Tak nám hoří národní park nad Hřenskem. Ne že by to bylo poprvé. Jsou tam příkré pískovcové skály, půda je tam chudá, protože z pískovců je písek, pokud už tam nějaký humus je, tak ho drží pohromadě kořínky stromů… prostě suché místo. Voda tam sice padá z nebe docela slušně, ale prakticky hned zmizí v porézním podloží. Zapomněl jsem na něco? Takhle to tam vypadá, ne?
Je to samozřejmě moc hezké místo. České Švýcarsko. Skály, lesy, Pravčická brána, nádherné výhledy do kraje, turistický ruch, lidské osídlení řídké. Pár chalupářů, kteří vystihli ty krátké chvíle v dějinách, kdy se ochrana přírody nebrala tak přísně. A pár historických osad či provozních budov místních dřevařů.
Já dneska nechci psát o premiérovi, jak tam přijel vysílat jasné signály a máváním rukou rozfoukával oheň. Nechci psát o Vítkovi Rakušanovi, který to tam přijel zachránit osobně. Nechci psát o nedostatku hasebních prostředků, nedostatku helikoptér, o náročném terénu ve kterém se víceméně nedá nic udělat. Tohle doplníte vy v diskusi. Můj dnešní článek je o tom, že když necháte přírodu, aby si poradila, tak ona si poradí. Když chcete, aby krajina byla jako ze života bez lidských zásahů, tak toho prostě dosáhnete. Ale nesmíte se divit, že příroda pracuje po svém.
Je to už nějaký čas, kdy jsem psal o tom samém, jen v Austrálii. Tam také měli oheň, který se vymkl kontrole a hořely celé vesnice. Dneska napíšu přesně to samé. Člověk nechal přírodu, aby si na suchém místě poradila sama se sebou. Příroda si poradila. Když někde rostou stromy, tak také padají. Když padají, tak na suchém místě vysychají. Když vysychají, tak je tam hromada hořlavého materiálu. A když je někde hořlavý materiál, tak prostě začne hořet. Na to nemusím být strážce klimatu Timmermans, aby mi to bylo jasné. Stačí trochu víc suché léto, nějaký ten turista s cigárem, jiskra vykřesaná ochranářským džípem na kamenité cestičce plné křemene, nebo také blesk, samovznícení… můžete si vybrat.
Tam nahoře nad Hřenskem je součástí přírody přesně to, co se tam teď děje. Oheň. Jak jinak si má příroda uklidit?
Fór je v tom, že příroda zapaluje ohně relativně často. Když je oheň přirozenou součástí krajiny, tak se celkem běžně opakuje. Jenže v tomto případě sice všichni chtěli přirozenou přírodu, ale zase ne tak přirozenou. Oheň byl už za hranou běžné součásti životního prostředí. A tak tam hasiči jezdili hasit. Dlouhá léta tam hasili, dlouhá léta se oheň nevymknul tak moc kontrole. Dlouhá léta ty helikoptéry s vakem na vodu oheň uhasily dřív, než stačil napáchat rozsáhlejší škody. A výsledek se brzy dostavil… Hasiči sice zabránili škodám na majetku, ale také se postarali, aby se v lese hromadilo dříví.
Žádného ekologa samozřejmě nenapadlo, že když nechceme oheň v přírodě, která se má chovat jako příroda, tak tam také musíme uklidit to palivo. To už ne. To se tam nechalo, protože jinak by to té divoké přírodě uškodilo že? K tomu ještě kůrovec, který tam stromy řádně probral a samozřejmě nikdo opět neřešil, že nejsme na Šumavě, kde to spíš shnije, než shoří.
Výsledek vidíte v přímém přenosu. Stačilo jedno delší období vysokých teplot bez deště a už je to tady. Hoří tam desetileté zásoby paliva, které nachystali hasiči předchozími úspěšnými zásahy a přidal se i kůrovec proti kterému se nezasahovalo. A najednou to není příroda, najednou je to katastrofa při které hoří domy.
A je to jako ze života. Příroda jede celý cyklus. Zrození lesa, růst, seschnutí, nahromadění paliva a oheň, který to vrátí na začátek.
Všimněte si prosím, že už byl nalezen obvyklý viník – klimatická změna. Přitom je to jako vždycky – buď necháte přírodu, která si to území osází sama a sama si na něm bude uklízet včetně ohně a smíříte se s jejím hospodařením… a nebo přijmete fakt, že jsou tam domy, budovy, civilní infrastruktura a nesmí se to vymknout z rukou. Když se to nesmí vymknout z rukou, tak se tam musí uklízet a dělat přesně to, co se dnešním mileniálním ekologům nelíbí.
Když si zaplníte barák bordelem, tak vám také lehne popelem mnohem snáz než uklizený byteček.
Je mi vlastně celkem jedno, jak se tam rozhodnou. Měla by to být otázka především pro místní lidi. Jestli chtějí národní park bez lidského zásahu a dokáží se smířit s tím, že to občas blafne a shoří i s jejich chalupou. Nebo jestli chtějí mít hajného, který bude chodit po lese a dávat práci dřevorubcům, kteří budou mít příplatek, aby byli ohleduplní na motýle.
Jsem si ale jistý jednou věcí – pokud se tam nebude uklízet, tak si příroda uklidí požárem. Je to suché místo. V bažinách si to příroda udělá jinak. A pokud se jí budou hasiči plést do práce při běžných a opakovaných požárech, tak holt jednoho dne bude v lesích tolik dříví, že to neuhasí ani všechny vrtulníky dodané na Ukrajinu.
Všechno si děláme sami a sice můžeme křičet o klimatické změně, ale ona je to mnohem víc vzdělanostní změna. V národním parku hoří především proto, že se na jeho provozu podílí nadkritické množství kreténů. Ostatně všude jinde je to totéž. Nehoří nám jen národní park. Hoří nám hospodářství, hoří nám zahraniční vztahy, hoří nám dodávky energií… hoří úplně všechno. A snaha to zachránit je asi tak stejná, jako snaha hasičů nad Hřenskem.
Všechny nás ale mohu uklidnit. Jednou to tam dohoří. Buď dojde palivo, nebo přijde pořádný déšť. To samé se stane i v naší zemičce. Buď prostě shoří všechno co tu máme, nebo přijde někdo zvenčí.
co se týká přírody tak ten požár požehnáním….a krajina tam bude biologicky bohatší a rozmanitější
Jestli jsi tam měl chalupu, tak se můžeš těšit na stanování.
Byla by pouze v případě, že by ta příroda tam existovala bez zásahů člověka předtím i potom. Realita je však jiná. Tyhle titulky o tom, že vlastně o nic nejde, teď letí mainstreamem jako vítr. Budí zdání hodnověrnosti, ale jejich účel je jasný, spřízněná média zahlazují podíl současné vlády na tomhle průšvihu. Znovu opakuji, co jsem psal už mnohokrát, stát se něco podobného za minulého režimu, tak se to srdceryvně připomíná dodnes, jak ti zlí gomunisti, a točí se o tom dokumenty.
Já si taky myslím, že už bylo načase vyměnit typ vegetace. Ministryně nejspíš shání sazeničky pro osázení nových plánovaných českých a moravských pouští mrazuvzdornými opunciemi.
To by byla přímo výhra z loterie.
Jeden čas býval v obchodech nopálový chléb, nevím, jestli se ještě vyrábí, plody některých druhů jsou jedlé, jen se prý musí odstranit trny, ty jsou sice také poživatelné, ale i hroši mají jen hroší kůži, ne jazyk.
Mičurina použít z jasného důvodu nemůžeme, ale mohl by ho zastoupit Lysenko, ten má správný původ.
u nás se to prodává a ani to není o moc dražší nez z mouky,na to,že se ten nopál pěstuje na úbočí hory Popocatepetl,nevedou tam silnice,takže domorodci to nosí dolů na zádech,pak to jede lodí sem a v Chocni v lékárně z toho upečou chleba.
Mrazuvzdorná opuncie u nás roste. Na přírodních stanovištích. Kdybyste měl čas, klidně vám ji ukážu!
😎
Dík!
Soused mrazuvzdorné opuncie pěstoval před lety na předzahrádce. A nevím jak dnes, ale před lety ji zkoušeli vysazovat na zpevnění povrchu svahů kolem silnic. Jak se to osvědčilo nevím.
Třeba to bude víceúčelové a dala by se z toho kromě chleba pálit tuzemská teqila. A krmit s tím velbloudi – český dopravní prostředek budoucnosti. A lahůdkové pouštní krysy.
A sušenými opunciemi vycpávat slamníky pro členy současné vlády.
„Vláda Petra Fialy bude v příštích měsících jednat s administrativou Joea Bidena o nákupu stíhaček F-35, které mohou změnit váhu Česka na bezpečnostní mapě světa. Zároveň se nad Atlantikem rodí nová obranná dohoda, jež ve finále umožní příchod amerických vojáků na české území. Ve vzduchu je také strategická spolupráce v jaderné energetice – severoamerický Westinghouse má zájem o výstavbu nových bloků v Dukovanech.“
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-cesko-strida-velvyslance-v-usa-novy-muz-nastoupi-v-zari-209743
Mě ani nenapadá žádnej smajlík.
Potřeboval bych dva: malej českej ohnutej a velkej americkej, co ho prcá do zadku…
Vím, jak s něma vyjebu – umřu…
Vidím to stejně…
Co se týče toho smajlíku, hned mě napadl legendární vtip: „Pepo, už jsi dal králíkům?“
nová forma kolonialismu
mně už se z těchto mocipánů dělá mdlo, co, proboha, ještě napáchají za škody???
k tomu bych jenom dodal, ze ten velkej americkej toho ceskyho ani moc nenuti. On se mu nastavuje sam.
Takovyhle podrztaskove nebyli ani komousi.
No, on nekdo tu americkou ekonomiku zachanit musi. Byli by blbi, kdyby se u jeste blbejsich nenapakovali.
Ta ekonomika nejde zachránit. Je postavena na tisku USD a následné směně těchto papírků za reálné hodnoty, zejména suroviny.
Zachránit znamená zpátky z větví na zem a hezky každý za své. Zachránit tu ekonomiku je něco jako vyrábět Adidas v USA bez dětské práce, za platy v USA, ale ponechat jejich cenu. Já myslím, že to nejde. Tato verze kapitalismu je založena na rabování slabších, z toho pramení jednak následná namyšlenost a nadřazenost a druhák relativní blahobyt.
Jo, v podstatě ti naši komouši čelili dilematu: „Neposlechnu-li, přijedou tanky“.
Ale oni to ti dnešní, při pohledu do světa a na vší tu zachráněnou demokracii a hodnoty), asi nemají moc jiné volby…
Co chcete zachraňovat? Podívejte se na spanilou jízdu Lavrova po afrických státech. Vítají ho skoro jako hlavu státu, kromě jednání s ministry zahraničních věcí ho všude přijali i prezidenti. A to nemáme informace, kdo z jeho doprovodu jedná s kým. A co se týká prohlášení, která vydává Lavrov po skončení návštěvy, tak z formulací mám pocit, že mluví generál po vítězném tažení, a ne obezřelý zkušený diplomat.
Vzpomněl jsem si na starý fousatý reálněsocialistický vtip.
Říká Polák Čechovi: Četl jsem v novinách, že vy, v československu vybudujete do pěti let komunismus.
A Čech: Cha cha! Mně to nevadí, já mám rakovinu.
Takto sa má ťažiť drevo, Číňania to vedia.
Chabarovský kraj.
https://m.vk.com/video-203253691_456240070?
Tuhle se tu někdo ptal , co je s na Ivanem Hoffmanem.
Tady je s ním rozhovor:
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Ivan-Hoffman-Zapad-upada-My-jsme-v-nem-posledni-Kdy-se-Havel-zmenil-Jak-to-dopadne-709516
Jo, má grády.
Ten zmetek má nejmíň, co kecat… Na současné situaci má nehynoucí podíl…
https://www.krajskelisty.cz/ustecky-kraj/27545-trautenbergove-vsech-zemi-proc-jste-se-museli-sejit-prave-v-cr-komentar-stepana-chaba.htm
*****
(…) Sucho bylo běžné. Žádné extrémní. V létě bývá vedro. Takové vedro by se nepodepsalo na NP České Švýcarsko nijak výrazně, kdyby vedení parku nerozhodlo, že naskočí na hipsterskou politiku bezzásahovosti. Neprobíhají ani extrémní výkyvy počasí navázané na změnu klimatu, jak tvrdí ministr Bartoš. V létě je teplo. V zimě zima. Celý požár je důsledek toho, že se o park náležitě nikdo nestaral a nechal tam schnout doslova palivové dříví na hromadě. A u toho se čekalo, kdy to chytne. A chytnout to zákonitě muselo. (…)
(…) Ale ono to bude mít své následky. V první řadě budou tamní strážci daleko víc nahánět trampy a lidi, kteří chtějí projít pískovce na vlastní pěst (což se dělo desítky let bez problémů). Teď proti takovým lidem bude mít vedení parku argumentační kladivo – zapálili jste celý les, nezodpovědní chuligáni. Druhým dopadem bude argumentační kladivo změny klimatu a extrémních změn počasí, jak se vyjádřil velectěný a z běžných letních třiceti stupňů Celsia k smrti vyplašený Ivan Bartoš. Neuvidí humpoláctví bezzásahovosti národního parku, které je faktickou příčinou, bude tvrdit, že je za tím extrémní výkyv počasí… kde, kde je, kdy proběhl? Nasněžilo uprostřed léta? Uhodily mrazy? Migrují k nám tučňáci? Nebo sloni? Kde je ten extrém? Vždyť bylo jen týden vedro. Jak se to tak v létě stává a lidé jsou z toho nadšení, protože můžou nafouknout motýlky a vyrazil polykat sinicemi zanesenou vodu v nedalekém rybníku. Jako už věky. Ale zároveň jsou z toho patřičně povinně vyděšení, protože je to strašlivý extrém, takové třicítky v létě. Strašlivý extrém. Bože, takový extrém. (…)
Tenkrát na Šumavě začala likvidace českých lesů blokádou kůrovcové kalamity.
Ekologisti se poutali ke stromům a vykřikovali heslo „Kůrovec je lékař lesa“
Je to součást zdebilnění našich elit.
Vyhulená dredatá hlava určuje hospodářský plán Státních a Vojenských lesů.
Teď už jsou lesy konečně vyléčený a ekologisti se můžou vrhnout na další náročný úkoly.
Souhlasím.
Teorie globálního oteplování nebyla nikdy vědecky jednoznačně doložena, někteří klimatologové upozorňují na periodicitu počasí s výkyvy.
Mě vždy uklidňovalo, když v rádiu hlásili rekordy teplot dle záznamů v Klementinu. A ejhle – takto teplo/zima už bylo. Nyní se již v rádiu omezili na komentáře o katastrofálním vedru, extrémním suchu a vysychání krajiny / tomu věřím, protože na tom proaktivně popracoval člověk, který svými zásahy brání zadržování vody v krajině/.
A zelení bezmozci se mohou přilepit ke stromům, k obrazům, k vozovce…
Proti kůrovci bojují v Němcích zónovým kácením s doplňováním odolných typů stromů novou výsadbou.
Údajně starý a osvědčený recept.
V Čechách to není dostatečně ekologické, tedy kůrovec ve svém důsledku způsobí katastrofální ztráty na neošetřeném lese , který padne celý , byť později. A pak jen můžeme sledovat kolony tahačů s dřevem, které jest prodáno do zahraničí. Levně.
To už tu teď je.
Včera jsem byl s rodinou na výletě v České Kamenici (asi 15km vzdušnou čarou od Hřenska, 11km od Mezné). Jak jsme po turistické cestě vlezli do lesa za Českou Kamenicí (vede tam městský turistický okruh kolem města), docela nevybíravě po nás vyjel zarostlý chlápek „máte voheň“. Říkám, ne nemám, nekouřím. Myslel jsem, že je to nějaký bezďák, co chce zapálit cigáro, a z něj vypadlo, že je z ochrany přírody a že dostal za úkol upozorňovat lidi, aby v lese nekouřili a nerozdělávali ohně. Takhle se tedy prezentuje CHKO Labské pískovce, v NP České Švýcarsko to nebude lepší
Takhle vypadá lesní porost v pralese Mionší, na pozadí je zalesněný beskydský hřeben od Skalky (vlevo) přes Velý Polom po Muřinkový vrch. Foceno v neděli z okna rozestavěné Kolářovy chaty na Slavíči.
http://imgway.cz/s/hk2O
Vlevo od Polomu vykukuje Velký Rozsutec (Malá Fatra).
Ládíku, byl jste na Bílém Kříži???
Malá a Velká Fatra a někdy i Nízké Tatry!
Vidláku, máte to celé špatně pojaté. Ministryně z božího dopuštění pro životní prostředí to odhalila:
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/kurovcove-drevo-neovlivnilo-rozsah-pozaru-na-decinsku-tvrdi-ministryne-hubackova-40404069#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.web.nexttoart&dop_req_id=v571MkIjbiI-202207261946&dop_id=40404069
Bavore,
kůrovcové dřevo a ministryně Hubáčková jsou nehořlavé materiály!
Potvrzuje jedenáct Janů Husů z deseti.
👍👍👍😂😂😂
Proto na to Vidláka upozorňuju
Já myslím, že bychom to hledání viníků měli uzavřít a liberálně demokraticky se shodnout, že tam Putin poslal Čepigu s Myškinem.
Přičemž zápalnou látkou byla směs novičoku s ricinem, které si dovezli v kufříku až na místo. Jejich fotky v plavkách z údajné dovolené v Českém Švýcarsku, ale ve skutečnosti z pečlivě naplánované diverzní akce, dodají Koudelkovic čučkaři v horizontu osmi let jako jasný důkaz.
Včetně usvědčujícího paragonu z nákupu krabičky sirek, který po osmi letech naleznou potápěči na na dně jejich oblíbeného brouzdaliště.
Potvrzuji, včera se opalovali na koupališti v České Kamenici. Nebo že by to byli naši bratři z Ukradiny? Každopádně byla slyšet ruština.
Myškin spolu s Čapigou použili k podpálení lesa v NP ruský zemní plyn, zbytky kteréhož je spolehlivé identifikovaly!!!
Konec monopolu obávané dvojice Č/M se blíží!
Podle zpráv z obvykle dobře dezinformovaných kruhů V.V. Putin rozhodl do roku 2030 zvýšit počet svých globálně působících agentů plných o sto procent.!
Tj. ze dvou na čtyři.
Ano. Přibudou k nim jejich čínští kolegové Ping a Pong.
Bavor
Ministryně Hubáčková dělala dřív na KRú JMK. Po nových volbách byla odejita na hodinu. Hádejte proč…😉
Když milujete, není co řešit!
Když natipuji – nevyhraji ale tohleto … co jsem tu psala ne tak dávno
https://vz.ru/news/2022/7/27/1169574.html?utm_campaign=vz&utm_medium=referral&utm_source=push
a jsou tam i jiné „zajímavosti“
Výsledek výměny na postu šéfa Roskosmosu, Borisov nahradil Rogozina.
Nadšení z výměny se projevilo i na frontě, kde dle vojenkorů se zlepšila jak kvalita, tak objem i rychlost informací, které dostávají ze satelitů.
Borisov už stihl předložit Putinovi, hlavní směry dalšího rozvoje.
OT: Jak vidí důstojník VSU sloužící mezi Chersonem a Nikolajevem ukrajinský útok v daném směru, zprostředkované Olesou Medvědjev(11 minut v ruštině)
https://www.youtube.com/watch?v=wcFnpIdnBtc&list=TLPQMjcwNzIwMjKoR95loKQhQw
Rychlé shrnutí:
– hovor o útoku na daném úseku není ničím podložený; realita je jiná
– protistrana je nyní převyšuje jak v lidech, tak technice (dělostřelectvo 1:10); probíhá rovnání fronty = místy ústup až o 10 km
– lidí málo, chybí až 40% osazenstva jednotky – trvale nebo dočasně; doplnění je často zdravotně nezpůsobilé – dorazil krátkozraký s 9 dioptriemi
– morálka mizerná neb téměř není rotace a po měsíci v zákopech vojáci hledají důvody, jak se dostat do týlu a nevrátit se zpět
– protistrana je ostřeluje, sice ne moc přesně, ale často; jsou dny, kdy nemohou vůbec vyjít z úkrytů; ztráty 5-10 lidí denně zranění a mrtví; ukrajinská strana jen zřídka odpovídá střelbou
– ruské UAV Orlan nad nimi visí a navádí střelbu pravidelně, ukrajinské PVO není schopné zasáhnout ; brání se tak, že mají pozorovatele s dobrým zrakem a sluchem a dalekohledem, protože pár minut po příletu Orlanu Rusové spustí dělostřeleckou střelbu
– šedá zóna je 800 m až 4 km, je to step, není kde se schovat
– útok je možný, ale potřebují získat převýšení v lidech i technice
OT z Telegramu:
Ve Francii byly kvůli horku odstaveny některé jaderné elektrárny. V důsledku abnormálních teplot se nádrže, z nichž byla odebírána voda k chlazení reaktorů, staly mělkými a reaktory se začaly přehřívat. Po odstavení reaktorů klesne množství jaderné energie vyrobené v zemi o 50 procent.
Co na to říct. Počasí je Putinovým spojencem. Protestující zemědělci jsou Putinovými spojenci. Vysokoenergetické domácí spotřebiče jsou Putinovým spojencem.
A jen schizofrenie je spojencem Evropy, která odmítá ruský plyn, uhlí a ropu.
Chtělo by to proti neposlušné přírodě nějaké sankce … třeba zabavit dešťové mraky 🙂 . To by jistě pomohlo 🙂 .
Bohajeho, nešilte!
Až nám Fiala zabaví dešťové mraky, určitě je daruje Ukrajině!
I vy jste Putinovým švábem, protože znevažujete naši zářivou přítomnost a budoucnost.
V tomhle se my ruští i my američtí švábi se shodneme lehce :
– Naše přítomnost září v Hřensku!
– O naší zářivé budoucnosti rozhodne počet retgenů. Ale naše ministerstvo zahraničí dělá co může, aby záření bylo dost pro každého z nás.
Pár miliardářů se prý svého zářivého přídělu rentgenů dokonce vzdá v náš prospěch – ve svých protiatomových krytech.
Ale to je výborné.
Z ruského švába se stanu českou světluškou!
Z toho ma napadol starý vtip s inzerátom:
Prodám chatu v Černobylu.
Zaručená samota.
Zn. Září.
Dotřetice všeho dobrého. Stejně jako dotřetice všeho zlého.
Časy jsou zlé.
Nyní hoří Hřensko a vypadá to, že hořet přestane až poté, co už nezbude nic hořlavého.
Další na řadě je náš více než století budovaný průmysl a spolu s ním naše životní úroveň. Jejich zničení už je zřejmě nevyhnutelné.
Co bude to třetí neštěstí?
Doktoři a inženýři z Afriky
Se spožděním a podhodnoceno, ale jiná data nejsou: https://data.unhcr.org/en/situations/mediterranean
Desítky tisíc mladých muslimů ze zemí kde není válka. Obohacení jak lusk. Akorát k práci se poněkud nemají, jazyk hostitele neumí a učit se nebudou. V hlavě verše z koránu a pocit nadřazenosti. Až vládám dojdou úplatky i na tyhle, bude “moc veselo”.
Jenže…
1) Ty kolem Hřenska hořící lesy NEJSOU žádná příroda. Jsou to normální hospodářské lesy s převažující smrkovou monokulturou.
2) Národní park NENÍ přírodní rezervace. Ochrana v NP spočívá v omezení nebo zákazu výstavby a v omezení až zákazu vjezdu vozidel vyjma obslužných. Plus v omezení vstupu do některých částí.
3) Kůrovec a dlouhotrvající sucho.
Odklizení kůrovcového dřeva znamená ještě rychlejší vyschnutí hrabanky do větší hloubky, což je ideální prostředí pro vznik a (zejména) podpovrchové šíření požáru.
Neodklizení sice zpomaluje vyschnutí hrabanky, ale zase udržuje brouka a je skvělým prostředím pro povrchový požár.
Sofiina volba…
1) ano, SM monokultura je špatně
2) záleží na správě parku, jak se k přírodě chová, většinou podle přidělených peněz.
3) kůrovec a sucho pomohly, ale nejsou hlavní příčinou.
Hlavní příčinou je, že po ekonomickém převratu v r 1989 se změnily toky peněz a způsob hospodaření v lesích. (nejen v lesích)
Dříve také byly kůrovcové kalamity a ty se zvládaly.
Proč?
Protože bývalé Lesní závody měli své kmenové zaměstnance a svojí techniku. (včetně koní)
V případě kalamity u jednoho lesního závodu se v jiných lesních závodech zastavila těžba a lidi s technikou se přesunuly do kalamitou postižené oblasti.
Tam zůstali do zpracování kalamity.
Také bylo více (2-3x) lesníků a počínající kalamita byla dříve rozpoznána.
V současné době, kdy je bohem zisk (Mamon), není ekonomické zpracovávat suché dřevo.
Dřevo napadené kůrovcem, pokud je zpracováno (a odvezeno na pilu) je možné zpeněžit jako kulatinu, tedy řezivo, jen pokud z něj ještě neopadává kůra.
Pokud už kůra opadala, popř. suché dřevo v lese stojí/ leží, je možné prodat ho jen jako palivo.
Tedy několikrát levněji.
To se nevyplatí a tak suché dřevo (kůrovec do suchého dřeva již nejde, protože se živí lýkem) zůstává v lese.
Další ,,úsporou“ je, že les který není vytěžený a suchý stojí, není nutné zalesňovat, tedy úspora peněz za zalesnění. Zákon říká, že každá holina se musí do dvou let zalesnit.
Kde není holina, ale les (byť suchý) nezalesňuje se.
Občane, máte pravdu v tom, že odklizením dřeva rychleji vysychá hrabanka.
Tam kde je suchá hrabanka a není les ovšem může hořet pouze pozemním, popř. podzemním požárem.
Ten je lépe zvládnutelný.
V Hřensku hoří les korunovým požárem.
Hrabanka, ani suchá či nesuchá nemá na brouka – kůrovce žádný vliv.
Kůrovec celý svůj životní cyklus žije pod kůrou stromů, v tomto případě smrků.
Pouze v období rojení, za účelem spáření, létá nad korunami smrků.
Takže hlavní příčinou je způsob hospodaření v lesích a přístup zodpovědných pracovníků.
Zatím to vypadá, že zodpovídat se nebudou, jen odpovídat na otázky novinářů, jak oni za nic nemohou.
No u nás na přeloučsku jsou lesy plné polámanych soušek. Také ideální podhoubí pro důkladný lesní požár který by letěl do šíře.
Občas si lesy objednají harvestor, vytěží nějaký pás (samozřejmě je zajímá především zdravé dřevo), zničí u toho lesní cesty ale jednotlivé soušky nikomu nestojí za námahu. Protože je u nás popadaného dřeva dlouhodobě dostatek, ani místní, kteří mají plné zahrady, nejsou v malotěžbě nijak aktivní. Drobní lupiči kradou jen v blízkosti přístupových cest. A tak je to tady souška na soušce.
Shodou okolností mi před 10 lety ukazoval bývalý malododavadel dřeva jak vypadá jeho les po požáru (dvakrát mu les zapálil hasič z Bohdanče). Protože měl uklizeno hořela jen hrabanka, zdravé stromy byly odspodu tak 30 cm očouzené ale jinak bez problému. Takže se dá říct, že viníkem požáru je především bordel v lese….
No a protože tady často probíráme Rusko, tak zmíním, že i oni měli stejný problém a řešili to asi před 2-3 roky. Putin vydal dekret, že to co ve státních lesích lehne větrem nebo uschnutím si může kdokoliv odvézt bez nějakých povolení atd ….. není to úplně blbý nápad. Nemám čas abych si sháněl nějaké povolení a těžbě se věnoval třeba celý víkend ale občas bych si nějakou tenčí soušku rád legálně odvezl.
Jo, souhlasím.
Byl jsem po ránu líný se rozepisovat.
Proschlé holiny v kopcovitém terénu, což ČSŠ je, navíc spláchne první přívalový déšť až na skálu. Čímž jednak vznikne bezva katastrofická povodňová vlna a „druhak“ na té obnažené skále HODNĚ dlouho nic neporoste.
Máme to tam pročundrovaný křížem krážem a tak vím, jak malá vrstva hrabanky na některých místech je a jak snadno odtéká s dešťovou vodou při silnějším dešti.
Proč se v lesích NP postupuje, jak postupuje?
V NP se jedná o lesy na extrémních stanovištích, takže zkušenosti odjinud, z normálních hospodářských lesů, jsou obtížně aplikovatelné.
Kvůli terénu je často nemožné nasadit techniku a případná těžba by tak vyšla v hluboce záporných číslech. Případné holiny na extrémních stanovištích, jsou pak téměř nezalesnitelné a co je zalesnitelné, tak pouze za obrovských nákladů.
Trochu podrobněji.
Uschlé, nepůvodní porosty smrků, o které se jedná, jsou hlavně (nebo velmi často) na exponovaných stanovištích. Smrkem už nezalesnitelné, v dnešních klimatických podmínkách. Ale nejen smrkem! Pokud uvažujeme pouze v mantinelech nákladů na těžbu a
zalesnění (v NP jsou i jiné priority). Díky terénu, se na většinu míst (troufám si tvrdit) nedostane technika a ta jsou pro klasickou těžbu prakticky nedostupná. Jak na náhorní planině, tak na svahy žlebů, dole neprůjezdných nejen pro techniku, ale obtížněji průchodných i pro turisty. Zbytek vyžaduje nasazení, nikoliv levné techniky, jako lanovky + vysoký podíl lidské práce, protože se jedná o strmé svahy. Kvalita dřeva kůrovcových souší, předtím navíc loupaných jeleny, je nevalná. Jedině na palivo.
Není žádný podnik, který by za těchto podmínek, těžbu obhájil z finančního hlediska! Lesy na extrémních stanovištích se proto často nechávají přirozenému vývoji.
Jak ukazují zkušenosti ( hodně ze Šumavy, ale odevšad, včetně Českého Švýcarska), stojící kůrovcové souše mírní klimatické extrémy pro nové semenáčky, hlavně sluneční svit a proudění vzduchu. Tozn. snižují výpar plochy a spotřebu vody u semenáčků. Což je dnes, díky průměrné delší denní době slunečního svitu a vyšších teplot, než dříve, pro obnovu lesa životně důležité.
Při běžné lesnické obnově na holinách, se uměle zalesňuje nějakou druhovou skladbou a pak se o sazenice následně pečuje, třeba vyžínáním, protože se osluněné plochy zatahují třeba třtinou, dusící sazenice a poškozuje je zvěř, tedy oplocenky a hlodavci, tedy aplikace jedů nebo pastí. V případě, stále častějšího neúspěchu se opakovaně zalesňuje. Stojí to zase nemalé prostředky.
Ve stojících kůrovcových porostech, se sníženými extrémy, oproti holině, probíhá obnova zadarmo a často v přirozené druhové skladbě. Napomáhá tomu i výskyt živých, stanovištně původních dřevin v kůrovcových porostech. Ty nikdy nejsou úplně suché. V porostech napadených kůrovcem v NP, můžeme běžně vidět až 1/3 stromů živých. Včetně přeživších smrků. Někde míň, někde víc. Těmto stromům hrozí poškození při případné plošné těžbě a náhlé, plné oslunění, mnoho z nich zlikviduje následně, spolehlivě buky.
Místní přirozená obnova má lepší druhovou skladbu, než původní porost a je ke klimatickým extrémům odolnější (druhové složení, kořenový systém), než umělá výsadba. Jakmile jsou tato místa obtížněji prostupná, zvěř je přestává poškozovat.
Ani zde by se tedy enormní náklady na opakované zalesnění, v těžce dostupném terénu na extrémních stanovištích, nedaly obhájit. Nehledě na to, že dostat tam ve významnějším množství třeba původní buk, který se na svých původních stanovištích, ve stojících kůrovcových porostech, zmlazuje masově (!), by bylo prakticky nemožné.
Je tu ještě třetí věc.
Odtěžením (a odklizením) kůrovcového dřeva,
dosáhneme plného osvitu plochy a zvýšení její teploty a tudíž i zvýšení mikrobiologické aktivity. = Mineralizace hrabanky a organické půdy pod ní. Její spláchnutí při deštích a pak konec. Na jinak totálně sterilním pískovci. Který zvětrává na sterilní písek. Ta vrstva nebo vrstvička půdy, se na mnoha místech tvořila tisíce let.
(Ve světle této možnosti se jeví, jinak důležitý fakt, že na téměř totálně sterilním pískovci, jsou odumřelé smrky současně jediné dostupné zásobárny skrovných živin, které průběžně s jejich rozkladem přecházejí do biomasy nového porostu a které tam velkoplošné jinak nedostaneme!, poněkud nevýznamným…)
Příroda si poradí. Jde o nás, jestli máme tolik času.
To, co udělá holoseč na exponovaných prudších svazích, v našich podmínkách hlavně směrem k jihu, je známá věc. Teplo, zrychlený rozklad, mineralizace půdy a následně splach. Krásně je to vidět třeba ve Východních a Transylvánských Karpatech. I na pár místech v našich Beskydech.
Ještě před pár set lety mnohde zelené, saharské Tassili, i po odlesnění, vypadá úchvatně. Ale jen málokdo by tam chtěl trvale žít.
V těchto případech, pokud přijdete o vrstvu půdy, přijdete o všechno.
Pak budou úvahy o nákladech na nějaké zalesnění nebo těžbu, irelevantní…
PS:
Přístup správy NP je, za daných podmínek, jediný možný. Finančně i, co se týče limitu místních přírodních podmínek.
Alternativou je plošné odlesnění, protože, jak vyplývá z toho výše, umělá obnova tamních lesů, je
finančně nezvládnutelná a i s neomezenými financemi by měla své přírodní limity.
Plošné odlesnění by nasnásledovala změna místního klimatu. Uvnitř ve žlebech a nahoře. Něco jako u údolí palem na Krétě. Odrazilo by se to na turistickém uchu, nehledě na to, že pro místní by to bylo několik měsíců v roce, peklo.
Pokud uvažujeme o protipožárních opatřeních, není to věc NP.
Je to věc lidí tam žijících, tamních obcí. Je to věc místní.
Pokud by chtěli vyčistit pozemky ve vlastnictví obce, jejich občanů nebo pozemky přiléhající a na lesních pozemcích zajistit nějaký porost, kde se oheň nešíří snadno ( dnešní požár je věc smrkových porostů, korunový požár bukového lesa prakticky neznáme), potřebují vyjádření parku, ale těžko jim bude někdo bránit.
Tyto obce žijí z NP. Jsou enormně bohaté (!!!) z turistického ruchu. Hlavně z Německa. Ubytování, průvodci, atrakce, hospody, obchody, včetně duty free obchodů.
Nemají problém s financováním obdobných záležitostí. Případně místních hasičů, nějaké strážní služby. Jen mít zájem a pustit chlup.
V tom by, případně, mohl pomoci i stát. Ale ten současný, vedený pátou kolonou, nepomůže. Má jiné priority. Naši elektřinu levně Němcům. Za Ukáčka bez výběru 50 miliard Kč ročně. Minimálně. Snad už za přes 5 miliard Kč gratis, válčíme na UA s Ruskem, podle plánů Rand Corporation, do posledního Ukrajince…
Tohle jste měl poslat jako samostatný článek.
Ale i tak děkuji.
fotky od Pravčické brány před požárem
https://mapy.cz/turisticka?x=14.2813138&y=50.8839440&z=18&source=base&id=2325284&ds=1&gallery=1&sourcep=foto&idp=4412661
https://mapy.cz/turisticka?x=14.2878718&y=50.8829845&z=16&source=base&id=2119881&ds=2&gallery=1&sourcep=foto&idp=3634543
https://mapy.cz/turisticka?x=14.2685230&y=50.8673620&z=14&source=base&id=1898815&gallery=1&sourcep=foto&idp=3700724
Na 1. fotce přímo odlesněná Pravčická brána (proto nehořela, kolem nemělo co hořet), na druhé fotce je to hlavní údolí kudy jde požár – za těmi skalami a na poslední je fotka z Janovské rozhledny na to udolí plné uschlých kůrovcových smrků.
Opravdu si myslíte, že to správa NP zvládá?
Jak vyplývá z mého textu, pokud jste ho četl, NENÍ to v kompetenci NP…
Pozemky, co hoří, jsou ve vlastnictví státu, příslušnost hospodařit s majetkem státu má Správa NP České Švýcarsko se sídlem v Krásné Lípě. Takže je to v kompetenci NP. Obce to nemohou nijak ovlivnit. Jak je vidět z fotky č.1, je správa NP schopna si poradit s odlesněním prudkých svahů pod Pravčickou bránou (asi tam byly zdravé stromy, které se ještě daly prodat) a naopak nejsou schopni odstranit kůrovcové dřevo z relativně dobře dostupných ploch po obou stranách silnice Hřensko-Mezná. Když ochránci propagují návrat k přírodě, nevím, proč by ve vlastnictví NP nemohlo být několik tažných koní pro přibližování dřeva (dříve se také používaly lanovky) a mezi zaměstnanci by mohlo být pár dřevorubců s motorovými pilami.
Jsem momentálně na Vysočině.
Ten zmar díky kůrovci je děsivý. Vedle les který uschl v loňském roce teprve letos před měsícem vytěžili. Dál se neděje nic. Hromady suchého dřeva, hluboké koleje po hervestoru. Není možno ani pěší přechod přes bývalý les.Kvůli nedostatku stromků je možné osazení až do pěti let.
Kdyby se hospodařilo tak jako za komunistů nikdy by k takové katastrofě nedošlo.Sofina volba by nemusela přijít na řadu.
Částečně souhlas.
Jen za Komančů nebyly takové letní klimatické extrémy, jako dnes.
Např., dnes by ani Komanči nezalesnili Krušné hory.
Faktem je, že dnešní režim by nezalesnil Krušné hory ani s podmínkami, jaké tam byly za Komančů. Nebyl by vůbec schopen něco takového zorganizovat.
Utratil by miliardy za studie, malé domů svým. Pak by to zadal „svým“ zprivatizovaným firmám. Za značně nevýhodných podmínek pro stát. Firmy by utekly od nedokončené práce a stát, díky pro něj nevýhodným smlouvám, ojebaly…
Něco podobného je i tady na severu Čech. Kousek nad Českou Kamenicí je křižovatka a na ní bývalá hájovna Křížový Buk. Už podle názvu je jasné, že tu budou bukové porosty (samozřejmě taky nějaké smrky). Vede tudy linie prvorepublikového opevnění (což je moje hobby), tak jsem se tam byl po letech znovu podívat. V lese to vypadá přesně, jak to popisujete, jen s tím rozdílem, že při odstraňování smrků z kůrovcové kalamity byly pokáceny i buky, co tu rostly (asi byly taky napadené kůrovcem, je to pěkná mrcha).
zdroj: První zprávy
Petr Fiala, premiér ČR
26. července 2022 – 10:30
„Neříkejme tomu napětí ve společnosti, ale spíše obavy lidí, nejistota co bude, zda si dokáží poradit s těmi všemi nároky, zdražování cen energií , zdražování potravin, ale i to co musela naše vláda intenzivně řešit , aby energií bylo dost…, ale myslím, že lidé vnímají co děláme, a já se opravdu nesetkávám s nějakými negativními nebo vyhrocenými reakcemi….,“reagoval Petr Fiala v pořadu CNN Prima News.
…
ptám se, kde toho mamlase drží, co mu přidávají do stravy…
Drží ho americká ambasáda a do stravy mu nedávají nic – jen mu slibují, že když to bude dělat dobře bude stejný jako oni a vezmou ho mezi sebe … mezi ctihodné a vážené kluky.
Třeba i v Kongresu by mu povolili chvilku si zařečňovat. To by byl jistě vrchol všech jeho životních snah a kariéry.
jo jo lidi vnímajííííí
Za ty roky lesního drancování znám u lesáků jen těžbu. Že od minulého hoření zbylo po hasičích nějaké dřevo, o to se měli postarat úklidem lesní hospodáři; nebyla to vina hasičů. A jen tak mimochodem, pamatuje někdo stahování dřeva koňmi? Já to viděl těsně po převratu. Tady jde jen o kvantitu, na les se sere.
Co však byla další syčárna, tak že Rakušan na místě zásahu oznámil, že hasičům a spol. zvedne vláda o 10% tarifové platy. To vykulený hovado, bílej kůň zlodějů, si dělá předvolební kampaň na místě neštěstí. Tak snad už je to naposledy.
o nic jiného než o těžbu nejde…..stahovat dřevo za pomocí koní jsi mohl vidět i za socíku….a co je ten němčinář zač vidí celý národ….neschopný ale všehoschopný
cca. v 1993 k nám do obchodu na Vinohradech prišiel chlapík – podnikateľ kúpiť Harley Davidson svojmu synovi k osemnástinám. Cena tak od 600 tisíc do miliónu. Ťažil a predával drevo. Ruky sa mu klepali ako psovi gule.
Jenže většina hasičů, co tam zasahuje, jsou SDH z celého širokého okolí, včetně německých jednotek a ty dostanou kulový, jsou to dobrovolníci a novější techniku dostanou od profíků až ti dostanou lepší.
Hlavně, že budou prachy na F-35 a CV-90.
A opozice trapně mlčí, ani se neptá, proč tam nelítají armádní Mi-17/171 (kde jsou?) a kam se poděl zbytek Sokolů, který jsme s velkou slávou kdysi vyměnili s Poláky za Migy-29. Taky nikdo nikomu neomlacuje o hlavu, jaký byl důvod pro zrušení záchranných praporů AČR.
Když jsem byl malej a dělali se paseky, směli jsme si odvézt dřevo co zůstalo zadarmo s tím že paseku musíme vyčistit celou…I od oklestěných větví atd…
Jo tenkrát byly lesy vyčištěný (aspoň u nás ve středních čechách)…..
Jedna z mých babiček byla velmi chudá, ale o to víc hrdá. Celá 60. a 70. létá vytápěla svou chaloupku na Vysočině nasbíraným klestím. Se svým malým vozíkem vyrážela do lesa téměř každý den.
Hroubí si můžete odvézt z hospodářského lesa i nyní. Za hroubí se považují větve nebo špičky stromů s průměrem do 5 cm ležící na zemi. Vyčkejme na zimu, kdy nebude dostatek plynu, a paseky budou také uklizené.
Hroubí, tedy to, co je hrubé – silné odvézt nemůžeme.
Odvážet můžeme nehroubí, tedy dřevo do max. 7 cm (počítáno s kůrou).
Dřevo musí ležet na zemi (nelámat suché větve) a být starší jednoho roku.
Počítáno bez kůry, 7 cm na širším konci. O stáří v zákoně nic není…
Říkávam: štěpka, ležící na zemi, je nehroubí. 🙃
Mně vždy příjde podezřelé, když se něco stane a hned se ohlásí viník. V tomto případě turisté – nezodpovědní.
A začalo hořet na více místech najednou.
Co to v současné době udělá s cenou palivového dříví?
Nechci nic sugerovat.
Ale vlastně sugeruji.
Vidláku, palec nahoru!
Krásně popisujete stav, který panuje, jak dlouhodobě pozoruji, na Šumavě a důsledky, které se přirozeně dříve či později prostě musí dostavit.
Když byl můj syn menší, vodíval jsem ho na Šumavě do míst, kde ležely u cesty poražené odkůřené bílé kmeny stromu a říkal mu, „dobře se podívej, tady vidíš aplikovanou lidskou pitomost dotaženou do praxe“.
O zpětné vazbě:
Žádný systém, ať přírodní nebo vymyšlený člověkem, nemůže dobře fungovat bez zpětných vazeb. K čemu by byl eBay bez hodnocení prodejců?
Když Vlk zrušil na svém blogu komentáře, přišel o zpětnou vazbu a jeho blog ztratil smysl.
Když Vidlák zrušil na svém blogu slepice, ač komentáře ponechal, přišel o podstatnou část zpětné vazby a jeho blog ztratil potenciál, udržitelnost a částečně i smysl.
Vidlák už nemusí přemýšlet nad tím, jak jeho čtenáři hodnotí jeho sdělení.
Slepice bych neprecenoval.
Obcas tam byly nalety od tech jedine spravnych, a behem pul hodiny tam bylo pak more jednoslepic. To asi kdyz meli ve skole elfove prestavku.
Slepice byly stylové … pokud obrázky jsou k dispozici, určitě by šly použít i na wordpressu.
u Vidlaka slepice stale funguju, prave som pozeral
treba poziadat Zakladatela ze chceme slepice aj tu
—
u Vlka komentare a diskusia naozaj chyba, ale aspon odpoveda na maily a cita ich
S vlkem jsem zažil ještě jeden zádrhel, ale třeba to bylo ojedinělé:
Mail jsem odeslal a čtyřikrát se vrátil jako nedoručitelný, teprve popáté došel.
Chtělo by to kouknout do toho vráceného mailu, tedy co napsal server. V 99 % případů je chyba u odesílatele.
Ty slépky tam stále jsou, také se tam komentuje, jak se to ostatně odráží i v článku.
Ale jako že bych byla vděčná za pravidelnou jednoslépku? Je mi ukradená, na mozek mi z toho nekape.
Jo, Kolemjdoucí se nezapře… 🙂
Vlkův blog ztratil smysl, Vidlákův blog bez slepic ztratil smysl… tož musíte chodit jinam.
Hrál kdosi na hoboj, a hrál již kolik dní,
hrál vždycky navečer touž píseň mollovou
a ani nerozžal si oheň pobřežní,
neb všecky ohně prý tu zhasnou, uplovou.
Hrál dlouze na hoboj, v tmách na pobřeží, v tmách,
na plochém pobřeží, kde nikdo nepřistál:
Hrál pro svou Lhostejnost, či hrál spíš pro svůj Strach?
Byl tichý Pastevec, či vyděděný Král?
Hrál smutně na hoboj. Vzduch zhluboka se chvěl
pod písní váhavou a jemnou, mollovou…
A od vod teskně zpět mu hoboj vlhkem zněl:
Jsou ohně marny, jsou, vždy zhasnou, uplovou.
(Karel Hlaváček)
—
Z toho je vidět, že smysl ztrácí úplně všechno, a odjakživa! – Jinými slovy: všechno je na hovno, jen včely jsou na med. Ale ten je taky na hoboj. Eh, totiž – na hovno, chtěl jsem říci.
Vlk to tam zrušil záměrně, aby mu nikdo nemohl jednoduše vytknout, jak zoufale si občas plácá játra…
Pán z Višně psal, že letí do Kyrgyzstánu. Něco mi říká, že zrovna leze na Chan Tengri. Tak mu přeju hodně zdaru.
Když si splete směr, skončí v Číně nebo Kazachstánu místo Kyrgyzstánu. Když se splete Ládik, doběhne na Slovensko či do Polska? A běží za nebo před medvědem – mišem? 🙂
V roce 2013 se na Chan Tengri neblaze proslavil mladý polský horolezec Artur Kozlowski (24 let), který nedodržoval bezpečnostní a morální zásady vysokohorských výstupů. Naposledy byl spatřen na konci července 2013 v C3 ve stanu, který patřil jedné české expedici. Do dnes nebylo jeho tělo nalezeno.
https://www.vrcholovka.cz/vrchol/5722-chan-tengri/
To není tak jisté.
50 km odsud byl pozorován mladý yetti, hrající si s něčí lebkou…🙊
Podvěšené bambi vaky
nejsou jenom spása
je to výron jak z kloaky
tedy žádná krása.
Doprdelepráce
kde se stala chyba?
ponořil se krátce
uvízla v něm ryba.
Chudák úhoř
smrt ho líbá..
kdyby Tluchor
nebo Dyba…
Když jsem teď v té Indii, tak jednu indickou poznámku.
Jedním z nejhroznějších indických božstev je Bohyně Durga, zvaná též Kálí. (Ráčej si povšimnout nenáhodné shody s mým jménem – moje máti měla s sebou v porodnici Thákura – opět prokletí intelektualismu…) Durga – Kálí je lítá bojovnice a ničitelka nadaná nekonečnou energií. Je to ale zvláštní ničení, neboť popsat tuto sílu plně, je možno o ni říci, že to je bohyně KONSTRUKTIVNÍHO ZMARU. Aby mohlo přijít něco nového staré musí být zničeno: a to zařídí coby manželka nejvyššího boha Šivy právě Durga. Její energie, soustředěná především na ničení zlých démonů (v našem případě bordel v lese, že ano..) je označována jako veškeré bohatství a síla stvoření celého vesmíru. Kálí rozpoutává svůj božský hněv proti bezbožným za osvobození utlačovaných a vede ke zničení, aby posílila stvoření. (Pravila Britannica). Durga je viděna jako mateřská postava a často zobrazována jako krásná žena, jezdící na lvu nebo tygrovi, s mnoha pažemi, z nichž každá nese zbraň, porážející démony.
Dlužno říci, že v souvislosti s politickou situací nejen v Evropě a ČR jsem na Kálí, svou patronku, mnohokrát pomyslela. V evropské kultuře bychom mohli pro podobný úkol – konstruktivně zmařit a vyčistit – připomenout Hérakla a jeho vyčištění Augiášova chléva, ale to je doopravdy jenom nepatrný aspekt mocné bohyně Kálí. Myslím, že tohle je bohyně, kterou v Evropě nutně potřebujeme a možná by bylo fajn ji oslavit ve dnech jejího svátku. Ten svátek se jmenuje Navarátrí a začíná o novoluní v lunárním měsíci trvajícím od poloviny září do poloviny října, svátek vrcholí devátého dne. Desátý den je také nazýván vidžaja (vítězství) dasami (deset). Letos Navratri 2022 začíná 26. září a končí oslavou Vidžaja Dasami dne 5. října. To už, řekla bych, bude dohořeno. A taky se nám to skoro kryje se senátními volbami, kdy první kolo se koná 23. a 24. září 2022 a 30. září a 1. října 2022 se koná druhé kolo. Dobrá inspirace na to, kde koho vymést. 5. 10. bychom mohli oslavovat porážku první části démonů.
Kálí Gandaki sjížděl za dřevních časú (v době sjíždění Dudh Kosi) pan Bobák na kajaku. A ten mi zapomněl zaplatit za projekt. Stejně jako Dita Pepe, nositelka Magnesie Litery. Tak si vždycky říkám, že na mě kálí.
Našel jsem to: https://www.patriotmagazin.cz/zapomenute-vypravy-tragedie-na-expedici-kali-gandaki-1988
Já jsem Slovan a zdá se, že jsme měli božstvo ničitele taky.
Jen to byl on a ne ona.
Buď Stribog na východě nebo Černobog na západě.
Bohyni jsme měli doloženu jen jednu a byla hodná, Matka života. Takové dávám přednost! 🙂🌈
Jmenovala se Mokoš nebo Mokša a možná ji západní Slované nazývali Živa.
Krutejsi zivotni podminky /az nelidsky/,na indickym kontinentu, si asi vyzadaly krutejsi bozstvo. Z duvodu respektu. Mirnejsi bozstva by se asi neujali.
Velmi dobre , zajimavy , taky co vsecko my v ty Evrope potrebujeme a zase nepotrebujeme..
V souvislosti , taky pozoruhodne pouzivanej , reckej vyraz, hubris.
Stary rekove taky postrehli z prakticky psychologie, nebo co a co zbejva…
Vyznamy /ze slovniku/ : –Chorobna,premrstena pycha.
-Chorobna aspirace /ambition/,vedouci totalni, zaslepene bezohlednosti do tragedie. Nikam jinam.
Je zajimavy ,jak vsichni nevi co mluvi /asi neciti nutnost /s vysledkem nezadrzitelnyho upadku medii , jeden z jejich prostredku, co se neda nahradit…
Kdyz ztichnou a ostatni budou Vidlacky umlceny, nastane vseobecny ticho?
Vyplneny bucenim posledni kravy. V dusledku monopolniho globalismu,souvislosti.
Kdyz padne jeden , padnou retezovou reakci vsichni..?
Pak nemohou,nechteji zbaveni vseho a s povysenosti , ani tusit nejaky nasledek.
Plyn vylit prave na 2200 taky v souvislosti se zahadnym zmizenim a v zavislosti a v souvislosti na turbine, nikdo nevi kde je a kdo vi, z bezpecnostnich duvodu nesmi prozradit.
Ale neni tam ,kde ma bejt. Dneska konci prej dalsi turbina. Vo ty se vi kde je, zatim.
„Vlk“ neni ani v lese ,ani za dverma, ani neceka na podzim a zimu ,uz je tu.
Plyn je k nezaplaceni.
Ukrajinci nemohou byt normalni z pomeru,kruty zachazeni a vydirani panskych chucpe spravcu, chucpe krcmaru alkoholismus , nemoci , udesny nepredstavitelny a bezmocny bidy, z prvni svetovy ,z nacistu od 41 ,armady tam neustale pobihaly sem a tam , potom z banderu a zase bolseviku , agentu britske kralovny s pytli zlata ,ze Zeli navrch ,
,podobne jako mnozi v Usa ,po studiich na mistnich universitach ,jako Kissinger, Albricht ,Hillary ,Piglosi,Bush a spol.
Se to jeste zhorsuje …
Postaci ,kdyz Zeli zarve ,Fialu znicit. A nejen jeho, cely EU?
Proto vyhlasili ,totalne zbidacujici kontinent ,valku s Ruskem.
Draghi pomerne dost schopnej zbabelec ,uprchl z vlady ,na misto, aby svuj narod vedl ven ze zkazy. Nebo se aspon pokusil.
Maja z Moldavie se po besede s volici dozvedela, co dela a hned se zhroutila .
Neobnovila kontraktv zari a potom zacala zebrat plyn.
Rus nauctoval jen 700 ,ale na to Moldavie nema a mit nebude.
Borisova vyjimecna zamilovanost do Zeli , stoji za povsim ,posledni co udela, ze navstivi sveho milouse.
Nikdo nema schopnosti neco tak komplikovanyho jako dnesek ,nejen pripravit ,vytvorit a uskutecnit , v dlouhym case ,aby se spravnej vysledek dostavil v pravej cas, tak verim na Vyssi Moc.
A co zbejva..
S tím, jak EU posílá zbraně na Ukrajinu, mě napadá, že když bude všechny výzbroj na Ukrajině, a odtud se nevrátí zpět, jak vyrobíme a zaplatíme výzbroj novou? Pokud nebude žádná výzbroj, Putinovi postačí k dobytí celé EU vytáhnout ty vysmívané obstarožní tanky T-62 vyrobené před 60 lety – a vyhraje s nimi, když proti nim budou holé ruce.
V.V.Putin na celou Ojropu Kálí. Napadls nás, vyhráls, tak nás teď živ. To tak, stačí mu živit Ukradinu a bude toho mít plný brejle. A my to odskáčeme. Holt spolu kradli, spolu visí….
Jo, ono to s tou Kálí docela dobře vyjde. Podzim… volby, žádný plyn… myslím, že Kálí v sobě objeví hodně lidí. Víc, než by kdo čekal.
Ponejvíce žhářů je z řad hasičů
tahle pravda je však napi ču.
Potvrdí to devět fízlů z deseti
že tohle je všech požárů prokletí.
Hasič hasí
hlásič hlásí
hoří hoří hoří
hadice se v Kamenici noří.
Lítaj drony s bambi vaky
to je něco pro diváky
Novy,
z internetu referuje Kovy.
Před požárem pojišťovák
nabízí své služby
berrnard kopne vyprošťovák
oba splní tužby.
Ať to celé lehne popelem
dyť tu leží prachů jako po Pelém.
Hoří hoří hoří
hadice se v Kamenici noří.
jak rikal muj znamej – byt hasicem je supr, pohodovej kolektiv, dobrej plat, dovolena navic, v praci posilovna… ale jak zacne nekde horet, to aby clovek dal vypoved
Pane Vidlák, dneska kloubouk dolů, nemám co dodat.
Chce se mi zeptat, zda píšete o Hřensku nebo že by snad o Yosemitském národním parku? Ten v současnosti také hoří, a také ze stejných důvodů. Kalifornie je vyhlášená zákazem řízeného vypalování.
https://www.usatoday.com/story/news/nation/2022/07/24/oak-fire-wildfire-yosemite-national-park-evacuation/10139891002/
No jo, ale v Novem Mexiku delali rizene vypalovani, a spalili poradny kus statu.
Asi by bylo potřeba mít nějaké informace o tom, kde udělali soudruzi z Nového Mexika chybu. Nevím o tom případu vůbec nic. Nevíte o tom něco konkrétnějšího?
V tomto je třeba hledat inspiraci v Africe. Tam jsou naštěstí tak chudí, že nemají ani jídlo, natož zákazy vypalování. V Kalahari hoří každou chvíli a v praxi to vypadá tak, že zvířata utíkají kolmo na vítr, oheň proběhne trávou, zapálí těch pár klacíků, co se nahromadily od přechozího požáru a tím to končí. Ani o tom neslyšíme.
Když u nás jezdily parní lokomotivy, tak kolem tratí byl trvale vypálený pruh. Jiskry se postaraly. Jen výjimečně se požár rozšířil někam dál.
Oheň je prostě stejnou součástí přírody jako meandry na řekách, zaplavené lužní lesy, slatiny a rašeliniště. Akorát to zpravidla nejde moc dohromady s člověčinou.
Že by byla člověčina mnohdy falešná až škodlivá?
Analýza požárů v australské buši zveřejněná před cca 10 lety vyzněla naprosto stejně. Navíc spadané listí eukalyptů hoří velmi dobře.
Pokud se aktivně požárům nebránili, hořelo pravidelně každý rok, požár byl rychlý, proběhl oblastí a stromům neuškodil, zvěři ukryté v zemi neuškodil, rychlá zvěř utekla (prý proto, že si od minulého požáru pamatovala, kam požár nepřeskočí) a lidi si pamatovali a vyplatilo se jim proti požárům budovat rozumnou ochranu. Díky aktivitám na zamezení vzniku požárů, hoří v dané oblasti jednou za 5-10 let, požár je pomalý, proběhne stejnou oblastí jako rychlý, a díky vysoké vrstvě listí zahubí téměř všechny stromy, zvěř ukrytá v zemi nepřežije, rychlá zvěř utíká zmatečně, hodně jí zahyne.
Názory místních – po pravidelném rychlém požáru se příroda vzpamatovala za 2-3 měsíce, po pomalém se příroda vzpamatovává roky.
Když jsem ještě sledoval TV, v jednom naučném filmu se podařilo zachytit
plamínky silic, jejichž bod vzplanutí už vyhřátá paseka překročila. Většina plamínků okolí nezapálila.
Vědci totiž prokázali, že tři druhy dravých ptáků (luňák hnědý, luňák hvízdavý a raroh proměnlivý) roznášejí žhavé a doutnající větve do požárem nezasažených buší. Oheň vyžene z úkrytů jejich potravu.
https://www.extra.cz/ohniva-apokalypsa-v-australii-nejvetsimi-zhari-jsou-ptaci-zemrela-skoro-miliarda-zvirat
Zapomněl jste na mezičlánek, drobného ptáčka pastejříka kostrbatého! 😉
Matěj Kráčmera alias Baron Ruppert von Kratzmar:
„Aj hleďme! Rosalba Dexteri na českém palouku. Vzácný leč vysvětlitelný to úkaz. Drobná seménka této etiopské rostliny zavléká do Egypta v zažívacím traktu pastejřík kostrbatý – oblíbená to potrava tam přezimujícího rarocha vrtivého, který je pak přenáší na obrveném kořeni svého zobanu do naší domoviny.”
Carter: „Ten vzduch! Vůně šeříku z Petřína…“
Ledvinovi přinesou objednanou svačinku.
Carter: „Fuj! Co to je?“
Ledvina: „Olomoucký syrečky.“
Carter: „Celá Evropa je v rozkladu.“
Květuška: Babočka jenerál, dědečku!
Když jezdily parní lokomotivy, tak se v lese dělaly a udržovaly protipožární pásy.
Přes metr široký pruh, kde byla odstraněna hrabanka až na hlínu.
Jeden pás byl 10-15m od kolejí, druhý 50m.
Kde to šlo, tak se na jaře (za asistence hasičů)vypalovala tráva okolo trati.
A to se obnovovalo a vypalovalo každý rok.
Zapálit dokáže i disel lokomotiva.
Cca v r 1985 jela u nás lesem a neměla v komíně (výfuku) ochrané síto.
Jak jela, tak z komína létal žhavý karbon a zapaloval trávu okolo trati.
Na 15ti místech hořelo 40ha. Naštěstí požár zůstal pozemní a nepřeskočilo to do korun.
Soudruzi patrně podcenili meteorologii a „von se“ otočil vítr: https://www.nytimes.com/2022/06/21/us/new-mexico-wildfire-forest-service.html
Hoří to tam od začátku dubna doteď (bo sucho) a o živobytí i střechu nad hlavou přišlo na 15 000 lidí.
Měla jsem lehké podezření, že někdo něco podcenil. Buď terén, vybavení, meteorologické podmínky. Tady jsme několikrát vypalovali vlastními silami, pravda, malé plochy a bez kopců a překážek v podobě skal, ale hodně jsme si hlídali jednak počasí, jednak prevenci – protipožární pásy a postřik. Oheň jsme začínali na protějších stranách vypalovaného pozemku. Nevím proč to tak je, ale obě strany ohně se „přitahují“ a nemají tendenci se šířit vně pozemku.
Nic novýho pod sluncem, ale myslím, že Vlasta Rédl šel přímo k věci a jak jinak, než nedostižně!
https://www.youtube.com/watch?v=A8EBF-XxR1w&ab_channel=BlueWindsong
Pri debate ušatého torpéda (Sunak) a krivej huby (Truss)
zrazu po pol hodine s veľkým rachotom odpadla moderátorka
https://www.youtube.com/watch?v=eeixpRRdZ5s
Divím se, že ještě nikdo neřekl magické slůvko „novičok“.
Ale magicke slovo vakcina urcite nereknou.
I kdyz jsou cele kompilace lidi v kolapsu po tom, co…
Na to dojde 🙂 🙂 🙂
Prej zadne mistni evropan, nesmi ted vladnout u britu. Hindu ,asi ind a z Afriky,Sunak musi.
Nejlepsi je prijit k hotovymu a tak se nejlip a nejrychleji , nici .
Slysim je zas…
Kdyz takovej se hodi ,kdyz nevi ani netusi , co nici a nemuze ani vedet /dlouhym studiem na zapadnich universitach/, jak to vzniklo a co vsecko je potreba , aby neco nekdo vytvoril..
Potiz je v tom ,ze neni mozne jim aspon vysvetlit,ze co znici, neni mozne nicim a nikdy nahradit.
Aby to neselhalo , je to jeste pojisteny davem poradcu, za kazdym ministrem a za kazdym byrokratem. Na vsecko je anonymni ,utajenej ,poradce ..
Mimo miliardare, instituce,organizace ,media vseho druhu a inteligenty , kteri neustale krici ,aby byli na ocich a slyset ,v pripade kdyz zmeny uvolni posice..
Vedi vsecko a nejlip. Priklad.
A tak kdyz cesi svrhli nenavideny habsburky ,sebehli se ynteligenti ze vsech koutu sveta aby okupovali vsechny pozice moci a vysvetlovali neustale, jak se spravne dela revoluce ,mocichtivym davem taticku z velke dalky , osvoboditelu ,velmi hlasite o tom kriceli a poucovali a jak prostej lid nic ani nemuze vedet , jak se spravne dela revoluce a osvobozuje ..
To „dokazali“ v 38 ,kdyz rychle zase panicky utekli tam, odkud pribehli.
A cekali v pohodli a zase jako hyeny, jak to dopadne ,opet z velke dalky kynuli ,preplneni revolucne osvobozovacimi touhami a nadsenim..
A vzdelanim. Nad jine povyseni.
Aby zase prisli k hotovymu…
Výsledek kompromisu. Není to ani hospodářský les, ale není to ani původní evropský les, kde by člověk v minulosti nikdy nehospodařil.
Slíbený odkaz na americký web, který rozebírá, proč jsou populární v médiích stále omílaná čísla o výdajích států na zbrojení, jako ukazatel síly armády toho kterého státu, někdy taková, že lidi zmatou. Zkreslení dané přepočtem výdajů v místní měně na USD a rozdílnou strukturou výdajů různých armádních rozpočtů. Už ověřeno v jiných diskuzích, že mainstremový diskutér tohle nechápe nebo spíš nechce a proto nemůže pochopit, co tam vlastně ti Američani popisují…
https://warontherocks.com/2019/12/why-russian-military-expenditure-is-much-higher-than-commonly-understood-as-is-chinas/?fbclid=IwAR1uY9w4PQNMNd0JSLcv3F4pNua5s5OyIRbTKhhhbMUo3fKo2X6yLNRAGn8
Do kamene tesat!
Bezvýhradný souhlas s předposledním odstavcem.
Podmíněný a částečný s poslední mi dvěma větami.
Pokud ten NĚKDO, kdo nás přijde nahradit zvenčí není přímo havlózně blbej, pak přijde dřív, než shoří všechno, co tu máme. Ono se jim těch pár set let výsledků práce našich předků může hodit, přece tu na tom nebudou pár set let makat oni?
Koneckonců – na co by tu pak dnes pěstovali fialy?