20 května, 2025

Přetlačovaná v Baltském moři se stupňuje

Evropská unie zkouší, jestli by dokázala zadržovat, kontrolovat a zabavovat lodě z tzv „stínové flotily tankerů“, které dopravují ropu z ruských přístavů na světové trhy. Termín „stínová flotila“ je velmi manipulativní, snaží se naznačovat, že tyto lodě jednají v rozporu s mezinárodním mořským právem, že ruskou ropu pašují ap. Ale na obchod s ruskou ropou se nevztahují žádné mezinárodně uznané sankce. Takové sankce by musela schválit OSN a nic takového se nestalo.

Vyhlášené sankce jsou jenom účelovou záležitostí, vyhlásila je Evropská unie, nemají mezinárodní platnost. Takže je EU může vymáhat jenom vůči svým členským zemím, ostatní státy na ně kašlou a mají na to plné právo. Ruskou ropu i nadále do světa přepravuje několik stovek lodí (podle různých odhadů 600-800 ks), patří majitelům z různých zemí ( i když nejvíc je jich ruských), plují pod vlajkami různých zemí, a mají mezinárodní námořnické posádky, jak je to dnes běžné a nejsou nijak speciálně evidované. Speciální je na nich jenom to, že na ně má EU pifku a snaží se sesmolit jejich soupis a přijmout proti nim nějaké sankce a bez právního důvodu je chtějí kontrolovat a buzerovat.

Přesto to EU zkouší, práce se ujal „unijní mopslík“ Estonsko a kalí vodu v mořském koridoru ve Finském zálivu, kterým plují lodě z Baltského moře do ruských přístavů Petrohrad, Primorsk, Usť-Luga, Vysock, Vyborg, Kronštadt, Bronka ad.

Mezinárodní koridor z Baltského moře do ruských přístavů

1️⃣ 11.4. Estonsko zadrželo tanker Kiwala, který plul do ruského přístavu Primorsk. Tanker pluje pod vlajkou Džibuti, kapitán je Číňan a posádka mezinárodní (z Číny, Vietnamu, Myanmaru ad.) Estonci zadržení odůvodnili tím, že tanker patří k tzv. stínové flotile, která v rozporu se sankcemi EU přepravuje ruskou ropu a neměl v pořádku dokumenty a údajně narušili estonské výsostné vody (i když pluli mezinárodním koridorem). Čínu sankce EU nezajímají, protože nemají mezinárodní platnost. Takže Peking a Hanoj zareagovali ostrou notou a tanker byl propuštěn. Od té doby pluje Baltem do Ruska a zpět bez problémů.

2️⃣ 14.5. Dvě estonské lodě pohraniční služby se objevily v mezinárodních vodách, kontaktovaly ropný tanker Jaguar, plující do Ruska pod gabonskou vlajkou (s ruskou posádkou), a vyzvali ho, aby otočil kormidlem směrem do Estonska ke kontrole. Zároveň nad lodí kroužil vojenský vrtulník, který chystal výsadek zásahové jednotky po lanech na palubu a snažili se přimět tanker opustit koridor pro mezinárodní plavbu a vtáhnout ho do vlastního přístavu, kde by byl zabaven. Leč posádka už byla po předchozí zkušenosti připravená, přivolala pomoc a na nebi se objevil ruský Su-35 ozbrojený raketami a obě lodě i vrtulník se ihned stáhly. Tento pokus „estonského válečného jestřába“ v mezinárodních vodách může být právně interpretován jako pirátství.

3️⃣ 18.5. Rusko vrací úder. Přímo u hranic s Ruskem má Estonsko přístavy Narva a Sillamäe. Jsou položené tak blízko Ruska a tak nešťastně, že pro jejich použití musí velké lodě proplout ruskými teritoriálními vodami, protože estonský úsek nemá dostatečnou hloubku. Za tím účelem je mezi Ruskem a Estonskem uzavřená dohoda o volném proplutí lodí do těchto přístavů. A po dvou estonských excesech se zase Rusko rozhodlo, že dohodu dál nebude uplatňovat a ve svých teritoriálních vodách pro změnu zadrželo řecký tanker, který vyplouval z přístavu Sillamäe. Jak Vy k my, tak my k Vy. Bude mít EU další zádrhel k řešení. A Estonsko nebude moci využívat dva svoje významné přístavy, leda tak pro jachty a nějaké malé kocábky.

EU připravuje nový balík sankcí proti tzv. stínové flotile, prý aby Moskvu přinutila přistoupit na 30denní příměří na Ukrajině. A plánují, že by během toho měsíčního příměří mohly evropské země v klidu dozásobit Ukrajinu zbraněmi a vybavením a provést výcvik dalších vojáků.

Ale vývoj v popisovaných případech ukazuje, že Rusko si nenechá od EU diktovat podmínky pohybu svých lodí, i lodí svých obchodních partnerů v mezinárodních vodách. Pokud bude EU stupňovat napětí, může se svým mezinárodním pirátstvím velmi tvrdě narazit na vojenskou sílu Ruska. Na Baltu se může začít střílet ostrými.

Koneckonců Rusko už svůj zásadový postoj k pirátství jednou předvedlo. Před několika roky se pořád objevovaly zprávy o drzosti somálských pirátů, kteří zabavovali jednu evropskou nákladní loď za druhou, včetně posádek a vymáhali mastné výkupné. A západní státy několik roků řešily, jak tomu předcházet a korektní politici nic nevymysleli. Až piráti narazili na ruské lodě. Rusové svoje lodě vybavili kulomety, lehkými děly a na piráty zařvali z megafonů, ať obrátí, a když to nezabralo, bez sebemenších rozpaků stříleli ostrými. Stačilo několik takových zásahů, kdy ruské zbraně pirátské lodě potopily i s posádkami. A když se párkrát z pirátské výpravy nevrátil do rodných vesnic s kořistí ani jeden chlapík, tak somálské výpady skončily.

Zabavení řeckého tankeru, plujícího z estonského přístavu.

59 thoughts on “Přetlačovaná v Baltském moři se stupňuje

  1. Tahle evropská unie, kterou vedou pohrobci fasistů, co dodnes nemohou skousnout, jak jejich dědové dostali u Stalingradu na prdel, to je tedy něco. Plná huba ekologie a pak ohrožují tankery, které by tudy ani plout nemuseli, kdyby byly v normálním provozu daleko ekologičtější ropovody a plynovody. Tohle se vymstí, bohužel nás to stáhne s nimi.

  2. S těmi piráty to bylo v podstatě opravdu tak. Ctihodný Západ řešil a řešil a řešil a …. a Rusové to vzali po praktické stránce.
    Podle námořního práva je každá loď, která je vyzbrojená (mimo válečných lidí pravidelné armády státu) považována za pirátskou loď … a Somálci to samozřejmě věděli. Proto celkem bez rizika útočili na obchodní lodě. Zápaďáci mudrovali, jak tohle zvládnout a vymýšleli „obranu“ třeba vysokotlakými vodními děly nebo sdružovali lodě do konvojů pod dohledem vojenských lodí. Rusové na to koukali a jen kroutili hlavou. Pak tuším Somálci udělali chybu a zaútočili i na ruskou obchodní loď – ještě neozbrojenou, ale tohle stačilo k tomu, aby mužstvu na dalších lodích rozdali zbraně pro sebeobranu. No a pak Somálci zaútočili na další ruskou loď a čekalo je celkem překvapení – dostali se na palubu a tam je ihned postříleli a naházeli zpět do moře. Ten co byl v tom útočícím člunu kvapně odfrčel dodom a zpráva se celkem rychle rozšířila. Výsledkem bylo, že ruské obchodní lodě mohly naprosto v klidu kotvit i somálských přístavech …

    1. Podobně to bylo ve starém vtipu v rámci projektu Apollo investovala NASA 2 miliony dolarů do vývoje propisky, která píše i ve stavu beztíže.
      V rámci programu Sojuz dostali kosmonauti obyčejné tužky.

      1. Tohle si pamatuji a probírali jsme to ve škole v hodině fyziky. Bylo to v rámci projektu Sojuz-Apollo a rozpočet tehdy byl 1 mio USD (tehdejších). Na kolik to ve skutečnosti vyšlo nevím, ale pamatuji si pointu – ono to moc nefungovalo, Sověti se náramně bavili, pak olízli svoji archaickou tužku a půjčili ji Amíkům …
        Jinak pro připomenutí – kuličkové pero funguje tak, že sloupec inkoustu se nanáší na malou kuličku, která předává onen inkoust na papír. A protože to funguje na základě zemské přitažlivosti, kdy inkoust teče dolů na kuličku, tak proto průpiska nepíše, pokud byste chtěli psát na stropě … a taky ve stavu beztíže.

        1. Ono je to urban legend. Američani taky používali obyč tužky, ale byl problém s obrušujíím se grafitem z tuhy ve stavu bez tíže – proto zkoušeli vymyslet propisku která by tam psala. . .

      2. To znám a vždy jsem to považovala za známku ruské praktičnosti – neřešit zbytečné a drahé problémy, které ani problémy nejsou.Jako třeba oprava otvoru v ISS pomocí lepidla sáčku čaje. 😀

  3. V čem je KoZa fakt dobrej, je vymýšlení eufemismů pro kriminální činy – v tomto případě pro námořní pirátství. Ve všech uvedených případech (zadržení, zmrazení, kontrolování a pod.) jde přitom o krádeže a loupeže.

      1. Kouknětena konec minulého roku. Ukrajinci zakázali ruštinu a že všichni musí ukrajinsky. Lidi, kteří tam skoro všechno vybudovali byli v yhánění. V šechno to na netu je, abyste nemusel kecat n esmysly.

        1. jo a přípodotek, pokudchtěl být rus v nějakých funkcích, tak musel skládat zkoušku z místního jazyka – to nám péovídala průvodkyně už v začátku osmdesátek…. Ono je to všechno tak nějak …..

    1. Kdyby KoZa neobnovil v r. 1989 Drang nach Osten, nemusel by Putin spouštět SVO.
      Tady jste, broučku, v trochu jiné lize.

    2. Na rozdil od predrecniku s vama souhlasim – Takhle jednoduche to bylo!
      Vecna skoda ze nejste ruskej politik, ale jenom ceskej pucmidrat… /s

  4. A aby toho nebylo málo, Rusko přesouvá do severních vod ponorku Kníže Požarský, která může nést až 96 jaderných hlavic.
    Námořní síla není otázkou počtu ale schopnosti zůstat neviditelný…

    1. Je to tak. Nejsem v severních vodách, tudíž nemá nikdo šanci mě uvidět. Jsem tak neviditelný i pro speciální vyhledávací Švédské týmy vycvičené na Ruské ponorky.

          1. ale nekde ten specialni vyhledavaci svedsky tym musi parkovat, oni budou hledat v severnim mori ze zakladny na baltu, superarbitrovanej pro blbost?

  5. Ještě že Česká námořní plavba stačila všechny své námořní lodě rozprodat a rozpustit se. Takhle nám Rusko nemůže žádnou loď vzít do dočasné zástavy či exekuovat na umoření dluhu.

      1. No tak je přeci známá fotografie, kterak si Viktor K. zapaluje srolovanou vyšší bankovkou tlusté cigáro tuším v nějaké londýnské echt restauraci …
        A Viktor Kožený byl vydáván za vzor podnikatele a DIKa (DIK – Držitel Investíčních Kupónů), dokonce si myslím, že Klaus si ho pochvaloval slovy „více takových Kožených“. Faktem je, že Viktor rozhýbal kupónovku – vtipně svůj tunel nazval „Harwardské fondy“ a Češi v tom viděli záruku poctivosti, když to byl přece „Harward“.
        Někteří mají zcela jistě své místo v české historii zajištěno – Viktor se svým tunelem „Harwardské fondy s jistotou desetinásobku“, Macek, který na Knižním velkoobchodě ukázal všem, jak se to má právně čistě tunelovat, Rakušan jako zástupce mafie ve vládě na postu šéfa policistů (Al Capone musí jen tiše závidět) … jen ten Fiala tam bude s visačkou „neschopný blbec“ hned vedle ještě hloupější Staré Myslivecké …

        1. A nezapomeňte na zděšenou Myrku a další blbky a blbce. No je pravda, že by to pak byl velmi dlouhý příspěvek 🤭.
          Ale jinak vážně, Rusové nejsou žádná ořezávátka a je to dobře.

          1. aj tak nakoniec doplatil na chamtivost…..skusil to zopakovat s americkymi fondami v Kazachstane a utrel nos…..a Amici miesto toho, aby odpisali stratu, tak ho obvinili a dotycny nemoze vystrcit nos z toho tropickeho ostrova, kde sa schovava:-)

            1. Ono je ta zase trochu jinak. Až na to s tou chamtivostí, samozřejmě, klidně to mohl zabalit a v klidu dožít v bohatství, které je pro většinu lidí nepředstavitelné. Ti Amíci velice dobře věděli, do čeho jdou a jaká to obnáší rizika, jenže chamtivost (opět na scéně) jim zatemnila mozek. Všechno tam stálo a padalo s obrovskou korupcí, jenže pak tuším ta zkorumpovaná klika prohrála volby nebo byla jinak odstavena od moci a všechno šlo do kytek. Aby se vyhnuli zákonu o zákazu korupce v zahraničí (který teď Trump pozastavil), najali si ti Amíci tenkrát Koženého, aby za ně odvedl špinavou práci. A když to pak všechno ruplo a oni přišli o prachy, hodili to na něj, aby se zprostili odpovědnosti před svými investory/akcionáři i odpovědnosti ze zákona.

              Z pohledu Koženého to bylo to klasické lezení s pány na led. Ale nikdo ho samozřejmě nenutil, kromě jeho chamtivosti.

            2. Viky dojel na kuponovou privatizaci v Ázerbajdžánu. Měli tam privatizovat mj. i ropný průmysl. Jenže nakonec neprivatizovali.

          2. jina – byl jsem zvědav, jestli to někdo uvede. Díky. On opravdu nakonec všem ten slíbený desetinásobek vyplatil, takže podílnící jeho fondů si fakt nemají na co stěžovat.

        2. Prostě BzB – Blbci z Brňa… Tam je to patologické – to maj z té jejich wasrůvky z Parnasu, co jim do ní chčijó morgoši…

    1. No.. nebyl bych si tak jist 😉

      Facebook · Tomáš Zdechovský:
      Česká letadlová loď “Karel Gott“ opouští svou základnu v Kaliningradu a vyplouvá do vod Baltského moře…

Napsat komentář: ema Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *