Oligopol hytlermarketů vyhnal v ČR ceny potravin na nejvyšší úroveň v celé Evropě. Při mizerné kvalitě velké části prodávaného zboží. Kdo má zájem o detaily, může si je najít ve zprávách České zemědělské a potravinářské inspekce (ČZPI). Obchodní řetězce současně tlačí do prodejů za bankrotové ceny české potravináře i zemědělce. Markety jsou úzkým místem, které škrtí výrobce potravin i jejich spotřebitele. K nalezení řešení tohoto problému si musíme zopakovat, jak jsme se do této situace dostali.
Po loňském smrtelném řádění střílejícího filozofa Vidlák navrhl vrátit se zpět po cestě, která nás zavedla do tohoto průšvihu a zkoumat, na kterých křižovatkách jsme špatně odbočili. Jeho metoda cesty z bažiny, je použitelná i při zkoumání problému hytlermarketů. Ony nám totiž nespadly z nebe. A nikdo nás nenutí jejich ekonomické řádění donekonečna tolerovat. Pojďme si tedy připomenout, jak došlo k tomu, že dnes mají takovou destruktivní ekonomickou moc.
Současný režim zdědil po komunistech v potravinovém maloobchodu 2 velké řetězce. Ve městech působil státní podniky Potraviny Pramen. Všechny vesnické samoobsluhy provozovalo družstvo Jednota. Navzdory tomu, co dnes tvrdí propagandisté České televize, našel tehdy spotřebitel na jejich pultech v podstatě kompletní sortiment potravinářského zboží. A ve srovnání s dneškem většinou v lepší kvalitě. Znovu odkazuji na zprávy ČZPI, které popisují čokoládové termixy bez stopy kakaa, zkažené přebalené vepřové, kuřecí se salmonelózou nebo salámy s obsahem masa pod 5%. K přečtení jsou na webu inspekce.
Ke konci minulého režimu u nás rozhodně nikdo hlady neumíral a podvýživa byla k vidění pouze u notorických alkoholiků v posledním stádiu, kteří už v žaludku neudrželi stravu. I bezdomovectví bylo v podstatě neznámým jevem. Lidé si v 80. letech sice stěžovali na to, že banány a tropické ovoce nevozí do krámu každý den a že hovězí je v řeznictví z „vysloužilých“ krav. Plnotučné mléko však obsahovalo vyhláškou stanovené procentu mléčného tuku a nikoli dodatečně přidaného řepkového nebo palmového. Salámy vždy obsahovaly přesně takový podíl masa, jak jej stanovila závazná norma ČSN. Z běžné výplaty dokázala při tehdejších cenách uživit sebe a dítě i matka samoživitelka.
Kvůli tomu, že stát omezoval cestování na Západ, posuzovala většina populace ekonomickou ne/úspěšnost minulého režimu pohledem na reklamy v rakouské nebo německé televizi. Kdo se na Západ dostal, často přidával historky o supermarketech přetékajících mnoha značkami stejného druhu zboží. Důkladně si prozkoumat kvalitu a cenovou dostupnost si však nemohl od nás prakticky nikdo. Při cinkání klíči na náměstích si každý představoval, že i u nás budou brzo obchody plné západního zboží, o němž si většina lidí myslela, že je kvalitnější. I když často bylo jen barevněji zabaleno a prodáváno s pomocí nákladné reklamy, která se samozřejmě promítá do ceny.
Oba socíkové obchodní řetězce klidně mohly do nové doby vstoupit vcelku – bez rozbití, které otevřelo cestu nástupu západním hytlermarketům. O rozsahu sortimentu na pultech Jednoty a Pramene v dobách ČSSR nerozhodovali vedoucí jednotlivých prodejen ani soudruh generální ředitel ani jeho soudruzi náměstci. Určitý vliv na četnost a pestrost dodávek jednotlivých komodit měla Ústřední plánovací komise, ovšem pouze u zboží vyráběného v naší zemi. I v 80. letech představovaly skutečné omezení sortimentu pouze sankce, které na východní blok uvalily západní země po roce 1948, kdy SSSR a skupina jeho satelitů vystoupily z Mezinárodního měnového fondu (IMF) a Světové banky (WB).
Obě dnes dceřiné agentury OSN československá i sovětská vláda spoluzakládaly na konferenci v Bretton Woods v roce 1944. Podle původních zakládacích smluv měly fungovat na principech, které navrhl guvernér Bank of England John Maynard Keynes. Obě instituce měly pomoci s poválečnou obnovu všech ekonomik a k vytvoření hladkého a krizemi co neméně rušeného mezinárodního obchodu – i přes hranice koloniálních říší, a i se zapojením SSSR, jež byl až do 2. světové války Západem v mnoha komoditách embargován. Za tímto účelem Keynes navrhl vytvoření nové zúčtovací světové měny. Emitovat ji měl IMF a měla sloužit k nejen k provádění operací Fondu a WB, ale i jako prostředek vyrovnávání nestabilit v mezinárodním obchodu. Hodnota virtuální světové měny měla být počítána váženým průměrem koše všech měn účastnických států a vázána měla být na koš nejdůležitějších komodit kam kromě zlata měly patřit i obiloviny, ropa, ocel a další neželezné kovy.
Po smrti US prezidenta Franklina Roosevelta, který s pomocí velkých veřejných investic v rámci plánu známého jako Nový úděl vyvedl USA z Velké hospodářské krize, americká vláda původní záměr zavrhla a přiměla západoevropské a jihoamerické země, aby přistoupily na to, že světovou zúčtovací a rezervní měnou bude US dolar vázaný pevným kurzem na zlato. Bývalý viceprezident Harry Truman, který se po Rooseveltově smrti nastěhoval do Bílého domu, na žádost největších amerických korporací opustil Rooseveltovu politiku budování bezpečného společného celosvětového obchodního systému a nasadil politiku nadvlády USA nad světem prostřednictvím dolaru.
Stalin si uvědomoval rizika takto nastaveného systému a odmítl jej. Západoevropské země, poničené válkou, USA nalákaly k přijetí dolaru jako světové měny pomocí nabídky dodávek amerického strojního a spotřebního vybavení na úvěr – známé jako Marshallův plán. Když SSSR přesvědčil východoevropské země, které během 2. světové války osvobodil od nacistů, aby Marshallův plán výměnou za uznání dolaru jako světové platební měny nepřijímaly, USA a na jejich pokyn i západoevropské země na východní blok uvalily řadu obchodních sankcí. Východní blok v reakci na to odstoupil od dohod z Bretton Woods a začal si budovat vlastní platební a zúčtovací systém zahraničního obchodu, který nebyl provázán s dolarem. Současně s vystoupením z IMF a WB východní země požadovaly zpět své vklady ve formě zlata, které byly uloženy v americkém Fort Knox – napřed jako ochrana před nacisty a po bretonwoodské dohodě jako základ stability společné zúčtovací měny. Místo vrácení měnového zlata USA reagovaly uvalením dalších omezení směnitelnosti východoevropských měn. I když se tím americké firmy připravily o možnost obchodovat s východními zeměmi.
I když dnes někteří rádoby-historici bez citací příslušných dokumentů tvrdí, že západní sankce byly reakcí na vlnu znárodňování ve východoevropských zemích po převzetí moci komunistickými stranami, není to pravda. Znárodňování dolů, těžkého průmyslu a největších průmyslových podniků v té době prováděly i vlády ve Francii, Německu, Itálii a v zemích Beneluxu. Renault stejně jako Volkswagen a řada dalších velkých západních firem jsou proto dodnes i po pozdější částečné opětovné privatizaci polostátními podniky.
Že měl Stalin v obezřetnosti vůči dolarovému obchodnímu systému do značné míry pravdu, svědčí sled událostí, k nimž došlo po listopadu 1989, kdy se Československo znovu připojilo k IMF a WB. Po odstoupení komunistické vlády většina občanů očekávala rychlý nástup prosperity. Projevit se to podle názoru mnohých mělo právě naplněním reálů západním – do té doby nedostatkovým zbožím. Nová nekomunistická vláda, v níž byl ministrem financí pozdější premiér a prezident Václav Klaus, se snažila rychle toto přání veřejnosti splnit. K tomu, aby do země mohlo začít proudit západní zboží však bylo nutné získat balík západních měn. Vláda si je opatřila na úvěr od IMF, který poskytnutí půjčky na žádost největšího akcionáře USA podmínil závazkem urychleného provedení privatizace, deregulace a liberalizace zahraničního obchodu i měnového systému. Stejnou dohodu Fond vnutil všem východoevropským zemím a je známa pod přezdívkou Washingtonský konsensus.
Československo obdrželo půjčky za několik miliard dolarů. Stát je přes banky pustil mezi nově založené soukromé podniky i mezi dosavadní státní firmy. Půjčka byla utracena v řádu dnů na nákup spotřebního zboží, které se během několika měsíců objevilo na pultech prodejen. Po odstoupení od systému řízení směnného kurzu Státní bankou Československou a jeho nahrazení určování kurzu na měnových burzách, koruna během jediného roku propadla z 21 Kčs/USD na 28 Kčs/USD. Stejným tempem narostl i dluh u Fondu bez toho, že by stát cokoli získal. Později se již česká koruna propadla až na 42 Kč/USD.
Podezírat tehdejšího ministra financí Václava Klause, který celý život četl mnoho ekonomických knih i a vždy pečlivě sledoval řadu odborných periodik, že by nevěděl, že drobný obchodníček nikdy nemá šanci získat zboží za lepších cenu a za lepších podmínek než velká firma s mnohamiliardovými obraty, by bylo naivní. Jako federální ministr financí na dohodu s IMF přistoupil a do puntíku plnil zadání z Washingtonského sídla Fondu a Světové banky. Pramen byl rozparcelován a po jednotlivých prodejnách rozprodáván v tzv. malé privatizaci. Malá privatizace byla mejnstrýmem oslavována jako vznik konkurence, která se postará o lepší spektrum zboží i nejlepší možné ceny.
Nejlepší možné ceny, jak je v té době propagovali redaktoři – privatizéři Mladé fronty – později Dnes – měly podobu zdražení o 56% ročně. V dalších letech byla inflace 20 a 12%. V řádu týdnů však v zemi vznikla vrstva nabyvatelů privatizovaného majetku a úředníků, kteří nemálo získali rozhodováním o jednotlivých privatizačních nabídkách. Stali se na řadu let oporou nového režimu. Zásoba maloobchodních prodejen státu celkem rychle došla, takže zakrátko byly na dluh rozprodávány i velké podniky nebo celé komplexy firem.
V případě maloobchodních prodejen je privatizéři sami provozovali v průměru 6 let. V některých smlouvách byl závazek provozovat firmu nejméně po dobu 10 let. Řada smluv však byla Fondem národního majetku (FNM) sjednána bez doložky o vrácení státu v případě ukončení podnikání v ochranné lhůtě. Z praxe není znám jediný případ, kdy by stát potravinářskou prodejnu požadoval zpět i při dřívějším skončení nebo při přeprodeji, ani když byla doložka sjednána.
Zahraniční obchodní řetězce na československý trh vstoupily v roce 1991. Jako první začal přes své české a slovenské prostředníky skupovat prodejny holandský Ahold. Do roku 1994 brzdily jejich rozmach složité stavební předpisy. Expanzi obchodních řetězců umožnila změna zákona o územním plánování a stavebním řádu, kterou byla zavedena možnost rychlejšího vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu za poplatek. Po nabytí účinnosti začaly na okrajích měst růst jak houby po dešti super- a hypermarkety.
Obří nadnárodní obchodní řetězce se stamiliardovými ročními obraty samozřejmě při jednání o ceně dosáhly na množstevní slevy v desítkách procent. Protože v té době to žádný zákon nezakazoval, mohly vůči českým dodavatelům uplatnit triky typu dodávky zdarma označované jako „regálné“ nebo „zalistovací poplatek“ a podobné obchodní praktiky dnes zákonem označované jako nekalé. Jeden z bývalých ředitelů české pobočky německého obchodního řetězce v soukromém hovoru na přelomu tisíciletí přiznal, že firma měla do týdne od otevření nové prodejny investici do stavby supermarketu touto cestou zaplacenu.
Hytlermarkety, které takto získávaly zboží o desítky procent levněji než malí soukromníčci, mohly pomocí slev o několik procent ceny pro konečného spotřebitele snadno přitlačit bývalé privatizéry, aby jim prodejny prodali. Nebo je zničit cenovou válkou. V některých obchodních řetězcích mají prostřednictvím družstev velké majetkové podíly západoevropské potravinářské podniky. V nich mají majetkové podíly odbytová družstva zemědělských prvovýrobců, kteří i dnes pobírají ve srovnání s českými kolegy čtyřnásobné dotace. Pro vertikálně koncentrovanou zemědělsko – potravinářsko – obchodní korporaci, která pobírá čtyřnásobné dotace, není problém lifrovat na český trh i několik let potraviny za ceny, které čeští zemědělci a potravinářské firmy nikdy nemohou nabídnout.
Po roce 1990 byly v ČSFR rozdrobeny nejen bývalé státní a družstevní obchodní řetězce, ale i potravinářské koncerny. V privatizaci byly prodávány jednotlivé mlékárny a jednotlivá jatka. Zemědělská družstva a státní statky byly rozdrobeny během restitucí. Korunu tomu všemu nasadil Václav Klaus, který jako ministr financí při daňové reformě prosadil zrušení záporné daně z obratu na zemědělské komodity a potraviny, což byla forma dotační podpory používaná za minulého režimu. V politické přetlačované s tehdejším ministrem zemědělství Josefem Luxem jej dokázal přimět k tomu, aby rezignoval na vybudování dotačního systému podporujícího produkci jednotlivých potravinářských komodit, který v té době fungoval v zemích EHS. Lux na Klausovi vybojoval pouze dotace na hektar, a ještě pouze pro podhorské a horské oblasti. A samozřejmě na úrovni asi 1/10 ve srovnání s Německem a Rakouskem.
Rychlé expanzi zahraničních obchodních řetězců v ČR pomohla i smlouva o přidružení ČR k Evropským společenstvím, kterou v roce 1993 podepsal Václav Klaus jako předseda vlády. ČR se v ní zavázala u většiny potravin a spotřebního zboží ve třech krocích během pěti let snížit cla z 80 na 20 %. ES snížila cla ne české potraviny a zemědělské komodity pouze o 20 %. S tím, že je pak zruší až při budoucím vstupu východních zemí do Společenství.
V takto nastavených podmínkách stačilo zahraničním obchodním řetězcům k ovládnutí českého trhu několik let. Na přelomu tisíciletí již při přepočtu na tržby ovládaly 80 % trhu. Bývalé Ministerstvo pro hospodářskou soutěž, později přeměněné na Ǔřad pro ochranu hospodářské soutěže a přestěhované do Brna, tomu většinou jen trpně přihlíželo. Z části proto, že zpočátku nebylo vybaveno potřebnými pravomocemi. O což se postarali patřičně motivovaní poslanci vládních stran. Z části i proto, že se kontroloři umí dívat jinam. Na otočení jejich pohledů žádoucím směrem mají nadnárodní korporace peněz dost.
Ještě před několika lety citoval mejnstrým tzv. pop-ekonomy, kteří se bankách živí burzovními spekulacemi, v jejich oslavách toho, že ČR je nejotevřenější a nejliberálnější ekonomikou v Evropě. Je pravda, že ČR v prosazování politik washingtonského konsensu spolu s pobaltskými zeměmi zašla nejdále. Polsko i Maďarsko si ponechaly státní kontrolu nad těžebními a energetickými firmami a rafinériemi ropy – včetně některých řetězců čerpacích stanic. Poláci i Maďaři si při jednání s EU vynutily výjimky téměř ze všech směrnic a nařízení, které se týkají zemědělství a potravin. Včetně tzv. hygienického balíčku, který stanoví pravidla po vybavení a provoz jatek, výroben uzenin nebo mlékáren.
Všechny východoevropské země byly při vstupu do EU Západem podvedeny na zemědělských dotacích. Evropská komise se v roce 2004 při podpisu smlouvy o vstupu východoevropských zemí do EU zavázala sjednotit do 10 let výši dotací vyplácených západním a východním zemědělcům. Podle vyjádření tehdejšího komisaře pro rozšíření Güntera Verheugena nám nemohli dát stejné peníze rovnou, protože naše zemědělství ještě nebyla „dostatečně transformována“. Jde o citát z rozhovoru, který jsem s komisařem dělal pro týdeník Ekonom těsně před vstupem ČR do EU. Dnes už vím, že slovo „transformace“ bylo na Západě synonymem pro slovo „zničení“.
Západ nás podvedl. Ani po 20 letech od vstupu ČR do EU nedostávají naši zemědělci stejné dotace, jako jejich němečtí, holandští či rakouští kolegové. Západní firmy nás okrádají stovkami kriminálních i zákony nezakázaných praktik. Ekonom Thomas Picketty spočítal, že z ČR zahraniční firmy vyvádí nejvíce nezdaněných dividend v přepočtu na obyvatele v celé Evropě. Máme nejvyšší ceny nejen potravin, ale i energií. Při čtvrtinových platech ve srovnání s Německem platí naši občané o 30% vyšší nájemné. To je výsledek ekonomické transformace, o níž Václav Klaus tvrdil, že nemá alternativu. „Třetí cesty vedou do třetího světa rozvojových zemí“, řekl zakladatel ODS nejen mně, a nejen v rozhovoru, který jsem s ním dělal pro dnes už neexistující měsíčník Demokrat.
Poláci a Maďaři, kteří během let od pádu socialismu na některých odbočkách kráčeli jinými cestami, než jim předepsal IMF a WB, se dnes mají ekonomicky mnohem lépe. Heslo „There is no alternative” britské ministerské předsedkyně Margaret Thatcherové, která tržními reformami přeměnila Británii z průmyslové velmoci na průmyslový hřbitov, je stejný podvod jako celý západní nabubřelý marketing.
„uvědomělí“ „zodpovědní“ „inteligentní“ voliči ODS ovlivnění propagandou šířenou mainstreamem umožnili Klausovi a ODS škodit mnoho let.
Mně to došlo okamžitě co je Klaus a mafiánská ODS zač, někomu to nedošlo ani teď.
Teď sklízíme plody jeho práce.
Přestože se všude tvrdí, jak za Husáka nebylo maso, tak spotřeba na obyvatele (i kvalitního telecího) masa byla za komunistů větší než dnes. Jak to ty prázdné masny zvládly. A to ještě se na vesnicích chovali králíci, prasátka, slepice, …, a ti do statistik nepronikly.
Český statistický úřad:
https://www.czso.cz/csu/xj/spotreba-potravin-1948-az-2021-v-grafech
nebo
https://www.czso.cz/documents/10180/20533962/21401304.pdf/bc64c16e-79e0-4c01-973b-457746a1ba5a?version=1.0
Eta napsal:11 ledna, 2024 (10:05)
podvědomí mě vybavilo..
za války byl venkov pro mnohé útočiště díky jídlu..
dnes je venkov chápán nic-moc..
Vidlák o tom také mluvil..
město bez venkova, tj. zdroje potravy, fungovat nebude..
Vadí ceny potravin (od supermarketů, přes vietnamské večerky, až po obchůdky na vesnicích), tak snad jedině postavit v každém městě až městečku státní zastřešené neziskové tržiště a za nákladovou cenu pronajímat českým potravinářům jednotlivé regály.
A chce-li obec podpořit místní producenty, tak jim může nějaký ten regál zaplatit.
Takhle to je myslím v Bělorusku.
Pokud vadí ceny Kauflandu nebo Lidlu, je tu ještě řetězec MERE, pokud vím v Mostě, Příbrami a Plzni.
Sice má údajně ruského majitele, ale Ukrajinci tam (podle dnešních Parlamentních listů) houfně nakupují…
Už jsem pochopila, proč tady všichni tak brojíte proti volnému trhu. Vy se na něm totiž nedokážete zorientovat. Je to pro vás příliš složité, když máte v obchodech k dispozici tolik zboží, abyste si vybrali podle své chuti. Navíc nemáte doma laboratoř a tak žijete v panické hrůze, co všechno ošklivého v tom jídle může být, zejména když to na vás mediální mainstream každou chvíli vychrlí, že tam je salmonela a onde plíseň. Vyhazujete peníze za „značku“ a brečíte, že je to předražené. Bodejť by nebylo, platíte v tom přece i tu reklamu, které podléháte. Domníváte se, že kdo kupuje v akcích a nekupuje luxusní značky , musí nutné mít hluboko do kapsy. Není to pravda. Jen se orientuje na tom trhu lépe než vy a chová se tržně a racionálně.
Vyznavace volneho trhu bylo mozno tolerovat tak do roku 2000, od te doby je to uz jen smesna uchylka.
Vybrat si racionalne nejlepsi jogurt by znamenalo pred koupi vsechny z nabidky ochutnat a udelat to u vsech hytlermarketu v dosahu. Cas je faktor popirajici volny trh.
Kdo nakupuje ve slevach, nechova se racionalne, nebot se podvoluje reklame. Mezi slevou a kvalitou neni zadna korelace, navic zbozi v odpoledni sleve muze byt drazsi, nezli dopoledne bez slevy.
Na kazdem trhu je tolik promennych, ze je nelze zcasovych duvodu vyhodnotit.
Proto volny trh vyznavaji lide s jednodussim pohledem.
Podminkou trzniho chovani je informovanost, umoznujici vyber z nabidky.
Vy vsak namisto informovanosti pouzivate viru: slepe duverujete vyrobcum, ze v jejich zbozi nejsou jedy a neoduvodnene duverujete obchodnikum, ze jimi nabizene slevy jsou vyhodne.
Jste lhostejna ke svemu zdravi a podlehate reklame.
Vy jste, Mileno, ukazkovym prikladem cloveka, jez jedna iracionalne a proti vsem trznim zasadam.
S tim se lze setkat casto. Ti nejvasnivejsi zastanci nejake ideologie byvaji svym jednanim jejimi nejvetsimi popiraci.
Nebo si koupit koupit litr mléka za 20 (v Makru občas za 12) a jogurt si doma vyrobit, tak jak to dělala a dělá většina lidí na planetě.
Je také pravdou, že rádi nakupujeme v akcích či ve slevě, takže porovnání cen je jaksi zavádějící. Já nechodím do obchodu s napsaným papírkem, ale vybírám až na místě a točím (Kaufland, Makro a JIP). Včera v Kaufu vinná klobása dle receptu z roku 1955 za 89 za kilo. Opečená na česneku a najedla se celá rodina. Za komunistů vozila mamka z Prahy protože v Olomouci či Šumperku nesehnatelná.
Samozrejme take nakupuji ve slevach, ale jak co.
Ale rozhodne o sobe netvrdim, ze se chovam racionalne trzne.
Slevy vitaji hospodynky, ktere pak nemaji problem s rozhodovanim, co budou varit.
Cesko je zeme slev a reditele hytlermarketu tvrdi, ze kdyby slevy nedelali, nic by neprodali.
Hon na akce je v Cesku druh zabavy a nikoliv projev trzniho chovani.
Takovy pristup nelze z trzne-racionalniho pohledu kritizovat, nebot jde o uplne jinou kategorii jednani.
Re: Milena
A ta hovna, která jste zde vykadila, vám diktoval do klábosnice soudruh Prouza, anebo jste se předávkovala Fenmetrazinem?
Ještě přípodotek.
Z vašeho výblitku lehce vyvanul např. Již bývalý obchoďák Julius Meinl, v němž se prodávalo zasmrádlé maso, které se omylo v hypermanganu a přebalilo. A pokud si myslíte, že tutéž praktiku jiné hypáče nedělají, tak vám pouze popřeji
DOBROU CHUŤ!
Stejně tak i za komunistu. Sestra omývala prošlé párky a vyráběl se z nich salát. Dnes to bude dělat spíš každý soukromník, který si nedovolí vyhodit. Vedoucí v Supermarketu asi riskovat nebude, leda by to dělal sám v noci.
Za tu dobu, co dělám skladníka v supermarketu (6 roků) jsem neviděl, že by se nějaké maso přebalovalo, nebo máčelo v hypermanganu.
Není na to čas, ani lidi, prošlé maso vozím do mrazáku a dvakrát týdně přijedou z kafilerie, maso zváží a odvezou.
Prosím nevěřte všem bludům, které slyšíte ohledně super+hyper marketů…
Paní či pane Mileno, vaše konverzace je vzhledem k obsahu článku naprosto mimoběžná. Slevy v supermarketech opravdu nemaj s volným trhem nic společného.
Paní Kunšteková, myslíte že adresat je schopen pojmout slova jako „mimoběžná“ ?
Do mimoběžnosti to (jako obvykle) zavedli moji oponenti, kteří jsou málokdy schopni reagovat na to, co já skutečně napíšu, ale mají potřebu si vytvořit ve svých představách jakousi virtuální Milenu, té podsunout vlastnosti a názory, které já vůbec nemám (ba často mám přímo opačné), postavit ji do situace (např. hluboko do kapsy), ve které se já vůbec nenacházím, a na tuto vymyšlenou postavu pak vyblít veškerou svou nenávist ke Klausovi, kterou do nich po desítky let zasévala mainstreamová média (která s nimi cvičí doposud, i když si to odmítají připustit).
Samozřejmě, že slevy v supermarketech mají s volným trhem společného všechno. Je to typické tržní chování prodávajícího, kdy se snaží těmi slevami nalákat zákazníka a zvýšit tak poptávku po svém zboží. Na druhou stranu i vysoká marže je tržní chování, pokud je poptávka, tak se prodávající snaží vydělat.
Z článku jsem pochopila, že Váš manžel preferuje Pramen, Jednotu a pevné státem stanovené a ceny, dotované zápornou daní z obratu, a viní Klause z toho, že tuto „socialistickou idylku“ zavedením trhu odstranil.
Já si naopak myslím, že zavedení trhu bylo správné a že dnešní problémy jsou naopak způsobeny tím, že postupně se pod vlivem Bruselu i vlivem hlouposti našich vlád místo trhu zavedly zcela nesmyslné regulace. Příkladem budiž energetika, kde se uměle drží vysoké ceny nikoliv trhem, ale příkazem státu (Bruselu). Ani protiruské sankce, ani gryndýlové šílenosti nejsou přece dány trhem, ale nesmyslnými zásahy státu. Normální tržní chování by přece bylo kupovat plyn tam kde je nejlevnější, a nenavyšovat uměle cenu elektřiny emisními povolenkami a diktátem cen podle německých „závětrných“ ((C) Síkela) elektráren.
Svádět to na Klause (ten už od roku 1997 nevládne!) je naprosto nesmyslné a svědčí to o dokonalé dezorientaci v tom, co je příčina, co následek a co tady kdo ovlivnil a jakým směrem.
Mileno, četl jsem celou tuto diskusi a musím uznat, že Vaše stížnosti jsou alespoň částečně oprávněné. Pokud ale Vy budete psát věci jako „veškerou svou nenávist ke Klausovi, kterou do nich po desítky let zasévala mainstreamová média“, děláte totéž na co si stěžujete. V devadesátkách mainstream Klause vynášel do nebe, v TV byl pečený vařený a moderátoři, třeba úlisné prase Ota Černý, mu veškeré oponenty umlčovali. Zkuste pochopit, že my nenávidíme Klause proto, co udělal, ne proto, co o něm někdy někdo náhodou kriticky napsal.
Klause vynášeli do nebe jen do té doby, dokud nezjistili, že je v antagonistickém rozporu s Havlem. Tedy zhruba do poloviny 90. let. Pak už je Havel na svých sedánkách s novináři ve vile Amálie přiměl, aby proti Klausovi štvali. Což vyvrcholilo v roce 1997 nenávistnou mediální smrští doprovázející sarajevský atentát. Od té doby už na něho mainstreamová média jenom plivou. Téměř třicet let.
Vy neumíte vůbec rozlišovat a rozklíčovat, co udělal on a co udělali socani nebo havlisté. Co způsobil trh a co způsobil antitrh.
Opět jste na mne použila, co kritisujete na svých odpůrcích ( mají potřebu si vytvořit ve svých představách jakousi virtuální Milenu, té podsunout vlastnosti a názory, které já vůbec nemám ) výrokem „Vy neumíte vůbec rozlišovat a rozklíčovat, co udělal on a co udělali socani nebo havlisté“. Umím a Klause nesnáším tak od druhé půlky roku 1990. Nevěřil jsem jeho teorii kapitalismu bez přívlastků založeném na nedotknutelné neviditelné ruce trhu, ale můj odpor k němu byl založen na způsobu dehonestování jeho názorových odpůrců. Nevím, zda Vás to potěší, ale Havla jsem považoval za prolhaného podvodníka už v roce 1989. Aby nedošlo k mýlce, klíči jsem zvonit chodil, dokonce se angažoval i více. Ale věřil jsem lidem jako Valtr Komárek.
Snahy jakkoliv Klause vyvinit jsou směšně trapné. Klaus byl od roku 1990 téměř nepřetržitě (s dvěma krátkými cca půlročními přestávkami) 22 let ve vrcholné ústavní funkci a svoje působení korunoval hanebnou amnestií pro největší kriminální kamarádíčky. O jeho vině nejsou pro soudného člověka naprosto žádné pochybnosti. Nenávistné prskání zaslepených fanatiček na této skutečnosti nic nezmění.
Milena napsal:11 ledna, 2024 (0:59)
já to tak ale nevidím..
proč..?
chybí jakákoliv kontrola .. EET byla zrušena a tak si každý dělá „demokraticky“ co chce ve svůj prospěch
zaregistroval jsem něco jako kartel..
ceny některých výrobků v různých obchodech byly různé..
ale asi jeden den a pak naráz všechny stejně vysoké..
vzhledem k předcházející minimální ceně nárůst o cca 30%
..
o reklamě brambor v TV a v obchodě nemluvě..
už se mi nechce o tom skoro mluvit..
jo..
nedávno jsem zaregistroval zapomenutý termín KEŤASOVÉ.. to se také děje..
(Z německého Kettenhändler znamenajícího řetězový obchodník, respektive Kettengeschäft znamenajícího řetězový obchod. Vzniklo za I. světové války pro překupníky vydělávající značné obnosy díky nedostatku zboží.)..ŠMEJDI? a jiní
Zrušit EET byla chyba, ale nemyslím si, že to nějak ovlivnilo zrovna hypermarkety. Tam se sice platí také hotově, ale pokladní systémy a informační systém jim neumožňuje část tržeb nějak jednoduše zatajit. A pokladní sama si nic bokem neschová, protože by jí to v pokladně chybělo. Jiná věc jsou restaurace a malé obchůdky, kde majitel snáze může tržbu zatajit, zejména když i svým dodavatelům platí hotově.
Skokové zdražení brambor nemusí nutně znamenat kartel, může také indikovat jejich nedostatek na (velkoobchodním) trhu. V tom případě si cenu může diktovat dodavatel. Ale nevím o tom (konkrétně o bramborách) nic bližšího.
Já jsem pár týdnů před Vánocemi koupila 10 kg pytel brambor v Penny za cca 11 Kč/kilo (už nevím přesně). Což zase může znamenat, že sehnali levného dodavatele. Na pohled vypadaly hůře (nebyly tak vzorně omyté), ale mám pocit, že odpadu je z nich méně, než z těch vzorně omytých za 29 Kč/kilo.
Milena napsal:11 ledna, 2024 (12:07)
řekl bych, že by to ovlivnilo..
daly by se porovnat položky navzájem nebo k ceně od dodavatele nalézt maxima a informovat kontrolu..
zároveň by to prospělo účetnictví..
Pro Bosorečku a možná další.
Já myslela že v odkazu vaření se bude pokračovat, A že tam přispěji něčím ze své sbírky receptů _ levných jídel. Usnulo to. Takže kdyby byl zájem můžu někam poslat aby se zveřejnilo.
Jsou to zajímavé a vydatné recepty našich pra i babiček.
Sbírám je už leta a přišla jsem na to že v koloběhu času se vždycky vynořila doba – kdyby byly potřeba.
buřtguláš a placky dokáže každý
ale nedá se to furt dokola. A naše bábí byly vynalézavé… njn ta nouze a dalibor….
Opravdu chudí lidé jedli jen chleba a zelovku , přečtěte si nějaký román od Terezy Novákové
Já romány nečtu – od povinné řetby Babičky – ztráta času.
Mě by zajímalo kolik času potřebujete a na co jej používáte? Pokud to není tajné.
Eta.. asi pro holky
mám po mámě kuchařku se zažloutlými listy z roku 1947.. asi ji někomu daruji..
protože jsem od dětství živen ve všelijakých dužinách, jídelnách s stravovnách
jídlo beru jako nutnost.. a skoro jako zlo
ale růst cen mě irituje..
kupoval jsem si k snídaní máčené sušenky (asi z Turecka) 80Kč/kg.. teď jsou za 130Kč/kg
tak zatím..
Nó nic na tom není, jednak dost času zabere vandrování po svěště – kde diky gůglu zůstávám v obraze, co se kde děje. Pak jsem začala úspěšně likvidovat 2 šanony věnovaných a šetřených křížovek a podobných hlavolamů, čímž si kontroluji stav funkčnosti té kulaté věci nahoře. Bohatá knihovna taky pomáhá, no a taky běžné denní kdeco ,co je se vyvrbí. Semtam něco na vyřizování. času je dost když už nepotřebuji šít, plést, vyšívat, vychovávat a hlídat. Semtam nějaké to posezeníčko na pár drbů tak porůznu, v létě balkonová zahrada. Furt se něco děje.
Stačí?
Ju a času kapku přibylo, když byl odejit ten vynález z let padesátých s pohybujícími se obrázky , už se to vážně nedalo a finanční úspora za neexistenci byla celkem slušná/spotřeba EE/.
:-).
Ked babka jeden rok nemala co do hrnca, slo sa na fazuli … tu mali, nasadili … a ovoci … ovocny sad bol spolah, kazdy rok aspon jeden strom zarodil … a boli aj obecne, ale tam bral kto prvy prisiel … a na maliny sa chodilo do lesa, aj ja som zo dvakrat ako decko este bola … holt, babka obidve vojny prezili ….
Já teď dělala domácí Vysočinu, bratr sehnal celou kýtu a výrobní hovězí, což je ořez. Salám podle návodu Mistra Málka, dívám se i na Jiřího Duchoně.
Mám starší udírnu. Salám výborný, bylo v něm jen maso, praganda a pepř mletý.
Bingo. To je ideální řešení. Co tak nějaký recept na čabajku, nebyl by?
Na to vaření je tady extra sekce, viz https://web.litterate.cz/author/obcan/
Re: ema
Obraťte se na H Alefa, neboli zakladatele. Jeho mail byste tu snad měla najít.
Jestli nedohledáte, napište mu vzkaz pod poslední diskuzi.
Vidlák je marný, zapomeňte na něj.
Pane Kunšteku, děkuji za skvělý článek, jasně a pravdivě popisující smutnou historii.
Já se s poděkováním panu Kunštekovi, za velmi dobře odvedenou práci také přidávám.
Opravdu velmi kvalitně sepsaný text.
Díky!
Tymákovane, nechte si toho. Milena, co nakupuje v Penny a ve slevách (vždy podle chuti), má opačný názor!
Každý máme jiné chutě, co naděláte 😀 ( a jinou definici kvality )
Souhlasím s vámi. Je to velmi kvalitní článek. Díky panu Kunštekovi za něj.
Taky se připojuji, moc dobře napsáno!
Vzhledem k tématu co tu běží, mám typ pro brňáky
https://www.obedyvbrne.cz/wp-content/uploads/2023/12/Jidelni-listek-LEDEN24.pdf
vaří tam slušně chutně a nešidí.
Jo jo za mlada jsme tam chodili tancovat a teď se tam chodíme slušně najist, protože restaurace koldokola
stojí za…….
Ema má firmu?
n emá, ale občas je líná vařit a tak se zajímá co a kde. Nějak mi už to vaření klasiky/časově náročné/ moc nejde. Takže hledám. njn není to jak zamlada.
odjinud
https://www.almed.cz/jidelni-listek
ale taky chutná
V souvislosti s invazí cizích super- a hyper- bychom neměli zapomínat na neblaze proslulou Vlastu Štěpovou, která byla jejich velkou propagátorkou a podporovatelkou.
Takových bylo víc. Kdosi se kdysi chlubil tím, že Čechy naučili pít balenou vodu místo té z kohoutku.
My doma, pokud to počasí a spol. dovolí, pijeme vodu ze studánky. Máme tady studánek několik, můžeme si i vybrat. Když se ke studánce nedostanu (čas/sníh), na čaj kupuju balenou. Kohoutková není k pití. Je cítit bahnem a čaj z ní je jako odvar z ponožek – vůbec ji nepoužíváme. Máme i vlastní studnu, a když jsme se sem nastěhovali z většího města, připadala nám fantastická, ovšem studánková voda nás těžce namlsala. Vodu ze studny aktuálně používáme na vaření a jako užitkovou.
Když se tu zaváděl vodovod, našel jsem si příležitost, abych ochutnal, co bychom pili, a na základě této zkušenosti jsem vodovod zavést nedal. Po letech jsme přikoupili sousední nemovitost, kde už vodovod zaveden byl, takže nakonec máme zaveden i vodovod, ač jsme po něm netoužili. Náš odběr = 0 litrů.
To já mám v mražáku místo na flašku s vodou a jinou nepiuji. Proč?
https://www.rehabilitace.info/zajimavosti/zmrazena-voda-leci-detoxikuje-a-pomaha-hubnout/
ta přemražená má opravdu lepší chuť
Ano, a dokonce i voda horší chuti se dá přemražením dost vylepšit. – Na čaji se to pozná a stojí to za to.
http://www.rahunta.cz/news/dedek-korenar-o-rozmrzle-vode/
užívám léta, o kolenech a ramenech nevím. dodržet postup přípravy !!!
/www.youtube.com/watch?v=cEt6v3tqYCI
http://www.youtube.com/watch?v=cEt6v3tqYCI
Díky za zajímavé info a docela mě překvapilo, neb já sám již tak 20 let mám úchylku a vždy když začne mrznout, tak napustím 3l kanystříky a nechám na terase zmrznout. Odpočnu si tak do jara od chuti minerálek.
Asi jsou skvrny na slunci nebo co, ale ta místní hádka je famózní, Chtělo by to vystřelit do stropu a zařvat „Kurňa – klid tu bude!!“
Mimo jiné – myslím si, že právě proto nebude žádná vzpoura proti 5tikolce. Než k něčemu dojde, vzbouřenci se dokonale zlikvidují mezi sebou. Pětiokolka je naopak pevně „semknutá“. Viz Jurečka a jeho abdikace. Jinak by se celá konstrukce samovolně rozpadla a oni to ví.
OT. Podle kanálu Military summary, byl americkej ministr obrany sejmut Kindžálem.
Ta informace jde i jinými kanály. Doteď, pokud vím, bylo zvykem takto vysoce postavené návštěvy veřejně deklarovat alespoň v tisku, nebo rovnou druhé straně, aby k něčemu podobnému nemohlo dojít.
re: tdx ,10 ledna, 2024 (19:38)
Samozřejmě, že podobné návštěvy se nějakým způsobem předají protistraně.
Je prý nějaká nepsaná dohoda, že na ofi i neofi delegace (pokud je to oznámeno) na UA Rusové neútočí.
Naši přátelé nejvěrnější (ať je to kdo chce) na nějaké dohody nebo diplomatickou návštěvu samozřejmě kakají.
Jen namátkou zmíním jakéhosi Sulejmáního, který byl sejmut v cizí zemi, kde byl na určité diplomatické misi, kam ho vylákali ti, kteří ho sejmuli.
Předpokládám, že naši přátelé nejvěrnější nejsou až takoví pitomci (i když iluze si nedělám), aby to neřekli orkům v Mordoru.
Ale zkusme si trochu zaspekulovat – samozřejmě metaforicky.
Jestli byl ami minipeace střelen střepinou (třebas do brusele) v krajině 404, nemohli si někteří lidé z největší (a jediné) demokracie ve východní Evropě vzít příklad z přátel, co je budou podporovat, dokud bude potřeba?
Taková malinká falešná vlajčička?
Už to párkrát zkusili. Tehdy večer u sila, prvně jsem to zkusila…
Tedy, co to melu. Prvně snad Bucha, pak nějaké to silo v PL, nějaká taketa na tržišti, nedávno nějaká raketa proletěla z Mordoru do PL (1.000 km z warzone), kde 3 minuty kličkovala a pak se spořádaně vrátila zpět na území té největší demokracie.
Jak píšu – jsou to jen spekulace, ejakulace a metafory.
…tramtaradá, tramtaradá – má to za sebou!
Už se nikdy nenechá
pozvat cizím ogarem…
—
A je-li to pravda, tak mám takové tušení, že naši politici si už na UA nezajedou.
…ani na Krym?
Aby to nebylo spíš něco dál za Uralem. Výhledově do pěti až deseti let.
A ještě ušetří za zpáteční lístek.
Mohou ušetřit i za lístek tam, jistě se lehce složíme.
To ani nebude třeba. Já tipuju, že doprava tam bude v ceně.
Také předpokládám. Já jen kdyby naše sbírka urychlila termín cesty …
Do vyhnanství na Sibiř se chodilo pěšky.
Jo. Viz L.N.Tolstoj Vzkříšení, tedy pokud mne paměť neklame.
Vsak po par dnoch sa objavil v mediach. Ten kindzal by tazko tak rychlo roozchodil
Naopak myslím, že teď už tam jezdit zvedat morálku budou jen naši.
Tak to by byl nářez…
Tak dle jiných pramenů prý rakovina prostaty.
Ano, nějaké oficiální vysvětlení být musí.
Nějaké odkazy by nebyly…?
Napr. zde:
https://www.nytimes.com/2024/01/09/us/politics/lloyd-austin-hospitalized-prostate-cancer.html
Zalužnyj byl také nějakou dobu mimo, nějaký měsíc ho bylo nevidno.
Von také mohl být někde vedle a ta šupa udělá své.
On byl mimo i Joe, tři dny se prý dával do pořádku.
To by pak vysvětlovalo článek na Hovínkách o tom, že se Švédi mají zásobit a připravit se na válku, konec konců stejně jako nás straší Řehka
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-svedsko-se-musi-pripravit-na-valku-varuji-ministri-40456825#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest240_dop_cizich_clanku_varC&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Kdysi, když jsem ještě vedl život řádně pracujícího socialistického občana, jsem dosti let pracoval v potravinářském obchodě. Jako inspektor prodejen (dnes lepší slovo „manager“) či jako ten, kdo má na starosti rozvoj obch. sítě (od projektů dispozičního řešení prodejen a výroben 0přes lokaci až k rozsahu sortimentu). Bylo by to na dlouhou řeč.
Nedávno mi řekla bývalá kolegyně „kvalitářka“: „víš, že jsem ty konumisty vůbec ráda neměla, ale za dvě věci jsem jim dneska vděčná: za potravinářské normy od r. 1964 a za to, že přinutili cikány pracovat“.
„Redžionl sjúprvajzr“ se to dnes správně jmenuje 🙂
Jo, a vůbec jim to nezávidím. Tenkrát měla ještě vrchnost poměr k „déčkům“ : respekt/strach/sounáležitost/softbuzeraci – vyber dle libosti.
Štěpová na GŘ byla tehdy mojí nejvyšší šéfovou.
Helejte, to nemá cenu. Naprosto skvělá kvalita v Penny, žádné „nimrání se“ v toxinech, v posledku i to hovno chutná líp než Lindor a voní po malinách, pokud ho vydělal Klaus, ale chyba, natož vina tohoto zločince je představitelná asi jako točená zmrzlina na Slunci. Opakuji, že všichni, kdo volili ODS víc než dvakrát, jsou spoluviníci současného stavu. Oni to dobře vědí a kdykoliv se debata stočí tímhle směrem, začnou zpívat úplně stejně jako fiallah: máme se skvěle a drobounké nedostatky jsou buď dezinformace nebo za ně může Babiš a komunisti a kdo by se v nich šťoural. Ale rozhodně, rozhodně za ně nemůže Klaus a voliči jeho partaje. Připustit si vlastní chybu a odpovědnost je evidentně mimo jejich schopnosti.
Ty křeče přejdou, nebojte…
Srát na éčka, srát na toxiny, nebo salmonelu!
Hlavně svobodu a zelený banány!
Já už jedu devátý gumy a tak jsou mi nějaký éčka ukradený. Nejraději mám stejně fazole a smažený vejce.
Jsem v tomhle s vámi úplně zajedno.
Pravidlo bonsaisty: když ti kytka skomírá, prvně se podívej na kořeny a substrát.
Naprostý souhlas.
Dnes jsem byla nakupovat v Lidlu. Mnoho regálů bylo zcela prázdných – to jsem tam ještě nikdy neviděla.
Že by to byl první dopad váznoucí dopravy z Německa kvůli něměcké megastávce?
PS: Mimochdem, Lidl většinu zboží po novém roce zdražil celkově tak o 5-10% a z nové navýšené ceny na velké červené ceduli u zboží uvedl „slevu“ 6% z DPH, které je mnohde v haléřích.
Kéž by 😅
OT:
Dostanete se na Zvedavec.org?
Ano, vypadá to, že web je z ČR přístupný.
Díky, nějak mi uniklo, že je to teď zvedavec.news a chrome mi to náhle přestal přesměrovávat.
Článek je tendenční, polopravdivý a tudíž dezinformační.
Autor by zřejmě preferoval jinou alternativu: aby zde dál byly jen dva řetězce hytlermarketů: Pramen a Jednota, oba v rukou jediného majitele – tedy státu. A stát aby taky dál dotoval ceny zápornou daní z obratu. Jak to v těch „řetězcích“ tehdy vypadalo si nepamatují jen ti, co paměť ztratili, nebo tehdy byli ještě na houbách.
Pravda je to, že byla lépe zaručena kvalita potravin zejména z hlediska hygienického a dodržování norem, mnohé věci (salámy, konzervy, vlašáky…) chutnaly lépe, než dnes. Zato ale byl mnohem užší sortiment nejen jižního ovoce, ale všeho (chleba, pečiva, jogurtů….) a na kvalitnější produkty, pokud se vůbec objevily, se stály fronty. Ne na každého se dostalo např. lepší maso. Mezi svíčkovou a hnusnou flaxou byl sice mnohem menší cenový rozdíl než teď, ale zato byla svíčková těžká podpultovka, bez známého řezníka pro normálního smrtelníka prakticky nedostupná.
A ještě jeden „řetězec“ tehdy existoval – Tuzex. Jen pro vybrané, kteří měli valuty a nebo si koupili předražené bony od veksláka. Ostatní měli smůlu.
Mileno, Mileno…
Já to čula už jak jsem to četla , že se to některým nebude líbit.
ju a Mileno v tom túzzu, pokud pamatuji – kvalita byla – mnó.
🙂
Pane Kunštek díky. A mám uloženo a s dovolením i bez pošlu dál – jako sumarizovanou vzpomínku.
JU a k tomu túzu – dáma texasky nenosí a jinak se tam koupit ….
Dovolím si požádat. Nechte už paní Milenu na pokoji. Zesměšnila se, spolu s některými, sama už dost. Je to věru skromná dáma. Nakupuje v Penny, ve slevách, ovšem jen to, co ji chutná. Z čeho a jak je to vyrobeno, to ji nezajímá. Bodejť by taky mohlo.
Stačí, že má čas a možnost sběhat markety, že má nabídku jižního ovace a dalšího po celý rok, možná i na výjezd do zahraničí ušetří. Moc toho k oddané loajalitě nemá zapotřebí. Že mnozí jiní mají problém zaplatit si bydlení, a když, tak si alespoň přiměřeně zatopit, skutečně se najíst, že takových je čím dál víc, to pomíjí. Že taky ne všichni máme několik marketů v dosahu, to ani netuší.
A navíc, předseda vlády vyhlíží a řeční kultivovaně. Prezidentu republiky s umně začesanou, jestli ne příčeskem krytou vysokou čelní pleší to chlapácky sluší až tak, že může být rytířským snem mnohých žen. Co byste ještě chtěli, že?
Opomněl jste, že chudí si za to můžou sami, že jsou hloupí, neschopní a lůzři. A je jich mizivé procento, protože tak dobře, jako dneska jsme se nikdy neměli, jak říká Kalousek.
Nemá cenu se s paní Milenou hádat, ona, chuděra, tomu prostě věří. Kde je víra, tam jsou argumenty zbytečné.
Výběrové zboží se mimo Tuzexu prodávalo ještě v síti Eso, za Kčs, ne za bony.
Jo, jo, byla to zkratka obchodu pro Ekonomicky Silné Občany. A bylo to až v posledních letech před revolucí.
Tak teď máme plné obchody nekvalitních potravin, to se máme. Ještě jste zapomněla na Slušovice a banány
Zas to tak nedramatizujte, nemusíte kupovat každý šunt s pestrou nálepkou, kvalitní potraviny se dají koupit.
Celá vaše věta by měla znít: Kvalitní potraviny se sem tam dají nějaké koupit, ale jejich cena je často minimálně dvojnásobná proti předraženým potravinám nekvalitním.
To není pravda. Mezi kvalitou a cenou často nemusí být žádná korelace. Čili dají se koupit jak kvalitní a (relativně) levné, tak nekvalitní a drahé.
Tím relativně myslím to, že drahé je dnes bohužel všechno (hlavně díky tomu, že Fialova vládla nezvládla zkrotit ceny energií, ba je vědomě zvýšila).
Vážně? Tak ať neteoretizujme, uveďte konkrétní příklady. I s odkazy na na web, kde lze příslušné kvalitní potraviny za lidové ceny nakoupit.
A mě by také zajímalo jak Milena a Nika poznají, že ovoce a zelenina není plná chemickeho sajrajtu (převážně se jedná o dusičnany), že maso není nakazeno salmonelóza (nemá to nic společného s čerstvostí), že mouka také není plná chemických reziduí atd. Nepředpokládám, že mají doma laboratoř a podle ceny se to nepozná a bohužel ani podle země původu, i když já se snažím kupovat jen české výrobky.
No tak jako správní obdivovatelé pětikolky, nutelliéra a PePy107 jim stačí jen přijímat ty správné signály, případně oni mají takový dar, že vše hned poznají a vidí v té nejčistší pravdivé podobě svým lepšoidním vnitřním zrakem. Prověřovat nic netřeba, oni důkazy vyžadují jen od ostatních, a to i poté, co jim byly důkazy předloženy, ale oni tím vnitřním zrakem vidí, že to nejsou ty správné důkazy, které chtějí vidět oni.
Nikdy jsem tím nebyla posedlá jako mnozí, nesleduji éčka, tam, kde hrozí salmonela, vše řádně tepelně upravím, nepoužívám stejné prkýnko na syrové maso a na krájení tepelně dál neupravovaných věcí. Zásadně se vyhýbám předraženým tzv. biopotravinám, protože nevěřím, že jsou „čistší“ a kvalitnější, než ty ne-bio. Ty bio jsou jen dražší.
Takže to nepoznáte, jen se domníváte. Laboratoř samozřejmě nemáte, víte velké „nic“ co v potravinách je. A jestli se utěšujete tím, že maso dostatečně tepelně upravíte, tak o kvalitních potravinách nemáte ponětí. Maso musí být bez salmonely, ne abyste ho dostatečně tepelně upravovala. Takže jen kecy a volný trh.
Jinak, já nevím co prodávají v Penny ale že by v Albertu měli nějak kvalitní potraviny se nedomnívám. Ovoce a zeleninu určitě ne, tak je to holandský řetězec mám dojem, a prodávají například rajčata doslova nacucané dusičnany. Případně ta malá, koktejlová, která nikdy neviděla ani půdu a ani slunce. A to nemluvím o nynějších některých potravinách z Ukraruiny.
Přesně tak, kočko šklíbo. To už by mohla p. Milena napsat, že prodávat maso z králíka s myxomatózou vlastně taky nevadí – stačí je přeci jen tepelně dobře zpracovat…
Takže Mileno – Vám ta salmonela z ukravínských kuřat, přebalených na Slovensku, vlastně nevadí, je to tak?
Pečivo, upečené z plesnivé, ale levné ukravínské mouky, které za 3-4 dny samo zplesniví, to Vám vlastně nevadí, je to tak?
Že to hned zfutrujou. Nechat je do druhého dne – psaly by jinak.
Potraviny nekupuji na webu. Kupuji je většinou v hypermarketu a to tehdy, když jsou v akci.
No a teď ten váš seznam těch určitě lepších a mocky kvalitních potravin plus ten super kšeft, kde se tohle v té neošizené a superkvalitní podobě prodává.
Většinou nakupuji v Penny nebo v Albertu, maso občas v prodejně Krásno nebo Chodura.
Nepotřebuji nic superkvalitního (spíš superpředraženého) a superluxusního, stačí mi přiměřená kvalita a dobrá chuť.
Věcem, které považuji za nechutné a ošizené, se vyhýbám. Co naopak považuju za chutné, to si kupuji i ve větším množství (ale přiměřeně trvanlivosti), když je to v akci. Například jogurty Florián.
Promiňte, nic ve zlém, ale jestli nakupujete například v Penny, což je síť řetězců s potravinami pro ty nízkopříjmovější, tak se těžko bavíme o opravdu kvalitních potravinách. Vy podle mě nemáte úplně představu, kolik ty skutečně kvalitní stojí.
Předpokládám třeba, že vy byste za tabulku čokolády nedala třeba dvě stě či mnohem více: https://www.cokolada.cz/klasicke-horke-cokolady A všimněte si, mimochodem, těch gramáží za tu cenu.
No zrovna jde řeč o Penny, jaká je to oproti Albertu humusárna.
A Milena nám tady tvrdí, že Penny prodává kvalitní potraviny…
To je fakt na palici.
Kde to tvrdím, Tecočampe?
Já nevyhledávám předražené luxusní značky, nepotřebuji je k životu.
Fascinujete mně Vy všichni tady, co si rádi hrajete na proletáře, adorujete komunistický režim, a přitom skuhráte, že že vám Penny nenabízí dostatečně luxusní čokoládu:-))))
Ale tady o luxusních značkách přece není řeč! Řeč jde o naprosto základních potravinách, jako je maso, pečivo, nebo mléčné výrobky.
To všecko je v hypáčích jednak předražené, jednak nekvalitní, jednak ošizené na váze.
Stejná velikost obalu, původně 50g, nyní přesně 39g. Víte, co z Penny mám na mysli, když tam nakupujete taky?
Během jednoho roku, stejných 200g Nescafé Classic, ve stejném balení, ve stejné kvalitě – z původních loňských 109,-Kč bez akce, má stejný výrobek dneska cenovku 179,-Kč.
Umíte to vysvětlit?
Vedlejší, alternativní instantní, zdráhám se napsat „kafe“ „Casablanca“, má i po více, než roce stále stejnou cenu, 79,-Kč a je pořád stejně hnusné.
Když to nedejbože necháte chvíli stát, chová se to dost podobně, jako blbě přefiltrované, překapávané kafe – sedlina na dně a celkově to chutná, jako kafe z cikorky, což Vy nemůžete pamatovat, co to bylo.
To umíte vysvětlit také?
„Fascinujete mně Vy všichni tady, co si rádi hrajete na proletáře, adorujete komunistický režim, a přitom skuhráte, že že vám Penny nenabízí dostatečně luxusní čokoládu:-))))“
Podobnou reakci jsem čekal. Tu čokoládu jsem vybral jen jako potravinu, u které to tím ceníkem na webu šlo demonstrovat nejrychleji. Ale tady nejde konkrétně o čokoládu, ale o princip. Za minulého režimu jste za běžné ceny dostala tu kvalitu, za níž se dnes platí jako za luxusní zboží. A netvařte se, že to nechápete.
I když si můžu v jisté míře finančně podobné věci dovolit a nejsem ten váš proletář, uvědomuji si moc dobře, jak křehké je nějaké finanční či sociální zajištění v tomhle systému. A jak a kým jsme okrádání a odíráni. Proto ho taky nehodlám hájit, protože stačí, aby člověk cizí vinou přišel o zdraví nebo cokoliv jiného důležitého a můžete z fleku umrznout někde na ulici jako bezdomovec, skončit po krk v nesplatitelných dluzích či rovnou v kriminálu za nic, bude se jen stačit znelíbit některým lidem.
Co nechápu já, proč vy tenhle systém jako evidentně člověk, který má celkem hluboko do kapsy se tady tenhle systém pokoušíte obhajovat. A mimochodem, někdo ty peníze prokouří nebo propije, já si občas raději připlatím za lepší stravu, než je běžně k sehnání.
Protože papatunel vysvětlil, že je to nejlepší systém a ten tomu přeci rozumí nejlépe.
Já rozhodně nemám hluboko do kapsy. Ale to neznamená, že peníze budu vyhazovat zbytečné za předražené pitomosti, když můžu to samé, ne-li lepší, koupit levněji.
Milena napsal:10 ledna, 2024 (17:28)
jasně.. ale zrovna dneska porcovaný chleba.. o 10Kč míň.. doba expirace dneska.. než bych to ztláskal, byly by z toho zelený chundelatý dlaždice
On je rozdíl mezi akcí, kdy je čerstvé zboží dočasně prodáváno za sníženou cenu, a mezi slevou kvůli tomu, že končí trvanlivost (v Albertu to označují „pomozte nám neplýtvat“).
Nikoliv, to zboží není dočasně prodáváno za sníženou cenu, to zboží je prodáváno za „normální cenu“ jakou mělo ještě nedávno, ale díky skvělé legislativě to řetězec fikaně dočasně na 30 dní zdražil na dvojnásobek a pak po 30 dnech to prodává tzv. v akci s tzv. 48% slevou. Pokud to nejste sto odsledovat, zavěďte si deníček a tam si ceny zaznamenávejte.
Milena napsal:10 ledna, 2024 (18:11)
„jemné“ změny v názvech akcí.. typu povánoční slevy nebo ..do vyčerpání zásob, uvolnění skladu.. ve mě vzbudí otázku.. jaká je vlastně reálná cena zboží.. nebo když provede porovnání prodejců..
no a k tomu „akce“.. vždy je primární kontrola datumu trvanlivosti..
užitečné je sledovat i cenu zboží za 1kg, 1litr atp. tím se odhalí záludnost ceny třeba za jednu sušenku v červeném obalu (podle zkušenosti, že nejlepší auto je červené☺)
Tak to teda pozor. Casablanca je skvělý kafe a já ho mám rád. A šmidla.
Šmodrchel napsal:10 ledna, 2024 (20:30)
Casablanca je skvělý kafe..
dobře..
je relativně levnější..
a proto prozkoumej odkud doputovalo..
Mileno, tak konkrétně, ať si tady navzájem neplácáme játra:
Kde přesně, ve kterém řetězci jsou ke koupi řádově kvalitnější potraviny, než např. v tom řečeném Penny?
Už jsem tady psal o tom, že zrovna Penny už před časem vyházelo poslední zbytky „značkového“ zboží a nahradilo ty blitky, vyráběné pro Penny na míru – Boni apod.? Už tam nejde koupit ani slovenská Mila, nic. Jen noname sračky.
Řádově kvalitnější? Co si pod tím mám představit? Například smetana z Kunína je asi kvalitnější (a dražší), než smetana Boni, ale že by to bylo řádově, to si nemyslím. Já kupuju v Penny tvarohy Boni, když jsou v akci, protože jimi hlavně přikrmuju psa, aby nežral jenom samé granule.
Já nejsem takový snob, aby mi vadily „noname sračky“ . Buď mi to chutná, a pak je mi fuk, jestli je to značka nebo noname, nebo mi to nechutná, a pak to víckrát nekoupím.
Ale v tom Penny jde o to, že nemáte možnost volby, oni Vám ji prostě nedají. Dřív ležely vedle sebe např. sojové tyčinky dvou druhů, dvou výrobců – dnes už jen jeden, ten horší.
A protože mám Penny bohužel nejblíž a nepoměrně kvalitnější Albert až po 6km otravné cesty, tak nemám na výběr.
Penny je stejná humusárna, jako např. Kaufland.
Cokoliv ze sladkého není v Penny k jídlu a pokud se tam už něco „značkového“ vyskytne (třeba Nescafé od Nestlé), tak je to děsivě předražené. Vám přijde normální, chtít za 200g flašku instantního kafe 179,-Kč ??? Vážně?
A ty ostatní „značky“ instantního kafe, jsou takový hnůj, že po nich zůstává na lžičce nesmytelný hnědý povlak a pokud se to ze šálku neumyje včas, tak smůla.
Prostě sajrajt – ale je levný…
Stejné je to s tou značkou Boni – Vám smetana od Boni nesmrdí a necítíte z ní jakoby kovovou příchuť?
Kunín to nemá…
Totéž jogurty Boni a Florian – cenový rozdíl jen asi 30%, ale kvalita toho Floriana je nesrovnatelná.
Boni je prostě hnůj. Proč? Protože Penny chtělo, aby ten výrobce vyrobil levný hnůj s velkou marží a pro naivní pravičáky, nakupující v Penny…
Řádově kvalitnější je ten produkt, u kterého to poznáte na první dobrou, při přímém srovnání s jiným.
Mileno, vy nechápete, že ty „značkové“ kvalitnější potraviny Penny úmyslně předraží, aby se víc prodávaly ty noname blitky, na kterých má Penny nejvyšší marže?
Protože ty noname blitky jsou už vyráběny „ekonomickým způsobem“ a proto jsou už v nákupce levné. Penny pak nasadí jen o málo nižší cenu oproti „značce“ a je to.
A Vy máte z toho skoro zanedbatelného rozdílu v ceně pocit, že ten noname je vlastně jen levnější „značkový“ výrobek – ale není.
On už je vyráběn s tím, že je v něm něco ošizeno, zpravidla ta kvalita, víte?
Jestli zrovna Vy ty triky Penny nevidíte, tak je mi Vás velmi líto.
Ale je to Váš žaludek, takže si ho můžete kurvit dle libosti.
Já jsem smetanu Boni koupila kdysi jen jednou a zdála se mi moc řídká, tak už ji nekupuju. To už je lepší ta jejich značka v Albertu. Ale nejčastěji kupuju Kunín, když je v akci.
Ty všelijaké čokoládové tyčinky apod. v Penny jsou levné, ale nic moc. Ochutnala jsem, ale dál je nekupuju.
Instantní kafe nekupuju vůbec, tak nemohu hodnotit.
A přestaňte se do mne hloupě navážet, Tecočampe, a podsouvat mi, co já chápu a nechápu. Víte o mně prd!
Uklidněte se, Mileno, tady nejde o věcnou diskusi. Některé týpky se potřebujou vyvztekat. 😀
Mileno, to už se tak přihodí – že hájením něčeho naprosto neobhajitelného, navíc tím Vaším ostře konfrontačním stylem, si jednoduše vykoledujete přístup, jaký k Vám většina diskutérů zaujala.
Poradím Vám, Mileno :
Napište, že Klaus byl a je dacan, který naprosto zásadní měrou přispěl ke zkurvení téhle republiky, nejen obchodů – a budete mít klid 😀
To jste jistě myslela v legraci – že si vědomě trávíte psa tvarohem z Penny!
Víte, že to je týrání toho psa?
Milena napsal:10 ledna, 2024 (17:58)
prozkoumat.. kdo je Boni aby bylo jasno (jí to udělal a dělám to obecně a někdy je to překvapení..)
atp.
Já občas koupím v eshopu firmy MD maso opravdu dobré a kvalitní, leč drahé maso. Je to řeznictví, takže si bouraj sami, pokud vím. A mívají i věci jako brzlík ap. Zavážej Neratovice a Prahu.
Tedy mohu-li takhle bez laborky tu kvalitu posoudit. Můžu posoudit vůni, barvu, konzistenci a po tepelné úpravě i chuť. Vše excelentní. Jestli je v mase něco, co tam být nemá, to vědět nemůžu. Ale protože se jedná o menší firmu, tak bych si tipla, že u nich budou kontroly časté a důkladné. A hlavně musejí dbát na dobré jméno. Jako malá firma, která ztratí dobré jméno, by skončili.
Přimlouvám se! Řekněte kde, prosím. Aby to nebylo jako to slavné: „V Globále je všechno“ a „Maso bude v Brzku“… Pamatujete si to někdo?
Vlastimil Čech
jasně..
pamatuji dokonce maso z Brazilie,
čtvrtě hovězího balené v bavlněných obalech připomínajících bavlněné dětské pleny..
Přesně.
A lidi, to si fakt neumíte zjistit, které potraviny jsou kvalitní? Jste na webu navezení celé hodiny a neumite si najít info o potravinách?
My si to samozřejmě umíme zjistit, respektive já mám alespoň nějakou představu, protože si ty kvalitnější dovoluji kupovat. Takže taky vím, i kolik dražší v naprosté většině případů jsou. A opravu to není jen o „éčkách“ uvedených na obalu. O spoustě chemikálií ani nevíte, že tam jsou, protože se nejedná o složení potraviny, ale třeba její ošetření. Například červená barva masa je v naprosté většině případů v těch supermarketech dosažena chemickým ošetřením. A co se děje běžně s pečivem, to raději ani nechtějte vědět.
Nika napsal:10 ledna, 2024 (18:04)
to je těžké.. zkus s někým náhodným ve kšeftě promluvit.. obecně to dopadne špatně.. (já to zkusil.. jsou tu 4 lékárny, ceny stejných léků jsou dost různé.. když jsem se o tom začal.. začal jsem litovat, že jsem si začal.. je to jako s nákupem plynu odtamtud nebo odjinud.. známý problém)
Nic nedramatizuji, ve stodolách nenakupuji a na barevné nálepky jsem poněkud alergická. Tak jako na reklamu.
Nevím, kam chodíte nakupovat Vy, ale já ten sortiment považuju za dostatečný, abych se mohla těm nekvalitním vyhýbat.
A poté, co nás opustil všemi tak oblíbený mentální křupan křížený s broukem Pytlíkem BANdita, se nám na scénu vrací stejně tak oblíbená mainstreamová pohádkářka a šiřitelka těch jedině správný provládních narativů Milena.
Já rozhodně nejsem ani mainstreamová pohádkářka ani šiřitelka provládních narativů.
Zato Vy jste lhář.
„Zato Vy jste lhář.“ Ano, oblíbený narativ pětikolky a jejích stoupenců. Podobně jako když tito antičeští kolaboranti s cizí mocí obviňují všechny ostatní z nedostatku vlastenectví a kolaborace.
Vy jste o mne pronesl lživá tvrzení. Proč do toho pletete pětikolku, kolaboranty s cizí mocí a nedostatek vlastenectví.
Nic z toho já nejsem a nezavdala jsme Vám nikdy sebemenší příčinu, abyste mne mohl takto lživě osočit.
Neopustil, přejmenoval se na svůj původní nick.
Presne tak, bandite jsou nesmrtelni, nikdy neopousteji lidstvo, znovu a znovu se inkarnuji. Od Janosika, Grassela, pres Nikolu Sohaja, az po nejmenovaneho politika se zalibou v pytlovitych bilboardech 🙂
A když hlupákům dojdou argumenty k věci (ad rem), dojde na osočování osoby (ad hominem), že? 😃
Alter nick Mileny?
Není to trochu schíza, nejde vám to časem na palici, pamatovat si furt, kdo jsem kdo? 😀
Do stodol určitě ne. Nakupuji v našem městečku .
Já taky.
Stařenka Oggová
dobře..
ale může se stát, že to nebude..
mě osobně vadí centralizace všeho možného do velkoměst..
tady i díky centralizaci ubyl i počet obyvatel cca o 20%
rodiny mají několik aut, protože každý pracující člen rodiny jezdí za prací jiným směrem..
Milena napsal:10 ledna, 2024 (16:33)
zásilkově potraviny asi ne..
ale asi nám zbydou jenom markety.. důvodem bude konkurence
vyptával jsem se zde v cca 10 000 městě je jeden řezník, který to asi zabalí..
zato tu jsou 4 lékárny
Lenze tenkrat, to, co bolo povazovane za ‚blby standard‘, je dnes povazovane za ‚super kvalitu‘ … tak moc sme si polepsili.
Mimochodom, moja mama, samozivitelka, z ucitelskeho platu nam varila hovadziu rostenku tak casto, ze som ju zacala ako decko neznasat … moje deti este rostenku ani neochutnali, a to sme na nich s manzelom dvaja … ale proste nemam to svedomie vyhodit tolke prachy, co dnes pytaju za kilo … a vlastne je uz malem rovnako podpultova ako kedysi svieckova, pretoze ju masny vobec neberu, pretoze ju za tu cenu nepredaju …
👍
Za totality lidi vůbec netušili, že na praseti je nějaká panenka nebo oříšek, protože toto maso v obchodech vůbec neexistovalo. Stejně tak roštěná nebo svíčková. To šlo na vývoz. Češi jedli bůček krkovici a přední hovězí. Nic jiného v masně neprodávali.
Netušila Sibyla => netušil nikdo. Něco nejasného?
Lidi chtějí kupovat co vidí, když neviděli svíčkovou, bylo jim jedno, kolik stojí. Dneska vidí na pultech a vše by chtěli. Pak jsou obézní a nadávají na drahotu.
Jak mohli ludia netusit, ze je na krave rostenka, ked ju moja mama kupovala pravidelne? Pravda, priznavam, svieckovu sme mali len falosnu, ale rostenka bola taky … proflakly … kus masa … vyzeralo to ako tehlicka, taka skoro pravidelna, bolo to prve maso, co som sa naucila u masiara na pulte rozpoznat
Sice nevim, kterou totalitu mate na pameti, ale treba ja to tusil. Behem zimy se dvakrat na trojnozce houpala svine.
bosorecka dnes vám aj fridex primiešajú do alkoholu ….. https://sk.wikipedia.org/wiki/Metanolov%C3%A9_otravy_v_roku_2012_v_%C4%8Cesku ….. to sa nám žije 🙂
Bosorecka, souhlas. Přidám telecí řízky, které sice nebývaly v neděli na stole nijak často, ale posledních 30+ let už vůbec.
Pravá svíčková? Leda tak na úvěr.
Kupte tedy falešnou 🙂
https://www.meatpoint.cz/nase-hovezi/falesna-svickova
Bosorečko kde jste? Něco se mi plete že Brno – u Steinhausera /u Tomáška/- běžně a docela snesitelná cena. Ale seniores toho tolik nezvládnou, takže stačí kousek.
Nas je za stolom 5, a holky su v obdobi, ze z nich vidim len zadok trciaci z chladnicky … a ten najmensi uz ma tiez najcastejsiu vetu ze ‚ja mam hlad‘
Tak do té ledničky nic nedávejte.
Ano, salámy už si také dělám sama a chutnají jak ty dříve.
Dnes jsem zadělala na šunkový s králičím masem.
Sakra žádný anonym.
Mám hrozně blbej dojem, že se ti socialistické metody plánování odstěhovaly do paláců EHS.
Rozhodují, kdo, co a kolik čeho bude vyrábět a dovážet. Za nějaký ten dárek se připouští výjimky a sankce nebo pokuty.
S přibývajícím množství blboňů na nejvyšších místech roste počet komplikací a blbosti!
Úplně stejně jako tady 40 let po Vítězném únoru.
„Soudný den hytlermarketů“?
Nějak nevidím souvislost obsahu článku s tímto bombastickým titulkem. To opravdu potřebujete tuhle podbízivou techniku propagace? Titulek o voze a článek o koze?
Jakoby snad Klaus zakazoval českým kapitalistům koupit celý řetězec Pramenů nebo Jednot a vytvořit národní síť hytlermarketů…
Vy to asi nepamatujete. Tady nebyl kapitál!
Pamatuju. Kladenská Poldi, Plzeňská Škoda … domácí kapitál :o)
Co víte o Plzeňské Škodě?
Rád bych si to přečetl….
Toto vlákno začíná být velmi zajímavé, sem se budu jako čtenář vracet.
Jo, až Aleš napíše o Poldovce, já taky napíšu. Mezitím si zrekapituluju, kolik je to vlastně let. Statické zajištění základu kovacího lisu, cca 1 měsíc práce na 3 směny. Poučná zkušenost.
Banka nedala úvěr a bylo po fabrice a tuším i odstavila účet.
Siemens si mnul ruce.
Anonym napsal:10 ledna, 2024 (15:44)
Vy to asi nepamatujete. Tady nebyl kapitál!
přesně..
prodal kamna, aby si mohl koupit uhlí
ale hodně se také odklonilo
Aneb starý zbrojnoš vykládá, jak to bylo, když byl pachole. Prdlajz. Já jsem pracovala v tzv. státním podniku až do roku 1998 a vím, co se tam dělo. Soudruzi vedoucí (ano vesměs zde vzývaní komunisté) zahodili legitimace, udělali si sročka nebo něco podobného a jali se vesele kseftovat bokem. Samo že nasekali šílený dluh, kvůli kterému ani ten m*dnik nebylo možno ani jen tak zlikvidovat a tato tragédie bez konce se táhla ještě několik let potom, co jsem je opustila.
Klaus se dlouho snažil udržet privatizaci českou cestou, což bylo trnem v oku havlistické sektě, která vše chtěla odevzdat Německu či přímo přátelům za louži na klíč. Už tehdy vytáhl protoKolář jakousi historku o tajných financích ODS a další kutílci Pilip a Ruml spustili Sarajevo. Klaus se tehdy ještě udržel, takže museli aktivovat dalšího komunistu Tošovského, kterého Havel navrhnul do ČNB. Ten se zamyslel, zablabolil cosi o špatném vývoji a napálil bankovní úroky na dvouciferné číslo, přesně si už nepamatuju, ale bylo to snad až 15 %. Takže bylo jasné, že ekonomika narazila do zdi, firmy s úvěry padly a padla i vláda. Odstranili hnusného Klause a za socanů nastala bonanza výprodeje všeho.
Přesně tak.
Milena napsal:10 ledna, 2024 (15:32)
pamatuji bankrot bank nebo podnikatelů..
byla to velká hra pro ty, co byli nahoře..
jednou jsem poslouchal spoluautora kuponové privatizace..
kdo měl informace vydělal..
docela mě to fascinovalo, jak lidé myslí a konají..
„podnikatel“ si vzal půjčku na hospodu, hned si koupil luxusní auto, začal bourat za účelem rekonstrukce objekt.. došly mu peníze, vyhlásil bankrot a skočil..
atd.atd.
Re: Nika
Tak nějak jsem nepochopil, co je v článku špatně.
Lišíte se jen v nevýznamných detailech.
Zásadní rozdíl v české privatizaci oproti čínské.
Rejžáci za korupci a špatné řízení státních firem zavírají a popravují.
Číšci odměňovali korupčníky a výrobce finančních černých děr nejříve možností nesplácet, posléze možností nestíhat, pro méně „nadané“ pak možností amnestovat, aby pak posléze FŠECYUPLNĚGANC dostali státní vyznamenání.
Proto je Čechistán v totální prdeli, i když se to ještě před lopatami tají, kdežto Rejžák bere světovou ekonomiku útokem.
Ha ha ha. Jo, popravy ty tu chyběly, to máte pravdu. A pak bych vám doporučovala vyzkoušet si nějaký obchodní spor. Viz H systém.
Nika napsal:10 ledna, 2024 (16:10)
a to k pozůstalým poslali účet za vystřelenou patronu
Ten soud skončil amnestií megazloděje Klause.
Klaus dělal systémovou změnu, nemohl dohlížet na každou vesnickou samošku.
Jasně že nemohl, za nic nemohl. Nemohl nic vidět, když byla taková tma, jak jim někdo na celý ten proces zákeřně zhasnul …
A ekonomové ruku v ruce s pány podnikateli ve fialových sakách se tak lekli, že začali v té tmě bezhlavě utíkat před právníky. Celé to pak sponzorovali Lajos Bacz a Pepa z Hongkongu, kterým vděčíme za ten dnešní ekonomický zázrak. Štěstí, že tu máme tolik Kožených.
A neznal špinavé peníze.
Co se stane když se utopí odesák, vyplavou špinavé peníze a čistý komunista.
y34 napsal:10 ledna, 2024 (15:17)
Martin V. napsal:10 ledna, 2024 (13:32)
Tak nějak čekám, kdy se ty fotky vyžraných německých regálů objeví na Šafrum 24 jako ukázka dopadu sankcí na Rusko.
ták..
vítr vzniká kymácením stromů
Kosher banksteři svými obvyklými podvrhy odvolali socialismus. Pod lžemi svoboda a demokracie uplatnili Frankfurtskou školu, Otevřenou společnost. Nepřátelské převzetí pomocí souvěrců. Věčné zadlužení protektorátů, a to ještě přes padělaný dolar.
Jistě by bylo zajímavé i rozkrytí vlastnické struktury hitlermarketů, „družstev“ a investičních fondů.
EU je ovládána přes lobbisty BlackRocku a podobných banksterských molochů.
Odpovědět: Gój
vlastnictví hypermarketů se dá snadno dohledat,
podobně peněžních ústavů..
pravděpodobně i fondů..
ale co s tím?
příkladem je Škodovka.. co s tím?
Jak to, že neprotestují češi, jsou tak spokojení se svými životy, nebo tak připosraní, že se k německm protestům nepřipojují? Kde jsou všichni ti tzv opozičníci, PRO, SP ,odbory, Jandejskové, Dufkové, Středulové? Jak to, že nezoganizovali protesty našich zemdělců, dopravců, mladych rodin, důchodců a alších okrádaných, kteří by se k německým protestům přřiali a vytvořili spolu s nimi, daleko větší tlak na své vlády, které je bezuzdně okrádají, přesně podle pokynů Bruselskcýh antilidí? Proč nejsme v ulicích, potomci husitů?
Mělo být SPD, omluva.
Drak napsal:10 ledna, 2024 (14:39)
Jak to, že neprotestují češi, jsou tak spokojení se svými životy, nebo tak připosraní, že se k německm protestům nepřipojují? Kde jsou všichni ti tzv opozičníci, PRO, SP ,odbory, Jandejskové, Dufkové, Středulové? Jak to, že nezoganizovali protesty našich zemdělců, dopravců, mladych rodin, důchodců a alších okrádaných, kteří by se k německým protestům přřiali a vytvořili spolu s nimi, daleko větší tlak na své vlády, které je bezuzdně okrádají, přesně podle pokynů Bruselskcýh antilidí? Proč nejsme v ulicích, potomci husitů?
asi se připojíme později.. k vítězům
celé je to otázka pro psychology, filozofy..
ti co mají peníze.. hodně peněz třeba z našich daní, nakupují jinde (dříve Tuzex) nebo mají dodavatele
opožděné připojení k historii se stalo už historicky
ti vyjmenovaní mají asi dost peněz a obavy, že o ně přijdou
stejnou otázku jsem kdysi položil tátovi a málem jsem to schytal..
ale v Evropě už nevládne komunismus.. takže se stalo chtěné
a co bude, uvidíme..
A co realizovat úsporu z rozsahu v malém měřítku. Většinu základních potravin včetně masa má naše širší rodina nakoupenou od místních zemědělců a zpracovatelů. Není velkým překvapením, že ceny jsou lepší než v hyper a přesto všichni dobře vydělali. O kvalitě raději ani nemluvím. Ty ostatní věci nakoupíte opět dohodou. Prostě někde Vám tu cenu udělají. Celé mi to připomíná předchozí článek. Jo můžu si stěžovat a říkat, kdo za to může a co by kdyby nebo s tím něco dělat.
To myslíš přikrčit se, nějak to očůrat, jako to děláš ty? A nic se nepokusit změnit, aby ses nemusel krčit a očůrávat to?
Kurňa, nehádejme se. Předně to není žádné očůrávání, Draku, spotřebitelská podpora místních výrobců je dobá sama o sobě. Ano, „revoluci“ nanahradí, ale nejde to proti.
– pokud zaplatím místnímu zemědělci, peníze zdaní v ČR a utratí je nejspíš také zde
– cena bude férová pro obě strany, on nemusí prodat/ já nemusím koupit, ale chceme se dohodnout a fungovat spolu dlouhodobě
– kvalita je většinou někde jinde, než u produktů v hyper
– poznám přitom hromadu zajímavých lidí a můžu je případně doporučit dál
– ta změna je v tom, že já jako spotřebitel jsem se dohodl s místním na ceně, žádný hyper si mě nevodil jako ministra po akcích
Nákup u místních bych nenazýval očůrávání, už jenom z elementárního respektu k těm lidem. Pro jednoduchost nekoupit jablka za 40 v hyper, ale za méně v sadu je normální chování a nic na to nezmění, pokud budou v akci za 29,49 nebo u nich bude napsáno, že je nakoupili z 15. Nikdo se tu nekrčí, jen myslím trochu dál. Pokud budou lidi podporovat místní, tak se kapitál bude kumulovat tady a můžeme se bavit o tom, že tahle země půjde nahoru. Každá koruna utracená za místní produkt nebo službu má mnohem větší potenciál něž koruna utracená směrem ke globálnímu a „optimalizovanému“ byznysu.
Kupuji jablka u místního farmáře, dřív i brambory. Ty měním za vajíčka se známou.
Jsme vyčůrané sfině.
Pane Pepiku, tak u nás postavili před TESCO „mlékomat“. Prý mléko od kravičky, přímo z chlíva, nepasterisované, nebalené, UHV neošetřené.
A o dost dražší než mléko tetrapakované, UHV, pasterisované, prostě to, co prodávali uvnitř v Tescu.
Prodejní cena souvisí s kvalitou tovaru a s náklady na výrobu a distribuci jen zcela okrajově.
———————————-
Pamatujte na druhý ekonomický zákon V.Čecha:
Cena zboží či služby je právě ta nejvyšší částka, za kterou ten šmejd dostatečné množství hejlů koupí.
Možná je ten problém kombinace TESCO a „mlékomat“. Já se zastavím jednou za 14 dní u svého farmáře, pro zboží co mu napíšu. Je tam mléko, jogurt, smetana čerstvý sýr někdy i tvrdé sýry a případně nějaké sezónní záležitosti, když se třeba zabíjí a tak. Mohu vás ubezpečit, že ceny jsou stejné nebo lepší než u neprivátních značek v hyper o kvalitě nemá cenu se bavit. Když už tam jedu, tak nakoupím pro celou širší rodinu a rozvezu jim to nebo se pro to zastaví. Když už s lidma mluvíte, tak se většinou dozvíte další doporučení a nikdo soudný si nebude kazit jméno nějakým šmejdem. Možná mám štěstí, ale jak se do lesa volá tak se z lesa ozývá. Neuděláte opakovaný dobrý byznys pokud protistranu odrbete.
A zpátky k tomu mlékomatu, já bych si taky nikdy nejel koupit mléko do nějaký plechový bedny u Tesca. Ten pocit prohodit pár slov o tom jak to jde, co je novýho, vidět farmu a to okolo, prostě to plechová bedna nenahradí. Práci co dělám já nesouvisí se zemědělstvím ani okrajově, ale platí tam úplně stejně, že rád udělám zákazníkovi dobrou cenu, pokud je ten zákazník normální a chceme spolu dělat dlouhodobě. Śkubat hejly nebo pracovat pro rozežrance co neví co roupama je cesta do pekla, protože to vám zničí jméno a nervy. A na to je život moc krátký.
Co říct na závěr. Lidi se spolu asi bojí mluvit, každý prd probírají na sociálních sítích, všechno by nejraději online nebo z nějakýho automatu. Proto rád třeba se zastavím i na té demonstraci, protože tam lidé spolu alespoň mluví jako lidé.
Lenze ja mam najblizsieho farmara niekolko kilometrov, pac byvam v meste, a tak nejak nevlastnim auto … manzel sice auto vlastni, ale chodi domov o siestej vecer, kym z domu sa snazi vyrazit co najblizsie siedmej (aby predbehol zapchy) … to by som si musela zobrat dovolenku, aby som sa mohla stavit u svojho farmara … budte stastny, ze mate take stastie, a mate farmara v ‚doslapu‘ … ja som bola vdacna aj za mliekomat … ale tak casto ho rozbijali, ze majitel sa na opravy vyprdol.
U nás je mlékomat u prodejce novin, kvůli mléku mají déle otevřeno, stojí 16 Kč.
Článek vypadá jako poplašná zpráva – je potřeba ho šířit!
Velký bazar… Neplijte na Klauze, ale na sousedy, kolegy, členy rodiny, kteří ho tam instalovali. Jejich volba vypovídá, jací byli/jsou.
Ano. Mohly být různé důvody, omlvy, výmluvy, kravata, prvovoliči, nástupnictví OF, naprosto servilní média, … nicméně nejpozději v roce 1998 mělo být i mírně podprůměrnému voliči naprosto jasno a proto opakuji, že kdo volil ODS víc než dvakrát, je spoluviníkem dnešní situace.
Martin V. napsal:10 ledna, 2024 (13:27)
Ano. Mohly být různé důvody, omlvy, výmluvy, kravata, prvovoliči, nástupnictví OF, naprosto servilní média, … nicméně nejpozději v roce 1998 mělo být i mírně podprůměrnému voliči naprosto jasno a proto opakuji, že kdo volil ODS víc než dvakrát, je spoluviníkem dnešní situace.
no.. já vidím problém v sestavení nehomogenní koalice (vzájemné podrazy se objevily okamžitě).. za účelem vytěsnění ANO.. to by se nemělo stát, byl podraz na voličích.. ne ojedinělý.. a pak tlampače = méééédia
a pak voliči.. je registrováno na 1100 uskupení.. to je předem ztraceno a bylo ztraceno obrovské množství hlasů
Ano, nebožtík manžel, pak volil Babiše.
Ještě by bylo potřeba rozvést, proč je na tom třeba Francie nebo jiné země EU lépe
Re: Petr2
A kdo vám nakecal, že jsou na tom Frantíci lépe?
Nemyslím si, že by francouzské lopaty měly význačně vyšší životní standard, že v lopaty čechistánské.
Vysvětlení.
Kdysi nám soudruzi tvrdili, že když je nebudem danit, bude jejich bohatství tzv. SKAPÁVAT směrem dolů, tedy k chudině. Že si jako prachatý soudruh koupí Lambo nebo Bávo a lopata mu to umyje a dofouká gumy, případně ho učeše, vymění plínu a budou se mít všichni dobře.
Díky svému pozorování jsem dospěl k závěru, že to je přesně naopak. Soudruzi nás dojí všechny, od bezďáků až po střední třídu bez jakýchkoli rozdílů.
Problém nastává ve chvíli, kdy soudruzi hrabou více, než je schopna unést státní správa. Neboli když nejsou kroupy. V tu chvíli vyrazí do boje ouřadové a začnou kvičet, že je potřeba vyrovnat přijmy a výdaje, což je samozřejmě v pořádku. Problém nastává ve chvíli, kdy rýžovací soudruzi jaksi nejsou k vyrovnávání přizváni a jejich hodování platí „zbytek světa“.
Problém se ještě násobí tím, že oni vámi zmiňovaní soudruzi jsou ti samí co byli před převratem, potažmo jejich potomci těmito soudruhy vychovaní. V genech mají jednání bez skrupulí a dědičnou hrabivost.
Mast na to by byla. Prokázání způsobu nabytí majetku od 1.1. 1990. To pro začátek.
I děly by se věci různé, někdy i pro ně hrůzné.
Že se tak nikdy nestalo je tím, že tito soudruzi tak nějak setrvale ovládají parlament a brání možnosti dokázat celému světu jak jsou poctiví a čistí.
Zvláštní poděkování bych si touto cestou dovolil vyslovit tuneldědkovi, jež je etalonem čistých peněz, a mistrem ve zhasínání.
buldatra napsal:10 ledna, 2024 (13:46)
Problém se ještě násobí tím, že oni vámi zmiňovaní soudruzi jsou ti samí co byli před převratem, potažmo jejich potomci těmito soudruhy vychovaní. V genech mají jednání bez skrupulí a dědičnou hrabivost.
Mast na to by byla. Prokázání způsobu nabytí majetku od 1.1. 1990. To pro začátek.
I děly by se věci různé, někdy i pro ně hrůzné.
Že se tak nikdy nestalo je tím, že tito soudruzi tak nějak setrvale ovládají parlament a brání možnosti dokázat celému světu jak jsou poctiví a čistí.
Zvláštní poděkování bych si touto cestou dovolil vyslovit tuneldědkovi, jež je etalonem čistých peněz, a mistrem ve zhasínání.
to je snad jasné.. byla to sametová (nekrvavá) revoluce..
lidský materiál zůstal..
kdo měl přístup ke zdrojům a informacím?.. AHA
např. u mě byl limit 11třída.. a konec.. kariera červené knížky mě nikdy nenapadla a také jsem byl drzý
takže se to všechno jenom přesype, něco vyřeší čas
a mladí.. nechtějí jenom kouřit trávu, ví, že elektrika není ze zásuvky? .. už nebudu drzý
je tu problém hlídače (ale kdo bude hlídat hlídače?)
Drzý klidně buďte, nic ván v tom nebrání.
Ale proč vy o voze a já o koze?
buldatra napsal:10 ledna, 2024 (16:43)
Drzý klidně buďte, nic ván v tom nebrání.
Ale proč vy o voze a já o koze?
dobře.. chyběla legislativa, aby se dalo dělat to co jsi zmiňoval..
stačí?
buldatra napsal:10 ledna, 2024 (16:43)
najdi si Tomáš Ježek privatizace
Jako spotřebitelé, rychlopalbo. Francouzské kšefty důvěrně znám
Petr2 napsal:10 ledna, 2024 (12:32)
Ještě by bylo potřeba rozvést, proč je na tom třeba Francie nebo jiné země EU lépe
je jistě zkráceným popisem.. OTÁZKA PROČ byla uvedena na Polsku a Maďarsku, Francie je zmíněna.. země šly jinou cestou, jdou jinou cestou jsou na tom lépe.. závidíme jim a nadáváme (víte komu)
co se týče kvality potravin, tak to už bylo.. ve výrobnách stejně jako ve fabrikách v tuzemsku měla by být výstupní kontrola (dříve ČSN) u dovozu něco podobného.. a nějaký silný přehled o maržích.. a pokuty
a nenechat se zblbnout.. o korupci (která je v článku alegoricky zmiňována) trestat
co je mrzuté (soukromý žalm) hypermarkety jsou budovány na periferiích.. kdo nemá auto, má problém.. chybí přístupové cesty (chodníky).. o dobrodružství různého druhu je postaráno.. třeba jsem zaregistroval ptactvo na pečivu.. džusy v procesu kvašení a tak..
Mi ktosi vykladal jak kamiony Danone cakali na hraniciach na moment, az budu CSN zrusene, aby ich naklad mohol prekrocit hranice … a suseda, co robila na hygiene uz za komunistov, vravela, ze po rozbore Danone jogurtu dosla k nazoru, ze take fuj je do domu nesmie … ale to som bola este niekde na strednej.
Ano a nejen kamiony s jogurty, bohužel. Také to bylo jedno z prvních „opatření“ k tomu úžasnému volnému trhu podle gaunera Klause a spol.
bosorecka
s těmi jogurty tomu věřím..
s potravinami „měkkého typu = obsahují hodně vody“ je problém na to pozor..
v jednom Kauflandu měli oddělení s masem..
na maso jsem trénovaný už z dětství a poznám čichem o co GO..
to oddělení v v tom Kauflandu zrušili.. hnilo to tam
maso pouští vodu, která když někam zateče páchne..
ale naopak..
setkal jsem se s řeznictvím s prodejnou, kde to vonělo..
byl jsem zvědavý , zeptal jsem se..
řezník mi ukázal kachličkový chlazený bazének s výpustí..
něco jako vana z dlaždiček s vnějším chlazením..
nikde nic nezatékalo do nějakých žebrovaných chladičů..
teplo na skladování potravin je špatně
Ke Stalinovi : Ja mam uz davno podezreni, ze jeho obraz jak nam ho nase historiografie vykresluje, je, ehm, neuplny…Zde velmi zajimavy clanek o jeho velkolepem melioracnim planu, ktery mohl Rusko ucinit sobestacnym v potravinach : http://leva-net.webnode.cz/products/posledni-uder-stalina/
Re: Hulvát
Pokud mrknete na mapy bojů, resp. občas rozkliknete záběry z dronů na str. Aktuální konflikty, zjistíte, že ony lesní pásy na Ukrajině jsou.
Kdo je vysázel a kdo je udržoval, toť otázka.
Když se na to podíváte pohledem starého dědka, zjistíte, že vlastně napodobují někdejší uspořádání krajiny. menší polní celky rozdělené polními cestami, které jsou obrostlé z obou stran dřevinami. Není to nic složitého a převratného.
Přibarvený… Inu byl to vítěz nad fašismem, to se neodpouští.
Pěkně to je vidět na přístupu k osudu syna Jakova – Stalin byl zrůda, která bez mrknutí oka obětuje vlastního prvorozeného syna…
Co by Žáček a spol. říkali, kdyby ho vyměnil? Vzorný otec, nebo zrůda, která vlastního syna zachrání, ale miliony poddaných nechá zemřít?
Martin V. napsal:10 ledna, 2024 (13:27)
Ano. Mohly být různé důvody, omlvy, výmluvy, kravata, prvovoliči, nástupnictví OF, naprosto servilní média, … nicméně nejpozději v roce 1998 mělo být i mírně podprůměrnému voliči naprosto jasno a proto opakuji, že kdo volil ODS víc než dvakrát, je spoluviníkem dnešní situace.
no.. já vidím problém v sestavení nehomogenní koalice (vzájemné podrazy se objevily okamžitě).. za účelem vytěsnění ANO.. to by se nemělo stát, byl podraz na voličích.. ne ojedinělý.. a pak tlampače = méééédia
a pak voliči.. je registrováno na 1100 uskupení.. to je předem ztraceno a bylo ztraceno obrovské množství hlasů
Krasobřéťa Spanilý napsal:10 ledna, 2024 (13:55)
Přibarvený… Inu byl to vítěz nad fašismem, to se neodpouští.
Pěkně to je vidět na přístupu k osudu syna Jakova – Stalin byl zrůda, která bez mrknutí oka obětuje vlastního prvorozeného syna…
Co by Žáček a spol. říkali, kdyby ho vyměnil? Vzorný otec, nebo zrůda, která vlastního syna zachrání, ale miliony poddaných nechá zemřít?
to je jak z teorie her.. ale tady stáli představitelé státu a asi nějaká forma vydírání..
jinak by to asi bylo oběť syna za rodinu (to se děje ve válkách standardně.. na to přísahalo rodina=národ, vlast)
y34 nepřehánějte to.
Kvantitou a zbytečným kopírováním, nebude Váš text důležitější, než jiný.
Tecočamp
je to jen z důvodu, zachování spojitosti
jako v @mailu.. co patří k sobě..
stávající soft nic moc
Tecočamp
důležitost mě nenapadla..
Kissinger byl potom také zrůda, on měl ruce krvavější než Stalin.
A ti co přišli po pádu SSSR, tak ti jsou už úplní zmetci. Když se spočítají oběti jen na Blízkém východě, tak milion tam určitě je, další jsou v Libyi.
Nevím, nevím, pane Kunšteku, soudruh vlk by z vás neměl radost, když mu tady tak okázale plivete na Maršááálůův plán…
Ještě že se před vámi schoval do nemocnice…
A vy jste aspoň na chvíli zachráněn před mediálním lynčem na Kose…
A nikdy nebudete chytrý. Ani mladý a krásný už VŮBEC ne, když tu píšete takové falešné větičky…
Jóó, kdybyste tu napsal, že si s námi západní soudruzi vytřeli prdel tam i zpátky a dál se v tom hovínku nepatlal, to by byla jiná!
Ale takto…
Trambus – Targus
Nevím, nevím, pane Kunšteku, soudruh vlk by z vás neměl radost, když mu tady tak okázale plivete na Maršááálůův plán…
Marshallův plán byla poměrně členitá hospodářská pomoc USA zemím v Evropě na následky války. Sověti to odmítly.. kdo přijal plán stal se nepřítelem (Molotov.. politické rozhodnutí)
Neexistuje oběd zdarma.
Otázka je, co s sebou neslo přijetí Marshallova plánu – co se za něj zaplatilo, a třeba ne jen penězi. Něco to určitě bylo.
Bez komentáře.
T o je celé jako kapitola z alternativního dějepisu. Dezoláti to vědí a libtardi to nečtou.
Já taky ne, moc písmenek unavuje oči.
Re: Sk
Snadná pomoc.
Jelikož jste starý mlsoun, po první čtvrtině skočte uvařit kafíčko, v polovině si dejte nějakou kočičí kapsičku – já rád hovězí – a ve třech čtvrtinách si natáhněte bačkory – přezkáče, které jste předtím nahřál v troubě nebo na ústředním topení.
No a když to přelouskáte, budete zralý na jedno menší dáchnutí v kocouřím pelíšku. Tak dvacet minut sladkého snění, jaké to bude príma na vyšadce, až se sluníčko osmělí a bude svítit lépe a radostněji.
Starý kocour napsal:10 ledna, 2024 (12:31)
T o je celé jako kapitola z alternativního dějepisu. Dezoláti to vědí a libtardi to nečtou.
Já taky ne, moc písmenek unavuje oči.
chyba.. ale nejsou -li unaveny slechy, dá se něco dezolátního vyslechnout nebo si najmout
předčítače nebo pavlačovou drbnu
Ještě jste zapomněl na zrušení ČSN, protože by se prece nemohly prodávat u nás potraviny(především ovoce a zelenina, ale i jiné) s několikanásobně překročenymi limity chemickeho sajrajtu (rajčata z Holandska například).
Jojo to je ten volný trh podle gaunera Klause a spol.
Re: kš
Vy jedna hnusná kočko!!!
Pan profesóór byl hodnééj soudruch!
Ten to s námi myslel JEDINĚ dobře a JEDINĚ správně!
Jen se podívejte, jaký to byl fešák!
A má péro s Emééryky!
nezlobte Milunu ☻
Kdo Vás nutí kupovat rajčata z odkudsi. Nemátwe balkon či parapet.
Re: ema
Kočka tu je proto, aby hlídala na vyšadce a vysílala adekvátní škleby na pitomce, kteří se furt někam ženou.
Víte, co to je vyšadka?
Jsem se uklikl.
Když je kočka na vyšadce, z logiky věci nemůže šaškovat okolo pitomých rajčat.
Btw. ještě jsem neviděl žádného zeměhryza, který by sám sobě na balkóně vyprodukoval všechnu potřebnou zeleninu.
A pokud si myslíte, že v suproších jsou přiotrávená jen a pouze rajčata, čůráte lehce mimo mísu.
Víc k poznámce mimo mísu od Emy nelze napsat. Ale zřejmě má na balkoně i jablka, hroznové víno, mrkev, petržel, celer a další ovoce a zeleninu. No je to Ema. Ale pro informaci Emě, ne každý má balkon a nebo zahrádku. To neznamená, že by měl být krmen chemickými sajrajty.
kočka skliba napsal:10 ledna, 2024 (15:17)
Víc k poznámce mimo mísu od Emy nelze napsat. Ale zřejmě má na balkoně i jablka, hroznové víno, mrkev, petržel, celer a další ovoce a zeleninu. No je to Ema. Ale pro informaci Emě, ne každý má balkon a nebo zahrádku. To neznamená, že by měl být krmen chemickými sajrajty.
to znám už ze základky
Ema má místu.
Ema má maso.
Ema se má.
Ještě jste zapomněl:
Ema mele mámu.
Ǒ, my se máme.
tdx
tak jo.. to už jsem zapomněl..
kočka skliba napsal:10 ledna, 2024 (12:03)
Ještě jste zapomněl na zrušení ČSN, protože by se prece nemohly prodávat u nás potraviny(především ovoce a zelenina, ale i jiné) s několikanásobně překročenymi limity chemickeho sajrajtu (rajčata z Holandska například).
Jojo to je ten volný trh podle gaunera Klause a spol.
příklad..
můj táta prováděl svého času také kontrolu potravinářských výrobků..
tenkrát to byl zpracování nějaké drůbeže..
stoly, na kterých se to provádělo byly pokryty, slizem a jiným humusem..
táta sdělit řediteli, že nechá provoz zavřít..
dostal odpověď.. >>soudruzi dělníci chtějí žrát, zavřeme tebe<<
(chudák chromá kočka)
Je to možné, nevím. Já zase mám několik kamarádů kteří již před rokem 1989 soukrome hospodařili a dokonce někteří z nich dodávali ovoce na výrobu ovocných přesnídávek pro děti a vím jak přísné byly kontroly nezávadnosti surovin.
Chudák kdokoliv chromý milé y.
kočka skliba napsal:10 ledna, 2024 (15:22)
Je to možné, nevím. Já zase mám několik kamarádů kteří již před rokem 1989 soukrome hospodařili a dokonce někteří z nich dodávali ovoce na výrobu ovocných přesnídávek pro děti a vím jak přísné byly kontroly nezávadnosti surovin.
Chudák kdokoliv chromý milé y.
o výrobě domácích marmelád psal Vidlák ale ty se smí prakticky jen rozdávat..
přeci se neotráví navzájem
takže problém asi s licencováním, kontroly.. pak už jen nezákonně
třeba myslivci mají povinnost kontroly na nezávadnost.. a to je dobře, protože i ušáci na tom nejsou zdravotně dobře.. a o divokých vepřounech ani nemluvě..
jsou známy razie na ptačí chřipky atp.
no a může to končit až přebalováním zboží po garancí (viděl jsem přebalování plátkového sýra), nebo dovozem normě neodpovídajících potravin naštěstí zadržených..
jako kluk jsem viděl vagon „havarovaných“ datlí.. použito pro prasata..
nebo pamatuji vepřové sádlo páchnoucí po rybině at.
v cukrárně jsem viděl pobíhat mezi dortíky šváby.. chtěl jsem aby mi girl jednho zabalila..
koukala jako trubka ze zdi..
člověk si musí dávat pozor do dělá..
Ujo robil v mliekarni, zrovna okolo doby prevratu … vravel ze demokraticky ako prvu prepustili laborantku, co bola zodpovedna za nezavadnost mlieka, a uchovavanie vzorkov, ale teraz uz neviem, ci tri, alebo az 5 dni … jej miesto bolo zaroven ako nepotrebne zrusene.
bosorecka
máme hypermarkety..
technicky vybavené..
několik pokladen4,5..
ale jedou jenom jedna nebo dvě.. když jsou delší fronty
asi se šetří ať to stojí co to stojí.. Pyrrhovo vítězství
UFF
https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/zive-k-farmaru-se-pridavaji-zeleznicari-masivni-preruseni-provozu/
Jen aby jednotky vrahů z Volstrýtu na mírové základně Rammstein nebyly uvedeny do stavu bojové pohotovosti.
Mají svých starostí dost. Včera jsem četl v novinách z Volstrytu, že se u soudu s Trumpem probírala legálnost nasazení speciální jednotky Seals tým 6 k odstranění politického konkurenta, např protikandidáta na prezidenta. Bizár.
Tak nějak čekám, kdy se ty fotky vyžraných německých regálů objeví na Šafrum 24 jako ukázka dopadu sankcí na Rusko.
😀 Šafrum 24, pěkné! 😀 😀 😀
Martin V. napsal:10 ledna, 2024 (13:32)
Tak nějak čekám, kdy se ty fotky vyžraných německých regálů objeví na Šafrum 24 jako ukázka dopadu sankcí na Rusko.
ták..
vítr vzniká kymácení stromů
Toto bude další trolling namísto Krtečka a Aničky?
Se dvěma kopiemi pod sebou?
Tecočamp
mizerný soft.. bez možnosti autokorekce..
Martin V. napsal:10 ledna, 2024 (13:32)
Tak nějak čekám, kdy se ty fotky vyžraných německých regálů objeví na Šafrum 24 jako ukázka dopadu sankcí na Rusko.
asi myslí pokračování Nutella II ?