10 května, 2024

Kdy v dějinách?

Tak jsme se dozvěděli, že Zemědělský svaz plánuje reagovat na společnou výzvu agrárních komor východních zemí EU a uspořádat s nimi společný protest. Víte, jak to bude vypadat v praxi? Pojedou na hranice, setkají se tam s polskými kolegy, popovídají si, udělají tiskovku a zase pojedou zpátky. Nic nebudou blokovat, protože s vládou dál hodlají jednat. Hádejte do kdy? Ano, přesně do chvíle, než začne zemědělská sezóna.

Výborný je totiž hrozně hodný. Sice od začátku neustoupil ani o píď, když mu přinesli petici, tak byl arogantní až na půdu, ale teď ho Pýcha s Doležalem svou vstřícností a dobrotou určitě obměkčí… Svatá prostato… totiž, prostoto.

Stejně tak jsme se dozvěděli, že školy nedostaly peníze na školníky ani uklízečky a kuchařky. Zdaleka se škrty netýkají jen neobsazených tabulkových míst, ale zařezávají se tak hluboko, že to vypadá jako plošná likvidace. Šéf učitelských odborů,Dobšík, se nechal slyšet, že znovu uvažují o stávce a hádejte s kým o ní jednají? Ano, s Petrou Mazancovou (členkou TOP09) z Učitelské platformy, která se minule ukázala jako dokonalý stávkokaz a zařídila, že se nemluvilo o podmínkách kuchařek, ale celoplošně veřejnoprávně se mluvilo o Vidlákovi.

Jako… ne, že bych se zlobil, reklama to byla naprosto dokonalá, ale nějak si nedovedu představit, co uklízečkám vybojuje odborář, který se podělal ještě na pódiu a Mazancová, která je členkou TOP 09?

Ale mít v čele učitelských odborových organizací zbabělce a stávkokazku… nechci být drzý, kdo z vás to má?

Nemusím být prorok, abych věděl předem, jak to celé dopadne… Protesty řízené shora, kozel zahradníkem… jako vážně někdo věří, že právě tihle dva to zachrání? Vždyť zatím dělali naprostý opak. Distancováním se ještě nikdo nevyhrál. Nikdy v dějinách. Stejně tak ještě nikdo nevyhrál tím, že jel k hranicím, tam si udělal tiskovku a pak se vrátil domů. Toho se na vládě fakt hrozně leknou a hned budou vstřícnější.

Já jsem pro tuto logiku už prostě starý a jestli tohle myšlení převládne, tak se snad ani nechci dožít vysokého věku.

Petr Drulák to ve svém komentáři, který otiskla MF dnes, řekl jasně. V celé Evropě se protesty organizují zdola. Mimo profesní organizace. Mimo všechno, co se v posledních třiceti letech vybudovalo. Protože všechny tyto organizace byly prostě zkorumpovány a nejsou už součástí občanské společnosti, ale mocenského aparátu. Nejprve se museli dole najít stateční jedinci, kteří s tím prostě začali a někde se pak přidali i šéfové agrárních komor. Ale u nás s tím teda nepočítejme. Uvidíme trochu krotkého divadýlka a to bude všechno.

Osobně musím říci, že to nechápu. Nechápu tu devótnost a konformitu. Vyprávějte mi nějaký velký příběh o tom, kdy takováto taktika zvítězila. Vyprávějte mi nějakou legendu, která nás učí, že nejlepší je poslušnost a klapky na očích. Vyprávějte mi o slavném státníkovi, který zvítězil úslužností a vstřícností. Kdy v dějinách mělo něco takového smysl?

V pondělí uvidíme, co u nás zmůžou stateční jedinci. Co zmůžou lidé, kteří už rozpoznali, že struktury občanské společnosti už nejsou pro ně, ale naopak proti nim. Lidé, kteří už pochopili, že nikde žádné zastání nemají a jedinou pomocnou ruku najdou u vlastního ramene. Lidé, na které teď směřuje obrovský tlak především od médií a oni nikdy nic podobného nezažili. Budou potřebovat podpořit, budou potřebovat, aby jim štít dělali ti, kteří si už nálepkování do pravdy a lásky užili a umějí s ním žít.

Ale zastání mají. Od jiných obyčejných lidí. Od obyčejných policajtů, obyčejných hasičů, obyčejných řidičů, obyčejných zdravotníků, obyčejných odborářů i obyčejných důchodců, obyčejných úředníků ministerstev i obyčejných blogerů.

Všechno budeme muset postavit znovu. Celou občanskou společnost. Všechny struktury. Ty stávající už slouží jiným.

Ale nejsme v tom sami. Stále více lidí se probouzí, stále více lidí už pochopilo, jak dnešní svět funguje, stále více lidí nám drží palce. V pondělí zjistíme, kam jsme se posunuli.

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí a podpořit vlastní národní občanskou společnost, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle alespoň 350,- Kč, může si na oplátku vyžádat knihy, trička, samolepky a odznaky z nabídky.

197 thoughts on “Kdy v dějinách?

  1. Není to tak dávno. Každá mluvící hlava vypouštěla z huby, že je potřeba učit se kritickému myšlení. Kam se to kritické myšlené podělo? Nahradila je smršť narativů⁉ Zdravý rozum je dehonestován a vysmíván o tom selském ani nemluvě. Kam se člověk podívá všechno je v rozvalu. Stát nefunguje, politici si ohýbají zákony, nejistota, každý den nějaká jobovka, nasraní lidé, žádná jiskřička naděje.

  2. Vidláka si všimnul sám Petr Fiala, ač jej označuje za proruského dezinformátora. Pořád platí:

    „Nejdříve Vás ignorují, pak se Vám smějí, pak s Vámi bojují a pak vyhrajete.“ — Mahátma Gándhí

    Teď je Vidlák ve stavu, že jej Petr Fiala přestává ignorovat.

    1. Vidlák už je v druhém stavu – vysmívaný proruský dezinformátor. Pokud se blokáda podaří, může čekat demokratické zakleknutí.
      Měli bychom se připravit za Vidláka bojovat.

  3. Najdi deset rozdílů:

    1) léta páně 1952 – za to mohou vrazi z wall streetu
    2) léta páně 2014 – za to mohou proruské síly

  4. MANTYL, výraz pro duševní poruchu zapříčiněnou směsicí pohlavních chorob v kombinaci s permanentním požíváním volně i nevolně dostupných jedů ze strany přibuzensky spjatých jedinců, zatím různého pohlaví, kteří stykem vpravdě pohlavním takto vyrobili jedince ducha mdlého -MANTYLA

  5. „Blokáda Prahy je akce proruských sil, na zemědělcích se přiživují, řekl Fiala“
    Je mdlého rozumu ten chlapec, nebo si fláknul něco neředěné?

    1. Ano, to je jeho typická odpověď. On totiž v mozku má pouze jeden přepínač na dvě volby
      – může za to Babiš a může za to Putin.
      Opravdu nic horšího jsme tu tak za 300 let neměli.

  6. A citali ste komentare k tym clankom, kde riaditelia plakali, ze sa musia rozhodnut, ci prepustia kucharku, skolnika alebo hospodarku? Narod si to predstavuje tak, ze hospodarka staci na cely okres jedna, okna a zachody mozu skolaci upratovat na striedacku v ramci pracovneho vyucovania ako v Japonsku, no a obedy si holt mozu nosit v krabickach, rovnako ako rodicia do prace … tak co by este ti ucitelia chceli, stejne maju 3 mesiace prazdniny …. takze podpora spolocnosti (mozno) pride, az budu rodicia kazdy vecer po navrate z kolbeny varit obed na zajtra pre skolaka. Ale zase v takom pripade sa prestane vyplakavat v zbierke na skolske obedy, ze toooolko deti je vyclenenych z debaty v jedalni …

    1. Chcát mohou do plenek , které jim dodají známé firmy dříve bohatnoucí na rouškách a jídlo si mohou objednat u jedné z dovážkových společností , které se stávají symbolem ekonomického boomu (rozuměj výbuchu)kolonie uprostřed Evropy.

      1. počátkem 60. let vymyslel nějaký ministerský úředník, že polední přestávka musí být dostatečně dlouhá, aby žáci nebyli přetěžováni. Protože v pětitisícovém městě měly všechny obchody a instituce právě v tu dobu polední přestávku, nebylo co dělat. Děti si ovšem pomohou. Chodili jsme do kanalizace (byla tehdy nová ) a učili se kouřit.

    2. bosorecka
      Jestli chtějí politici něčeho dosáhnout, musí jít příkladem.
      Zrušit poslaneckou jídelnu, uklízení si rozepsat,aby se na každého dostalo.
      Jen mě tak u toho napadlo obce města jsou zřizovatele,škol, školek, proto jim bylo umožněno zvednou domovní daň, kde jaké poplatky,aby vice přispěli na školy, školky.

        1. To jistě ne. Ale po dostatečně intenzivním zaučení pomocí bambusové tyče by to zvládnout mohl. Bude-li dostatečně dlouhá, může zaučování probíhat i na dálkové ovládání.

    3. Můžou si za to sami. Chtěli s vládou jednat, tak teď to mají. Připosraní ředitelé všem vyhrožovali a teď brečí. A doufám, že to vláda dodrží!!!! Držím ji palce.
      Podje čertovi ruku, peklem se ti odmění.

      1. Mně to soustavně píše, že server je dočasně nedostupný. Zkoušeno z různých lokací (myšleno přes VPN). Vše ostatní funguje.

        1. U me dobry.

          Příspěvek od IgorT » 15 úno 2024, 18:20
          1. slavjanská brigáda vztýčila vlajku Ruska nad hlavnou pevnosťou AFU na juhu Avdejevky a dobyla pevnosť „Zenit“!
          ▪️ Na juhu Avdejevky naši bojovníci dokončili obkľúčenie a dobytie mohutnej pevnosti Zenit pomocou bočných manévrov!
          ▪️ Padol najdôležitejší obranný uzol, základňa protivzdušnej obrany na juhozápade Avdejevky, ktorú ukrajinské ozbrojené sily premenili na skutočnú pevnosť s podzemným opevnením vyplneným betónom.

  7. Udělám z toho nové vláko /kdo by se vracel na začátek?/ –

    „Jana Kunšteková napsal:
    15 února, 2024 (1:21)
    proč tedy ředitelé musí propouštět …..“
    Vážená paní,
    Na mé otázky odpovídáte otázkami.
    Tak postupně.
    Ministr Bek uvedl, že se v rozpočtu nepočítá s platy na osm tisíc NEOBSAZENÝCH tabulkových míst nepedagogických pracovníků /školy tvrdí, že se škrtá snad šestnáct tisíc – nevím, kde je pravda/. I kdyby to pravda byla, stále tady máme oproti loňsku nárůst oněch OSMI – nikoliv pěti miliard, jak tvrdíte Vy – rozpočet = přímo čtyři miliardy /bez pár „drobných“/, z jednání ministr Bek přidal další čtyři miliardy /odkaz je v mém původním komentu/. Ano, do pololetí dvě, po pololetí ty další dvě.
    Že přicházejí „nejsilnější ročníky“?
    No, počet žáků se vyrovnal době před sedmnácti lety https://www.czso.cz/csu/czso/na-zakladnich-skolach-studoval-rekordni-pocet-zaku

    A zejména viz graf – Graf – https://www.czso.cz/csu/czso/graf-pocet-zaku-v-zakladnich-skolach

    Především Vám doporučuji srovnat s lety kolem roku 1997. A také si dohledat státní rozpočet z těch dob. Nemůže Vám z toho vyjít nic dobrého pro Vaše tvrzení.
    Co je ovšem jisté, je, že od těch dob se české základní školství hodně proměnilo. Především „díky“ tzv. „inkluzi“ a snižování počtu žáků ve třídách /do jisté míry to může souviset, ale osobně nevím o tom, že by v naší škole /obec ca 2 500 obyvatel/ byl nějaký žák ze zrušených „zvláštních škol“ či žák, který by tam podle bývalých kritérií patřil /a i kdyby, jednotky jejich přítomnosti nejsou s to rozložit školní rozpočet/.
    Co to znamená? No samozřejmě významné navýšení počtu vyučovacích hodin /nechci argumentovat „Trambusem“, ale „něco na té Mary je“/ a dalšího pedagogického personálu.
    A nakonec úplně kardinální otázka – čím se liší situace na /základních/ školách v roce 2024 /tj. počínaje druhým pololetím školního roku/ od roku 2023 resp. od prvního pololetí?
    Odpovím sám – zrušením oněch neobsazených tabulkových míst a s nimi i peněz na jejich platy, které dosud ředitelé škol, kteří ona neobsazená tabulková místa měli, nejspíš rozdělovali do nadtarifů.
    Možná, že školy přijdou i o platy na ty další nepedagogy nad počet osmi tisíc, pokud je to pravda, že se ruší peníze i na ně /neumím posoudit, je-li pravda na straně ministra nebo škol/.
    Pořád ale neoddiskutujete nárůst rozpočtu Ministerstva školství …. o OSM miliard /a jsem skoro přesvědčen, že si reprezentanti škol vyřvou další navýšení, i když naposled nedosáhli úspěchu/, a to při skutečnosti, že se ceny vstupů, zejména energií, oproti minulému roku snižují, a ten nikoliv nepatrný nárůst oproti významným poklesům rozpočtu institucí v jiných kapitolách státního rozpočtu.

    Nicméně, své názory nikomu nevnucuji, jen je prezentuji. Nevylučuji přitom, že – jak to „nejvyšší moudro na světě“ vyřknul onen umírající rabín, – „Všechno je jinak.“.
    L.

    PS
    Samozřejmě, na internetu nejsou k dispozici materiály, které by objasňovaly, jak to je s distribucí rozpočtových prostředků MŠMT na kraje, a zejména jak je v porovnání s minulým rokem distribuují kraje školám, a tedy ani to, kam těch osm miliard navýšení rozpočtových prostředků oproti loňsku směřuje.
    Můžeme tu tedy mluvit jen o globálních číslech, nikoliv o prostředcích na platy, jak je to v zákoně o státním rozpočtu explicitně rozvedeno u některých dalších kapitol rozpočtu. Nicméně i u nich vidíme, že prostředky na platy navzdory inflaci namnoze stagnují nebo se dokonce propadají.
    Pár myšlenek jsem přidal i níže v reakci na „dols“.

    PPS
    A aniž bych chtěl být impertinentní, své řeči o „vnitřním dluhu školství“ si račte v těchto souvislostech ve vší úctě vetkout.

    1. no, jen jestli pudl věci, příteli, nespočívá v tom Vašem:
      „…nejspíš rozdělovali do nadtarifů.“
      to bejt ředitelem, tak řvu samozřejmě taky, ale neumím to rozkličkovat!

      1. Hele, příteli,
        osobně jsem přesvědčen, že záleží na objektivní /tj. i z mnoha dalších úhlu posuzování/ oprávněnosti toho ˇřvaní“. Škoda, že jste nenaznačil.
        Nicméně, tahle otázka je v mém komentu marginální.
        Nosné jsou zcela jiné, půjdu-li na dřeň, pak to, že ostatním rezortům se – a ne málo – škrtá, školství se přidává, ale je to prý málo – a kdyby se člověk měl řídit intenzitou toho, jak je to málo – a vlastně nemine den, aby to nebylo v titulkách mainstreamu, musel by mít pocit, že jim hrozí živobytí o vodě a chlebu.
        Co „hrozí“ těm, kterým se ubírá, je nezajímá. Oni jsou ti „privilegovaní“ – jakkoliv výsledky toho jejich činění jsou, jak dnes píše Macek a Česká školní inspekce, tristní. Samozřejmě vím, že ty výsledky nejsou jen jejich „zásluhou“, že jde o – a není jasné. zda ne o chtěný důsledek – mnohem širších záměrů se společností zdaleka nejen naší, ale jak dal „jozka“ odkaz na ten článek https://www.pokec24.cz/blog/3-zabijeni-lidstva-internetem/
        tak i „tam“ a vlastně globálně.
        Ale to už by byly spekulace bez možnosti dokazovat.
        L.

          1. Pro mne naprosto přesný popis od „starého učitelského fachmana“, který své aktivní roky pedagoga zažil řadu let „vor“, a nyní byl vržen zpět do současné reality.
            Jak to řekl Herakleitos – „Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky“?
            Obávám se, že ta současná řeka vzdělávání je už bez klidného toku rovinami s meandry v lužních lesích i uprostřed luk, nebo na druhé straně bez bouřlivých peřejí s pstruhy vyskakujícími za hmyzem nad hladinu tůní, nýbrž že je to tvrdě zregulované koryto sevřené kamennými břehy politického narativu „moderní doby“.

            Ale tak to vnímám já, outsider. Jestli to tak vidí také „insideři“, to nevím.
            Proto svůj názor nikomu nevnucuju, ale i tak si ho ponechám. Jsem příliš stár na kotrmelce v názorech.
            L.

        1. Panáček asi nezná refrén vod Olympiků…“Já,já,já, jenom já“ že ne? Panáček neví, že se řve vždycky, když se někomu šahá do kešně, že ne? Panáček neví, že co pro jednoho marginální, pro druhýho kruciální, že ne? Panáček se zrovna narodil, když neví, že na ňáký úhly posuzování/oprávněnosti, tak jako na celou společnost, na vlast dávno sere Bílej Tesák, že ne? Panáček neví, jak se lehce zvyká na prebendy plynoucí z mrtvých duší, že ne? Panáček zkrátka musí furt a furt šťourat, že jo?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *