15 května, 2024

Tři cesty směrem k lepšímu

Jak David Dvořák, tak i já přemýšlím o tom, co my sami můžeme a musíme dělat. Třeba můj článeček jeho myšlenky trochu doplní.

1) cesta politická

O té se tu na Litterate teď píše nejvíce. Je to o světě parlamentů, poslanců, stran, voleb, a sledování, co vysocí politikové dělají nebo by dělat (ne)měli. Můj čich mi říká, že taková změna je sice možná, ale že by to vedlo k lepšímu, mno, ty šance jsou dost malé. Je to přístup shora, a ten se občas podaří. Každopádně má tu výhodu, že když se podaří, tak má téměř okamžitý dopad. Ale proniknout do tohoto světa je obtížné; zůstat si potom věrný ještě obtížnější. A v mnoha věcech je to vlastně cesta, která k lepšímu nevede, protože na velkou většinu obyčejného života nemají strany a vláda vliv. Je střežena hlubinným státem, který stojí na nezvolených, bezejmenných a doživotních úřednících.

Dosud je pozornost alternativní scény poutána hlavně zde. Zde se upínají cíle občanské neposlušnosti či organizačních snah.

2) cesta politicko-kulturní

To je svět peticí, demonstrací, nesouhlasných článků v tisku, přednášek a jiných akcí, které mají svým tlakem přimět veřejnost i moc změnit směr. Řekla bych, že na vysokou politiku většinou moc vlivu nemají, s výjimkou generálních stávek, a ty se podaří jen tehdy, když je země spojena širokým souhlasem mas.

Spíš se mi zdá, že tyto akce jsou daleko efektivnější, když jsou naměřeny na menší, dílčí cíle. Ostatně sem taky patří všelijaké ty klauniády woke opozice, kde se lidi lepí k cestám, chlapobaby předčítají poťouchlé knížky malým dětem v knihovnách, a organizují se duhové průvody se sexuálně-deviantní náplní. Je to snaha pohnout Overtonovým oknem, a dosud se jim to velmi daří. Měli bychom se od nich učit.

3) cesta kulturní

Jak se říká, kultura je nad splavem, politika pod splavem. Jinými slovy, politika plyne z kultury. Kultura zahrnuje nejširší škálu možností a drobných akcí, a je vytvářena jedinci, kteří si mohou vybrat akce podle svého talentu či inklinace. Kultura je otevřená všem. Jeden umělec v Kalifornii, který si říká Sabo, maluje zajímavé a vtipné obrazy, kterými pak “pozměňuje” venku bilbórdy, a plakáty na zastávkách autobusů a na lavičkách.

Sabo: Guvernér Kalifornie Newsom jako ještěr Hrůzný (hříčka na jeho jméno)

Při své cestě po Americe jsem před páru lety viděla kdesi bilbórd, který pranýřoval antidepresiva, o kterých se už dlouho předpokládá mezi obskurním odborníky, že způsobují nejen sebevraždy, ale i masové vraždy ve školách a jinde. Nesmí se o tom veřejně diskutovat, ale kdesi “na dědine” si to někdo troufnul dát do místního veřejného prostoru. Jen troška do mlýna? Pravda, ale kapka ke kapce, a ejhle povodeň. Tehda to byla celkem neznámá konspirační teorie, a dnes už je to alternativou často přetřásané téma, které brzo pronikne i do mainstreamu.

Kulturní akce potřebují jen jednoho člověka, který se rozhodne něco začít. Jako kluci, co vyrábějí vtipné memy. Jako takový americký táta, který se odhodlá postavit školní radě — a jeho krátký ale břitký projev se rozletí po sítích. Jako Vidlákovy sedánky u vína či škvarků. Jako Vlkovy světlušky. A časem se to buď rozběhne, či zanikne, ale zanechá to tak trochu ozvěnu v kulturním povědomí. A třeba vytvoří podhoubí pro něco dalšího, onačejšího.

Kultura je v tom nejširším slova smyslu základ všeho. Proč jsme Češi? Protože mluvíme česky, protože máme rádi českou kuchyň (která sedí našemu geneticky-ovlivněnému chuťovému ústrojí i trávení), protože známe, ceníme si, a občas vášnivě probíráme českou historii a její interpretační nuance. Protože máme české tradice a zvyky. Protože nás okouzluje náš kraj kopců, luk, potoků, říček a rybníků, a žijeme li v cizině, marně ho pak hledáme. Bylo to z toho kulturního podhoubí, jak se podařilo probudit národ, který se valem poněmčoval. Šlo to tenkrát, půjde to i dnes.

Já od politických řešení moc nečekám. Nejsem proti, ale jsem ráda, že Vidlák rozprostřel větší síť svou nadaci Venkov sobě. Ta dává další prostor kulturní práci, kterou vidím slibněji. A bude li se dařit práce kulturní, pak i ti v politice to budou mít snazší.

Hádám, že by se mělo dávat jen zhruba 10% energie k podpoře nadějných politických akcí a osobností. Pak zhruba 30% těm politicko-kulturně nátlakovým — jsou krátké, ale náročné. A 50% vlastním drobným akcím, které nakonec prolomí tu hráz vody, která břehy mele.

A všem pro radost, co přinesl týden.

Osel říká: Ti, co podporují Trumpa, jsou bílé, supremacistické, transfobické existenciální hrozby! Slon říká: Nůše dezolátů, to bylo jadrnější. 

Třetí obrázek: Ohňostroj na oslavu měsíce Pride.

170 thoughts on “Tři cesty směrem k lepšímu

  1. Tužka napíše,….četla jsem si,…paní Vevčo,…Česká republika má docela problém v tom, že jí toho tady z hlediska zdrojů pro potřeby obyvatelstva moc nepatří. Statistici znají, že 80% zdrojového kapitálu vlastní zahraniční společnosti. Zisk za rok, tak odhadem 250 až 300 miliard Kč jde majitelům za hranice. A protočily by se Vám panenky v očích, kdybyste znala, jaké daňové úlevy ze zisků mají některé společnosti. Stále ještě pozůstatky naprosto nesvéprávné rozhazovačné a korupční politiky vládních buliků z devadesátých let i později. Třeba solární baroni, jeden příklad za všechny.
    Soběstačnost je prokazatelně jen v množství vyrobených puků na hraní hokeje, ty ještě stačí pokrýt i potřeby v cizině,…a pak v českých granátech /kameny pro klenotnictví/, aby si to někdo nevysvětlil jako militariingredienci.

    A teď budu malovat abstraktní obraz,…Alternativa se ujme vlády, bude mít premiéra, k tomu tak patnáct ministrů, ale v parlamentu a senátu nebude mít většinu,….tak se to bude zase pytlikovat s obstrukcema, změny zákonů neprojdou, bude spousta dohadování, dodatků a výjímek, A čas bude běžet,….dva kroky vpřed, jeden vzad, několik stranou,….v Každém případě ta cesta ke změně bude dlouhá,….pokud, nedejbóžo,…pokud do ní nevstoupí nečekané svízelné, až katastrofické události. Jo, taky to může roky přešlapovat na místě v současném marastu, i to bych nevyloučila.

    Jak to půjde dál bych se neodvážila předpovídat, pokud bych udělala deset prognóz a pět by nakonec se uskutečnilo, nemohla bych o sobě říct, že jsem to věděla,….50:50 je pouhá náhoda.

    Na závěr bych mohla popřát ,aby v budoucnosti nás minuly katastrofy a do cesty,…stačí jedna tím správným směrem, tak do cesty se postavily jen šťastné náhody.
    Jedno je jisté,….všechno je v pohybu, …at´ se děje, co se děje, přejde to.

    Tužka.

  2. A teď bych si dovolil se ve vší úctě vrátit od literatury k původnímu tématu článku:

    Dokázal by prosím někdo specifikovat, jak efektivní by musely být ty cesty 2 a 3, aby, třeba i s notným odstupem, dokázaly časem postupně zvrátit důsledky tohoto: https://www.klaus.cz/clanky/5193 ?

    1. No ti, tzv. „mladí“, či-li Husákovo děti to tak nějak nechtějí řešit.
      Vyrostli a dosud žijí v iluzi, že to maminky a tatíci nějak zařídí, jako doposud všechno.
      Nevidí, že jejich rodičové situaci už dávno vůbec neovládají.
      Že nastala středověká obdoba vlády panovníků v palácích a jejich služebníků kazatelů a kněží kázajících neomylné pravdy a nutnosti je dodržovat. Zpochybňování je zakázáno, vyhledáno a trestáno.
      Tresty jsou oproti inkvizici poněkud humánnější. Neupálí vás a nevyrvou jazyk. Ovšem umlčet a vyobcovat kacíře dokážou.
      Vymýšlení kohort nových svatých stejně jako těch zatracovaných a proklínaných z pekla běží denně.
      A tak se i ti mocní klanějí retardované kazatelce Zeleného nebe pro pokorné věřící a podvolené.
      A vyzývají k omývání údů a vítání svých budoucích katů.

      1. Husákovy děti jsou ještě v pracovním procesu. Mnohé se jim asi nelíbí, ale nemají čas nad tím dumat , neb jsou rádi, když stíhají uživit rodinu.
        Takže momentální dění rve játra nejvíc penzistům, kteří už nemají do čeho píchnout a tak sledují, co se kde šustne.
        Samozřejmě jsou i výjimky, ale situace je opravdu zapeklitá a nikdo nemá recept jak z toho ven.

    2. Zpatecnik: Je to bordel. O tom neni pochyby.

      Ale budoucnost neni linearni. A furt ukazovat, jak je to beznadejne, komu to slouzi? Jak psal DD o zesilovacich a zeslabovacich: zeslabuje nas to.

      Pamatujete, jak se prvni obrozenci schazeli v jakemsi krouzku, a mluvili (nemecky) o tom, jak cestina mizi a jak uz je to uplne v haji? Kdyby to nechali pri tom, tak bychom mluvili nemecky i my, a o uplne jinych vecech. Ve skole by se obcas vzpomnela cestina podobne jako luzickosrbstina, a detem by rikali, jak sikovne Germani ty pitvorne Cechy kdysi prevalcovali a Slovany zatlacili na vychod.

      1. To je legitimní otázka, Vevčo, ta s tím prvním otazníkem ve Vašem příspěvku. Rád bych Vám na něj na celý odpověděl, což bych ovšem poctivě mohl jedině subjektivně, čistě jen za sebe. Teď tomu brání banální praktický důvod: Nemám bohužel kdy, musím dělat cosi jiného, navíc tentokrát tak dlouho, dokud to kompletně nedodělám.

        Dovolil bych si ale Vám (i každému) navrhnout, aby si mezitím poslechl a promyslel tento rozhovor: https://www.radiouniversum.cz/klaus-vaclav-d-zadna-zeme-nesklouzla-do-takove-politicke-hysterie-a-prazdnoty-aby-celou-dekadu-zila-heslem-anti-zeman-ktere-vystridala-kampan-anti-babis/ — mimochodem nejlepší rozhovor, jaký jsem letos slyšel.

        1. Výborný rozhovor. Martina se umí ptát, je skvělá.
          Snad jen ke Klausovu hodnocení současných demonstraci :
          Také si myslím, že jejich význam je hlavně v tom, že nespokojení lidé vidí, že nejsou sami a že je jich hodně.
          Sice s ničím významně nepohnou, ale v žádném případě si nemyslím, že by byly Fialům a Rakušanům k smíchu. To určitě ne. Pokaždé se ojrosouzi velmi hlasitě čílí a kvičí jako selata v tombole.
          Bohužel, nedá se změřit, nakoli strach z nas@aných lidí ovlivňuje jejich chování. Podle mne by byli ještě drzejší a zoupnějsí, kdyby chyběla, byť i bezmocná, opozice.

  3. (Kvůlivá přílišnému již odsazení si dovolím dát reakci na https://web.litterate.cz/tri-cesty-smerem-k-lepsimu/comment-page-1/#comment-154852 sem.)

    Abych dnes nebyl jen tak beznadějně negativní: Výborně, Olgo! Tohle čtu s radostí. Zaznamenat vše, co lze, třeba alespoň na diktafon; záznam vypálit na několik CD s udávanou stoletou životností, dobře uschovat na několika místech. Zachytit strukturu někdejšího světa, jeho mechanismy, jeho atmosféru, jeho barvy, jeho priority, jeho omezení, dnes někdy nepochopitelné, zhusta nezrekonstruovatelné.

    Jedličkova Krev není voda, když člověk umí psát a vtisknout syžetu přesah. Nebo třeba https://www.narodnikronika.cz/Listovat-kronikou/Den-na-starem-parniku , když člověk dělal cosi speciálního.

    Na druhé straně ty nekonečně smutné 120 let staré kabinetní fotografie anonymních lidí v jejich nejlepších šatech, nasypané do krabice v antikvariátu nebo pohozené u popelnic…

    1. Děkuji, Zpátečníku. Já pojímám své doprovodné texty k fotografiím předků ve stylu Dne na starém parníku ,i když jejich životy nebyly ničím zvláštní ( přesto pro nás ,i ty mladší , zajímavé jsou právě pro to, že se jedná o naše předky).A vyprávění o životě a době těch, které jsem zažila osobně,chci rozvinout do maximální možné šíře, právě proto,aby si jednou naši potomci uměli udělat představu o tom jak se žilo,čím se žilo, jaký byl náš konkrétní život 1. za totality a 2.v minulém století ! (a s údivem a mírným smutkem čím dál tím více v porovnání s dnešní dobou zjišťuji, že ten dětský život jsme prožili mnohem šťastněji než dnešní děti ). Tak snad alespoň v několika dnešních mladých či dětech vyvolám v budoucnu zájem o hledání historických pravd a příčin, které je od nich vzdálily, a zároveň k tomu hledání dodám další dobové materiály a knihy, které budou moci studovat, pokud opravdu už jinde možnosti nebudou.A zároveň to pro ně snad bude i ta cesta uvědomování si osobních hodnot…Dnes je jim přes třicet a nejen z vlastní zkušenosti vím, že opravdu ptát se začnou až se už nebude koho zeptat.
      A Vám bych chtěla poděkovat za všechny Vaše dnešní příspěvky, vpodstatě pod každý bych se podepsala,nahlížím ty konkrétní věci stejně jako Vy,jen toho méně vím a neumím tak precizně vyjádřit. Včetně Škvoreckého a Kundery,toho vnímám tak, že se pod vlivem nezřízeného obdivu francouzských literárních snobů sebezbožštil a jeho snahy psát především tak,aby dílo nemohlo být zfilmováno a nedejbože sepsáno jím samým i v rodné češtině mi připadají směšné…
      A tu oponu nezatahujte tak zcela, zůstaňte v kontaktu s realitou alespoň tady a tím, že občas přispějete do diskuse a mnohé potěšíte svými znalostmi i náhledy.

      1. Paní Olgo, všimla jste si, jak odlišně se tvářili lidé na starých fotografiích a jak se tváří dneska ?
        Myslím tím ty zubaté úsměvy, kíp smejlink. Heč, jsem vysmátý jako lečo, mám prachy na výborného zubaře.
        ***
        Jinak, ohledně Kundery mám jiný názor. Republika se k němu zachoval hnusně. Když dostali kluci a holky nabídku, že si mají zvolit nobelistu, ( Nobelova cena za literaturu je už dávno politická cena), tak vybrali Seiferta.
        To není nic proti Seifertovi, je to výjimečný básník a současně i statečný a čestný muž. Ale jen ryze lokálního významu, ve světě stát fronty na překlady jeho veršů určitě nebudou.
        Mohli jsme mít nobelistu, na kterého stojí fronty v celém světě.
        Ale Vašík ho “ nemusel” , tak máme …píp.
        Vůbec se nedivím, že je Kundera na dnešní režim pořádně naštvaný.
        Zjištění hajzlíků z ÚSTRu, že byl udavač, je už poslední třešnička na smradlavém dortu .

        1. No Helo,on ten Seifert dostal Nobelovu cenu v roce 84. O tom Havel z vězení nejspíš nerozhodoval.
          Dostal ji zástupně za Holana. Kdyby to bylo na mně,dala bych ji asi Otovi Pavlovi.

          1. Sám Havel s tím neměl nic společného. Byla to akce těch, kteří se rozhodli použit Havla jako výtah k moci. Ti také učinili z Havla světového drramatika a filosofa. Bylo to asi snazší, než učinit z autistické dívky ikonu světového gryndýlu.
            Ota Pavel by byl srozumitelný i lidem ve vzdálených zemích, to by nebyla špatná volba.

        2. a ještě k těm fotografiím. Dříve to byla velká událost u profesionálního fotografa a dlouho se muselo dívat do objektivu. Slavnostní šaty i výrazy…. mělo to něco do sebe. Tohle všechno naprosto degradovalo tzv. selfie .

  4. Wiki : „….Latinské cultura, budoucí příčestí slovesa colere (pěstovat, vzdělávat a také uctívat), znamenalo původně pěstování užitkových plodin (např. „kultura chmele“). Na rozdíl od plevele, který roste sám, o plodiny se lidé musí starat. Jako metaforu je použil Marcus Tullius Cicero pro překlad Platónova pojmu „péče o duši“ (cultura animi) a teprve od 16. století se používá v užším smyslu pro označení vybraných lidských činností, zejména uměleckých….“
    Člověk musí začít u sebe, až když má pořádek v sobě, může být druhému řádným sousedem, a naopak. Zaplevelovač nemůže být kulturním člověkem.
    Kulturní čin může být takřka neviditelný, naopak pompezní, halasná různá show mohou být nekulturními.
    Velkým kulturním činem 20. století byla demokratizace (v sovětské okupační zoně „aspoň“ demilitarizace a denacifikace) Německa po roce 1945, provedená západními Spojenci…..

    1. KAŠLETE NA LATINSKOU HATLAMATILKU. Kult je uctívání, ctění si něčeho a RA je to všechno, čemu nerozumíme, a je to všude kolem nás. Něgde říkají že RA je slunce a tak podobně, ale v podstatě se jedná o sílu, kerá pohání celej svět. Čili staří známí kudrnatí latiníci, převrátily smysl i této základní potřeby k životu, bez keré by svět nebyl. Montovat na tuto sílu, vřeštění opic a mlácení se opic klackama je nedůstojný omyl a proradnost.

    2. Velka kulturni demokratizace se vopravdu vyvedla.
      Volnost , barbarstvi a rovnost , majitel pohrebniho ustavu malo vydelaval , tak se nechal zvolit do vlady..

  5. Cesta k lepšímu (pokud nebyl nablízku osvícený despota) vedla vždy cestou defenestrací, hranic, gilotin, revolucí, povstání….
    Občas se ukázalo, že výše uvedené selhalo. Nebyla doba, vhodný vůdce, slabé ideje.
    Politicky, kulturně či obrozenecky se dnes změny nedočkáme, jako se ji nedočkali miliony v minulosti.

    Dokud těm „nahoře“ nepůjde o holý život, nebude nic.
    Na jakoukoli aktivitu zespoda má současný evropský systém svoje (elektronické) bretschneidery, fyzické cempery a možnost,i jak kohokoliv vymazat ze systému. Sandra Bulock (myslím) by mohla vyprávět. A to je hodně starý film.

    Nic nenaznačují…. hrubý pytel se dá zacelit hrubou záplatou. Na to politické dýchánky U Kaštanu nepomohou.

    1. Osvícený despota vždy ve finále zavedl stádo na tu správnou vyšlapanou a dávno určenou cestu.
      A ta cesta byla totožná s tou, proti které stádo původně remcalo a ze které sešlo.
      A tak vždy a stále dokola.
      Na osvícené despoty je tedy třeba si posvítit a neskočit jim na lep.

      1. Byla. Šel bych se divat (pokud bych zrovna nedefenestroval) do první řady – jen bych si musel dávat pozor, aby na mne někdo nespadnul.

    2. Souhlas.
      Osvícený despota je můj vytoužený platonický milenec. Vysněný, neexistující.
      A ti „nahoře“ ke všemu metaforicky signalizují , že o holý život by možná snad kurnik určitě jít nemělo, ovšem za jistých okolností od první minuty určitě ano. Ne jim, ale lidem v této zemi, kdy nelze říct kolika, zda desítkám, tisícům, či spíš milionům, ne-li všem, ovšem každopádně takovým, na které „zeshora“ ukážou prstem.

      Ve svých komentářích tzv. tlačím na pilu. Jako, že honem honem. Ale každý proces má svoji dynamiku, neboli se odehrává nějakou rychlostí. A ten náš „vládní proces“ není zrovna z těch pomalých. Sice to do značné míry záleží taky na externím dění, nicméně tento stát se rychle blíží do existenční krize, což tou vládou nejen není brzděno, ale právě naopak. A aby se mohla společnost vůbec kultivovat začít, toto se musí nějak zastavit.
      Ono, když jsme u toho nebrzdění, co to vlastně je, že „některé země NATO vyjadřují (či brzy vyjádří) ochotu“? Naše země vyjadřuje ochotu jít do války? Jakkoli věřím, že je to nerealizovatelné, jak dlouho už se mluví, že „kdyby Polsko, tak od první minuty“? To je či rozhodnutí? Nejprve se žvanilo, že přece závazek, z něj není cesty ven. Teď už jen ochota s odkazem na volitelný závazek. Takže někdo, tzn. tato vláda, verbálně vyjadřuje ochotu zavést tuto zemi do války. Už to není nezrušitelný závazek, ale vlastní ochota. Lhostejno, zda k tomu dojde, zda ve skutečnosti jde jen o politické „signály“. Otevřeně je to řečeno. Kdy se takové věci otevřeně říkají? V jaké situaci? A platí u toho vůbec ta podmínka, že v případě napadení? No, možná teď jen v tom velmi oblibenem metaforickém smyslu, nicméně jistá země přece může být napadena jinou jistou zemí, kdykoli „ji to napadne“, takže tak či onak, první minuta a hotovo?

      Jsem velmi přesvědčen, že vzhledem k jiným, velmi zásadním okolnostem k tomu všemu nedojde. Že to píšu jen jako příklad „správnosti“ politiky této země. Je v takovémto stavu té politiky doba na kulturní obrozování? A i kdyby to celé bylo bez toho verbálního válčení , je málo jiných tvrdých úderů sekerou, které jsou této zemi vládou „uštědřovány“ už teď, a další jsou chystány?

      Pokud by tato země postupně skomirala a mohla se zase postupně začít vzpamatovávat. Pokud by. Ale aktuálně, pokud bych byl intelektuál, použil bych na některém místě svého komentáře to „Inter Arma Silent Musae…“

  6. Melou , ale pomalu – z patria.cz :“V kauze Mostecké uhelné společnosti uložil dnes soud bývalému manažerovi těžební firmy Antoniu Koláčkovi 7,5 roku vězení a propadnutí několika set milionů korun z bankovních účtů. Bývalého generálního ředitele MUS Oldřicha Klimeckého potrestal šesti lety vězení a propadnutím peněz zajištěných policií. Oba muži také dostali pětiletý zákaz působení ve vedení firem. Podle nepravomocného verdiktu způsobili manažeři MUS podvodem škodu České republice ve výši nejméně 2,3 miliardy korun (ČTK)“

    1. a co úřednice ministerstev, které se zajisté také této velkolepé loupeže zúčastnily?
      Politiky k zodpovědnosti občanům volat netřeba. Ti mají přece tu „politickou zodpovědnost“.
      To znamená sedět v nějaké dozorčí radě tady támhle onde a udílet rady, jak obrat stát zase a znovu.
      Oni už nemusí ani makat v tom parlamentu, který zodpovědně opustili.

      1. Poslys , ted sem videl clanek vo novy zbrani , taky zvany „Zemedelec“ , ktera je ruska a automaticka , ja zajimava tim , ze valci v bitve bez vojaka, kterou ted prej rus vytah na ukra../A prehani ten akademickej humanismus/.
        Kdyz mu ofenzivou tece do bot..
        A z je porad zakazany..To z rus dela kazdymu naschval …
        Nechces bejt radsi Emedelec? Joura ma na z Zpadeno..

        1. Jestli se jedná o článek pana Svatoše, tak si myslím, že jde o nějaký omyl. Hledal jsem to na ruských sajtech podle názvu, a tento zemědělec je systém dálkového „inteligentního“ zaminování.

    1. že by si Wollnerovo komandos udělalo na internetu svůj vlastní kanál a tam za svoje peníze tahalo špinavé prádlo našich vážených volených i nevolených?
      Tak to by musel mít bohatšího sponzora než je ta česká hahahavize !

  7. Nejsou jen pouhé tři cesty směrem k lepšímu.
    Je tu i například cesta směrem k bezpečí, cesta ven z manipulací, které nás provázejí dnes a denně, cituji:

    …“jde o bezpečnost každého a všech zároveň, jedince i společnosti.
    Informace znamenají moc a současná globální civilizace je postavena na asymetrii informace, tj. existují „informace pro masy“ a „informace pro elitu(„zasvěcené“)“, na základě čehož je uskutečňováno parazitování menšiny nad většinou. Informační zabezpečení(výzbroj) jedince je jednou z důležitých komponent společenské bezpečnosti. Ideálem je, že všechno vědění je dostupné v plné míře všem a jedinec je omezený pouze svými schopnostmi a rozhodnutím, kam až v osvojování chce zajít. Pod informační bezpečností jedince se rozumí:

    a) adekvátní obraz světa v jeho psychice (světonázor typu mozaika-informace do sebe zapadají a tvoří ucelený obraz, nikoliv kaleidoskop-kdy vzniká směs informací bez možnosti pochopit správný smysl dění),
    b) vymanění se z defektních stereotypů myšlení, formovaných hlavně historicky zformovanou kulturou, a
    c) to, že disponuje adekvátní metodologií zpracování informací, tj. schopností sám a víceméně objektivně správně zařazovat v mysli do škatulek pravda – lež – (doposud) neurčeno, a je schopen vypracovávat nové znalosti a vědění sám (zahrnuje také schopnost rozpoznávat, hodnotit a tak mít možnost řídit objektivní společensko-přírodní procesy).
    Člověk se pak stává dlouhodobě nemanipulovatelným…“, konec citace.

    Jen doplním, že vlastně je to zas a znova o tom, že chce-li člověk něco změnit, musí začít u sebe a makat na tom. A výsledky se dostaví. No a okolí změnu vnímá.
    Samozřejmě, jakoby samy od sebe vznikají také změny všeho druhu, ale jsou to změny, které zařídil někdo jiný. Což se děje dnes a denně a stádo, jemuž to ten někdo zařídil, jde určeným směrem za určených podmínek. Sice si občas stádo to zabrblá, ale co jiného tak asi může dělat, že. Tuto praxi zavedenou je třeba nahradit praxí jinou, která umožní každému kusu dnešního stáda volit si svou vlastní bezpečnou cestu.
    Čili bod číslo 4, cesta koncepce společenské bezpečnosti.

    1. Buldatro, ano, je to dulezite. Vidim, ze kdyz rikam kultura, tak tady lidem napadlo, „kulturni fronta“ vselijakych oficialnich umelcu. Tak jsem to nemyslela. Myslela jsem na to, co muze kazdy z nas delat. Cili kultura svepomoci. A to opravdu zahrnuje i psychologicky sebe-vyvoj, a, klicove, pestovat si odolnost proti manipulacim.

      Cili muj bod 3. zahrnuje praci tzv. umelcu, kdyz se do toho chteji pustit (jako Sabo), ale hlavne snahu kazdeho z nas. Vsak tak to byvalo za starych casu. Byli sice vselijaci cestujici komedianti, ale lidi si hlavne delali kulturu sami. A nastradali toho tolik, ze pak generace nasich obrozencu z toho mohly cerpat.

      1. Tím, co jsem napsal jsem chtěl pouze naznačit, že staré známé metody (ony 3 body), vedou ke starým známým výsledkům. Už po dlouhá a dlouhá staletí.
        Takže, třeba změnit celkový přístup k věci a pracovat hlavně na sobě a to tak, že 24 hodin denně.
        Nenechat na sobě oněch 24 hodin denně pracovat jiné jen proto, že to tak vyžadují.
        Jinak se nikdy nic skutečně v náš prospěch a ve prospěch budoucnosti našeho potomstva nezmění.

      2. Vevča.
        Když umělci neměli co do huby,kultura vzkvétala,byla nositelkou pokroku,teď jim zacpali hubu dotacemi a je po kultuře i pokroku.

          1. Jjo mám podobný dojem. Když jde do tuheho, tak v sobě lidi najdou to nejhorší ale i to nejlepší…. Mimochodem populační růst např v Afghánistánu za posledních skoro 50 let občanské války je signifikantní.

            1. Zřejmě když lidé nemají co jíst, tak si aspoň před spaním dopřejí sex. S prázdným žaludkem se blbě usíná.
              🤔

                1. Myslela jsem to tak, že sex, stejně jako jakýkoli čilý pohyb, příjemně unaví organismus a spánek se dostaví , i když zrovna kručí v břiše.
                  😀

              1. Neco na tom je , napriklad u nas ty umelci hodne jich bylo narozenych 1932 narozeni a okolo.
                Pak mne napadlo , ze byla svetova krize a ze nam jejich rodice poridili takhle hodne hercu a zpevaku..
                Aby bylo vic veselo..

        1. „Jako olivy, teprve kdyz jsme drceni ,vydavame to nejlepsi ,ze sebe“…
          /Vo umelcich , to sem nikdy nebyl/..
          Znam to dobre , drcenej nedostatkem piva a dluhama.
          Jenom ty nejvernejsi devcata a kamaradi , vytrvali.
          Basnici a filozofove taky ziznili..
          Chodil sem po Praze, po nocich , v mraze ,
          cvakal zubama, jako upir u krku vobeti,
          ale hodilo to cista ruka, kapital , skoro pet tacu , na drevo…
          Nedrcenej nic… Az bida, dluhy ,horsi vokovany boty ..

  8. 1) cesta politická

    2) cesta politicko-kulturní

    3) cesta kulturní

    Takže to zase vypadá na jednu cestu intelektuálskotechnokratickoplatonickou, ta co nás zavede dycky na pokraj světa.

    Na tom srázu, srazu, mítingu, seminářích a školeních vytáhnou lebku a mudrují , být či nebýt. Každá jejich generace se na srázu sejde a přemýšlí, stanovuje, vytyčuje, hlavně aby byly ty lebky.

      1. ..“ Ze srázu by měli shazovat bukvice“..

        Nigdo o sobě to neřekne, tak tam padáme fšichni jak se držíme přisátí každej každého.
        Ale volit naše potřeby? Pchéé. To cítí jako urážku jejich demosgráce. Neuvěřitelné.
        Nechápou nic, totál hovno mají v hlavě!!! Stačí jim vykrádat, lhát a podvádět a tahat sem otroky.

        Nebo podíly na neprodejné půdě , rozpočtu země kerá je naše, a rozhodování o tem silou podílů se nechytne žádnej blboň ani přeběhlíci, přestupníci a veškerá havěť nasátá u jakéhokoli cecku. Proto nemáme žádné rozumné a hrdé našince, keří by se nezaprodali.

  9. Máte pravdu. Samozřejmě je bláhovost dál a dál jen čekat, že se po letech hniloby náhle sami od sebe objeví politici ztělesňující české zájmy. Anebo přinejmenším jeden, ten rozený vůdce (kterého Vidlák dlouho vzýval, než jej pak rozpoznal v osobě jednoho právníka). A že se objeví, voličům spadnou s očí šupiny, takže jej vyšlou do parlamentu s hezkými 5,1 % nebo dokonce s úžasnými 51 %, načež se – navzdory všem vnitřním, zahraničním i globálním protivenstvím – díky jeho politickým a organizátorským schopnostem trend obrátí od nynějšího chronického, všeobecného úpadku, znechucení a letargie k prosperitě, nejen ekonomické a politické, ale též kulturní.

    Toto ví, vidí či tuší snad každý; a po té dlouhé době k tomu nepotřebuje víc než i jen zjevně podprůměrnou dávku politické jasnozřivosti a ždibíček (sebe)kritičnosti. Pravděpodobně zde stačí prachobyčejná soudnost v množství větším než malém.

    Zároveň ale Váš text mimoděk ukazuje hloubku potíží, do nichž jsme se dostali, hloubku, která na první pohled – či v každodenním pohledu – je nezměrná. Totiž: Kde je dnešní Hrabal? Kde je dnešní Škvorecký? A kde jsou jejich čtenáři? Kde je kultura, z nichž čerpali? To jest, kde je kultura první republiky a kultura, zdejší i světová, z časů posledního půlstoletí Rakousko-Uherska?

    I kdybyste se spokojili s dnešním Ludvíkem Vaculíkem, kde ten je? Vím leda tak o jedné autorce, která občas umírněně vyjádří kapku zásadnějších pochybností o dnešním režimu, jeho povaze, základech a směřování…

    A z druhé strany, kolik dnes je čtenářů alespoň tehdejšího Hrabala a Škvoreckého? Oba psali o hnusné době, jíž se ta dnešní stále vtíravěji podobá, a o hodnotách, které, zdá se mi, dnes přetrvávají už jen v nich (a v pěkných starých domech, nyní przněných plastovými okny a zateplením). Kdyby byl problém pouze v době a ne v lidech, čtenářů by jim naopak muselo přibývat.

    Takže tím, jak máte pravdu a jak spatřujete naději, ba nové zdroje naděje, jen dokládáte dokonalou beznaděj, v níž se nacházíme a z jejíchž hlubin se za mého života nejspíš ani nezačneme vynořovat.

    1. Zpatecnik: Holt, nejsou. Je to na nas. My, kazdy z nas, musime delat tu kulturu. Vsak se podivejte na Vidlaka. Zacal psat, potom dal dohromady i male vydavatelstvi, a ted nadaci. Nechce to penize, chce to zacit… Kdyz se to podari, tak se nejake penize dokutaleji.

        1. HM, hm, hm.
          A co mají, podle vás Hanonymů, kole mordy ti Nej Nej v Bruselských palácích zvaných EU?
          Od slibů věčného blahobytu a blaženosti, kteréhož oni a ony a ona dosáhly, přešly k trvalým diktátům, nařízením, vyhrožování, vydírání, sankcím, trestům, lžím a loupežím za bílého dne.
          Ukázkové cvičení na zavedení nezvratné totality byly opatření a zákony za tzv. Covidu !!!
          Nevím, čím vám v češsku ten Trump ublížil, ale většině českých obyvatel může být ten Trump zatím u zádele. Možná by netekly pro Kyjevskou juntu miliardy korun z českých daní.

          1. v češsku- to cením.
            Jinak anonym mluvil s napůl američankou o kultuře… Nicméně americká kulturistická svaloidní znásilňovací… Některým u nás nic neříkající, šokézní, nasunující se všude, kam se člověk podívá, řvoucí.. přehlušující, tržní, ublížená, dostupná..
            Asi nepíšu nic konkrétního, jen změť pocitů
            Např. já to vidím jako vy

      1. Já vím; snad rozumím, jak to myslíte. Jenže pokud to je tak, jak píšete, a pouze tak, jak píšete, znamená to, že jsme se ocitli – lépe řečeno, že jsme byli zatlačeni, zčásti také sami zacouvali – o dvě stě let zpátky a že musíme začít úplně znovu, s podstatným rizikem, že podruhé se nám národní obrození už vůbec nemusí povést. Přitom nám příliš nepomáhá, že tentokrát máme po ruce internet, Google, dokonce i DTP a fotosazbu. (Ostatně jen se podívejte, jaké šílenosti se o kus níže dozvídám o afrických, najmě černošských civilizacích minulosti. To je, asi jako kdybych se zde já se svou nulovou medicínskou erudicí rozepisoval třeba o funkcích thymu nebo thalamu… A to by bylo stačilo mít trochu soudnosti k odhadu, o čem cosi vím a o čem už ne.)

        Navíc systémově se problém „alternativy“ a snad i celé politické scény podobá tomu, jemuž kdysi čelil jistý socialistický výrobce počítačů: Dosahoval MTBF čili střední doby mezi poruchami výrazně kratší, než byla doba potřebná k zavedení operačního systému. Toto zjevně platí ve sféře ryze politické (než se nadějný politický talent dostane – tedy pokud se dostane, ovšemže – do postavení, v němž by mohl účinně hájit české zájmy, je prostředím zkorumpován natolik, že se takřka zákonitě ocitá na opačné straně), a obávám se, že to může platit i ve sféře kulturní: Než dnes z českého prostředí něco kloudného vyroste, už to není české. Jenže zde jsou doby potřebné k tomu, abychom se dozvěděli, zda obrození fungovalo, mnohem delší, snad i řádově.

        — — — • — — —

        Hrabal i Škvorecký dokázali reflektovat všeobecný pocit své doby: zas všechno je, vzdor povážlivě naivním nadějím jara 1945, úplně napytel… Zároveň ale dokázali ještě druhou věc, sugestivně vyjádřit, kde jsou hodnoty, které pokládají za skutečné, autentické; vyjádřit, co by si přáli, od života, od světa, nakonec i od sebe. O Hrabalovi kdosi napsal, že celé jeho dílo vyjadřuje smutek ze zániku Rakousko-Uherska. Škvorecký o sobě píše (pokorně jej prosím za odpuštění své opovážlivé parafráze, dokonce výkladu), že si přeje dostat se z malého města do Prahy a tam najít – což právě je má primitivní interpretace – v zásadě první republiku, tehdy už neexistující.

        Co dnes chce Viewegh? Co chce Emil Hakl? Poznáte to z jejich knih? Chcete to také? A copak asi chtějí dnešní ženské autorky?

        1. Zpatecnik: Napsal jste to pekne. Mam k tomu dotaz.

          Kde neni, ani smrt nebere. Proc se neobratit tam, kde je? Tedy mezi nami, obycejnymi lidmi? Vam se nelibi, ze je to zacinat od piky. No, je a neni. Ale co nabizite lepsiho? Hodit flintu do zita?

          Jeste k te drivejsi/exilove literature. Ja jsem velkou exilovou knihovnu podedila. Za mlada jsem k tomu nemela moc pristup. A tak to ted konecne procitam, jak jsem se kdysi tesila. Ale musim rict, ze ten cynismus a nihilismus, ktery z mnohych tech knizek cisi, mi na dusi dobre nedela. A to zahrnuje jak Skvoreckeho, tak i Kunderu.

          1. To mi kladete moc těžké otázky, Vevčo. Třeba k nim ještě cosi připíšu (protože si myslím, že v něčem máte pravdu, v něčem ne). Prozatím jen (snad poněkud krypticky) ocituji tohle:

            „Tady to postavíme,“ řekl Přema.

                1. Re: Vevča

                  Jedna věc je sesmolit zajímavý text,
                  druhá věc je sehnat zoufalce, který to vytiskne,
                  třetí věc je dostat tisk mezi lidi, neboli prodat to.
                  V tomto smyslu to měli disidenti a exulanti poněkud jednodušší.

                  1. Targus: Ale nemeli internet. Ted je spousta zajimavych lidi treba na substacku. A kdyz to psani toho ktereho cloveka mne kor zajima, muzu mu poslat financni prispevek.

                    Predstavte si, jak se museli tenkrat patlat se samizdatem…

                    1. Se samizdatem jsem se patlala během osmdesátých let i já. Přepisovali jsme texty exilových autorů na stroji přes kopíráky, coby ilustrace dodávali vlastní “ umělecké“ fotografie, nechávali svázat u důvěryhodných knihvazačů či zručných kamarádů…. vydávali jsme v různých edicích vlastní texty, ať dokumentární či básně i drobné prózy talentů mezi námi….. Bylo to hodně práce,ale jak píše Targus,bylo to tehdy jednodušší. Ve vysokoškolských kruzích většina dychtila po informacích tehdy těžko dostupných.A tak jsme se trochu konspiračně setkávali,rozdíleli si práci, vyměňovali samizdaty i knihy staré či nové (např.Skácelovy), debatovali…. někteří přinášeli spojení s dalšími podobnými kruhy či osobnostmi prvorepublikové literární scény ( Vokolek,Floriánovi…),undergroundem, křesťany různých konfesí…
                      Dnes je informací nekonečno,ale jak píše Zpátečník,i já mám dojem, že poptávka po těch podstatných chybí.Ale zase tolik neznám současné vysokoškolské prostředí,tím myslím spíše prostředí chytrých mladých lidí…. Pokud vývoj bude stejně nešťastně pokračovat,tak věřím, že se někteří mladí začnou ptát tak jako jsme se ptali kdysi my. A tak jako svůj první vlastní krok začnu dále rozšiřovat svoji rozsáhlou knihovnu, především o dosud dostupné knihy historické a dokumentující dobu, která se dnes už začala neuvěřitelně překrucovat. Pro syna a neteře a synovce a jejich partnery dávám postupně dohromady stará rodinná alba a doprovázím je příběhy o svých prababičkách a pradědečcích a vším,co se dochovalo v paměti o těch ještě starších… přidám rozsáhlé vzpomínky na své babičky a dědy a nově se zaměřím i na podrobný popis obyčejného života tak jak mi jej líčili z dob jejich rakousko- uherského či prvorepublikového mládí a potom z našich společných sice socialistických ale šťastných let…. Až se jednou začnou zajímat,aby věděli jaká doba to doopravdy byla.
                      A časem začnu tisknout zajímavé články z internetu, neboť se obávám, že brzy začnou mizet spolu s celými blogy…Jinak – pro mne je zajímavé hospodaření a tak asi začnu záměrně hledat blízká zájmová sdružení chovatelů, včelařů….a pokusím se také více zapojit do křesťanského společenství…. prostě zpět k lidem napřímo,nejen přes internet.Ono to vždycky něco dobrého přinese,oni mne a zároveň já ostatní můžeme ovlivňovat,informovat, něco budovat…..
                      Více mne zatím nenapadá.

                    2. Ty vado Olgo! Paní Olgo! No, tohle od vás číst je absolutní pohlazení po duši každého mladého člověka. Říkejte tomu třeba Kronika. Já mám takovou radost. A to stálo za jedno blbé písmenko M, ale stálo to za to. Díky!

                    3. Olgo, dík.
                      Jsem ráda, že jsou ještě i lidé, kteří úplně nerezignovali. Já už skoro ano.
                      K těm mladým: Momentálně, podle mých zkušenosti, karpédyjémují.
                      Patrně si mnozí z nich uvědomují, do jakých … píp…to dovedla naše generace. Že o našich dnešních penzích si oni budou moci nechat jen zdát. Že dostat se k samostatnému bydlení a založit rodinu je pro ně daleko těžší, než kdysi pro nás.
                      Bude to na nich, jak se vyrovnají s tím smutným dědictvím. Já jim jen mohu držet palce. Aby nedělali takové voloviny, jako my. Aby to také nevzali ode zdi ke zdi.

                    4. Taky nemůžu uvěřit, paní Helo, co se stalo,v jakou noční můru se proměnily naše někdejší sny o svobodném postkomunistickém životě….a snažím se přijít na to,co jsme my tehdy ani ne třicátníci udělali tak špatně.A bohužel mým závěrem je, že stejně jako jsme my z Letné ani naše studentstvo nezapříčinili sametový převrat,tak nyní nemáme my občané voliči skoro žádný vliv na hrůzy, které se teď nám a naší zemi dějí… Nevím,co dělat účinného,to o čem píšu je vlastně jen návrat do té socialistické pasivní rezistence. Ovšem se zásadními změnami – k horšímu.Jednak lidé vlivem technologií i médií nemají zájem hledat pravé důvody tohoto stavu a změnit jej. A druhá věc – mnohem horší : „odboj proti komunistické totalitě“ jsme si dělali hezky v pohodlí,za pecí,v teplíčku ( a to teď myslím úplně doslovně), dobře a dosyta najezení,se zajištěnou prací přinejmenším v kotelně nebo na státním statku a k ní i s nějakým levným bydlením.Chráněni před nejrůznějšími zvrhlostmi, které dnes úplně otevřeně ničí životy už i malým dětem , před drogami, smrtícími útoky migrantů….se samozřejmou lékařskou péčí atd. Neuměli jsme domyslet jaký bude ten nový „svobodný“ svět,i když jsme to tolikrát slýchali od starých pravověrných komunistů…. Myslím, že rozpad socialistického bloku byl neodvratný a i kdybychom tehdy byli moudřejší,nic bychom proti tomu nezmohli. A ano,deset let se většině žilo lépe, lidé si pořizovali krásné domy,auta, věci,cestovali,podnikali, všude to bylo vidět.Jen nám nedošlo, že čerpáme z podstaty . A teď vidíme panování jakéhosi absolutistického kapitalismu bez skrupulí.Trochu se připravujeme na národní obrození 2,ale já mám obavu, že dříve dojde ke spojení proletářů všeho světa ve snaze tyto pořádky násilím svrhnout, protože teď jde nám všem jako nikdy dříve – s výjimkou let válečných – o čistou existenci (cenami energií, zákazy topení uhlím, dřevem,chovu dobytka, daněmi….) a o životy (bezostyšnými snahami zatáhnout nás do války,natahat sem migranty…). Nevím,jestli jsme to našim dětem způsobili my,zda jsme měli na chod věcí takový vliv),ale těžké to mít rozhodně budou.Je mi to moc líto a je mi z toho smutno.Ale nemohu končit takovou bezmocí,protože tu přece jsou také Maďaři, Orbán,je tu Rusko, které opravdu nemá jiné cesty než se bránit…. takže naději máme i my.

          2. Ne ne, Vevčo. Šlo o doslovný citát (ze Škvoreckého). (Mimochodem, nebyla to ani hodina, co jsem jej sem dal, a Google už jej měl zaindexovaný…)

            Chtěl jsem jím ukázat (ale bylo by to na dlouhé psaní), že cynismus jakožto takový je svým způsobem hodnotově neutrální: Mohu třeba dělat odboj proti Němcům, a když mne pak chytí a odsoudí k smrti, cynicky vtipkovat, jaký ze mě bude pěkný anatomický preparát… Cynismus Škvoreckého (je-li to cynismus) se nedá vůbec srovnávat s cynismem Kundery. Toho nečtu rád, ani Žert ne; celý mi připadá podivně studený, nelidský, nečeský, hochštaplerský… Navíc vykonstruovaný, à thèse, vlastně neliterární. Jakkoliv leckde má přesné postřehy. Zatímco Škvorecký se mi jeví, ač jsem jej nikdy neviděl, blízký nejprve lidsky, a teprve pak literárně. Třeba není náhoda, že jedna překladatelka (snad zašifrovaná do postav ve Lvíčeti), která celoživotně i přes Atlantik bývala jeho velkou přítelkyní, byla již od studií spřátelená také s mým otcem…

            A možná jsem jím chtěl ukázat ještě leccos dalšího.

            — — — • — — —

            Ale co nabizite lepsiho? — Bohužel asi nejsem ten správný člověk, kterého se ptát. Já bych řekl: Zakrýt si tvář tógou. Zdokumentovat, co ještě zbylo ze starého dobrého světa, zavřít plyn a vodu, vypnout elektriku a stáhnout roletu. (Viz též nickname, jehož užívám.)

            Zpět k literatuře: Moník mi říkal, že už nebude nic psát. (Doporučuji minimálně jeho Neser bohy.) Kahuda říká (ale tomu to úplně nevěřím), že už nebude nic psát; že už to je na mladých. (Jsou-li, dodávám.)

            Z mého hlediska se na více než padesát procent zdá, že je konec.

            1. Aniž bych tu chtěl zapřádat polemiky, mně zas odjakživa přišlo, že byli Zbabělci tak nějak napsaní s jistým budoucím očekáváním nebo na jisté politické zadání. Osobně tomu dílu přezdívám „operace Paperclip“ po česku. Zbabělí zápecní Češi, jak jinak taky, že, vs. stateční Němci , co nejsou vůbec nacisty, s ostře řezanými rysy a tvářemi ošlehanými větry východní fronty. A do toho zcela vykořenění mladí, kterým je všechno jedno a jejichž jediným zájmem je jen cizí muzika a sex. Taková obdoba těch dnešních, s nimiž se tak krásně manipuluje.

              1. Ále ne. Nesouhlasím snad s ničem, nebudu se však rozepisovat.

                Vyjma jediné věci: Právě ta indiference mladých tehdy byla politický postoj. A nejen tehdy za války, o kteréžto době Škvorecký píše, nýbrž zrovna tak v době, kdy ty Zbabělce psal.

                1. Von bojoval tezkou drinou kdyz redaktor , za plat vod komunistu za penize a nase.
                  Dalsich vyhod vod komunistu taky vyuzival.
                  Ovsem nezbabele.
                  To byli zase ty jiny , jak to bejva..
                  Berou tyhle horem dolem, vod tech , ktery nemaji radi…
                  Lvice , zase upadlej a beznadejnej desolat zapadniho druhu, opakovanej a k nam „Skvarou“ ,dodanej ..
                  Nejlepsi z nej byla nejaka spoluprace s vynikajicim autorem, Zabrana.
                  Na vynikajici trilogii, Vrazda pro stesti , Vrazda v zastoupeni a Vrazda se zarukou..
                  S Hrabalem takovy /tendecni/,nesrovnavat..

            2. Dekuji, Zpatecniku, ze jste tady inicioval tak zajimavou diskuzi.

              Jeste k vasemu planu stahnuti rolety… ja pro sebevrazdu nejsem — zivot nas vsecky zabije driv nebo pozdejc, proc spechat. Ale rozhodnete li se to uspisit, vemte nejakeho toho demona v lidske podobe sebou. Jezis je vehnal do vepru a pak z utesu dolu. Nejak se od te doby premnozili.

              A vite… ono to sice vypada vselijak… ale nikdo nevime, jak vse ovlivni nejake to motyli kridlo v Kansasu… ci kondori kridlo v Andach…

              1. No, aby nevzniklo nedorozumění… Stažením rolety myslím spíše oddělit se co nejdokonaleji od současného režimu, potažmo od současného systému, přestat s nimi spojovat jakékoliv naděje, a nedoufat, že se mi je podaří v reálném čase (tj. ještě za mého života) nějak opravit.

                Důraz spíše byl na tom zdokumentování; než jej budu mít hotové (možná i než s ním vůbec doopravdy začnu), budu přirozenou cestou mrtvej nejmíň třikrát. Jen pro představu: Potřeboval bych nejprve zpracovat řádově sto banánových krabic písemných pozůstalostí a snad desítky tisíc fotek…

          3. Malér je v tom, že oni psali o tom co sami cítili, nikoliv o tom co cítili a zažívali obyčejní lidé. V tom je strašný rozdíl.

        2. Co chce Viewegh nevím, ale Emil Hakl je jeden ze současných nejlepších autorů.
          Výborně píší i Petra Soukupová a Karin Lednická, asi se moc neorientujete v soudobé literatuře.
          Jinak byste se nemohl ptát, co chce Emil Hakl. Chce zobrazit dnešní společnost. Stejně tak i Soukupová.
          Lednická spíš vypráví zapomenuté příběhy, s velkým přesahem do dnešní doby. Její Životice nám sdělují, že obyčejnému člověku je úplně fuk, jestli ho dloube do zad kvérem partyzán anebo voják wehrmachtu.
          Oba mají zájem o jeho zásobu potravin na zimu. A jsou stejně nemilosrdní.
          A za vydání zásob jim hrozí smrt, ať už ze strany partyzánů, anebo Němců. Není úniku.

          1. Emil Hakl je jeden ze současných nejlepších autorů. — No právě. To právě je ten malér.

            Tedy, abych jej nepomlouval, on je dobrý, ba výborný, možná i bezkonkurenční na popis atmosféry a snad i snah 90. let. Tam je patrné, co on chce. Jenže dnes už (bohužel) jsme v jiné době. Chytnu Vás tedy za slovo (Chce zobrazit dnešní společnost.): To však je vlastně totéž, jako to moje stáhnout roletu nebo zakrýt si tvář tógou o kousek jinde. Prve mi šlo o to, co chce od života, od světa. Samozřejmě zobrazit není pro autora nenáležitý cíl. Ale je to cosi jiného.

            asi se moc neorientujete v soudobé literatuře — To máte naprostou pravdu! Neměl jsem síly (o chuti nemluvě) se začíst ani do Šikmého kostela. Vycházím z toho, co mi radila číst má známá, shodou okolností kamarádka jediné z těch ženských autorek, o které si myslím, že umí psát a že se snaží cosi říci. Jenže známá mi neradí ji, nýbrž jiné; a v nich jsem nic zásadního nenašel.

            1. Šikmý kostel jsem nečetla. Toto téma mi pŕijde už moc profláklé. Takže nevím, jak ho Lednická pojala. Možná neotřele jinak. Soudobou literaturu opravdu nečtu, dávám přednost odborným publikacích.
              Ale Životice jsem poslouchala na ČRo a byla jsem hodně překvapená rozumným náhledem autorky na svět. Celý příběh má významný přesah do dneška.
              “ Obyčejnému člověku je fuk, jestli ho chce okrást, případně zabít ozbrojenec hodný, anebo zlý. Chce zůstat naživu a nějak to válečné běsnění přežít. “
              Tohle jsem si vzala z té knížky. ( Možná jiní si vzali zase něco jiného. )
              Od Hakla jsem naposledy četla povídku uveřejněnou v literární příloze Reflexu.
              Byla nejlepší. Hakl se umí výborně vžít do pocitů šestnáctiletého kluka. Něco tak svěžího jsem už dlouho nečetla. Zkrátka Hakl umí udělat z prdu kuličku. Stejně jako to uměl třeba Neruda, ve fejetonu Kam s ním… Blbej slamnik a … nádherný fejeton je na světě.
              Zpracovat velké těma umí každý. Zpracovat poutavě maličkost , to už je umění.

        3. Viewegh píše tak, aby nabouchal prachy. Na čemkoliv.
          Poslední knížka (viděl jsem ji v obchodě, má žlutomodrý obal) je o jeho soužití s úkáčkem.
          Psal i o bejvalkách – ten by prodal i vlastní babičku.

      1. To je bezpochyby možné, zároveň však prakticky zhola nepřezkoumatelné, ježto jsem sem žádnou nepsal a nejspíš ani nebudu.

        Nic se tím ale nemění na mé otázce: Kde je dnešní Vaculík? Kdo je dnešní Vaculík?

      2. Byl to mužskej šovinista a chlívák prvního řádu. Viz mnohé třeba z jeho Jak se dělá chlapec. Popis Lenky Procházkové ve sprše, jak jí z pysků (ne těch na hlavě) teče voda jak krávě z huby. Jak do ní zarazil svůj pičipáč. To snad stačí.

        1. Ono to asi bylo jeste horsi. Kdyz jsem si precetla Morcata, tak jsem se tukla do hlavy a vyjekla: Psychopat! Pak mi to nakej psycholog, co ho znal, potvrdil

          1. Nechci se do vašeho dialogu vměšovat,
            ale jedna moje kamarádka z Prahy (letos na jaře bohužel umřela) byla kdysi jednou z jeho favoritek a potvrdila mi (mimochodem), že to opravdu proutník byl. Ale psal pěkné, dobře čitelné věci. Některé věci napsané na papíře však najednou vypadají poněkud ordinérně až někdy zvrhle. Možná byl pro část svých čtenářů příliš upřímný. Příliš se „otevřel“.
            Pro prudérní, pokrytecké publikum to je nestravitelné.
            ===
            Ale ptám se – jak jsme na tom se sexem my? Jenom potmě a jenom po svatbě?
            Já osobně bych o tom nepsal – ale já psát naštěstí neumím.

            1. I psychopat a zvrhlik muze umet psat. Ale netouzila bych po takovem (jak po nem zatouzil Zpatecnik). Tito lide nadelaji paseku, kam se vrtnou. (V realnem zivote.)

              Ostrazitost vuci osobnostne narusenym lidem neni prece ani pruderie ani pokryteckost.

              1. No, abych to drobet uvedl na pravou míru… Napsal jsem přesně toto: „I kdybyste se spokojili s dnešním Ludvíkem Vaculíkem (…)“ Ten si jakožto baťovec s sebou nesl leccos z hodnot první republiky. Že pak v jisté ohyzdné době napsal leccos, co by jiný (včetně mě) asi nepsal, je zde irelevantní.

              2. Určitě ne,
                jenom prostě někteří mají tu mez posunutou. Měla byste slyšet, jak se mezi sebou baví zdravotní sestry nebo baletky. Jedny empatické, poslouží a pořád se usmivají i když ležáka omývají od lejna, protože byl v limbu a posral se.
                A baletky? Ty éterické bytosti, které si vybraly jedno z nejtěžších povolání, které znám a navíc je čas vyřadí ze slosování. A co pak? Mají pětatřicet a už jsou staré. Nezvládnou ten drill, tělo už řekne dost. Ani přes bolet to nejde. Dneska už aspoň něco studují, aby nebyly tak bezprizorné jako ty z mé generace. Ale stejně zůstávají „v oboru“.

                Tak nejméně tyto dvě kategorie se spolu baví o lásce a sexu bez zábran. Když se ocitnete mezi nimi, tak je třeba zapomenout na pruderii. Tam se nepěstuje.
                Tam by se červenal snad i opilý havíř. Já ne, moje matinka mě často „odkládala“ v dámské šatně. Takže ani zpocená nahota mě neničí. Prostě – takový je život.

                A mimo jiné – baletky bývají skvělými manželkami a matkami.

                1. Jelikož celý profesní život pracuji ve zdravotnictví, souhlasím s tím, že mluvíme sprostě a někdy na první pohled necitlivě. Ale jak se jinak vyrovnat s tím, co zažíváme? Lidské tragédie, lidskou smrtelnost, tělesnost ve všech významech toho slova? Nemáme žádnou psychologickou podporu kromě té, co si zajistíme sami a platíme ze svého.

                  A k Vaculíkovi ve srovnání s řečmi zdravotníků za (většinou) zavřenými dveřmi. Vaculík ty svý sprosťárny a sviňárny neventiloval mezi kámošema v pátý cenový k ránu. Ten je napsal do knihy (knih), které se prodávaly, četly a čtou.

              3. Nemyslím si, Vevčo, že by byl Ludvík Vaculík nějakou velkou výjimkou mezi běžnými chlapy. Bohužel. Spíš tou výjimkou bylo to, že o svých eskapádách otevřeně a možná i upřímně psal. Vždyť se podívejme na zveřejněné případy jiných výjimečných či úspěšných mužů, namátkou: Václav Havel,Karel Gott, Vladimír Ráž,Josef Bek,Michal Wievegh,Lev Nikolajevič Tolstoj, Tiger Woods…. seznam by byl nekonečný a to pomíjím harémy coby naplnění mužských tužeb těch nejmocnějších. Bohužel pro nás ženy toužící po jediné věrné lásce navěky….. však se v generaci našich prababiček radívalo přikrýt to zástěrou. A těch příležitostných,spíše než přiznaných tak prozrazených ,nevěrníků se najde dost v každé rodině, sousedství, pracovním kolektivu… viďte ? A kdoví s kým my zde debatující ženy jsme vlastně žily,i ti nejbližší lidé umí překvapit !
                Vaculík má nyní i trochu smůlu, že jeho skutky z let druhé poloviny minulého století jsou posuzovány a odsuzovány optikou dnešního mee too a podobného nastavení mysli. V letech sedmdesátých by ho každá nazvala nevěrníkem,podrazákem,kancem….ale psychopatem asi žádná !

                1. Ale Olgo, tady vubec nejde o to, zda byl Vaculik bejk. Takovych chlapu je hodne. Tady jde o to, zda to byl zvrhly, bezcharakterni clovek bez svedomi, ktery je temer vzdy katastrofou pro sve blizni.

                  Ono az do nedavna lidi neumeli rozlisovat mezi lidmi normalnimi (trebas bejky 🙂 a lidmi opravdu osobnostne narusenymi. Ja sama jsem se to naucila az pozdeji v zivote.

                    1. Vaculík to měl v hlavě dobře srovnané. Asi proto ho nepustili na Letné na pódium.
                      Dlouho jsem mu nemohla přijít na chuť. Vadilo mi, že je takový macho, nebo mi tak aspoň připadal.
                      Byla jsem překvapená, když jsem zjistila, že sice byl dívkař, ale vyjadřoval se uctivě o obou ženách. Že to u něj nebyl jenom zájem o sex, ale opravdu hluboký cit, který cítil i k jiné, než svojí manželce. A dokázal to ustát.
                      Byl hodně otevřený , v tom se vymykal většině současníků. A současně velmi konzervativní člověk.
                      Každopádně, číst Vaculíka nikdy není nuda.

                    1. Nemam to, Olgo, cerstve v hlave, ale v kostce to bylo tak: ja jsem si ty Morcata precetla, a byla jsem sokovana. Tohle ma byt vtipne? Jak clovek tyra morcata, a vlastni rodinu? Ze zacatku to vtipne bylo. A pak se z toho stal „vtipny sadismus.“ Fuj.

                      Pry je to alegorie, bla bla bla. Tak jsem si dala tu praci, trochu se porozhlidnout. A Plzak o nem rikal, ze to byl psychopat. Bingo!

                      Dali mu za to jakousi cenu. Oni psychopati si navzajem pomahaji, a snazi se psychopatii normalizovat. Byla jsem z toho zhnusena. Toz tak.

                      Tim neubiram jeho talentu jako spisovatele. Ale myslim si, ze to byl charakterove naruseny clovek.

                  1. Takze zase pripad , vo cem psat.
                    Delal neco , aby moh vo tom psat. Aby stranky zaplnil slovy..Nebo naopak ?
                    Psal ,umel napsat ,vo necem jinym??
                    Nebo psal takovy sverovaci denicky..

                    1. Katango, nebyl.
                      Dokázal se postarat o manželku i o milenku. Měl je obě moc rád a obou si vážil. Prostě měl široké srdce.

                    2. My tady, všichni,Katango, stále spekulujeme nad literárními díly,ne nad zveřejněnými protokoly nějakých vyšetřovatelů a dokumentaristů Vaculíkova soukromého života,ani nad jeho posmrtně zveřejněnými deníkovými záznamy.Posuzujeme pouze dílo,nic víc nám nepřísluší.A kde bereme všichni jistotu, že mnohé z vylíčeného nespadá pouze pod autorskou licenci, není použito literární nadsázky pro správnou gradaci…. myslím, že za to ručit nikdo z nás nemůže a tak tedy neodsujme autora na základě jeho literárního díla.
                      A děkuji za komentář Helanov,i já tak čtu a vnímám autorovu osobnost.

                    3. Paní Olgo, ale on o svých láskách psal sám. A zveřejnil i spoustu fotografií. Český snář napsal osobně. Prostě nebyl žádný tajnůstkář. Neměl co skrývat. Byl, jaký byl. Originál.

                    4. Paní Helanov, paní Olgo, zdá se, že se ohledně Vaculíka neshodneme. Nicméně pro mne zůstává starým chlívákem.

                    5. Z toho si nic nedělejte.

                      Myslím, že to byl Milan Kundera, který ve Směšných láskách, už nevím, ve které z povídek, vyslovil myšlenku, že staří mrtví musejí ustoupit mladým mrtvým.
                      A s chlíváky se to má podobně: staří chlíváci musejí ustoupit mladým chlívákům. – A že jich je!

                    6. Ano, paní Helo, psal otevřeně a snad i upřímně, věřím tomu,co psal.Ale může dát někdo z nás záruku, že něco z těch pohoršujících pasáží nebylo třeba zkresleno či záměrně nadsazeno ? Posuzujeme člověka podle jeho literárních děl, která záruku stoprocentní pravdivosti poskytovat nemusí.
                      A to,co jste o něm napsala Vy,se mi líbí, vnímám to podobně. Já jsem často chodívala do nám z Letné nejbližšího Albertu proti domu,kde bydlel, párkrát jsem ho i potkala,a ano,byl nezaměnitelný…i na té ulici ….

                  2. Děkuji za vysvětlení, Vevčo,ale rozhodně mi nepostačuje k onálepkování autora takovými přízvisky jakých jste užila.
                    Opíráte se o výrok psychiatra,ale 1. je neozdrojovaný,tedy nedoložitelný
                    2.nesděluje jakým způsobem lékař k závěru dospěl – posuzoval člověka pouze na základě četby jeho knihy ,tedy neprofesionálně ? nebo 3.vyšetřoval autora jako pacienta a vyzradil potom lékařské tajemství ? Troufl by si to ?
                    Zbývá tedy pouze Váš druhý argument a to ten, že jste četla autorovu knihu Morčata, literární fikci. A na základě této četby vystavila posudek. Podle čeho jej vystavíte třeba Fuksovi – podle Spalovače mrtvol ?A Dostojevskému podle Běsů, Erbenovi podle Kolovratu….?
                    Morčata jsem četla na začátku devadesátých let, když zde byla vydána,a nečetla se mi dobře, naopak.Ale nebrala jsem to tak, že autor píše o své libůstce,ale že použil hodně příhodné metafory,aby vystihl podstatu totalitního útlaku.
                    Já podobně jako Vy Vaculíka nevidím,naopak ho mám ráda jako člověka projevujícího se ve svém literárním díle i veřejných aktivitách . A myslím, že je to především tím, že my zde v Čechách jsme jej a jeho počiny i knihy mohli sledovat kontinuálně více než dvacet let a mohli poznat jeho myšlení a osobnost mnohem šířeji. Zkuste si jeho další věci načíst, možná změníte názor. … a pokud ne, je Vaším právem mít svůj dojem…. Všechno psáno v dobrém.

                    1. Olga: Jeden castecny zdroj je zde. Ano, Plzak donasel StB, a sdeloval jim diagnozy pacientu. Sam zni jako peknej vejlupek.
                      https://www.info.cz/zpravodajstvi/cesko/nejnebezpecnejsi-byl-havel-vaculik-byl-psychopat-znamy-psychiatr-miroslav-plzak-hlasil-stb-i-informace-o-pacientech

                      Neznam Spalovace mrtvol, nemuzu posoudit. Sama byste tvrdila, ze nic se clovek nedovi o autorovi (kteremukoliv) z toho, co pise?

                      Netvrdim, ze V. psal v Morcatech o „sve libustce.“ Ale psal s takovou… no, radostnou vervou o tyrani a manipulaci.

                      Vite, nekdy mne stve, ze lidi nejsou soudnejsi o lidskych charakterech. Jako treba Rousseau. Takovou slavu mu delali. A jak skvele psal o vzdelavani deti. To, ze sam si udelal ctyri ci pet se svou hospodyni, a prinutil ji, aby je dala hned po narozeni do sirotcince, vstric temer jiste smrti, to s tim nema co delat? Ale jeho fanouskove o tom neradi mluvi.

                      Lev Tolstoj, taky zajimava kapitola. A joj, jak jeho chovani zivotopisci omlouvaji, oprasuji a omyvaji! A Besi, no, to je neco tak blazniveho, ze bych si netroufla to rozebirat.

                      Vaculik zni jako clovek bez zdravych brzd (a nejen podle Morcat). Ze ten jeho nedostatek brzd lidi omlouvaji, mne neprekvapuje. Muzu se plest? Pochopitelne. Co rikam, je muj dojem. Chtela jste vedet, proc ten dojem mam. Tak jsem napsala.

                      Dalsi zajimave pozadi, ktere se mi nepodarilo zatim proniknout, je zivot Jarmily Glazarove. Necetla jsem zatim Roky v kruhu, ale bylo to moc podivne manzelstvi. Pikantni taky je, ze leckdo specha, aby nas ujistil, ze to manzelstvi bylo stastne. Ale nikdo nevysvetluje, jakto, ze byla tak intimne obeznamena s fintami a psychologii domaci sikany v Adventu. (A predpokladam i ve Vlci jame.) Vy jste tolik sectela, velmi by mne zajimal vas nazor.

                    2. Díky za doplnění, Vevčo. Výpovědi STB z principu nesleduji a neposuzuji, naopak odsuzuji špinavou moc, která nutila lidi chovat se jak nechtěli.Takže to číst nebudu.
                      Váš dojem z Morčat v sobě něco mít může, nevím, ale rozhodně by bylo dobré doplnit jej dojmy z dalších mnoha V. knih.
                      I já odsuzuji Rousseaua za to,jak se zachoval k vlastním dětem,ten příběh znám.Je mi varováním před přílišným obdivem k jakýmkoliv autoritám.
                      O Glazarové jsem takto nikdy neuvažovala, nevím. Příběhů podobných tomu v Adventu byly plné nejen valašské hory, namátkou z těch drastických z podobné doby a prostředí: Kuře Melancholik, Výměnkáři, Maryčka Magdonova, Maryša…. Podobnost bych viděla spíše ve Vlčí jámě,a to v krásném vztahu mladičké dívky a staršího muže,to by mohlo být vysvětlením jejího šťastného manželství.Za první světové války přišla jako patnáctiletá o matku,rok nato o otce, jistě si moc vážila šťastného klidného domova.
                      Ladislav Fuks je dobrý a zajímavý autor let šedesátých a sedmdesátých,zkuste si něco najít.Ale rozhodně doporučuji shlédnout film Spalovač mrtvol podle jeho románu,s Hrušínským v hlavní roli.Vynikající.
                      A děkuji za hezkou debatu o knihách a autorech, nemusí se všichni na všem shodnout, každý pohled je zajímavý.

                    3. Dekuji, vzdy se od vas neco zajimaveho dovim. Podivam se, treba je Spalovac mrtvol na youtube.

                      Jeste se zeptam. Glazarova mela jeste prvni manzelstvi… kratke. Ale nikdo o tom nemluvi. Myslim, ze to byl ucitel. Nevite o tom neco?

                      Jinak dik. A preju vsecko krasne ve vasem hospodarstvi. Taky bych rada mela vcely, ale napred musim udelat elektricky plot, jinac to s medvedy v sousedstvi nejde.

            2. Já mám Vaculíka taky ráda,za to jak píše o tom,co chce od světa a od života,tak jak ( moc hezky ) o tom tady mluví Zpátečník,i za jeho upřímnost. A za jeho Valašství či jak to vyjádřit. A za vhled do světa opozice vcelku bez příkras. A za to,jak se plácal mezi těmi ženskými a Madlou,anžto ji nechtěl úplně opustit….

              1. Přesně. Madla byla vždycky první, chráněná. To si musely jeho milenky uvědomit a to jim na začátku vztahu i řekl. A přesto ho milovaly až do jeho smrti.
                Jak říkám: jednu z jeho milenek jsem měl v pozdním věku za kamarádku. Budu na ni rád vzpomínat.

                1. Tak já nevím. Možná velcí lidé mají i velké neřesti.
                  Goethe jako dvaasedmdesátiletý dědek sváděl nezletilou. A kdyby mohl, patrně by ji i přefik. A co vyváděli Rimbaud s Verlainem? A vyčítá jim to někdo?

            3. Kocoure, kdyby se to bralo podle mravnosti, tak Božena Němcová také nebyla puritánka, o Máchovi, který honil Márinku s Pelikánem a pical jí zezadu ani nemluvě.
              A přeci je jejich dílo národním pokladem.

              1. To všechno vím. Právě proto říkám, že to nemělo význam pro tvorbu. Ostatně Leoš Janáček byl taky pěkný proutník a jak pěknou muziku psal. A to nemluvím o opilci Musorgském nebo gayovi Čajkovském, Oscaru Wildovi a spoustě dalších. Když si to tak srovnáte – je to většina známých tvůrců.

                Není nakonec „neortodoxní občanský život“ podmínkou geniality?

  10. 1. Cesta politická
    “ Ale proniknout do tohoto světa je obtížné; zůstat si potom věrný je ještě obtížnější. “
    Je asi složité zůstat si věrný, když politika je, tedy měla by být, už z podstaty věci založená na kompromisu.
    Kdy jde o kompromis ještě únosný, kde jde o zásadní věc, a tedy nelze ustoupit…?
    Nechtěla bych být politikem. Nevěděla bych.

  11. Trubky na plyn u nás patří Australanům, jsem se teď dočetla a chtějí je prodat, rozhodovat o tom budou v Londýně

      1. To dělají všichni politici, tuneláři, zloději a šizuňkové. Bakala Kožený Krejčíř…. Bez právního rámce daného legislativou bychom se všichni požrali nebo byli požráni

    1. To tak bylo vždycky.
      Spisovatel může aspoň psát do šuplíku. A doufat, že jednou někdo jejich výtvor vydá.
      Ale třeba herec, zpěvák, novinář, musí mít přístup na pódium, do médií. Asi proto je tolik podržtašků právě v těchto profesích.

      1. Jistě, fšichni ti, a mnozí další, musej „pracovat na sobě“ aby se v režimu uplatnili. Čím horší režim, tím horší zbóží.

        Gdysi sme snad byli kulturní národ, páč lidi se neštítil kultu RA.
        Opravdové pohrdání, sarkazmus, je slyšet hlavně od přestupníků a přeběhlíků keří se rmoutí v cizíně nad morálním úpadkem našinců, to je ironie, co?

    2. Stejně by mě zajímalo, co je vlastně kulturního na oné kulturní frontě.
      Když jsou to zhusta komedianti.
      Pravda, mnozí z nich umí velmi dobře a procítěně sáhodlouze recitovat to, co se naučili a co je pro tu či onu dobu vhodné. Takže často v jejich podání slyšíme nevídané a vidíme neslýchané.
      Nicméně, stále jsou to jen komedianti a jako takové je třeba je brát.

      1. Taky si myslim. Kdybych byla dnes mlada umelkyne, naucim se pro obzivu treba svaret. A jinak budu vyvtvaret, co mi srdce veli. Proc byt prodejnou devkou? Neni to peknou vizitkou u nikoho, natozpak u lidi umelecky nadanych.

        1. To je zase ta míra „poddajnosti“. Někdo ji má větší, někdo menší.
          Ale nic není digitální: ano nebo ne. Poznal jsem celou škálu kumštýřů s různým politickým názorem. Jediné co bylo až k pozvracení byl herec, který se dal na politiku.

        2. U Polednakovy , z , CT, to bylo naopak , svarela nejdriv popelnice , pak se seznamila , zacal rezirovat, prihrany dostala lepsi texty a toho kluka ,
          Holy se jmenoval..

    3. To není jenom v umění. To je i ve školství, vědě i jinde. Kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti. Aspoň naoko.
      A pokud byl příliš aktivní tak se modlite, aby se nezměnil režim.

  12. Dobrej clanek zase vod Vidlaka a zaplat pan buh , zminenej clanek vod p.Dvoraka , nemam odvahu ,neco , ani pomyslet, ticho ..Celkovej dojem.
    Vobycejnej skladnik sroubu , probranej Vidlacky.
    Politika hromadnyho sterku. S kaminky spatne poskladanymi.
    Spekulace vo skutecny moci. A cinnost skladnika.
    Zesilovaci a zeslabovaci a sroubarny , pan buh s nami a zly pryc ,
    rady se mnozi..Na zaklade. Co ma delat pracujici v praci.
    Bezplatny pouziti tisku nabidnuty nepritelem.Kdo vyhraje?
    Kdyz si rudoarmadnici nechaji vytisknout falesny mapy a plany,
    /lzou a vzdycky lhali, jako kdyz tiskne a nic jinyho ,vobelhaji i vlastniho bratra /, pokrizoval sem se a hura pryc..
    Neni snadny napsat ctivej clanek , tak jen na okraj..
    Co je hlubinej stat , treba vysvetleni aspon na jejich cinnosti , treba zajezd zase republikanu na Tajwan , stejne jako predtim demonokratu ,
    dokumenty a fakticky dukazy, ze president rozkazal na U., 5 melounu mne a 5 synackovi jinak , ma je FBI a Kongres krici, navalte je ,
    reditel /nedozivotni/,krici zpet , nic vam nedam../Vo tom strezeni /.
    Ted bohaty media potrebujou zisky delaji to zamerne ,lzivou vetsinou hysterii.
    Ukr zamestnava pozornost , „pohlavari“ taky dulezity, autori vi , ze lzou ,ale temi zamernymi lzemi sledujou svy cile , hlavne spolupraci
    „psacima a ukricenyma chytrakama“ , ktery se nechaji radi zvabit,
    /v potu tvare snazivejma, ja jim ukazu, jak lzou, zirejte jakej sem frajer yntelygent, alternativ ,vsecko vodhalim/ , tak
    zamestnavaji zase pozornost vetsiny ..
    „Media, sporty, urvany kultury do ohluseni“ zase lakaji pozornost.

    1. Ted nejhorsi je povinnej teror nasili a jeho nejhorsi dopad na psychiku populace a deti.
      Ze vsech stran , jen negativni a nejhorsi. Lide se pridavaji..
      Nejaky prasky ,nekde ,na rozdil ,nikdo nemusi.
      Vyhrozovani zarucenych „vestcu“ ,vyhrozovani a hrozby spekulantu ,
      dalsi popularizace medii. atd.
      Obklopuje nas to kazdou vterinu na ty deformace a zase umysly.
      Sireni drog na neochotny narody. Toxicky ,otraveny nejen studne,
      /i toho vedeni/,vlady, podpora nadejnych ,slapnout jim na krk vobcas , nedat jim nazrat akorat ,aby nebyli rozmazleny.
      Co je zadarmo to deformuje.
      Rozdavani zase , neuveritelne velmi stedre , ale kde se na to vezme a komu , /prodate svuj dum , majetek , priklady tahnou ,i vas a vasi rodiny ,aby na to bylo ,kdyz doporucujete ???/,
      nebo maji dat ty jiny a z ceho ,
      poucovani ,ale prakticka strana veci ,vysvetleni , zase schazi , porad schazi a jeste dlouho bude..Ale z cizho ,to je jina…Pani , neberte nam % obzivy..
      Nebudte jako voni…

  13. Vevčo, vidím to podobně.
    To, v jakých jsme aktuálně sračkách, je do značné míry tím, že jsme kulturu nechali parchantům.
    Kteří nás pěkně pomalu předělávají na ovce na porážku. Podle vědecky zpracovaných metod.
    Třeba se to nepovede vrátit, jde to pomalu, trvá to dlouho.
    Zato pokud se to povede, nebudeme muset brečet, že víc jak polovina národa volí zase někoho jako pětikolka. Protože inteligentní, kulturní národ to neudělá.

    1. Vseobecnosti jak procesovat mysleni ,zamery a nekolik nasledku..
      Zacnete za vseho nejdrive s celkem.
      Chcete normalka porcovat medveda, tak musi bejt nejdrive celej.
      Nezapomenout. Dulezity.
      /Rozporcovanej, uz se neda porcovat, to nerozume odmita i kdyz este predtim poradne rozporcovanej nikdy nebyl a nema s tim zadny zkusenosti a nechce je./.
      Nesmite ho upozornit sto let predem , ze bude porcovanej , taky ,
      kdyz neni jeste vas a nemate ho uplne v hrsti..To je blby.
      Nasledky. Klickuje samozrejme jako zajic.
      Nasledky , neda se dohonit. Z dalky se na vas jeste posklebuje , az ztratite nervy…
      A strilite za roh..
      Nejlepsi je, kdyz nic nevi.
      Kdyz na nej s poradne nabrousenou sekerou , nesmite mit sebevrazedny nalady , ani se pokouset se zprovodit ze sveta…..Von tohle zjisti.
      Vykope valecnou sekeru , drze se vodvazuje vam pomahat i s tou sekerou , ale rovnou vam a mezi voci. Nedoporucuje se , vubec se nedoporucuje…
      Chce nemozny , je udesne tvrdohlavej , zustat celej a neporusenej ,
      divny , ale co se da delat..Dyk je to jenom medved.
      Musi se s tim taky pocitat. Jinak nasledky.
      Kdyz neco chce , ani nemusi bejt hladovej , cmajzne si to a nechce to vratit..
      A tvari se jeste , ze je vase obet , ze za nic nemuze a nektery se nad nim slitujou a jeste s nim kamoseji. Dobre jim tak.
      Nasledky .Budou taky vochoceny a jak.
      Vyhrozovat napred to neni to nejlepsi , prestane okamzite chrapat a zacne funet a si brousit drapy a tesaky vo skalu..Ma z toho blbou naladu.
      Zkazeny ma sny vo dobyti celyho sveta. Zloduch , vsecko vobrati na misto ,aby byl porcovanrej chce porcovat vas. Pozor ,mozny nasledky..
      Co nadelate s medvedem. Nic.
      Nema to rad..Sam to nedela. Jenom nekdy , dyz zuri ,tak se nezna.
      Nerozumi a rozumet vodmita ..Nasledky.
      Nesmite porcovani zacit zprostredka medveda , treba sebrat mu ledvinu ,
      kdyz je porad este celej , zacne se branit. Nasledky.
      Nemuzete zacit vod nejmensiho, treba mu ustipnout jeden drap.
      Se vozene a hrube nadava ,s nasledky.
      Nejvic ma rad cirkus ,tam dela veci , vochocenej medved je potom nejlepsi k porcovani ,obdivuje se jako medvidek ,divak nic nesmi provalit a hodne obdivovat , naladit si ho a kamosit se s nim , jinak je tezky se k nemu priblizit ,priplizit a je furt daleko.
      Mracit se na nej taky nesmi , bezduvodne podezira ,furt potom…
      Pozor ,medved miluje humor nade vse , chce zabavu , sam je zapsklej vetsinou , ale nema rad blby vtipy ..Nasledky jsou zase .
      Nejaky kasparky chce potom zakousnout. Misto aby si sbiral boruvek,napr.
      Nasledky, dalsi ,zacne zurit a se vohlizet na vsecky strany a mrucet , kdo vi co,
      neni mu rozumet..
      Kdyz zacne zurit , vod nej radsi dal ,zacne si vymejslet a neda se vedet dopredu ani co ,cekate ze vam da packou za ucho a von vas necekane zabije kamenem..
      Pozor na medveda , ma divny nejen blby napady a jeste horsi zabavy ,
      nekdy rad a ulisne predstira , ze je uplne vozralej , jindy dokonce ,
      ze je uplne mrtvej /a uz zralej na rozporcovani/,
      a kdyz nic zlyho necekate , votocite se na vterinu ,nic zlyho netuse a skoci vam beda a zahryzne se vam rovnou po krku.
      Nasledky…..Vysledky ,nic moc..

      1. Proč to takhle teď děláte? Ze solidarity nebo nebylo zbytí? Představuju si ale, že ze solidarity.. Jinak jako, medvěd se nechá odloudit taky, když buď důvěřuje nebo hladoví, ač by myslel, że medvědina jej chrání už dostatečně

        1. Rozdil je mezi druhou a treti vetou.
          Bylo to vo procesovani mysleni , mysleny to bylo dobre , ale najednou Medved . Se tam nacpal nasilim..
          Sliboval lepsi ,nez treba Planck Constanta ,quantum mechanics and relativity protoplasma ,najednou..Zabavny cteni..
          Rozumnej ustoupi…

          1. Jo no, celé obrazy z jednotlivostí. Pak se musí jen ale ustupovat, protože všechno už tady bylo, na to jeden nemá sílu

    2. Václave, my jsme kulturu parchantům nenechali.
      Realita je, že na provozování kultury jsou potřeba peníze. Doba kočovných společností je pryč, dneska už pronajmutí sálu je velmi drahé, umělec nutně potřebuje nějakou dotaci, grantík, podporu z Ministerstva kultury.
      A stačí se podívat, KDO v polistopadovém čase ovládá penězovod na tomhle , zdánlivě nedůležitém, ministerstvu.
      Pokud vím, spletli se jenom jednou. Pavel Tigrid obhlédl situaci a sdělil, že je to zbytečně ministerstvo.
      Že by agendu mohlo převzít MMR, něco Ministerstvo školství, případně Ministerstvo financí.
      A tím skončil.
      Slušná paní Třeštíková to zabalila po čtrnácti dnech. Moudrá to žena.

      1. Helanov, kultura není jenom televize. Když jsem byl kluk, tak kdekdo hrál na kytaru, zpíval..
        Co zbylo z country hnutí? Spousta mladých jezdila nejen na Portu. Teď jezdí na heavy metal. Musejí pořád civět do mobilů, i když jdou na rande?
        Nejde jenom o televizi. Co holywoodské filmy? Kdysi u nás byly běžné nejen sovětské, ale i francouzské, polské, italské i jiné filmy. A nejde jenom o zemi původu. Jde i o kvalitu. Někdejší řekněme nepříliš kvalitní filmy z USA (samozřejmě i v USA kdysi točili i velmi kvalitní filmy, ale to už je dávno) nahradily úplné sračky, kde v rámci rasové rovnosti hrají evropské středověké panovníky černoši, v rámci genderové rovnosti je už zcela výjimečné vidět v pozitivní konotaci heterosexuální bělošský pár, tedy pokud aspoň jeden z páru nemá nějakou výraznou vadu nebo obludnost.
        Chápejte mě správně, já nemám nic proti černochům. Ve středověku, abych hned nezačal o starověkém Egyptě, bylo v Africe několik civilizačních center, které vůbec v ničem nezaostávaly za Evropou. Někdy byly dokonce z dnnešního pohledu daleko před Evropou. Proč nenatočit film z takového prostředí? Byl by zajímavý, exotický, ukazoval by, že černoši nejsou o nic víc opice, než my, a zároveň by byl autentický.
        Chceme pravdu o historické homosexualitě? Proč neukázat lidem, že homosexuální vztahy byly zcela akceptovatelné v řeckých armádách? Že Herakles byl bisexuál? Homosexuálové prostě existují, ale proč je proboha zvýhodňovat a vystavovat v nějakých „pride“ nesmyslných průvodech?
        Cílem není nějaké šíření historické pravdy. Cílem je dělat lidem z mozku sračky. A když má člověk místo mozku sračky, není problém ho přesvědčit úplně o čemkoliv.

          1. Bylo jich hodně.
            Nejznámější je snad Timbuktu. Nádherné stavby, ve kterých byl chlápek i během veder, fungovala tam i obrovská knihovna, zkuste si o tom něco vygooglit.
            Dneska tam armáda ČR nahání domorodce, ofiko jde o boj s terorismem.
            Prdlajs!
            Jde u udržení u moci jejich současné zkorumpované vlády, Tuarégové se bouří proti plundování tuaréckého území Nelíbí se jim, že z uranu mají profit Francouzi, kteří ho pro svoje elektrárny potřebují opravdu hodně. Tuarégové z toho mají jen zničené zdraví, přírodu, umírají na rakovinu a rodí se postižené děti.
            Uran se sice těží v sousedním Nigeru, ale Tuarégové žijí v obou zemích.
            Šlo o to, aby se nepokoje nepřelily i do Nigeru. Už se tam přelily. Takže armáda ČR půjde chránit francouzský uran do Nigeru.
            ( Jiná věc je, že kdekoli se něco děje, tak se tam nasune okamžitě i IS , nebo nějaká franšíza Al Kajdy. Za to ale místní obyvatelstvo nemůže. Pro ně je to cizák jako cizák. )

            1. No, nezlobte se na mne, ale nickname Václav mluví o černošských civilizačních centrech, která vůbec v ničem nezaostávala za Evropou, někdy dokonce byla z dnešního pohledu daleko před Evropou. Samozřejmě Google píše, že v Timbuktu bylo 50 000 učenců (1/4 z 200 000). Na Vás takovéhle tvrzení působí solidním dojmem?

              Jenže jestli má být zdrojem naší kultury googlování (a právě kultura je to, co výchozí článek požaduje!), to už ji můžeme rovnou zrušit. S vygooglovanými informacemi na tom nebudeme vzděláním o nic lépe než mloci pana Povondry.

              1. Zpátečniku, vy jste rasista.
                Smím se zeptat, jak jste si to zařídil, že jste se narodil jako bílý?
                ***
                “ Když misionáři přišli do Afriky, měli svou Bibli a my měli naši zem.
                Řekli: Modleme se.
                Zavřel jsme oči. Když jsme je otevřeli, my jsme měli jejich Bibli a oni měli naši zem. “
                Desmond Tutu

          2. To Zpátečník:
            Například říše :
            – Songhaj (v té bylo Timbuktu o kterém píše paní Helanov)
            – Monotampa
            – z novější historie třeba Zulu

            Nejsem žádný znalec africké historie. Otázkou spíš je, proč se o tom neučí ve školách. Protože by to vrhalo špatné světlo na koloniální historii Evropy? Protože by to nabouralo rozšířený názor, že čím dál na jihu, tím blíž k opicím?
            Historii píšou vítězové.
            „Indiánské říše padly, protože Evropané byli představitelé vyspělejší civilizace“, je běžný názor. No, jak se to vezme. Pokud to vztáhnete na celou dobu od nástupu neolitu, tak tyhle indiánské, africké a jiné říše měly smůlu v tom, že se opozdily v rozvoji feudalismu a nástupu kapitalismu s rozvinutou manufakturní a pak strojní výrobou o pár set let, v daném časovém měřítku o úplnou maličkost. Například s genetikou to nemělo nic společného.
            Evropa měla štěstí, že ji třeba mongolská expanze jenom lízla na východním okraji. Jejich vojsko procházelo evropskými rytířskými vojsky jako nůž máslem. Kdyby Bátů pokračoval na západ ještě 3-4 roky (sílu na to měl), mohla být historie Evropy úplně jiná.
            Evropa není střed světa. Je to poloostrov a pár ostrovů na západním konci kontinentu Euroázie.
            Nikde není psáno, že za sto let bude někdo znát (kromě specializovaných historiků) Čechy, nebo za tři sta let Evropany. Tedy pokud někdo nezmáčkn to červené tlačítko. To by pak možná bylo lepší bavit se o civilizaci mravenců nebo švábů, protože lidé to asi nepřežijí vůbec.

            1. Omlouvám se, ale tohle by mi připadalo jako polemizovat s Dänikenem. Timbuktu je mnohem spíše arabská záležitost než černošská. Obecně již samotné přírodní podmínky v subsaharské Africe nejsou nakloněny rozvoji technologií; nepodporují jej, na druhé straně jej ani nevyžadují. A bez technologií je civilizace srovnatelná s evropskou (byť i tou středověkou) nemyslitelná.

              Skládám zbraně a jdu se věnovat užitečnějším věcem.

            2. Přesně. Historii píší vítězové.
              Co se asi bude učit v dějepise za 500 let ? Možná už za 100 let se bude učit opak toho, co se učí dneska.
              Já se nedivím, že dějepisáři vynechávají moderní dějiny.
              Irácký Saddám byl nejdřív hodný, hubil zlé Íránce. Západ ho podporoval a chemické zbraně se líbily, zabily hodně Íránců.
              A během pár let byl Saddám zlý, muselo se vlítnout do Iráku a osvobodit irácký lid od diktátora.
              Výsledek – V rozvráceném Iráku je bída, k moci se derou náboženští fanatici, do Evropy se valí davy naštvaných zoufalých Iráčanů, ale Spojené státy jsou v pohodě. No bóže. Chybička se vloudí.

        1. Václave, moc s vámi souhlasím. Třeba film Zkrocená hora byl vynikající, šla bych asi touhle cestou.
          Rozhodně ne cestou pro kterou se rozhodl pomatený Eurosong. Nápadně připomíná Festival politické písně Sokolov.
          Nemyslím si, že vy fousatá Conchita Vurst v minisukni udělala hnutí LGBT nějakou velkou reklamu.
          Zbytek světa si musí ťukat na hlavu a těšit se, jak se v tom liberodémo umlátíme sami.
          Jenom mě štve, že jsme ZNOVU na té blbé straně železné opony.
          ***
          Mimochodem, Conchita se opět stala mužem. Pohlaví evidentně fluidní.
          😀

            1. Na té východní straně bych viděla určitou naději. Ale že jde celý slavný Západ do kopru, to je jisté. Tohle nemůže dopadnout dobře. Kolektivní Západ už má na rukou moc krve.
              Asi si ukousl větší kus koláče, než stačí sežrat.
              Vypadá to, že státy na Ose Světového Dobra ubývají, na Ose Světového Zla je tlačenice.
              Naposledy začal zlobit turecký Erdogan, po něm nejlepší přítel amerického lidu – saúdský ropný monarcha princ MbS , Súdán už byl málem na dobré ose – a zase nic, Írán se nehroutí, drží se i syrský Asad, zločinci, kam se podíváš.
              Dědeček Biden aby se pomalu bál sáhnout v noci pod postel pro nočník.

          1. Zrejme je „Conchita“ chytrej vejlupek, a nedal/a se operativne zpotvorit. Na rozdil od Dylana Muvaneyho, ktery uz svuj ksicht zpet nikdy nedostane.

            1. Vevčo, co říkáte na tohle:
              “ Mír přináší bohatství, bohatství přináší zpupnost, zpupnost přináší válku, válka přináší chudobu, chudoba přináší pokoru, pokora přináší mír .” …da capo al fine.

              ( Orientální moudrost )

              1. Jo jo, taky podobne je…
                Dobre casy vytvareji slabe lidi, slabi lide vytvareji zle casy, zle casy vytvareji silne lidi, silni lide vytvareji dobre casy… a tak furt dokola.

        2. Jen poznámka, na heavy metal dnes nejezdí mládež. Jezdí tam od teenagers po šediváky nad hrobem. Od popeláře po chirurga. Všichni si navzájem tykají, jsou vysmátí a v pohodě. Telefony s sebou mají většinou na telefonování. Sice tím vyloženě nežiju, ale fesťáky tohoto typu jsou dobrý místa. Mmch, ještě jsem tam nikoho neslyšel hudrovat na kotlíky.
          Metalisti stojí za to, aby se upozornilo, že je omylem dávat je za záporný příklad.

    3. Přesně tak, Vevča vystihla zcela přesně i můj názor. Již delší dobu jsem přesvědčen, že větší přínos než kteříkoli politici pro naši společnost představuje spolek Svatoplukovy pruty a doufám, že z Vidlákova Institutu českého venkova vyroste podobná síla.

      1. Na zaver.
        Civilizace vznikla tam , kde je dneska Irak a ta reka.
        Evropani vzdycky zkurvili vsecko na co sahli a kam prisli.
        Lepsi klacky to rozhodli.
        I tam , kde to uz bylo zkurveny a horsi, coz bylo skoro vsude .
        Byly v tom prestavky , protoze kdyz se Buh koukal , tak lidi byli stvoreni bozi.
        Kdyz se koukal jinam , krestani masakrovali vsude a vsecko , vcetne sebe a svych , pokrtenych …
        Nenavisti tou krestanskou bez sebe , musel je cisar Konstantin srovnat do late /Nicaea 313 , nestastny cislo / a utect z Rima a zalozit novej.
        Potomci neunikli zkurveni , krestani Vychodni risi poradne vydrancovali a zkurvili jako obvykle vsechno a tak predali islamovi..
        …….Tak Evropa byla vzdycky a je zkurvena a vsude kde zijou Euro taky a na tom rajtujou a furt..
        Vsecko jiny jsou vyjimky..

        1. Dělali přesně to, k čemu je vybízel Bůh. A co činil i on.
          Když se mu první várka nepovedla, nechal utopit celou Zeměkouli. Tedy, až na podržtašku Noea a jeho blízké.
          A když darebáci č Sodomě a Gomoře zlobili, tak je zahubil, vč. miminek a batolat. Dobře jim tak.
          V Deuteronomiu, páté knize Mojžíšově, velice naturalisticky popisuje, co udělat s nevěřícími.
          Spálit jim háje, učinit z nich nosiče dřeva a kopáče studní.
          V Bibli teče víc krve, než v nějakém hustém švédském thrilleru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *