23 listopadu, 2024

Arogance ministrů i hytlermarketů

Tak nám náš teolog ministr zemědělství Marek Výborný zjistil překvapivou věc… obchodní řetězce v novém roce rozhodně nezlevní, ale naopak zdraží a žádné snížení sazby DPH na potraviny na tom nic nezmění. Při tiskovce byl Marek Výborný evidentně rozladěný a já jsem konečně pochopil, proč si Fiala naše Lid(l)ovce drží v koalici. Nechává je vyžrat to nejhorší. Zdeněk Nekula to nevydržel a rezignoval… a když jsem teď viděl Výborného, tak ten k tomu nemá daleko. Aneb, když ti končí politická kariéra pro neschopnost, nemůžeš s tím vůbec nic udělat a ještě pohřbíváš i poslední žalostné zbytky stranických preferencí.

A premiér tě ještě dorazí kontrolním nákupem nutelly…

Do toho producenti potravin, tváří v tvář likvidaci svého oboru, začínají dostávat odvahu a tu a tam ukážou, jak vypadají marže v hytlermarketech. Mrkev producent prodal do marketu za 9,30 Kč/kg a na pultě se objevila za 27,90 Kč/kg. Nedávno také ukazovali nějaký sýr, který šel do hytlermarketu za dvacku a prodával se pak za padesát. Toho jsme se od neviditelné ruky trhu dočkali. Ale hlavně že žádný ministr nemůže určovat ceny… pro věc trhu není žádná cizí oběť dost velká.

Aneb, to je tak, když tvrdíte, že osm velkých obchodních řetězců, kteří navíc ještě mají třeba i společného vlastníka, jsou konkurenční tržní prostředí. Oligopol to je! Oligopol!!! Naše vláda samozřejmě neumí ani jedno – neumí nastavit skutečné tržní prostředí… tedy spíš nesmí, Prouza se postará, aby podíly na trhu zůstaly, tak jak jsou. A když už tedy neumí nastavit tržní prostředí, tak se neumí poradit ani s těmi naprosto lichvářskými maržemi, proti kterým jsou poskytovatelé krátkodobých půjček naprostí žabaři.

Mimochodem – právě lichvářské půjčky zařídily, že u nás existují významné výjimky z obchodního tajemství. V dnešní tržní a svobodné době má i Otík Rákosník nezadatelné lidské právo podepsat půjčku s dvacetiprocentním úrokem a zničujícími pokutami, díky čemuž hladce přijde o chalupu po nebožce mamince. A tak, aby to i Otík pochopil, tak musí přímo na smlouvě vidět, jaký ten úrok doopravdy je, jaká je RPSN, jakou provizi z toho má zprostředkovatel od Providentu, atd, atd. Prostě aby i člověk mdlého rozumu měl před lichvářem alespoň trochu šanci.

Znovu opakuji svojí tezi… proč tohle nejde i u hytlermarketů? U Providentů, Kamali a podobných šmejdů to šlo. Ano, trvalo to, i aktivisti se zapojili, dodnes to není úplně v pořádku, ale alespoň se to dostalo pod kontrolu. Když to šlo u poskytovatelů půjček, proč by to nešlo i s markety? Máme tu oligopol velkých obchodních řetězců, tak je nejvyšší čas se k nim chovat jako k oligopolu. A prosím, až tu bude opravdu tržní prostředí, alespoň jako v Polsku, pak bude možné se spolehnout na henten volný trh, který nastaví nejlepší ceny.

Mimochodem, víte, proč hytlermarkety od příštího roku zase zdraží? Protože by jinak nesplnily plán a jejich vedení by nedostalo pravidelné (a velmi vysoké) odměny. Tyhle plány se pochopitelně nestanovují tady u nás. To udělá centrála kdesi v západní Evropě. Tržby v maloobchodě klesají… už dlouhé měsíce. Jak máte splnit plán a dostat prémie na nové BMW, když klesají tržby a lepší to nebude?

Musíte z každé koruny tržeb vydojit větší zisk.

To už tady přece jednou bylo, ne? Takhle jsme se dopracovali k ceně kubíku vody z vodovodu ze dvou korun na dnešních šedesát. Veolia si vzala vodu a chtěla zisk. Tak zdražila. Lidi zaplatili, ale začali šetřit. Spotřebovali méně vody. To by nešlo, to by se nesplnil plán zisku. Tak se zase voda zdražila. Lidi opět zaplatili a opět snížili spotřebu. Zase se jim voda zdražila a lidi to zase nepochopili a zase snížili spotřebu. Princip Veolia… To je také v podstatě oligopol. Tak nějak si nevybíráte, od koho budete vodu odebírat. Prostě k vám vede trubka z vodárny a jinak to nejde.

Stejné je to i s elektřinou. Přes všechny kecy o distributorech, přenosových soustavách a podobně, pořád je to hodně moc spotřebitelů a několik málo elektráren s jedním společným dispečinkem. A jen Otíka Rákosníka můžete přesvědčit o tom, že je to zdravé, konkurenční a tržní prostředí. Normální člověk by takovém blábolu podlehnout neměl.

Takže si to shrneme… Hytlermarkety zdraží, protože klesají tržby a tak musejí svůj lichvářský byznys učinit ještě víc lichvářským, protože jinak by české vedení nedostalo kvartální odměny a nekoupilo by si za ně něco opuletního. Odměny jsou tak velké, že stojí za to, angažovat Tomáše Prouzu a jeho melody boys a dát mu tolik peněz, aby byl důležitější než ministr Výborný (což není zas tak obtížné).

Nečekejte, že by některý z manažerů Kauflandu přemýšlel makroekonomicky. Jako třeba, že jestli to takhle bude pokračovat, tak by mohla zvítězit myšlenka, že trh je blbost a nejlepší bude zavést zase plánované hospodářství. Vyměním jeden socialismus s frontami na banány za kapitalismus s předraženými potravinami… Správný manažer Kauflandu totiž volí Markétu Pekarovou Adamovou a nutně potřebuje nové Rolexky a na takové blbosti, jako že lidi žijí v bídě, na to nemá čas. Kdyby se líp učili, mohli být přece také manažery v Kauflandu. Kupecké počty jsou jasné, jestliže lidi utrácejí míň, tak jim musím zdražit, abych já měl pořád stejně.

Všimněte si, že přesně takhle to dělá i Stanjura. Mzdy se propadly, to znamená, že se propadl výběr daní, to znamená, že máme míň a přitom chceme kupovat stíhačky. Tak prostě zvedneme daně. Lidi to samozřejmě zase nepochopí, budou utrácet zase míň, protože jediná alternativa je půjčka na lichvářský úrok, kde si ve smlouvě přesně přečtou, jakou mají RPSN… a výběr daní zase klesne. Dáme si další konsolidační balíček, lidi zase nepochopí, že s menšími výplatami mají utrácet víc… takže se zase na daních vybere míň… stačíte mě sledovat?

Největší průser této země není to, že jsme naletěli Blyštivému Péťovi, největší průser je to, že není nikdo, kdo by to uměl zastavit. Největší průser je, že je tu tak málo odvahy, aby všichni sborem zařvali, že král je nahý. Statečných je pořád jen hrstka a typicky po česku – ti, co jsou stateční, ti spolehlivě nejsou v žádné funkci, kde by ta statečnost k něčemu byla. Naopak ve funkcích sedí konformní zbabělci, kteří by obětovali vlastní babičku, jen aby měli kvartální odměny.

Takže znovu říkám: Maloobchod není žádné tržní prostředí, ale oligopol a podle toho je třeba s ním zacházet. Pro začátek třeba tak, že budou odhaleny a zviditelněny ty lichvářské marže a celá ta zlodějna se ukáže v plné kráse, aby ji každý viděl stejně dobře, jako vidí, jak moc vás obírají při půjčování peněz. Obchodní řetězce jsou prostě hytlermarkety a lepší označení si nezaslouží. Až u nás budou ceny potravin při stejných daních stejné jako v Polsku, můžeme se bavit o tržním prostředí, ale do té doby je zapotřebí bič a hůl.

A to netáhlo, Výborného, odvolejte, nejlépe s celým ministerstvem zemědělství. Nic se nezmění, ale nebudeme alespoň platit ansámbl zbytečných úředníků, náměstků a nejzbytečnějšího ministra, který spolu se svým premiérem dokázal pouze pojmenovat neradostnou skutečnost, ale nedokáže s ní nic udělat. A vůbec bych se nezlobil, kdyby Tomáš Prouza náhle zmizel neznámo kam.

Lidovcům blahopřeju k pádu pod jedno procento preferencí. Zbyteční ministři = zbytečná strana. Budete potřebovat korespondenční volbu, abyste měli alespoň nulu. Když jsem včera při slyšení v poslanecké sněmovně viděl, jak se Výborný vysmívá před plným sálem panu Ládovi, který ještě věřil, že s vládou se dá mluvit… tak vedle volební urny bude muset být ještě jedna, aby vaši bývalí voliči měli kam zvracet. Na Raptor TV je přenos ze slyšení té petice. Ale bacha, je to jen pro silné nervy. Taková arogance se hned tak nevidí. Normálně se s nimi mluvit nedá, je nejvyšší čas, aby na Prahu vyjely traktory.

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí a podpořit vlastní národní občanskou společnost, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle agentovné alespoň 350,- Kč, může si na oplátku vyžádat knihy, trička, samolepky a odznaky z nabídky.

308 thoughts on “Arogance ministrů i hytlermarketů

      1. Nekdo kopne nekoho do prdele a UHB /uplnej z hovna blb/ z toho vyblije , ze zijeme..
        Jinde se to nemuze stat , nezijou tak jako my.

    1. a čemu se novinky diví? však k tomu sami ponoukají, když píšou články ve stylu: „mladí – důchodci vám ujídají chlebíčka a mají se sami božsky, jezdí na Mauritius a Maledivy!“

  1. Treba uznat, ze arabi zo Zalivu sa predviedli.

    Zaroven totalne ztazili narativ na KoZa o izolovanosti VVP.
    Nejaka nestastnica na novinkach dostala za ulohu popisat ako sa izolovany VVP predvadza v Zalive
    https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-blizky-a-stredni-vychod-spojene-arabske-emiraty-privitaly-putina-velkolepe-jako-sultana-40453367

    Pruser je, ze sa do objektivne videneho tazko vsuva zakladny narativ, ze VVP je izolovany.
    To prijatie bolo ozaj velkolepe a neviem kto komu chce vliezt do zadnice. Ci VVP emiratom abo emirati VVP.

    A ten zajazd ruskej vlady do Rijadu…. Nabiulina, Novak, Lavrov + dalsi ministri…. to je jasne, ze sa tam nebude preberat recept na borsc ale nieco kurwa dolezite. MbS sa nesnazil precurat emiratov, zjavne ma uplne iny program.

    1. Oni ti orientálci umějí hodně dobře vysílat jasné signály, aniž by přitom vytrubovali, že je vysílají. (Kdož máš oči k vidění, viz…) Jo a ty stíhačky s červenomodrobílým kouřem prej byly F35. Prej. (Součást signálu.)

      1. Ale kdepak, žádné F-35, ani F-16, jak různě píší žumpálističtí dementi…
        Byla to místní akrobatická skupina „Al Fursan“, která létá na italských Aermacchi MB339. Cvičných letounech, asi jako čs. Aero L39 Albatros (první let 1968, což okopíroval celý svět, italská kopie první let 1976).

        Je fakt neuvěřitelné, jak jsou tihle pitomci nejen pitomí, ale i líní, že neudělají jediný dotaz na strejdu Gůůůgla, kde by se to dozvěděli přesně.

    2. „Z Emirátů se Putin vydal do Saúdské Arábie.“🤣
      To jsou ti, co nám zabouchli dveře před šňupákem. Prej tam není bezpečno😁
      S námi se baví už jen ti, co nás tady nepokrytě vyžírají (dividendy řetězce). Následují ti, co jim, na úkor domorodců sypeme. Baví se, ale jen tak na půl huby .

      1. A tohle je taky pecka „Okázalost uvítacího ceremoniálu v Emirátech je v prudkém kontrastu s ponížením, které zažil v Kataru německý prezident Frank-Walter Steinmeier.

        Ten minulý týden musel po přistání v katarské metropoli Dauhá půl hodiny čekat nahoře na schůdcích, než mohl sestoupit z letadla, protože ho neměl kdo uvítat.“

  2. Rozdíl mezi socialismem a kapitalismem: před listopadovým převratem se plánovala výroba (pro všechny), dnes se plánují zisky (pro nemnohé).

  3. Ale nesmysl. Konkurence byla řetězci zlikvidována dávno předtím. To tu pláčete na nesprávném hrobě s víc jak dvacetiletým zpožděním.

      1. Vo tom , co bylo tak skvely se ale Maneca nepodeli.
        Mozna nevi , je jako hodne takovych , jen na to jasani..
        Tak si zase nezajasam nevedom skvelosti..

  4. Já nevím, jsem jenom hloupej kluk, ale proč stále čekáme na ministra až poručí supermarketům snížit ceny, zobrazovat ceny nákupní u prodejních a podobné. Co tak začít u sebe a prostě přestat kupovat to co je předražené? Nelépe nakupovat jinde, případně nakupovat jen to nezbytné. Jak dlouho to hypermarkety vydrží? Dva měsíce? Tři? Měsíc?

    1. rošte! Prozraďte mi jak, kdy a kde, má běžný jedinec možnost udržet přehled o hladině cen spolu se schopností na místě posoudit úroveň nezbytné jakosti věci třeba jen v oboru nezbytných, řekněme denních a opakovaných potřeb. Doufám, že nebudete argumentovat možnostmi IT při nijak omezeném pohybu.

      1. a hlavne kde najde tie nizsie ceny?? viac menej su vsade rovnake, mala odchylka na kazdej polozke plus minus…..a aby som lietala po celom meste, ze kde kupim o nieco lacnejsi chlieb, potom na opacnu stranu po mlieko a este inde po maslo a este inde po maso??

  5. „Sakura napsal:6 prosince, 2023 (12:06)
    Je tu nekde Lex? Nebo jiny pravnik?“

    Koukám, že z právníků přicházím jako poslední.
    Nešť.
    To, na co financminister naráží, je asi toto ustanovení zákona o cenách č. 526/1990 Sb., v aktuálním znění.

    § 2
    Sjednávání ceny
    (1) Cena se sjednává pro zboží vymezené názvem, jednotkou množství a kvalitativními a dodacími nebo jinými podmínkami sjednanými dohodou stran, popřípadě číselným kódem příslušné jednotné klasifikace, pokud tak stanoví zvláštní předpis5) (dále jen „určené podmínky“). Podle určených podmínek mohou být součástí ceny zcela nebo zčásti náklady pořízení, zpracování a oběhu zboží, zisk, příslušná daň6) a clo.7)

    (2) Dohoda o ceně je dohoda o výši ceny nebo o způsobu, jakým bude cena vytvořena za podmínky, že tento způsob cenu dostatečně určuje. Dohoda o ceně vznikne také tím, že kupující zaplatí bezprostředně před převzetím nebo po převzetí zboží cenu ve výši požadované prodávajícím.

    (3) Prodávající ani kupující nesmí zneužít svého výhodnějšího hospodářského postavení k tomu, aby získal nepřiměřený majetkový prospěch.

    (4) Výhodnější hospodářské postavení podle odstavce 3 má prodávající nebo kupující, který sjednává ceny na trhu, aniž by při tom byl vystaven podstatné cenové soutěži. Hospodářské postavení prodávajícího nebo kupujícího se posuzuje zejména podle objemu prodaného nebo nakoupeného zboží, podílu na daném trhu, hospodářské a finanční síly, právních nebo jiných překážek vstupu na trh a míry horizontálního i vertikálního propojení s jinými osobami na daném trhu.

    (5) Nepřiměřený majetkový prospěch získá

    a) prodávající, jestliže prodá zboží za cenu
    1. zahrnující neoprávněné náklady nebo nepřiměřený zisk získaný na základě uplatnění vyšší ceny prodeje oproti obvyklé ceně, v případě zneužití výhodnějšího postavení na trhu,
    2. vyšší než maximální nebo pevnou úředně stanovenou cenu, nebo
    3. vyšší, než by odpovídalo pravidlům cenové regulace,

    b) kupující, jestliže nakoupí zboží za cenu
    1. výrazně nedosahující oprávněných nákladů nebo nižší, než je cena obvyklá, v případě zneužití výhodnějšího postavení na trhu,
    2. nižší než minimální nebo pevnou úředně stanovenou cenu.“.

    (6) Obvyklou cenou pro účely tohoto zákona se rozumí cena shodného nebo z hlediska užití porovnatelného nebo vzájemně zastupitelného zboží volně sjednávaná mezi prodávajícími a kupujícími, kteří jsou na sobě navzájem ekonomicky, kapitálově nebo personálně nezávislí na daném trhu, který není ohrožen účinky omezení hospodářské soutěže. Nelze-li zjistit cenu obvyklou na trhu, určí se cena pro posouzení, zda nedochází ke zneužití výhodnějšího hospodářského postavení, kalkulačním propočtem ekonomicky oprávněných nákladů a přiměřeného zisku.

    (7) Pro účely tohoto zákona se za
    a) ekonomicky oprávněné náklady považují náklady pořízení odpovídajícího množství přímého materiálu, mzdové a ostatní osobní náklady, technologicky nezbytné ostatní přímé a nepřímé náklady a náklady oběhu; při posuzování ekonomicky oprávněných nákladů se vychází z dlouhodobě obvyklé úrovně těchto nákladů v obdobných ekonomických činnostech s přihlédnutím k zvláštnostem daného zboží,
    b) přiměřený zisk považuje zisk spojený s výrobou a prodejem daného zboží odpovídající obvyklému zisku dlouhodobě dosahovanému při srovnatelných ekonomických činnostech, který zajišťuje přiměřenou návratnost použitého kapitálu v přiměřeném časovém období.

    (8) Ustanovení odstavců 3 a 4 se vztahují i na cenu obchodního nebo zprostředkovatelského výkonu, i když není samostatně sjednána.

    Potud by se věc mohla jevit celkem jednoduše.

    Jenže pak tu je ještě zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, a zákon č. 273/1996 Sb.
    o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, podle nichž by to, co předpokládá onen zákon o cenách, a co umožňuje regulaci, muselo být beze zbytku prokázáno.
    No, a pak je tu ještě „uhnije“, která nad tím marasmem drží ochrannou ruku.

    Myslím, že si elektrotechnik přes elektronické počítače, t.č. z božíhodopuštění financminister, může pouštět hubu na špacír, ale to je tak všechno.
    Oni si vlastně všichni z té pětikolé nestvůry rádi pouštějí své nevymáchané huby na špacír, a skutku se vždy podaří vysmeknout z jejich hloupých úvah, neřku-li „slibů“.
    Vyjma odrbání lidí v Česku.
    L.

  6. DOKTOŘI CHTĚJÍ VÝSLUHY !!!

    https://www.novinky.cz/clanek/domaci-lekari-jsou-pri-chuti-chteji-dozivotni-renty-40453346#dop_ab_variant=1213900&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

    Chtělo by se s Jiřím Paroubkem zeptat, kdo z vás to má…?!

    (policajty a vojáky sem netahejte, ti mají ze zákona zakázáno podnikat a dnes jim hrozí, že je naženou do útočné války proti Rusku, kde jim bude hrozit reálná smrt)

    A přidávám jeden opakovaný link:
    https://vlkovobloguje.wordpress.com/2023/12/05/ad-stavka-zdravotniku-vsechno-spatne/

    1. „….mají zakázáno podnikat“.
      Samozřejmě, to není jediné omezení jejich /a hasičů, zpravodajců, celníků aj./ svobody. Ale teď nejde o ně.
      Mám na mysli to „podnikání“.
      Vím, že to, na co teď poukážu, není příznačné pro celý stav, jen pro ty nejprestižnější z nejprestižnějších, těch, jejichž jména mají zvuk, aby mohli být těmi, kterým – jak se to psalo o komunismu? – „bohatství plyne ze všech zdrojů“.
      Je to sice „Blesk“, ale najít to můžete i na jiných mainstreamových lejtách https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/755346/kauza-ikem-ocima-ceskeho-investigativce-valka-prohnilych-s-prohnilymi-saha-az-na-urad-vlady.html

      No, a tak.
      L.

      PS
      Nicméně se ptám sám sebe – má ten novinový článek přivolat nenávist vůči lékařskému stavu? – má doktory představit v pozici mamonem oplývajících nenažranců?
      Protože člověk, který má IQ vyšší než 107 nemůže nevědět, že „výsluhy“ doktorů jsou totální pitomost.
      Máte pocit, že jste někdy četli, že by něco podobného existovalo jinde v KoZa?
      Samozřejmě mimo lékaře vojenských nemocnic, kteří jsou ve služebním poměru k AČR, ale tím pádem jsou také placeni zcela jinak, než v civilních nemocnictích.

      1. Lexi, ale vždyť to tak je, doktoři jsou s prominutím nenažraní. Již dnes mají několikanásobek průměru, který sami zvedají a furt mají málo. A že je to pitomost? No to sice je, ale to také neznamená, že to nemá šanci projít. Jak říká Vlk, doktoři mají velký vydírací potenciál a nebojí se jej použít.

        1. no když doktory porovnáme s politickou českou špínou, která by si zasloužila mnohdy jen a pouze trest nejvyšší a k tomu propadnutí majetku (a i tak by to pro některé byla milost, když se to porovná s tím co způsobili přímo/nepřímo – viď Zemane a Havle – Srbsko, schválení humanitárního bombardování civilistů), tak by si zasloužili více

        2. Vono to svadi , kdyz treba hasic zacne podnikat ve svym oboru ,
          svadi to, na aby zapaloval pozary a ty hasil , kvuliva vetsimu zisku.
          Zase to svadi k dalsimu vysvetlovani..
          Tuhle metodu zaved nakej Crassus v Rime , mel soukromy hasice a ty nejdrive tajne nejakej barak zapalili /na kseft/, potom prijeli k horicimu baraku
          a nabidli, ze barak koupi, dyz majitel vodmit, zase vodjeli.
          Byl nejbohatsi v Rime a zucastnil se osobne a financne ,porazky Spartakuse.
          Povstani votroku meli komunisti nejradsi. Votroci bloudili furt kolem Rima, na dukaz, ze jednou votrok, vzdycky votrok..Protoze.
          Prave komunista votroctvi taky zdokonaloval ,v soutezi s kapitalistou..
          Zminenej nejbohatsi bohac v Rime jel zapalovat jinam, ale tam nemeli zajem.
          Potom to Chaplin zfilmoval v mensim.
          Staci , ze dochtori siri porad vic nemoci aby zase dochtori meli ,
          davy nemocnych , na kseft a vejvar z jejich vyleceni..

  7. K většímu zisku si správný podnikatel cestičku vždycky najde.

    Společnost SharpGrid, která pracuje s daty pokladních systémů 2000 provozoven, provedla analýzu současných cen v hospodách a restauracích. V analýze poukázala na to, že návštěvník restaurace, který chce utratit 200 Kč, si může dovolit čtyři půllitry piva. Pokud by si ale za stejnou částku objednával sklenice s 0,4 litru, tak by si mohl dovolit pouze tři. Uvedla také, že pokud si návštěvník restaurace objedná klasický půllitr, stojí v průměru litr piva 98 Kč. Třetinu litru dostane za cenu 123 Kč za litr. V případě sklenic s objemem 0,4 litru platí v průměru 139 Kč za litr.

    Ve sklenicích s objemem 0,4 litru se v současnosti prodají zhruba tři procenta všech piv v restauracích, za poslední dva roky se objem v tomto formátu více než zdvojnásobil.
    Zdroj: České noviny
    https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/analyza-objednat-si-04-litru-piva-je-pro-zakazniky-restauraci-nejmene-vyhodne/2447099

  8. https://t.me/yurasumy/11765

    To nevymyslis – to je izolacia.

    V pamati mi zostalo vrele odignorovanie neizolovaneho F.W.Steinmaiera v susednom Katare, kde polhodku sa vetral vo dvierkach lietadla, by mohol konecne nejakemu cinovnikovi stisnut pac.

    Proste – rozdiel medzi izolaciou a neizolaciou je fakt nebetycny.

  9. Hovinky:
    Problémem Česka je malá konkurence a existence oligopolů ovládajících většinu trhu s potravinami. Přestože ale byla dynamika zdražování v Česku v nedávné době vyšší než jinde, stále máme jedny z nejnižších cen v Evropské unii, řekl Právu a Novinkám agrární analytik Petr Havel.

    1. „Bývalý ruský agent KGB Andrej Bezrukov vyjevil v propagandistické show Vladimira Solovjova v televizi Rossija-1 svou vizi o znovuvytvoření Rakouska-Uherska, které by podle jeho představ mělo být pod vojenskou ochranou Ruska. Záznam z nedělní debaty, ve které tento návrh zazněl, sdílel na síti X poradce ukrajinského ministra vnitra Anton Heraščenko.“

      https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-sbohem-cr-u-solovjova-vymysleli-obnoveni-rakouska-uherska-pod-vojenskou-ochranou-ruska-40453270

      Holt, když Rusům Řeporyjec sprostě nadává a vystrkuje holou řiť v přímém přenosu, je to v pohodě. Když naši vysoce postavení politici či veřejně činné osobnosti nosí trička F*ck Putin, věší na budovy Putina ve vaku na mrtvoly, do médií vykřikují, že je „russákům“ potřeba dát do držky a že rozumějí jen síle, je to taky úplně v pohodě.

      Ale nedejbože, aby si dovolili ty mongolské hordy z východních stepích vysílat něco takového o nás! No považte, v článku se píše o tom, že si dovolují navrhovat obnovení Rakouska-Uherska! Bože, to by přece byla ztráta naší suverenity a zánik státu! A to se člověk dozví takové hrůzy poté, co ještě ani neoschly podpisy na smlouvách o vytvoření evropského superstátu! Neskutečné!

    2. Petr Havel je idiot, víc se k němu nedá říci. Snad jen to, že, kromě jiného dělal tzv.poradce v houfu dalších vyzirku jednoho z nejhorších ministrů zemědělství -Gandalovice. Je fakt že těch neumětelů tam bylo víc ale tenhle byl obrblb.

    1. kníže – pozdravuj v pekle havla a olbrajtovou, kámoše filantropy! snad vás tam humanitárně nevybombí čertiska

    2. Aristokratická

      Karel –
      – do hlíny noblesně zajel.
      Kavárna lká,
      že tam bzdí sám.
      Pekari pláče
      do svého fáče.
      Kalousek žehrá,
      zač ho Bůh trestá.
      K lidu prý blíže
      mělo to kníže.
      Lid se však baví,
      už pár dní slaví.

  10. Pokud by v ČR přistáli Marťani a začetli se do zdejší diskuze a seznámili se zejména s argumenty gaučových odborníků na obchod a volný trh, tak by jistě vytáhli kapesníček a utřeli uroněnou slzu, jak se ty supermarkety chovají pěkně a nezištně, přičemž nevděční Češi si stěžují …
    Pokud by ale navštívili i sousední země, tak by jim mohlo začít vrtat v hlavě, jak je možné, že identické, ale mnohdy kvalitnější a objemově větší produkty a někdy i na delších zásobovacích trasách jsou levnější. No a pokud by nakoukli do vlastnické struktury a ekonomických výsledků, pak by usoudili, že ti experti žádnými experty nejsou a Češi jsou jen řádně dojeni, protože zde byla účinně zlikvidována konkurence.
    Ta hra na konkurenci je stejná jako v poilitice – v USA měli dlouho dvě strany a hráli si na demokracii, přičemž se jednalo o jednu partu s z jednoho hnízda a s jedním Trenérem. Británie dtto, supermarkety dtto.
    Systémové řešení je udělat několik kroků současně:
    1. začít využívat zákony – např. o lichvě, monopolním postavení na trhu atd.
    2. iniciovat státem podporované střední články – tj. výkupní sklady, kde by mohli začít nakupovat maloobchody. Tohle by se dalo pojmout jako vytváření strategických rezerv, které v potravinách ovšem musí být obměňovány.
    3. připravit zákon o úmyslném poškození trhu s výraznými finančními pokutami – to jako přípravu na vydírání, že řetězce se rozhodnou odejít, když marže bude pod 200%
    A tohle provést není možné bez změny systému.

      1. O fúzním se zatím moc neví, na tom prý dělají Frantíci, ale Rusům už běží BN-800, množivý reaktor na směsná paliva, fakticky běží na „vyhořelé“ palivo z klasických jaderek.
        Tady:
        https://allforpower.cz/jaderna-energetika/od-roku-2022-pobezi-prvni-rusky-jaderny-reaktor-ze-100-na-recyklovane-palivo-183
        Nebo tady:
        https://cs.wikipedia.org/wiki/BN-reaktor
        Psalo se o tom i víc, myslím dokonce, že to na některém webu popisoval i člověk, povoláním jaderný inženýr. Je to chlazený tekutým sodíkem.

    1. Podotknu, že váš bod č. 1 je silně přes, ale opravdu hodně silně přes hranu.
      Važte proto slova.
      Neboť nelze vážně a nekompromisně, až důsledně používat zákon o lichvě, protože by se to mohlo začít šířit dál a dál, do jiných oborů lichvářské činnosti až by to položilo SYSTÉM.
      Ten je založen na lichvě a právě lichva nás žene neustále radostně vpřed (tzv. růst), až do úplné pérdéle všech pérdélí nejpérdélovatější.
      Navíc, jak by k tomu přišly banky? A podobné takzvané soukromé finanční společnosti? Kde by si lidé půjčovali na různé zbytečnosti jako třeba doplatky energií a tak? Snad nechcete aby exekutoři nakonec zemřeli hladem? A tak dál a tak podobně.
      Ale o těch, co všudypřítomnou lichvu porodili prostřednictvím níž řídí SYSTÉM, by asi lépe a zasvěceněji mohl pohovořit zdejší Gój. Já na to nemám žaludek.
      K bodu č. 2 nemám námitek.

      1. ad buldatra:

        Už jsem tu psal, že to -mimo jiné- hodím ve volbách tomu subjektu, který bude ve svém volebním programu mít bod k zásadní regulaci exekutorů a celé té jejich parazitické mašinérie.
        Nějaká milostivá léta, tuším už dvě, ta nic nevyřešila a ani další téměř nic nevyřeší.
        Lidi v exekuci totiž nemají ani znalosti, ani peníze na právníky, kteří by jim to zpracovali.
        Párkrát kdesi inzerované, dost podivné neziskové spolky o dvou-třech lidech, kteří tahle „milostivá léta“ slibovali vyřešit-zpracovat údajně zadarmo, fakticky neexistují.
        Sám jsem někoho takového hledal pro svého 3. bratrance, slušného člověka, kterého mi prostě bylo líto, jak v tom chudák plave. Marně.
        Maily, nedoručeny se vracely, telefonní čísla už neexistovala a to i přesto, že ty spolky byly v registru vedeny jako aktivní. Zkusil jsem dva, třetí se tvářil jakoby funkční, ale řekli mi, že toho mají tolik, že by se to do konce termínu nestihlo. Čili taky nahovno.

        V exekuci je momentálně přes milión občanů České republiky (přesněji 1.120.000 dle čsú), přičemž proti 380.000 z nich, jsou vedeny více, než dvě exekuce.
        Vím sice o lidech, kteří jsou v nějaké formě exekuce, ale stále „nějak“ bydlí pod vlastní střechou, chodí do práce, takže jim to strhávají z platu a na první pohled si z toho nic nedělají. Na první pohled. U nich doma jsem nebyl, jen chodím okolo, takže druhý pohled nemám.
        Taky vím asi o třech lidech, kteří se za to opravdu stydí, protože někomu jen hloupě naletěli – tito lidé jsou vesměs z věkové skupiny 65+, tedy fakticky důchodci.
        Naletěli falešným prodejcům čehokoli, fakticky přípraváři exekutorů.
        Jsou to všechno důchodci – v exekuci!!
        Je hrozně snadné napsat, že za blbost se platí.
        Ti starší lidé (mezi které patřím taky), co naletěli óbr-podvodníkům s čímkoliv, se s něčím takovým setkali zcela poprvé ve svém dlouhém životě. Nečekali sviňárnu, uvěřili, protože do té doby se nikdo nepokusil je takto okrádat.
        Je marné těmto starším lidem vysvětlovat, že současný svět je na těchto sviňárnách v podstatě založen – na vyjebávání jednoho zmrda se stovkami lidí, obecně na vyjebávání jedněch s druhými.
        Oni tihle lidé, převážnou část svého aktivního života strávili v systému, který něco takového jako exekuce neznal, nepotřeboval lidi okrádat, nemusel provozovat odebírání střech nad hlavami celých rodin, nebo starých lidí.
        Pokud už někdo v práci způsobil úmyslnou, třebaže pro podnik bagatelní škodu – např. způsobil nedbalostí škodu na mašině třeba za 10.000,-Kčs, dostal to od podniku k náhradě strháváním z platu a hotovo.

        Budu rád, pokud někdy v budoucnu, v některém článku, pan domácí tohle téma zvedne.

        Omlouvám se všem, co to přečetli až sem, za dlouhý text. Přišlo mi to, jako velmi důležité téma.

    2. No já nevím. Struktura nefunguje, tak řešením jsou 3 body co přináší opět jen větší regulaci ze strany státu? Čistě pocitově- ze strany státní mašinérie asi pokrok nelze očekávat. Nejsložitější produkt, co pod taktovkou veřejné správy funguje je přibližně v úrovni vyvolávacího lístkového systému v čekárně. A změna legislativy – jednak je na dlouhé lokte, druhak na to není konstalace a třeťak i kdyby předchozí dva body neplatily, tak by výsledný produkt byl třeba i v dobré víře nakonec obvyklá zprasenina k ničemu.

      Jsme jako koncoví zákazníci jednotlivě slabí, ale je nás hodně. Neříkám, že to lze uplatnit všude, ale co takhle BOJKOT. Konkrétního produktu, nebo řetězce nebo produktu co by přesáhl konkrétní cenu. Dosah přes fejšbůky apod by byl rychlý, nevyžaduje to žádnou legislativu, není to ani protizákonné…. Ruku v ruce ale musí jít i producenti, co nabídnou realisovatelné alternativní prodejní kanály… Trošku něco na způsob toho co nedávno Vidlák psal o kapacitách v silech…

  11. NEkak se to ztratilo, tak jeste jednou:

    Je tu nekde Lex? Nebo jiny pravnik?

    Ted jsem cetl na parlamentkach clanek na stejne tema (s Vidlakem) a do oci me tam prastila jedna vec hned v zahlavi:

    „Podle Stanjury by vláda nyní mohla přistoupit na využití zákona o cenách. “

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Retezce-zdrazi-potraviny-Vlada-zaskocena-Stanjura-se-ohnal-zakonem-o-cenach-747189

    Muze mi tu nekdo vysvetlit, co to znamena „pristoupit na vyuziti zakona“?
    Pravnik nejsem a ridim se vetsinou selskym rozumem, ale mel jsem za to, ze zakon budto plati nebo neplati.
    A to porad.
    Tohle na me dela dojem, ze ten zakon plati, jenom kdyz je nekomu (v tomto pripade vlada) zachce, nebo kdyz je doba zla.
    Neco jako stanne pravo.
    Taky musim priznat, ze ten zakon, o kterem Stanjura mluvi, neznam…

    1. v právním státě (teoretická rovina) zákony platí neustále, ve fašismu (který tu máme) platí mnohem složitější (nepsaná) pravidla – např. když se nám zavelí, že Rus jest špatný, není už dále toliko chráněn zákonem jakožto národností/etnická skupina, ač zkuste se ozvat proti židovské či ukrajinské národnosti a budete koukat, jak rychle vás předvolají k podání vysvětlení

      zákon o cenách je součástí právního řádu, tudíž by měl být platný, ale vzhledem k tomu, že každá vláda (a současná obvzlášť) tu slouží zahraničním lichvářům, tak tento zákon je tu použitelný pouze v teoretické rovině a musela by přijít obdoba ficovy vlády, aby tento začal být případně reálně využíván, ale i tak by se lichváři soudili a bylo by potřeba obměnit i justici, neboť tato by jim šla na ruku i v případě, že by se tu změnila zákonodárná garnitura, celý systém ovládají a budou se navzájem držet, ale to není nic nového, to tu každý ví

      1. Dekuji zavysvetleni.
        Chapu to tak, ze v Cechach jsou nekteri nad zakonem, neb ho u nich nikdo nevymaha.Spravnekonstatujete ze tomu se v odbornych publikacich rika fasizmus.

  12. Vůbec se nebudu vyjadřovat k nulám z naší vlády nebo typu Prouza. A zeptám se jinak. Kolik kg brambor, jablek, hrušek, kořenové zeleniny máte ve sklepě, kolik máte zavařeného jiného ovoce a zeleniny, kolik masa máte v mrazáku nebo zavařeného ve sklenicích nebo konzervách ? Kolik máte doma mouky, krup, rýže, těstovin a luštěnin ? To vše jste si mohli koupit, když to stálo nejméně a bylo toho hodně. Jen to chtělo práci třeba s tím zavařováním a zjistit, kde to nabízí rozumně a dokonce Vám to i dovezou. To je v praxi úspora z rozsahu a odpověď na to, zda potřebujete hypermarket pravidelně. A neberu řeči o tom, že na to nemají lidi peníze nebo místo. Když si můžou zastlat sklep elektrokotlem a dalšími vymoženostmi, je to jejich volba.

    A pokud se na to podíváte z větší dálky, tak hoši z Kauflandu a Lidlu, což jedna skupina jest, už pochopili. To že jim český kinder management odvádí stále větší desátky je dané tím, že je to management kolonie. Ale klíčové je, že soudruzi v Říši vidí, že až přijde další Amazon do jídla, tak oni skončí jako Jednota v Kotlině. Protože ti teprve předvedou, co to je monopol pro líné masy. Pěkně všechno v jednom, od jídla až po kdejakou průmyslovou cetku a služby zákazníkům. A klidně jim dají pěkné ceny na míru na jídlo, když si u nás koupíš nějakou primitivní TV zábavu jako službu a k tomu ještě třeba nějaký průmyslový zboží, co vydrží tak ty dva roky.

  13. Je tu nekde Lex? Nebo jiny pravnik?

    Ted jsem cetl na parlamentkach clanek na stejne tema (s Vidlakem) a do oci me tam prastila jedna vec hned v zahlavi:

    „Podle Stanjury by vláda nyní mohla přistoupit na využití zákona o cenách. “

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Retezce-zdrazi-potraviny-Vlada-zaskocena-Stanjura-se-ohnal-zakonem-o-cenach-747189

    Muze mi tu nekdo vysvetlit, co to znamena „pristoupit na vyuziti zakona“?
    Pravnik nejsem a ridim se vetsinou selskym rozumem, ale mel jsem za to, ze zakon budto plati nebo neplati.
    A to porad.
    Tohle na me dela dojem, ze ten zakon plati, jenom kdyz je nekomu (v tomto pripade vlada) zachce, nebo kdyz je doba zla.
    Neco jako stanne pravo.
    Taky musim priznat, ze ten zakon, o kterem Stanjura mluvi, neznam…

  14. Jako obycejne s Vidlakem souznim, ale zdaleka si nemyslim ze situace je tak spatna.
    Aspon nikdo z mych znamych v Cechach, ani jinde po svete se nema spatne.
    Ano, vsichne vedi o zdrazovani, vsichni nadavaji na politiky, ale ani jeden se nijak neuskrovnil.

    „Veolia si vzala vodu a chtěla zisk.“
    Skoda toho lhani. Veolia si prece nic nevzala.
    Mohlo tam byt, ze hloupi Cesi prodali i tu vodu a par supu do ciziny. Nebo ze zkorumpovani politici se nestydeli a za tricet stribrnych do vlastni kapsy odsoudili Cechy k predrazenym cenam za vodu…
    Mimochodem, CEZ je porad vetsinove v ceskych rukou, dokonce statnich, a pomohlo to necemu?
    To jsou vsechno podruzne problemy a nedulezite detaily.
    Probehlo to tu ode me i dalsich diskutujicich uz vicekrat. Cechy jsou kolonie tretiho radu a od toho se vsechno odviji.
    Pokud se nezmeni tohle, tak si protektor vzdycky najde zpusob, jak kolonii vysat.

    ps. na traktory bych radsi nespolehal. posledne totiz vyjely na Prahu, kdyz bylo treba podporit Drahose 🙂

    pps. uvidime, jaka bude zima a jak se to cele vyvrbi v Banderistanu. Jestli Rus pritlaci, tak by to mohlo veci urychlit? Ale zase na druhou straun budou mit Sranjurove v ruce argument. ze za to vsechno muze ten zly diktator na vychode. A verte mi, ze vetsina lidi tomu bede verit, protoze lide chteji byt obelhavani. Vsechno je pak totiz snazsi.

  15. Když Gandhí organizoval občanskou neposlušnost, bylo ve vězení až 60 000 aktivistů.
    Přesto dokázali vybojovat nezávislost na Británii.
    Kde je český Gándhí?

      1. Rusove zkratka meli kliku s tim Putinem, nebyl to zadnej politik..
        Dlouho se radovat taky nebudou..
        Kdyz nekdo nekde valky vyhraje , tak zase taky este a jinak prohraje.
        Celej ten viteznej zapad , german z nich vydrel dalsi pomoci , jako pred valkou ,
        viteznej vychod a my ,darmo mluvit , de vo samy zbytecnosti ,
        marnost nad marnost vseho marnost…

    1. Gandhi byl britskej agent ,byl pronasledovanej ,aby byl masama jasanej a
      milovanej mucednik , myslim , ze z ty nejvyssi kasty..Nebo tak.
      Podvodny vodkolonizovani bylo tenkrat ve velky mode. Byl plan.
      Vznik Pakistanu i s atombombama, Bangladeshe , dulezity jako dalsi staty ,aby dostavali
      trilionovy pomoci vyvojovym statum ..
      Za ucelem vodrit vsecky jiny staty , aby se taky staly vyvojovy .
      S tim rozdilem , ale bez tech astronomickych pomoci..
      Tem se este /za blbost se nedoplatite/ , darmozroutum , slapne na krk a
      da se uprchlikum z tech donekonecna vyvojovych statu….

  16. Tentokrát to Vidlák vystihnul velmi přesně. Na nejvyšších místech sedí největší sráči a tento model je uplatňován na pomyslném schodišti až dolů, kde se buzerují dva dělníci, z nichž jeden má nálepku mistr, který je o dvě stovky lépe hodnocen a na jeho post pokukují otroci.

  17. Ceny potravin,
    případně dalších komodit, by si zasloužily pravidelně aktualizovanou tabulku. Cenu od pěstitele, chovatele, z jatek, z pekárny a proti tomu běžnou cenu v některých hitlermarketech, pak ceny v akci. K tomu doplnit údaje o regálovném, zalistování, vynucený podíl na akcích a další košer šméčka.

    Eidam 30 % t.v s. ze sýrárny za 90 kč za kilogram, prodejní cena 189 kč.
    Rohlík za 1,4 kč, prodejní 2,9 kč.
    Kuře z haly 26 kč za kilo živé váhy, prodejní cena zpracovaného 89 kč nebo i víc, v akci 69 kč.
    Vejce, máslo, mouku, zmíněnou mrkev, brambory, jablka…Alespoň dvacet položek a seznamovat s tím lidi.
    Prouzova prolhaná propaganda bude k smíchu.
    I hitlermarkety usilují o důvěru.

    Pojmenovat problém. Vysvětlit vztahy, ceny, náklady. Hledat řešení.

    1. Re: Gój

      Zbytečné, drahé, neefektivní.
      Nostrifikace kohokoli, kdo chce v ČR legálně podnikat na základě vydané koncese či zápisu do OR.

      1. Co by bylo drahého na obyčejné tabulce třeba s dvaceti položkami? K tomu připojit vlákno Lidé sobě s cenami dalších komodit, případně ještě inzerci pěstitelů, chovatelů, výrobců.

        1. Re: Gój

          Problémem je udržení korelace cen v reálu a cen na papíře. Ceny zeleniny a masa totiž kolísají dost brutálně, dalo by se říci, že ze dne na den.
          Jak chcete ošéfovat změny cen zeleny nebo masa, které potřebujete fofrem rozprodat, když dochází doba trvanlivosti nebo se vám to v krechtech či halách začne kazit?
          Podle mne je daleko efektivnější pohlídat, aby zboží nešlo mimo účtařinu a následné zisky zdanit oněmi 100 procenty.

  18. OT : Lukas Visingr zase řádi 😀 : „Protiofenziva v Záporožské oblasti nepřinesla očekávané výsledky, a přestože jinde se Ukrajincům daří více než dobře, opět se objevují strašidelné prognózy, že by mohli prohrát. Opravdu si nemyslím, že by Rusové mohli obsadit Kyjev a podrobit si celou (či téměř celou) zemi, ale mohl by nastat pesimistický scénář dlouhodobě „zamrzlého“ konfliktu. To by mělo celou řadu důsledků, mezi něž by nepochybně patřil také názorový posun spousty zemí v Evropě i Asii, které by dospěly k logickému závěru, že jedinou zárukou odstrašení silnějšího agresora mohou být nukleární zbraně. Počet jaderných mocností ve světě by se tedy velice rychle a velice výrazně zvýšil a jistě by šlo zejména o státy v blízkosti Ruska a Číny.“

    1. Právem nebo čím Ukrajiny na jaderné zbraně vyhrožoval najatý tragéd žid Zelenský před válkou, v Mnichově to snad bylo. To byl jeden z důvodů současného stavu.

      Ukrowehrmachtu se jistě daří, jen chybí děla, tanky, munice, válečné drony nebo bojová letadla. Pak ještě pravidelný přísun 20 tisíc válečných otroků měsíčně. Soudruh Visingr sliboval výhru, protože Ukrajinci bojují za západní hovnoty, tedy za svobodu lupičství BlackRock.

    2. Z Visingera si nic nedělejte. Jeho předpovědi jsou jen chiméry, je s podivem, že je někdo zvědavý na jeho názory.
      Když budeme přesní, tak je pravda, že Ukrajina válku neprohraje. Důvodem je to, že ji již prohrála a naděje na obrat je nulová. Logika říká, že událost která se stala se již stát nemůže. Na příklad člověk, který 1. ledna zemřel, NEMŮŽE zemřít 11. ledna.

      1. Re: strejda

        „… člověk, který 1. ledna zemřel, NEMŮŽE zemřít 11. ledna.“

        Z vašeho tvrzení je vidět, jak jste starý, hloupý a škaredý.

        Znám lidi, kteří půl roku vystavovali mrtvou babku u okna, aby mohli brát její důchod.
        Moje babi říkávala – všecko jde, jenom malé děcko nejde, tak se musí nosit.

        1. Můj svět je skutečně jednoduchý a primitivní. Je to stářím a hloupostí. Škaredost na to vliv nemá. Ta je výhodná jako obraný val. Lepší by byla špinavost, ale ta je neapetitlich.

          1. Re: strejda

            V tom vám musím dát – bohužel, že jo – zapravdu.

            Ano! Škaredost odpuzuje okolní živočichy stejného rodu.

            Já teda využívám tu špínu, ta má ještě několik dalších výhod:
            1/ Pořídíte ji nesmírně levně.
            2/ Její provoz a údržba nestojí takřka nic.
            3/ Blíž než na tři metry si ke mně nikdo netroufne.

        2. To je prd: v Japonsku měli mraky 100+ letých borců, kteří asi tak v 80+ odešli do svého pokoje zenově kontemplovat a bez jídla a vody se dožili těch 100+ let, tedy dle toho, že furt brali důchod.

          Někdy v 90. letech podnikli ze sociálky hloubkovou kontrolu a našli takových stoletých mraky. Ale ještě dnes tam tenhle trik používají, občas to pronikne i do zpráv.

          1. To je pravda.
            Obcas to tu je ve zpravach, kdyz to nekde praskne.
            Deje se tak pomerne zridka, ale pokazde to vzbudi otazku, kolik takovych asi celkem je.

    3. Je to prostě komik. Píše sice úplné kokotiny, ale nejspíš má hypotéku a gruppensex nebude nejlevnější koníček. Přitom je celkem jisté, že Visingr dost přesně ví, jak to je doopravdy – blbec to opravdu není, ale za pravdu se nic neplatí, leda vyhazovem od Dolce Vita na Univerzitě obrany nebo kde to saje ze státního cecku.

      1. Pamatuju si Visingra, jako asi dvacetiletého, ale poměrně výřečného brýlatého soplivca, kterého už tehdy zvali do televize, jako „znalce vojenských technologií“.
        No a dneska? Dneska je z něj jimi uznávaný, bezpečnostně-vojenský expert, kterého zvou na ty nejdůležitější debaty, tyká si v televizi se Šándorem a s nějakým generálem ve výslužbě..

        1. Jj. Pamatuji si ho z té doby, kdy psal společně se Štěpánem Kotrbou články do ATM. Visingr psal texty, Kotrba kreslil vektorovou grafiku. Velice profesionální články…

          Tehdy Visingr dokonce šel proti proudu propagandy: v době vrcholícího šílenství ohledně amíckých „stealth“ stíhaček F-22 Raptor – kdy nechválit to amícké čudo na 300% byla svatokrádež – sepsal elaborát, že Rusové šli lepší cestou: místo pokračování v nejisté cestě „stealth“, raději vzali super technologie ze svého „stealth“ projektu MiG-1.44 a postavili stíhačku 4++ generace Suchoj Su-35S. Která uměla to samé – mimo „radarové neviditelnosti“, která byla už tehdy velice pofidérní – ale mnohonásobně levněji.

          Což měl Visingr – jako jeden z mála – úplnou pravdu.

          Mig-1.44 byl vyspělý projekt, veliké letadlo s obřím budoucím potenciálem. Mělo to například první motory na světě s proměnným obtokovým poměrem a vektorizací tahu a mnoho dalších „vychytávek“. Bylo to ale velice drahé, nejen vývojově. Předem bylo jasné, že i provozně to bude „raketa“. Projekt toho MiGu pak Rusové prodali Číňanům a dneska na bázi toho 1.44 udělali Žluťáci své těžké „stealth“ stíhačky J-20.

          Pecunia non olet, a za pravdomluvnost se neplatí… takže Visingr dnes píše, jak píše.

          1. Putin sice prohrava valku ,ale ovladl hlavni zapadni media , kterym naridil informovat ,ze ukr prohrava ..Zatim si toho nikdo nevsim..
            Presidenty v usa meni volbama jako ponozky.
            Nezvolil Clintonovou. Ale Bidena zarucene..
            To kazdej pozna na prvni pohled. Min.zahra nici pravil , ze kdy ukr.prohraje,
            rus is muze delat na svete co chce /a vsecko znici/…
            Nejak nebere ohledy na to , nato.
            Tajna a nova zbran Putina je jeden ptak , dohonil nejmodernejsi a nejdrazsi ,
            valecny letadlo a zneskodnil v Koreji..
            Driv se smelo psat ,ze na U. sou fasisti , ty zmizeli od 2022. Uz nejsou.
            Vedomosti o vedomostech nejakyho Vpisingra ,kterej ty jeho vedomosti ,
            zase vycet jinde a vod vedomosti jinejch ,vede do bezvedomi.
            Z ty ucenosti.

    4. Visingrovy bajky jsou samostatný literární žánr.
      Píše moc hezky.
      Skoro by se dalo říct, že až tak nějak třídně.
      Pro některé občany je vhodné předčítat před spaním aby spokojeně usnuli a vyspali se pěkně do růžova.
      Například naší ministryni obrny by mohl na dobrou noc předčítat Řehka.

    5. Dělostřelecká mediální příprava. Měšec pro Ukrajinu je prázdný, je potřeba se připravit na špatné zprávy, protiofenzíva nedosáhla svých cílů, je potřeba přestat lhát, mezi *alužným a *elenským to skřípe. To jsou titulky z režimního tisku za posledních 5 dní, služební čtenáři, a takto výroky U.S. pokladnice, hlavouna NATO a kyjevského starosty. Tváří v tvář realitě a chystanému vycouvání z politiky, ktera požrala stovky miliard peněz a většinu armádních rezerv a kromě milionu mrtvých Ukrajinců nic nepřinesla, je potřeba před finálním útěkem stejně jako v Afghanistánu nějak vyhlásit úspěšné naplnění mise. No a to se nejlíp udělá tak, že nějaké jelito vydávající se za novináře (při použití jejich vlastní terminologie) stanoví Rusům jejich cíle, pak konstatuje, že jich nedosáhli, tudíž nevyhráli, tudíž vyhrálo NATO. Jsou snad Rusové v Užhorodě? Pche, ani v Kyjevě nejsou! Zdaleka nevyhráli. Tudíž prohráli! Zase jim to NATO nandalo, mužikům jedněm opilým, podpora po dalším slavném vítězství může klidně skončit. Hotovo! Stačí týden scallopů a dalších kolovrátkových jelit a realita se přizpůsobí, uvidíte.

      1. Tak. Předpokládám, že helikoptéry na střechách ambasád už nahřívají turbíny. Možná, že i místenky na lukrativní místa (kolo podvozku a tak) už jsou v předprodeji…

    6. „Opravdu si nemyslím, že by Rusové mohli obsadit Kyjev a podrobit si celou (či téměř celou) zemi“

      Tak hlavně jestli se na to těch Rusů zeptal… Jestli to vůbec chtějí…

  19. Ano, hytlermarkety nás odrbávají až na kost. Proč by to nedělaly, jíst se musí. Čemu ale nerozumím, proč na pouličním tržišti, kde si pěstitelé sami prodávají své produkty, jsou ceny často stejné jako v těch hytletmarketech. Samozřejmě tam také nikdo moc nekupuje, proč by to dělal. Potom tam sedí babka u bedýnky s meruňkami za 120 Kč celý den. Kdyby je nabídla za 40 korun, za hodinu má vyprodáno a může se otočit pro ještě jednu bedýnku. Nenažraní jsou všichni…

    1. Hmm, za 40 bych je skoupil všecky, sedl si místo ní, a vesele bych prodával za 60.

      Pak by přišel Jura, ten by je vykoupil zas mi, a prodával za 80. Bijomergle.

      A Pak py přišel Lojza… ten je sviňa nenažraná, a rovnou by to rubnul na 120, nálepka bijo, eko, ukrafrý a smart, navíc natlučené a přemrzlé… takže stopro supr, Lojzovy meruňky do každé chlebárny… Hele vono se to řekne prodávej za sto, ale když to střelím tak nízko, tak ten chlápek co prodává mrkve mi příjde zlámat vobě haxny, bo ho platí s Pennysáci. Ono je to smutné, ale co naděláš, hele lepší bejt bohatej než mrzák. Buďme rádi, že sme každý něco trhli, kaštani to koupí i za stopade, a víš jak je to s blbcem a penězama…

      Po hodině to Lojzu přestane bavit, a posadí k tý bedně maminku na důchodě. 150. Maminka potřebuje svých dvacet kaček na kilo prodaného.

      Hele, snaha narovnat trh byla!

      1. Pokud to funguje tak, jak zde popisujete, tak je chyba ještě úplně někde jinde. S tím ani Vidlákovy návrhy moc neudělají. A můžeme si za to sami. Já ty lumpárny alespoň nepodporuji tím, že to předražené zboží ignoruji. To ale není řešení problému, jen chabá sebeobrana.

      2. V tom, co tu valí ta roztlemená držka, je zakopaný pes.
        Nenažranost. Pro dokonalé zmatení pojmů, jako z 1984, nazývána „volnou soutěží“.
        O ničem jiném to není. Držka možná nechtě potvrdila, jak by se zachovali primitivní vychcánkové mezi námi, co si neváží ani sebe, ani svého času.

    2. Dovoluji si podotknout, že hypermarkety sem k nám byly úpěnlivě lákány a ve finále úspěšně nalákány z ciziny našimi zvolenými zástupci (dříve zvanými papaláši), aby se místní obyvatelé prostí stali echt konzumenty západního typu.
      I stalo se.
      Dostaly super a hypermarketní společnosti všeliké daňové prázdniny a spoustu dalších bonusů a výhod oproti místním příštipkářům, předvedly, co je to dumpingová cena, zaváděcí cena- tedy dříve neznámé pojmy, regály nacpaly ukrutným množstvím barevných obalů a exotickým mlsem a bylo.
      Dnes to pokračuje samospádem a hypermarketně vychovaná populace za jásotu vzorně nakupuje a platí a platí. Polská sůl šmakuje, éčka sem, éčka tam, ukrajinský a polský kvalitou nepostižený tovar, stejně jako cibule z Nového Zélandu jdou prudce na odbyt nejen v akci. Celé rodiny v hypermarketech tráví víkendy, neboť jinak by byla nuda.
      Kdyby jim to někdo vzal, nastal by absťák.
      Tak kde je chyba?

      1. Nejhorší je, že kvalita šla tak dolů, že je to na zvracení.
        S úctou vzpomínám na Carrefour, s opravdu kvalitním zbožím a širokým sortimentem (některé věci slouží doposud), kam jsme jezdili s paní a dětmi skutečně na celé odpoledne, protože to byl opravdu market tak velký, že jen to očumování zabralo dlouhé hodiny. Uvnitř byly užitečné služby – balírna dárků, skutečná a funkční rychločistírna, kvalitní masna, sýrárna, ovoce a zelenina v nevídaném sortimentu a kvalitě.
        Mrzí mě, že to Carrefour v ČR vzdal. Tlak na ceny a snižování kvality provedlo své…bohužel.
        Podobná byla i Delvita, kde si i prostý balvan z dědiny, mohl za rozumný peníz koupit třeba mango či papáju, které do té doby znal jenom sušené.
        Ostatně i já sám, jsem tyhle a jiné druhy tropického ovoce, poprvé jedl v Rakousku, někdy začátkem osmdesátek, během každoročních podnikových výjezdů do Vídně a hlavně do jedné z poboček firmy Conrad.
        To byste nevěřili, jaké skvělé utajené prostory, skýtá autobus Karosa ŠD11 a o kolik mohl ten autobus být těžší po cestě zpátky 😀
        V Conradu nás pokaždé obdařili (doslova) množstvím materiálu, který na Západě už byl fakticky neprodejný, ale jaký jsme v ČSSR pokoutně sháněli od překupníků a platili jim za to šílené částky.
        Začátkem roku 1981, už pro Conrad neměly tranzistory, jako AF379, BFY90 a BFR91 skoro žádnou cenu, jen jim zabíraly místo – v ČSSR, při amatérských konstrukcích satelitních přijímačů, se za jeden kus BFY90 platila stokoruna i víc, za řadu BFR pak dvojnásobek..

    3. Spoctete si ,praci s natrhanim ovoce , omyti ,zavarovani ,sterilizace a vydaje s tim spojene ,
      sklenice , skladovani , transport na misto prodeje ,praci prodavace atd..
      Nez zacnete plakat nad drahotou a kritizovat..
      Vypada ,ze nepouziva mimo osvetleni , elektrinu. Ze neuctuje za prostory , kde se vse
      dela a plat nekoho kdo tam pracuje.

  20. Někde jsem četl, že máme v Evropě největší zemědělskou plochu na jeden podnik. A těch několik silných hráčů se samozřejmě mezi sebou umí domluvit.
    Jaký zisk měl Agrofert?

    1. Re: Anonym

      Pro skupinu Agrofert je zemědělská výroba jen jakýmsi doplňkovým sportem. Zisky se dělají jinde a jinak.

  21. Myslím, že Vidlák by si měl velmi pozorně přečíst Hayekovu Cestu do otroctví, než začne mít nápady na regulaci trhu. Celý problém mrkve za 9,30 Kč je, že farmář nedokáže žádným způsobem zorganizovat distribuci svého zboží k zákazníkovi levněji, než onen Hytlermarket. Zkuste si koupit mrkev přes Scuk.cz (doufám, že to nebude chápáno jako reklama, když se tu volně mluví o Lidlu a Kauflandu). Ti umějí nejlevnější mrkev za 31 Kč. Ale umějí i super eko bio mrkev za 98 Kč/kg, což je impozantní cena, ale očividně si najde kupce, jinak by to nenabízeli. Pokud Vám stačí skromná marže 50 %, pronajměte si obchod, nakupte od farmáře za 10 a prodávejte za 15. Lidi vám utrhnou ruce. Akorát zjistíte, že abyste uživili logistiku, nájem krámku a pracovní sílu placenou hůře než pokladní v lidlu (celkové náklady pro tento mentální experiment uvažujme 50000 Kč, což je nesmyslně nízké a nikomu by se to nevyplatilo), budete té mrkve muset za měsíc prodat 10 tun. Deset tisíc lidí si za Vámi bude muset přijít pro kilo mrkve. Nic z toho vám nesmí shnít samozřejmě. To je malinko problém, takže kromě mrkve budete muset prodávat třeba ještě celer a možná i petržel a možná desítky až stovky dalších produktů. O to se vám zesložití logistika, skladování. Takže důsledkem je, že všechny menší krámky bez výjimky prodávají potraviny dráž, než zmiňované hytlermakety. Občas nakupuji přímo od farmáře, který přes facebookovou skupinu oznámí místo a čas prodeje. S produkty jsem spokojen, kvalita je výborná. Ale že bych za ně zaplatil méně než v lidlu, to tedy ani náhodou. Nebo jsem si jel pro jablka na zimu, vzal jsem jich 70 kg po 25 Kč. Ale když započtu cenu svého času (přes hodinu) a náklady na dopravu (farmář 25 km vzdálený), vyšlo by měl to pořád levněji je koupit v hytlermakretu za 40. Ale takto podpořím farmáře a mám o něco méně chemicky ošetřovaná jablka. Na druhou stranu jich část vyhodím, hytlermarket bere tuto režii hnití a plesnivění na sebe. Možná jste si všimli, že ani v tomto eldorádu vysokých marží se všechny řetězce neudrží. Vzpomínáte na Delvitu? Vzpomínáte na Carrefour? Kde jsou, pokud je to oligopol a nejde nevydělávat? Vidlám ká takový dosah, že místo prodávání placek může zorganizovat konkurenci scuku a vytřít všem hytlermarketům zrak. Rád si k němu půjdu mrkev za 15 Kč koupit.

    1. Přesné a výstižné.
      Ač s Vidlákem obvykle souhlasím, pokud jde o jeho umanutý vztah k „hytlermarketům“, tak Vidlák je stejný jako Prouza, jen lobbuje za druhou stranu ( za výrobce/zemědělce).
      Jisté je, že za vysoké ceny i jejich následné zvyšování po Novém roce mohou především uměle vyhnané vysoké ceny energií, které doléhají na všechny.

          1. A jak to teda dělají ty hytlermarkety v Německu? Nebo v Polsku? Tam jim mrkev nehnije? A co ta slavná nutela? Proč mohou být ty oplatky v Německu levnější?

      1. Levice bude jásat, protože tentokrát bude i bídný pravičák, co sice neumí (sic!) tak hezky třídně nenávidět (natožpak vnitrotřídně), nicméně nesouhlasit s přímo vykřičenou pravičačkou. A ideologicky zatím neprofilovaným Tomem 🙂

        Účetnictví není až zase tolik démonicky neprůhledná věc. Kupř. Kaufland v r. 2022 měl tržby kolem 64 miliard a přiznal zisk 3,26 miliard. Řeklo by se, vždyť to je zhruba 5%, to není nic přemršťeného.
        Nemůžu jej osočit z falšování, stejně tak je samozřejmě pravdou, že mzdové náklady, logistika, odpisy prošlého zboží atd atd jsou velká položka. Nicméně, jaká je průměrná marže zahraničních řetězců? Udává se 70%. Z těch 64 miliard to po zjednodušeném výpočtu činí cca 26 miliard té marže. Zisk měl být těch 3,26, tak na provozní náklady padlo přes 22 miliard? Sedminásobek zisku? Antone Pavloviči, není to…? Není to, i kdyby měla ta marže být nižší klidně i o 20%?
        S tzv. vnitropodnikovými náklady lze nějakým způsobem pracovat, opět, tím nesměřuju tam, že Kaufland fixluje. Ale daně jsou prostě bájemi okřídlená entita…

        1. Já jim do účetnictví nevidím, ale těm 70%, co píšete že se „udává“, nevěřím. Na základě nějakých jednotlivých nákupů, kdy si někdo schválně vybere extrém, to totiž zjistit nelze. To by chtělo zprůměrovat nákupní cenu a prodejní cenu za nějaké období, dejme tomu rok. Což ostatně může nějaká státní kontrola (finanční kontrola? obchodní inspekce?) i udělat, prostě vlézt jim do dat. Ale řešit to po „vidlákovsku“ uváděním nákupních cen na každém zboží, z toho se nedozví nikdo nic. Ledaže by si někdo kupoval celý rok den co den daný produkt a zapisoval si to pracně do excelu:-))) A ani tak se nedozví, kolik toho bylo celkem prodáno či nakoupeno za danou cenu, tedy s jakou vahou to má průměrovat.

          Není to oligopol. Že si cenově i sortimentem konkurují , vidím při svých nákupech (u nás je Penny a Albert a v sobotu jsem si zvykla zajít do obou, protože v jednom mají výhodnou cenu na to, v druhém zase na ono). Celkově je Albert o něco dražší, Penny o něco levnější. Něco je k mání jenom v Penny, něco zase jenom v Albertu.

          Nevěřím, že zásahem státu se dají ty ceny snížit lépe, než konkurencí. Naopak každé další nařízené povinné opatření zvýší náklady a tím i cenu. Pokud ale nějaká kartelová dohoda mezi těmi řetězci existuje, tak ať ji příslušný úřad prokáže a potrestá.

          Problém je někde jinde, a sice v tom, že silný řetězec je v silném postavení vůči slabšímu dodavateli a může ho tak dotlačit k nízké ceně, což se pochopitelně dodavatelům (zemědělcům) nelíbí.
          Z pohledu spotřebitele je ale takový tlak naopak žádoucí.

          1. Ta procenta jsem si vygůglil. Proto – udává se. A udává se na různých stránkách víc čísel, vyšších i nižších. A taky připouštím i to o 20% méně, což by pak znamenalo zhruba 18 miliard provozních nákladů. Na 140 prodejen a 11,5 tisíce zaměstnanců.
            A jestli se bere 50.000,- jako hrubý měsíční plat, roční mzdové náklady jsou 575 milionů. Což je z 18 miliard drobeček, pořád zastává skoro 17 a půl miliardy na vše ostatní.
            Vnitrofiremní logistika ovšem může být kolik? Jedna jízda v průměru za 20.000,- je 50.000 takových jízd na jednu miliardu. Kolik miliard vezmou všechny jízdy, provoz logistických uzlů, samotných prodejen atd? Pak něco reklama, něco další položky.

            A velkou část tvoří slevové akce a odpisy neprodaného zboží, což výrazně tu teoretickou marži snižuje. Pořád ale i u té pouze 50% marže máme 17 a půl miliardy, které by to všechno mělo stát.
            Akce bývají 30%, taky 60%, ta procenta jsou samozřejmě vůči marži „stranově obrácená“, protože jsou ne z nákupní, ale prodejní ceny. Teď střelba, pokud by jiné náklady (ta logistika a provoz) byly třeba celkově 7 miliard – vystřílí se v akcích a odpisech přes 50% té marže, neboli celých 50% zboží se odbyde s nulovou marží?
            Zkontrolujte mě, jestli to přepočítáván správně. 64 miliard obrat, z toho 50% marže je 21,33 miliard. Mínus zisk 3,26 je ca 18 miliard. Mínus 7 miliard na „všechno ostatní“ je 11 miliard, což činí 51,6% z celkové marže. A protože jsem „zapomněl“ na mzdy a naopak zaokrouhlil odpočet zisku nahoru, jsme ca u těch 50%.
            Zavádějící může být těch 7 miliard na “ všechno ostatní“, toto je pouze modelový propočet. Pořád ale jde o velmi vysoká čísla, i kdyby se to „ostatní“ promítalo deseti miliardami.

            Vidlákovy nákupky by dle mého soudu byly málo říkající, protože nezohlední realitu dění mezi nákupem a prodejem. Musela by ta realita být číselně známa v provedení, které nastřeluju výše. O čemž víme hovno, jak pravil Targus. Tedy, jak to s ním původně myslel, to blíže nevím, nicméně i přesto. 🙂

    2. brecite sice pekne, ale mozna byste si to svou teorii mel jet vyzkouset k sousedum, je to par kilometru.
      Muzete treba kopit Nuttelu, a pak si ukroutit hlavu udivem, ze ty vase teorie nejak nefunguji.

      1. Nuttella tady vladne vsem ,ted jako, / totalni/ Tottella. Fiala to zaved , na kazdyho.
        Nuttella ,la,la,la…S Fialou a laskou ,z rajchu uprchla , do Ceska bezela.

    3. Re: Tom

      A prosimich pěkně, kolik se vám kazí Nutely, že je u nás v Čechistánu tak drahá a v Dojčláándyji tak levná?
      Úplně mi stačí kazivost v tunách za týden.
      A ještě jeden zásadní dotaz – musíte Nutele v noci svítit, aby se nebála a nepadala strachem z regálů?
      Já jen že bych ten suproš přece jen zkusil, tak abych věděl, s jakými náklady mám počítat…

    4. Pomóc…. bože pište, když o tom něco víte. Hypermarkety žádnou logistiku k sobě in neplatí. Platí logistiku pouze mezi svými sklady a vlastními hypermarkety.
      Do těch jejich skladů to ale musí zemědělec Tome přivézt na vlastní náklady. Nu nic Prouzo, zkus příště něco jiného…..

  22. máme tu zákon o cenách, máme tu antimonopolní úřad, máme tu státem (zcela či částečně) vlastněné firmy: čepro, čez…., které mohou nasadit občanu příznivější ceny – a zatlačit tak na ostatní monopoly – a zlodějstvo si i tak přijde na pěkné sumy

    ale kde není vůle………; ostatně jak to tvrdí pan VK na Aeronetu (který tu nemáte rádi – vím): „není dovoleno“ (západními vlastníky a těmi, kdo opravdu rozhodují); potvrzení tohoto tvrzení lze doložit Nečasem – ten připustil, že by Rosatom mohl být účasten tendru – to nebylo ze zahraničí dovoleno – a tak přicestovala loutka jménem Šlachta na úřad vlády; dále Babiš s Hamtáčkem: pamatujete po Vrběticích na tu tiskovku jak byli posraní? odkud přišli notičky asi a co bylo sděleno jako výhrůžka?

      1. Možná to někdy dají Šlachtovi a Bradáčové k náhradě? Cirka bilion (10e12) korun ztráty pro ČR, pokud ne více. To by na Mírově lepili pytlíky dost dlouho…

        1. Na ten bilion korun to odhadl kdo? Na jakém základě?
          Nebo tím myslíte škody, co do zásahu napáchala – a ještě mohla napáchat, Nečasova ODS?
          To potom jo. Možná i víc.
          Země, vedená premiérem, k němuž se audience musela kupovat přes ohavnou a nenažranou babu, původně kantýnskou?
          Někdo by klidně mohl říct, že už od té doby, jde ODS a její premiéři výhradně po vlastních stopách.
          To je nějaký sofistikovaný druh sebetrýznění – instalovat na místo premiéra směšného slabocha?

          1. Jaderka od Westinghouse vyjde dnes na cirka 500 miliard korun, těžko levněji – no a skoro 3x levnější projekt od Korejců si objednat nesmíme, to by se strýček Sam hrozně zlobil. Česko-ruská dostavba Temelína (podobně jako bloky 1/2 by to byla česká stavba, s účastí Rosatomu jako dodavatele některých technologií, navíc na další dva bloky už má ČR koupené licence) by vyšla na 1/4 či na 1/5, při účasti českých firem, tudíž by navíc peníze zůstaly doma, podstatná část. Turbíny a reaktory z Plzně (ano, museli to prodat Korejcům, protože banky pod knutou Fašingtonu blokli Škoda Plzeň úvěry, jinak je zničit nedokázali), čerpadla se Sigmy, ventily z České Třebové, řízení reaktoru z Brna, serva z původního ZPA (dnes se jmenuje jinak, ale vyrábí to dál)…

            Stavbou dalších dvou bloků v Temelíně by to jen začalo, protože po této stavbě by docela jistě následovaly nové elektrárny v Dukovanech a vzhledem k dnešnímu šílení s elektřinou nejsou vyloučeny ani další elektrárny. Plus by – ve spolupráci s Rosatomem a Korejci – docela jistě došlo k účasti českých firem na exportu, s takovou referencí.

            A pak přidejte cenu vyrobené elektřiny a další multiplikační efekty. Primární výroba generuje další zisky v jiných odvětvích, takové vyspělé strojírenství s násobkem 5-10x. Je to zkrátka „motor ekonomiky“.

            Když to sečtete, bilion korun by Vám nestačil…
            Prostě Šlachta by zasloužil pověsit za koule do průvanu, s Bradáčovou – která koule asi nemá – něco podobného.

            1. Souhlas a spousta lidí tu Šlachtu ještě volí, přitom je to jen slouha zločinců (jako skoro každý tady ve vysoké funkci).

  23. Já tomu nerozumím. Co brání výrobci prodávat sýr za 20 Kč (nebo 30 Kč) napřímo přes eshop? Co brání nějakému podnikateli nakupovat nutellu v Německu či Polsku a prodávat ji tady? Zřejmě jen to, že by to moc lidí nekoupilo, protože bla bla a složité a bla bla a v tom hytlermarketu mají přece tak pěkný výběr a je to vše na jednom místě. Takže si radí připlatíme, ne?
    Co brání zemědělcům prodávat pytle brambor z korby či na farmářských trzích? No že je se skladováním spousta problémů a bla bla nejde to blabla složitý to je, tak si raději každý týden koupím trošku v marketu a rád si za to připlatím, ne?
    Shrnuto: Češi jsou dost bohatí a dost líní, aby vysoké ceny v marketech nemuseli řešit.

    1. Dovedete si představit, co obnáší prodej sýrů, tedy chlazených potravin, přes internet? Co všechno musíte zajistit pro zabalení a dopravu? Dovedete si to představit v létě, kdy je venku pětatřicet? A umíte si spočítat, kolik takový sýr vyjde v důsledku toho pro zákazníka, když si asi těžko bude domů kupovat zásobu sýrů třeba na půl roku dopředu.

      To, co píšete, jsou přesně ty rádoby pravicové pindy, kterými jsme se dostali tam, kde jsme. Úplně stejné člověk slýchal, když ony řetězce u nás zahájily svou činnost. Já osobně se řeřtězce pokoušel ignorovat několik let a snažil se nakupovat v malých obchodech. Bohužel se stalo přesně to, co jsem předpokládal. Řetězce cenovou politikou zlikvidovaly prakticky veškerou konkurenci a dnes jinde než v řetězcích nenakoupíte. Ani u těch „večerkářů“, protože až příliš často člověk vidí v nějakém tom řetězci u pokladen Vietnamce s plným vozíkem nějakého zboží, co je právě v akci, a ten nákup rozhodně nevypadá na soukromou potřebu.

      Pro řetězec není problém zlikvidovat kohokoliv. Prostě v daném místě sníží ceny klidně i pod své náklady a rozšíří nabídku zboží tak, že nemáte šanci konkurovat. A bude to dělat do té doby, dokud nezavřete krám. Finančně se hojí jinde, a když ne přímo v dané zemi, tak prostě v jiných státech. Až je konkurence pryč, sortiment zboží se zase smrskne na obvyklou mizérii a ceny vystřelí nahoru. Přesně tohle u nás udělal v počátcích své činnosti Kaufland ,a zlikvidoval tak (za mě) jeden z tehdy těch trochu slušnějších řetězců Delvitu., ale hlavně všechny malé prodejny potravin. Nespojit se tehdy všechny jednoty do Hrušky nebo nevzniknout řetězec COOP, tak by tu nezbylo nic. Navíc má takový Kaufland dost peněz na to, aby mu šly obce na ruku, co se týče umístění prodejen, zajištění dostatečných parkovacích ploch, příjezdových cest, různých výhod a výjimek atd.

      1. Váš komentář je přesně ve stylu ono to nejde bla bla, složitý bla bla. Přes internet lze dnes koupit i uzeniny, např. zde: https://eshop.tremosenskauzenina.cz/
        Samozřejmě doprava a balení něco stojí, tak si nemůžete koupit každý týden jen tři čabajky, ale musíte koupit víc najednou a pak skladovat sám. No a to je právě ta lenost normálního konzumenta, že proč jako přemýšlet dopředu a skladovat v ledničce, když si můžu zajít každý druhý den do marketu a tam si to pohodlně koupit, že? Je to jen lidská lenost. A potom si v hospodě na ceny potravin zanadávat u píva…

        1. Netuším, kolik skladovacího prostoru nebo místa na obrovské chladničky a pultové mrazáky máte ve své psí boudě, ale v panelákovém bytě na sídlišti ho zrovna nadbytek není. Pokud tedy v tom bytě chcete taky bydlet.
          Váš komentář je zase v jiném často používaném stylu: JÁ to dělám takhle a tudíž to tak mohou dělat všichni. A kdo to tak nedělá, je líný a vymlouvá se.

          P.S. S tou Nutellou z Německa to klidně zkuste.
          Ovšem bla bla bla – pokud nebydlíte od německých hranic coby granátem dohodil, nebo nemáte v šuplíku schovaný fúzní reaktor a transportní paprsek ze Star Treku, nepochybuji, že přijdete na to, že to až tak jednoduché, jak si to malujete, není.

          1. Myslím, že skoro každý má dnes v paneláku ledničku i s mrazákem. Tam se něco vejde. A v případě nutnosti by se vešla i druhá lednička (mrazák) vedle té první. Tak to mají mí rodiče, co bydlí v paneláku. Jinak třeba brambory lze skladovat v dřevěné bedně vyložené polystyrenem na balkoně (balkony má taky většina paneláků a často jsou dost nevyužívané). Takže pokud se chce, tak to jde.

            Jako správný pes já nutellu nežeru! Možná by šlo založit si eshop s trvanlivými potravinami, které byste lifroval z Německa. Ale jak říkám, jde o to, kolik lidí by to kupovalo. Protože stádo se naučilo chodit do marketu…

      2. Ještě další fór, který si mnozí neuvědomují. Kaufland = Lidl. Tedy, obojí má stejného vlastníka, německou Schwarz Gruppe.

        Podobně je to s dvojicí Billa a Penny. Ty patří pro změnu německé REWE Group.

    2. Mnoho, resp. v mém okolí to zemědělci tak dělají.
      Vytisknou si na laserovce velice laciné letáčky A5, ty dají k roznesení poště a k ohlášenému datu přijedou na konkrétní místo třeba i tři starší, skříňové Avie 30.
      I na těch autech je vidět, že se dotyční snaží, srazit náklady co nejníž – ale v pořádku, pokud mají ty Avie TP a espézetku, je to koneckonců jejich věc, čím to přivezou. Mě to nemusí zajímat a nezajímá.

      Prodávají brambory na zimu a sezónní zeleninu „keš“, bez dokladu a velmi levně, prakticky za třetinu toho, co obchod.
      Přijíždějí i pětkrát ročně, ale všiml jsem si, jak jsou ostražití před měšťáky. Při sebemenším podezření na udání, zavírají, jedou pryč a půl roku se neobjeví.
      Máme mezi sebou totiž občany, kteří si ty brambory klidně koupí, opíšou si espézetku a ty prodejce následně udají.
      Myslím, že poslední várka velice pěkných brambor byla odněkud z Kyjovska.

      Když tu byli ti poslední „rozvozci“, tak se ke mně přihlásil jeden z řidičů těch Avií – byl to o rok mladší spolubojovník ze ZVS, řidič naší pojízdné spojovací dílny PV3S, též už v důchodu a tímhle si přivydělává. Pamatoval si mě, díky vlídnému zacházení staršího vojáka s mladším.
      Řekl mi na rovinu, že jedou na hraně rizika, že je někdo udá fízlům, nebo financům a že je to jediná cesta, jak si trochu vydělat na další sezónu.
      I Jednota a další, je prý tlačí výkupními cenami na jejich, už beztak nízké náklady, nebo i pod ně.
      A to říkal, že používají strojní park ještě „od bolševika“, což ostatně potvrzovaly ty staré, zvenku už notně rezavé Avie. Ale jsou prý zespoda vyvařené a v pohodě uvezou i 4 tuny, takže když jedou na jedno místo tři Avie, tak oni v šesti lidech (u každého vozu vždy jeden kasíruje a vrací, druhý podává 30kg pytle) rozvezou 10-12 tun brambor, skoro třetinu jejich celé produkce.
      Je to ostuda, že to takhle musejí dělat „načerno“, ale aby něco vydělali, nic jim nezbývá.

      1. Re: Teco…

        Měšťáci po nich jedou, protože nedoržují vyhlášku města o drobném prodeji.
        Neboli neužívají místa schválená a určená k prodeji takového typu a HLAVNĚ nezaplatili městu poplatek za dočasný zábor prostranství.
        U nás se tak jednu dobu zjevovali podobní lidé, kteří prodávali brambory a jablka na autobusové zastávce zhruba 200 metrů za hranicí města.

        1. To může být důvod, uznávám. Zpravidla to prodávali v místě, určeném pro stání autobusů, nebo na podobné odstavné ploše, určené pro větší nákladní auta.
          Platba těch poplatků za zábor tam je potom sporná, jestliže „parkují“ a současně na korbě vyvíjejí nějakou činnost. Spíš bych řekl, že jde o to, že ty měšťáky tam někdo poslal.
          Je to asi předloňská příhoda, kdy nakupující lidi sami měšťáky vyhodili a jeden drzejší od nich, dostal i vylágoš, takže došlo i na vyhrožování kvérem.
          Pro rodiče, nebo pro babičku, tam nakupoval takový ten týpek jakoby bez krku, co ty 30kg pytle házel do kufru, jakoby to byly tenisáky. Jeden z těch měšťáků na něj začal pyskovat, že má zaparkovaný osobák na ploše pro náklaďáky – ani jsem nepostřehl jak se to stalo, ale měšťák se válel po zemi a už šahal po kvéru.
          A ten kluk bez toho krku mu říkal něco ve smyslu „nakopni to a přijdeš o to“, takže jak rychle přijeli, tak zase odjeli. Kupodivu nevolali státní fízly, což obvykle k nelibosti těch státních, dělají.
          Od té doby si pořád říkám: To jsou všichni řadoví zaměstnanci MěÚ, ozbrojeni devítkami čezetami?? Ten model totiž moc dobře poznám, i na větší vzdálenost 😀

          1. Re: Teco…

            A fčilek přestaňte mudrovat nad čízami a zkuste roztočit kolečka, kdože tam měšťáky asi tak poslal.
            Protože kdyby nedostali befel, tak by tam nešli, ani kdyby se tem prodával herák v kilovkách, anebo eR Pé Géčka se stoprocentní slevou.

            Komu asi tak mohli vadit strécové s Avčami plnými zeleniny, že ano…

      1. Ale jo, hygiena a mnohé další předpisy jsou evidentně nastavené tak, aby zlikvidovali ty malé. Jenže když je někdo ochotný (za malý bakšiš) to dovézt ten stejný den spotřebiteli až pod nos, pak už tato překážka padá. Viz ty eshopy, co zaváží uzeniny, sýry a jiné jídlo.

        Já tu neobhajuju hytlermarkety, ale na druhou stranu je tu skupina lidí, kteří čekají na spasitele, který jim zaručí lepší ceny potravin, aniž by byli ochotní pro to udělat byť sebemenší krok ze své strany…

  24. Už tu dlouho nebyl komentář k válce v Gaze. Třeba jak jsou izraelské tanky bezmocné a zranitelné. Vidle by mĕl oprášit maršálskou hůl, kterou má v tornistře, a něco o tom napsat.

    1. Vidlák je neodborník, ale byl pravdě mnohem blíže než velká západní média, západní vojenští a další odborníci.

      Ti všichni a mnozí další se pletli ohledně Ukrajiny, Ukrajina prohrává po všech stránkách, už to musí přiznávat i západ.

      Blbý, co?

        1. my prohráváme celkově, protože naši páníčci nás mají jako kolonii, ale máte pravdu, že takhle budeme splácet ještě jejich dluhy za které ručíme

          ale tak když debilové si zvolí tyto………tak co naděláme,…..

        2. Bylo to sice o fous, dalo by se o tom polemizovat, ale po druhé světové jsme přece jen byli na straně vítězů.
          Tentokrát stojíme prokazatelně na špatné straně, děláme špatné věci a po vítězství RF se s námi bude jednat, jako se jedná s poraženým.
          Připomínám, že to je všechno práce posledních dvou vlád, Babišovy i Fialovy, bez přičinění občanů této země. Nejsem si jist, jestli tohle Rusové budou chápat a oddělovat.
          Na nějaké velkorysosti ze strany vítěze, radši zapomeňme. To nebude moc pěkný.

      1. Este to hovado teco , mluvi za jiny.
        „Tentokrat stojime“…. , zase to prase roznasi lzivy sracky vsude..Este vo nas.

    2. Spletl ses se svou nehynoucí podporou pětikoalici, byls úplně mimo ohledně dění na UA a toho, kdo to tam má pod kontrolou a vítězí, jsi mimo v X dalších věcech, které se postupem času rozpadly či vyvrátily, ale opět jsi skálopevně přesvědčen, že máš tentokrát pravdu. Na Izrael dojde, ale teď to není úplně na pořadu dne. Je totiž pupeční šňůrou spojen s SSA. A v okamžiku, kdy Státy ještě víc oslábnou, lze osud země ze všech stran obklopené vyznavači úplně jiného náboženství, kteří Izrael nenávidí až za hrob, celkem snadno předvídat. Vůbec bych touhle kartou neoperoval. Raději se modli, aby k tomu došlo co nejpozději, protože to bude brutální a rychlé. Bohužel.

      1. Z muslimských zemí, vlastní jaderné zbraně pravděpodobně jen Pákistán – a to ještě kdoví jestli.
        Nejsem si úplně jist, jestli je výroba a konstrukce v takovém bordelišti, jako je Pakošov, pravděpodobná.
        Naproti tomu Izraelci už vlastnictví těchto zbraní nikomu nevyvracejí. Celková úroveň a zbrojně-průmyslová vyspělost Izraele je evidentní už dlouhá léta, takže já pokládám za vysoce pravděpodobné, že Židé těchto zbraní mají mnohem víc, než si dokážeme domyslet.
        Podívejte se např. na Iron Dome. To byly původně Izraelci účelově a do místních podmínek upravené Patrioty, aby to dneska bylo něco zcela jiného, schopné zachytit (třebas i raketou za půl mega doláčů) i hračkový dron, co na město nese třeba tři kila nějaké sračky.
        Židé si vlastních lidí a jejich životů velmi váží – podívejte se např. na konstrukce Merkav. Tam je prakticky všechno podřízeno ochraně života posádek..
        Nebude to rychlé a nebude to brutální, z toho nemám strach.
        Jindy zdánlivě vymaštění arabáči, mají taky mozky. S rukama už je to horší – a právě tady má pracovitý i chytrý Žid kurevsky navrch.
        Jaké jsou výsledky oslepující, generační nenávisti, postavené cílevědomému budování, můžeme ostatně vidět téměř v přímém přenosu.

        1. Existuje jedno okřídlené lidové rčení, stokrát nic umořilo osla/vola. A to bude přesně to, na co Izrael dojede, pokud se jen trochu oslabí vazba s SSA. To bude žádný hromadný útok vyžadující užití jaderných zbraní. To bude tu něco, támhle zas něco jiné, tady atentát, onde teroristický čin atd. až do umdlení.

          1. Přežití Izraele garantovalo Rusko, ovšem jen v hranicích dle OSN z roku 1967. Jak to ale bude po nynější bombardovací genocidě v Gaze a válečných zločinech ve West Bank, je velká otázka.

            USA/Izrael jsou z hlediska věrchušky prakticky jedna a tatáž země: AIPAC a další izraelské sktruktury si v průběhu uplynulých 40+ let „zakoupily“ celý Fašington. Což ovšem neznamená, že se izraelská oligarchie (nejvíce miliardářů na počet obyvatel) nepřestěhuje do USA a nenechá samotný Izrael na pospas. Protože po tom, co vyváděli minulé roky a hlavně co dělají nyní, je existence Izraele, obklopeného 480 mega Arabů a Peršanů, celkově je 1,8 miliardy slimáků, poněkud nejasná…

            Jestli bude Izrael za 20 let existovat, bude to horší než vězení, než obležená pevnost. Byznys odtamtud uteče velice rychle, časem tam zůstanou jen ti chudáci které jinde nenalezli uplatnění a náboženští šílenci. Tento „war flight“ začal už před 5+ léty, kdy začalo být více patrné, k čemu to tam ti magoři ve vedení státu ženou…

            1. Znovu připomenu výsledek slepé nenávisti, postavené proti cílevědomému budování čehokoliv.
              Hnán slepou nenávistí k sousedovi, nepřemýšlejíc o ničem jiném, než o primitivní pomstě, rozbiju si držku a budu ji mít navrch popálenou. Od sousedem cílevědomě budované, ochranné bariéry s elektrikou, žiletkami a vším možným, co bude odpovídat mým předchozím útokům…

              1. Bohužel to není zdaleka tak „černobílé“. Je bez pochyb, že Palestinci jsou „zvláštní odrůda“, ale na jejich šlechtění k terorismu mají Izraelci/Židé za posledních 100 let lví podíl. Sami Izraelci na tom nejsou s nenávistí o mnoho lépe než Palestinci, pokud jsou tedy průzkumy veřejného mínění, kde 85% Izraelců plně schvaluje genocidu, pravdivé. A řekl bych – jak jsem tam léta jezdil – že jsou.

                Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. „Kdo si začal“ je sice už téměř jedno (byli to Židé, naprosto nezpochybnitelně), ale jaké to bude mít konce, je otázka. Určitě nic pěkného…

                Boj proti okupantovi je právo, ne terorismus, to je další věc. Ať už to Izraelci lakují na růžovo jak chtějí, tak genocidou v Gaze a válečnými zločiny ve West Bank to důkladně posrali, možná dokonce i prosrali…

              2. To jste přesně vystihl podstatu izraelského režimu za posledních 40 let.
                Cokoli Palestinci vybudovali, cílevědomě ničí izraelské bomby, tanky, buldozery a „osadnické“ hordy.
                Hnáni zběsilou nenávistí, potírají krvavě sebemenší projev odporu proti okupaci a genocidě.

          2. Je to možné, připouštím.
            Ale :
            Izraelci už to berou jako samozřejmou součást svých životů, to musíte přiznat i Vy.
            Už možná třetí generace v Izraeli to bere, že to tak prostě je a nedá se s tím nic dělat.
            Momentálně sledujeme, jak Izraelci postupně demilitarizují části, které dosud neměli pod plnou kontrolou – a to doslovně do hloubky. Prostředky i čas na to mají. Jediný problém, který to může celé zkomplikovat, vězí v civilistech, jako živých štítech.
            Doslovně z toho padá čelist, nakolik si arabáši cení životů vlastních lidí – a jak je tomu na druhé straně. Větší rozdíl si neumím představit ani teoreticky..
            Pokud budou ještě důslednější, než byli dosud a zamezí i tokům peněz pro teroristy, nebude žádné tu něco, támhle zase něco jiného.
            Znova připomínám, že jsou už zvyklí a berou to, jako samozřejmou součást svých životů.

        2. S těmi zbraněmi se pletete.

          Pakistán má skutečně slušný jaderný arzenál, potvrzený bez jakýchkoliv pochybností jejich jadernými testy. Pakoši jsou primární výrobce všeho potřebného: Pakistán těží a ohohacuje uran na zbraňovou kvalitu, vyrábí zbraňové plutonium, tritium, lithium6 deuterid; vlastní neutronová děla jako spouště primáru, vlastní spouštěcí elektroniku.

          Navíc roky provozovali takový ten „jaderný Conrad“ a vesele prodávali „jaderným kutilům“ technologie i hotové výrobky. Jejich jaderný vývoj platili hlavně Saudové, kteří mají svůj arzenál „předplacený“, kdoví jestli už dávno nemají saudské balistické rakety jaderné hlavice, spíše tedy někde ve skladech. Egypt a Turecko, o Íránu ani nemluvě, by mohli mít jaderné zbraně, kdykoliv si vzpomenou; pokud budou chtít, tak nejdéle do roka mohou uskutečnit pokusné výbuchy. Írán asi i dříve: jestli ne zítra, jistě pozítří.

          S „Iron Dome“ jste úplně vedle. S Patriotem nemá vůbec nic společného; je to systém na sestřelování levných slimáckých „samodomo“ raket krátkého doletu. Sice jim to konečně funguje, ale úspěch to není: protože cena antirakety Tamir je 50 tisíc dolarů – reálně dnes díky inflaci a zvýšeným nákladům přes 100 tisíc dolarů) – prakticky znemožňuje jeho reálné používání. Když slimácká raketa z vodovodní trubky vyjde na $300, no tak s antiraketami za $50+ tisíc moc štěstí neuděláte.

          Iron Dome je prostě typický produkt izraelského (USA/Západního) vojensko-průmyslového komplexu: není to pro válku, je to pro obohacení výrobce. Ve skutečném boji z důvodu nákladů nepoužitelné… protože nikdy nebude na skladě dost munice, nikdo takové čudo není schopný zaplatit.

          Situace dnes: rakety Tamir došly… slimáci musí počkat s odpalováním raketek, než Amíci/Izraelci zase pár stovek Tamirů vyrobí, pak může válka pokračovat – ale jak je vidět, moc se jim čekat nechce.

          O mnoho lépe podobné zadání vyřešili Rusové: jejich Pancir-1/2/S/M (všechny verze) používá super-jednoduché rakety v ceně pod $3000 (exportně je prodávají samozřejmě o něco dráže). Raketa je „úplně blbá“, nemá žádná čidla kromě laserového přibližovacího detonátoru. Obsahuje jenom radio-povelový příjimač, jednoduchá serva a impulsovou baterii; veškerá „inteligence“ je v odpalovacím vozidle. Raketa samotná nemá dokonce ani raketový motor: letí jen setrvačností, po odpálení a vynesení do směru cíle laciným urychlovacím neřízeným blokem.

          To je prostě udělané pro skutečné použití, pro opravdovou válku, ne jako Wunderwaffen „Iron Dome“, který je reálně naprosto k ničemu, tedy po prvních 24h války, když vystřílí všechny rakety ve skladech.

        3. Ohledně tanků Merkava máte ale pravdu. Motor to má vepředu před posádkou, která nastupuje do tanku zadními pancéřovými dveřmi. Tato ojedinělá koncepce – má také své nevýhody, proto to nikdo jiný nepoužívá – skutečně chrání posádku tanku o něco více, než klasická koncepce tanků s motorem vzadu a nástupem do vozidla přes věž (a poklop řidiče).

          Nejdále to s ochranou posádky dotáhli Rusové s T-14 „Armatou“, kde posádka sedí v korbě ve speciální pancéřové kapsli, kde přežije i úplně zničení tanku; jenže to má i velké nevýhody, jako třeba totální závislost na elektronice, kamerách a mechanismech automatického řízení věže a nabíjení kanonu a dalších zbraní. Proto to opatrní Rusové dosud do masové výroby nezavedli, asi 100 kousků intenzivně zkouší na bojišti v Ruině. Jak se to bude chovat v bojových podmínkách, v bahně a špatném počasí, jak se osvědčí kamery místo optických periskopů… to si předem nikdo soudný netroufá říci.

          Nicméně, izraelská koncepce ochrany vlastních lidí je „poněkud přehnaná“, v opravdové válce jsou oběti, s tím se nedá nic dělat. Je to vidět nyní v „dobývání Gazy“, kdy IDF narazila na větší ztráty, a těžko se s tím vyrovnávají…

      1. A nechavaji nepritele daleko za sebou..

        Mam dojem , ze se na tanky dnes utoci hlavne shora, aspon to porad vidim..
        Potom se strili pancerfaustama , kdyz tank jede kolem..Uz dlouho.
        Tedy do boku tanku, kdyz to nestihnou, tak zautoci ze zadu.
        Tank ma hlaven a kulomet na strileni pred sebou a strili na uplne vsecko pred nim ..
        Malokdo vylejza pred tank s umyslem tank zneskodnit. Obvykle se mu to nezdari.
        Motor bych proto dopredu tanku nedaval .To je blbost na prvni pohled.
        Takze nepritele pred tankem vidi vcas a muze , nepritele celkem dobre zneskodnit, muze . …Nepriteli je tak hure.
        Motor meli umistit v tanku aspon za sebou vzadu tanku a nebo aspon nad
        nad sebou ..Nebo tak.
        S pozdravem . Miru zdar. Zak ,P.Prucha . Trida 5 B.

        1. „Hou,hou hou, tudle rundu platim ja“, zpival matousek walda vo nas.
          Tu jeho taky neplatil , tu my sme taky zaplatili..Kazdou zacvakneme…

          ..Dodatek ; kdyz zminenej vpredu motorovej ,nejmodernejsi tank
          dorazi k nejaky pevnosti , muzou prece jen , na nej vocud strilet, na jeho
          predek, kde ma ten motor..
          Poskodi ten motor v predu a posadku to tak yntelygentne zachrani…..
          Tank ale, uz z fleku nevodjede.
          Kdyz vyleze zachranena posadka z tanku vsechny je taky vodbouchnou..
          Sou stada co vymejsleji novy zbrane a dalsi stada to schvalujou..
          Pak daji miliardy na jejich vyrobu..
          Nektery jiny tanky vodjely daleko, az do Berlina a bojovali s nima ve meste
          ,ale sou zastaraly..
          Jiny moderni tanky zase zadny filtry nepotrebujou a proto je musi mit.
          Tank na boj s nepritelem zadnej filtr nepotrebuje..
          Kvuli filtrum se jim musi vyrobit novy motory..
          Tank stoji pres deset melounu , jeden….Tudle rundu platim zase ….

    3. Kdybys nebyl poněkud více intelektuálně nesmělý – tím chci jemně říci, že jsi debil – tak bys možná věděl, že tanky v městském boji, tj. v „hustě urbanizovaných lokalitách“, jsou velice zranitelné.

      I když jde o nejmodernější Merkava IV, speciálně vyvíjené i pro tento druh konfliktu. Přesvědčili se o tom velice krutě všichni: němečtí náckové ve Stalingradu a dalších městech, Sověti při dobývání (nejen) Berlína, Amíci během války ve Vietnamu a Iráku, Rusové v Grozném… Nyní takovou lekci zažívají in-natura izraelské IDF v Gaze, i když předtím dostali „ochutnávku“ v Libanonu v roce 2006, dnes je to o mnoho horší.

      Tank v takovém prostředí nemůže použít své přednosti, jako výkonný kanon a palbu na větší vzdálenosti, a je ohrožen ze všech stran lehkými jednotkami protivníka s ručními protitankovými zbraněmi. Ani nejvyspělejší prostředky automatické „aktivní obrany“ proti raketám a levným RPG nepomohou – jako jsou izraelsko-americké Trophy nebo ruské systémy Aréna. Ty jsou navíc smrtelně nebezpečné pro vlastní ochrannou/doprovodnou pěchotu, takže v takových bojích zůstávají vypnuté.

      Dnešní pěchotní RPG zbraně s duálními hlavicemi probíjejí i hlavní čelní pancíře tanku: už 30+ let staré sovětské/ruské RPG-29 to uměly. Boční a zadní pancíře jsou mnohem slabší a tank zničí i lehčí RPG nebo dokonce kumulativní granáty. Horní strany tanků jsou nejslabší, a tak je nebezpečný zejména útok shora – což je důvodem, proč je lepší zničit před nasazením tanků všechny vyšší budovy v okolí. Moderní protitankové prostředky také útočí shora, a obrana je obtížná – proti EFP hlavicím raket či dronů (jako je třeba ruský Lancet-3, izdělije 53) jsou k ničemu i ty „stříšky“ a ERA přídavné pancéřování.

      Ani tyto speciálně pro „městský boj“ konstruované a dovybavené tanky, jako Merkava IV, Abrams M1A2 SEP2 nebo i speciální ruský „městský tank“ Terminátor neobstojí proti pěchotě s protitankovými zbraněmi.

      Tank ve městě, bez ochrany vlastní pěchotou, má bojovou životnost pár minut. Problém je, že doprovodná pěchota má v takovém konfliktu velké ztráty. Pro Západní armády, které ztrátám silně odvykly – jako izraelské IDF třeba – je takový boj dlouhodobě nemožný. Proto jde IDF ono „dobývání Gazy“ jako psovi pastva a brzy to nepochybně skončí, s prohlášením „Mission Accomplished“, Hamás prohlásí za zničený a bude po ptákách.

      Město může být plné léček a pastí; taková Gaza, kde Hamás má všude tunely, i 60+ metrů hluboko, je příkladem. Nedávno Izraelcům vyhodili do povětří celou tankovou rotu i s doprovodnou pěchotou v bojových vozidlech pěchoty a taktickým velícím štábem, přiznali 60+ mrtvých (muselo jich být cirka 300), hodně velkými náložemi v tunelech pod zemí. Takových neblahých událostí se během dobývání města stává opravdu hodně a nedá se proti tomu vůbec nic udělat.

      Odhadované ztráty ze skutečného dobytí Gazy, 30+ tisíc pěšáků a 500 tanků/BVP si Izraelci nemohou dovolit, ani personálně ani mediálně. PR to samozřejmě přelže a vyžehlí, žumpy budou slavit vítězství.

      1. V Gaze jde hlavně o to, že Hamás se chystal k městskému boji dlouhodobě a léta. Ve výše uvedeném případě zničení izraelských sil podzemním výbuchem velice silné nálože šlo prostě o to, že před lety se někdo zkušený podíval na 3D mapu města, zauvažoval kam asi postoupí IDF a kde je vhodný plácek, kde se shromáždí a opevní, kde si udělají předsunuté postavení. A tam Hamás zakopal/zabetonoval pod zem 20-30 tun TNT, prostě jeden vagón tritolu. S tím nejde nic moc dělat. BTW, podobně dostali čečenští slimáci staršího Kadyrova (otce toho nynějšího): už při stavbě stadionu zabetonovali do lóže pro papaláše několik tun plastické trhaviny…

        Kolik takových podobných „nadílek“ má Hamás v Gaze připravených, se teprve uvidí. Spíše tedy neuvidí, protože operace dobytí Gazy dosavadním způsobem bude pro obří ztráty IDF zrušena. Izraelské ozbrojené síly nemají dostatečný počet „masa“, aby si takové ztráty mohli dovolit, ani příslušné mobilizační zázemí. Navíc by tím ztratili léty budovanou auru „neporazitelnosti“, což by pro ně bylo přímo fatální: ve skutečnosti jsou totiž IDF – mimo několika špičkových letek ze vzdušných sil – třetiřadá blízkovýchodní armáda. Na místní arabáče to dlouhá léta stačilo, ale ty doby jsou dávno pryč…

        1. Nevyhoda tanku jsou napr. prazdny flasky vod vodky a nebo vod piva ,
          to je jedno, hodi se to z vokna dolu na tank , jako Molotov koktejl.
          Sem s necim podobnym pomahal jednou na Vinohradech , ale dodnes nemuzu uverit , ze tank , celej zeleznej tank hori uplne a daleko lepsi a daleko rychlejc ,
          chytne po zapaleni , nez kupa slamy.
          Po vysvetleni stejne neverim..
          Nejlip se tank pouzije v boji , kdyz se cely mesto nejdriv zboura ,
          aby nezustala cihla na cihle a pak tanky mesto snadno dobydou a zvitezi,
          mozna.

          1. Na Vinohradech tys mohl vidět leda hovno, nebyls na světě a tvoji pozdější zploditelé byli děcky. Viděls pár fotek na internetu a už jsi účastníkem – takových tu je…
            Molotov může na tank fungovat jedině tehdy, pokud se mu předtím krumpáčem prorazí přídavná nádrž, nebo urazí trubka od ní. Jinak na tanku to tlustý železo fakt nehoří a nezapálíš tím ani pojezdová kola. To všecko ses v ústavní škole nemohl dovědět, nepobral bys to a stejně by to bylo k hovnu. Nenaučili tě ani gramatiku, diakritiku ani interpunkci – ani pořádně česky, proto sem furt píšeš zmatlaniny jako echt debil.
            Nech ten počítač na hraní zase někomu jinému, tady jsi otravnej jak hemeroid.

            1. Sem to popsal detailne ve spisku Osmasedesatnici, je to na,
              Bez vydavatele, utek sem z prace a byl sem to ja, kterej vylez s tou pozarnickou sekerkou z Vinohradskyho cinzaku ,jinak tam byla lopatka , bedna s piskem a myslim hadice ,ty se mi nehodily.
              Sekerku mi vyrvali z ruky , na ty sudy, co mel kazdej tank na zadi.
              Zadny pridavny nadrze ,dva 44galonu vobyc sudy. A.
              Let mi bylo 23.
              Divim se , ….Ze se tady unavuju s imbecilem..
              Molotov koktail se to nazyva , ze to pouzivali masove rusove , prave na tanky..To je zase vobecna informace..Nic tajnyho.

  25. Oligopoly. Co s tím? Marx měl nějaká doporučení i se podle nich nějaký čas jelo, ale ukázalo se, že to má chyby a tudy cesta nevede.
    Vidlák navrhuje byrokratické řešení. Mě se to moc nelíbí. Obtížně realizovatelné, nabouratelné, těžkopádné, kdo ví, zda účinné.
    Účinné by bylo rozbít kartel řetězců, dostat tam konkurenci. Jak? Toť otázka. Řešení je v tomto případě není méně trhu, ale více trhu.

    1. Dlouhodobě se traduje, že 1/3 potravin se vyhodí. Tak tu 1/3 zkrátka nekupovat. Hlavně nekupovat nic německého, vybírat jen domácí věci.

          1. Souhlas – už dlouho se snažím takto si počínat. A neodrazuje mne skutečnost, že se to bohužel netýká celého sortimentu …

      1. Navíc plno lidí má BMI nad 25. Omezit přežírání, mlsání a chlast. Věnovat se domácímu zemědělství. V hypotečních ghettech vyklučit tůje a rododendrony a sadit brambory, řepu.

      2. Re: Ládik!!!

        Nemáš šanci. Než skončí na tvém stole flákota, ze které pak děláš tatarák, objede to půlku Ojropy. Ve finále tam pak Bába přilepí písmenka Kostelecké uzeniny a ty jásáš, jak jsi vyjebal se soudruhy a podpořil firmu, která daní v Čechistánu.
        Nic!
        Nikam!

      3. Kartel ,na rozdil vod potravin , se rozbije a taky vyhodi , ale ma to nevyhodu , za chvili ,
        je zpatky a este horsi. Sou s tim zkusenosti.

    2. Re: Admirál

      Jakékoli rozbíjení a přivádění dalších zlodějů je k hovnu.
      Jediné, co funguje, je znemožnění vyvádění nezdaněných tržeb do zahraničí a zdanění 100% nad určitou hranici zisku.
      Neboli vhození vidlí do systému smluv, které mají údajně zabraňovat dvojímu zdanění firem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *