29 listopadu, 2023

Nové čínské letadlo C919

V Číně spustili komerční provoz nového pasažérského letadla C919, první komerční let se uskutečnil o víkendu na trase Šanghaj – Peking.

Comac C919 je dvoumotorový proudový úzkotrupý pasažérský letoun čínské společnosti Comac, nezávisle vyvinutý Čínou v souladu s mezinárodními standardy letové způsobilosti. Comac vlastní nezávislé právo duševního vlastnictví. Letoun C919 má uspořádání 158 až 192 sedadel a dolet 4075 až 5555 kilometrů.

Tento letoun by měl konkurovat především americkým letadlům Boeing 737 MAX, evropským Airbus A320neo a ruskému MS21.

Letoun C919 vyrábí v Číně státní společnost Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), ale mnoho jeho dílů (včetně motorů LEAP) pochází ze zahraničí.

Vývoj letounu začal v roce 2008, první zkušební let se uskutečnil v roce 2017.

C919
C919

12 thoughts on “Nové čínské letadlo C919

  1. Sice pěkné letadlo, ale je velmi, velmi závislé na komponentách vyráběných v EÚ a v USA, včetně motoru, avioniky ap. Velmi věcná analýza od p. Martyanova na https://smoothiex12.blogspot.com/2022/11/something-of-import.html. Závěr :
    „Letadlo se nikdy nebude moci objevit na globálním trhu, protože bude okamžitě „sankcionováno“ Spojenými státy a spol., které jsou dodavatelem motoru a většiny avioniky a dalších systémů“.

    1. Mám tomu tedy rozumět tak, že USA a EU dodávají zásadní komponenty svému konkurentovi a nepříteli, aby se mohl lépe vyzbrojit a dodávat výrobek pouze svým spojencům?

      1. Můj známý dostal padáka v 1. Brněnské strojírně, dnes Siemens. Dělal na turbínách, specialista na lopatky turbin.
        Turbíny se tam budou vyrábět dál, jen ta nepodstatná část, jejich lopatky se budou dovážet z dílny světa – Číny.

    2. Naprostý souhlas. Čína má obecně problémy s leteckými motory, dováží je ze západních zemí, Ukrajiny a Ruska. Měla zakoupena většinová vlastnická práva u ukrajinské společnosti MotorSič, ale na nátlak Američanů Zelenskeho vláda z kšeftu vycouvala a teď se bude s nimi budou soudit Číňani o vložené prostředky a ušlé zisky. Ale stejně bych Číňany nepodceňoval, je to národ velmi kreativní a je jen záležitostí času, kdy se i v této oblasti dostanou na světovou špičku.

      1. Pokud je mi známo, i ty motory už začíná pomalu dotahovat. Logika toho Comacu je ale, myslím, zřejmá – za využití západních a východních technologií dnes pracují na schopnosti vyvíjet konkurenceschopné stroje zítra, aniž by po dokončení vývoje vlastních motorů museli dalších patnáct let vyvíjet letadlo.
        Oni to letadlo prostě už mít vyvinuté budou. Respektive ho nebudou muset vyvíjet od nuly. Ani vyvíjet schopnost podobný stroj vůbec vyrobit.

      1. Aby nedojeli na poručíme větru dešti. To už tady jednou bylo. Největší elektrárna na světě byla kdysi v Rusku a jak tady kritizovali megalomanství.

      2. Presne. Je nadeje , ze tvurci pristup Slovanu , „cernou ekonomikou a kseftem“,
        k sankcovanym krizim , se vyhne a udola monstr konglomeraty a porazi jejich moc nad nami.
        Treba Budweis a Target bojkotem , prej ztraci miliardy na spatny inserci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *