2 prosince, 2024

Turecko razantně zvyšuje tranzitní poplatky za proplutí Bosporem – na pětinásobek.

Turecko razantně zvyšuje tranzitní poplatky za proplutí Bosporem – na pětinásobek.
Dosud poplatek činil méně než 1$ za tunu, od 7. října 2022 se zvyšuje pětinásobně, na 4$ za tunu. Mýtné při proplutí Bosporem je formulováno jako poplatek za údržbu a službu majáků, bezpečnostní, záchranný a zdravotní servis.

Rostoucí počet plavidel proplouvajících Bosporským průlivem z něj dělá jednu z nejrušnějších námořních cest na světě. Odhaduje se, že průlivem ročně propluje kolem 48 tisíc lodí, což je ca 2,3x více, než počet lodí v Suezském kanálu. Ale lodě plující Bosporem jsou vesměs mnohem menší, různé malé motorové čluny, takže měřeno tonáží je provoz v Bosporu asi 30x menší.
Příjmy Turecka za tranzit Bosporem by se měly zvýšit z ca 40 milionů $ ročně na 200 milionů.

Pro srovnání Suez:
Ceny proplutí Suezským průplavem jsou rozděleny do několika tříd: podle velikosti lodi, jejího typu a potenciální ekologické nebezpečnosti, respektive problematičnosti nákladu. A jsou navíc rozděleny na poplatek za váhu vlastní lodi + za váhu nákladu. Jsou odstupňované od ca 11 $ za tunu pro malé lodi (do 5 tisíc tun) do 2$ za tunu pro největší lodi (nad 120 tisíc tun). Průměrná cena za tranzit Suezem je 5,5 $ za tunu.

Pro větší nákladní lodi budou ceny za proplutí 31 km dlouhým přírodním průplavem Bosporem od letošního podzimu plně srovnatelné s cenami za cestu 193 km dlouhým umělým Suezským kanálem.

Dobře to zase jednou sultán vymyslel. Taková nová nenápadná sankce pro ruský obchod. Určitě nalezne nadšenou podporu napříč celým západním světem.

23 thoughts on “Turecko razantně zvyšuje tranzitní poplatky za proplutí Bosporem – na pětinásobek.

  1. Ad autor
    „Taková nová nenápadná sankce pro ruský obchod.“

    Mhm, zasa som sa poucil. Nevedel som, ze ostatne ciernomorske staty (Gruzinsko, Ukrajina, Rumunsko, Bulharsko) a dalsie staty bud sa cez Bospor neplavia, alebo maju prechod za inu cenu, takze ich sa poplatok nedotkne…

    1. Vsechny Vami vyjmenovane staty samozrejme take plavi naklady pres Bospor.
      Ale jsou komodity, ktere se tykaji predevsim Ruska, zejmena ropa a ropne produkty, jejichz cenu ted chce Zapad Rusku diktovat tak, aby Rusko nemohlo plne vyuzivat svoje nerostne bohatstvi. Uz to takto udelali v Libyi a podobne kolonialne by chteli jednat s Ruskem.

      1. „zvýšit z ca 40 milionů $ ročně na 200 milionů“

        To mi jako nic likvidacniho neprijde.
        Pokud bude chtit Putin tech 160milionu zpatky, tak je z Erdogana vydoji pres ropu a plyn za mesic.

      2. chcete naznacit ze to cez Erdogana diktuje zapad ktory takto chce dvihnut ceny ropy(zdvihnutim plavebnych poplatkov) cez Cierne more? alebo som to zle pochopil ?

        1. Ne. Chce donutit Rusko prodávat dané komodity za cenu, které si stanoví sám jako zákazník, ve snaze srazit Rusko ekonomicky na kolena a jako vedlejší efekt profitovat z levného plynu a ropy. Něco jako neprodáš za to, co jsme ochotni ti dát, tak neprodáš vůbec. Ale nemám obavy, že si Rusko neporadí. Nakonec si vzpomeňte, jak po zabití katapultujícího se ruského pilota zatrhlo Rusko nejen turistiku do Turecka, ale i dovoz tureckých zemědělských komodit. A Turek přilez s prosíkem.

      3. Takze to nie je sankcia len pre rusky obchod. Alebo ste nepochopili (alebo nechceli?) moju pripomienku, ze mi vysvetľujete veci, ktoré vieme vsetci, že poplatky sa tykaju VSETKYCH?

  2. A taky nám malinko znovu pouští migráčky, holt Sultán potřebuje trochu zahojit ekonomiky, v inflaci nás překonal, ale ona EU mu ráda přispěje. Oni ani Turci své Syrské souvěrce zrovna nemilují. A tak by se nějaká miliardička z EU zase šiknula a to mýtné na Bosporu? Chcete obilí, no ni? Tak solte.

      1. To je moje chyba. Vznikla tak, že jsem si chtěl zrychlit práci a nový článek v Hlasu lidu vytvořit zkopírováním staršího článku od téhož autora a jenom vyměnit obsah článku. Bohužel se do kopie přenesou i některé vlastnosti starého článku, které už nejdou změnit. Už to takhle dělat nebudu.

        Zkusím Vás přesunout, ale možná tak vystěhujeme do pozadí zase někoho jiného…

      2. Ale! Mně se zdá, že je vše v pořádku!

        Vidlákův dnešní článek: Tak co, podumali?, 30.8. 2022
        Váš dnešní článek: Trest versus následky, 30.8. 2022
        Vidlákův včerejší článek: Poslední příležitost, 29.8. 2022

        Tohle pořadí je OK, ne?

        1. No jo, ale Vildakuv „Tak co podumali“ jsem cetla uz vcera vecer. No u vas uz dnes. Takze vim, ze to v poradi nebylo.

          Nechci pridavat praci, jen abych vedela, jak to funguje.

  3. Uvedte zdroj informace, aby to nebylo naopak.
    Treba zvysena platba se netyka lodi, ktere maji domovsky pristav v cernem mori.

      1. co myslíte, co bude dřív tenhle nový bospor, nebo nová transsibiřská. Jak jsem se tak koukala na mapu, pěknej kousek

      2. Pani Divisova ,nebyly by jeste dodatecne informace o Panamskym pruplavu.
        Ja sem nekde zahlid , ze Cina prokopava dalsi v ty samy oblasti..

        1. Panamsky pruplav ma cenik postaveny trochu jinak, hraje tam velikost lodi. Ceny pres Panamu jsou asi o tretinu vyssi, nez Suezem. Koukala jsem do statistik, vychazi to 7,5 USD za tunu. Provoz Panamou je na tuny asi polovicni ve srovnani se Suezem.
          Cina mela pripraveny projekt kanalu pres Nikaraguu, pres jezero Cocibolca, ale prisel covid a nejak to usnulo.

    1. Mainstream doblba papouškuje krátkou zprávu o tom, že Osman zpětinásobil poplatky, že místo 40 mega USD vydělá 220 mega USD, že to není v rozporu s dohodou z Montreau a že lodě s „ukrajinskými“ obilovinami.
      Nic víc.
      Žádné podrobnosti.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *