29 dubna, 2024

Tribuna

Volná diskuse na jakékoli téma


4 350 thoughts on “Tribuna

  1. https://www.novinky.cz/clanek/komentare-komentar-udery-na-civilisty-se-putin-obraci-k-davno-prekonanym-doktrinam-40412390#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.web.nexttoart

    Polemika se smyslem Douhetovy doktríny. Může být částečně pravdivá, že nezaručuje vítězství sama o sobě, ale nebere v úvahu rozdíl mezi kobercovým bombardováním z druhé světové války a závislostí postmoderní společnosti na elektřině. Současnost závisí na elektrické infrastruktuře víc než před 80 lety. I v USA se říká, že společnost moderní doby dělí od kolapsu a barbarství devět jídel, to jsou tři dny.

    1. Re: Manuel

      Škoda času na čtení. Autor výpotku má předem daný úkol, čím naočkovat čtenáře.
      Samozřejmě, že všechno je jinak. Útokem na zdroje a distribuci elektřiny mají být a jsou postiženy především logistika a výroba.

      Všichni, kdo mají alespoň zbytky rozumu, se diví, že Ivani nesáhli po tomto způsobu boje už na samém začátku operace, kdy zjistili, že SBU naprosto ochromila ukráckou opozici, která měla převzít moc. Viz šedesátikilometrová bezradně postávající vojenská kolona před Kyjevem.

      1. Vsichni co maji zbytky rozumu tvrdili, ze jde o genialni sachistuv plan jak usetrit civily, udrzet ukrajinske jednotky u Kyjeva a s minimem vojaku celne dobyt 7 let budovana opevneni.
        Rusove a Ukrajinci jsou jednoho rodu (c) Surovikin.
        Takze ted maji Donbas na cucky, cirka 200 tisic mrtvych, terorem si znepratelili komplet ukrajinske obyvatelstvo, uz 8 mesicu bojuji o Avdejevku a hranice s NATO se jim prodlouzi o 1500 km.
        At tohle dopadne jakkoliv, z hlediska politicke pritazlivosti „ruskeho sveta“ to Rusove projeli na cele care a, predevsim, do kelu jde jejich heslo „nejsme jako oni“ (mysleny predevsim USA).
        Co se z tehle akce vyvine, to se jeste uvidi. Bud hraji na civilni teror a eskalaci krize za ucelem nasledne dohody z oboustranneho vycerpani, anebo je to predzvest nejake velke ofenzivy. Ktera je ovsem neuskutecnitelna bez mobilizace 800 tisic muzu a vyse, jak jiz v breznu prorokovali gaucovi blabolilove.

        1. Re: Stridor

          Celkem se mi nedaří pochopit, co nazýváte terorem. Ale to je venkoncem jedno.
          Pokud nazýváte terorem snížení plateb za energie a obnovení zásobování, klidně se nechám terorizovat kýmkoli.
          Pokud se vám nelíbí „vypnutí elektriky“, je to standardní prostředek, používaný všemi stranami již zhruba sto let.

          Ivan měl evidentně představy silně se míjející s aktuální realitou letošního února. Můžeme spekulovat o tom, kdo, kde kdy a jak, ale jasný náhled na průběh událostí bude možná až za desítky let.

          1. Snazim se jen popsat to, co vidim: ohleduplne osvobozovany Donbass na sracky atd., vice pisi vyse.
            Co se terorizovani tyce (to je zrejme prilehavejsi, nezli teror, primo a zamerne po civilech nejdou- teror tedy beru zpet).
            Nevim, jak jinak nazvat zamerne niceni civilni infrastruktury, bez navaznosti na velkou vojenskou operaci.
            Surovikin rikal, ze strategii menit nebude, Rusove budou postupovat, jak dosud.
            Ze to doted delali blbe, to neni zrejme jen mistnimu Sakurovi. Ted se rozhodli to delat stejne dal blbe s tim, ze tomu dodaji forzas vypnutim elektriky.
            Vypnuti elektriny samozrejme sve vedlejsi vojenske dusledky ma, ovsem ne podstatne. Tedy jde o terorizovani obyvatelstva, opravdu neznam lepsi termin.
            Predstavte si, ze jste Ukrajinec a Kyjev s Moskvou mate pomerne v pazi. Ale pak vam Moskal zacne hazet bomby na trafa a vam zacne velka honicka s udrzenim existence. Jak byste to bombardovani nazval?
            Staby, sklady, zeleznici nechaji v pohode a likviduji trafa? To preci neni akce proti nepratelskym vojskum.

            1. Nojo, delaji to blbe Stridor uz by byl davno v Lisabonu. Uraa nas mnogo.
              Strelkov sice zmizel, ale zapach zustal.

              To ze nebombarduji staby je lez. Neverim, ze to nevite, takze vedoma.
              Sklady jakbysmet.
              Bombradovat zeleznici? Oprava par tisic, raketa par milionu. Ale nas mnogo.
              Trafa jsou v pomeru cena/vykon o neco zajimavejsi.

              Jeste neco?

            2. Jo, tak Moskal. Pán už převzal ukravínskou rétoriku, to je ale fofr teda.
              Teror a terorizování, to jsou ty správné výrazy. Oni to totiž dělají dokonce i v zahraničí – přímo u nás! Pro etnické ukravínce je člověk z ukraviny, ale s ruským občanstvím cosi ještě míň, než ukravínské hovno, víte? A umí jim to dávat i pěkně najevo, dokonce i ukravínská děcka v českých školách se takto sortýrují.
              Ničemu se nedivím.

            3. Re: Stridor

              Vy máte několik problémů. Jen namátkou:

              1) už předem jste se rozhodl, že Ivan je terorista, kdežto Vasil je mírotvorce a zachránce všehomíra.
              2) naprosto dokonale rozumíte slovům jako – logistika, vojenská elektřina a civilní elektřina,
              3) věříte jen tomu, co hlásá Rááádyjožumpál a píše ÍÍÍÍ-děs.
              4) máte vědecké důkazy, že po dopadu každého ukrajinského granátu z ničeho nic sám od sebe vyroste krásný rodinný domek.
              5) máte vědecké důkazy o tom, že Ivan nepozná raketu PVO od letecké bomby či velkorážního trhavotříštivého dělostřeleckého granátu, a z toho důvodu pálí na civilní cíle těmito poměrně drahými, leč minimálně účinnými raketkami (Rááádyjožumpál asi před hodinou).

              Shrnutí – jste králem této diskuze.
              Dobrovolně se vzdávám, odhaluji bříško a třepu nožičkami.

              1. Jinak se ovsem zda, ze nejpilnejsimi ctenari Radiozurnalu a Novinek jsou obyvatele Donbassu. Nejduveryhodnejsi osobou pro Novorossijce je zatim Putinuv kritik, gaucovy plukovnik Strelkov se 49% hlasu, nasleduje Sojguv kritik Prigozin se 46% a na tretim miste je Aksjonov s 26%.
                Nekdo by jim tam mel rici, ze cesky mainstream keca.
                https://t.me/s/swodki
                Odkaz na konkretni svodku dat nedokazu, ale vysla dnes, v 18:45.

                    1. Re: Stridor

                      Stridor napsal:23 října, 2022 (20:20)
                      Jinak se ovsem zda, ze nejpilnejsimi ctenari Radiozurnalu a Novinek jsou…

                      Já o čtenářích Ráádyjožumpálu nepsal…

        2. Takhle nejak to pisou na aktualne.
          Vyberou si jenom to vhodne, a jeste to pro jistotu pribarvi.

          Nejak jste vynechal EU pred bankrotem, USA v recesi a Rusko vydelavajici na exportch vice, nez kdy drive. A to je jeste rijen.
          Ale to je ocividne mimo rozlisovaci schopnosti gaucovych blabolilu.
          Mimochodem, neni to tak davno, co tu mistni klaka jednoho genialniho stratega
          tlumocila jeho nazor, ze Rusko uz nemuze provest raketove utoky na Ukrajinskou infrastrukturu, protoze mozna pravdepodobne chipy do raket, ale hlavne kvuli zapadnim wunderwaffen, ktere je uz chrani.
          Ze pry sanci promeskali…
          Na to si ted nikdo z te sekty ani nevzpomene, ale o to vehemetneji ty raketove utoky kritizuji.
          Pry teroristicke…

          To, ze Ukrajinci treba dostali pul roku na probuzeni, to genialni strategy ani nenapadne.
          Ale placat o znepratelenych Ukrajincich, jako by to pred tim bylo jine. Ted aspon vi Rusove, s cim maji tu cest a nebudou moc protestovat proti denacifikaci bratrskeho naroda.

          Pokud vam uslo, co se deje na zapade, tak u vlka jsou dneska dvo pekne clanky:

          „Evropané by měli platit mnohem více; Je mi jedno, jestli jsou v recesi. Ukrajina je ve válce, kde brání hranici Evropy.“

          https://vlkovobloguje.wordpress.com/2022/10/23/usa-jsou-frustrovane-zpozdenou-ekonomickou-pomoci-evropy-ukrajine/

    2. Douhet pusobil za prvni svetove, kdy aviatik hazel pumy jeste rucne. Dve, tri, ktere mel pod nohama, jednoduse vymlasknul pres bort, zameruje bystrym zrakem. Jde o leteckou strategii, nikoliv vojenskou doktrinu, to si Svamberk zrejme dobasnil. Jestli je tahle strategie zastarala, to by nejlepe mohli posoudit v Drazdanech, Vietnamu a Laosu, Libyi, Mosulu….
      Jak pisi nize, vychodiska vidim dve: bud je to pouhy teror, majici privest NATO k jednani, anebo priprava ofenzivy.
      Mozne samozrejme je, ze Rusove nic nezmeni: budou bombardovat elektrarny a k tomu postupovat 10 metru/ den, v nadeji, ze Zapad klekne drive, nezli oni.

      1. Re: Stridor

        Pokud jste četl vlkovy čerstvé výběry z US tisku, nějaké zprávy o hrabání po muničně zbraňovém dně už začínají probíhat.
        Totéž platí o ojropských zbrojácích. Už se začínají vymetat pavučiny z koutů a k tomu připočítejte energetický problém, bo zima a není plyn a není uhlí, o nějakých výrobních kapacitách a zásobách potřebných surovin nemluvě.
        Pokud je Ivan schopen udržet lajnu přes zimu, bude pro jedině správně demokratické společenství soudružek a soudruhů jaro hodně bolavé…

        1. Podle meho nakonec budou muset jit na dohodu. Kdy a jak, to samozrejme vyresit nedokazeme.
          Z toho, co jsem tady napsal vyvozuji, ze za nejdelsi konec spagatu budou tahat USA (a nepletu tu do toho jejich vnitrni problemy) a za nejkratsi Rusko, protoze bude mit co nejvice ztratit.
          O EU tu uz, bohuzel, nejde, to je nezajimavy odepsany objekt globalniho reseni.
          Ukrajina je realne demilitarizovana, to se uz splnilo, neologismus „denacifikace“ zrejme znamena zbaveni Ukrajiny politickeho vlivu a nekoliv prevychova, ci likvidace nejakeho procenta obyvatel.
          K tomu muze dojit ruznymi zpusoby, jez budou polozeny na stul az po, anebo s vojenskou dohodou.
          Co k takove dohode povede, je take otazka.
          Dle meho Zapad pomalu chape, ze podpora Ukrajiny nevede k oslabeni Ruska, ale naopak vlastnimu. Rusove zas chapou, ze likvidace Ukrajiny coby politickeho subjektu nejsou schopni stavajicimi silami dosahnout (a rozsireni techto sil je pro ne za hranici rizika).
          Jak tedy pusete, budou hrabat, vymyslet kulissrny a koalice, presunovat jednotky, tlacit hospodarsky a podobne, ale uz nic nevymysli. Tohle je pat, resitelny uz jen eskalaci, neprijatelnou pro obe strany (zatim!). Proto sazim na dohodu a nasledne deleni tak 80:20.

          1. A ktera valka neskoncila dohodou?
            I ta nemecka „bezpodminecna kapituace“ byla dohodou.
            O tech procentech bych polemizoval, ale nechci byt jako Pirati a vlastne cela petikolka, ktera uz si planuje ksefty v Luhansku a jeste neni ani konec rijna.

          2. Re: Stridor

            Dělíte klobásky a jelítka z prasete, které ještě běhá po dvoře.
            Ale když umíte číst rozhlasové vysílání, můžete si to dovolit…

      2. Stridor: Douhet věřil, že jen bombardéry bez pozemního vojska si vynutí kapitulaci. Německo se nevzdalo po Drážďanech. Británie se nevzdala po Coventry. Severní Vietnam ani po několika bombardovacích ofenzívach. Šlo mi o uvažování nad tím rozdílem, že tenkrát společnost nezávisela na elektřině tolik co v současnosti a ani nebylo dost přesných zbraní ke zničení elektrické infrastruktury. Většinou se bombardovalo kobercove. Ve 40. letech si ještě spousta lidí pamatovala dobu před elektrifikaci. Ještě za první světové války mimo velká města ve spoustě zemi elektřina nebyla samozřejmost. Dnes je skoro každý zvyklý na mobil, ledničku, televizi atd. Tenhle vývoj k šetření rozdílu mezi bitevním polem a zbytkem země se mi taky nelíbí, ale začalo to pravděpodobně už v roce 1914. Velká škoda, že se moderní války nemůžou vést jen mezi vojáky mimo místa plná tam žijících civilistů. Nové vedení války, kdy i civilní věci mají vojenský význam a utvoří se fronta napříč celou zemí a bojuje se i v zimě. Ještě Moltke roku 1870 porazil Francii v několika bitvách bez zničení celé země. V Česku roku 1866 se bojovalo s Prusy v oblasti několika vesnic a ne ve všech městech az k jejich zničení. Válka trvala několik týdnů v létě a potom spolu už vlády jednaly. Vojáci nemrzli v zákopech. Rok 1914 je zlom. Potom už nebylo moc možností pro gentlemanství, jaké si prokazovali nepřátele ještě v době Napoleona. Ponorky, bombardéry, plyn atd. Skončilo kolem roku 1916 i dočasně propouštění zajatců na čestné slovo, že se vrátí.

  2. Jen jsem si zdříml …

    Je běžné, že tu a tam se někteří lidé dostanou do společenského hledáčku. Někdy je to záležitostí jednorázovou, jindy může jít o součást nějaké kampaně …

    Teď je u nás v kurzu starost o volbu té nejlepší hlavy státu (ale co to povídám) z těch, co měli tu odvahu(?) a projevili zájem. A začíná líčení v pozitivním tónu a samozřejmě zaznívají i hlasy varovné. Je jasné, že se to nemohlo vyhnout ani naší alternativě. A tak se probírá(propírá) kdejaký detail ze života předmětného jedince, co kdy řekl či neřekl, zda někde byl či nebyl, případně kolikrát přísahal. Včetně jisté obavy, aby ta emotivněji vybavená část voličů do toho bohulibého snažení nakonec nehodila vidle. To je sice v pořádku, ale …

    V dnešní vyspělé době by sice sotva někdo projevil údiv nad tím, že třeba podlahová kosmetička může být vybídnuta k povinnému absolvování nějakého vstupního testu, ale na druhé straně jsem neslyšel, že by nějakému serióznímu (odbornému a odborníky prováděnému) testu byli podrobování naši potenciální zaměstnanci pro místa nejvýznamnější či nejvyšší. Nebo se mýlím a jen mě klame paměť?

    Umím si totiž představit, že kdyby existovala třeba taková nějaká specifická porucha osobnosti, jejíž součástí by byla absence svědomí, mohlo by to být dost zlé. A kdyby to navíc bylo nakažlivé, raději nedomýšlet. A co potom všelijaké přísahy a sliby, kde se slovo „svědomí“ nejspíš vyskytuje? A Tomio by chtěl soudní odpovědnost politiků nebo jak tomu říká …

    Je mi jasné, že moc fantazíruju a že takové úvahy naštěstí nemají žádný racionální základ, ale uznejte – nevysvětlovalo by to ledasco z toho, co nám bylo, je či bude nejasné? Tož zpátky na zem …

  3. Platí to ještě?

    Letošní úroda plodů a semen lesních dřevin je mimořádná
    20.10.2022
    Hradec Králové, 20. října 2022 – Žaludy, bukvice, jeřabiny a další plody i semena mnoha dřevin se letos mimořádně urodily. Do lesů je lesníci brzy vrátí v podobě sazenic.

    https://lesycr.cz/tiskova-zprava/letosni-uroda-plodu-a-semen-lesnich-drevin-je-mimoradna/

    V říjnu hojně žaludů a bukvic oznamuje zimy víc.

    Je-li říjen dlouho zelený, bude leden pěkně studený.

    Když v říjnu dlouho listí nepadá, tuhá zima se přikrádá.

    21. říjen
    Když na Uršulu a Kordulu větry dují, po celou zimu nás navštěvují.

    Když na Uršulu vítr duje, tuhou zimu ohlašuje.

  4. Něco malinkatého na odlehčení 😉 …

    K něčemu se přiznám. Když mne zrána oslovil nadpis „Raději investovat do revoluce“, na chvíli mne pohladila vzpomínka z dětství, když jsme si ve škole povídali o Zlaté kapličce a o sbírce na ni …

    Trvalo to jen chvíli, než jsem upadl do reality A tak nevím, zda mi už v tom paneláku (a s končícím kovidem) nehrabe. Taky to mohlo být nikdy neutuchající naivitou staříka z lontu …

    Ale třeba nejsem sám, koho něco tak přízemního napadlo?

    1. Původně jsem to chtěl přilepit přímo pod ten Vidlákův článek, ale nakonec zvítězila „ohleduplnost“, neb jsem nechtěl trhat tak plodnou diskusi …

    1. “All those territories are an inseparable part of Russia, and therefore all of them are under [our] protection,” Kremlin spokesperson Dmitry Peskov told reporters, when asked whether the regions fall under the country’s nuclear umbrella. “Their security is guaranteed precisely at the same level as the rest of the country.”
      https://thehill.com/policy/international/3696065-russia-annexed-ukrainian-regions-under-nuclear-protection/
      Podle meho je to velmi zamotane, vcetne tech cipu. Taiwan je nejvetsim zakazkovym producentem, nikoliv vyvojarem (ackoliv nejaky vyvoj mit urcite bude). Postavit takovou fabriku na zelene louce je pry otazka 2 roku- z by ji Americani uz meli?
      K tomu dalsi nejasna ruska cervena linie (kolikata uz?).
      Cherson se evakuuje a Peskov ma tu drzost rici, ze poziva stejne ochrany, jako zbytek RF. Ze by se chystali evakuovat Belgorod, Kursk atd.? Pod krytim jaderneho destniku?

      1. Těm lidem kolem hranic „doporučili“ opustit území už v létě.
        To jsou ty růžové linie, které jsou vidět jen přes růžové brýle.

  5. Jen pro referenci – pán si je jistý, že válka na jaře skončí a do léta bude Ukrajina v hranicích 1991 a Rusko utrpí totální porážku.
    https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/sef-spionu-ktery-do-detailu-predpovedel-invazi-v-lete-rusko/r~5806e7624f9611eda9eeac1f6b220ee8/

    Vyplatí se někdy sledovat i věštce a magory…

    Co se mi ale zdá v článku realistické, je ta zmínka o tom, že ruské velení zpočátku předpokládalo vítěžství, ale teď se už jen snaží neprohrát. Přitom toho půl roku na prohře pracovali usilovně, dodávám já.

    Tak jestli bude na jaře litterate a vzpomeneme si, uvidíme.

    1. Bude zalezet na mire podpory Zapadu, zatim tam ale nevidim zabrany a duvod, proc by podpora nemela silit (na zmenu postoje po americkych volbach neverim, at dopadnou jakkoliv). Osobne pocitove to vidim podobne, jako Budanov: momentalne se Rusko snazi neprohrat. Dalsi vyvoj odhaduji na 60:40 ze neprohraje. Otazka samozrejme je, co je to neprohra. Ze se Rusku podari obsadit celou Ukrajinu (byt treba jen svoji spravou) se mi zda vysoce nepravdepodobne. Ze udrzi jenom Donbass se mi ted zda nejrealistictejsi a ze by se stahlo na uzemi pred 24. unorem se mi nezda, ale je to dost dobre predstavitelne.
      Muze mit pravdu katastrofik Nesmijan, tvrdici, ze prohru ma Rusko systemove zakodovanou a ze at udela cokoliv, situace se bude jen zhorsovat. Za coz muzou kleptomanicke moskevske elity, neschopne prehodit vyhybku a stale premyslejici v modu opouzdrene imperialnosti a uzkoprseho cinovnictvi.
      Volba Surovikina byla de fakto paradigmatickou regresi- navratem ke klasicke zakopove opotrebovavaci valce, coz by Nesmijanu pohled potvrzovalo.
      https://telegra.ph/EHffekt-shimmi-10-19
      Opet nerikam, ze to beru cele za sve, z clanku si vybiram okamziky a zkousim je porovnat s trendem, ktery vidim. Ale nemohu rici, ze by Nesmijan mluvil uplne do vetru.
      Samozrejme na druhou stranu nelze vyloucit, ze Zapad klekne drive, tohle je zatim neznama budoucnost.

      1. Podle mě je evidentní, že i kdyby měli štěstí a ustáli tu převahu VSU poslední doby, tak na obrat potřebují podstatně víc vojáků a hlavně změnu konceptu vedení války – koncept strategického vítězství. Což znamená velmi podstatné změny ve vedení země. Bez toho nebude vojákům umožněno vyhrávat ve větším než přísně lokálním kontextu.
        Já momentálně nejsem schopen posoudit, jestli ty změny jsou jen fejkovní, vyvolané panikou z porážek a akutního strachu, anebo začíná docházet ke změně konceptu. Nevím, kdy to budu vědět, patrně jako správný gaučák, zpětně, protože nepozorujeme žádné hromadné popravy Čubajsů, Šojguů a bičování těch, co místo továren na drony nakoupili nemovitosti a jachty.

        Jestli ke změně dojde, poznáme to v lednu, po jejich svátcích. Jestli ne, bude se to šmudlit jako dosud s postupnou eskalací a pak těžko odhadovat konce. Kdyby se destabilizovala Británie a hlavně USA, tak můžeme vysloveně házet korunou.

        1. Korunou si hodim….bozsky Karel!
          Vsadim se, ze nakonec stejne dojde na vyblitky gaucovych plukovniku a mobilizace vyleze na 800 tisic a vice. Mozna oficialne, mozna nejak utajene, jak pise Nesmijan- omezena mobilizace bez omezeni terminu a poctu odvodu.
          Jinak ano, souhlas, vidim to podobne, za coz me nema nikdo rad, ani rusofil, ani rusofob, ani obcan bez vlastnosti.

    2. Re: gogo

      Pětatřicetiletý soudruh elegantně pominul skutečnost, že než přijde léto, budou muset nějak protrpět zimu.
      Z poslední návštěvy nějak nemám dojem, že by výhra klepala na dveře…
      Napíšu to jinak.
      Ivan pořád doufal, že to půjde tak nějak po dobrém. Bez velkých civilních ztrát a bez slz, potu a omrzlin.
      Jak vidno, pomalu otáčí a na civily začíná s*át, a to dosti kvalitně.

      Ještě k tomu soudruhovi. Ono zas není tak velký problém věštit, co udělá Ivan, když máte podrobné informace, co se na Ivana chystá. A současný kazačok se chystal sedm let…

      1. Civily jeste porad sanuje. Ty svoje mnohem vic nez na zacatku ( vzdyt v Kupjansku jim rekl, ue to bali a v Chersonu dokonce evakuuje), ty banderovske pomerne taky. Do sidlist nedztili, na rozdil od nich.

        Problem Ruska je v tom, ze sli strstegicke porazce naproti. Otazka je, jestli jsou schopni to otocit. Je to otazka vedeni, jejich cilu a priorit. Zdroje a nastroje na to maji. Zatim.

        1. Re: gogo

          Kdybych si měl vybrat, tak umřít najednou při bombardirovce, než půl roku chcípat hladem a zimou v sutinách bývalého města.
          Současná situace, kdy Vasil pve městech přichází o teplo, světlo a zejména vodu, bude pro přeživší mnohem horší, než kdyby přežili jeden kobercák a následně odtáhli do západních krajin.

  6. Rozhovor s Aksionovem (hlava Krymu) .. na závěr se shodli, že je potřeba útočit efektivně vším co je k dispozici na ukrajinské cíle.
    https://t.me/yurasumy/5657
    Že je takové inovace ale napadla až koncem října.., když gaučoví desinformátoři a blábolilové to věděli od samého počátku.

    1. Odpoved je prosta: v zari nebylo Rusko jeste pripraveno.
      Chce se to jen trosku zamyslet a prijdete na to sam.
      O Strelkovovi mam protichudne informace: jeden rika, ze byl odveden, druhy, ze odesel dobrovolne.
      Treba to bylo tak napul?

      1. Na jedné straně asi strašně chtěl, na straně druhé přece jen byl jako rezervista FSB vyhrazený pro tyto složky. A celýc h 8 let byl persona non grata za hranicemi RF. Jestli to změnila formální změna statutu těch oblastí na subjekty RF, nevím a spíš o tom pochybuju.
        To, že tam působí, podle mě znamená, že se cosi podstatně změnilo.
        Takže mi z toho plynou dvě možnosti:
        1. Padla surkovská struktura, která mu bránila, takže se mohl dostat do nějakého dobrovolnického oddílu v podstatě legálně. To by byla ta soft varianta změny – tedy že odešel jako bigoš nebo velitel oddílu.
        2. Hrozící kolaps přivedl velení k provedení pár reálných změn, takže si Strelkova mohl někdo vyreklamovat po oficiální linii jako odborníka na boj s diverzanty nebo něco podobného – čímž by v podstatě byl využitý i jeho odborný potenciál.

        Anebo je to ještě jinak, což bych po zkušenostech od února viděl jako nejpravděpodobnější, protože logické a funkční kroky se tam prakticky neděly a když, tak omylem nebo iniciativou zespoda.

        Ať tak či onak, ztratili jsme tím dobrého a informovaného glosátora, a já mám obavy, že napořád. Tím myslím to, že podle mě se už odtud živý nevrátí.

  7. Pomůžeme české firmě, která pomáhá českým lidem?

    Diakonie Broumov nemá dostatek textilu na zpracování, propustila proto část svých zaměstnanců
    19. říjen 2022 08:22

    ……. Diakonie Broumov má po celé republice bezmála tisíc kontejnerů. Věci, které z nich sveze, buď nabízí za symbolickou cenu potřebným, nebo je předává k dalšímu zpracování.

    V poslední době jsou ale kontejnery poloprázdné. „Přivážíme méně a platíme více v nákladech za pohonné hmoty. Je to zkrátka složitá doba.“

    Proč je v kontejnerech méně věcí, může Pavel Hendrichovský jen odhadovat.

    Podle něj jsou dva hlavní důvody.

    „V první fázi si myslím, že to bylo tím, že se hodně materiálu vybralo na pomoc Ukrajině.

    A další aspekt je ten, že se vše zdražuje a tudíž lidé přestali nakupovat nové věci a šetří si materiál, který mají, na horší časy.“….

    …… Diakonie Broumov teď žádá na svých webových stránkách veřejnost o naplnění kontejnerů, případně uspořádání sbírky tam, kde kontejnery nejsou.

    Pro věci by si řidiči sociálního družstva následně přijeli.
    autoři:Václav Plecháček,baj
    https://hradec.rozhlas.cz/diakonie-broumov-nema-dostatek-textilu-na-zpracovani-propustila-proto-cast-svych-8850918

    29 let
    pomáháte s námi
    1993 – 2022

    Pouze s Vaší trvalou pomocí jsme schopni zajistit materiální pomoc všem, kteří ji potřebují.

    Nadále budeme pomáhat potřebným lidem formou materiální pomoci, bydlením pro potřebné a nabídkou pracovních příležitostí pro osoby znevýhodněné na trhu práce.

    https://diakoniebroumov.org/

    Věřím, že firma s naší pomocí oslaví příští rok kulatiny.

    PS S firmou nejsem v žádném vztahu, jenom se divím, že nejsou v médiích výzvy k pomoci, zejména nyní, když jsme ve válce a mnoha krizích.

    1. Zvláštní je, že každoročně , touto dobou byly u nás na Tatranu sbírky právě pro ně. Letos poprvé nic., Proč asi ?

  8. Šéf prezidentské kanceláře Jermak řekl: „Docela primitivní taktika, vzhledem k tomu, že ukrajinské ozbrojené síly neostřelují ukrajinská města – to dělají výhradně ruští teroristé,“

    https://www.novinky.cz/clanek/valka-na-ukrajine-bitva-o-cherson-na-dohled-okupacni-armada-se-chova-divne-40412109#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

    Tím chtěl říct, že Doněck, Luhansk, Horlivka nejsou ukrajinská města?! Od dubna 2014 byla používána strategie jako kdyby nebyla. Ostřelování místo diplomacie. Chtěl tím říct, že byla chyba vysmát se minským dohodám? Takové podvratné výroky by měl vysvětlit agentům SBU. Chtěl tím snad říct, že by bylo lepší civilisty neevakuovat a jejich útěku z bojiště bránit?

    Obyčejný lidi lituju, ale jak má člověk mít sympatie k takovému systému, kde vyvádějí nenormální poradci kolem prezidenta?

  9. Drobná předpověď – do cca konce října se dá čekat masivní ofenziva na západním břehu Dněpru v oblasti Cherson – Kachovka. Kvůli „neškodným“ Himarsům nemají Rusové rozumnou možnost zásobování jak vojska, tak civilistů, takže se dá taky očekávat evakuace západního břehu. Kdo z civilů může, asi odejde, není vyloučeno, že Rusové budou muset tu oblast opustit i vojensky.
    Já si navíc myslím, že se zapojí větší podíl Neukrajinců, než tomu bylo u Charkova, bude to pravděpodobně tlustá tečka za prvním dějstvím války.

    1. Chersonske předmostí je poslední velká oblasty kd fronta není maximálně zkrácená, když vynechán malé záhyby jako Bilohorivka u Lisocansku. Potom proti sobě můžou stát a budovat obranu podél Dněpru ještě hodně dlouho. Je to překvapení, když tam ruská armáda má dlouhé zasouvací linie a most v Kerči je poškozen? Ukrajinská armáda má naopak snazší zásobování, když je to nejbližší fronta od hranic NATO.

      1. Navíc dlouhodobě je viditelné, že si tu oblast chystají. Likvidace Antonovského mostu Himarsy. Tak bagatelizovaná jak z hlediska mostu tak z hlediska efektivity těch raket, přitom se jedná o zcela zásadní věc. Už několik měsíců nemohou efektivně zásobovat, rozbíjeli jim i pontony a přívozy taky nejsou řešení.
        Musí se co nejvíc zbavit civilistů na západním břehu a tato oblast bude asi obětovaná. A jestli USA vyhodnotí, že červené linie pro ně nejsou, může to vést i k reálné porážce – technologii na likvidaci Krymského mostu mají a invaze ze směru Záporoží by znamenala ohrožení zásobování a izolaci Krymu.
        Myslím, že průlom přes Dněpr není jednoduchý ani pro Kyjev, takže bude dost záviset na tom, jestli se z Chersonu stane druhý Mariupol/Stalingrad anebo jestli ho opustí. Z gauče mi to přijde jako poslední dobře bránitelný bod před Krymem.
        O to je zase zajímavější si vzpomenout na první dny války, jak snadno Rusové tuto oblast obsadili, jak nebyla prakticky vůbec bráněná.

        1. Gogo: obsadili ji pravděpodobně zradou některých ukrajinských důstojníků. Potom taky udělala Bankova ulice čistky. Zničit mosty má význam, ale ty pochybnosti se týkaly efektivity raket, kdy musí vystřelit desítky spíš stovky raket než se most zhroutí, ne samotného smyslu ničení mostů. V porovnání se Stalingradem budou obránci města ve větším pokušení ustoupit, když je to pořád poměrně vysunutá pozice má západ. Stalingrad byl tak na východ, že za Volhou už nebyla země k ústupu. Podobný se Stalingradem bude umístění děl a raketom tu na pravém břehu, které před řeku dostřelu na severní předměstí. Novináři mají jasno, že civilistů zůstanou a nápisy že je to zločin je neevakuovat. Civilistů budou evakuováni a napíši, že je to etnická čistka. Jedna věc je vína za rozpoutání války a druhá, že válka se nedá vést čistě. Vždycky jde vytáhnout porušeni něčeho. Je možné zacházet slušně se zajatci a nestřílet na nemocnice, ale v bojích o města někde všecko dodržovat, když asi 95 % města by měli být z bojových akcí vynecháno. Čistě vojenský cíl jsou jen kasárna a vojenské letiště. Obránci nebudou ale čekat v kasárnách na přílet raket. Rozptýlí se i v obytných domech a továrnách.

          1. Mně to obsazení v únoru přišlo spíš Kyjevem nečekané, než že by všude měli svoje lidi. To by se na Ukrajině vykecalo předem.

            Na počtu raket potřebných k likvidaci provozu (nebo i samotného) mostu moc nesejde, když to Kyjev neplatí. Navíc i ta obrana něco stojí, nevím, jestli je dražší prskavka do Himarsu nebo do ruské PVO.

            Každopádně to vypadá, že dojde k operaci podobné Mariupolské, akorát naopak. Lidi podle videí si to uvědomují a odcházejí. Převážejí je přes Dněpr na lodích. To je dobrý indikátor toho, že fakt neexistuje spojení s druhým břehem. To město je odepsané a velký otazník stojí nad tím, jak dlouho ho budou držet, když vlastně nemají bezpečný způsob evakuace obránců.
            Tohle jsem v březnu opravdu neočekával.

            1. Dělostřectvo samozřejmě na levém břehu jsem chtěl napsat. Je to tak velké riziko stát zády k řece.

              Nikdo nevěděl, jak se to vyvine v březnu. Frontu od Doněcku k Bachmutu drží obdivuhodně obrámci opevnění. Kdo to čekal, že vydrží víc než půl roku a nestáhnou se? Ten postup z Krymu přes Dněpr je paradox, že přešli přes úzké cesty v Perekopu, kde je divné, že nebyla ani minová pole. Vesnice před Doněckem silně AFU opevnili, ale cestu z Krymu ani náhodou. ?! Za osm let se k tomu nerozhodli?

              1. Podle dnesni zpravy vojenkora Kotjonka neni stale vyreseno to vojensky nejdulezitejsi. Preklad:
                „Abych byl upřímný, je mi velkou záhadou, proč ruské letectvo stále neútočí na železniční infrastrukturu Ukrajiny. Právě po železnici si dnes nepřítel zachovává schopnost manévrovat se zálohami, převádět živou sílu z jednoho směru do druhého.“

                  1. Smysl bych viděl v zachování cesty pro masovou migraci Ukrů do Evropy, po té co zhasne poslední elektrárna, teplárna a vodárna.
                    Pak EU bude mít co dělat s dalšími miliony migrantů při současných problémech co již má…

                1. Re: Stridor

                  Psal už o tom Králík´62
                  Letectvo je eliminováno součinností ukrácké PVO, US satelitů a US letounů včasné výstrahy.
                  Ukrácké radary se spouštějí na velmi krátký čas do předem vytipovaného prostoru, který je určen přebráním dat od amerických přátel. Ivani nestíhají tyto radary zaměřit, tudíž je efektivně eliminovat.

                  Stejný postup byl vyzkoušen už v Gruzii, v r. 08. Gruzie je ale malá a Ivanům se podařilo poměrně rychle oba dva komunikační vozy lokalizovat a zabavit je i s osádkou.

                  1. Tomu nemam duvod neverit, ale na zeleznicni uzly nemusi utocit jen letectvo. To nahore je citat Kotjonka, kdo vi, jak obecne to myslel, ale jenom na letectvu bych nebaziroval. Nekolik dnu jsou raketami niceny trafostanice, ale ne zeleznice (tady zas nemam duvod neverit Kotjonkovi).
                    A mam to z vice zdroju, i vysvetleni jsou ruzna- od konspirativnich (nekdo to Rusum zakazal), az po ryze pragmaticka (Rusove cekaji na soustredeni techniky, aby ji mohli lepe znicit).
                    Nicmene je za nami uz skoro 8 mesicu boju a mrtvi se pocitaji zrejme na statisice- ovsem po celou dobu zeleznice funguje.
                    Tady uz selhava veskera logika. Nemuzou letadly- mohli raketami. Dockali se soustredeni techniky, presto Rusove nezautocili- a byla z toho ztrata uzemi.
                    Druhou stranou teze mince je, ze Rusove presne vedi, kde se pred ofenzivami soustredi ukrajinska vojska (placdarmy- z franc. place d’armes), presto nejsou napadana a nicena artilerii (letectvo opet tedy vynechme).
                    Mam z toho celkovy dojem, ze Rusove z nejakeho duvodu trvaji na udrzovani fronty v chodu, ale vubec netusim proc.
                    A jak si ostrelovali elektrarnu, tak ted si urcite na Cherson vypusti prehradu.

                    1. Dají se raketami zničit mosty a potopit trajekty na velkých řekách, ale i ty most jsou hodně odolné. Elektrárny se těžko opravují. Železnice se dá opravit rychle a rakety jsou drahé. Je jich jen omezený počet i výroba. Zničení železnice může zpomalit reakci na ofenzivu, ale v týlu daleko za frontou, koleje opraví rychle. Elektřina je Achillova pata moderní civilizace.

      1. Putin vyhlásil v těch 4 oblastech „válečný stav“, u nás asi bychom řekli stanné právo, nevim, jestli je to ekvivalentní.
        Mimochodem je to další věc, kterou ten pán blábolí a opakuje po zde tak nenáviděném Igoru Ivanoviči, který tohle považoval za elementární věc, kterou je třeba udělat, aby byly legislativní podklady pro rozhodování a konání v bojových a blízkotýlových zonách.
        Tj. právní jistota obou stran a možnost efektivního volání k odpovědnosti.

      1. A v příštích letech další takové sumičky. Alespoň podle těch návrhů státních rozpočtů co jsem zatím viděl…

  10. Zprávy nesedí. UA hlásí, že sestřelili 85 % íránských dronů, ale česká média píší o velkých škodách způsobených drony a nutnosti dalších dodávek zbraní proti nim. Takové škody těžko způsobilo 15 % dronů. Možná půlku mohli sestřelit.

    1. Klamou obě strany. Blahé paměti, Plastelínci zkusili svými Kásamy (taková místní variace na Katuši na bázi motoru z cukru a dusičnanu draselného) zahltit protivzdušnou obranu Izraele. Ty jejich rachejtle jsou za hubičku, nesou pár kilogramů nepříliš výkonné trhaviny (AN+co dům dal), a uletí asi 20 km (nejsou ani naváděné nebo řízné, = velmi nepřesné, stabilizace šípová, žádné vektorování tahu, trysek několik pro eliminaci asymetrie tahu – prostě improvizace, hrubá kovařina ), prostě raketa typu zemně-„někam“ zemně. Akorát rachejtle pro Iron Dome je o mnoho řádů dražší a žádná ochrana není 100% takže některé Kásamy přeci jen dolétly.
      https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezn%C3%A1_kopule

  11. Tak jsem vám navštívil katedrálu konzumu. Kaufland, přesněji. No, ve srovnání s Pšonky (tamní Lidl, především) si dovolím citovat Ivo Jahelku : „To vás pánbůh trestá, že se nemodlíte.” byť ten to použil v jiném kontextu.
    Nejen, že Pšonci mají 0% DPH na základní potraviny, ale také reálnou konkurenci. Protože je jedno jestli nakupuji v Lidlu nebo v Kauflandu. Až na různé akce jsou ceny prakticky shodné. A dojal mne cukr, 4x dražší než loni. Je to ovšem cukr vyrobeny loňi, protože letošní cukrovka se teprve sváží z polí…

  12. Poznámka a praktická demonstrace toho, že vlády tvoří jen „prasata z jednoho chlívku“. Aby zase někdo neměl sny o koalici Babiše s nějakým normálním subjektem. Babiš se může snadno spojit s Piráty nebo TOP09, protože jsou z jedné stáje, byť se strkají u jednoho žlabu. Ale eurobolševik nikdy nedovolí vstup nesystémového hráče. Respektive udělá proti tomu víc než maximum.

    https://cz24.news/brutalni-totalitni-eurohujerska-politika-v-praxi-ve-svedsku-vznikla-nova-mensinova-vlada-nejvetsi-pravicova-strana-sd-v-ni-byt-nesmi/

    „A opět připomínám, že SD nesměla vstoupit do vlády na základě požadavku europarlamentní frakce Renew Europe, ve které působí Liberálové, kteří jsou součástí nové švédské vládní koalice. Strana, působící v této Macronově frakci, musela ještě před volbami slíbit, že s SD do koalice nepůjde. V opačném případě by došlo k vyloučení strany z frakce.

    To je velmi důležitá informace pro ty z vás, kdo předpokládáte, že by v případě většiny pro ANO a SPD vznikla z těchto stran koalice. To se ovšem nikdy nestane. ANO je totiž ve stejné frakci jako švédští Liberálové – tedy v Macronově Renew Europe, která za žádných okolností podobnou koalici nedovolí. Jde o nejvíce eurohujerskou frakci vůbec – s nejpřísnějšími pravidly.“

    1. Ani bych si nepřála vstup SPD do vlády. Za téhle situace by se jenom zkompromitovali.
      Momentálně se snad ani nedá nic smysluplného dělat. Ať se v tom placaj ti, kteří to zavinili.
      SPD se na organizaci Majdanu nepodílela.
      Opozice nastoupí až přijde čas.

  13. Ostrá diskuse europoslanců: David by jednal s Putinem. Je jako Hitler, opáčil Pospíšil
    Jediným způsobem, jak zajistit mír v Evropě je válečné vítězství Ukrajiny. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS to pronesl europoslanec Jiří Pospíšil (TOP 09). Ruského prezidenta Vladimira Putina přirovnal k Adolfu Hitlerovi a dodal, že se s ním nedá domluvit. Europoslanec z SPD Ivan David ve vysílání naopak jednání podporoval.
    https://cnn.iprima.cz/s-hitlerem-se-taky-nedalo-domluvit-putin-je-to-same-rika-europoslanec-pospisil-190321

    1. Před rokem 1945 nebyly jaderné zbraně. Několik dalších rozdílu by se našlo. Oni sází na to, že Kreml by je nepoužil, prý protože Němci nepoužili chemické zbraně z obav z odvety ani roku 1945.

  14. Nedělní chvilka poezie

    Vdávalo se motovidlo,
    bralo sobě staré bidlo.
    Všechny ptáky si pozvalo,
    jen na sovu zapomnělo.

    Jak to sova uslyšela
    hned na svatbu přiletěla.
    V první tanec vzal ji vrabec,
    šlápnul jí na pravý palec.

    Vrabče, vrabče, ty jsi hloupý,
    nešlapej mi na pazourky!
    Kdyby tu nebyli hosti
    chřestily by v tobě kosti.

    Ale že jsou tady hosti
    nechci dělat mrzutosti.

    🦉🐦

    Tuhle říkanku naučila jedna babička ze Zlivi hodně dětí, vnoučat , a dokonce i jednu pravnučku.

    1. Zajímavé o těch kovech, i když v obecnosti známe. Zbyte je na mě moc esoterický 🙂
      Tiktok vůbec neznám, ale předpokládám, že brzy začnu používat z důvodů konspiračních.

      1. No jo, jenze matematika, ktery nemluvi esotericky, nema smysl poslouchat. Pokud tedy sam nejste matematik 🙂 Predmetem matematiky je aplikovana metafyzika, jeji obecne zavery musi byt podany esotericky, jinak to nejde 🙂

        1. Ale on tam o matematice nemluví. Motá se kolem inflace, bitcoinu a pak ten nešťastný TikTok .
          Pravdu má v tom, že superelita rabuje už bez ohlednu na reakce a protesty, už to ani neskrývají.

  15. Já také čtu aktualne.cz, idnes, seznam – a to ještě neznamená, že s nimi nějak souhlasím v důležitých věcech.

    1. Ono je mozne i to, ze Novinky ctou pouze a vyhradne ctenari, kteri s jejich obsahem zasadne nesouhlasi, a to v nicem.
      Mmch: gaucovy plukovnik Strelkov odjel coby dobrovolnik na frontu, od sveho vypovezeni do sjednoceni uzemi mel na Donbas zakaz vstupu.

    1. Naopak, neni to nemecka akce? Vzdyt plyn bude NATOvsky, molekuly nesvobody odfiltrovany na ciste demokraticke zbozi. Turecko nakoupi- Turecko proda. A Turecko my mame radi, preci mu platime miliardy za ochranu, no ni?

      1. To je pravda. Plyn bude NATOvský.
        😀😀😀
        A potom že nemají Dojčové za ušima. 😀
        Někdo tady dal, že v Kolíně nad Rýnem poprvé svolává muslimy k modlení muezín. Ze dvou amplionů.
        A fšichni jsou spokojení. Němci si přitopěj, milovníci Alláha se pomodlej, tak je to správné, tak to má být. 😀A na letošního Silvestra všechny holky v hidžábech. 😀

  16. Zdravím všechny a preppery zvlášť. Když jsem si otevřel odkaz na ing. Štěpána na „Tytrubce – Youtube“, na liště mne zaujalo videjko od kterési mámy, z kterési bývalé jugošky. Jde o konzervaci masa. Na svém účtu má další zajímavé videa na různé další potravinové konzervy. Vložil bych to do rubriky „Vaření v kotlince“, ale od června tam nic nepřibylo, tak to raději dávám na Tribunu.
    https://www.youtube.com/watch?v=9zB2_GSQ4gY

    1. Nemo, je to zbytečně komplikované. Paní zřejmě nemá zavařovací hrnec. Na jeho teploměru je označeno co a na kolik zavařovat. řepa 60, hrozny-70, pasteizace mléky-75,měkké ovoce 80, tvrdé a šťávy-90, mas, houby a zelenina 100. Maso jsme jen posolily a zvařily. Hodilo se pak na ledacos.

  17. Putin prohlasil, ze dalsich utoku na ukrajinskou infrastrukturu netreba, mezi tim hori belgorodska trafostanice, zasazena ukrajinskou raketou. Tomu rozumi jen v Kremlu, ovsem jak ctu, tak uz toho zacinaji mit plne zuby i bezni Rusove a i proputinovsti blogeri.

      1. Treba tady:
        http://worldcrisis.ru/crisis/4160632
        Je to velmi spletita situace, plna mensich krizi na ruznych urovnich. Na Putinem vyhlasene ukonceni utoku reagoval velmi kysele Boris Rozin, co ma pres 800 tisic sledujicich, nekde to tam v prispevcich dnesniho dne je, dohledavat to nebudu. Banalizovat tuhle situaci ted neni na miste, rekl bych.

        1. Proputinovsky wargonzo, co pise „soudruhu Putinovi“ ma 1,2 milionu sledujicich, tuhle zpravu cetlo 2,4 milionu…tedy s vasim „vlastne ano, nekteri“, nemate tak uplne pravdu, pri takovychhle cislech uz nelze mluvit o nekterych.

          1. Já také čtu aktualne.cz, idnes, seznam – a to ještě neznamená, že s nimi nějak souhlasím v důležitých věcech.

    1. Re: Stridor

      Asi nejste schopen pochopit rozdíl mezi slovy „ukrajinská“ a „ruská“.
      Až budou mít Ivani roztřískanou infrastrukturu, jako Vasilové, můžete začít srovnávat.
      Ale jen začít.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *