25 listopadu, 2024

Vidlácké výhledy po žních

Tak nám víceméně skončily žně. Úroda je pod střechou, kombajny se nastěhovaly k dílnám, aby byly nachystané na kukuřici a slunečnici, což vypukne za dva měsíce. Na polích už řádí traktory, které provádějí podmítku strniště (dnes zpravidla diskovými pluhy) a co nevidět se začne sít řepka. U nás všichni čekají na déšť, který je podle předpovědí zatím v nedohlednu a zemědělští majitelé a manažeři se scházejí v klimatizovaných kancelářích u kávy a chlebíčků, aby začali dělat tvrdý byznys.

Pokud mohu soudit, úroda je letos horší než byla loni a v našem regionu je dokonce za očekáváními. Průměrný výnos pšenice se taktak blíží k šesti tunám na hektar. Ozimný ječmen používaný na krmení ovšem letos vyšel velice dobře a je ho všude dost. Tento ječmen je tak trochu pod rozlišovací schopností globálního byznysu, takže se nijak zvlášť nepřepravuje a zpravidla se používá v tom regionu, kde byl vypěstován. Jak jsem psal před týdnem, kdo máte slepičky či jiné zvířectvo, běžte si rychle nakoupit. Dostanete ho takřka za loňskou cenu.

Naopak jsem příjemně překvapen, že zemědělci toho překupníkům prodali méně, než jsem si myslel. Nakonec nám toho na sila přijelo zhruba tolik, kolik mělo a pokud se něco prodalo Polákům přímo z pole, může to dělat řekněme 10%. To je víceméně v toleranci ročních výkyvů. Z českých polí něco odjelo (u polského pohraničí to bude víc než u rakouského), ale nerozprodali jsme si budoucnost. Ovšem, kdo prodal, ten je teď rád.

Ceny obilnin padají dolů a to rapidně. Reálné nabídky na odkup jsou už pod 7000 Kč/ tunu pšenice (tedy pod náklady). Běžně je teď vidět obrázek, kterak zemědělec sklidil, odvezl, uložil, vykázal… a teď zoufale telefonuje na všechny strany, aby to od něj někdo koupil… a nikdo nekupuje. Obchodníci teď jednání zdržují a oddalují, protože už tuší to, co už tuším i já. Ceny budou dále klesat.

Jak jste jistě již zaregistrovali, EU bude odblokovávat sankce na některé ruské banky, aby usnadnily export ruských obilovin. Ani tady se nepodařilo na Putina zatlačit, od letošního jara prostě suroviny vítězí, mongolské hordy z Moskvy jsou na koni a lepší to nebude. Rusko tvrdí, že nabídne k exportu padesát milionů tun obilovin vypěstovaných pěkně s ruskými levnými hnojivy, za pomoci ruské levné nafty a pomocí agrochemie, kterou neomezovalo žádné zelené náboženství. Ruská pšenice je tím pádem extrémně levná, ale stejně na ní dobře vydělají.

Nevím samozřejmě, jak to dopadne tady v Evropě. Chleba bude drahý určitě, protože nejde jen o pšenici, ale i o ten plyn, kterého je málo… Ale jeho cena by nemusela jít do nebetyčných výší. Můžeme se přiklonit spíše k optimističtějším variantám.

Vzhledem k tomu, jak to tady teď v Evropě děláme všechno správně, tak mohu ovšem klidně konstatovat, že všechno dobré je i k něčemu zlé. Levnou pšenici teď naše zemědělství nemá žádnou šanci ustát.

Kolik já viděl v posledních dnech sedláků, agronomů, ředitelů družstev i akciových společností, kteří se rozčilovali, jak je možné, že jim nechceme dát devět a půl tisíce za tunu, když nabeton vědí, že Franta před čtrnácti dny tu cenu dostal. Ano, dostal ji. Ale jednat o ní začal před dvěma měsíci, před měsícem mu ji slíbili, před čtrnácti dny podepsal slíbenou smlouvu a tak ji má. Kdo začíná jednat teď, ten kouká jak sůva z oleje.

A mně se strašně chce říct, ať neváhají, ať prodají teď, dokud mají šanci ještě dostat cenu začínající sedmičkou nebo šestkou. Za měsíc už nedostanou ani pět tisíc… Ne, nevím to jistě, doba je divoká a turbulentní, všechno se ještě může otočit, ale když vidím, že i na Ukrajině se sklízí, jako by žádná válka nebyla, zároveň se uvolňují sankce, protože naši ojropapaláši se vyděsili z možných důsledků, tak bych si myslel, že všude mimo EU budou ceny žrádla normální a zemědělství funkční, jen my na to zase doplatíme.

Například u nás v regionu byly parametry pšenic tak na hraně potravinářské kvality, že kdyby byl výnos kolem 8mi tun na hektar, tak to všechno bylo krmné. Dusík v pšenici vyšel jen díky tomu, že se o něj podělilo méně odnoží a méně zrníček. Zhruba čtvrtina zemědělců použila taktiku nízkých nákladů a nízkých výnosů. Prostě nehnojili, nebo hnojili málo, nebo prostě nahnojili jen ty hnojiva, která ještě měli za starou cenu. Ostatní hnojiva nakoupili a průměrně za ně dali dvakrát víc než loni. Letos za ně dají třikrát víc. Ale pokud dostanou za svoji úrodu podobnou cenu jak loni, jsou na huntě.

A poznáme to brzy… Možná už v září budou na té pražské demonstraci i se svými traktory. Myslím, že by to mohlo vyjít, protože to už budou mít prodáno a budou vědět, kdy jim peníze dojdou.

Při této úvaze nesmím zapomenout, že je třeba dát pozor, aby se mezi skutečné zemědělce nepřipletli ti hoši od Jurečky a Nekuly, kteří naší vládu podporují, protože chtějí sklízet dotace a ne obilí. Oni mají také velké traktory. Ale ještě by tam měly prosvítat nálepky, jak demonstrovali proti Babišovi, protože ten dával dotace na hektar a ne na ksicht. Panu Rajchlovi bych doporučil si na ně dát pozor.

Co říci závěrem? Že se na té demonstraci asi všichni potkáme a podzimní průser může odvrátit už jen jedno jediné – že se EU nějak s Putinem domluví a plyn bude stát to, co stál dřív. Aby Duslo zase dělalo ledek za 5000 Kč/t. A samozřejmě, abychom si zatopili. Pokud to tak nebude, nejspíš mi dají v práci traktor, abych v Práglu také blokoval dopravu.

199 thoughts on “Vidlácké výhledy po žních

  1. Na echo24 právě píší, že se turbína nějak zasekla v Německu :-). Rusové tvrdí, že stále nemají dokumentaci, Němci zase, že nemají od RF dispozice kam a přes kterou celnici ten bazmek převézt. Habeck utrousil – cit. „Chvílemi má člověk pocit, že Rusko si ji už nechce vzít zpátky“
    Článkem se táhne, jak červená niť, že škaredý Rus využívá plyn jako politickou zbraň. Nějak mi tam – v rámci objektivnosti a vyváženosti chybí, co používá za zbraně náš ctihodný a úžasný Západ.
    Je úžasná ta nadřazenost – my můžeme krást majetky, nedodržovat smlouvy, ale … ale ty, škaredý a nehodný Ruse, se opovaž něco udělat :-).

    1. Pane Dvořáku,
      četl jsem, že Gasprom požaduje od Siemense vyjádření, že na ty turbíny se nevztahují sankce, protože ty se musí dodržovat.

      1. Tohle se probíralo v diskuzi tuším včera – všechno zástupné důvody pro jednoduchou věc: buď plyn nechceme a pak dodržujme sankce nebo se bez plynu neobejdeme a pak sankce zrušme.
        Současná pokrytecká politika Západu narazila na realitu a Gazprom, resp. RF využívá příležitosti ty pokrytce vymáchat ve vlastních sra*kách. Tohle absurdní divadlo je určené zbytku světa.

    1. Tak si říkám, jestli těch 19 stupňů pana Celsia není nějak moc. Přeci jenom – pro zachování výsad Bakaly, Fialy, Pekarové a Adamové a hlavně mírumilovných elit v USA přece je nutné nějakou tu oběť přinést 🙂

      1. Teď mě ani tak nesvrbí stanovená teplota. Tedy ne, že by už ten samotný nápad se stanovením maximální teploty nebyl chucpe. Jen mám nepříjemný pocit, že v tichu plánují šmírování v soukromí.

          1. To je dobrý nápad, kontrolovat tu teplotu rovnou telefonem. Tak průběžných tisíc hlášení denně včetně přesné polohy by mohlo stačit.

      2. Nadeje zustava kdyz ,veci se delaji postupne a tak bez zbytecnych zmatku a soku.
        Teplota Celsiovy stupnice se da snizovat az na – 237 stupnuch.
        To ani zadnej mee-dved ,neprezije.
        S jeho plynem. A vodkou.
        Vyrok o urcovani , ktera revoluce je spravna, zaslouzi potlesk ..
        Aspon nebude v tech revolucich, neprehlednej bordel.
        Nektery kumstyri jsou v absurdnostech jako doma, uz davno.
        Napr. Cekani na Godota, mohlo bejt klidne vo plynu , neni taky videt ani cejtit a vubec, uz skoro neni. A uz brzy nebude.
        A zbyde zase jen to cekani..

    2. Letos bude od revoluce 33 let. Dovede si někdo představit, že by komunisté v roce 1981 (1948+33) povinně všem nařídili, na kolik si budou doma vytápět? O tom by se vyprávěly stejné legendy jako o banánech dodnes. Ale teď to nařídí povinně EU a největší porevoluční bojovníci s minulým režimem budou chrochtat blahem, jaké je tu super opatření.

      1. Silvestr 1978.
        Je o tom několik hesel na wikipédii a jinde. Tehdy se u nás zavedl zimní a letní čas. Ze mne se z konstruktéra-projektanta stal na nějakou dobu zauhlovač na elektrárně ve Škodovce. Omezila se délka televizního vysílání. Ale třeba v Rumunsku byl průběh horší.
        Ostatně, těch článků je dostatek, a starosti měla třeba Skandinávie.

    1. No… tak jsem to video ukázal jednomu průměrnému občanu ČR, co běžně sleduje mainstream… Je to marné, je to marné… Za všechno může rusák.

    2. Mozno to mesto tak rychlo „oslobodili“, ze obyvatelia narychlo usli a vsetko nechali tak…No, ale mozu to teraz vyuzit „osloboditelia“. Takze nasa pomoc nevyjde nazmar😉.

    1. Bacha bratre Ladiku. Na Slovensku bol odsudeny predseda parlamentnej strany (a musel tym padom skoncit ako poslanec) Kotleba, lebo rozdaval socialne slabym rodinam financnu pomoc vo vyske 1488€. Bol preto pravoplatne odsudeny za extremisticky trestny cin. A Vy ani nic nerozdavate!
      😎

      1. Dovetok – len aby ste vedeli, co dokazu sudruhovia progresivci vymysliet a doviest do pravoplatneho odsudenia.

        Kombinácia čísel 14/88 je známym neonacistickým odkazom. Číslo 14 je odkazom na frázu 14 slov, ktorú radi opakujú neonacisti. Jej autorom je americký rasista David Lane, ktorý zomrel v roku 2007. Lanova veta znie: „My musíme chrániť existenciu našich ľudí a budúcnosť bielych detí.“

        Číslo 88 zasa odkazuje na ôsme písmeno v abecede, teda písmeno „H“, a slúži ako symbolika pre nacistický pozdrav „Heil, Hitler!“.

  2. Ládik!!! – Ötzi – iné mená
    angl.
    Ötzi the Iceman
    Similaun Man
    Man from Tisenjoch
    Man from Hauslabjoch
    Frozen Man
    Frozen Fritz
    Tyrolean Iceman
    něm.
    Der Mann aus dem Eis
    Mann vom Tisenjoch
    Mann vom Hauslabjoch
    Mumie vom Similaun
    Neujalo sa: „Schnalsi“ (nach dem Schnalstal – podľa Schnalskej doliny)
    ital.
    Oetzi
    La Mummia del Similaun
    Uomo del Similaun
    Uomo venuto dal ghiaccio (Mann, der aus dem Eis kommt)
    Až Vás nájdu za 5000 rokov s lukom, onucami, pästným klinom, si budú myslieť, čo to za zaostalá civilizácia to bola a netušia, že za to mohol nejaký Putin a Babiš.

  3. No takže po třech letech vyšetřování další „kauzy“ kolem Čapího hnízda se zjistilo… nic. Tak my na to máme, že jo, aby se policie a soudy zabývaly podobnými médii a jistými politickými stranami vyfabulovanými kauzami, že jó, páč ze státního jejich krev neteče. No tak hlavně že o STANu je už třetí týden mediální ticho po pěšině.

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Tri-roky-proverovani-a-nic-Druha-kauza-z-Capiho-hnizda-odlozena-709193

  4. Přátelé koukněte k Vlkovi na dnes zveřejněný článek. Historie se opakuje a já se čím dál víc utvrzuji v přesvědčení, že momentálně probíhá fašizace části společnosti. Bohužel té, která je u moci.

    Nácek nemusí být jen potetovaný násilník ale i muž v obleku. Na kterém to dlouho nepoznáte a který toho potetovance posílá dělat špinavou práci.

    Máme nepřítele, nepřítel je podčlovek určený ke zničení jako šváb, nepřítel má bohatství které by se hodilo. ….

    A řekněte něco proti takovému směřování systému a přijde pro vás politická policie ….

    Mám strach ….

    1. Ta fašizace probíhá postupně od listopadu osmdesát devět. Jen většina lidí nechtěla nic vidět ani slyšet. Místo židů to byli „komouši“, „levičáci“, „socky“, „lůza“, „koblihy“, nejnověji „russáci“ a „proruští švábi“. Ten vývoj byl zřejmý. Stačí se zpětně podívat třeba na útoky na Paroubka či jiné. Holt, každá špatná doba, jíž jsme v minulosti prošli, likvidovala ty morálně silné a dobré, přežíval jen ten morální odpad, co se dnes rozlezl v celé politice.

      Jediné, co ti pitomci fakt nedomýšlejí, je, že se to jednou celé obrátí proti nim. Oni vytvářejí nástroje totality pro někoho, kdo jim celou tu konstrukci uzme, nástroje si ponechá a oni budu systémem beze zbytku semleti. Samozřejmě i s mraky nevinných.

      1. Vždycky se to obrátí proti nim.
        Blbé je, že to vždycky odnesou jenom jejich slabší kusy. Tedy nevinní.
        Ti kteří točej volantem včas zdrhnou. I se svými ranci oběživa.

        1. No, tentokrát to budou mít s tím zdrháním trochu obtížnější. Nevypadají ani africky, ani hispánsky, ani asijsky, ani blízkovýchodně. Zato vypadají přesně jako ti, kteří celá staletí tyhle regiony devastovali a rozkrádali.

  5. Telegram:
    Grécko už ako tretia krajina v Európe po Španielsku a Portugalsku nesúhlasí s návrhom Európskej komisie na 15%-né zníženie spotreby zemného plynu z Ruska.

    Aby dernier a hlavni plynosetric Pjiotr Fialenko nakonec nezustal sam, jako kul v plote …. 😀

        1. třeba doufají, že my jim ty mouchy vychytáme. Když už nemají kde ty odborníky brát/lanařit/. Už a/ to tak netáhne – viz zprávy o tamějším dění, b/ u nás a v 4 už těch odborníků taky moc není. tedy nevím jak v Maďarech, ale u nás, slováků a poláků je jich poskrovnu … njn bejvávalo, bejvávalo

    1. Nečetla jsem to.
      Turci si tak nějak smočili zobák , když došlo k rozpadu spořádané Sýrie.
      K rozpadu došlo , protože Američané preventivně zrušili Irák a odstavení sunnité se (nečekaně ) začali bouřit.
      Nepokoje se rychle přelily i do mnohonárodnostní Sýrie. Asad tomu patrně neměl šanci zabránit.
      Erdogan to využil, Turecko má s agresivní i Kurdy nevyřízené účty. Kde Kurd, tam lítají šutry a kudly.
      Z mého pohledu jsou Kurdové obtížný národ , chtěli by státnost, ale nikdo se nevzdá části svého území , ani ani Írán a ani Irák, ani Turecko anebo Sýrie.
      Zápsd, který horlivě podporuje kurdský odboj, má na rukou kurdskou krev, bojují za chiméru Velkého Kurdistánu.
      Jenom kanónenfutr v rukou Západu , užiteční idioti.
      Zkrátka někdo se cítí příjemně, když se to okolo něj všechno mele a pere.

      1. Přesně takhle nahlíželi (a mnozí dodnes nahlížejí) nacisté na nás i ostatní Slovany.
        Turky zgenocidovaní Arméni a v menším množství Řekové a Bulhaři jsou také „obtížné národy“?
        Které národy jsou pro Vás „neobtížné“?

      2. Už zase ty vaše hlody o hodných Turcích a zlých Kurdech.
        Arméni byli také zlí, Balkánci také a proto jim několik stovek let kradli děti.

  6. Kopíruji z !Argumentu:

    KDO JE GUY VERHOFSTADT A O CO MU JDE
    21.7.2022 Jan Keller Keller bez cenzury, Komentáře

    Keller bez cenzury: Jan Keller píše o tom, kdo je vlastně „hlavní liberál“ v EU
    A CO TO ZNAMENÁ PRO PREMIÉRA FIALU?
    —————————————————————————————-

    Již během prvého měsíce českého předsednictví Rady EU si mohl premiér Petr Fiala okusit, jaké to je, řídit z Prahy celou Evropu. Přijel si do Bruselu proto, aby mu vynadali, že nepracuje podle instrukcí. Belgický europoslanec Guy Verhofstadt mu přímo na kamery umyl hlavu natolik razantně, že si tak tak stačil dělat poznámky (ke zhlédnutí zde, nutno zapnout tlumočení do češtiny).

    Bývalý belgický premiér, který zasedá v Evropském parlamentu nepřetržitě od roku 2009, v podstatě ovládá nyní přejmenovanou frakci liberálů, jejímiž hodně krotkými členy jsou mimo jiné europoslanci za Babišovo ANO. Verhofstadt je mimořádně pracovitý člověk. Když byl na jedné z plenárních schůzí v minulém volebním období tázán, jak vysvětlí, že vedle poslaneckého platu pobírá prý i další neméně zajímavé příjmy, byla jedinou jeho reakcí poněkud přidrzlá grimasa. Žádný poslanec si netroufnul otázku zopakovat.

    Když nyní před celým europarlamentem káral zplihlého českého premiéra za nedostatek opravdového havlovství, argumentoval naléhavostí ukrajinské krize. Ukrajina mu jako správnému profesionálovi posloužila jako záminka. Zrušit i poslední zbytky suverenity členských zemí EU je Verhofstadtovým dlouhodobým cílem. Podrobně se o něm rozepsal přesně před deseti lety v knize „Povstaň Evropo!“ (Debout l’Europe!).Společně se svým kolegou z frakce zelených Danielem Cohn-Benditem navrhují, jak vybudovat novou Evropu. Prvým krokem by mělo být, že se členské země zřeknou svého zastoupení v organizacích typu OSN, Světové banky či Mezinárodního měnového fondu. Do těchto institucí vyšle Evropa svého společného zástupce. Dalším krokem bude vytvoření jednotného evropského občanství, které nahradí dosavadní národní příslušnost.

    Národní vlády mají zaniknout, jejich místo zaujme Evropská komise. Ta bude kontrolována Evropským parlamentem, nikoliv parlamenty členských zemí. Vše musí proběhnout co nejrychleji, neboť pomalý postup sjednocování by nepřesvědčil trhy. Aby byl vývoj nevratný, musejí mít evropské instituce možnost a dostatečné prostředky vynutit si respekt k novému řádu.

    Tři roky před velkou migrační krizí píší ve zmíněném manifestu Guy Verhofstadt a jeho kolega, že především v arabském světě se nacházejí miliony mladých kvalifikovaných lidí bez práce. Jejich přesun do Evropy zajistí Evropanům možnost udržet si dosaženou životní úroveň. Autoři tvrdí, že Evropa nemá na výběr. Náš stárnoucí svět tyto mladé nutně potřebuje. Mladí z celého světa zase potřebují projekt, který jim umožní vést život aktivní, mírumilovný a spravedlivý. O tom, proč by ho nemohli vést u sebe doma, se autoři ani slovem nezmiňují.

    V manifestu se dále bez jakéhokoliv dalšího dokazování dočteme, že jedině takto radikálně přeměněná Evropa odstraní sociální dumping, bude garantovat plnou účast občanů na sociálních právech a jednou provždy vymýtí chudobu.

    Zmíněný politický program Guy Verhofstadta byl publikován v roce 2012.

    Ještě o dva roky později předseda ODS Petr Fiala na svém zářijovém stranickém sjezdu tvrdil:

    „Kdekdo se zaklíná Evropou. Spoléhá na nějaké bruselské recepty. A které to jsou? Znáte nějaký, který opravdu funguje? Já tedy ne. Na všechno má Brusel jednu odpověď. Když se něco nedaří, tak je to proto, že jsme ještě málo evropští. Zajímavé ale je, že co funguje na národní úrovni, v Bruselu nějak selhává.“ Závěr své drtivé kritiky Bruselu a jeho politiky provozované na úkor národních států vypointoval předseda ODS do slov: „Připadá vám to logické? Mně tedy ne. Je to proti zdravému rozumu, dokonce mám občas dojem, že politika Evropské unie je už i proti mírně nemocnému rozumu. Chováme se chvílemi jako blázni, ti si také myslí, že jsou úplně normální.“

    Petr Fiala se jako blázen rozhodně nechová. Proto bude nyní zajímavé sledovat, zda si premiér předsedající země stihnul přesně zapsat svůj nový domácí úkol, a lze se těšit na to, jakými státnickými gesty doprovodí hlášení o jeho splnění.
    ——————————————————————————————————————————————-

    tagy:
    Česko, EU, politika, střet zájmů

    1. Tak já nevím…
      I sama mama Merkel jednou prohlásila , že multikulti nefunguje tak, jak se předpokládalo.
      Léta nám dávali za vzor americký tavící kotlík.
      Ačkoli se Američané poctivě snažili, pozitivní diskriminace se stala standardem , tak…
      Střídavě oblačno, nic moc.
      Je tohle fakt vzor, který chceme následovat???
      Anebo se raději budeme tou lopatou ohánět sami.
      Vtip je v tom, že potomci těch lopat už chtějí také něco lepšího a složitě hledají vlastní identitu.
      A mají to sakra složité.

      1. Daniel Cohn-Bendit? Ten pedofil, co se vzrušoval před holčičkami ve školce?
        https://zpravy.aktualne.cz/denik-insider/rudy-dany-cohn-bendit-je-pedofil-nebo-neni/r~i:insider:article:21306/
        A jeden rozhovor z roku 2018: Hledám utopii. A tou je pro mne EU
        https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/daniel-cohn-bendit-rozhovor-eu-evropska-unie.A180525_174653_zahranicni_dtt
        „…Do třiceti let, tedy velmi brzy, podle vás národní státy přestanou nenásilně existovat… Je vám asi jasné, že tato slova v současné době ne každý rád slyší…
        Máte úplnou pravdu. Tohle je nesmírně těžké. Ale podobně to vypadalo v padesátých letech, když se začínalo mluvit o sjednocené Evropě. Tehdy se také zdálo, že je to nesmysl. Takže ano, existuje tady skepse. A teď jde o to, zda my jako politici, ale i celá společnost nalezneme sílu, představivost a optimismus k tomu, abychom dokázali lidem srozumitelně vysvětlit, že to, co jim nabízíme, znamená více svobody, jistoty a bezpečnosti, ne méně. To je základem dialogu, k němuž musíte mít odvahu. To se týká i českých politiků. Pokud budou pořád jen couvat… To máte jako ve fotbale. Pokud nepůjdete dopředu, nikdy nedáte gól. Koneckonců český fotbal byl svého času jedním z nejlepších v Evropě. Kde je teď? Česká ekonomika žije z propojení s Evropou, stejně tak je na ni napojena relativně vysoká životní úroveň…“
        —-
        Jo, teď to máme v reálu.

  7. No a ještě k cenám.
    Všímáte si, že ke zvýšení cen stačí pouze nějaká obava z něčeho, nějaká predikce, ale pro snížení už musí být nějaký racionální a existující impuls, nebo vzniklá situace?

  8. Něco mne už delší dobu pálí, a už to nemůžu více skrývat, protože:

    mne vede na myšlenku realizace „propojovacích setkávání“, ideálně i s dětmi, které by se daly také „zaměstnat“ při vysazování nových „lesů“ pro budoucnost téhle „kotlinky“ – když se správně „namotivují“ vytváří přímo zázracné tempo…

    Mám však jen malé znalosti z této problematiky, protože za mého útlého mládí se na místě „výseku“ lesa zcela automaticky další rok pořádala (často i „Brontosauří“) akce výsadby stromů (někdy i pod stany – něco, co děti minimálně napoprvé ocení vždy). V dněšní době mi však několik informací chybí – a si by stálo za to je sdělit, pokud je někdo víte:

    – územní plocha – zdá se mi to jen, nebo by někdo k tomu asi dnes musel dát souhlas (se vstupem na území, s výsadbou a strukturou, typem, atd. sazenic)
    – často po nájedzu „lesníků/conquiscadorů“ zůstavají na ploše pařezy – lesy samému to nevadí, ale když les „vzroste“… – aby z toho někdo neměl problém
    – sazenice, existuje nějaká centrální „lesnická“ banka (jako dříve „krajské“, tedy alespoň v SM (Beskydy) byly, anebo je to už úplně ztraceno

    Pro Vidláka – mohlo by to být téma pro pravidelné „jízdy“ k setkávání s méně mobilními skupinami s podobným zaměřením…

    😉

    1. Ó Bože, použil jsem očividně „komentářové tagy“ část textu se nezobrazuje –

      — ten odkaz, který se nezobrazuje to zmátl, takže znovu:

      Něco mne už delší dobu pálí, a už to nemůžu více skrývat, protože:
      ________
      Zappova ukolébavka napsal:
      21 července, 2022 (9:02)

      S těmi lesy máte naprostou pravdu, výmluvou na kůrovce je v nich páchán zločin století, který bude pojmenován a chápán až za nějakou dobu. Začalo se to dít už za Jurečky, který s tím neudělal zbla. A když padl ředitel LČR, nebylo to pro pustošení porostů, změnám zádržnosti vláhy, extrémy v mikroklimatu, ale aby tam šel kámoš, švagr, konkubína. Tento lesní fašismus trvá dál, a my děláme, že za to může brouk.
      ________

      mne vede na myšlenku realizace „propojovacích setkávání“, ideálně i s dětmi, které by se daly také „zaměstnat“ při vysazování nových „lesů“ pro budoucnost téhle „kotlinky“ – když se správně „namotivují“ vytváří přímo zázracné tempo…

      Mám však jen malé znalosti z této problematiky, protože za mého útlého mládí se na místě „výseku“ lesa zcela automaticky další rok pořádala (často i „Brontosauří“) akce výsadby stromů (někdy i pod stany – něco, co děti minimálně napoprvé ocení vždy). V dněšní době mi však několik informací chybí – a si by stálo za to je sdělit, pokud je někdo víte:

      – územní plocha – zdá se mi to jen, nebo by někdo k tomu asi dnes musel dát souhlas (se vstupem na území, s výsadbou a strukturou, typem, atd. sazenic)
      – často po nájedzu „lesníků/conquiscadorů“ zůstavají na ploše pařezy – lesy samému to nevadí, ale když les „vzroste“… – aby z toho někdo neměl problém
      – sazenice, existuje nějaká centrální „lesnická“ banka (jako dříve „krajské“, tedy alespoň v SM (Beskydy) byly, anebo je to už úplně ztraceno

      Pro Vidláka – mohlo by to být téma pro pravidelné „jízdy“ k setkávání s méně mobilními skupinami s podobným zaměřením…

      😉

      1. Bohulibá myšlenka, jenže- Nemyslete si, že když zasadíte sazeničku je vyhráno. I u nás se holiny zaplní sazeničkami. Když ale trochu povyrostou, stačí i do výšky dvou tří metrů, zjistíte, že v podstatě koruny vrůstají do sebe a je nutný průřez, který se jaksi neděje. A tak je mrháno v míře větší než by bylo milé úsilím. Těch uschlých porostů kde člověk má problém projít je obrovské množství.

    2. Alefe,
      se vstupem do lesa, nemusí dávat souhlas nikdo.
      S výsadbou to už tak jednoduché není.
      Lesy jedou na desetileté plány, kdy je určeno, co se bude kdy kácet (netýká se kalamit a kůrovce – ty se neplánovat nedají) a co se bude na dané holině sázet.
      Na sazenice by se mělo používat semeno z dané oblasti, kritérií pro semeno je více, semena se skladují celorepublikově v lesním semenářském závodě lesů ČR v Týništi nad Orlicí.
      Pařezy novému lesu nevadí. Než vyroste – 80-120 let, je po pařezech.
      Ve svahu také kořeny z pařezů drží zeminu aby ji neodplavila voda, než vyroste nový les.

      Každý lesník – revírník bude rád za brigádu na sázení stromků.

      Folďasi,
      stromky se sázejí blízko u sebe (borovice 10 000/ha, Smrk 7 000/ha aby rostly vzhůru a ne do větví.
      Pak se několikrát prořezávají.
      Pokud jste se prodíral suchým mladým porostem, může za to sucho, nebo škůdci.
      Mladé smrky žere přemnožený ,,Kůrovec menší“ http://www.chovzvirat.cz/zvire/1277-lykozrout-mensi/

  9. ОТ: Ukrajinská centrální banka devalvovala oficiální kurz hřivny, aby ochránila devizové rezervy v době, kdy se ekonomika Ukrajiny hroutí.
    Kurz hřivny je stanoven na 36,57 za dolar, což je pád o 25% z 29,25/1$, na této úrovni byl zmrazen posledních pět měsíců, uvedla ve čtvrtek Národní banka Ukrajiny.

  10. J.Keller na PL, jako vždy, výborný. Zaujala mě myšlenka, že začíná uvažovat, jestli vůbec potřebujeme institut prezidenta. Naprosto neviditelný Zeman, kterému je údajně ochotný odpustit ledacos, dokazuje, že vlastně ne. Já patřím k těm, kteří Zemana volili se skřípěním zubů, jako menší zlo. U mě už dávno ztratil jakýkoliv kredit. Už je to jen nemocný, žlučovitý stařec, kterému jde stále jen a jen o potvrzování svého ega. Ale k samotné institucí prezidenta. Opravdu ho potřebujeme?

    1. Můj dlouhodobý názor je, že prezidenta republiky nepotřebujeme. Ten poslední, který něco pro národ opravdu dělal byl dr. Hácha. Od hadráku jde o předraženou laskominu, o kterou se pošetilci perou a novináři mají téma. Na pravomoci a POVINNOSTI prezidenta stačí dopilovat ústavu.

      1. Máte lehce krátkou paměť. Bylo několik období, kdy prezident i v našem státě byl natolik důležitý, že zabránil mnoha poikusům o run na Českou republiku. Většinu času je to skutečně jen kosmetická funkce, ale má svou roli. Narozdíl od senátu…

          1. Pokud si dohledáte, jedna malá, ale silně nátlaková, bavorská skupinka má neustále tendence zrušit jim nevyhovující právní normy v ČR – a nejen jeden z prezidentů jim v tom stále bránil a brání.

            Zviditelnění dopadu některých „kosmetických“ EU představ (např. Lisabonská smlouva) by také bez prezidenta prošlo nepovšimnuto, protože všechna oficiální média byla, v rámci tehdejší formy narativu „patříme na Západ“, silně vnějškově „motivována“ informace nepublikovat a mnohdy i sanovat průsaky. Jeden prezident to však prokecl naplno až tak, že EU musela udělat jistá gesta, aby z toho nebyl skutečný průšvih. Pokud si pamatuji, zase se to z dost velké části týkalo i té malé bavorské skupinky…

            Dalšími prvky jsou situace, kdy vláda včetně premiéra uzná, že už dále nemůže, a v takové chvíli by bez prezidenta rozhodně bylo méně veselo.

            Stačí si jen pamatovat, anebo umět vhodně formulovat otázky.

            Prezidentský úřad mi nepřijde zbytečný, pokud máme byť jen malou šanci mít prezidenta, který si pamatuje, kde se narodil a co to znamená.

            1. Co se týče Lisabonské smlouvy, přihlášku do EU podal Klaus. To ostatní je jen jeho licoměrnost. Kdyby až tolik s tím vstupem nesouhlasil, mohl chlapsky abdikovat a dnes by byl veleben. Jestli je nějaká zahraniční parta proti našemu právnímu řádu, žádný prezident na ni nemusí reagovat, protože není pro něj partnerem k jednání; dokonce ani prezident nemá páky, aby jejich aktivity eliminoval. A na to ostatní stačí zpřesnit mechanismy vepsané do ústavy, např.lhůty, apod. Stačí formulovat lhůty. A pokud by se vyskytl nějaký ten zádrhel, o kterém nelze dopředu uvažovat, dost silné ústavní figury už máme. A já bych se nebál použít. V neposlední řadě je v Brně na Joštově ulici ústavní soud.

              1. VK – „Byl jsem to já, kdo podal v lednu 1996 v Římě přihlášku do EU.“
                Smlouvu o přistoupení k EU podepsali ve středu v Athénách český prezident Václav Klaus a předseda vlády Vladimír Špidla. ČR na jejím základě vstoupí do Unie 1. května 2004, pokud do té doby úspěšně proběhne proces ratifikace. O vstupu do EU definitivně rozhodnou čeští občané v referendu v polovině června.
                Lisabonská smlouva (LS) měla původně vstoupit v platnost od ledna 2009. Jako poslední byla ratifikační listina uložena dne 13. listopadu 2009 v ČR (prezident Václav Klaus podepsal LS 3. listopadu). LS vstoupila v platnost prvního dne následujícího měsíce, tj. 1. prosince 2009.

                Je tam „nepredpokladaný“ vývoj. Odstúpením by nič nezachránil. Hrdinom by bol len u malej časti opozičníkov EU.

                1. No, tak by tu přihlášku nepodal. Kdo by Klause donutil? Dnes jsou ti vaši opozičníci dost hlasitě slyšet a odpor k EU v ČR jenom narůstá. Klausova kritika EU je pouhé farizejství vzhledem k tomu, že k ní přikulil první základní balvan.

                  1. Klaus & co (ČSSR) mali určitú úlohu. Privatizácia, rozdelenie, EU, NATO. Vyhnúť sa tomu nedalo a on to ešte zvládol celkom dobre.
                    Nesledujem veľmi mainstream, ale nezdá sa mi, že by v ňom panovala anti EU nálada. Ešte tak sa im vysmievajú, alebo klepú na čelo.

                    1. Nemám na mysli názory v médiích. To je do značné míry kolaborace již hraničící s vlastizradou. Psal jsem o lidech, se kterými se stýkám v práci, na pivě, na fotbale. Tito lidé jsou již v odsudku k EU. Co hlásá Reflex, Seznam, Aktuálně, ČT…je pro mě něco jako poblitej chodník – obloukem se vyhnu.

                    2. neviem ako teraz, ale keď som sledoval napr. Xavera tak sa všetci strachujú vystúpiť z EU. Mainstreamom myslím aj ľudí, čo volili a stále podporujú túto politiku. Priamo za vystúpenie bol možno Volný a iné promilestraničky. Aj tu vo Švájci je vláda a elita – kavárna za vstup do EU, aj keď sa už k tomu tak nehlásia, lebo u ľudí by to asi neprešlo, ale aj tak zase začínajú spriadať rámcové zmluvy a nejaké nenápadné pripojenie. Je pekné, že máte okolo seba EU kritických ľudí, ale neverím, že to je väčšina v ČR.

              2. Klaus byl prezident všech občanů a většina voličů se na vstup přímo třásla.
                Sice měl gule, ale netroufnul si prosadit svúj názor proti většinovému.
                Byl bytostný demokrat a tak se zachoval jak se zachoval.

        1. Tak se senátem nemáte tak úplně pravdu. Senát nemůže přehlasovat ani parlament v případě cizí vojenské základny. A jsou i další.

          1. Omlouvám se, myšlenka byla ta, že senát nemá v dnešní době ani tu kontrolní funkci, takže je to jen odkladiště osob, které mají trvalé dilema jak moc tuto svou pozici monetarizovat tak, aby jim to ještě prošlo.

            Senát – z mého pohledu a v aktuální situaci – skutečně nepotřebujeme.

            Omlouvám se za nepřesné vyjadřování.

      2. Velký souhlas.
        Hácha se opravdu obětoval pro národ.
        President je v parlamentním systému jenom kladeč věnců.
        Zemanova vláda podržtašků pro mne byla truchlivá záležitost. Už nikdy!!!
        Ale i tak si myslím, že zlovolný dědek byl patrně lepší než Drahouš.
        ( Ale jen trošičku. )
        😀

    2. To je otázka, jak si Guy Verhofstadt to Evropské občanství představuje. Pokud tak, že zdravotní standardy hrazené z pojištění, minimální mzda či sociální dávky budou stejné napříč celého státu EU, tedy že se bude mít stejně Němec jako třeba Bulhar, tak by to mohlo být i docela atraktivní. Asi bych se pak přestěhoval do Francie nebo do Itálie, do nějaké dovolenkové destinace… Tak on to asi tak nemyslel, co? Ono když se řekne A, musí se říct i B. Co jako to znamená, mít Evropské občanství?

      1. Na to přece zrovna nedávno odpověděli v Nederlandsku – Evropské občanství znamená nemluvit do plánů WEF a WHO, souhlasit s nimi v jejich znění a tento souhlas nejlépe projevi tak, že se zapíšete jako spotřebitel počítačových her a uživatel chemických stimulantů, a svůj život uzavřete v rámci kreditních pravidel s MetaVerse.

        Cokoli jného může u vás vést k dost jasnému vyjádření té „Elity“, že takhle to s tím EU občanstvím nemyslíte správně, a když toho začnou mít dost, povolí svým silovým složkám se vás prostě zbavit. Třeba i ostrými projektily.

    3. https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Az-Fialu-zlomi-Keller-varuje-Prijel-z-Francie-Veze-info-a-predpoved-709106
      Drobné ukázky:

      “ ? Slušná politika, havlovská politika, „dáme zemi do pořádku“, stop rozkrádání, být spolehlivým partnerem pro EU a USA, stop zadlužování, stop rozkrádání, moderní budoucnost a inovace, modernizace a digitalizace státu. To byla základní hesla, se kterými vládní strany vyhrály volby. Kde jsme nyní s těmito prvky?

      — JK: Vrozená slušnost a dobré vychování mi brání v tom, abych na tuto otázku třeba jen náznakem odpověděl.

      ? Zastánci Petra Fialy ho považují za „klidnou sílu“, která trpělivou prací dokáže směřovat k cíli. Současně ho mají za slušného a vzdělaného člověka, který se nakonec stal mimořádně úspěšným politikem. Jak vy vnímáte osobnost Petra Fialy?

      — JK: Ani v nejmenším nepochybuji, že Petr Fiala směřuje ke svému cíli. Jediný drobný problém vidím v tom, že bohužel nevíme, v čem tento cíl spočívá. Snad to ví aspoň on sám.“
      ——
      Poznámka k mnou avizovanému článku/glose na !Argumentu: (rubrika Keller bez cenzury): Z důvodu mírné úpravy/aktualizace textu se vydání opozdilo, ale bude. Asfhol.

      1. P.S.
        Už to vyšlo – zkopíruji výše, snad se !Argumentky (Švihlíková + Salminen) ani Zakladatel nebudou zlobit.
        Je to dost zásadní pro pochopení zdánlivě(!!!) šíleného chování Fialy.

        1. Holube prosím Vás, je někde k přečtení kompletní životopis toho pana Kellera? Dáte link?
          Díky moc.

          1. Záleží na tom, jak podrobný životopis potřebujete.
            Stručný je třeba na Wikipedii

            https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Keller
            Jinak – zadáte-li do vyhledávače Jan Keller , vyskočí několik dalších, některé nejsou aktualizované.
            —–
            (Mnohem zajímavější než jeho životopis je v současnosti spektrum lidí, kteří jej respektují ( a on je), s nimiž se stýká a diskutuje, mnohdy i ostře. Od pravice po levici..

    4. „Naprosto neviditelný Zeman …“

      Zeman je velmi dobrý útočník. I ve svém věku dokáže dát parádní gól. Problém ale je, že když běžíte na branku, je skoro nezbytné mít spoluhráče, s nímž si budete přihrávat. Myslím, že odborníci tomu říkají „tandemový přístup“. Tím posledním, kdo mu přihrával (v rámci možností) byl Babiš. Teď už nemá nikoho. A tak většinou mlčí …

      1. No ono je taky otázkou proč mlčí. Nepamatujete tu izolaci v nemocnici dle nařízení doktorských kamarádů- místního a jeho-kamaráda z Masaryčky? Nevšimli jste si jak failáh nastartuje na něj vždycky když s něčím nesouhlasí /MZV/ nevšimli jste si jak,když jej donutí promluvit k národu mluví jak z předepsaného textu ale občas… taky to, jak jeho mluvčí najednou nemluví? Hmm ono je toho víc. stačí si tohle všechno dát dohromady….
        Myslím, že něčím jej drží v pasti, protože do „nových“ voleb potřebují aby byl v národě klid. A taky aby lidi zapoměli na …….
        nebo si to neuvědomili

        1. „Myslím, že něčím jej drží v pasti …“

          No, asi přes příbuzné … Viz ta střílečka v Ostravě, kde je jeho syn lékařem.

      2. Zeman patří do pouhé čtveřice skutečně schopných polistopadových vrcholových politiků. Tedy politiků, kteří mají jasný program, chápou politické řemeslo a vědí, že jde o složité šachy, v nichž je nutno nejen občas machiavelisticky blufovat (lhát/předstírat), ale i obětovat figuru, i kdyby to byl kamarád a naopak – uzavírat dočasné účelové koalicei s lidmi, z nichž se jim otevírá kudla v kapse.
        Těmito politiky byli Lux, Zeman, Klaus a Kalousek. Pozor – mluvím o schopnostech, nikoli o sympatiích!

        To, že je mi někdo sympatický svými názory a že s ním souhlasím, vůbec, ale vůbec neznamená, že by byl dobrý politik! !
        (PŘÍKLAD: Občas se mi stane, že souhlasím i sám se sebou, po čtyřech deci vína si dokonce začínám být, pánbu mě netrestej, sám sobě sympatický. Ale dosud NIKDY jsem se nezrubal natolik, abych si o sobě myslel, že bych byl dobrý politik../.nebo třeba šéfderigent české filharmonie /! (Jó, kdybyste se mi zeptali, jestli bych byl lepší politik než cumbajšpíl Fiala, tak se pochopitelně urazím- asi jako kdybyste se mě zeptali, jestli bych byl lepší sprintér než ústřice) .
        —–
        Zemanova slabost spočívá v tom, že není týmový hráč a nedovede tým sestavit.
        Narychlo vybudoval sociální demokracii bez sociálních demokratů a stanul v jejím čele.
        On sám nikdy nebyl sociální demokrat – byl a je národní socialista, představitel spíše středu než levice.
        Myšlením má blíže k Baťovi než dejme tomu k Marxovi.
        —-

        1. Tak já myslím, že Zeman vždy hrál sám za sebe.
          Jeho politické přesvědčení není ani socdem, ani nársoc. Jeho politické přesvědčení je sám MiZem.
          Kdyby tehdy Klaus nevytvořil ODS, byl by MiZem velmi úspěšným předsedou modrých strak.
          Jemu je to v podstatě jedno, za čí vlajkou stojí.
          Vzpomeňte, že na Pražském hradě hned po inauguraci vyvěsil jakýsi modrý hadr.

          Jo a napadá mne ještě jedna věc:
          MIZem trpí komplexem „věčně druhého“.
          Klaus založil ODS, na Miloše zbyla ČSSD.
          Klaus byl premiérem a poté i prezidentem dřív, než on, tak MZ musel taky. Prd by se stalo, kdyby do teď objímal stromy na vysočině.
          Klaus byl ( v mezích možností) proti zvyšování pravomocí nevolených orgánů EU, proti její federalizaci a pomaloučkému vzniku superstátu.
          MZ na Hradě vyvěsil hned po inauguraci modrou utěrku

          1. Pivoji,
            tak v názoru na zemana s vámi souhlasím velmi málo, skoro nic, ale bylo by to na hodně delší povídání….

        2. „Ale dosud NIKDY jsem se nezrubal natolik, abych si o sobě myslel, že bych byl dobrý politik..“

          Ano. Každé řemeslo vyžaduje určitý typ člověka. Ten, kdo je vynikajícím stíhačem, nejspíš selže, pokud mu nechají řídit dětskou školku … (Já bych politikem být nechtěl a nemohl. Vím, že jste si občas všiml něčeho, co jsem napsal, a tak vám to je určitě jasné.)

          Jinak k těm čtyřem jménům: Zeman potřebuje cítit podporu lidí. A proto jedná tak, aby většina byla spokojena. Klaus a Kalousek na lidi kašlou. Je to jejich přirozenost. U Luxe nevím – v devadesátkách jsem na takovéto přemýšlení neměl moc čas.

    1. Článek jsem si přečetl, bylo by dobré si přečíst i samostatný rozsudek. Pokud redaktoři přinášejí pravdivé informace, tak z první vody usuzuji na:

      – soudce hledal důvody proti žalobě, tedy myšlenkově stojí za vypnutím dezinfo webů S tím nic nenaděláte. Soudci jsou lidé jako ostatní, mají stejné chyby a stejné myšlení. Bude mezi nimi snad jen více se „správným“ elitářským myšlením.

      – de-jure stát opravdu nedal příkaz. Pouze dal doporučení, kdy neuposlechnutí by se nemuselo vyplatit. Drobný rozdíl, ale tak to je. V tomto bodě by snad šlo nějaký „gumový“ paragraf, který si (z naprosto jiného důvodu) lepšolidé sami schválili – např. ten o předsudečné nenávisti apod. V současném režimu šance malá, v budoucnu snad.

      – druhá rovina rozsudku je zajímavější a dává možnost k účinné obraně. Slabý bod je ve zdůvodnění, že soudu je známo, že čtenáři mohli získávat tytéž zprávy z identických webů, jen s jinou koncovkou, přičemž neexistuje obecný nárok na informace z konkrétního webu. Dle mého, tímto bylo „vykolíkováno hřiště“. Šanci v současném režimu by mělo mít řízení o náhradu škody – občan sice nemá obecné právo na info z konkrétního webu, ale podnikatel má právo podnikat. A tohle právo bylo narušeno. Takže někdo podnikal nezákonně – buď provozovatel webových stránek, tím, že páchal zločin, resp. trestnou činnost nebo ten, kdo mu podnikání překazil, donutil k nákladům na přestěhování webu za současné ztráty čtenářů, resp. příjmu, který mohl být založen na návštěvnosti a čtenosti. K tomu poškození dobrého jména tím, že aniž páchal nezákonnou činnost byl označen za nespolehlivého. Na tomto principu Diag Human vydojilo z ČR miliardy.

      Můj závěr – kladivo dopadne na ty, kteří u poskytovatelů internetového připojení a CZ NIC dali příkazy.

      1. Mě zaujalo v rozsudku cosi podobného, jako Davida Dvořáka, ale vidím to z jiného úhlu.

        Soud se zabýval svobodou slova, jakožto práva čtenáře (posluchače) dostat se k obsahu (názorům) pisatelů (mluvčích). A v tomto aspektu má asi pravdu. Nikdo nermá právo najít informace na určité doméně.

        Ale podle mého názoru není svoboda slova o tom, aby čtenář (posluchač) se mohl k názorům a informacím nějak doklikat, ale svoboda slova je o tom, aby MLUVČÍ (PISATEL) měl právo se ve veřejném prostoru nějak vyjadřovat. A to na prostoru, který si sám zvolí a moderátor (vlastník tohoto prostoru, ať jde o hospodu, náměstí nebo webové stránky) mu to dovolí. A toto právo, tato aktivní (nikoli jen pasivní) svoboda slova byla evidentně porušena těmi, kteří to neumožnili.

        Tímto aspektem se soud zjevně nezabýval, přestože ústava podle mě jasně definuje svobodu slova jakožto svobodu aktivní.

        1. Psal jsem to vcera u te zaloby pana z Exanpro. Vytrou si s tim prdel. Jak uz ztvarnili v „Jiste pane premiere“. Proc utracet za drahe pravniky. Lepsi je vhodny soudce.

          1. Vytřou i nevytřou …tahle hůl má vždy dva konce.
            Pokud je rozsudek podán na aktualne.cz správně, pak soud v podstatě řekl, že svoboda projevu nebyla omezena, protože vydavatel mohl přejít k jinému zprostředkovateli internetového hostingu a čtenář mohl informace najít jinde, takže ani on nebyl krácen na právu svobody slova. Což je sice účelová manipulace, ale dejme tomu. Rozsudek přenáší problém na konkrétního vykonavatele vládního přání. Tohle je ten slabý bod.
            Uvedu příklad: budete provozovat ryze soukromou autobusovou linku, bez nějakých dotací … třeba v zimě z města na hory na lyže. Svou podnikatelskou službu nabídnete všem, ale pak z přepravy vyloučíte, cikány, židy a černochy se zduvodněním, že vaše podnikatelská aktivita je soukromá záležitost a můžete určovat pravidla své přepravy. Naprosto stejně postupuje Facebook, Twitter a stejný princip je v konání NIC CZ a např. Wedosu.
            U nás sice nemáme precedentní právo, ale soustava soudů má za úkol sjednocovat rozhodování tak, aby byl výsledek sporu předvidatelný. Takže, buď můžete vyloučit ze své přepravy černochy a pak Wedos může „vyloučit“ Exanpro.cz nebo ne. O tohle v podstatě tímto rozsudkem jde. Jen připomínám, že už padl rozsudek v kauze ostravského hotelu, kdy hoteliér odmítl ubytovat Rusy pokud něco nepodepíší. Tohle bylo něco mírně jiného, protože, pokud by podepsali, tak je ubytoval.
            Dále v právu existuje termín „legitimní očekávání“, v lidštině něco jako předvídatelnost, na které lze stavět. Ti , kdo o své vůli horlivě na přání vlády „zařízli“ konkrétní weby, tak těmto způsobili asi škodu, protože legitimní očekávání redakcí bylo, že když mohli publikovat v minulosti, budou moci publikovat v budoucnu.
            Bez popření principů práva není možná, aby to „vyšumělo“. Za obětní beránky budou ti, kdož podepsali nebo dali pokyn technikům k vypnutí.
            Ten rozsudek je třeba chápat jako návod, o co se mají soudit, na koho podávat žalobu a jakou.

            1. A protoze u nas na nejake precedenty sere pes, tak az zakazete vstup cikanum nebo cernochum tak vas smaznou jak mouchu ze skla.

              Pisu to porad, zeptejte se Waltera Krafta.

            2. Pane Dvořáku, přesně takto to dělali ti předchozí bolševici.
              Oni spousty věcí přímo a papírově nepřikázali – například účast v prvomájovém průvodu – ale zkus si nepřijít!
              Sobotní účast na podnikové akci BSP, nebo na akci Z – nikdo je oficiálně nenařídil, prostě to někdo jenom řekl na pracovišti – ale zkus si nepřijít!
              Ti současní zkurvenci, ti si nemají s těmi předchozími, ani s jejich aparátem StB, vůbec co vyčítat a ti dnešní jsou v něčem ještě horší.

  11. „Tak nám víceméně skončily žně“ – no nevím, ve středních Čechách ještě není všechno obilí zdaleka sklizeno, a ve vyšších polohách (Vysočina apod) žně sotva začaly. Vidlák je v zajetí jižní Moravy, kde je to všechno díky letošnímu jarnímu lokálnímu suchu o týden předsazené.

    1. To je normální. Takhle to píšu už pět let. Právě protože jsem z jižní Moravy, tak mám informace o týden až čtrnáct dní dřív. Pořád platí, že trendy z jižní Moravy se pak postupně projeví všude.

      1. Vzpomínám, jak dříve táhly kolony kombajnů od jihu na sever, počínaje Žitným ostrovem až po Vysočinu. Většinou to byly sovětskě SK-4, kde klimatizace byla řešena plachtou nad hlavou kombajnéra. V mé rodné vísce vedla silnice po náspu a několikrát se stalo, že kombajn z něj spadl (samozřejmě se převrátil) – chlapům se kupodivu nikdy nic nestalo.

          1. no a taky možná proto, že tam nebyla žádná hejblata, kabbina nikoliv z plastu nebo tenkého plechu, ale z poctivého železa a ocele. takže se sice otočil , ale nepomačkal. Tenkrát se všechno dělalo pořádně, aby vydrželo co nejdýl. Ne použij a vyhoď a kup nový

        1. Rozhlasové a televizní reportáže o „tancích míru“.
          Od včerejška na TV JOJ Family seriál „Plechová kavalérie“ – skutečně tvrdé retro.

          Romantku rudohnědých SK4 pak smazaly bílomodré východoněmecké E512, stroje skoro moderní se všemi klady i zápory takového vývoje.

  12. Nevím čím to je. Když nakládám okurky, dávám do přípravy láku hrnek cukru. Recept opakuji pochopitelně týž. V posledních letech však tu požadovanou sladkost nezaznamenávám. Jako bývalá cukrovarnická velmoc už ten cukr neumíme? Nebo ten kvalitní matroš vyvážíme, abychom v samoškách nakupovali aušus? Zkrátka ten cukr sladí méně! Nechce se mi věřit, že bychom se tak v kvalitě pohoršili.

    1. A to víte, že lidské chuťové buňky od 12 let věku už jenom umírají? Taky mi dnes většina věcí chutá (kupodivu i voní) méně než kdysi. Jestli ten pes nebude zakopaný tady …

      1. Já bych řekl, že by ta chyba mohla být v tom cukru. Občas, když na akcích hraju, tak děckám před tím točím cukrovou vatu. Princip technologie je celkem jednoduchý – do nahřáté rotující hlavy vsypete odměrkou 20g krystalového cukru. Jenže … nelze použít jen tak nějaký cukr, z obyčejného krystalu koupeného v hytlermarketu to jde hodně blbě. Hlava se zanáší, ucpává a vata se přestává tvořit. Chová se to stejně, jako když obarvím cukr práškovým barvivem. Z toho usuzuji, že ten obyč. krystal obsahuje něco co není cukr.
        No a protože pravidlem kapitalismu je mít zítra větší zisk než včera, tak u takové stabilní věci jako krystalový cukr toho můžete dosáhnou snad jen nahrazením cukru levnější složkou.

        1. S tím cukrem máme stejnou zkušenost. Když jej rozvařuji a dávám do kvasu na pálení, je to čím dál větší slabota. Jasně, je horší cukernatost i ovoce (srážky, teplota, škůdci…), ale to zacukrování dělám z o 1/2 pytlíku většího množství. To však tu kořalku degraduje.

          A aby toho nebylo dosti, touž nekvalitu pozoruji i u soli a mouky; je kolísavá.

        2. aky cukor pouzivate a je kvalitny? co mam nakupit ked chcem kvalitu?
          teoreticky mozem skocit do Rakuska,a nakupit tam , je to riesenie?

          1. Cukráři, já včera dělal domácí rybízovou marmeládu. Podle strýcova receptu bez konzervantů. Jen rybízová šťáva a cukr( no, trošičku rumu na závěr před stažením z plamene). Uvidíme, jestli bude trvanlivost dobrá a uvidíme jestli to pak po otevření zbytečně brzo nechytne plíseň.
            Menší typy sklenic samozřejmě. Aby to šlo relativně rychle zkonzumovat na chlebu s máslem popř. v bílém jogurtu. Minulý rok jsem chtěl úrodu proměnit v kvalitní rybízák, a i když jsem jel podle nějakého receptu z internetu, výsledek byl strašný. Vonělo to jako rybízové víno ale bylo to zatraceně trpké a hádám, že toho cukru tam mělo přijít 2x tolik. Letos mi něco šlehlo švestku(čačanskou lepotici) a tak nebude ani na kvas , ani na velké rozdávání. Takže radost mám z ranných jablíček(průsvitné letní), dobře se rozplodily maliny, víno, a hodně dobře vypadá záhon s brambory, kdy až nať povadne bych mohl kopnout do řádků.
            K té bramborové nati mně napadá- ona se suchá pálila . Jednoduché řešení ale jestli jsem obklopen sousedy tak ti mi za takový kouřový signál poděkují. Dá se ta nať kompostovat? Předpokládám že dá, ale kdyby ne, zastavte mně.

    2. Cukr? Také jsem si toho všimla, ale usoudila jsem, že už nejspíš slyším i trávu růst. Ovšem zaznamenala jsem, a to už celkem dávno, že úplně zmizel cukr krystal. Ten pravý, hrubý. To co nyní kupujeme jako krystal je bývalý prášek. Bývávaly tři druhy krystal, prášek, pudr(moučka).
      A právě ten hrubý krystal se většinou používal na zavařování do marmelád apod. Zřejmě proto, že nejvíc sladil. On je také rozdíl ve sladkosti toho současného prášku (krystalu) a moučky, které se na stejnou sladkost musí dát mnohem víc.
      Možná je to může být také způsobeno jinou technologií (Francouzi) než měly naše cukrovary původně.

      1. Existují stále – cukr krystal, písek a moučka.
        Ale méně sladí; hlavně moučka. A ačkoli moučka údajně obsahuje protihrudkovací prostředek (jaký, to netuším), hrudkuje jako divá. Jako kdyby v ní byl škrob.

        1. Krystal(pravý)….možná ještě existuje, ale já jsem ho neviděla ani nepamatuji. To co pod názvem Cukr bílý krystal prodává např. Penny (nebo i Coop) je podle mého názoru prášek (písek dle vás nebo i krupice jak kdysi bývalo na obalu).

        2. Jenže to, co se dnes jmenuje krystal, byla dříve krupice. Hrubý krystal pro cukráře už dostanete jen ve specializovaných prodejnách, kam se dováží, nebo v padesátikilovém balení pro včelaře.
          Na pečení nebyl hrubý krystal moc praktický s výjimkou některých druhů sušenek, které se jím zdobily. A do marmelády je dost jedno, jestli jsou krystaly hrubé nebo jemnější.
          Ještě předloni byl cukr velmi laciný, v akcích i pod 10,- Kč kilo, nedovedu si představit, že by se vyplatilo ho šidit.

    3. S prominutím, vážení diskutující, ale pokud se nezměnily nařízení, směrnice a normy EU, tak cukr je furt cukr (a sůl je sůl).
      V případě „cukru“ jde převážně o sacharózu (dvojitý cukr složený z glukózy a fruktózy) a v případě kuchyňské soli jde chemicky o chlorid sodný.
      Jiné cukry se označují třeba „ovocný“, „hroznový“ nebo nějak jinak.
      Pokud budu psát o „cukru“, myslím tím cukr řepný nebo třtinový, tedy sacharózu.
      Jak cukr, tak sůl se vyrábí v čistotě 99,8 – 99,9 %.
      Chemici by řekli, že potravináři umí z hroudy hlíny, z níž někdy trčí kořen, někdy zelený chrást, někdy je to všechno nahnilé, zmrzlé nebo zkvašené, udělat prakticky chemicky čistou látku.
      Chemici by to nejspíše označili jako p.a. Pro analýzu.
      Podobné je to u soli.
      Někde nějaký negramot nabere lopatou nebo bagrem nebo rypadlem nabere cosi (nějaký minerál zvaný sůl, hlínu, hlušinu, nějakou myš nebo holínky) a v procesu výroby z toho vyleze cosi s čistotou skoro 100 %.

      Takže pokud se nezměnily pravidla EU, v soli musí být (jen) sůl a v cukru cukr.
      Jakékoliv další přídatné látky (typicky moučkový cukr, nebo jodidovaná sůl) musí být uvedeny ve složení na obalu.
      Tedy jak říkám – pokud se nezměnily normy EU. Už pár let se evropské potravinářské legislativě nevěnuji.
      Je možné, že nyní může být cukrem nazvána nějaká sračka z kukuřice (olízněte si na řezu nezralou kukuřici – je sladká), nebo může být jako cukr deklarováno něco, co má cukru třeba jen 90 %.

      Jo a také mne strašně baví všechny ty EKO/BIO/GREEN matky (a magoři, abych byl politicky korektní).
      Když už použijí cukr, tak jen ten hnědý, nerafinovaný, ten je prý zdravější.
      Nerafinovaný (surový cukr) má obsah cukru (sacharózy) někde mezi 99,5 až 99,7 %. Fakt poznáte rozdíl ve sladivosti?
      Výměnou za (nepatrně) nižší obsah sacharózy získáte více minerálních látek (převážně soli, není sůl pro ty správné eko/bio/green taky fujfuj?) a větší náchylnost k vlhnutí. A hlavně: výrobce ušetří cca 30 % celkových nákladů, že nemusí produkt rafinovat, ale vy zaplatíte o polovinu víc (podobně jako u nepasterizovaného piva).
      A to se vyplatí.

      Shrnuto a podtrženo: pokud se nezměnila legislativa a pod pojmem cukr se neskrývá nějaká jiná sračka, musí tam být skutečně cukr. Cokoliv jiného musí být deklarováno na obalu jako přídatná látka.

  13. Po pravidelné údržbě plynovodu Nord Stream 1 byly ve čtvrtek ráno obnoveny dodávky plynu. Agentuře DPA to potvrdil mluvčí provozovatele Nord Stream AG.
    Už ve středu informoval německý provozovatel plynovodní sítě Gascade, že eviduje rezervaci na obnovené dodávky.
    Ve čtvrtek bude provoz zatím na 30 procentech kapacity zařízení, napsal na Twitteru šéf německého regulátora sítě Klaus Müller s odkazem na údaje ruské státní firmy Gazprom, která je majoritním akcionářem provozovatele plynovodu

    1. Tak tohle je asi více-méně očekávaná varianta – tedy obnoví, ale sníží průtok. Tohle asi přinese z hlediska RF největší efekt.
      Je třeba si vzpomenout na výroky představitelů RF dost dlouho zpět – ten vzkaz tehdy zněl, že nadále už bude RF jednat jen s jednotlivými evropskými státy, bo celé vedení EU stoji za figu borovú. Takže, jemně řečeno – pokud se EU rozpadne, tak Putin ronit slzy nebude.
      A teď – největší škody na bojišti nezpůsobíte tím, že vojáka zastřelíte, protože ho tam nechají klidně ležet a ostatní bojují dál. Daleko účinnější je vojáka jen zranit, protože pak je z boje vyřazen nejen on, ale možná 1-2 další, kteří se o něj musí postarat. Pokud se nepostarají, tak velmi výrazně klesne bojová morálka ostatních, protože by názorně viděli, že velitelé na ně s*rou. Převedeno do situace s plynem v EU – plynu je třeba dodávat tolik, aby v součtu nebylo pro všechny v plné míře, ale optimálně nezastavovat úplně. Úplné zastavení sice způsobí silný a okamžitý efekt, ale tím to končí. Kdežto snížení dodávek znamená rvačku psů o málo kostí k ohlodání. Efekt se sice nedostaví hned, ale je trvalejšího rázu a zaseje rozkol do EU party, což ostatně vidíme – množí se zprávy, že se státy A/ nechtějí uskromnit, protože by tím poškodily svoji ekonomiku, což B/ znamená, že žádné dělení o nedostatkový plyn nebude. A tohle všichni občané uvidí .-). A úplně nejlepší pro RF by bylo, kdyby to snížení dodávek nebylo z objektivních důvodů z jejich vůle … což se děje, protože, všichni vidí, kdo to brzdí, kdo uvaluje sankce, přičemž RF se (sice nijak aktivně) snaží i přesto dodržovat smlouvy. Kdo tohle pozoruje musí dříve nebo později dojít k závěru, že ti špatní jsou EU a USA a za Mirka Dušína se snaží být RF.
      Takže, usaďte se do ušáku, dejte si kafe a brambůrky a … a sledujte, co se bude dít.
      Mimochodem, zatím jsem četl jen jeden názor, jak se Putinovi podařilo před Západem ukrýt masívní investice do těch nových zbraňových systémů. Přece jenom vývoj Kalibrů, Iskanderů a dalších hraček, kde výrazně potupili velmoc USA, nezafinancujete tím, že si odřeknete pirožky na snídani. Tohle musela být akce, kdy se nějakou miliardu nehledělo.
      Takže otázka zní: jak se jim podařilo tohle ukrýt před všudypřítomným dohledem USA a celého Západu? … ha? Napovím, že tohle by mohlo mít souvislost např. s Kechlibarem, resp. jeho úvahou, že armáda je odrazem společnosti … jak psal … tedy zřejmě i on „skočil na lep“.

      1. Nerozbornou jednotu EU jsme mohli vidět už při Covidu-19 a rvačce o roušky, dýchací přístroje a testy. Už jsou tomu dva roky a na nerozbornou jednotu EU to vliv nemělo. Takže nerozborná jednota kosmopolitní europanské vrstvy bude trvat i nadále a na prostonárodní lokálně orientovaný plebs kálí Bílý Tesák.

        Europanskou jednotu si Europáni rozvracet nenechají. A propo, už máte zaplacené daně na letošní rok? A příští? A přespříští?

        1. U Covid-19 s tou nerozbornou jednotou máte pravdu, ale to mohli okecávat tím, že to byla mimořádná situace a výjimka. U plynu to okecávat nebudou moci, protože každý vidí, že na přípravu bylo a je času dost.

          1. Občan mohl na roušky prdět, dokázal si nějak sám poradit i bez nich nebo s náhražkami.
            Plyn si doma nevyrobí a když, tak ho neumí „jímat do zkumavky“.
            Ten rozdíl v „nejednotě“ a „nejednotě“ vidím jako zásadní.

        2. Copak roušky a testy, ale pamatujete jaká byla ze začátku rvačka o vakcíny (když to ještě vypadalo, že k něčemu budou) a nakonec nám darovali (půjčili) snad jen Maďaři.

      2. Důvody jsou 3:
        1) Existuje spousta velkých státních projektů, např. Vostok Oil – těžba ropy na poloostrově Tajmyr, které začaly po r. 2000 a jsou tak neskutečně obrovské, že v nich pár miliard sem nebo tam není vidět. V rámci tohoto projektu se budovaly těžební závody, ropovody, ale postavila se obrovská loděnice na stavbu tankerů a objednala se třicítka tankerů, zprovoznila se Severní mořská cesta.
        2) Stále existuje systém „jaščiků“, zavřených závodů nebo i měst, o kterých běžný občan neví, kde jsou. A pokud v nich pracujete, jste v režimu přísně důvěrné, supertajné atd.
        3) Rusové si své experty vychovávají sami a skutečně už vědí, jak si je udržet. Nejlepší lidi v ročníku si vybírají „jaščiky“ a jejich nabídka se neodmítá. Dnes už ne proto, že by se báli, ale proto, že budou pracovat na špičkově vybaveném pracovišti, dostanou neskutečné zázemí, co se týká péče o zdraví(za určitých podmínek dostupné široké rodině) + bydlení + doprava, plat je v nebeské výši a dovolená, kdekoliv na území RF je v rámci poskytovaných benefitů téměř zdarma.

        1. Jo, to je, jak to udělali, otázka ale zněla, jak zaonačili to financování, že si toho na Západě nevšimli. Přehled o těžbě v USA měli zřejmě perfektní, konec konců Američani byli jako poradci dost dlouho na nejvyšších místech vedení RF. Navíc, obchod probíhal v USD a tedy přes SWIFT, který umožňuje dokonalé přehledy.
          Takže znova – jak to, že jim uniklo, že se sypou zřejmě horentní sumy do zbrojního vývoje?

          1. podla mna jedny zo zdrojov bola tzv.korupcia a rozkradanie. Teda nieco podobne ako tvrdenie v USA, ze pohar na kavu pre letcov v novych stihackach stal 1700 USD. Ale tie peniaze sa sice takto vykazali, ale niekde inde minali. V USA sa hovorilo, ze v case, ked padli dvojicky, ze Pentagon mal auditovany deficit 7 trilionov USD a tie doklady sa zazracne stratili pri pade lietadiel. A vsetci si mysleli, ze islo o cistu kradez (a ciastocne asi aj slo), pritom ale podla mna mcast z tych penazi bola odklonena na ine projekty, na ktore Kongres nedal oficialne peniaze. No a v RF je to podla mna obdobne, OH v Soci vyhlasoval Zapad za najdrahsie v historii, takze kludne je mozne, ze to bola posledna splatka na Kalibre

          2. Takže platím firmě za výstavbu loděnic a v té platbě je schováno zaplacení i výstavby něčeho jiného někde jinde, co ta firma státu dodala. Platím hutím za dodávky oceli pro stavbu ledoborce a v té platbě schovaná i platba za zbrojní ocel.
            Další důvod vidím v tom, že to vyhodnocují lidé, kteří žijí na Západě a poměřují to cenami, na které jsou zvyklí. Číslo, které by Rusovi bylo podezřelé, protože má jiné vnímání cen, to se odborníku ze Západu zdá normální.

          3. asi ty velké nákupy zlata to zamaskovaly. Částečný zpětný odprodej nemuseli zaregistrovat….a bylo-li to tak, tak se nedivím

      3. Ale on se ten Putin prece nijak netajil vyvojem novych zbrani. Vzpomente treba jeho projev o stavu federace, rok 2018. Kazdy rok v Rusku byly prehlidky, nejen na namesti, ale tez vystavy boj.technik , armija se to jmenovalo? Uz nekdy r.2017jsem se divala, a i kdyz je jasne, ze tam neprezentovali ty nejlepsi a nejnovejsi kousky, tak i to, co bylo k videni, bylo o lvl vejs nez slavnym zapadem omilane „rusky srot“. Zapad proste nechtel videt a slyset, a nechce to ani ted. Ja nejsem zadny vojensky expert, ale rikam si, ze to, co bylo prezentovano, musi mit za sebou vic nez jen ozrale muziky v zemljankach. Jak to, ze to vidim ja, blba zenska, co rozumi akorat varecce, a ne ti vojensti experti? Maji oci a nevidi, maji usi a neslysi. Ja dodavam,ze k tomu navic vypnuty mozek. Rus byl pro zapad vzdycky pod rozlisovaci schopnost, mys, ktera rvala. Proto je cely zapad tam kde je, a neni to zalezitost poslednich dvou let.

        1. No právě, všichni se mu smáli … protože zjevně neměli přehled kolik peněz do toho sypou. Prostě si byli jisti, že na nějaké high-tech zbraně nemají prostředky, tak se tomu jen arogantně smáli.
          A Putin je všechny převezl – podle toho co jsem četl velice jednoduše a elegantně … s využitím „jejich zbraně“

        2. Netajili, spíš se rádi chlubili.
          V létě 2013 byl v St. Petersburgu kongres Federace evropských biochemických společností. Nějakých 2000-2500 účastníků z celého světa. Ve stejném areálu na břehu zálivu probíhala výstava vojenské techniky International Maritime Defence Show 2013. Prostory vydělené pro tyto akce sousedily, vstup do areálu byl jeden. Kdo chtěl, mohl s visačkou FEBS nahlédnout do pavilonů výstavy. I ten, koho to nezajímalo a jen si šel na nádvoří vypít kafe z kelímku se procházel mezi vystavenými většími kusy – opravdu to nevypadalo jako šrot. A v době, kdy biochemici měli polední pauzu, proběhly ukázky přeletů stihaček a vrtulníků. Fotit bylo možno.

          1. Ja si taky myslim, ze s tim zadny tajnosti moc nedelali.
            Kazdej rok Putin hlasal, ze maji nove zbrane, na ktere nemaji potencionalni utocnici odpoved.
            Na sousi i na mori.

      4. Popis situace s plynem z druhé strany
        https://bavorovy-poznmky.tribe.so/post/moa-proc-je-treba-okamzite-otevrit-nord-stream-ii-62d9100b5b254a9c4ff59d5f
        cit.
        Existují důvody pro obvinění Ruska ze způsobení této energetické krize? Bude Gazprom i nadále plnit své závazky

        Vladimir Putin: Především Gazprom vždy dodržoval a bude dodržovat své závazky.

        Neexistují vůbec žádné důvody pro pokusy našich partnerů přesunout nebo se pokusit přesunout vinu za vlastní chyby na Rusko a Gazprom.

      5. Jak ukryli investice do armády?
        Myslíte články „Jak Rusko oklamalo západ a zvedlo se z kolen?“ I.,II.,III. ?
        Nejen, že to hodně stálo, ale pokud tomu tak bylo, tak to bylo hodně dobře promyšlené a zorganizované, aby se to povedlo prakticky pod nosem tehdy všudypřítomných am. poradců.

  14. Ve strakovce se to peče
    překováme pluhy v meče
    v ocelové ptáky
    hurá na rusáky!

    Nevadí, že sám mám málo
    že se kolo polámalo
    zase svěsím ocásek
    utáhnu si opasek.

    Seru si na lepší příští
    nechť v berlíně strdí prýští
    to je moje slast
    podejte mi chlast.

  15. Vidláku,

    tohle jsou vaše nejlepší články. Co se děje v zemědělství, o tom jinak nepíše nikdo.

    Proč myslíte, že ceny obilí klesají? Ještě před pár měsíci byla panika …
    Je to tím, že je umožněn vývoz ukrajinského obilí?
    Nebo Rusko před rokem zaselo na rekordní ploše?
    Protože ve střední Evropě je toho málo a USA nebo Kanada už nemohou navyšovat produkci…

    1. Panika byla, protože nikdo nevěděl, co ta válka udělá a jak moc zasáhne do zemědělské produkce a logistických tras. Během uplynulých měsíců se ukázalo, že bordel v tom udělaly jen ty sankce, ale jinak se nic nestalo. Kromě toho Afričani vysvětlili Západu, co se stane, když nebude v Egyptě jídlo a Saúdové na nákupy dali obrovské prachy (půjčky), protože chtějí ještě chvíli být u vesla.
      Postupně se ukazuje, že na Ukrajině se sklidí obilí skoro stejně jako loni a Rusku se sklidí o pár milionů tun víc. Čína ještě stále má zásoby. Takže obilí začíná být přebytek a jestli to takhle půjde dál, tak Zelenský to svoje obilí naloží na lodě a ty pak budou čekat na moři, protože nebude poptávka.
      Putin se zřejmě rozhodl, že pro Rusko bude lepší vyvážet hodně a levně, protože to Evropu poškodí víc, než kdyby vyvážel draze a málo. Takhle to v této chvíli vidím já.
      Proto předpovídám, že rohlíky sice budou drahé, ale tak nějak snesitelně. Kdo ovšem zapláče, bude zemědělec a brzy bude stát se svými holandskými bratry na stejných barikádách.

      1. A ještě bych dodal, že Rusko v posledních letech rozorávalo každý rok milion nových hektarů. Rusko začíná být z hlediska komodit tím stejným, čím je Saudi Aramco v ropě. Budou schopni výší produkce ovlivňovat světové ceny obilnin dle potřeby.

        1. I já děkuju za postřehy.K těm Polákům- bydlím ve vesnici která byla k republice připojena až v roce 1923 . No a dost se tady prolíná to polské hospodářství. Jsou na katastru pole která prostě obdělávají Poláci. Asi obyčejný pronájem, nebo restituce, netuším. Zatím chvála bohu neregistruju nějaké třenice nebo rozmíšky. My dáváme práci, utrácíme, oni prodávají.
          Apropo- je to trochu mimo téma ale, co si myslíte- ta hromadná těžba dřeva u nás? Je to skutečně kůrovcová kalamita anebo prostěě věděli byznysmeni že taková věc se těžko prokazuje a těží i jinak zdravé porosty prostě na kšeft? Co jsem se pohyboval po republice tak Jeseníky, ale i tam nad Brnem a pak Vysočina hodně vyrubaná. A ad to obilí, to jsem asi četl i tady nebo u martina, v USA spálí x tun kukuřice na výrobu paliva…..tohle by se mělo šířit taky hromadně . Oni vyřvávají něco o hladomoru a sami než aby to poslali hladovým, tak to vypálí, aby mohli jezdit. Tomu říkám pokrytectví.

          1. Stačí se podívat na Sýrii.
            Když pominu financování, vyzbrojování a výcvik islamistů prováděné USA, tak USA okupují a drancují syrská ropná pole a nejúrodnější část Sýrie. Tedy porušují imrvére svrchovanost Sýrie a všechna myslitelná práva jejího lidu.
            EU k tomu ani „ň“. Žádné sankce proti USA, žádný lejnovitý vřískot o ochraně svrchovanosti, žádné dodávky zbraní, žádné syrské vlajky a pod. NIC. Jako by Sýrie neexistovala.
            Dtto sionistická okupace Golan, dtto turecká okupace severu Sýrie; o genocidě Kurdů ani nemluvě.
            Jediný, kdo to těm zmetkům omlátil o hlavu, byl tento týden čínský ministr zahraničí.

            1. Před pár dny na setkání v Teheránu Rusko+Turecko+Írán se tahle trojice dohodla, že je na čase, aby USA z té Sýrie vypadly. Oznámili , ať USA přestanou krást syrskou ropu a sbalí si svých pár švestek dobrovolně, jinak přistoupí k akci.

          2. S těmi lesy máte naprostou pravdu, výmluvou na kůrovce je v nich páchán zločin století, který bude pojmenován a chápán až za nějakou dobu. Začalo se to dít už za Jurečky, který s tím neudělal zbla. A když padl ředitel LČR, nebylo to pro pustošení porostů, změnám zádržnosti vláhy, extrémy v mikroklimatu, ale aby tam šel kámoš, švagr, konkubína. Tento lesní fašismus trvá dál, a my děláme, že za to může brouk.

          3. U lesa to sice jako výmluva vypadá, ale není tomu tak. těžby je tolik, že chybí kapacity na těžbu, takže se těží opravdu jen to nejnutnější, a hodně toho ještě pořád leží.
            Když kůrovec nalétne do porostu smrku, nesežere vše. Napadne pár stromů, ale jejich pokácením se otevře zapojení korun a při první vichřici tam dojde k popadání stromů a do nich opět nalétne kůrovec. proto to vezmou vše najednou, aby si ušetřili budoucí problémy a další těžbu. Problém nastane až za nějakých 10 – 20 let, kdy bude chybět palivové dříví.

      2. Putin se zřejmě rozhodl, že pro Rusko bude lepší vyvážet hodně a levně, protože to Evropu poškodí víc, než kdyby vyvážel draze a málo

        Tento pocit mám již několik měsíců a považuji jej za prostínký směr budoucího vývoje.. Čína Západ zničila svou laciností sociálně, Rusko ho dorazí svými, téměř nekonečnými prostory, naturálně.
        Co, případně kdo, Rusku zabrání aby v příštím roce nezaselo na ještě větší rozloze a následně prodávalo ještě za nižší cenu než letos, když na vyspělém Západě porostou vstupy?
        Rusko se, k naší škodě, prosadí jak v energiích, tak v komoditách, tak potravinách. Pánbůh s námi a zlé pryč.

          1. Pro Králíka i Věštce.
            Problém může být v tom, že pojišťovny nebudou chtít pojistit ruské lodě, nebo ruské zboží na lodích apod. Nezapomeňte že těm zlosynům co se schovávají pod pojem vyspělý západ jde o holou existenci tak jak ji znají. hrají o vše. Použijí i podpásové prostředky.

      3. To máte z toho, že nepěstujete asymetrickou pšenici… (asi metr vysoká, asi metr od sebe) Pak byste měli výnos asi metrák z hektaru a byl by klid…

      4. Zeli si zaminoval pristavy a nemuze nic vozit ani dovazet. Problem jsou zasobniky plne neexportovane lonske urody..
        Trochu se vozi pres Rumunsko..
        Rusove odesli z toho ostrova aby dali najevo ,ze nebrani vyvozu obili z Ukrajiny..

  16. Děkju za tyto postřehy ze sklizně. Ukazuje se, že potištěné papírky nejsou všecko. Zdroje nerostů, energie, potraviny se podceňovaly.

    Včera jsem kritizoval analýzy některých expertů na vojenskí záležitosti v médiích. Dnes doporučím analýzu z blogu MichalaPetr číslo 81. Ta se zdá být střízlivým shrnutím o nasazení letectva, protivzdušné obrany, o využití mostů a volbě místa bojiště.

    1. Dejte na to link at to lide nemusi hledat. Cetl jsem to a je to velmi dobry material. Ukacka jsou v beznadejne situaci… Nejlepsi by bylo ten clanek sem prevzit cely.

      1. Narazil jsem na další zajímavé téma a to jsou komunikační systémy. Američané podle ruských zdrojů dodali Ukrajině cca 15 000 souprav pro komunikaci přes Starlink a množství radiostanic Harris, které nahrazují původní sovětské a u tanků asi i české. Zatímco klasický radiový provoz není problém najít (zaměřit, odposlouchávat, rušit), u nových stanic je to výrazně horší, jsou digitální, používá se technika rozprostřeného spektra a hovory se šifrují.

        1. Ano, Azov v Mariupolu používal i komunikací s pomocí Starlinku a dle vyjádření jednoho z členů Azovu(někdo z velení) „když Rusové spustili rušení, nefungovalo nic.“ Z vyjádření vyplynulo, že si Rusové nejspíš pár dní něco zkoušeli, azovci nakonec našli nějakou frekvenci, kde rušení nebylo tak silné, ale bylo jim to k ničemu, protože se na ní nahrnuli všichni.

      1. Doplnění k článku
        https://www.youtube.com/watch?v=dwADucfXvtA
        1) Na videích z Antonovského mostu jsou 2 díry skrz, kolem projíždějí auta, pravda dost pomalu. Proto jsoу Cherson a Nová Kachovka neustále cílem ostřelování. Tam jsou 2 z těch 3 mostů, ale pouze po těchto 2 mostech přes Dněpr lze přepravovat těžkou vojenskou techniku. Na pár videích bylo info, že si Rusové tréninkově staví přes Dněpr ponton.
        2) Dnes ráno Ukrajinci poslali na Antonovský most 12 střel z HIMARSu, všechny sundala ruská PVO.
        3) Ruské DRG už dávno operují v ukrajinském týlu a aktivně vyhledávají cíle pro kalibrování. Poslední příkaz Šojgu se týkal i jejich činnosti.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *