23 listopadu, 2024

Páni a kmáni

Jsou věci, které mi u české alternativy nejdou do hlavy. Možná proto, že nejsem s Českem sžitá. Ale taky možná, že se k tomu ještě alternativa nedobrala, nebo ti, co se dobrali, nejsou dost slyšet. Tak o jedné věci napíšu. Říkám si, každá jiskřička dobrá. Pomůže-li zapálit oheň, to člověk předem nemůže vědět. 

Co mne od začátku mé exulantské „pěšinky návratu” bije do očí, je to, jak veleuctivě se Češi chovají k lidem, kteří mají tituly, či jsou umělci, či celebrity — no prostě k těm „lepším pánům.” Je to jedna z cest, jak rozdělovat společnost a vytvářet další typy elit. A pak se to promítne i do organizace těch, kteří se snaží stavět proti systému a svolávají demonstrace, místní sešlosti a celorepubliková setkání. 

Typický recept je ten, že organizátoři seženou nějaké zajímavé „osobnosti,” které mají přilákat publikum. Samo o sobě je to dobrý nápad. Ale potom tyto osobnosti mluví a mluví, a ostatní naslouchají. Nezřídka jsou tyto osobnosti tak sebestředné, že ani nedají lidem pořádnou možnost klást otázky; nejsou schopny se včas zastavit. 

Jde mi to neustálé rozdělování proti srsti. Ne, že by existovalo jenom v Česku. Ale v některých jiných zemích se alternativa snaží tomu čelit. U nás? Vidím jeden mustr, připomínající vztah učitelů a žáků. Osobnosti na pódiu, a obecenstvo. Panel s experty, a posluchači. Lidé, jejichž role je mluvit a dirigovat, a lidé, jejichž role je poslouchat (a míním to ve slova smyslu toho i onoho). No prostě – páni a kmáni. A pak se leckdo diví, že obyčejný občan neumí – či nechce – žít demokraticky a zapojit se do věcí veřejných! 

Demokracie potřebuje víc konverzací a méně přednášek. Potřebuje, aby všichni lidé měli možnost udávat témata k přetřesu. A aby i jejich názor našel vyslyšení a pochopení. Potřebuje odvahu jít se svou pravdou na trh; ta kuráž roste u těch, kteří mají šanci veřejně promluvit či diskutovat, a krní při pasivním poslechu. A abych se zmínila i o něčem z gruntu praktickém, potřebuje i člověka se stopkami a zvonkem, který nekompromisně zasáhne, kdykoliv se řečník utrhne z řetězu a zapomene uvolnit prostor jiným. 

Tož tak. Klepla jsem hřebík na hlavičku, nebo jsem zbytečně bacila do trámu?


152 thoughts on “Páni a kmáni

  1. Tak odpovim naraz, aby to nezapadlo.

    Prekvapilo mne, ze slovo alternativa je jaksi provokativni. Ja jsem to zahlidla myslim u Vidlaka, a tak jsem myslela, ze je to zajete. Myslim tim vsechny, co jedou podle jineho mustru nez mainstream. Cili, Ladiku, pro mne jste alternativa od dob, kdy jste si delal krasne soufky z kovidoveho silenstvi. A Vidlak je alternativa, protoze se zasazuje o samozasobitelstvi. Atp. Muj clanek je o tom, jak to chodi na slezine alternativnich lidi.

    Holub: Kdyby mohli kritizovat jen blahoreceni svati mezi nami, jeste bychom zili v jeskynich. Nemyslite, ze kritika je dobra vec, pokud se dela se sympatiemi? Anebo je to jen exil, ktery na ni nema narok?

    Ema: O alternative v Americe psat ted nebudu, to by bylo jine tema. Napisu ale, jak se takova slezina da delat trochu jinak.
    Co se exilu tyce, proc se tak hrnete na nas kydat hnuj? Jakziv vam nenapadlo, ze se nam cely zivot styska po materstine, po cervenych strechach krasnych mest, po lidech, kteri znaji svou historii, po ceske kuchyni, po tisici dalsich veci, ktere jsou u vas doma unikatni?

    Stary kocour: diky za prituknuti. Ja mam s tim zvoncem taky uplne pozitivni zkusenosti! Ale to nikdy nepripusti mocipani, kteri chteji mit prvni a posledni slovo, a vetsinu mezi.

    Manuel, ano, tak se to asi vyvijelo.

    Homer: Nemuzu vam poradit, jak skolit (skolit bez hacku) elity. Jenom mluvim o tom, jak se da pestovat vic demokracie v (nasich) seslostech ruznych velikosti.

    Obcan: Ja ziju v zemi, ktera do podstatne miry odhodila tu anglosaskou rozdelovacku. Po americke revoluci sly slechticke tituly na kompost, vsichni si zde tykame (ci vykame, vyjde to na jedno), a nejake veleuctive “pane doktore sem, pane profesore tam” se tu nepestuje. Lidi blbnou kvuli celebritam, to jo, ale zase jini se jim verejne posmivaji. Atp.

    Matuska: jeho zene se v Americe velmi podarilo, zacala stavet baraky na zapadni Floride.

    taky Anonym: pise: “Podle mě jste jen předvedla takové to vysvětlování Čechům, jak že jako jsou teda lokajové – a je hezké, když nám to vysvětlí jako někdo kdo přišel z velkého světa a to zápecnictví z nás tedy dostane.” Ze vas hamba nehoni az za stodolu. Nic takoveho jsem nerekla, ani neminila.

    Targus: dekuji za link na Lermontova. Mrknu se. Jeste jste ale mohl rict, proc mne tam posilate.

    A idioty v Risi sleduju. Uz 100 let blbnou na kvadrat, a jen se divim, ze lecktery mlady Cech by radsi byl Nemec. Proboha.

    Gerd: “Úcta k velkým jménům či titulům má stejný základ lidské povahy.” Nemyslim. Kdyz jsme zili v tlupach, znamenali neco ti, co umeli. A ti, co se cpali dopredu po zadech druhych byli …. vyrazeni z genoveho fondu.

    Autorita je dobra, pokud ma dobry podklad, souhlasim.

    Paw: “Takze autorku bije do oci nase slusnost a ze nechame nektere mluvit a poslouchame co rikaji..” — Sorry jako, ale nic takoveho jsem neminila.

    Josef původní: moc dekuji za klasicky priklad skupinove chytrosti. 🙂 A vidite, jak davno to uz vedeli nasi predkove…

    1. Mila , nemila ,Vevco , kdyz pisete o veleuctivem chovani jinych , uvest priklad nebo vice jich, je slusnost.
      Navic respekt ke ctenari.
      Jinak je to hazeni spiny a nic jineho. Na celej narod. Na uz je tady spousty klinicky nenavistnych expertu. Pocinaje vladou a urady..
      Tak se se svym kyblickem a bez meskani se ochotne pridavate.
      Tedy Cesi . Kteri , kolik jste jich videla a zazila osobne, odkud vase tvrzeni prichazi, co konkretne mate na mysli vyrazem „veleuctive chovani“ a jak se to projevuje a jak to muzete dokazat na svych zkusenostech a nebo tech zarucene autentickych.
      Plivani a zvraceni na narod zdalky umi kazdej a nelisite se …Bez jedinyho faktu.
      Jako obvykle. Neco takovyho jste neminila. Kdyz spinite slusne chovani naroda k jinym.
      Kdy je tradici naroda se k navstevnikum z ciziny chovat slusne. Tedy civilizovane.
      Na rozdil od jinych.

      1. Paw: veleuctivost a slusnost jsou na mile daleko. A sympaticka kritika je na mile od plivani. Asi si rozumet nebudem.

  2. Vevčin dnešní pokus považuji za úctyhodný, zajímavý a poučný – nicméně bych o něm řekl, že úder minul jak hřebíček, tak trám.
    „Vidí omrvinku v oku bratra svého a nevidí trám v oku svém“ řekl by možná biblista.

  3. pokusil jsem se dvakrát odeslat upozornění na dnešní (v 18:00) online setkání Radima Valenčíka, ale neprošlo….
    Takže to vzdávám.

  4. Asi tak za dvě hodiny, v 18:00, začíná dnes další z online setkání na téma alternativa, které organizuje Radim Valenčík.
    Přístup je volný, nešifrovaný.
    Předpokládám, že by to některé z nás/vás zajímalo.

    (Osobně považuji za vítanou alternativu k současné plánované dějinné trajektorii cokoli, co by mohlo znamenat smrt pro méně než jednu miliardu lidí na této planetě , případně smrt pro méně než polovinu současných obyvatel tuzemska.)
    —————-
    I v případě,že nemáte o účast na setkání zájem, mrkněte, prosím, na zmínku o minulém setkání. Hlavně o tom, jak si představují případné zásahy do budoucích dějů představitelé ALTERNATIVY velkých národů…

    https://radimvalencik.pise.cz/10420-vize-jakou-potrebujeme-232.html
    ————–
    Link na dnešní online setkání je uvnitř článku.

  5. Úcta k titulům je náhrada místo šlechtických titulů, když český národ o velkou část šlechty dřív přišel. Některý vzdělanec si úctu zaslouží a jiný ne. Nemělo by to být automatické.
    Příliš se naslouchá hercům a zpěvákům i v Anglii a USA. Odkud to pramení? Je to asi zvyk původního respektu k celebritám z dob 18. a 19. století, kdy to byli spisovatelé a básníci. Mnozí velmi vzdělání. Snažili se poznat co nejvíc filozofii. Reagovali na dění ve společnosti a její problémy jako Victor Hugo, když psal k tehdejší politice kriticky, byl v exilu a poslancem. Dnes není ale u herců ve filmech záruka, že něco vědí o světě. Některým stačí dobře vypadat na plátně a naučit se vždy ten dialog. Vydělaji miliony a žijí někde odtržení od života obyčejných lidí a nerozumějí jim. V Hollywoodu je takových pokryteckých celebrit plno, žijí v luxusu a pořád hodnotí morálku obyčejných Američanů a celý svět poučují. Volají po skromnosti kvůli klimatu a sami létají soukromými letadly. Taky jsou tam poctiví a chytří lidé, ale není jich už tolik, když na rozdíl od dřívějších spisovatelů nemusejí téma pořádně pochopit, přečíst podklady, navštívit popisována místa, vyzpovídat svědky dávných událostí než napíší román.

  6. Jenom ke „zřízenci se zvonečkem“ z praxe:
    Když se v roce 1989 v divadlech nehrálo a diskutovalo se s obecenstvem o všem možném, byly na jeden příspěvek určeny dvě minuty. Jenže tam byl jeden zastánce vegetariánství, který by byl o tom, jak je hnusné jíst „shnilé maso“ schopen mluvit do 22:00 hod. kdy byl konec. Zcela mimo mísu.
    Tak jsem dostal tuhle funkci a po dvou minutách jsem diskutéra nechal doříct větu a spolu s gongem mu vypnul mikrofon. Kupodivu to fungovalo. I komunisté a odboráři se podřídili diktátu času.
    Dokonce i ti „z města“ a z Prahy.
    ===
    V TV i v rádiu by to šlo zavést rovněž. Jenže – asi není dost odvahy. Sdělovacími prostředky totiž vládnou „hoši a holky, co spolu mluví“ a ti si do své činnosti nenechají kecat.
    Přišli by o místo? Asi ano. Takže je to shromáždění osvědčených plácalů jediné pravdy a když je náhodou (omylem) pozván někdo, kdo má jiný názor, je moderátorem velmi rychle a odborně umlčen. Mají na to školy nebo aspoň školení. A nejsou to hlupáci, dělají to nezodpověditelnými otázkami právě mluvícímu.
    ===
    Když si projev „mluvící hlavy“ poslechnete ze záznamu, obvykle po dvou, třech minutách se začíná zabývat podružnostmi nebo opakovat to, co už bylo řečeno. To se hodí – opakování matka moudrosti.

    1. Starý kocour:
      Ano ano, ruka na příslušné šavli je účinnější, než zběsilé pořvávání nějaké trhovkyně Jílkové. 2-3 minuty a šlus. Případně 15s před vypršením limitu lehké podjetí gongem.

  7. Nechci ke každému článku přidávat své moudro, ale tady mě to nedá.
    Článek není dlouhý, ale musel jsem jej několikrát přečíst, abych pochopil (a to si nejsem vůbec jist), o čem je řeč. Zmátl mě pojem alternativa. Pokud je to množina lidí, kteří mají jiné představy o fungování světa, státu, obce či rodiny, tak to beru. Co jsem nenašel v článku je, jak to dělají jinde nebo jinak. Pojednání o celebritách akceptuji, jsou magnetem pro lidi. Pokud se vyskytnou na nějakých akcích, proč ne, ale to z nich nedělá elitu, ale barevné mávátko, které přitahuje pozornost. U nás (v Česku) je největší problém dostat lidi na nějakou akci typu manifestace a pokud nemáte síť spolupracovníků jako měly Milion chvilek (obdivuji jejich organizovanost) či mají odbory, nedáte (v současné době) dohromady víc lidí, než pár stovek.
    A pokud alternativa nedá dohromady pořádný dav lidí, neupoutá na sebe pozornost ostatního národa (a především nezpůsobí alespoň záchvěv strachu u skutečných elit), akorát si pokecají a jedou domů. Jak to dělají jinde? I v té Francii, která je vzorem masových akcí (Žluté vesty, velmi aktivní odbory) se to nedělá jinak než organizovaností.
    (Poslední slovo je dost dlouhé, aby mě připomnělo češtinářské otázky:
    a) které české slovo je nejdelší?
    b) které české slovo se jinak píše a jinak čte?)
    Takže jak se to má dělat? Jak se chová správná alternativa ve světe?
    (Asi ne tak, jako v Anglii, kde se v Hyde Parku můžete postavit na štokrli a zanadávat si na vše kromě královny a pak jít domů).
    Jsem alternativa my? Asi ne, nechceme nikoho nahradit, jenom jako v té Anglii si kultivovaně zanadávat, pak vypnout počítač a jít do peřin. Manifestačně tady působí jen Vidlák (pokud jsem na někoho zapomněl, omlouvám se).
    Jsme tady proto, abychom mohli říci svůj názor, alespoň do této webovrby (ovšem s vědomím, že o tom, že král Lávra má dlouhé uši, se může dozvědět prostřednictvím svých biřiců).
    Takže naposledy: jak má vypadat alternativa?

          1. Prachmizerně, ale tomuhle jsem rozuměl.
            😀
            Zkuste si hlasitě opakovat zdrobnělinku od „Nejkulatějšího“:
            Nejkulaťoulinkatější….
            Na Němce s jejich složeninami ovšem nemáme.
            Pokud vím, tak cizinci mají největší problém s našimi souhláskami, děsný je prý pro ně třeba
            čtvrtek, ale nejhorší je zmrzlina….

              1. Bill se může udusit na slovu Choceň. Taky má problém rozlišit dy, ty, ny versus di, ti, ni, případně dě, tě, ně. Kupodivu ř je v pohodě.
                Na druhou stranu, já zápasím s výslovností „w“ – ne, že bych to nezvládla, ale pořád zapomínám, že „vine“ (vyslov s horními zuby na dolním rtu) a „wine“ (s našpulenými rty do o“ je třeba vyslovit odlišně.

    1. Samozrejme zadna neni. Jde pouze o zmatene vykriky ,casto nesourode ,individualni a skupinove reakce na skutky a chovani vlad a uradu a organizaci do velke miry ovlivnovane ze zahranici..
      A jejich viditelne vzrustajici casto sokujici ,nepratelstvi vlad ,ke svym volicum a narodu.
      Vyhlasovani vlady, ze narod je ve valce s jinym narodem, napr.

  8. Drb z Ukrainy:
    Na podzim, snad 1. října, má na Ukrajině začít i mobilizace pro ženy. Je to info přes ukrajinskou přítelkyni nějakého oligarchy, ta tedy má již zůstat v ČR trvale. Pokud tomu tak skutečně je, pak to odhodlání bojovat do poslední Ukrajinky zavání echtovním zoufalstvím. Ale, co, do října se ještě může stát cokoliv, třeba to, že Němci hodí „Zelí“ přes palubu a spustí NS2 😀

        1. Vím o jedné prodavačce mobilů
          Předsedá teď menší straně de…mokratů
          Stojí v čele vrcholného aparátu
          Celé to tam vede trochu na sílu

          Bývala to kdysi pěkná číča
          V politice se z ní stala pi…lná poslankyně
          Kup si popkorn, máš to jako v kině
          Klid, odlož tu ocelovou tyč, a

          zpívej píseň předsedkyně směnovny
          kličkuj mezi myšlenkami a ho…minidy:
          Vláda, ta se nemá starat o lidy!
          (slova Pekarové Markéty Adamovny)

          1. Hezké 😉 Jen jestli si uvědomujete, že podkopáváte důvěru v demokratické instituce státu? Soudruh Stříž a soudruh Koudelka naslouchají!

            1. Já vám nevám….já bych asi zavedl paragraf trestního řádu Navrtávání děr do demokratického vakua.

  9. Vevčo, ono to je celkem jednoduché – česká kultura plně převzala anglosaský kastovní systém a ještě ho trošku dopilovala. Masivní podporou soukromého školství a brutálním podfinancováním veřejného se povedlo jej aplikovat ve vzdělávání během necelé jedné generace tak, že dnes už jede debilizace mas samospádem.

    Připočtěte k tomu 30 let masírky cpané do hlav „lidu“, že od rozhodování a vedení tu jsou volení zastupitelé a manágementy, že přímá demokracie je fuj, protože „lid“ beztak ničemu nerozumí, že „lid“ jsou blbci, který by mělo být odebráno volební právo a pod. I zde takové názory rezonují denně a i v dnešních komentech je snadno najdete.
    Cca polovina „lidu“ tedy pokrčila rameny a odebrala se do stavu, který bychom mohli nazvat „vnitřní emigrací“. Nechodí k volbám, neúčastní se nijak veřejného života, sdružují se mimo registrované struktury a žijí si v rámci finančních možností spokojeně po svém.
    Druhá polovina zčásti ještě chodí k k volbám, ale už toho má plný kecky a jen zodpovědnosti jí brání se na volby definitivně vykašlat. Jen malá část té druhé poloviny se aktivně účastní veřejného života vč. politiky; většinou však proto, aby z toho měla nějaký osobní prospěch a bez ohledu na důsledky svého chování. A jen několik málo set lidí je veřejně aktivních proto, že jim záleží na „lidu“, na jeho prosperitě a tím pádem na prosperitě celku.

    Takže to není ani tak vzhlížení k sereblitám, jako spíš ignorování týchž.
    Samozřejmě je hromada opravdových prosťáčků, kterým stačí ke štěstí a k pocitu, že se také účastní, Blesk, Aha!, „Dva a půl chlapa“, nějaká stupidní pseudodetektivka a realityšou o zbohatlících. Ti pak opravdu mohou stát v haptáku před inžou či doktorem, nebo před Bohdalkou.
    Ale většina „lidu“ má UŽ ZASE veškeré jelity zcela na háku. Bohužel vč. těch, které by mu mohly být ku prospěchu. Ale to byl cíl a podařilo se ho dosáhnout – aby lidé dlabali na úplně všechny elity i „elity“.

    1. Jo, a, Vevčo, pokud jste tu vyrostla a vystudovala a jen žila v cizině řekněme 20-30 let, není namístě se tvářit překvapeně.
      Na to, abyste mohla být překvapená, byste se musela v cizině narodit a v ČR za celý život pobýt jen párkrát. Ale na to umíte až moc dobře česky 😉

  10. hmm, ne že bych byla moc urejpaná, ale co kdyby jste nám napsala, jak funguje alternativa v té Vaší nové vlasti. A jen ještě jedno, je zajímavé a furt mi vrtá hlavou, proč fšichni ti hrdinní emigranti z minula se takovým fofrem vrací sem do té ošklivé země a napadá mne, jestli taknějak „nenapomáhají“ ke zdejší situaci. Podobně jako ti naši „znalci angličtiny“co ji zvládli za pár týdnů/měsíců školení.
    I když nic proti, je zajímavé se od Vás dozvědět Váš názor… člověk se furt učí….

  11. Dalších 100 000 tun kukuřice pro prasátka vyplulo z UA. A loď slunečnicového oleje a loď s jídlem do Číny. Muříni opět ostrouhali.

      1. Hybrid mouřenína s tuřínem. Něco jako kříženec rajčat s příbuznými bramborami, kořenový systém z rajčete, nať s plody z brambor 😀

        1. Brambora a rajče jsou skutečně dva druhy jedné čeledi – lilkovitých.
          Všechny také obsahují podobné glykoalkaloidy a jen šlechtěním se podařilo je omezit v částech, které mají být požívány.

          Asi budete muset zvolit nějaký vhodnější příklad.

          1. Občane, technická:
            Je mi líto, to byla zjevná sžíravá ironie. Polovidlák to myslel přesně tak, jak to napsal.
            Popisuje pečlivé vyšlechtění celojedovaté a zaručeně nepoužitelné plodiny.
            Jakési rostlinná paralely současné české vlády.

            1. Źádná ironie, žádný „humory“.
              Polovidlák to v 11:59 myslel přesně tak, jak to Ládik!!! ve 12:10 vysvětlil.

        2. Trochu úkrok stranou – existuje metoda roubování rajčat na brambory. Zkusila jsem to – vážně to jde – sklidila jsem 1 rajče a 1 bramboru. 😀

          1. ááááááááááá, tak to jste mne dostala. Ale když už, tak ty moje balkonová rajčata jsou života schopná. Zatím sklizena 2,5 kila a je jich ještě moooc. A daří se všem druhům. Chuťově jsou daleko lepší než kupovaná. Mají opravdu chuť rajčat jak mám v paměti. Těm oranžovým jsem moc nevěřila , ale jsou taky dobrá. hmm, docela zábava s tím balkonovým pěstováním……
            To jen tak

          2. Petro, to mě zajímá!
            To rajče jste na bramboru naroubovala už zralé?
            A ta brambora vyrostla nad zemí nebo pod zemí?

  12. Například Karel Kryl, Waldemar Matuška, ale i Mašínové. Je to velká spousta lidí.
    Těch, co moc dobře věděli, proč se sem natrvalo nevracejí, Mašínové dokonce vůbec, ani na otočku. Risknul to tuším jen Paumer.
    Přitom Karel Kryl to i dopodrobna vysvětloval, proč tak nejspíše nikdy neučiní – a napsal a začal hrát Demokratůru. Pročpak asi nebyla zaznamenána studiově?
    Ale my, natěšení na všecko západní pozlátko, my ho nechtěli slyšet.
    Říkal nám do očí nepříjemné pravdy, podložené vlastní zkušeností a o takové pravdy tady nikdo nestál. Tehdy. Dnes bychom KK měli odprosit, jenže už to nejde…

    1. Za sebe, osobo, jen a jen za sebe.
      Zvlášť pokud jde o to postavení Karla Kryla, zločinců Mašínů a defraudanta Matušky do jedné lajny.

      1. Co přesně ukradl, nebo zpronevěřil Matuška? A kde se o tom dá dočíst něco víc?

        1. 1) Dlužil na alimentech.
          2) Napůjčoval si a nabral dotace na rekonstrukci historického baráku v Letenské ulici, ale barák nezrekonstruoval a penízky se mu tak nějak rozkutálely.
          Tak vzal roha, protože mu hrozilo poměrně dost let ve vězení.

    2. Matuska byl od Olgy pod pantoflem,to ona sem nechtěla,protože věděla,že by tu byla nula.Takhle o ní psali aspoň v Blesku vždy,když přijela.

    3. Jde o osobni zkusenosti a subjektivni nazory na situaci u nas , ktere KK., vyjadroval na podiu zpevem s texty.
      Dale neustale vyhlasoval stiznosti , nove a dalsi informace ,jak je vse spatne , jak je pronasledovan a ja nevim co vsechno. Od nove a celkem isolovane skupiny.
      Daval najevo jak je vsecky velmi dobre zna a co jemu provedli./Delalo to dojem ,ze byl jeden z nich a ze se nejak nepohodli mezi sebou/..
      Taky byl neustale v Nemecku.
      To ovsem nestaci ,co s tim kdo z nas obyc lidi ma a muze udelat?
      Neco konstruktivniho a neco reseni od nej ,si nepamatuji.
      Takovych lidi je hodne ,ale jen nektere jsou narodem vyslyseny..
      Ze bychom si meli klekat /jako sportovci/ , mlatit hlavama vo chodnik a neustale upenlive prosit o odpusteni /dle nazoru jeho zboznovatelu/ , takovej dojem jsem nemel tenkrat a nemam dodnes.

    1. Víte jak je to s tím slepým kuřetem, že.
      Takže tomuhle zjevovi nevěřím ani tečku nad „i“, a to ani kdyby mlel zrovna náhodou pravdu. Nemluvě o tom, že v těch jeho populistických žvástech má nejspíš pracky jeho Libuška. Ta totiž drží rodinnou kasu a rozhoduje o tom co, kdy, kde, komu a jak se bude říkat.

      1. Občane, Libuška kopla Romana do zadele už dávno a on si chudák musel najít jinou robku.
        Rozvod v roce 2012 po devítiletém manželství.
        On je znovu ženat s Ivou a má synka Karlíka.
        Libuška pak žila s „chytrým“ pánem Dominikem Haškem, ale jen chvíli jak jsem se dočetla na wiki.

        O konci manželství se prý dověděl v USA.
        To bylo trochu jinak. Jeli jsme se ženou na romantickou dovolenou a po návratu mi naservírovala, že odchází. Národu to pak oznámila během mé pracovní cesty do USA, takže mi ve tři ráno volali novináři… Dnes se snažím vidět to pozitivně, být v depresi není k ničemu. Dostal jsem aspoň šanci nastartovat druhý život. Rozvodem jsem objevil nové světy, poznal další lidi, začal se dívat jinou perspektivou. Mám přítelkyni Ivu, která je z úplně jiné sféry, z bankovnictví.

  13. Možná se pletu, ale myslím, že to byl Hercule Poirot,který se řídíl zásadou „nechte je mluvit, nakonec se prokecnou“. Ano, nechte je mluvit.

  14. Při pohledu na různé předvolební akce takových demokratů či republikánů ve Státech prezentovaných médii, si jeden říká, jak úžasní jsou ti Češi rozvraceči, remcalové, potížisté a vládnout jim je za trest.
    Podle mě jste jen předvedla takové to vysvětlování Čechům, jak že jako jsou teda lokajové – a je hezké, když nám to vysvětlí jako někdo kdo přišel z velkého světa a to zápecnictví z nás tedy dostane.
    Jenom si říkám, jestli si tak trochu nepletete disciplíny. Předvolební mítinky nejsou záležitostí utváření názorů, ale jejich představování publiku a jejich vyhodnocování publikem.

    Zkouším si představit bájnou agoru, na níž se sejde dvacet tsíc občanů a začnou si „povídat“ v naději a víře, že se snad čehosi konstruktivního doberou, bo „demokracie je přece dialog“. Zajděte si do hospody. Není demokratičtější instituce.

    Dodatek: znám poměrně dost lidí, co berou tlachy nějakých kašpárků jen jako takovou drobnou nepříjemnost za šanci zajít si na koncert zdarma. Děcku je šumák zda je balonek modrý nebo růžový a když mi někdo vnucuje guláš nebo koblihu ke snídani zdarma, jeho problém, jeho peníze, moje výhoda. Vzít si je ještě zdaleka neznamená závazek jim to o volbách hodit. Představa umiverzálních lidiček uhranutých koblihou či Svěrákem či Bílou, je jak vystřižená z prezentací PR agentur snažících se udat svoje služby politickým stranám.
    Tím neříkám, že neexistují lidé, co odmění politika za to, že jim dovezl Davida Kolera na pódium někam do Horní Dolní, která těm ostatním „nestála ani za tohle málo“. Snažím se říct, že podobné generalizace skutečně zavánějí oním trámem.

  15. Osobně si myslím, že se našinec za normalizace jen naučil starat se hlavně sám o sebe, stáhnout se do ulity a čekat až se ty špatné časy přeženou a to se přeneslo i na potomky. Přece jen doposud to pořád nějak fungovalo. Lidé měli práci, měli kde bydlet, čím topit, měli co jíst. Pořád měli o co přijít a tak se moc neangažovali. Situace se sice pořád zhoršovala, ale bylo to postupně, žádné velké skoky. Teď to bude, myslím, jiná. Teď to bude ráz na ráz. Předpokládám proto, že i odezva bude poněkud bouřlivější. Bude proto záležet na tom, zda to někdo bude usměrňovat a nebo zda to bude živelné.

    1. Ono se něco zhošovalo? – nějak jsem to za 50 jar svého života nepozoroval, to až posledních 30 se všechno začalo konsolidovat směrem k nule.

      1. Brtniku v brlohu,
        pokud si dobře vzpomínám, tak ti co si zachovali rovnou páteř a nesouhlasili se vstupem Bratrských vojsk byli odejiti ze svých funkcí a šli k lopatě a jejich děcka nemohly studovat. Ti kdož se přizpůsobili nové situaci, poslušně souhlasili s tím, co po nich chtěla strana a vláda, podepisovali anticharty, chodili k volbám a volili jednotnou kandidátku, tak těch se represe netýkaly a ti zajisté žádný problém neměli…

        1. Možná by stálo za to nějak popsat velikost obou skupin.
          Víte na co se zapomíná, že byli i tací od lopat co nesouhlasili s internacionální pomocí. Ti také zůstali u lopat.
          Víte, co je divné je, jakou kariéru udělali někteří podpisovači anticharty.
          Znal jsem mnohé, co nesouhlasili s antichartou ani s úmysly chartistů. Důvodů bylo mnoho.

          1. Strejdo,
            takové jsem já neznal žádné, ale co m třebas velmi udivilo byla skutečnost, kdy jeden z tzv. Studenských vůdců za hadráku byl syn chartisty Bendy …

            Čím to že jeho synka nechali komunisti studovat na vysoké škole?!?!?!

            1. no když si vezmete ty naše „utiskované“ v podstatě jeden vedle druhého, tak jak je možné že všechna děcka vyštudovala na prestižných, kam se normální zájemce nedostal, dokonce mohli studovat i v zahraničí. Neříkali to hned ale postupem času to znich leze jako ….

              1. My k tomu abychom nesměli na blbou střední školu, stačilo aby náš taťka trval na základce na docházce do náboženství a tady děcka chartistů mohla dokonce studovat VŠ.
                Buďto byly poměry v Praze výrazně odlišné od zbytku republiky a nebo tu něco setsakramensky smrdí…

                1. Poměry sice byly odlišné, ale i tu blbou SŠ jste mohl udělat po učňáku a pak klidně VŠ. Tak to měl švagr, protože jeho tatík si v 68 odskočil do NSR, to se mohlo, ale nějak „zapomněl“ se včas vrátit.
                  Vrátil se v 70. letech, kalkuloval s amnestii při změne prezidenta, ale moc mu kalkul nevyšel a nějaký ten čásek byl v Jáchymově.

                  Ona i Raisa Gorbačovová měla styky s organizací jistého pana Soroše a Gorby to pak hezky využil. Jo oni západní partňoři si ty kádry hledali a nacházeli a v době socíku naše země trochu připomínala Čínu pozdějších let.
                  Tvrdil to ve svém pořadu Josef Skála.
                  Takový Dlouhý, že.
                  Čajna si ale komunisty a státní plánování podržela a u nás se vše rozkradlo.

                  1. No já jsem v případě Bendy spíš narážel na to, že zrovna potomek aktivního chartisty se v době revoluce nacházel na vysoké škole, kde během hadráku aktivně vyprofiloval jako jeden ze studentských vůdců. Což s ohledem na roli kterou STB sehrála během hadráku, ve mě vyvolává podezření, že Benda byl dopředu touto organizací na tuto roli vybrán a připravován. Mohu se mýlit, ale mě to takto vychází.

                2. Nechod Vasku …..
                  Ale co Vaskem , kterej chce a musi furiantsky dokazovat jakej je kabrnak na vsecky strany…
                  Uvolnovani rezimu povolene Novotnym ,vedlo nektery z novy generace k zneuzivani ,aby se predvadeli narodu ,jako Kohout a spol. ,snadnymi kritikami negativity bez konce.
                  Vyuzili svych posic ,vybudovanych oslavou komunismu a novych vladcu , posic nadsenych mladych komunistu k vysplhani k centru moci. A znamostem tam..
                  Vedeli tak daleko vice diky znamostem o problemech strany a vlady, nez my .
                  A kritizovat bylo co a to je vzdycky.
                  Nehrozilo jim nebezpeci a lacina popularita snadno a rychle lakala.
                  Kdyz vladnout je nesmirne tezsi a zadnej z 99% jecivych kritiku si nikdy nevi rady.
                  Zrejme nevylecitelna nemoc.
                  Zapad neustale pouzival mega prostredky velke sily a agresivity ze vsech stran a spolu s velmi promyslenou /sofistikovanou /taktikou propagandy..
                  Bylo toho az moc. Ja sam jsem nosil jako kazdej vsecko a kvalitniho ze zapadu.
                  Pod knutou velmi agresivni propagandy u nas , byl treba Elvis , kterej se choval uplne normalne, helejte, ja sem jenom zpevak a tady je nejaka pisnicka a ja ji zazpivam, tem co mne chteji slyset , jak nejlip umim..Mne vo nic jinyho ani nejde..
                  Zadna propaganda /a vakuum/, byla nejvic propaganda..
                  Celkem skoro vsecko slo jejich cestou…
                  Narod se rozdelil na mlady kritizujici nedockavce dubcekovce a meli dobry heslo a starsi co pamatovali krize a nezamestnanosti a ponizene zotrocovani.
                  Lepsi ty okovy na ktery jsme zvykli , nez ty novi , ktery jsou vzdycky automaticky horsi..
                  Vsecko ostatni slo stranou..
                  Od 69 se narod rozdelil na ty, co neverili nechteli komunisty a museli to porad davat najevo a na ty co taky neverili ,ale predstirali soudrznost s rezimem..
                  Tak se nekteri nechali furiantsky tvrdohlave trochu semlit, rezimem /s povysenym odmitanim vyhod , ktere novy rezim poskytoval, aby si koupil souhlas vetsiny/ a dalsi, co taky neverili zvolili cestu delsi trpelivosti ,pretvarky a vyhod.
                  To zase vykvasilo pomaleji a nenapadne..
                  Mnozi jsou z toho chytryho pretvarovani neustale vydreny..
                  Voklamat jiny, je pro ne neni nic jineho, nez potvrzeni jejich vyjimecnych schopnosti.
                  A spousta chytrych posetilcu se do takovych veci , jako pretlacovani dvou skupin /ktery se jich netykaji, ani jejich rodin a zivotu /,musi vpatlavat..
                  A nic z toho at vyhraje kdokoliv jim nic dobreho v case /novych okovu/,neprinese..
                  Text je samozrejme zkracenej a zjednodusenej..

                  1. paw,
                    v tom co píšete bude kus pravdy, byť si osobně myslím, že těch motivů k operaci Dunaj bylo více a ty dominantní byli asi vojenskobezpečnostního charakteru. Jako třebas snaha o dosažení parity na hranici kontaktu NATO/Varšavská smlouva u raket středního doletu a pod.

                    Mě osobně šlo spíše o to odpovědět na téma článku, kde se vzala ta pasivita národa, že se nebouří a nechává na sobě dříví štípat. A mě příjde, že to má kořeny právě v té Normalizaci. Kdy ti kdož hrdě stáli byli nemilosrdně sraženi na kolena zatímco většina, která se se přizpůsobila to přežila bez úhony. Ale uznávám, že je to jen můj úhel pohledu, který může být milným.

          2. Jo a co se týče velikosti jednotlivých skupin, tak pokud mě paměť neklame, chartistů bylo několik jednotek tisíc, komunistů cca 1 mil. a zbytek se politicky nijak neangažoval.

          3. Chartisté byli velcí a malí. Ti velcí byli dotováni ze zahraničí, ti malí sušili hubu a občas přes ni dostávali. A tak zatímco Vašek Havlů pořádal mejdany a psal ty své obdivuhodné hry, takový Péťa Formánek (dobrý známý), který hrál s Bacily u Neckáře, vylít po podpisu charty ze skupiny jak cukrář a už se nikdy nikde pořádně nechytil. Chodil si k mojí Labuti půjčovat peníze….. a skončil v podstatě jako ruina.

            Dále si dovoluji k této diskusi podotknout, že mnozí chartisté byli pravověrní komunisté z let padesátých, kdy oslavovali dělnickou třídu a její dějinné poslání. Když pak skončili u lopaty či jinde v robotě, cítili se svým přeřazením dp jejích revolučních řad uraženi, poníženi a deklasováni. Jeví se mi to jako logický paradox či jak bych to nazval…. Ironie osudu.

            Aby toho nebylo málo, ještě jedna poznámka k tvrzení:
            „Ti kdož se přizpůsobili nové situaci, poslušně souhlasili s tím, co po nich chtěla strana a vláda, podepisovali anticharty, chodili k volbám a volili jednotnou kandidátku, tak těch se represe netýkaly a ti zajisté žádný problém neměli…“
            Je to opravdu o velikosti oněch sociálních skupin. Těch, kteří podle toho tvrzení žádné problémy neměli byly milióny, těch s problémy řekněme statisíce (já je nepočítal).
            Dnes nás doba posunula do stavu opačného – těch s problémy budou milióny a oněch bez problémů statisíce, a to kdoví jestli.

            To špatné, pokud to nebylo až dramaticky špatné, se snadno zapomíná, to dobré se přibarvuje v iluzi. Proto je dobré si v neděli ráno kolem osmé pustit ČT 2, kde pravidelně promítají přesně padesát let starý Filmový týdeník, co se povinně promítal v kinech před hlavním programem. Je to návrat do (jistě ideologicky upravené) reality.

            Hlavně že skončila ta vedra….

            1. I mezi tzv. velkými chartisty byli různí.
              “ Zpátky: Myslím si tedy, že cesta prosazování , zvláště pomocí organizací, je nešťastná.
              I při demokratických stanovách je to spiknutí proti ostatním. Dokud je členů málo, jsou zavíráni , až je jich moc, zavírají oni ty druhé.
              Dobrý řád můžeme považovat za trvale nastolený, jestliže se změní v dobrý zvyk a styl celé obce. Deset buditelů nebo i tisíc revolucionářů vladaři snadno zavřou. Ale zatvrzelé chování milionu v rozhodnutém směru vladaře vlastně suspenduje.
              Někdo mi řekne, třeba Petr Uhl, že milión lidí se nikdy nesjednotí v žádné otázce a že musíme přijít my, “ lidé zvláštního ražení “.
              A mohli bychom začít znova od začátku. “
              Napsal Ludvík Vaculík, přední chartista, v roce už 1979

    2. JiB, netuším, kolik Vám je let, ale…
      Za normalizace se neopak rozjely všemožná svépomoc a sdružování tak, jako snad nikdy předtím. Nevím, zda to bylo podvědomé, nebo zda tím lidé dávali režimu najevo, že na něj dlabou, ale prostě to fungovalo. Tak dobře, že STB měla docela hoňku pronikat do struktur a vůbec se něco dozvědět.
      Největší prča byla, že šlo o vesměs zcela legální a de facto prorežimní organizace, které jenom bokem provozovaly to, co nešlo oficiálně. A kryly lidi, co měli nebo mohli mít problémy.

      Já na tu dobu vzpomínám jako na nejhezčí období mého života. Ne proto, že jsem byl mladý, nýbrž proto, že obrovské množství lidí dělalo obrovské množství aktivit jen tak pro radost sobě a druhým. Stačilo si jen vybírat. Vesměs to bylo zadarmo nebo za pár kaček právě proto, že se toho účastnily davy a každý ochotně přiložil ruku k dílu. Po r. 1990 to šlo všechno děsným fofrem do hajzlu a dnes je absolutně všechno jen a pouze prvoplánová komerce.

      1. Občane,
        já to myslel v duchu politické angažovanosti a ta šla za normalizace skutečně k nule. Běžný občan se o politiku přestal zajímat, respektive se v ní angažovat. O tom nemůže být sporu. Pár chartistů či signatářů Několik vět na tom nic nemění. To že lidé přesměrovali své angažmá z politiky také na spolkovou činnost na tom nic nemění. Naopak to potvrzuje má slova.
        Samozřejmě zde byla nemalá skupina, kteří ve členství ve straně viděli příležitost v karierním postupu. Ovšem většině lidí to bylo ukradené. Politiku neřešili. Maximálně doma za zavřenými dveřmi na toto téma utrousili nějakou jízlivou poznámku, ale to bylo tak všechno.

        Přičemž zhoršování podmínek pro život jsem měl na mysli po Hadráku. V tom jsem s Vámi ve shodě. To utahování šroubů šlo postupně. Teď to bude jiné. Teď to bude razantní skok.

        1. Takže jste patrně nebyl ještě ani na světě. 🙂
          Mně bylo krásných 18+ a možná byste se divil, ale politiku jsme vášnivě a dost otevřeně řešili na schůzích SSM každou chvíli. Protože nám někdy svazovala ruce a nám to hodně vadilo; bo překážela v aktivitách, které byly jednoznačně společensky prospěšné (třeba prodlevy v rekonstrukci gotického baráku na Vyšehradě určeného pro stanici mladých radio- a elektrotechniků, nebo problémy se zajištěním trati pro minikárové závody a pod.).
          Život tady byl opravdu hodně bohatý a pestrobarevný. Akorát něco raději zůstávalo částečně nebo zcela skryto.

          1. Tak pokud jste byl v SSM, tak věřím, že jste na schůzích politiku řešil. To ano, to by vše vysvětlovalo.

            1. Můžete prosím napsat, kolik vám bylo v roce 1989?
              Mně pětatřicet.
              Trochu si myslím, že si toho moc nepamatujete.

              1. Vida, ročník 1954. Vítejte do klubu. V roce 1989 mi tedy bylo taky pětařicet a byl jsem blbý jako hovno, vůbec jsem si neuměl představit, co nás čeká (a nemine).

                Myslím, že osobní zážitky z minulosti jsou jistě důležité, ale jejich absence stejně jistě není důvodem pro diskvalifikaci v dikusi.
                Pravdu má, podle mě, Občan, když tvrdí něco ve smyslu, že pod politickou hlavičkou se řešili dosti nepolitické věci. To jsou ony osobní zážitky.
                Vezměme si třeba Svazarm, tedy Svaz pro spolupráci s armádou, což zní hrozně. Ale parašutisté, radioamatéři, střelci (já tam před více než padesáti lety začínal)…. a co já vím co všechno. S ideologií a politikou to mělo na té „realizační úrovni“ pramálo společného.
                SSM na střední škole? Naprosto formální záležitost, aby v kolonce přibyla další čárka.

                1. Ve straně jsem nebyl, v SSM jo. Když jsem začal pracovat (na Poldovce), byl jsem v ROH.
                  Pod hlavičkou SSM jsme měli taneční kapelu a pořádali jsme vejlety.
                  Pod odborama ve fabrice to bylo lepší, byly tam kluby kdečeho, i historickej šerm, sport a tak.
                  Myslím, že JiB neví, jak to tenkrát chodilo: aktivity mohly bejt všelijaký, ale musely bejt pokrytý nějakou oficiální organizací – tím SSM, Pionýrem, Svazarmem, ROH nebo Svazem žen.
                  Nějaký hloupý narážky nemají smysl, tak to prostě bylo. Kdo to zažil, ten to ví a proto se divím jeho vzpomínkám, myslím že on to nezažil.

                  1. Ale no tak pánové, obracíte to úplně naruby.
                    Řeči o tom, že na schůzích SSM řešili politiku tady tvrdil Občan a ne já!

                    To že jakákoli volnočasová aktivita musela být zaštítěná oficiální organizací si samozřejmě pamatuju. Nic to nemnění na podstatě mého původního sdělení které Občan rozporoval a to, že normální lidi se v politice za normalizace neangažovali. Trochu zjednodušeně řečeno, buďto to byli kariéristi, jež ve stranické průkazce viděli příležitost v karierním postupu – bez členství ve straně to nešlo a ti byli ve straně, nebo se jednalo o pár disidentů a těch bylo opravdu jen hrstka a drtivá většina lidí se politice obloukem vyhýbala.

                    Ano, mnozí byli ve svazarmu, aby mohli střílet na střelnicích, létat s letadly, skákat s padáky aj. Mnozí byli ve sportovních, rybářských, zahrádkářských svazech a pod. ale tam o politiku skutečně nešlo.

                    1. Šlo a nešlo.
                      Svazarm, sportovní, rybářský a zahrádkářský svazy byly členy Národní Fronty a jako takové se zúčastňovaly voleb – na Jednotné kandidátce.
                      Hele, ono to opravdu nebylo tak jednoduchý, jak si to představujou český internetový antikomunisti.
                      Národní Fronta bylo tohle:
                      https://www.totalita.cz/vysvetlivky/nf.php

                    2. Pitharte,
                      nějak mi nejde odpovědět na Váš přípisek, tak to pověsím zde.
                      Patrně jsme každý žil v nějakém jiném Československu. Vy samozřejmě v tom skutečném a já jen ve virtuálním…

                      Uzavřel bych to asi tak. Soused velice slušný člověk, který dělal v 68 mistra odmítl za normalizace podepsat souhlas se vstupem varšavských vojsk byl vyhozen a šel na dělnickou pozici. My jsme se nedostali na SŠ jen proto, že náš otec trval na základce, že budeme chodit do náboženství a to třebas sestra, která byla z nás nejstarší měla obvykle jen jedničky, vyjímečně nějakou dvojku. V našem širokém okolí se v politice opravdu nikdo nezabýval dokonce ani ti, co byli v nejrůznějších sportovních, zahrádkářských a jiných svazech. Lidi, které jsem já znal, tak ti tam byli vždy jen kvůli svému zájmu, který dotyčný svaz zastřešoval a do žádných jednotných kandidátek se nedrali.
                      Aktivní uvědomělé svazáky jsem také nějaké znal, ti však mířili výš a všichni posléze podali přihlášku na kandidáta členství ve straně. Ostatním i těm v SSM byla v tomto věku politika u zádele a spíše se zajímali o děvčat/chlapce, či své zájmy než aby řešili politiku.

                      U vás to možná bylo jiné, v mém okolí to bylo takto.

            2. Víte já jsem byla v SSM a vůbec jsem to nevěděla. Jsem ročník 62 a na učňáku vládly podivné způsoby. Pan ředitel asi chtěl povýšit (opravdu povýšil) a chtěl mít klid a tak když jsem končili 3.ročník, dostali jsme k podpisu, že jsme vykonávali páci v SSM a že jsem dělala pokladníka. Vůbec si to nepamatuji!
              Politiku jsme řešili až na SŠ pro pracující a začal s tím pan ředitel, který nám přišel říci co se děje v Polsku. Dostal vynadáno a víckrát nás s tím neotravoval.
              Co se týče Afghanistánu, občas se někde potloukali sovětští důstojníci, vojcli ti nemohli vůbec nic, ti byli zavření v kasárnách a když občas dělali šoféry důstojníkům na výletě, drželi hubu.
              Za to důstojníci, když popili vodku, tak si pustili hubu na špacír a tak jsme se dostali i k tomu co se tam děje. My holky jsme se držely stranou, bo ti důstojníci v opilosti ztráceli zábrany. Spolužákům pak mluvili jak umírají jejich vojáci a že tam nikdy nevyhrají.

              Pak jsem sovětské důstojníky potkávala v práci. Jezdili si pro selata na výkrm, platili za ně a hlavně je krmili odpadem z jídelen. Oni si dokázali poradit, nikdo je tady neživil jak se teď módně lže a při tom občas vykecli co se děje při Perestrojce a nosili se sebou tisk, který byl u nás na indexu.

              1. Ale jo, to co popisujete může být. Občan se však ke svému členství v SSM hrdě hlásil, stejně tak tvrdil, že na schůzích SSM často a vášnivě řešili politiku.
                No v našich končinách se takto chovali jen ti ambiciózní, kteří měli zájem o členství ve straně, ve snaze o lepší kariérní růst. Ostatní se chovali normálně a řešili běžné starosti úměrné svému věku.

  16. No já si myslím , že to odpíchli Elvis a Beatles . Od té doby jak se zjistilo , že popularita může být dobrej byznys a může sloužit k ovlivnění hypnotizovaného davu to jede samospádem. A tak má každý kolem sebe nějakého Elvise kterého nekriticky příjmá , někomu stačí titul aby sedl na zadek , někdo potřebuje čutálistu , zpěváka, malé a velké ikony.

    1. Na to se přišlo už daleko dříve.
      I Ježíš a Mohamed byli zdatní propagandisté. A následovaly je davy.
      Na Mojžíše ovšem neměli, ten byl první a autor progresivní myšlénky. ( Ironie. )

    1. „Po úspěšném absolvování profesně vzdělávacího programu si absolvent může zapsat titul za své jméno v následujícím tvaru: Petr Chytrý, LL.M.“

  17. Ještě mne napadla taková maličkost, paní Vevčo,

    nevím, kdy jste sosala do své hlavy vzdělanost a v jakých školách se tak dělo. Ale považuji za velmi pravděpodobné že vás minulo povědomí o jistém klučíkovi a jeho dílku.

    Byl potomkem skotského vojáka, jmenoval se Michail Jurijevič Lermontov a napsal skvostnou divadelní hru, jménem Maškaráda.
    Pokud vás nebaví číst divadelní hry ve formě scénáře, úplně stačí, když si o ní přečtete pár vět na wikině.
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Ma%C5%A1kar%C3%A1da_(Lermontov)

    1. Tyhle problemy vidi kazdej ,jak si vladnouci elita spolecnosti pocina zhora ,aby mela rozhodujici podil na svem zaniku..
      Aby zaktivizovala uspesne a dohnala k cinu i sve vselijake ,hrobniky.
      A to pak visi nad lidmi.
      Miliony knih , clanku , prednasek kritickych a pojednavajicich nekdy konstruktivne o navodech zlepseni spolecnosti ,o vladnich reformach o to neni nouze a nikdy nebyla, atd..
      Se nedari a nikdy nezdarilo nic z toho.
      Dokonce se vrchnosti vetsinou divi, jak se to mohlo stat ,tem nejvzdelanejsim,nejmocnejsim a tak nejchytrejsim ze vsech..Casto pres noc..
      Clovek se casto ani nevyzna v tom , co je revoluce a co je kontrarevoluce..
      Neni mozne ani odhadnout ,jak co se bude odehravat..
      Napr. o silenstvi a daleko horsi nez silenstvi niceni ,ktere se odehralo v bolsevicky revoluci , pozdeji ty samy v Cine..V jinych revolucich .
      Kazda valka je taky revoluce a nebo naopak.
      Revoluce je valka .
      Dnes probihajici z Ukrajiny a dokonce spolehlive celosvetova..
      A Putin dokonce neni ani zadnej typickej ,podvratnej a fanatickej revolucionar..
      Jen pomaha ,nic takovyho si nepral, ale byl k tomu dohnanej.
      Dnes vime ,ze ta a kazda revoluce byla nevyhnutelna/z vyse uvedenych pricin/ , ale zase nevime jak se takovym silenstvim v praxi vyhnout.
      Vzdycky kdyz pred nima stojime.

  18. Úcta k velkým jménům či titulům má stejný základ lidské povahy. Proto situace v ČR z pohledu navrátivšího se exulanta vypadá jako veleuctivé naslouchání lidem s titulem, jsou umělci, celebrity. Mimochodem je to naprosto shodné v ČR i v USA, a jde o princip politické kampaně a reklamy.
    Nejistí lidé hledají autoritu, ke které by se mohli uchýlit. Proto reklama do zblbnutí opakuje jméno firmy. Když potom dotyčný člověk najednou má provést volbu výrobku od dvou firem, kdy jedna je úplně neznámá a druhá známá, vybere si ve většině případů jméno známé. Prostě touží po jistotě v nejistých časech, a jméno, které již zná, mu dává pocit, že se z nejisté situace dostává do situace, kterou zná,
    Většina lidí potřebuje manuál na přežití v dnešní komplikované situaci. Cítí, že ji sami nezvládnou, a tak se uchylují k autoritě, kterou znají. Čert, kterého známe, je méně děsivý.
    Bude-li kandidovat třeba Miroslav Kalousek a proti němu někdo naprosto neznámý, tak přestože je Kalousek obecně vnímán jako politik, který nepracuje pro zájmy svých voličů, hodně lidí jej bude z nejistoty i tak volit.
    Lidé podvědomě tíhnou ke známým situacím a mají strach z nejistoty. Vždy volí raději menší okamžitý zisk před možným budoucím větším prospěchem. A vždy volí raději větší možnou budoucí ztrátu s jistou mírou nejistoty, že ke ztrátě dojde, před menší jistou okamžitou ztrátou. Prostě v případě zisku lepší vrabec v hrsti než holub na střeše. A v případě ztráty doufají v nejlepší možné řešení, které ale většinou nenastane. Což je i podstata modliteb a v případě situace, kterou dotyční neznají či nezvládají, obracení se k vyšší autoritě.
    U titulů i známých jmen lidé hledají jistotu. Dotyčný člověk musel prokázat nějaké kvality, skutečné v případě studentů či domnělé v případě celebrit. Typicky ženské skupinové uvažování, kdy muž, který se líbí ostatním ženám, je rázem atraktivnější i pro ni samou. A proto si ověřují svůj názor s kamarádkami. omlouvám se těm ženám, které takový klam prohlédly a jednají podle vlastního rozumu.
    To je příčinou toho, proč lidé tolik tíhnou k titulům, postavením či známým jménům. Proto sportovci tolik vystupují v reklamách na zboží související s nimi, a proto krachují v oblastech, o kterých nic nevědí a jejich jméno zde nefunguje. Basketbalistovi z NBA asi budeme věřit, že ví hodně o botách. Živí se tím. Brankáři z NHL budeme věřit, že ví hodně o ledu a hokeji a všem s tím souvisejícím. Byl vybrán pečlivým výběrem a my si nemusíme lámat hlavu s jeho zkoumáním. Pak stačí jen pár chytrých vět pronesených směrem k novinářům, a voliči získají pocit, že brankář z NHL ví dost i o politice. A odtud je už jen krůček k získání voličské základny určité části populace.
    Známá jména mohou fungovat jen v oblastech, které se nedají přesně měřit. Nebo jako doporučení v oblastech, ve které se cítíme nejistými.
    Mysleme na to při volbě. Typickým příkladem je volba výrobku, například značkového či noname. Řídit se máme obsahem a technickými parametry.
    Nejistého člověka snadno poznáme podle toho, jak moc tíhne ke značkám. Dobrým příkladem, jak jej poznat, je věta: „Nejsem přeci tak bohatý, abych si kupoval levné věci.“ A tak je odsouzen k předraženému značkovému výrobku a my se divíme, jak je někdo ochotný za pouhé jméno známé osoby na triku zaplatit přemrštěnou cenu, když stejné triko bez nápisu stojí řádově méně.
    Posedlost značkou a známými jmény stojí za úspěchem butiků a módních řetězců. A to i v případech, kdy se tak jen tváří, založí novou značku a napodobují stylem zavedené butiky.
    Stejná posedlost stojí i za touhou zvýšit si vážnost ve vlastní skupině, když za Obamy velvyslanci dostávali funkci díky příspěvku do volební kampaně. Typickým příkladem byl Schapiro za ČR a Bellová v Maďarsku. https://vlkovobloguje.wordpress.com/2016/06/06/kolik-stoji-cr/ Přispěli do Obamova volebního fondu a ve skutečnosti si tím koupili vyšší úroveň sociálního statutu v jejich skupině. Vždyť jak krásně zní, bývalý velvyslanec USA v ČR/Maďarsku, že? A nikdo už nezkoumá, že v jistou chvíli jen vytasili naditou prkenici! Už navždy se mohou chlubit tím, že byli velvyslanci!
    Na minulé zásluhy pak navazují i očekávání budoucích schopností. Proto ČSSD umístila svou kádrovou rezervu na ministerstvo zemědělství. Samý nadějný politik, který má mít v životopisu nezpochybnitelný zářez – náměstek ministra. A tím má přilákat voliče. V kombinaci s ověnčením tituly.
    Pokud někdo chce vypadat chytře, může si za své jméno připsat MBA. Nejde o akademický titul zajištěný zákonem, a je také zbytečné si jej kupovat placením pofiderního studia. Daleko levnější volbou je nakoupit pár knížek, opravdu je přečíst, aby dotyčný věděl, o čem to studium vlastně je. A potom si už stačí jen uvádět za jménem titul MBA, protože nejde o náhradu vysokoškolského studijního programu ve znění českých zákonů, a tak si jej za jméno může napsat kdokoliv.
    Přesto MBA na lidi působí. MBA, MSc, LL.M. Pokud chcete být hodně odrzlý, stačí si psát za jméno titul master of business co-operation, MBC. Neexistuje! Ale hezky to zní, že?
    A to je podstatou působení známého jména. 🙂

    1. Tak pardon, MBC je master of business communication. Tak využijme jiné třetí písmeno. Podstatná jsou první dvě, která musí být MB. Volme tedy jiný příklad MBT, master of business truck – vládce obchodního kamionu.

      1. Znovu bych poprosil o rubriku “zasloužil se o stát”, nedávno mě dojala paní Faltová svou neodbytnou péčí o uprchlíky. Sice sama doma žádné nemá, ale ať již jde o Syřany (z Kábulu) nebo Ukrajince, rozdala by se z posledního (vašeho posledního). Taková milá korpulentní dáma, ta neziskovost se musí evidentně vyplácet…

        1. Tak to jste určitě četl tenhle článek, že?

          https://www.novinky.cz/domaci/clanek/uprchliky-musime-integrovat-rika-sefka-sdruzeni-40404872
          ***
          (…) Na začátku války jste v rozhovoru pro Právo predikovala, že k nám může přijít z Ukrajiny až 300 tisíc lidí. Bylo to tehdy nepředstavitelné číslo, v reálu je to nyní přes 405 tisíc. (…)

          (…) Je pro vás problém, že úřady nevědí, kolik přesně uprchlíků se nachází na území ČR, tedy kolik jich už odjelo?
          Není, protože rámcová data máme a víme, že se to týká přes dvě stě tisíc lidí. Jestli je jich o třicet tisíc míň, už pro nastavování opatření není tak důležité. Uprchlíci často nevědí, jestli se na Ukrajinu jedou jenom podívat a zjistit, jestli se mají kam vrátit, nebo jestli zůstanou. Proto je pro stát složité toto číslo monitorovat. (…)

          (…) … máme i jiné klienty než uprchlíky z Ukrajiny, ale podpora je vázána jenom na Ukrajince, takže je trochu složité, když vidíme lidi v obdobné situaci ze Sýrie, Afghánistánu a podobně, kterým nemůžeme poskytnout stejný typ pomoci. (…)

          1. Ano. Nicméně tuto “dámu” v patrnosti vedu podstatně delší dobu. Stejně jako i jistého Šimona Pánka z Člověka v Plísni, další politické neziskovky.

        2. Zkoušel jsem tu rubriku založit, ale pořád mi to nějak nejde. Když se pokusím napsat její název, vždycky mně vyjde:
          Zasouložil si a není o co stát.

          Fakt je, že takovou rubriku nikde jinde nemají…

    2. Gerde, vážím si Vás už od začátku existence původních Vidlákových kdyů a Vaše komentáře čtu vždycky rád.
      Tentokrát ale nesouhlasím s Vaší kritikou postoje „Nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci. “
      Podstatou v době vzniku úsloví myslím bylo to, že levná věc bývá nekvalitní šunt a brzo se pokazí. U dražší věci téhož druhu se předpokládala kvalita.
      Nakolik to dnes zdegenerovalo do volby mezi věcí levnou = neznačkovou a drahou = značkovou, kdy člověk nehledí na kvalitu, nevím a nedokážu posoudit.

      1. Já to dokážu.
        Mám tu zkušenost, že výrobce levného neznačkového šuntu natolik lže o technických parametrech, že dražší a značková věc, která má udány parametry poctivě, pak vedle šuntu vypadá, jako úmyslně předražený, nekvalitní krám. Takže lidi dneska automaticky sáhnou po šuntu.
        Přišel jsem na to při shánění značkových džínsů pro sebe, ale i pro vnučky.
        Nakonec jsem ty Levisky objednal z německého obchodu, protože tuzemští prodejci LS i HIS a podobných značek, se nejspíš úplně všichni zbláznili..Proč v německém eshopu, mohou skutečné Levisky i s dopravou, být o celou třetinu levnější, než v ČR? Při procházení jednoho obchodu v krajském městě jsem navíc nabyl dojmu, že se jedná o kvalitnější napodobeniny, ne o skutečné LS.
        Nešlo mi přitom vůbec o značku jako takovou, byť zmíněná je legendou.
        Šlo mi o prostou trvanlivost, protože v neznačkových levných džínách, se za půlrok objeví nanápadné kazy, od kterých se to do roka doslova rozsype. To se u skutečných LS nestává.
        Donedávna jsem nosil jako pracovní, prakticky už jen lehce bleděmodré Levisky, které jsem v roce 1988 kupoval za 130 bonů v Tuzexu. Nic se na nich nikde nesypalo a kdyby mi nezačaly být v pase malé :D, tak je nosím dodnes. V původní barvě přežila jen ta červená cedulička a kupodivu přežil těch 34 let pohromadě i ten kožený štítek nad pravou zadní kapsou u opasku.
        Já si uvědomuju, že patrně ani LS už dnes není to, co to bývalo – zaručená kvalita, vzhled i výdrž – ale u té značky mám přece jen vyšší míru jistoty, než u mongolicemi šitého, levného šuntu z Lidlu.

        1. Lewisky si tedy koupíte ne kvůli značce, ale kvůli vyšší kvalitě. Pro Vás i pro mne je rozhodující kvalita, nikoli značka. Někdy se obojí sejde, někdy ne. Pokud někdo koupí značkovou věc mizerné kvality jen proto, aby ve své bublině nebyl za socku a outsidera, je to *** , a až se mu věc za půl dne rozsype, dobře mu tak. 🙂

      2. favorite,
        děkuji za zájem a chválu, ale v době globální produkce se výrobky stejné skupiny vyrábí v jedné výrobní hale, na stejných strojích, a jen tam dávají jiné štítky značek. Pochopitelně vyrobí, co si výrobce – značka zadá. Týká se to mnoha výrobků, narazil jsem na pračky (továrna u Turína), ventilátory, polovodičové moduly, čipy ze slavné tchajwanské továrny TSMC. Je toho mnohem více. Výrobní linka i výstupní kontrola kvality je stejná, ale rozdíl je v parametrech a funkcích.
        Samozřejmě se o parametrech výrobků neskutečně lže, šidí se koeficienty bezpečnosti při návrhu, dávají součástky, které po skončení záruky najednou odejdou. Ale to je chyba návrhu výrobku.
        Podobně to funguje i u hypermarketů, když zadávají parametry pro neznačkový výrobek. Vyrábí to ten stejný výrobce, který pak v hypermarketu má i své výrobky.
        Svět spěje k supertovárně, která vyrobí vše, co si kdo navrhne. Zatím takovou roli plní ponejvíce Čína. Proto je značková i neznačková věc stejných parametrů stejně kvalitní.
        Pokud chcete mít kvalitní výrobek, i když víte, že výrobce o parametrech lže, musíte chtít výrobek o třídu vyšší než jste původně zamýšlel.

        1. No jo, no. Asi máte pravdu. Uvažuju postaru, doba kvačí mílovými kroky vpřed a já beznadějně zaostávám. Aby tu úžasnou globalizaci husa kopla a čert vzal.

  19. Slovo o pluku Igorově – totiž Slovo směřované k autorce.

    Abych pravdu řekl, vím hov*o o tom, kde jste prožila předešlou část života, a proč jste se zbláznila a chcete pokračovat ve svém žití právě tady – v Čechistánu.

    Nicméně zdaleka nesdílím vaši představu o nadměrném poklonkování jakési společenské elitě, která prošla jistým sítem – nastaveným elitami předchozími.
    To, co se děje u nás (poklonkování) se děje všude okolo nás. Ano – možná někde o něco více, jinde o něco méně, ale generálně vzato všude.
    A není to výslednicí aktuálního vývoje – tento jev patří do mentality a zakódovaných obecných vzorců chování lidské smečky.

    Čímž vůbec nechci sdělit, že jste blbá a že nemáte pravdu. Pouze si myslím, že tento jev se vyskytuje univerzálně.

    Pokud bych měl být konkrétní, uvedu případ, který jsem zde uvedl již v nedávné diskuzi.
    Vysokoškolsky vzdělaný magor byl pozván do celostátně vysílajícího rozhlasu – v podstatě do tzv. prajm-tajmu, kde žvanil o tom, jak skvělé je pro přírodu, když shoří les, přičemž absolutně nebral v potaz skutečnost, že tzv. vypalování lesů v Americe a v Austrálii se provádí na místech dostupných pro hasičskou techniku, ve velmi řídce osídlených lokalitách a pochopitelně bez eventuálního poškození zcela jistě cenného reliéfu krajiny „českého Švýcarska“.
    Na poznámku místního starosty, že zdejší lesy připomínaly spíše sklady narvané vysoce vznětlivým palivem, tento odborník na žovotní prostředí odvětil, že o vlivu suchách stromů na pořár je nezbytně nutné vypracovat nejlépe několik odborných studií.
    Jistě – každý normální člověk si řekne – KU*VA, TO JE DEBIL!!!
    Ale:
    – podívejte se, na idioty v Říši, kteří sami sobě zakázali atomové elektrárny a stavějí vrtulníky a slunečníky, – podívejte se na pitomce, žvanící nesmysly při předávání cen Oskara,
    – podívejte se na nekončící řady všelijakých „odborných konferencí o čemkoli“, jejímž účastnímům by bylo nejméně špatné zkopat jejich hovníky do špičata a poslat je s krumpáčem a lopatou do dolů na diamanty.

    JAk správně poznamenali již mnozí přede mnou – LIDSKÁ BLBOST NEZNÁ ŽÁDNÝCH HRANIC!!!

    1. Targusi,
      řidiči kamionů by si všichni měli psát za jménem MBT, master of business truck. K užívání titulu opravňuje řidičský průkaz skupiny D nebo E.
      Kuchař je samozřejmě MBG, master of business gastronomy.
      Uživatel počítače je MBK, master of business keyboard.
      🙂

      1. Re: Gerd

        Zklamu vás.
        Je „nová doba, host vyhazuje vrchního“ (znáte z filmu) a k získání skupiny D již není C-éčka potřeba, a to dost dávno.
        Takže se dnes v poho setkáte s autobusákem, který nesmí za volant pekáče typu Avia. Prostě udělá papíry a je ihned chytrý, mladý a krásný, zatímco vy zůstáváte hnusným a zcela úplně ganc pitomým dědkem Gerdem ze staré doby.
        Z čehož vyplývá, že tituly musíte předělat na MBPT (Maser of Business Personal Transport) a MBH (Master of Business Haulage).

        1. Jooo, mladý, chytrý a řidič autobusu? V práci máme na nástěnce požadavek na řidiče autobusu, že hledají důchodce, že je to ideální práce při důchodu.
          Asi v Novém Jičíně ty mladé nechtějí, když ti řidiči jsou vesměs se šedivými vlasy, tedy pokud nezešedivěli za volantem.

    2. Neprovádí. Na to Vám odpověděla jedna z dam příkladem Nového Mexica, kde hasiči v dubnu letošního roku provedli „řízený požár“ a on se jim trošku vymknul. Otočil se totiž vítr a spolu se suchem se postaral o požár zcela neřízený.
      Hoří to tam dosud a o střechu nad hlavou a obživu přišlo cca 10 000 lidí.

      Podobně hořící Arktida. V důsledku oteplení roztál a vyschl permafrost na rozsáhlých územích. Pak stačí jeden „řízený požár“ a podpovrchové hoření se postará o to, že zcela neřízený požár si vykukuje, kde se mu zrovna zlíbí. Hasiči s tím nenadělají nic zejména v oblastech bez silnic a cest. Pokud mají jako bonus ještě kopce a nedostatek vodních zdrojů, mohou tak max. evakuovat obyvatelstvo.
      U nás se pochopitelně píše jen o „hořící Sibiři“, ale úplně stejně to hoří v severní Kanadě, na Aljašce a dokonce i v Grónsku.

      1. Re: Občan

        Sibiř hoří jenom v Rusku a vy tady šíříte fejky o neřízených požárech v Kanadě a v Gronsku, protože jeste hloupý Občan úplně ganc.
        Jen počkejte, až si pro vás přijede Gestapo – chci říct soudruh O-stříž. Ten vám provětrá krovky. Pěkně po demokraticku a navíc genderově.

        A soudruzi Novo-mexikoví hasiči měli zcela jistě smůlu, že jim soudruzi z oddělení řízení lidských zdrojů doporučili zcela nevhodného soudruha – subkontraktora, který foukal naopak.

        Vy taky vždycky dodržujete jednotnou linii prostorové orientace, když vypouštíte větry?
        Bych se divil…

      2. Aha, takže tání grónských ledovců způsobil požár v Grónsku a žádné klimatické změny! To Grétu klepne. 🙂

      3. V Kanadě to letos ale rychle splachovali v začátcích. Asi nechtějí více nas*at lidi, bo ti řidiči kamiónů mají popularitu, která se mocipánům za velkou louži nelíbí.
        Segra žije v Britské Kolumbii a i letos to tam vzplálo.

  20. Takze autorku bije do oci nase slusnost a ze nechame nektere mluvit a poslouchame co rikaji..
    Povazuje to za jiskricku, aby zapalila ohen../Nebo rovnou celou stodolu/.
    Zase jsme to MY ty zdaleka nejhorsi a proc by si autorka do nich s chuti nenakopla , jako to delaji davy jinych reformatoru.
    Zase pro jistotu se neuvadi zadnej priklad. Co ja /autorka/ tvrdim to je pravda a beda tomu, kdo by neveril ,co zase /voni/ ty Cesi provadeji..
    Nic dobryho a udelat neco dobryho taky nesmi , jinak by nebylo poucovani.
    Potoze je lide nemlati rovnou klackem po hlavach /ale chovaji se k nim slusne a s respektem/jsou na ceste , kterou si tak zasluhuji , na ceste, co zarucene rozdeluje a jeste si lide vytvareji na sebe sami, ty elity.
    To neni vsechno co delaji ty proklety MY /Nekdy VONI/, jeste promitaji do ..organizace co se snazi zachranovat narod.
    Na tech mluvi nekteri sebestredni , zase se nevi ktery , nejsou schopny se zastavit a lide nemohou klast otazky..
    Tady uz tusim hrozne nasledky. Organizatori zase anonymni, spolehlive a vzdy sezenou takove „zajimave lidi“.
    Autorka ma pak stav veci takovych „proti srsti“. NIkdo neudela nic dobre.
    Vidi jeden „mustr“. Uplne stejne kterej sem uvedl v nedavnem prispevku..To mne neprekvapuje , nevadi mi ,kdyz uvedu nejake vyrazy a za chvilku je pouzivaji jini, nejake tema, inspiruje jine a za chvilku pak napisou ze siroka /dokonce nekdy/,akademicky fundovane odborne state zalozene na moji originalni myslence , teorii a nebo nevsedne uvedene zkusenosti…
    Muj pohled zdola je pak uveden jako, „pani a kmani“.
    Tentokrat se divi ty VONI , presne leckdo ,ze to neni vono.
    Obyc obcan neumi a nebo nechce , to se zatim zase nevi ,ale psat o tom neni problem, beda , nechce zit demokraticky nebo to neumi..
    Obcan se nezapojuje.
    Dale nasleduje prehled vseho, co vsecko demokracie potrebuje od cloveka ..
    Zase neurcita teorie , ktera nema celkem nic spolecneho s obyc zivotem , obyc obcana.
    Clovek pak je jen z plasteliny a tim ,ze vi a poslechne poucky je jima uplacanej do typickyho a zarucenyho demokrata.
    Co o demokracii VON zase nevi a nemuze ,ani zbla..Pac nevi a rad nedba.Proc se zase nevi.
    Coz se na chvilku prenest do doby ,kdy lide a Jan Hus ,verili na Boha , Krista a Ducha svatyho ,ktery muzou za vsecko , JH kazal, aby te pravde verili a jeste byl ocistec a peklo s dablama..A v cele s velmi vychytralym , Satanem , bejvalym andelem z nebe..
    Je s podivem , proc tak hlubove verici akademicky vzdelanej Hus, nezival a nerekl , kdyz je vsemohouci, at to s tim Vatikanem zaridi..
    A zacal se snazit bejt taky Vsemohouci, co napravuje a vsugeroval si to.
    Jiny ,co taky verili ,ale trochu mysleli vo tom ,co videli zaroven , vedeli jedno, vod samyho zacatku Vatikanu a cirkvi vladne samozrejme Satan..
    Az to svejma skutkama dovedli do vzkriseni jeste silenyho protestantismu a silenych nasledku 0d 30.lety valky dodneska..
    Kterej vi, jak to na svete chodi a zneuziva toho na kazdyho a na vsecky v jednom kuse..
    Satan treba kazdymu nenapadne naseptava a pri kazdy prilezitosti , demokracie je to nejlepsi ,podivej se kolem , vsecko perfekt jo a dosahnes toho bez problemu,kazdej po demokracii touzi , jenom se snaz sem tam nejakou malickost zaridit , zeptej se otazecku , volit muzes snadno a koho chces , opravdu velka vyhoda behem tejdne ses v raji totalitni demokracie ..
    Samozrejme misto v nebi mas zaruceny …Tady mas nekolik jednoduchych ponauceni ,kdyz se budes se podle nich chovat a mas vsecko co chces..Raj na zemi.
    Ale nemusis taky vsecko vedet…
    /Nashledanou v pekle..Kdyz uniknes peklu na zemi , nebo te usmazi zaziva v Hirosime,atd/..Potom zase zazijes nekonecny vyhrozovani , vseho druhu a bomby atd.

  21. „Zdá se, že moc má své nezrušitelné zákonitosti vývoje a chování, ať ji vykonává kdokoliv. Moc je zvláštní lidské fenomenon dané tím, že už v lesním houfu musí někdo poroučet a že i ve společnosti samých šlechetných duchů musí kdosi shrnout poznatky z diskuse a formulovat nutnost“

    Inteligencí všech druhů není nadán každý, alespoň ne ve stejné míře. Tato skutečnost, společně s nevyzpytatelnou náhodou, vynáší některé jedince na tribunu, jiné zase ponechá dole před ní. A vůle oněch jedinců, samozřejmě, se na té tribuně ocitnout. A podpora ze strany té či oné.

    Mně osobně (možná jako většině) je bližší Ládikův postoj, než draní se do veřejného popředí. Proto setrvávám nejen pod tribunou, ale také hodně daleko od ní – to v zájmu duševního zdraví a na základě nějakých životních zkušeností.

    Ani hřebík ani trám, spíše (myslím si já) nerealistická představa.

  22. Titul, byl, možná ještě je dokladem o nabytí určitého množství teoretických znalostí a praktických dovedností.

    Za titul můžeme považovat i řidičský průkaz, který je dokladem o znalosti dopravních předpisů a praktické schopnosti ovládat dopravní prostředek.

    Výjimky jsou, jako můj spolužák, který ve třinácti létech si sehnal vrak motorky ( obchodní schopnost).
    Ten vrak si sám opravil (technické schopnosti a manuální zručnost).
    Na motorce jezdil do školy.
    Naháněli ho příslušníci VB, domlouvali mu učitelé, ale vždy se z toho vykecal (vyjednávací schopnosti).
    Prosadil se sám.
    Tomuto člověku jsme museli pomáhat napsat testy, aby mohl převážet po celé Evropě nadrozměrné náklady.
    Za celou dobu neměl ani škrábnutí, při plném počtu bodů.

    Jinak jsou i všeznalci, kteří propojí cyklo duší láhev PB se sporákem, pak se diví, že se oněm píše v černé kronice.
    Vždyť cyklo duše na jízdním kole ten tlak vydrží.

    Líbilo se mi video s ředitelem železáren, který prohlásil:

    Když vypíši konkurz na poslance, přijde plné náměstí lidí.

    Když vypíši konkurz na hutníka, nepřijde nikdo, protože hutník musí mít odborné znalosti.

  23. tý vogo, prej :
    „Češi chovají k lidem, kteří mají tituly, či jsou umělci, či celebrity — no prostě k těm „lepším pánům.”“
    a prej:
    …“ je mi to proti srsti“!

    No budiž (abych si zase nemusel dopisovat se Zakladatelem), tak jen:

    … mohla byste nedostatečnýmu blbíšovi alespoň naznačit, jak se těm Vašim NEČechům stalo, že se tak hezky po americku chováte k prokazatelným dementům a naprostým idiotům, a to dokonce tak, že je dokážete volit i za presidenty, kongresmany/ky apod.? … nebo sem taky něco nepobral?

    1. Blbisi, mluvime ted o ceske alternative. Chcete-li nadavat na Ameriku, napiste si svuj clanek. Treba se i pridam, a budu nadavat taky.

      1. … já to tušil, proto sem otrocky opsal ty Vaše „Čechy“ a tu Vaši „srst“! Pokud se ještě ptáte, tak za mě: „bacila trám“

          1. … házení do jednoho pytle, zevšeobecňování a tady u Zakladatele věčný téma = dráždící záměna množnýho a jednotnýho čísla, tedy to „MY“ a „JÁ“, nebo zrovna ta „ALTERNATIVA“ a „Češi“ (zrovna nedávno jsem byl tady napomenut, abych mluvil za sebe, taky šlo o NÁROD a ták).

            … něco tak blbě napsaný se může stát jedině po invazi bacilů nepobranosti, a když je to z Ameriky, tak tomu říkám něco jako propásnutí příležitosti mlčet. I když zase na tu dálku to nikomu nemůžu mít za zlý, ale pouze tehdy, když to, co píše, kontroluje pohledem do zpětnýho zrcátka a odpustí si „nadhled“ Brouka Pytlíka. Odpovědí mi byla „ALTERNATIVA“!!! Jestli tomu říkáte ješitnost, pak nevím, ale to už není můj problém!

  24. K poslední větě v článku:
    Ani „hřebík na hlavičku“, ani nějaký „trám“. Spíše to připomíná mlácení prázdné slámy.

      1. No, článek nenapíši, ale pocit mám stejný, ba co víc, mám naprostý pocit beznaděje. Napsat :potřebuje i člověka se stopkami a zvonkem, který nekompromisně zasáhne, kdykoliv se řečník utrhne z řetězu a zapomene uvolnit prostor jiným. , je jak napsat, Ať je ve světe všude Mír!!!

        Za stopky do všech rukou

  25. Nepochopil jsem, resp. podstata clanku se v nicem nelisi od podobnych jeremiad o sve dobe, ktere se nasli uz treba v asyrskych nebo starorimskych dokumentech 🙂

  26. Nevím, jestli “alternativa” vůbec existuje. Soudě podle sebe – nikdy jsem nebyl v souznění s vládou. Žádnou. Vždycky mi něco zásadního vadilo. Ale nikdy mě to nepřimělo k tomu, abych se organizoval k odporu proti ní. Zařídil jsem se tak, aby neškodila mi osobně. Abych měl se státem co nejmenší dotyk – jenom trubku, drát, cestu a doktora a nakonec důchod nad průměr. Myslím, že takhle uvažuje většina lidí a na tomto poznání staví svou existenci ti, kteří tyto “blbečky” či “trubce” chtějí zahnat do ohrady či úlu a tam je ostříhat nebo sebrat med, čili nadhodnotu.
    Organizace odporu proti vládě je možná jedině v podmínkách krize, kdy vyrobená nadhodnota nedokáže pokrýt nároky těch, kteří se na jejím vzniku nepodílejí. Zatím z kauflandů vyjíždí k SUV plné vozíky a ligy všech sportů právě začnou. Chléb a hry zatím jsou. I múzy se hlásí o slovo, žádné mlčení. Jede se podle not.

    1. Máte (subjektivně, ode mne viděno – k pojmu „pravda“) pravdu. Taky nesouzním. A ano. Dokud bude chléb, dokud budou hry, půjde to.

    2. Za „alternativu“ lze považovat i dobrovolné hasiče, kteří se nestarají pouze, aby nehořely jejich domečky, ale pomáhají i sousedům, protože od sousedů můžou chytnout i jejich domečky.

  27. Jenže ne každý má obecně skvělý přehled. Ne každý si to, co jej obklopuje dokáže dát do souvislostí, a pojmenovat příčiny, následky, nebo si v tomto najít tu nejrozumnější cestu.
    Proto jsou potřeba mluvčí a použiju slovo lídři. To si pak ta většina dokáže říct, ano, s tímto se ztotožňuji, s tímto méně.
    A v případě řízení státu, kraje, obce, taky musí mít dotyčný schopnosti, které každému dány nejsou.
    Proto i my tady povětšinou hledáme to s čím se obvykle ztotožníme, a u některých diskutérů tady dokonce vidíme, že mají i řešení. V parlamentní demokracii se to ego jednotlivce eliminuje tím, že je obvykle součástí skupiny(zvolené politické strany).

    1. Foldas: Neni potreba „obecne skvely prehled.“ Podle vyzkumu se ukazalo, ze nejlepe funguji skupiny, kde je mix tech, znalych veci, a tech, neznalych veci. Ti neznali totiz nemaji strach z trapasu, kdyz se ptaji „blbe“ otazky, ktere ti „experti“ nemaji odvahu hodit na stul. Je to cesta, jak se vyhnout „syndromu skupinoveho mysleni.“

      V pripade rizeni statu mam porad vic pocit, ze kdyby se misto voleb delala loterie, at padne na koho padne, tak by to nemohlo vypadat hur. 🙂

      1. Nyní jste trefila hřebíček na hlavičku.

        Kmotři by byli mimo hru.

        Proč je masa moudřejší než elity
        Petr Robejšek
        02. 06. 2016 | 06:30
        Kolik váží býk?

        O přesnosti většinových rozhodnutí svědčí zážitek předchůdce dnešních samolibých elit, který se jmenoval Francis Galton a žil v 19. století.

        Jeho pohrdání obyčejnými lidmi dokresluje následující citát: „Hloupost mnoha mužů a žen je tak velká, že je to neuvěřitelné.

        Jen tehdy, když je moc a kontrola v rukou několika málo, vybraných a geneticky výjimečných osobností, zůstane společnost zdravá a silná.“

        Dnešní Galtonovi názoroví potomci by kvůli politické korektnosti škrtli zmínku o genetice, ale jinak by se jim toto tvrzení asi dost líbilo.

        V roce 1906 navštívil Galton jeden venkovský trh. K atrakcím patřila i soutěž o to, co nejpřesněji odhadnout váhu vystaveného býka.
        Lidé kupovali losy a psali na ně svůj odhad.

        Osm set lidí farmáři a laici, uvážliví a zbrklí, vzdělanci a prosťáčci; prostě jako v demokracii.

        Galton sesbíral losy, vypočetl, jak by tipovala masa, kdyby byla „jedna osoba“ a očekával naprosto zcestný odhad.

        Ale mýlil se on. Skutečná váha byla 1.198 liber a „hloupá masa“ tipovala 1.197 liber.

        https://blog.aktualne.cz/blogy/petr-robejsek.php?itemid=27483

        1. Vo pitomostech tech chytrych ,se muze mluvit a psat tejdny.
          Vo dablech , jejich skutcich , jak tajne svadi jiny lidi k nejhorsim hrichum a zlocinum , aby neverili na Boha ,celkem velka veda vyssiho vedeni a v knihach zapsana , vo tom vedeli nejlip ti, co se chovali ,mysleli a jednali maximalne zbozne /nedabelsky/ ,aby dabel na ne proto, ani trochu nemoh..
          Jeden by rek ,ze dabel byl neco jako vlastni bracha s ktery vyrostli.
          Jak se to dozvedeli, ti co cele dny a noci se modlili, verili v Boha ,cetli bibli ,mysleli na to, aby se chovali dle prikazani a konali Bozi dobra ,ze najednou jako experti na zlo , museli zakladat inkvizice , cele organizace jezuitu atd. soudy , zbrojit armady a kteri vedeli vsecko nejlip ze vsech, vo Satanovi a co vobnasi..
          Vskutku zazrak.
          Se nikdy nespletli../Ze by soudili dle sebe , nepripada ovsem v uvahu/.
          Genius je nekdo ,kdo objevi neco, co je kolem ,ale ostatni si nevsimli..
          Ma talent a schopnosti a vse co je treba.
          Dalsi velkej dav geniu neustale mluvi o hlouposti, vo ktery jako geniove by nemeli tolik vedet. /Ja naproti tomu ,hloupej negenius musim vedet nejlip jaky hlouposti myslim a delam , s tim celkem nemam problem/.
          Genius se diva a vidi…Hloupost vsech u vsech a vsude, za kazdyho pocasi a casu.
          Takze genius vi genialne a mluvi a kaze o hlouposti jinych samozrejme ,ale nikdy nerekne ,nevysvetli ,co vlastne lidska hloupost je , co obnasi , kde a odkud se bere , jak s ni pocitat a omezit a problem hlouposti vyresit k nasi vyhode..
          Zadna urcujici definice.
          Ze by genius nevedel , nepripada v uvahu..
          Ale nikdy nikomu co je hloupost chytre nejen nevysvetli, ale ani neprozradi..
          Zase se to furt vopakuje jako u blbejch ,sou tady vyhradne jen a nic jinyho,nez ty ,nasledky hlouposti..
          Ktery kazdej idiot muze videt a zazit na vlastni kuzi.
          A dokonce si z nich jeste casto delat legraci ..
          Ta hruza pri pomysleni , co bychom si pocali ,treba bez Einsteina.
          Ctvrtyho asistenta urednika patentovyho uradu, ve Svycarsku.
          Kde nabral ty nadvedomosti .
          Jeho genialnich objevu lidske hlouposti..

        2. Podobný pokus se dělal s hodně velikou sklenici, naplněnou bonbóny. Při velkém množství hádajících byl výsledek ten, že průměrný odhad počtu bonbónů byl velmi blízko pravdě, rozhodně mnohem blíž, než nejlepší odhad jednotlivce.
          Ale rozhodně bych to neuznala jako argument pro správnost výsledků politických voleb. Předtím než vyjevili svůj názor na počet bonbónů, nebyli totiž respondenti podrobeni žádné mediální masáži od zastánců toho jedině správného počtu bonbónů, ani nabyli ovlivnění vlastním prospěchem.
          Jen na okraj – Galton byl Darwinovým synovcem.

      2. Může se stát, že solidní lidé se do kandidatury neženou. Důvody vysvětluje Ládik.
        Proto námitka ,,co jste si zvolili, to máte“ je čistá hloupost.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *