22 listopadu, 2024

Nejvzdělanější generace

Můj tatínek je profesí elektrikář. Tři roky učňáku, pak dvacet let na šachtě v navijárně motorů a od devadesátých let soukromník. Elektrické motory opravuje celý život. Sám o sobě říká, že není manuálně nijak zvlášť zručný, ale když dělá motory, tak to není nikde poznat. To si v případě potřeby umí i seštelovat soustruh, cítí v prstech i ty nejjemnější vibrace a práce mu jde od ruky. Všechnu teorii do něj natloukli v šedesátých letech na místním UDH (údolí dutých hlav, jak se tomu dodnes říká). Zbytek mu dala praxe.

Já mám střední školu. Stavebně strojní. Maturita se samými jedničkami. Od malička vášnivý čtenář. V mém okolí má málokdo doma takovou knihovnu jako já a opravdu jsem všechno přečetl. Když jsme se stěhovali na Moravu, zabíraly knihy téměř třetinu stěhovacího vozu.

Přesto… sakra nejsem chytřejší než táta. On má doma menší knihovnu než já. Ale mnohem náročnější. A také to všechno přečetl. On by se nezabýval nějakou fantasy literaturou, nebo dokonce příběhem kluka v čarodějné škole. Společné jsme měli jen mayovky, werneovky a já si přidal ještě foglarovky. Táta má v knihovně samého Schweitzera, Wilhelma Bushe, Irwinga Stonea a podobné klasiky. Jeho „nejpokleslejší“ čtení, je Jack London.

Táta celý svůj život strávil v dílně, ale když se u nás doma sešli jeho kolegové elektrikáři, tak debaty byly jiskřivé, zajímavé, rozebíralo se ledacos a všeobecný kulturní přehled z toho čišel. Tátovi je už sedmdesát, ale když se s ním dostanu do diskuse, tak se mnou bez problémů udrží krok. Kolikrát si přečte nějaký můj článek a vytkne mi povrchnost a faktickou nepřesnost (a neopomene mi vynadat za jakýkoliv pejorativní výraz).

Když jsem mu řekl vtip o Markétě Pekarové Adamové, že její zahrádka má pět set metrů kosočtverečných, tak se zakabonil a vážně mi vysvětlil, že o ženách se takhle nemluví a to ani v případě, že jsou hloupé.

Můj dědeček (tátův tatínek) to byl prostý řemeslník. V životě četl především komunistické letáky, protože byl ve třicátých letech německým komunistou. Byl to dobrý, poctivý člověk se zlatýma rukama, ale takhle nějak si člověk představoval dělníka. Neměl velký rozhled, ale dřel, aby jeho dva synové měli co nejlepší život. Myslím, že byl spokojen. Oba jeho synové si bez problémů zařídili životy, byli úspěšní ve své práci a kromě vydělávání na chléb vezdejší ještě měli čas číst, chodit na kulturu a dovzdělávat se.

Dědečkův tatínek byl v podstatě negramotný. I když do školy už chodit musel. Uměl namáhavě přeslabikovat text, uměl počítat na prstech a můj dědeček ještě v dětství zažil, co je to hlad. Ale i tento člověk dřel, aby dědeček uměl řemeslo, aby ho uměl dobře, aby se čtením, psaním a počítáním neměl žádný problém.

Moje děti jsou ve škole také poměrně úspěšné. Na jejich vysvědčení se koukalo hezky, ale když jsem měl možnost si projít jejich diktáty, požadavky na povinnou četbu, jejich písemky z matematiky, tak bych jim tedy jedničky nedal. Když to porovnám s tím, co jsem musel umět já v devadesátých letech, tak je to objektivně docela slabota. Můj bratr jako koníček učí na „své“ střední škole, kde sám vystudoval a říká, že učivo je pořád stejné jako za jeho časů, ale požadavky na znalosti rapidně klesly.

Proč to všechno píšu…

Na všech veřejných setkáních, kde se objevím, všude dojde na smutný povzdech, že skoro všichni, kdo přišli na Rajchla nebo Vidláka, jsou starší čtyřiceti let. Na demonstracích je to podobné. Skoro žádní mladí. Studenti prakticky vůbec ne…

Přátelé, to vůbec není divné. Snažil jsem se demonstrovat, že od zavedení školní docházky za Marie Terezie, byla každá generace vzdělanější, než ta předchozí. Rodiče dřeli, aby jejich děti mohly chodit do školy. Znamenalo to nejen větší rozhled, ale i lepší život. Kdo měl vzdělání, ten měl zpravidla i prachy, kariérní postup a sociální jistoty i v dobách dickensovského kapitalismu.

Není divu, že všechny ty pokroky dějin a revoluce dělali mladí. Školy je skutečně něco naučily. Byli připraveni, převzít kormidlo dějin. Byli schopnější, než jejich rodiče. Uměli to dotáhnout dál. Zpravidla i víc cestovali, získali větší rozhled po světě, knihy i noviny byly stále levnější a dostaly se do stále primitivnějších koutů.

Ale někde u generace mého táty se to nějak zlomilo. Táta ještě za tři roky učňáku zvládl neuvěřitelně hodně a jeho mládí bylo plné podnětů, že si i „skladník ve šroubárně mohl přečísti Vergilia v originále.“ Já jsem ještě stihl staré socialistické osnovy, až po mě se začaly dělat ty liberálně kartouzovské reformy školství. Ale doba už byla jiná. Už vládlo přesvědčení, že jsme chytrá generace tím, že umíme googlovat. Prostě, že umíme klikat na počítači. Ale objektivně vzato, moje generace už není chytřejší, vzdělanější a s větším rozhledem, než generace mého táty. A generace mých dětí? Darmo mluvit.

Kdo si první všimne, že se ve společnosti děje něco špatně? Kdo si první všimne, že se stát dal špatným směrem? Kdo první rozpozná v době, kdy ještě o nic nejde, že si zakládáme na velké problémy v budoucnosti? Ti chytří, Halík!

Kdo je v současné době nejvzdělanější a nejschopnější generace?

Ano, čtyřicátníci a výš.

Poprvé za několik set let to nejsou mladí, kteří by si uvědomovali problémy současnosti i blízké budoucnosti. Poprvé to nejsou mladí, kdo jsou rebelové, kdo si v masové míře zachovali vlastní nezávislé myšlení schopné samostatného úsudku. Poprvé to nejsou mladí, kteří dovedou lépe číst náročnější literaturu, poprvé to nejsou mladí, kteří umějí lépe počítat, poprvé to nejsou mladí, kteří mají lepší technické i hospodářské znalosti… žijeme v zajímavé době. Padesátníci, šedesátníci a sedmdesátníci mají lepší znalosti než jejich děti. Hustý, co?

Vyberte náhodně dvacetiletého mlaďocha a zeptejte se ho na rok 1968… nejspíš nebude vědět vůbec nic. Zkuste se ho zeptat na rok 1939… a bude to ještě horší. O roku 1212 nebo 1415 ani nemluvím… Vezměte náhodného dvacetiletého kluka a dejte mu do ruky pilu… Ne, všichni takoví nejsou a i dříve byli nefachčenkové bez znalostí… ale bylo jich o dost méně.

Ano, také bych si přál, aby na demonstrace chodilo více mladých… ale nedivím se, že tam nejsou. Oni to prostě ještě nevidí. Ani z mnoha SMSek neuděláte román. Ani nejlepším googlováním nevyřešíte integrál. A pokud si necháte esej napsat umělou inteligencí, tak k čemu to všechno je? Ano, mladí by s námi mohli volat po odstoupení vlády. Ale kdyby tam přišli místo Fialy, lepší by to určitě nebylo.

Jan Keller se ve svém posledním článku právem obává, že národ, který si zvolil Petra Pavla prezidentem, zřejmě nebude schopen uskutečnit žádnou pozitivní změnu. Nemá z čeho ji udělat. Vidlák říká, že pokud existuje nějaká naděje, je v těch, kteří se dneska blíží důchodovému věku a nebo už v něm jsou. Mládež, která jásá nad tím, že brzy nebude mít důchody, ta je opravdu brzy nebude mít. Ti, kteří si své důchody odpracovali v době, kdy práce ještě něco znamenala, těm ještě nějaké peníze přijdou a nějak to s nimi doklepou.

O změnu (nebo chcete-li revoluci) se snaží ta generace, která vidí první, že se něco pokazilo a jde to do háje. Ta generace pak hledá řešení. Kteří to jsou? To uvidíte 16.9. na demonstraci…

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý kdo pošle dar alespoň 350,- Kč, může si na oplátku vyžádat moji knihu. Kdo pošle alespoň 200,- Kč, může si stáhnout audioknihu.

355 thoughts on “Nejvzdělanější generace

  1. Dvakrát odjinud :
    Novinky
    “ Nekontrolovaná migrace podnítí výbuch, varuje šéf CDU. “
    – Když už i němečtí souzi, tak snad… by si i souzi v ČR mohli vytáhnout hlavy z pozadí.
    ***
    A od Erika Besta
    “ Seznamte se s BA. 2. 86 “
    Dodávám, je čím dál tím složitější nebýti konspirátorem , obětí hybridní hrozby.
    Ách jo
    🥴

    1. A proto je zapotřebí migrace kontrolovaná. Úředníky, komisemi, neziskovkami…
      Proč? Protože na nekontrolované migraci by nevydělali. Migrační tok nutno přehradit, opatřit vodními koly, turbínami…. Aby neplynul bez užitku. Pro ně. Co to dělá dál po proudu je mimo ně a jejich investiční horizont.

      1. Tak jednoduché to zase není.
        Realita je, že Němci jsou v úplně jiné situaci, než třeba my tady. V Německu už dneska existují enklávy, kde platí jiné zákony a kde už vcelku ani nic nenutí migranty učit se německy a splynout s majoritou.
        Pokud se vytvoří taková hnízda, ghéta, tak je zaděláno na rozpad dosavadního státu.
        Říkám to nerada, ale díky vpádu spřátelených armád v roce 68 jsme – zatím – multikulti obohacení ušetřeni. Časem pochopitelně bude v Německu plno a milovníci Alláha začnou proudit i k nám. Momentálně se tak děje jen trochu a chovají se nenápadně. Pokud jim někdo nešlápne na kuří oko. Potom si rozloží koberečky na Letenské pláni a dají najevo, že takhle tedy ne, drzí káfirové.

      1. Tak to by mě zajímalo, jestli se stejně budou obhajovat ti, co dnes lifrují lidi za katr. A to jen pro to, že někde něco napsali, či řekli. Ovšem to, co se tu rozjíždí poslední dobou, je neuvěřitelné. Křivě se podívat na ukříka, zavání popotahovačkou.
        A že takovej řeporyjec, po tom co vypouští z huby, je stále v pohodě.
        https://1url.cz/kuoD4
        https://1url.cz/duoDh
        https://1url.cz/auoDU
        A další, a další.

    1. Ja na Vyssi Moc neverim ,akorat jenom, kdyz musim.
      Vyssi Moc je lstiva , potouchla ,pacha nam schvalnosti v jednom kuse
      a vysmiva se nam furt..
      Takze vod 1917 se vymrstila celosvetova nechut na ty bolseviky.
      Jenom mrtvej bolsevik, byl a je dobrej bolsevik…
      Nase Legie taky. Snaha velka , ale bolsevik se nejak brzy vzpamatoval a dokonce Dolfy vodkragloval../Aby ten Putin nedelal podobny/.
      Situace v Teheranu , velky spojenectvi se odehravalo se Stalinem, dva nejhorsi nejzavilejsi antibolsevici , zaroven spojenci ,R. a Ch. a oba zasobovali
      Hitlera a bolsevika Stalina horem dolem..
      V jaky byl Stalin situaci. Ted mu rekli , ze votevrou druhou frontu v Italii.
      Vodpovedel ze Italie je vojensky nepruchodna..
      A nacista tam mel toho Kesselringa. /Malo zbrani a naboju/.
      Akorat rozmlatili ten 1400 let starej klaster.
      Po valce nepratele bolsevismu , bolsevismus pro Stalina este daleko vic rozsirili …
      Jak tohle muze bejt , dobrovolne.
      Obrovske usili , triliony urceny na Studenou valku na bolsevismus ,vod 45,
      antibolsevici potom vyhrali a zrusili uplne komunisty a jejich rezimy
      uplne vsude , za ucelem , ale aby potom vladli zase bolsevici a komunisti..
      Todle nemuze bejt ,ani nahodou..
      Vsude se to ted hemzi rozmnozenejma komunistama..
      Pro komunistu ted neni kam plivnout..
      Nektery se trochu pretvarujou /napriklad rozvedcik na Hrade ,
      byl predtim , uplne to samy,
      jako rozvedcik ted v Kremlu/, ale kazdej vi vo nich uplne vsecko..
      V boji proti marxismu, bolsevismu a komunismu a socialismu vod 1917 ,
      sou uplne vsude …Usak je taky podeziranej a zapad ,
      ze tam sou taky ve vladach..
      Pouzivaji ty bolsevicky metody , to je kazdymu taky jasny.
      V Rusku, vladli Gorb,Jelcin a ted Putin , clen strany,komunista a mel plnou duveru UV KSSS..
      Ted vladne v Rusku..Aby ten bejvalej komunstickej bolsevik Putin,
      nedelal dnes podobny , jako Stalin s nacistama a antibolsevikama..
      Na Vyssi Moc samozrejme neverim…….

  2. Vidlák v textu vhodně uvedl osobní zkušenost vývoje od svých prapředků, až k mládeži. Leč vážně se z toho nedá zobecňovat stav vzdělanosti starší x mladší generace v ČR. Vidlák např. napsal: „starší mají lepší znalosti…“ – nesouhlasím; starší generace nemá „lepší,“ ale JINÉ ZNALOSTI. Pochází to z jiné dobou i kulturou tradované rodinné výchovy (výchova osobním příkladem), odlišného školského systému, rozdílných osobních motivací atd. Generace starších si v životní praxi i profesně ověřila, jak a co funguje/nefunguje. Dnes středoškoláci a pak vysokoškoláci v oblasti tzv. „měkkých oborů,“ např. brécologie (gender studies), právo pro každý den – Street Law, centrum pro studia komiksu a d. jsou opíjeni te(r)oriemi, ale nemají potřebné dovednosti a trh práce takové absolventy nepotřebuje (vědomě se tímto dopouštím zkratky).

    Vidlák napsal: „pokroky dějin a revoluce dělali mladí…“ Zmiňujete-li slovo REVOLUCE, nezapomínejte zároveň na slovo REVOLTA. K mládí patří revolta, tj. odboj, odpor. Revoluce je něco jiného; tu mlaďoši sotva dělají. Pokud nejde o lidové povstání, nastává státní převrat, charakteristický tím, že ho provádějí úzké skupiny bojující o moc a masy v nich dělají stafáž. Revoluce bývávají manipulovány zvenčí; např. historik Jan Tesař k převratu v ČSSR r. 1989 konstatoval znalecky, že totalitní systém byl odstraněn cizí mocí, na níž byl závislý disent. Zmiňuji v blogu „Otevřená svědectví z disentu k převratu r. 1989“ https://zdenekhosman.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=735426

    Zájemcům doporučuji knihu brilantních úvah Alberta Camuse: Člověk revoltující.
    Odlišujme: revolta je odboj zdola, revoluce boj řízený shora.

    1. Předání moci v roce 1989 nebyl revolucí ani náhodou. Ale tím, co uvádíte vy. Že se pro tento vexl název „revoluce“ uměle vžil, je věc druhá. Nicméně právě proto nemůže sloužit za příklad vůbec ničeho.

      Revolta mladých je v současné době těmi nejmocnějšími a nejbohatšími plus západními tajnými službami úspěšně kanalizována do „boje“ proti takovým uměle nafouknutým pseudoproblémům, jako je „rasismus“ nebo LGBT+ hnutí. Kdysi odbojné protisystémové organizace jako ANTIFA či ANONYMOUS jsou dnes pouhými lokaji globální moci a korporátního fašismu. Stačilo je prošpikovat napojením na tajné služby a zkorumpovat korporátními prachy či financemi od OSF a podobných. Důvod je jednoduchý, globální moc nedovolí, aby se zopakovalo to, co po revoluci v Rusku v roce 1917, hlavně pak za Stalina. Tedy to, že by se z jejich vlivu a závislosti vyvlekla část světa a pokusila se vytvořit alternativu.

      1. Tdx : přesně! Revoltu mladých se daří kanalizovat správným směrem. Když jedno třeskuté téma vyčpí, nahradí se novým hromským problémem.
        A mládež chodí v pátek stávkovat, dalo by se i říci, že proti neškodné revoltě erár nic nemá. Mládež si aspoň procvičí plíce a nějak tu páru upustit musí.
        Kdyby to třeba přehnali borci od Antify v boji s holohlavci, jistí to PČR a zdravotníci mají pohotovost.
        Náklady minimální a máme svobodu. ( Ironie )

    2. Pane Hosmane, tohle si ale běžný občan vůbec neuvědomuje. Těm, kteří lační po moci bohatě stačí dodat líbivá hesla. Lid zajásá a cestu k moci mají volnou. Nejlepší heslo je takové, které se pěkně rýmuje. Havel na vavel bylo kvalitní heslo. Jakeše do koše bylo taky dobrý. Podívej se Gusto, jak je tady husto, to musel vnuknout páteru Malému sám Buch. ( Církevní restituce vynechám, bylo by to moc dlouhý. )
      ***
      “ Tehdy jsem pochopil, že že největší radostí lidu je, může – li společně křičet, a nedbá mnoho o to, proč křičí, nýbrž každý se cítí silnějším, křičí – li s ostatními, a má pak i věc, pro kterou křičí, za jedině správnou. “
      Egypťan Sinuhet

      1. Nejvetsi radosti dodany a pochopeny , knizne sepsany ,
        cerny na bilym, az z Egypta a ty lid nejak bidne zanedbava ..
        Skoro beda nekrici .
        Aby lid kricel nejvetsi a jeste spolecnou taky radosti.
        Lid to nedela..Ten z Egypta tehdy pochopil..
        Egypcky pochopenou radost , vo spolecnym kriceni.. Furt se nekrici.
        Se taky lid a navzdory, neraduje , aspon kricenim , kdyz nevi vo cem,
        nebo , ze to ma vrozeny , aby kricenim byl silnejsi ,
        za vec , kterou pak ,za vec spravnou ,beda…
        Nezakrici , lid ani nepipne , zakricel-li by si sam a s ostatnimi…
        Vo spravny kriceni nema zajem, radosti pak taky nema..
        Nejdriv se to v Egypte pochopi…
        Pak se vo tom napise poucna kniha , kniha se koupi a zase nic.
        Chce se mi ……kricet…

  3. Na ČT 24 teď mudruje náš velvyslanec v JAR.
    Nic zvláštního, tam pořád někdo mudruje.
    Ale řekl zajímavou větu:
    “ Demokratické země nemohou posílat zbraně režimu, který vznikl pučem.“
    Správný komentátor měl ihned reagovat:
    „A jak vznik režim, který je na současné Ukrajině?“

    Inu, nestalo se, asi by stejně odpověď nedostal.

  4. Ono to souvisí se změnou režimu. Za socialismu byli na začátku života všichni na stejné startovací čáře (když pomineme menšinu, která byla šikanovaná za třídní původ, ale časem té šikany více a více ubývalo). Nikdo nic moc hodnotného nevlastnil a jediný možný způsob, jak vydělat peníze, bylo stát se zaměstnancem a dostávat výplatu. Byla tady stabilní ekonomika, když se člověk vyučil třeba obráběčem, měl dobrou šanci, že bude toho obráběče taky někde dělat, že dostane třeba podnikový byt a z nuly bylo možno se dostat poctivou prací na nějaký základní standard. Navíc jako ten obráběč vyráběl i něco celkem užitečného a mohl z toho mít dobrý pocit.
    V kapitalismu je „job“ prostě bohapustý money-making. Poctivou prací jako zaměstnanec se na „nějaký základní standard“ v podstatě vydělat nedá. Navíc pro ten „money-making“ není školní vzdělání vůbec potřeba. Jsou potřeba úzce specializované znalosti podle potřeby toho konkrétního místa, které se musí zaměstnanec ad-hoc pod tlakem naučit ber kde ber, google, youtube, pokus-omyl. Mnohem větší význam než vzdělání má zděděný majetek, třeba byt ve vlastnictví rodinného klanu. Abyste dělal realitního makléře nebo webového programátora opravdu nepotřebujete znát láčkovce a citovat Shakespeara. Pro úspěch je mnohem důležitější vychytralost, známosti a neveřejné informace.
    Konečně, tím jak se rozpadla ekonomika a společnost, je tu i značný úbytek kvality školství. Nejsou dané osnovy, nejsou učebnice. Učitel prostě odvykládá látku, napíše ji částečně nečitelně na tabuli, žák si to částečně špatně opíše do sešitu, v hodině to nepochopí a doma se to nemá z čeho doučit. Bohatší děti ambiciózních rodičů si platí soukromé doučování, ti chudší prostě propadnou nebo je rezignovaní učitelé nechají projít i když to neumí. Dělat učitele je v podstatě životní prohra, ti schopnější jsou už dávno v jiných profesích. Ale jak jsem již napsal, ono to vlastně ničemu nevadí, protože školní znalosti nejsou (až na výjimky) v žádném zaměstnání potřeba. Učitelé prostě nemohou učit něco, co sami neumí, a kdyby to uměli, tak už nebudou učitelé za učitelský plat.
    I v tomto všem se najdou lidé chytří a úspěšní. Ti se ale orientují na kvalifikaci uplatnitelnou mezinárodně. Buď pak pracují za vyšší platy u českých poboček mezinárodních firem nebo rovnou emigrují. Není divu, že ti vzdělanější pak nejsou vlastenci.

    1. By mě zajímalo co máš za školu, neříkám, že 100 procent, ale z velké části jedu na tom co mě dala škola. Jasně nepamatuji si 100 procent, ale obecný základ a vím co si mám najít podrobně.
      Takže pokud je pravda co píšeš, lituju tebe osobně, že jsi měl školu, kde nic neučili…

      Ale obecně, škola má dát přehled, aby jsi věděl, že něco existuje, jeslti si myslíš, že má dát znalost dopodrobna, pak máš trochu mimo představu o školském systému a jeho určení. Jednoduše řečeno, škola ti dá přehled, aby jsi měl nad čím přemýšlet, protože prázdná hlava přemýšlí pouze nad prázdnem 😉

      1. Průmyslovka + nedokončené ČVUT. Pro programátora komplet k prdu. Když já jako dítě s rodiči vybíral profesi, nedalo se očekávat, že bude po programátorech takový hlad a veškerá výroba tady půjde do kopru. Účetnictví jsem se naučil v rekvalifikačních kurzech, programování v podstatě neuvěřitelným zápřahem ve zkušební době v devadesátkách. Plat se mi tak rázem ztrojnásobil.

        1. Aha, takže jsi se musel učit další věci v během zaměstnání, aby jsi využil i to co jsi uměl ze školy, tedy ve výsledku není pravda, že škola k prdu, ale naštvání, že nestačila pouze škola…
          Nic ve zlém, ale to platilo vždy, že se člověk učí celý život a nestačí se učit do 18 let pak nohy na stole a jenom žít z podstaty….

      2. Re anonym – souhlasím a hlavně souhlasím s poslední větou.

        Celý život jedu na to, že díky škole nemusím nikde hledat obecné principy fungování věcí a to jak věcem přijít na kloub
        Jako nadstavbu si pomatuji i některé „konkrétnosti“.
        Vzdělání?
        Přírodovědné gymnázium a učitelství M-F 5. až 12. ročník.

        1. A o tom to je, specialistou se člověk stává praxí, nikdy specialistu nedělá škola, kdo to čeká je hlupák 😉

        2. Anonyme, myslím si, že jsou tu dvě zásadní linky, které jsi nevzal v úvahu.
          1. Kadlas mluví o současné úrovni vzdělávání – školství, tedy i to tvém podílu na úspěchu či neúspěchu tohoto procesu (jsi sám učitel). On díky svému dobrému základu a píli dokázal takový kvalifikační přemet. Kdo ví, jestli by se mu to povedlo dnes, maje dnešní vzdělání. A vlastně krásně popsal systém fungování, který i ty evidentně používáš: „…se to najde/doučí…, když je třeba…“. I ty máš tedy podíl na současném stavu, který bych popsal jako Kadlas. A říkají to samé i mí kamarádi, kteří učí na VŠ (docenti, doktorand).
          2. jako učitel M+F si, docela dobře, vystačíš s tím, co tě naučili na VŠ, protože v M + F platí ty stejné zákony co svět světem stojí – jsou to (částečně a dle úrovně poznání lidstva odhalené) „zákony Boží“, zákony stvořitele a jsou neměnné. A pominou až s pominutím vesmíru. Žiješ si ve své bublině úspěchu, prostě gympl a pak VŠ a pak práce v oboru – jedna linka bez potřeby přemetu a studia jiného oboru.
          Ano, plus si dostuduješ podle potřeby osnov něco, co tě na VŠ nenaučili. Prostě, jedeš to pořád dokola, rok za rokem – co se obsahu týče. Ale tím to většinou končí. Učíš totiž děti, které, z principu věci, umí méně než ty = není to konkurenční prostředí, ve kterém bojuje Kadlas, já a další (většinou) ne-státní zaměstnanci. Pozor, učitelé na VŠ to mají trochu jinak, tam jsou dosahování titulů a neustálé další vzdělávání nutností k finančnímu přežití, teprve docentura umožňuje být na tom lépe.
          Mám SOU (v podstatě ještě za socíku, na SŠ mě nevzali kvůli posudku – psal se rok 88), pak dálkově SŠ, pak dálkově Bc., pak dálkově skoro Mgr. (odstudováno, neudělány státnice a diplomka, protože svatba, dítě, bydlení atd). Vše od SŠ dálkově = v osobním volnu, za vlastní vydělané peníze a s velkým časovým rozestupem. Takže mám podle čeho soudit.

          Prostě si myslím, že každý mluvíte o něčem jiném.

    2. V tomdle režimu sme vydělali 3 000 000 000 000 000 dluhů jen „státních“, vydělali sme ztrátu národního průmyslu, někerý skoro už ani neexistuje a vydělali sme spoustu blboňů co se ohánějí svojí důležitostí a že za to si zaslouží násobky peněz. Gdo je to naučil.

  5. K tomu vzdělávání a nevzdělanosti dnešních mladých, motivaci a tak okolo – z mého mládí a jeho vzdělávání v hloubi minulého tisíciletí:

    V první až třetí třídě jsme měli pana učitele, který vypadal jak ze století ještě minulejšího. Vlasy jako sníh, každou hodinu zahájil tím, že jsme v rámci pozdravu po jeho příchodu zůstali stát, on vytáhnul housle a zapěli jsme lidovou píseň.
    Dnešní doktorky pedagogiky by usmolili práci o významu takového dechového cvičení na zklidnění žactva a zlepšení výsledků.
    A tenhle pán mne v pohodě dokázal zabavit, i když jsem dávno uměl číst a počítat (jako děcko jsem byl chcípáček a tak mne maminka naučila háčkovat, plést a číst, abych se nějak zabavil sám).
    Dějepis, zeměpis i jiné předměty byly doplňovány promítáním filmů (16mm). Seděli jsme u toho na schodech na půdu (ve dveřích bylo okénko pro promítačku).
    V přírodopisu měl každý žák mikroskop a my z nepovinných přírodovědných praktik jsme připravovali preparáty.
    Učebna fyziky měla na všech lavicích rozvod 12V stejnosměrných a 24V střídavých a ze stavebnice jsme sestavovali elektromotory a obvody.
    Na hodinách chemie jsme dělali všechny pokusy z učebnice, ale i vyvolávání černobílých fotek. A na nepovinných praktikách z chemie v podstatě gymnaziální chemii včetně třaskavin a tahání viskózového hedvábí.

    Co z toho mají ti dnešní chudáci?

    Já se nedivím, že slova jistého Einsteina (a Infelda) o dobrodružství poznání chápou oni jinak, než jsem je chápal já.

      1. No krom dýmovnic jsme dělali i dole zmíněný jododusík a dost odvážnou věc – měření rychlosti uvolňování kyslíku z taveniny KNO3 před a po přidání dřevného uhlí jako katalyzátoru a zakončené přidáním síry, zažehnutím, efektem raketového motoru, roztavením a zkápnutím zkumavky do připravené misky s pískem.

    1. My sme nezpivali ani nic, nebyl cas , kradli sme z kabinetu nejaky chemikalie ,
      ty sme davali do bouchacich snehovejch kouli a poznavali..
      Pustili mne za nekolik let potom ,do laboratore a hned sem byl plne vytizenej a zamestnenej vyrobou ,nejdriv Elixiru mladi , ac mlad, prezil sem tu explozi ,ani nevim jak, nezjistenej ,pac vsude dlouhej coud …
      Potom doslo na vyroby Kamene mudrcu. Ucit se clovek musi vod zacatku.
      Jeden miligram staci na vyrobu tuny zlata ze rtuti , tu mi ale nedali.
      Mudrcem sem se taky nestal..
      Pozdejc doslo na vlastni jedoduchou vyrobu, vsichni zvali to vedecky,
      jododusik ,ten se poved ,ale neslo to prestat bouchat, ramusem mne to usvedcilo..
      Vo tom jodu rikali na vojne , ze to sypou do kafe..
      Potom ,vlastne predtim , sem se prestal ucit a po peti letech dobrodruzstvi ,
      vyuky teorie chemie ,vyslechem tretiho stupne , asi doznam , ze sul je asi , Nacl.
      Mam nejasnej dojem ,ze to Na, je to, co tenkrat bouchalo ,aspon to rikali
      a ted si to misto do snehovejch kouli zase davam na chleba..
      Nejak to zatim nebouchlo. Se uvidi..
      Lepci nevedet..
      Chudacito dneska nemaji..

    1. Milé PRo, rád bych vám věřil, ale vy tohle prohlášení nepodepíšete krví ani nám, ani čertům.
      Až budete u koryt, stejně jako Babiš bude tvrdit, že to nejde. Že ti koaličníci… Že ta opozice…
      Že by to chudý stát stálo víc, než vybere na daních, které mu spotřebitelé za zlichvářenou elektřinu a její zlichvářenou distribuci zaplatí. A že ty miliardy, co mu lichváři dají na daních, potřebuje na ty školky, nemocnice, F-35, ukrajinské soukmenovce, hladovějící děti v Mali….

    1. Armáda dětí a starců
      za prachy chlebodárců
      bude jen potravou pro děla.
      Ukrajina zas prodělá.
      Vydělá opět Strýček Sam.
      Snad si už brzy zajásám,
      že se v Kyjevě rozsvítí.
      Strýček Sam půjde do řiti.

    1. Signalista mne dojal tím, jak to zase Putinovi nandal tím, že budeme kupovat palivo do jaderek výhradně od Frantíků a vrahů z Volstrýtu.

      Jen jsem se nedozvěděl, že je domluven s rebely z Mali a Nigeru a že vrazi z Volstrýtu kupují od těch hnusných Rusů x% své potřeby uranu.

      1. Polovina ruského obohaceného uranu je z „přepracovaných“ (rozebraných) atomových hlavic. A jedou na to i v USA.

  6. Mladí lidí bývají hybateli revolucí a také jejich kanonenfutrem bez ohledu na to, jestli jsou více či méně kvalitně či nekvalitně vzdělaní.
    Oni jsou totiž lehce manipulovatelní, idokrinovatelní. Nemají zkušenosti většinově nedomýšlí konce, bez zaváhání udělají věci, nad kterými by o 10 let později velmi váhali, nebo by se zděsili.
    Byli jsme takoví v tom věku vice či méně všichni.
    Všichni manipulátoři vědí, že pokud chtějí změnit, někam „ohnout“ společnost, musí zacílit na mládež. To se ví od 19. století.
    Nevětším přeborníkem poslední doby v tom byl Soreš.

    1. Přesně, toto vykládal i kamoš co byl jako voják v afgánistánu, kdy stařešinové rozhodovali a dávali úkol, mladým a blbým.
      A přesně tímto to odůvodnil, že ti staří už byli chytřejší, aby běželi proti palbě USA

    2. Přesně, viz padesátky. Svazáci byli ti nejoddanější budovatelé nového světa. S inteligencí to nemá až tak co dělat.

    1. Copak dneska prodám
      na světovém trhu?
      Natrhám a dodám
      arniku i prhu.

      Dodám hřiby
      dodám šišku
      slíbím sliby.
      Udělám ti z mlíka kyšku.

      Přines ruce!
      Dej sem tělo!
      Revoluce?
      Chytneš dělo.

  7. Dřív jsme konkrétní odborné znalosti získávali z „těch brožurek“, na kterých byl vždy kromě autora uveden i recenzent. A bylo jedno, zda šlo o učebnici zahrádkaření, rybaření nebo třeba létání. No a dnes?

  8. Ovšem druhou stranu, je užitečnější umět programovat v „Céčku“ než být chodící encyklopedií osmašedesátého a kdekoho prudit svými existenčněpolitickými depresemi svého prosraného života příkladmo po sázce na na komunistickou partu která prohrála v přetlačování s jinou komunistickou partou. Tři sta let jsme trpěli…Lipany …! Krleš.

      1. Jenže to by museli dostat analýzu, podle které to jde napsat. A to je dnes nemoderní. Dnes se jede agilní vývoj ..

      2. A proč bych je platil, když mi to samé dá AI za měsíční poplatek a „do minuty“… Zaspal jsi dobu, co píšeš, platilo před 10 lety.
        To samé grafika=AI.
        Základní diagnostika lékařská=AI.

        doba je už dávno jinde než si myslíš 😉

        1. Tak určitě. Za měsíční poplatek a do „minuty“ a už to sype 🙂 A teď tu o Smolíčkovi. Kolik oslíků Vám platí za AI programátory, lékaře nebo grafiky rozumné peníze? Kolik reálných produktů jste jen pomocí AI vytvořil a dostal za ně dobře zaplaceno ?

          1. Tak jinak ty „znalče“, otevřel jsem ms access, místo hledání neboplacení, jsem zadal AI co potřebuji a vyplivla kod, když část kodu nešla zadal jsem „nefunguje“, dala další a já napsal „chybová hláška co mám dělat“, řekla „nastav“ apod.
            co bych musel platit nebo hledal na forech týden, jsme měl hotovo za hodinu…

            Další příkladem, chtěl jsem kresbu na pozvánku na dětskou oslavu, místo hledání nebo oplacení profíkovi, jsem dal fotku a zadal, že chci ve stylu pixaru a během minuty výsledek…

            Anonyme, když máš levé ruce a neumíš použít nástroje co ti AI dává a musíš platit lidi, je problém u tebe, ne u druhých, že oni umí a využívají a tobě zbývá pouze čumět a brečet , a nesmát se „že se to sype“ 😀

            Hplt, když neumíš, tak budeš jeden z těch co budou jenom stát a čumět…

            1. Sedím a žasnu! To je úplná bomba.
              Tak vám přeju tu boží AI, až budete potřebovat RZtu, když sebou praštíte ve čtvrtém patře bez výtahu. Kluci z RZty budou stát u vchodu a komunikovat s AI, jak vás dostat po schodech dolů, aby si nehnuli záda nebo koleno. Kapačku v sanitě už vám samozřejmě ta AI dá. Stačí nastavit ruku.
              AI vám samozřejmě vymění i ten zlomený kyčelní krček kloubu. Ale jestli vám strčí pod zadek mísu a utře zadek, tím si nejsem jistý.
              Jsem si ovšem jistý, že vaše děti nebo vnoučata ve dvanácti letech budou umět namalovat kolečko nebo čtvereček.
              Protože stačí říct mobilu: Kolečko… Čtvereček…
              Až nepůjde proud (na příděl podle grýndýlu), napíšete komu: Svíčka, sirky, světlo… ?

            2. Aha, MS Access. Tak až Vám v tomhle napíše AI aplikaci pro nadnárodní korporát pro desetitisíce uživatelů, pak dejte vědět.
              Tohle totiž píšou programátoři.

              Ne VBA pro Access. To si dělají chytřejší tety samy.

              1. Jeee… MS Access… uplne na mne dychla nostalgie. Par veci ve verzi 2.0 jsem kdysi zbastlil (evidence, formulare, vystupy, pro domaci i pracovni pouziti). Ale nazvat se programatorem by mne kvuli tomu nenapadlo ani ve stavu nejtezsi podrousenosti.

                Mimochodem, pokracoval jsem s tim i v nejake dalsi verzi. Skoncil jsem ve chvili, kdy jsem chtel prevest muj vytvor na dalsi a ten zmetek mi oznamil, ze „ze zadany vyraz je prilis slozity, zjednodute jej a zkuste to znovu“.

  9. Jestli mě něco na mladých lidech v dnešní době udivuje, tak je to jejich totální konformita s režimem. Jeden názor, jedna vakcína, jedna strana. Zbytek neexistuje. Alternativa žádná, ošklivé myšlenky vytěsnit.

    1. Totální konformita s režimem znamená komfort. Bohů komfortu je na netu přehršel, nejseš f komfortu, nejseš in, nos ušní implantáty debilizátora nebo frkej duc duc po ulici, počmárej si záda, nohy gsicht, buď votevřenej, my to do tebe nalejem, po hrdlo.

  10. Problém dnešní společnosti je nasycennost a prezranost a že to samé chteji i ve zbytku světa. A když to nemají, tak si do toho vykrmniku jednoduše dojdou, ale Zeměkoule není nafukovací a tak přijde C19, nebo válka a v záloze je klimatická krize, nebo mimozemstani. Doporučuji lehnout si doma v 1 + 0 k TV a v klidu chroupat smažené cvrcky a zabíjet to kolou.

    1. Že to samé chtejí i ve zbytku světa nám vykládala baba merkel, šajse, jala se úkolu, pomáhat a chránit.
      A eště je nadstandardně důchodově zabezpečená.

  11. Moj dedo (z otcovej strany) sa este v uplnej mladosti vyučil za kovaneho komunistu a to mu stacilo na to,aby sa mal cely zivot dobre a nic poriadne nerobil, az do dochodku, aj ked nemal ani tu ucnovku. A nebol jediny taky v tej dobe. A ani v dnesnej dobe by sa nestratil, akurat by z neho nebol komunista, ale progresivny liberal.

    1. Můj stareček bojoval coby 18-ti letý za CK v Srbsku, pak v Itálii, až do konce. Pak se vrátil na svůj grunt a dřel. Za Slovenského štátu byl hrdým gardistou, přesto výborný člověk a dobrý chlap. V dnešní době by se ztratil. Neboť ten, kdo se v každé chvíli orientuje a získává profit, je, dle mého soudu, oportunista a deprivant.

    2. Dnes lezou ze škol zástupy progresívních liberálů. Votevřou si internetovou kavárnu, věštírnu, rejtingovku nebo transformační kazatelnu, gde fšichni pracujou na sobě a něgdo jim platí sledovanost. Fšichni sledují a posílají smajlíky a ukazujou si to face to face jak by řekli, přímo přes displej.

      1. 💡 Transformační kazatelna – přiléhavý pojem pro všechny mesianistické kazatele. S dovolením a uváděním autora zařadím do svého repertoáru.

    3. Měl jsem takového strýce. Vyučený byl. Ale zůstal na vojně. Dělal politruka praporu.
      Byl přiženěný do rodiny. Nemusím se za něj stydět.

  12. Ale božínku, to jsou zase nesmysly.

    Jestli je Wolfram alpha v integraci lepší než libovolný člověk, nevím, nedokážu posoudit. Ale o to tady nejde. Jde o smysl Vidlákova tvrzení, že (volně cituji) gůglováním nevyřešíme integrál. Samozřejmě že ne: gůglováním (možná a nanejvýš) nalezneme někoho, kdo ten integrál vyřešit umí za nás, to jest – k zadané fci umí nalézt fci primitivní.

    Napíšu to ještě jednou pro ty pomalejší:

    „Vyřešit integrál“ znamená k zadané fci nalézt fci primitivní.
    Schopnost nalézt na internetu někoho, kdo umí integrovat, není totéž jako umět integrovat. Mezi tím dvojím Sranda viditelně nedokáže rozlišit; jde přece principielně o stejný rozdíl, jaký je mezi dovedností sčítat a dovedností používat kalkulačku. – Nemá ten Vidlák nakonec pravdu?

    Takže co: kampak na Srandu s integrálem! Naučte ho nejdřív číst a čtené chápat.

  13. Sinusovka vzdělání a blahobytu došla do amplitudy a začíná klesat. Probíhá degenerace z blahobytu a sinusovka musí opět dojít do amplitudy, ale bohužel tentokrát té spodní

  14. Rodiče zdravých dětí mají možnost ovlivnit vývoj dítěte. To, že většina to zcela nechá na škole a médiích je jejich volba a je zde naprosto zřejmý vztah příčina následek. „Řešit“ pak následky, je čistě reaktivní přístup s nejistým výsledkem. Ale je jednodušší a někdy i atraktivnější, než se zabývat příčinou. Za nejdůležitější považuji lidem naslouchat a to především těm, kteří čilují (v původním českém významu nikoliv ve smyslu anglického „chill out“). Takový malý příklad za sebe, co vysvětluji dětem. Vylepšené vyhledávače, marketingově nazvané AI, dávají pěknou zpětnou vazbu o datech a jsou určeny ve skutečnosti spíše zkušeným uživatelům (dá se to exaktně demonstrovat, vysvětlit a pochopit) . Když jsem napsal o kvalitě dat, výhodu bude mít ten, kdo dokáže velmi často krmit modely vyhledávače původními kvalitními daty a rozumět exaktním výstupům, nikoliv vyhledávat jehlu v kupce sena a zpracovávat eseje o ničem. A tím se dostáváme na začátek, kdy je potřeba mít kvalitní základ, což je opět na rodičích.

    1. pepik
      Pokud je problém v nízké kvalitě spolužáků (v mém případě například byla v deváté třídě jen třetina hochů a dvě třetiny dívek – hoši popropadali v nižších ročnících a třetina prošla později nápravně výchovným zařízením), nezbývá , než najít školu jinde, resp. přestěhovat se. Takhle to vypadá v místech, kde došlo k transferu obyvatelstva po druhé světové válce. Řada spolužáků i spolužaček -ve druhém ročníku ZDŠ byl celkový počet žáků ve třídě 45 – vykazovala FAT (fetální alkoholový syndrom, vzniká při alkoholismu matky v době těhotenství). Přestěhováním dáváte dítěti lepší životní perspektivu. Ale stojí to peníze.

  15. Vidláku, popsal jste přesně důsledky levicového smýšlení. Tak jako Aristoteles či Platón před Vámi. Chybí odstrašující případy nemakačenků. Kdysi by s takovým nikdo nezaložil rodinu, neměl by kde bydlet a co jíst. Dnešní ČR a všechny levicové vlády s levicovým přístupem garantují „právo na štěstí pro každého“. Není v tomto zakopaný pes?

    Nic neumíš a nechce se ti nic dělat? Nevadí. Zajistíme, že ti vše zaplatí ti pracující. Přerozdělíme v tvůj prospěch. Nebo ti dáme práci v neziskovkách, ve státní správě, kde nic nemusíš umět.

    Takže se většinově mladí chovají velmi logicky. Prací a svými znalostmi si na bydlení a život nevydělají, tak to musí zkusit jinak.

      1. Není mi jasné, jak si může pár čerstvě vystudovaných vysokoškoláků vydělat vlastním úsilím na přiměřené bydlení.
        Teoreticky jsou na tom nejlíp nepřizpůsobiví, kterým se o bydlení postará erár. Podmínkou je jenom zplození dostatečného množství nepřizpůsobivých dětiček. Zdatný šukálista má vystaráno.
        😀

        1. Zopakovala jste a máte samozřejmě pravdu. V tomto levicovém státě to je přesně takto. Oba VŠ buď nastoupí do práce a budou ze svých daní platit ty sociálně potřebné (kteří táhnou ceny nájmů nahoru) a tedy si nevydělají dostatek peněz na hypotéku nebo kvalitní nájemní bydlení.

          Do toho někteří vymýšlí, že úřednice na vesnickém úřadu bude organizovat stavby nových bytů pro potřebné. Bytů, dle nových norem EU, prakticky v pasivu, tedy s cenou cca 5 milionů. To vážně si ta úřednice v pracovní době, dokáže uhlídat proti stavebním firmám? Reklamace? Následné opravy?

          1. Nebo neuzavřou sňatek. Matka samoživitelka si zajde na sociálku a vyřídí dávky. Stát bude proplácet nájem, energie, služby, …
            Otec bude jen na návštěvě.

        2. Drtivá většina mých spolužáků mě nevyjímaje si koupila vlastní bydlení do pár let po škole. Pokud jste absolvent matematiky nebo umělé inteligence, nějakého lepšího programování, ekonomie atp., rozhodně to jde. Kdysi průměr 4 roky platů absolventů lepších fakult bývalo v Praze 60 000 měsíčně, dnes je to jistě více.

          Ideální situace na trhu s bydlením samozřejmě není, na druhou stranu neřešitelná rovněž ne.

          1. Můžu se zdvořile zeptat, který se to psal rok ? Měl jste na mysli financování na hypotéku nebo dotyčný absolvent z lepší fakulty zaplatil sám 100% ceny bydlení z vlastních zdrojů hotově nebo mu půjčovala rodina ? O jaké lokalitě v Praze a jaké rozloze mluvíte ? Mluvíte o starém bytě před rekonstrukcí nebo novostavbě ?. Bez upřesnění parametrů se jedná o zcela bezvýznamné sdělení. Jinak doba, kdy si absolventi chodili říkat v Praze těch 60 000
            měsíčně a nebyly to žádné hvězdy, ale prostě absolventi, už byla také docela dávno, řekněme rok 2001. A tam tak sedí Vaše povídání o novém bydlení v Praze, tedy o hypotéce splacené do 10 let za 3KK 80m2 v poměrně solidní lokalitě, kdy na hypotéku si dotyčný vzal vždy méně než 50% pořizovací ceny. Od té doby tu bylo několik bublin, krizí, inflace, požadavky ČNB atd. a situace je zcela jiná. Ano i teď znám případy, kdy si absolventi lepších fakult chodí říkat 250 000+ měsíčně, ale než to někomu dáte, tak musí být v něčem hodně dobrý, protože on musí vydělat nejen na sebe, ale hlavně těm, kdo ho platí. Jen absolvent lepší fakulty s praxí už dávno nestačí. A budeme se bavit o výskytu takových lidí někde v řádu desetiny promile v populaci. V kontextu mladých lidí, kteří touží po vlastním bydlení zanedbatelné.

          2. Dva medici:
            Medicínu v nejlepším případě, bez ztráty kytičky, dostudujete ve 26-ti letech. Potom nějaké ty atestace a praxe. Nástupní plat 40 tisíc. A ženskejm biologické hodiny tikají.
            Takže mateřská + nástupní plat manžela.
            Do studia zainvestovány nemalé prostředky (čas i finance).
            Bydlení buď nájem nebo hypoška. Super začátek rodinného života, a to muselo vše dopadnout, jak nejlépe mohlo.

        3. helanov
          Jak uvádím ve své disertační práci Pepík z 28.08 20.30, náplavy obdrží bydlení z prostředků, uvolněných vysídlením původního obyvatelstva. Zajímavé by bylo zjistit, zda symetricky podobné zabezpečení (bydlení) nezískaly tytéž osoby i na Slovensku v době dělení státu. Je pozoruhodné, že po krádeži , která proběhla za dvě minuty zmizelo osmičlenné osazenstvo bytu na deset dní pryč
          a nikdo nikde nechyběl, nepřebýval…

    1. Zatímco ty pravicové vlády, které ukradly i co se zdálo že ukrást nešlo, ty nás vedou do ráje, že ? Proboha kdy už všichni pochopíte, že pravice a levice dnes neexistuje a že je to jen další z mnoha částí pohádky Rozděl a panuj.

      1. Ta Revoluce musela být splacena do posledního podniku. Aktéři museli být odměněni.

        A potom už žádná nelevicová vláda nebyla. Vždyť dnes obdrží každý nemakačenko víc, než podprůměrně vydělávající. A každým dnem se to jen prohlubuje (proplácení bydlení, energií a služeb obecně (proplácí se i úklid SP) dotace ze zelené úsporám etc., kotlíkovné, obědy a výlety dětí ve školách, dotace na kroužky, 2x do roka mimořádná dávka do výše 2 x 60 tisíc, dnes zrovna vybavení do škol, prý bude propláceno i OZE sociálně potřebným, potravinové banky, ). Do toho si babičky berou své vnoučky do pěstounské péče, 1x ročně bílá technika (pračka, myčka, sušička, TV, …), Internet zdarma a telefon zdarma, poukázka na TAXI na nákupy. Oblečení zdarma z charity (nevyplatí se prát – tedy vyhodit a jít nafasovat nové). a samozřejmě životní minimum a příspěvky na děcka. Matka samoživitelka je normální optimalizace.
        Jakože pravicová politika?

          1. Existuje obojí a (potěším Vás) ve 4 kombinacích.
            Přesto příčinu postoje většiny mladých vidím, že na ně není tlačeno k individuální zodpovědnosti a vědí, že je stát zabezpečí na úrovni obdobné průměrnému platu (levicový přístup „garantovaného štěstí pro všechny“). Tito mladí se jen přizpůsobují nastaveným podmínkám.

              1. Nedokáži posoudit, bude to záležet asi kus od kusu. Každopádně požadavky na dotace všeho druhu, zajištění bydlení státem, obskurní neperspektivní školy, Green Deal, mi zrovna pravicově neznějí.

                  1. Přesně tak.
                    Dějinama se to táhne jak žvýkačka z úst, respektive jak jazyk chameleona.
                    Dají ti tu možnost ? Tak ber : území, zlato, moc, železnice, finanční deriváty, zbrojařinu, hlupáky co za tebe nasazují své krky ve válkách…..nám stačí mastný úplatek. I nepeněžní formy.
                    Neříkejme tomu “ zvrhlosti“, říkejme tomu “ business as usual“.
                    Tedy BAU. 😀

        1. Předseda ODS Fiala na počátku plynové krize vyzýval v TV občany, ať se nestydí jít si pro dávky. Tak kde je ta rozdávající levice?

                1. Tak to v žádném případě!
                  Vezměte v úvahu, že Klausova původní ODSka neměla nikdy nadpoloviční většinu, aby mohla prosadit svoji vizi n
                  Vždycky jí někdo okopávali kotníky, havlérka nejvíc. Hadi na tři – Lidovci dělali vlastní politiku, Klaus toho mnoho nemohl prosadit. Potom se do strany natáhli kmotříci a bylo vymalováno.
                  Na personální politiku dojelo už mnoho původně rozumných stran. Je těžký to uhlídat.

                  1. Jediné štěstí, jinak nám tu nezůstalo vůbec nic. Fascinuje mne Vaše vysvětlení kmotrů, on za ně Klaus vlastně vůbec nemohl, natož že by na nich své fungování postavil, že ? Divím se, že ještě nebyl prohlášen za svatého, podle Vás by asi měl být svatořečen ještě za života, ne ?

                    1. Klaus, (vlastním jménem Pružinsky) je všech zlodějů futrál. Pamatujete si na jeho kupónovou privatisaci? Pamatujete jak sliboval, že do dvou let doženeme Rakousko? Pamatujete, kdo nastavil po hadráku vexlácký kurs Kčs – DM ? Pamatujete, jak si ještě jako ministr půjčil z tehdy přebytkového důchodového účtu? Pamatujete, jak horoval pro EU? Pamatujete kdo podepsal Lisabonskou smlouvu?
                      Bez lítosti a s radostí bych ho přihodil do pekelného kotle k Zrzavému hradními skřetovi.

                    2. Ta dřevěná bouda ve Zlých časech…..no….konsolidační agentura se tomu říkalo. Ta sňala všechny hříchy ze zdejšího i zahraničního podnikatelského světa.
                      Komoušský (levicový) prostředek ? Anebo prostředek robber barons, tedy pravicový glejt na ničím nezatíženou minulost, přítomnost i budoucnost ?

                    3. Vlastimil Čech a Tencokida Hnuj, naprosto přesně. Nedovedu pochopit lidi, kteří jej mohou obhajovat. Tedy s vyjímkou těch, kteří si nakradli s ním. Když čtu ty výmluvy, které tu plodí Helanov, mám intensivní pocit, že si z nás dělá legraci.

                    4. Helanov už tady obhajovala Kalouska, že prý úmysl byl dobrý, pak Háchu, že byl hodný a dokonce Moravec, prý nemohl jinak.

                    5. Přiznám se že u Háchy bych byl hodně opatrný, v jeho kůži bych nechtěl být za nic na světě. Kalousek s Moravcem, no to už jsme zase v kategorii Klaus, Havel, Fiala.

            1. Ale ne, Fiala je jen loutka, možná ( spíše až extrémně určitě ne rozumně) levicově sbírá kde může, ale výdaje ( na vlastní národ ) škrtí zase pravicově. Je to bezpáteřní slouha, žádný politik, proto nemůže být pravicový ani levicový.

              Máme zcela zásadnější problémy než se hádat o pravici a levici, pokud se nesjednotíme k jejich řešení, nezasloužíme si nic lepšího.

              1. S stačilo napsat, že Signalista je populista jako prase. Konečná je opravdu napravo od něj. Signalista je totiž vždycky tam, kde jsou zrovinka ve Wasgingtónu. Sice jen u vstupu do trávícího traktu zezadu, ale i tam je teplo a útulno. Trocha smradu nikoho nezabije.
                💩

    2. Proč by to dělali, když mají „zatím“ zajištěno, že fšecko zdědí po pra a rodičích. Kapku bude problém s dělením tam, kde je jich víc. Ale oni to zvládnou. tedy pokud věrchuška zatím nepřijde na vysvětlitelnej způsob jak rodiče o to připravit, aby nic nedědili Pak už by by kapku problém

      1. Jestli se babičky dožijí 85-ti, tak jako vnoučci čekat do 45 let a potom začít žít s rodiči, co budou mít 65 let, v jedné domácnosti, nezní moc perspektivně.

    3. Zapomínáte na jednu věc. Tyhle vlády se nikdy nesnažili levicově chránit ty, co pracují, zaměstnance. Zamáznout agentury, zamáznout práci cizinců přes mafiány.

      Máme nedostatek pracovníků. kdyby se to řešilo pravicově, trh by si poradil. Ti kdo na dražší pracovníky nemají, by šli do kopru. A nabídka a poptávka by se vyrovnala.

      Znám případ nemakačenků, co sehnali kšeft v Německu. Vyplatilo se ji dělat a dělají.

      1. Nebylo by lepší posílit pracovní trh dnečními zaměstnanci různých neziskovek a alespoň půlkou státních zaměstnanců ?

    4. To ale není komunismus, ani marxismus, ani maoismus, ani fašismus, ani křesťanství, ani mohamedánismus…
      co že to je vlastně za …ismus?

  16. Za socíku hlásali komunisti: socialisticky pracovat – socialisticky žít. Kdyby byl býval obsah tohoto hesla naplněn, nikdo by se nezlobil. Kapík žádná taková motivační hesla nemá, každý musí mít svoje. Jen papež každý rok připomene “Urvi a orvi”. Jenže už není co – stát je orvaný a soused je poučený. Napětí stoupá a energie neroste, jen entropie.

    1. Tady v 70. letech studovali na průmyslovce 3 černoši, tenkrát exotika, jeden tvrdil,že jeho táta je v Africe král a když jsem se jich ptala, kde je lepší, zda v socialismu nebo kapitalismu tak řekli, v socialismu vystudovat a v kapitalismu vydělávat.

      1. Říkalo se tomu pomoc rozvojovým zemím. Profesoři docela zuřili, když jezdili do školy sockou a rozvojoví studenti svými mercedesy. A v Alcronu se o ně praly nejhezčí sexuální pracovnice. Mnohdy spolužačky!

        1. „Neni penis /peniz/, neni laska“ chodili tyhle studenti bez zajmu a schopnosti vo studie a profesori je nechavali projit..
          Synove pohlavaru a nacelniku , kralu a cisaru , co kdo a jakej titul chtel.
          V ty dobe se u nas rozsiril z nich hodne syfl a kapelnik ,atd..
          Zacalo se do Afriky nacpavat horem dolem , mimo lidozrouta amina,
          si z tech zahranicnich pomoci ukladali do Svajcu.
          Jeden z Afriky mel rekord, 9 miliard ulozeny ve Svajsu…
          A nikdo z bankeru se neptal ,
          jakej plat ma v jedny z nejchudsich zemi v Africe..
          Tchyne presidenta ukru ted dostala vilu v Bricsovym Egypte
          v prepychovy ctvrti ,za 5 milionu…
          Do Svajcu, prijizdeli bohaci z Ruska,Ukrajiny ,Polska vetsinou ,
          kazdych 14 dni ukladat zisky a dalsich zemi , od zacatku 19.stol.
          tam musi bejt Himalaje penez a zlata ..
          Tam si ukladali bolsevici z Ruska , hned po revoluci,
          miliardy zlatych rublu a zlata vsechno nakradeny/znarodneny a nacisti taky a jeste vsechno co uloupili zidum za valky , bankeri z jinych statu ,
          tam dodavali davali miliardy pro Hitlera a nacisty , aby meli na vily auta atd. a co potrebovali na zbrojeni a valky..
          Zadnej banker ve Svajsu nevi vo techle vecech nic , vubec nic.
          A vetsina ukladatelu se ani nedozila …

          1. Kterýpak bůh vlastně ví, kolik toho ve Swajzu vlastně ještě je?
            Hospodin, Jehova, Alláh, Perun, Mamon..?

    2. Ládik
      Odpovím nechápavě:
      A proč by měla energie růst, když zákon o jejím zachování říká, že nejen nevzniká z ničeho, ale ani se nemůže ztratit? (na lipské burze spekulují ekonomové, to je jiný obor)

  17. Teď ještě jestli je to přirozený vývoj – blbnutí z přežrání – nebo nějaká konspirace – blbce snáz využijeme/vyhubíme.
    Pokud to první, pak hurá, Fiala nás zachrání, přežrání brzo ustoupí skromnosti a pak i odříkání.
    Pokud to druhé, klobouk dolů, plán se daří.

  18. Někde jsem četla, že těm, kdo stojí za tímto novým „vzděláváním“, stačí počkat ještě deset, dvacet let (jestli se něco nezmění), a dosáhnou asi toho, co chtěli? – totální rozklad společnosti?

  19. Školství úplně zdegradovala Plzeň a kdyby jenom Plzeň.
    Ono to začíná už na základních školách,náročnost učiva upadla a tak to pokračuje až na VŠ.
    V současnosti je podmínkou papír v hlavě má piliny.

    1. A jedná ČERSTVÁ zprávička z Rááádyjožumpálu.

      Soudruzi NOVĚ vymysleli, že na VŠ budou dostávat studentíci kredity za to, že se
      PŘIHLÁSÍ DO ARMÁDNÍCH ZÁLOH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Myslím, že je zbytečné cokoli v tomto smyslu dále rozebírat.
      Není třeba ve studovaném oboru něco umět, důležité je poběhat si v maskáčích po lese a úspěch je zaručen.

      Proto zvolám – NA BĚLEHRAD!!!

      1. Já bych to viděl takto: jsme ve čtvrtohorách a kapík je jen taková malá chvilková vyrážka, která pomine.

        1. Někde jsem četl, že takto začínali na ukrajině a dnes se odtud jako student dostaneš jen ke svému regimentu. Do zahraničí zřejmě až po uplacení odvodního komisaře.

    2. Za Husáka končilo 10% generace s VŠ titulem. Dnes je to 30%. Buď jsme skokově chytřejší, nebo ten titul dostane každý. Nejhorší je, že blb s titulem si myslí, že je chytrý.

      1. narostly humanitní obory. Třeba historii, kdo to za totáče mohl studovat, nebo psychologii, jednou za 2 roky otevřeli pro 10 lidí a konec. V Hradci byl jen pajdák, dnes „Univerzita“. A obory, člověk žasne. Dnes je barokní lidí historik psycholog rekreolog, pak jsou rádi, když mohou někde neaprobovaně učit.

      2. Má to jako obvykle skobu. Za totáče jsme byli , pokud pamatuji ve světové v zdělanosti do pátého místa. Dnes jsem někde slyšela se signalisty chlubit že se blížíme k padesátému. Dokonce i nové asijské university nás předběhly a jsou v čele. Asi pro filozofy platí čím vyšší číslo tím líp. njn filozofové

      3. Nedávno si jeden kamarád stěžoval, že pro absolventy těch všemožných humanitních oborů není uplatnění. Tak mají dítka jít studovat takové obory, kde uplatnění mít budou, řekl jsem mu. Samozřejmě třeba ČVUT, to je dřina. Ale i při tom náročném studiu jsme našli čas na vše, co studentský život obnáší. Kdo chce mít všechno hned a bez námahy, nemůže se pak moc divit. A v tom by měli umět poradit rodiče, nám také radívali. Otázkou je, zda současní rodiče dospívajících dětí jsou sami již dostatečně zralí. Pokud ne, byla by to vina naší generace a docela se obávám, že tomu tak možná je.

            1. Na ČVUT FSI to skoro takhle bylo vždycky. A platilo to pověstné – milí noví studenti, podívejte se na souseda vlevo, podívejte se na souseda vpravo. Jeden z vás tří bude inženýrem.
              Třetina odpadla po prvním semestru, do druháku postoupila polovina a na konci zbyla třetina.

              1. A podle mne je to taky jediny funkcni postup. Tady mas sanci a chop se ji. Nepovedlo? Zadny konec sveta. Zit jde i bez VS.

    3. Vy, zemědělče,
      víte něco o plzeňské elektrofakultě, strojní fakultě, lékařské fakultě, fakultě aplikovaných věd, fakultě zdravotnických studií?
      Svěřte se se svými poznatky….

        1. Tak ono v té Plzni je toho – na múj vkus – docela dost. Biskup Holub, bývalý vojenský kaplan, má opravdu pozoruhodné aktivity!
          Né že by zbytek kléru nebyl stejný, ale tenhle politruk je obzvlášť čilý. Ať mi někdo vysvětlí, jaké zájmy má český katolík třeba v Africe.

          1. Dávat rovnítko mezi kaplana a politruka je nejen hloupé, ale i nebezpečné, platilo by to i obráceně a mohli by to použít na Hradě.
            V Africe je spousta katolíků a u nás jsou dokonce afričtí kněží.
            A být z města, kde je Halík, tak bych si fakt raději zametal před vlastním prahem, vedle něj je biskup Holub vzor všech ctností.

      1. O plzeňské FE ZČU něco málo vím.
        Absolvoval ji chlapec z Železné Rudy, po studiu na spíše podprůměrné SPŠE. Po absolutoriu chtěl jít pracovat do Německa, jmenovitě mířil do BMW, nebo podobné prestižní německé firmy.
        To je tamní folklor, všichni západočeši by rádi pracovali v Německu.
        V BMW jej sice i s českým titulem přijali, ale po nějaké době, které se u nás říká „zkušební“, na úseku vývoje pomocných elektropohonů, byl i s dalším českým absolventem, přesunut na dosti neoblíbený úsek. Ten má v náplni práce podrobnou, detailní testerovou i vizuální kontrolu kabelových svazků a forem, které se vyrábějí různě po východní Evropě. U nás v Čechách, dělají tyhle vstupní kontroly ženský s nějakým učňákem, nebo i bez něj, požadavky jsou tam mírné.
        O úrovni výuky na plzeňské elektrofakultě tedy mám (popisovaný případ je už třetí podobný) mínění celkem nevalné.

    4. Mít papíry na hlavu?
      Sen každého brance v socialistickém Československu!
      Avšak? Ti byli společnosti nebezpeční.
      A jsou i dnes!

  20. Kydy jsou místem, kde se potkávají důchodci, vzpomínající na ztracené zlaté časy.
    Co by tady nějaký mladý dělal?
    Leda že by byl milovník zombies.

    1. @ Jan:
      Pravda. Jedna z mnohých možných.
      Ale kdo je ten mladý? Ten, který v životě toho moc nedokázal?
      A starý je ten, který toho v životě už moc nedokáže?

  21. Chytrost a vzdělání jsou dnes různé věci. I blb zvládne VŠ s vidinou ekonomické prosperity a chytrý na VŠ kálí, protože bude lépe prosperovat bez ní.
    Kapík potřebuje k prosperitě (maximalizaci zisku) rozdělenou společnost. Úzká skupina potřebuje ovládat masu. Chytří se ale ovládat nenechají … v tom je zakořeněn rozpor, který po velkých krizích a válkách povede ke změně společenských pořádků. Doba bude turbulentní. Chytrému se v bordelu dobře žije a blb bude strádat a nadávat.

  22. Novinky

    Rodinu z Floridy terorizují puberťáci. Rok a půl buší v noci na dveře.

    Prý je to nějaká výzva z TikToku.

  23. V pripade KoZa je to v skratke :
    svet zabavy dominuje nad svetom poznania

    KoZa ma z toho niekolko vyhod v kratkodobom i strednodobom horizonte, mraky penazi a hlavne jednoduchu moc nad zabavajucimi sa.

    Bohuzial v dlhodobom horizonte to ma same nevyhody. A tie na nas zacinaju vyskakovat ako certici z krabicky a ze tych certov je coraz viac sa uz neda prehliadnut.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *