22 června, 2024

Jízlivě o cenách v hytlermarketech

Když jmenovali Marka Výborného do funkce ministra zemědělství po tragickém Nekulovi, jeho teologičenstvo řeklo, že bude vyjednávat s obchodními řetězci, aby klesly maloobchodní ceny v hytlermarketech. Ten rozdíl u nás a v zahraničí už bil příliš do očí a ohrožovalo to už tak mizerné preference naší eurohodnotné pětikoaliční vlády. Nabíjelo vo všem dezinformátorům, že naše vaše Evropská unie nás chce obrat až na kost.

V rozhovoru na Parlamentních listech se mě ptali, jak bych s obchodními řetězci na Výborného místě vyjednával já a moje odpověď byla jednoduchá. Řekl bych všem těm manažerům i s Prouzou v čele, že buď sníží ceny na normální úroveň, nebo se pustím do přípravy zákona, který je donutí vedle prodejních cen uvádět i nákupní. A až lidi uvidí, jak je berou u huby, tak všechny ty Kauflandy, Lidly i Tesca zapálí. Tento nápad jsem přednesl i na demonstraci, aby se o něm vedla veřejná debata.

Nenárokuji si na tuto myšlenku žádný patent. Prostě jsem ta slova vnesl do veřejného prostoru ku všeobecnému použití. Je zapotřebí, aby to prošlo nějakou diskusí, aby se vymyslel postup, kterým by se něco takového zavedlo…. prostě aby se toho někdo chopil, zvedl to téma a udělal z něj politický program.

Já vím, že mi zase budete nadávat, že dělám reklamu na Rajchla, ale sorry jako… on se toho chopil. Mohl to udělat kdokoliv, mohl si jí přivlastnit pro sebe, mohl před lidmi tvrdit, že to vymyslel on sám a postavit to jako jeden bod budoucí předvolební kampaně, mohl tuto myšlenku šířit, protože už jen samotná hrozba, že by něco takového mohlo být odhlasováno, byl na obchodní řetězce slušný tlak. Nikdo si to za své nevzal… jen Jindra. Až se někdo bude divit, proč jsem s ním zapřažen ve stejné káře, tak přesně proto.

Když se k této myšlence Jindra přihlásil na svém fejsbůku, tak okamžitě nastal obrovský nálet různých prázdných profilů, kteří začali dokazovat, že to nejde. Ostatně, kdykoliv jsem o tom psal já na svých platformách, bylo to to samé. Okamžitě se našla spousta chytrolínů, která vzletnými slovy dokazovala, že to řetězce budou obcházet, že je to zbytečná administrativa, Jindrovi také hned začali vytýkat populismus, protože trh je trhem jen tehdy, když je asi tajný… Jako by už od starověku nedávali stejná řemesla do stejné ulice, aby si lidi mohli snadno jejich ceny porovnat a aby si navzájem konkurovali.

Vždycky je to takový nálet, že to rozhodně není náhoda. To prostě naši neziskovkáři (obsluhující dvacet různých profilů) zachraňují evropské hodnoty za peníze obchodních řetězců. To by tak hrálo, aby jim klesl zisk… A samozřejmě, nedělají to jen diskutéři navedení, ale i ti blbí, kteří prostě potřebují vyřknout názor, i když o něm vůbec nepřemýšlejí. Jak o nich říká můj bratr – trpí předčasnou ejakuací názoru.

Já vám dneska naprosto arogantně a jízlivě řeknu, jak snadné by bylo, něco takového zavést a jak málo přemýšlejí ti, kteří vědí, že to udělat nejde.

Na každém výrobku v obchodech jsou totiž povinné údaje. Dozvíte se tam nutriční hodnoty, složení výrobku včetně všech možných i nemožných „éček“ A světe div se, je tam dokonce i napsáno, kdo daný výrobek vyrobil. Každý výrobce má totiž dokonce registrované i obchodní značky. Kupte si Kofilu a na každé je napsáno, kdo ji vyrobil. Kupte si mouku Pernerku a na každém pytlíku je napsáno, kdo ho vyrobil. Kupte si lahev Matonky, kupte si Kofolu, kupte si mléko Kunín a přímo na tom tetrapaku jsou údaje o výrobci, které jsou POVINNÉ. Dokonce, když nějaký výrobek dovezete ze zahraničí, tak je na něm povinně uvedeno, kdo ho k nám do republiky dovezl. I na privátní obchodní značce řetězce je uveden výrobce. Podle čárového kódu můžete snadno zjistit, že pivo Argus z Lidlu je třeba Jihlavský Ježek, jen s jinou etiketou. Ale na té etiketě se dá vždycky dohledat, kdo je výrobcem a dokonce se tam dá vždycky dohledat i den výroby.

Tyto údaje jsou povinné především proto, aby se dalo dohledat, kdo může za případnou plošnou otravu. Kdo může za vadnou sérii, proti komu bude vedeno správní řízení, kdo je odpovědný za škodu, atd, atd. Na každém výrobku je uvedena i šarže, aby v případě nějakého nedostatku bylo možno je rychle stáhnout z trhu. Každý kus masa má svůj „techničák,“ aby se dal dohledat původ až ke konkrétní krávě i jejím rodičům.

Je úplně jedno, přes kolik obchodních prostředníků se výrobek dostane do vaší nákupní tašky, protože výrobce je VŽDYCKY JASNĚ UVEDEN. I na zahraničních výrobcích je výrobce jasně uveden. Navíc je tam uveden i ten, který to konkrétní zboží k nám do obchodu dovezl. Pokud tyto údaje chybí, dávají se milionové pokuty.

Už chápete, kam mířím? Především vy, kteří víte, že uvádět nákupní ceny nejde, že to obchodníci budou obcházet tím, že vytvoří jiné obchodní prostředníky a podobně. Už vám to dochází, nebo pořád ještě tápete?

Není žádný problém legislativně nařídit, aby obchodní řetězce povinně uváděly cenu, za kterou výrobce ten konkrétní výrobek prodal do obchodní sítě. A je úplně jedno, jestli to dodal přímo Kauflandu, nebo jestli to koupilo Hopi a rozdistribuovalo to do Jednot. Je úplně jedno, jestli to prodali do sítě FLOP a je úplně jedno, jestli si to obchodníci navzájem ještě třikrát přeprodali. Stejně tak je úplně jedno, že to v Penny v akci koupil Vietnamec, přirazil si k tomu pět korun a prodává to ve své vesnické večerce.

Každý výrobek má svého výrobce, který je na každém výrobku povinně uveden. Zákony a vyhlášky, které přesně definují povinné údaje na výrobku, ty už existují. Stroje, které potiskují obaly výrobků povinnými údaji, ty také existují. Na každou čokoládičku se tiskne datum spotřeby. Myslíte, že je pro výrobce problém, aby na obal natiskl cenu, za kterou to prodal do obchodní sítě? Stačí to jen připsat k povinnostem výrobce. A nebojte se, výrobce dneska musí plnit tolik administrativních povinností, že tohle bez problémů snese.

Myslíte, že v dnešní době načítání čárových kódů a inventur, které jdou až ke konkrétní krabičce v regálu, je problém, aby cenovka obsahovala kromě prodejní ceny pro zákazníka i prodejní cenu výrobce, který je od začátku povinně jasně definovaný? Kdybych byl ministr zemědělství, tak bych si jen rozmyslel, jestli tu nákupní cenu bude uvádět Kaufland a nebo přímo sám výrobce…

Já vím, Kauflandy si ještě účtují regálovné a různé další poplatky, ale není problém dopad těchto poplatků rozpočítat do ceny výrobků. Umí to každý účetní a bez tohoto rozúčtování by výrobce nevěděl, jestli vlastně vůbec vydělává.

Mimochodem – není to tak dávno, kdy zaznívaly hlasy, aby vláda zakázala obchodníkům slevové akce. To samozřejmě žádný nálet placených internetových chytrolínů nenastal. Žádná legislativa, díky které budeme mít jídlo dražší, není problém. Nejde jen legislativa, která by ceny snížila. To je prostě už předem nemožné.

Vy všichni, co už předem víte, že něco nejde, vám vzkazuji, že se vždycky najde nějaký blbec, který neví, že to nejde, jde a udělá to. Zveřejnění prodejní ceny výrobce, to je něco, co by se dalo udělat naprosto snadno. Ano, Prouza bude řvát jak píchlé prase. Kauflandy budou řvát ještě víc a posílat další placené libtardí diskutéry, aby dokazovali, že to nejde… ale ono to jde a jde to snadno, protože na blbém pytlíku i s čipsy je výrobce vždycky uveden.

A vy, co jste věděli předem, že to nepůjde, protože nejde zjistit, kdo je vlastně výrobce, doufám, že se teď cítíte dostatečně trapně… přeju vám to.

Díky Jindro, že jste se toho v PRO chopili. Udělám všechno, abych vám v tom pomohl, jak jen to bude možné. Bude to jak na Slovensku – Fico vyhrál volby a konec dodávek zbraní na Ukrajinu se stal sám jen tím, že to Veľký Robo avizoval předem. Až vyhraje volby PRO, začne největší slevová akce v dějinách této země a na jejím konci budou ceny potravin o 20 – 30% nižší. A jestli to hytlermarkety nepochopí, věděl bych ještě o dalších zajímavých údajích, které by se mohly na obalech výrobků uvádět… Tohoto tématu se mohl chopit kdokoliv… Kdo se ho chopil? Ano, přesně tak.

A pro všechny pochybovače hlásím: Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody.

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí a podpořit vlastní národní občanskou společnost, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle agentovné alespoň 350,- Kč, může si na oplátku vyžádat knihy, trička nebo placky z nabídky.

202 thoughts on “Jízlivě o cenách v hytlermarketech

  1. Je vždy vysoká cena potravin daná jen nenažraností prodejce? Příklad – v Globusu máslo Madeta 54,90,-Kč/250g, o patro níž máslo původem z Polska 29,90,-Kč/250g.

        1. Madeta je výrobce, ten zákon je na prodejce. To vážně nechápete nebo to jen děláte ?
          Přesto pokud je to Madetou, tak by to zákon ukázal. Potom by buď zlevnila Madeta nebo by to bylo na kupujících. V každém případě by zákon pomohl i zde.

          1. „Potom by buď zlevnila Madeta nebo by to bylo na kupujících“
            Ne, opravdu nechápu, z jakého důvodu by Madeta měla zlevnit.
            Na kupujících to snad je i teď, ne? Buď mi cena přijde odpovídající, a pak zboží koupím, nebo ne a zboží nekoupím. Jak to ovlivní, když uvidím nákupní cenu?
            Jak já, jako zákazník poznám, jaká přirážka k nákupní ceně je ještě OK a jaká už je přes míru?

            1. „Jak já, jako zákazník poznám, jaká přirážka k nákupní ceně je ještě OK a jaká už je přes míru?“

              Podle Vidlákova zákona ?

              Jinak co se ceny polského másla týče, zjistěte si jaká je v Polsku podpora zemědělců včetné dotovaných cen.

              1. Je to prosté, až jednoduché. V ČEZku je každá přirážka k ceně přes míru. Jako zákazník nemusíte vůbec tápat.

    1. A rozlišujete čerstvé máslo od toho mrazírenského ze státních hmotných rezerv ? Velmi často původ Belgie, Německo, Polsko. Poznáte podle toho oválku s číslem provozovny.

  2. je rozdíl mezi věcí co nepotřebuju a potravinou… a už jsme zase u těch nafouklých bříšek podvyživených robátek

  3. No Vidláku budu Vám držet palce i když si nyslím že nic neprosadíte . Podle mého názoru by stačilo omezit marže(na třeba 10% zisku) na vodu,energie,základní potraviny(seznam lze lehce vytvořit) a důsledně kontrolovat.Tedy jen naznačení směru.

  4. Z lídllu jde smrad jak ze žumpy.
    zas něco přivezli z Říše.
    Mohli to umýt u pumpy,
    ale kručí mi v břiše.

    Trochu to hnije, trochu plesní
    a něco z toho kape.
    Je tady někdo, kdo to nesní?
    Tak už to kupuj, chlape!

    Bezzubé dásně trhaj hmotu
    – neví se, co to bylo –
    ať mám dost síly na robotu.
    Na zítra nic nezbylo.

  5. Vidlákův nápad je typické heslo pro demonstrace. Jednoduché, úderné – a neproveditelné. Vše potřebné je už v Zákonu o cenách, jak tvrdí p.Švihlíková, a jak lze zjistit přečtením. Stačí jen zákon užít a vymáhat.
    Další možností je probudit ÚOHS a donutit ho konat. Neplatí to jen o hypermarketech.

    Co je větším důkazem o kartelové dohodě, než heslo „Tento týden nekoupíte nikde levněji !!“
    Tlačit, sankcionovat. Jen není zájem jako byl v Maďarsku, když Orbán řešil blbost národa s hypotékami v cizí měně.
    Na druhou stranu, funguje to někde jinde,než v tzv. socialismu?

        1. Když si milion lidí koupí místo deseti rohlíků 5, výrobce i prodejce se zamyslí, čím to je. Kde není poptávka, tam klesá cena.

          1. To Aleš:
            Sleduji, že čím dál častěji se různé zboží vyskytuje méně nebo vůbec. Nejlíp je to vidět v mrazicích pultech. Některé jsou už celé měsíce prázdné a vypnuté.
            Takže spíš to funguje tak, že když si lidi kupujou pět rohlíků, obchod jich prostě nakoupí méně.
            Co bude dál, nevím, ale podle toho trendu řetězce spíš zavřou některé neefektivní prodejny.

            1. Je to tak. Uličky mezi regály v Tesco jsou čím dál širší.
              Snížená koupěschopnost už nese výsledky.
              Koneckonců hitlermarket je jen plechová bouda, stejně rychle, jako vyrostl, může i zaniknout…ale na to nejsou potřeba nové zákony.

      1. Re: Aleš

        JAk to budete řešit, když se vám nebude líbit cena chleba (všude stojí 44,90 Kč)?
        Budete kupovat jen koláče – kus za 30?
        Tak to je ovšem geniální.

          1. Ušiju si boty, dětem dám ouško z porcelánového hrníčku na hraní, žena si vypere vložky…. Jó, možnosti úspor jsou. Jen je nevyužíváme.

          2. Pekavam vlastny chleba … ale chce to byt doma, strazit cesto nez vykysne (a aby neprekyslo) a potom nez sa upecie – aby som nemala uhlik … co v situacii, ked musim do prace, po deti do skolky, teraz k doktorke a do lekarne, na nakup, pac len z chleba deti nenachovam, a v noci by som rada spala – tak peciem chleba tak na jeden den zo siedmych …

            Ono sa to inak riesi dochodcovi, co (vacsinou) sedi doma, inak zamestnanemu, co zije sam, a inak rodine o troch detoch … som minule upiekla chleba na veceru, a ledva si mali co zobrat do skoly na svaciny ….

  6. Myslíte to sice dobře, ale dopadne to jako vždycky. Osvědčený způsob, jak to udělat, samozřejmě existuje, u léků na předpis se používá už více než 10 let. Nazývá se to zpětný dobropis. U léků se to ovšem používá k podojení veřejného zdravotního pojištění.
    Příklad: prodejce prodává zboží za 10. Výrobce mu to vyfakturuje za 9.90, prodejce má tedy marži minimální. Následně mu výrobce dobropisuje 4.90. Skutečná nákupní cena je tedy 5, ale ta nikde nefiguruje. S tímhle se ukáže, že Prouza kecá, neb marže hytlermarketů nejsou 3%, ale ve skutečnosti se limitně blíží nule. Zisky zůstanou stejné, jen potečou účetně jinými kanály.

  7. U řezníka leží klenoty,
    šperky z masa a kůže.
    Nestačí prachy z rachoty,
    kdo si to koupit může?

    Právník, doktor a úředník
    tlačí do hlavy párek.
    Zvedají na mě prostředník,
    zdražuje komisárek.

    Soustružník celý v kontejneru
    zpod víka trčí lýtka:
    Tyvole já na to seru,
    tu je jak u korýtka!

  8. Už chápete, kam mířím?

    Vcelku nechápu, ale o to víc se těším na onen zákon a fiasko jež bude následovat. Trh Vidláku TRH, ne nějaký podělaný zákon. To, že se toho „chopil“ Jindra je velice špatná zpráva. Svědčí o plochosti znalosti terénu.
    Snížení cen mohou zajistit jen poloviční obsahy vozíku, nic jiného.

      1. Přesně – co jde tak Polsko, když dojde tak raději Vietnamec než řetězec. Už ne kilo mrkve ale 2-4 ks, stejně shnily….
        Co jde zpracovat, zavařit….
        Prostě stáhnout nákupy v řetězcích na absolutní minimum …..

        1. Re: Pluto

          Jojo…, a Rákosník to večer naveze rezavou škochtlí z hypáče do stánku, aby měl ráno čersvé zboží.
          Spěte dál…

          1. Ani moc ne. Místní Vietnamci mají uzeniny od Prantla a pro zeleninu jezdí v neděli do SAPY. Sice drahá ale jinde jsem takovou kvalitu neviděl

  9. Rozmohl se nám tady na Litterate takový nešvar. Každý, kdo bezvýhradně a nadšeně nepřijímá a bez připomínek nepodporuje něco, o čem si je propagátor dané teze jistý, že je správné a povede ke kýženým výsledkům, protože to tak přece musí být, je okamžitě označen za zrádce, agenta pětikoalice, idiota a tak podobně. Tím necílím konkrétně na Vidláka, je to tady v poslední době naprosto pravidelný jev. Polemika, tříbení názorů na základě jiných pohledů na věc, přemýšlení o námitkách, to už se prostě nenosí ani na alternativě. Až si člověk říká, že co by se vlastně změnilo, kdyby došlo k výměně Fialovy party za nějakou alternativní. Prostě by to zase „dělalio všechno správně“?

    Fascinuje mne třeba představa některých místních expertů, že lidi obrátí na svou víru tak, že jim budou nadávat do blboňů, ovcí a tupoňů. Ale jo, fajn. Pokud jde někomu jen o to ulevit své frustraci, je to asi pro něj dobrá psychoterapie. K jaké pozitivní změně společenské změně by to mohlo vést, to ale fakt netuším.

    Jinak k tématu cenovek. Je to marginalita, nic to podle mne nezmění, ani ty následky (vysoké ceny), na které to cílí, a už vůbec ne příčiny. Jak už jsem psal, o tom, za kolik nakupují od výrobců elektrošmejdi (často sami od sebe, viz ČEZ, ČEZ Distribuce, ČEZ Prodej atd.), ví dnes každý, a nic se neděje. Ale na druhou stranu, (skoro) nic to nestojí, tak proč to nezkusit. Třeba to vyjde. Lepší dělat něco než nedělat nic. Pokud si tedy člověk uvědomuje, že pacientovi jen ulevuje od jedné z mnoha bolestí a že skutečná léčba musí být o dost radikálnější.

    1. Stan Borowitz súhlasím , nenadávam len poznamenám : nesúhlasím s vami ale vypočujem si vás …. ale to je nepočutelné 🙂 🙂 ……

    2. To je z obrovské touhy aby to fungovalo. To napětí je tak velké že když se nic neděje a hlavně nepřibývá členů hnutí, což je vidět na demonstracích. Tak se plno lidí alespoň radikalizuje a snaží se neúspěch vyřešit „čistotou” myšlenek, zvyšováním odhodlání a hledáním zrádců, trollů, nevěřících. V podstatě to jde chápat jako symbol neúspěchu. Bude probíhat další radikalizace což některé lidi odpudí a znechutí, ti možná odejdou a tvrdé jádro se ještě více radikalizuje. Co je ale problém, takového ohromné napětí málokdo vydrží dlouho, někteří prostě vyhoří a odpadnou. Závěr je tedy, že nakonec lidí i energie celkově ubyde a všechno vyšumí do prázdna.

  10. Dá se změnit skladba žrádla a jeho množství tak, aby byla sežraná cena 50%? Podle mě dá. Ať to těm švarcům v lidlu a kaufu shnije.

    1. Ked krmite deti, tak ani moc nie … mozem obehavat zlavy, to ano, naucila som sa chodit do lacnych potravin – ked maju za plovic tvaroh, co expiruje za dva dni, tak mame tvaroznik na ranajky a tvarohove knedlicky na veceru … ale nemozem krmit deti pilinami, aby som usetrila, to mozem len seba a manzela, na nas sa to uz tak moc nepodpise.

      1. Myslím, že jde ušetřit na některých položkách, např. na mase a kupovat to v celku v pytlíku, kilo kýty za 99, pokec za 89 soud. a vařit obědy, večeře a co se nesní, z toho udělat pomazánku na chleba a pod.

        1. Mi do mrazaku nevojde uz ani spendlik 😀 … vravim, naucila som sa obehavat zlavy, ale urcitu skladbu musim dodrzat … mamin bratranec, ked prepil vyplatu/dochodok za tyzden, zvysne tri tyzdne zil na domacich koblihach – ale ja nemozem tri tyzdne davat detom len koblihy, aj ked z nich budu najedene

  11. Slepá ulička, naprosto.

    Výrobce sám má určenou maloobchodní cenu a velkoobchodní cenu za kterou chce prodávat, a odběratel pak nakupuje za cenu která se více nebo méně od této ceny liší v závislosti na vyjednaných podmínkách. Podmínky se liší, každý odběratel má svoje, a můžou se lišit i ceny jednotlivých závozů zboží pro jednoho odběratele. Takže v rámci jednoho odběratele by tu byl výrobek kde by cena na obalu byla jiná klidně 5x během roka. Odběratelů jsou tisíce …

    Jestli myslíte že dohlížet a regulovat marže je potřeba, a je to dobrý nápad (já myslím že jen ve velmi omezeném měřítku, jestli vůbec), vymyslete to přes kontrolní orgán, toto je populismus a diletantství v jednom.

    Chcete aby měla alternativa sílu, dělejte do pořádně, nápad jako tento Vám tu sílu bere.

  12. Pokud to nebude platit v celé EU, tak zahraniční výrobce tuto povinnost mít nebude a dovozce si tam může napsat, co bude chtít.

  13. No udělejte krok zpět. Co je problém? Že stejný výrobek horšího složení je tu dražší, než kdekoli v Evropě. A proč? Je to problém? A co s ním dělat?

    Jestli je to problém? Část lidí má premisu, že co je z ciziny, je zkrátka lepší. A to platilo už za komančů. Připomenu scénu z pelíšků, která ze dvou stejných skleniček je lepší, přece za z USA…

    Proč je to zboží dražší? Protože umožňujeme zahraničnímu vlastníkovi snadno vyvést zisk. Krásné je to u bank, kdy zisk v ČR dělá desítky procent jejich celoskupinového zisku a čeští manažeři se chlubí tím, jak tu lidi umí vzít u huby. Máme se tu tak dobře, že podporujeme sociální smír Německa, Francie a dalších.

    Co je důvod? kromě stupidních zákonů už od doby Klause, je to ubité vlastenectví a sebedůvěra. Dalším prvkem jsou korporace, které si nechávají psát zákony pro svoje potřeby a z toho vyplývající regulace a dotace. Příklad? Jak může dostat dotaci na výrobní linku PENAM?

    1. Protože PENAM splnil podmínky pro udělení příslušné dotace.
      To, že to aktivisti rozporují, protože jde o Agrofert, tak to už je jiná věc.

      1. Pointa je v tom, te velke firmy si vybehaji dotace. Male nemaji sanci se prosadit a vyrust. Navic dotace przni i realitu v okolnich statech.

        Je to stejne svinstvo, jako Oprav si za penize ostatnich barak…

  14. 😁 Krása. Moc líbí. Miluju plány! A nejlepší jsou ty jednoduché. V plánu samozřejmě vidím několik kosmeticlých, technických a kritických chyb, ale tak to holt bývá v plánech ze slevomatu. Jenom pro pořádek – plán je tedy realizovatelný v případě, že:
    – PRO vyhraje volby
    – PRO po volbách bude chtít realizovat slib
    – Koaliční partner/ři utrpí splynutí duší ( Nebo se už chystá vítězství s velkou parádou? 😁)
    – Opozice se bude chovat slušně, čestně a nebude Rajchlovi nadávat do nácků
    – Jůnie a spol. se bude chovat slišně, čestně a nebude nové vládě ČR nadávat do eurofóbů
    – Výrobci z jůnie a spol. se na plánu budou podílet taky bo… no… bo bagr! Solidarita, ne! Kůrva!
    – A hytlermarkety si nechají srát na hlavu, budou se chovat slušně, nevyšlou ňáký ty muže s koženou brašnou na pokec se slabými články

    Plány mám rád stejné jako dívky – hezké a jednoduché🤗. To se pak dělají jedna radost.

  15. Jako předvolební marketingový slib asi dobrý. Zejména pro ty jednodušší voliče, kteří věří tomu, že by to na konečnou prodejní cenu mělo nějaký dopad, to je tak asi všechno. A můžete mi, Vidláku, nadávat do blbů nebo nájemných liptardích diskutérů jak chcete.

    Já se domnívám, že na ceny pro nás koncové zákazníky by to nemělo žádný dopad. Jednak by se obchodní řetězce dokázaly přizpůsobit, pokud by chtěly, ale spíše by to jen neřešily. Všeobecně se ví, že v zahraničí jsou ceny téměř všeho o poznání nižší a tudíž, že nás berou u huby a nic, vůbec nic se neděje. Poradce premiére drze radí, ať si lidé jezdí nakupovat do zahraničí a s řetězci to ani nehne.

    Jako téma pro zviditelnění Vaše a nebo vašeho domnělého výtahu k moci to jakousi logiku má, ale nic víc.

    1. Ano, máte pravdu. Nejde to…. Je lepší si myslet, že je to výtah k moci, než snaha trochu narovnat zdejší prostředí.
      A nepíše se liptard, ale libtard.

      1. Nejde o to, že to nejde, ale že by to vůbec nic neřešilo, protože řetězcům je u zadele, co si myslíme. Hlavně, že platíme. Řešení je ve vymáhání zákonů, které již platí, ale k tomu by musela být politická vůle. Chápu, že jako reklamní slogan, je ten váš nápad lepší. Že by to nefungovalo na věci nic nemění.

        1. Řešení je ve vymáhání zákonů, které již platí, ale k tomu by musela být politická vůle.
          Naprostý souhlas.
          Bez té Vůle nejde nic.

      2. Jo a málem bych zapomněl, argument Ficem je falešný. Prezidentka na Slovensku nemá kompetence rozhodovat o tom zda se někam pošlou zbraně. Tzn. že se někdo na Fica jen vymlouval. Proč, to však nevíme.

        1. Re: pK

          SOuhlas, fico se ZROVNA a PRÁVĚ hodil do krámu.
          Co je za zastavením vývozu – jestli ovšem vůbec nějaký ještě byl, to se nedozvíme…

        2. Prezidentka na Slovensku nema kompetence na posuzovani odborne zpusobilosti budoucich ministru. A je ji to celkem u prdele.

        1. V tomto případě je cílem ukázání rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou (tedy žádné pouze jedna paní povídala) a zbytek je už ponechán na zákazníkovi.

    2. Možná to chápu špatné, ale nečekal bych, že uvádění nákupních cen nebo cen výrobců bude mít hned vliv na maloobchodní ceny, ale spíš na to, že lidi nebudou některé předražené výrobky kupovat a ty bude nucen výrobce/prodejce zlevnit nebo přestat prodávat. A hlavně se nebude idiot Prouza mít na co vymlouvat… (to je ten řezník u nás co má tak drahý buřty)

      1. Lidi kupují co potřebují a na co mají. Pokud nebudou mít levnější alternativu, tak to koupí za draho tam, kde to mají i s cenovkou výrobce.

        Vidlák si jen čechrá perička a jede svou předvolební kampaň. Více bych v tom nehledal.

  16. Poprosí cizáky aby nám dali levněji nažrat odpad druhé třídy. Program hodný pravníků, co na to maj. Zatím se eště můžou blboni bavit o tem jaké cizácké auto si koupí a jakej cizáckej benzín, či naftu do něj nalejou až pojedou nakupovat do těch cizáckých prodejen slevněných sraček. Nemusí klečet před svými okupanty, donesou tam peníze. Země, kerá nemá vlastní sít na přerozdělování potravin je stejně nahowno.

    1. Představa, že by státem řízená distribuce potravin mohla stanovit normy, odmítat převzít nebo vrátit a sankcionovat jiné složení výrobku, vyvolává u právníků pocity jak česnek upírům. Čéska fólič mílofat nýzkou céna nášich srrráček.

      Žádná strana si nedovolí rozzlobit protektora tím, že by řešila příčiny. Nahnat voliče mírnou změnou důsledků je dovoleno. Stejně tak je tabu pojem veřejný statek. Divím se, proč ho ještě nevymazali ze skript ekonomických škol.

      Rajchlovky a Okamurovky jsou z toho Vidlákova nápadu nadšené jak počátkem devadesátek. To, že to pomůže přinutit zbylé menší české a moravské poducenty prodat se globálnímu kapitálu, jim nedochází nebo nevadí.

      1. On se ten korporát a řetězce vždycky nějak domluví a pokud by chtěl někdo nějak škodit, tak mu neprodají, udělají zvláštní cenu a nebo půjdou pod ní. Takže škodič bude mít problém nakoupit, vyrobit – prostě se navzájem podrží.
        Ostatně, Babiš jeden čas uvažoval nad vlastním prodejním řetězcem – ty stávající mu jasně řekli, že to klidně může zkusit ….

        Nicméně podle mě je jediná cesta jak dostat ceny níž, státní distribuční síť. A ať si jí řetězce konkurují…. Ale to nejde, protože trh ….

  17. Vidlák s Rajchlem asi nikdy nepřičichli k obchodu. Jinak by museli vědět, že tenhle nápad je mimo veškerou realitu.

    Jednoduchý test:
    Navrhněte zveřejňování nákupních cen pro markety výrobcům a dodavatelům a uvidíte hned, jak vás s tím nápadem poženou. A nebude to kvůli administrativě…

    Druhá možnost je, že Vidlák ví, že je to blbost. Na to bych sázel spíš. Protože jinak se ve věcech docela orientuje. Ale pak nezbývá než říct, tím hůř, je to bezbřehý předvolební populismus.

  18. Technicky to jde snadno. Prostě potravinářský podnik na obal vytiskne kromě data výroby a expirace i ceu, za kterou to má nasmlouváno se svým odběratelem. Zákone to nařídit lze a podle mého názoru by to bylo ústavně konformní. Stejně jako povinnost uvádět různé složky a kategorie výrobků, nebo značení dle práva EU. Samotnou vyhláškou by to nešlo – je nutný zákon. Pokud si dobře vzpomínám tak za socíku to na některých výrobcích bylo napsáno taky – zvlášť velkoobchodní a zvlášť maloobchodní cena. Tiskl to tam samozřejmě výrobce – resp. tiskl to výrobce obalů podle návrhu výrobce zboží. Pokud si dobře vzpomínám bylo to tak třeba na krmivech, hnojivech, postřicích a pod. Rozhodně je to dobrý nápad.

    1. U dovozovych potravin bych to zjednodusil o povinnost uvedeni data, ve kterem byl prepocitavan kurz koruny.
      Prinos pro spotrebitele by tim vyrazne posilil.
      V kazdem pripade bych ale zvysene naklady prevedl na bedra zakaznika; informace o tom, o kolik vas ojebali, nemuze byt zadarmo, to by pak lide zneuzivali.

    2. Pane Kunštek,
      Řekněte všem příznivcům ,že Plán Národní Záchrany a potřeb PNZ je flexibilní a je zvláštní tím,že každý volič z SV tam ,pokud umí naformulovat své myšlenky do postulátu tak ,ho právě tam jako návrh muže vylepit s bude mel@🇨🇿💇🍀♥️😀

      Kàze dnes skoro svatá ANNA z KSH.

    3. Pane Kunšteku,
      jenže to byla doba dlouhodobě stabilních cen, vše bylo centrálně řízeno a hlavně v rukou státu. Žádné nadnárodní korporace a vyvádění zisku do zahraničí.

      Btw. všiml jste si, že Ruská zmrzlina se v obchodech prodávala ještě rok po ruské invazi na Ukrajinu? Zatímco dnes už jen smetanová zmrzlina v oplatce. Čím to asi bude, zkuste nad tím s Vidlákem popřemýšlet …

      1. Jsem rád, že se Ruská zmrzlina už tak nejmenuje. Protože s Ruskou zmrzlinou to, kromě tvaru, nemá nic společného.

  19. Bez hnidopišství, ať už formou nařízení nebo zákona, jde to takto selektivně? Obuv nemusí, prostěradla nemusí, potraviny musí? To je technický dotaz. Podle mě by to narazilo na tohle a asi (respektive určitě) oprávněně, proto takto mi to přijde nenaříditelné a neuzákonitelné.
    Může to možná (nevím, jen má spekulace) být tak, že potraviny patří do kategorie „strategický“, takže můžou být v jiném zákonném režimu. Tam by ale asi musely patřit taky voda, energie, PHM a co dalšího se tam ještě řadí, takže stejně by to selektivně nešlo.
    Nechci být kazisvět, ale ty hádky o obchodní tajemství, zákulisní dohody nebo vliv na chování konečných zákazníků jsou vedle tohoto mimo. Už na to byla odpověď a já ji minul, nebo na to ještě nepřišla řeč? Já bych řek, že zrovna Rajchla by to rovnou mělo kopnout do hlavy…

    1. Tak bezpochyby by bylo zajímavé vidět, jaké jsou „nákupky“ společností dodávajících plyn, elektřinu a PHM.
      Tam jdou marže zřejmě do stovek až tisíců %.
      Ve srovnání s těmito energetickými dodavateli se prodejní řetězce chovají skoro slušně.

      1. Ale vždyť výrobní ceny třeba elektřiny dobře známé. A spotřebitelskou cenu vidí každý na faktuře…

      2. „Tam jdou marže zřejmě do stovek až tisíců %.“
        Promiňte Maneco, ale to je totální kravina.
        Ad PHM – ceny ropy jsou zveřejňovány online. Snadno si spočítáte, že při ceně 90USD/barel a kurzu 23,20Kč/USD je jenom cena ropy víc než 13Kč/litr. Přidejte k tomu spotřební daň + DPH a jste na 28Kč/litr. Na zpracování, dopravu a marži rafinérie, přepravce a prodejce vám zbyde 10-12Kč/litr.
        Ad plyn, elektřina – to samé, burzovní ceny jsou online. Když ještě mohly být nabízeny spotové tarify, tak dodavatel přímo zveřejňoval svojí přirážku k nákupní ceně – v mém případě to bylo tuším 175Kč/MWh.

  20. Ve chvíli, kdy výrobce tiskne údaje o sobě a o výrobku na obal, ještě nemusí znát přesně ani svoje budoucí náklady na ten výrobek ( protože se v čase mění jak ceny vstupních surovin, tak cena energií, mzdy zaměstnanců, náklady na dopravu atd. ) , natož aby znal cenu, za kterou se mu podaří výrobek prodat v budoucnu. Ta cena může přece být pokaždé jiná, podle toho, jak se dohodne ten který smluvní vztah mezi prodávajícím a kupujícím.
    Ten nápad je hloupý a populistický, přidávající další administrativní zátěž a buzeraci a ve skutečnosti přinese víc škody než užitku. Přispěje tak leda k vyšším cenám, protože sebou ponese zbytečné a nenulové náklady. Kdo bude kontrolovat, jestli je ta uvedená cena správně? Vždyť ona vlastně úplně správně nebude nikdy. Akorát přibudou další úředníci a další buzerace. Tedy přibude víc toho, kvůli čemu celá přebyrokratizovaná socialistická EU ztrácí oproti zbytku světa konkurenceschopnost.

    1. Čistě technicky by ta cena nemusela být na obalu – etiketě, ale mohla by být uvedena u data spotřeby, které se tiskne inkoustem. V době tisku data spotřeby na hotový výrobek výrobce cenu už určitě zná…

  21. No ja nevim, ale nebudou spise rvat vyrobci, nezli retezce? Tedy ti, kteri by si spise zaslouzili ochranu?
    Sam jsem byl u toho, kdyz vyrobce vydelal pul milionu jen na tom, ze vymenil format etikety, typ papiru a druh lepidla a potisku.
    Priklad: jsem vyrobcem tkanicek do bot, vytobim jich mesicne 50 tisic paru a mam 100 odberatelu, pricemz s kazdym mam sjednanou jinou prodejni cenu.
    To znamena, ze na vyrobky nebudu moci dat etiketu jiz pri vyrobe, ale budu muset pockat az na uzavreni kontraktu. A nechat pak vyrobit ruzne etikety ah hoc, a to podle dohodnute ceny a pro kazdeho odberatele (kazdou smlouvu) zvlast.
    To znamena vyssi naklady, casove zdrzeni a praci navic: musite znovu vyskladnit zbozi, prohnat ho linkou na nalepeni etiket a za stejny pocet etiket zaplatit vyssi cenu.
    Samozrejme zalezi na postaveni vyrobce na trhu- pokud je silny a nemusi smlouvat, pak nebude mit tak velky problem jako malovyrobce, nuceny smlouvat o kazdou korunu.
    Ale pres to- napriklad pro mnozstevni ceny bude treba vyrobit sarze s ruznou etiketou, ale kdyz vam dojde oznacene zbozi, prodavane v kategorii „pri odberu vice jak 100 kusu“, budete muset sundat a prelepit etikety ze zbozi puvodne urcene pro „pri odberu vice, jak 50 kusu“, abyste mohli vyhovet objednavce 100 kusu a vice.
    Moznych zadrhelu bychom mohli vymyslet hodne.

    1. Nemyslim, ze by byl napad nerealizovatelny, ale ze pridela velke problemy malym vyrobcum a z jeho realizace by vylezla dalsi bruselovstina „jak chudak do jeste vetsi bidy prisel“.
      Navic, jak vypovidajici bude rozdil mezi nakupni a prodejni cenou je take otazka, z meho spotrebitelskeho subjektivniho pohledu nevypovida vubec o nicem. Ze bude rozdil velky, nemusi vubec znamenat, ze prodejce je zlodej, ale treba, ze transportni mechanismy byly extremne narocne a kazda prirazka logistickeho meziclanku byla opravnena.

  22. Ten Prouza… nebyl to svého času přední exponent ČSSD? Té levicové, lidumilné partaje…? Co chtěla jít svého času „pravicové“ ODS po krku? Až s ní skončila v objetí a v Opoziční smlouvě, kdy společně vládli. Že, Miloši Zemane! Za jejich panování (1998-2002) došlo k největší invazi oněch hytlermarketů do Česka.

    Já se jen se tak ptám. Protože tohle jsou asi ty evropské hodnoty tzv. demokratických a proevropských stran, (v čele s pravolevými ODS a ČSSD), tj. zlikvidovat silou nadnárodního kapitálu veškerou domácí konkurenci a následně pak vyšroubovat ceny na maximum.
    A Česko je jejich pokusnou laboratoří, protože jak známo – ČESKO SNESE FŠECKO.

    1. Re: Charon

      Pokud se bavíme o tomtéž dvounožci…
      Tomáš Prouza (* 30. dubna 1973 Ostrava)[1] je český ekonom, v letech 2004 až 2006 náměstek ministra financí ČR, v letech 2014 až 2017 státní tajemník pro evropské záležitosti při Úřadu vlády ČR a v letech 2016 až 2017 koordinátor digitální agendy ČR. Od února 2007 do svého jmenování státním tajemníkem působil ve Světové bance, do října 2012 v Praze jako expert pro oblast finančních služeb, později jako seniorní expert v americkém Washingtonu, D.C., bývalý člen ČSSD. Od října 2018 se stal prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a od července 2020 viceprezidentem Hospodářské komory ČR.

      Zdroj:
      https://cs.wikipedia.org/wiki/Tom%C3%A1%C5%A1_Prouza#Profesn%C3%AD_historie

      Jen takové maličké hovínko k semletí – nějak si neumím představit, co asi tak může dělat „expert pro oblast finančních služeb“.
      Koho a kolikrát ten pán ojebal a ještě za to bral prachy?

      1. jj, tak to bude on. Globalista par exelence. Tak to už se těm jeho kecům o tříprocentních maržích v H-M nedivím. Hájit globalistické kartely za každou cenu, to bude mít Prouza v popisu své práce jakožto hlavní bod. Jenom se divím, že si ještě ponechal české občanství. Asi účelová finta na místní ovčanstvo, aby ty jeho žvásty byly pro stádo stravitelnější.

  23. A co bude pak? Tedy, až se podaří uzákonit uvedení nákupní ceny na výrobku?

    Dám jednoduchý příklad: Prodejní cena Hermelínu v daném hytlermarketu bude 40,-Kč a uvedená nákupní cena 30,-Kč. Takže kupující občan si spočte, že marže marketu na tomto výrobku je 25%.
    Občan bude dumat: je to v pořádku nebo je to moc? Je to hrubá obchodní marže, která zahrnuje náklady na logistiku marketu? A tedy čistá marže marketu je pak vlastně kolik?
    No a když kupující občan usoudí, že 25% v tomhle marketu je moc tak začne obíhat jiné hytlermarkety a hledat, kde bude prodejní cena Hermelínu blíž 30,- Kč?

    Prostě si nedovedu představit dopad uplatnění takového zákona. A představa, že se markety za své marže jejich zveřejněním začnou stydět a začnou prodejní ceny prudce snižovat, se mi zdá naivní.
    Markety na to budou kašlat, nechají to tak jak to mají nastavené a občane buď ber nebo nech ležet.

    1. Pokud by se spojil se zákonem o neetické výši obchodní marže, bylo by vymalováno. Něco jako kdysi nekřesťanský úrok. Ale to by řvali všichni rádoby ochránci „volného trhu“. Obchodník si přece může přirazit marži, jakou chce, že. Zvlášť když je monopolním či oligopolním prodejcem a výrobcům může diktovat podmínky bez jakýchkoli zákonných omezení.

        1. Samozřejmě že řeší. „Marže v ekonomii vyjadřuje __výnos z prodeje__, jde o podíl mezi ziskem a prodejní cenou. Zisk je zde rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou (tj. bez započítání provozních nákladů) na pořízení ekonomického statku (zboží, služby). Marže se vyjadřuje v procentech nebo absolutně (pak ji označujeme jako zisk). Při výpočtu marže v procentech představuje prodejní cena základ 100 %, a proto výsledek nemůže překročit hranici 100 %. Naopak obchodní přirážka při výpočtu vychází z nákupní ceny a hranici 100 % překročit může.“

    2. A je to tady
      Už ten prostý propočet nesedí. Hermelín kdysi prodávali za 10 až 15 korun. V akci je občas kolem dvacky. Zboží prodávané v akci není charitou. Obvykle i tak mají slušnou marži, třeba 20%. Navíc vydírají dodavatele spolu-účastí. Korporátfašisti málokdy používají marže 25%. Líbí se jim nákupní cenu násobit dvěma, třemi. Prostor na slevňování, snižování marží, je.
      Korporátfašisti v obchodu i v politice pracují s důvěrou konzumentů.

      1. Ale no tak… mně nešlo o konkrétní cenu Hermelínu (V Albertu jsem nedávno viděla cenu Hermelínu i 59,-Kč, zatímco Hermelín v akci za 20,- jsem už pár let neviděla).

        Jen jsem nahlas uvažovala, co bude následovat v případě uplatnění Vidlákova zákona.

        1. Fašisti v Albertu mají některé ceny zázračné. Eidam koupí za 9 a prodávají za 30.(marže se počítá nahoru, od pořizovací ceny, třeba 30kč x 1.33 =39.90, takové marže ale nepoužívají )

          Cestou k umravnění by mohla být už samotná osvěta o maržích a obchodních praktikách hitlermarketů. Určitě je to důležitější téma, než kolik genderů lepšolidé zase vysnili.

    3. Re: Maneca

      Dvě kouzelná slovíčka.

      1/ Adekvátní ZDANĚNÍ v ČR, klidně i 100%, pokud bude suproš ve velkém plusu. Když to šlo u energií, šlo by to i u žrádla. A pochopitelně i zdanění dividend odcházejících do zahraničí.
      2/ V případě velkého škubání ZNÁRODNĚNÍ.

      Ano, znárodňovali komunisti.
      Ale i soudruzi ve Velké Británii po druhé světové válce, že…
      Jenže jak po třiceti letech pěstování demokracie zjišťujeme, na svině se furt voda nevaří, ba naopak…

      1. Přesně tak, už jsem o tom taky psal. Řešením je radikální zdanění majetků, výdělků a zisků vymykajících se běžné lidské představivosti. A ano, když to nepůjde po dobrém, tak klidně po zlém a nastoupí krok 2. Jak píšete, Targusi.

    4. Re: Maneca

      Jinak praktické uplatnění takové normy bude, že zmetek Prouza nebude lhát v přímém přenosu, ale jen ze záznamu.
      Btw. taky máte takové nezvladatelné nutkání rozbít někomu hubu, když tohoto soudruha zahlédnete v televizi?

      1. Targusi, to nutkání mám u většiny lidí vystupujících ve zprávácgh a komentářích „veřejnoprávní TV“.
        Proto se raději na ČTV zprávy a komentáře důsledně nedívám.
        Na ČT1 sleduju občas Všechnopárty a mají tam i dobré seriály jako byly Kukačky nebo teď běží Osada. První seriál měl vynikající režii (Biser A. Arichtev ), druhý skvělý scénář (Petr Kolečko,…).

    5. Až si člověk na dané lahvi mléka zjistí, že prodejní ceně 36,80 Kč/litr odpovídá nákupní cena 10,30…

      1. Tak co se stane? Kde to mlíko v okolí sežene za 15 kaček?

        I kdyby se nakrásně vypravil k prvovýrobci, ten mu ho prodá třeba za 29,90 Kč. Ale i kdyby mu ho prodal za 15 Kč, on tím zabije půl dne a projede minimálně 100 Kč na benzínu/naftě. A to má pořád jenom mlíko.

  24. Než nastane slavný okamžik, úplné odkrytí lichvářství hitlermarketů, mohl byste, Dane, vytvořit tabulku cen od výrobců, pěstitelů, chovatelů? Případně i vyděračské poplatky jako zmíněné regálovné? Aby bylo jasnější, jak sedmilhář Prouza vypočítává marži řetězců tři procenta.

    1. Re: Gój

      Nemohl, odpověď je níže v reakci na Občana. S cenou se bojuje u každé dodávky, byť totožného zboží.
      Ku příkladu když jsem vozil olej do distribučního střediska Kauflandu na SLovensku, byli jsme předem upozorňováni, jak tvrdé budou kontroly při přejímce paletovaného zboží. Sebemenší problém znamenal pro dodavatele srážku z ceny.
      A to byli Slováci celkem měkkýši. Např. přepravy na Kaufland do Olomouce jsem normálně odmítal, byť cena za dopravu byla pochopitelně vyšší, než na Slovač do Ilavy. Za tu buzeraci a problémy s kretény v přijmu zboží a v přebírce palet to prostě nestálo.

      1. Jo, jsem zapomněl napsat, že ten paletovaný řepáč jsem vozil od NĚMECKÉHO výrobce z MAĎARSKA. Mám pocit, že to bylo kdesi od Kiskunfélegyházy, musel bych to pohledat. A ani bych se nedivil, kdyby ta lisovna a stáčírna oleje patřila stejným smetákům, kteří vlastní Kaufland.
        To jen tak na okraj, aby řeč nestála a měli jste představu, jak to chodí „u nás na vsi…“

  25. Nejjednodušší by bylo, kdyby výrobce či balič uváděl na obalu výrobní cenu.
    Inteligentnější zákazník už by si ten rozdíl přebral.

    1. Re: Občan

      Výrobní cena NENÍ cenou prodejní.
      A výrobní cenu vám NIKDO neprozradí…
      Ano, prodejní cena od prvovýrobce, anebo od dodavatele polotovaru by na obalu býti mohla.
      Ale nestarejte se, nebude…

      ZÁSADNÍ PROBLÉM u prodeje jakéhokoli sortimentu.
      Co zákazník, to jiná cena, protože množstevní slevy.
      Máte velkoobchod s nanuky? Každý odběratel má cenu jinou.
      Proč?
      Protože např. každý hytlermáárket má jiné položky a taxy, které mu MUSÍ platit dodavatel (nejen regálovné), kterými si uměle vyrábí SLEVY na odebraném zboží.
      A POZOR – tyto poplatky se mění ze dne na den.

      Nejdřív by proto bylo potřeba zakázat hytlerům účtování VÝPALNÉHO (poplatek za to, ve kterém regále bude zboží dodavatele ležet).
      Ano, souhlasím – je to humáč neskutečných rozměrů…

  26. Na „medu“ je uvedeno pouze: Země původu – EU a země mimo EU.
    O tom, že se jedná o šmakuládu plnou antibiotik a cukru z Jemenu či SAE, není na sklenici ani zmínka.

    1. Jj. V lepším případě ještě napíšou Argentina Ukrajina Mexico SAE. Ono teda nejlepší způsob, jak se přinutit kupovat med skoro o půlku dražší, je postavit si vedle sklenice medu a sklenici produktu Medokomerc a z obou ochutnat, med napřed. Při rozpoznání rozdílu je odůvodnění vyšší ceny medu jasné. Při nerozpoznání je jasné odůvodnění volby produktu Medokomerc.

  27. Jen pro upřesnění:

    Na výrobku musí být uveden dle nařízení EU:
    1) výrobce
    chvíle napětí
    virbl…
    nebo
    2) prodávající.

    To je ten malý nápis:
    „Vyrobeno pro Lidl stiftung Gmbh., Schlutter strasse 3, Duesseldorf“

  28. Ze srdce vám přeju, aby se váš nápad s cenovkami výrobců realizoval. Člověku se musí splnit přání, aby poznal výsledek toho, co si přál. Jen když člověk získá, co chtěl, má šanci pochopit, co ztratil.

    1. Ztráta ziskem informace ? To mi připomíná klasické „nechci sleu zadarmo“. Zdá se že docházejí argumenty.

      1. Kopelman: „Již ve staré Alexandrii věděli, že jen když člověk získá, co chtěl, má šanci pochopit, co ztratil.“
        A znalost skutečných cen potravin bude podle vás k těm ztrátám patřit, Kopelmane? 🙂

    1. Bude-li povinnost uvést cenu na výrobci, řekl bych že to bude ve všech případech. Pokud na obchodníkovi, myslel bych si že také a asi je jedno že se jedná o podnikovou prodejnu. Zaměstnanci firmy většinou výrobní i prodejní cenu znají a překvapit je může leda cena bez rabatu který bývá obchodním partnerům poskytován a výrobek bývá jinde i levnější než v podnikové prodejně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *