24 listopadu, 2024

Braniboři v Čechách

Včera jsem měl zase jednou štěstí, které bych si klidně odpustil. Potkal jsem se s bývalým kolegou z práce. Byla to naprostá náhoda, došel jsem si na oběd a koho v restauraci nenajdu… Náš bývalý elektrikář tam zdolává smažák… Odešel od nás před dvěma roky v té nejlepší době k ČEZu. Respektive k jejich distribuční firmě. Má se tam hodně dobře, jeho plat je možná dvojnásobný oproti tomu, co měl u nás, ale víc se nadře a když někde spadne vedení, tak se nikdo neptá, jestli prší, mrzne, nebo je svátek.

Dali jsme se do řeči, ptám se ho, jak se mu vede… Narodilo se mu dítě, doma jsou všichni zdrávi…. ale celou dobu se mi zdálo, že je nějaký smutný. Prý uvažuje o tom, že tam u ČEZu skončí a jestli bych nevěděl o nějaké elektrikářské práci jinde… Ptám se ho proč? Vždyť takové místo je sen každého dělníka. Velmi solidní plat, veškeré přesčasy a příplatky zaplacené do poslední koruny, několikrát ročně bonusy, dovolená navíc, příspěvky na rekreaci… a teď přece dostal těch šedesát tisíc odměny, co prý ČEZ dával každému zaměstnanci.

„Víš, proč nám to dali?“ ptá se. „Protože už měsíc nedělám skoro nic jiného, než chodím odpojovat elektroměry…“

Prý to už přestává dávat psychicky. V noci prakticky nespí…

Nejhorší jsou prý ty brečící matky, které ho prosí, aby ještě deset minut počkal, že ještě rychle alespoň dovaří poslední oběd. Nebo babičky, které se ho ptají, co mají dál dělat… Na jižní Moravě žijeme všichni ve větších či menších vesnicích. I Brno je jen řada dědin, propojená šalinou. Máme tu více domů a méně sídlišť. A on teď jezdí a odpojuje a odpojuje. Tu někoho, tam někoho.

Už na něj lili horkou vodu, jakýsi strejc na něj vzal dřevěnou tyč… prý je teď od prosince posílají ve dvou, protože to přestává být sranda…

Samozřejmě, skoro všechno jsou buď osamělí důchodci nebo samoživitelky. Ti se nemohou bránit a nemají žádnou možnost svoji situaci změnit. Takže trocha marného vzteku, pláč a sem tam nějaký zoufale zbytečný pokus o obranu.

Říkal, že v call centrech, nebo na kontaktních místech, že tam už se ve velkém žerou antidepresiva. Člověk se může zatvrdit, když přijde jedna plačící mamina. Vydrží jich i deset. Ale když přichází jeden případ za druhým, den za dnem už dlouhé týdny, všechno je jak přes kopírák a ještě jich den za dnem přibývá, tak to prostě není k vydržení. Navíc si stále lépe dovedete představit, že brzy tam můžete stát taky…

Máme tu znovu Branibory v Čechách. Akorát už nemusejí posílat drancíře na koních. Udělá se to přes lipskou burzu a špinavou práci pro ně uděláme sami. Pokrok nezastavíš. V koncentrácích se o kázeň také starali víc kápové než dozorci. Najednou Čech Čechovi odpojuje elektroměr, protože Helmut byl debil a zničil si svoji energetiku, ale naštěstí nás ekonomicky obsadil a teď se mu ohromně hodí naše elektrárny, které se postavily právě z daní těch babiček, kterým teď odpojují proud, protože mají vyšší zálohy než důchod.

Poslouchal jsem ty historky a zařekl jsem se, že ode dneška už Fiala není Petro Ihorovič, ani Signál I. Doteď jsem si z něj hlavně dělal srandu. Ale odteď je to úplně normální Kápo Fiala. Vězeňský mundůr, úklona směrem k jeho pánům a hůl pro své spoluvězně. Neměl jsem ho rád od začátku, ale po včerejšku se mi začal vysloveně hnusit.

Zase je to jako vždycky. Silní si svoje zájmy nějak ohlídají a tak se ožebračují ti nejslabší, kteří nemají žádnou možnost se bránit. Nemají dokonce ani to, co máme my – jeden druhého. Tihle lidé nejsou na fejsbůku, nečtou, mají jiné starosti, než číst Vidláka, koukat na Vrabela nebo se pídit po konzultačních hodinách Jindry Rajchla. Nemají nikoho, kdo by je alespoň sdružil do jedné sebranky. A teď už nemají ani elektřinu.

Navíc se za to ještě stydí. Takhle dokonale je to dneska zařízené. Oni vás oberou na kost, připraví vás o všechno a ještě zařídí, aby to vypadalo, že ta bída je vaše vina.

Tož jsem kolegovi řekl, ať alespoň odkazuje na mě. Že to není žádná velká naděje, protože nic nejsem, nemám žádnou reálnou moc s tím něco udělat, navíc brzy budu další na řadě… ale budou alespoň vědět, že v tom nejsou sami a že jejich trable někoho zajímají a jsou tu ještě takoví, kteří se snaží dělat něco víc, než jen lamentovat, že se nic udělat nedá a všechno je zbytečné.

Já vím, že mě čtou v SPD. Čtou mě i v ANO. Vím, že i sám Andrej občas hodí očkem na Vidlákovy kydy. Vím, že mě čtou na všech ministerstvech a s netajenou nenávistí mě čte i spousta libtardů a přejí mi všechno nejhorší. Ale nemohl by proboha teď někdo jít a pozastavit to? Nemohl by někdo vydat rozkaz, aby s tím odpojováním alespoň počkali, když už nic jiného? Fakt právě teď musíte ukazovat tvrdost a nesmlouvavost? Píšu vlastně to samé, co Mikuláš Minář.

Fakt chcete, aby ti nejohroženější a nejchudší dostávali na Vánoce dárek v podobě odpojené elektřiny?

Zastavte to. Udělejte moratorium. Řekněte těm klukům elektrikářským, ať s tím teď přestanou. Když jsou ty Vánoce…

A vy, co máte tolik peněz na tank Tomáš, co kdybyste založili nějaký fond a začali za staroušky a osamocené mámy platit zálohy? Nebo tu máme peníze jen na kanóny?

Vykašlete se na zákony. Vykašlete se na spravedlnost, ale udělejte prostě milost. Zastavte to odpojování. Přesťaňte s tím. Pište si do účetních uzávěrek, co chcete, dál si hoňte triko, jak skvěle zvládáte situaci, blýskejte se před kamerami… ale zastavte to. Teď hned. Přestaňte dávat takové dárky. Nebo to (s vámi všemi) špatně dopadne.

A vy v opozici, kteří se bijete v prsa, že bojujete proti této vládě… běžte, vylezte na pultíky a před kamery a začněte o tom mluvit. Všude. Ať to nejsem jen já, kdo se (marně) pokouší někoho zastat. Jsou přece Vánoce. To se i na západní frontě zastavila palba, tak neříkejte, že nemůžete na chvíli přestat účtovat.

Vy mocní! Zařiďte, ať si ta slavná Čistá Energie Zítřka udělá nový Vánoční reklamní klip, že poslední tři týdny roku zaplatí elektřinu za všechny domácnosti ze svého a pozastavuje všechno vymáhání a devastování. Že se to bude řešit až v novém roce. Ať alespoň teď mohou všechny ty mámy napéct cukroví a alespoň na chvíli zapomenout na starosti. Ať se babičky mohou těšit na vnoučky a nepředstírat nemoc, aby nemusely dětem zahanbeně prozradit, že jsou bez elektriky.

Udělejte něco pro svoji vlastní záchranu a zastavte to alespoň na ty tři poslední týdny. Nechovejte se jako kápové v koncentráku. Nemusíte to dělat. Fakt nemusíte. Tohle vám Pánbůh nezapomene. V dobrém i ve zlém. Jsou Vánoce. Nechte alespoň na chvíli toho ničení domácností. Přestaňte se vymlouvat na péči řádného hospodáře ve vyjedené republice. Nechovali jste se tak nikdy, neschovávejte se za mravní imperativ. Ve skutečnosti máte jen povinnost nepřestat být člověkem. Kápové nedostávají milost. Nikdy. U norimberského tribunálu jim také nepomohlo, že jen plnili rozkazy.

Buďte alespoň na Vánoce skutečně lidmi. Jakou měrou teď měříte, takovou vám pak bude naměřeno. A o Vánocích to platí na druhou.

442 thoughts on “Braniboři v Čechách

  1. Dvacet let dřel jsem,
    do sklepa nosil,
    od práce svaly mi ztuhly.
    Pod oknem vzteklý řve dav,
    že chce moje uhlí.

    Dvacet let šetřil jsem
    posměšky polykal,
    že neumím pít.
    Pod oknem vzteklý řve dav,
    že z mého chce žít.

    Dvacet let skrovně jsem žil,
    nejezdil v Mercedesu,
    pod oknem vzteklý řve dav,
    že chce můj kousíček ČEZu.

  2. Aby toho nebylo málo…

    „Hnědý poplach! Od pondělí v EU výpadky elektřiny, snížené napětí. Expert varuje
    Spolek Konec uhlí – Nová energie, v jehož čele stojí bývalý ministr a energetický expert Vladimír Budinský varuje, že v příštím týdnu pravděpodobně čeká Evropskou unii tzv. „brownout“, tedy plánované výpadky elektrického proudu či pokles napětí v síti. Příčinou jsou podle spolku zelení aktivisté a jejich odpor k jádru. Francouzská vláda začátkem prosince potvrdila, že od ledna 2023 může docházet k „rotačnímu odpojení od sítě“, které by se dotklo až 60 % obyvatel.“

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Hnedy-poplach-Od-pondeli-v-EU-vypadky-elektriny-snizene-napeti-Expert-varuje-723048

    1. Je to nepřesné, až s náběhem na blábol, pane tdx.
      Jestli máte zvládnutou aspoň sš fyziku (či snad dokonce elektrotechniku v jakémkoli směru), tak byste měl vědět, že snížené napětí, je jediným důsledkem vysokých odběrů na straně vn a nn, konkrétně přetížených distribučních traf, úbytků v nich a na vedení.
      Pokud by se jednalo o přetížení stávajících zdrojů, tj. elektráren, tak by se to projevilo poklesem kmitočtu. Protože je ale EU síť kmitočtově i fázově synchronizovaná, mohou se stát jen dvě věci:
      1.
      Dovolená tolerance kmitočtu 50Hz bude překročena (podkročena směrem dolů) a budou tedy odpojeny ty nejvíce přetížené elektrárny, ve kterých elektrická zátěž vinutí turbogenerátorů, překonává mechanický výkon turbín, přiváděný na jejich hřídele.
      Pokud ani to nepomůže, celá synchronizovaná síť ze synchronismu vypadne a to bude počátek rozpadu EU sítě. Elektrárny jednotlivých států, přejdou do „ostrovního“ režimu, rozumějte – budou synchronní jen v rámci daného státu, ne EU sítě.
      2.
      Pokud ale zdroje té dané země nebudou výkonově a ve špičkách odběru stačit, rozpadne se i synchronní síť té dané země – a to bude její první blackout.
      Po tomto blackoutu přijde první odpojování, resp. vypnutí energeticky náročných podniků, zaplombování odpínačů oblastí s nejvyššími odběry a první pokus o spuštění a synchronizaci rozpadlé sítě.
      Pokud se to nepodaří na první pokus, bude po odpojení dalších míst s vysokou spotřebou, následovat druhý pokus a další. Mnohá místa jsou dnes odpojitelná na dálku, resp. už z rozvoden, protože velké podniky mívají vlastní vvn linky, zpravidla dvojité, 2x110kV a jen pro sebe.

      Je pak jasné, že první na řadě budou oblasti s okamžitými odběry řádu desítek a stovek MW, jako jsou např. dráhy (jedna jediná elektrická lokomotiva: při rozjezdu 1,9-2,3MW, při jízdě s 2.000t nákladním vlakem průměrně 0,8-1,2MW, vždy podle zátěže na háku).
      Jako druhá bude odpojena elektrická MHD včetně metra, kde např. jedna modernější tramvaj, při rozjezdu a plná, odebírá stejnosměrný příkon okolo 0,6MW (600V x 1.000A), při jízdě pak jeden vůz tramvaje, odebírá stejnosměrný příkon už jen 0,15 až 0,30MW (600V x 250-500A), jenže těch tramvají jede ve větším městě, stejně jako na železnici, mnoho současně.
      Nemyslím si, že by byly vypínány hutě a válcovny s okamžitým příkonem v řádu desítek MW, protože následné škody a ztráty by byly oproti dopravě nedozírné.
      Stejně tak nedává smysl odpojovat města či jejich velké čtvrtě, protože tam je sice instalovaný velký příkon, ale současně je v bytových oblastech, velmi nízký tzv. koeficient soudobosti (vždy nižší, než jedna), kterým je nutno ten vysoký instalovaný příkon násobit. Je-li v běžné, dvougenerační rodinné vilce, nainstalováno např. 50kW spotřebičů, jde o zástavbu samých rodinných vilek, tak při koeficientu soudobosti 0,05 až 0,08 pro takové oblasti, vychází průměr denní spotřeby jedné vilky i hodně pod 5kWh.
      Obytné oblasti a hlavně sídliště nemá smysl odpojovat, není to gró spotřeby ve státě.

      Omlouvám se za vysoký špalek, já tyhle věci ve zkratce vysvětlit neumím, promiňte prosím.

      1. Perfektně vysvětleno, díky.

        Hlavně aby to pochopili ti, co si myslí, že ty lokomotivy utáhne sluníčko nebo větříček.

        Jen mám někde vzadu v paměti zafixováno, že Španělsko a Portugalsko nejsou synchronní se zbytkem EU a používají frekvenci 60 Hz. Možná se pletu. To jen na okraj.

      2. Re? Tenco…

        Nikoli, omluva se nepřijímá, protože není důvodu.
        Popsal jste to stručně, jasně, výstižně.

        A ano, z pohledu normálního člověka máte s tím vypínáním pravdu. Otázkou ovšem zůstává, kolik kusů dvounožců ještě lze nazývati „normálními“.
        Metro a tramvaje lze nějak omezit či vypnout, s vlaky to je horší, zejména pak s osobáky, protože se topí elektrikou, nikoli parou, jako kdysi.
        Fabriky souhlas, ale počítám, že když bude zle, začnou v poho vypínat i sídliště, protože každá kWh dobrá…
        … jinak řečeno, kdo je připraven (má aspoň svíčky, případně kamínka a pár kubíků dřevní hmoty), nebude překvapen, resp. nemilé překvapení nebude tak bolet.

      3. Vidím, že věci dobře rozumíte.
        Já jsem jako revoltu proti vysokým cenám navrhoval v jeden okamžik zapnout doma maximum spotřebičů (platíme si rezervovaný příkon), a po deseti minutách všechno vypnout. Nemyslím že by to způsobilo blackout, naše síť je docela robustní, ale trošku by si museli zaregulovat.
        Není to v žádném případě protiprávní a s větším počtem účastníků by už asi měli z toho docela velkou hlavu.

      4. TCČAMP!
        Vy jste hotová encyklopedie! Přehledně vysvětleno, to není zrovna moje parketa. Ještě chybí porovnání počtu el. lokomotiv versus souhrn přímotopů v případě, že selže zásobování teplem. [;>))

  3. Děkuji.

    Jsem rád, že jsi o tom napsal. Protože média, když si nějakého takového společenského problému konečně uráčí všimnout, tak většinou už jen s alibistickým dovětkem, že se s tím nedá nic dělat a musíme se semknout…

    Ale kvůli tomu je nemáme, aby vysvětlovala, co vše je špatně, ale vlastně dobře, protože s tím už nejde nic udělat. Doufám, že to postupně zjistí i ta stále se tenčící část společnosti, která jim zatím dává zbývající kredibilitu. A že si toho všimne dřív, než bude jejich podpora ošetřena změnou zákona o České televizi a Českém rozhlase, která už je bohužel ve vysokém stupni rozpracování…

    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-politika-bude-za-ct-platit-kazdy-kdo-ma-mobil-poslanci-se-pustili-do-velke-novely-216913

    Proces vaření žáby je skoro dokonán. Ono to vypadá, že se tu zbytečně straší lidi předčasně, ale přitom už je vlastně skoro pozdě. Tak si nás tato doba mediální předzpracovala…

  4. Někdo se tady ptal co můžeme dělat, jak se bránit…

    Británie na pokraji všeobecného (stávkového) chaosu: Cestující na železnici jsou varováni, že doprava bude narušena KAŽDÝ DEN až do ledna, zatímco 15 000 operací bude ZRUŠENO kvůli první stávce zdravotních sester za posledních 100 let.

    Téměř 100 000 zdravotních sester se tento týden chystá odejít ze 76 nemocnic a zařízení NHS, což úředníky donutí odložit 15 000 operací – včetně náhrad kyčelních a kolenních kloubů, šedého zákalu, oprav kýly a srdečních zákroků.
    Konzervativní poslanci varovali, že stávky způsobí, že Vánoce budou „v lepším případě mizerné a v horším nebezpečné“ a že se velká část země zastaví.

    Odborový svaz RMT uzavře železnice během dvou 48hodinových stávek od úterý do pátku, čímž zmaří plány milionů lidí na předvánoční víkend a připraví obchody o stovky milionů liber.
    Doprava bude přerušena každý den po dobu nejméně jednoho měsíce, varovala včera večer společnost Network Rail cestující.
    Bezprecedentní zákaz přesčasů pro zaměstnance vlakového provozu, který platí od 18. prosince do 2. ledna, navíc povede k dalším tisícům zrušených spojů.

    Translated with http://www.DeepL.com/Translator (free version)

      1. Pred par dny jsem tu daval odkaz na reakci na tyhle planovane stavky.
        Novy premier tlaci do hlasovani zakon, ktery by pravo na stavku odnal urcitym profesim.

        ps. nevim jak jsou na tom bristske zeleznice dneska, ale po privatizaci (Thatcher) to byl dokonaly pruser. V Anglii jsem jezdil vsude busem, a od vlaku me vsichni odrazovali. Drahe a nenavazujici.

        1. tak, ked daju ti ludia vypoved, ako si to vyriesia zakonom o strajku? u nas lekari dali hromadne vypovede a v posledny den vypovednej lehoty musel parlament schvalit ich poziadavky, proste vela inych moznosti nebolo

  5. Ovšem na druhou stranu….
    výsledky posledních voleb ukázaly, že většina občanů je se státní /vládní/obecní politikou na všech úrovních spokojená.

      1. Že odejdou do Indie?
        Je jenom otázka času, než Vystrčil nebo Pekarová vypátrají indické citlivé místo a začnou vysírat.
        S trochou snahy se jim to podaří rozesrat…

    1. Ano, a plynovody taky vyhodil do vzduchu Putin, hned pote, co uvalil na EU plynove embargo a nasledne jim nasadil cenovy strop na ropu.
      Hlavne, ze to umi vysvetlit a sve ctenari si to taky jiste najde.

  6. Pro koho jsme uspořádali akci Česko, Neplat‘ ! ?

    Především pro ty, kteří si musí vybrat mezi zaplacením zálohy a nákupem potravin.

    Proč jsme se zaměřili na platby záloh ?

    Záloha je částka, kterou energetické společnosti používají na úhradu budoucích dodávek energie. Je to nejslabší místo systému. Protože ty peníze nemají kde jinde získat než od nás. Placením záloh zajišťujete jejich provoz a zisky. A pokud od nás tyto peníze nevybírají, budou nuceni nám nabídnout lepší ceny plynu a elektřiny.

    Na rozdíl od vás mohou snížit ceny, například tím, že sníží své obrovské zisky. Připomínám, že jen ČEZ dosáhl zisku 33,6 miliardy korun (tedy 3 tisíce korun na občana ČR).

    Podle aktuální situace a své připravenosti si můžete sami zvolit, jakého typu občanské ekonomické neposlušnosti se chcete a můžete zúčastnit:

    – Odmítnutí zaplatit zálohu po dobu 30 dnů

    – Maximální zpoždění při placení zálohy a maximální snížení části zálohy

    Každé z těchto opatření slouží k tomu, abyste nebyli ohroženi a abyste vyvíjeli maximální tlak na energetické společnosti. Každá koruna, kterou od vás nedostanou, zvyšuje tlak na energetické společnosti. Nechceme a nemůžeme jim vyplácet obrovské zisky.

    Připravili jsme stručný návod, jak se správně a bezpečně zapojit do hnutí:

    Maximální zpoždění při placení zálohy a maximální snížení části zálohy

    Velmi brzy začnete dostávat oznámení o zvýšení záloh (někdo už dostal).
    Zavolejte nebo napište energetické společnosti. Musíte jim sdělit, že nebudete schopni zaplatit takovou zálohu. Pravděpodobně vám nabídnou její jednorázové snížení. Je však nepravděpodobné, že by se snížil o více než 30 %.

    – Neplaťte po dobu 30 dnů (nebo do prvního oznámení, že jste nezaplatili zálohu). Během této doby vám energetická společnost nemůže odpojit plyn nebo elektřinu.

    Zde jsou oficiální vyjádření zástupců největších energetických společností, která to potvrzují (https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/vyssi-zalohy-na-energie-vyplati-se-prejit-jinam-platit-mene/r~5ac544bacd1b11ec87d40cc47ab5f122/v~sl:76884f9dc7a6c8a35237c9ef91ff3c/):

    V ČEZ, ale i u jiných dodavatelů, začíná upomínací proces zcela nezaplacených záloh běžet po první nezaplacené záloze. „Po druhé nezaplacené záloze už můžeme přistoupit nikoliv k odpojení, ale k přerušení dodávky. Zákazníka vždy ale nejdříve opakovaně kontaktujeme a snažíme se, aby k tomu nedošlo. Poskytujeme i bezplatné splátkové kalendáře. K přerušení dodávky pak může dojít po dvou až třech měsících,“ říká Roman Gazdík.

    Podobně je to u innogy. „Ukončení dodávky předchází proces upomínání, v rámci kterého od nás odchází postupně několik upomínek a my se snažíme situaci se zákazníkem řešit. Takže v okamžiku ukončení dodávky mohou být dlužné i čtyři zálohy. Ukončení smlouvy a dodávky je až krajním řešením a zpravidla se týká zákazníků, kteří vůbec nereagují na naše upomínky, esemesky či telefony,“ říká Pavel Grochál z innogy.

    – Po 30 dnech obdržíte druhé oznámení, že vám může být dodávka přerušena. A nabídnou vám individuální splátkový kalendář, který rozdělí výši zálohy do několika splátek.

    (https://t.me/ne_plat_cesko/9)- Zaplaťte jednu splátku. A poté si dejte pauzu. Neplaťte tolik, kolik můžete bez sankcí.

    Energetické společnosti nemají zájem vás odpojit od sítě. Mají zájem na tom, abyste zaplatili.

    Naším úkolem je co nejvíce omezit jejich přístup k našim penězům tak, aby nás to nepoškodilo.

  7. Vazeni, mizernost Fialovy vlady nezpochybnuju, ale neni dobre pouzivat styl spisovatele Ludvika Soucka, ktery sam priznal, ze treba pouzji tri pravdiva fakta – a ctvrte si vymysli aby se mu hodila do fabulace. Zde z Vidlakova FB prepis diskuze :
    Petr Strob
    To je nějaký hoax…
    V reportu distribuce, do kterého vidím, není z pohledu odpojených elektroměrů nic nestandartního, zásadní anomalie. Děláme jim AI analýzy.
    Cili statisticky prumer ted odpojovanych elektromeru je stejny jako v nekolika uplynulych letech v tomto rocnim obdobi ?
    Petr Strob
    Ano, spiše lidé přechází od těch malých k těm velkým, jako je ČEZ, stoupá počet nových a změn. Ten post může být statisticky možný, ale nevýznamný.“

    Takze na Vidlaka (Prchaluv tym…) trosku pozor. Mohou vyhanet i certa dablem.

    1. Ten „Prchalův tým“ jste si možná mohl odpustit (nebo ne ? …. ?? – máte snad nějaké indicie?),
      ale ano:
      bylo by dobré vědět, KOLIK lidí už bylo v poslední době odpojeno z důvodu neplacení záloh a jestli se to významně liší od srovnatelného období před rokem
      Tak KOLIK ? Umí to někdo zjistit?

        1. Nejpozději od 19. listopadu, kdy pan Vidlák zveřejnil text slušovického génia, jenž tvrdil, že v roce 1989 byl zrušen parlament (!), který se jmenoval Národní shromáždění (!)
          , a ani po upozorněních (např. https://web.litterate.cz/rozmyslete-si-co-chcete-legitimizovat/comment-page-1/#comment-79725 ) to nikdo (autor ani jeho přetiskovatel) nijak nekorigoval,
          si myslím, že vlivařovi je vlastně jedno, co píše (zveřejňuje) – hlavně, že to má „čtenost“.
          Cílům takové „čtenosti“ (zatím) nerozumím, nicméně důsledkem je (do jisté míry) ztráta důvěry.

          Tolik obecně. A v tomto speciálním případě: jiný dodavatel energie, Pražská energetika, před čtyřmi dny tvrdil , že společnost PRE „v současné době nezaznamenává velký nárůst pohledávek“ https://cnn.iprima.cz/prehledne-splatky-i-odpojeni-od-energii-co-delat-pri-opozdenych-platbach-za-zalohy-194971
          Lžou?
          Nebo nelžou, ale situace u PRE je jiná než u ČEZu? Nevím.

          1. Ano, to je jak s clovekem – muze mit 99 % casu nasazenou masku, ale kazdy se obcas prorekne, pres ten pancir trhlinkou zasviti neco zcela jineho, byt jen na zlomek sekundy. A takovych zablesku je treba si vsimat. Projekt Vidlak jevi obcas takove trhlinky – kterych je dobre si vsimat…

            1. Ano, člověk občas ustřelí, jako např. jinak velmi sečtělý a fundovaný k42, když napíše „mně dodnes není jasné, proč nám to komouši neřekli a nervali to každý den do médií, že to tak je…“ https://web.litterate.cz/myslim-to-vazne/comment-page-2/#comment-86244
              Na ozdrojované upozornění, že si to asi špatně pamatuje nebo co
              https://web.litterate.cz/myslim-to-vazne/comment-page-2/#comment-86259
              nic. Čtenáři to může utkvět, a pak příštím výplodům daného autora už nepřikládá takový význam jako dřív.

              1. Vaši poznámku jsem přehlédl. Špatně jste to pochopil – o křídlatých raketách i balistických Pershing 2 samozřejmě komouši mleli pořád – jak jste správně uvedl. Nebo o neutronové bombě, v 80. letech.

                Ale ani nepípli o plánu Dropshot a následujících, jejichž cílem bylo nás kompletně vyhladit. Přitom to nebyly jen „nějaké plány“, ale realizace, které zabránilo pouze vyzbrojení Sovětčíků koncem 50. let. Na rozdíl od ČSSR, v Sojůzu byly tyto plány široce známé, což jsem popisoval, protože jsem se to dozvěděl poprvé v roce 1986 od studentů a studentek partnerské vysoké školy v Leningradě (Pitěru). Americké plány na jadernou válku nebyly jen ohledně zničení vojenských nebo infrastrukturních objektů, továren atd., šlo o plánované kompletní vyhlazení. Takže se například počítalo s pozemními výbuchy megatunových ráží, pro maximální radioaktivní zamoření.

                Pokud jste něco takového za bolševika zachytil, pošlete mi odkaz, protože IMHO nic takového v ČSSR publikováno veřejně nebylo.

                  1. Díky, vlastně ani není za co se omlouvat, pouhé nedorozumění.

                    Hrozné na tom všem je, že Američané to skutečně udělat chtěli, ve „svatém poslání“ porazit „komunismus“, jako předtím dle své verze historie poradili nacismus.

                    ČSSR byla určena k vyhlazení, ačkoliv u nás žádná sovětská vojska tehdy nebyla, ani jaderné zbraně – stejně jako všechny země „Východního bloku“, to byla jejich verze „záchrany demokracie“. Že to dnes zlehčují až popírají je podobné, jako se ohánějí např. suverenitou Ukrajiny – kdyby předtím neprovedli pár takových „maličkostí“ jako přepadení Srbska, Iráku, Lýbie, neukradli Kosovo, nezničili Sýrii … tak by jim člověk snad i věřil. Ale jsou na to nezpochybnitelné doklady, výpovědi svědků a autobiografické paměti zúčastněných. Unikli jsme o vlásek, hlavně díky sovětským vědcům a vyzbrojení Sojůzu.

                    Že by realizací těchto plánů zabili i sami sebe, protože radioaktivní zamoření by se přes proudění v atmosféře rozšířilo všude, tenkrát nevěděli. Atmosférické výzkumy ve větších výškách a stratosféře začaly až koncem 50. let, stejně jako magnetosféry a ionosféry. O nějaké jaderné zimě také nic netušili…

                    Radiace a rozptýlené radionuklidy z nukleárních testů (proti čemuž i Černobyl je pouhá zábavná epizodka) vedly naštěstí už začátkem 60. let k zákazu atmosférických testů. Rakoviny plic, do té doby dost raritní onemocnění, od té doby způsobují cigarety a chemické znečištění…

              2. Nechci o tom moc mluvit… ale ono je lepší, když si Cempeři myslí, že lžu, než aby začali ztotožňovat toho, kdo mi to řekl.
                Proto ty „nepřesnosti“.

                1. Vidláku, myslím, že v tomto se mýlíte. Tohle muze byt krasne nabehnuti na vidle – dovedu si predstavit, jak si za dva dny prectu na aktualne ci seznamu, jak se vidlaci a dezolati dojimaji nad hoaxem odstrizeneho elektromeru babicce. Novinar zavola byvalemu kolegovi, toho casu mluvcimu ci v jine funkci v cezu a potvrdi si, ze absolutni cisla se nezvedaji (nebo ne masivne).
                  Dovedu si i predstavit, ze byvaly vidlakuv kolega pracujici v CEZU ma od okoli na taliri jejich 60tis odmenu pri tom brutalnim zisku CEZU a jako polehcujici okolnost rekne, ze ho odmena ani netesi a ze to maji za psychickou narocnost pri odpojovani „babicek“
                  Hluboke lidske pribehy si muze dovolit pouze hlavni medialni proud, tem tu babovicku bude rozkopavat jen par zasvecenych a pripadna lez se k masam nedostane. Ale alternativa takhle postupovat nemuze – to je proste jasna nahravka na smec hlavnim mediim. Proto jsem se snazil dat ten priklad se svym starym domem a cenou energii. Cekal jsem, ze nekdo obeznameny da konkretni pripady v celych souvislostech. A sybila mi misto argumentu vycte, ze syty hladovemu neveri a jako priklad da nejaky dum ve vyloucene lokalite – uprimne, jezdil jsem tam dost na reportaze a zivotni prusery tam byly vsudypritomne i za nejvetsiho ekonomickeho rustu a drtivou vetsinu spolecnosti to nikdy netrapilo a nyni, kdy budou mit problemy i normalne zamestnani se zazemim rodiny , to nebude trapit uz nikoho.
                  Proto bych rad slysel pribeh (tusim ze jsem neco zaregistroval na prima cnn) – pani cely zivota pracovala, je v neresitelne situaci z techto a etchto duvodu – to ze nema na slozenku muze byt i tim, ze ji vnucka pumpne o pul duchodu.
                  Mlada rodina s ditetem neutahne energie – ale kde, jake plati zalohy atd.
                  pri topeni el. primotopem ve starem dome se nedala enrgie poplatit ani pred x lety (v nasem dome byl primotop, zaloha skoro 5 tisic a nedoplatek najemniku za prvni zimni sezonu 25 tis. – osobni zkusenost)

                  pokud by se dala diky ctenarum udelat nejaka mensi databaze konkretnich pripadu klidne jen mesto, pocet lidi v domacnosti a zpusob vytapeni + par veci okolo, uz je to material na slusny clanek ci nejakou tv debatu. Pokud to ctou i lide z uradu, mohli by dat Vidlakovi i nejake anonymni info nebo alespon potvrdit jak je to s davkou treba na topeni – napr. pokud jste majitelem nemovitosti, davku nedostanete, pokud jste v najmu, mate narok na davku.

            2. Projekt Vidlák?

              Dovedu si představit chlapa, kterému nějaký managor hodil na hrb odpojovačky. Není jich třeba víc, než jindy, ale dělá je jeden chlap místo původních pěti. Jemu se to jeví jako Armagedon.

              Jak takovou informaci interpretovat? Asi by to většina pochopila tak, že je toho odpojování víc, protože to očekáváme a ty ostatní parametry pokládáme za stálé (počet pracovníků, co odpojují). Ale nutně to tak být nemusí.
              A nejspíš co není, brzo bude.

              Já si nemyslím, že Vidák je nějaký muž v kožené bundě. Ale chlápka by se mohl zeptat, jestli může potrvrdit, že v nějaké lokalitě je víc odpojování. Ne jestli on sám víc odpojuje, ale jestli za listopad je jich o moc víc, než do té doby. Celkem.

              1. Jo, to všechno je možné. Ale jak bychom to zjistili, když neuděláme bugr? A bugr jsem udělal pořádný. Jana Hamplová to prověří v senátu. Spousta lidí píše na ČEZ. Podle mých zpráv už nejspíš hledají toho, kdo mi to vyzvonil…
                Chceme čísla. Data. Chceme vědět, jak se to vyvíjelo v uplynulých letech a jak si stojíme v porovnání s dneškem. Všichni asi tušíme, že nárůst tam bude už z podstaty věci.
                Já nechci být opatrný. Nejsem novinář. Prostě jsem se zastal těch nejslabších. Nevyslýchal jsem kamaráda. prostě jsem to vzal, jak mi to řekl a poslal to dál.

                1. Vy by jste mel byt opatrny. Ne v nazorech, ne v komentarich – ale ve faktickych vecech rozhodne. Pac dopadnete jak ten pastyrek co kdyz 100x kricel ze hori, na 101x mu uz neverili.

                  1. No nejsem si zcela jist (soude podle toho ze na FB se uz jeden insider s pristupem k datum vyjadril ze toto neni pravda) zda toto bude dobry vysledek. Na Slovensku kdysi Meciaruv dennik Republika uverejnil senzacni zpravu, ze Meciarem nenavideny prezident SR Michal Kovac ma tajne konto v zahranici. Samozrejme se zadne nenaslo a sefredaktor pak priznal ze to byla „jen takova hra zda se chyti“. Noviny tim ztratili jakoukoliv duveryhodnost a stali se de facto zbytecnymi – cetli je jen ti co presvedceni meciarovci beztak byli… Mam dojem ze tohle Vidlak zkurvil…

                    1. Vidlák píše o ČEZu a „Na jižní Moravě žijeme všichni ve větších či menších vesnicích. I Brno je jen řada dědin, propojená šalinou. Máme tu více domů a méně sídlišť. A on teď jezdí a odpojuje a odpojuje.“

                      Moc tomu nerozumím. Tady https://www.egd.cz/sites/default/files/2022-11/popis_distribucni_soustavy.pdf
                      vpravo nahoře je taková mapka s územní působností distribučních společností.
                      A ČEZ Distribuce v Brně a na jižní Moravě není (?)

                    2. Pro me bude dobre, kdyz budu znat pravdu. Nezalezi, jestli tu podle Vidlaka nebo to bude naopak.
                      Ja chci znat realitu, nejsem fanousek, jsem analytik.

          1. Pánové (pane?) BANdito, Gogo a Zborcený Harfytóne! Člověk z vaší neomylnosti dostává až pocity méněcennosti. To nevíte, že každá akce musí mít na začátku HLP?
            Hluboký Lidský Příběh?

      1. ked sa zvysia zalohy 4x a ludia ziju z jedneho prijmu, naozaj treba studium jadrovej fyziky, ze pravdepodobne sa vyznamne zvysi pocet ludi, ktori nebudu moct si dovolit platit tieto 4x vyssie zalohy? vzhladom k faktu ze urcite minim. 20-30% ludi sa pohybuje niekde na spodku financnej pyramidy a vychadzali len tak tak uz predtym a potraviny sli tiez vyznamnou mierou nahor?
        Naozaj si myslite, ze sa toto nedeje? Alebo len cloveku mentalne vypadavaju z mysle tito ludia, lebo ich v obchodoch ani nevida? Odpovedzte si sami

    2. Vzpominate si na dalsi hoaxy od Vidlaka?
      Treba ten, ze energie ceka drasticke zdrazeni?
      Nebo ta hnusna lez, ze plynu bude malo.
      A pak ta odporna dezinformace, ze potraviny pujdou nahoru, a to hodne?
      Jo a taky jak se sankce Evrope pekne vymsti.
      Muzu klidne pokracovat…

      O tom vsem tu rada lidi, udajne insideru, psali, ze to jsou nesmysly, neb oni jsou z oboru.
      Ja nevim jaka je skutecnost s odpojovanim elektromeru, ale nejaky Petr Strob z facebooku ma u me naprosto nulovou autoritu.
      Vy ho podle vseho znate velmi dobre, a tak je jeho prispevek pro vas jako pismo svate. Budiz.

      Me osobne se Vidlakovo tvrzeni zda drasticke, ale po tom, co v nedavne dobe predvedli Rehka a Cernochova, tak vim, ze soucasne verchusce neni zadna obet dost mala, aby se zavdecili u panicka.
      Par odpojenych duchodcu, kteri to maji stejne za par, myslite, ze to nekoho bude zajimat?
      Zkuste to jako s temi ostatnimi hoaxy. Dejte jim chvili, a mozna se budete sam divit.

      1. Ještě jste zapomněl třeba na ten hnusný hoax o hnojivech, kterých je ve skutečnosti všude hafol. Psaly zaručené zdroje. Všeho bude dostatek a vláda nás určitě nenechá padnout.

        1. mi se nejvíc líbilo to jak německo zastaví svůj průmysl, aby v českých domovech bylo teplo. na to jsem teda vážně krvežíznivej.

      2. myslim, ze situace je dost vazna a jeste bude, az se vice projevi zdrazeni potravin a celkove se vyssi naklady propisi do cen sluzeb a vlastne vseho. Ale tomuto clanku se mi nechce moc verit.
        Zijeme ve starem kamennem dome bez zatepleni, okna stara spaletova(ale v dobrem stavu).
        topime a ohrivame plynem – Innogy – dosud mesicni zaloha necele 4000Kc a elektrina u CEZU 2000Kc( dilna, mrazaky, vareni, svetlo) – ani jedno nemame zastropovano, ale jsme jejich klienti uz dlouha leta, nyni poslal CEZ zvyseni zaloh na 3500 pro pristi rok, plynari zatim zvysene zalohy neposlali) – z vyuctovani na podzim vyplyva, ze pokud budou platit zastropovane ceny v aktualni vysi, budou naklady na energie o 100% vyssi – tedy cca 12 tis mesicne. Doufam, ze trochu usetrime na spotrebe – snizili jsme na 21stupnu z 22 a po letech nepouzivani zprovoznili krbova kamna, u elektriny asi neusetrime nic.
        Podotykam, ze vytapime 5 mistnosti + chodba a prislusenstvi. Predpokladam, ze samotna duchodkyne, pokud nebydli v panelaku (ktere jsou zhusta zateplene a maji vymenena okna, tudiz podstatne mensi spotreba jak ja) a zije ve starem dome, nebude vytapet 5 mistnosti, ale treba jen 2 a tim padem bude mit o dost mensi spotrebu energii nez jsem vykazal na nasem mimoradne energeticky nevyhodnem dome.
        Sousede v duchodu s podobnym domem byli u bohemia a po kratkem case u DPI skoncili letos u CEZU bez fixace a vyhodnejsich cen dlouhodobych zakazniku, zalohy meli neco pres deset tisic a ted po zastropovani by jim mely zalohy klesnout.
        Netvrdim, ze nikdo neni v pruseru, ale opravdu bych rad znal cely pribeh vcetne cen a jak se k tem cenam dostali, v mem okoli poslalo nekolika lidem vysoke zalohy (do 20tis el+plyn) par mensich dodavatelu, ale v zasade to bylo jen na prosinec, s tim, ze od ledna zastropovana cena, cimz si dodavatele predpokladam jen delali alibi na dojeni statu, ktery doplati rozdil.
        pokud nekdo znate nekoho s odpojenym elektromerem a muzete i popsat okolnosti proc se to stalo, jak topi, jaka je zaloha, maji/nemaji rodinu atd. – sem s tim, ale na elektrikare cezu na praskach z odpojovani lidi moc neverim. Pokud nebudou podobne zpravy nejak verohodne podlozeny, tak si myslim, ze nam delaji jen medvedi sluzbu.

        1. Když někdo žije z ruky do huby,příjmy má pořád stejné a najednou se zdraží nezbytná komodita o 100% ,někde se to projevit musí.

          1. To nerozporuji, jen jsem ukazal na nasem dome, ktery je energeticky fakt mizerny, ze po zastropovani to bude 12tis. – pokud bychom vice stahli topeni pripadne nevytapeli vsechny mistnosti vcetne dilny, vice vyuzivali krbova kamna – tak to mozna stahnem na necelych 8-9 tis a to neberu v uvahu o technicka opatreni typu – vymena oken a vchodovych dveri, zmena kotle na pevna paliva, proste cokoliv alespon trochu dostupneho, nemluvim o zadnych tepelnych cerpadlech za statisice.
            Kdyby ta imaginarni babicka nemela zadne pribuzne a zila v dome jako ja a topila poze ve dvou mistnostech, min prala a varila, nez rodina s detmi, nebezely ji stroje v dilne, tak snad nemuze mit spotrebu vetsi jak 5tis/mesic. Z doslechu vim, ze jeste pred par lety existovala nejaka jednorazova davka na topeni, dnes uz neni? Zadna socialni podpora?
            Netusim, jak tahle oblast funguje v realu, ale kamaradka, ktera pracuje s lidmi na davkach tvrdi, ze tech davek si nekteri nasi spoluobcani vybehaji neuveritelne mnozstvi. Proste se mi nechce verit, ze by takova babicka i v kamennem dome musela mit odpojeny elktromer. Proto znouvu opakuji – pokud nekdo znate konkretni pripady vcetne sirsich souvislosti, tak je sem hodte, takhle mi to prijde jako JPP.
            Co mohu potvrdit, je ze se s uspornym rezimem ve starsich objektech snizuje komfort bydleni – vlhkost, pripadne plisne, roseni oken atd. – prave proto jsme zatim nesnizili teplotu pod 21.

              1. To je sice mozne, sam jsem tento dum kdysi na cas pronajimal, ale pochybuji, ze si majitel nemovitosti necha odpojit elektromer. Sam mam zkusenost, s CEZ, najemnikum prisel nedoplatek za zimu 25 tis, elektromer psany na me, najemnici nemohli zaplatit v jedne splatce, tak jsem jim domluvil splatkovy kalendar na 6 mesicu, ani nevim jak moc to tehda urocili, ale stalo me to jen jednu navstevu na zakaznickem miste CEZU. Mrknul jsem na jejich stranky a je tam popsany jak jednat.
                https://www.cez.cz/cs/clanky/kdy-vam-hrozi-odpojeni-od-elektriny-a-jak-to-resit-163434
                Znovu rikam, nechci zpochybnovat, ze situace je blba a bude jeste horsi, ale vas primer zrovna nesedi – casto se zminuje obchod s chudobou, kde chudi/romove plati mnohem vic ne trzni najemne a energie urad proplaci socialka primo majiteli ubytovny. Tak nevim jak by mohla samozivitelka prijit o elektromer v pronajmutem byte ci dokonce ubytovne.

            1. Re: klik

              Tzv. netopení vám celoročně přinese jen minimální zisk, protože vytápěné místnosti jsou velmi efektivně ochlazovány studenými stěnami okolních místností, nemluvě o nádherné plísni za nábytkem, kterou s v nevytápěných místnostech pořídíte.

              1. Targusi – to nerozporuji – bydlime v dome po babicce, mam k nemu proste citovy vztah a dosud jsem byl smiren, ze proste vic protopime. Ale v dobe, kdy tady babicka zila sama(90. leta) – topila babicka jen v kuchyni a loznici v kamnech uhlim, plyn tady tehda nebyl a akce cezu na primotopy do kazde rodiny :)) sem jeste nedorazila.
                Tim ze byl dum obyvany, vetralo se, tak ani nebyl vlhky. Kdyz jsme prijeli na vikend a zatopili, v tech nepouzivanych mistnostech byla trochu citit zatuchlina, ale zadne mapy plisni za skrini nebyly. To se stalo az kdyz babicka zemrela a dum presel jen do letniho vikendoveho pouzivani.
                U starych objektu je snizeni teploty vytapeni hned videt – rosi okna, plisen, ale nepamatuji si, ze by tento problem mela babicka, byt topila na dnesni pomery dost skromne, za nejvestich mrazu se sypala sul do wc v chodbe, kde nebylo zadne vytapeni – pri dnesnim komfortu kombinace podlahovka a radiatory nepredstavitelne a nerad bych se k podobnemu stavu vracel.
                Ale i tenhle hodne snizeny komfort, ktery pravdepodobne prinese problemy s plini ci vlhkosti nevysvetluje to odpojeni od elektriny – vlastne ani neznam nikoho, kdo by v podobnem dome jako mame my topil jinak nez plyn nebo uhli/drevo, elektrokotel maji jen znami v novostavbach a tam se pri podlahovem vytapeni elektrokotlem a ohrevu vody bojlerem dostavaji pri zastropovani el. na zhruba 6tis. – to je overeno v rodine.

        2. Vidim ze nejsem jediny kdo sice souhlasi s celkovym nazorovym smerem Vidlo-teamu 🙂 ale soucasne si mysli ze toto byl prehnany utok na city, ktery se alternative muze vratit jak buzerant 🙂

      3. To, o čem Vidlák něco ví a nemá nutkání to natahovat na kopyto, je dobré číst a brát vážně.
        Loni v létě byl Vidlák jedním z dvou mých zdrojů, kteří zdvihali varovný prst. Do té doby jsem vycházel z toho, co jsem se doslechl o pokládání NS2, objemu plynu v NS1 a srovnávání s předešlým rokem. Vycházelo z toho, že plynu je méně, a zejména, že se dodává jen na kontrakt.
        Vidlák pak napsal článek a měl jsem radost, že nejsem sám, kdo očekává problémy.
        Před volbami jsem proto začal vykládat o nadcházejících problémech s plynem. Vedení Trikolory to považovalo za bláboly, ale řada občanů u stánků se zajímala, i když jsme měli plkat jen o euru a kovidu.

        Jen, jako u většiny lidí, musí člověk provést nějakou kalibraci, aby věděl, co má smysl brát vážně, a co ne.
        Za mě Vidlák stále s přehledem v plusu.

      1. Myslím, že tu nejde ani o to odpojování, ale o to, že ty nejslabší kusy to schytají jako první.
        Vždy a ve všem, protože nemají sílu zaplnit Václavák – a to ONI vědí.
        To bylo to, co mě včera nadzdvihlo.

        Je to stejné, jako zmlátit nepříjemnému sousedovi děti a zdůvodnit to tím, že mi šlapou po trávníku. Na souseda si ovšem netroufnu, mohl by mi případně dát přes hubu.
        Prostě věrchuška je principiálně zbabělá.

  8. Z netu:
    Politika je nekonečný seriál, ve kterém se průběžně střídají aktéři. Hraje se podle scénáře, takže politik sehraje předepsanou roli a hodnocen je za umělecké provedení. Jen zřídka se stane, že se scénář za pochodu mění, a herci musí improvizovat. Tehdy se politik, byť v omezené míře a na krátký čas, podílí na režii představení, v němž účinkuje.
    Ivan Hoffman

    A my komentujeme to „umělecké provedení“ a o režii natož scénáři nevíme skoro nic.
    Ale mluvíme, jsme „moudré mluvící hlavy…“

    Jinak jsem si povzpomínal na všechny samoživitelky, které jsem kdy v životě na moment potkal.
    A zjistil, že to zase není tak jednoznačné. Že je tam vždycky více nebo méně lehkomyslnosti a fanfaronství.

            1. Tuhle bylo o samozivitelkach na Novinkách,celý seriál no a jedna,4 děti s 3otci, což by mělo eliminovat rizika,zde ne,neplatil ani jeden,když dostala 5 tisíc mimořádné přídavky,koupila hned 4 koloběžky,prý to byl dětí sen. No nevím,takhle hospodařit.

      1. Proč by se vdávaly nebo hlásily partnera, když takhle dosáhnou na dávky líp. Kdyby se zrušily dávky nevdaným, tak by se zase vdávaly.
        Psalo se o tom v knize Podvolení.

    1. Přesně tak.
      Je-li to například jedna z třiceti žen, tak asi v pořádku. Každý výběr partnera, či každé manželství, se nemusí povést. Za socialismu byl rozvod poměrně problematickou, táhnoucí se záležitostí, zde to pamatují asi všichni.
      Jsou-li to ale čtyři ženy, nebo dokonce šest z třiceti, signalizuje to závadu.
      V systému, který to podporuje, ve smýšlení těch žen, či v nějakém jejich hloupém přesvědčení.
      Ten nárůst svobodných matek a samoživitelek, byl skokový a skoro řádový. Zpožděný asi o 4-5 let po příchodu internetu a vzniku prvních „zájmových“ webů. Kdo byl u počátků internetu u nás, musí to pamatovat, třeba jen z doslechu, pokud se to netýkalo přímo jeho rodiny.

      1. Začátek, původ nejen tohoto je přece znám, každému znám, a používá ho jako argument téměř celá společnost.
        Jmenuje se: Ať si každý dělá co chce…
        Paradoxně nejen anarchisté na něj nedají dopustit – kde je tedy chyba?
        Každý si dělá co chce, nikdo nikoho k ničemu nenutí, nikdo po nikom nic nechce, nikdo nic nemusí,…
        Tedy jaké následky, důsledky – vrchol společenské rozkoše, ne…
        Socialismus je přece fuj, totalita, násilí, útlak, hlad, chudoba, persekuce, šikana, bída, atd., ten sem netahejte, páč ho lid takto vidí, chápe, a nejen Havlovy děti si i při vyslovení odplivnou…
        O co tedy jde… Vždyť všichni mají to, co chtějí – každý si může dělat co chce, nikdo nic nemusí…
        A vůbec bych nezkoušel zmiňovat širší souvislosti – to je fake, a nikoho to nezajímá…
        O co tedy jde…

    2. To je jen Hoffmanova parafráze na můj oblíbený citát (tentokrát zkrácený):
      „….. že člověk v tomto světě, rozrývaném mocenskými zájmy, je a zůstane pouze statistou, který je v různých kostýmech různých dob různě postrkován po scéně, aniž většinou, jak vám potvrdí každý režisér, v roli statisty ví, kdo ten kus napsal a o čem je.“
      Hoffman to trefně rozšířil ze statistů i na herce, neb pokrok nezastavíš.

      Samoživitelky? Ech, Starý Kocoure, to by bylo na dlouhou debatu, do níž se mi nechce. Až příliš často obyčejné blbky, těch mi líto není. Jejich dětí (trochu) ano, ale co naděláte – někdo smůlu mít musí.

      1. Budu surový:
        Holka, většinou ne zrovna královna krásy (díval jsem se na ně v TV, pokud jsem se na TV ještě díval) vleze do postele s prvním, kdo o ni projeví zájem. Inu příroda nebo pokus si někoho uzmout jen pro sebe. Pak je tu dítě, pak „pán tvorstvo“ zjišťuje, že být tatínkem není jen tak (na úřad nešli, podmínky pro svobodnou matku jsou přece výhodnější) musí se přispívat takže zmizí po anglicku, Často nemá ani pořádné zaměstnání (musel by platit alimenty) a najednou tu máme klasickou svobodnou matku, Jediný dostupný „tatík“ je tu stát, ale ten je „Skrblík“. A mladá žena – přece nebude jenom sedět sama doma s děckem, které pořád něco potřebuje. Má přece právo se taky pobavit. Když přijde upomínka, hází se do koše. Ono to nějak dopadne. Rodina s nimi většinou nechce nic mít, protože jsou to přece „hrdé samostatné emancipované mladé ženy, které se nebudou nikomu přizpůsobovat!“
        Neříkám, že je to většinový případ, ale nejsou to ani výjimky.

        Takže jako vždy – z každé strany to vypadá jinak.

          1. Ale no tak, doba generuje zmetky, idioty, motto doby : Ať si každý dělá co chce… Smrtící koktejl ujeté doby, ujetých žebříčků, mantinelů, mezilidských vztahů, ujeté školství, mladické idiocie, rozpad rodin, naprostá rezignace státu, společnosti na presentaci, ocenění vzorů, modelů chování, osobností, deviantní mediální vzory, etc. produkuje různé „osobnosti“, ať kluky či dívky…
            Ale znovu: čemu se divíme, vždyť platí : Každý ať si dělá co chce…
            Zkuste toto „novodobé přikázání“ lidu odepřít nebo rozmluvit…

    3. Ked ono je to tazke … ked pocuvate panicku nad kocikom, kde kope ani nie polrocne mimino vypravat, ze ‚tatinek se ukazal byti debil, a tak sme sami‘, je to nieco insieho, nez ked moja mama raz tak dovalila k babicke vo stvrtok, miesto v piatok vecer ruka v ruke s otcom, prekrocila prah, pustila tasku na zem a povedala ‚Venda umrel‘ …. mne bolo 6 a segre 3 … no, tiez ostala samozivitelkou.

      Ale ano, uznavam, tolko vdov po svete behat nemoze, to by musela prist zdyska specialne na tatinkov od rodiny …

  9. Dnešní Campbell :

    11.12.2022 09:59
    Příspěvek vzniká v době Adventu, 7. prosince 2022 poté, co starosta Kyjeva, Kličko, otevřeně hovoří o apokalypse v městě,
    agentura Bloomberg hlásí, že Londýn ztratil status finančního centra Evropy,
    v Bruselu zatkli mj. i místopředsedkyni EP kvůli podezření z korupce ve spojení s MS ve fotbalu v Kataru,

    a v Německu zatkli skupinu radikálů a členů skupiny Reichsbürger, mající podle BND 21 tisíc členů. Zatkli je pravděpodobně i se záměrem ukončit existenci strany AfD a v rámci přípravy dalších obvinění RF v realizaci rozkolu v Evropě.

    Po vzoru Ukrajinců teroristi v Sýrii dostali chuť na útok na ruskou leteckou základnu Hmímím, otevřenou 30. září 2015.

    V české kotlině vláda se cítí jako ve vatě, balí a voskuje lyže a politicky korektní média se předhánějí ve zprávách o porážce prezidenta Putina a ruských vojsk na Ukrajině.

    Přitom neberou na vědomí, že v Moskvě prezident Putin hlásil o rostoucím riziku jaderné války poté, co se uskutečnil pokus o napadení na dvě ruská vojenská letiště.

    Poté, co Ukrajinští dobrodruzi ohlásili možnost napadení Sibiře, NATO a USA nic nevidí, nic neslyší a samozřejmě nepodporují Ukrajinu v útocích na Rusko, jenom v obraně prý proti jeho agresi.

    Argumenty – pro a proti – kalí přiznání bývalé kancléřky Merkel, že Minské dohody sloužily především k získání času pro zvýšení obranyschopnosti Ukrajiny.

    Není proto těžké představit si, že až přijde čas, Německo a Francie ponesou morální a materiální odpovědnost za dění na Ukrajině, včetně zaplacení odškodného za osm let trvající genocidu na Donbasu.

    Chci věřit, že k dohodě o odškodném dojde před případným objevením se ruských raket v Berlíně nebo v Paříži, a dříve, než svíčky a sirky se stanou deficitem, jako je tomu dnes na Ukrajině.“

    1. „a v Německu zatkli skupinu radikálů a členů skupiny Reichsbürger“
      měl bych otázku – v 2014 celá evropa včetně němčourů podporovala kyjevský majda a barovala Janukoviče, ať ho ani nenapadne použít silové zložky, jinak skončí v Haagu. Nulandová (roz. Nudelman) tak v přítomnosti velvyslanců chodila jak do houslí rozdávat koláčky, snajpři byli ze zahraničí, ale celá EU v tom neviděla žádný problém. Mohl by prosím někdo opravit definici „hajzlové zasraní“ „dvojí morálka“ ve wikipedii?
      Jinak na u kravína se traduje, že rozdávaje igelitky s pirožkama, Nudelman přízvukovala – nevyhazujte ty sáčky, jednou do nich budete srát, až nebude fungovat kanalizace!

    2. Chci jen upozornit, že než se Hitler dostal k moci, tak taky seděl.

      Jinak už hlásí dokonce 23 tisíc zapojených lidí. Tak velké kriminály zatím nemají. Budou koncentrační tábory? A pokud ne a ony největší pohlaváry onoho údajného spiknutí zavřou do běžných kriminálů, copak se tak asi stane, hm? Že by propojení těchto lidí s podsvětím a organizovaným zločinem? Není náhodou neonacismus jednou z nejoblíbenějších ideologií právě těch různých vězeňských gangů?

      1. Spíše bych začal přemítat, s čím obdobným vylezou místní čučkaři. Jestliže Teutóni takto pěkně po náckovsku řeší vnitro politickou situaci ( obzvláště role onoho kuchaře mne rozesmála), tak je načase zbystrit, páč místní vláda, parlament, senát, nyní i armáda, čučkaři, a zfašizovaná společnost jsou schopni všeho… Libteriánský nacismus v praxi…

  10. Hele, Vidláku, tak mě napadá, není nejvyšší čas se začít skládat na výlet (?)hybnejch sil alternativy = vím já(?), aby se jeli podívat na Island, jak to tam tehdá udělali, že všechny hnojomety o tom držely bobříka mlčení?
    Určitě bych jim na to přispěl, neb zkušenosti sou drahý!

  11. „Síkelovy lži. Němci mají plynu na dva měsíce, pak si mohou začít brát ten náš. Energetik Štěpán je velmi zvědavý
    09.12.2022 4:46 | Komentář

    „Němci mají sice 24 miliard kubíků v zásobnících, ale podle své obvyklé spotřeby je spotřebují za dva měsíce. A co dál? Máme počátek prosince a zbývají čtyři měsíce zimy,“ upozornil energetický expert Vladimír Štěpán. Co to znamená pro nás? „Že si vytáhnou náš plyn ze zásobníků. Vždyť je jejich. Síkela lže o tom, jak je náš. To jsem tedy zvědavý. Naše vláda hraje vyloženě poker,“ myslel si. „(PL)

      1. Něčí názory jsou naprd.
        Pište fakta. Tak jako Vidlák (má za to můj obdiv).

        Příklad:
        1) Potkal jsem toho a toho a říkal mi to a to. Což je fakt.
        2) Já tomu rozumím tak a tak a vyzývám ty a ty, aby udělali to a to. Což je taky fakt.

  12. Skvělý článek o velmi smutném tématu.
    Toto jsou věci, které opravdu vyžadují okamžité řešení.
    Šiřme tento Vidlákův článek všemi směry.

  13. Jsem pro fond na pomoc těmto lidem. Jenomže to má dva rozměry.
    První je ten, že budeme vykrmovat draka. Je ale fakt, že někdy má smysl krmit draka, jen aby nežral lidi.
    A druhý je ten, že si nejsem jistý, zda se najde dost jedinců, kteří do toho půjdou. A zda to pomůže alespoň trochu…

    1. Pro příští volby by to bylo takticky i statisticky děsně zajímavý, kdyby se Babiš s jeho Ano ujal transparentního účetnictví toho Vámi navrhovanýho „fondu pro draka“ . Takto totiž sesbíraný doslova výbušná data by byly u voleb pro ANO dobře využitelná, žejo Prchale? … si teda myslím!

      … ale asi se správně obáváte, proč by to za svý dělal, žejo?

    2. Pane Novák velmi vítám vaši iniciativu. Předpokládám, že budete první jež jde příkladem a za sebe závazně přislíbíte první částku. Zálohy jsou obvykle měsíční, tudíž předpokládám, že se budou opakovat. Soudím, že se najde dost lidí jež budou schopni měsíčně dát do „banku“ kolem 2-3 miliard. Sice to bude ta spodní potřebná částka, ale každá pomoc dobrá.

      Tož kolik měsíčně přispějete potřebným?

  14. Tak to jenom ziram, a to jsem tu pri nedeli cekal nejakou oddychovku.

    Je to priblizne pul roku, kdy s velkou pompou odesel z Ruska McDonalds. A po rychlem ruskem prevzeti novy majitel konstatoval, ze hranolky z ruskych brambour nejdou a dovezt jine brambory nejde, neb zapad je prisny a uvalil sankce. Tedy rusky McDonalds bude docasne bez hranolek.

    Probehlo to v prime time vsemi svetovymi medii od BBC, CNN az po regionalni platy.
    V USA z toho udelali obrovskou prilezitost k dalsimu zesmesneni Ruska na tema „jak Rus okopiroval amricke rychle obcerstveni, a zjistil, ze nama hranolky“.
    Tady u me v hlavnich zpravach to az tolik nezesmesnovali, ale udelali z toho okazaly priklad, jak sance funguji, kdyz Rus nema ani brambory.
    Pak v diskuznich poradech sedovlasi analytici moudre pokyvovali hlavami, jak je ten Rus uz na lopate, protoze ani brambory neumi.

    Za blbce jsem tu byl jenom ja, kdyz jsem jim rekl, ze Rus bude mit brambory nejdele pristi rok, z vlastni slizne. A pak uz porad, a do te doby to snad vydrzi.
    Obcas jsem jeste pridal, ze zima se blizi, a pak uvidime, kdo je na tom hur, jestli Rus bez brambor, nebo zapad bez energii.
    Odpovedi si asi umite predstavit. Energie dovezeme odjinud, Rus neumi ani valku proti chude Ukrajine, a navic nemaji chipy ani drony.
    Jsou proste vyrizeni. I tady na diskuzi to par jedincu tlaci/tlacilo.
    Jednim z mala, kdo se smeji jsou USA (mysleno ze zapadnich zemi).
    Energie maji svoje a spojencum je prodavaji na 5-8 nasobne ceny. Nemuzu se zbavit dojmu, ze to odkoukali od Nemcu.
    A to je jenom zacatek.
    Zastropovani ruske ropy (nam) jeste ukaze, zac je toho loket, a pak abysme si nevyskakovali, ze mame vlastni elektrinu, tak CEZ se chysta ladovat do atomek americke palivo.
    Delaji to i kdyz vedi, ze tam tak dlouho nevydrzi, a zaroven snizi zivotnost rektoru.
    A to je dneska nedele…

    1. jo, a jako bonus jsem si ted precetl u Vlka, ze kdyby komunisti za hluboke totality a drancovani zeme neinvestovali do tehdy modernich technologii v rafinerich v Litvinove a Kralupech, tak mame velke kulove. Jeste, ze to moudry ekonom Zeman chytre prodal Polakum, co by proboha Cesi s tim starym komunistickym harabudrim delali.
      Clanek je od insidera, a stoji za to.

      https://vlkovobloguje.wordpress.com/2022/12/09/993249/

      1. tak po 89 u nás Mikloš & comp. stále opakovali do zblbnutia, že štát je najhorší vlastník a preto privatizácia ….. 🙂

          1. Dobrý vlastník dbá na SVŮJ (maximální) zisk. Prospěch nevlastníků mu jeho zisk nezvýší, proto o něj nedbá. Stát jako vlastník by patrně nedosahoval takových zisků, (měl by zábrany požadovat tak vysoké ceny za vyrobené produkty), a proto v kapitalistickém systému vždy bude tím horším vlastníkem. Proto jsou státu přenechávány části málo výnosné či ztrátové, které dobré privátní vlastníky nezajímají. Podnikání státu v té výhodnější části ekonomiky je potlačováno, případně přímo zakázáno především z obavy, že by stát prodával své výrobky s nižší mírou zisku a tím narušoval „neviditelnou ruku trhu“. Cestu ven z tohoto systému nezná a nenabízí žádná ze současných stran, bohužel ani alternativa.

            1. hej, ale potom zasa mnoho tych ostatnych podnikatelov platia vyssie naklady povedzme na energie ako keby ten stat tu energetiku vlastnil. A peniaze by minali (snad) doma. Naozaj je to lepsia varianta?

        1. No a v některých oblastech, jim to tvrzení ti předchozí bolševici výrazně potvrzovali, bohužel.
          Například co se týkalo komunálu (městských komunálních služeb), tak to byla katastrofa mnohem, mnohem větší, než jaká je ukazována ve filmu „Osmy“ s ústřední dvojicí Trojan/Dvořák.
          Pracoval jsem v témže oboru, ale jinde – proto i vím, že v místě mého bydliště, kde si malou RTV opravnu komunálu (patřila pod OPS) fakticky zprivatizovaly dvě místní rodiny, tak bez tučného úplatku se tam čekalo na opravu obyčejného modelu čbtv i tři-čtyři týdny.
          Městečko tenkrát, co do obyvatel nebylo ani poloviční, takže se o mně spolehlivě vědělo, že pracuju v mnohem větším, hlavně ale mnohem renomovanějším RTVS, který byl pro mnohé lidi bohužel z ruky. Fušky byly tehdy naprosto běžné, takže bylo každý den co dělat i po práci, často až do pozdních nočních hodin a o víkendech.
          A vykoledoval jsem si, za cca 5 let trochu odpovědnější práce, zpočátku jen několikatery vypuštěné, později minimálně čtvery zboku propíchané gumy. Různě ulámané antény, zrcátka, rozkopaná zadní i přední světla a další škody, na povrchu pracovní Š110LS, to ani nepočítám. Vládli tady řezníci, zelináři, šmelináři a hlavně ale grázlové a darebáci, kteří už tehdy, namísto správných 2W odporů při opravě, záměrně montovali jednowattový, aby i za pár týdnů „měli práci“.
          Můžete hádat, kdo měl někdy v roce 1991, dostatek peněz na odkoupení té malé komunální RTV opravny, aby ji následně zlikvidoval a udělal z ní dva nájemní byty 2+1…

          1. O RTVS mi můžete vyprávět. Ale ono je to všechno o lidech.
            A jistě znáte i tvrzení Čin čertu dobře, peklem se ti odmění.
            O zákaznících to mnohdy platí také.

      2. Sakura 11:40
        S Unipetrolem v Litvínově to bylo tehdy hodně zajímavé. Slova o moudrém Zemanovi a chytrém prodeji Polákům jsou hodně zjednodušeným popisem toho co se kolem toho odehrálo.
        Za dlouhých zimních večerů si zadejte k vyhledání slova jako např. Unipetrol, Paramo, Mero, Čepro, PKN Orlen, Babiš a Agrofert, Jacek Spyrra, „deset na stole v českých“, a tak dále, a tak podobně.
        Hodně zajímavý příběh. Tehdy se pekl dnešní prů… problém.

        1. Transgas! Vážený soudruh ministr Grégr….. Zemanův miláček.
          To jen aby se tu nenadávalo (právem) jen na ODS a spol.

        2. Ja vim, ale nema cenu to tady tapetovat.
          Babis tam tekrat sehral velmi nepeknou roli.
          Ale fakt je ten, ze Milos to prodal, to mu uz nikdo neodpare.

  15. Nikoho padnout nenecháme: https://youtu.be/zb9PB-WuY6M?t=702 S tímhle by se měl konfrontovat. Bohužel situace je taková, že slibný Vrábelův projekt ČR na 1. místě se podařilo tzv. opozici místo podpory rozložit a tak máme spoustu spolků Rajchlů, Havlů, odborníků, matek, kaktusářů… a výsledkem je totální impotence. Možná čas nasypat si popel na hlavu, odpoutat se od ega a odložit své mocenské choutky a opravdu se spojit. Sbírka a solidarita je fajn, ale tady je jediným řešením odpor. 21. ledna je příležitost ukázat, jak vážně to myslíme.

    1. Bych řekla že je důležitý, že těch spolků máme povícero s jedním zaměřením. Cajtům se to těžko hlídá. Jeden a velký by měli pod kontrolou takhle maj co? Až půjde do tuhého uvidíte jak budou všichni pohromadě,. Vždycky to tak bylo.

  16. Ja som v 89om chodil s knizkou Čenkovej deti medzi ľudí na námestia pytal sa: Toto chcete mať? To o čom sa píše v tejto knizke?!
    Odpovede boli: Ty hlupak bude demokracia! Budeme sa ma t ako Nemci! Čo to tu tliachaš Ty hnusný(boklli pouzite samozrejme sprostejšie slová😀) komunista! Vypadni ty …!
    Tak som odišiel…
    Čestne sa ale priznám, že mi neprislo ani vzdialene na myseľ do akej sr…y, slušne povedané, sa naša spoločnosť prevráti za cca jednu generaciu. Myslel som si v svojej vtedajšej naivite( v zmysle podľa seba súdim teba), že AŽ TAKÚTO zrúdnosť aká teraz iba začína, ľudia aspoň u nás, v socialistickom bloku nedopustia. Myslel som si, že to skončí trošku „jemnejšie“. Ale ako hovorí môj otec:
    Myslieť, znamená h…o vedieť! 🤣😅🤣😅
    Sprosté, ale hlboko pravdivé.
    Myslíte si😉 , že sme sa z 89eho poučili?
    Ja tvrdím, že nie.
    Na „osvieženie“ pamäti: Čenkovej deti
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.zsspisskystiavnik.sk/1/images/stories/vyucovanie/6_rocnik/franokral.pdf&ved=2ahUKEwjE9b7TovH7AhWhgP0HHaqXCRcQFnoECCkQAQ&usg=AOvVaw1GODkswhtN7yrBIxbMp70x

  17. Děkuji Vidláku, konečně jsi mne přesvědčil, že musím udělat, co bodu moci, aby to zlo, které nyní ovládlo zemi, skončilo a draze zaplatilo. Tenhle článek jsem potřeboval. Jen slepý by to neviděl, kam nás již od roku 1989 vedou, ale to co připravili nyní, to je vítr, který doufám vyvolá velkou bouři.

    1. Potíž není v těch, kteří vedou. Potíž je v těch, kteří se nechají vést. Potíž je v ovcích, které si, zatím ještě relativně svobodně volí své dojiče, střihače, řezníky. Že nejen přesvědčují ostatní ovce aby spolu s nimi sdílely jejich osud, že pro to manipulují jejich jehňata aby se stala stejně poslušnými ovcemi nekladoucími odpor vedení na jatka. Že tak činí i různými formami násilí.

  18. Chtělo by to dostat tyto hluboké lidske příběhy do médií, ale jak? Mainstream a televize to asi nezverejni protože by to podkopavalo Fialovu vládu. Díky Vidlaku za tento článek! Třeba se ledy pohnou. Já bych klidně přispěla, ale zase představa, že tím krmim nenazrany CEZ …

    1. Nora měla minulý týden ve svém pořadu samozivitelky vyhozené z bytu kvůli opožděným splátkam a vůbec socky v každém jejím pořadu minule zas řešila milostivé léto

      1. Ono je to tak:
        Většina publika nejsou matky samoživitelky, jich se to přece netýká, že áno.
        Až to začne více bublat tak věrchuška přilije do kotle nějaké tišidlo. – úplatek. Co na tom, že ho za chvíli zaplatíme všichni.

        1. Tak si říkám, že jestli pan Vidlák umí tak mluvit, jako píše – co se tak nechat pozvat k Jílkové – a následně s ní vymést pavouky ze studia?

  19. Tady na Kydech vidim pravidelne pomerne debilni moudra typu, ze ma smysl neco zacit delat, az bude skutecne zle. Mineto JIM, lidem. Tem blbym lidem, kteri az padnou na huby, tak teprve zacnou cist pozorne ruzne kydy a provolavat jim slavu. A pak bude teprve cas se zvednout a stoupnout si do cela.
    Jak jste si to ZLE proboha predstavovali? To znelo, jako byste ho privolavali na NĚ, a jdyz se dostavi prvni zavan, tak tady vidim vyzvy, aby to zastavili?

  20. Přepisování dějin, další díl seriálu :
    Hitlera neporazili Sověti, ale Ukrajinci. Je zdokumentováno, že zahynulo nejvíc Ukrajinců a to se nedá okecat.
    Takže v 68 nás neokupovali Sověti, ale Kazachové a banda zločinců ze Střední Asie. Je zdokumentováno, že mezi nimi bylo nejvíc pidlookejch. Aspoň v té první vlně. Viděla jsem to na vlastní oči.
    A potom že náckové jsou fůůj.
    Ách jo.

      1. Možná spíš podplukovník, rok po odchodu z Čech (když lítal nad Černobylem ) byl už plukovník. Ale u KGB to šlo rychleji, možná, že přišel jako major.

  21. Čili – začala dekomunizace území ČR a to vlastními silami.
    Za komunistů se postavily elektrárny a provedla kompletní elektrifikace.
    Pryč s tím odporným dědictvím!

  22. Žijeme v zemi, kde je na evropské poměry zbytečně moc nemovitostí ve vlastnictví obyvatel. Kdejaký důchodce má vlastní domek se zahrádkou, i ty samoživitelky nezřídka bydlí ve svém. A to nemluvím o mraku hypotékářů, kteří se upsali bankám na 30 let a obětovali celý svůj produktivní život splácení, aby si splnili svůj sen. Teď začne velký výprodej a vlastnická struktura nemovitostí se změní. Jak už tu někdo podotkl, ti lidé si to zvolili sami. Mí prarodiče (hospodyně a dělník) se vzmohli před válkou na domek, mí rodiče (sš a vš) se za socialismu vzmohli na byt, my (oba vš) jsme se vzmohli akorát na rekonstrukci domku po mých prarodičích, a naše děti budou rády, pokud nějakou zděděnou nemovitost vůbec udrží.

    1. Se slzou v oku vzpomínám, jak si mladý nemajetný pár před Vítězným Listopadem dopomohl k slušnému bydlení.
      Možností bylo mnoho.
      Jít pracovat tam, kam se nikdo moc nehrnul a získat stabilizační byt.
      Stavět družstevně, podílet se na stavbě bytu.
      Chodit kňučet na byťák, s papíry o nemocných dětech v ruce.
      ***
      Fakt je, že slévač anebo zdravotnice se dostali k bytu snáz než docent filosofie.
      Holt nikdy nemohou být šťastní všichni. Dneska si mnou pacičky yntelektujálové. Teda, jen někteří. Ti správní.

    2. Vcera tu nekdo daval link na rozhovor s Reporyjcem.
      Pry penize nemaji volici SPD, volicum ODS se to stat nemuze.

      Pripominam, ze toho exota tam meli uz pred volbami. Jak je proboha mohl nekdo volit?

    3. Ono nejde ani tak o plnění snu, ale o výši nájmu. Pokud je stejná, jako hypotéka, pak máte pocit, že sice platíte, jak negr, ale dětem něco zůstane. V nájmu budete platit totéž a děti nedostanou nic.

      1. Do te doby, nez nekdo zjisti, ze CR ma velmi nizke dane z nemovitosti.
        To, ze ostatni dane jsou vysoke, proti jinym zemim, to uz ale nezjisti.
        Pak je tu dalsi vec, a to ze vam maji co sebrat, ale to se dostavame moc daleko.

        1. Pokud se zvednou daně z nemovitostí, tak to budou platit, jak ti co bydlí ve svém (formou daně), tak i ti v nájmech (ve formě zvýšení nájmu).

        2. Ale to jste objevil Ameriku, kolego… Už v minulém volebním období za panování Bociána I přišli Piráti s návrhem na zvýšení daní z nemovitosti /bytu na západní úroveň právě kvůli kačkám pro erár… Byly představeny i hrubé náčrty sazeb, tedy za standartní socialistický venkovský domek cca40 – 50 000, byt cca 10- 20 dle velikosti. O výši této daně se velmi dobře napravo ví od převratu, a občas její výši většinou z práva zmíní… Ozve se řev, a vše utichne – prozatím. Nyní mají echt většinu v parlamentu – Ano je parta prodejných devek, Senát je vubec ztracen-pokud dostanou na Hrad loutku, tak si připravte prachy, a možná to zkusí dříve. Veto stávajícího prezidenta smetou že stolu přehlasováním, a US jim jde už tak na ruku…

  23. Devadesátileté babičky a podobně staří dědečkové, kterým teď odpojují elektroměry,jako mladí po válce mnohou z elektráren nadšeně budovali jako stavbu mládeže. Odříkání nejen při práci samotné,ale stejně jako generace těch seniorů osmdesátiletých a sedmdesátiletých,z nichž mnozí také už jsou bez elektřiny, zažili nejméně dvě desítky let – v letech padesátých a šedesátých,kdy životní úroveň občanů musela ustoupit budování těžkého průmyslu.Teprve koncem šedesátých let se začalo žít dobře.A tak ti nynější staroušci strádali v mládí kvůli – velmi rozumnému, viděno dnešní zkušeností – zabezpečení státu (nejen) elektrickou energií,aby nyní,na konci svých životů, strádali ještě hůře a někteří snad i o Vánocích 2022 umrzli !
    Co s tím uděláme?!

    V Americe říkají elektřině power. Překlad nabízí: síla,moc, vláda. Teď ji nám všem již zcela bezostyšně berou…. brzy bude čas vzít si ji zpátky.
    Aneb – jak se stávám na stará kolena prvorepublikovým komunistou…..?

    1. V osadách nad Morávkou (Kotly, Skalka, Nytrová, Kršle..) proběhla elektrifikace v šedesátých letech. Tam když někoho odpojí, tak se z toho nepo.

      1. I já si říkám, Ládíku, že kdo má kamna,ten bez elektřiny přežije.Stačí tranzistorové rádio, dobrý sklep a nebo chladné počasí místo ledničky, světlo na baterie nebo petrolejka…. ale ne všichni mají dům s kamny…..A navíc – vrátit se o století zpět v roce 2022? A třást se strachy,kdy mi uvrhnout na barák nezaplatitelnou daň nebo zakážou kamna?
        Připadá mi, že jsme si někde u vesmíru objednali exkurzi do minulosti, abychom pochopili pohnutky lidových hnutí, která otřásla tehdejším světem – třeba dobytí Bastily.

          1. Termín na zákaz topení v kamnech už EU dávno stanovila.
            A už dnes k vám může přijít kontrola, když se někomu nebude líbit, že z vašenho komínu stoupá kouř.

      2. Ja si zivot bez elektriky predstavit umim, I kdyz jenom kratkodobe.
        Ale kdyz vidim nactilety par, jak sedi v seru v parku na lavicce, a OBA cumi do mobilu, tak nevim.
        Ja jsem v jejich veku mel jine cile.

        1. Tuhle jsem takové 2 taky v parku viděla,tulili se,on ji šátralena prso,ale oba do těch mobilu čuměli,ona našla nějakou zajímavou stranku,zasmala se on koukl na stranku,zasmál se taky,ale to prso mačkal dál

          1. Aspon o neco je to tedy v Cechach lepsi, taky mackaji jenom ty mobily.

            I kdyz ja byt na jejim miste, tak mu dal par facek. Co si to dovoluje, cumet do mobilu, kdyz mu dam k dispozici svoje prso 🙂
            A na druhou stranu by me asi nebavilo osahavat nekoho, kdo u toho cumi do mobilu.

            Asi jsem uz stary.

            1. Znal jsem o dost mladší slečnu, která v devadesátkách, během jednoho čísla, dokázala z Motoroly GA827 odeslat i čtyři bezchybné esemesky o 160 znacích, na 4 různá čísla. A ještě si to stihla i užít 😀
              Naštěstí jsem byl jen jedním z poměrně vzdálených příjemců těch esemesek.
              „Zrovna je ve mne, potrebujes neco?“ 😀

            1. Ládiku, tohle si podat jako celosvětový patent, jsi dolarovým multimilionářem.
              Vsaď se, že ti to někdo ukradne a bude z toho celosvětový hit!

    2. Komunisté mohou být spokojeni. Lepší propagaci, než jim poskytuje gaunerská Fialova vláda, si nemohli přát. – Už to vidíme i tady: za všechno může kapitalismus.

      1. Ne, kapitalismus za nic nemůže. Za to všechno může ta gaunerská Fialova vláda. Otevřeně podporující nacismus. Ať už německý, nebo ukrajinský. Ale lidi to tak chtěli – nebo ne?

        1. Možná vám to pořád nedochází, ale to jsou spojené nádoby. Kdypak se zrodil fašismus a nacismus? Obojí jsou to děti porozené tímto systémem a zákonitě k tomu dojde vždycky znovu, pokud bude ten systém mít v rukou prakticky všechno.

        2. Jsem toho názoru, že dokud v devadesátkách a těsně po nich, docházelo k drancování bývalého státního majetku, původně majetku nás všech, na kterém jsme často zadarmo a o sobotách dřeli, tak se to lidí – jednotlivců jakoby nedotýkalo.
          Jenže teď, kdy je už téměř všechno vydrancováno, prodáno do cizích rukou, nebo vyvedeno mimo stát, už najednou není kde brát.
          A tak přišla řada na ty poslední – na jednotlivé řadové občany a jejich majetek.

          Takže ano, může za to kapitalismus tím svým principem – tvorba zisku a to za každou cenu.

          Já nevím, co za lidi, nebo ze které generace pocházející, sedí momentálně ve správní radě ČEZu.
          Nemyslím si, že jsou to mladí dynamičtí smradi okolo třicítky, co se narodili už do „svobody“. Jestli tam sedí plusmínus padesátníci, tak to potom jsou Husákovy děti. A jsou to stoprocentní psychopati s klapkami na očích, nebo s vymytými mozky, které to prostě baví, sledovat tu „tvorbu zisku“.
          Co na to stát?
          Stát už nemá v ČEZu páky, jak s tím pohnout, nebo jenom dělá, že nemá?

          1. Já sám jsem chodil na sobotní brigády na stavbu samoobsluhy v druhé části městečka, aby tamní obyvatelé nemuseli chodit tak daleko do té jedné, co stála na opačném konci městečka a byla tak věčně přetížená a vykoupená. Brigádnické hodiny na sámošce, se potom započítávaly v místním SBD jakoby do výstavby nových bytů. Ale byly v šesti panelácích, na jejichž stavbě byla možnost nějakého brigádničení tak nějak omezená – museli to stavět i kompletovat lidé od stavebního podniku a brigádničit se dalo leda na úpravách okolí.
            Ačkoli nejsem primárně silnoproudař (ale už tenkrát vlastník oprávnění podle §7 čerstvé vyhl. 50/1978, kvůli souběhu a součinnosti se silnoproudem), tak jsem brigádnicky suploval práci „odborníků“ okresního stavebního podniku. Byl jich zoufalý nedostatek už tenkrát a kromě toho, museli dělat na důležitějších stavbách, jako školkách a jeslích. Zapojoval jsem zcela sám, podle lehce domrvené dokumentace, rozvaděče i instalační přístroje, dokonce jsem dělal většinu práce i na elektroinstalaci nákladního výtahu, což měli správně i podle přísných předpisů dělat lidé z Chrudimi. Ti si to přijeli jen převzít a dát tomu štempl..
            Nepamatuju si to úplně přesně, ale bylo to něco okolo 300-350h odborné práce, odvedené na té sámošce zcela zdarma, po sobotách a někdy nedělích. Vycházelo to na zhruba dvě měsíční kvóty pracovní doby v normálním zaměstnání. A ano, o dva roky později jsem díky tomu dosáhl na fungl nový, družstevní 3+1 v paneláku, po zaplacení 16.000,-Kčs jakéhosi „přidělovacího“ poplatku.
            Dneska je z té sámošky způli „pizzerie“, kam nikdo nechodí a způli herna do které ládují peníze lidské trosky ničící život sobě a svým rodinám – oboje samozřejmě soukromé.
            Peníze z prodeje té sámošky skončily v městském rozpočtu, aby je rada mohla následně rozházet doslova za ptákoviny, které tehdy byly „in“ a frčely ve velkých městech. Například neskutečně předražené, betonové květináče asi 5x2m, které byly udržovány jen jeden jediný rok, následně posměšně posprejovány a po odvozu zeminy z nich, byly naplněny nejrůznějším bordelem.
            A v té části města i dneska stále chybí obchod. Jistě, všichni mají auta a dojedou si dva kilometry do superhyper, ale mají tu možnost všichni, dojet si ty dva kiláky?
            Chodím okolo, dívám se na tu „sámošku“ a je mi všelijak. Takové dřiny a tolik dalších lidí, co se na tom nadřeli..

          2. Já jsem si vždycky naivně myslel (na základě teoretických pouček o ekonomii), že když někdo vlastní většinu (někdy stačí i jen tzv. „kontrolní balík“) akcií společnosti, tak tu společnost ovládá. Stát vlastní 70% akcií ČEZ. Přitom stále slyšíme výmluvy fijalovců na „minoritní akcionáře“. Tak kde je tedy chyba, v ekonomické teorii nebo v čem vlastně, to by mne zajímalo.

          3. Ono tomu, kterému bylo za plyšáku 18 je nyní 50.
            Jak to bylo za sociku vědí prd.
            Jen to, co jim do hlav nalila propaganda.

      2. Ani ne tak kapitalismus jako spíš lidé v něm. Protože na papíře nebo v šílených představách všech těch nejrůznějších anarchokapitalustů funguje úžasně. Akorát v reálu pak získává lidský faktor a to je v každé ideologii průšvih. Kapitalismus je zkrátka systém, který nepatří lidem do rukou.

      3. A čemu se divíte, Zakladateli ? Přes 30 let se doslova kope do všeho z minulosti, a do všech, co mají tu odvahu snést okamžitý, ihned následující zatím diskuzní lynč.
        Paradoxně tato praxe sílí, nebo-li čím déle od podvodu, tím větší nenávist a agresivita. Vůbec neva zvěrstva demo věrchušky, vždyť jsou to přece svinstva demokratická, a hlavně naše, že…
        I ta bouře ve sklenici vody kvůli odpojeným hodinám ( už se objevily v diskuzi hlasy zpochybňující Vidlákovu verzi) zmizí, utichne. Každý má, a teprve bude mít, svých starostí dost.
        Navíc si prostě demokraticky zvykneme, stejně jako je na takové věci připravena mladá část elektorátu.
        Apropo, kdo za stávající stav ( nejen v ČR, ale v ní především, tady žijeme) tedy může, když ne kapitalismus, KDO a CO tedy nese odpovědnost?
        Demokracie vládne celému Západu, Západ zatím vládne financím, burzám – i komoditním, technologiím, zatím ještě zčásti ovládá zdroje surovin, vědu, media, sport, námořní i leteckou přepravu, na svých územích mu profitují bankovní domy a rody, loděnice, špičkové strojírenství, letecký i avionický průmysl, zemědělství, disponuje hustou přepravní sítí silnic a železnic, letišť, přístavů, říční plavby, vysokých škol, výzkumných ústavů, atd…
        Mimo demošky, tak údajně samozřejmé Západu na celém Západě vládne kapik, a vládne téměř na celé planetě…
        Vyvíjí se všechno – technologie jako kapík, který dnes už více než po zisku ( který si neodepře) jde po rentě. Kapik tedy vládne všude kolem, dokonce i u arcisatana Putina a v rudé Číně, která nás trhla v jistých ukazatelých živ. úrovně. Kdepak je sakra chyba, když ne v kapiku – jsem natvrdlé hovádko, kterému tedy uniká viník. A ČR v tom není sama, viz třeba Žluté vesty…
        Zkuste mi to vysvětlit…

    3. Pred par rokmi som pisala, ze sa bojuje (stara) vojna proti komunistom preto, aby az si ludia spomenu, ze preco ich dedovia komunistov volili, stale verili, ze komunista je fuj …

      A oni sa tie casy, co splodili komunistov zase pekne vracaju … bohuzial … sice este nemame bose deti prilepene nosom na vyklad obchodu ako v tej knizke, Cenkovej deti, ale pomaly uz mame obute deti prilepene nosom na vyklad obchodu ….

        1. Zalezi na dovode …. nebudu mat vsetko, co vidia, aby sa naucili, ze si maju veci zasluzit, alebo nebudu mat vsetko, co vidia, preto, ze rodicom ledva vychadza na jedlo? Sa mi kolega priznal, ze co ho preradili z nocnej smeny na dennu, tak ma mesacne vydaje o tisicovku vacsie nez prijmy … manzelka na rodicaku s rok starym prckom …

  24. Drulák – PL – dnes:

    Jsme hodně slyšet. Ale rozhodnutí, ta se dělají jinde. Profesor Drulák o jednáních s Ruskem
    11.12.2022 7:20 | Rozhovor

    „Že někdo v Evropě vůbec připouští možnost jednání s Ruskem, považuje profesor Drulák za pozitivní. Ale vůle podle něho schází. Mluvil také o „hlasité východoevropské menšině“, která vykřikuje o vítězství Ukrajiny. „U Německa a Francie je od počátku vidět bezmoc. Situace se jim nelíbí, ale uvědomují si, že nemají žádnou sílu s tím cokoli dělat,“ shledává pesimisticky. A jak to dopadne? Ať už jakkoliv, na Česku a na východní Evropě to záležet nebude. „

    1. K té východoevropské menšině mohl klidně připojit i Finsko. I tam mají lidé hořké vzpomínky na SSSR.
      Nynější Rusko sklízí úrodu, kterou zasela země, kde zítra už znamenalo včera. Za cenu milionů životů.
      Je to smutné, ale hodně lidí nevstřebá poznatek, že RF není SSSR a Putin není Stalin, dokonce ani Brežněv.
      A ano, na naší Kotlině opravdu nebude záležet jak se mocnosti nakonec dohodnou. O to horlivěji štěkáme jako poslušný ratlík, abychom předvedli svojí domnělou důležitost. Jistí to pirát Lipánek a Ropušan.

      1. Já bych z těch Finů zase takové chudáky nedělal. Zimní válka vznikla defacto jen kvůli tomu, že Finové nebyli ochotni přistoupit na výměnu části území na Karelské šíji za víc než dvojnásobné území víc na severu. Obojí bylo plus mínus stejně neobývané. Karélii SSSR potřeboval pro zajištění obrany Leningradu. Nakonec díky Pokračovací válce (napadení SSSR společně s Němci) přišli navždy o Petsamo (Pečengu) na severu Finska.

      2. Ano Finove se SSSR valcili, ale pak s nimi delali desitky let dobry byznys.
        Nevim, jak tam probehlo vymyvani hlav, ale nemyslim si, ze Finove budou do valky nejak ricni.
        Kdyby znatelne nadpolovicni vetsina opravdu chtela do NATO, tak se vsadte, ze by tam bylo referendum. Aby to Rusakovi ukazali.
        Misto toho nic. Ani verejna diskuze.
        Proste vlada prohlasila, ze si to lid preje a smytec.

        1. Nejlepsi je, ze Finsko staleti bylo svedskou provincii, kde svedi nemeli finy ani za lidi, byli to takovi yeti-lesni ybrmenshi (neco jako irove ve VB). Pak to uzemi odkoupil/vybojoval/vymenil rusky car a vlastni stat finove dostali na talirku az od bolseviku.
          Jo, bolsevici jsou ti nejhorsi, jak pise helanov – horke vzpominky…

      3. Re: Helanov

        Melete ho*na.
        Rusko nic nesklízí. Na Rusko byl a je vytvářen neskutečný tlak, takže Vladimírek jednoduše třískl do stolu a řekl „DOST“!
        A žádný normální člověk se tomu nediví.

      4. Ve Finsku to je stejné jako na Ukrajině, v Litvě, Lotyšsku nebo Estonsku. Jsou tam hlasití fanatičtí nacionalisté, kteří jsou podporováni diasporou (povětšinu se jedná o potomky válečných zločinců) v Kanadě a Spojených států a kteří se dostali k moci s pomocí peněz ze zahraničí. Pak je tam velká mlčící většina, která by chtěla mít s Ruskem korektní vztahy. Často se jedná o lidi, kteří jsou částečně ruského původu. Ve Finsku byly po revoluci v Rusku také pokusy o ustanovení sovětské vlády, které však byly potlačeny se zahraniční pomocí a potom byli finští levicoví politici a etničtí Rusové (včetně žen a dětí) vražděni po tisících. Někteří při pogromech, jiní v tamních koncentračních táborech. Přesto tam zůstalo velké množství etnických Rusů nebo lidí ze smýšených rodin, kteří nejsou principiálně rusofobní.
        Je také pravda, že vznik finské státnosti byl umožněn až za ruské vlády. Před tím, za švédské vlády, bylo něco takového nemyslitelné. Myslím, že i toho si je hodně Finů vědoma. Konec konců i maršál Mannerheim udělal nejprve kariéru v carské armádě, ve které to dotáhl až na generál-plukovníka (tedy něco jako generál Petr Pavel).

  25. No, takže do prostoru již vyrážejí terénní sociální pracovníci, rozbíjejí se stany s polními kuchyněmi, dobrovolníci vyhledávají potřebné. Lidi, kt. se rozhodli, obchází úřady práce a nabízí svou pomoc, soc. prac. sebranka je proškoluje a posílá k rodinám. Přidat se může každý. Teď je tato doba. Nezpapaláš. Dobře bude

  26. Tak se podívejme na stránky CEZu, vychvalují „Nastavila jsem si správné zálohy díky Můj ČEZ“. Podíváte se na detail zvýšených záloh vám tam napíšou u pár položek „uhrazeno státem“.

    Takže ovečky oholí pěkně do hola, hlavně s úsměvem. A ještě nám blbcům říkají, ať jim v tom pomáháme.

    Co dělal Babiš (řídil to tu jako stát a dělal dluhy, kudy chodil) a co dělá Fiala – opět dělá dluhy, kudy chodí. Co totiž znamená dluh? To že to budou splácet nižší životní úrovní ještě naše děti? Ano, to taky, ale hlavně, že neřeší systémové důvody problémů. Přemazávají vše dluhem a doufají, že to bude ještě nějakou dobu fungovat.
    To je principiálně stejné, jako když teď všichni vykupují LNG po celém světě a chudší státy budou ještě chudnout, protože na něj nebudou mít a budou pálit kdejaký bordel. Příroda dostane na prdel, ale Putinovi to ukážeme….

    Tyto garnitury vůbec nevládnou, rozdávají žebračenky z peněz žebráků. Pěkně přerozdělovat, něco uvízne bokem a to se vyvede ven. Proto mají všichni majetky v zahraničí, včetně dětí. Tady jim to smrdí, tady je to dobré, jako když máte ovce v ohradě. Bydlet tam taky s ovcema nebudete, i když vás živí…

    1. Ona je to opět ona neodpovědnost. Co těm elektrikářům brání sjednotit se a neodpojovat?
      Jednoho vyhodí, deset také. Ale stovky a tisíce? Kde mají odbory jako velká firma?
      Pod tím příkazem k odpojení musí být někdo podepsán. Pan/paní xy co bydlí tam a tam. At se mu ti dědouškové a samoživitelky nastěhují před dům a jdou se k němu ohřát.
      A co ti panáčci a panenky nahoře včetně pana Beneše? Ti za nic nemohou?
      Co „naši“? politici? Ti také nic.

      Ono je to opět to samé jako za třetí říše. My jenom plníme příkazy.

      1. Není to tak jednoduché. V jedné (*****logistics) bylo odpovědí na založení odborů jejich řidičů zrušení divize dopravy. Zůstaly jen kancelářské krysy a dopravu si najímají.

    2. V žádném případě se nechci zastávat Babišovy sociální politiky. Roztáčet erární kasu ale uměly všechny vlády, třeba rouškovné 5000 Kč bylo z dílny Venezuely Maláčové.
      Žít na dluh je trend v celém tzv. demokratickém světě. Teď zatne svoji sekeru vláda, která se tváří pravicově a žvanila o vyrovnaném rozpočtu.
      A pořádně hluboko, protože hlavní je “ bezpečnost” a tak se budou nakupovat tanky a bojové vrtulníky a za hubičku to určitě nebude.
      Možná jednou budeme na Babiše a Schillerovou vzpomínat jako na spořílky.

      1. Nerozumíte ekonomice. V principu na tom, že si státy půjčují, není nic špatného. Dělají to všechny. Opravdu si myslíte, že v čele všech států jsou blbci?
        Kde si státy půjčují? Přeci od zaměstnanců, kteří si ukládají peníze na důchod. Nikdo jiný totiž volné peníze nemá. Takže ty peníze se neztratí – jsou to vzájemně výhodné transakce.
        Podnikatelé si také berou úvěry, pokud jsou při smyslech. Podnikatelům se to vyplácí, protože investují do výroby a jejich zisk je vyšší, než kolik zaplatí na obsluze dluhu. Státům se to vyplácí, protože pořídí více, než kdyby investice odkládali. Proto je Maastrichtské kritérium 60 % HDP. To je ta hranice, kdy je zadlužení zdravé.
        Babiš zadlužení vůči HDP snižoval. Správné je porovnávat zadlužení vůči HDP a neuvažovat absolutní částku, neboť ta se pochopitelně zvyšuje s inflací.
        Státy umořují část svého dluhu pomocí inflace. To se dost daří i důlnímu elektrikáři, který spravuje naše státní finance.

        1. Kde si státy půjčují? Od vlastních občanů – OK. Ale také nyní hlavně od zahraničních bank.
          Vlastní nějak vyřešíte, ale cizí vyřeší Vás.

        2. nejde tak o půjčování, ale o důvod, na co se půjčuje. Ukažte mi jedinou smysluplnou investici posledních vlád – např. do infrastruktury.
          Jediné co udělali, že mezi lidi vrhli peníze na dluh a zvedli inflaci. Nic z toho nebylo do toho, co by mělo nějaký dlouhodobý efekt na zvýšení konkurenceschopnosti ČR. Koupili si u lidí čas za peníze lidí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *