aneb postřehy z cest po Čechistánu.
V minulých dnech jsem zaznamenal opět mírný vzruch v jinak relativně klidných vodách českého dopravního rybníčka. Což se tak nějak záhadně spojuje se schválením amerického finančního gigapaketu na boj proti Východní Despocii, odmítající se zdarma podělit o své nerostné bohatství se zbytkem světa – pardon – se zbytkem těch chudších miliardářů, kteří nejsou ochotni mávnout rukou nad příjmy Ivana z těžby ropy.
Na scéně, totiž na silnicích, se opět objevily trapné, hnusné a zcela blbé těžké zbraně, které už kdosi nepotřeboval, resp. lehce opotřeboval. Byly odváženy západním směrem, zajisté NIKOLI za účelem svého znovuzrození. I když na druhé straně je docela možné, že Ivan je ještě starší a ještě blbější, než onen zelený šrot, tudíž by na něj ty soc. prc. vehikly měly stačit. Takže statečný Vasil v roli obránce evropských hodnot je beze sporu schopen všechny ty Ivany z Donbassu vymáznout i s takovým zcela nevhodným šrotem.
Na parkovišti nacházejícím se pár kilometrů od bývalého státního podniku, který se zabýval kdysi a zbývá se dodnes opravami vojenské techniky, jsem mohl shlédnout, resp. dokonce i vyfotit strojek s poetickým označením.
Dědci – absolventi dvouleté služby v ČSLA zajisté zaberou na první pokus.
Ano, je to samohybná houfnice 2S1 Gvozdika – Karafiát.
I z fotek katastrofální kvality je možno zjistit, že předmětem opravy se mají stát krajní pojezdová kola, resp. hnací segment levé strany vozidla. Což je dobrý výchozí bod ke spekulacím o poškození vozidla nájezdem na minu.
Poslední fotečka pak zobrazuje přesun „fungl nových“ osmikolových podvozků zn. Tatra 815 s pancéřovanou sníženou kabinou.
Jelikož jsem si dal tu práci a sledoval je až na česko – slovenský hraniční přechod, můžeme spekulovat, jak moc vážně mínil pan Fico tvrzení, že ze Slovače na Ukrajinu žádná vojenská technika nepůjde, zejména pak v konsekvenci následujících skutečností:
1/ Slováci stále vyrábějí nástupkyně někdejšího československého samohybného děla ShKH-77, nazývaného DANA, a to v několika verzích
2/ Slováci rovněž umějí pouštět do světa raketové srandy, resp. variace na téma, známější laikům pod názvem Grad, resp. Vampire (převlečený sovětský RM-70)
3/ podvozky Tatra měly namontovány závěsy pro tahání přívěsu takového typu, který se užíval v SSSR a ten není kompatibilní se závěsy „zbytku světa“
4/ podvalníky, na nichž byly Tatry naloženy měly polské registrace
5/ tahače, které táhly polské podvalníky, byly registrovány na Ukrajině.
To jsou ale náhodičky…
Podle fotek chybí první pojezdové kolo a napínací kolo. Na minu určitě nenajel, vypadá to, že to upadlo vlivem času. Po výbuchu miny by těch pojezďáků chybělo víc a nebylo by co odšroubovávat, jak je to vidět na fotce, kde chybí napínací kolo. To by se jenom řezaly zbytky autogenem, aby nepřekážely při odsunu.
Re: JVC
Možná jste si nevšiml, ale mašina je zleva umytá tlakovou vodou. Takže už prošla „přijímačem“. A zdravý rozum velí při únavovém lomu poloosy vyměnit i druhou stranu, neboli protější kolo. Což nehrozilo, když tam byl nasazený pás plný hlíny. To ovšem na fotce vidět není, to je fakt.
Takže spíše než na únavový lom bych viděl nějaké poškození.
A kromě toho lze na levé straně rozpoznat i to, že zelená barva je docela fest opálená. Rozhodně více, než by byla opálená při upalování a demontáži poloosy.
RE. Targus. Targusi, jak vypadá tankový podvozek po najetí na protitankovou minu jsem viděl naživo a rozhodně to nevypadalo jako na fotkách. Únavový lom hřídele napínací kladky jsem zažil na BVP-1, upadla zrovna v té nejhlubší kaluži a trvalo mi tři hodiny než jsem ho vytáhl na pevnou zem, protože všechno jsme dělali (včetně rozpojení pásu) z korby BVP.
Re: JVC
Možná tomu nebudete věřit, ale změnily se i ty (proti)tankové miny.
Čímž vůbec nechci tvrdit, že jste blbééj úplně ganc. To ani náhodou. Prostě mi neštymuje ten opal barvy. Takto se hřídel „z auta pryč“ OPRAVDU nepálí.
Kdybych to měl pálit já, zbyde tam proužek max 5 cm široký, a to bych se za něco takového styděl…
Kromě toho bych vzhledem ke konstrukci samohybu a k fotečce dovolil predikovat, že hřídel se mění zvenku, tudíž autogen by mi sloužil leda tak k opečení párku na svačinu.
Ale je faktem, že na tankovém PROTE jsem nikdy nedělal…
RE. Targus
Máte pravdu, obojí se mění zvenku, protože vahadlo i hřídel napínacího kola jsou kliky, obojí uložené v kluzných ložiscích. Ve středu vahadla he otvor s vícehranem pro torzní tyč, která se ovšem montuje z druhé strany (kurevská práce, musíte sundat protější pojezďák, tj rozpojit pás a pomocí prodlužovacího přípravku trefit vícehran ve vahadle). Jednou v prostoru jsme měnili na tanku torzku, tank nám sjel s pásu, když máte rozpojené oba pásy ono to jaksi nejde zabrzdit. Vlivem terénu se nám tank potočil oproti pásu a museli jsme jeden pás rozčepovat na meší kusy, kterými jsme dokázali pohnout.
Hřídel napínací je dutý, aby nebyl tak těžký, na vnitřní straně ozubení, do kterého zapadá šnek, kterým se hřídel otáčí a tím se napíná pás. Že je vozidlo bez pásu je logické, protože bez napínacího kola je tam na dvě věci.
Re: JVC
Mně spíše šlo o to, že pás je na druhé straně. Pokud by mělo jít o opravu poruchy způsobené únavou matroše, měly by se z principu měnit OBĚ strany.
Jinak se podivuji, jak jste mohli rozpojit pásy na tanku a nemít tank zajištěný proti pohybu. Určitě jste měli lano a opodál jiný tank, anebo strom…, případně najet něčím podobně velkým na doraz…, já vím, ono se to kecá od kompu…
Mně taky zdrhnul návěs. A dokonce dvakrát, co si jen tak namátkou vzpomínám. Vlečka jenom jednou, když jsem ji odpojoval kvůli fušce.
Ale párkrát mi chtěla ujet celá souprava. To byla onačejší prdel, chytat rozjeté auto s vlekem.
Pánové, zajímavá debata. Pro někoho, kdo měl kliku, že nebyl u tankánů nebo bigošů, poutavé čtení.
Re: Jíra dvojka
Tak zásadní problém je, že Gvozdika sloužila u dělostřelců.
Což nemá s tankány a bigoši vůbec nic společného.
A větší opravy nedělaly ČTZ a RTZ, i když v tomto případě by to asi měly zvládnout, nýbrž PrOTe a PRC-meni (PrTZ).
Ale to neva, to časem poberete. Prostě „Potkali se u Kolína“, dva staří dědci – opraváři – strojaři.
RE. Targus
Chybička se někdy vloudí. Jednou jsem vagonoval nepojízdného Zila. Celou cestu jsem si připomínal, že musím zkontrolovat založení vagonu. Naštěstí to dopadlo dobře. Tatra tlačila Zil na vagon a když už tam byl, tak začala tlačit vagon. Řidič tatry zabrzdil, vagon pokračoval dál a Zil couval s vagonu. Naštěstí jeho řidič stačil zatáhnout ruční brzdu a vagon se zastavil. Pomalu jsme ho přitáhli k rampě a řádně založili.
Pro pana Lexe:
https://rg.ru/2023/12/27/rossijskie-drony-kamikadze-zaklevali-cheshskij-tank-tomash.html
Koukněte se, možná je to videjko o kterém jste se zmínil.
Bude Tank Tomáš vystaven ukropražákům na piedestalu jako býval Tank číslo 23?
A bude na něm místo rudé hvězdy trámový kříž jako na ostatních čs. zbraních darovaných Kyjevské juntě?
Umělce Černého na tank nepúšťat!
mno, průjezd po silnicích udržovaných za eruo lze jen těžko zakázat.
„…jak moc vážně mínil pan Fico tvrzení, že ze Slovače na Ukrajinu žádná vojenská technika nepůjde.“
Ne, Robert Fico neřekl, že ze Slovenska na Ukrajinu žádá vojenská technika nepůjde, Fico řekl /a nepochybně to současná slovenská vláda dodržuje/, že Slovensko jako STÁT nebude poskytovat Ukrajině žádné zbraně. Zcela zřetelně se vyjádřil, že – parafrázuji – jestliže zbraně a vojenský materiál budou Chochlům dodávat nestátní a soukromé subjekty, „это их дело“.
L.
PS
A ještě k diskusi u „Scylly a Charibdy“ – někdo tam vznesl dotaz, co je s tankem Tomáš, co se na něho Chochlům složili naši „entuziasti“.
Není pravda, jak tam zaznělo, že byl neprodleně zničen – stačí si zadat do vyhledávače „tank Tomáš“ a může se vidět. Nicméně minulý týden jsem viděl video – žel, už nevím na jakém webu to bylo /nebyl český/ a neuložil jsem si to – na němž podle popisku mělo jít o jeho „uničtoženie“ takovou tou střelou vzduch – země. Na zemi zlomený na půl, hlaveň v pozici, kterou my staří chlapi důvěrně známe z vlastních zkušeností z biologie.
Re: Lex
Vy normálně lžete.
Zbrojní materiál můžete exportovat POUZE s vývozním povolením.
Můžete klidně třeba i desetkrát hádat, kdo takové povolení SOUKROMÉ firmě uděluje.
Nelže, je to tak. Fico prohlásil, že soukromé firmy, které mají smlouvy s odběrateli, vyvážet mohou. Zřejmě ty firmy mají povolení od státu už delší dobu. Ale ze státních prostředků ani pušku. Otázka je jak dlouho budou mít povolení. Ale ono také jde o zaměstnanost v těchto firmách.
Re: kš
Samozřejmě, o peníze jde VŽDYCKY až v první řadě.
To by Fico musel být padlej na hlavu, kdyby zbrojovkám zakázal prodávat zbraně.
Nebudeš prodávat = nebudeš vyrábět = lidi přijdou o práci = nasereš voliče.
Tohle už jeden zkusil začátkem devadesátek , a dodnes mu tam nemůžou přijít na jméno.
Zase exportni urednik je taky clovek s minimalnim platem ,nakym zadarmo vod firmy dolarkem nepohrdne.
Z exportu zbrani i atomovych a jejich povolenicka , treba se v papirech najde zaznam ,
o vetsi dodavce toaletniho papiru..
Fico do nebes vynasenej a oslavovanej ,nasim slovakum zavidejicim akademikem ,
je zrejme zastancem, dodavani a zaroven nedodavani zbrani ukrovi.
A vsichni sou spokojeny..
Na voboji pak ma dukazy a ty roztridi a predlozi , podle toho kdo se bude ptat..
Kazdej rezim porusuje svoje vlastni zakony a narizeni , pac ma moc.
Sem se nedavno ptal co vlastne ten Fico udelal..Moc mluvi a to mne nedojima..
Vidíte, Targusi, za takové focení byste za komoušů šel bručet.
Měl byste chvalořečit Rakušana, že vás nezabásne.
Kdy bude nějaká povídka?
Za Čepičky se dokonce nesmělo fotit ani nádraží.
To věděl dobře major Terazky i vojín Kefalín.
L.
Ty cedule tam byly jeste v osmdesatkach.
A mě ještě někdy v zimě 95/96 pérovala na peróně v Popradě jakási penzionovaná železničářka, když jsem se přístrojem ZENIT chystal zachytit vjezd vlaku vedeného jakýmsi produktem Závodů V.I.Lenina v Plzni (asi loko ř. 150). Paní po mně štěkala, že „tu sa fotit nesmie“ a chtěla volat policii. Ale moravský šotouš si z toho nic nedělá… Vlak vjel do stanice, obrázok rušňa bol zachytený v aparáte a dámu jsem slušnou formou poslal tam, kam slunce nesvítí.
„Mezi jiným při mém křížovém výslechu udal, že umí fotografovat, a to nejraději nádraží. Aparát fotografický sice u něho nalezen nebyl, ale jest domněnka, že ho někde skrývá, a proto s sebou nenosí, aby odvrátil od sebe pozornost, čemuž nasvědčuje i jeho vlastní doznání, že by fotografoval, kdyby měl aparát u sebe.“
Nádraží se nesmělo fotit ani už za časů Švejka.
tak pockej, policie jeste ani nestacila udani od redaktoru forum24 zpracovat, dej tomu den dva.
Nejen za komoušů. Mně to stálo film,když se mi moc líbilo nádraží ověnčené vysokými horami u sousedů. A to prý jsem měla velké štěsí
FRe: hg
Vy jste se ale rozkecal.
Za komoušů by NIKDO nenechal stát na parkáči u suproše podval s Gvozdikou, to je asi ten nejzásadnější rozdíl.
Jestli by už někde něco stálo, tak zaručeně u hospody. A mladý voják by tam pořád dokola trénoval nasazování a snímání klínového řemene z alternátoru.
Za Komančů žádné suproše nebyly.
Jedině tedy stát před Jednotou. A ta provozovala i Pohostinství. 😁
Re: hg
Jestli chcete, 14. 6. bude 130. výročí karvinského průseru. Mám takový lehce hororový příběh. Už sice vyšel na ACZ, ale mám pocit, že jsem ho pak jsem ještě dopisoval, takže to má trochu posunutý konec. Musel bych se na to ale mrknout, jestli neplácám úplné pitomosti, je to už dávno.
Dnes dávají flastr za focení dopravní nehody.
Za focení nekryté techniky je pochvala, protože bdělí nepřítel trne hrůzou z jejího nasazení v bojích!
Tohle vidí orlí oko dřív než nejvyšší NATOista z Hradu. Ten si nevidí ani do huby. Stejně jako čučkáry.
Foceni se smi a zaroven zase nesmi..Ukazovali vobrazky velkyho nakladniho vlaku,
s velkejma zbranema na ostravskym nadrazi a psali ze vokolo sou asi naky italove..
Co viem, tak Fico nezakazuje export zbrani, zakazuje ich preplacat zo statneho rozpoctu. Sukromnici aj polostatne podniky mozu zbrane predavat, len si musia vybavit ich platbu
V tomto kontextu by mě zajímalo, čím chochli platí těm soukromníkům. Většina zbrojařů myslím neprovozuje charitu ala Tomáš, platí se předem, nebo na dřevo.
Zajímalo by mě, kde zbakrotovaný stát bez HDP, bere milióny a ve výsledku miliardy, na tenhle šrot.
Jen čistí sklady…od toho co nestačili socani prodat/ věnovat do afriky
Re: ema
Státní zbrojní a muniční sklady byly prázdné už před ukrajinským průserem.
Proč Vás zajímají platby chochlů? Oni něco platí?
predpokladam, ze sa to robilo tak, ze firmy nieco poslali na zaklade oficialneho prikazu statu a teda ten bol zodpovedny za platbu…..odkial si to potom ten vzal (ci z EU alebo od UAň, to bolo na nom. Teraz je tam moznost teoreticka, co mi napada, ze nieco ide cez nejake americke alebo europske spolocnosti, ale nie priamo cez slovensky stat a teda na jeho ucet
Vybavit si platbu je to nejjednodušší na světě. Stačí brnknout do Strakovky a vše je z peněz důchodců promptně zařízeno.
Re: Janka
Fico jasně řekl, že Slovensko zbraně na UA dodávat NEBUDE.
Kdyby chtěl svá slova dodržet, slovenská vláda by neudělovala vývozní povolení, které je nutné pro vývoz zbrojního materiálu.
Jinými slovy – vy jako majitel továrny na munici nemůžete bez papíru vystaveného slovenskou vládou vyvézt ani krabičku diabolek do vzduchovky (teď samozřejmě přeháním).
Co je vám na tom nejasného?
Kromě toho bych řekl, že stát má majetkové podíly ve všech slovenských zbrojovkách, ale to jsem si neověřoval, nemám k tomu důvod.
No já bych, že to chce čas. Co není může být. Akorát to chce čas. Takový SME t je něco,. UFF
Vono nikdy nic neni jak to z dalky az na Slovensko treba vypada. Nic se neji
tak horky jak se to uvari..Vod slova k cinum..
Rekl bych ,ze Fico nevladne totalne , ma hodne uradu a dneska prehnana vira v kazdy slovo politika je posetilosti..Myslim , ze vladne malo a vo to vic keca..
A kde je to jiny..
re: Ano
Souhlas. Kde to je jiný…