4 října, 2024

Školy zaměstnávají lidi, pro které nemají peníze na výplatu

Ve školství jsem na všech typech škol od základní přes střední včetně učňovských oborů až po vysoké strávila 30 let. Nejdéle jsem učila na gymnáziu a jazykové škole. Odešla jsem, protože jsem viděla příliš velký úpadek v přímém přenosu. Od motivace dětí přes studijní výsledky a ž po neúnosnou buzeraci ze strany nadřízených úřadů. A to nemluvím o inkluzi počesku, to je samostatná kapitola.  Tomu nejotřesnějšímu jsem však o fous unikla.

Vybírám z článku poslankyně Berkovcové s názvem Masakr českého školství pokračuje:

„Na začátku února dostali ředitelé škol nové rozpočty na rok 2024 a pro mnohé z nich to byl šok. Došlo ke škrtům propláceného počtu úvazků nepedagogických pracovníků, a to přesto, že v době listopadové stávky ministr sliboval, že u nepedagogických pozic se omezení dotkne pouze neobsazených míst. Jak již nyní víme, nebyla to pravda. MŠMT plošně zrušilo cca 2,5 tisíce obsazených pozic.

Po prvních protestech svolal ministr Bek jednání, na němž vyčíslil, že pro platovou sanaci nevhodně namířených škrtů obsazených pozic chybí 800 milionů korun. Řešení situace mělo přinést jednání s premiérem a ministrem financí. Kdo ale čekal příslib dofinancování, zmýlil se. Ministr financí Stanjura prohlásil, že je o této dodatečné částce připravený jednat na základě finančních výsledků nejdříve červenci.

To je ale pro školy nepřijatelné! Pokud ředitelům chybějí peníze na platy a nedoplatí jim je zřizovatelé, jak mohou tyto lidi od ledna do července zaměstnávat a platit je z peněz určených na platy učitelů? Ačkoliv to nedává smysl, tak přesně tohle MŠMT ředitelům vzkazuje!

Nikdy v minulosti se nestalo, aby ve schváleném rozpočtu chyběly peníze na výplaty stávajících zaměstnanců škol. „Gratuluji“, to se podařilo až této vládě. Na platy nepedagogů je letos rozpočtováno o 6,8 miliard méně než loni a chybí tak peníze na 17 tisíc plných úvazků. Vláda sice v lednu dodatečně navýšila rozpočet o 4 miliardy, ty ale nestačí. V rozpočtu stále chybí 2,8 miliardy.

Ptáte se, co to znamená? Nic jiného než to, že ředitelé budou muset část nepedagogů propouštět. Navíc to, že musí někoho propustit od ledna, zjistili z rozpisu rozpočtu až v únoru. Nyní propouštěným nepedagogům poběží výpovědní lhůta a musí jim být vyplaceno odstupné. Kde na to ale mají ředitelé vzít? Samozřejmě opět z balíku společných finančních prostředků na platy pro všechny své zaměstnance, tedy i učitele.

Další variantou je pak snížit stávajícím zaměstnancům úvazky. Ti budou muset odvádět stejný objem práce, ovšem za méně peněz. No, neberte to… Samozřejmě nikdo rozumný na takové podmínky nepřistoupí a zaměstnanci si tak budou hledat jinou práci. Provoz škol je tak ohrožen. Bez nepedagogických pracovníků se zkrátka školy neobejdou.

Poslední možností, která se ředitelům nabízí, je „žebrání“ u zřizovatelů. Ředitelé mohou požádat, aby mu zřizovatel chybějící finance dorovnal. Proti tomuto přehazování vlastní zodpovědnosti ze státu na obce a kraje zřizovatelé důrazně protestují a nelze se jim divit. Ve svých rozpočtech peníze navíc většinou nemají.

Dlouhodobě upozorňujeme, že školství je vládní prioritou pouze na papíře a každý příčetný člověk nám dá za pravdu. Ministr Bek „geniálně“ přehazuje své selhání při nezajištění potřebných peněz jako horký brambor na ředitele škol. Ať si vyberou sami, zda zaplatí nepedagogy, aby jim ze škol neodešli, anebo přidají učitelům a splní tak závazek vlády navýšení platů učitelům na 130%.

Dnes už je každému jasné, že tento slib vlády byla blamáž. Nejenže by učitelé nedostali 130% průměrné mzdy v ČR – vzhledem k výpočtu z roku 2022 by se letos dostali v ideálním případě na pouhých 113%. Bohužel do hromádky peněz určených na odměny učitelům budou muset ředitelé sáhnout a doplatit mzdy nepedagogům, bez kterých se školy neobejdou – a nejsou to jen kuchařky, uklízečky, ale i ekonomky, účetní, IT správci.

Vláda se chlubila, že učitelé jsou jediní státní zaměstnanci, kteří dostanou přidáno. Nedostanou. Pokud ředitelé vyplatí odměny učitelům, pak budou muset propouštět nepedagogy a těžko zajistí provoz škol. Sofiina volba v podání 5K.“

Tolik článek na webu Seznam médium.

Do toho probíhá boj v učitelských organizacích. Učitelská platforma, která pilně vyjednávala, zjevně nic nevyjednala. Další učitelské a ředitelské spolky včetně odborů rovněž. A Pedagogická komora, jediný spolek, jehož prezident Radek Sárközi se učitelů zastával tak hlasitě, až byl vyhlášen za „personu non grata“, je právě odstraňován z čela komory náhradní valnou hromadou, protože byl prý tak kritický a neslušný, že s ním ministr Bek odmítal jednat. No, hlavně že ti „hodní a slušní“ něco vyjednali.

187 thoughts on “Školy zaměstnávají lidi, pro které nemají peníze na výplatu

  1. Docela nevím, proč ten poprask – prostě u serepešek /SRPŠ/ se zvednou ročních ppoplatků. Teda jestli ještě existuje. Když ne tak je třeba obnovit. Jakmile bude třeba platit – začnou rodičové myylet – vsaďte se.Měli to souzi vymyšlené.
    Na různé akce se nemuselo jednotlivě vybírat a bralo se to z toho.

  2. Paní Kunšteková,

    a koho ti kantoři a ředitelé škol většinově asi tak volili?! ?! ?!

    Ano, pravdu mají modří, je!

    Líto je mi jen těch kuchařek a uklízeček, ty k tomu přijdou jak slepí k houslím.

          1. celkem bych s Vámi souhlasil a spíš hledal ty hlasy mezi tím milionem, co „propadl“. Obávám se ovšem, že v příštích volbách to může dopadnout podobně, protože pro „slušné lidi“, kam se většinou kantoři sami řadí, pořád platí „mediální narrativ“, že Babiš je fuj a Okamura nácek … V podstatě již před volbami 2021 ale bylo celkem jasné, že Babiš i Okamura se do sněmovny dostanou, zbytek je sázka do loterie. Tak si milion lidí vsadilo lotynku proti ANO, SPD i pětidemolici – a prohrálo. Ne sice o moc, ale prohrálo.

          2. Učitelky a učitelé, které znám, volili svého profesora a politologa z Brna nebo ty partaje, které jim naslibovaly jitrnice, jaké svět neviděl.
            A teď čumí jak slepice na flašku s pšenicí a marně klovou do skla.
            Ta pšenička je jen pro vyvolené. Nikoliv pro ty slepice, které by také něco chtěly.
            Snášejte, slepičky, poslušně vajíčka a buďte rády, že vás nesežere ruský medvěd!
            A nezapomínejte vychovávat Zelenskyho jestřáby, které vám za čas ukáží, jak žijí jestřábi!

            1. Moje žena učitelka plus jeden její kolega jsou na jejich škole asi jediní, kdo nevolil pětikoalu. Pro všechny ostatní je Fiala polobůh a Babiš krade. Když se mezi řečí optala, jak to, že jej soud poněkolikáté osvobodil, dostalo se jí odpovědi, že je to o to horší; krade a ještě si to umí u soudů posichrovat. No comment

            2. Na komoru, vážený pane, na komoru. Učitelský sbor je část voličské páteře Demolice, a nerozpakují se to dát najevo. Do stejné stáje můžeme zařadit tzv.zřizovatele, tedy tety a strejdy z obecních, městských, etc.úřadů. ochotně sdílí „filosofii“ Demolice, a ne první volební období – uvědomme si, že v minulosti šlo o voliče dnešních sdružených stran tehdy samostatných, tedy ODS, TOP09, KDU-ČSL, STAN, dříve ODA, atd., což demonstrovali i svojí ne malou účastí na mnoha akcích, veřejnou podporou mnoha petic , atd. Obecně řečeno, byli vždy vpravo, nakonec I jejich „odbory“ v osobě jisté předsedkyně to potvrzují.
              Můžeme spekulovat o míře podpory dnešních pomazaných na jednotlivých stupních vzdělávací soustavy. Obecně se dá konstatovat, že čím vyšší stupeň, tím pevnější a početnější podpora dnešních exponentů. Školství je zasaženo stejně jako mnoho jiných oborů, např. zdravotnictví ( což je vůbec nářez ).
              A třeba v tom zdravotnictví ( čeká jej to samé ) je praktikována mzdová praxe, kdy tzv. lékařské, zdravotnické obory , jejichž členům jsou i na maloměstech, respektive v zdravotnických zařízeních různých krajských zdravotních společnostech spravujicich právě zdravotnická zařízení jsou vcelku razantně navyšování mzdy /platy na rozdíl od podpůrných, servisních profesí nutných pro chod těchto zařízení.
              Jak již bylo řečeno, líto je mi těch kuchařek, školníků, uklízeček, atd. – pedagogové se již v minulosti selektovali, a řekněme si narovinu, že poměry mezi nimi i v mnoha školách jsou podle těch, co již v drtivé většině skončili, na pováženou.
              Navíc pedagogická veřejnost, pokud je mi známo, žádným způsobem neprojevila velmi dlouhou dobu ( pokud kdy vůbec ) jakoukoliv solidaritu s nespokojenými, protestujícími z jiných oborů.
              Co tedy vlastně dnes vzhledem k řečenému od veřejnosti očekávají, i v momentě, kdy se nechávají zastupovat tím, co je reprezentuje, když se v hojném počtu v drtivé většině
              společensko-politických témat ztotožňují s Demolicí …
              Najednou se možné důsledky můžou týkat i jich, je zle, a v minulosti u jiných to to nevadilo, popřípadě to byla přímo potřeba , nutnost ? Proč mám jen dojem, že jde o projev trefeného „lepšolidství“ …
              Omlouvám se těm, kteří otevřeně zastávají a prezentují rozdílný názor od většinové části sboru, ale mnoho jich nebude …

          3. Chodim na Kydy uz par let, a verte, za pedagogy tu zdaleka nejste sama. (ja k te profesi nepatrim)

            A VSICHI tu uz leta opakuji, ze ve sborovne/skole o svych nazorech zasadne MLCI.
            Protoze kdyby jenom tochu promluvli o svem nazoru na Babise a nerkuli na valku na vychode, tak by byly na veky veku rozkulaceni a vylouceni.

            Stejne jako Vidlak se tedy opet mylite. Mensina jste vy a Kydy jsou jenom mala bublina, Bohuzel.
            Dokazuji to kterekoli volby.

            1. Všude mlčí, od pásu vás nevyhodí, ale přiblblé okolí znepříjemní už tak nepříjemné prostředí.
              Ani doma se moc nevyjadřuji, syn sice už ČT neposlouchá, ale podprahová manipulace je všude. Včera jsem poslouchala co sleduje vnučka na mobilu, kromě dřistů yutubera se ozvalo, že Putin patří do tepláků a do vězení, byla to nějaká básnička. A pak se pokračovalo v těch jiných nesmyslech.

      1. Stačí se podívat na nástěnky. Všude je Člověk v plísni. Učitelé jenom vymývají dětem mozek, tak ať si to vyžerou až do dna. Líto mě jich není ani trochu.

            1. Vy máte strach o naše inkluzivní vzdělávání národa?

              Školství skutečně je v problémech, ale nikoli v důsledku podfinancování jako celku.
              Současné potíže naopak mohou přimět kantory a ředitele škol k tomu aby konečně začali trochu přemýšlet a ne jen papouškovat inkluzivní mainstreamovou propagandu.

              Myslím, že jim tato „ozdravná kůra“ jen prospěje.

                1. Dnes kdy průmysl začíná propouštět?

                  Přičemž kladu důraz na slovo začíná. zdaleka nejsme na konci hospodářské krize ale teprve na jejím začátku.

                2. Nejsou 90.léta, tehdy se učitelé třeba ze střední průmyslovky se zaměřením na elektro uplatnili v Siemensu. Co teď, Siemens už tady není a Continental z fabriky vytěžit co se dalo, teď už je to jen montážní závod.

                  1. Bohužel to vše, včetně důsledků, bylo velké většině pedagogů fuč, páč politická seberanka z obou stran barikády se snažila si je získat na svoji stranu, a jisté nejmenované partaje a směry jim rovnou podkuřovaly argumenty o elitě plus výsadním postavení, úloze, důrazem na individualitu a z ní plynoucí úspěch, čehož se mnozi ochotně chytili.
                    A nevšiml jsem si, že by i v dobách relativně příznivého ideologického klimatu projevili solidaritu, podporu tehdy ostrakizovaným… Spíše mnozí naopak přikládali v dresu „reformnich stran“, či v jejich zájmu, pod kotel.

              1. S rozvojem vzdelani vod Marie Terezie se lecos zmenilo ,
                vzdycky k horsimu.
                K nejhorsimu se sprintuje ..Ted.
                Titulek mi nic nerika a nemuze, vzdycky sem pracoval u tech ,ktery nemeli penize ,obcas meli ,dyz ukradli /ty si nechali pro sebe/,
                byli zadluzeny ,aby penize mit nemohli ,ale ty si taky nechali pro sebe..
                Uplna normalka nic jinyho neznam..Ted je to cela vlada a urady..
                Pred tim taky..

                Mne by zajimalo , co se stane , kdyz ucitele prestanou vest valku na deti ,papouskovanim poucek a vezenskym teorem je nutit ,aby se denne ucili je nazpamet, asi 10 let nepretrzite , aspon..

                Bllala ,blaa , medved je savec ,blaalaa,bla, a=b na druhou , na treti na desatou ,blalala, blaaa, sklodovska blila dyz ,atoma bila ,
                bunky nejsou kanky ani kancy …b l a a…A.

                Je pravda ,ze vetsina uz je na to zcela zvykla , ma to vzity a nezna nic jinyho.
                Co by se stalo s matkou moudrosti pro zacky.
                Co jinyho by je dochtor pedagogie asi ucil a jak..
                Kdyz na podiu keca asi 30minut a nikdo potom nic nevi ,
                ani nemuze /ani nechce/ ,protoze pride dalsi kecal ,potom zase dalsi ..

          1. Namazanej chleba a termosku s čajem z domova. Ovšem tak by to bylo kdysi. Teď to budou nějaký sušenky a kola nebo energeťák a na cestě ze školy hambáč.

            1. Ve školách jsou už dnes automaty na mnohé, tak přibudou další, a z těch může ředitel ještě nějakou kačku utržit, ne …

  3. Soudruh Bek je žid agent Aspen institutu. Od té podvraťácké mafie pochází i inkluze.

    Někdo napsal;
    „Degradace školství je jedním z mnoha způsobů jak ovládnout lidstvo. Nyní je na mnoha školách důležitější ideologie 

    Piráti usoudili, že vše ve školství je špatně a my učitelé učíme prý jak za Marie Terezie. Která mimochodem svou povinnou školní docházkou nastartovala průmyslový rozvoj Čech, dnes bezpečně zlikvidovaný!

    Tak předně: ve školách se neučí nic nazpaměť, navzdory tvrzením odborníků ve věku 20+, protože to je „týrání dětí“, výsledky podle toho vypadají. Každý má názor, nepodložený vědomostmi, čím blbější, tím lépe. Občas se zřejmě museli naučit vzoreček a dodnes z toho mají trauma

    Za druhé: Marie Terezie potřebovala vzdělané poddané – do začínajícího průmyslu, úředníky, vojáky. Dnes je důležitý postoj, nikoli vzdělání, vzdělání naopak škodí. Jinak by lidem totiž mohlo dojít, že například celý Green Deal je z fyzikálního i ekonomického hlediska úplná pitomost.

    Za třetí: ve školách byla za Marie Terezie kázeň jako řemen. O tom dnes nelze vůbec hovořit, každý učitel stojí dnes a denně proti přesile sebevědomých neználků, kteří na rozdíl od něj mohou cokoli. Ptám se tedy Pirátů: co je ve školách jak za Marie Terezie? Lavice? Tak šlapejte PIRÁTI… ŠLAPEJTE … snad vás Soros platí dobře! U vchodu do Stellenbohmovy univerzity v Jihoafrické republice visí cedule, na které je tento text:

    „Ke zničení jakéhokoli státu na světě není třeba atomových bomb ani raket dlouhého doletu. Stačí snížit kvalitu vzdělávání a nechat studenty podvádět při zkouškách. Pacienti umírají rukama takových lékařů. Budovy se hroutí rukama takových inženýrů a architektů. Peníze se ztrácejí vinou takových ekonomů. Spravedlnost mizí v rukou takových právníků a soudců. Úpadek vzdělání je úpadkem národa!“

    To platí při Šestidemoliční vládě v ČR na 100 %!“

    1. No a byly ty teresianské školy české ? 😀
      Ups….MT se nikdy česky nenaučila. Italsky , latinsky, francouzsky i španělsky ale údajně plynule mluvila.

      1. Tak jasně, že španělsky uměla, oni Habsburský rod degeneroval až úplně zdegeneroval právě ve Španělsku. Pak lezli po Evropě až dolezli do střední Evropy a usídlili se ve Vídni. Což byla opuštěná římská osada.
        Maňa Terka pak objevila Lotrince, díky kterému měla část dětí životaschopných.

  4. Co říkáte na tu mikroautomobilku v Singapuru ?
    Srovnejte počet zaměstnanců a výši produkce s VW Škoda u nás, v Singapuru 100 zaměstnanců a 30 000 aut ročně. Jistě si umíte dohledat počty zaměstnanců a výši produkce v “ naší“ automobilce v MB.
    A co když se mikroautomobilka postaví na Javornicku, nebo v Razové ?

    No a obdobně tomu bude s řadou jiných výrob.

    Kdo bude nejvíce postradatelný z produkční entity tvořené majitelem, vývojáři, servisní obsluhou robotů a roboty ? A to nepočítám s umělou inteligencí, která nahradí i ty vývojaře….anebo konstruktéry robotů.
    Co bude dělat stále zvětšující se skupina nezaměstnaných ? Podaří se jim osvobodit se od nutnosti pracovat a směřovat k práci , která jim bude ne povinností, nezbytností….ale radostí ? Radostí z benigní produkce, a neparazitické. A svobodou.

    Surovin ale bude třeba i při takovémto stupni vývoje výrobních prostředků.
    Porostou tak šiky vojáků ?!??
    To by bylo reakční. Zpátečnické.
    Každopádně se suroviny stanou tím rozhodujícím elementem výrob. Přístup k nim. Vláda nad nimi.

    1. To se nás netýká.
      AI, roboty a automatizace znamenají lacinou a spolehlivou dodávku elektřiny. To už čtyři roky nemáme a v nejbližších několika dekádách mít nebudeme.
      Od nás bude průmysl odcházet, ne modernizovat.

      U nás pokvete košíkářství a lidový výšivky.

    2. To je ale nesmysl 😀

      1) Třetina české populace žije ve 20 větších a velkých městech. Z hlediska dopadů automatizace a robotizace je na tom zdaleka nejhůř Praha s 1,4 milionu obyvatel. Kdo je bude živit?
      2) Komu budou ti majitelé robotických fabrik a služeb prodávat svoje výrobky a služby?

      1. ad 1 – drazí Pražané budou živení automatikou a roboty.
        ad 2 – majitel robotických fabrik bude mít vždy dvě. Jedna bude skládat z komponent výrobky a druhá bude výrobky rozebírat na komponenty. Produkty si budou vzájemně dodávat. Drazí Pražané to vše budou financovat.

      2. Občan
        a) na scénu se rychle dostaví nepodmíněný příjem. Pokud by se jednalo o esnické řepáky odjinud, klidně by mohli pochcípat, ale vcukuletu to bude samozřejmý, nezbytný a nutný projev sociální úrovně rozvinuté společnosti…
        b) spodobným, sice ne tak velkorysým, ale dostačujícím způsobem bude „postaráno“ o ideově sounáležité ve velkých městech, tedy krajských… Zbytek z venkovských oblastí nejspíše nebude potřeba, páč dovoz produkce – možná zbytky nutné pro zajištění rekreace, majetku pomazaných …

  5. Výuku dějepisu lze spojit nejen s úklidem. Prakticky ukázat co byl řád otrokářský, robota, robotní povinnost, šestnáctihodinová pracovní doba, nucené práce….

  6. Řeší se tu detaily ohledně základních škol, ale nejspíš by stačilo zrušit asistenty a zrušit inkluzi. Teď.
    Nicméně budoucnost to vyřeší sama přes AI, kdy bude mít každý žák svého učitele, plně optimalizovaného konkrétně pro něj.
    Škol, školníků a uklízeček netřeba.

      1. Prožidovský a proruský nacista si myslí, že stát, který uměl zvláštní školy bleskově zrušit a budovy následně prodat kámošům, určitě bude stejně dobře a bleskově umět, je zase obnovit.
        Bude to mít po všech stránkách pozitivní vliv.
        Inkludovaní budou „mezi svými“ a nebudou se muset mezi normálními dětmi cítit méněcenní.
        Učit by tam mohli ti lepší, vzdělanější a z řad dnešních AP.
        Na místní základce ale bohužel dělají AP jedinci, o jejichž vzdělání panují pochybnosti.
        U jednoho kusu se bezpečně zjistilo, že předtím rok zkoušel dělat nějakou administrativu v KM Charitě, odkud jej pro špinavé kšefty a nespolehlivost vykopli.
        Vykopli z Charity! Té stejné Charity, co se trvale potýká s nedostatkem lidí! A tohle teď dělá AP.

        1. Tak to si „prožidovský a proruský nacista“ myslí špatně. Mimo jiné proto, že stát ty budovy už prodal a obnovovat tak nebude kde. A stavět od nuly je v našem Absurdistánu záležitost tak na tři roky – když bude stát zkoušet postavit psí boudu. U školy to vidím tak na tři až čtyři pětiletky.

  7. Robert Fulghum: „Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce.“
    PS. Umět si zavázat tkaničky u bot, používat příbor, vytřít si samostatně zadek po vykonání velké potřeby…
    To je gró edukačního procesu dětí. Vše ostatní, včetně psaní, čtení, malé a velké násobilky… považuji, stejně jako Fulghum, za nadstavbu. Vím o čem mluvím, moje exmanželka i dcera z 2. manželství jsou učitelky na 1. stupni ZDŠ.

    1. Ano, podle Taintera (Kolapsy složitých společností) je aktualně obecné školství ještě hodně vzdálené od kritického bodu (bodu zlomu) křivky mezních výnosů. Tedy investice do něj přinášejí užitek. Což vůbec neplatí třeba v případě drahého amerického zdravotnictví (užitkem je délka dožití a jeho kvalita) nebo drahého vyššího školství (užitkem je množství patentů apod. ).
      Navíc mezi 3 – 6 lety se vytváří osobnost individua coby sociální bytosti. Existují na to dlouhodobé studie.
      Takže ratolesti navštěvující obecné školy – tam se nejvíce vytváří budoucnost. Samozřejmě že i ratolesti zcela propadlé počítačovým hrám nebo pokemonům….

    2. Můj syn, když jsem jej na konci prázdnin chtěla trochu připravit na další ročník, mě nařkl ze lži: „Říkala jsi, že se ve škole naučím číst a psát, a to už umím „… Pravdu mělo to děcko 😌

  8. K obrázku u článku: Z žeho platil ředitel uklízečku dříve, když teď dostal jen na 3/4 uklízečky? A kde vzal ředitel tu motorovou pilu? Tu má za 1/4 uklízečky?

  9. Jsa neznalec, ptam se zasvecenych: Jak je to s politickymi preferencemi u ucitelu?
    Nedovedu si predstavit jinak, nez ze jsou z vetsiny volici petikolky.
    Kdo jiny by ji uz mel volit, nezli mladez a kulturni predvoj?
    V mem okoli vznika zahada: vsichni, co pred volbami horovali pro volbu petikolkaru dnes tvrdi, ze je nevolili.
    Odkud se vsak vzaly jejich hlasy? PePa107 je alespon fesak, tam je jasne, odkud vitr vane, ale petikolkari?

    1. Tak je to tak! Absolutní většina volili pětikolku! A dodnes, zvláště ti mladší, obhajují výdaje na zbrojení i na úkor školství! Přece by se Rus na Ukrajině nezastavil!

      1. Ještě tak 5 let a školství bude definitivně osvobozeno od těch, co ještě skládali povinně státní zkoušky z marxismuleninismu

        1. Ano, čím méně těch se zkouškou z marxismu-leninismu, tím víc nám to školství prosperuje, vzkvétá a generuje vzdělanější mládež s obecným rozhledem. Je to vidět na každém kroku a všichni to vidíme v přímém přenosu, kterak pravda a láska zvítězila nad marxismem leninismem.

        2. Ano, a konečně bude „personál“ kompletně odkojen havloidně-tržně-liberální mantrou, volejte hosana … Apropo, doufám, že k tomu datu budou i na ZŠ ochranné rámy kvůli zbraním mezi žáky, to víte, echt svoboda není zadarmo … Nebo půjde o obdobu jisté rulety ? Ach, ano, za b je správně …

    2. Každý člověk preferuje dobro – pro sebe. Zlo odmítá.
      Pročež slyší zejména na ty sliby, kdy je jim slibováno zvýšení platů.
      Žádnou záhadu v tom nehledej, žádné podivné statistiky z obskurním způsobem vytvořených vzorků.
      Prostě peníze, toť vše.

      1. Pokud jde o penize, pak jde o vsecho. Ucitele jiz aktivovali svuj stavkovy vybor? Kdy je termin stavky?
        Silu penez nepodcenuji, ale v pripade ucitelu bych nepodcenoval ani ideove presvedceni.

        1. Ideové přesvědčení nebydlí, netopí, nejí, nepije, nestará se o dítě, nenakupuje, nesplácí leasing a hypotéku, nejezdí na dovolenou na Grétu…..a v neposlední řadě nesní svůj maloburžuazní sen o vilce se zahradou , altánkem a bazenem, o služce , o lístcích do opery a o stáří dožitém ve švýcarském sanatoriu.

          Ideové přesvědčení zhruba kopíruje ty peníze.
          Peníze na ideové přesvědčení serou. Tyto peníze pouze reagují na poptávku jištěnou opět a jen oddaností k penězům.
          V podstatě jde zejména o výši peněžní částky a o to, jak se má k inflaci.

          1. Vyse pani Kunstekova pise, ze stavka zrejme nebude.
            Coz neodpovida myslence, ze jde pouze o penize, ty si totiz jinak, nezli stavkou ucitele nevymuzou.
            Ze by tedy mel pravdu spise Pepa s tim, ze vyznamna cast ucitelu radsi polozi zivot na oltar vlasti, nezli by zpochybnila ideove smerovani soucasne vlady?

            1. I 13 % je nad inflaci.
              Nu a kontinualně se slibuje, velkým kabaretním vystoupením bude navyšování platů mučitelů těsně před volbami. A volby jsou takřka každý rok nějaké, takže proč stávkovat ?
              A kazit si tím reputaci (mučitelé patří mezi ty, na které musí vydělat produkční sektory, v tvrdém tržním boji…a když lidem z nich je přidáno málo nebo vůbec nic – tak jak by se asi dívali na mučitelé, kteří shrábnou bank ?).

              Země, která olupuje lidi z produkčního jádra společnosti a vydržuje si drahé soudce, politiky, zastupitele, učitele apod. plus parazitní organizace…..jak asi taková země dopadne ? V časech, kdy mnoho profesí produkčního jádra společnosti bude mizet ?
              To by se musil změnit či doplnit finanční systém. Jinak hrozí katastrofa, nehledě na mezinárodní situaci.
              Pročež kupujte dolary….anebo dolarové akcie. Na začátku kolapsu budou dost dole, viz rok 2008. Zlato taky…ale zlato nepřibývá, má furt tu stejnou hmotnost.
              Bitcoin nemá žádné podkladové aktivum, krom úporných snah gagsterů a negramotnosti malých spekulantů. Jeho hodnota, pardon – cena, je velmi labilní.
              Sázím celý letošní přebytek státního rozpočtu na to, že v případě kolapsu půjde cena někam k nižším jednotkám tisíců USD.

            2. Ukaznenej a pokrokovej strach ucitelum nedovoli ,
              kousnout si do ruky , ktera je nezivi..
              /Podkopavat stranu a vladu aspon protestickem/.
              Nebo to planuje zatim.
              Deti se z ty svobody zblazni radosti..A vyberou si a budou se ucit,
              co je zajima a este uzivi.
              Je tez velice nezdravy ,system nici organismus ditete ,kdyz musi ,nasilim prinuceny , sedet mnoho hodin v lavici.
              Detaily organismu chrobaka , nebo stonozek , to nejsou.

              „Zase za pet „..pravil ucitel ,“nic SI se nenaucil“..
              „Mne vsichni rekli ,je to v novinach , ze se vsecko naucim ve skole,
              proto chodim do skoly „.
              sem odvetil ,“nejsem ucitelem , myslel sem….“.
              A stal sem se pronasledovanym desperadem a nepritelem sborovny a reditele na dlouhe casy. Chteli mne vyhandlovat do jiny skoly ,
              ale pobliz zadna nebyla.
              Prchal sem vod lzi literatury a historie. A nesmyslu algebru a tabulek , kurwasinusu.
              Propadnout dost dobre neslo , pac byly obavy ze pride inspektor
              z byra ,
              navstivi souuha reditele a pozvou by si soudruha na koberecek a
              zeptaji se ,
              „souuhu uciteli , jak to ucis ,propadavaji ti zaci …. mozna v hutich by si pracoval lepsi , coz takhle rocni brigada , strana a vlada ocekava a
              taky prezkouseni tvoji kvalifikace „.
              Ani nehlasili nahoru moje absence …Byly pomery..
              Pajdak studovali vodpadky , co se jinak a jinde /pro blbost/,neuchytili..

              1. Problém je, že vy jste pawe byl jedna výjimka, teď je podobných bez znalostí mraky a to ničí společnost.

                1. Jedna vyjimka ……/Jaro nedela/.Znalosti se nemaj vnucovat nikomu. Zkuste si zacit nejaky vnucovat ted. Zacnete treba studovat do podrobnosti co se delo v tretihorach a se je ucte nazpamet na zkousky.
                  Zkratka neco co nemate vubec rad.
                  Nebo neco podobnyho a bude se vam zdat vo znasilnovani, treba vo tom psychickym ,mimo tresty ,
                  kdyz nebudete schopen tyhle veci dokonale vopakovat u tabule.
                  Kde z vas kazdej ucitel rad dela vosla , aby vynikal svoji yntel..
                  Zjistite ze nejen spolecnost ,ale hospodarstvi takhle trpi velky masakry ztrat.
                  Tvrdim uz davno , ze je hodne tech ,co maj bejt placeny, ze zustanou doma ,ze se to vyplati …Dneska este vic.
                  Kazdej takovy zna..,jak skodi ..
                  Vim to sam , donucovanej studovat chemii asi 7 let ,
                  nevim nic a este sem prilezitostne dost skodil ..
                  A nejen ja, byli horsi…Potom sem neskodil a naopak , praci jinde..Protoze lidi prestali bejt donucovany ,stat prospival..
                  Pryklat jako fobvikle…
                  Gott moh a prestal bejt elektrikar a zacal vydelavat valuty vic ,
                  nez cela Skodovka. /Zbylo sem tam i pro nas/.
                  Pro vzdelani zakazou myslet ,myslim ,myslet..
                  Myslim,ze je to videt. Jedna vyjimka…Ahoj..

      1. …no to se mi fakt zdá … to je pak holt těžký, holenkové, tohle přece o lecčem vypovídá a hlavně naznačuje! Dyť to přece bylo i za bolševika, pokud si dobře vzpomínám. Taky přece vyhrožovali, ale když člověk něco uměl a něco už bylo za ním, tak i voni z toho jejich ROH či KSČ se neposrali, když se do nich šlo napřímo! Nebo mi chcete namluvit, že sem žil v tramtárii. Tehdy sme už dávno věděl, že na obou stranách to stojí leda tak za kulovaný a že v těch obou systémech nemám žádných ambic! Co sem ale věděl, že musím žít, tak hergot mi řekněte, co si asi tak mohli na mně vzít, abych se před nima předem předposrával a ještě k tomu v úklonu?

        Když nemám odvahu si říct svý ani ve svým bezprostředním okolí na pracovišti ( o tom rodinným radši ani nemluvě = čta tady některý z vás!), tak se na to, holenkové, akorát tak vyserme (bez omluvy) a nechme ty klábosnice radši na pokoji, nebo pišme akorát tak vo ředkvičkách, tedy pokud jim aspoň rozumíme a přiznejme si, že nám chybí prachobyčejná lidská odvaha!!!

        To co předvádí Občan sme přece dělali se svejma dětma PŘED plyšákem i PO plyšáku a teď se divíme, kam až to zašlo (už nenávratně!!!).

        Tahle doba je přesně ten důvod toho Občanovo/našeho: „my se mezi sebou nebavíme!“

  10. OT.
    Kostlivec v podobě toxických úvěrů poskytnutých na komerční nemovitosti klepe zoufale zevnitř skříně : “ Už to nevydržím, pusťte mě konečně ven, prosím, i beg you, ich bitte sie, čun čin ping song…..“
    Asi začne útěk směrem k dolaru a zlatu. Banky oknem ven.

  11. Jako přes kopírák, zaměstnanci ve školství i zemědělci.
    Vláda si vybrala ty „hodné“, „jednala“ s nimi a pak si vytřela zadel se všemi.

    Ono je tam toho podobného povícero.
    Zemědělci jedou podle ročních období, školy podle školního roku. Nic nemohou vynechat, přeskočit, zrušit, protože práce na sebe navazují.

    Ke školství:
    V mnoha školách dělají IT učitelé-nadšenci MIMO své úvazky či jiné povinnosti (třeba ředitelé a zástupci), doučují a vyučují (např. češtinu pro cizince) učitelé a asistenti MIMO své úvazky (což je pikoška zejména u AP, kteří jsou dost striktně placeni jen za 4 hodiny a plat se jim ještě snižuje o 15 minut za každou odpracovanou hodinu), vedou kroužky, školní knihovny a kluby a stále větší část toho dělají zadarmo.

    Už teď je řada škol, které nemají žádné personální rezervy, takže v případě onemocnění učitele supluje asistent, který pak schází ve své třídě. Až budou muset ředitelé vyházet i asistenty, budou se školy při chřipkách a pod. prostě zavírat, nebo bude ve třídách 50 dětí.
    Do Afriky a rozvojové Asie to bereme zkratkou…

      1. Re: Pepa

        Myslet znamená hovno vědět.
        Je daleko hůř, a to nikoli než jak si myslíte, nýbrž než jak se věci jeví nezávislému pozorovateli, který nevidí pod povrch.

            1. Sestra prožidovského a proruského nacisty taky.
              Učila 40 let, pak malá přestávka a chodí vypomáhat zase, protože mladé učitelky absentují tak často, až to vypadá divně.
              Ségra nacisty tvrdí, že nevzdělané a neproduktivní AP, kteří v podstatě fungují jako osobní krotitelé všelijak porouchaných bytostí, je třeba vyházet, protože působí víc škod, nežli užitku. K tomu je ale zapotřebí, aby ředitelé škol táhli za jeden provaz s dětskými lékaři a pedagogickými poradci, aby společnými silami vyexpedovali porouchané bytosti tam, kam nesporně patří.
              Pak, po vyházení neproduktivních a nepotřebných AP, se najdou peníze i na kuchařky a uklízečky.
              Podle nacistovy ségry je potřeba vykopat ze základních škol inkluzi a pak všecko půjde.
              Školník nepochybně potvrdí, že i jeden jediný, fest porouchaný jedinec s třemi diagnózami, často vyžaduje tolik pozornosti, že to komplet rozloží výuku ve třídě.
              To není poznatek pouze nacistovy ségry, ale naprosté většiny pedagogů, co by rádi dělali své poslání dobře, ale nemohou. Ze zcela objektivních důvodů.
              Jestliže AP, jakkoli schopný či neschopný, bude celou čtvrthodinu tu porouchanou bytost hlasitě přesvědčovat, aby slezla dolů z toho vestavěného regálu ve třídě, nebo průběžně v hodině a hlasitě tu bytost přesvědčovat, aby neflusala a neházela věci po ostatních – tak co z té výuky ve třídě zbyde ???
              Školníku, vzpamatujte se.
              Nacista něco pamatuje a proto ví, že před zavedením té trestuhodné věci, za kterou zatím nikdo nebyl potrestán -inkluze- fungovala školní výuka docela normálně a náckova ségra v ní fungovala taky normálně.
              Rozkladný činitel dnešního školství, se jmenuje inkluze, které jste vy pravděpodobnou součástí.

              1. Inkluze je samozřejmě nesmysl. Zdá se, že byla vynalezena hlavně proto, aby to nefungovalo. |A aby se utrácely zbytečně peníze na asistenty.
                V jiných oborech je to podobné. Vymýšlejí se drahé a zbytečné procesy, které ten základní proces nijak znatelně nevylepšují, ale komplikují.

                1. Vyzdvihovat ty zakřiknuté, ne ty drzé.
                  V zakřiknutých dětech je skryta moudrost.
                  Však ne nadarmo tomu bylo u Pythagora tak, že jeho žáci nesměli po dva roky promluvit.
                  Zakřiknuté děti mají zvýšený pozorovací talent a komplexnější poznávací a hodnotící mřížky.
                  Je jich škoda, když musí trpět v prostředí drzých fakanů.
                  Rozumný učitel má zakřiknuté vyzdvihnout, má umět vysvětlit jejich slova, vyřknutá nesmělými ústy či napsaná třesoucí se rukou.

                  Jenže…..Ubavit se k smrti. Kdy že ta knížka vyšla ?

              2. Porouchany bytosti , to je vono.
                Mam strachy ,abych z toho nenapsal basnicku.

                Napadlo jednoho z trpajzlu ,
                ze misto prochazky na vzduchu,
                misto dochazky a pobytu na hajzlu,
                vykona navstevu mistniho pajzlu..
                /Plakali svobodne vsichni trh hajzlove/.

                Pouci stamgasty ,
                doda jim vzdelani ,
                nikdy toho neni dosti
                kdo mu v tom zabrani.
                Poucky sou na hloupost, naplasti./Tady radsi koncim/.
                /Plakali vsichni trh pajzlove/.

                Co to jest ta Inckluze ,
                kdo nam odpovi ,
                trpajzlove zadaji odpoved,
                tezko jim tuze ,
                a hned../Uz dovopravdy mlcim/…
                /Plakali vsichni …../.

                Zahlid sem nekde Babise se zivym kohoutem a este vypravel
                a vedl dialog se zminenym ko houtem …../Vo pomerech na U./.
                ….komu neni shury dano ,dostane aspon furu penez..
                Potom se nam muzou idioti aspon pomstit..

        1. Re: ema, Občan

          Jestli myslíte počet dětí, ten atakoval čtyřicítku celých 9 let.
          Ne, čtyřicet nás nikdy nebylo, jen 36, občas 38, tak nějak.

          Ovšem na prvním stupni nás vyučovala souška včelka, která od prvního dne zavedla režim, mnohem později (v ČSLA) zvaný „SAIGON“.
          Druhý stupeň byl občas maličko uvolněnější, ovšem to se ihned projevilo na dramatickém poklesu znalostí většiny žáků.

          Zejména proto jsem školu upřímně nenáviděl, nicméně z výsledků snažení tehdejších „včelek“ čerpám dodnes.
          Upřímně – dnes by z té školy nezbyla při mírnějším postupu pedagogů ani ta pověstná kůlnička na dříví.

    1. Dnes 50 dětí do třídy nevejde!
      A učitelů bude vždycky dost. Je to takové odkladiště životních zkrachovanců, co už opravdu nejsou schopni se živit jinak!

      1. Školu obecnou 1942-45 jsem si užil jako pětitřídku, kde nás bylo kolem padesáti. Pan řídící zatápěl v kamnech a tvrdil, že ptáci mohou sedat na drátech silového vedení, protože mají izolační nožičky. Hajzl jsme měli padací. Vyučování bylo zahajováno zpěvem některé z lidových písní, stejně i ukončováno. Nekázeň řešena, podle prohřešku, stáním v koutě, klečením v koutě, držením pravítka na předpažených rukou, ukazovátkem přes dlaně, stejně, při lehu na lavici, přes zadek. Úder byl veden důrazně. Ctí bylo být vyzván ke smazání tabule … To vše za obecné podpory rodičů. Po návratu do rodné v pohraničí nebylo nás ve třídě, po zbylých 6 let, nikdy víc než 16. Budova školy, tehdy moderní, byla stavbou čs. státu z roku 1936.

    2. Stokrát jsem se tázal, když Babiš svým ortodoxním nevoličkám a nevoličům zvedal učitelské platy na 130% průměrné mzdy pracujících (nikoliv platů neprodukční sféry),
      jestli úměrným způsobem vzrostou znalosti a dovednosti žactva ???
      Nikdo se neodvážil mně tvrdit, že s platy učitelek se zvedne kvalita učení a znalostí. Nikdo!
      Načež poslaly na lidi kowid. Učitelky předvedly svou inteligenci a vzdělání v plné parádě!
      Nutily a navíc tomu věřily, že mnohahodinové nasazení ušmudlané roušky je pro děti tou nejlepší ochranou před netopýro-luskounovým virusem!
      Vlastně děti před touto vírou negramotek ochránilo uzavření škol. Mohly svobodně a zdravě dýchat, což jim režim a jeho učitelky zakazovaly.
      Stravování ve školách je možno kapitalisticky a tržně přenechat přece soukromým firmám a agenturám.
      Stejně to přece už před desítkami let udělali zaměstnavatelé. U nás zrušili nejdříve kuchyň a vaření. ražená jídla časem vyměnili za stravenky, stravenky letos vyměnili za peníze do mzdy. Kde se zaměstnanci nají teplého jídla během 1/2 hodinové přestávky? To jsou přece marxisticko-gottwaldovské zhůvěřilosti!
      Při budování kapitalismu není čas na žrádlo.
      Proč by tedy děti měly obědvat? V kolika státech si přinesou jenom svačinu z domova a teplé jídlo si dají večer doma z mikrovlnky.

    3. To je pravidlo , kdo si nebude a se neodvazi stezovat, tomu vzit , nejdriv..
      Jinej zakon vod Vyssi moci mame .
      Kdo nejvic beduje, tomu este vzit.
      /Vzdycky je co a hodne/.

  12. Manželka přišla ze školy s tim, že jim ředitel sehnal nějaké peníze na školní výlety a vzdělávací exkurze. Čtyřicet tisíc na třídu.
    Po prozkoumání vyšlo najevo, že se jedná o prachy z grantu pro „sociálně slabé“ a jen na vícedenní vyjezdy.
    Zatím další podrobnosti nevím, to se prý dozví v pondělí na poradě.
    Cikánům – pardon sociálně znevýhodněnými – se platí ve škole snídaně, manželka je nucena (po třiceti pěti letech praxe) absolvoval vselijaká školení „moderních“ medod a postupů a osobnostních rozvojů,lektoři placeni z grantů MŠMT.

    Na blití je to všechno.

    1. Re: Roso…

      Vaše manželka je stará a tak dále – to už znáte, páč si během školení neumí zacpat uši malými sluchátky a do nich si pouštět ze šmatláku (šmatlák je patlací telefén) rapovací hity nějakého hnědého kořeňa a k tomu si číst Aha-on-line nebo Bléééskacype.

      Naše soušky to tak dělají fšeckyuplněganc.
      Aji moje Jahoda.
      Prý proto, že by jinak musela všecky přítomné vyliskat, bo se řadí do kategorie „starých pušek“.

    2. Jo. Šablony a granty jsou pěkně vypečená taškařice.
      Napsané tak, aby je běžná škola takřka nemohla využít, bo podmínky.

      1. Re: Občan
        U nás si šablony chválí.
        Učky to nechtějí dělat, tak to dělají soušky vychošky v družině. Mladé to nadatlují, staré to V ŠICHTĚ odhrkají a úspěch – penízky – je zaručen.
        Jste nepružní a nevynalézaví. Nikoli v učení, nýbrž v dojení.
        Dojit je třeba, pokud lze.

    3. To jako cikani zerou a ostatni deti se na ne jenom …DIVAJI ???
      Takova moralne ,ethicky pathologicka, odpadkova pedagogika ,
      se nejevi bejt zdrava a pozdeji , kdo vi…
      Hladovej sytymu neveri..Pro zacatek..

    4. Ano.
      A pančelky se musí svalit na hromadu a vymyslet dvoudenní akci s nějakým výrazně socializačním obsahem, vytipovat „sociálně znevýhodněné“ žáky ve třídě a program akce zaměřit na ně.
      Dá se to, ale je to vopruz.

      My si naštěstí ZATÍM můžeme vybírat DVPP sami podle toho, co potřebujeme.

  13. To si právě myslím,že to je plánu vlády, aby zřizovatele pomohli školám,proto bylo takové navýšení domovních daní a jiných poplatků.

  14. Prostě jsme vždy měli skvělé školství, ale páníčci u nás nepotřebují chytré a vzdělané lidi. A tak péťikolka jak plní předlužení státu, zničení průmyslu a zemědělství, tak plní i likvidaci školství. Protože libtardů ( plus korespondenční volba nově nabytých občanů, ač často jen černých duší ) je díky hlouposti některých a bobtnání státního aparátu i neziskovek dost, jediným východiskem je bohužel opět jen změna zvenku.

  15. Jen taková perlička.

    V hlavním městě Gorolie nakoupil soudruh šiditel širší smetáky, aby šlo uklízení rychleji.
    Fakt si z vás nedělám prdel.
    A chystá se změna rozvrhu. Posílí se výuka předmětu „ruční práce“ v níž budou děti s pančelkou zametat těmi širšími smetáky.

    … TO PROSTĚ NEVYMYSLÍŠ…

    1. Stále mi přijde ekonomičtější vzít pár lidí mokrým hadrem přes držku. Ruční práce bych ale nezavrhoval, žáci si budou moci osahat nač se také dají použít lachtaní ploutve. Třeba pán buch dopustí, motyka spustí a oni až dospějí si vzpomenou jakže se to dělá.

        1. A pokud to rodiče neumějí? Mají si snad na to najmout domácího učitele?
          Vždyť to ten jejich výlupek nebude nikdy potřebovat!
          Quod licet Iovi, non licet bovi!
          Vy neznáte takové lidi? Já už jich pár potkal.

          1. A kvůli tomu, že jste jich pár potkal, máme měnit princip školství ?

            Víte, rodiče mají vychovávat, škola vzdělávat.

      1. Za nas skola predpokladala, ze smetak do ruky zobrat vieme … na pracaku nam cosik uchytili do zveraka, a makaj s naradim, co sa do panelaku nevojde … dokonca aj motyku a ryl mi na pracaku do ruky dali … ale pozametat dielnu sa povazovalo za samozrejmost, bez nutnosti vyucovat

        1. Re: bosorečka

          Vy jste v osmi letech zametala 80 cm širokým smetákem na dlouhé násadě dieľňu?
          Povídejte, přehánějte, ať se pobavím…

          1. 80 cm siroky smetak existuje? S nasadou pre rucne pouzitie? A ak ano, bol vymysleny na zmetanie dlazky?

            Ja som uz asi nacisto stara a nemoderna, ja taky vynalez este nevidela, nam dali obyc smetaky, a to este take s kratkou ruckou, aby si kazdy omietol okolo svojho pracovneho miesta …

            1. Existují i 5 metrové smetáky, nepoužívají se na dlážky, ale na podlahy. Ty musí ovšem být alespoň 5 metrů široké, jinak by se tam smeták nevešel. Jde o smetáky speciálně s 5ti násadami. Inovativní výrobek pro pětikolku až přestanou řídit stát a přejdou na práci dle své kvalifikace.

            2. Re: bosorečka

              Po vykládce kamionu je třeba zamést podlahu, protože z nákladu a z palet se uvolňuje prach a bláto, ze železa zase padaly okuje a rez, atd.
              Jelikož to je NEPRODUKTIVNÍ činnost a občas ji je opravdu nutno udělat, provedl jsem racionalizaci.
              Ložná plocha návěsu je široká 245 cm. Se smetákem širokým 50 cm zametu šířku podlahy na 5 záběrů.
              S devadesátkou to udělám na třikrát.
              Proto jsem si sehnal smeták o šířce 90 cm s kvalitním vlasem z koňských žíní. Zametání mi zabíralo zhruba jen třetinu času, než ojetým uzkým smetákem se syntetickými chlupy.
              Délka návěsu je 13,7 metru, abyste měla představu.

          2. Zase smetak je uzitecnej na neukazneny ucitele..
            Vono se zameta tak dlouho az se s nima zamete..
            Samou snahou zacek omylem prasti ucitele pres lebku,
            chybicka , zvlast u ucnu v zametani neni nikdy vyloucena…
            Skoda ,za mejch casu to nebylo..
            Zacek ,ale musi bejt za praci zaplacenej. Na to sou zakony.
            Detska prace je prisne zakazana. Na to sou zakony.
            Tak nevim , ze nevim.
            De vo zneuzivani deti..Na to sou ……soudci ,soudy, adfokati ,ministerstva spravedlnosti uredni prafnici ….Za fsecko muze …..
            Todle rupne…

        2. Existoval školní předmět “ dílny“. Na ZDŠ.
          Utkvěl mi ale v mysli jen jeden obraz, už nevím jak se to udělátko jmenovalo, ale když se dva žáci spojili rukama a někdo jiný tím udělátkem, na které byli také napojeni…když jím otáčel, tak sebou ti dva cukali, Anebo to byl jen jeden žák….paměť je děravá jak milého Lojzy vědro.

          1. Dílny byly dobré. Dělali jsme se dřevem i se železem, jeden svůj výrobek si schovávám – má přes 50 let. Myslím v sedmé či osmé třídě škola dostala staré televizory, samozřejmě elektronkové, ale už bez obrazovek, a rozebírali jsme je na součástky. Hodně to člověku dalo, pokud chtěl. Jednak se naučil či zdokonalil pracovat s vercajkem a jednak odkoukal různé kostruktérské finty, což ocenil daleko později.

      2. Re: Sk

        TVL, už vidím, kterak třeťáci (věk 9 let) nejdřív zametají a pak vytírají stometrovou chodbu osmdesátkou smetákem, a to tak, aby to po nich úča nemusela spravovat.
        Zejména pak namísto zrušeného dějepisu, který je naprosto k hovnu, jak všichni dobře víme.
        A ruce si pak umyjou v ucpaných umývadlech na zasmrádlém a měsíce nemytém hajzlu.
        Úžasný plán.

        Co tam máte dál?

            1. Re: polo

              Do prdele nechť se odebéřou mladí ploutvonožci, kteří si nejsou schopni ve třiceti vyprat smradlavé fusky a zastříkané trencle. O nějakém nákupu a navaření jednoduchých jídel typu brambory, zelí, karbanátek vůbec nemluvě.

              1. A kde takoví jsou? Já o nich vidím jenom vyprávět dědkama, který jsou nasraný, že oni na vojnu museli a ti dnešní mladí nemusí. Jestli někdo potřebuje vojenskou službu na to, aby se naučil zametat a zapnout pračku, tak je to debil.

                1. Věci kolem nás mají takový smysl, jaký jim přisoudíme. Během své ZVS jsem si nevšiml, že by tam probíhala výuka zametání a ovládání pračky.

                  Konkrétně já jsem se na vojně naučit umění vyhýbat se práci, vše ostatní s výjimkou střelby jsem jako tramp uměl dávno líp a dřív než vojáci. Také jsem tam poznal, že jaké si to uděláš, takové to máš, na hajzla hajzlovsky a voják se stará – voják má.

                  Bohužel, umění vyhýbat se práci jsem po návratu z vojny nikdy více nevyužil.

                  1. Re: AN

                    Vojna vás naučila vzniklé problémy ŘEŠIT (jakým způsobem, je na jinou debatu), nikoli o nich blbě žvanit, jak to dělá naprostá většina žen, případně se z nich hroutit, jak to dělá většina dnešních mladých mužů.

                2. Re: Polo

                  Takových debilů chrlí dnešní školství desítky tisíců ročně. Že vy jste žádného takového nepotkal, ještě neznamená, že neexistují.

                  1. Ja myslel , 89 udelali komunisticky vzdelani ,dochtoru husaku /Novotnej byl nevzdelanej zamecnik a bylo to videt , yntelyygenty a jiny dobytkove ho vystvali/
                    a pod vedenim profesoru, dochtoru, z ustavu dr Klausu..
                    Byly jich vopravdu velky stada..Sou furt.
                    Vzdelani poucek , potom dodnes , jenom vsecko uspesne dokoncuje ..
                    Brzy to rupne.

                    Vojna zase nebyla kojna , kdo nechtel nebo nechtel pracovat ,na tom nic nezmenila.
                    Vono je snadny pro naky parasity si delat lacinou vopakovaci legraci z cernych baronu ,ale co vsecko se pod jejich vedenim vybudovalo , nikdo z nich nema zajem vedet..
                    Von je takovej druh upadlyho humoru ,zaplacenyho korporacema a bohacema ,kterej ovlada zapad a usaka totalne. Vsichni to zerou..Pak to.
                    Brzy to rupne .
                    Brzy to zase …rupne.

            2. Povinnou vojenskou službu ne.
              Ale povinný vojenský výcvik! Nikoliv jako součást vyučování, ale místo něho, jeden den v týdnu. A za peníze pro žáky, samozřejmě.
              Absolvování tříměsíčního vojenské výcviku by bylo podmínkou pro jakoukoliv státní službu. Takže nejen volení zástupci občanů, ale také veškeré úřadnictvo a školství!
              Vojna dnes není o pochodování na buzeráku, válení se v blátě, pochodech ve výstroji s výzbrojí, kdo víc vydrží. Na skládání a řízení dronů nemusíte uběhnout ani 100 metrů.
              Na zastřelení zfetovaného studenta estébáka legálně drženou zbraní potřebujete zbrojní průkaz, nikoliv 100 kliků a dřepů. Jeho získání by bylo součástí výcviku.
              Pro řízení motorového vozidla je nutno absolvovat autoškolu a složit řidičskou zkoušku.
              Občanskou povinností má být schopnost bránit sebe, svou rodinu, svůj majetek a ostatní občany.
              Koho asi ubrání 6 tisíc vojáků pro nasazení na vojenské mise?

          1. Re: Sk

            PVS už je dost pozdě.
            Povinné letní tábory. Bez kuchařek a uklízeček.
            Na mne to fungovalo. Resp. moc nefungovalo, protože jsem byl zapřahán v místě trvalého bydliště. Ale na ostatní ano.

            1. Na tehdy jedenácti- až čtrnáctiletého, dnes prožidovského a proruského nacistu, ty tábory fungovaly výborně.
              Naučil se tam třeba vlastnoručně vyprat, usušit a následně si úhledně poskládat třeba tričko, trencle či kraťasy, které do té doby doma hodil do koše, příp. přes židli a zbytek „se udělal sám“, čímž nacista samozřejmě myslí neviditelnou ruku mamky..
              Naučil se tam i jiné dovednosti.
              Tenkrát totiž byla v socialistické společnosti taková atmosféra i úroveň výchovy, že nikoho ani na moment nenapadlo, do někoho jiného, natož do spolužáka, strkat jakýkoli nůž.
              Nacista tím chce říct, že každý z kluků a dokonce i některá ostřejší děvčata, měli v kapse krom jiných důležitých věcí, také svůj vlastní, nabroušený nůž. Od Rybičky, přes různé placaté Mikovy, až po „dospělácké“ Dukly a různé podobné, většinou německé a švýcarské válečné kudly.
              To už fakt nebyly žádné žabikuchy, dalo se jimi spolehlivě zabít – a i přesto to nikoho ani nenapadlo, protože v té době v televizi neběžel ani Rambo, ani Predátor, ani nic podobného. Byly to šedesátky, úžasný čas plný změn, které jsme ale tehdy moc nevnímali, měli jsme jiné „starosti“.
              Duklu měl i mladý nácek od svého dědečka. Bylo jedno, co kdo má, nikdo se nikomu neposmíval, že on má Duklu a někdo jiný Rybičku. Když někdo tou rybičkou něco nedokázal, nikdo z nás neměl problém, svoji Duklu mu půjčit.
              Směs dětí mladších i starších, holek i kluků, pojem „šikana“ tehdy nikdo neznal a náznaky podobného chování byly eliminovány už v zárodku.
              Naučili nás s těmi noži vyrábět věci, které byly užitečné, které nás do té doby nenapadly, stejné to bylo třeba se zálesáckou sekerkou, pilkou, hřebíky, ale i plechem a pogumovanou vojenskou tkaninou. Naučili nás opravit sruby a jejich okapy, vyměnit na nich poškozené tašky, nebo vyspravit stanové podsady, či vyrobit nějakou užitečnost do táborové kuchyně.
              Když přijeli svazarmovci se vzduchovkami a malorážkami, naučilo se i to největší nemehlo, tu vzduchovku natáhnout a malorážku nabít, potom aspoň trefit terč samotný, když už ne nějaké vyšší číslo v něm.
              Pak přijeli jiní svazarmovci, s vysílači, přijímači, nebo prvními transceivery, dráty, spoustou akumulátorů i elektrocentrálou. Všecko nám vysvětlili, naučili nás správně natahat antény, zapojit akumulátory a kdeco jiného.
              Ukázali nám třeba pájení cínem i bez páječky a elektřiny
              Nebo nám ukázali, jak během tří dnů vyrobit z velkého, asi vícepólového bicyklového alternátorku Bosch, dále asi hliníkového ráfku kočárkového kolečka, kusu staré duše, trochy tvrdého dřeva a kousků překližky, to vše pak námi napatlané fermežovou barvou na plot, tzv. „mlýnek“ do potůčku za stany. Ukázali nám, jak usměrnit tok toho potůčku tak, aby se to umělo točit co nejlíp a nejvíc. Ten „mlýnek potom dovedl, přes asi 20m kus tlustšího zvonkového drátu, natrvalo rozsvítit malou žárovičku, co pak na vlajkovém stožáru v bezměsíčné noci svítila, jako „věčné světélko“ a zadarmo, jen s využitím faktického odpadu a vody klidného potůčku.
              Pravidelné vstávání, důkladná rozcvička, mytí, čištění zubů i nástupy, díky skvělým vedoucím doslova nabitý denní program způsobovaly, že jsme v devět večer, umytí a v pyžamu, sami padali na tvrdé pryčny a usínali málem ještě vestoje.

              Nacista si myslí, že ty jeho čtyři táborové pobyty, byla velice užitečná část „přípravy pro život“.
              Po všech stránkách, jak sociální, tak i fyzické a po stránce základních dovedností mladého člověka. Třeba ta schopnost, uposlechnout a respektovat skutečné autority a lidi, u kterých jsme na vlastní oči viděli jejich schopnosti a dovednosti. To se pak hodilo na internátě a ostatně i na vojně.

              1. Jako kluci jsme v 60. letech všichni měli nějaký bajonet, většinou německého původu pro pušku vz. 98, ale kámoš vlastnil o něco štíhlejší s očkem na hlaveň (?), dívám se, že mohl být c&k původu od pušky Mannlicher 1895.
                Běhali jsme s nimi po lesech a stráních a hráli si na všechno možné, rodiče to samozřejmě věděli.
                Já o můj bajonet nešťastně přišel, byl jsem tehdy pirátem chystajícím se na výpad, když s sebou loďka cukla, já ztratil rovnováhu, bajonet upustil a on skončil v poměrně hluboké vodě; možná je tam dodnes. Plavat jsem neuměl a bylo to skoro v zimě.

      3. Krom toho se naučí na co jsou ve třídě koše a jaké jsou důsledky házení všeho na zem. Nevím jak kde, ale ti naši študios – na všech stupních jsou něco…

        1. Re: ema

          Co si takhle natáhnout budíka a probudit se?
          V každé třídě jsou odpadkáče na TŘÍDĚNÍ smetí.

      4. Co se f mladi naucis..Budou umet deti , smetakovat..
        Kdyz potom reditel misto reditelovani si umi vzit a bere stehna naky sekretarky
        do ruky ,/misto kostete/,
        na misto , aby se venoval a poradne rediteloval celou fabriku…

    2. Proč nenakoupil do každé třídy robotický vysavač, který by po odchodu dětí vysál prach sám? Stejně tak na široké a dlouhé chodby by byl ideální a udělal by práci přes noc.

      1. Re:–

        TVL, ZASE další „ekštajn…“

        Za prvé – ekonomika.
        Za druhé servis automatů.
        Za třetí cena těchto hraček.
        Za čtvrté je potřeba vytírat, nikoli vysávat.
        Za páté školy jsou na patro.
        Za šesté je potřeba pro takové mašiny postavit „garáže“.
        Za sedmé co ve třídách s lavicemi?
        Za osmé není ani na provoz, nemluvě o financování takové investice.

        Dobrou noc…

        1. Finance půjdou z jiných škatulek, než na platy, dále se zmodernizuje, na modernizaci jsou fondy z EU, do roboťáku se dá nalít i voda a vytírá to i kolem noh stolu, školníci dnes nemusí topit a tak většinou na školách dělají ho…, tak by obstarali robopark

          1. Re: —

            Rozumíte ČESKÉMU slovu NEJSOU?
            Finance NEJSOU!!!
            Na nic NEJSOU!!!

            Znovu vám opakuji, že financování těchto hraček vyjde dráž, než klasická uklízečka s kbelíkem.
            A ZEJMÉNA!!!
            Takovová změna vyžaduje min. několikaletou přípravu, která začíná výběrovým řízením na vypsání výběrového řízení na vybudování blablabla…
            Desítky milionů na jedinou školní budovu v hajzlu…
            … vítejte v Čechistánu…

            1. Na dráze ještě před 20 lety taky zaměstnávali uklízečky, s pojištěním, dovolenou a režijkou, bylo to moc drahé, tak je vyházeli a berou jen na dohodu a taky to jde. Stejně tak v domově důchodců. Dřív uklizečka za dvacku, plus odvody, dnes dohodář za 4 a půl. Sice pořád schání, ale vždy seženou.

              1. U nás jsou uklizečky zaměstnány pod firmou a to na dobu určitou, vždy po zhruba roce. Co vím, jedna už takhle fachčí v součtu asi dvacet let let. Jak je to možné? Jednoduše. Existuji dvě firmy týchž vlastníků, a zaměstnance si přehazují. Třikrát po sobě dohoda u jedné firmy, pak totéž u druhé atd. Plat má samozřejmě minimální možný.

            2. Špatně!
              NEJDŘÍV musí (zamýšlenou) investici schválit zastupitelstvo.
              PAK teprve může začít projektové martyrium.

          2. Datume, Vy zřejmě netušíte, co to za současného stavu techniky a technologií obnáší. Představte nějaké to řešení. Parametry takových (nikoli domácnostních) udělátek i jejich ceny jsou k dispozici, plochy k úklidu a druhy těch ploch si snad umíte představit. O spolehlivosti a životnosti oněch zařízení se lze nechat poučit (třeba životnost baterií, kartáčů, pohonů a tak, cena a pracnost náhrady ….). A to celé, chtě nechtě, nějakou tu obsluhu stejně vyžaduje.

        2. Co vlastne deti pohledavaji ve skolach a ucitelove , je problem
          doposud nevyresenej../Nebo , co pohledava osoba, na demonstraci/.
          Nasledky sou ale ….pes /ja/ steka …a karavana ,s kravinama …..de dal….
          Az kam…Sou ty piskovy duny, horko a voda
          /nemejte se ,setrte/, skoro neni , duny porad vetsi..
          Pohledavaji ve skolach a na demonstracich a v demokracii..
          Uvidime rekl slepej a sel do kkina.
          Dneska nikdo pro voci ,rozum a vzdelani nevi a nevidi, co bude vecer a nebo zejtra..
          Kdo vi, co pohledava ministr ve vlade , general u armady atd. Sou vyjimky..

  16. Soudruzi předitelé se mohou poměrně efektivně bránit.

    JAK?

    Velmi jednoduše. Sehnat si NĚKOHO, kdo napráší jejich školu hygienické službě. Ta shledá nedostatky a nařídí je odstranit.
    V případě nemožnosti odstranění nedostatků může ředitel z důvodu hrozící epidemie školu uzavřít.

    Jedna škola neznamená nic.
    Pokud by se uzavřelo deset škol, začal by to být problém.
    Pokud by se uzavřelo deset škol v Práglu, soudruhy ve Strakovce by probrali občané, kteří „se nikdy neměli tak dobře, jak je tomu dnes“.

  17. Tak jako teolog-ministra i docenta muzikologie Beka je nutné vzít rozporkou do týla, až jim sopl vylétne jak opratě.
    PS: Tak co národe, jak dlouho si ještě necháš srát na hlavu?

    1. Re: JŠ

      Bek sice může zplodit sople potřebné délky, nicméně nezmění se vůbec nic.
      Problém se jmenuje „tandem Stanjura – Fiala“.

      1. Problem se jmenuje volici tandemu Stanjura -Fiala. A tech je mezi ucitelskym stavem proporcne vice nez v bezne populaci.

  18. No a co si ředitelé škol mysleli, že přijde?

    Léta pouštějí do škol Člověka v tísni a další sorosovské neziskovky, za Moravcem ve Fokusu sedají vždy nějací středoškolští studenti, když byli manifestace proti Babišovi, tak tam byli studenti, akademici se vymezovali proti vládě, havloidi řáděj na školách a tak dále.

    No tak se konečně konečně dočkali a všechny hajzloviny, kterých se dočkali se jim vrátily.

    Nikdo neslyšel, že práce se má dělat pořádně?

    Co je práce školy? – Podle mě učit děti pro jejich vlastní budoucnost.

    Podle toho, co vidím, tak posluhování režimu a lhaní dětem.

    Tak takhle to posluhování končí.

    Když se o něco léta snažíte, tak se toho nakonec dočkáte.

    1. Jak kdo, jak kde… Je to stejné, jako v ostatních případech zkoumání akceschopnosti a početní převahy libtardů. Zcela zásadní je skutečnost, že jich NENÍ MNOHO, ale mají naprosto neadekvátní obří DOSAH díky strukturám vzniklým už v devadesátkách pro „situace, které mohou nastat“ a které právě nastaly. Jen letmo…
      Zrušení jednotného odborového hnutí pod falešnou záminkou „deglajchšaltování“, ale s reálným cílem, aby byla co nejvíce ztížena možnost účinného vyjednávání a organizace stávek.
      Obsazení veřejnoprávních médií pod falešnou záminkou „objektivity a pravdy po letech komunistických lží“, ale s reálným cílem, aby se každý nepohodlný hlas umlčel a jakýkoliv odpor zlomil.
      Podobně to bylo se zákazem jakékoliv regulace soukromých médií „protože svoboda“, ale reálný cíl byl táhnutí za jeden provaz ve věci podpory „těch správných“, dehonestace „těch špatných“, jen v kulisách trochu jiných večerních seriálů.
      Polistopadový hlad po svobodě to vše umožnil krásně zakamuflovat. Vše se muselo individualizovat, ale jen pro „obyčejné lidi“. U těch, kteří začínali budovat nový svět pro sebe a podle sebe, tak tam byla naopak co největší integrace žádoucí. A nemusely to hned být nějaké tajné společnosti. Třeba takový reprezentační ples na malém městě, kde jsou vstupenky záhadně vyprodány již tentýž den po zveřejnění data akce. A na akci samé to pak probíhá ve stylu: „Dobrý den pane advokáte. Ale dobrý den, pane majiteli strojírny. Jakpak se máme?“ No, obchody nejdou právě nejlépe, ale Josef, náměstek, mi na golfu říkal, že město bude vypisovat nějaké výběrko na nové osvětlení… Hmm, pojďme na drink stranou…“
      To jsou ty struktury, o nichž píši v úvodu. Není jich mnoho, ale drží při sobě, ví o sobě, pomáhají si, a proto, i při poměrně malém počtu (rčení „horních deset tisíc“ není nahodilé), dovedou hýbat touto zemí zcela dle svých představ. Poté, co pečlivě atomizovali „dolních deset milionů“ pod heslem antikomunismu-antikolektivismu během devadesátek, dnes sklízejí sladké plody této strategie.
      A co si představit pod atomizací?
      Chlápek, co za 30 000 hrubého zakládá plechy do lisu, si myslí (respektive je mu soc sítěmi namluveno), že je střední třída, a proto nikdy nebude volit komouše ani „estébáka“. Nespoléhá na komoušský vynález-důchod (protože to tvrdí soc sítě), a tak investuje do krypta. Může se tak alespoň chvíli cítit jako Vlk z Wall Street, leč ve výsledku skončí se ztrátou úspor, přestože edukační video na YouTube o svíčkových grafech a bullish/bearish náladách od vysmátého investora tvrdilo opak. V hospodě se v kolektivu dalších tří kumpánů jak přes kopírák přesto vzájemně ujišťuji, jak se vlastně mají skvěle a nejsou, ty vole, žádný dezoláti. Vzájemné ujišťování a opičení se se totiž v současné době bere jako norma. A zase. Proč? Protože atomizace. Každý nakonec skončí večer v tom svém kutlochu, kde si pod peřinou jak za války, když se poslouchal Londýn, zanadává, jak to stojí za hovno. Ale běda to přiznat veřejně. Socka, komouš, dezolát, netáhlo…. A vladaři si mnou ruce, jak to hezky zařídili. Lidé jsou nespokojení, ale jsou nespokojení jen pod peřinou…
      A ve školství?
      Vliv havloidů a neziskovek je, podle mě, ve skutečnosti malý. Ale o to více je o něm slyšet. Většina škol je ráda, že do žáků nacpe povinný základ znalostí a na nějaké kejkle s badatelskou výukou dějepisu dle Člověka v plísni nemají kantoři čas ani náladu. A vláda to v tomto dělá dost blbě. Kdyby mi nabídli solidní bakšiš, tak bych jim poradil, aby se vykašlali na něco jiného, zbytného, třeba dostavbu Temelína, a dali prachy učitelům. Za 60000 čistého měsíčně by se pak mnohem více, hlavně těch mladých, aktivních a správně ideově ukotvených, rádo pustilo do indoktrinační „práce navíc“. Takhle celou káru pokroku musí táhnout stále těch několik desítek stejných „elitních“ (protože vládě podlézajících a mnohdy straníky řízených) ústavů, najmě v Praze. Uzřete-li v tv tedy opět nějakou reprtáž o „nové metodě výuky dějepisu se zaměřením na moderní dějiny z projektu Člověka v tísni“, tak si zapište název té šťastné instituce, která ji bude aplikovat. Po čase zjistíte, že ty nové a úžasné metody se provozují na stále týchž ústavech…
      Opět – mediální obraz a atomizace. Média vytváří kulisu o tom, jak jsou naše děti konečně vzdělávány dle nejnovějších metod kritického myšlení (čti, kritického ke všemu, co je vladaři označeno za e-e), ale ve skutečnosti je to něco jako zpráva z týdeníku z 60. let o novém typu nealkoholické restaurace, který po pilotním provozu a následně zavedení v celé republice, zvedne významně standardy veřejného stravování, a tím nás o skok přiblíží k socialismu. Ve skutečnosti to byla jedna restaurace někde u dálnice a za rok zkrachovala, protože chlapi byli zvyklí chodit na pivo a hostinský stejně pod pultem nalíval..
      A s tím vlivem neziskovek ve školství je to podobné. Halasně se o tom mluví (mediální obraz), ale realita je „trochu“ jinde. Většina učitelů, troufám si myslet, je z nějakých nevládkových programů nadšená jak Baťa z dřeváků. Zvaní nevládek do škol povinné, myslím, není. No, ve finále je to tak trochu bouře ve sklenici vody. Ale média vytvářejí požadovaný obraz (lžou si do kapsy) a atomizovaná společnost tomu věří.
      Daleko více než nějaké neziskovky ovlivňují mládež všelicí influenceři, kteří jsou (jaká náhoda) snad do jednoho provládní (a to až militantně). Tam vidím mnohem větší nebezpečí a možná i odpověď na to, proč má mladá generace politický názor takový, jaký má.
      V případě těch influencerů je to totiž tak, že drtivá většina jejich obsahu není ani v nejmenším o politice. Je o hrách, líčení a podobně. Tím na sebe natáhnou pozornost, vytvoří si doslova armádu následovatelů, kteří hltají každé jejich slovo. No, a pak není nic jednoduššího, než před volbami během streamu utrousit, že nejlepší volbou je Petr Pavel… Často to ti influenceři ani neříkají s nějakou ideovou oddaností, často ani politiku neřeší, ALE je to důsledek stádovitosti v tomto prostředí, kdy se sice chce každý za každou cenu odlišit, ale pro úspěch (A VÝDĚLEK!!!) je nutno dodržovat jistá nepsaná společná pravidla, podobně jako v šoubyznysu: politika je mi volná, ale když už to musí být, jsem pravičák-Zeman je debil-Babiš je estébák-kdo se má špatně, může si za to sám-SPD nebo Konečnou volí jen chudí a neúspěšní nebo důchodci… „A JÁ PŘECE NEJSEM ANI CHUDÝ ANI NEÚSPĚŠNÝ ANI DŮCHODCE!!! „Takže, moje army, koho volit? Jasně, že Petra Pavla! Takže, moje army, kdo to byl dneska v Praze s těmi traktory? Jasně, že Russáčtí dezoláti!“…
      Atomizovaná mládež nechce přiznat, že máma s tátou jedou na minimálku, kterou jim vláda jen tak nezvýší. Nechce přiznat, že nemá na předražený ajfoun. Kdyby to totiž přiznala, přiznala by se k největšímu zločinu doby-neúspěchu, za který-tramtadadá-si může každý sám.
      I když vás totiž vládní politika strká přes hranu srázu do propasti-můžete si za to sám. Pokud tvrdíte opak, jste neúspěšný důchodce a komunista k tomu. Proto může fungovat a funguje tahle hra ala Císařovy nové šaty, kdy diskurz ovládá malá, ale vlivná skupina „těch nahoře“, zatímco teenager jim kývá na volbu Petra Pavla a přitom nechápe, proč mu rodiče na Vánoce nemůžou koupit nové Air Maxy, když jsou přece od rána do večera v rachotě, a tak musí být v balíku… Každý se ošívá přiznat, že císař je nahý, protože by mu to ostatní, sice stejně otrhaní, ale dosud věrní poddaní, mohli dát patřičně sežrat.
      Proto atomizovaná mládež mluví, jedná a volí zcela proti vlastním zájmům. Ne kvůli neziskovkám ve školách, ale podle mého názoru je to bohatá a šťavnatá sklizeň „influencerismu“ a moci sociálních sítí, jejichž potenciál dříve skvěle odhadli vladaři a jejich služebné elity. Nastavili mantinely, zainvestovali, kam bylo třeba a nyní se už jen smějí a točí palci mlýnek.
      Takže, na závěr. Tyto moje řádky, prosím, berte, stejně jako vždy, jen jako můj vlastní a žádnými daty a „faktčekingem“ nepodložený názor.
      Neziskovky se mi ve věci ovlivňování zdají být pasé (bráno ve vztahu k většinové společnosti). Jejich vliv je přeceňován, byť mediálně prezentován, jako zásadní. Daleko větší schopnosti indoktrinace dosahují soc. sítě a influencing. Jako už po několikáté tak bojuje alternativa boj včerejška. Pokud by se alternativě podařilo „vypěstovat“ si vlastní influencery a byla aktivní na soc sítích (Facebook již rovněž zastarává – dnes spíše YouTube, Discord, Tiktok, Snapchat), pak by se mohly začít dít velké věci. Ale zase, vypěstovat sledovanost se nedá na rozhovorech s Petrem Drulákem (ve vší neskonalé úctě). Dá se vypěstovat na hraní Minecraftu, stylingu vlasů, ježdění traktorem/kamionem nebo recenzování Fast foodů. A až pak, třeba za půl roku, v nějakém tom videu „ledabyle“ utrousit poznámku „Hambáč za 400? Jsem snad Fiala?“ A před volbami zase“ledabyle“ utrousit „Volte, koho chcete, já to asi hodím Stačilo!“. To byste viděli ten šrumec na sítích, které dnes unisono adorují pětidemolici. A o kom se mluví, ten už v podstatě vyhrál…
      Není tajemstvím, že PePa má ve svém týmu několik významných influencerů a myslím si, že právě jejich práce mu vyhrála volby.
      Každá mince má však dvě stránky a tu pozitivní pro alternativu jsem si nechal úplně na závěr.
      Tento proces „ovlivňování“ (soc sítě, influencing) je relativně ZADARMO. Jasně, na profi úrovní jsou třeba určité investice, ale v porovnání např. s vlastním deníkem nebo tv jsou zanedbatelné. Je zapotřebí jen nadšení a nápad a obého se alternativě vždy dostávalo přebohatě. A v mediální šedi, kde už dlouho každý říká totéž, by takový alternativní influencer působil jako zjevení. Způsobil by poprask, určitě i odsudky těch stávajících, kterým by bořil jejich zavedené pořádky, ale to by právě byla reklama jako nic jiného. A pak by se přidali další a další, protože si myslím, že alternativně uvažující mládeže je velké množství, jen se (kvůli atomizaci a ostrakizaci) bojí projevit. Když ale jeden-dva prolomí tu hráz…
      Ale, jak říkám, nesmí se politikou začínat, tou by se mělo šetřit jako šafránem a pak, stejně ten šafrán, podá kýžený výsledek. PC hry, recenze filmů, tvoření… a politika jen tak mimochodem. To by mohla být cesta.
      Sleduji už nějakou dobu jistého Honzu Kubiše. Moc šikovný mladý kluk s přehledem, orientuje se ve světě, umí to na sítích. Velice mu fandím. ALE zase u něj diskutují a srocují se jen přesvědčení a (dámy prominou) spíše ti starší. Pokud ale chceme něco změnit, a píši to tu mnozí, včetně Vidláka, musíme na svou stranu získat nepřesvědčené. Kdyby Honzík dal na profil nejaký let’s play nebo zrecenzoval pár burgráren v okolí a do toho třeba na konci videa upozornil na demonstraci, pak by to mohlo mít mnohem větší dosah. Na rozhovor s Vidlákem na Honzově webu jsem se podíval moc rád, ale co si budeme, mě přesvědčovat netřeba… Vidím tam ale velký potenciál. Ovšem, parafrázujíc své milované Světáky: „Méně té politiky chlapče, méně té politiky!“ Jinak ti tam vrstevníci moc nepřijdou…
      Ufff. Jak tak koukám, to je asi můj nejdelší souvislý komentář zde na webu. Předem se omlouvám. Původně jsem chtěl jen pár řádek ke školství, ale myšlenky, ty potvory, nějak vířily hlavou… Snad to má aspoň hlavu a patu, jinak by to byla jen samoúčelná grafomanie a plýtvání místem. A to bych nerad. Děkuji za možnost se občas vypsat a také těm, co to dočetli až sem. 🙂

      1. Je to podle mého moc pěkné a velmi přesné. U té nejmladší generace máte asi pravdu, ale jinak bych zase ty neziskovky až tolik nepodceňoval.

        1. „Neziskovky“ rozhodně nepodceňovat. Vystrkují své pařáty na všechny strany, dolů, k přímému ovlivňování dětí, ale i nahoru k parlamentu, ministerstvům, krajským úřadům. Moje žena učitelka se s tím potkává neustále, chodí jí nabídky na na školení, na „výukové materiály“, atd. Ignoruje to, ale občas něco dostane befélem, třeba tzv. „studentské volby“. Mimochodem, vidí snahu předělat výuku dějepisu. Žádný pravěk, stasrověk, antika, středověk, husité (fujfujfuj!) atd. Dějiny by měly začínat po 2. světové válce a děti by měly být seznamovány především s hrůzami komunismu.

      2. Docela slušný obraz reality. Ale není dost širokoúhlý. Já třeba jen tak tuším, co je ten influencer.
        Ale může být.
        Zatím co postřeh o atomizaci společnosti se mi zdá být až dekadentně přesný. Sedí i na mého téměř padesátiletého syna, ajťáka a už třicet let Pražáka.
        Možná proto, že jsem se už dávno vyškrabal na sloupek od vrátek a teď čumím, poměrně z bezpečí, na náš i cizí dvorky. Jak se to tam mele mezi žábami a myšmi. Takže i na tento referát koukám celkem bez větších emocí. Jen kontroluji souhlas nebo nesouhlas s fakty a mými poznatky.

        A ještě: Nejsem, nebudu a nechci být nějaká „střední třída“. Stačí mi přežít v teple, suchu a sytý. Svoboda je totiž jen pocit v hlavě. Pořád si můžu myslet co chci. Jenom to nesmím vykřikovat.

        1. Když sem přijížděl v „revolučních“ dnech bratr Lendl (chodil o třídu výš než má malá nicotnost) , tak s ním šulín Slepička chtěl udělat interview. Ovšem Lendl pouze částečně stáhl okénko vozu a na otázku šulína Slepičky , jak že se bratr Lendl dívá na to, že teď budeme mít všichni v Československu svobodu, mu bratr Lendl odpověděl zhruba tak, že mu svobodu zajišťují peníze.
          Obdobný výrok pochází i z úst bratra Formana.

        2. Vedle abstraktizace, anonymni nekonkretnosti /moryb/, este
          atomizace a za co.
          Na co sou ty Aaaaatomovky potom , kdyz kazdej je zaaatomizovanej uz napred.
          Do Stredni tridy se jeden narodi a nemuze si vybrat.
          Muze pritom delnicit celej zivot.

          Dite si hraje s hrackou a dospelej zase s vyrazy a pojmy, na kla vesnici.
          Potom lehce prijdou na veci , treba vozit hnuj a mocuvku do mest a hazet to na vsechny lidi , deti , tehotne zeny a jejich pribytky ..
          Maji spolecny , ze nemaji ,neznaji …Zadnou zodpovednost..
          /Kdyz a hlavne ,ze de vo ty jiny/.

          Vykrikovat se nesmi ,pac kazdej projde tim vzdelanim ke svobode
          a tam se rikat nic nesmi
          a psat taky ne , co by kdo chtel..Bez povoleni a prisnyho dohledu.
          Zkuste se peadagoga zeptat , kdyz chcete neco vedet.Se neco naucit.
          Treba vo ty svobode ..Svoboda je jen slovo../Nema to presny hrany/.
          Dalsi vynalez akademiku zase a nikdo potom nevi , zase nic.

      3. Prožidovský a proruský nacista souhlasí naprosto se vším, co napsal „Morybundus“.
        Vše podstatné je zde uvedeno, výsledky se budou eliminovat dalších 30 let, ne-li déle. Pokud ta eliminace ještě bude možná. Některé změny jsou nevratné.

      4. Asi tu budu jako Anonym, ale můj obstarožní systém win7 mi nedokáže vytvořit účet.

        Velmi mě zaujal tento příspěvek (spíše článek) a protože jsem – vzhledem k věku – neschopný tohle posoudit, poslal jsem to k vyjádření dceři (21let, studuje na přírodovědě učitelství). Takže přikládám její odpověď.

        „Každopádně rozhodně má pravdu s tím školstvím. Neziskovky vůbec nemají šanci a když je sem tam nějaká „nová metoda“ tak je to na jednu hodinu na vyzkoušení a stejně se v drtivé většině vrací na frontálku. A ti influenceři, tam si nejsem stopro jistá. Určitě by po čase fungoval ten nápad s alternativním influencerem, ale algoritmy jsou svině a muselo by se moc moc opatrně… Další problém je, že spousta děcek co znám kouká primárně na zahraniční sítě, takže nevím jak by to fungovalo s tím. Co se týče politických názorů v tomhle, tak ano, neznám nikoho s jinými než mainstreamovými názory, ale temi negativními (a na české scéně se nepohybuji, ale ani neznám pro trumpské v USA), tedy nesnášíme toho a toho, volit tohohle je špatně, je to proti svobodě, nepodporuje manželství pro všechny, je proruský, pro znásilňování. Ale pozitivní preference se při volbách Pavla netýkaly, valná většina lidí byla pro Nerudovou (lidí=influencerů). V druhém kole samozřejmě Pavel, ale volit Babiše je přeci zlo. Ale to první, Nerudová byla top, jako minule Fišer… Pavel byl pro ně takový neutrální, ničim mladé moc neoslovil. Co se týče vládních stran, tak z toho co vím, je to takové nemastné neslané. Nikdo není úplně dobrý, i z hlediska influencerů se volí nejmenší „zlo“.“

        Takže to je tak pro doplnění

        1. Kdykoliv člověk tápe je dobré nechat se poučit od utelek, nebo influencerů. Jednomu se rázem všechno vyjasní a stane se moudrým, moudřejším až nejmoudřejším.

        2. „spousta děcek co znám kouká primárně na zahraniční sítě“ – to je dost průšvih.

          Moc díky za skvělou informaci, třeba já nevím, kde bych se sám ptal.

        3. Re: Tik – jedno nechápu, co mladí vidí na Nerudové? Od začátku její kampaně jsem si říkala, jak mohla dělat rektorku. Většina jejich komentářů byla tak na úrovni žáka ZŠ a je doposud.

          1. Jsou-li mladí na úrovni žáka ZŠ, pak obdivu nic nebrání. V dnešní době může řídit stát kdejaká opice, ve srovnání s tím dělat rektorku je pak vyloženě brnkačka.

          2. Jo, stařenko, to my staří asi nepochopíme.
            Asi to opravdu musí být propagandou, protože to je opravdu od jejího prvního slova hloupá slepice. Třeba takový Drahoš Nevolitelný se na rozdíl od ní projevoval jako intelektuál. Ale třebe to u Danuše byl nějaký sofistikovaný záměr. Možná že ti mladí jsou zvyklí na tu inkluzi?

            1. Máte pravdu, to mne nikdy nenapadlo. Mlhoše jsem sice nesnášel, ale proti těm dvěma, Drahuši a PePovi107, to byl génius.

              1. Ti kolem čtyřiceti do sebe za čtyřicet let načerpali tolik demokracie, že přemýšlet nejen nemusí, ale ani neumí.

      1. Mam radost , deti konecne budou vypusteny z gulagu..Amnestie bude.
        Aspon zbude vic na ty vylety , ty sou dulezity..
        Bezva vlada a drzim jim palce …
        Pedagogove ,vi vsecko a proto pudou na rusa prvni ,jinak nedostanou nazrat .
        Jedine vod nepritele , jako ukr.

    1. Po mnoha profesních letech strávených ve školství na různých pozicích až po ředitele nemohu nepoznamenat : Jak typické pro české školství !!
      Napříč politickým spektrem…

      1. „Zivot je pro mne , obnosena vesta ,na jeho bidu , kazdej stezuje si, to
        rika sotva jeden ze sta a ostatni se divit musi“..
        „Dobytci vlak vod mestskych jatek , mel ukoncit me trapeni , byl vsedni den a prece svatek..Dobytci vlak mel zpozdeni…/J.Suchy/.
        Vono to stejne rupne.
        Kdyz to ma v ruce yntelygent ,vsecko zpacka…
        Vono to rupne, az to krupne.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *