1 května, 2024

Vypadá to až nečekaně dobře…

Jsme zhruba v půlce žní. Sila i další sklady se utěšeně plní a myslím, že už mohu poskytnout použitelné informace, jak to u nás letos zemědělsky vypadá. Včera jsem už pár věcí krátce naznačil, dneska to vezmeme více do hloubky. Moji dlouholetí čtenáři vědí, že v tomto období nejvíce věštím budoucnost, protože ať je to jak chce, společnost dělí od revoluce tři jídla. Takže:

Starý bonmot říká, že zemědělec nemá nikdy dobré počasí. Ale letos to tedy neplatilo. Jaro bylo dostatečně deštivé, květen byl studený a nakonec se vyplnilo to, co jsem zdráhavě vyslovoval. Pokud se nestane žádná katastrofa, úroda bude hojná. Katastrofa se nestala a úroda je hojná, jak jsem ještě nezažil.

Pšenice se sklízí přes devět tun z hektaru a nejsou výjimkou ani pole, kde to sype přes deset tun z hektaru. Navíc mi dovolte nesouhlasit s mediálním exhibováním ohledně horka. Ano, je teplo… protože je léto a v létě prostě teplo bývá. ‚Nepřišly žádné teplotní šoky, obilí v klasu normálně dozrálo a v půdě bylo do poslední chvíle dost vláhy, takže i přesto, že u nás na Znojemsku už měsíc nepršelo, do pšenice se dalo vjet až v posledních dnech. Jako obvykle tu žně začaly v pátek ve tři hodiny odpoledne. Ale od té doby to jede na plné pecky.

Přischlého zrna je letos mnohem méně, než běžně. Samozřejmě stále existují kamenitá a písčitá políčka, kde klas vždycky dostane zabrat ať děláte co děláte, ale letos byla příroda štědrá i na málo bonitních půdách. Pánbůh prostě poslal dost vody ve správný čas a půda se zakryla porostem dřív, než slunce začalo mít sílu. Dlouhé fronty nákladních aut a traktorů před branami jsou teď běžným jevem.

Ukazuje se také, že se ceny hnojiv loni utrhly z řetězu. Všechny tyto peripetie jsem už popisoval v jiných článcích a jak vidno, nekecal jsem. Zemědělci na hnojivech prostě museli škudlit. Prakticky nikdo si nemohl dovolit velkorysost. I když všichni viděli, jak vypadají porosty a jak buclaté jsou klásky, málokdo měl v kapse dost peněz, aby ještě dohnojil kvůli kvalitě. Letošní úroda má všeobecně méně dusíku, což je základní ukazatel.

V loňském roce člověk skoro nenarazil na pšenici, která by svými parametry spadala do krmného zboží. Letos je to třetina až polovina veškerého návozu. V mnoha případech vycházejí parametry potravinářského zboží jen tak tak.

Při letošním výnosu jsou ale současné výkupní ceny stále ucházející. Kdo měl na úrodu smlouvu, ten rozhodně neprodělá i když nemá kvalitu. Včera jsem napsal, že ti, co mají jen krmnou pšenici, přijdou za ministrem zemědělství s prosíkem, ale dneska jsem se už dostal k číslům o hektarových výnosech a tak říkám, že ani ti, co mají jen krmné zboží, nepřijdou zkrátka. Navíc jsem se dozvěděl, že současné výkupní ceny masa v živočišné výrobě jsou podobně ucházející. Každé vykrmené prase letos majiteli přinese pětistovku marže. Po mnoha letech, kdy si každé prase spíše pětistovku odneslo pryč, přestala být živočišná výroba ztrátová. To znamená, že se alespoň dočasně zastaví vybíjení prasat a bude zájem o krmné obilí.

O tomto budu muset ještě přemýšlet, ale zdá se, že západní Evropa asi doopravdy myslí vážně svoje grýndýlové plány a holandští farmáři se nevzbouřili, protože jim oznámili své záměry, ale protože jim opravdu začali stáda vybíjet. Prase je projekt na jeden rok. Tak dlouho trvá, než chov rozjedete, nebo než ho ukončíte. Hovězí maso trvá déle, takže tam ještě žádnou změnu nevidím, zdráhám se to říct, ale jestli to takhle půjde dál, tak se nám prasátka i kravičky zase vyplatí chovat.

Letos je navíc velké množství krmného obilí, které bude za rozumnou cenu, takže minimálně pro příští rok není důvod, aby se živočišná výroba nevyplácela. Zemědělci tento stav samozřejmě nepřipisují Nekulovi, ale prostě shodě okolností, kdy je zájem i o české maso a to německé i polské je také relativně drahé. Kdyby letos byly průměrné výnosy, žádná výhra by to nebyla.

Mimochodem… kdyby teď někdo z moci diktátorské zamrazil ceny a posvítil si na marže v hytlermarketech, tak by ceny potravin mohly jít určitě o dvacet až třicet procent dolů a zemědělci i potravináři by měli svoje jisté. Kdyby Lidovci nebyli blbí a nesnažili se vymýšlet grýndýlové pitomosti a nevnášeli do oboru další byrokracii, tak při současném rozložení cen by se během příštích dvaceti let všechno narovnalo samo. Kdyby teď ministr zemědělství dělal až do konce volebního období mrtvého brouka, nepouštěl sem ukrajinské obilí a neslyšel na lobbing obchodních řetězců, které by ve jménu zisků potřebovaly zase naházet těm malým nějaké klacky pod nohy, tak bych snad vzal Jurečku i na milost.

V obchodech je sice draho, ale u zemědělců panují v podstatě předcovidové ceny. Kdo má doma velký mrazák a umí si rozbourat vepřovou půlku, ten může mít maso za polovic oproti Kauflandu. Budu to ještě chvíli sledovat, ale zdá se mi, že ti eurohodnotní západní korporáti to se svojí nenažraností vysloveně přehnali a to tak moc, že šikovné české ručičky jsou najednou levnější. Asi se začnu modlit, aby to tak zůstalo. Ono to samozřejmě nevydrží, brzy si toho někdo všimne, ale dovolte mi prosím alespoň pár týdnů dojmu, že můj sen o české zemědělské soběstačnosti se snad i může stát realitou.

Hele, já teď ten optimismus trochu zmírním… Zažil jsem roky, kdy byl průměrný výnos poloviční oproti dnešku a výkupní ceny byly nižší. Zažil jsem několik suchých let za sebou. I v takových časech se zemědělec musí uživit a musí uživit i nás ostatní. Ale nebýt té svinské války na Ukrajině a nebýt vysokých cen za energie, tak by byl letošek vlastně naprosto luxusní a celý zemědělský sektor by z něj žil ještě dva až tři roky. Na druhou stranu, kdyby se ceny hnojiv vrátily na normální úroveň a současný stav zůstal stabilní po několik let, nepotřebovalo by zemědělství žádné dotace a český sedlák by žil z toho, že jezdí traktorem a ne, že vyplňuje lejstra u SZIFu.

Podle mě půjdou ceny pšenice dolů. Jednak kvůli Ukrajině a jednak kvůli nadúrodě u nás. Možná to nebude tolik vidět na komoditní burze, protože mimo Evropu mohou panovat úplně jiné poměry, ale letos se o nás příroda prostě dobře postarala. Kdo si chcete koupit nějaké to krmení pro drůbež, brav i skot, tak neváhejte. Krmného zboží je dost a je za dobrou cenu.

Velké korporace se samozřejmě těší na zajímavé zisky. Ukrajina nemůže exportovat přes Černé moře a zbývá jí jen možnost vývozu přes Evropskou unii, konkrétně přes baltské přístavy v Polsku, nebo po železnici do západních zemí. Na této logistice je nejdražší nakládka a vykládka, proto se vyplatí, když už to je jednou na vagonech, aby to na nich pokud možno i zůstalo a moc se to nepřesypávalo.

V praxi se dá očekávat, že se bude z Ukrajiny levně nakupovat a vozit do Holandska a Německa, přičemž tamní produkce se naopak naloží na lodě v Rotterdammu a Hamburku… a bude se exportovat do světa. Ceny v Asii a Africe budou podle mě spíše vyšší než nižší a tak to bude super kšeft. Zároveň na Ukrajině bude obilí levné, protože Ukrajinci nemají žádnou možnost s tím něco udělat. Velké korporace z toho budou mít hned dvojí zisk. Jednak na exportu ven z EU a jednak na importu ukrajinského obilí do EU. Na obojím budou krásné marže. Dá se tedy čekat, že ceny obilovin v Evropě spíše klesnou než stoupnou. A o pesticidech se prostě nebude mluvit… Na libtardy to funguje dokonale.

Jednu výhodu to pro nás ale bude mít… Petidemolice se už nebude moci vymlouvat ani na válku ani na Babiše. Ceny obilovin budou nízké a já jsem fakt zvědavý, jak okecají vysoké ceny v obchodech.

Bude zajímavé, co přinesou příští týdny. Až se mi nechce těm hezkým číslům věřit. Je to úkaz nevídaný a nečekaný.

Pokud mě chcete podpořit v tomto mém Vidláckém úsilí, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Každý, kdo Institut podpoří částkou alespoň 350,- Kč si může v objednací aplikaci na Vidlákových kydech zadat adresu pro zaslání knihy. Platby jsou už spárovány s aplikací. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód.

Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu.“

V červenci nebudu knihu rozesílat. Vidláci jsou od slunka do slunka na poli. Ale žádná adresa ani platba se neztratí a od srpna budeme opět distribuovat. Systém si váš dar pamatuje, ať byl odeslán kdykoliv.

152 thoughts on “Vypadá to až nečekaně dobře…

  1. OT: ale taky jde o zrní
    Tak nám ta obilní dohoda hezky eskaluje, po včerejším raketovém útoku na Oděsu, dnes prohlásilo Min. obrany RF:

    Rusko bude považovat lodě plující do ukrajinských přístavů v Černém moři za vojenská plavidla
    Od půlnoci 20. července budou všechna plavidla plující v Černém moři do ukrajinských přístavů považována za potenciální dopravce vojenského nákladu, uvedlo ruské ministerstvo obrany.
    „V souladu s tím budou země vlajky těchto plavidel považovány za zapojené do ukrajinského konfliktu na straně kyjevského režimu,“ uvádí se v prohlášení.
    Kromě toho byly některé oblasti v severozápadní a jihovýchodní části mezinárodních vod Černého moře prohlášeny za dočasně nebezpečné pro plavbu.
    „Příslušná informační varování o zrušení bezpečnostních záruk pro námořníky byla vydána v souladu se stanoveným postupem,“ dodalo vojenské ministerstvo.
    https://ria.ru/20230719/ukraina-1885139267.html
    Translated with http://www.DeepL.com/Translator (free version)

    1. Budu o tom psát asi pozítří, protože si to potřebuju ještě trochu ověřit, ale mám nějaké echo od kolegů obchodníků, že to bude ještě zajímavější. Že jeden terminál v přístavech zasažen nebyl a úhlavní přítel Erdogan bude mít pro určité množství tureckých lodí výjimku. Ty doplují, naloží a odplují, aniž by se jim cokoliv stalo…. 🙂

  2. Jako zemědělec v mnohém souhlasím, ale co se týká potravinářské pšenice, tak zásadně ne. Pokud Vidlák ví, a měl by vědět, tak cena krmné pšenice je v současné době nějakých 4400,-/t a cena potraviny je jen zhruba o 100-150 Kč větší. A takto je to již řadu let. Potravinářskou pšenici z tohoto důvodu vůbec nepěstujeme a volíme naopak krmné odrůdy, které nejen že jsou ve velké většině výnosnější, ale jsou to opravdové krmné pšenice. pokud nevyjde potravinářská pšenice, tak nejenže se z ní automaticky nestává krmná, ale je to naopak zmetek, hodný tak zpracování do lihovaru z důvodu obsahu lepku, který pak působí problémy v krmných směsích pro zvířata.
    To jen na vysvětlenou pro laickou veřejnost.

  3. Jak ryhle se z informace stava dezinformace (a obracene):


    10:51
    K zodpovednosti za požiar, ktorý vypukol v stredu skoro ráno v ruskom vojenskom výcvikovom priestore na Ruskom anektovanom Kryme, sa prihlásila Ukrajina, informovala agentúra AFP.
    “Na okupovanom Kryme sa uskutočnila úspešná operácia. Nepriateľ tají rozsah spôsobených škôd a počet obetí,” napísal na sociálnej sieti Telegram šéf vojenskej rozviedky ukrajinského ministerstva obrany Kyrylo Budanov.

    12:30
    Vojenská rozviedka ukrajinského ministerstva obrany (GUR) v stredu uviedla, že sa k rozsiahlemu požiaru, ktorý vypukol na vojenskej základni na Ruskom anektovanom Kryme, nijako nevyjadrovala. Potvrdil to jej hovorca Andrij Jusov, informuje TASR podľa správy agentúry AFP.

    1. Na co taky hnůj, když nejsou hnojomety. Hnojomety se přesunuly do provládních médií. A potom že všechno nesouvisí se vším. Hnojometčík bulvárník z Ŕeporyj pole nepohnojí. Ani Fištejn ze Seznamu a Tachecí z ČRo už vůbec.
      😻

    1. teď už ano.
      v úrovni chráněnosti mají „liberálové“ vždycky hierarchii.
      viz USA: bílí muži – bílé ženy – černoši/BLM – LGBTQJDZTRV – muslimové.
      my jsme to tu měli donedávna jenom 3-stupňové, ale UA prchlíci přidali patro a hned skočili na špičku.
      takže romové mají smůlu. dočkají se vodních děl jako všichni obyčejní běloši.

      1. Ó my se máme. Prachů je dost, erární kasa přímo přetéká oběživem. Kabinet je výborný nápad, jak ještě trochu pustit žilou tlustému Bumbrlíčkovi, kterému se lesknou sádelnaté tvářičky. A potom že není Stanjura borec.
        😻

        1. Sorry jako. Patřilo to pod Marii P a její povzdech nad božskou Evou. Která dala Adamovi a teďka dává i nám. Pěknou čočku.
          😻

    2. A tolik do nich ti libtardi od sametu nalévali peněz, tak se jich zastávali a dělali z nich mediální beranidlo na všechny ty hnusné dezoláty, no a oni se jmi takhle „odvděčí“. Ještě aby to tak mezi příslušníky té dosud chráněné menšiny byl masový jev?! Co když teď začnou hromadně přijímat pravoslaví?! Jeden Putinův agent vedle druhého.

  4. též OT
    Pro božskou Evu se hledá oficiální funkce s provozováním kabinetu
    https://www.lidovky.cz/domov/eva-pavlova-prvni-dama-prazsky-hrad-prezident.A230718_165414_ln_domov_hud?zdroj=LN_otvirak
    nevím, co tam tato navenek submisivně vyhlížející osoba chce provozovat
    zatím se kolem ní buduje slušný fashion moloch
    https://www.prozeny.cz/clanek/zdravi-a-zivotni-styl-rozhovory-nova-image-prvni-damy-evy-pavlove-uz-par-mesicu-za-ni-stoji-nova-stylistka-a-koordinatorka-89661
    kde jsou ty časy, kdy coby rozvedená neměla na šunku

    Nechalo by mě to chladnou, pokud by ČR byl prosperující stát.
    Ale osobně mi to přijde jako demostrace síly a nadřazenosti nad plebsem

    1. Evropa je v krizi – a německá ministryně zahraničí Annalena Baerbocková si za peníze daňových poplatníků dopřává kosmetického experta za 90 000 eur ročně: nad tím, že Strana zelených vydává 7500 eur měsíčně na svého vizážistu, kroutí lidé hlavou.

      Claude Frommen je jméno ženy, která každý den stylizuje německou ministryni zahraničí Annalenu Baerbockovou. Ani během „časově velmi náročných“ služebních cest a „četných schůzek o víkendech a ve zvláštní denní dobu“ neopouští stylistka Baerbockovou. Samozřejmě to není zdarma: Frommenová dostává za svou práci od Spolkového ministerstva zahraničí úctyhodných 7500 eur měsíčně, píše deník Bild. Pro srovnání: průměrný plat vizážistů je 2912 eur měsíčně.

          1. Ale jo, ale muselo by to byt jako v tom vtipu:

            Zmlácená žena u doktora: „Pane doktore, manžel je strašně hodnej, ale jednou za čtrnáct dní vyrazí s kamarádama na pivo a pokaždé, když se vrátí opilej, tak mně šíleně zmlátí.“ Doktor: „Opravdu pokaždé vás zbije?“ Žena: „Opravdu…pokaždé.“ Doktor: „Fajn, předepíšu Vám heřmánkový čaj a jakmile vezme manžel za kliku, začněte ho kloktat.“ Po čtrnácti dnech: „Pane doktore, ten heřmánek opravdu zabírá, kloktala jsem a manžel si mně ani nevšimnul.“ Doktor na to: „Já tušil, že bude stačit držet hubu.“

      1. I ty Ládíku, víte mne by zajímalo proč ten postoj. Faktem je že bohužel nemáme fotografů,kteří b y uměli fotit. Stylizují je do pozic „kost a kůže“. Jestli to dělají schválně aby zesměšnili nevím. Ale pokud se kouknu na staré fotky našich pra je to úplně o něčem jiném a taky nebyly kost a kůže. Ona ta stylizace unisexu je otřesná. Byl,nevím jestli ejště je jeden fotograf který to uměl. Ju a nezapomínejte že se o našich ženách říká „krev a mlíko“. Vyzábliny nic moc.

        1. Jste mne donutila se na ty fotky podivat… no tvl… nejsem zadnej fotograf, ale nafotit to bez pripravy mobilem nekde pred redakci, kdyz sly holky z prace a jeste je nutit do pozy „ctrnactiletej diblik na prazdninach“… zrejme si nekdo rekl, ze tam uz nejde nic pokazit.

          1. Napsal jste pochvalně, že je to opravdový kus.
            Já bych napsal za sebe zcela neutrálně, že je to opravdový hnus.
            Nejdřív jsem si myslel, že podobně jako ve všech „soutěžích krásy“ vyhraje ta nejošklivější.
            Poté, co jsem to viděl všechno, jsem si trochu ublinknul a tvrdím, že vyhraje osmička.
            Přes to nejede vlak. ☻

              1. Zcela objektivně vím, že jsou chlapi, kterým se to opravdu, ale opravdu líbí. Krása není v těle, nýbrž v oku, které se dívá (Sudek). – Já tyhle typy děvčat nevidím, asi mám tyto vjemy softwarově potlačeny. Ale komu se to líbí, tomu to z celého srdce přeju, a myslím to upřímně.

                1. Když se k nám po Vítězném Listopadu dostalo konečně porno, a byly ho plné stánky PNS, tak zdaleka největší úspěch měly Big Melons. Sešity s touto tématikou byly o 10 Kč dražší, než sešity s krásnými pornomodelkami. Kazety pochopitelně taky.

                2. Určitě. A přeju jim to.
                  Nicméně lze asi konstatovat, ze paní se stává automaticky favoritkou díky hyperkorektnosti dnešní společnosti.

                  1. Paní Marie , viděla jste někdy americké soutěže krásy, kde soutěží i tříletí chlapečkové a dívky? To je opravdu nechutný bizár, daleko horší než tohle.
                    Umělé řasy, plastické operace, pohyby robota , jenom aby si rodiče těch malých nešťastníků udělali dobře. Že mají dítě s korunkou na hlavě a šerpou Miss Pricess.
                    🤮

    1. Myslím, že není potřeba takto urážet tlouštíky a tlouštice.
      Samozřejmě předpokládám, že sama máte ideální – tedy extrémně štíhlou postavu.

      I lidé xxl mohou být hezcí, krásní, dokonce mít i pevné svalstvo. Záleží na jejich vkusu.
      A pokud to nejsou morbidní obezity, opravdu není namístě označovat je jako hrochy.

      Ty fotky jsou otřesné…

      1. Částečně souhlas.
        Nemám nic proti kategorii XXL včetně soutěží krásy.
        Ale upřimně, snad až na jednu dvě slečny se jedná o spíše nepůvabné osoby, jistě i se zmiňovanou morbidní obezitou, kdy je s podivem, že se do jakékoliv soutěže krásy hlásí a jejich sebevědomí je opravdu hypertrofované jako jejich postava.
        Ta strašlivá fotogalerie je jen třešničkou na dortu.
        Zřejmě se nepodařilo ani sehnat sponzory a je to jaksi celé low cost, což celou soutěž shazuje.

      2. Na odkazu je dívka číslo 11, ta je z nich nejméně obézní, ale jsou tam nejen morbidně obézní, ale i nehezké. Já v jejich věku nosila velikost 36, 38. A ani teď nevypadám zdaleka jako ony, když už to chcete vědět, Belmondo ☺

          1. A to jako myslíte, že se někdo začne přežírat , aby vyhrál Miss XXXL ?
            🤔
            Každý tlouštík by rád zhubl. Ale závislost na žrádle je stejně urputná závislost jako každá jiná.
            Možná horší v tom, že alkoholik může abstinovat, ale jíst musí každý.

  5. Laický pohled z druhého konce republiky:
    Po žních chodím pro králíka paběrkovat pár zbylých pšeničných klásků , které zůstávají na krajích pole. Zatímco loňské byly pěkně naducané, letošní jsou hubené, až běda. Kukuřice je jak telegrafní sloupy – ne tak vysoká, ale tak daleko od sebe. Brambory na polích mají nať sotva do poloviny lýtek.
    Sucho, jaké je tu letos, nepamatuji.

    1. Asi se žně budou lišit kraj od kraje. VČechách bylo v květnu 14 -20 dní sucho s úporným, vysušujícím větrem… a od poloviny června např. ve Středočeském kraji prakticky nezapršelo. Na Moravě pršelo dost, teď tedy někde až moc (supercely atd.)

      1. Asi se to bude lisit v tom StC kraji kus od kusu, ale tady v Polabi prselo od pulky cervna nekolikrat. Zalevam (pokud neprselo) denne cca 200 litru, a nadrze na 3,5m3 zatim neklesly pod 2m3. Voda se do nich sbira z cca 120m2. Si to spoctete…

        1. V našem kousku Polabí od června několikrát SPRCHLO.
          Nikdy to netrvalo déle než 15 minut jemného deště a intenzivní déšť v jednotkách minut.
          V sudech nemáme nic a místo trávníku (a to takřka nesekáme) žlutou step.

  6. Proč by stát měl řešit ceny v obchodech?
    Jako, že určí kolik má stát litr červenýho? Kolik má stát kabelka Louis Vuitton? Nebo Vidlákův klobouk? Tabulka čokolády? Štangle salámu?

    Stačilo by, kdyby v každém okresním městě byla státní prodejna, která by prodávala základní potraviny typu cukr, mouka, kroupy, hovězí, vepřové, kuřecí, vajíčka, mléko, jogurt, máslo, sádlo, špagety. Tečka.

    1. 1/ Kazdy stat samozrejme resi ceny vsemozneho zbozi, hlavne potravin. Patri sem dohled nad monopolnimi producenty, kartelovymi dohodami a dalsi.

      2/ Statni prodejna v kazdem okresnim meste…
      Tak ne ze by to bylo nemozne, ale kdyz se podivame, jak obcany holi statni vyrobce elektriny, nejsem si jisty, ze by to fungovalo z cele rady duvodu.

      1. 1/ V potravinářství (včetně prodeje) u nás monopol nikdo nemá. Kartelové dohody se těžko dokazují, dokonce si myslím, že u nás ani nejsou (prostě jeden zdraží a ostatní jej následují).

        2/ Myslel jsem Obchody jako neziskovky a zboží ze státních rezerv, kdy by stát předem garantoval ochotným producentům výkup za dohodnuté ceny a dohodnutý objem.

        1. To ze nikdo zrovna ted monopol nema vubec nic neznamena. Take existuji oligopoly.
          Kartelove dohody a napr. taky vrazdy se tezko dokazuji, ale to jeste neznamena, ze stat rezignuje na jejich vysetrovani.
          Jako se to uz mozna stalo.

          „2/ Myslel jsem Obchody jako neziskovky a zboží ze státních rezerv, kdy by stát předem garantoval ochotným producentům výkup za dohodnuté ceny a dohodnutý objem.“

          Zni to jako pohadka a prave proto si myslim, ze by to skoncilo peknym pruserem/tunelem.
          Existuje nejaky duvod nebo precedent, kdy by neco takoveho v Cechach fungovalo?
          Komunismus je na papire taky uzasna myslenka. Ale pak se to potkalo s clovekem.

          1. Kvazikomunismus je funkční zatím jen v lokalitách(komunity , obce….) především v Severní Americe, musí být dobrovolný a společenským tmelem zřejmě musí být náboženství. Idealní by byla místní doplňková, předvídajícím způsobem se kazící měna.

            Fungovaly Slušovice. Byla tam ale určitá forma podpory vlády (což přivádělo „liberály “ /mafiaprivatizátory a podobné pelechy lotrů/ k šílenství……)
            Chi,chi, chi, bů, bů , bů stát nemá dělat to a stát nemá dělat tamto ! Nic , closed, abtreten!
            Uplynulo několik let a stát ročně futruje soukromé zemědělce a agrární robber barons násobně více jak ty Slušovice.

    2. Proč by stát měl řešit ceny v obchodech?
      Aby jsme třeba neplatily dvojnásobek za kubík vody než platí v pouštním státu Izrael, aby jsme neplatily double za všemožné služby(telefony, data, apod.oproti evropě) . S přístupem neřešme nic bo kabelka jsme a budeme krmelcem pro sponzory politických stran u moci.

        1. No ono je to v těch supr marketech o tom stejným.
          Proč je možné nastavit výši úroků – nad limit je lichva ale je nepředstavitelné nastavit strop pro marže u základních potravin, zákl. drogistického zboží. Jediný důvod je že sponzoři se nechávaj na pokoji. Jak je možné nastavit marži u alkoholu a tabákových výrobků (kolky) a nejde nastavit max zisk z kg chleba? Není to jen momopol a oligopol – je to tichá dohoda s oškubáním nezůčastněných.

  7. Vidláku, až zlaté české ručičky začnou korporátu vadit a tlačit marže dolů, tak se najde důvod jim zatnout tipec (ochránci zvířat, zdravotní rizika, certifikované osivo či chov, Green Deal, …).

  8. Tady vidíme ten problém s nadměrným množstvím pšenice,místo jiných plodín,okopanín,všichni se vrhli na pěstování pšenice.Můžu potvrdit o věším počtu krmné pšenice,zrno vůbec není nalité baculaté z takového by nebylo mnoho mouky.Ječmen je na tom o mnoho lépe,řepka také a narostla dost velká.

  9. OT od Bachmutu

    Kontrola AFU nad taktickými výšinami mnohonásobně ztěžuje úkol obrany Kleščejevky. Návrat ztracených pozic ruskými jednotkami navíc ztěžuje stejný problém (https://t.me/rybar/49822) jako na Záporožské frontě – nedostatek rotací a posil. Zpoždění v řešení otázky podpory bránících se jednotek ruských ozbrojených sil v této oblasti hrozí neblahými důsledky.
    https://t.me/rybar/49835

    Vytrubovaný nedostatek vojclů, munice a všeho ostatního a u Kupjansku 100K armáda.
    Co mi to jen připomíná…

  10. Musím to napsat, než mě někdo předběhne. 🙂

    Američané a Ukrajinci mají novou filozofii
    „Kazetovou municí se nesmí střílet na město, není to humánní. “
    Tak to dnes řekl ukrajinský voják v ČT
    Tedy přeloženo – česky :
    “ Voják není člověk. „

  11. Věta „vypadá to až nečekaně dobře“ sice není jedna ze slavných posledních vět – něco jako „tahle pistole není nabitá“ – ani to nezní tak děsivě jako „jsem z vlády a přišel jsem vám pomoci“, ale přesto, ve vnímavých a zkušených jedincích ihned vzbudí podezření.

    Když něco nečekaně vypadá lépe než jsme čekali, obvykle je to chybou v hodnocení: optický klam, omyl při čtení hodnot z přístrojů nebo dokonce cílený podvod. Nebo to znamená, že jsme se mýlili v odhadu, tudíž naše teorie neplatí, či jsme prostě blbci. Zkrátka, takový stav „nečekaného dobra“ je vrcholně podezřelý.

    Pokud se náhody v počasí a všech dalších věcech vychýlily v kladnou stranu, obvykle následuje záporný pokles – což vyplývá z pravděpodobnosti a statistických modelů. Věřící člověk může říci, že Bůh či Špagetová obluda způsobili dobrou úrodu, před tím co přijde; asi jako se čuník raduje, jak plné má koryto, předtím než se objeví řezník.

    Naivní lidé očekávají, že při dobré úrodě klesnou ceny potravin, dle oněch „zákonů nabídky a poptávky“, ovšem pravidlo to není – může to klidně dopadnou i opačně. Stejně jako více a lepší práce nezaručuje vyšší odměnu; často právě naopak. Rozvinutý kapitalismus je v tomhle ještě zákeřnější než býval rozvinutý socialismus.

    Pokud zemědělství v ČR pracuje lépe než se čekalo, je ho nutné více skřípnout a do budoucna přitáhnout šrouby – to bude odpověď loutkářů, kterým už dávno nejde o zvýšení výroby a nějakého toho obecného blahobytu.

    Což nezní právě optimisticky, ale ve větším obrazu to optimistické je: tímhle vším se systém posouvá za hranu, tudíž jeho všeobecný krach se blíží.

    1. Nevím proč, ale v souvislosti s tímto textem jsem si vzpomněl na osmdesátkovou definici blbosti.
      Základní jednotkou je 1B, jeden Blb. Je definován množstvím blbosti, obsaženém ve výroku „Pracujme lépe a radostněji“.
      Tato jednotka zcela postačuje k použití mezi pracujícím dělnictvem a rolnictvem.
      Vyšší násobky Blba, s předponami kilo-, mega-, giga- a tera-, jsou vyhrazeny k používání státní plánovací komisi, technicko-hospodářským pracovníkům, stranickým orgánům na okresní, krajské a státní úrovni, kde je používají pro vlastní prezentaci a kde se předpokládá vyšší koncentrace Blbů.
      Ještě u toho byla nějaká částicová teorie, kde důležitou roli hrál průseron, ale nemůžu si vzpomenout.
      Vím jen, že průseron je sám o sobě neviditelný a šíří se rychlostí světla.
      Vyplývá z toho, že pokud si někdo na něco posvítí, okamžitě vznikne dobře viditelná kumulace průseronů, obecně zvaná průser.
      Znáte to někdo celé? 😀

        1. Ba dokonce v sedmdesátkách mi to přišlo na vojnu. Jinak ten odkaz je obsáhlejší a nic nezastaralo, dokonce mi zlepšil náladu navzdory tomu, že jsem si pročetl denní zpravodajství.

      1. Blb je ten co strili nevinna zviratka ! Kdo to nezachytil : „To“ Teconevimco se chlubilo tady samo, ze strili kocicky z malorazky.

        1. Nevím kdo je blb, ale je asi něco „shnilého“ v osobnosti,
          která se potřebuje na internetech SVĚŘOVAT všem střílením „v přilehlých humnech“
          a ve „svém okolí“
          ( dle zákona 449/2001 „vzdálenosti větší než 200 m od nejbližší nemovitosti sloužící k bydlení; pokud je tato nemovitost umístěna na oploceném pozemku, počítá se vzdálenost od jeho oplocení“),
          či potřebuje psát o topení(„utopit kočku“) zvířat na těch internetech, což zavání propagací.
          (2) Zakazují se všechny formy propagace týrání zvířat. (§ 2, zákona 246/1992 Sb.)

          A to prý „málo píše“- co teprve, kdyby se ještě víc rozepsal…

          Ale NIKDO z dalších legálních držitelů zbraní a ani myslivecké stráže
          ( kterou zřejmě „Tecočamp“ oficiálně je),
          se po jeho “ co na to ostatní držitelé“ nezastal…

          To je zase nadějné,
          ostatní legální držitelé zbraní zde alespoň tuší,
          že i jen psát takto veřejně – není k ničemu dobré.

          Když ale člověk četl jeho, že jak s Čaušeskem
          „Přesně TOTÉŽ jsme měli udělat s prognosťákem…“
          tedy už dokonce i s lidmi,
          tak to je u legálního držitele zbraní text dost na pováženou obecně….
          a moc to ve prospěch mysliveckého stavu
          a dohledu státu nad povolením mít zbraň asi nenapovídá.

          P.S.
          Číst to asi nebude, to by se navíc ještě usvědčil veřejně ze lhaní,
          když mne prý dle něj „pro zasírání“ už roluje.
          Kočku nemám
          a s „prognosťákem“ jsem nemohla mít nic společného…

    2. Slyšel jsem spoustu příhod, že vždy je PND (případ nečekaného dobra) vždy vystřídán NK (následnou katastrofou). Mezi lidmi rozšířený mem, že jeden má až hrůzu z toho, že by se mu mohlo přihodit něco dobrého. Pán vyhraje v loterii a lékař mu oznámí, že má rakovinu. Pána povýší v práci a doma zjistí, že mu zanáší žena s jeho šéfem. Dívka uloví mladého, hezkého a zámožného a následně se ukáže , že je to gay.

      Ale jak správně praví k42, statistika obvykle všechno vyrovnává. Všechno zlé je pro něco dobré. Nebo pro někoho. Když vám „čokoládový Slovák“ čórne peněženku, očekávejte následnou dobrou zprávu. Třeba takovou, že peněženku někdo našel pohozenou a byly tam platební karty, protože se zloděj pokoušel vybírat z bankomatu a neznal heslo nebo něco podobného.

      On je tak člověk zařízen. Nahoru – dolů. A ty dobré věci si pamatujete déle, protože jinak byste si asi hodili šlicku. A stejné to být prostě nemůže. Stejné je to třeba ve vězení, při práci u pásu nebo životě s nudnou ženou. To potom vítáte jakýkoliv výkyv, třeba negativní. Ale změnu, „deltu“.

      Takže když něco vypadá nečekaně dobře tak….
      Co myslíte? [;>D)

      1. Je to otazka zivotniho pristupu. Jak pravi onen vtip:

        V jedne rodine byli sourozenci, dvojcata, k nerozeznani podobna. Krome jedine veci. Petrik byl nenapravitelny optimista, Jarda setrvaval v dlouhodobem a totalnim pesimismu. Rodice se rozhodli, ze to zkusi zlomit. Prisly Vanoce a Jarda rozbaloval jeden darek za druhym, auticka na dalkove ovladani, kvadrokopeta, prehravec, fotoaparat… zatimco Petr nasel pod stromeckem… hromadu hnoje. Jak to dopadlo? Jarous sedel cely vecer nad darky a lamentoval „to zas bude utracenejch penez za baterky…“ a Petr? Ten se nadsene prohrabaval hnojem a a vyskal „Hnuj, hnuj, tady nekde musi byt kun!“.

      2. To se mi fakt stalo, že mi hodný pán donesl až domů peněženku , sice bez peněz a karet, ale s občanským poukazem a fotkami vnoučat. Oba PINy jsem měla napsané na textilní podšívce peněženky, pěkně nenápadně, takže je tam ten chmaták neobjevil. Asi amatér, nebo začátečník.
        😻
        Když jsem pak jednou potřebovala něco zařídit v bance, tak mi řekli, že můj OP je neplatný, že mi nemohou vyhovět a ať se obrátím na policii.
        Tu ztracenou peněženku jsem totiž nahlásila na policii, tam můj OP – jako ztracený – zneplatnili, což jsem si neuvědomila. Zjistila jsem to až asi rok poté. Znovu nalezený OP se už aktivovat nedá, takže smůla.
        Od té doby se PIN raději naučím zpaměti a to tak, že si ho převedu do nějaké věty. Třeba PIN 2746 = dva sudy, čtyři švestky. A je to.

          1. kATANGO
            Ó vole, ó vole, nezapomeň číslo evidenční (to je osobní číslo ve Škodovce)
            Dej, ó Bože ó, dobře pamatovat si takový čísel řad (Ludolfovo číslo,
            poprvé zveřejněno Vladimírem Svitáčkem v Hovorech H podzim 1968.)

      3. já bych tu práci u pásu neodsuzovala. Ona se při té manuální krásně vyčistí hlava a můžete přemýšlet o nesmrtelnosti chrousta – třeba

        🙂

      1. No to zaplaci az zacneme chovat vcely navolno
        Prece nemohou byt omezeny ulem jako hospodarske zvire

        …..
        vybraných hospodářských zvířat, mezi které řadí i plemenné včely, z čehož vyplývá, že včely podle plemenářského zákona jsou hospodářským zvířetem.

      2. Docela by mě zajímalo, jak si ti „vědci“ z EP takový chov králíku mimo králíkárnu představují.

        Už dlouho prosazuji, že by do Brusele měl vyrazit Choholoušek s odchytovou skupinou…

      3. LP 19 července, 2023 (12:57)

        Vždyť ten článek, na který odkazujete, je dva roky starý. Máte k tomu nějaké aktuální informace zda a jak se tato záležitost vyvíjí a zda se to vůbec někam posunulo (ve smyslu, do jaké míry je třeba tomu věnovat pozornost)?

  12. Vidláku,
    tohle je přesně ten typ článku, kvůli kterým jsem tady začal chodit pravidelně číst a díky za něj.
    Článek, který mě obohatí a má pro mě přínos. Opakem jsou články, kdy se sice také pouštíte na odborné téma ovšem z oborů o kterých víte s prominutím prd. Kdy zde šíříte jen svoje dojmy bez odborného základu. Viz třebas články o fotovoltaice například. O agitkách pro sedmilháře Rajchla ani nemluvě.

      1. Targusi,
        všemu zcela jistě nerozumím a jsem si toho vědom, proto se narozdíl od jiných nepouštim do témat, kde vím že jim nerozumím, ale dokážu ocenit, když někdo jiný se v dané věci orientuje a jeho znalosti jsou pro mě přínosem. A na druhou stranu u některých témat poznám, když dotyčný vaří z vody a snaží se mě balamutit svými dojmy bez znalostí věci.

        Co tam máte dál?

  13. Do tretice si dovolim jedno male OT, protoze je tu hodne nadsenych priznivcu Donalda Trumpa.
    Ja mezi ne nepatrim, jak jsem tu uz nekolikrat vysvetloval:

    „Bývalý prezident Trump v novém předvolebním videu prohlásil, že pokud bude znovu zvolen, požádá Evropu, aby zaplatila za obnovu amerických zásob zbraní, které Washington použil na pomoc při zásobování války na Ukrajině.“

    „Trump obvinil americké evropské spojence, že na pomoc Ukrajině přispívají „nepatrným zlomkem“, a obvinil Bidenovu administrativu, že o proplacení této částky nepožádala již dříve…“

    https://news.yahoo.com/trump-says-d-ask-europe-201827808.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAEne4bH7sdtIADhwj7FKoCV-8JZcl1By7Sg6uHAPRRQom-aOa2HNpfKPxck4fzngrOXaCFHBccNCy1DSQSPZJTgwfLVxAtP8xsdyC5_O-yjzZK2vkyJ7r7XHaIz12g5iE-ZaYqxlo2LK1dRltmAEfeuotYGwTJmOqWNiBdxf4EYK

    Americanu plne chapu, byt tam doma, tak Trumpa volim taky.
    Ale opet tu rikam, ze v pripade Trumpova znovuzvoleni se ma zbytek sveta nalajnovano zdimani, vypalne a dalsi mafianske praktiky.
    Zaroven vim, ze rikat neco ted a delat to po volbach jsou ruzne veci.
    Trump taky pred volbama sliboval Hillary v kriminalu, ale po volbach veskera vysetrovani zamaznul.

    1. Americká zahraniční politika je neměnná. Náčelník Velká Huba je úplně stejný jako Biden, mezi demokraty a republikány není v tomto ohledu naprosto žádný rozdíl. Je úplně fuk, jestli má Ministerstvo zahraničí pod palcem Kissinger, Albrightová, Kushner, nebo kdokoli jiný se speciálními zájmy.

    2. vo Vilnuse boli europski spojenci viac menej informovani, ze USA sa tak ci tak z UA ekonomicky stiahnu a EU to bude musiet tahat sama….sice sa nam to nebude pacit, ale to je tak vsetko. Americke zbrane sa samozrejme nanovo budu musiet zaplatit……problem nie je v tom, ze Amici si haja svoje zaujmy, vzdy boli viac menej evidentne…..problem je, ze skoro vo vsetkych europskych vladach su idioti, ktorych narodne zaujmy vobec nezaujimaju. Typicky pre mna je Finsko a Svedsko, ktore na vstupe do NATO nijak nemaju ako zarabat, budu musiet viac davat na armadu, namalovali si na seba terce, viac menej sa zriekli svojej neutrality, stratili a to pomerne vyznamne na obchode s Ruskom a jediny dovod ma byt zvysena bezpecnost, pricom 70 rokov im ZSSR nikdy nijak nevyhrazal sa, pokial pokracovali v neutralite. O nas samozrejme ani nehovoriac

  14. Chtel bych rici dve veci:
    Urcite by ch pockal, jak se k ukrajinske psenici budou stavet oni meststi liberalove. Znacana cast si totiz na zdravovyzive zaklada, patri sem i biomatky, a u mnohych je to image a zivotni styl.
    Osobne si tipnu, ze navenek budou pro pomoc milovanym Ukrajincum a tedy pro dovoz mirne zavadneho obili, ale sami pro sebe budou tajne vyhledavat zbozi z dezolatskych pekaren, ktere se nebudou tajit tim, ze pecou z domaci produkce.

    Jinak me v zaveru zklamala poznamka, ze se uz petidemolice nebude moci vymlouvat na ohledne vysokych cen na Babise a valku.
    Jako by se Vidlak za ta leta sledovani politiky zblizka nic nenaucil.
    Takze to pro jistotu napisu:
    Ceny v zadnem pripade nejsou prilis vysoke, mame volny trh a vse ridi nabidka a poptavka, navic jsme soucasti stabilniho evropskeho trhu. Nedostatek a vypadky produkce jsou typicke pro statem rizene hospodarstvi, jak si to starsi generace jeste pamatuje..
    A kdyby se nahodou nekomu zdaly ceny prece jenom trochu vysoke, tak za to muze Putin a jeho nevyprovokovana agrese proti Ukrajine a taky samozrejme Babis, ktery by nas kvuji svym ziskum klidne prodal do ruskeho podruci.

    1. Re: Třešňák

      Já taky dvě věci.

      Biomatky si RÁDY připlatí za cokoli, o čem jim kdokoli nakuká, že to je in a kůl. A jestli je mouka otrávená či nikoli, poznají, až umřou, a to ještě možná jedna ze sta.

      Nevšiml jsem si, že by bolševikovi někdy došlo žrádlo.

      1. Targusi, banany. Prece nebyly babany.
        A Rus taky bez dovozu ze zapadu prece uz zere i travu.
        Takze budte pekne vdecni a pestry vyber hypermarketu, ktere si vzajeme konkuruji, a tlaci tim ceny dolu.

            1. „“Zajímavé jsou ty tlusté rukavice a náhubky, kdo ví proč““
              Proč ?! … no prostě tam žijí „pavoučci“ co občas i kousnou, když si na ně „sáhnete“, při sběru těch banánů … a jsou prý i jedovatý …

              1. Náhubky třeba proto, aby v práci ty banány nežrali.
                Když se balí drogy do malých dávek, jsou holky skoro nahé – ukazovali v amerických filmech.
                Jsou tak drahé, že se hlídá každý kus. Ne tak dávno stálo kilo 17 kč, dnes 44 +.

    2. Jakože se pekárny rozdělí na ty, co pečou z Ukrajinské mouky a na ty co pečou z České (Polské) mouky? A vážně to bude pravda a bude v tom nějaký rozdíl?

      1. Ale samozrejme.
        Uz se to taky stalo, a byl z toho v mediich pekny virval.
        Nepamatuje na pekarku, ktera si dovolila dan pred obchod napis, ze z ukrajinske mouky nepece?

      2. Bude.
        Ty pekárny, které budou péct z české mouky a budou to deklarovat, budou bryskně označeny Seznamem za proruské živly, za ruskou pátou kolonu. Berňák, Koudelka a strážci evropských hodnot jim půjdou po krku. Už to tady přece bylo.

        1. No já bych, že ta paní udělala chybu, ale oni se to naučí, jsme přece z kotlinky. Proč to dávala na vědomí takovým způsobem. Stačí nechat v prodejně pytel mouky s označením odkud je, nan případné dotazy jen ukázat. Onoseto mezi lidmi rychle roznese a ti druzí ani nic nebudou vědět.
          Nebo taky ceduli dodavatelů, hezky dlouhou ve které se to ztratí/utaají.

        2. Mně by hlavně zajímalo, jak ty pekárny poznají, z jaké mouky vlastně pečou. A jak mlýny vlastně poznají, kde to obilí, které právě obdržely, vlastně vyrostlo?

  15. Pro Vidlák:

    Inu, zdá se, že se opět potvrzuje to úsloví našich předků o studeném máji a ve stodole ráji 😊. Navíc obilí je, alespoň zatím, krásně zlaťoučké, ne šedivé, jako bývá, když do něj začne během sklizně pršet, tak to snad i vydrží.

    Mmch, p. Vidláku, ve včerejším článku se mi moc líbila Vaše věta, že „Zrno je těžké a buclaté“. Přišlo mi to takové mazlivé až láskyplné. Dýchla z toho vůně obilí a země, kterou člověk zacítí, jde-li v pozdním odpoledni kolem lánu. A také vůně právě upečeného chleba. Vjemy, které má snad člověk v genech, předávané z generace na generaci. Jak moc jsme se provinili na našich dětech, když jsme dovolili, aby v nich tyhle vjemy usnuly! Ale snad ještě není úplně pozdě to napravit…

  16. Šmarjá, dyk sem to moh napsat rovnou sem.

    Nu dobrá.
    Máslo třeba za deset, mouka za 6, sádlo za 8,- klidně dvojku, chleba za 20,- v obvyklých měřítkách, dáš mi to?
    Kabanos špekáčkovej za 40,- dáš mi to? Krabičku cigaret za 8,- dáš mi to?

    1. Taky bych bral všema deseti od Vidláka, potažmo Institutu českého venkova. Jenže mezitím byla kumulovaná inflace ve výši cca 30% (jak uvádí odborníci) a ceny jsou již vyšší.

    2. No to je ale k zamyšlení.
      Jak to ti, ach tak zlí komunisti dělali, že v trafikách mohli prodávat Sparty za osm, Petry za devět, Marsky za čtyři, Clea za šest – a ještě z toho měli zisk? A zaplatilo to i tu trafikantku, světlo a teplo v trafice?
      Jak mohli prodávat čtvrtku jedničky másla za deset, dvojku za osm a neprodělávali na tom?
      Plat dělníka v 80.letech byl okolo 2.500-3.000Kčs. Dnes má na stejném místě třeba pětadvacet, ale v tom stejném poměru, dostane koupit horší dvojku polské máslo a za cenu někdejší jedničky.

      1. Špatně počítáte. Nelze násobit cenu výškou platu.
        Nejdříve musíte z výplaty odečíst mandatorní výdaje, tedy to, co musíte zaplatit (nájem, energie, vodné a stočné, léky, splátky, kroužky, daně, dálniční známku, poplatky za TV, rozhlas, svoz odpadu, dnes i internet, …) a teprve z toho co Vám zbyde můžete násobit.
        Když Vám zbydou 4 tisíce a předrevolučnímu dělníkovi zbyly 2 tisíce, tak nenásobíte deseti, ale dvěma. A to Vám jsou čísla.

      2. ..“ Zhruba 85% maloobchodního prodeje potravin ovládají tyto firmy Schwartz Group (Lidl a Kaufland), Rewe (Billa a Penny Market), Tesco, Ahold (Albert) a Globus! „..

        https://ceskavec.com/2023/07/potraviny-uz-nezlevni-maloobchod-s-potravinami-ovladaji-4-zahranicni-retezce-ktere-zdimaji-ceske-spotrebitele-a-prodavaji-jim-podradne-potraviny-to-vse-za-podpory-vlady-p-fialy-ods

        ..“Rusové znárodnili další západní firmy. Francouzský potravinářský gigant Danone a dánský pivovar Carlsberg. Je to kompenzace za zabavení ruských aktiv v západních bankách“..

        https://ceskavec.com/2023/07/rusove-znarodnili-dalsi-zapadni-firmy-tentokrat-francouzsky-gigant-danone-a-dansky-pivovar-carlsberg-je-to-kompenzace-za-zabaveni-ruskych-aktiv-v-zapandich-bankach

  17. Slava, aspon neco se dari. 🙂

    Kotas, mam dotaz.
    Maji zrna mene dusiku ve srovnani s cim? Mozna s predusikatenym zrnem?
    Proc by mel konzument chtit v mouce ci krmivu vic dusiku? Nechapu.
    Je zajimave, ze kdyz se setrilo hnojivem, uroda skvela a skvelejsi. Je mozne, ze priroda a puda ocenila mene umelych hnojiv?

    1. Jak je to s tim dusikem si pockam na Vidlaka, ale pokud jeden rok snizite chemicka hnojiva, tak se propad hned neprojevi. Cast toho vzdycky v pude zustane a ty ziviny si vezme nasledujici plodina.
      Puda urcite oceni mene chmickych hnojiv, ale jinak, nez si lide predstavuji. Musite je totiz nahradit jinymi hnojivy. Typicky prirodnimi, ktere ovsem nejsou tak silna, stoji vice penez a hlavne mnohem vice prace.
      Takze ve vysledku je puda spokojena, ale vy mate mensi vynosy za vic penez a mnohem vice casu/prace.
      Co to znamena vam vysvetli vrazi z Volstrytu.
      Osobne hadam, ze velky podil na letosni dobre urode ma pocasi, spise nez navrat sedlaku k prirodnim hnojivum.
      Jo chtel jsem jeste napsat, ze napr. pouzivani hnoje vede ke zvyseni vyskytu urcitych skudcu, kteri ziji v pude a vy se jich pak musite nakladne a chemicky zbavovat. Nebo tam nemuzete pestovat plodiny, ktere maji sklizenou cast v zemi. Mrkev, brambory, redkve…

      1. Kulajda: Dik. To jsem nikdy neslysela, ze by se pekari starali o dusik! Holt moderni doba. 🙂

        Sakura: Loni Vidlak strasil, ze kdyz se bude hnojit mene, bude katastrofa. Hnojilo se mene, a je naduroda. Tak si rikam, ze by si toho mohl vsimnout, on ma tendenci jen oslavovat sve dobre predpovedi, a na ty druhe zapominat.

  18. Jsem moc vděčný za tyto dobré zpravy, naše zemědělství je moc potřebuje.
    Ale jste nenapravitelný optimista. Skutečně věříte, že si někdo posvítí na řetězce poté, co byl ministr Nekula odejit pro nedostatečnou uctivost k nim ? A že by Fiala přestal svádět vše na Babiše a válku ? Spíše věřím, že zítra vyjde Slunce na západě a bude to zelený obdelník.

  19. Nevím, proč by se pětidemolice měla na něco vymlouvat.
    Fyjalláh prostě a jednoduše prohlásí, že potraviny jsou levné – a je to.
    Ostatně on už to hlásá teďka.
    Moje Jahoda je z toho na prášky. Furt lozí po kolenou kolem regálů, nos až na zemi a ceny-na-hovno-fšude-uplně-ganc-cype.
    Pak přijde dom, pustí si telku s Ulicí, nebo co to tam o prázdninách dávají a místo limonádového příběhu Pětidemoliční četa líčí zářné dnešky.

    1. Ale potraviny jsou vážně levné, dokonce extrémně levné. Stačí se podívat do minulosti (1. republika, RU, a dále do minulosti). Dnes i cikánská rodina, kde nikdo nepracuje, má jídla tolik, co by boháče v minulosti ani nenapadlo. Zrovna dočítám Husitskou epopej od Vondrušky:
      denní mzda zedníka okolo 1 groše (pražský groš)
      denní mzda mistra zednického 2-3 groše
      půlkilový bochník chleba 4 parvi (1 groš = 12 parvi)
      slepice 1,5 groše
      36 litrů pšenice (od sedláka) 8-10 grošů
      550 litrů piva (dle kvality a místa) 25-42 grošů
      cena dobré krávy 46 groše

      1. Doufam, ze nechcete tvrdit, ze cikanska rodina se ma tak dobre, protoze jsou potreaviny levne.
        To by byla demagogie hodna soucasnehyo predsedy vlady.

        A kdyz uz srovnavate ceny z doby husitske, tak byste rovnez mohl zminit jak se v te dobe bydlelo, neco o hygiene a lekarske peci a pak to cele pslat na sekretariat vlady.
        Protoze by vam vyslo, ze se mame o tolik moc lepe, nez lide pred par stoletimi, tak by to urcite dali na fejsbuk s rozzarenym Fialou s tim, ze to je vse diky jemu.

        1. Asi to myslela tak, že ještě pořád žijeme velmi dobře, že rozhodně nikdo nehladoví. Popelnice jsou plné vyhozeného jídla. Což se o většině zemí světa nedá říci. Tam ještě hlad moc dobře znají.

          1. To není pravda, pamatuji si na článek, kdy se to ještě mohlo psát, asi před 8? lety, kdy nějaká babička měla tak málo peněz rozpočítaných na den, že si mohla dovolit asi 4 rohlíky s nějakým levným salámem nebo sýrem a strašně si přála, aby si mohla upéct alespoň jednou měsíčně kus kuřete. Ono to že jsou popelnice plné jídla neznamená, že nejsou mezi námi lidé, kteří opravdu mají hlad a to nemyslím bezdomovce.

          2. ale toto porovnanie je rovnake ako na urovni, ze ked idete do Lidla/Kauflandu/Tesca/Billy tak vidite, ze ludia maju plne kosiky…..lenze ti, ktori na to nemaju, tam nejdu….otazka je, ci trzby v obchodoch po uprave o inflaciu rastli alebo stagnovali alebo klesali. To by skor povedalo, ci to, co pise alternativa, sa tyka vacsiny ludi alebo nie

            1. No v mainstreamu se například tvrdí že „V porovnání s březnem loňského roku se maloobchodní tržby snížily reálně o 8,1 procenta, za nepotravinářské zboží klesly o 9,7 procenta a za potraviny o 8,7 procenta. Naopak stouply tržby za pohonné hmoty vzrostly o 2,4 procenta.
              Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/maloobchod-csu-trzby-setreni-obchody.A230505_085812_ekonomika_alis
              Jestli je to pravda ale bůh ví 😉 .

              1. Když Vám klesne obrat o 8,1% není to nic příjemného, ale když zároveň máte 2x větší marži, tak je to na prémie pro marketéry. Jen tak obecně.

                1. Kdyz za neco vydate o 8% mene pricemz jednotkova cena se zvysi o 10%? 20%? Pak je to otazka ceho? Ze se mame nejlip jak jsme se kdy meli?

        2. Dával jsem potraviny do poměru s výplatou.
          Tedy, že si zedník po celodenní šichtě (1 pražský groš – větší stříbrná mince) nemohl koupit ani slepici (1,5 groše), ale jen 3 půlkilové bochníky chleba a nic víc.
          Dnes si zedník vydělá za den tak 2 tisíce a za ně si koupí kolik drahého chleba a kolik kuřat velkých jako slepice?
          Ano tak jsou dnes ultralevné potraviny.

      2. Jasne a protoze se ten technologicky pokrok projevil na nespravne penezence, je potreba to napravit. Na holotu je potreba byt prisny.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *