsko by, bez přišelců, bylo ohromě bohatá země.
        I když, možná by rozdíl dávali, z rozkazu USA, na zbraně. Těžko říct.

        Tak schválně!!
        Vyřeší něco nová švédská vláda?
        Chce jádro pudla vyřešit nebo strčí hlavu do písku a bude chtít víc migrace, ožebračování původních obyvatel atd atd.?
        A lze to, vůbec, vyřešit??

        1. Pardon. Zakát ne.
          Za omezené právo na život, do další platby, bude svým novým pánům, platit švédský dhimmi džizju…

          1. Ano je to rozdíl. Plátce zákazu neztrácí důstojnost. Plátce dzizji je platbou ponížen. Někdy i samotným způsobem jejího výběru. Tak praví šaríja.

    1. Bohužel, pozdě.
      Svobodní demokraté už na stavu v Švédistánu nic nezmění, ani kdyby dostali 99,9 %.
      Domorodé obyvatelstvo už dávno tahá za kratší konec provazu.

      1. Nu, ještě může být dost zima. Přeci jen jsou Švédi geneticky vybráni dlouhými mrazy. Na rozdíl od příchozích ze subtropů a tropů.

        1. Švédové by mohli bitvu s Vetřelci vyhrát poměrně snadno. Budou-li chtít, samozřejmě.
          Přiškrtit ventily s teplem, nebo povypínat linky s elektrikou do příslušných líhní a sídlišť Vetřelců.
          A je to. Tam ve Švédsku prý žádné svetry navíc, nefungují. Minus třicet je minus třicet, to nevytopíš kecama – stejně jako jinde.

          1. Střelné zbraně, dostupné ve Švédsku, střílí i v mrazu. Tyto zbraně domácí rodilí Švédové, jaksi nemají k dispozici. (Pouze lovci, kterých není moc, ale i ti mohou mít doma jen pár desítek nábojů.)
            Tozn. že migranti se vždycky, k teplu, dostanou.

            1. Loveckých dlouhých zbraní je mnoho ve Skandinávii. Někde i 35 na 100 obyvatel. Málo je pistoli pro skryté nošení, které je velmi regulované až nemožné.

                1. Ve Švédsku je hodně lovců.
                  Ale, jaké mají zásoby střeliva? 😉

                  Jenže, lovecké zbraně, tedy náboje, mají devastující, trhavý a tříštící, účinek. Ovšem, rychlost střelby je, jaksi, pomalá. Dostupnost větších zásob střeliva, taktéž.

                  Samozřejmě, většina Švédů střílet vůbec neumí.

                  Islámské gangy disponují útočnými puškami se zásobníky na desítky nábojů. Střílí jednotlivě, 2-3 náboje v krátkých dávkách i delší dávky.
                  Zločinci mají i automatické brokovnice a spoustu krátkých zbraní. A hlavně, dostatek střeliva. A granátomety s granáty.
                  Jsou schopni přepadnout policejní stanice a vyzbrojit se tam. Jak už ukázali dříve. Mají i sympatizanty u Policie, ale i v Armádě. Protože armáda o policie, musí přijímat migranty.
                  (To stejné v Británii. Dnes tam prý policajti berou jen barevné. Do BBC to samé. Trusová se dala slyšet, že v její vládě nebude žádný bílý muž. )

                  V případě muslimského povstání ve Švédsku, zapříčiněnému placením nedostatečné džizje, kvůli idiotské politice EU a tlaku USA na UA válku, nemusí slimáci nutně vyhrát. I když jsou k boji, ve své kultuře od mládí, cvičeni. Mají k dispozici hodně zbraní a mají v ozbrojených složkách své lidi, kteří jim, zbraně, z povinné náboženské solidarity, vydají. Na druhé straně, je jich pořád ještě míň, než domorodých Švédů.

                  Ale, v každém případě, Švédsku hodně zatopí, ať už bude výsledek jakýkoliv…

                2. Dá se ujistit, kolik je z těch 612 000 legálních držitelů zbraní, migrantů?
                  A konkrétně slimáků, včetně místních konvertitů

                  Kdybychom tohle věděli, o perspektivách Švédska by to mohlo napovědět více…

                  1. Já myslím, že migranti je nehlásí.
                    V mnoha zemích se neregistrují a nepovolují ani brokovnice.
                    Přesně situaci neznám, kdo chce, může si udělat obrázek zde
                    https://zbrojnice.com/tag/svedsko/

                    Obecně, pouze ČR, Slovensko a Estonsko povolují běžně nošení pistolí pro účely obrany.
                    Některé státy dovolují držení pistolí, ale nikoliv nošení (tj. doma/na střelnici v trezoru) – i takové Svýcarsko, kde máte doma plamenomet a minomet, ale s pistolí na ulici nesmíte.

                    Venkovské Švédsko bude podle mě pokud jde o místní, nasyceno brokovnicemi a kulovnicemi pro lov. K tomu kulovnicemi „taky pro lov“.
                    Tam bude bezpečno.
                    Švédská města nebudou mít tolik loveckých zbraní (a jiné předpokládám nemohou mít), zato tam bude hodně zbraní v rukách migrantů, bez omezení.

                    Ty granáty jsou oblíbené jak mezi migranty, tak mezi motorkáři.

                    Proto si nemyslím, že by došlo snadno k nějaké formě ozbrojeného střetu. Ty zbraně se nepotkají. A policie už na zásahy proti migrantům rezignovala dávno. O armádě nevím, ale tipoval bych, že budou mít spíš těhotenské uniformy a duhové ponožky, než rozkaz navedení pořádku v Malmo.

                    U těch zbraní ale nezapomínejme, že nejde jen o palné. V těch multikulturních oblastech se proti místním dobře prosadíte už i s nožem. Oni jednak nemají čím srovnat a pak se bojí nařčení z rasismu a netolerance víc, než ztráty peněženky nebo hodinek.
                    Řada z nich by to ani nehlásila, protože by měli strach popsat pachatele.

                  2. RE Dexx
                    No právě. Nejenom konvertitů, ale i smíšených manželství. Spousta etnických Švédek dává přednost kvalitní výbavě domorodců ze Somálska.
                    Občansko / etnická válka?
                    Brrrr

      2. V případě Švédska a ostatních zemí s nekritickým přístupem k migraci bohužel ano.
        Uváděla jsem však pro evidenci další evropské zemi, kde padla vláda.
        A naše media o tom prakticky mlčí, neboť bychom si mohli vyvodit, že nespokojenost ovládá Evropu..

    2. Sem zahlid dneska jen dva clanky ,ktery stoji mi za a povsim.
      A kdyz sem korunovanej..
      Fialova vlada ucitelu uz z dalky soude povrchne dle jejich vyrazu v ksichtech ,potrebuje jako sul a jako kazda dnes ty spravny nejvice chytry co vzdy poradi a radi za nimi..
      Jeden clanek pise. Potom je kazdej Cech treba svoloc a horsi…
      Co ted vidim a zase vidim a nic jinyho..
      Shrnuti , vohrnuti a zase rozhrnuti../Lepsi necist/.
      Evropa je nenapravitelne proklety misto ,plny zavislaku /vzdycky sou nahore/,na nepretrzitych valkach s prestavkami pouze na pripravy dalsich..
      Nekonecneho niceni , a snad uz pres miliardy obeti..
      A kupodivu porad to nadseni neslabne…A naopak touhy sou a buji jeste vic a horsi.
      Rovnez zavislosti a nepricetny touhy po nepretrzitych okupaci a kdyz nejsou zrovna po ruce okupanti mistni ,shani se a poridi se vzdy okupanti odjinud..
      Casem se jeste pribrali na pomoc dalsi poradci a obetavi pomocnici odevsad ,aby to nemohlo ani a vzdycky skoncit jinak. Skoncit jinak to neni mozny !!
      …Az to vypada , ze kdyz se jednou tak zacalo ,ze se musi dostavit konec a aby to neslo naraz, aby ten konec byl poradne dlouhej..
      Akademik nejsem a nehodlam bejt nikdy , abych psal poucny bible ,poradal prednasky a recnil tsunami moudra , symposia z kterych so vsicki chytry, az sou zase blby…
      Prima umera vladne ,cim vzdelanejsi tim….
      Jinak by se vse nemohlo opakovat..Ze se to opakuje, neni mozny si povsimnout.
      Protoze by se muselo zamejslet vo vopravdovejch pricinach a toho pro studia a nekonecny moudra nejen neni mozny ,se nepovoluje , ale navic centra premysleni totalne zablokuji a spolehlive ,aby k necemu takovymu nedoslo , aby nekdo vedel mimo ty, urceny, co maji zasluhy.
      /Jenom ale idiot si neco takovyho muze myslet, urcite necte knizky ,proto je porad nenapravitelnej idiot/.
      Ale ani to poucovani si zadnej po vzoru akademiku nenecha vzit. To teda ne.
      Ktery nic neresi, ty poucovaci moudra ,ani nevysvetluji skutecnosti ,ale porad pretekaji moudrostma ..
      Moudra se taky hodi ty vodjinud z celyho sveta..
      Tydle poucovatele sou taky nepricetne nadseny ,neunavny a nepoucitelny /kdyz zaroven poucuji ve dne v noci jiny/ve vymejsleni zaminek /ideologii na zkazu lidstva/, kdyz jedna skonci strasnyma zverstvama a uz s jinou zase na nas vyskoci,akorat se to jinak jmenuje/…
      Uspech tech zaminek a zarucenych vymyslu je predevsim podlozenej velkym mnozstvi populace ,ochotnym verit kazdy pitomosti , jen kdyz to prijde vod yntelygenta..
      Potom uz zase vetsina populaci nepricetne zizni po dalsich a lespich moudrech akademiku a ve dne v noci studuji jejich knihy, aby vedeli co nejvice. V tom radi jeste soutezi..
      A tez nekonecne ,dlouha leta studuji..Taky dulezity. Musi bejt vzdelany..
      V zadnym pripade pro ne neni myslitelny se spolehnout sami na sebe , co si mysli nebo citi. ..Neco takovyho je primo zakazany /to si taky zakazujou sami/ a kazdyho takovyho jinyho rychle ukrici…
      Necet tuhle knihu je to vul. Necet zase tamhletu knihu je to nevzdelanej vul a jeste debil aspon…/Ja sem priznam, sem nejmin korunovanej/.
      Tak mne napadaji tyhle pitomy opakovanosti a kdyz nevim ,tak asi z vule Vyssi moci..
      Ta vypada , ze je bez povoleni a dovoleni chytrejsi , tak se musi zaprit.

  6. Těžko říct, kdo v tom úspěšném ukrajinském útoku dostal víc na zadek. Pojem „Pyrrhovo vítězství“ zná každý stratég. Pokud jsou ukrajinské ztráty velké nebo i jen středně velké, ale poměrově horší než ty ruské, tak se sice zmenšilo ruské ego (to může být i pozitivní), ale jinak se nic podstatného nemění.

    Už to sem někdo dával, ale tak znovu:
    https://forward.com/news/462916/nazi-collaborator-monuments-in-ukraine/

    Možná že proti takové zemi bylo už na čase se vykašlat na kompromisy a zahodit ideály. Propaganda na Ukrajině byla a je hodně silná.

    Ten extrémní obrat co popisuje Vidlák jsem zažil u jednoho známého, u těch ostatních došlo ke zmírnění nenávisti vůči Rusku či se nic nezměnilo, protože si nechtějí přiznat smutnou realitu.

    1. Někteří si realitu nepřiznají, ani když budou umírat hlady a zimou.

      Vždy bude část populace proti zdravému rozumu. To jsou emoce. Proto taky mainstreammová propaganda necili na rozum a ani nemůže, ale právě na emoce.

      S tím počítejte.

      1. Nektery a neni jich malo se v zivote nudi a nevi ceho se chytit a tak si poridi treba fanatismus ,kterej je v mode a nevadi jim pak uz vubec nic.
        Ani vlastni chcipnuti..
        Postaci aby se nekdo ukazoval a neco rikal na tribune ,v TV atd.
        Cet sem statistiku u nas a zhruba polovina naroda si preje vubec nic z Ruska.
        A kde neni ten fanatismus tam se snadno zavede..
        Nektery cely narody to milujou a nic jinyho, ani vlastni existence , je nebavi..
        Jiny zase radi vsecko zaplati a z penez jinych.
        Z ciziho krev netece..
        …u kazdy vesnice ,sibenice , u kazdy vesnice , raketova odpalovaci zakladna…zpival Werich..Co nikdy nic nestudoval..
        Ty co nejsou postizeny s necim takovym si obvykle nevi rady..A neni divu..
        …a cteme bibli, tam to vsecko je…zase zpival Werich..
        A skutecne a opravdu? Opravdu.

  7. doplnim, koukam na headline RT com, nejak se to zhoduje.
    Ukraine suffers massive blackout after ‘Russian strikes’
    Ukraine has suffered a blackout across multiple regions presumably caused by Russian missile strikes on “critical infrastructure”

  8. Žádná revoluce nebude. Americká propaganda je stále silná, lidé se řídí podle ní. Víra hory přenáší, nic se nestane. Vše dopadne podle Pekarové. Tedy žádná revoluce a lidem nebude nic moc vadit. Protože pokud bude nějaký problém, může za něj Putin (a nikoli Amerika, její propaganda nebo naše slabost).

    Fakt nevím, kde bere Vidlák svoje přesvědčení. I obyčejní nezpolitizovaní lidé mají názory blízké propagandě.. Já bych fakt věřil, že i to Rusko padne dřív než my, a my se na něm pak zahojíme.

    1. Já teda vidím revoluční chuť, jaká tu už dlouho nebyla. A není podněcovaná ani Rajchlem ani Vidlákem… je podněcována ztrátou všech jistot posledních třiceti let. Já osobně si myslím, že za dva měsíce bude Letná úplně plná a budou tam i ti, kteří dneska všude vidí ruské šváby.
      Každý den, kdy zůstane tato vláda u moci, to jenom popohání.
      Ale skutečný soupeř revolučních snah teprve přijde. O tom bude zítřejší článek.

      1. No, uvidíme, co bude v zítřejším článku. Já jsem hlavně asi chtěl říct, že obyčejní lidé vidí situaci podle médií. Třeba nepíší RuSSko se dvěma SS, ale jinak podle médií. A Amerika může lít ještě hodně peněz do médií a příbuzných struktur. Obyčejní nezpolitizovaní lidé taky říkají, že dnes se máme tak dobře jako nikdy.. Což je asi fakt pravda.. A je pravda, že se hodně plýtvá a dá se hodně ušetřit. Jestli začne padat průmysl, tak spíš budou volat po změně „vlády“, ne po změně „systému“. Obyčejní lidé to fakt vidí jinak – podle médií. Bude stačit změna „vlády“?

        1. Já myslím, že obyčejní lidi budou vidět situaci ne podle médií, ale podle peněženky a hodnot Celsiovy stupnice v interiéru. Mnozí ji tak už vidí a jistě jich přibude. – Teplo nějak zvláštně souvisí s infračerveným zářením a tuto sezónu očekávám, že se projeví tzv. Síkelův paradox: s úbytkem záření v infračerveném spektru nastane u obyvatel dotčených nemovitostí rudý posuv.

        2. Lidi dokázali za naprostého mediálního embarga přijít na Václavák v počtu 200 tis. kusů. A bylo úplně jedno, že Amerika do mééédií lije peníze. Naopak. Nouze naučila lid housti. Lid se umí zorganizovat i bez médií. Lid se naučil, jak obcházet cenzuru. Tohle je novum, které tu posledních třicet let chybělo. Vyrostlo to z nečekaného podhoubí a teď čekáme, jak to vlastně bude vypadat. Lidi už to nevidí podle médií, naopak. Začínají to vidět proti médiím.

          1. Nenávist davu vzrůstá a někdo jí využije. Dívejte se do zemí, kde to probíhalo, abyste věděli.
            Ale asi to nemá cenu psát, že?

            1. Já bych neřekl nenávist, spíš bych to pojmenoval, že dav má svoje davové emoce. Nenávist je jen jedna z nich. Dav umí být i nadšený, umí být odhodlaný, zaslepený, divoký, nenávistný, sveřepý…
              Jsou jedinci, kteří s tím umějí pracovat a mohou dav vybičovat k různým věcem. Karel Čapek říkával, že se davu bojí, protože je to nepředvídatelná síla. Nicméně kdykoliv se někde objevil dav, tak se dřív nebo později našel i jeho krysař.
              Ale pozor – dav se neshromažďuje na zavolání jednotlivce. Dav se shromažďuje, když je zle. Máme to v sobě instinktivně. Nebráníme se individuálně, ale kolektivně.
              Teď se dav shromažďuje, protože začíná být zle. Nesvolal ho nikdo konkrétní. Kdyby nebyl Vrábel, byl by Rajchl. Kdyby nebyl Rajchl, byl by někdo jiný. Ale ti stejní Rajchlové a Vrábelové by loni se svojí výzvou k demonstraci nikdy neuspěli. Lenin také neuspěl v roce 1907, ale až o deset let později. Musely přijít podmínky.
              Tož stalo se, podmínky by tu byly. Poptávka po charismatickém vůdci vznikla a kde je poptávka, tam je i nabídka. Ale myslím si, že v této chvíli to ještě není vůbec rozhodnuté. Rajchl je teď sice v čele a těží ze situace nejvíc, ale i on bude mít své soupeře a nebude jich málo.
              Já bych proto v této chvíli odděloval dvě věci. Jedna věc je vlastní demonstrace, kde lid obešel cenzuru, zorganizoval se a přišel. Lid se politicky probudil, protože je zle a nechce to už delegovat na zprofanované politiky.
              Druhá věc je, kdo z tohoto politického probuzení bude těžit, kdo ho dokáže nasměrovat a zda vůbec bude nasměrováno dobře. Nejde o to, kdo revoluci začíná, ale kdo ji končí. A to zatím není nijak rozhodnuté. Udělali jsme první kroky. Ale ještě není vůbec jisté, zda půjdeme společně a zda někam dojdeme. Je klidně možné, že se v kruhu vrátíme tam, kde už jsme byli.
              Ale podle mě nemá cenu tu poptávku tlumit. Ulice se probudila a slova o tom, že to stejně špatně dopadne, ty ji neuspí.

              1. Na Ukrajině byly taky podmínky. A přišel Majdan a současný režim.
                Kdepak, demonstrace (k dobrému) nic nevyřeší.
                Vzpomněl jste Lenina. Zdalipak to soudruh Uljanov řešil demonstracemi? Ale kdepak, řešil to definicí cílů, postupů, dále organizací a řízením konkrétních protivládních kroků, ne hulákáním v davu.
                Popularitu demonstrací u nás silně podporuje mýtus, že převrat v roce 1989 způsobily demostrace. Nevěřím, že je to pravda, to byl pouze povrch věcí.
                Podle mého názoru jsou demonstrace kontraproduktivní (myslím tedy pro běžné lidi; – jinak se jich zcela běžně využívá, obvykle proti lidem). V uplynulých letech byla celá řada takových hnutí, nejenom žluté vesty ve Francii, ale bylo tu třeba i silné hnutí v USA (už se nepamatuju, jak se jmenovalo) a další (Kanada, Nizozemsko, …)
                Výsledek? Opakovaně nula, nebo zhoršení situace pro obyčejné lidi.

            1. Nejhorší cenzura je autocenzura. Nejen omezení vlastního projevu (což jistě pochopíte, že musím zvládat) ale i omezení vlastních informačních zdrojů (což je to opravdu nebezpečné)

              TAM mi nadávají, že čerpám určitě z Aeronetu a tady zase, že čerpám určitě od Strelkova.
              Ani jedny nezajímá obsah a význam, nehádají se o podstatu, o to, jak to je, jak by to mělo být a proč a jak toho dosáhnout.

              Cenzura, kdyby se jednalo jen o neobolševické blokování na technické úrovni, by byla lehce překonatelná s pracovala by v důsledku proti cenzorům.
              Autocenzura založená na duševní lenosti a ideologické zaslepenosti je mnohem větší problém a nedá se zakázat zákonem.

              1. Já Vám Gogo řeknu, v čem u Vás vidím problém. Speciálně u Vás vůbec nejde o to, že máte jiný názor než třeba já. To je dokonce zcela žádoucí a v pořádku. Stejně tak nikomu nevadí, že čerpáte z Aeronetu nebo od Strelkova. Já také čtu Kechlibara a čekám s napětím na každý jeho článek o ukrajinské válce i když dopředu vím, že tam bude říkat něco, co jde naprosto napříč mému postoji.
                Váš problém je jen a jen v projevu. Jste si svou věcí hodně jistý, že to dle některých vět vypadá, jako byste si myslel, že máte pravdu. To je tady tak trochu problém… zde nikdo nemá pravdu, jen názor. Za názor se není třeba bít. Nikdo vám nebrání ho říct, nikdo vám nebrání na základě něj rozvíjet nějaké předpovědi o budoucnosti. Ale nárok na pravdu Vám tady prakticky nikdo nepřizná. Vy se za svůj názor bijete, jako kdyby to byla pravda.
                Zkuste se ke zdejšímu publiku postavit prostě tak, že řeknete svůj názor a přidáte všechny argumenty. Máte velmi slušné argumenty. Ale nebijte se za to. Prostě to nechte projít zkouškou samotnou realitou. Když se párkrát trefíte a vaše názory se stanou pravdou, tak budete přijímán mnohem lépe. Jen to chvíli potrvá.

                1. Tento přístup je možný u krasobruslení nebo koštu vína. Vám chutná Tramín a mně Veltlín. V pohodě.

                  Tady se otevírají otázky bezmála životní důležitosti. Komentuje se válka, jejíž výsledek, ale i průběh na nás má už velký dopad. Svolává se k demonstracím a téměř revolucím … ale na druhé straně jako by jediný problém byly vysoké ceny energií, jaksi z nebe spadlé.
                  Vy napíšete tu skvělý článek ze situace ve vašem oboru, tu méně skvělý o tom, jak situace našich zbraní je převýtečná a když není, tak je to stejně jedno.
                  Proběhnou paralelní a spíš mimoběžné komentáře, kterými si ulevíme, ale málokdy se to stane startem pro diskusi o podstatě, s cílem vyjasnění, vybudování nějakého konsistentního obrazu situace.
                  Já neříkám, že ho každý musí mít, mě jen zaráží, že ho nemají strůjci demonstrací a že si nemyslí, že by ho mít měli.

                  Ano, u spousty věcí se domnívám, že vím dost na to, abych to řekl takhle a nemusel to uvádět slovy, že se domnívám, ale jistý si být nemohu. A očekávám, že reakce bude toho typu, že mi bude ukázáno kde se pletu a předložena jiná, lepší varianta popisu, ideálně i s tím, jak k tomu člověk přišel. Já se to takhle dělat snažím.

                  Můžeme samozřejmě přejít v politických debatách na mod krasobruslení. Tam může mít pravdu z estetického hlediska každý, i když i o počtu piruet bychom se měli taky napřed dohodnout, jak je počítat.

                  Mně se prostě zdá, že u té ukrajinské války nefunguje ani ta debata o počtu piruet.

                  1. To přece nic nemění na tom, že Váš názor se může ukázat pravdivým a nejpravdivějším ze všech. A pro příště Vám bude více nasloucháno.
                    O nic jiného nejde. My tady na Litterate jsme so prostě svými výroky krajně nejistí… nikdy nevíme, kdo nám do našich úvah hodí vidle.

                    1. Mě v tom mate trošku ten přístup, který tady zazněl před pár měsíci – cosi jako „pojďme kolem Kydů a Literate vybudovat nějakou komunitu“ které říkáte Alternativa.

                      Já bych v takovém případě očekával větší kus zaujetí pro témata a snahu se něčeho dobrat, když už se organizují ty demošky a revoluce. Čekal jsem menší míru povrchnosti, než na mainstreamu.

                      Samozřejmě lze i společensky neutrálně pokonverzovat s tím, že nemá cenu se pouštět do sporů a diskusí o věcech, o kterých nutně máme neúplně informace a zdroje, odkud čerpáme, vyvolávají v lidech hysterii.

                      Já docela sleduju, co lidi dlouhodobě zastávají a z toho taky usuzuju, jak se jim dá věřit. Myslím tím takové to, že když Topolánek vehementně prosazoval Lisabon, tak je zábavné, když pak kandiduje na presidenta a dští na Lisabon síru a předstírá, že byl vždycky proti.

                      Tak se taky dívám, co lidi říkali na jaře, v zimě, jestli reflektují svůj vlastní posun atd… třeba zmíněný Rajchl o zemním plynu před rokem nevěděl, že existuje a o nějakám vzdoru vůči EU nemohla být řeč.
                      Já ho tím nijak nezatracuju a beru si ho do huby jen proto, že tady byl propagovaný a náhodou ho trochu znám.
                      Jen prostě seriozní věci by se měly dělat seriozně.

              2. Gogo, přátelská rada:

                To, co lidem vadí, není to, že něco přebíráte, ale to, z toho vytváříte – vaše vlastní interpretace, které se snažíte protlačit jako tu jedinou možnou pravdu, která prostě je tím axiomem, a o axiomu se přeci nikdy nediskutuje, to dá rozum…

                Zdá se, že jste se minul povoláním i dobou. Třeba ten lehce fanatický kněz z „Fany a Alexandra“ by vám jistě šel zcela přirozeně.

                1. Samozřejmě, že interpretuju, nejsem papoušek.
                  Spoustu diskutovaných témat považuju za dost vážné na to, abych o tom něco věděl a srovnal to s ostatními, co o tom něco vědí.
                  Takže napíšu svůj pohled.
                  Napište svůj.
                  S někým zjistím, že až na detaily a akcenty není oč se přít. Někdo reaguje mimoběžně, někdo zase podrážděně, protože ho nervuje, co píšu.
                  Někdo to ignoruje a tu a tam se stane a narazím na člověka, který očividně ví, ale došel k rozdílným výsledkům, má to taky rozmyšlené a je ochoten se bavit. Pak to je skoro vždy zajímavé.

                  Tu postavu kněze neznám.
                  S tím fanatismem – mě většinou moje znalosti a na nich založené interpretace přivádějí mimo velké znepřátelené tábory. Což by někdo mohl pokládat za pohodlnou pozici, která je nějak uprostřed a nikomu nevadí.
                  Opak je pravdou. Pozice nebývá uprostřed, ale typicky narušuje svaté axiomy obou stran, takže mívám spíš roli společného nepřítele.

                  Například můj kritický pohled na provádění ruské operace tady vyvolával představy, že jsem mainstreamový, nebo ještě lépe Kartouzův troll. Což mě hodně pohavilo.

                  Fanatismus se většinou definuje jako úporné lpění na něčem, co poměrně očividně neplatí, přičemž lpění na nějaké extrémní formě, provázené zuřivostí a snahou o likvidaci oponentů, vnucování té představy všem (ano, to vnucování je do jisté míry fakt – je to podstatou publikace a diskuse).

                  Na fanatismu je typické to, že se většinou týká nepoznaného. Spousta témat se dá defanatizovat právě tím, když se poctivě rozeberou. O 2+2=4 se fanatické diskuse většinou nevedou.

                  Mě celou dobu tady překvapovalo, za jak samozřejmou se pokládala teze, že Rusko tam bojuje podle plánu, bez vážnějších problémů a že pomalý postup, ústupy a ponechání Kyjevu možnosti mobilizovat a vyzbrojit NATO technikou, je pro Rusko výhodná strategie. Že natahování války je výhodné pro Rusko a nevýhodné pro USA/EU/Kyjev.

                  Je to pro mě dodnes nepochopitelná teze a rád bych, aby mi to někdo vysvětlil. Nemyslím tím to, že Rusko by mohlo vyhrát globální konflikt i přesto, že nevyhraje na Ukrajině, ale to, že nevýhra na Ukrajině je pro ten globální střet výhodnější.

                  To je asi hlavní motiv toho, o čem tady píšu a k čemu se vyjadřuju. Přišlo mi, že tolik lidí, akceptujících takovou věc, musí pro to mít sdělitelné důvody.

                1. Jedině zájmem, ale pak zase nic nepřekonáváte, protože vás to baví.
                  Já jsem strašně líný člověk, když mě něco nezajímá.

                  Takže neporadím, sám bych potřeboval.

          2. Vidláku, cenzura existuje, ale jen v mainstreamu.
            Celá alternativa burcuje proti vládě. K lidem se to (zatím!) dostává a v pohodě.
            O těmhle se, v roce 89, nikomu ani nesnilo!

            Ale pozor!
            Každý lidový protest, se jednou unaví. Nebo je po čase rozbít. Nebo obojí, viz. Žluté vesty s jejich drahými energiemi a inflací. Což bylo něco, proč my v ČR, demonstrujeme dnes!

            Co takhle PR? (Asi nejdůležitější věc. Co z Fialy PR udělá, to Fiala & fialová suita, bude. )
            Máme založeny stávkové výbory, informační centra, kde lze sehnat stěžejní informace bez namáhavého hledání jehly v kupce sena?
            Jsou styčné organizační buňky pro širokou veřejnost v každém okresním městě?
            Co když vláda (tedy naši zaměstnanci, s pověřením hájit naše! zájmy) znovu přeruší komunikační kanály a my nemáme jiné??

            1. O tom právě bude zítřejší článek. Já si v této chvíli myslím, že nejvíc pro alternativu dělá Síkela a Fiala. Ale už to dlouho nepotrvá. Pak přijde (řekněme) Babiš a ten napřáhne štědrou státní dlaň. Pak teprve uvidíme, co to udělá s lidovým protestem.

              1. Zajímalo by mne, jak je možné. že skoroguru Vlk při dobrý konstelaci má tak 140 hvězdiček – za ta léta poctivé práce bych očekával aspoň 140 000
                Nerozumim tomu

            2. „Celá alternativa burcuje proti vládě. “

              Co to je „celá alternativa“. Může mě někdo dát adresy webů, které lze nazvat alternativou?
              Nikde je nevidím. Mám výběr webů od gargamela po novou republiku přes asi desítku dalších. To je alternativa?
              Má Rajchl na svém webu PRO takovou diskuzi jako tady?
              Alternativa je chiméra naší sociální bubliny a speciálně tohoto webu.
              Je v alternativě systém? Není. Jde o nevyváženou skupinu lidí, kteří ani nemají šéfa, ani spojení. A bez spojení není velení.
              Alternativou je jen ta množina pidistran, která by ráda do parlamentu jako svůj první cíl; no a pak se uvidí.
              My si myslíme, že jsme na koni. Blbost, jedeme na malém koníkovi a mluvíme jako před bitvou.
              Voláne po vůdci, po někom koho bychom respektovali. A počínaje Rajchlem, Samkovou a kýmkoliv dalším to končí kádrovou prověrkou. My nevíme co chceme a pochybuji, že se najde vůdce, který by přesvědčil většinu.
              Fiala a jeho hybatelé mohou být v klidu. My jsme na jeho a jejich straně.

              1. Alternativa, oproti mainstreamu.

                I v mainstreamu jsou diskuze.
                I v alternativě jsou diskuze.

                Podle kvality diskuze nepoznáte alternativu a ostatně ani mainstream. Ten snad, pouze podle případné cenzury, nepohodlných názorů.
                Pokud se vám zdá diskuze jinde nedostatexna, můžete ji tam kultivovat a rozproudit.

              2. Já myslím, že je chyba si myslet, že Alternativa jsou jen alternativní weby typu Protiproudu nebo Vidláka a nějaké pidistraničky, co se rozhádají ještě dřív, než se dostanou ke korytům.
                Alternativa je podle mě mlčící většina a poprvé po mnoha letech se ukázala na Václaváku – lidé středního věku, co chodí do práce, mají děti a chtějí pro ně budoucnost. Lidé, kteří jsou zvyklí na překážky a klacky pod nohama. Lidé, kteří jsou zvyklí se popasovat s problémy, které na ně mocní uvalují. Lidé, díky nimž těch třicet let kapitalismu bez přívlastků fungovalo. Ti, kteří víceméně věřili, že mají v dnešním světě budoucnost, pokud máknou. Ti, kteří postupně zjistili, že budoucnost nemají. To je Alternativa.
                Ty pidistrany a bloggeři, to je jen nabídka reagující na poptávku. A pokud vzroste poptávka, vzroste i nabídka. To je celé.

                1. Tento názor mohu akceptovat. Ano, mlčící většina může být nazvána alternativou. Ale aby byla k něčemu, musí být usměrněna (pokud tu nechceme spontánnost typu defenestrace). A v tom já vidím toho psa pod drnem. Jak a kým, toť otázka.
                  Jako media jsou zatím jen weby (proto o nich mluvím). Ale internet může být prostředkem spojení (řetězové emaily). Mohou to být i internetové samizdaty – pokud znáte takové, které by vypadaly jako běžné noviny, ale stranily této alternativě, hlásily data o demonstracích, řekněte nám o nich. V současnosti vidím jen Parlamentní listy jako protipól Britským listům. A musí vykrystalizovat Trojdohoda či Vícedohoda (to je ten vůdce). V této chvíli jsem pesimista, který by rád byl optimista – proto reaguji na komentáře typu „už je to uděláno, už je to hotovo“ poněkud spontánně. Z vašich článků cítím výše uvedený typ (i v tomto komentu jste u vznešeného slova LID), a mé léty vypěstované skeptičnosti to nedělá dobře. Já už to totiž jednou slyšel, jako školák v padesátých letech od pana učitele, ty odvolávky na LID, který se vypořádá s těmi kapitalistickými zrůdami jako byl Rudolf Slánský či Milada Horáková. Přesto Vám přeji příjemný den.

              3. Alternativa je prostě hnízdo myšlenek, které si dovolily nebýt v zástupu za – v lehké parafrázi na vlkovo – „tou jedině správnou a nikdy se v lež neměnící pravdou“.
                Jak prosté

              4. Když si srovnám 3.9. a 11. 9. a budu na to nahlížet optimisticky, tak je dobře, že přišlo 100 000 lidí na Václavské náměstí a jen 1000 (či tisíce) na Staroměstské.

                Nabízí se, že aktivní část vlastenečtěji naladěné společnosti má zájem o zásadní změnu poměrů, chce aby došlo ke sjednocení podobně smýšlejících a zároveň nehledá spasitele v jedné osobě.

                Pokud by se popularita soustředila převážně jen na pana Rajchla a jeho okolí, a teď předpokládám, že „to myslí upřímně“, není pro strůjce současných poměrů nic jednoduššího, než na něj jakkoliv zatlačit, málokdo není vydíratelný.

                Čelní protagonisté jsou nejvíce vidět, ale zásadní je obecná shoda zdola na nutnosti změn a pokud budeme brát čelo jako zástupce, kteří dokážou prosazovat naše zájmy výmluvněji než my bez toho, abychom se k nim upínali jako k zachráncům, bude to hnutí mnohem zdravější a odolnější.

                Tedy Rajchlové přicházejí a odcházejí, ale vůle po změnách musí zůstat. 🙂 A jestli to bude zastřešovat, jak někdo navrhoval, OF 2 a nebo Národní Fronta 2, to už je jedno, hlavně ať je výsledkem spravedlivější a svobodnější společnost.

      2. Na odlehčení:
        Povídá kamarád kamarádovi:
        „Včera jsem si pouštěl moc krásný historický film o sametové revoluci a životě po ni.”
        „A co na něm bylo tak krásného?“
        „No v zásadě nic moc, ale já jsem si to pouštěl pozpátku.“
        „A proč?“
        „To ti byla nádhera, když ty kurvy vracely zprivatizovaný majetek a nakradené prachy a ti největší kecalové z parlamentu šli zase makat do kotelen!“

  9. Potvrzuju, včera jsem se bavil se svou 50 letou sestrou – hlavní účetní v jedné výrobní nadnárodní korporaci a jejím německým manželem. Tolik ostrejch vulgárních slov vůči přincezně Annaleně a filozofovi hospodářství Habeckovi jsem od nich nikdy neslyšel. Přijde mi, že Evropa je sud se střelným prachem a jestli tyhle kapacity rychle na něco nepřijdou, tak zažijeme něco, co se přiznám jsem nikdy nechtěl zažít.

  10. Konecke jednou pri cteni clanku jsem se musel smat, pri predstave Vidlaka na porade plne rusofilu 🙂
    To u me na poradach to vypada presne naopak, ale Japonci jsou (zatim) chytrejsi a za Putinen prisli s prosikem hned po dvou dnech, kdyz zjistili, ze jejich spojenec nejvernejsi pro ne energie nema, a to ani levne ani drahe.

    Uvidime jak to s tim bombardovanim bude pokracovat, nebo ne, protoze Ukrajina ma diky propadu hospodarstvi elektriny prebytek (udajne), a tak poskozene elektrarny urcite nahradi odjinud.
    Ze to Rus mysli doopravdu uvidime, kdyz prijou na radu ty rozvodny.

    Taky se moc tesim na Zelenskeho Cau lidi, urcite bude brecet o ruskych teroristech, protoze utoci na civilni objekty dodavajici elektrinu civilistum.
    A pak jak se stim popasuji nase media, protoze USA/NATO v Jugoslavii a Iraku cilili predevsim na tyhle kriticke objekty.
    V pripade Libye k tomu jeste pridali vodni zdroje, je tam prece jenom dost pouste…

    Taky si pamatuju, jak to vysvetlovali, ze pry chteji domacim „zneprijemnit“ jejich zivoty, aby oni sami tlacili na zmenu domaci politiky, ci aby sve vudce sami svrhli.
    Na to same jsou ostatne zamereny i soucasne protiruske sankce a neni to zadne tajemstvi. Binen, Obama i Trump se tim chlubili nescetnekrat.

    Jenom Ceska „elita“ mi prijdou retardovana. Ukrajincu je vsude dost, urcite buduji sve mafianske struktury. Az budou mi vybudovano, tak jeste bude veselo.
    Drahota uz nastoupila v plne parade – mrknete na dnesniho Vlka, je tom fotka rozpisu elektriny nejake jeho zname. To jsem ziral. Kdo za to muze?
    Pro nekoho Ukrajinci, pro nekoho Putin, ale to bude brzy jedno a Ukrajinci budou bliz.
    A aby nekteri dlouho netapali, tak jim elita napovida:

    Generál Pavel: Ukrajina vyhraje! Gabal: I kdybychom měli zchudnout
    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/General-Pavel-Ukrajina-vyhraje-Gabal-I-kdybychom-meli-zchudnout-713980

    1. Hodnocení vojenské strategie je obvyklé poplatné politickým preferencím hodnotícího. Myslím to všeobecně a ne žádnou konkrétní válku. Většinou slabší armáda se brání ve městech a když někdo sympatizuje se slabší, obviní silnější armádu, že ničí města a jestli je politicky opačně zaměřen, obviní slabší armádu, že boj přenesla do měst.

    2. Kouknul jsem se tedy na Kosu … fakt je tam kopie cenové nabídky, kdy se jedná o nemovitost s jističem 3x35A a celkovou minulou roční spotřebou ~24MWh, z toho ~23,2MWh v nízkém tarifu …
      Historická cena, tj. minulá je cca 80.000,- Kč, nabídka nové je ~220.000,- Kč. To tedy znamená, že staré zálohy byly cca 6.600,- Kč/měs. a nové cca 18.500 Kč/měs.
      Nevím jak Vám, ale mě z toho vychází – když Fiala tvrdí, že nespokojeni jsou Putinovi příznivci, že se Vovkovi podařilo obsadit vedení ČEZu a EONu 🙂

      https://vlkovobloguje.wordpress.com/2022/09/12/predpis-novych-zaloh-na-elektrinu/

  11. “ Však lépe v mylné naději sníti, před sebou čirou temnotu, nežli budoucnost odhaliti, strašlivou poznali jistotu. “
    K. J. Erben
    ***
    Promiň, národní barde , asi jsi neměl na mysli ceny plynu.
    🤔

  12. Před dvěma tisíci lety v Indii, na slovutné buddhistické univerzitě v Nálandě pobýval veliký siddha Náropa. Oni se tam profesoři bavili tím, že neustále disputovali různé buddhistické filosofie. Sice nemeditovali, o skutečné podstatě mysli věděli kulové, ale znali všechny ty tisíce nauk zpaměti. Náropa byl nejlepší ze všech. Vybrali si téma a Náropa obhajoval logicky těží proti všem ostatním. A vždy vyhrál. To mu, ale bylo málo. Pak tu samou tezi rozporoval, profesoři obhajovali a znova vyhrál. Jednoho dne za Náropou přišel siddha Tilopa. Vzal na sebe formu ošklivé stařeny a ptal se „Co tu děláš?“ „Studuji filosofii, tomu nemůžeš rozumět“ „No a ty tomu rozumíš?“ Chtěl vědět Tilopa. A protože namyšlený Náropa přece jen měl stopy intuice, velmi, velmi opatrně odpověděl „Rozumím slovům“. Tilopa se proměnil zpátky a řekl „Ok. Všechno tu zanech a následuj mne. Já ti vysvětlím obsah'“. Po mnoha letech Tilopova vedení dosáhl Náropa plné a skutečné realizace.
    Proč ten příběh vzpomínám. Protože vzdělání, logika, kritické myšlení je naprosto v pořádku, nikdy bych neřekl, aby to lidé opustili. Jenomže někdy, ve zlomových momentech to prostě nestačí. Někdy musíme dát ještě něco navíc. Víru. Někdy musíme prostě zariskoval, i když nevíme,jak to dopadne.
    Tolik k včerejší diskuzi o Rajchlovi.

    1. Mandalane, víra v tomto nepomůže, a ani Naropovi nepomohla.
      To, co pomáhá – minimálně dle toho příběhu – je pokora spojená s důvěrou následovat svou intuici.
      Měli bychom začít ale u té pokory, protože bez ní tu intuici přehlédneme…

      1. Naropa je vůbec nejjasnějším příkladem buddhismu víry. On měl vynikající intelekt a obrovské ego, které mu vůbec nedovolovalo meditovat. Je to jediný siddha , který dosáhl osvícení bez meditace. Tilopa to viděl, takže Náropovi ukázal pár zázračných kousků, pak mu totálně rozsekal ego tím, že ho úplně rozbil v tom, o čem Naropa myslel, že je nejlepší – intelektuálním žvanění o filosofii a nakonec mu řekl, že to jsou všechno „hovna“ a jestli chce skutečně zažít nadčasovou podstatu ať dělá co mu řekne. Na Náropa to fakt udělalo dojem a tak dělal to co mu Tilopa říkal. Několikrát při tom málem umřel, ale Tilopa tak postupně obrušovat Náropovo ego až zazářila jeho nadčasová buddhovská podstata. Bez meditace, absolutní důvěrou ve svého učitele. Naropa je nejzářivějším příkladem víry v buddhismu.

    2. Ok. Všechno tu zanech a následuj mne
      Silně pochybuji, že velevážený siddha řekl výšeuvedené. Podle dochovaných ústních záznamů ve skutečnosti řekl: Okay boomer! Všechno tu zanech a následuj mne

  13. Tak nějak nevím, Vidláku, čemu se divíte…

    Nepožadoval Putin loni demilitarizaci až po bývalou hranici VS? A daří se mu to? Zdá se, že se mu se silnou podporou EU podařilo dosáhnout stavu, že my je budeme znovu vítat, a jak píšete – teď už i skutečně zcela upřímně…

    Jojo, jak tady stále vkládám, historie se opakuje a pokud to nevidíme, máme zaděláno na to, opakovat si ji do umdlení.

  14. Referát ze setkání super – budu šířit.

    Zbytek se mi zdá jakýsi naivně optimisitický. Nenechte se zblbnout a podívejte se na země, které jsou před námi na té americké cestě- třeba Ukrajinu. Smetl občanský hněv Porošenka? Jistě, zvolii si elenského, kterého jim, když si mysleli, že je nejhůř, nabídli soudruzi mafiání se soudruhy z USA v dojemné spolupráci.
    A to na Ukrajině byly i síly racionální – kdo se namáhal sledovat ukrajinskou televizi jako já, asi by nějaké jméno trefil.

    Jsou u nás takoví? Nejsou. U nás se hopká a hýká a strhávají roušky a bájí nesmysly o geniálních plánech a čeká se na toho Putina, který nepřijde, což by mohli vědět, kdyby se zajímali. A oni mu ani naproti nepůjdou, protože přece jsou zvyklí na dotační mechanismy – splníme, dostaneme…

    Kdepak, čekejte spíš scénáře, které známe z Afganistánu a Ukrajiny. Nebo nějaké příválečné kolonie.

    Jo.. a ten zkapalněný ruský plyn s US fakturou – to je přece dávno realita
    https://nautilus2.wordpress.com/2022/04/29/o-transsubstanciaci/

        1. Hus byl zapalenej ,aby byl vic katolik, nez ty urceny bejt nejvic..
          Academici z toho udelali ze miloval narod..To se stava..
          Potom i husiti byli upalovany..

  15. A ještě dnes asi trochu provokativní otázka, která ale byla zcela validní před týdnem (a pro některé se samozřejmou ideologickou odpovědí) – jaká je věrohodnost toho, že to bylo z ruské strany naplánováno jako mazaná léčka?

      1. vytahuju téma, které bylo mnohými předem dané ještě před týdnem – každý si může v klidu sám zodpovědět, jak na to hleděl tehdy a jak dnes.
        Tohle je poučné – samozřejmě komu to způsobuje mentální diskomfort, může pokračovat na aktuální vlně

        1. Zkuste se z hluboka nadechnout a podívejte se na to znovu. Už o nějakou Ukrajinu, navíc jakousi její část, přeci vůbec nejde…

          1. Vy tady předstíráte jakési globální vizionářství. Klidně to můžeme rozebrat taky.

            Já jsem na tomto místě komentoval zcela konrkérní věci spojené s válkou. Podle mě je potřeba umět chápat obojí. Jedno bez druhého ten obrázek nevytvoří, nebo ne správný.

            A myslím, že výsledek (dokonce i průběh) války na Ukrajině bude pro řadu dalších aspektů důležitý, nebo i určující.

            dýchám pravidelně….

            1. Zkuste oddělit prostředky a cíle.

              Ukrajina byla prostředkem pro Západ. Prostředkem pro ponížení Ruska. Rusko to nejenom ustálo, ale i otočilo. Ukrajina je prostředkem Ruska. Ale Rusku nejde o to ponížit Západ. Jde mu o něco jiného.

              Pokud to budete schopen vidět takto, uvidíte najednou i ty neviděné souvislosti. A dost možná uvidíte i to, oč Rusku skutečně jde.

              Pokud to schopen takto vidět nebudete, slovy vás nikdo nepřesvědčí. Je zbytečné jimi plýtvat.

                1. Źe by? Že byste konečně přestal snít a mít sny? Byť malý, ale určite nezapomenutelný úspěch…
                  Píšu si ho do kalendáře.

                  😉

          2. To neslo nikdy, ale pokud cumite zblizka na jeden strom, tak ten les kolem neuvidite.
            Gogo -Strelkov do dneska nepochopili, ze Rus se nemohl na Donbas vrhnout uz pred 8 lety.
            A to jsem mu to zkusil polopaticky vysvetlit nekolikrat.

        2. Proboha uz zase?
          Snad je to jasne, Ukrajinci byli v pekne presile, tak Rus utek za dalsi reku, kde dostal posily.
          Ze Rusa prekvapili? To asi ano.
          Ze to Ukrajince stalo par tisic mrtvych? To urcite.
          Ze Rus prohral valku jak to hlasa vas idol Strelkov? Na to odpovim „po vasem“:
          odpovezte si sam, nebo se vezte na vasi aktualni vlne aniz by vam to zpusobilo mentalni diskomfort.

          1. O prohrané válce jako faktu zatím nikdo soudný nemluví. Ale že na této cestě jsou, je velmi pravděpodobné . Je taky hodně riskantní takhle pokračovat další měsíce, ty vyhybky možných řešení jsou míjeny čím dál rychleji.
            A ty indicie, které k tomu vedou, jsou poměrně viditelné – výrazný nedostatek sil je chronická záležitost od samotného počátku a půl roku to trvá. Toto je důsledek ingorace těch „blábolů“, které se ukazují jako naprosto přesná analytika. Jen vás to neskutečně irituje v době, kdy chcete věřit něčemu jinému.
            Zaslepená víra v to, že to probíhá podle plánu Kremlu, je taková pohodlná tautologie pro nebystré. Zvlášť když si operativně vždycky nějak povrchně vysvětlí, proč je to nakonec to nejlepší a dopřejí si dvě minuty nenávisti k těm, kteří ten vhled mají.

            1. Ale ale, to budete lhat jako male dite?
              To ze Rusko valku prohralo a nevratne jste tu pred pad dny postoval vy osobne.
              Od sveho idola Strelkova.

              A to ze svecho probiha podle planu tu pisete jenom vy, abyste se tomu pak mohl vysmivat a citit se jako „genialni strateg“ z gauce.
              Ja pisu, ze plan maji, ale ten se smozrejme meni za pochodu, taky podle toho co delaji ostani ucastnici.
              Ale chapu ze rekonstrukce historickych bitev tuhle flexibilitu nepotrebuji, vy evidentne ne.

              1. Kdyby Rusko prohrálo válku, poznal byste to i vy. Promrhalo pár fází a k porážce směřuje, pokud nedojde ke změně ve smyslu těch blábolů, co podle vás nejsou pravda.

                „mají neznámý plán, který mění za pochodu“ .. tím chybu rozhodně neuděláte 🙂

                1. Zato vy date vsude magicke sluvko „mozna“, a kdyz vam ty vase-Strelkovovy predpovedi nevyjdou, tak jenom opakujete, ze to prece bylo „mozna“.
                  Nebo tu primo lzete, ze jste nikdy nic takoveho nerikal.
                  Tim si onu duveru a verohodnost, po ktere tu tak bazite rozhodne nevybudujete 🙂

                  1. Dejte si slovo „možná“ do hledání zde na stránce (ctrl-F) a uvidíte, že jich je momentálně 21. Máte jich víc, než já a já jsem to použil i ve funkci částice.
                    Já se vám fakt dívím….

                    1. Ale ja taky se svych teorii nedelam betonovou pevnost jako vy. V Rusku nejsem, a jasnovidec taky ne.
                      Ja pisu „mozna“ protoze si to jenom myslim, na zaklade nejakych informaci.

                      Vy tu prekopiruje nejaky kostrbaty konstrukt od vaseho idola a nic jineho neexistuje.
                      Pak to tu dost demagogicky obhajujete az do zblbnuiti.
                      Cele na zaklade telegramu… proste typicky gaucovy general.
                      A kdyz vam to pak nevyjde, tak proste placnete, ze to bylo „mozna“.

                      A kdyz jste u toho pocitani, tak se podivejte kolik prispevku mam jenom na tehle strance ja. I s timehle 10?
                      U vas je to nepocitane, spousta z nich je jenom prazdna slama, ktera se opakuje opet do zblbnuti.
                      Rika se, ze mene je nekdy vice a u vas to plati dvojnasob.

    1. žádná mazaná léčka.Prostě Rusové tam měli málo vojsk a když průzkumem zjistili přečíslení Ukrajinců, tak se stáhli, aby o všechno nepřišli. Zároveň Ukrajince trochu pocuchali dělostřelectvem a letectvem. Putin nikdy nevyhlásil za cíl operace obsazení Ukrajiny. Začlo to uznáním LNR a DNR, nicholiv ChNR…

      1. Je to sice zaujimavy nazor ale mam z neho zmiesane pocity

        https://www.michalapetr.com/mip-127-ruska-zimni-ofenziva-zahajena-putin-prekvapive-uplne-zmenil-strategii-co-chysta-se-uz-ukazuje/
        https://www.michalapetr.com/mip-125-vcera-byl-nejtezsi-den-valky-pro-rusy-podle-toho-to-vypadalo-jen-gerasimov-mel-chladnou-hlavu/
        .
        Západní média tvrdí, že Ukrajinci Rusy překvapili, a proto se jim útok na nepřipravené Rusy povedl. Toto klišé, neodráží logistickou konfiguraci oblasti, kterou Ukrajinci osvobodili. Pro Ruské velení bylo krajně obtížné zásobovat svoji vojenskou skupinu v oblasti měst Balaklija a Izjum už před ofenzívou. Jediná slušná zásobovací trasa vedla z ruských Valujki do Kupjanska, kde v podstatě končila, a vše se muselo do Izjumu a Balaklije převážet přes řeku Oskol po nekvalitních cestách. Všechny mosty v oblasti, pokud už nebyly zničeny jarními boji, byly v dosahu ukrajinských raket. Přehrada na řece Oskol navíc jako závora bránila přepravě zásob a posil do oblasti Izjum a Balaklija.
        .
        Pro každého stratéga je takováto konfigurace terénu, která omezuje zásobování a manévrování silami podél linie fronty noční můrou, protože brání v oblasti udržovat velké a dobře zásobené bojové jednotky, které si mohou vzájemně vypomáhat. Podle Rusů byl navíc už bývalý muniční sklad ukrajinské armády Balaklija “vytěžen” o všechnu použitelnou munici (asi jí nebylo moc, před válkou vyletěla část skladu do vzduchu, a ruská spotřeba je značná). A tak udržování Izjumského výběžku přinášelo více vojensko-strategické těžkostí, než výhod.
        .
        Ruské velení si zřejmě bylo vědomo, že z politických důvodů nemůže výběžek, bez úspěšné ukrajinské ofenzívy, bez boje vyklidit. (proruské obyvatelstvo) A tak od obsazení Severodoněcka a Lysyčanska postupně nahrazovalo své elitní armádní jednotky v oblasti Izjum, Balaklija záložníky a mobilizovanými rebely, a snižovalo jejich původní počty. Celá oblast tak byla kryta pouze velmi pohyblivými lehkými silami, a Ukrajinské velení díky US satelitním informacím muselo mít jasnou představu o tom, že Rusové tuto oblast nemohou, a možná ani nehodlají bránit.
        .
        Tomuto ruskému scénáři odpovídá celý průběh ukrajinského útoku. Mobilní ruské jednotky mizely ještě dřív, než se Ukrajinci ve větším počtu dostali k osvobozeným městům i vesnicím. Takřka žádné jiné, než ústupové krycí boje v oblasti neprobíhaly, ale jakmile se Ukrajinci pokusili překročit linii řek Oskol, Severní Doněc, vyjma bažin kolem Ozerne, které se nedají použít jako východisko další ofenzívy, narazily na úpornou obranu.
        .
        Ruský přesun posil vrtulníky, který se stal mediálním hitem ruského generálního štábu, a který měl dokazovat, že armáda situaci stabilizuje, ve skutečnosti pouze přivážel elitní, obrněnou technikou vybavené vojáky k obraně linie za řekou Oskol. Obrněné kolony, které prorazili obklíčení Balaklije, měli jediný úkol, vyprostit odtud zádní voj ruských sil, který nestihl ustoupit za Oskol.
        .
        Celá ruská operace za poslední tři dny tak smrdí na dálku politikou. Rusové nechtěli sami z politických důvodů vyklidit území, které strategie, (operační umění) přikazuje vyklidit z prostého důvodu absolutní nehospodárnosti a neúčelnosti jeho udržování. A tak nechali Ukrajince, aby je vyhnali. A politicky řečeno, si nad následky pro obyvatelstvo, které je podporovalo, umyli ruce.
        .
        Výsledkem ruského ústupu tak bude dobře zásobovatelná, zkrácená obranná line za vodními překážkami Oskol, Oskol-přehrada, a Severní Doněc. Ruský hrdina z roku 2014 Igor Strelkov Girkin sice tuto novou linii ruské obrany ironicky kritizoval, protože nepřináší žádné obranné výhody, oproti opuštěné linii, protože Oskol se dá koncem léta přebrodit pěšky. Leč tím pouze dokázal, proč zůstal plukovníkem. Protože nerozumí velení vyšším celkům – tedy hlavně logistice. Hlavní výhodou obrany za Oskolem a Severním Doncem je totiž logistika obránce – má snadné zásobování řasou cest jak z Ruska, tak z Luhanska.
        .
        Pokud se týče úspěšné operace ukrajinské armády u Charkova – jak jsme včera tvrdili, dnes se ukázalo – operace byla úspěšná protože její úspěch byl součástí plánů Vladimíra Putina jak dovést válku na Ukrajině do vítězného konce. Ruská armáda se úspěšně stáhla bez velkých ztrát. Ústup a stažení se pokládají za nejtěžší druh boje, a jejich zvládnutí je projevem vysokého bojového mistrovství.

  16. Rusové chtěli … to je pěkná formulace. Kteří Rusové? Co přesně který z nich chtěl a chce? Jak reálně vypadá stav vojsk, armády, velení, správy země? Co se dá od koho očekávat a celkově co by mohly být jejich cíle?
    Když jsem se snažil toto téma nadhodit před několika měsíci, setkal jsem se akorát s ignorací a sprostotou.
    Je skutečně škoda, že jen málokdo má zájem to téma podchytit trochu informovaně a dohrabat se pravděpodobných scénářů. Házet teze „jde to podle plánu, protože je to tak nejlepší“ a pak zase třeba opak, a tak pořád dokola, to není dobré. Takhle můžete krmit kachny – hrst rohlíků, hrst plesnivých zbytků, hrst čehosi.. ony si to přeberou, já jim hodím zas a nezajímá mě co jim hážu.
    Není to dobré právě proto, že to odhaluje způsob myšlení a vzorce chování. Jestli začnu nějaký seriozní a riskantní projekt, musím dávat pozor zejména na ty, kteří přicházejí s kritickými podněty – hopsalů a kývačů je vždycky dost, ti vytvoří a vynutí akorát dojem, že je všecko super. To je dobré možná na FB nebo na náměstí k vytvoření jakésy psychozy, ale pro plánování a realizaci operace je to záhubné.
    Kritici (ať už na mé nebo opačné straně) mi svými podněty umožní operaci zdárně dokončit, protože mám šanci provádět korekce, nebo před začátkem celou věc pojmout jinak.
    Hopsalové mi akorát umetou cestu do vlastní zkázy, kterou, pokud se jimi obklopím, ani nezaznamenám.

    Takže sledovat ty, kteří blábolí nesmysly a jsou ti oškliví a neschopní a vykládají věcí, které nechceme slyšet – se někdy vyplatí, pokud chceme problém pochopit.

    1. Obávám se, že máte – přjnejmenším v obecné rovině – pravdu.

      Inteligentní oponenti jsou k nezaplacení. Nebo by alespoň měli být.

      Neinteligentní a zaslepení a koukolíkovskou stupiditou /skupinovým myšlením/ postižení oponenti k nezaplacení být nemusí.Jsou už často zaplaceni někým jiným – ale může jich být převaha!

      Viz například opravdový a nepředstíraný masový souhlas s Hitlerovou totální válkou , který vyústil mj. ve zničení a masakr obyvatel Dráďan.

      1. Bohužel bych řekl, že v kontextu Německa 30. let (tedy bráno autenticky, nikoliv ahistoricky) se Němci chovali mnohem pochopitelněji a racionálněji, než dnes.

      2. Ano, goga v diskusích vyhledávám, už roky a na různých fórech. Nevím, kde na to bere čas, ale on ty věci opravdu studuje. Takže má smysl o jeho názorech přemýšlet. Jenom doufám, že ho horda hloupých fanatiků neznechutí a odsud nevyštve, jako se to už stalo jinde.

        1. Kdepak, my ho tady máme rádi, přímo mu podstrojujeme, jak si ho tady pěstujeme – z toho málo, co tu prokydáme, je Gogo tou zdaleka nejbezpečnější částí. Ze všeho ostatního hrozí taková depka, že se přímo straníme na to jen pohlédnout. Gogo je fajn.

          O Goga byste se bát neměl, má tady svůj smysl a tedy i místo. Pokud bude na Zakadatelově semaforu červená, bude to platit.

          1. Ono ale hlavně vůbec nejde o nějakého goga.
            Jde nám docela reálně o krk, a to dlouhodobě. To, jak se k tomu postavit, není tak triviální, jak se z tribuny vykládá hopsalům.
            Je smutné, že banda kluků, co se navzájem přesvědčují, jak do všeho vidí, se chová v důsledku jako ti fialovci – do hloubky nic neřešit, nic neprobírat, hlavní je co nejširší kompars, kterým přetlačíte ty, to tak strašně blábolí … a tak se ptám, soudruzi, komu tím prospějete?

    2. Operační/ operativní vojenské plánování je podkapitolou měření a regulace. Kromě toho připravenému i štěstí přeje.

  17. Zdravím Vidláku,

    Co se týká vojenské operace na UA, tak první co mě napadlo, když jsem slyšel zprávy o úspěchu UA, že RU nemá zájem držet oblast a “nabídne” ji UA, aby měli UA-čka nějaký pocit úspěchu při vyjednávání o poválečném uspořádání. Je ale možné, že je přání otcem myšlenky. Přeji si, aby se co nejdříve přestalo střílet. Už v dubnu bylo pozdě.

    Co se týká amerických “ideových odpustků” při dodávkách ruských surovin do EU. Co když je to plán jak srazit EU “na kolena” za tu drzost, kdy EU “protlačila” € do zemí východní Evropy kde USA plánovali “spolek trojmoří”? Peněz pak budou mít dost na Marshalům plán II.

    1. Ohledne te „pomsty“ nevim ale mozna to bude zcela prozaictejsi.
      V posledni dobe, kazdy novy americky prezident hned pozvoleni vyhlasi, ze sve spojence v Asii ochrani pred neprateli, jak slibili, ale je to drahe.
      Prece jenom pred volbami slibil investice do infrastruktury, platy ucitelum, zed mezi Mexikem, vic penez do armady…
      Obama rekl kulantne, Bindet take. Jenom Trump zustal sam sebou a rekl to na plnou hubu dost hulvatsky a taky chtel skokove zvyseni asi tak na dvojnasobek.
      Jak to asi vzdycky dopadne…
      Proste Korejci a Japonci vzdycky zvysi platby podle noveho sazebniku. U Trumpa se Korejci chvili vzpouzeli, pak tam prijel, zirali na nej, jak na Otziho (on se tam totiz tak choval), ale nakonec zaplatili.
      Ja tomu rikam vypalne, jako bylo za meho mladi vymahano Jugoslavskymi uprchiky z prosperujicich podniku.
      Taky tomu rikali „za ochranu“.
      Do Rima taky proudily dame ze vsech provincii.
      Do Evropskych metropoli na zapade zase z kolonii.
      Takze do USA to bude od vsech spojencu. Z Asie za ochranu, z Evropy za ruske suroviny.

  18. Rusko každopádně ztrácí vojenskou gloriolu, což je pro ně problém. Velitelský sbor by potřeboval pročistit a zlikvidovat ty, co na to nemají. Samozřejmě, bojují proti vybavení NATO, zpravodajským informacím NATO, operačním a taktickým postupům NATO. Ale kolikrát to přijde jako chaos a s velkýma ztrátama a rozhodně se dá taktický ústup udělat lépe. Třeba takhle přes noc, jako USA v Afgoši:)

    Ukrajině se ještě může podařit utrpět Pyrrhovo vítězství v tom, že se ta část „rusofilnějšího“ obyvatelstva odstěhuje do Ruska. Ukrajině prázdné území bez infrastruktury, s dalšími miliony lidí buď v Rusku, nebo v EU, k ničemu nebude. Bude to mrtvé území s gangy. I v Čechách byly před pár dny nadpisy: Rusy čeká peklo,… začne vyřizování účtů s těmi, co nebyli dostatečně proruští.

    Může ale ještě nastat situace, kdy Rusko nezvítězí a dostane dost po tlamě. Do toho samozřejmě zastaví, co bude moci. Tohle rusofily neudělá. Hodně lidí by pochopilo, kdyby UA převálcovali, pak části opustili. Pochopili by, že to může být opotřebovávací válka. Ale nepochopí neschopnost, pokud to Rusové budou projíždět. Pak je jenom krůček k tomu, aby se to otočilo do nenávisti v tom duchu, že si Rusové to přírodní bohatství nezaslouží, že neumí ani bojovat a jsou to zkrátka hlupáci. S náladami společnosti se dá pracovat různě.

    Že Rusko vypne Ukrajinu se tak nějak dá čekat. Že ruské zboží dostane promile komponenty jiného státu, klidně USA, je také jasné. Každý USA film ukazuje shodný model: „nothing personal, just a business“, jinými slovy je dovoleno vše, když to vynese. Žádné velké ideologie. To akorát tady nepochopili, že jsme v roli mouřenína, který udělá svou práci a může dál.

    Nedaleko zavřeli slepičárnu po cca 80 letech. Nevím, co bude stát to někdy obnovit, jestli to vůbec půjde, se všemi těmi razítky, které by po nich dnes chtěli.

    1. “ Hodně lidí by pochopilo, kdyby UA převálcovali, pak části opustili. Pochopili by, že to může být opotřebovávací válka. Ale nepochopí neschopnost, pokud to Rusové budou projíždět. Pak je jenom krůček k tomu, aby se to otočilo do nenávisti v tom duchu, že si Rusové to přírodní bohatství nezaslouží, že neumí ani bojovat a jsou to zkrátka hlupáci. “

      Ano, to jste vystihl dobře – taková ta psychoza „já jsem jim tolik fandil, a oni mě zradili tím, že nevyhráli tak, jak jsem si já vysnil“.
      Tihle hopsalové nainvestovali dost úsilí do napadání těch, kteří viděli situaci realisticky. Tihle budou ti nejzhrzenější, šmahem otočí a ještě budou mít pocit, že to vyhodnotili zase jako první a nejlíp. Měl jsem takový dojem ze Zemana, jak dštil síru a oheň v akci Vrbětice 21 a poté v únoru.

    2. Detaily toho ustupu neznam, ani jestli tam byly nejake ztraty.
      Asi to slo udelat lepe, to jde vzdycky vsechno.
      Ale propagandisticky to pusobi, jak pisete, to je fakt.

      Na druhou stranu ja jsem jeste docela nedavno cetl nejaky rusky pruzkum, kde si velke procento porad myslelo, ze Ukrajinci jsou „pomyleni“, a ze jsou jenom docasne zblbli americkou propagandou, a ze jim to staci jenom poradne vysvetlit.
      Uz to nebylo takove jako pred valku, ale porad jsou Ukrajinci pro Rusy takovi brachove.

      Takze pokud by to tam Putin prevalcoval a la Mosul, tak by by byly ztraty jako v tom Mosulu.
      Ze to umi predvedli v Mariupolu, aby vsichni videli, co je ceka.

      V Rusku nebydlim, ale umim si predstavit, ze pokud by z Charkova a Odesy udelali Mosul, tak by to Putinovi melo hodne lidi za zle.

      Mozna proto to hlemyzdi tempo.
      Samozrejme ruzni gaucovi generalove na telegramu s tim nebudou souhlasit, oni by radi valcovali, jak to jenom generalove umi.
      Vsak uz taky po tom ustupu (nebo porazce, rikejte tomu jak chcete), ti nejzazranejsi vydali analyzy, ze Rusko valku uz prohralo a to nevratne.

      Ja to vidim jako Vidlak.
      Nekdo v Kremlu ted vytahl ze supliku slozku s napisem:
      „Otevrit v pripade, ze v zari budou chtit Ukrajinci a EU jeste bojovat.“

      1. je tu jeste jednoduche vysvetleni. V Ruské armádě je zkrátka bordel. A i to, co si vymysli ideově nahoře, není nižší stupeň vedení realizovat. A chybí tam ten entuziasmus, čím byla SSSR pověstná za druhé světové války.

        Navíc, každá válka je bordel na kolečkách. Platí, že se vše podělá. a vyhrává ten, co je flexibilnější.

        Nejdůležitější je, že asi nerozumíme vůbec záměru, který Rusko momentálně má. Osobně jsem pořád tu válku chápal i jako tlak na modernizaci a osamostatnění RF. Potenciál tam je, ale dojíždí na bordelu a lidech. Mají obrovský potenciál, ale jsou to v globále salámisti.

        Takže ty různá prohlášení spíše reagují na neschopnost držet linii.

        A nejhorší na tom je, že USA hrají proti EU, UA i RF a dobře to válí, protože tu chybí samostatná politika. A pikantnější je to více, že v samotném USA je obava z občanské války.

        Svět se zkrátka dostal na křižovatku. Cest je mnoho a tady chybí kapitáni, to, co někdo v jiné diskuzi nazval „big picture guy“. Máme tu spoustu úředníků, administrátorů a korporátů, nikdo není schopen koukat do budoucna a opravdu myslet.

        Vezměte si management CEZu, za poslední leta miliardy na odměnách (nepřekonatelný Roman), dnes desítky milionů odměn. A je ČEZ z dlouhodobého pohledu ve vztahu k vlastníkovi (státu, potažmu obyvatelům) dobře řízená firma? Která analyticky předvídala problémy s energiemi a dobře se na to připravila? Funguje CEZ pro akcionáře, nebo pro management? A to je bolest celého západu.

        Když to shrnu, pro mě je boj Rusko Ukrajina bratrovražedný boj, na kterém ani UA, ani RF nevyhraje.
        A my jsme v perdeli taky, protože státy nejsou řízeny pro potřeby lidí, to by byl populismus.

        Pořád ale věřím, že až poteče do bot, tak se to zlomí. Ale cena bude velká.

        1. Moc pekny pohled.
          Mozna mate pravdu.
          Jasne je, ze tam byli chyceni s kalhotami dole, a nez se nechat zdecimovat, tak radsi ustoupili.
          Vadi mi oboji: kdyz z toho nekdo dela vychytraly plan, nebo kdyz to nekdo vydava za obrovsky pruser a vesti Rusku prohranou valku.
          Co chce Rus vi jenom on. Podle me neni spatne mit flexibilni cile. A to ze jim neni rozumet? Nevim, ale je to valka, a kdyby bylo vsemu rozumet, tak by se vsichno mohli pripravit, coz asi Rusove nechteji.

          Taky mate pravdu v tom, ze vsechno vzdycky dojebou lidi.
          Kdysi jsem pracoval pro jednu japonskou mamuti spolecnost a tak si obcas general nebo sekcni sef vymyslel nejaky ambiciozni projekt a zadal to podrizenym.
          Stredni a nizsi magagement to tak strasne dojebal, ze nebylo nic.
          Jenom zustali novi zamestnanci najati na ten projekt a ti byli rozdeleni ke starsim pracovnikum, kteri delali puvodni praci, a udajne „toho meli moc“.
          Me prislo, ze ti stredni a nizsi manageri se tak priserne bali o svoji zidli, ze preventivne odmitli jakokoli externi asistenci, i kdyz sami nemeli potrebne znalosti.
          No necham toho 🙂

          Ted tady ctu, ze v USa zacinaji opatrne priznavat, je nejen ze jim recese v EU neuskodi, ale mohli by z toho iprofitovat.
          Kdo by to byl rekl.
          A taky me bavi ty jejich narky kvuli galonu za 5$…

          https://www.rt.com/news/562611-recession-eu-us-gas/

  19. Tak holt asi konečně po 60ti letech dojde na proroctví pana otce Svobody, takto ještě v šedesátých letech držitele živnostenského listu na mletí ve mlýně na řece Jihlavce pod Kozlany, dnes zatopeného, protože jaderka v Dukovanech. Někdy v roce 1960 jsme už na vejminku pana otce Svobodu potkali na žírné louce pod mlýnem, jak pase stračenu. Nikdy nezapomenu, jak si holka chutě hrstma škubala krásně tmavozelenou šťavnatou trávu.
    A pan otec Svoboda nám v ústrety pravil: „Pamatujte si, chleba nebude, chleba nebude!“
    A to mlýn jel na proudící vodu, svítil na produkci elektriky z turbíny a žádný plyn z Ruska nepotřeboval.
    Pan otec je už dávno na pravdě Boží, nádherné údolí i s mlýnem zatopila přehrada, abychom měli čím svítit a paradoxně teprve nyní hrozí, že možná: „Chleba nebude, chleba nebude.“

  20. Jsem rád (a obdivuji), příteli Vidláku, že to píšete tak natvrdo.
    Proruská orientace….
    Ona možná není tak úplně proruská, jako spíše protibruselská. Možná, že nebude dlouho trvat a bude i protiamerická. Jako proruská se jeví jen proto, že nikdo lepší není aktuálně na dohled. Pročínské se asi hned tak nedočkáme.
    Zatím ještě není salonföhig říkat nahlas, kdo nás nastrkal/natlačil do průseru a že podpora Ukrajiny je blbost. Až ale bude kručet v žaludku, na nějaké salónní zvyklosti bude srát pes.

    P.S.: Jsou tři ráno, je čas na svačinku a pak pokračovat ve spánku. V lednici zbylo pár karbanátků (moc se mi povedly), tak jen ohřát v mikrovlnce, trochu hořčice a cibulky, krajíček chleba a malé pivo. Před tím panáka slivovice? Už si pro něj jdu….
    Ráno asi vyrazím na houby, když se k tomu přesvědčím, revoluce/převrat počkají.

      1. U nás rostou kováře. Zespodu červené, v neskutečném množství. Nedá se to všechno brát. Po rozkrojení zmodrají, pak zčernají a za chvíli vyblednou do světle hněda.
        Pak třetina košíku praváky. 8 kozáků, ty jsou dobré do polívky, mají křupavou, pevnou stopku.

        A rarita. 2 hřiby přívěskaté, napůl s kamarádem. A jeden hřib bronzový. Tyhle dva, jsou vidět málokdy.

        Ryzce, lošáky, bedle, pýchavky, kotrče a další, zatím nerostou…

  21. Kdyby šáhli na důchody
    oběd neměl čtyři chody
    se zlou by se potázali
    smyčku by si uvázali.

    Ráno kohout “kykyryký!”
    čtvrt národa bere kriky
    čtvrt národa berle, hole
    z Ostravy zní “kurva vole”
    a valí se pod koně,
    dělat ordnung v zákoně.

    Fiallah by hleděl z žumpy
    vykulenec hledal lumpy
    skočil by do antonu,
    schoulil se do fotonu.
    Vyhulenec dredy pálil
    mirek by se zase nalil
    Staňura si barvil fusy
    pekari šla vítat Rusy.

  22. Běh se mění v klus
    fialový hnus!
    Klus se mění chůzi
    rychlí byli druzí.
    U regálu chumel lidí
    moje oko bitku vidí
    vzduchem létá harmasan
    na cucky byl rozdrásán.
    Trhají ho ruce trhu
    bez plánu a bez rozvrhu,
    sere se tu na kapík,
    vypadá to na kvapík
    zpátky v lůno socíku,
    zpátky k čůrčku z cecíku.

      1. Výživový poradce
        mluví k lidem na skládce:
        moje rady budou stručné
        berte všechno, co je tučné
        berte všecko, co se vrtí,
        budete mít dále k smrti!

      2. Měl jsem dát sám sobě důtku
        zítra stluču kadibudku!
        Mohl jsem mít hromadu
        pohnojil bych zahradu
        zbavil bych se trávníku,
        mám doma dost strávníků.

        Zápasím se žracím chtíčem
        dělám z trávy drny rýčem
        sypu na to řepku
        zaženu tím pepku,
        která mě chce mořit hladem
        leze ke mě předem, zadem.

  23. O názorech obyvatel na vládou kontrolovaném území na levém břehu Dněpru nevíme skoro nic. Většina lidí mlčí a čeká, jak se to vyvine. Kdo by se vyjádřil a skončil na druhé straně fronty než by si vsadil, dopadne špatně. O vynucenosti nebo dobrovolnosti projevů loajality k okupační správě taky nic. Kdo může říct kolik lidí v Chersonu kde stojí politicky? Všude mluví do kamer ti, kteří s místní správou souhlasí. O ideovém podzemí ve městech nevíme nic. Proruském v Charkově a Oděse a proukrajinském v Melitopolu a Chersonu. Je možné, že velká část nestojí za nikým, proklíná všechny armády a jen se snaží vydržet do konce, dočkat se míru a je jim jedno pod čí vládou.

    Názory civilistů můžou mít význam v podpoře nějakého referenda nebo naopak partyzánů, ale nedají se očekávat ani na jedné straně žádná povstání ve městech. Ve měste kde je buď okupační armáda nebo posádka z jiných částí UA, místní skoro nic neovlivní. V Mariupolu taky civilisti čekali na konec bojů a hladověli ve sklepích, ale nepovstali ve prospěch jedněch nebo druhých bojujích. Proti vycvičeným vojákům s velkou palebnou silou by to ani nešlo.

  24. Možná nejde o žádný plán B, ale jednoduše o načasování. Zima se blíží. A předpokládám, že opravit tím pádem půjde jen máloco. Bude Evropa zachraňovat Ukrajinu i energeticky? A pokud ano, s jakými dopady na ceny a hlavně na to, zda elektrická energie vůbec bude v dostatečném množství?

    Jinak k tomu zbytku, myslím, že blíž pravdě budou již zde druhými odkazovaní Michal a Petr:

    „Celá ruská operace za poslední tři dny tak smrdí na dálku politikou. Rusové nechtěli sami z politických důvodů vyklidit území, které strategie, (operační umění) přikazuje vyklidit z prostého důvodu absolutní nehospodárnosti a neúčelnosti jeho udržování. A tak nechali Ukrajince, aby je vyhnali. A politicky řečeno, si nad následky pro obyvatelstvo, které je podporovalo, umyli ruce.
    Výsledkem ruského ústupu tak bude dobře zásobovatelná, zkrácená obranná line za vodními překážkami Oskol, Oskol-přehrada, a Severní Doněc. […] Hlavní výhodou obrany za Oskolem a Severním Doncem je totiž logistika obránce – má snadné zásobování řasou cest jak z Ruska, tak z Luhanska.
    Pokud linii Oskol – Severní Doněc Rusové udrží, je možné, že tento manévr stažení za řeky měli v plánu od počátku. Pokud tomu tak je, je třeba nového pohledu na ruské plány v současné ukrajinské válce, neboť se změnily. O tom někdy příště, a pokud se potvrdí, že Rusové linii za řekami udrží.“

    https://www.michalapetr.com/mip-125-vcera-byl-nejtezsi-den-valky-pro-rusy-podle-toho-to-vypadalo-jen-gerasimov-mel-chladnou-hlavu/

    Ale kdoví.

    1. TDX: „Zima se blíží.“ Většina lidí kouká na přehledy situace, kde jsou vyznačeny státní hranice, města a fronta, ale už tam nebývají řeky s výjimkou Dněpru, silnice a železnice. Potom snadno zapomene na to, co píší v tomhle odkazu o zásobání, že Izium byl jen obtížně dostupný z týlu. Už proto z Iziumu nedokázali vést velkou ofenzivu na jih. V době vyspělé techniky je zvykem dost lidí podceňovat význam zásobování a řek jako obranných linií v místech, kde nejsou hory. Proto byla AFU ofenzíva nasměrovaná chytře od Charkova na východ. Vyhráli tím bitvu.

      1. „Ti by na takovou vzdálenost netrefili ani vrata od stod…“ Poslední slova gen. Johna Segdwicka, pohlížejícího z palisád na nepřátelské linie během bitvy u Spotsilvanie 1864.

  25. Vidláku, nerozumím tomu co píšete. Jedna část, my a EU, se na Rusa těšíme, budiž. A Ukrajinci ho nenávidí a raději budou mluvit ukrajinsky než rusky a adorovat Banderu a Sucheviče. Přitom ta bída, která k nim přijde jich půlku vyžene do EU. Té EU, která bude fandit Putinovi a domnívat se, že za vše může Ukrajina.

    Je to tedy velká bramboračka, ale naštěstí, to s Vámi souhlasím, se brzy začne už konečně vážně řešit. Jak stále opakuji, žijeme v nesmírně zajímavé době a mnoho lidí z minulosti i budoucnosti by dala majlant za to aby něco tak převratného zažili.

    1. Můj děda a babička to zažili už čtyřikrát. R-U, I. republiku, Protektorát, II. Republiku i rok 1968.
      Teď maximálně může být: Upevnění moci světového četníka Sama, ztráta moci téhož nebo III. světová.

      1. Ja znal kdysi dedka, co rikal ze prezil 5 zhrouceny meny, a kazde ho zastihlo v nejvyhodnejsi mozne pozici : Po krk zadluzeneho 😀

    2. Když píšete „Ukrajinci“, tak v těchto souvislostech musíte specifikovat, koho tím skutečně myslíte.
      např. – Jsou mobici taky Ukrajinci?

  26. Mlceni mainstreamovych medii o nedelni demonstraci PRO na Staromaku napovida mnohe. Akorat ze si tim jen rezim uskodil. Utajovat to, co lide i tak vedi – to je prima cesta k totalni neduvere. Na to dojeli i komuniste. Stavky v Leninovych lodenicich v Gdansku zacatkem 80. let elektrizovali cely svet, byli na titulnich stranach novin. U nas za 3 tydny nato (!!) se objevili v mediich prvni nesmele zminky o „zastaveni prace“ – co byl nejkulatnejsi termin, jaky dokazali vymyslet 🙂 Takze historie se opakuje ve spirale – jako vzdycky…

  27. Zdravím Vidláku, máte droboulinkou chybu v úsudku. Považujete za hybný moment:

    „Čas prázdných regálů se blíží. I fronty na hajzlpapír budou.“

    Banány Vidláku …. banány … budou banány? To je ta hlavní komodita, pro kterou jsme se stali echt kolonií :-). To je indikátor nespokojenosti :-).

    Ale teď vážně – ty mírové US tanky budou v Mošnově …

      1. Kocoure, kocoure, tolik roků, a stále nic.

        Zvací dopis byl přece pro Američany, proč by si ho měoi psát sami pro sebe?

  28. Rusko není třeba milovat. Je ho třeba respektovat. Jinak spláčeme nad výdělkem.
    (Nemluvím o kultuře. Tu si každý může milovat nebo nenávidět jak libo. Ostatně tu západní taky…)

    1. Ale přece jenom – jsou vaše zprávy, že ruky mluvící Ukrajinci nechtějí být ruskou enklávou spolehlivé?
      Tam já zpravodajce nemám. K eskalaci muselo dojít, na Donbase ten konflikt byl zamrzlý dost dlouho a pořád tam ještě umírají lidi. To „nerozhodně“ není výhodné pro nikoho.

      1. Ukrajinci popisují kolony osobních aut s lidmi, kteří z obsazených území utíkají do Ruska. Nebude to asi o změně názoru, ale o ztrátě důvěry v sílu a schopnost Ruska jeho armády.

        1. Přesně. A raději až na Dálný východ. Kdyby se hnula fronta v neprospěch CaraPutina.
          Divíte se jim? Já ne, jsem viděl už dost videí jak to tam vypadá.
          A kočky a psy si berou sebou. Do nového, klidnějšího domova. Mají na klid plné právo, oni tu válku nezačali ani nevyprovokovali. Oni ne!

          1. Obeti jakekoli valky je vetsinou nevyprovokovaly.

            Jinak normalni clovek, kdyz jede nekam i na par dni, tak si be skou kocku/psa s sebou. Hlavne pokud se pakuji i sousedi.
            A navic tohle zrejme jenom na par dni nebude, ale uvidime. Zima se blizi, bez elektriny tam bude Ukajincum neveselo.
            Mozna se domaci vrati a nebude to ani tak dlouho trvat.

    2. „Vojak smie milovat jen Sovetsky svaz !“, odpovedel major Haluska stvarneny v serialu v zivotni roli Andreje Hryca, laskou utrapenemu porucikovi Hamackovi 😀

    3. On taky Putin může dát na Zelenského (a Fialu) a prohlásit, že mají vlastně pravdu a že je válka a začít se podle toho chovat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *