5 listopadu, 2024

Všechno se změní, je-li mír v duši tvým cílem

Admirál a jeho úvaha o porodnosti mne inspirovala k tomu, abych přeložila kousek knížečky, která popisuje, jak “vyrábějí” dětí Amišové. To pro srovnání. Napsal to městský člověk, který se s rodinou rozhodl úplně změnit život, koupil farmu kdesi v Kentucky, měl hodně našetřeno, a pak málem zkrachoval. Zachránili ho jeho amišští sousedi, od kterých se učil žít z gruntu jinak. Nedávám to sem proto, že si myslím, že Amišové vše dělají nejlíp. Nedělají. (Například. Amišské ženy jsou neuvěřitelně nudné. Baví se jen o domácích věcech. A i kdyby jó chtěly mluvit o politice či nedej Bože, teologii, tak je některý z chlapů sprdne.)

Vědí však, jak si zachovat svou kulturu tváří v tvář silnější, svůdnější kultuře.


Nasleduje text z knihy Prosperous Homesteading (Prosperujici hospodareni), autor Greg Jeffers, Club Orlov Press, 2017.

Máme sousedy, kteří žijí na nedalekém hospodářství: mladý amišský pár s osmi dětmi. Mají několik dojnic a velkou zahradu. Topí dřevem a kromě obecní vody, kterou používají do dřezu v kuchyni a do vany, nemají žádné jiné účty za energie. Horká voda pochází z varného kotle na dřevo, který plní po kbelících. Používají venkovní suchý záchod; nemají splachovací WC. Amišové mají přísná pravidla. V domě nesmí být elektřina ani telefon. Voda z kohoutku vedená do dřezu je povolena, splachovací záchod nikoli. Muž na pozemku provozuje pilu, která mu zajišťuje hotovostní příjem.

Většinou nakupuje klády a řeže je na paletové dřevo a železniční vazníky. Někdy dělá zakázky pro sousedy a truhláře z okolí. Když byl mladý a čerstvě ženatý, ve svých 22 letech, proháněl tu pilu jako pominutý a šetřil každý cent, aby mohl splatit hypotéku na svůj pozemek a investovat do nářadí a nástrojů, které hospodářství potřebovalo. Během té doby se jeho rodina každých zhruba 18 měsíců rozrostla o nového člena. Jak se jeho rodina rozrůstala a přibývalo povinností v domácnosti, upravoval své priority. Řeže dostatek dřeva, aby pokryl své peněžní potřeby.

Pracuje také na svém hospodářství, chová dobytek a vykonává příležitostné práce, jako je sklizeň tabáku (během velmi krátké, ale výnosné sklizňové sezóny). Aby si udržel kontakt se svou komunitou, věnuje se také podkovářství, sváření, těžbě dřeva apod. Nikdy mu nechybí příležitost k výdělečné činnosti a nezůstává u žádného konkrétního rutinního úkolu. Kdykoli nejsou ve škole, pracují vedle něj jeho synci. Tak oni vychovávají své děti.

Navzdory odpovědnosti za výchovu osmi dětí vypadá fit a nezatížený váhou světa. Problémům sedmi miliard neznámých lidí rozesetých po celé zeměkouli nevěnuje vůbec žádnou pozornost, protože oni nevěnují pozornost těm jeho. Americká politika, masmédia a konzumní kultura by pro mého souseda mohly klidně neexistovat.

Jeho žena a starší dcery se starají o mladší děti, dobytek, dojení, zahradu, kuchyni, praní a konzervování. Společně vedou produktivní rodinný podnik. Všichni mají spoustu práce, ale rodiče nejsou zahlceni, protože děti přispívají a nečekají, že kolem nich budou dospělí skákat a obsluhovat je. Viděno kulturním úhlem, oni ani jejich komunita to prostě nechtějí jinak. Nestojí na obřadech a neusilují o to, aby měli dokonale čistou domácnost nebo přepychové vybavení. Večeře je přesně v půl šesté a máma s tátou v čele stolu, nikdy pozdě.

Přestože měli dluh v podobě 15leté hypotéky na koupi své 40-akrové [16-hektarové] usedlosti, byli schopni složit 50% zálohu na koupi pozemku a zaplatit v hotovosti za materiál na stavbu svého skromného domu. On zrychlil splácení jistiny a letos se zbaví dluhů – už po 10 letech a hlavně před dovršením svých 35 let. Plánuje prodat svou usedlost a vyměnit ji za větší pozemek a za tímto účelem vytrvale šetří peníze. Až děti povyrostou, plánuje začít hospodařit na plný úvazek a otevřít si kozí mlékárnu. Rád poslouchám, jak přemýšlejí a plánují do budoucna. Jejich kultura zakazuje takové věci, jako je pojištění nebo jakákoli státní pomoc. Soustřeďují se na hospodárný život a s laserovou přesností podnikají kroky k zajištění svého živobytí a ekonomického postavení.

V této komunitě je zvykem a tradicí pracovat čtyři a půl dne v týdnu. Zbytek času je volný – tráví ho společenskými aktivitami, návštěvami a osobními záležitostmi. Vše se odehrává ve společenství rodiny a jejich církevní skupiny. Středy a neděle jsou svátky a v sobotu se práce zastavuje v poledne. Každou druhou neděli se celé společenství schází v jednom z domů svých členů na tříhodinové bohoslužbě, při níž se zpívají písně, čtou se biblické texty a káže se; pro tuto příležitost se přivážejí lavice. Střídavé neděle tráví doma – modlitbou s rodinou a odpočinkem.

Srovnejte život mého souseda s životem mých vrstevníků, kteří se obávají všeho možného, nad čím nemají žádnou kontrolu: burzy, Severní Koreje, úrokových sazeb, cen benzínu, nezaměstnanosti, trhu s realitami, nejnovějšího teroristického incidentu, poslední masové střelby, poplatků za zdravotní pojištění, prezidentských voleb… žijí svůj život ve stavu neustálých obav, strachu a stresu. Už ani neusilují o klidný život.

Současné americké paradigma vyžaduje, aby naše děti byly třináct let nuceně indoktrinovány v základních vzdělávacích programech řízených státem. Tento vzdělávací systém je jen o málo víc než programem na hlídání dětí, aby rodiče mohli pracovat v kanceláři, továrně, na státním úřadě nebo na jiném pracovišti více než 10 hodin denně, pokud počítáme práci i dojíždění, pět dní v týdnu. Aby se potomci těchto rodičů zaprodali do otroctví daňových poplatníků, následují po třinácti letech základní indoktrinace další čtyři roky zahálky plné alkoholu a drog – s trochou šprtání na zkoušky – a téměř celoživotní zamoření studentským dluhem. Poté budou naši důkladně indoktrinovaní potomci připraveni na celoživotní otravnou rutinu – a to i ti, kteří budou mít elitní zaměstnání. Vyčerpáni dřinou v industrializovaném zaměstnání, neschopni představit si jiný způsob života, začnou tento proces znovu se svými vlastními ratolestmi. A ti potomci, kteří se nechtějí nebo nemohou přizpůsobit tomuto modelu života, dostanou státní podporu – potravinové lístky, Medicaid, státní byty – a nechají je až do konce jejich dnů kroužit kolem díry do kanálu.

Naproti tomu děti tzv. Prostých lidí navštěvují základní školu pouze do 8. třídy. Přibližně v době pohlavní dospělosti společná školní docházka končí a tito mladí muži a ženy se až do křtu a sňatku vydávají každý svou cestou. Proces zrání mladých je dále podpořen kontaktem s úspěšnými a plně funkčními dospělými, kteří je seznamují s povinnostmi dospělých, smysluplnými činnostmi a intenzivní odborně-praktickou přípravou. Vystavení velké, sebedestruktivní a nezralé kohortě – v podobě středoškolských a vysokoškolských spolužáků – je jen další přítěží, které nejsou podrobeni.

Současný ekonomický systém mistrně a důsledně rozdělil naše rozvětvené rodiny – s několika generacemi žijícími pod jednou střechou – na rodiny nukleární, dále na rodiny rozvedené a svobodné matky a nakonec na bezdětné lidi, čímž došlo k této přeměně během pouhých tří generací.

Srovnejte to s Prostými lidmi, kteří svým potomkům vštěpují správnou pracovní morálku, učí je osvědčeným dovednostem a usilovně pečují o své zdroje, aby svým dětem zajistili začátek jejich cesty životní – včetně schopnosti uživit se a zabezpečit rodinu. Hromadí půdu, dobytek a kapitál nikoli z chamtivosti nebo kvůli hledání postavení či v materiální konkurenci se svými sousedy, ale proto, aby zajistili cestu do budoucnosti pro další generace a aby si udrželi svůj dosavadní způsob života, generaci za generací. Často jsou schopni dát svým potomkům spřežení tažných koní a některé koňské nářadí, několik dojnic, nějaké peníze na nákup půdy a možnost si ušetřit v rané dospělosti peníze na přípravu k manželství a rodinnému životu. Rodiče a příbuzní mají také čas a odborné znalosti na to, aby pomohli svým dětem při stavbě vlastního domku. Jedná se o promyšlenou a úspěšnou mezigenerační strategii.

313 thoughts on “Všechno se změní, je-li mír v duši tvým cílem

  1. Jeste k te volbe. Amisove maji volbu mezi jejich tradicni cestou zivotni, a modernim svetem. Jakou volbu mame my? Mame houby. To je prave ta tragedie konce bipolarniho sveta, ktery jsme kdysi zazili, a ktery daval jakysi takysi vyber. Ted uz je — s malymi mistnimi vyjimkami — jen globalisticka moderni monokultura.

  2. Česká wikipedie o Amiších.

    Ženy nosí jednoduché dlouhé šaty, kterých mohou vlastnit pouze čtyři kusy (na praní, běžné nošení, bohoslužby a jedny jsou rezervní). Součástí oděvu ženy je vždy pokrývka hlavy ve formě čepce nebo šátku. Muži nosí černé kalhoty, jednobarevnou košili, vestu a na hlavě klobouk – v létě slaměný, v zimě z černé látky. Oděv je bez límečků a knoflíků. Amišové také nenosí náramky, hodinky a podobné doplňky.

    Amišové striktně odmítají nábožensky smíšená manželství a za jejich uzavření své stoupence exkomunikují.

    Podle tradice rumspringa mohou mladí lidé (od šestnáctých narozenin) „ochutnat svět“, tedy život v okolní společnosti. [Tímto se snaží Amišové, aby v dospělosti nebyli schopni odejít.]

    Dokonce i základní školy, do kterých chodí amišské děti, jsou často amišské školy.

    Dokonalá izolace, dokonalá sekta.

  3. A když si chce chlapec nebo žena, kteří byli vychováváni po amišském způsobu jít do světa, který jeho amišsky žijící rodiče ignorovali – nevyznají se v něm. Zákonitě selžou. Nezbude jim nic jiného než se – chtě nechtě – vrátit do amišského způsobu života. Nevzdělaní a nepřipravení na život v reálném světě kolem nich. Nerozumí mu, nejsou schopni v něm obstát.

    Je to do jisté míry od Amišů vypočítavost a sobectví. Nepřipravit své děti tak, aby obstály v normální společnosti kolem nich. Amišští rodiče prostě selhávají v základní úloze – dát dětem možnost se uplatnit a vyznat se ve světě kolem nich.

      1. Prozradím vám jedno tajemství: Ve společnosti jsou různé skupiny a různé druhy lidí. Řada lidí a skupin lidí je relativně normální. Společnost není jednolitá zglagchšaltovaná masa uniformních stejných lidí jeden jako druhý.

        Sekta Amišů to ale dělá chytře. Prostě děti nepřipraví na jiný druh života než v amišské sektě. Amišové pak dětem v dospívání dají pokrytecky vybrat – době vědouce, že stejně jinde než mezi Amiši většina z nich krutě selže, neb na to nejsou připraveni. Jen velmi tvrdé, paličaté povahy (pár procent lidí), kteří mají lepší schopnosti a přizpůsobivost zvládnou nakonec i běžný život, po řadě karambolů, kdy se v mladé dospělosti učí to, co jim Amišové odepřeli – aby jim udělali „železnou oponu“ mezi nimi a zbytkem světa.

        1. No ale tihle novokrtenci/ protestanti jsou docela v pohode.
          Proto novokrtenci, ze krti az se souhlasem dotycneho, tedy az v dospelosti.
          (Muze byt uz sice zmanipulovan, ale volba tu je.)
          Tahle (nase, zapadni) civilizace ztraci pravni a hodnotovou kotvu, tudiz lze ocekavat vzestup nabozenstvi.
          Takove, jako jsou Amisi, bychom si meli spise hyckat, muze to byt mnohem horsi.

          Vsimam si toho, ze kdyz tradicionalista narazi na cizi tradice, stava se z nej v mziku liberal.
          Tim nenarazim primo na vas, protoze u vas nevim, ale v mem okoli a v diskuzich to mam docela vypozorovano.
          Prijdete pak do styku s organizovanou skupinou tradicionalistu (zde konkretne Amisu) a neorganizovanymi tradicionalisty, z nichz kazdy je zakuklenym liberalem….kterou skupinu si vyberete?
          Ja bych se radsi nechal pokrtit od Amise, s chaotickym a potencionalne oportunistickym davem mam spatne zkusenosti.

          1. stridor: Když tunelovým viděním vnímáte jen „prohnilou, naší, západní civilizaci“, pak je jakákoli diskuse marná.

            Dále nechápu, proč je pro vás civilizace a náboženství v protikladu. Evropa vytvořila ysoce rozvinutou civilizaci, která se nazývá často „křesťanská“.

            1) Pokud se vy, se schopností žít v běžném světě, rozhodnete nějak – měl jste svobodu volby.

            2) Pokud se amišské dítě, které selže jinde než mezi Amiši, prostě dobrovolně / nuceně nouzově rozhodne být mezi Amiši – nemělo svobodu volby. Násilně bylo vraženo mezi Amiše, co mu jiného zbylo?

            1. Vy jste si vybral jako hlavni kategorii k porovnani moznost volby.
              Ano, ta je u Amisu urcite nizsi.
              Ale co kdyz vybereme treba zdravi, zaklad vseho?
              K cemu vam bude moznost volby, kdyz budete nemocny?
              Amisove maji 3,7 sebevrazdy na 100.000, americky prumer je okolo 13 sebevrazd na sto tisic.
              Dale lze googlovat, na netu je toho dost.

              1. stridor: Takže vlastně říkáte, že všechno je hrozně príma, když nemáte svobodu a možnost volby. Svoboda a možnost volby je tuze nepodstatná věc.

                Ono je to jednoduché – spousta lidí chtějí žít tak jako Amiši, a spousta tak žít nechtějí. To je celé. Dětem ovšem snižují výběr a možnosti.

                Vždy lze ostatně žít tak, že kluci loví či zemědělčí a válčí, a ženy jsou stroje na rození dětí. A naordinovat to úplně všem, ať chtějí či nechtějí. Co na názoru lidí záleží!

                1. Nerozumim tomu, proc jste ve svych myslenkach tak hranicni, pane Ponkraci.
                  Kdyz napisi, ze nabozenstvi bude na vzestupu, vyvola to ve vas myslenku, ze stavim civilizaci proti nabozenstvi.
                  Kdyz napisi, ze Amisove maji mensi moznost volby, ale ze existuji i jine parametry k pomereni, napriklad zdravi, usoudite z toho, ze svoboda je pro me nepodstatna.
                  Tak takhle ne, to by neslo.

                  Vzestup nabozenstvi (mozny!) je zajimave tema. Rim se vzdava sveho duchovniho vedeni a priklani se ke svetske moci, z cehoz zacinaji profitovat animisticke sekty, sdruzene v „cirkvi“ zelenych.
                  Zijeme v dobe, podobne reformaci- moc je zkazena, nedba na blaho lidu a kaze vodu a pije vino.
                  S tim zacinal Savonarola a myslenka se chytla a prerostla v kacirstvi.
                  Kdyz vezmete zelene hnuti, podstata je podobna- stoji v prikre oponenture k pokroku, coz je dnes neco jako Nejnovejsi zakon.
                  A prichazi s novym katechismem a animalnim bohem- Matkou Prirodou.
                  A napada pokrok.
                  Nechci davat protestanty a Zelene do paralely, ale koreny a duvody rustu obou hnuti jsou temer identicke.

    1. Ono to spis funguje tak, ze ty deti castecne ten druhy svet znaji — maji anglisacke sousedy, obcas je ti sousedi nekem vozi autem, kdyz je to na brycku daleko, chodi do obchodu, (nekteri chodi do anglisackych skol, ktere byly ochotny se ponekud prizpusobit jejich hodnotam), kdyz vyjdou skolu, tak pracuji treba v nedaleke restauraci, pomahaji li v obchode, jednaji se „svetskymi“ porad… A protoze je rada krestanskych kongregaci, ktere maji misie mezi Amisi, tak kdyby chteli odejit, tyto misie jim pomohou preklenout ty rozdily. Ja osobne mam pocit, ze vetsina zustane nebo se vrati, protoze nase kultura neni uz zrovna pro ne atraktivni. Zustavaji mezi nami spis ti, kteri silne touzili po intelektualnejsim svete a univerzitnim vzdelani.

      1. Já také částečně znám třeba svět Vietnamců – chodím do vietnamských obchodů. Občas se s nimi venku setkávám. A schválně – jak moc mě to připravilo na případný život ve Vietnamu?

          1. Jazyk je ten nejmenší problém, když se někam daleko stěhujete. Jsou daleko daleko větší problémy při přesídlování. Mluvím z vlastní zkušenosti.

            1. Neni to „nejmensi problem.“ (jazyk)

              Amisove mluvi anglicky, chodi od prvni tridy do anglicky-mluvicich skol, maji americke sousedy i nekdy spoluzaky, anglisacky svet maji vsude kolem sebe. To preklenuti se spis tyka hodnot a tradic.

              Ale tim neminim zlehcovat obtiznost „emigrace“ do sveta.
              Vy jim mate za zle, ze utek neulehcuji? Kultury, kterym na sobe zalezi, se nesoustreduji na to, aby deti co nejlepe a nejrychleji ztratily!

              1. Vevča: Útěk? Uplatnit se jinde než mezi Amiši nálepkujete slovem „útěk“? To už jsou jak řečnické metody našeho Petra Fialy.

                Amišové svým dětem nedávají na výběr, to je celé.

                  1. Vevča: Okomentoval jsem jen podprahové nazvání „uplatnění se jinde než mezi Amiši“ útěkem. Myslím, že případně. Můžete to klidně ignorovat.

                    Věcný argument máte v druhém ostavci.

        1. A pane Ponkráci, připravil jste odpovědně své děti na život ve Vietnamu ( Egyptě , Kanadě, Novém Zélandu…..).Co když zrovna tam budou chtít žít a kvůli Vaší špatné přípravě krutě selžou. Že se sám v životě v Kanadě dobře nevyznáte ? Vy nemusíte a Amišové musí ? A také svým dětem nabízíte doživotní zabezpečení a znalost práce se kterou se ve světě neztratí jako oni. Amišové jsou vyhlášenými staviteli stodol po celých státech, mají zakázky roky dopředu po celé zemi. Představujete si, že vyjedou bryčkou za humna a smutně se vrátí domů , neboť nezvládli nástrahy svobodného světa ? Ne, i bez Vašich rad dojedou kam mají a odvedou perfektní práci a dobře si vydělají. V tom svobodném světě ! Myslím, že si o ně děláte zbytečné starosti.

          1. Připravil jsem své děti zodpovědně na život kolem sebe – co jsem jen mohl. Ne jako Amišové, kteří připravují děti na život jen v amišské sektě. A pak se jich Amišové zeptají, když jsou neschopní žít jinde – co si vyberou.

            1. A zabezpečil jste své děti doživotně majetkem a stálou možností výdělečné práce jako to garantují svým dětem Amišové ? Nebo čeká Vaše děti hypotéka,auto na leasing a zaměstnání, o které mohou přijít a budou řešit existenční problémy ? Všechno má svůj rub i líc a každému vyhovuje něco jiného. Jinak už to nebude. A Vašim i všem dětem přeji šťastný život !

              1. Amišové negarantují svým dětem nic takového.

                Pokud Amišové nejsou vládci vesmíru, určovatelé osudu, hybatele budoucností a všech událostí na zemi a ředitelé zeměkoule – tak taková garance jenom lež a pýcha.

                Není na světě žádný člověk, který by dokázal cokoli garantovat někomu do budoucnosti. Na to je člověk moc malý lidský červ. Můžete se pouze snažit něco zajistit, ale garantovat to může jen nesoudný člověk, plný pýchy.

                Takže děkuji za neplatný argument a pokus o nesmysl.

                Jestli argumenty Vevčy a Olgy jdou plné takových politických slibů ála Petr Fiala „garantuji vám, že…“ – pak je jasné, že ta diskuse nemá smysl. Taková iracionální debata je k ničemu.

                1. Ach, pane Ponkráci,vy to prostě nechcete slyšet. Dokud atomová válka nevezme všem lidem světa život,dokud americké zákony budou garantovat nedotknutelnost majetku,dokud budou lidé potřebovat jíst – tak do té doby mohou Amiši díky svým rozsáhlým hospodářským pozemkům garantovat svým dětem doživotní zabezpečení a trvalou výdělečnou práci. Od pluhu orajícího vlastní pole,od dojení vlastních krav takového mladého Amiše nikdo nevyhodí, část produkce ho bude živit, část prodá do toho svobodného světa, který začíná v nejbližším městečku,kde se tento Amiš smí volně samostatně pohybovat. Další peníze vydělá svou řemeslnou zručností, které se naučil právě v té své komunitě. Takže možnost si vydělávat v okolním světě mu komunita dává, doživotní jistotu existence mu garantuje svými majetky a hospodařením na nich. Válku,mor ani dopad asteroidů ovlivnit neumí, proto se modlí k Bohu.

                  1. Jistě, v nesvobodě se žije dobře. Nemusím přemýšlet, dělám, co se ode mne chce a vyžaduje, nepochybuji, nepolemizuji, neformuluji argumenty, nic. Nedozvídám se nové věci, nemám nestranné informace o světě okolo…V kleci se žije jistě pohodlně, ale já bych tak žít nechtěla.

                    1. Ještě bych ráda dodala, že žijete-li ve vnější nesvobodě, stále si můžete uchovat svobodu vnitřní. Amišové nic takového nemají.

                      To jen pro případ, že by mne tady chtěla některá z dam poučovat, že my taky nežijeme svobodně.

                    2. Jste si opravdu jistá ? Nechci se zastávat Amišů, ale napadá mne spousta jiných společenství, která podle našich měřítek nemají naše svobody a naše vymoženosti, ale zcela zjevně žijí spokojeněji než my a to nemyslím jen náš liberálně válečný dněšek. To, že my bychom tam žít asi nemohli, protože jsme zvyklý na něco jiného, ještě nutně neznamená, že oni nejsou šťastní.

                    3. Katango, nevím jak Vy osobně,ale většina ateistických Čechů si už ani nedovede představit, že pro někoho má nesmírnou hodnotu zakotvení v jeho náboženství a tradici otců. Může ho to naplňovat možná i víc než naše novodobé výdobytky typu přístup školních dětí na pornografické webové stránky, drogové bonbóny volně prodejné….. A vy hlavně z pozice své profese víte, že máloco je jen černobílé . Málo víme, abychom soudili.

                    4. Už píšu petici fialovému Péťovi: je naléhavě třeba vyvézt Amišům trochu demokracie !

                    5. No, katango, myslim, ze oni opravdu nepolemizuji. Oni davaji duraz na skromnost, a nekoho poucovat, na to je neuzije (s vyjimkou jejich kazatelu). Ale jinak se zajimaji o vse mozne a uci se nove veci stale, jsou to prakticti a zvidavi lide, slysela jsem ze stale zkousi nove napady. I nas svet dost znaji, dnes uz neni izolace mozna.

                    6. Ad Tymákovan: nejspokojeněji žijí hluboce mentálně retardovaní, ze své praxe je pochopitelně znám. Když je nic nebolí, jsou v suchu, teple a najedení, bývají úžasně šťastní. Vlastnictví myslícího mozku není bezbolestné a čím je mozek přemýšlivější, tím méně šťastný jeho majitel bývá.

                      Nevím, jak vy, ale já mám raději mozek i za cenu ne úplně šťastného života.

                    7. Vevča: diskuse není poučování. Aspoň pro mne. Jestli pro vás, nu, proti gustu žádný dišputát.

                    8. Ad Olga

                      Já jsem neznaboh. Příčí se mi organizovaná víra, zglajchšaltování, slepé následování. Jinak jsem ale konzervativní, ctím hodnoty i odkaz našich předků. Ctím rodinu, svou zemi, svůj jazyk, své rodiště.

                      To, co uvádíte jako atributy ne-víry (porno, drogy atd) nejsou následky ateismu Čechů ba ani atributy moderního života. To je jen vydělávání špinavých peněz špinavým způsobem.

                      Já dávám přednost svobodě myšlení. Což je pravý opak náboženského a i jiného dogmatismu.

                    9. Ja taky diskuzi neberu jako poucovani. Ale snazim se upresnit, ze polemika ma v sobe jakysi svar, a od toho oni jdou vetsinou pryc. Ne uplne, sami maji obcas vnitrni polemiku o tom, jak spravne zit. Kazda komunita to dela trochu jinak.

                    10. Katango,odepisuji souhrnně, protože pod dalšími příspěvky už není možnost odpovědi:
                      1.Jistě jste prožila velkou část života v socialismu. Dal nám všem zajištění,omezil svobody. A mnozí na něj ve srovnání s dneškem nedají dopustit,i já vidím, že mnohé bylo prostě lépe. Jistě to je podobně i u Amišů. Vždycky máte něco za něco.
                      2. Neříkala jsem, že jen ateistická společnost přináší zlo v podobě drog,porna, času u počítače, adorování homosexuality atd.atd. Totéž se vyskytuje i v tradičně katolických či protestantských státech. V té svobodné společnosti,ve které teď máme tolik problémů, iracionálních politiků,bezostysnosti, zákazů. Neumíme pomocí od toho zla sobě, neumíme před drogami atd.ochránit vlastní děti.A to si supů popel na hlavu,tohle je zodpovědnost každého člena společnosti. Selhali jsme,ale jiné odsuzujeme, že nechtějí žít stejně jako my a že mají životy naplněné jinými hodnotami. Apropó – každý kdo zahraničí či se stará o zvíře, ví, kolik podnětů, radosti a uspokojení to vše přináší. Lepší než pravidelná kriminálka v televizi

                      3.Můj jediný syn má ten výkonný avšak snadno zranitelný analytický mozek, IQ 140, člen Mensy. Vy ano,ale jiní si neumí vůbec představit, kolik bolesti nám to přineslo. Když v depresích vůbec nechtěl žít,roky trvající bolest a boj za jeho uzdravení. No nic, za to vy samozřejmě nemůžete,jen chci potvrdit, že mít výkonný mozek občas doopravdy bolí jako nic na světě.

                    11. Milá Olgo, za všechno se něčím platí. Musíte jen vědět, co chcete, a za to být ochotna zaplatit (a ani já, ani vy nemyslíme, že penězi).

                      Můj mozek podával výkony kolem IQ=160. Čím jsem zaplatila? Čtyřiceti lety těžkých depresí, velkými potížemi se zařazením se do jakéhokoli kolektivu, malým sebevědomím a tak dále. Postupně jsem si ale stvořila svůj vlastní svět, do kterého se uchyluji. Ne že by se mě netýkalo, co se děje kolem. Ale takhle to nějak líp snáším.

                      Zdá se, že mi začala klíčit Passiflora membranacea. Cordia sebestena už klíčí a Cubanola dominguensis už pouští první pár pravých lístků. Hned je mi líp na světě.

                      Zkuste třeba tohle:

                      https://youtu.be/FoHFE7GXgCM?si=iHgQ41KlkGafwJzq

                    12. Je to Mozartovo Rekviem v podání studentů Londýnské královské konzervatoře a chlapeckého sboru.

                    13. Děkuji, Katango. Tak vy znáte naprosto přesně tu bolest,kterou si můj syn a my s ním roky procházíme. Úplně stejné. Můj syn našel lék na deprese v pobytu v tropech, v dostatku přirozeného světla. Od té doby co tam napůl pobývá,cchce žít, odpadla ta hrůza přesvědčovat vlastní dítě, že žít stojí za to a hlídat dnem i nocí,aby se nezabilo.Pes,svět krásné hudby, filmů, divadla, poesie,víry,pro mne i knih a hospodaření na statečku je i naším útočištěm. Je tolik krásy na světě a tolik zajímavých věcí, co by člověk chtěl ještě stihnout… Já hlavně chci už jen spokojený život svého syna , platím vším,co mám či jsem měla. Syn, mimořádně schopný programátor a počítačový nadšenec,chce dnes alespoň klidný život v ústraní, na tropickém ostrově mezi skromně žijícími Kapverďany. S lidmi tam má kupodivu moc hezké přátelské vztahy,zde se lidí straní .Oba bychom rádi aspoň trochu pomáhali těm nejchudším a opuštěným lidem i psům…. naštěstí si můžeme takový život dovolit. A protože syn by chtěl, abych tam budovala malé hospodářství s ním,asi přesídlím na stará kolena do tropů…..i když tak ráda žiju tady.
                      Držte se Katango, mějte hodně radosti z květin ,jara, hudby i našich rozprávek zde…. Děkuji za Mozarta.

                    14. Diky, Olgo a katango, za takove pekne ukonceni problematicke diskuze. Taky jsem trpivala depresi… dostala jsem to v patnacti… ty hrozne brnenske listopady, vlezla zima a pliskanice, a tma… dostalo mne z toho slunicko. Hodne slunka.

                      Porad myslim, Olgo, na vasi ohromujici novinu! Stehovat se na Kapverde! No obdivuju vasi odvahu a smysl pro dobrodruzstvi. Na kterem ostrove budete? Kdyby mne tam osud zaval… nepravdepodobne, ale zivot je plny prekvapek…

                    15. Ano, Alefe,budu tu ráda i dál. Vy vidíte můj email,tak jestli budete mít nějaký dotaz, napište mi na něj a já zkusím vyzvědět maximum od syna a napsat Vám to.

                  2. Tak uvidíme, Vevčo, třeba bude vše jinak. Syn zatím žije na Boa Vistě, má to tam rád,ale chtěl by se uchýlit na ostrov,kde nelze vybudovat letiště a tudíž nebudou pláže pohlcovat další a další hotelové komplexy
                    Měla by to být Brava, ale na ní ještě nebyl,tak to tam musí nejprve prozkoumat,pak koupit domek nebo pozemek,pak můžu přijet něco budovat. A taky uvidím,zda budu snášet podnebí atd…. snažila bych se asi tam jezdit přes naši zimu,ale s přibývajícím věkem to bude asi stále obtížnější,tak tam možná skončím…. kdoví. Rozhodně ten plán bude uskutečňován v průběhu několika let,tak se ještě nehroutím.Kdoví co bude…. už jsem toho zažila dost včetně pár let života ve Státech….ale opravdu ráda žiju tady v Čechách, mám ráda všechna roční období, české baroko, slovácké písničky, české Vánoce,rodnou Vysočinu, Prahu …. No uvidím. Pokud to pomůže synovi ke spokojenému životu, půjdu třeba do pekla.

                    A pan Ponkrác by se divil, že jsem syna opravdu nedokázala připravit na život v tropech,kde se mluví kreolsky, a on se tam spřátelil s lidmi, procestoval většinu ostrovů, pořídil si pozemek a s pomocí místních staví domek na Boa, místním pomáhá zřizovat soláry a opravuje veškerou elektroniku, díky balíkům mnou posílan pomáhá těm nejchudším … A nikdy tam nejel s cestovkou a nebydlel v hotelu, vše si zařizuje na vlastní pěst.
                    No uvidíme,co nám život chystá, Vevčo, třeba setkání na Kapverdách.

      2. Představte si, že dítě má třeba výrazné nadání – na matematiku, fyziku, techniku, přírodovědu, vojenskou strategii, hudbu, divadlo, elektroniku, cokoli. Jako Amiš má smolíka.

        Amiš Bach nebo Beethoven nebo Einstein by prostě chodil pást husy nebo krávy, protože jeho talent je každému egál. Nikdo ho nerozvíjí, nikdo ho nepozná – ostatně číst, psát, počítat stačí každému. Co máš co čumět, do teorie relativity, tak pas krávy, zpívej chorály na amišských setkáním, a ostatní je ztráta času.

        Samozřejmě, že člověk s nadáním Einsteina, který skončil u jedné rovnice s neznámou – a dál už nic, protože víc vzdělání Amiš nepotřebuje – se vrátí do amišské komunity. Svůj talent promrhal, nerozvíjel, a ani netuší, že ho má.

        Kluk prostě plodí a pase a zemědělčí. Holka prostě dělá děti. Jen maličko volnější režim než islám. A výsledek v návratu do středověku a do prázdných hlav a myšlenek by byl v delším horizontu podobný.

        1. „výrazné nadání – na matematiku, fyziku, techniku, přírodovědu, vojenskou strategii, hudbu, divadlo, elektroniku, cokoli.“

          Tak například jak zjistíte, aby to bylo jasné, že má dcera nadání na vojenskou taktiku?

          1. Tím, že ji nuceně nevrátíte do středověku a do omezené komunity. A může se setkávat s možnostmi světa kolem sebe.

            Řadě lidí se bude líbit nuceně zemědělský pravělý život. Dokonce řadě žen se bude líbit ztráta svobody myšlení a čisté zaměření se na ženu v domácnosti. Podstatou ale je, že se to nebude líbit každému takto nalinkovaný, předem daný život. Pokud ovšem předem seberete amišským dětem mnoho šancí se uplatnil jinde, tak prudce Amišové zvýší šanci, že jim ovečky neutečou.

            1. Neni to, jak pisete. Nebudu vic vysvetlovat, protoze vidim, ze sam to holt vite nejlip. Jen dodam, ze oni vyrustaji bud v zemedelstvi, nebo v dnes uz mnohem casteji v zivnosti. Napr. amissky nabytek je velice cenen. Vetsina chlapcu zna remeslo. Takovi lide se neztrati. Vsak, zajima li vas to vic, je na webech informaci spousta. Preju pekne vyhledavani.

                  1. Vevča: Nejhorší je setkat se s člověkem, který věcně argumentuje – což jsem dělal, ale není stejného názoru. Pak ho buď přesvědčíte, nebo to odbudete tím, že mu nemáte co říci, ať si to nastuduje. Zdá se, že pochopení výhod Amišů je tak skyté, že je třeba to studovat 10 let, ideálně s doktorátem z raketové vědy. Jinak to člověk asi nepochopí.

                    Touto jedovatostí končím diskusi.

              1. Pokud to nedokáže vysvětlit, tak to bude asi jinak než tvrdíte. Asi budu mít spíše pravdu já.

                Já jsem věcně argumentoval, a čekal jsem věcnou argumentaci. Nakonec jsem zjistil, že Vevča je pouze do něčeho zamilovaná s růžovými brýlemi – promiňte mi tu neomalenou přímost.

                Ona všude je tráva zelenější u sousedů. To samé platí pro jiný styl života. Já bych amišský způsob života žít nechtěl, stejně jako americký bych nechtěl – ani jako dítě.

                Vy, Vevčo, jste vybrala všechny výhody. Vyrůstala jste v Československu před 1989, který naučil Čechy velice mnoho a dal jim obrovské základy znalostí, dovedností a schopností – proti mnoha jiným státům a národům. Pak jste se odstěhovala do USA, a vidíte to očima člověka, který nebyl omezen ani tím, co (ne)dostali děti Američanů či Amišů. Trochu vás hodně pálí dobré bydlo.

                Vidím dnešní české děti, jak mají mnohem méně možností. Jak málo dostávají nejen ve škole nebo z médií – pokud vynechám politickou masírku. Moc bych si přál, aby měli možnosti větší. Těch dětí je mi líto.

                1. Pane Ponkráci,to vy jste vybral všechny výhody – kvalitní socialistické vzdělání, popřevratový život ve svobodném sociálním státě. Mohl jste se rozvíjet všestranně a úžasně a teď nám předvést výsledek
                  Ale moc to nedopadlo
                  .

                  1. Paní Olgo, snad se mýlím, ale řekl bych, že za našeho dětství a raného jinošství jsme měli VÍCE možností k rozvíjení duše a těla. Pravda, nebyli jsme obdaření výdobytky techniky. Ale i tak, jako kluk jsem si sestrojil rádio. A brzo potom, kdo z mých známích neměl svůj vlastnoručně sestavený přijímač- jako by nebyl. Nebo o prázdninách- putovní tábor. Dneska to už nejde. To socialistické vzdělání, podle mne, opravdu bylo kvalitnější. Stejně tak, jako byla lepší zdravotní péče o nás, tehdy mládež.

                    1. Ano,pane Vlastimile, naprosto s Vámi souhlasím a čím víc se tato doba kořistnického globalismu odhaluje, tím častěji si říkám,co by mne kdysi vůbec nenapadlo : zlatí komunisti. Je to souběh více faktorů, náš život nepohlcovaly současné technologie,drogy….. před kterými neumíme své děti ochránit.Vidíme všude kolem jak smutně vypadá náš svět,tak proč odsuzovat Amiše, že se snaží jít jinou cestou….

    2. Základní pravidlo, Miloslave : rodiče vždy dělají pro své děti to nejlepší čeho jsou v daný moment schopni. Kdekoliv na světě. I u Amišů. A amišstí rodiče jsou dospělými, kteří už sami prošli nějakou zkušeností s okolním ,, anglickým “ světem – většinou jako dospívající tajně chodili v nejbližším městečku oblečení do módních oděvů,okusili drogy,bary, diskotéky, tajně si pořídili telefony, televize,auta, zkusili pracovat třeba v restauracích….. A ti, kteří se stali amišskými rodiči,tedy se vědomě a dobrovolně rozhodli pro život v komunitě, dobře věděli, že sobě i svým dětem dopřávají poklidný život v zajištěném společenství, s jednoduchou prací,kterou lze vykonávat i těm méně nadaným ( jaký život čeká takové u nás? Dávky ? Bezdomovectví ? ),ale také s mistrovským fortelem, bez půjček a hypoték,v dostatku všeho důležitého pro život rodinný, který je v naší společnosti mnohým mladým pro nedostupnost práce či bydlení odepřen, v pevném zakotvení ve víře a tradici.Není to málo,ne každý z nás může toto nyní svým dětem nabídnout. A pochopitelně to má svá úskalí.
      Ale časy se mění a tak nyní už většinou komunity nebrání svým nadaným mladým studovat státní střední i vysoké školy a přesto se mnozí z nich potom vracejí do komunity.A jistě se to časem projeví třeba ve výuce dětí.

    3. Zato naši rodiče jsou v přípravě dětí na budoucí život oproti Amišům asi „zcela dokonalí“:
      Od dvou let věku vrazí děcku do ruky mobil, aby od něj měli klid a sami mohli nerušeně sedět na facebooku. Když děcko ve škole něco neumí, může za to jen a pouze učitelka – oni přeci mají svatouška a Einsteina a učit se s ním doma není potřeba. Když je dítě ve škole šikanováno, oni jsou ti poslední, kdo se to dozví – protože s dítětem prakticky nekomunikují, dítě v ně nemá důvěru a ani respekt. Žádnou společnou práci (ne zábavu), kde by byla nutná součinnost či zručnost s ním neprovozují…

  4. Nevím jestli to už někdo psal, píšu z mobilu a nemůžu číst celou diskusi.
    To všechno u Amišů může fungovat jen tehdy, když živitel rodiny těžce neomarodí (operace třeba srdce, rakovina apod.) , neumře, nebo dokud bude komu prodávat řezivo nebo kovat koně.

    1. Cela komunita si navzajem pomaha. Mnozi jsou pribuzni. A na vydaje za spital se sbira fond. Opravdu to neni problem. Spitaly jdou Amisum na ruku, protoze vzdy zaplati.

      1. Ovšem měl by je léčit špitál bez elektřiny, bez mobilů, bez internetu. Sanitky by měly být tažené koňmi.

        1. Ale no tak, proč Vy jasně podpásový argument ? Při mnoha dětech a soudržnosti komunity mají pevné vazby a mnoho příbuzných, ale to ještě zdaleka neznamená, že by se brali příbuzní.

          1. Do urcite miry to byvalo pravda, ze se brali nekdy pribuzni, ani to treba nevedeli, protoze byli mala populace. To uz davno neni tak. Dnes je i pro ne jednoduche cestovat (jezdi vlakem po cele Americe), a najit si partnery v jinych komunitach.

          2. To víte, to jsem já, cynická obluda. Na rozněžňování se jednoho mládence, jak se má plod v děloze hezky, jak si plave ve vodě, jsem mu doplnila, že do té vody čurá a pije ji. Nazval mne cynikem, ale doplnil, že se se mnou manžel určitě nenudí.

        2. To je samozřejmě problém, který se Amiši snaží řešit propojováním mladých z komunit v různých státech, např. Pensylvánie – Ohio .
          Ale zkuste se všichni podívat do vlastních rodokmenů, hlavně rody pocházející z městeček a vesnic byly ve třetí generaci velmi často příbuzné. Např. v našem příbuzenství měl jeden předek tři prababičky vlastními sestrami,okolo roku 1850. A dnes – děti bratranců a sestřenic jsou už často sobě neznámými lidmi, kteří se spolu v dospělosti vůbec nestýkají. Mnozí z nás ani neví,zda nezplodil děti s nějakým vzdáleným příbuzným.

          1. Tak jedna moje babička pocházela z Rakouska z podhůří Alp, druhá babička z POlabí. Jeden dědeček, resp. jeho předci, měli kořeny v Bosně a Hercegovině, tuším. My jsme se příbuzensky neplemenili.

              1. Můžu se zeptat syna, ten bádá rád. |Mne to zas tak nezajímá, abych se přiznala. Inbreeding v rodině nemáme a co je přes čtyři generace, to se počítat nemusí. To už je hodně daleko od sebe.

  5. Omlouvám se, že to píši pod Verčin zajímavý a k přemýšlení vybízející článek, ale mne zde nejvíce zaujala diskuse pod ním. A opět jako již poněkolikáté v ní většinová naprostá ( aby nedošlo k omylu je míněno u většiny lidí naprostá ) absence tolerance. V tomto nevidím sebemenšího rozdílu mezi způsobem chování libtardů a nás. To je důvod, proč já naprosto nevěřím, že naší společnosti lze v dohledné době pomoci zevnitř. Buď přijde pomoc zvenku, ovšem opět o svých věcech nebudeme rozhodovat my, nebo to bude hodně dlouho trvat, než se něco změní k lepšímu.

    1. Ta absence tolerance, i vzájemné, je opravdu udivující. Je to udivující tím spíš, že – podle jiných průvodních znaků soudě – setkávají se tady (alespoň jsem zpočátku měl ten dojem) lidé podobného vnitřního nastavení a samozřejmě (snad až na výjimky) lidé dospělí a rád bych napsal – vyzrálí.

      Diskuse je děsivá, a to jsem to nejhrubší svévolně vymazal.

      Malý – ale opravdu jen malý – podíl na tom má i Vevča. Jestli jsem to dobře pochopil (ne-li, ať mě Vevča opraví), její článek je s výjimkou úvodního odstavce překladem části nějaké knihy. V tomto bodě udělala Vevča opravdu chybu:
      – měla někde v článku uvést, o jakou knihu jde,
      – ideálně – název, autor, nakladatelství, rok vydání,
      – a také, z jaké pasáže a jaká část je předmětem překladu,
      – a článek měl být koncipován tak, aby byl viditelný odstup mezi textem vlastním a textem převzatým, resp. jeho překladem

      Takhle totiž není zřejmé, kde končí překlad, a jestli náhodou odněkud v textu Vevča nepokračuje vlastním názorem – protože celý text je veden v první osobě, a taková forma má sklon setřít hranici mezi tím, co říká autor knihy, a co říká autor překladu a článku (tedy v tomto případě Vevča). Ve finále její článek působí tak trochu jako agitace pro Amiše, byť se domnívám, že tak nebyl myšlen; ostatně, sama Vevča to v úvodu píše.

      Na druhou stranu ale přiměřeně pozorný čtenář by snad, probůh, měl být s to tento formální nedostatek odhalit a pochopit, že Vevča (tolik aspoň mé vidění věci) za Amiše neagituje, spíše uvádí pohled někoho jiného jako zajímavost.

      Je docela dobře možné, že někdo má k Amišům averzi – jsme lidi a jistě máme každý své preference i světy zavržení, to se dá pochopit. Ale snad není důvod přenášet takové averze na autora článku, který o předmětu naší nelibosti píše. Stačí odejít a nečíst, není to povinné.

      1. „““““““Ta absence tolerance, i vzájemné, je opravdu udivující.““““““““

        Ty máš plnou držku demosgrácie, jedeš totalitu .
        Ty vybíráš, kdo tady jako může něco říct. Samozvanej darebák>

        1. Ale Sasine, vy se mýlíte. Já nevybírám, kdo co může říct. Já jenom koriguju informace, na to má každý občan právo. Říkal to buď pan derniér nebo pan ministr zadní branky.
          A netykejte mi, nebo vás zkoriguju.

          1. @Alef:
            Nechtěl bych tu být uklízečem. Asi bych to občas vzal „z jedné vody načisto.“
            „Když se začnete hádat s blbcem, za pět minut zjistíte, že se hádají dva blbci“.
            Nebo tak nějak…

            1. Tak nějak.

              Je docela pikantní, když si člověk uvědomí, co se odehrává v diskusi pod článkem, jehož název hovoří o míru v duši, že?

              Kde by se tu vzal.

              1. Netřeba si zoufat.
                Ti tolerantní si článek přečtou, možná jim rozšíří obzor, ale nemají potřebu vypisovat své pocity do diskuze.
                V každém případě, děkuji Vevče za článek, a Alefovi za čas, který věnuje úpravám diskuze.

      2. Já mám averzi vůči každé kultuře, kde jsou ženy postaveny na nižší stupínek pod muže. Ať už je jim „jen“ vykázáno místo v domácnosti, nebo jsou prodávány na tržišti vedle květáku. Prostě takhle ne.

        1. Ale jo, tomu rozumím a rozumí tomu snad každý, kdo Váš příspěvek čte. Zastávate nějaký postoj k předmětu článku, kultivovaně ho vyjadřujete a nepřenášíte v tom vyjádření svou averzi na autorku článku.

          To bych očekával – s výjimkou trollů – od každého štamgasta tohoto webu. Ale jsem člověk chybující a zjevně jsem se zmýlil.

        2. Já si nejsem úplně jistý, že Amiši jsou ten případ. Určitě mají rozdělené role, ale zda je to podřízené postavení nevím.

        3. Katango , zkuste si představit české hospodářství kolem roku 1860 třeba.Orat s koňmi nebo voly, zvládnout je, kácet sekerami a ručními pilami stromy a štípat dřevo na zátop….byla by to vhodná dřina pro téměř permanentně těhotnou nebo kojící hospodyni ? Určitě bylo rozumnější pragmatické řešení našich předků – hospodář těžkou dřinu a zároveň tedy i rozhodování o provádění polních prací,starost o dobytek a odpovědnost za ekonomické zajištění rodiny . Hospodyně péči o děti, domácnost, drůbež a zahradu. A běžné bylo, že žena respektovala práci manžela a nesnažila se ji řídit,a manžel naopak neměl právo zasahovat do činností hospodyně. Lidé se prostě potřebovali doplňovat,aby mohli prosperovat. A protože lidé nejsou dokonalí,vznikala řada problémů a ty moudré hospodyně je tzv.přikrývaly zástěrou. No a Amiši stále žijí a pracují podobně jako v devatenáctém století,tak jim ten model asi docela vyhovuje. Vnímala bych to zcela pragmaticky a vzpomínala i na další moudrost našich babiček o krku, který kroutí hlavou ( pána domu ).

  6. Cit.: „Vědí však, jak si zachovat svou kulturu tváří v tvář silnější, svůdnější kultuře.“

    Jakou kulturu, Vevčo?
    Vzdělanost minimální.
    Písemnictví krom pár náboženských spisků – 0
    Umění mají zakázáno kompletně s vyjímkou pár náboženských písniček.
    Maximální izolovanost od okolního světa.

    1. ISIL:
      Koran vsem staci, jinych knih netreba
      Zenske patri do kuchyne
      Skoly ano, ale musi se tam vyucovat islam

      Jenom ty splachovaci hajzly si ISIL nechal

      1. V testu zdravotní gramotnosti dospělých (ve věku 21-89 let) Amišů nedokázalo správně vyslovit slova: opar (herpes) 60 %, kapavka (gonorrhea) 71 %, „sexually“ 25 %, „menstrual“ 27 %, diagnóza 25 %, obezita 72 % probandů
        Dvacet procent nedovedlo správně vyslovit slovo draslík (potassium).
        zdroj: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3790258/ (Table 2)

        Každý pátý neví, co je draslík.
        To je panečku kultura.
        Pro někoho snad obdivuhodná.

        1. Já zase slyšel že některé africké a asijské národy mají problém vyslovit slovo sníh. Strašná kultura.

          Rozepisovat se tu o seznamu českých slov, vytvořeném nějakým středoškolským profesorem z okolí Hořovic, zahrnujících jho, rubáš, strmý, příkrý, srdnatý, která nezná většina naší dospívající mládeže, je asi zbytečné.

            1. Mám za to, že pro jejich život není podstatný. Kdy jste Vy toto slovo naposledy použil ve svém významu ? Já u sebe nepamatuji, asi někdy o nějakých hnojivech, ale jednak je to dávno a jednak předpokládám, že oni hnojí přírodně.

                1. Myslíte, že naše prababičky veřejně diskutovaly menstruaci ?

                  Pokud dovolíte, půjdu spát kdy se rozhodnu já, ano ? Zrovna u Vás mne toto chování docela překvapuje.

                  1. Člověče, to není veřejné rozebírání – byl to test, jestli dospělý člověk rozumí slovu „menstruační“. A spát jděte, kdy chcete, to „dobrou noc“ bylo mé rozloučení, že jako se odtud vzdaluji.

                    1. Ale aktivní znalost slova, udělejte si prosím jasno zda nevyslovili nebo neznají, předpokládá jeho užívání, tedy diskuse, pravda nemusejí být veřejné. Je spousta slov, jejichž význam znám pasivně, ale z různých důvodů je nepoužívám.

                      Dobře, beru, pochopil jsem jinak.

                2. Moje babička mívala ,,čmýru „, my z generace šedesátnic v mládí periodu …. a všechny jsme fungovaly stejně a rodily děti, Harfytóne . Stejná věc, různá pojmenování. Navíc potíže se spellovánim má většina amerického žactva . Možná šlo právě o to spellování, prostudujte důkladně váš zdroj. Nemám nejmenších pochyb, že rozumíte obsahu toho slova !

                    1. Vevča:
                      My taky. Je to dost hnusný, ale proti čmýře pokrok 😀

                      Tymákovan:
                      Kdepak naše prababičky. Ani my jsme o tom nijak moc nediskutovaly, všechno tajily a hovořilo se šeptem. Kdepak olvejsky.

          1. Ano, jsou.
            Nepřijde Vám divné, když 27 % dospělých neví, co je slovo „menstrual“ ?
            Ale rozvíjet už to raději nehodlám.

                1. děkuji, přečetl jsem, podle mého je to jen výslovnost a hodně mne pobavil asi největší rozdíl : syphilis (20.9 vs. 93.5 %), procenta kolik správně vyslovilo Amišů a zbytku.

                  1. Já už jsem psala ,jde o spellování, potíž většiny amerických žáků. Třeba slovo “ láv”. Tak ho slyšíte. A vy musíte vyhláskovat L – O -V – E jak se píše. Ve školách se v tom pořádají soutěže.

                    1. Tady je to ale obráceně. Testovaný dostane napsané slovo a má ho vyslovit. Prý dokonce uznávají slangy a nářečí.

            1. Nu, samo o sobě je to neobvyklé, ale já bych to nesoudil. – Byl byste překvapen, kolik lidí v naší, evropské, západní kultuře neví, co je to draslík. Že to vědí lidé z vaší sociální domény, to znamená docela málo. Zeptejte se uklízečky nebo stavebního dělníka, co je to kalium. Splete si ho s vápníkem a v lepším případě vám řekne, „…že je to asi nějaký vitamín, že?“

              Možná začnu ohrnovat nos nad lidmi, kteří neznají geometrický význam první derivace, a považte, nevědí, co je neutrální osa.

              1. A co takhle oxymóron nebo cotoneaster….? Pojďme se nachytávat navzájem, taky vše nevíme a to máme vysoké školy.
                P.S. Díval jste se někdy, Harfytóne,na český zábavný pořad kdy moderátoři pokládali našim spoluobčanům na ulici jednoduché otázky z dějin, o známých osobnostech či právě i o významech různých slov ? Tehdy byli na našich ulicích skoro samí Amiši asi !

                1. „Jednou v noci, když podojili krávy, ji přitlačil ke zdi, políbil, a pak svalil na pytle s obilím …
                  ….. Nevěděla, proč cítí bolest a krev mezi nohama. Rodiče s ní nikdy nemluvili o sexu a dokonce ani o menstruaci. (Když Sadie v deseti letech dostala menstruaci, vzpomíná si, že si při hře venku nacpala do spodního prádla toaletní papír a zatáhla jednu ze svých sester do záchodku, aby se jí zeptala, co se děje.)
                  zdroj: https://www.typeinvestigations.org/investigation/2020/01/14/amish-sexual-abuse-assault/

                    1. Pithart:
                      😀 😀 Bóžínku! To influj chůďátko v životě nevidělo ženskou! Nebo aspoň ne dospělou. Jak se mu to mohlo podařit? 😀 Rozesmálo mě to, ale neudivilo – zažila jsem jednoho brigádníka, který netušil, co je to Bible. Nevěřili jsme mu to dva dny, chodili jsme se na něj koukat a rafinovaně ho přichytávali při kecu – kdepak. Fakt se mu to povedlo! Inu, jsou mřenky, které proplujou i Niagárou, aniž si toho všimly.

                    2. 😮
                      Tak to je hustý.

                      Asi chyběl ve škole [před deseti lety ministerstvo dělo: „Sexuální výchova se vyučuje a bude vyučovat v celé škále předmětů (Člověk a jeho svět, Výchova ke zdraví, Rodinná výchova, Občanská výchova, Přírodopis, Biologie)
                      https://www.lidovky.cz/ceska-pozice/dobesovo-sexualni-desatero.A110928_073620_pozice_37537

                      ale že ani doma nebo s vrstevníky/icemi nic nepochytil? Opravdu to není Amiš ???

              2. Alef:
                Tak to se hlásím jako objekt ohrnování! Nevím, co je to derivace, natož první, nebo desátá. Ale Harfytón nejspíš zase neví, co je to pikotka, nebo herdule.

                1. Přiznávám, nevěděl jsem. V páté třídě v pracovním vyučování jsem dostal pětku z řetízkového stehu. Nějak mi to s tou kanavou nešlo.
                  A někdo zase třeba neví, co je technika glykemického clampu.

                  Jenže to s těmi Amiši není legrace. Rodiče jim nic neřeknou a ve škole je to neučí. A přeci jen vědět něco o menses je přeci jen pro praktický život asi důležitější než znalost diferenciálního počtu nebo vyšetřovacích technik.

                  A navíc, to co tu opakovaně psal pan Ponkrác. Nadané dítě nedostane šanci. To pokládám za zločin, zvěrstvo.

                  1. Harfytón!
                    Vy to pokládáte za zvěrstvo jen proto, že jste vyrostl v indivindi kultuře a nemáte ánung, že můžou existovat i jiné přístupy – například ten kolektivistický. A nejsou ani horší, ani lepší, než ten náš. U inuitských národů například nemůžete říct, že jste nejlepší, protože byste byl za vyvrhele.

                    1. Načetl jsem, že amišské dítě někdy kolem 13. roku dokončí osmiletou jejich školu (kde asi nemají chemii, když nevědí, co je draslík). Pak zhruba do 16 let něco někde přicmrndávají v práci, a pak mohou okusit neamišský svět. V něm nemají šanci: s mizerným základním vzděláním, nepovědomím o sexu, bez podpory rodičů nebo vrstevníků těžko mohou najít uplatnění. A tak jim nezbývá, než se vrátit.
                      Souhlasím se vším, co tu napsal pan Ponkrác.
                      Zájemci si to mohou znova pročíst.
                      Už jsem k tématu asi řekl vše, tudíž se z diskuse poroučím.

      2. Nešťastnice, vždyť Vy jste právě potvrdila, že US „vzdělání“ nestojí ani za vošmaťchanou bačkoru.
        Mayové a Aztékové samozřejmě psát uměli a měli vlastní písmo. Inkové měli „kipu“ – uzlíkové „písmo“.
        A kulturu měli, na rozdíl od příslušníků anabaptistických sekt, na sakra vysoké úrovni.

        1. 🙂 Kipu nebylo pismo. A presto meli kulturu na vysoke urovni.

          Ano, zapmnela jsem, ze Aztekove pismo meli. Asi mne budete muset hodit do kose jako bezkulturni.

          1. Vevča:
            A Keltové měli úplný prd, vůbec na písmo nevěřili. Tipla bych si, že jejich paměť byla ovšem fenomenálně tréhovaná – na rozdíl od naší. A toho nářadí, co vynalezli! Všechno používáme dodnes a byli bychom bez toho namydlený.

    1. To je jenom takova fasada, neco jako „volny trh“ v EU.
      Kazdy American, ktereho jsem se na to mezi 4 ocima zeptal se jenom smal.

    2. To fungovalo jen tahda, kdyz temer vsici imigranti byli z Evropy. A i tenkrat se delili lide do etnickych sousedstvi. Slovaci v Pittsburghu, Cesi v Chicagu a Cedar Rapids… a tak podobne.

      Je zajimava studie osady v Pennsylvanii, ktera byla osidlena lidmi z jednoho mestecka kdesi v Italii. Byli daleko zdravejsi, nez americky prumer… protoze meli opravdovou silnou komunitu. Melo to velky vliv zvl. na cardiovaskularni zdravi. Viz Roseto.

      1. U přistěhovalců italského původu se to vysvětluje jinak. Nenechávají městnat emoce, okamžitě se pohádají a okamžitě se usmíří. Neměstnání emocí prospívá zdraví kardiovaskulárního systému.

          1. To italská čtvrť v NY taky. Je to popisováno i v odborné literatuře i s tím vysvětlením, co jsem tu napsala. Snad se dělaly i nějaké studie.

  7. No to je teda vyplach hlavy…
    Elektrickou pilu nenene, to je zlo, ale parni stroj mit muzou. Treba se za par staleti dopracuji k benzinu.

    Jinak ten na fotce si taky vsechno vyrobil sam. I tu kolobezku vykoval v te jejich slavne kovatne 🙂

    Je to nabozenska sekta, to uz tu muzete rovnou adorovat ISIL. Tam taky zeny nesmely kafrat do niceho a porodnost bylo vysoka.
    Celam, ze pristi clanek bude o uzasnem Hitlerovskem Nemecku, protoze tam meli Lebensraum a podpora porodnosti byla prioritou. Takzvane na befel.
    Kam to Kydy spadly…

    1. Ale proč hned Kydy spadly. Je to jeden z názorů, diskuse je zajímavá, proč uveřejnění takových textů kritizovat?

      1. Bez stresu a proher není štěstí z vítězství. Hlavně když jsou happy
        Co na to jejich děti, těch se ptají jestli jim to tak vyhovuje a mohou si svobodně vybrat?
        A jak že řeší své zdravotnictví, nebo je na to taky výjimka?

        1. Zdravotnictví se řeší v Americe tak, že se tam platí vše na dřevo a děti noc jiného neznají, tak se dají snadno manipulovat. A když přijdou do puberty, tak některým to vyhovuje, tak tak žijí dál a jiní revoltují a utečou. Ale ten vzrak ke vzdělání, že se tam učí blbosti , to by se měli soudruzi v Émerice tedy zamyslet.

          1. Oni to resi tak, ze deti si vyberou samy az v rane dospelosti. U mnoha komunit je tzv. rumspringa, kdy decka maji hodne svobody, a zkouseji i zivot v te anglicke kulture. Ti, kteri zustanou, se nechaji pokrtit — az pak podlehaji cirkevni discipline. Zustava 80-90% deti.

                1. Není řeč o emigraci. Je řeč o okolním neamišském světě. Třeba jen jednu míli nebo dvě od amišské osady.

                  1. Jsou tam kulturní rozdíly. Ty musí člověk obdobně překonat i při emigraci, proto to mé přirovnání. Vzdálenosti jsou nepodstatné.

        2. Na zdravotnictvi neni potreba vyjimka. Chodi k doktorum jako jini. Jenomze nebehaji k doktorum s kazdou blbosti, protoze tam musi dojet bryckou. Maji porodni baby, i doktorky dochazeji do jejich domu behem porodu. Taky maji lidove lecitele.

              1. Poznal jsem USA zdravotnictví bohužel až moc důkladně na to, abych pochopil, že nedostanete ani setinu toho co si zaplatíte.

                Viděl jsem v USA až příliš mnoho bohatých lidí umírajících na zanedbané nemoci v pokročilých stavech, které by české zdravotnictví zachytilo v zárodku při prvním odběru krve u praktického lékaře a úspěšně vyléčilo.

                USA zdravotnictví je tuze špatné. Dokonce i když nadměrně platíte.

                1. A dostavili se k tomu odběru krve ? Pokud ne tak to není o úrovní zdravotnictví. Já mám opačné zkušenosti. Tím neříkám naprosto nic proti našemu zdravotnictví, tedy té jeho kvalitní části.

      2. Spadly proto, ze ted clanek je naprosto zavadejici.
        Navic propagujici sektu, jako neco super eko, majici deti a tedy i budoucnost.
        Jak jsem psal, to tu klidne muzete opevovat ISIL.

        Autorka nejakou nahodou „zapomela“ na dalsi vydobytky te sekty:
        przneni holcicek, znasilneni, a incesty.
        Hlavne ze nepouzivaji elektrinu, maji vlastni kovarnu a zenske se muzou bavit jenom o domacich pracech, jinak je chlap okrikne.

        Je neuveritelne, kolik lidi tady na Kydech takovehle sracky obdivuje.

        1. Tím, že o tom lidé zde diskutují, neznamená, že to obdivují. Možná Vevča, ale ani to není nic proti ničemu. Ale jako zase jiné téma diskuse zde na Kydech je to rozhodně zajímavé. Neměli bychom zde probírat jen témata nám blízká nebo bližší, takhle se dozvíme i něco zajímavého odjinud. Nakonec i Vy byste jistě našel témata zase blízká Vám, z Japonska, tam snad žijete, a mě by to například zajímalo a myslím, že nejsem sama.

    2. No Sakuro , Amiši jsou na rozdíl od bojovného islámu a průmyslově vyvražďujících říšských Němců pacifisti. Vzdělejte se, prosím !

        1. Na mne vždy, neříkám že jsem jich potkal stovky ale desítky ano, dělali dojem klidných kultivovaných introvertů. Nevěřím, že by byli agresivní. Podle mého ty agresivní sekty, muslimové, jehovisti, mormoni, scientologové, dělají velké nábory, Amiši snad vůbec zvenku neberou.

        2. Jistě, Katango,pacifista je prostě pacifista,chce žít v míru, neohrožuje své okolí. Nebo si představujete, že Amiši ve slamácích,ozbrojení vidlemi a motykami vyráží občas na New York či nejbližší dálnici bojovat proti civilizaci ? 👍

        3. Amisi jsou pacifisti skrz na skrz. Za valky pracovali ve spitalech, odmitali jit do armady. Slysela jsem, ze kdyz nejaky anglisak kdysi zamordoval jejich dite, snazili se odpustit. K policajtum se stavi odmitave. A soudy nepouzivaji. Zbrane maji na lov.

          Ovsem, kdyby civilizace padla, jejich anglisacti sousedi by je branili nasilim, o tom nepochybuju.

            1. 🙂 Anglisaci (okolni Americani) by je branili proti predatorskym hordam. Vazi si jich , a jejich um by pak stoupl na cene. Pomohl by tem sousedum prezit, protoze oni umi zit bez modernich vymozenosti.

    3. Sakura:
      A schválně jestli uhodnete, jaký je rozdíl mezi ISILem, Hitlerem a těmi Amiši. Tedy ten nejzásadnější.

  8. takze k tem Prazakum co vam chcijou na hlavu (muj kompromat), zajimave je i kolik jich je postizeno alespon studiem v Brne kdyz uz ne primo puvodem:

    Petr Fiala (* 1. září 1964 Brno)
    Markéta Pekarová Adamová (* 2. října 1984 Litomyšl)
    Vít Rakušan se narodil v Kolíně. Po absolvování gymnázia vystudoval historii a německý jazyk na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Po dokončení studia působil jako pedagog na Gymnáziu Jiřího Ortena v Kutné Hoře
    Marian Jurečka se narodil v Přerově
    Ivan Bartoš se narodil v severočeském Jablonci nad Nisou
    Martin Kupka se narodil v Jilemnici
    Mikuláš Bek se narodil ve Šternberku rodičům, kteří pocházeli z Litovle a Olomouce – tady je to trochu slozitejsi – Vyrostl v Praze, kam se jeho rodiče přestěhovali. Po maturitě na gymnáziu v roce 1982 přišel poprvé do Brna jako student hudební vědy na tehdejší Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně
    Marek Výborný se narodil v Chrudimi
    Petr Hladík se narodil v Osové Bítýšce na Vysočině. Vystudoval Fakultu informatiky na Masarykově univerzitě v Brně
    Martin Baxa se narodil v Plzni, kde vystudoval humanitní větev gymnázia na Mikulášském náměstí. Vysokoškolský titul získal na Masarykově univerzitě v Brně
    Martin Dvořák se narodil v Praze, jeho rodina se ale brzy přestěhovala do Pardubic, kde vyrůstal
    Helena Langšádlová se narodila 14. října 1963 v Praze. Nyní žije v Černošicích
    Michal Šalomoun se narodil v Třebíči, kde vystudoval gymnázium. Následně získal doktorát z práv na Právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně
    Jana Černochová se narodila v Praze
    Zbyněk Stanjura se narodil v Opavě
    Pavel Blažek se narodil v Brně
    Jan Lipavský se narodil v Praze
    Jozef Síkela se narodil 17. 6. 1967 v Rokycanech

    1. jeste toho Stredulu 🙂
      Josef Stredula Narodil se v Opavě a žil v Hlučíně a následně krátce v Bohuslavicích na Hlučínsku. Absolvoval Střední průmyslovou školu strojnickou v Opavě

  9. OT – cigánská férovka: precedens, už se smíme adekvátně bránit.
    https://aktualnikonflikty.cz/viewtopic.php?f=8&p=380614&sid=6b3cacad02f88e06d5c1530c465ca645#p380614
    „Rohozin pak po opakovaném napadání vytáhl nůž a máchl s ním. Na místě zůstal 23letý mrtvý mladík.
    „Není to možné kvalifikovat ani jako zabití. Soud má za to, že ze strany obžalovaného byly zcela splněny znaky nutné obrany,“ konstatovala soudkyně Řepková. „

    1. No tak takhle se nesmíte bránit ani náhodou. Protože tady se jednalo o nevinné pošťuchování dvou nedotknutelných menšin.
      Kdyby tím pachatelem byl Čech, dostal by minimálně 15 let natvrdo. Trestný čin by vykazoval prvky rasismu a byl by spáchaný v organizované skupině.

  10. Návrat do středověku, ale jen tak napůl.
    Jsme průmyslová, technologická civilizace. Buďto dokážeme jako technologická civilizace přežít, nebo dojde k likvidaci (nejen) druhu homo sapiens.
    Vím, že to myslíte dobře, Vevčo, ale jsou to prostě nesmysly.
    Jak už psali jiní – ať zkusí totéž s ruční pilou, kterou si sám dpokáže vyrobit, redukcí železné rudy (kterou si sám najde a vytěží) a následným zušlechtěním (doporučuju studium středověkých hutnických technologií – kde a jak získá legury?). Nejde to? No bodejť. Technologie, to není sranda, to není memorování náboženských textů. Technologie, to je věda v praxi.

    1. Já bych to tak nedramatizoval. Celá civilizace nemůže být jako oni. Je to jen určitý životní styl skupiny. Nelze po nich chtít, aby si vyráběli železo na své stroje. To zase dělá jiná skupina lidí (ta z naší „části“ světa). Po švadleně taky nikdo nechce, aby si vyrobila nitě nebo šicí stroj. Po řidiči nikdo nechce, aby si vyrobil auto nebo si šel nejprve vyasfaltovat silnice. Jsou prostě věci, které jedni s druhými zkooperují či smění. A oni jsou prostě zemědělci a chovatelé. To umí. To dělají. A s tím obchodují vůči našemu světu. Dělají to z ekologického hlediska „dlouhodobě udržitelně“ a dělají to navíc i „konkurenceschopně“ (což některým lidem docela vadí). A pokud to tak funguje, nic proti tomu nelze namítat. Není na místě hledat, co dělají špatně, ale poučit se z toho, co dělají dobře. Jak to, že primitivní technologií dokáží ostatním americkým farmám šlapat na paty třeba ve výrobě mléka a ceně mléčných produktů (daně jejich družstva a manufaktury musí platit jako každý jiný) a našlo by se toho víc… Co my zde děláme špatně, že nám spousta věcí nejde ani když se do toho lejou dotace? Neznám odpovědi. Ale spíš bych se přimlouval za podrobnější analýzu a hledání inspirace než jimi jen opovrhovat.

        1. Víru si netroufám hodnotit, ostatní delikty vzniklé frustrací či důsledky příliš omezeného okruhu možnosti výběru partnerů také ne. Bavím se čistě o technologii, nikoli o víře nebo morálce, bavím se třeba o zvládnutých souvislostech (kde nám to hodně dře):
          1. koně + krávy = tažná síla, mléko, maso a hnůj nezbytný pro pole (bez chemie)
          2. pokácet strom,nařezat prkna, postavit nový dům – nevyhovující dosloužilý dům zbourat, pořezat a tím dřevem v zimě zatopit. Nepoužívají beton (kde je obrovská energetická náročnost při výrobě cementu) a za pár desítek let to nebourají pneumatickým kladivem. Budovy nepotřebují vytápět fosilním palivem (jedno zda proletělo komínem elektrárny pro TČ nebo plynovým kotlem) a nepotřebují samostatně plynem nebo elektřinou ohřívat užitkovou vodu (využívají odpadní teplo).
          3. potřebují se jednou za čas pomodlit? Nestaví hned kostel, budovu která by se plně nevyužila. Prostě bohoslužbu udělají u někoho doma. A staví jen to co má 24 hodin denně využití.
          4. nenechávají si vozit hovězí lodí z druhého konce světa balené v plastové vaniče, když mají své, čerstvé a lepší.
          A také žijí.. Vnitřně jsou patrně spokojení, produkují výrobky, o které je zájem a které jsou potřeba. Rozvíjejí se a populačně meziročně rostou o více než 4 procenta. Jen s tím rozdílem, že mají 7x menší uhlíkovou stopu a na žádný greendael si nehrají. I když bych určitě jejich způsobem života žít nedokázal, ta čísla mi stačí, abych se na jejich společenství díval s určitou úctou.

          1. Je to tak. Kdysi jsem cetla analyzu… kdyby nebylo pristehovalcu od jinud, za nekolik generaci by Ameriku ovladli mormoni a novokrtenci. Populacni rust udava budoucnost. Dnes jsou Amisove po cele Americe, a vsude se jim dari, i tady v horach. Pestuji vysokohorskou vojtesku, ktera se proda za maximum, ma vysoky obsah bilkovin…

      1. Moc děkuji, Josefe, za Váš postoj.Souzní s mým. A z Vašich dalších příspěvků je vidět, že na rozdíl od mnohých zdejších odsuzovačů Amišů jste s touto problematikou velice detailně obeznámen.
        Amiši zastavili svůj technologický vývoj na určitém stupni, většinová společnost pokračovala v rozvoji a nyní vymírá a hrozí jadernou zkázou celého světa. Je třeba i na základě jejich zkušeností přemýšlet o podstatě té zkázy,ve které jsme se teď ocitli a o změně systému. Jinak Amiši budou a my nebudem….🥲

    2. Václav:
      A proč? Bychom museli přežívat jako TECHNOLOGICKÁ civilizace? Jak přežily ty netechnologické? Já vám můžu slíbit, že i technologie je dočasná a jednou nat tou primitivností bude lidstvo vrtět hlavou.

  11. O Amiše jsem se zajímal v době, kdy jsem si dělal úsudek o životním stylu. I vlastním.
    Mají pravdu ti, kteří je považují za relikt. Je to sekta a jako taková bude (je) vystavena erozi okolí, které ji bude nutně „opracovávat“. Ale zachovávají si zatím odstup od ostatní, dovolte mi říct to slovo – hysterické společnosti.

    Každý člověk, pokud nechce „zapadnout do víru moderního života“ a stát se kamínkem na pláži, který převalují a obrušují vlny sem a tam musí vynaložit dost energie na isolaci. Pak může mít i ten telefon a počítač a jezdit tramvají, protože to mu umožňuje být svobodný ve své mysli. Vypadá docela obyčejně, většinou se nedá poznat ani podle chování, ale je jiný, „svůj“. Jeden docela známý režisér třeba nemá a nikdy nehodlá mít mobilní telefon. Mail má a hojně ho používá – když je doma. Jak zdůvodňuje to, že nechce telefon? Tím, že když ho má, je v dosahu svých „zaměstnavatelů“ “ i „zaměstnanců“ stále. 24/365. Smluvená schůzka se dá na poslední chvíli zrušit nebo změnit termín. Kýmkoliv, kdykoliv. Zmatek, neklid, nejistota.

    Má pravdu. I když on je mladší, některé zásady jsem si od něj převzal. Mobil sice mám a nosím ho sebou, ale jen přijímá hovory a odkazuje volající na později. Se mnou se volající může domluvit až když skončím jinou práci nebo jednání. Mám i „chytrouše“: na focení, mapy atd. Netelefonuji, nepíši na něm SMS ani jiné věci. Sociální sítě zaměřené na sebeprezentaci pomoci krátkých, exaltovaných výkřiků ke mě prostě nesmí. Nemám potřebu se prezentovat ani číst několikaslovné prezentace jiných, většinou neurotických „uživatelů“.

    Ono to „na sloupku“ ani jinak nejde. Ale jenom z vyvýšeného místečka můžete chápat jisté věci – a nebýt přitom jimi „semlet“. Nakazit se nenávistí k tomu nebo naopak k onomu. Nekriticky věřit té nebo oné teorii. Kocouři jsou věční pochybovači. Všechno vlastníma očima a ušima, očichat, olíznou a ohmatat, pak to teprve zařadit mezi „nepopiratelné skutečnosti“.

  12. Ohledně pily a dřeva mě napadlo totéž. Pilu musí něčím pohánět a spotřeba dřeva musí být značná (těžba, doprava).
    I já jsem ještě zažil prvorepublikové a asi ještě starší vodní stroje v chodu, zvláště jeden. Sice na poměrně malé řece, ale ten hukot a vibrace od turbíny si pamatuji dodnes. Mimochodem, měli tam záložní zdroj, malý parní stroj, ten jsem ale v chodu nikdy neviděl. Byl krásně nablýskaný, s ukázkovým Wattovým odstředivým regulátorem.
    Bylo to ve staré znárodněné textilce, za mně už poháněné motory napájenými ze sítě. Nicméně původní majitel stále žil a o ty mašiny se staral, elektřinu asi dodával(i) do sítě. Vydrželo to až do plyšáku, pak fabriku zavřeli a vybavení rozkradli – kde skončilo netuším.-

  13. Kola onoho zemědělského stroje vyrobil kdo? Doma svítí čím? Vlastními lojovými svícemi? Kdo vyrobil zařízení kovárny? Čím sváří, pokud jinak než po kovářsku?
    Pokrytci. Co všechno by neměli nebýt těch více vzdělaných. Nemít za zadkem technickou civilizaci, kterou odmítají. Které prodávají své výrobky. Za její peníze, které ovládá.

    Ovšem na druhou stranu, je to inspirativní. Jen, netřeba hnát do extrému.

    1. Ostatně o Ejmiš jsem před lety v dobrém psal. Najděte v útulně u StK.
      Chystám se na jarní debordelizaci. Ne to náročné….

      1. Jistě že bez koexistence s okolním světem by život Amišů vypadal jinak. Ten náš – ten by vlastně nebyl.
        Víc než 200 let zpět. Ale i tak je to inspirativní způsob, jak žít mimo většinovou společnost. Na sloupku. Ať už je to starý kocour nebo osmiramenný návštěvník z jiné galaxie. [;>))

  14. Zmíněné “ železniční vazníky“ spíše budou železniční pražce :-). No a k „Amišům“ – prostě magoři, jako každá sekta. nic jiného mě nenapadá. Chudáci jejich děti, těch mě je líto.

    1. Vazníky budou asi „ztraceno v překladu“. Vevčo, jak zní anglický termín, který jste přeložila jako „vazník“? Ptám se čistě ze zájmu, nezáleží na tom.

      Technicky vzato, pražec realizuje (mimo jiné, ale nejen) příčnou vazbu mezi kolejnicemi, je to tedy vazný prvek, vazný trám, vazník. A angličtina to – hádám – reflektuje.

        1. Sám termín „vazník“ alespoň v češtině mě vede na představu konstrukce krovu. Trám, nosník, je v angličtině „beam“ (třeba u mostu, skeletu a pod.). Podle toho vazný trám by mohl být „tie beam“, ale to se jen domýšlím, žádný odborný slovník nemám.

          Třeba Vevča napíše, co bylo psáno v originále.

  15. V podstate jednoduchy zivot ako nasi dedkovia. Ale dolezite je, ze ignoruju vonkajsi svet. Aj kopa nasich ludi ignoruje svet politiky. Ale aj ti, ktori o tom netusia, znasaju dosledky zmien na burze, urokovych sadzieb ci vojny na UA. Len nevedia, ze je to z toho. Nehovoriac o tom, ze ani ti, ktori v tom vyrastli, by to uz nikomu nepriali.
    Ak by bežný človek žil takým prostým životom, tiež by mal splatení hypotéku rýchlo. Jedine, co vidím ako obdivuhodné, je kompatibilita a súdržnosť komunity

      1. Proc lzete?
        Lidstvo vymira?
        Kde proboha.

        Podle OSN lidi na planete pribyva a diky Amisum to rozhodne neni.
        To, ze roznazmena a znudena Evropa/USA ma malo deti je prece uplne jedno.
        Rimske imperium taky prestalo existovat, ale lidi jsou ru porad.
        Britske imperium je take pryc. A stalo se neco?

        Takze zpatky na zem, vice faktu a mene lhani.

          1. Tak namatkou:
            „Slepa ulicka je kultura, jejiz lide se uz nedokazou adekvatne rozmnozit.“
            „jak “vyrábějí” dětí Amišové. “
            „mladý amišský pár s osmi dětmi“

            je tam toho mnohem toho vice.
            Je to takova oda na jejich natalitu.

            Ja povazuji za odporne, ze tu zdlouhave licite jak rezanim dreva predcasne splaci hypoteky, jak zajisti cele stado deti, ale uplne jste vynechala nespocet kontroverznich zalezitosti, kterymi jsou Amisove opredeni.
            Je videt, ze je vam to neprijemne, a zamlcela jste to zamerne. Tak jeste jednou:

            znasilneni, przneni nezletilych holcicek a incesty.

            Ale to nevadi, protoze namaji splachovaci hajzly, takze jsou eko.
            Jo, s tim, ze je to tu jako u blbejch jste se opravdu trefila, ale nemusite byt tak sebekriticka.

            1. Magorite, a nectete. Viz nahore, clanek:

              „Nedávám to sem proto, že si myslím, že Amišové vše dělají nejlíp. Nedělají.

              Vědí však, jak si zachovat svou kulturu tváří v tvář silnější, svůdnější kultuře.“

              A tim koncim, na vas tady reagovat.

            2. Sakuro, doložte prosím hodnověrnými odkazy tato vaše tvrzení. O Amiše i jiné americké komunity se dlouhá léta zajímám a nenarazila jsem na podobné údaje . Samozřejmě, že každá společnost má své problematické jedince včetně třeba našich českých vrahů, rozhodně nechci tvrdit že amišská komunita je bez poskvrny.Z vašeho rozhorleného napadání Vevči mám dojem, že jste si Amiše spletl nejspíše s pravověrnými Mormony a různými sektami vzniklými na bázi jejich učení .
              Pro vás i pro další se vším na světě dokonale obeznámenými kritiky: Amiši nejsou sektou ve smyslu následování všemocného vůdce, žádné nové členy z okolního světa nejen nelákají do svých řad,ale dokonce ani upřímné zájemce nepřijímají. Je to náboženské společenství živící se zemědělstvím na vlastních pozemcích , majetcích, řídící se vlastními zásadami a pochopitelně v dobrém i zlém ovlivňované okolním světem – úniky mladých do „našeho“ světa plného drog, smrtelných automobilových nehod, pochodů hrdosti na nechutné exhibicionisty
              ….ale také jaderných inženýrů a chirurgů schopných transplantovat srdce……oboje má své plusy i mínusy.
              Vevčo, moc díky za připomenutí světa skromných a velice pracovitých lidí, kteří zatím v Americe mají to štěstí, že jejich práce může být úročena viditelnými úspěchy a zisky a ne mařena miliony příkazů a zákazů milionů úředníků jako zde v Evropě. Zatím mají to štěstí nebýt pouhou námezdní silou, nemít jen spornou hodnotu pracovní síly,moci zvelebovat svou prací vlastní majetek.Jejich životy jsou blízké životům našich venkovských dědů a pradědů,i naši rodiče za socialismu spojenými rodinnými silami stavěli domy. A odpověď na reprodukční úspěšnost dávají statistiky, pokud je to poměr osmi dětí k jednomu a půl v naší civilizaci, stojí to za zamyšlení. K čemu technologicky vyspělá společnost, která vymře a v agónii předvádí zvěrstva jejichž jsme každodenními svědky? Díky moc, Vevčo,za zajímavý článek !

                1. Taky žasnu, Vevčo. Stejná jména jsou většinou alergická i na jakoukoliv zmínku o něčem americkém. Jako by nebyli ti jedinci schopní pochopit, že řadový Američan může za globální korporace ovlivňující vrcholnou politiku
                  jejich země asi podobně jako já , věrný volič SPD s trvalým bydlištěm v Praze na Letné ( to zdůraznění je zase pro zdejší nenávistníky všeho pražského) řádění naší fialové války chtivé vlády. Berme to tak, že někdo prostě nemá na víc než brousit svůj ostrovtip na shazování příslušníků některých národů nebo měst. Nedej bože aby si přečetl o něčem co dosud netušil natož viděl na vlastní oči a popřemýšlel o tom ! 🙂

                  1. Bylo pro mne radostí a zážitkem dnešního večera přečíst si tento příspěvek i následnou diskuzi.
                    Ještě nezemřel zdravý rozum, srdce, moudrost i snaha mírnit kultivovaně kritičtější diskutéry.

                    Proto sem chodím.
                    Děkuji všem.

  16. Mame jine starosti:
    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/-Nase-chyba-ze-nemate-deti-Svedsko-Zprava-o-budoucnosti-Mraziva-752386
    Naše chyba, že nemáte děti?“ Švédsko: Zpráva o budoucnosti. Mrazivá

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/LGBTQ-Cim-mladsi-tim-vice-pismenek-ukazal-pruzkum-752372
    LGBTQ+. Čím mladší, tím více písmenek, ukázal průzkum
    Doba nese své plody. Ženy generace Z, tedy v rozmezí věku 18 až 26 let, se…..

  17. Hmm, pokud se práce zastaví v sobotní poledne, kdo se postará až do pondělka o dobytek ?
    A po přečtení odstavce o tristním stavu americké ne-amišské společnosti (americké paradigma) mne napadá jediné – proč tam vůbec někdo chce žít ? To ještě pořád zlatá Kotlinka. A nechápu, proč se snažíme „americkému“ vzoru přiblížit.

    1. Amišové mají pochopitelně nějaké výjimky podobně jako ortodoxní Židé. Ostatně to připouští i Bible. Podobenství o člověku, který měl jednu ovci, jež mu spadne v sobotu do jámy… (Ne nedělám si legraci z Bible. Ač nevěřící považuji Bibli za velmi moudrou inspirativní knihu.

      Proč tam, v Americe, někdo chce vůbec žít? Nevím. Asi nemá na vybranou. nemá duševní sílu (dost peněz) to změnit.

      To je možná hlavní důvod pro existenci náboženstvím sekt. Bez víry nebo duševní síly se společnost rozloží, „zkazí“. Viz Calhounův experiment zvaný„Myší ráj“. Ostatně o životě bez cíle se zmiňují i autoři SF – třeba Stanislav Lem.

      Proto je (pro mě) přijatelnější polodespotický nacionální režim v RF. Lidi tam drží při sobě a mají stanovené cíle a v dohledné době. S tím se dá žít. Kdybych měl jen dvě volby, USA a RF, asi bych nevolil USA. Když, tak někde daleko od lidí, v širé prérii.
      [;>))

      1. Bohužel, Kocoure i Matzurko, poslední léta nastolila i otázku proč žít v Česku. Čekat na další zbídačení v zájmu korporací, na jadernou válku ?
        Ale kam utéct ? A utíkají chlapi nebo se postaví za svou vlast ???!!….

      2. Oni to neberou jako zidi, ze stlaceni knofliku je „prace“ ktera je zakazana. Pochopitelne slepicim nasypou, a kravku podoji. Jinak si ale daji pohov. Neni to formalni zalezitost…

        1. Oni jsou schopni rozpoutat světovou válku, kvůli tomu, že někde není ta jejich svoboda a demokracie.
          Když vezmete, co mají proto Rusku a Putinovi. Jen to, že tam prý není svoboda a demokracie.

  18. Jsou různé komunity Amišů, ortodoxní i méně ortodoxní. Pokud jde o „komunitou schválené“ stroje a zařízení, dost se mezi sebou liší. Nejvíce jsou rozšířené pračky, ale jde o jednoduché typy (vrtulkové nebo se střídavě se otáčejícím práčem typu Maytag Co.) a jsou poháněné malým benzínovým motorem. Druhou nejrozšířenější technikou jsou tlakové petrolejové lampy – tedy lampy s žárovou punčoškou, které svítí stejně jako lampy plynové. Tedy žádná petrolejka s knotem, ale silné světlo srovnatelné se 150W žárovkou. Dalším typem jsou lihové lampy Aladin, opět punčoškové, vydávající silné bílé světlo, které hoří tiše a vůbec nesmrdí. Obyčejné petrolejky používají jen jako orientační světlo někde na chodbách nebo ve sklepě, nikoli na práci v místnosti. Dodám, že Amišové se striktně vyhýbají elektřině a považují ji za ďáblovu sílu 🙂 Třetí nejrozšířenější technikou v domácnosti jsou benzínové řetězové pily, protože dřevo je hlavní palivo i základní stavební materiál. Ruční nářadí (hřebíkovačky, nýtovačky, utahováky aj.) používají poměrně hojně na stavbách a jsou to běžná profi-zařízení na stlačený vzduch. Vzduch dodává kompresor poháněný spalovacím motorem. S tímto vybavením zvládají Amišové budovat obrovské hospodářské stavby v překvapivě krátkém čase. Čerpání vody je prakticky všude pomocí větrných pump do vyvýšených vodojemů a odtud už samospádem, klasickou vodovodní sítí. Topí dřevem ve sporácích na tuhá paliva a ohřev teplé užitkové vody je pomocí výměníku využívajícího odpadní teplo z kouřovodu kuchyňského sporáku. Zhruba čtyřicet procent domácností u neortodoxních Amišů používá dokonce i ledničku. Nikoli však elektrickou, ale tzv. absorbční, plynovou na propan-butan v tlakových lahvích. Jednož za čas se provádí „veřejné zasedání“, kde se dohodne, které technologie se smí nebo nesmí používat. Dost silné slovo v tom mají ženy.

    Pokud jde o pohon živností a manufaktur: Amišské komunity žijí a hospodaří většinou v nížinných oblastech, kde nemají řeky dostatečný spád. Proto vodní energii prakticky nevyužívají. Kdyby měli reliéf krajiny srovnatelný s ČR, byla by pro ně vodní energie nejsnadnější cesta. Velké pily na pořez kmenů jsou nejčastěji vertikální pásovky nebo cirkulárky s velkými kotouči. Ty pohánějí některé skupiny Amišů parní lokomobilou a plochým řemenem, ale ty nejortodoxnější skupiny používají tzv. žentour se zapřaženými koňmi. Na pohon jedné pily, schopné řezat klády na trámy nebo prkna je zapotřebí osmi koní zapřažených v žentouru. Na youtube lze najít videa, kde je jasně patrné jak to funguje – překvapivě dobře 🙂 Jsou to prostě technologie, které jsme my už dávno zapoměli a dost často se „drbeme přes hlavu“ tím, že se nejdříve za všech okolností pokoušíme vyrobit elektřinu a teprve pak s ní něco pohánět, i když to mnoha případech jde pohánět napřímo.

    1. Ještě dodám, že bych je za parazity společnosti nepovažoval. Oni čile obchodují s většinovou společností (kde jinde by vzali peníze) a za průmyslové výrobky a nakoupené materiály většinové společnosti dodávají vysoce kvalitní potraviny a různé výrobky ze dřeva. Ve velkém se např. věnují nábytkářské výrobě z masivu. U některých komunit má jeden člen společenstva povolené používat „služební“ mobil a počítač s internetem, kde řeší objednávky a často mají i svůj e-shop.

    2. Některé věci mně připadají úsměvné, ale proč ne.

      Zaujalo mě, že používají benzínové, tedy zážehové motory – k iniciaci hoření palivové směsi u těchto motorů dochází pomocí „ďáblovy síly“ – elektrickou jiskrou. To považuji za vážný nedostatek a pochybení ve víře.

        1. Malé zážehové motory, zapalované pomocí „magneta“ běžně používají. Ortodoxní komunity nepoužívají žádnou formu elektřiny či zdroj generující proud takové intenzity, který by byl schopný zabít člověka nebo zapálit dům (tj. nepoužívají elektrorozvodnou síť, nepoužívají elektrocentrály, ani silné akumulátory, ani akumulátorové ruční nářadí). Umírněnější komunity sem tam něco připouštějí, ale jen k určitým přesně stanoveným účelům – třeba místo koněspřežné buggy mohou jet její členové na větší vzdálenosti v autech. Ale pouze, když to má opodstatnění (nemocný k lékaři, odvoz zboží na trh a pod.), prostě žádné zbytečné spanilé jízdy…

          1. Nikoli, pane Canoso.
            Prožidovský a proruský nacista si myslí, že každá veřejná síť někomu vlivnému a bohatému patří, ten na ní vydělává.
            Jestli patří firmě či státu, to je pro ilustraci fuk.
            V okamžiku, kdy se k ní připojíte, tak Vás majitel sítě, může naprosto kdykoliv zase odpojit, zdražit, změnit podmínky dodávek – stáváte se tak závislým na libovůli majitele sítě.
            To Amišové zřejmě nechtějí a proto asi neodmítají elektřinu jako takovou, ale apriorně elektřinu z veřejné sítě.
            Takhle to nacista od Vevči pochopil.
            Pokud tedy pohánějí pily a jiné stroje z generátorů na levný diesel, případně mají malé vodní elektrárny či solární systémy, pak jsou nezávislí.
            Dtto telefon, internet, voda z veřejného vodovodu…
            Nacista by chtěl být taky tak nezávislý, jako Amišové – ale nemá tolik škváry na akumulaci, která by překlenula i ty 3-4 měsíce v roce, kdy FV vyrobí skoro prd.
            Vlastní studnu nacista má, ale kanalizaci musí využívat veřejnou, protože nemá plac a ostatně ani volné peníze na vybudování vlastní senkrovny a případné čističky.
            Pochopil to nacista správně, Vevčo?

            1. „Pokud tedy pohánějí pily a jiné stroje z generátorů na levný diesel, případně mají malé vodní elektrárny či solární systémy, pak jsou nezávislí.“

              „i ty 3-4 měsíce v roce, kdy FV vyrobí skoro prd“

              to jste se tady dneska vsichni uplne zblaznili? diskuze jak na seznamu.

            2. Kdykoli může odpojit – a co říká statistika? Častěji je „odpojí“ tma nebo zlovolný majitel sítě? Mimochodem – síť může být i několik souvěrců, stejně tak pojištění může být vzájemné v rámci souvěrců.
              Po pravdě řečeno – dělat věci blbě (neefektivně) může jen část společnosti. Pokud jde o podobné „paleotechnologie“, taky jsem se s kamarády vsadil, že jim předvedu odlévání hliníku na chatě v pustině bez elektřiny. Samosebou to šlo i v ohništi na březových větvích se smaltovaným kastrólem. Ale má nevíra mi nebrání dělat věci efektivněji.

              1. Jejich hospodarsky vzorec je uspesny. Muzete se jim posmivat, jak chcete. Jim je to fuk. Dari se jim, a nenechaji se znasilnit kazdou pitominou, co si moderni svet vymysli.

                1. Já se jim neposmívám. Jenom říkám, že věci dělat blbě může jen část společnosti, je to náročné na zdroje. Stejně tak nemohou být všichni zemědělci eko nebo všichni automobilisté elektro.

                  1. To fungovalo jen tahda, kdyz temer vsici imigranti byli z Evropy. A i tenkrat se delili lide do etnickych sousedstvi. Slovaci v Pittsburghu, Cesi v Chicagu a Cedar Rapids… a tak podobne.

                    Je zajimava studie osady v Pennsylvanii, ktera byla osidlena lidmi z jednoho mestecka kdesi v Italii. Byli daleko zdravejsi, nez americky prumer… protoze meli opravdovou silnou komunitu. Melo to velky vliv zvl. na cardiovaskularni zdravi. Viz Roseto.

                    1. Pardon, fuklo mi to sem dvakrat. Chtela jsem rict, Canoso, proc si myslite, ze jejich zivotni styl je narocny na zdroje? Vzdyt je to prave naopak…

                    1. Tech 16 hektaru pozivi velkou rodinu, pokud je pozemek sikovny, idealne se rika, mit 5 akru lesa, 20 akru pastvy a louky na sena, a 5 akru zahrady. Taky je nutna voda. 🙂

                    2. Jeste dodam, ze mnoho amisskych rodin uz pestuje spis zivnost, nez farmu. Maji mensi hospodarstvi pro rodinne ucely, ale hlavne se zivi skrze nejake remeslo ci obchudek. A nekteri pracuji najemne pro anglisaky na stavbach.

        1. Tak ted uz blabolite uplne nesmysly.
          Kardy svuj solar na strese je nezavislost? To si maximalne koledujete o vypadky.
          A kdyz si vesnice Amisu ty solary pospojuje, tak to uz se zase jedna o tu hnusnou sit…
          Do problematiky solaru se tu postet nebudu, ale uvest to jako alternativu k siti, to je opravdu hodne USA. Skoro jako od Bidena.

            1. A nedejboze, kdyz chteji jit do stodoly vecer.
              A pozor baterie jsou nebepecne, je to totiz dilo Satanovo. Tihle obdivuhodni a sobestacni lide proste chodi do stodoly jenom kdyz sviti slunicko.

              1. Bože Sakuro, zkuste se zamyslet. Amiš si s výpadkem soláru poradí úplně stejně jako váš pradědeček – vezme si připravenou do zásoby petrolejku, svíčku,baterku, zatopí v kamnech poctivě nadělaným vlastním dřevem , uvaří na nich oběd i ohřeje vodu na nádobí,kterou donese z vlastní studně….. vždyť tak žily generace lidí ! To jenom vy budete asi bez elektřiny a internetu vyřízený , protože tu nebudete moci dělat z prdu kuličku.

                1. Prožidovský a proruský nacista v článku i diskusi postřehl, že Amišové používají z moderních „výdobytků“ jen to, co jejich komunitě neškodí, nebo se nepříčí jejich pravidlům.
                  Pokud se tedy Amišové domluví na tom, že jimi zakoupené akumulátory, které nejsou nabíjené ze sítě, ale výhradně ze Slunce, jim neškodí a nepříčí se jejich pravidlům, tak mají vystaráno i s tím světlem na noc.
                  Plocha střechy průměrné stodoly – takové, jakou jsem viděl Amiši postavenou, odpovídá špičkovému výkonu přibližně 12-16kWp. To už je, v kombinaci s délkou tamního oslunění fakt solidní výkon, kterým spolehlivě nabijete velkou akumulátorovou soustavu.
                  Ta pak může světlem v noci, zásobovat i mnoho takových stodol, nebo jiných funkčních – účelových staveb, třeba i té pily, nebo i veřejné osvětlení v osadě.
                  A pokud se zase mezi sebou 100% shodnou, že tu elektřinu ze Slunce mohou používat i k jiným pracovním účelům, třeba pro pohon ventilace pily, odsávání pilin a prachu – tak proč ne?
                  Je to stále nezávislost na síti, jak se patří.
                  Ta investice do panelů i akumulace se jim sakra rychle vrátí – zvlášť v tamním podnebí.
                  Pokud si mezi sebou zakáží používat „výdobytky“, které kazí lidské charaktery a odvádějí pozornost Amišů někam jinam, tak jim ty jejich zásady můžeme jen závidět.

                  Víte – nacista si ještě pamatuje život bez televize, prakticky bez telefonu (jen budka 200m daleko, věčně porouchaná) a bez internetu.
                  Ten život byl lepší, hodnotnější a tehdejší režim ovlivňoval takové žití jen málo, pokud jej zrovna citelně nepodporoval, zvláště mladých.
                  Lidi byli víc spolu, víc komunikovali a tehdejší soudržnost obyvatel obce – něco s dneškem nesrovnatelného.
                  Děcka lítaly po venku, kluci si stavěli bunkry, chaty, vyráběli ze zbytků starých kočárků a trochy desek minikáry, se kterými pak lítali po kopcích.
                  Někteří, jako třeba nacista, se doma s páječkou vrtali v lampách, později tranzistorech a výskali radostí, když se něco rozehrálo.
                  Získané zkušenosti a zručnost, se pak hodily i na střední škole, či učňáku.

                  1. On i se vlastne chovaji „vedecteji“ nez my, protoze novou technologii prevezmou provizorne, a pozoruji, jaky vliv to ma na jejich komunitu. A neboji se, neco pak odmitnout, kdyz se ukaze, ze to skodi tomu, co povazuji za nejdulezitejsi.

                    Napriklad, odmitaji „kulturu bezpeci.“ Oni maji vic pozaru, nez mezi nami, protoze pouzivaji svicky a petrolejky, a myslim nemaji hromosvody. Ale kdyz jim shori stodola, tak je to prilezitost pro velkou akci, kdy se nova postavi pres vikend, a je z toho velka spolecenska udalost. Chlapi a kluci stavi, holky a zeny vsecky nakrmi, a decka si spolu vyhraji, vytvori to spoustu spolecenskeho tmelu. Kdyby vse udelali co nejvic bezpecne, tak by tuto vec ztratili. Je to proste jina logika ziti.

                  2. A my holky si šily šaty podle poslední módy a střihů v Burdě,pletly, háčkovaly… vše si vzájemně půjčovaly..
                    .hezké to bylo. Měli jsme štěstí na dobrý historický čas dětství a mládí.

    3. Dík,vím. Záležitost míry. Umím představit třeba hi-tech „Amish“. V komunitě s vysoce vzdělanými a kvalifikovanými v užitečných oborech.

  19. Je to jistě zajímavé, ale ve skutečnosti tak trochu parazitují na zbytku společnosti. Žádný z nich na dvorečku nevytavil železo, nevyrobil tu pilu nebo pluh. V oknech mají sklo?
    Kolik půdy potřebují v přepočtu na hlavu? Kdyby se k jejich způsobu života přidalo víc lidí, kam by se vešli? A kam za dvě generace?

    1. jo, taky mne to napadlo! No, jak dlouho by s tím svým životem vydrželi, kdyby přišli mohamedánští připrchlíci, nebo vlastně tlupy Latinos? Obstál by tenhle způsob života, kdyby se ho chytila většina?
      Opravdu bych řekl, že jsou ti Amišové takoví skrytí parasiti, nebo pokrytci? No, v těch sobotách za ně asi pracují někdo jako jsou „šábes gojim“?

      1. to jste to ani jeden moc nepochopili. oni by proste jen zacli pouzivat rucni naradi a dalo by jim to tedy vic prace. toze si povoli vyuzivat nejake novejsi techologie, no tak nejsou zase uplne blbi aby se dreli + musi zachovavat nejakou efektivitu aby byli konkurenceschopni.

        ale jak rikam, pokud by lidstvo vymrelo a zustali jen amisove, tak holt postavi par z nich kovarnu a budou zatloukat hrebiky kladivam a drevo rezat pilou.

            1. Zažraná nenávist?
              Ale ti „viditelní Pražáci“ se hodně snaží, aby jich zbytek Kotlinky měl dost.
              Bohužel! Praha je Praha, Praha je vzor elegance a sídlo všech možných úřadů.
              A to říkám přesto, že tam mám několik dobrých přátel a část rodiny.
              (Ta „rodina“ je ale taky už nakažená pragocentrismem.)

              1. Dovedu to pochopit nebo i tolerovat u politiky, ale pořád nechápu jak toto téma souvisí s „rodilými Pražáky“, zřejmě podle Josefa Švejka jen s těmi rodilými a nikým jiným 😏. Takže zřejmě s obyvateli jiných hlavních měst ve světě ne, ani s obyvateli větších měst u nás.
                Ti všichni zřejmě čučet jako telata na nová vrata, podle J. Švejka, nebudou. 😁 Zajímavé myšlenkové pochody.

                  1. Vůbec nejsem zmatená, sleduji vlákno a vaše hloupá poznámka směřovala jako jediná k „rodilým Prazakum“. Tak to vysvětlete, když myslíte, že jsem zmatená, to přece dokážete ne?

                    1. Zvedněte zrak o kousek výš.
                      nechtenyuzivatel napsal:22 března, 2024 (12:02)

              2. ti viditelni prazaci jsou vetsinou brnaci ci jini krupani jako Pekarova. Neplest si rodile prazaky s naplavami co jste nam sem poslali, dekuji

                1. Přesně tak.

                  Taky bych mohla napsat, kdybych chtěla bejt jako oni, že jsou křupani a že nám život v Praze záviděj. Nenapsala jsem to ani jednou, zato hnůj na hlavy nás rodilých Pražanů se tady hází furt. Bez ohledu na to, že ty největší svině z Prahy často ani nejsou a zejména Brno tu má silné zastoupení.

                  1. Přesně a v této souvislosti přemýšlím o tom, jak se může alternativa spojit, když se tady neustále někdo nedokáže ani oprostit od takové marginálie jako kdo je odkud a kdo je větší škůdce z hlediska pouhého místa narození. To samo svědčí o primitivním uvažování těchto lidí, kteří toto tady neustále otvírají, že Josefe Švejku.

                    1. Kdyby jste nebyla zmatená jak lesní včela, všimla byste si, že první kdo zdůraznil odkud je, byl rodilý Pražák a tím rozvířil diskusi na téma odkud kdo je. A Vy jste do toho zbytečně vlétla jen díky své zmatenosti, za vydatné pomoci katango cítící se jako rodilý Pražák taktéž napadena.
                      Možná to nesjednocení je produktem takové marginálie, jako je hrdá příslušnost rodilých Pražáků k rodilým Pražákům, včetně sebe sama. Možná je to skutečně dáno jakýmsi primitivním uvažováním těchto lidí.

                    2. Vy už sprostě lžete, no něco to o vás říká a nic pozitivního. Přečetla jsem příspěvky všechny. Jen vy jste hloupě do diskuse zamotal „rodilé Pražáky“, a protože nedokazete vysvětlit proč, tak se trapně a lžive vymlouvate. Škoda s někým takovým ztrácet čas.

                    3. @Starý kocour:
                      Vnitřní svár je zjevně způspoben tím, že chybí vnější nepřítel. Kdyby přišel škebloň a utrousil něco málo svých mouder, momentálně znesvářené strany by se ihned spojily proti němu.

                      Ale že škebloň absentuje a potřeba vzájemné vády persistuje, je třeba přetlak vypustit oním vzájemným škádlením… stokrát plivni do moře, ono se nezpění, už tehdy to básník správně tušil.

      1. Zdravý životní styl je samozřejmě výborná věc. Nějak mi ale k němu nesedí ty petrolejky, byť hypermoderní, domácí topeniště atd.
        No a nemoci nechodí po horách, ale po lidech. Jak to mají třeba s očkováním?

          1. Až do takové imunologicky naivní populace skočí nějakej pořádnej štramáckej virus, budeme jen zpovzdálí přihlížet.

            1. Imunologicky naivni? Oni jsou denne mezi hnojem a hlinou, zadna prehnana cistota, a pri bohosluzbe piji vino z jednoho poharku, a kdyz byl covid, dal se schazeli, obchody nezavreli, na verejnost chodili.

              Pripomina mi to jeden soufek. Prisla k nim reporterka v rousce, a pta se dvou Amisu bez rousky: Jakto, ze mezi vama covid neradi? Oni se smeji a odpovidaji: My nemame televizi. 🙂

              Vy katango porad spekulujete, co delaji blbe. (Jako s tema zenama pod pantoflem. S tim napr. s vami souhlasim.) Ja zase ale sleduju, co delaji dobre, a koukam se z toho poucit.

                1. Zato statistiky po měsících a jen do roku 2020 jsou naprosto přesné. Plus ten objektivní a nezaujatý text, kdo ten „výzkum“ asi platil ?

                    1. Ano, přečetl jsem si to samozřejmě a je mi zcela jasné, že je to objednaný výsledek. Proto jsem na to upozorňoval.

                1. Ty neziskovky vypadají jako fakt důvěryhodné zdroje, že ? Divím se, že nevyskočilo i něco od Čolka v plísni.

    1. Nijak. Buď „se“ to nějak zahojí, vyhnije, narodí, nebo dotyčný/á zemře.
      Oni moc dobře vědí, proč se pečlivě vyhýbají statistikám.

  20. Až jim tam přijde islám a nikdo je nebude chránit, tak z jejich dcer budou sexuální otrokyně a z nich samotných otroci či mrtvoly.

    V druhé generaci už žádní Amišové nebudou.

      1. Vevčo, možná tam máte chybu, nebo je to ještě jinak:
        Píšete, že v domě nemají elektřinu (a telefon), ale majitel té usedlosti provozuje pilu.
        Ta pila je benzínová, nebo elektrická?
        Pokud je pila elektrická, tak absence elektrizace domu, je pak úplně absurdní.
        Amišové sami – nic proti nim nemám, je to životní styl.
        Ale oni dodnes nepochopili, že elektřina odstraňuje dřinu, v případě svícení i otravné čištění, plnění lamp a výměnu knotů?
        Že i ten obyčejný drátový telefon, nepředstavuje pro jejich styl riziko, ale ušetří strašně moc času při dojednávání zakázek pro pilu?
        Tak jistě, péct koláče jde i v troubě, vařit na plotně, roztopené dřevem.
        Ale toho dřeva, musí rodina spotřebovat opravdu kvantum, oproti pouhým dvěma kilowatthodinám, které spotřebuje elektrická trouba na dva plechy koláčů. Nebo kvantum dřeva oproti dalším asi dvěma kilowatthodinám, spotřebovaným na uvaření jídla pro osm lidí na elektrickém sporáku.
        To mají k dispozici toho dřeva (a zřejmě tvrdého, výhřevného) tolik?
        Chápu, že předpis je předpis, to platilo i ve „tvrdých časech“ katolické církve a jakýkoli přešlap, nebo usnadnění, se trestalo. Neexistovala vdaná ženská v kostele a bez šátku, například.
        Ale nedá mi spát ta pila.
        Pokud má produkovat rozumné množství řeziva a v rozumném čase, tak nemůže být poháněna lidskou silou. Ale ano, na všech pilách se topí odpadem, jenže ta pila musí mít nějakou rozumnou produkci.

        Existovaly i u nás vodní pily a mlýny, jenže ty se stavěly na výhodném vodním toku a často ze dvou, později i tří důvodů současně :
        Pohon pily, pohon mlýna a k tomu i pohon pomaloběžného dynama pro vlastní spotřebu toho mlýna/pily.
        Jedno takové zařízení si z dětství a vedlejší vesnice pamatuju, ale už nebylo funkční. Rok asi 1960.
        Náhon kola i turbíny, jako odbočka z vydatného obecního potoka, byl už nějakou dobu zahrazený, byť všechno zařízení ve mlýně i na pile bylo, než to JZD rozkradlo.
        Ukradli i obrovské dynamo, o půl metru vyšší, než my děcka.
        Od rodičů jsem věděl, že mlýn a pila pocházely už z poloviny devatenáctého století, že původně to provozovala místní, původně uherská šlechta a mělo tam práci okolo 25 lidí.

            1. Ano. Hlavne ale nemaji radi pravidelne poplatky, z zavislost. Vodu jsou prinuceni leckde brat od mistni obce, a ne ze studny, protoze je pozemni voda kontaminovana mainstreamovym zemedelstvim.

        1. Teco, jim nejde o to ci ono jako pracnejsi. Jim jde o to, co podporuje jejich cestu zivotni, a jejich pospolitost. Napr. to, ze nemaji auta, podporuje sousedskost. Prinucuje je to zit blizko sebe, a navzajem si pomahat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *