13 prosince, 2024

Počítání bohatství

Impulzem pro následující úvahu byly časté komentáře pod mými články – za bolševika bylo vše špatně, nyní se máme … a dobře nám tak, dodávám já.

Máme totiž očividný rozpor mezi tím, co je mezi lidem „vžité“ a reálnými fakty. Je v rozporu tvrzení, že bolševici byli patláci a ekonomičtí negramoti a přitom rozkradení a privatizace statků, které vytvořili trvalo více jak 30 let … Stejně tak je v rozporu tvrzení o nevýkonnosti a zaostalosti ekonomiky bolševika za situace, kdy ta nová, lepší a výkonnější ekonomika se nezmůže ani na zlomek ekonomického výkonu doby socialismu.

Jen připomenu – bolševik živil např. velkou vševojskovou armádu vč. početného letectva, stavěl fabriky, elektrárny, metro, dálnici, přehrady, zajišťoval „bratrskou pomoc spřáteleným zemím“, což byl eufemismus pro darování, byl potravinově soběstačný, zajišťoval oproti dnešku kvalitnější školství zdarma a naprosto dostupnou lékařskou péči pro všechny – zejména zubní, stavěl byty a rozdával je zadarmo … a dalo by se jistě pokračovat, přičemž na konci své vlády nebyl v podstatě zadlužen, protože skutečný minimální dluh byl bohatě pokryt pohledávkami. Je očividné, že tento rozsah dnešní režim není schopen zajistit, takže jak to vlastně s tím bohatstvím a výkonností ekonomiky je?

Níže budu pokládat nevhodné otázky dezoláta, přičemž odpovědět si pak musí každý sám dle vlastní úvahy.

Demagogický přístup

Za bolševika bylo hůře, protože nebyly LCD televize, mobily atd a dnes jsou … Takové úvahy snad ani nemá smysl komentovat. Jsou určeny lidem s jednodušším myšlením, kterým snadno unikne, že tyto výrobky nebyly v době bolševika ani na Západě.

Ze stejného soudku je tvrzení, že … jóóó tenkrát byl Baťa … no, za bolševika byl Čuba a „jeho“ Slušovice. Domnívám se, že lze srovnávat, navíc Baťův majetek patřil pouze jemu a jeho rodině, majetek Slušovic ale všem jeho družstevníkům.

Bohatý stát

Pojďme k reálnější úvaze – je bohatší stát, který má 1 promile svých občanů extrémně bohatých, ale zbylá většina je nemajetných, pracujících za minimální mzdu a tuto skupinu doplňují bezdomovci, stát, který má placené zdravotnictví a školství a tedy už z podstaty věci nedostupné všem nebo stát, který nemá bezdomovce a medián mzdy v podstatě odpovídá průměrné mzdě, zdravotnictví, vzdělání poskytuje všem zdarma a taktéž zdarma rozdává byty?

Je na tom lépe stát, který není zadlužen, v základní spotřebě svých občanů je soběstačný, ale nedostává se mu sil a financí na zajištění zbytných a luxusních věcí nebo stát, který „žije“ na čím dál větší dluh, ale HDP má vyšší? Je na tom lépe stát s reálnou ekonomikou produkující reálné zboží umožňující nezávislou existenci v základních potřebách nebo stát v tomto ohledu nesoběstačný s „ekonomikou služeb“ a převisem nabídky věcí zbytných a luxusních, dle HDP nebývale bohatý, přestože je i v základních parametrech závislý na dovozu?

Osobně se domnívám, že bohatý stát je ten, který má medián bohatství vztažen na občana přibližující se průměrné hodnotě bohatství na občana, nikoliv ten stát, který má široce rozevřené nůžky bohatství mezi svými občany.

Bohatí „obyčejní“ občané

Protože jsem polovinu svého života „budoval socialismus“, mám přímé životní zkušenosti z té doby, nikoliv zprostředkované.

A ty reálné zkušenosti říkají následující – v dělnických profesích byla přezaměstnanost, dostat se do kategorie „THP“ (techicko-hospodářský pracovník) byl problém, právníci, sociologové a pod. byli bráni v podstatě jako „nutné zlo“. Jak to bolševici dělali, že měli nižší stavy úředníků (vč. policistů) je mi záhadou. Medián mzdy v podstatě odpovídal průměrné mzdě ve společnosti, extrémně bohatí lidé nebyli, „případ Bakala“ nemohl vzniknout z principu. Výdaje na základní potřeby byly relativně nízké, zbytné a luxusní zboží bylo nedostupné a extrémně drahé.

Jenže … Povinnost pracovat sebou nesla sice malou výkonnost pro společnost, kdy se pracovník rozhodně nepředřel (čest výjimkám jako havíř nebo huťař), ale na druhou stranu zbývaly síly a čas na mimopracovní aktivity. Dnes je efektivita pracovního procesu nesrovnatelná, pracovní výkonnost Vám ladí se stopkami v ruce a je nemyslitelné, aby v 13:55 byla u „píchaček“ na vrátnici fronta čekajících a osprchovaných dělníků. V té nevýkonné době s nízkým pracovním výkonem si ovšem pomyslná Vlasta prodavačka s Pepou soustružníkem mohli bez problémů dovolit postavit rodinný domek – sice svépomocí a za podmínek neustálého „shánění“ čehokoliv, ale bez existenčního zadlužení a za všemožných finančních podpor (půjčky z FKSP, stavební půjčky, odpuštění úroků nebo části půjčky při včasné kolaudaci atd). A jen podotýkám, že v té době bylo standardem stavět podsklepený RD, což je dnes finančně nedostupný luxus a i tehdá byl na Západě podsklepený RD znakem příslušnosti k vyšší třídě.

Opět otázka – jsou bohatší občané, když mají řekněme průměrné pracovní tempo, mají tím pádem sílu a čas na mimopracovní aktivity a v jejich silách je tedy bez většího zadlužení si postavit RD, ale trpí nedostatkem zbytného a luxusního zboží nebo občané, kteří mají „maximálně optimalizovaný“ pracovní proces, přičemž jimi vytvořená „nadhodnota“ plynule odplouvá k zahraničním vlastníkům, po pravidelných přesčasech jsou rádi, že si doma odpočnou a naberou síly na další směnu, mohou si koupit nebo nechat postavit cokoliv, ale za peníze, které nemají? Která skupina je vlastně bohatší?

Můžu srovnat i zdravotnictví – od 1. třídy ZŠ jsme všichni pravidelně chodili 2x ročně na prohlídku k zubaři, k všeobecnému tuším 1x ročně. U zubního byl problém s injekcemi na umrtvení pro bezbolestné ošetření, protože zkrátka těch injekcí moc nebylo. Dnes sice jsou na požádání kdykoliv, ale sami stomatologové přiznávají, že ač je služba placená, tak cca 1 milión spoluobčanů má zubní péči nedostupnou, resp. jen přes zubní pohotovost. A opět, kdo je na tom lépe – ten, kdo nemá k dispozici luxus bezbolestných ošetření, ale péči má jinak dostupnou a zadarmo nebo ten, který si sice může dovolit zaplatit injekci pro bezbolestné zubní ošetření, ale nemá u koho, protože stomatologové jaksi nejsou?

Svoboda po projevu

Za bolševika se říkalo, že máme garantovanou svobodu projevu, ale již nikoliv po projevu. Ale i tehdá jste mohli nadávat v hospodě a co vím, tak největší svobodu projevu měli komunisti na svých uzavřených schůzích.

Dnes v cenzuře zrychleným tempem doháníme soudruhy, rozdíl je jen v tom, co je žádoucí nežádoucí. Dříve bylo žádoucí plivat na imperialisty a vychvalovat soudruhy, dnes to je přesně opačně a při „nežádoucím“ chování se již dostavují známé sankce – už máme lidi vyhozené z práce i zavřené.

V tomto bodě není tedy v podstatě co srovnávat – jsme tam, kde jsme už jednou byli, jen „s opačným znaménkem“.

143 thoughts on “Počítání bohatství

  1. Re: Anonym

    Vy jste přesvědčen(a), že všechny ty přehrady a KRRRÁLÍKÁRRRNY, jak pravil Venca Flaška, postavili modroptačí soudruzi po r. 1989?

    Máte zajímavý přístup k životu a myšlení. A zejména k letopočtům.

  2. Ta vševojsková armáda, co jsme ji živili, byla příčinnou rozdílu životní úrovně mezi námi a Rakouskem.
    Rakousko bylo neutrální a na zbrojení sralo.

    To se nyní zásluhou válečníků z pětikolky zopakuje.

  3. Chybí tu fotka prázdné masny.
    A potom údaje ze Statistického úřadu, kolik ročně sežral Čech masa, od nejkvalitnějšího telecího, přes hovězí, vepřové až po kuřecí. A to navíc na vesnicích měli králikárny a vlastní prasátka, a toto se do statistik jaksi nedostalo.
    A taky třeba kolik másla.

    1. Infarkty nepoklesly , ale začaly se používat stenty , které roztahnou cévy v sdrdci a člověk to přežije. A pokud je podle vás spotřeba masa znakem pokroku, tak jsme zjevně na začátku velkého průseru. Maso časem zakážou a bílkoviny jen z hmyzu. Kvůli pomazankovemu máslu byl binec, sójové mléko nechává lidi chladným

    2. Milý algoritme, typická fotka prázdné masny a statistika spotřeby nejkvalitnějšího telecího (a masa vůbec), které si lidé mohou dopřát souvisí s infarkty jak? Jakože když lidi budou žrát polotovary z masokostní moučky „do mikrovlnky“, tak budou zdravější?
      Jak souvisí fotka prázdné masny s infarkty?

      A vývoz obilí znamená, že dnes vyprodukuje zemědělství víc než za Husáka?

    3. Re: Anonym

      Infarkty klesly kvůli lékům na tlak a novým postupům při rozšiřování zanesených cév.
      Jste těžce mimo mísu.

  4. Co se týká zdejší debaty o délce života, račte si, prosím, zjistit, kdy se OPRAVDU MASOVĚ začaly používat léky proti vysokému tlaku.
    Za socíku (60. a 70. léta) prostě léky na vysoký tlak NEEXISTOVALY!!!

    Čili obvyklý „argument“ – nebyly mobily a LCD telky…

    1. No, něco už bylo a používalo se (rauwolfiové alkaloidy /reserpin/, dihydralazin, diuretika, alfa-methyldopa aj.), ale pravda je, že masová léčba modernějšími léky s prokázaným vlivem na mortalitu event. na invalidizující následky (mrtvice, srdeční infarkt) začala až začátkem 80. let.

      Čili máte pravdu v tom, že když se neléčila hypertenze, promítlo se to do kratší průměrné délky života.
      To ovšem platilo jak na Východě, tak na Západě.

      Pro zájemce o hlubší studium:
      https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1111/j.1524-6175.2006.05836.x
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4763852/pdf/fcvm-03-00003.pdf

    2. Protože medicína na zapade je patriarchální a infarkty měli chlapi. Za totality se snizovala novorozenecka úmrtnost . A víte, kde v současné době novorozenecka úmrtnost opět roste? USA a Srbsko. V USA medicína straní chlapům a diskriminuje černošky, v Srbsku, že je to chudá a rozvracena země.

      1. Závist je ze všech hříchů ten nejhloupější, scallope 😀
        Ale klidně si dál prskej vlastní žluč po klávesách, bavíš …

      2. No že na západě zachraňovali starý dědky s infarktem a tady malá děcka,třeba obrna v 60. letech jsme byli první na světě, kde tato choroba díky očkování nebyla ,proto ta disproporce ve statistikách. Na ženy a děcka tam stáli, viz aféra s lékem Contergan

  5. Ta Olympiáda to taky bude fraška. 150 miliónů obyvatel planety z ní vyloučeno, miliardy utracené na prd , Ukrajinci budou odmítat podávat ruce na koho si ukážou a polovina rekordů bude za pár let zpětně zrušena, že doping.

  6. Mám pocit, že autor vzpomíná až příliš nostalgicky na minulý režim, i když jak jsem pochopil myslí relativně mírnější období ke konci sociku a ne teror 50 . let. Tak daleko bych nezašel už kvůli omezování cestování přes hranice a politickému kádrování u přijímání na školy, které se týkalo i 70. a 80. let, ale oceňuji, že otevřel témata, jako je to rozdělování HDP mezi lidi a pracovní vytížení. Dnes může mít nějaká firma efektivnější výrobu než bývalo ve státní továrně s tehdejší přezaměstnaností, ale velká část toho zvýšeného zisku jde do zahraničí a vyčerpaní pracující z toho nic moc nemají. Kolik lidí dnes má dost času ve svém volnu stavět dům? Vysvětlení není, že by tehdejší plánovací byli géniové, ale že se jeví jako ti relativně chytřejší i se svými chybami v porovnání s dnešními mocipány. Socialismus je často kritizován, že sice odmítal zahraniční zadlužení ale že vznikal vnitřní dluh v podobě zaostávání v inovacích, údržbě historických center měst atd. Je to částečně pravda, ale potíž je v tom, jak by se měl vnitřní dluh objektivně vyčíslit.

    1. suhlasim, autor si to idealizuje
      mne najviac za socializmu vadila nesloboda, ale je pravda ze 1.CSR patrila technologicky ku svetovej spicke (dedicstvo monarchie) ale za socializmu sme boli len spickou soc tabora (spolu s NDR ) a v mnohom sme boli lepsi ako rusi (napriklad Tamara vyvinuta v Pardubiciach) ale zapad nam technologicky utekal vpred zatial co my sme stagnovali
      este v 60 rokoch nase strojarenstvo bolo spickove ale stale viac a viac sme zaostavali

      1. Knieza Myskim: 1) Asi od konce 60. let vývoj techniky stagnoval. Dá se říct, že to odpovídá době, kdy začali odcházet do důchodu odborníci vystudovaní ještě za první republiky. 2) Ještě nebudu úplně souhlasit s tou touhou po co největší rovnosti snad za každou cenu v článku. Nerovnost je problém, když člověk žije v kritické chudobě a bohatí žijí v okázalém luxusu. Co je ale lepší, patřit k chudým v Norsku s tamním sociálním systémem a možnosti využívat kvalitní veřejnou infrastrukturu i za cenu, že bude člověk závidět mnohem bohatším v okolí nebo žít někde v jiné zemi chudě bez sociálního systému a s rozvrácenou infrastrukturou, ale těšit se z rovnosti, že všichni v okolí jsou také stejně chudí? Jak říká Jan Keller, že majetková a příjmová nerovnost je přijatelná, ale neměla by být zcela nesouměřitelná, aby nevytvářela oddělené světy podle společenských tříd. To už je otázka pro politickou filozofii a sociologii, kde začíná ta nesouměřitelnost.

        1. Souhlasim i Myskinem i Manuelem.

          Ne vsechno bylo za sociku spatne, ale netreba si to idealizovat.
          A zaostavani bylo tak ocividne, ze to nema snad cenu zapirat.

          Nepochybne to bylo dano protekci, kterou meli kovani soudruzi vsude a odbornici, kteri neumeli zatnout zuby byli odsunuti na nevyznamne pozice.
          Mel jsem jednoho takoveho spickoveho odbornika v rodine.
          Nakonec dal uplatek, absolvoval pohovor na Stb, legalne vycestoval vydelat statu devizy, a uz tam zustal.
          Po ’89 se obcas vracel, ale nikdy odchodu nelitoval, a ja kdyz jsem videl rozhled a vzdelani jeho deti, tak jsem se mu vubec nedivil.

          Proste a jednoduse, soudruzi si to posrali sami.
          Socialisticky filozof by mohl rici, ze system jako takovy dojel na obycejny lidsky faktor.

          1. No jo, ale jak do toho pasuje komunistická Čína nebo Vietnam?
            Rozumějte, nezastávám se nějak zvlášť komunistů, ale většina těchhle „pravd“ o komunismu je jako od skelopa.
            Myslím že období komunismu bude muset zhodnotit až někdo za víc než sto let.

            1. Já bych řekl, že příčínou úspěchu Číny a Vietnamu je „odluka strany od státu“, tedy alespoň v hospodářském smyslu toho slova. Neomezování přirozené touhy lidí využít svých předností k zajištění lepšího života. Včetně možnosti zkusit štěstí jinde, když mi to v rodné zemi nevyhovuje. Lidi se v prvé řadě chtějí mít ekonomicky dobře, nějaká nadstavba typu svoboda slova zajímá jednotky procent obyvatelstva, kdyby to pochopili i komunisti u nás (respektive v SSSR), vládli by tady dodnes…

            2. Pitharte, proboha, žádný komunismus tady, ani nikde ve světě nebyl a být ani nemohl! Existovaly a existují pouze víc nebo méně „komunistické“ (státní) režimy.

      2. Re: KM

        1.CSR patrila technologicky ku svetovej spicke (dedicstvo monarchie)

        Naprostá nepravda, nespočetněkrát vyvrácená.
        Pokud si dáte práci, najdete na netu hořkou pravdu asi tak za deset minut. Psal jsem o tom na Kydech.

      3. Jo Myškyne, zbývá se zamyslet, proč průmyslová civilizace k nám dorazila od západu, ne z východu, jihu, ani severu. Možná to lze objasnit z toho, jak se střídaly měny co by „světové“. A to zas, proč.

    2. Re: Manuel

      K přijímání na SŠ a VŠ podle tzv. posudků asi tolik.
      Neznaám NIKOHO, kdo by se na školu nedostal kvůli kádorvému posudku. Jako příklad vždy uvádím svou spolužačku, která v poho udělala VŠ, přestože její otec seděl v Jáchymově za protistátní činnost. Druhá spolužačka udělala VŠ, přestože její otec neprošel prověrkami po r. 68.
      Kdokoli skuhral, že se nedostal na školu za socíku, nedokopal se k tomu, aby si „chybějící vzdělání“ doplnil. Bez výjimky huba plná keců a v hlavě nasráno.

      1. Targusi, je to pestřejší o dobové znaky. Končil jsem základní školu, ze které se komunistickou reformou stala „Střední škola Zdeňka Nejedlého“. Díky tomu byly zavedeny zkoušky typu maturit. Tím jsem byl zachráněn od čtyřky z matiky, kterou mi naplánoval matikář a třídní učitel. U těch zkoušek účinkovala komise i veřejnost, já uspěl za jedna a bylo po čtyřce.
        Jenže, škola měla dodat jednoho k vyučení na horníka, nejhůř na hutníka. Melouch pro třídního učitele. Ten byl komunistou, kluků nás byl devět, já mu dělal schválnosti (matika mi šla a co se dalo, počítal jsem a zapisoval jinak, než učil, jemu na zlost), otec byl za reakcionáře, „vyakčněn“ z úřadu proto, že se „paktoval s místními buržoasními živly“.
        Takže žádné další studium, doly nebo hutě a úkol bude splněn. Nebyl, odmítnul jsem. Rodiče na to, „nějak tě uživíme“. Za asi dva měsíce po prázdninác dorazil reprezentant obce. Den nato jsem cestoval do učení. Na elektro. Díky komunistům jsem byl minut mylnou volbou profese.
        Druhým rokem, co by učeň „Odborného učiliště státních pracovních záloh“ (to za vojenského režimu, ale se vším zaopatřením) jsem byl jako premiant vyslán na SŠE A.S. Popova v Praze. Přijímací zkouška bezchybně jenže, pozvání nepřišlo. Vysvětlení – přednostně byli přijímáni uchazeči dělnického původu. Takovým jsem nebyl.
        No, po pravdě, nic se mi nestalo (a s padesátými lety to také minulo). V oboru jsem se uplatnil tak, že mi byl po celých 49 let pracovní aktivity víc koníčkem než zdrojem příjmů. K „doplnění vzdělání“ jsem byl režimem nakonec tlačen. Oněch 8 let standardního studia jsem si ušetřil a docela si užíval. Byly to doby, kdy dnes finančně těžko dostupné sporty byly bezmála zadarmo.

      2. Takze mily Targusi, dneska tu melete hovna a to primo vrchovate.

        „Neznaám NIKOHO, kdo by se na školu nedostal kvůli kádorvému posudku.“

        Budto zamerne lzete, nebo vite velke kulove.

        Nebudu chodit nikam daleko, jak jsem slysel, ze se nekdo nekam nedostal, mel jsem to primo doma.
        Na skolu se nedostal muj tata.
        A rekli mu to primo do oci: ze za to muze podekovat svemu otci, ktery nevi, kdy ma drzet hubu a krok.
        A to byl hrdina protifasistickeho odboje a navratilec z nemeckeho lagru.
        Jo a tatovo vysvedceni jsem videl, mel tam jenom par dvojek.

        Takze dneska mate pet minus a k tomu v hlave nasrano.

        1. Re: Sakura

          Vy mně taky, Třešňáku.

          Evidentně se s těmi příklady míjíme v čase a místě, já píšu o svém životě, ne o životě vašeho tatíka.
          A už vůbec nevěřím tomu, že by tatík nemohl udělat ZŠP, pokud by neměl v hlavě nasráno i nablito. Ti havíři a hutníci prosili, aby šli lidi do škol v oboru.
          Souhlasit mohu pouze s tezí, že komouši pečlivě dbali na proškolování kusů na profese, které byly potřeba. Proto dnes – na rozdíl od minula – nejsou technici a řemeslníci.

          1. To Targus:
            Mýlíte se, Targusi. Mě i mého bratra nevzali na VŠ, protože otec byl po roce 68 vyloučen ze strany. Já i bratr jsme se na VŠ nakonec dostali, ovšem pouze proto, že moje máti sehnala „tlačenku“ – zamlada vedla pionýry s mužem, který se stal v Ostravě velkým stranickým šéfem.
            Od něho vím, že jsem byl určen k nepřijetí – papíry se údajně označovaly červeným rožkem, aby bylo rozhodování komise rychlejší. Bratr byl starší, matku to napadlo až později, takže po gymnáziu (vystudoval s vyznamenáním) strávil 3 roky jako závozník v ČSAD. I tak jsme se oba dostali pouze na VŠB Ostrava, protože ten muž se znal osobně s rektorem, jinam by to nešlo. Znám i další takové – kamarádka se dostala na medicínu po čtyřech letech osobním zásahem G. Husáka (nebo někoho z jeho kanceláře, samozřejmě). A to byl její otec jenom „vyškrtnut“.
            I přes to, kdybych mohl vrátit socík, udělal bych to.
            Pracoval jsem jak za socialismu, tak za toho našeho kapitalismu, takže můžu srovnávat. V socialismu samozřejmě bylo nemálo blbostí, ovšem blbost a neschopnost, kterou jsem zažil za kapitalismu, je s tím nesrovnatelná, neporovnatelně horší. Samozřejmě, někdo může říct, že bývalé státy RVHP nemají ten pravý, správný kapitalismus, protože majitelé jsou bývalí neschopové socialistických zemí. Něco na tom skutečně je, ovšem zažil jsem i západní firmy se stejně neschopným, nebo i neschopnějším vedením. Běžně to byly firmy futrované kapitálem z USA (to se to investuje, když se to dá natisknout, že.)
            Pamatuju se, jak toužili THP Výchoslovenských železáren, aby je koupil AMERICAN STEEL- nové technologie, nový svět. Po pár letech zjistili, že jsou zdaleka nejmodernější fabrikou firmy. A že jim tam posílají z USA manažery čtvrté kategorie – ono se každému do kolonií nechce, že. Několik nejlepších odborníků prostě vyhodili, protože si troufli mluvit, aniž by se hrbili. Atd.
            A to mluvím jenom o řízení. Ne o tom, jak se rozděluje zisk.
            Zcela zodpovědně říkám, že skoro všechno, co jsme v naší fabrice vybudovali, vzniklo ne díky majiteli, ale často navzdory němu. Nejednou byli různí řídící pracovníci za tyto kroky potrestání, obyčejně vyhazovem.
            Preferováni byli výhradně patolízalové ve stylu „cyklisty“ – nahoru se hrbit, dolů šlapat.
            S panem Dvořákem zcela souhlasím. Dohnali jsme deficit z 60tých let? Ale kdež, jsme v pytli. Všechno rozkradeno a rozprodáno, školství a zdravotnictví v háji. Nevybudovalo se nic důležitého, peníze se vyhazovaly za nesmysly typu SAP R3.
            A pokud budeme mluvit o vnitřním deficitu: jakpak je asi hluboký deficit v energetice? O čem všem se nemluví, a jenom se politicky licituje, kdo ty atomovky postaví? Nevěřím, že managemet ČEZ se chová inteligentnější, než managementy ostatních firem.
            V 80tých letech to chtělo oprostit se aspoň trochu od byrokracie a začít se chovat racionálněji.
            Co dělat teď, to skutečně nevím. Ať už budeme mít i tu nejlepší vládu, cesta dolů bude trvat ještě řadu let, spíše desetiletí. Setrvačnost procesů je totiž obrovská. A může být i mnohem hůře, rychlost zadlužování překonává rekordy, vláda je celá divá do války… Můžeme dopadnout i jako Libye.

            1. Re: Václav

              Asi jsme žili každý v jiném světě.

              Btw. já jsem odmaturoval za šest a v ČSAD jsem strávil deset let.
              A na rozdíl od závozníků jsem byl duševně schopen si udělat papíry, takže jsem měl o třetinu vyšší plat.

              Jediný rozdíl je, že nevykládám hovna o tom, že můj dědek byl ve wehrmachtu a jeho brácha zdrhnul jako esesák na prohnilý západ.

              A zeptám se jako všech ostatních – kdo z postižených si doplnil vzdělání po hadráku? Pište, přehánějte.

        2. Sakura, podezřívám Vás, že nečtete pozorně. Mluvíte o generacích, které mohly žít leda v padesátých letech a tam se dělo všelicos. Moje zkušenost je taková, že skartováním „kádrových materiálů“ v roce 1965 selekce typu, o které vedete řeč, skončila. Sám jsem totiž propadnul při poslední „třídně politické prověrce“ v roce 1959, kdy zaměstnavatel byl povinen dopsat o posudky na rodiče. Z toho se dozvěděl, že otec je, či byl „reakcionář“. Tak byl posouzen „Akčním výborem národní fronty“ za Vítězného února 1948. Musel jsem tedy být přeřazen ze „státně důležité práce“ na méně významnou.
          Byla to práce „pro blbé“, ale peníze mi zůstaly. Za něco měsíců jsem šéfovi sdělil, že pokud nedostanu zajímavější práci, odcházím jinam. No, strašil jsem asi tak na třikrát a odborně náročnou, skutečně zajímavou práci, jsem nakonec dostal.
          Co vím a vím to značně spolehlivé, rokem 1965 posudkománie skončila. Co do přijímání ke studiu, nemohla neskončit, když žádná škola žádné posudky od nikoho nedostávala, požadovat nemohla a i kdyby, nebylo ji co a kým dát. To ani za „normalizace“ i když po nějakou dobu dostávali k výsledku přijímací zkoušky nějaké kladné body uchazeči z ryze dělnických rodin. Takže předbíhali. Soukromé iniciativy ovšem vyloučit nelze stejně tak, jako nelze vyloučit „tlačenky“, o kterých tu je taky řeč. Jsem si ale jist, že nikdo, natož rektor nemusel napomáhat nikomu, kdo při přijímací zkoušce exceloval.
          Aby se to nepletlo, ke studiu „při zaměstnání“, pokud uchazeč chtěl získat studijní volno, příp. příspěvek na dopravu, musel mít doporučení zaměstnavatele, takže byl posuzován. Nejspíš podle potřebnosti. Jako vždycky, „tlačenka“ nebyla vyloučena.

          1. Re: JiH

            Souhlas.
            Já jsem si sehnal „potřebné razítko“ jednoduše na vojně, kde jsem chvíli fungoval jako zastupující KáTé-eSák.

            Když to znáš, tak je to brnkačka…

    3. Manueli, přehlížíte nepříznivé vlivy „západního“ embarga a obchodní diskriminace i nezbytnosti držet produkci v téměř plné šíři světového sortimentu. To nutně přestávalo být únosné pro hospodářství velikosti komunistického Československa. Ke všemu ani tehdejší Rada vzájemné hospodářské pomoci nebyla, vzhledem k zásadě jednomyslnosti, schopna specializace zorganizovat.
      Jinak si dovolím tvrdit, že tehdejší režim mi, po současné zkušenosti, připadá snesitelnější. I když mi podvakrát neumožnil studovat. Ostatně, v technickém oboru kdo uměl, ten se uplatnil (snad krom těch, co měli potřebu šéfovat), takže nemám na co si stěžovat.
      To cestování do „západního“ zahraničí nakonec nebylo omezováno zdaleka z důvodů „politických“, ale pro kritický nedostatek devizových prostředků. Co vím, i tak byl na „devizový příslib“ k cestě nárok tuším jednou za dva, nebo tři roky. Mí známí tak cestovali docela pravidelně, aniž by byli v té partaji nebo „nomenklaturními kádry“. Prostě si dali tu práci s bankou, Čedokem“, CKM, turistickým oddílem ČSTV a tak … A já zas, taky kvůli nim, jsem nemohl vymodlit paměťový osciloskop Rohde-Schwarz …, když na to nebylo. To mi vadilo víc, než sedět doma.

    4. K těm školám:
      Otec nepodepsal Zvací dopis I, v 68., a tak jej vyhodili ze Strany. Měl zastavený postup. Matka se politicky nijak neangažovala. Přesto mě vždy napoprvé přijali na Matematické gymnázium JAK v Bílovci, na VŠ Dopravy a spojov v Žilině (kybernetika) a UP v Olomouci (PC).
      Kde byla ta diskriminace?

  7. Dobrej pokus.

    Ale i Československo patřilo do spárů harpagondechujců, keří silou ničili, posílali tam pak vyžrat svými zloduchy podstatné a na zbytkách se přiživovalo vnito komunistické strany.

    Otroci makali, jinak do lochu.

    Kosmetické výhody dneska už nejsou, ale byl to lágr zaměstnanosti až za každou cenu. S tím vzešli do politiky socani, pak to přebrali komanči. Dodnes mi není jasný gdo je bolševik, no asi je jich víc než menševiků.

    Dneska otroci makaj na dvanáctkách, páč se bojí exekutorů, keré fujtajbl panskej rezident eman pomáhal stvořit. A nedejte se mílit, jeho způsoby vyjadřování a proletářská nesnášenlivost je v politbirech harpagondechujckých firem totálně zažraná. Počítám, že to budete vypisovat eště tak deset let a pak skončíte.

    Volit potřeby, vyfasovat podíly na půdě po předcích, mít podíl na rozpočtu země a svými podíly o zemi rozhodovat je stále mimo vaše chápání.

    1. A jak by jste řešil zaplacení dluhů bez exekutorů? Jako ve starém Římě, kdy si dlužník musel svůj dluh (i s celou svou rodinou) odpracovat jako otrok u věřitele?

      1. Exekutoři byli vždycky, i před rokem 1989. Zásadní problém je v privatizaci této instituce, což znamená, že základním účelem exekuce už není zajistit splacení dluhu, ale vytvoření zisku exekutora. A ten navíc dostal do vínku své podnikatelské činnosti pravomoci státní instituce, často dokonce větší.

        1. Borowitzi, za minulého režimu činnost ani funkce exekutura neexistovala. Jednou z obsedancí komunistů byl právě proces exekuce, takže se mu vyhýbali a zadluženost řešili snadno srážkami z příjmů, které měl a ze zákona mít musel každý občan. Dlužit bylo možné pouze státu nebo osobě. Ten druhý případ snadno řešily soudy, první stejně snadno státní aparát. Ostatně, zadlužit se za komunistů tak snadné jak dnes rozhodně nebylo.

          1. A banky si sakra dobře ověřily solventnost občana, který chtěl půjčku. Byli potřeba i dva spolehliví ručitelé.
            Tohle dneska chybí. Banky půjčky přímo vnucují. I lidem, u nichž je jasné, že splácení bude pofiderní.

  8. Už to, že více jak 50% lidí této planety vůbec nevnímá, co se kolem nich děje je indicií toho, co se masivně a velmi intenzívně děje a svědčí o hloubce a téměř beznadějnému udušení přirozených lidských schopností a vlastností daných jejich genetickou výbavou.
    Přirozené lidské vlastnosti jsou hluboce utlumeny genetickou manipulací, chemickými látkami, kontaminovanými potravinami a vodou. Na další úrovni systémem příkazů a zákazů, manipulativními programy ve školství, zkorumpovanými masmédii a zábavním průmyslem vybaveným technologiemi na vymývání mozků lidí a na jejich přeprogramování k bezmezné poslušnosti.
    Mezivýsledek, který můžeme identifikovat, obsahuje společenskou slepotu, morální hluchotu nesamostatnosti a bezbřehé závislosti na ‚vládcích‘ tohoto světa. Toto vše je ještě mocně podpořeno zavedeným babylonským peněžním systémem nekonečných dluhů, ze kterých se nelze nikdy vymanit. (Jan Campbell)

    1. Spěje to..“ téměř beznadějnému udušení přirozených lidských schopností“..

      Jediná schopnost podporovaná režimem je běh na dlouhou trať, sociálka, pracák, dvanáctky.

    2. Když se podíváte do historie, tak až do 2. světové, že blbec a lenoch neměli na růžích ustláno. Dnes se máme tak dobře, že společnost nejenže uživí kdejakého blbce a lenocha, ale dodá jim i komfort, na který by se sami nikdy nevypracovali. To bere ochotu o něco se snažit u velkého množství dalších lidí. A v podstatě to vede k rezignaci.

      1. Ano, to je to, že se lidé cítí v bezpečí. Ale dřív zase záleželo na tom, kam se člověk narodil, do jakých rodinných poměrů, i když se třeba povedl jako blbec… To máte těžké.
        Horší je, co říká Cambell, lidi se uż pohybují jen po vytýčených trasách, ani píď vlastního uvážení a chybovosti.. to prostě neodklikneš.. Chcete opravdu uložit záznam? Ok x Zrušit
        Atd, atd.

  9. Problémem Vašich úvah je jednoduchá statistika (poslední dostupné údaje za rok 21 cituji).
    Průměrná délka života muže vzrostla o 6 let, u ženy o 5 let.
    Ve skutečnosti tedy nemohli být lidé za socialismu v průměru méně ve stresu, lépe živení a ještě k tomu s lepší zdravotní péčí, když prostě umírali výrazně dřívěji.

    Pravda je žel taková, že si neuvědomujete souvislosti, co vše se zlepšilo, o kolik více se dnes dbá na kvalitu ovzduší, o kolik lepší léky jsou dostupné, variabilita jídla a celkové životní pohodlí.

    Doporučuji přemýšlet.

    1. „Po 40 letech růstu průměrné délky života došlo podle nejnovějších statistik v roce 2020 k propadu až o jeden rok. Příčinou je vedle covidu také špatný zdravotní stav obyvatel, kdy jsme 3. nejhorší v Evropě v oblasti nemocí srdce a cév. Češi tráví až čtvrtinu svého života v nemoci, což je u mužů druhá nejhorší situace v EU. Nezdravý životní styl, který je doprovázen vysokým krevním tlakem a ve většině případů taky vysokou hladinou cholesterolu si tak vybírá svou krutou daň.“

      zdroj: https://www.pharmaprofit.cz/2023/02/02/delka-zivota-se-v-cr-propadla-o-jeden-rok/

      Aby Vaše poznámka byla relevantní, pak by bylo záhodno uvést, zda k prodlužování věku docházelo nebo nedocházelo za minulého režimu. Bez tohot je to z kategorie – za bolševika nebyl iPhone a LCD televize a dnes je …

        1. Taky bychom mohli sáhodlouze debatovat o chemii v potravinách. Za komunistů jí bylo řádově míň, protože ji prostě nebylo za co dovážet.
          A třeba bylo dost živočišného hnoje, protože se chovalo daleko víc užitkových zvířat.

        2. Hlavně bych k tomu přidal KOUŘENÍ.

          Né né, přidal byste kuřáky , keří všechno mají zaplatit. Všechno se na ně svede, války, krachy bank a politika, a bolesti kreténů u doktorů pečených vařených, a přitom je to šaškárna.
          Cokoli se pojebe zaplatí to kuřáci a chlastači. Ale musí se vymyslet opravdu imbecilní lež a statistiky se kerou budete souhlasit. Muheeeeeee

          1. Léčba nemocí způsobených (vašimi slovy) kouřením a chlastáním stojí údajně víc, než vynesou daně z tabáku a alkoholu. Které mimochodem jdou do státního rozpočtu a ne do zdravotnictví.

    2. No, zrovna tento ukazatel není moc vypovídající, průměrná doba dožití u nás roste kontinuálně posledních 100 let, a to celkem rovnoměrně, bez výkyvů (s výjimkou válečných let). Tedy nezávisle na režimu nebo společenském systému.
      V roce 1950 byla průměrná délka dožití u mužů 62 let, v roce 1987 to bylo 68 let, v roce 2020 pak 75 let.

    3. Jo, Srando, za Rakouska, za Republiky, za Protektorátu (Böhmen und Mähren) bylo ještě hůř. Ten Protektorát pamatuju. Přídělový systém na potraviny (i další) trval do roku 1953 (např. v Británii ještě déle). Porovnáváte stejně hloupě, jak porovnávali komunisté. Jim jsem se s tím posmíval už v základní škole (tedy v obecné, na měšťance i té tzv. Zdeňka Nejedlého střední škole.

    4. Problém Vašich úvah je v tom, že neberete v úvahu, že za socializmu umítali lidé, kteří velkoučást svého života žili za 1. republiky nebo za války, nebo těsně po ní. To hodně ovlivnilo jejich délku dožití.

      Dnes umítají lidé, kteří prožili podstatnou část svého života za „socializmu“.

    1. Vy máte problem určit co je co. Klíčem k určení je vlastnictví výrobních prostředků.
      Tedy korporátní kapitalismus.

  10. V období od roku 1948 do roku 1959 průmyslová výroba v ČSSR prokazatelně vyrostla o 233% a zaměstnanost v průmyslu vzrostla o 44%. Z toho na Slovensku průmyslová výroba vyrostla o 347% a zaměstnanost dokonce o 70%. (Jan Campbell)
    To bylo v době, kdy lidé ještě věřili, že bohatství pochází z pilné a smysluplné práce. Dnes je moderní tleskat svým řezníkům a volit do čela ty nejtupější ze svého středu.
    PS: 35 let měla koruna stále stejnou hodnotu!

    1. „35 let měla koruna stále stejnou hodnotu!“
      To se změnilo v 68 roce, po srpnu stouply ceny průmyslového zboží min. o 50 %; alespoň u dílenského zboží …

      1. noToCo, reálné příjmy mezi lety 1953 až 1989 se vyvíjely při meziroční inflaci vždy nižší než 2 %, za růstu průměrných výdělků vždy vyšším než 3 %. Při tom úrok z úspor nebyl zdaněn a dosahoval až 5 %. Beru to za projev docela zdravých financí. Zvlášť, pokud jde o srovnání se současností. Pravda je, že jednohaléře zmizely a dlouho panující stokorunu překonala pětistovka s tisícovkou. Řídit spotřebu deflační cestou, jak se domnívali komunisté po měnová reformě, se ukázalo nesmyslem, když řízená inflace je zcela evidentně účinným nástrojem … Všeho ovšem s mírou, že?

        1. Ano. Jednohaléře! Matně si je pamatuji. Je dobré poslechnout si někoho staršího, jako jste vy. Matka zažila stejnou dobu. Pamatuje si protektorát. Tak trochu. To, co se od ní občas dozvím, v zásadě potvrzuje vaše slova. Dost často máme podobný názor. Ale někdy také ne. Třeba nedávno: říkala, jaké to bylo hrozné v padesátých letech, jak se popravovalo. A já na to, že se popravovalo málo!

  11. Největší rozčarování z porevolučního vývoje je v tom, že aby měl člověk aspoň to, co měl za socialismu tak nějak automaticky bez velké námahy, tak se musí sakra ohánět. I skromný život dnes vyžaduje velké úsilí. Jak máte kde bydlet a co jíst, máte vyhráno.

    1. Zápaďácké ludry vůbec nepovažují jídlo a bydlení za základní životní potřeby.
      U nich je to pojebané slovo a daňový doklad.

      Igdyby tady roboti dělali fšechno automaticky a otraviny se vyhazovaly na skládku před korporátním konzumem a jezdil po tem buldozer, i tak by jídlo a bydlení nepovažovali za základní životní potřeby.

      Raději by lidi vyvraždili. A snaží se o to. Jenže blboni to nechápou, tak se snažej blbě vyhovět oligarchickofašistickým majitelům, obce, okresu, kraje, země, víc a déle na ně“““pracovat“““, a ty to jen sere, jak můžou být ovce tak blbé. Muheeeee

  12. Pane Dvořák.
    Ono to ani nejde popsat,tak v krátkém článku.
    Absolutně byly lepší životní jistoty.
    Top jste ani nezmínil,jak socialismus podrýval,sankcionoval,lhal celý západ a ta propaganda s těch vysílačů.
    Máme ale desítky milionárů,několik miliardářů,takže jsme světový.

  13. V krajinách východnej Európy sa po príchode veľkého počtu ukrajinských utečencov začala zvyšovať kriminalita. Atmosféra tam stále viac a viac pripomína „divoké 90. roky“.

    Ukrajinskí utečenci priniesli do východnej Európy „divoké deväťdesiate roky“

    Povedal Vladimir Olenčenko, vedúci výskumník Centra európskych štúdií v IMEMO RAV.

    „Faktom je, že Poľsko je presýtené ukrajinským obyvateľstvom. V médiách sa mihla informácia, že je tam asi milión Ukrajincov. Charakterizujú ich ako „pracovných migrantov“,“ poznamenal expert.

    Ak sa pred dvoma rokmi občania Ukrajiny sťahovali do Európy za prácou, zdôraznil, že teraz sa k nim pridávajú tí, ktorí si hovoria „utečenci“.

    „Utečenci preto žiadajú o špeciálne podmienky, o finančné dotácie, nie sú naklonení práci, žiadajú bývanie. A preto je celkom prirodzené, že medzi nimi a Poliakmi začínajú nejaké rozpory, potýčky, vrátane kriminálnych,“ upozornil Olenčenko.

    Pripomenul, že Varšava poskytla „ukrajinským utečencom“ bezplatné cestovanie a bývanie, výhody, rôzne finančné benefity a miestne obyvateľstvo to platilo zo svojich daní.

    „Približne rovnaká situácia je v Českej republike, na Slovensku, aj v pobaltských štátoch,“ dodal Olenčenko. „Preto sa očakáva, že môžu existovať rovnaké kriminálne trendy, aké zaznamenáva Poľsko.“

    Čo sa týka západnej Európy, rozsiahle problémy s ukrajinskou kriminalitou jej nehrozia, tvrdí odborník.

    „Vo Francúzsku je silná arabská diaspora a diaspora zo severnej Afriky, kde si Ukrajinci nepípnu. Ak hovoríme o Nemecku, tak tam má kriminalitu na starosti turecká diaspora. Ukrajinské prejavy tam preto nie sú také rozsiahle ako v Poľsku, Českej republike, na Slovensku a v pobaltských krajinách,“ dodal Olenčenko.

  14. Jsem rozený postkomunista, takže nemohu soudit, jaké to doopravdy bylo. Pouze mohu říct, že z odstupem, po odfouknutí části historických nánosů, se zdá, že komunisté prohráli Studenou válku v okamžiku, kdy postavili Berlínskou zeď, zadrátovali hranice a znemožnil snadné cestování. Poskytli tím totiž munici západní propagandě, která brutálně zveličovala dílčí nedostatky.
    Cenu za tyto chyby platíme dodnes.

    1. Co se zdá je sen. Museli to udělat, protože jinak by všechno co dederoni budovali finančně průběžně tunelovali n západ. Nezapomeňme, že v VSR měli ustájené amíky a ti vědí po staletí jak tunelovat ty co jim pomáhají. A jestli si pamatujete co všechno dederoni dokázali , v podstatě jako u nás. jejich výzkumáky převzal západ a tam se včil taknějak žije. Ale protože si pamatuji jak bylo když hospodařili sami pro sebe čím dál víc se tam objevují rebélie. Otázkou zůstává co mladi.

      1. No jo, ale jak tedy Číňané dokázali vzdorovat propagandě a nevyměnili samostatnost a soběstačnost za luxusní zboží. Ti se přece otevřeli světu.

        1. oni asiaté a nejen číňani taknějak jinak tíhnou k vlastní zemi a ty „chytrolíny“ no s těmi jaxitaxi. A bez pardonu. U nich je vlast na prvním místě.

    2. Jasone, asi máte pravdu.
      Tím ostnatým drátem dali najevo, že se bojí konfrontace.
      “ Tatínku, co je tam za tím ostnatým drátem?”
      “ My, synku. “
      Hodně lidem se nelíbilo, že jsou vězni ve vlastí zemi.

      1. Co bychom dnes za ty ploty dali…Dobré ploty dělají dobré sousedy. Začátek devadesátých. Hranice SRN/Holandsko. Dálniční hraniční přechod. Jen značka o snížení max.rychlosti a závory nahoře. Budky s celníky či pasováky tam byly, kontrolovali nám víza. Dva dny na to byla vízová povinnost pro CZ zrušena. Ale o co mi jde. Hranice BYLY, hlídaly se (asi) ledabyle, ale věřím tomu, že kdyby tehdy došlo k nějakému průšvihu, tipuji uprchlý ozbrojený vězeň, terorista, tak závory spustí a začnou být nepříjemní po obou stranách hranice. A tak to má být.

        1. Něco jiného je plot, který brání nezvaným vetřelcům vniknout. A něco úplně jiného je držet v ohradě i vlastní lidi.
          Mimochodem, volně vycestovat je možné i z Činy. A návštěvy emigrantů jsou vítány. Většinou přivezou peníze a dárky příbuzným v Číně.
          Pokud ovšem ti emigranti v cizině nepomlouvají rodnou zemi. Jako třeba Aj Wej Wej. A ještě kvičí, že mu v Pekingu sebrali ateliér.

          1. Kdyby Strana v roce 1988 zrušila omezení výjezdních doložek a dala je každému, kdo by si řekl (třeba i bez přídělu deviz), tak by u nás žádný rok 1989 neproběhl, to se vsadím.
            Lidi si chtěli nakoupit pěkné, blyštivé a blikací věcičky u Neckermanna, holky pěkné hadříky – a šupky hupky domů. O nějaké tzv. „demokracii“ a „lidských právech“, vstupu do NATO či EU, nebyla vůbec řeč.
            Dědkové ve Straně holt zachrápali a Adamec neměl koule, aby Čalfy, Havly a Kocáby poslal do prdele a začal to řešit. Už bylo pozdě.

            Kdo znal do roku 1989 Havla a tu jeho sebranku netáhel okolo, včetně androšů?
            Byl jsem na jednom utajeném koncertu DG307 s asi 200 lidmi – a to byli DG307 byla o dost vyšší liga, než PlasticPeople, protože muzikanti z dégéčka, ti uměli na ty nástroje aspoň hrát. PP to pouze předstírali.
            Ale i tak to byla naprostá hrůza, byl jsem zklamán a současně zděšen z toho, jak tomuhle někdo může říkat „alternativní kultura“ – ač sám velmi tolerantní, protože jsem svého času zkousl i kapelu Venom, což každý nedokázal. Ten pojem „alternativní kultura“ musel vymyslet leda Magor. Tolik totál ožralých a práškama sjetých lidí pohromadě, jako na tom koncertu DG307, jsem pak už nikdy neviděl.

            1. Ozzy Osbourne se z braní drog téměř rozpadl, osobnostně i fyzicky.
              A jak mu to dodnes zpívá…
              Taková zajímavost :Jim Morrison, Jimi Hendrix, Janis Joplin…..všichni zemřeli ve svých 27 letech.
              No a ještě jedna, na okraj : výška postavy Putin 170 cm, Zelenskyj 170 cm…..Trump 190 cm(velký chlap)

              Plastiky též nemusím, jo takové Collegium Musicum….nazývali je československými Emerson, Lake and Palmer.
              Varga, Emerson, Lake….taky už jsou na pravdě boží.

              Jednu dáme, po reunion, taková spíše hitovka, než jiné jejich, harmonicky a rytmicky mnohem složitější skladby z prvního období, např. úpravy samouka Musorgského *:
              https://www.youtube.com/watch?v=HIEielUTFQA

              *https://www.youtube.com/watch?v=U7NAGTq_IJQ

          2. Ale mělo to svůj důvod. MĚNU. V první řadě musely být finance na to co se muselo na západě nakupovat v tvrdé měně. a že to nebylo za málo. Ale zase tak zlý to nebylo – asi. Protože když si vzpomenu jak se umjělci a tak porůzní vytahovali jak šuflata v kredenci kde fšude byli. Dokonce byly peníze i na zájezdy po světě – pro Čedok, Sportturis a CKM. Kde ještě muselo být kapesné.. ač vše ostatní bylo v ceně zájezdu / ubatování doprava a 3x denně strava. Což taky nebyly malé peníze,.

            Jo a na nákup té tvrdé měny museli vydělat many many třeba ti co nikam nejeli.

      2. „Tím ostnatým drátem dali najevo, že se bojí konfrontace.“
        no nesouhlasím … bez toho drátu by nás ten „Svobodný Západ“ vyraboval a vystřílel … ti agenti nepřinášeli žádnou svobodu, ta nebyla v té době ani na tom Západě. Vše se musí poměřovat tehdejší situací, kdy na nás ten „Slavný Západ“ uvalil embargo na vše …
        S tím článkem souhlasím, ve všem … narodil jsem se na „Vítězný Únor“, do rodiny živnostníka, a bylo mi to ve škole dáváno dost sežrat … přesto ten režim byl podstatně lepší, než ten dnešní …
        Lidi o kteří o vás rozhodují, tak ty si nemůžete sám vybrat … a to se nezměnilo ani dneska !!

      3. Každý plot má dvě strany. U nás si jeden týpek postavil v podstatě v širším centru haciendu a obehnal ji cca 3+metrovou betonovou zdí. Když jdu kolem, napadá mne, co se skrývá uvnitř. Ale i jiné. Třeba že já si jdu svobodně městem a on se patrně bojí za svou betonovou zdí.
        Neměnil bych.

      4. Nechtěla byste, Helanov, v té věci pojednat o bývalé Jugoslávii? Ta přec všechno to cestování, práci v zahraničí i emigraci umožňovala. A jak to dopadlo (nejsem co do SFRJ bez osobní zkušenosti a Srby, Chorvaty i Černohorce naturalizované „na Západě“ mám za přátele).

    3. Re: Jasoň

      Máte pravdu jen částečně. Těch příčin bylo daleko více. Např. embarga, se kterými se nyní potýká RF. Soudruzi nám neprodávali třeba měď,nebo byl zákaz vývozu technologických postupů…

  15. Současný dluh je cca 2,4 bilionu což je 2 400 miliard , jak bohatý by byl tehdy stát, kdyby si mohl půjčit v přepočtu 10:1 k dnešním cenám, tedy 240 miliard tehdejších kurun a ty použít k svému rozvoji…?
    Současný stát již tyto peníze použil… plus všechny peníze z obou privatizací a dopracoval to do dnešního stavu. A to ho řídili odborníci na slovo vzatí…a že vzatí byli to je jasné.

  16. Svého času se mně dostal do pošty řetězák, který asi mnozí také znají. Poprvé jsem jej skrečoval, ale když jsem viděl ten text podruhé, četl jsem a přemýšlel. Já komunisty zažil od školky a tu dobu znám. Něco bylo lepší (byli jsme mladí a krásní, nyní jsme o něco méně mladí; podpora mladých rodin byla co se týče bydlení a půjček; lidi měli k sobě blíže), něco bylo horší (kdejaký blbec se stranickou legitimací posuzoval váš kádrový profil, sortiment v obchodech asi 5% současného stavu, vtipy o zlatou mříž, samocenzura), ale ten text toho řetězáku stojí za přečtení a diskuzi. Nechci jej tady tapetovat, u mne se jmenuje Účet sametu. Určitě jej budete znát.

    Ten blbec se stranickou legitimací nezmizel, jen se přestěhoval do nějakého aktivistického spolku, do „kaváren“, do neziskových organizací, do vlády a parlamwntu a místo SSSR se nyní píše USA (…na věčné časy – a ani o minutu déle). Předtím to byli vrazi z volstrítu, nyní z Kremlu.

    Doba ohledně hmotných statků je jiná a lepší (viz Aleš), ale tehdy jsem se tak nebál, jak se bojím nyní. Svět – USA a spol. včetně naší drahé vlasti – se snaží předčasně pro nás přivolat Charóna s jeho loďkou. Za poslední dva roky jsme inflací přišli o třetinu své finanční základny, přičemž nájmy a ceny potravin neúprosně rostou. Za komunistů byla většina z nás chudá, ale dostatečně bohatá pro život. Nyní většina je mnohem bohatší pokud jde o hmotné statky, užíváme výrobky jenž kdysi byly jen ve sci-fi, ale společnost je daleko více nenávistná a netolerantní s výstřelky typu genderu, woke, trans atd. Ostatně přečtěte si Antivira – Degenerace západu.

    Nechci žít znova v době komunistů (zejména 50.tých let), ale posledních deset let se mně nelíbí ani u kapitalistů.

    Kdybych mohl, vyhledal bych asi jiný stát, jiný režim a možná jinou planetu.
    Asi už to nestihnu.

    1. „…tehdy jsem se tolik nebál…“
      však taky existoval jeden televizní program, žádný internet…“ informační“ nával začal až později, dá to práci se mu ubránit a nezbláznit se…strach je přesně to, co pánové nahoře potřebují, aby nás lépe ovládali…

      1. Život byl také o fous pomalejší a také s daleko menšími informačními zdroji. Dneska mě trvá několik hodin, pokud bych měl přečíst jen weby, které jsou blízké mému politickému přesvědčení. Kdysi stačilo Rudé právo a Mladá fronta, TV jeden, pak dva programy. O kubánské krizi jsem se dozvěděl až bylo po ní.
        Jinak ten řetězák má špatný odkaz, uvádím jej znovu: https://ostravak2222.blogspot.com/2023/02/ucet-sametu.html.

        1. O kubánské krizi se mezi lidmi vědělo, protože ti, co měli odejít do civilu z vojenské prezenční služby, museli zůstat v kasárnách. A nováčci, co už měli povolávací rozkaz na nástup do kasáren, dostali befel, že se jim nástup odkládá. V kasárnách nebylo pro ně místo. A nevycvičení by stejně k ničemu nebyli.
          Těm, co už měli jít domů, se muselo nějak zdůvodnit, proč musí zůstat déle než dva roky, a od nich se to rozneslo.
          Bylo mi tehdy 14 let, detaily už si přesně nepamatuji. Myslím, že byli na vojně asi o půl roku déle a pak se jim zato mělo odpustit jedno vojenské cvičení.

          1. Babaluba.
            Tak já si to pamatuji moc dobře,zrovna v roce 1961 jsem narukoval.
            Jsme jim říkali třeťoročáci a skutečně byly až do vánoc v kasárnách,vojenské postele šlo nastavit nad sebe,tak to i tak řešili.Takže jsem zažil Kubánskou krizi i Berlinskou zeď.

        2. No Homere, Vy jste neráčil poslouchat „štvavé vysílače“? Krátké vlny měl každý z tehdy produkovaných, většinou výkonných přijímačů. Rušení příliš účinné nebylo a rokem 1972 bylo ukončeno. Kriminál ani trest smrti jako „za Rajchu“ nehrozil, trestné bylo šíření, v padesátkách poslech víc než tří osob současně. Já jsem zcela soustavně používal komunikační radiopřijímač svého zaměstnavatele, dokonce v pracovní době. Dost se to vědělo, nikdo mě neprásknul a jestli, tak se s tím nikdo nezabýval. A vím, co chvíli kecali taky. Korektní se zdála BBC, legrační Radio Tirana, ušel Hlas Ameriky, do trapností sklouzávala občas Svobodná Evropa. Radio Vatikán, Deutsche Welle atd. vynechám. Kdo věděl kam a za kým jít mohl pročíst socialistické periodikum (jen pro služební potřebu) jménem „Zpravodajství ze zahraničí“ a v technické knihovně „Moderní řízení“. Tam cenzura prakticky neřádila. Kdo uměl věděl, kde jsou k dosažení i „libri prohibiti“ rozmnožené i postupem k „Pražskému jaru“. Dnes musím informace taky hledat a taky cedit. Za Druhé světové to bylo o život, rušičky na mizernou dvoulampovku i ten „volá Londýn“ v podstatě stačily. Ale kdo za něco stál, poslouchal. Díky rodičům a jedinému pokoji k bydlení, měl jsem tu čest.

      2. Zrovna nedávno jsme se s manželkou bavili o tom, jak je možné, že jako děti jsme měli poměrně velkou volnost a rodiče se o nás patrně nebáli.
        Do školy jsme chodili sami nebo jezdili na kole, jako „tlupa“ jsme pořádali několikahodinové výpravy do okolí, v letním období mne rodiče neviděli od oběda do pozdního večera a jen tušili, kde asi jsem.
        Dovedete si to představit dnes? Dovoz dětí do školy auty za asistence městské policie, neustálé obavy a strachy z kdekoho a kdečeho.
        Jsem rád, že jsem své dětství a pubertu prožil v tom zas.aném socialismu volný, svobodný, kdy s tříkorunou v kapse jsem byl king, protože jsem si mohl koupit šest eskym, později na pinďouru jsem brázdil Moravou za 2.45 za litr, dokázal jsem v luxusní restauraci bohatě pohostit tři přátele a stálo mne to do tří do rána slabé dvě stovky. Pro dnešní mladé: oběd ve slušné restauraci vyšel na necelých 11 Kč (polévka, smažák, pivo).
        Fakt hrůza. Dodnes se z toho utrpení nemohu vzpamatovat, obzvlášť když vidím na ceduli s cenami u zmrzlinového stánku ty hezké 50+ cifry.

    2. Mšecké Žehrovice. Dvanáct kmenů.
      Musíte ale do společného vlastnictví odevzdat veškerý svůj majetek (Viz NZ, Skutky apoštolů 5).
      Byl jsem tam osobně – hodní lidé, utekli sem z Německa, v Německu jim odebrali děti, protože neposlušnost trestají sešviháním vrbovými proutky.
      Ale nemohl bych mezi nimi žít, jsou až příliš prokomunitní, člověk je tam omezen v nárocích na své soukromí.

    3. Už mě štve, jak zde každý žvaní o tom, jak se předstírala práce a fronty u píchaček. Od dětství a prakticky celý profesní život jsem se pohyboval po fabrikách a neviděl jsem to. Neplacený přesčas byl normální – musím splnit termín, tak v práci i přespím, abych to stihl. Mohli si zkracovat práci úředník, prodavač, strojvůdce, lékař, učitel… ? A pracovní týden byl šestidenní a stihly se svépomocí postavit školky, sámošky, vodovody, drobná údržba kolem domů ve městech. Žil jsem asi jinde a v jiné době, už mě štve to urážení nás starých, našich rodičů a prarodičů od ….- a to je alternativa, co teprve ti správní s heslem odrbej sobě rovného, zcela vysaj toho pod sebou a vlez někam tomu výš – tomu se říká hjůmnrajts, frýdm a dýmokresy.

      1. Starý člověče,
        já zrovna ty píchačky v továrnách, tedy jedné továrně, mohu potvrdit. Můj táta se svými kolegy pomohli de fakto postavit dům svému spolupracovníkovi právě tímto způsobem.
        Ale když si přečtu Homerův odkaz co se tu všechno za „hrůzovlády“ KSČ podařilo vybudovat, přijde mi to jako drobné selhání režimu.

    1. Nevím, nevím, ale myslím, že opravdu jeho kamarádem něco přešvihli a ješt k tomu pozapoměli na pirátské spojence a ti jak známo z historie nikdy nic neodpouštěli. Dřív nebo později bouchli saze.

  17. „A ty reálné zkušenosti říkají následující – v dělnických profesích byla přezaměstnanost, dostat se do kategorie „THP“ (techicko-hospodářský pracovník) byl problém“

    Polovina 80-tych let, mzdova politika byla nastavena tak, ze delnik si vydelal vic nez THP pracovnik

    1. Rubáňoví a čelboví brali 8 tisíc +, štajgři byli rádi za 5 000, vedoucí větrání závodu měl taky kolem 5 000.
      Plus prémie, za šestnáctky, UTPR, předfárání…..šikovný štajgr tak dosáhl 7 000.

      Malá perlička : Pokud Polák začne s hornictvím hned po vyučení, tak jde do důchodu ve 44 letech (neověřeno, z druhé ruky).

    2. první půle 80. let:
      laborant ve výzkumném ústavu (s maturitou): čistá mzda 1.350,- Kčs
      ošetřovatel skotu v kravíně státního statku (základní vzdělání): čistá mzda 3.500,- až 4.000,- Kčs

      1. Je to tak. Já jsem horník, a kdo je víc. Docent filosofie určitě ne.
        Stát holt dobře platil tam, kam se lidé nehrnuli, choval se v tomhle ohledu racionálně.
        Dneska je to všechno naruby.
        Holt nikdy nemohou být šťastní všichni. Jednou naříkají ošetřovatelé skotu , jindy zas laboranti.
        ***
        Fakt je, že laborant může jít dělat ošetřovatele skotu. Ošetřovatel skotu by asi v laboratoři pohořel.
        ( Možná by pohořel i docent u krav. )
        😻

        1. Helanov: „Stát holt dobře platil tam, kam se lidé nehrnuli.“

          Přidejte k tomu i byty.

          Miluji, když někteří mladší se posmívají, že dříve museli sezdaní mladí lidé i s děckem za socialismu bydlet s rodiči. Viz Taková normální rodinka, Léto s kovbojem. Ano, bylo to vcelku normální. Jenže tím, jak se v těch letech lidé brali mladí a měli děti (které se staly plusovými body pro žádost o byt), tak se dostali mladí rodiče k vlastnímu bytu (i když se jmenoval většinou STÁTNÍ) ve věku, kdy dnešní mladí většinou teprve začínají o vlatním bydlení uvažovat. S hypotékou na 20-30 let. Tchán NEDOSTAL novomanželskou půjčku. Ženil se už starý dle podmínek oné půjčky. Bylo mu, myslím, dvaatřicet.

          Už jsem to psal mnohokrát, jsem bývalý volič Klausovy ODS a Svobodných, pořád jsem věřil tomu, že vývoj se bude posunovat stále dopředu a vše se lepšit. V devadesátkách se dostavěla jaderka, postavil Ingolstadt. Začlo to nadějně. Dnes mohu porovnávat a musím většině, zdepřítomných dát za pravdu. V podstatě se tu za třicet let nevybudovalo nic. Nějaké ty tovární haly, přesněji montovny, stačí mávnout proutkem a budou o tisíc km dále. Jak tu někdo psal o silné armádě ČSLA, někde jsem se dočetl ohledně osmdesátých let, že jsme měli sto dvacet nadzvukových stíhaček. Pojďme koupit 120 Grippenů. Ani nemusí být ty létající prasnice F-35 nebo alespoň dvoumotorové Hornety. Asi bychom se museli všichni jít pást nebo prodat veškeré území státu.
          Sakra, jaký já jsem pravičák, když tu souzním s osmdesáti procenty osazenstva ? Kdo vlastně jsem ?

        2. Pro oba dva. Porovnávají s dneškem, tak toměli nastavené dobře. Zatím co dělníka postavili k práci a makal, Docenti filozofie potřebují hafo aktivistů a radilů aby …. no vždyť to vidíme okolo.

  18. Může být bohatý stát, kde všichni jsou chudí, snažící se jen do výše své mzdy a toho mála co jim stát nesebere? Až na vládnoucí vrstvičku žijící v luxusu jako například v Severní Koreji?
    Zkoumejme, proč jedni jsou chudí,druzí bohatí. Co obě skupiny mají společné, čím se liší? Jak se svým časem nakládají chudí, jak bohatí? Úspěšní, neúspěšní? Jak nakládají se svým „volným“ časem? Proč chudý, který zbohatne štěstím, většinou je zakrátko zase chudý, nebo navíc i zadlužený? Jaké jsou představy bohatých, jaké chudých o bohatství? O cestě k bohatství? Co považují za bohatství?
    Na jaké úrovni, jak, čím a především kým má být nastaveno optimum?

    A….proč já se tu vykecávám místo abych…?

    1. Až si ty odpovědi sepíšete, tak je sem dejte. Jinak celý váš příspěvek připomíná Lipského v Císařově pekaři.

        1. Viem piect dorty, ze sa vsetci olizuju az za usami … viem robit dezerty, ze vsetci hikaju uz pred ochutnanim … viem sit plysaky, ze ucitelsky zbor v skolke sada na zadok … viem pliest krajky, ze ma baby na ulici zastavuju, ze kde som zohnala … viem naucit to co ovladam kazdeho, kto ma len stipku snahy … a som chudobna … pretoze NEVIEM PREDAVAT …

          Moj manzel vie robit to, co robi, vie napisat dokumentaciu, vie opravit chyby po druhych a vie aj upravit system, aby negeneroval chyby … a je chudobny .. pretoze NEVIE SAM SEBA CHVALIT pred vedenim …

          Takze cim sa bohati lisia od chudobnych? Bohati vedia o svojej praci vypravat, a vedia vymenit kazdy svoj prd za peniaze. Chudobni vedia pracovat.

          A ano, je to v nastaveni v hlave … ja som mala kamosku z cudziny, nepoznala nasu kuchynu, pozvala som ju na obed, naucila ako uvarit, dostala som za to dakujem … mamina kolegyna to len pocula, a ze bez zaplatenia surovin ani tuk … ano, ona bola z tych bohatych …

    2. Šúmachře, ještě jsem nevypadnul z tehdejší měšťanky a už mi došlo, že když nemám proč a nenosím školní tašku domů, že hladce mrsknu školní úkoly ještě ve škole, že sice neodříkám vyjmenovaná slova, ale diktáty i slohy mám za jedna, že když matika, fysika i chemie jsou mi zábavou a učebnice, pro nedostatek čtiva si přečtu hned, jak je dostanu? Ze zájmu i pro zábavu …, tak mi došlo, že to mám snadnější než ostatní. Protože jsem byl „syčák“, u vrstevníků mi to procházelo. Vám nedochází, že úsilí nestačí tam, kde nejsou předpoklady? A s těmi, že se člověk rodí, rodí bez zásluhy?

  19. Co rikate na to, ze se nam oproti minule totalite jeste zvysil pocet policajtu na hlavu, a to i presto, ze maji mraky smirovacich informaci naservirovane na stribrnem podnose (kamery, data od operatoru, ISP, …)?

    A dokazete si predstavit, ze by dnesni technicke nastroje meli mit k dispozici prislusnici silovych slozek totality minule?

    1. neřekla bych. Policajtská škola o kol které jezdím zeje prázdnotou. Za totáče tam bývávalo plno. Jsou to tuším2 paneláky svobodáren a za nimi 3-4 dvoupatrovky s učebnama. Většinou ani noh…

  20. OT
    Zahradil se vyjádřil ke svým dalším plánům a vztahům z TOP a Pekarové.

    https://www.prvnizpravy.cz/zpravy/politika/lide-nepotrebuji-vedeni-aby-rozlisili-pravdu-od-propagandy/

    „Pokud se bude sestavovat kandidátka SPOLU, je to za dlouho, ale až budou volby, tak já si dovedu představit, že ji bude lídrovat v Praze někdo jiný než paní Pekarová Adamová,“ uvedl Zahradil a jako příklad zmínil ministryni obrany Janu Černochovou (ODS). „Ta je viditelná, razantní, má podporu v ODS,“ řekl.“

    O Pekarové prohlásil, „že je třikrát hloupější než Andrej Babiš“.
    Pokud ale, jak si je možné přečíst, vyzdvihuje Černochovou v kontrastu s Pekarovou, tak ten pán asi mluví z horečky.

    Volá se po VÍCE ženách v politice.

    Pekarová, Černochová, Langšádlová, Němcová….

    Proboha, DOST. STAČÍ.

    1. Některé z nich vůbec neplní zásadní úkol ( v podstatě povinnost jednotlivkyně) , který civilizace potřebuje splnit z hlediska svého přežití .
      A to je mít děti.
      Toto neokecají.

    2. Naprosto nechapu, z ceho vposledni dobe prameni to nadseni ze Zahradila.
      Asi byl dlouho zasitej v Bruselo a lidi zapomeli, nebo je zbytek ODS uz uplne na bliti, takze je i jednooky kralem.
      Ted (podle ocekavani) podporuje Cernochovou.

  21. Většina lidí velmi ráda slyší – a taky tomu ráda uvěří – když jim někdo tvrdí, že je jim ubližováno. Učebnicový příklad mohou být „sudetští Němci“. Německojazyčnému obyvatelstvu ČSR bylo namluveno, že jsou Němci, tedy herrenfolk a že jim Češi ubližují už samou svou existencí. Spolkli to jak kapr žížalu. Těch pár, kteří tomu tak docela nevěřili radši drželo hubu.
    Lidé, kteří dodnes žijí z toho, že jim kchómunisti ubližovali patří ke stejnému typu. Jsou to často kouzelné případy. Když jim třeba řeknete, že je tato vláda připravila za rok o čtvrtinu úspor, okamžitě odpoví, že kchómunisti udělali měnovou reformu. Připomínají mi starou hračku – opičku na gumičce. Člověk hnul rukou, ve které držel druhý konec gumičky a opička začala poskakovat nahoru a dolů.

    1. Mnooo … tak já bych řekl, že hodně záleží kdo a hlavně nelze srovnávat technickou úroveň společnosti – pro tento vývoj platí, co píšete, tj. v čase je to vždy lepší a lepší.
      Ale vezměme třeba střed – čerstvého absolventa technické školy, který má rodiče oba s průměrným příjmem a bydlí spolu v paneláku.
      Jste si jistý, že i pro ně platí Vaše srovnání – co se týče založení rodiny, vlastního bydlení atd?

      1. 2. David Dvořák napsal:
        13 června, 2023 (13:32)

        Pane Dvořáku, nejsme ve sporu, ale je rodina, bydlení, reálný odchod do důchodu, prioritou nejen dnešních mladých?

        Dnešní mladí demonstrují za klima, za x pohlaví, atd.

        Demonstrují za dostupné bydlení, potraviny, energie, důchody, mír?

        Mají za ně demonstrovat jejich (pra)rodiče?

        1. Kolik za to mohlo být bydlení?

          Petr Fiala: Česko dodalo na Ukrajinu zbraně za deset miliard
          e15.cz
          https://www.e15.cz › Zahraniční
          22. 2. 2023

          „Válka je způsob, jak rozbít na kousky anebo vystřelit do stratosféry či potopit do hlubin moře hmotné statky, které by se jinak daly použít k dosažení nadměrného pohodlí mas a v důsledku toho nakonec i k jejich nadměrné inteligenci.“ — George Orwell

        2. Zdravím, ani ja sa nehádam, že mladí majú iné priority ako ja (52 rokov).
          Lenže … zatiaľ čo priority dnešných mladých sa zmenia (po tvrdom strete s realitou – zistia že k životu potrebujú práve to bývanie, potreviny, energie, svetová situácia), tak vlastné možnosti sa nezmenia (stále budú potrebovat 25 a viac rokov na splatenie vlastného bytu), navyše, ak budú mať deti tak sa budú musieť bezmocne pozerať na to ako tie deti (zmagorené mainstreamom) majú rovnako pomýlené hodnoty a následne robia presne tie isté chyby ktoré predtým robili oni sami.
          A áno, musím sa priznať, tiež som bol blbý a ked v CNN tvrdili ze iracký „diktátor“ týra vlastný národ a navyše zabíja kojencov v kuvajte tak som vážne uveril že ho treba násilím zosadiť … (verte mi že technicky to nemá nič s inteligenciou, vysoké IQ nechráni pred zmagorením médiami)

        3. Paneláky většinou 3pokojáky a víc. Takže se o bydlení a výkrm,ee nemusejí starat, protože rodičové se postarají, aby se měli líp. Tak proč by se nezajímali o jmenované. Kdyby se museli starat jako my bylo by to o něčem jiném.

      2. Technická úroveň roste celkem nezávisle na režimu. Závisí ale na tom, nakolik tu zvýšenou technickou úroveň režim dovolí využívat, resp. k čemu ji potom může i zneužívat. To druhé se děje masivně u nás.
        I severní Korea má smartphony, akorát se s nimi dovolá jen v rámci země, internet totéž, televize totéž.
        Čína dodnes internet filtruje a k tomu největšímu západnímu svinstvu, se Číňané vůbec nedostanou. Zřejmě dobře vědí, co dělají podobně, jako ti Severokorejci.
        Ruskou federaci řešení tohoto problému teprve čekalo, ale už bohudíky nečeká.
        Rusové už dneska bezpečně vědí, co je Západ za bandu zmrdů – a neuvěří Západu už ani písmeno.

    2. Souhlasím s Davidem. Taky bych to nezobecňoval!
      Myslím si, že ten náš pokrok byl založen na levných energiích z Ruska a na levném zboží z Číny!
      Uvidíme, jak se budeme mít lépe nyní!

    3. Já, coby bývalý (dnes mi to z různých důvodů, zdravotních, nejde) knihomol, se mám rozhodně líp teď, než za komoušů.
      A posluchač bigbítu ( v Ostravě kousek od pivovaru se pořádaly burzy, načerno…LP vinyl průměr cena 300,-, tj dnešních cca 3000,-).
      Obecná pouliční bezpečnostní situace byla lepší *, mezi lidmi nebylo tolik zbraní, za zločin organizovaný byly hodně vysoké pálky.

      Samozřejmě tuhý režim 50. let – to bylo něco jiného, dědu bili na služebně StB, aby jim, coby muzikant, dělal práskače. Nezlomili ho.

      * Babička vykládala, že za Hitlera se nebála na kole ject z Petřkovic do Šilheřovic, večer. Že na ulicích bylo bezpečno.
      Na ja, “ sudeťačka“ (katolička, moc hodná paní, skutečně žijící po křesťansku) – a na vesnici ten německý tehdejší teror nebyl tak na očích. Byla z těch, kteří “ skutečně nevěděli“. Prostá žena – děti , kuchyně, kostel, zahrada, dobytek….

      1. To porovnání 1950-1980 nebo 1990-2020 je jen takové zobecnění.
        Obyčejný člověk pracuje na tom, aby se měl lépe, bez ohledu na režim. V roce 1942 se narodila moje máma. Kdo tehdy mohl tušit, jestli tu bude Hitler rok, dva, nebo deset let… Kdoví, jestli tu ODS bude vládnout ještě dva nebo šest let…

        1. První podezření jsem pojal, když se OF, po odchodu znechucených slušných lidí, transformovalo právě do ODS.
          OF o sobě prohlašovalo, že „strany jsou pro straníky, OF je pro všechny“.
          Takže, po odchodu slušných lidí z OF, znechucených politickými a jinými čachry, zbyla jen docela velká parta různě převlečených kurev a kariérních bolševiků, se zahozenými rudými knížkami a záhadně ztracenými spisy StB, aby se v té nové „demokracii“, kde se přece může všechno, co není zakázáno, mohli naplno realizovat.
          Jak to dopadlo, všichni víme. „Kmotr“ bylo asi nejslušnější označení lidí z ODS.
          Nic se na tom nezměnilo, jen přibylo konkurenčních part, ve kterých byly ještě větší kurvy, než v ODS. Ty, které původně nechtěli pro jejich minulost ani v ODS.

          1. Shrnuti a zase rozhrnuti. Ucitelovani = utrpeni..
            Clanek a autor srovnava nesrovnatelny , jako napr. Slona a svini.
            Kdyz nevis co . Vo RVHP napr., nic./To asi nebylo/.
            Vyzobava si jen co se mu hodi , jako sup z mrsiny ,jeste spatne ,sup to umi lip, zadnej celkove pohled na vec , na orientaci ctenare ,
            zpatlava detaily jako ve skole , statistiky co se hodi ,
            vymysleni snovych delniku , dilci vyskyt neceho nekde ,
            pausalizuje a povysuje na vseobecne zalezitosti ,
            nerozumi sam sobe , typicky slapani vody ,
            degenerace ,vymyslenych a zbytecnych spekulaci , zlejch snu ,ze nebylo LCD. /Zkratka, nezlepsuje se/.
            Napr.,ze lidi chodili a porad mysleli , ze neni LCD.
            V zivote sem vo tom , ani vo LCD neslysel.
            A kdyby , tak by mi to bylo rovnou u….
            Jednou sem stop nakou inzenyrku a ta nespokojene rikala, /aby rec nestala/ ,ze sme nejak pozadu v pocitacich Tesla..
            Bata a Slusovice ,to je az zrudny.
            Bata zalozil korporaci , na valecnych zakazkach..
            Na statni zakazce se vysekaji rychle megazisky ,ale nejdriv vam je nekdo z byra musi prihrat..
            Potom to umi kazdej..Zamerikanizoval vyrobu na zdimani delniku.
            Posedlost Batou je nekonecna, vseobecna ,deformujici a monstrozni.
            Nikdo nerekne , ze na zacatku byla valka a potreba bot a vojacek si nesmi stezovat , dyz se mu nekvalitni zmetek rozpadne a je bos..
            Priklad. Jeden pozadal svyho pritele , aby mu vypestoval hlavkovej salat , zakazky rostly a ten brzy nedelal nic jen najimal lidi a kontroloval penize..Jak roste salat na poli ,
            teprve musel nejdrive zjistit.
            Dneska je bohac a vo salat se zase nestara..
            Nejdrive se mu do toho vubec nechtelo , udelal to jen pro kamarada..
            V nekterejch zemich, vetsina lidi ani nejsou chamtivy, system je nenutil a radsi zili..
            A kdo se ma lip se zubarem a u zubare. Ucitelovani a utrpeni…
            Chaos, spatny vyjadrovani , typicka prechytralost ,spatnej vyber prikladu a vyvozovani z nich neco universalniho.
            Typickej a odstrasujici priklad , potlaceni pricin , ty nejsou
            a besneni nasledkama nasleduje , ktery na ctenare vyskoci z niceho nic.
            Navrch,predtim se vyskytujici, „zesilovaci a zeslabovaci „, jak na neco tak uplne pitomyho zdeformovanyho ,odstrasujicicho a ubohyho, muze nekdo vubec prijit???
            Ted je zajimavy , jak vetsina prispevku , hraji jeho hru a kdyz se pridaji , sou naprosto zpitomely. Jako clanek.
            Opak je dobrej clanek s automaticky skoro chytrejsima prispevkama to bije do oci..
            /Zajimavej je vyskyt, /phenomenon pro akademika , aby taky vedel ,vo co de/ ,prikladnyho Zesilovace , nekdo asi ziral hodne na filmy Supermana , poletujicicho , kycovityho kasparka se zasterkou ,ale vzadu, na misto vpredu , ten hojne zesiloval ty zeslabovace , drive treba indiany , vietnamce atd./.
            Ja nizsi prumer a najednou „median“ na mne , to se nepouziva , stredni bod, rika slovnik.
            Ale prokleti a uhranuti english, musi bejt.
            Kdyz kolem sebe vidime , napr. , ze vetsina statu s vetsim prirodnim bohatstvim , je neustale pronasledovana nestestimi vseho druhu.
            Z kolonializmu a zaroven v boji proti kolonializmu, ten boj proti , je jeste horsi. A naopak , staty chudy …
            Neni to pravidlo ,ale vyskyt je castej..
            Co je prumerna hodnota bohatstvi a nakonec ???,,ze sme tam kde sme byli s opacnym znamenkem , voznamkuje si to jako soudruh ucitel…Zrovna jako ve skole , zak dostane v tomto 5 minus.
            Nebo aspon minus trojku z mravu..
            Ucitelovani zacku = utrpeni…..

            1. Prehlidnout ,text nic moc.
              Vrazda v zastoupeni . /Ceska detektivka ,autor Zabrana/.
              Kdyz ziram kolem , je tady neco, co se vyskytuje na vobzoru.
              Detektiv nejsem , jen cumim , kde co lita..
              Kazdej to muze videt , ale este se nikdo zatim , nezminil..
              Co se na nas viditelne vymrstuje ..
              Ten Zelinar je snad horsi nez , beda ,Dolf.
              Demilitarizuje a denacifikuje Putin ukra ,
              ale Zelinar votockou rovnou celej zapad..
              To se neda nevidet…Priklad.
              Takova to byla hospodarska moc germana , rovnou , padnete vsichni na hubu , hospodarskej mega zazrak ,
              obdivuje kazdej a zazrak se hrouti a kvaltem ,s velkou pomoci fanatiku Zelinarem zfanatizovanych..A.
              Jenom a zase pod vedenim nikohojinyho ,nez prave Zelinare.
              Mimo to , ze nemaj vod rusa kontrakt na plyn na 2024 a nechteji.
              Chtit nesmi , sou zcela zavisly na Zeli , to taky zakazal.
              Leopardy /a miliardy euru taky do maelstromu valky , vedene vudcem , Zelinarem /, voboji /a dasli/ ubejvaji fofrem , slava na celym svete ,
              dusledek ani zebravej stat trapnyho leo parada nekoupi, ani na sekeru.
              Export , cau..Sou u poslednich trista svych tanku ,ale.
              Zelinar prikazal germanovi dalsi denacifikaci , vlastne predevsim demilitarizaci ,naval dalsi tanky a prachy. A nekecej !
              Predtim Zelinar gemanovi zase votlouk ten jeho zazrak vo hlavu, dyz mu zasek to potrubi , zivotne dulezity pro narod.
              Z velkyho poctu jeden priklad, kterej kazdej muze videt..
              Mene zazracny staty , nebo vetsi zazracny , taky spatny a horsi..
              Von to dela pro Putina ?
              Nemozne ihned , zazraky do tri dnu.
              Ted se Zelinar vrh jeste na dalsiho zazraka , usaka, /tohle je neco ,co ani Dolf nesved/.
              Dyz Bida vydiral ukra , Burisma reditel podniku , nespal, Bidu a jeho vydiraci hrozby si vsecky nahral a ma jich 17 , skovany.
              /5 melounu mne a 5 mymu synackovi/,litaly hrozby..
              Porosenko ,vyzen prokuratora , kterej po mne de.
              Jinak uvidis.
              Ted se perou co s tim..
              Dabel , lzi, podvodu, nasili a vydirani a souchotin korupce , je dohnal , vyskocil ,hrozi peklem a nechce zpatky.
              Neco takovyho uz se neda „prechodit“ , jako nevyznamna „chripecka“ demokracie..Kterou snadno vyleci yntel akademik, kterej nejlip vi jak. A nepise knihu a je to.
              Ale neni. Nikdy neni. Bumerang lita zpatky a zase treba stada akademiku a zase…
              Mne to neprekvapuje , ze Mafie a jeji evropsky metody uz davno prolnula ,/treba JFK a kdyz nedelal co mel narizeno, tak nebyl/, do centra moci .
              Demokracie , vzdy prohraje proti takovym , dobre organizovana skupina , nebo politicka strana , Tamany Hall napr.,
              gang sjednocenych bohacu, politiku ,maji navrch vzdycky.
              Usackej tank ,zatim ani napad , rus kazi kseft nici je a vsecko co mu pride pod ruku , ve velkym..
              /Chce nejvic svoje tanky a vsecko nejvic prodavat/.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *