21 května, 2024

Svatého Václava nám může závidět celý svět, protože byl chcimír

Dnes máme svátek českého zemského patrona svatého Václava. Parlament tento den zařadil i mezi státní svátky a dny pracovního klidu. Stará Boleslav, v níž byl vévoda Václav zavražděn ve vratech kostela, v němž hledal azyl, je místem tradičních svatováclavských poutí. Křesťané však mohou tomuto světci vzdát hold i v ostatních kostelech na českém území, kde je zemský patron každoročně 28. září připomínán a oslavován.

V kostele svatého Mikuláše v Horní Stropnici dnes spolu s farářem ze servítského kláštera Božího milosrdenství v Nových Hradech, který farnost spravuje, svatováclavskou mši koncelebroval slovenských kněz, jež naším krajem právě projíždí. Dostalo se mu cti pronést kázání o svatém Václavu a jeho řeč byla tak zajímavá, že považuji za důležité se s Vámi o její obsah podělit. Podle slovenského kněze nám může zemského patrona závidět celý svět. Jako český vévoda měl dar Ducha svatého. Na srdci měl „jen“ dvě věci: Boha a dobro pro český národ.

Přál bych si, aby kázání bratra ze Slovenska mohlo dolehnout až k uším lidí, kteří nám dnes vládnou. Moc by jeho slova potřebovali slyšet jako připomínku, jak by se při správě země měli chovat.

Podle slovenského servíty svatý Václav jako vládce usiloval o jednotu, svrchovanost a nezávislost českého národa. Tyto Václavovy cíle ve svém kázání neváhal pro zdůraznění jejich významu opakovat dvakrát. Za nejcennější hodnotu Václavova díla však vyzdvihl jeho neustálou snahu o mír a zabránění krveprolévání. Podle svatováclavské legendy se před bitvou sešel s kouřimským knížetem Radslavem, aby s ním jednal o tom, zda je možné se vyhnout zbytečnému vzájemnému vraždění mezi českými kmeny. Podle Dalimilovy kroniky při tomto jednání Radslav spatřil nad Václavem zářící kříž a po jeho boku 2 anděly. Padl na kolena a ustoupil od záměru s Václavem válčit. Slovenský bratr ve svém kázání připomněl Václavova slova smíření: „Jdi v míru Radslave, nechci Tvoji krev, nechť jsou naše kmeny nadále svorné jako bratři“.

Servítský bratr ocenil i další část Václavovy mírové politiky, za níž byl zemský patron v minulosti lidmi nedostatečně znalými historických souvislostí neprávem kritizován. Onen tribut v podobě 300 volů a 50 hřiven stříbra, který se Václav v mírové smlouvě s východofranským králem Jindřichem zavázal platit jako daň z míru. Zde je místě poznamenat, že podobný poplatek před Václavem platili i někteří jeho předchůdci, takže označovat jej za „pachatele“ závislosti na Říši, jak bylo později uváděno, je věcně nesprávné. Stejně jako označování této platby za výraz závislosti českého vévodství na Říši. Tributum pacis, neboli daň z míru platil Jindřichův předchůdce na východofranském královském trůnu Arnulf maďarským nájezdníkům podle smlouvy, v níž se výměnou za drahé kovy Maďaři zavázali nenapadat a nepustošit Arnulforvy provincie. Přesto se nikdo neodváží tvrdit, že by Německá říše byla podřízena Uhrám.

Jak Arnulf, tak i Václav správně pochopili, že lidská krev a možnost klidného rozvoje země je cennější než několik volů a nějaké to stříbro. Uvědomit by si to měla i slečna Černochová, kterou bloger Petr Vlk výstižně označuje jako „krvavou harpyjí z Kulaťáku“ a s ní celá vláda. Mír totiž dává možnost obchodovat s dříve znepřátelenou stranou, což zase přináší blahobyt. Válka přináší jen smrt a zkázu.

Dnes ostatně odvádíme do Němec na nezdaněných dividendách mnohem více než 50 hřiven stříbra. Když občas čtu, jaké nehoráznosti vypouští z úst čeští ministři, poslanci, senátoři, nebo prezident, často mě napadá, že by nebylo od věci zase jednou odvést do Němec i ty voly. 200 poslanců + 81 senátorů + 18 členů vlády a PePa z Hradu představují přesně ty tři stovky.

Dovolím si slovenského kněze drobně doplnit v obraně svatého Václava. Náš zemský patron na rozdíl od Fialové vlády do země nikdy nepozval cizí vojska. Jindřichovy oddíly ihned po sjednání mírové dohody ze země odtáhly. Žádné stálé posádky jim nebylo povoleno si zde zřídit a Václav se ani nezavázal umožnit jim na českém území volně operovat. Natož aby jim poskytoval imunitu před českými soudy.

83 thoughts on “Svatého Václava nám může závidět celý svět, protože byl chcimír

    1. Tak vzhledem k tomu, že v tabulce jsou uváděny parametry Pz. III a Pz. IV pozdějších (druhoválečných) verzí, je myslím zbytečné číst zbytek. Pokud označujete jeden z nejlepších předválečných tanků LT-35 jako tančík, opravdu naznačuje jak jste se situací obeznámen.

  1. Správně připomenuto, že i tehdejší německé státy platili Maďarům za mír a neznamená to, že by se stali součástí nějaké maďarské říše. Tehdy to bylo běžné zaplatit v situaci, kdy se vládci vést válku zrovna nezdálo výhodné. Platba za mír na několik let. Boleslav I. potom pravděpodobně měl štěstí, že když po 14 letech války Ota I. oblehl hradiště, kde byl jeho syn a proto už musel vyjednávat, země byla válkou vyčerpaná, dokázal vyjednat mírné podmínky a vyhnout se kapitulaci. Pravděpodobně proto že Ota potřeboval českou pomoc. Potřeboval z Boleslava udělat spojence a ne ho zničit. Věděl, že 20 let zaplaceného míru s Maďary už brzo skončí. Češi na Lechu bojovali v nejtěžších místech po boku rytířů německé Legie Regio a utrpěli velké ztráty, takže byl to i český podíl na ukončení maďarských vpádů, dosazení Arpádovců na trůn a přesvědčení Maďarů k přijetí názoru, že doba nájezdů skončila a je čas se usadit a nechat pokřtít. V dalších generacích Maďaři už chránili východní hranice přes kmeny ze stepí před Kumány, Polovci a Pečeněhy. Sv. Václav jde mocný symbol, ale bohužel o skutečném knížeti víme jen málo doloženého, dokonce i Kosmas po necelých 200 letech nevěděl nic bližšího o událostech ve Staré Boleslavi. Věděl jen, že bratr zabil bratra, ale už ne proč a co si tam řekli.

  2. K Václavovi a Boleslavovi:

    V mlžných začátcích českého státu s vyskytují tato dvě jména. Písemných pramenů pomálu. Hlavně o Václavovi.

    O Boleslavovi se ví. Podle kronik se úspěšně ubránil vpádům z Říše. Pak, po dalších katarzích uzavřel přijatelný kompromis.

    o Václavovi se ví méně – nebo ještě méně. Vše, většina, co o něm víme je součástí legendy vytvořené legendy. Ale ta legenda byla pro Český stát docela důležitá a je dobře, že je sv. Václav dnes připomínán státním svátkem

    1. Re: Admirál

      Jsem ten poslední, kdo by kopal do sv. Václava, chybí mi oprávněný a zejména prokázaný důvod.

      Nicméně co se týká legend asi tolik. Setkal jsem se s několika „legendami“ v užší i širší rodině. A po odkrytí naleštěného nánosu to byl docela HUMÁČ!!!
      Něco jako pointa ve filmu „Po strništi bos“. Pochopitelně mám na mysli postavu ztvárněnou O.Kaiserem, kterýžto jako rodinný vyvrhel nejdříve zachránil rodinný statek a pak jako jediný z gaučových generálů zvedl prdel a šel něco dělat proti německým vojákům. Sice dost pozdě – o přínosu takové akce můžeme vésti dlouhé diskuze – ale přece jenom.

      Abych se vrátil ke své rodině, resp. k jádru svého vstupu – po období nepřekonatelného nutkání hledat pravdu jsem nyní ve stavu nepřekonatelného nutkání rychle a bezpodmínečně ji pohřbít.

    2. Asi tak. Vše, co dnes připisujeme Václavovi, má na svědomí Boleslav a křesťanští legendisté. Boleslav se Václavovým jménem přihlásil ke křesťanství a Boleslav vybudoval český stát navzdory Sasům (Němcům). Takže, když slavíme sv. Václava, vzdáváme hold Boleslavovi. To jsou ale paradoxy!

  3. Jen bych připomněl jeden kontroverzní názor, sv. Václav možná nikdy nežil. Existuje relativně známá spekulace, že Václav i Boleslav jsou dvě podoby téhož jména s významem „více slávy“. Možná šlo původně jen o nějakou aluzi na Ježíšův život – symbolicky zemřel slaboch Václav a z něj povstal rozhodný muž Boleslav. Ve středověku bylo, pokud vím, běžně zvykem připodobňovat posmrtně životy významných osobností osudům známých postav z Bible. Jinak existuje i dalších pár spekulací, jak to možná vlastně kdysi bylo (nebo nebylo).

  4. Přženádhjerný sarkazmus!

    Tohle už není legrace. Dezolátní scéna s proruskou podporou opět zaútočila na pilíř naší demokracie Víta Rakušana. Záminkou se tentokrát stal šifrovaný mobilní telefon, který byl přitom pouhou hračkou pro děti.
    Už jsme si zvykli, že dezoláti a proruští dezinformátoři bezhlavě a nevybíravě útočí na vše, co drží v této nelehké době nad vodou naši liberální demokracii. Zvykat bychom si na to tedy rozhodně neměli, ale víme to a učíme s tím bojovat.

    Naše média (a máme na mysli ta důvěryhodná a spolehlivá) a naše vláda dělají vše, co je možné, a právě ministr vnitra Vít Rakušan stojí neochvějně v čele tohoto boje za hodnoty, kterých si naši zodpovědní občané váží a za něž jsou často schopni obětovat nejen své osobní pohodlí, ale i leckterou životní jistotu. Ona jim totiž naše liberální demokracie za to stojí.

    Zdroj: https://ladislavpokorny.blog.idnes.cz/blog.aspx?…

    1. Re: berkowitz

      TVL, to je ale 3,14-us.
      Ve kterém foliovníku to pěstujou? Tohle přeci nemůže vybujet jen tak samo od sebe.

      Tedy abych psal na rovinu, mne ještě VÍCE uchvátil nadpis předchozího vratku o PePovi.
      Prej velikán, který si to navíc odmakal.

      Čím toho kokota podlévali?

    1. Vitam manzele Kunstekovi a ojedinelou skutecnost , ze s nami diskutuji..
      Muze to byt prinos i pro ne..
      Nova dosazena elita nahradniku za vladu je radeji nekde schovana.
      V litem boji za narod z podia. Mnoho slov , mnoho slov. A kdo umi ten dela.
      A kdo ze , u nas delal ty svate..
      Nemam povedomost o tom jak vznikla idea postavit sochu sv. Vaclava na Vaclavaku,
      kdo byl u toho a kdo dal penize atd..
      Ale potom okupanti prisli k hotovemu a jeste rad Svatovaclavske Orlice zavedli.
      A ze by to nejak souviselo?

      1. Myslíte tím, že sochař Myslbek, který na soše pracoval drahně let, byl německá pátá kolona? To asi ne, že… ze zdejší diskuse vyvozuji, že Václav leží někomu hodně v žaludku. Důvod netuším a nemyslím tím přímo vás. Každá myšlenka, každý symboů se dá zneužít, o tom můj muž v článku také píše. Pro většinu lidí je svatý Václav patronem české země. Jistě se to někomu nemusí líbit, raději by Boleslava, nebo žádné svaté, a jak říkám, nehodlám vést náboženské války 400 let po Bílé hoře.

        1. Nekdo dal namet , zakazku a penize sochari. Urcil kde socha ma stat.
          Vsem na ocich ..
          Vetsina lidi je omsele klise, patrim k ty vetsine a bez potizi,
          jen sem mel napad.
          Zadny valky nevedu , jen sem poukazal na souvislosti.
          Zneuziti symbolu muze pramenit v nekterych historickych
          udalostech , ktere zapricinily, ze jich nacista pouzil. Moh pouzit.
          Nejsou lepsi ty symboly bez moznosti zneuzivani..
          Diky za odpoved.

    1. Nestačil.

      On totiž, pokud si článek na Nové republice opravdu pečlivě přečtete, všimnete si, že pod článkem tam je odkaz na Litterate.cz jako na zdroj.

      Z toho se dá vyvodit, že páně Kunštekův článek na Litterate.cz je původní, a Nová republika ho (jen) převzala.
      Asi je na místě zdejší blogy tolik nepodceňovat. Kunštekovi ho svým psaním posouvají, málo platno, na vyšší level.

      Teď ještě posunout na vyšší level ty čtenáře.

      1. Tak noticku jsem přehlédl, omlouvám se, ale s druhou částí vašeho názoru si dovoluji nesouhlasit. Podle mě minimálně paní Kunšteková se zabývá tématy, kterým se kdysi říkalo komunální.
        Ale je to věc názoru. Nemusím to číst a taky to nečtu. Pokud má nadpis mnoho slov, nečtu.
        A je mi divné, že autor si odněkud přebírá vlastní článek.
        Vzhledem k tomu, že tato publikační činnost tady není placená tak to ale není podvod.

        1. Číst mě samozřejmě nemusíte, jsem-li pro vás se svými starostmi o hygienu ve školách málo vznešená, ale AUTOR ŽÁDNÝ ČLÁNEK NEPŘEBÍRAL, PSAL HO PRO LITTERATE. Kdo ho použil dál, s tím už nic nenadělá. Jasné?

  5. vloudila se chybička ,, kde je zemský patron každoročně 25. září připomínán a oslavován “ – nemělo by být 28. září ?

  6. Ve Staré Boleslavi na Mariánském náměstí se konala tradiční poutní mše, kterou vrcholí Národní svatováclavská pouť. Mši celebroval kardinál Dominik Duka, kázání pronesl litoměřický biskup Jan Baxant. „Kdo je slušný, byl slušný vždycky; kdo byl věrný, je věrný i teď; kdo se točí s větrem, točil se s větrem i dřív. Kdo myslí, že teď přišla jeho chvíle, myslel vždycky jen na sebe. Nikdo se nestává přeběhlíkem, kdo jím nebyl vždycky. Kdo mění víru, žádnou víru nemá. Člověka nepředěláš, jen se ti vybarví,“ pronesl Duka mimo jiné před prezidentem republiky Petrem Pavlem, který se mše rovněž účastnil.

  7. Víte, kritikové sv. Václava by si měli položit otázku, jestli je lepší si umanutě rozbíjet hubu v boji se silnějším nepřítelem, nebo platit tribut a budovat stát, abychom v budoucnosti byli natolik silní, že si zajistíme mír i bez tributu.

    1. Souhlasím! Export volů by opravdu mohl být prospěšný našemu státu. Jen bych ten vývoz genderově rozšířil i na jalovice.

    2. J.H.
      Jasně, je to takové katolické.
      Neprotiv se vrchnosti. Udeří-li tě nastav, druhou tvář. On po mě kamenem, já po něm chlebem.
      Vlastně v roce 1938 a 1939 jsme se zachovali přesně podle této rady, proč si rozbíjet hubu v boji proti silnějšímu nepříteli, když se můžeme podvolit a v klidu pracovat pro vítězství Říše. Že během války zahynuli tisíce vlastenců v boji a na popravištích, to jsou jen takové vedlejší ztráty. No a zlomená morálka? Co to je morálka, čest a láska k vlasti? To se dneska nenosí.
      Nezlobte se, mě je mnohem sympatičtější Václavův bratr Boleslav I. Sice možná bojoval předem ztracený boj (ale asi bojoval dobře, když válka se Sasy trvala 14 let). Nepřátelé se ho tak báli, že u nich získal přezdívku Ukrutný. Nakonec se podvolil, ale podle posledních historických výzkumů nebyl leníkem Oty I (jako Václav Jindřicha I) ale jeho spojenec, který si dělal vlastní politiku. Boleslav I se dá označit za skutečného zakladatele českého státu, nikoli Václav.
      Stejně jsme zvláštní národ. Oslavujeme člověka, co by se dal označit jako kolaborant s Němci (proto byl taky jeho mýtus podporován římskokatolickou církví, a německými okupanty za Protentokrátu), je to dokonce náš světec. Ale asi ho tak opravdu vidíme, protože slavíme jeho smrt, nikoli narození.

      1. Re: crusader

        Ou ma gááád, už zas.
        V r. 38 jsme NEMĚLI šanci vůbec na nic. Máte toho hromadu na ACZ i na Vidlákových kydech.
        Pochopitelně ode mne.
        Nicméně dobrovolně přiznávám, že jsem opisoval. Moudra nepocházejí z mé hlavy, nýbrž z pera pána, který tyto události studoval do poměrně značné hloubky.

        A jen tak pro formu si spočítejte délku hranic tehdejší ČSR a spočítejte si počet sousedních států, které nevznášely územní nároky. Já vím jen o Rumunsku.

        1. Taky se o to dost zajímám. Jediné, v čem měli Němci převahu bylo letectvo. Jenže začínal podzim a to moc letových dnů nebývá. Podle posledních výzkumů neměli Němci střelivo a pohonné hmoty na víc, než dva měsíce bojů. Měli jen dva vycvičené ročníky vojáků (povinná vojenská služba byla obnovená v roce 1935), pro mírové obsazení našeho pohraničí museli povolat dokonce i vojáky, co bojovali ve WWI. Většina německých tanků se našim tankům nemohla postavit v přímém boji. Proti našim 330 LT-34 a LT-35 mohli postavit zhruba 120 tanků Pz.III a Pz.IV (z nich část u výcvikových jednotek). Zbytek (Pz.I a Pz.II) byly krámy, co se daly prostřelit kulometem a naše tanky ohrozit nemohly. K tomu opevnění, i když nedokončené. Ono to tak jednoznačné není.
          Hitler blafoval a vyšlo mu to (jako v Porýní).
          Polská armáda se s naší nedala srovnávat, ale přesto proti Wehrmacht bojovali.
          Němci naší kapitulací získali kompletní výzbroj pro 40 divizí. LT-35 v německých službách rozdrtily Francii a dojely až k Moskvě.
          V březnu 1939 se už nic dělat nedalo.

          1. ale podle mne nejzavaznejsi argument byl, ze by nas mocnosti ktere podepsaly mnichov oznacily za viniky valky, nebot jsme tento bajecny pamflet zajistujici mir neakceptovali. ano padlo mnoho statecnych lidi pri odporu v protektoratu a kdyby se rude armade nepodarilo pres nase uzemi dojit do berlina, tak by nastala genocida, ale to si myslim , ze benes nemohl tusit ani v tech nejdivocejsich snech. takto byly ztraty na zivotech vyznamne nizsi nez v primem stretu a o dusledcich coby viniku valky nemluve.

          2. Re: crusader

            Vy jste fakt komik.
            Podejte si ruce s Gerdem, i když ten už tu moc nechodí.

            Abychom hodnotili obě strany:
            čs. tanky – stejné hovno, jako ty německé, to se pak prokázalo v Rusku.

            Letectvo – sto let za opicemi

            Dělostřelectvo – nula

            Kulomety coby alespoň nějaká podpora pěchoty – o ničem. Pomalé, poruchové, náročné na obsluhu.

            Opevnění nula, protože nedokončené a bez jakýchkoli těžkých zbraní

            Bojové zkušenosti – nula. Německé taktice boje pozemního vojska neměla čs. armáda šanci konkurovat. Nezapomínejte, že Němci první válku neprohráli na válečném poli, právě naopak.

            A lehce jste vynechal existenci FLAK-u 18, resp. 36 a 37, který spolehlivě decimoval jak sovětské Téčka a KV, tak se osvědčil i při probíjení betonu na M-linii.

            1. Prosim vas T. nechte uz tech nesmyslu.
              Vy ste chytrej a jesitnej az to mlati vo schody.
              Nechte ty veci na jiny.
              Vasi nemci neprohrali valku , sedeli v zakopech a v kanalech,
              ale ted meli na nas utocit.Do plnejch.
              Vy ste Clownsewitz.

            2. Jediný komik jste tady Targusi vy, a nepomůže tomu ani Váš slovník.
              Proto Němci to „hovno“ s velkou radostí zařadili do výzbroje Wehrmacht.
              Nevadí Vám, že od roku 1938 do roku 1941 uplynuly tři roky, což je ve válce obrovská doba (i ve vývoji zbraní). Ty hovna, jak jste napsal, zabudované do Atlantického valu, likvidovaly ještě obrněnou techniku na plážích v Normandii v roce 1944 ve službách těch proti kterým byly určené.
              Ty tanky byly úplně na hovno, jen porazily Francii a dojeli až pod Moskvu.
              To dělostřelectvo bylo tak na hovno, že patřilo k nejlepšímu co v Evropě bylo a proto Němci všechna děla zařadili do výzbroje, včetně tak zastaralých kousků jako byla horská děla vz.15 ze Škodovky, protože nic lepšího neměli.
              Němci za první světové války nevedli žádnou manévrovou válku, na rozdíl od čs. generality, která své ostruhy získala v manévrových bojích s bolševiky v Rusku.
              A k té Maginotce. Přesně to jsem čekal, klasika o použití Flaku proti pevnostem. Co vím, tak je známý pouze jediný případ (ale značně zpopularizovaný) mimo jiné i kolaborantem generálem Liborem Vítězem (Sláva a pád Maginotovy linii, značně proněmecký pamflet). Němci stříleli na jednu z pevností na vzdálenost 300m, Frantíci, místo aby vylezli z pevnosti a Němce u flaku pokropily kulomety, čekali až se Němcům podaří probít beton.

        2. Dodejte – opakování je matka moudrosti – že Francie a Velká Britanie byly GARANTY Mnichovské dohody a byly povinni je prosadit i mocí. ČSR by zůstala zcela osamocena s obrovským vnitřním nepřítelem. Ten byl všude. A tak platí Targusova poučka:
          V r. 38 jsme NEMĚLI šanci vůbec na nic.
          A já dodám, že bychom se z té kruté porážky již nikdy nevzpamatovali. Mnoho států by se z toho radovalo.
          A za strejdu: Poláci byli ve ZCELA JINÉ situaci. Vojenskou pomoc jim Francie a Velká Britanie garantovaly. Je ovšem zlá pravda, že mimo ty slavné garance nic jiného nedostali.

          1. z mojho pohladu ja som zmenila nazor na Benesa po Ukrajine…….pretoze jedine, kedy by malo zmysel bojovat, by bolo ak by CSR prijalo pomoc od ZSSR a ten ju vedel zabezpecit. Pretoze ale Polsko odmietlo dovolit prelet sovietskych lietadiel, zapadne mocnosti by neurobili nic, tak sa obavam, ze by to skoncilo tak ako na Ukrajine, masakrom. Takto to dalo sancu buducnosti, aj ked nebola v ceskoslovensych rukach. Otazka je, ci by v realnej vojne s Nemcami padlo viac ludi ako za okupacie…..to neviem odhadnut

        1. Článek jsem samozřejmě četl, můj názor na Václava je ovšem takový jaký, jsem napsal.
          Proti zlu je třeba bojovat, nikoli ho trpně snášet.
          Proti katolíkům obecně nic nemám, i mí prarodiče byli věřící (i když ne katolíci) a v širší rodině nějaké římské katolíky mám i dnes.

      2. Se zakladatelstvím státu to je složitější. Václav sjednotil české kmeny. Až do jeho doby vládli přemyslovci malému okruhu kolem Prahy. Jeho bratr Boleslav se mohl zvednout k boji protože mu Václav mírovou politikou a konec konců i tím tributem získal čas ke konsolidaci většího území a vybudování silnější armády. Václav se zavázal platit daň z míru v okamžiku, kdy vojska Jindřicha už byly u Prahy a on neměl dost vycvičených a zkušených vojáků k obraně. Podle Vás by bylo lepší, kdyby v tu chvíli nechal početně menší české vojsko zmasakrovat a Sasy pak léta řádit v Čechách. Možná, že by pak už žádné Čechy nebyly a Saští velmoži by si území rozdělili na malá soukromá území
        Václav rozhodně nebyl žádný kolaborant a ani vazal Jindřicha, jak jsem napsal v článku. Stejně jako nebyl Arnulf vazalem Maďarů, když jim platil tribut. Do českých dějin patří oba bratři. Oba vykonali velké skutky pro naši zemi, i když každý svým jiným způsobem.

        1. Re: MK

          Teda s budováním armády v 10. století jste mne dostal.
          To mne doposud nenapadlo, že by něco takového někoho napadlo.

        2. Bych ty dejepisce a historiky na minulost a na skutecnosti ,nepoustel..
          /Jako kdyz pustite stada pravniku na zakony a justici /..
          Silne zboznej Vaclav mel nastavit druhou tvar nepriteli a
          chlebem na nej a cerstvym. Podlehal zrejme plne a siril imperialistickou
          ideologii, pro Vatikan penezomnencu , ktera mela z jediny ukol ,
          dobyvat, kolonizovat ,koristit a okupovat a za kazdou cenu..
          /To Vaclav vedel a plne se tomu podridil/.Pro vetsi slavu bozi.
          A nebo pro samy modleni , nemel cas to vedet.
          K radosti uz tenkrat nenavistnych, krvelacne vyhlazovacich psychopatu
          a silenych germanu..Pouzivanych Rimem. /Markyz Gero/.
          Mirova politika neodporovani/zminena/ , je v primem kontrastu
          s usilim konsolidovat a urcite usili spolehlive narod hospodarsky vycerpavat , to je zase jednoduchy,
          /co chce nepritel , to chce prave proto a dostane, az nic nezbyde/.
          Konsolidace , vetsiho uzemi , to se snadno napise , ale
          a jak to provest , bez prostredku a kdyz z vas germani vydrou vsecko,
          co ma nejakou cenu …
          Nepritel z vas vydira vsecko a procpak to dela ??
          Vime, ze to je vzdycky jen zacatek konce.
          Potom vas zchlamstne bez potizi. /Kdyz vubec za chvili nekdo zbyde/.
          Potom , az potom , budovat sjednoceni a vetsi armadu , vycvicit ji , ziskat
          prostredky a z ceho? Vsecko de germanovi.
          Mensi , u dejepisce a levnyho dramatika, armada , jasne zarucena prohra. Automatickej masakr. Vyhody obrany sveho uzemi zadny.
          Vitezstvi utocnika nad obranou , je vice nez 3 ku 1 , ale jistota zadna..
          Varusovi legie byly pocetny a dobre vyzbrojeny a zorganizovany ,
          ale beda ta obrana..Nebo podivuhodnej Caesar , kterej voblehal
          pevnost a zaroven se branil , pac byl celej v obkliceni nepritelem.
          U husitu, u nasich Legii v udesny mensine , to bylo taky uplne jasny.
          A vsude jinde ve svete.
          A tak Vaclav s velkou sochou na Vaclavaku , byl nejakyho duvodu pritel, druh v boji a spojenec nejen germanu ,ale i nacistu az do 45.
          Ve spolecnem boji za nase vyhlazovani..
          Ze by nejaka mensi pliziva germanska ideologicka diverse , nebo co?….
          Vo ty u nas neni nouze , masarykovo vosvobozeni , pripojenim nas ve skutecnosti zase ke germanum ve vysledku a kdyz museli pryc ,
          tak aspon jejich vatikansko germansky spojenci se hodili ,poslusny ,
          ktery radi zaplatili za jednoho zida poslaneho do koncetraku,
          500 risskych marek tvrdy meny..
          Nebyl german , hodili nam v 67 nahradniky..Sme s vami..
          Eto vase delo. Vasich dubceku a vasich , husaku..
          A za chvili mate zase 4tisice tanku a okupaci v cely zemi..

          1. A podle kazani slovenskyho kneze ,/agenta Vatikanu,
            to je kazdej z nich/, nam sv.Vaclava , /urcenej za
            svatyho zase Vatikanem/ ,patrona ,
            muze celej svet zavidet. /Namet clanku/.
            A vo jakou zavist asi ,tady de?
            Ze sme davali a museli , 300 volu a hromady stribra germanum
            rocne a nebo co?
            Jak se asi takhle spravne zavidi??

      1. Re: Občan

        Boleslav postupoval přiměřeně tehdejším zvykům. A určitě pečlivě hodnotil míru rizika. Kdo tenkrát nehodnotil, dlouho nežil.

  8. Děkuji, Martine ! Modleme se nejen v dnešní sváteční den ke svatému Václavu za zachování a znovuzvelebení naší země, naší jediné vlasti !

    1. A to má být jako co? Když ho zmiňují i východofranské anály… Ježíšek neexistuje, tudíž neexistuje ani svatý Václav. Jak logické. Bazilika ve Staré Boleslavi také nestojí a ta částka také nesedí…

      1. Paní Kunšteková.
        Přesně tak.
        Jenže,tenkrát nebyl internet,co mnohým chybí a vžít se do té doby.kdy bylo jen několik vzdělaných.
        Jak je známe,většina událostí se jen šířila slovem a z generace na generaci,tak se nedochovalo jasné dění.

          1. Jak Václav sjednotil knížectví na území Čech? Neprovedl to náhodou až jeho nehodný bratr Boleslav I řečený Ukrutný?

            1. Re: JK, crusader

              Řekl bych, že finálním nejdůležitějším počinem procesu sjednocení tehdejšího Čechistánu bylo provedení „eliminace“ rodu Slavníkovců o šedesát let později.
              Sešli se, pojedli, popili, udělali zabíjačku a problém byl vyřešen.

              1. No s tím scházením, pojedením a popíjením bych byl v roce 995 opatrnější. Zabíjačka sice byla ale předcházelo jí dobytí Libic nad Cidlinou přemyslovskými vojsky.
                To s tím setkáním, jídlem a popíjením s následující zabíjačkou se hodí spíš na vyvraždění Vršovců v roce 1108.

                1. Re: crusader

                  No tak to udělali naopak.
                  Nejdříve zabíjačku a pak pojedli a popili.
                  Proč hledáte problémy tam, kde se nenacházejí?

                  Btw. kdysi a kdesi jsem četl, že s tím dobýváním a vypalováním Libice to taky moc nepasuje. Nějaký blbec archeolog se tam začal vrtat a začal ječet, že je tam málo popela.
                  A fčilek babo mudruj…

        1. Tak jasne , chybi ta logiga…Presne tak !!
          Tenkrat byly male vesnicky , populace bylo daleko min , kde stezi jeden sedlak mel par a nebo jednoho vola.
          Ty pucoval ostatnim na zvorani policek a kdyz nebyly ty volove ,
          nezvorali pole , tak zavladl hladomor.
          Asi bylo dokonce nemozny aspon jeden rok takovej velkej pocet sehnat.
          300 volu rocne a kde je vzit a nekrast , to znamenalo mit nejake vetsi plemenne stanice ,
          kde se vedecky voli rozmnozovali , umelou inseminaci ,pod dohledem zverolekaru ,laboratori ,atd., atd..
          Vono se rekne hop na kravu a uz je tele..
          A kde vezmete tolika voplodnenejch krav.. Kde sezenete tolik bejku
          a kdo by je zivil , kdyz z nich neni uzitek..
          Vi nekdo kolik takovej bejk toho sezere pres zimu , kdyz neni silaz ..
          Ty kravy, bejci a voly a cim je chcete zivit pres zimu, samozrejme se na universitach a v kancelarich akademiku nevyskytujou /nebo jo?/
          , tak je mozny vsecko.
          I volove..Vopakujici tech trista ..A kazdej rok.
          Asi se domnivaji , ze sme v 9tym stoleti , tenkrat byly nejaka rozvinuta dobytkarska velmoc.

          1. Anonym.
            Ono to bylo trochu jinak.
            Většinou tu byly velkostatky a vesničané na nich pracovali.
            Malých zemědělců bylo málo, jen když statkáři nedodali potřebné množství, tak bez milosti vzali i těm malým.

      2. Které, paní Kunšteková? Ještě jsem o takových neslyšel.
        O Václavovi se totiž jmenovitě nezmiňuje ani jeden dobový pramen. Většina pramenů ho totiž nezmiňuje vůbec.
        Na rozdíl od Boleslava, kterého jmenovitě uvádí saský Widukind (Bolizlav) a píše o něm s velkým respektem.
        Legendy jsou velmi chabým pramenem, protože byly sepsány na objednávku.

            1. Historikové se stoprocentně neshodli ani na tom, zda svatý Václav skutečně existoval. Například podle Záviše Kalandry se žádná vražda nemohla odehrát, protože Václav a Boleslav byli jednou a toutéž osobou. Obě jména znamenají totéž. Boleslav je v podstatě polskou variantou jména Václav, význam jména je „více slávy“.

        1. Z dobových pramenů jej zmiňuje např. třídílná kronika mnicha Widukinda z Corvey s názvem Res gestae saxonicae sive annalium libri tres (Tři knihy o činech Sasů) .

          1. Ta zmiňuje pouze Boleslava. Pro samotnou událost má pak jedinou větu, a to, že Boleslav měl zabít svého svého bratra.

              1. Re: Občan

                Nemáte v rukávu nějakou verzi v normální řeči?
                Třeba v maďarštině, na tu bych se chytal o něco méně blbě…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *