22 června, 2024

Jízlivě o cenách v hytlermarketech

Když jmenovali Marka Výborného do funkce ministra zemědělství po tragickém Nekulovi, jeho teologičenstvo řeklo, že bude vyjednávat s obchodními řetězci, aby klesly maloobchodní ceny v hytlermarketech. Ten rozdíl u nás a v zahraničí už bil příliš do očí a ohrožovalo to už tak mizerné preference naší eurohodnotné pětikoaliční vlády. Nabíjelo vo všem dezinformátorům, že naše vaše Evropská unie nás chce obrat až na kost.

V rozhovoru na Parlamentních listech se mě ptali, jak bych s obchodními řetězci na Výborného místě vyjednával já a moje odpověď byla jednoduchá. Řekl bych všem těm manažerům i s Prouzou v čele, že buď sníží ceny na normální úroveň, nebo se pustím do přípravy zákona, který je donutí vedle prodejních cen uvádět i nákupní. A až lidi uvidí, jak je berou u huby, tak všechny ty Kauflandy, Lidly i Tesca zapálí. Tento nápad jsem přednesl i na demonstraci, aby se o něm vedla veřejná debata.

Nenárokuji si na tuto myšlenku žádný patent. Prostě jsem ta slova vnesl do veřejného prostoru ku všeobecnému použití. Je zapotřebí, aby to prošlo nějakou diskusí, aby se vymyslel postup, kterým by se něco takového zavedlo…. prostě aby se toho někdo chopil, zvedl to téma a udělal z něj politický program.

Já vím, že mi zase budete nadávat, že dělám reklamu na Rajchla, ale sorry jako… on se toho chopil. Mohl to udělat kdokoliv, mohl si jí přivlastnit pro sebe, mohl před lidmi tvrdit, že to vymyslel on sám a postavit to jako jeden bod budoucí předvolební kampaně, mohl tuto myšlenku šířit, protože už jen samotná hrozba, že by něco takového mohlo být odhlasováno, byl na obchodní řetězce slušný tlak. Nikdo si to za své nevzal… jen Jindra. Až se někdo bude divit, proč jsem s ním zapřažen ve stejné káře, tak přesně proto.

Když se k této myšlence Jindra přihlásil na svém fejsbůku, tak okamžitě nastal obrovský nálet různých prázdných profilů, kteří začali dokazovat, že to nejde. Ostatně, kdykoliv jsem o tom psal já na svých platformách, bylo to to samé. Okamžitě se našla spousta chytrolínů, která vzletnými slovy dokazovala, že to řetězce budou obcházet, že je to zbytečná administrativa, Jindrovi také hned začali vytýkat populismus, protože trh je trhem jen tehdy, když je asi tajný… Jako by už od starověku nedávali stejná řemesla do stejné ulice, aby si lidi mohli snadno jejich ceny porovnat a aby si navzájem konkurovali.

Vždycky je to takový nálet, že to rozhodně není náhoda. To prostě naši neziskovkáři (obsluhující dvacet různých profilů) zachraňují evropské hodnoty za peníze obchodních řetězců. To by tak hrálo, aby jim klesl zisk… A samozřejmě, nedělají to jen diskutéři navedení, ale i ti blbí, kteří prostě potřebují vyřknout názor, i když o něm vůbec nepřemýšlejí. Jak o nich říká můj bratr – trpí předčasnou ejakuací názoru.

Já vám dneska naprosto arogantně a jízlivě řeknu, jak snadné by bylo, něco takového zavést a jak málo přemýšlejí ti, kteří vědí, že to udělat nejde.

Na každém výrobku v obchodech jsou totiž povinné údaje. Dozvíte se tam nutriční hodnoty, složení výrobku včetně všech možných i nemožných „éček“ A světe div se, je tam dokonce i napsáno, kdo daný výrobek vyrobil. Každý výrobce má totiž dokonce registrované i obchodní značky. Kupte si Kofilu a na každé je napsáno, kdo ji vyrobil. Kupte si mouku Pernerku a na každém pytlíku je napsáno, kdo ho vyrobil. Kupte si lahev Matonky, kupte si Kofolu, kupte si mléko Kunín a přímo na tom tetrapaku jsou údaje o výrobci, které jsou POVINNÉ. Dokonce, když nějaký výrobek dovezete ze zahraničí, tak je na něm povinně uvedeno, kdo ho k nám do republiky dovezl. I na privátní obchodní značce řetězce je uveden výrobce. Podle čárového kódu můžete snadno zjistit, že pivo Argus z Lidlu je třeba Jihlavský Ježek, jen s jinou etiketou. Ale na té etiketě se dá vždycky dohledat, kdo je výrobcem a dokonce se tam dá vždycky dohledat i den výroby.

Tyto údaje jsou povinné především proto, aby se dalo dohledat, kdo může za případnou plošnou otravu. Kdo může za vadnou sérii, proti komu bude vedeno správní řízení, kdo je odpovědný za škodu, atd, atd. Na každém výrobku je uvedena i šarže, aby v případě nějakého nedostatku bylo možno je rychle stáhnout z trhu. Každý kus masa má svůj „techničák,“ aby se dal dohledat původ až ke konkrétní krávě i jejím rodičům.

Je úplně jedno, přes kolik obchodních prostředníků se výrobek dostane do vaší nákupní tašky, protože výrobce je VŽDYCKY JASNĚ UVEDEN. I na zahraničních výrobcích je výrobce jasně uveden. Navíc je tam uveden i ten, který to konkrétní zboží k nám do obchodu dovezl. Pokud tyto údaje chybí, dávají se milionové pokuty.

Už chápete, kam mířím? Především vy, kteří víte, že uvádět nákupní ceny nejde, že to obchodníci budou obcházet tím, že vytvoří jiné obchodní prostředníky a podobně. Už vám to dochází, nebo pořád ještě tápete?

Není žádný problém legislativně nařídit, aby obchodní řetězce povinně uváděly cenu, za kterou výrobce ten konkrétní výrobek prodal do obchodní sítě. A je úplně jedno, jestli to dodal přímo Kauflandu, nebo jestli to koupilo Hopi a rozdistribuovalo to do Jednot. Je úplně jedno, jestli to prodali do sítě FLOP a je úplně jedno, jestli si to obchodníci navzájem ještě třikrát přeprodali. Stejně tak je úplně jedno, že to v Penny v akci koupil Vietnamec, přirazil si k tomu pět korun a prodává to ve své vesnické večerce.

Každý výrobek má svého výrobce, který je na každém výrobku povinně uveden. Zákony a vyhlášky, které přesně definují povinné údaje na výrobku, ty už existují. Stroje, které potiskují obaly výrobků povinnými údaji, ty také existují. Na každou čokoládičku se tiskne datum spotřeby. Myslíte, že je pro výrobce problém, aby na obal natiskl cenu, za kterou to prodal do obchodní sítě? Stačí to jen připsat k povinnostem výrobce. A nebojte se, výrobce dneska musí plnit tolik administrativních povinností, že tohle bez problémů snese.

Myslíte, že v dnešní době načítání čárových kódů a inventur, které jdou až ke konkrétní krabičce v regálu, je problém, aby cenovka obsahovala kromě prodejní ceny pro zákazníka i prodejní cenu výrobce, který je od začátku povinně jasně definovaný? Kdybych byl ministr zemědělství, tak bych si jen rozmyslel, jestli tu nákupní cenu bude uvádět Kaufland a nebo přímo sám výrobce…

Já vím, Kauflandy si ještě účtují regálovné a různé další poplatky, ale není problém dopad těchto poplatků rozpočítat do ceny výrobků. Umí to každý účetní a bez tohoto rozúčtování by výrobce nevěděl, jestli vlastně vůbec vydělává.

Mimochodem – není to tak dávno, kdy zaznívaly hlasy, aby vláda zakázala obchodníkům slevové akce. To samozřejmě žádný nálet placených internetových chytrolínů nenastal. Žádná legislativa, díky které budeme mít jídlo dražší, není problém. Nejde jen legislativa, která by ceny snížila. To je prostě už předem nemožné.

Vy všichni, co už předem víte, že něco nejde, vám vzkazuji, že se vždycky najde nějaký blbec, který neví, že to nejde, jde a udělá to. Zveřejnění prodejní ceny výrobce, to je něco, co by se dalo udělat naprosto snadno. Ano, Prouza bude řvát jak píchlé prase. Kauflandy budou řvát ještě víc a posílat další placené libtardí diskutéry, aby dokazovali, že to nejde… ale ono to jde a jde to snadno, protože na blbém pytlíku i s čipsy je výrobce vždycky uveden.

A vy, co jste věděli předem, že to nepůjde, protože nejde zjistit, kdo je vlastně výrobce, doufám, že se teď cítíte dostatečně trapně… přeju vám to.

Díky Jindro, že jste se toho v PRO chopili. Udělám všechno, abych vám v tom pomohl, jak jen to bude možné. Bude to jak na Slovensku – Fico vyhrál volby a konec dodávek zbraní na Ukrajinu se stal sám jen tím, že to Veľký Robo avizoval předem. Až vyhraje volby PRO, začne největší slevová akce v dějinách této země a na jejím konci budou ceny potravin o 20 – 30% nižší. A jestli to hytlermarkety nepochopí, věděl bych ještě o dalších zajímavých údajích, které by se mohly na obalech výrobků uvádět… Tohoto tématu se mohl chopit kdokoliv… Kdo se ho chopil? Ano, přesně tak.

A pro všechny pochybovače hlásím: Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody.

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí a podpořit vlastní národní občanskou společnost, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle agentovné alespoň 350,- Kč, může si na oplátku vyžádat knihy, trička nebo placky z nabídky.

202 thoughts on “Jízlivě o cenách v hytlermarketech

  1. Aby nezapadlo:

    ještě k včerejší diskuzi ohledně cen, marží, obchodních (ne)přirážek – zde je článeček uvádějící, za jaké ceny dodávají do řetězce dodavatelé a za jaké jsou pak prodávány v marketu (jsou uvedeny vybrané příklady potravin):
    https://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/ekonomika/Tvrda-data-Za-87-Kc-eidam-dodan-za-198-prodan-Mleko-Z-10-Kc-je-22-60-Brambory-maso-744716
    (pokud to už sem někdo dal, omlouvám se za duplicitu)

    Jak už tu jeden z diskutujících psal: to není zisk, ale lichva

    1. Této Karlo,
      Doufám chápete,že president ODS implantoval republice nejhorší druh kapitalismu a dodnes se za tu swinarnu neomluvil.Nyni to existuje a voliči ohlupeni zejména GŘ televize,jehož funkci požaduje Program Národní Záchrany a potřeb v bodě 4 zrusit,peníze z lupu koncesionářských poplatku buď celé převést na financování změny tohoto Asociálního režimu, nebo je dát televizi BOBO ABJ,která zpravodajskou práci dělá dnes zdarma a nesmí se jí dát za to ani koňuru!

      To je stále°@ idea nejen PNZ, ale i naší Aničky dušiçky♥️💇🔔💥,kdo se přidá bude svatý válečník ideologie antineomaarxismu a neexistující alternativy PRO skutečnou alternativu !

    2. O tom, jaké následky může mít podobné opatření, svědčí zrušení EET.
      Nejen, že došlo k výpadku příjmů státního rozpočtu, dokonce se velká část ekonomiky přesunula od platby kartou k hotovosti, takže de facto do šedé zóny…

  2. V Německu jsem viděla u výrobku tzv DOPORUČENOU CENU.

    Ta byla občejně vyšší a tak se kšeftu pomaha uvedením tzv „NAŠI ceny.“
    Podívala jsem se i vedle na KYDY odkud jsem byla před časem zbytečnými „opatřeními“vyštipana a ke stejnému članku jsem viděla docela zajímavé komentáře.
    Starý kocour si hořce stéžuje,že tady na literate , chybí ,podle jeho šmaku ,konstruktivní kritika.

    -Pan Etanol z 23.10 bije hrebik na hlavičku a .soudí ,že Velký Vidlak svou naivitou letí kompet svu ekonomikou proti zdi a chce angažovat ještě větší množstvi formularu a úředníku,kontroloru,aby jejich platy ještě více zvýšily ceny zbozi a inflaci,neboť se má tak prý usilovat o socialistické plánování s planovanymi cenami a další vlna lidových komentatorů tam nechápe ,že beze změny Asociálního režimu, se mužete drazí mi voliči jenom marně roztrhat, aby zase vše zusttalo na dalších 34 let na cestě ke dnu s tak opět pomahat režimu.

    Pozoruje ANNA z KSH a vidí giga dřevěnou cestu ,kdy se má tady padající režim zachraňovat výběrem pokut dalšími úředníky a to ke každemu lejstru ,kde ONI přiběhnou s nataženou prackou.

  3. Vidláku,
    obávám se, že daný návrh neprojde, neb se dotýká přiměřeného zisku a tím i lichvy. Ochranou bude obchodní tajemství. Bez razantní změny v politických programech stran, kdy se z návrhu na sdělování nákupních cen nestane politické téma to nebude možné.
    Proto bych doporučoval jinou cestu, schválit návrh zákona, že prvovýrobce může zveřejnit své prodejní ceny, a to minimální a maximální cenu, a v daném případě tím neporuší obchodní tajemství.
    Např. Madeta by uvedla, že sýr značky xy prodává dalším obchodníkům za ceny od 10 do 20 Kč/ x gramů.
    A to by možná bylo průchozí, kdyby byl zájem mezi prvovýrobci své ceny zveřejňovat.
    Na to by stačil menší tým IT a dobrovolníků, kteří by zapisovali ceny z hypermarketů k porovnání a zveřejnění. U u každé vyjádření prvovýrobce a rozpětí cen, za kolik daný rok prodával.

  4. Nevím, možná to tu už bylo, ale…
    v podstatě mi to přijde komický návrh. Globus holt bude nakupovat pouze u Zeměplacka a.s., jejíchž 100 % akcií bude vlastnit kajmanská firma Dutozemě Ltd., kterou bude vlastnit na Bahamách firma Geoid s firmou Mercator, kteréžto obě bude vlastnit… Globus. Globusu nikdo jiný dodávat nebude, za to budou s oprávněnou marží prodávat Dutozemi. Ta se stejně oprávněnou marží Zeměplacce a Zeměplacka Globusu.

    Ceny od Zeměplacky nebudou od těch prodejních zas nijak veliké.

      1. Přeloženo – bude-li mít řetězec povinnost zveřejnit ceny dodavatele, co mu bude bránit vytvořit mezi stávající dodavatele a vlastní prodejnu vhodný mezičlánek vněmž se ten rozdíl mezi nákupkou a prodejní cenou schová??

        1. Ten mezičlánek mu bude logicky snižovat zisk. A pokud by se jednalo o vlastní „divizi“ příslušného řetězce, i to lze zákonem ošetřit a sankcionovat. Navíc je to snadno zjistitelné – obchodní rejstřík a výpisy z bankovních účtů (peněžní toky) nelžou. Stačí sledovat stopu peněz.
          Když si takto může erár došlápnout na prostého občana či živnostníka, proč by nemohl na korporátní řetězec. Stačí chtít.

          1. Jasně. Proto záleží na optice. Bude-li konečný majitel řetězce totožný s konečným majitelem mezičlánku, pak ho to snížení zisku řetězcem až tolik trápit nebude.
            Budeme zakazovat společného majitele? Budeme zakazovat obchodní činnost firmám sídlícím na Bahamách či Kajmanech (kamžto se majitelé rádi schovávají)? No, u obchodu s erárem to oprávnění má, ale nejsem si jistý, nakolik u soukromého podnikání.

            Podstatou je, že představa „Přikážu řetězcům zveřejňovat obě ceny“ není ve svém principu tak jednoduché a spásonosné řešení, jak na první pohled vypadá a je Vidlákem prezentováno.
            Jasně, řeknete „zase jeden, co hledá důvody, proč něco nejde“. Ale smysl mého příspěvku byl jinde – než začnu něco prosazovat, je třeba mít danou věc promyšlenou. Jinak jde v lepším jen o líbivé gesto, v horším nesmysl s naprosto nečekanými důsledky. Což by podobný zákon skutečně měl (už proto, že je zjevně diskriminační – povinnost by musela být buď obecná, nebo žádná).

      2. Pracuji jako skladník v supermarketu jednoho z řetězců, kteří zde v Česku provozují hyper + super markety. Vidlák + Rajchl nerozumí obchodu s potravinami, domnívám se, že spoustu věcí ohledně této problematiky neznají a neví, jak obchod funguje.
        Tento jejich návrh nemá absolutně žádnou šanci být zrealizován, je to výstřel do tmy, možná dobře myšlený, ale výstřel do tmy…

            1. Taky se přimlouvám., aby skladník Jan Josef napsal pár příkladů – argumentů, proč konkrétně to nejde. Jinak je jeho komentář rovněž úplně stejným výkřikem do tmy.

        1. Chcete tvrdit, že jako skladník máte přehled o nákupních a prodejních cenách, celém řetězci překupníků, zisku a maržích? Jako že se třeba účastníte jednání s výrobci?

          1. Dobrý den,
            Jakožto pouhý skladník nemohu mít přehled o nákupních cenách řetězců, mojí práci je přijímat zboží od nejrůznějších dodavatelů, ale hlavně od našeho centrálního zásobování, ukládat tyto příjmy do našeho systému. Další rozsah mojí práce, včetně vybalování těžkého zboží nemá cenu popisovat, ale jenom pro ilustraci uvedu, že každá zásilka má přesnou tonáž a denně vezmu do ruky zboží o váze minimálně 6 tun, 10 tun za směnu není žádnou výjimkou.
            Pracoval jsem celý život ve stavebnictví jako kvalifikovaný řemeslník, ale tato práce je mnohem obtížnější.
            Neznám nákupní ceny, ale dovedu si představit, jaké emoce by u lidí, kteří absolutně neznají fungování obchodu vyvolalo, kdyby se třeba u jablek objevila nákupní cena a prodejní cena. Absolutně lidem nedojdou další náklady kolem toho spojené. Rozhodně nejde jen o to něco koupit a vysypat to do přepravky v oddělení zelenina. Ani já jsem si nedovedl představit všechno okolo toho, než jsem začal pracovat v obchodě.
            Podle mě, jak tak pozoruji provoz v nadnárodní firmě, co se týče zisků, nebude to žádná hitparáda, protože vedení začalo hodně škrtit náklady a to ne na straně prodavačů a skladníků, ale ve vedení. Zrušilo se hodně vysoko placených manažerských míst, slučují se kompetence s cílem ušetřit vysoko placené posty, ruší se celá oddělení, zkrátka ořezává se vedení provozu. Umělá inteligence odstraňuje kancelářskou práci a manažér obchodu je v podstatě celou dobu na kšeftě a maká s námi, pouze je to hromosvod na všechny problémy, které se vyskytnou.
            Vidlákův návrh nikdy neprojde, protože nebudou souhlasit ani výrobci, nebo prostředníci mezi výrobci a obchodním řetězcem, je to obchodní tajemství.
            Logická otázka: Proč musí zveřejňovat prodejce potravin nákupní ceny a nikoliv třeba prodejce riflí nebo stříbrných šperků. Tam ty marže jsou v úplně jiném řádu…
            Jinak nákupní ceny by musely být uvedeny přímo na regálových cenovkách a nikoliv na obalu zboží, nákupní ceny se pořád mění, zatímco elektronické regálovky jsou ovládány WIFI a samostatně komunikují mezi sebou bez člověka…
            Technicky to jde udělat, ale Vidlákův návrh neprojde politicky ani právně, je to populismus a proto výstřel do tmy…

  5. Cílem je dle autora článku „snížit ceny na normální úroveň“. Nicméně chybí mi tu definice výchozích podmínek a na jejich základě postavený návrh řešení. V hyper mají food a non-food a v rámci foodu jsou základní a vysoce průmyslově zpracované potraviny. U těch vysoce průmyslově zpracovaných pak ještě většinu se snaží dělat v rámci privátních značek. To vše je motivováno zvýšením zisku díky úspoře v rozsahu. Jelikož klíčovou část zisku hyper generuje non-food a privátní značky vysoce zpracovaných potravin (platí pro všechny bez rozdílu), u základních potravin jsou marže v kontextu celku nepodstatné. A tak se ptám, k čemu pomůže této, většinou zlenivělé společnosti, že ovoce, zelenina, maso a mléko bude mít uvedenu nákupní cenu a možná i zlevní, když výrobky z nich zdraží? Navíc, doporučuji pohled mimo bublinu, kolik lidí nakupuje v různých Rohlících a tam se s cenami nemažou a celé to mají postavené na pohodlnosti. A tam položím znova otázku: Co je cílem tohoto snažení ? Snížit hyper zisk ? Zlevnit vybrané potraviny ? Něco jiného ?

  6. K dnešnímu tématu: Znalost ceny, za kterou to dodal výrobce na trh, je vám prd platná, když vy si to za tu cenu nikde koupit nemůžete. Dnes víte, za kolik vyrobila elektrárna elektřinu a co jako? Nic, platíte 6x tolik a jste rádi, že ji máte doma v zásuvce, protože jinak si ji opatřit nemůžete. S potravinami je úplně to stejné.

    1. U potravin si můžete v témže čase volně vybírat z vícero nabídek od různých prodejců. Případně si něco dovézt ze zahraničí nebo vypěstovat sám doma. U elektřiny to v doposud v zásadě nejde, ledaže byste byl majitelem vlastní elektrárny (což je stále ještě drtivá menšina spotřebitelů).
      Na přirozené monopoly má mít stát FUNKČNÍ antimonopolní úřad a Úřad na ochranu spotřebitele.
      V případě elektřiny (i plynu) se tak v Česku bohužel neděje, protože Fialova vláda se sama vpasovala do role největšího lichváře. Takové zisky nemají ani obchodníci s drogami…

      1. Tak jistě můžete si vybírat nebo vypěstovat sám. V reálu vás ale ta cena v hypermarketu vyjde vždy jako nejlevnější varianta. Tržní cena totiž není náklady + přiměřená marže, ale je to vždy o fous nižší cena než si můžete totéž pořídit jinde (bez ohledu na náklady). Můžete si totéž vypěstovat sám, dojet si pro to do Polska nebo si to koupit v lokálním vesnickém obchodě (pokud to tam vůbec mají), ale pokud nebydlíte na polských hranicích, nic z toho vás nevyjde levněji. Proto je cena tak vysoká a žádná povinně uvádělá výrobní cena to nezmění, i kdyby byla na všem výrobní cena 1 koruna. Navíc, řízky na tácku doma nerostou a chovat zvířata, zabíjet a kuchat, na to se každý může dneska každý vyprdnout, to je mnohem snazší cesta nějak vydělat víc peněz a normálně si to koupit.

        1. Jistě, u živočišné výroby je to složitější, navíc erár hází všem drobným chovatelům účinně klacky pod nohy. Včetně chovatelů slepic a králíků. Ale nouze přinutí leckoho, kdo má doma jen trochu podmínky, brzy se k domácímu chovu vrátí.
          O výjezdech za potravinami do Polska se nemá cenu bavit, tam je to jednoznačné. Dokonce i PePa Pávek byl přistižen. Pouze ti, co to mají více jak 100 km od hranic, mají smůlu.
          Ceny v řetězcích hytlermarketů byly ještě donedávna kvůli jejich objemových nákupních slevách nejpříznivější. To ale dnes leckdy neplatí, protože po výrazné eliminaci domácí konkurence dosáhla nenažranost zahraničních korporací vrcholu, takže leckde u domácích prodejců se dá nakoupit i levněji – např. v podnikových prodejnách u Babiše. Jsou přístupné i pro NEzaměstnance (veřejnost). Jinde u soukromníků alespoň nakoupíte kvalitnější potraviny, než ten hypermarkeťácký aušus III. kategorie, co by na západ od nás vyvezli leda tak do kafilérky. Tedy, pokud ti drobnější prodejci své zboží berou zase od domácích producentů, a ne odněkud z Makra.
          A to se nebavím o cenách v tzv. samosběrech. Jen je třeba nebýt líný a pohnout zadkem. Je to pak bonus i pro vaše zdraví.

        2. Já si ty zvířata doma chovám, zabíjím i kuchám. A takovou kvalitu nikde nekoupíte. A ta práce mi za to stojí a do “ hytlermarketů zásadně nechodím. Nemám to zapotřebí, takže osobně nějaké ceny jsou mi úplně ukradené a nechápu, co se tady furt řeší s nějakýma cenovkama.

            1. Na vesnici má takové možnosti každý. Jenom nemít na zahradě bazén, pergolu, trampolínu, gril a okrasné dřeviny a nechtít dvakrát ročně k moři.
              A nemyslete, nejsem důchodce, mám dvě malé děti a chodíme s manželkou do ztaměstnání.
              Zeleninu a ovoce máme taky svoje. Hlavně všechno pro děti, ať jí zdravě a nejsou tlusté a blbé.

              1. Až na drogerii jsem soběstačný, přijde mně to normální , přiirozené a jednoduché a nedělám z toho žádnou vědu jako Vidlák.

    2. No máme zisk a nepřiměřený zisk. Lichva, kartelová dohoda, monopol. A to je to, co se zde s požehnáním vlády provádí.
      Ale samozřejmě nejde je to správné slovo.

  7. Oznámit veřejnosti nákupní cenu zboží přece neznamená něco nařizovat!
    Pletete si hrušky s motorovým olejem…
    Co si zkoušejí v Maďarsku, to nechte na Maďarech.

  8. Proč byste měl být stíhán??? Každý kupující zákazník se přece může svobodně rozhodnout, jestli vám ten 500% zisk dopřeje a nakoupí, či nikoliv. Vaše otázka je nesmyslná.

    1. ano, vynikající přednáška a ekonomických a politických souvislostech

      každý se podívejte, zapadne vám spousta dalších věcí do celého rámce…

      1. Potvrzuji, velmi zajímavá přednáška. Taktéž doporučuji.
        Jediné, co se neprobíralo avšak bylo by hodno vysvětlení je, jak to v novém systému LOKÁLNÍHO resetu bude se soukromým vlastnictvím.(?)
        Jak to chtějí globalisti ve svém resetu je známo: „Nebudete nic vlastnit a budete šťastní.“ (K. SCHWAB)

    2. Docela profesionálně vytvořená mystifikace. Blbosti tam jsou docela pěkně zamaskované, aby to vyznělo dle záměru autora, i když některé skutečné principy jsou tam pěkně vysvětlené. Za podívání to rozhodně stojí. Ale je tam spousta věcí, které by bylo vhodné zde rozporovat, nemáme-li být předpojatí.

    1. Dokud je budou dřít z kůže a ořebračovat čeští potravináři a zemědělci :-))

      PS Držím palce a moc Vám přeji 4.9% v příštích volbách. Vy to dáte!

    2. Ne, nekliknu. Jednou stačilo. To, co grcálkovi neotisknou ani na cenzurním probangovaném iděsu (a to je co říct), to si anonymně (a bez odvahy na zpětnou vazbu) grcá tam. Dokonce oželel i pochlebování zieglháře.

    3. JINDRO UZ JSTE SI DAL POSILENI VASEHO SLABEHO PROGRAMI🤩INJEKCI zn program SV od kategorie PNZ?

      Napište pacane zda chcete být zvolen nebo ANO a vy pak zas utřete pusinku.

      Ptá se Anička naše SV dušička!????

  9. Jsem zvědav na reakci hytlermarketu, to nejsou cuckari typu Petidemolice. Musím uznat že má Vidlak odvahu a my bychom ho měli podpořit jak jenom půjde.

    1. Když oni nemohou sledovat všechny žvanili v Česku, je jich příliš mnoho.

      Ale asi by reagovali poukázáním na ceny v českých flasteneckých obchodech. Když je pravidlený čtenář Vidlháře vidí, utíká za hitlerem nakoupit u něho gothaj.

  10. Teda, hezký počtení. Mě to tedy přijde nežli jako vážně míněný návrh spíš jako forma výhrůžky směrem k řetězcům. Způsobů jak to celý rozmlžit a zpochybnit tu padla celá řada. Takže tuším, že by to nakonec dopadlo jako vždycky – další administrativní zátěž s nulovym přínosem pro spotřebitele.
    Ale možná sem jen škarohlíd.

    Ale tak mě napadá, že když tyhle řetězce tak rádi mluví do politiky účastí na všelijaký poprogresivistický agendě, tak by možná mohlo být vtipný, kdyby místo programu záchrany planety udělali kampaň „zachraňujeme lokální producenty“ a vzali to než z povinnosti v pozitivním gardu. A formát už by byl na nich. No já vím. Jsem naivka :-).

    PS nakonec proč vlastně zmíněnou regulací postihnout jen obchodní řetězce? Proč ne developeři, výrobci aut, služby? Propána, kam jsem se to v těch úvahách vlastně dostal?

    1. Kam jste se dostal? Rovnou zpátky k Federálnímu cenovému úřadu:-)

      Prostě ten Vidlákův nápad je čirý socialistický výmysl. I když to asi Vidlák myslí dobře, je to přesně ten dobrý úmysl, kterým je dlážděna cesta do pekel.

      Jediné, co srazí ceny, je dostatečná konkurence.

      Každá další nařízená zbytečná administrativní povinnost ceny zvýší, protože zvýší náklady všem. A navíc přibude státních úředníků, placených z našich daní, kteří to budou všechno kontrolovat.

      Pokud je ta marže řetězců opravdu tak nehorázně velká, co brání výrobcům, aby zboží prodávali ve svých vlastních prodejnách/eshopech přímo koncovým spotřebitelům a tu velkou marži si ponechali sami?

      Mně jako koncovému spotřebiteli je šumák, jakou má kdo marži, beztak nemám šanci si zkontrolovat, jestli je přiměřená nebo ne (neznám náklady obchodníka). Zajímá mne až koncová cena. Podle té se rozhodnu, jestli nakoupím radši v Albertu nebo v Penny nebo třeba u Vietnamce. Jak si to mezi sebou rozdělí zemědělci, potravináři a obchodníci je mi úplně šumák. Ten mediální humbuk, kdo z nich víc vydělává, je jen zástupné mlžení, aby se odvedla pozornost od toho, že za zdražování všeho mohou uměle vybičované vysoké ceny energií.

  11. Nejde, nejde a nejde. Kurňa Vidláku nechtěj po lidech, aby snad vyvíjeli nějakou činnost anebo „nedej bože“ začali přemýšlet. 🙂

    1. Ono ale toto naozaj nepojde … jedine, co by mozno preslo, by bolo stanovit zakonom nejaku maximalnu marzu v percentach k nakupnej cene … ale aj to si myslim, ze bude nemozne kontrolovat/postihovat …
      A co v pripade, ze obchodnik nakupil v zlave? Nie je mozne, ze sa vyrobcovi ‚zadarilo‘ a ma viac produktu nez skladovacie priestory, a potrebuje sa jednej varky raz zbavit aj za cenu zlavy? Bude obchod mat na tablicke ze jogurt s expiraciou 28.3. nakupil za 15 korun kus, ale ten samy s expiraciou 4.4. nakupil za 10? A zakaznik nech kuka na viecko, ze ktory je ktory?

      Akoze nie ze by som sa chcela zastavat vyrobcov, ale tento (pre zakaznika najcitatelnejsi sposob) asi nebude celkom uplne technicky mozny … ale to asi neva, green deal sme si tiez odhlasovali, aj ked je fyzikalne nie mozny …

  12. Ještě bych se vrátil ke včerejšímu tématu nákupu auta a dal bych jeden jiný pohled na věc. Za socialismu jsme měli hospodářství vlastní, ale funkční dost mizerně. Pokud chtěl člověk něco opravdu kvalitního, musel to sehnat přes známé a nejlépe ze Západu a pokud to bylo dražší, tak za peníze vydělané někde bokem bez dokladu na melouchách. Dnes, pokud člověk chce lepší auto než Dacii za přijatelné peníze, musí si přes známé sehnat dovezenou ojetinu z Německa a mít dalšího známého v autoservisu, který to dokáže čínskými náhradními díly udržovat v dobrém stavu a máte k němu důvěru, že vás neokrade a ví, které čínské díly jsou kvalitní a kde je sehnat a za kolik. Tedy opět Západ a síť známostí ve hře. Změna režimu nepřinesla změnu tohoto principu. Od sametové revoluce jsem očekával, že bude možné si peníze vydělat v normálním zaměstnání bez melouchů načerno okolo a auto si koupit v normálním autosalonu. A kdo si to může takto dovolit? Typicky ten, kdo pracuje pro Západní korporaci za plat výrazně vyšší než je v českých firmách zvykem. Cesta k vyšší životní úrovni v podstatě vede přes to, přestat být Čechem. Proto ta láska k Západu prezentovaná z pozice lidí s vyššími příjmy a vyšším životním standardem. Nikdo si nevozí ojetiny z Ruska, že. Vidlákovo burcování k národním řešením zní logicky, ale realita je tahle. Národní uzavřenost je to, co nás strhává dolů. Cesta k vyšší životní úrovni vede tím, že člověk přeroste svoje češství směrem k evropanství. Vidlákův dvorek s prasatama prostě většinově rozhodně není „Český sen“. Nezavírejme před tím oči, z chybných předpokladů vycházejí chybné závěry. Tohle je životní zkušenost těch „libtardů“ – prostě život je naučil, že to v něm funguje takhle.

    1. Njn, Češi byli vždycky národ lokajů. Už jistý Reinhard před osmdesáti lety tvrdil, že Češi jsou jako cyklisté – navenek se před vrchností hrbí, ale po těch pod sebou šlapají. Stačí nad nimi zapráskat bičem. Národní hrdost (čest výjimkám) je v Česku věc naprosto neznámá a ve školství nepěstovaná. Pak se jeden diví, co mladých libtardů každoročně vychází ze školských a studentských lavic – hlavně být co nejvíc proevropští, proameričtí, proizraelští…

      Není potom žádný div, že ve středoevropském Chazariátu, což je kolonie 3. kategorie, jsou průměrné příjmy obyvatelstva třetinové, nežli v kolonii se statusem o level vyšším (kategorie 2 – Německo, Francie, apod.)
      Za tohle si Češi mohou sami.

    2. No, tohle je neúplný pohled na věc. Podle mého je třeba si uvědomit, co stojí, resp. stálo za bohatstvím (a tím i přitažlivostí) Západu a položit si otázku, zda se situace radikálně nemění, což by mohlo mít fatální dopady právě na onu přitažlivost.
      Neuvěřitelně dlouhou dobu fungovalo následující schéma (obrazně a zjednodušeně): vy, např. v Rusku, vykutejte suroviny ze země, vy např. v Číně, z těch surovin něco vyrobte podle našich plánů a my, Západ“ mezitím potiskneme papír a následně to směníme. No a protože tím potištěným papírem se musí platit v celém širém světě a my ho můžeme tisknout neomezeně, tak jako bonus vám odsajeme nadané a schopné lidi . ať už tou formou, že je vybereme pro studium na našich VŠ nebo přetáhneme odborníky, kdy všechny můžeme platit tím potištěným papírem v podstatě v neomezeném množství, což je pro ně přitažlivé. Současně těmi potištěnými papírky platíme velmi štědře lidi v médiích, aby vytvářeli aureolu blahobytu a snadného života na Západě.
      A ta otázka tedy zní – bude tato situace pokračovat???
      Já tvrdím, že nikoliv a Západ tak bude přítažlivý už jen ze setrvačnosti, což může ještě trvat klidně i více, jak 10 let. Další věcí je, že nabídka spotřebního zboží na Západě byla vždy úchvatná, ovšem s kvalitou to tak úchvatné už nebylo. Je pravda, že existují i trvanlivé a velmi kvalitní produkty, ale ty jsou cenově nedostupné pro většinu lidí, kterým zbývá kupovat krásné a levné věci, které ovšem jsou založeny na myšlence, že mají posloužit a pak si máte koupit nové – nejlépe ihned po záruce.
      Tvrdím, že v r.1989 hodně lidí vzhlíželo k Západu s obdivem a možná by i uvažovali o životě na Západě. A dnes? … troufám si tvrdit, že tato skupina značně prořídla. Jednak za to může fakt, že můžeme srovnávat, protože jsme okusili obojí a taky je nesporné, že Západ upadá. Samozřejmě, ten kdo odmítá fakta a je odkojen Západní filmovou tvorbou, resp. propagandou, ten stále má Západ za vzor. Fakta ovšem již dnes vykreslují jinou skutečnost.

      1. Tak ono je to i o přístupu ke státu. Dnešní individualistický přístup bere náš stát jako něco, co má jednotlivec maximálně vytěžit ve svůj soukromý prospěch. Ne jako něco vlastního, co má budovat a rozvíjet. A čím bohatší člověk je, tím míň stát k něčemu potřebuje, protože si všechny služby poskytované státem může koupit sám individuálně. A protože je dneska každý bohatý a úspěšný, nebo se to aspoň snaží předstírat, tak stát a vlastenectví upadá.

  13. V tomto kontextu je úsměvné volání dnešní vlády po omezení dotací Agrofertu a dalším velkoproducentům.
    Snížení dotace povede ke zvýšení ceny pro spotřebitele.

  14. Plány „populistů“; narodniradaobnovy.cz

    „Urychleně doplnit a novelizovat zákon o významné tržní síle tak, aby maloobchod v rukou zahraničního kapitálu nemohl uplatňovat nesmyslné marže a nezasloužené zisky.

    Je třeba doplnit a urychleně novelizovat zákon o významné tržní síle v obdobném znění jako ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku a dalších zemích, aby maloobchod v rukou zahraničního kapitálu nemohl uplatňovat nesmyslné marže a generovat si nezasloužené zisky.

    13. Zrušit Zelený úděl. Vypracovat program, který bude podporovat produkční zemědělství a vyvážené hospodaření na půdě, včetně rozšíření živočišné výroby a dostatečné produkce organických hnojiv.

    Chceme zrušit nesmyslný Zelený úděl (Green Deal) a vypracovat přístup, kterým budeme podporovat produkční zemědělství a vyvážené hospodaření na půdě, včetně rozšíření živočišné výroby a dostatečné produkce organických hnojiv.

    14. Zahájit odbornou přípravu k deklaraci českých národních zájmů.

    Česká republika nemá definovány své národní zájmy. Je nutné neprodleně zahájit odbornou diskusi na toto téma. Jejím výsledkem bude Parlamentem schválený oficiální státní dokument o českých národních zájmech.“

  15. Nikdy jsem nedělal prodejce, ale dost často jsem s nimi jezdil na dlouhé služební cesty, při kterých jsme toho prodiskutovali opravdu hodně. Několik věci je mi známých už od roku 1990.
    – Výrobní cena je tajná. Pro konkrétního prodejce je odrazovým můstkem pro smlouvání o prodejní (velkoobchodní) ceně.
    – Prodejní cena (velkoobchodní) je tajná. Má na tom vážný zájem prodejce i výrobce. Její prozrazení může znamenat i ztrátu zákazníka.
    – Prodejní cena se mění v čase, často pro každou jednotlivou dodávku.
    – Často je navázaná (i podle složitých vzorců) na průměrnou burzovní cenu (za definované období) některého důležitého vstupního polotovaru, například energie, ropy atd.
    – Atd.
    Může se mi to nelíbit (nelíbí), ale tak funguje tržní hospodářství. Socialismus PRO zjevně zavádět nebude, kromě jiného proto, že se jedná o stranu pravicovou (nehledě na to, že v rámci EU to možné opravdu není, i kdyby to zavést chtěli). Takže to skutečně nevidím reálně. Mraky komplikací, mraky administrativy, nezbytné podvody na všech úrovních, neskutečné požadavky na kontrolu. V podstatě se jedná o míchání direktivního a tržního přístupu, což je kočkopes, který často kritizujeme u EU.

    Správnější řešení.
    Podstatnou podmínkou pro únosné ceny potravin jsou ceny energií a pohonných hmot. Jsou podstatné i pro celý zbytek hospodářství. Myslím, že potenciální nová vláda by si měla klást méně cílů, ale cílů klíčových. Navržené opatření se zveřejňováním cen je složité pro realizaci, složité pro kontrolu, přínos je nejistý. Doporučuji držet se zásady: řešit jenom nejdůležitější úkoly, vyhýbat se úkolům podřadným.

    Ve své praxi jsem se celý život řídil Paretovým pravidlem: „Podle Pareta pramení 80 % důsledků z 20 % příčin.“ To znamená, že řešit je třeba těch 20 % klíčových příčin a na zbytek se vykašlat.

    A jsou tu i jiné aspekty problému. Jako důchodce a pejskař navštěvuji různé supermarkety. Ceny na různé produkty se v nich často liší, často o několik desítek procent.
    Například Lídl má výrazně levnější mléčné produkty, než jiné supermarkety. Nejdražší je mají (z těch, do kterých chodím) české prodejny. Je otázkou proč. Těžko se mi věří, že by se Lídl (a ostatní řetězce se zahraničním vlastníkem) spokojil s nižší mírou zisku. Přijde mi pravděpodobné, že problém (tedy problém – já tam ty produkty kupuju, takže pro mě je to výhoda) bude asi jinde. Ivan David z SPD poměrně často píše o tom, jak zemědělské dotace (přímé i skryté) v starých zemích EU jsou mnohem vyšší, než u nás. Takže Lídl to mléko a jogurty nakoupí levněji, než třeba Hruška.
    Pokud budeme tlačit na pilu, české supermarkety zkrachují a ty zahraniční si zvednou míru zisku, protože budou mít menší konkurenci.

    Líbil se mi návrh SPD podporovat českou produkci tím, že základní potraviny budou muset být od českých výrobců. Zlepšit dotační systém, podporovat efektivní, ne rekreační zemědělce (často o tom psal i Vidlák). V dlouhodobém horizontu je to jediné rozumné řešení. Jak si likvidujeme průmysl, nebudeme schopni potraviny ze zahraničí kupovat.

    1. „Líbil se mi návrh SPD podporovat českou produkci tím, že základní potraviny budou muset být od českých výrobců“
      Píšu o tom níže – české máslo za 54,90,-, polské za 29,90,-. Uzákoňte povinnost potravin od českých výrobců a máslo bude zase za 70,-Kč.

      1. Je třeba srovnat dotace zemědělským podnikům. Aspoň do té míry, do jaké je to v džungli EU možné.
        Je třeba snížit ceny energií a pohonných hmot.
        Zapomeňte na dovozy běžných potravin. Čím budete platit? Nesmysly genderových absolventek?
        Nákupem německého másla ničíme naše zemědělství.
        Když našim zeměděllcům aspoň trochu srovnáme podmínky, uživíme se sami, a za rozumné ceny.
        Brambory stojí tolik co banány. Přijde vám to normální?

        1. To opět není pravda. Brambory stojí 18 Kč kilo, banány 44 Kč. Ceny lítají nahoru dolů každý týden klidně o 100% sem a tam. Je třeba kupovat vždy to, co je aktuálně levné. A co je trvanlivé, toho je třeba nakoupit v akci zásobu, která vydrží do další akce.

          1. To myslíte vážně?
            No ano, ceny skáčou.
            Pořád je otázka, proč jsou drahé brambory, chleba, mléko. Ne blbosti jako mobily.
            Kolik chleba si koupíte v akci? Kde ho uchováte? A brambory? Kdysi jsem bydlel (u dědečka) v zasklepeném domě. Brambory tam vydržely do další sklizně. Jak dlouho vám vydrží v paneláku?
            Někdy si říkám, jestli má smysl diskutovat. Jeden (ministr) radí, abychom nakupovali v Polsku, druhý (Kadlas) nakupovat jenom v akci. Asi aby to vyřešil TRH.
            Kdysi se režimu říkalo Absurdistán.
            Jak ho nazvat teď? Blbustán? Asi ano.

            1. Ony ani ty brambory už nejsou, co bývaly. Když jsem byla malá, vždycky na podzim jsme koupili jeden veliký pytel brambor, ty se přebraly a nasypaly do žebřin ve sklepě. A vydržely až do jara. Loni jsem to zkusila s díkybohu menším pytlíkem a do měsíce všechny vyklíčily, ale masivně, musela jsem je vyhodit. Tak kupuju brambory po pěti kilech, co taky už.

            2. Ano, bavím se konkrétně o cenách brambor a banánů v našem hyper-Albertu. Ty skutečně lítají +/- 100%. Brambory na uskladnění musíte koupit někde z farmy nemyté. Ty z Alberta nikdy nevydrží déle než měsíc. A musíte je mít buď v chladnu nebo aspoň v pytli s kmínovou silicí. Když jsou ty aktuálně v Albertu drahé, jezte rýži, těstoviny. Běžný nebalený chleba Šumava, který mi chutná stejně nejvíc, je tak levný, že růst ceny je pod mojí rozlišovací schopnost.

  16. Včera jsem byl v JiP a koupil suhi, které tam vyrábí všem na očích nějaká Ukrajinka. Prodává se čerstvé u ní a po pár hodinách již jde do slevy. Sám si můžete namíchat fresh-salát do misky cca 150gr asi z dvaceti ingrediencí v různém poměru. Stejně tak si můžete namíchat různé müsli.
    Já koupil na tácku 4 jablka (2 odrůdy), nejspíš výběr těch na pohled nejhezčích, baleno přímo v obchodě.
    Vzal jsem i maso ve slevě (naložené vepřové na bylinkách a kuřecí na čínu), opět připraveno ve vlastním výseku.

    Vidláku, Vy přece se živíte přeprodejem pšenice, takže mám dotaz, nakupujete za jednotnou cenu a za jednotnou cenu prodáváte? Nesmlouvá se? A dá se zpětně zjistit, za kolik bylo které zrnko koupeno?

    1. Já toto ale nečtu jako kartelovou dohodu obchodů, ale že si cenu diktuje prestižní pivovar a ve smlouvě s obchody má tuto povinou akci na 23,90 Kč na 14 dní 2x do roka. A sám si ji kvůli výstavu takto rozplánoval. Spořiví kupující s dostatkem času mohou touto cestou ušetřit a objet si 5 marketů obden.

      1. Nákupní cena je pro všechny řetězce stejná? Nevím,jen se ptám. I kdyby byla, jak se shodli na stejné prodejní ceně?
        Jsou tady cca 4 majitelé hypermarketů. Že by mimosmyslová komunikace?
        Stejně to funguje u mobil.operátorů.

  17. Dotaz na Vidláka – jakou nákupní cenu by uváděl např. Globus na pečivu a masu/uzeninách, jestliže má vlastní pekárnu a řeznictví/uzenářství? Kupuje celé vepřové a hovězí půlky.

    1. Pokud má vlastní výrobu, tak je výrobce a pokud by prodával svojí výrobu v maloobchodě, tak by uváděl svojí maloobchodní prodejní cenu.
      Ale Globus ve skutečnosti moc vlastní výroby nemá. Kupuje vyrobené zamražené pečivo, které má svého výrobce a tak by se to zřejmě týkalo jen jeho vlastní bourárny čerstvého masa. Někde vzadu v Globusu se nevyrábějí salámy. Fakt ne.
      A znovu – smyslem tohoto opatření je snížení maloobchodních cen, nikoliv dokonalá kontrola
      Velkého bratra. Smyslem je, aby mlíko, uzeniny, máslo a podobné výrobky neměly stoprocentní marži. A pokud ji mít budou, aby to lidi na vlastní oči viděli.

      1. Vidláku, máte to s tím Globusem ověřené ? Oni uvádějí, že chleby a pečivo si pečou sami od základu, tedy ne rozpek. A salámy a uzenářské výrobky dělají sami ( jen 5 metrů od pultu ). Jasně, že uherák asi ne. Taky jejich uzeniny patří k tomu nejlepšímu, co se u nás dá koupit. Jo a nepracuji u nich , a prachy za reklamu taky nedostávám. Jen tam často a rád nakupuju.
        Je ale fakt, že čerstvé maso tam rozhodně nepatří k levným.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *