24 června, 2024

Školství na posledním místě

Každá vláda vykřikuje, že školství je priorita. Priorita to zatím nebyla pro žádnou vládu, bohužel, ale některé alespoň méně škodily a byly i takové, které peníze přidaly. Naposledy za Babiše. Učitelé – slovo do vlastních řad – se mu odvděčili tím, že podle vlastních deklarací masivně volili Pětikolku, protože jsou přece lepší lidé. Ředitelé zvou do škol vládní politiky, jako by neexistoval školský zákon, kde je politická agitace ve školách zakázaná. Svého času chlubili se tím, že zahrabávají do hnoje portréty Miloše Zemana, kdežto Petru Pavlovi staví dnes ve třídách oltáříky a děti malují pana prezidenta v duhových barvách. Zajímalo by mě, co přesně se ve školách děje, protože můj vnouček prvňák mi včera oznámil, že chce jet do Prahy, aby navštívil Petra Pavla.

Spousta lidí si tedy řekne, že učitelé mají, co chtěli. Podotýkám jen, že slouhů je v každém povolání dost, jen učitelů je hodně a je to víc vidět. Ti, kdo volí jinak než uřvaná menšina, jsou zticha jako všude, a podle mých zkušeností jich zas tak málo není. Jen musí mlčet, protože by mezi kolegy-aktivisty nevydrželi a mohli by o práci i přijít, jak se už děje.

A jako odměna za loajalitu učitelstva a ředitelstva vládě přišlo zkrácení rozpočtu školství o 12 miliard, další snižování reálné učitelské mzdy, propouštění kuchařek, uklízeček a školníků. Letadla holt něco stojí. Vzdělání vyhodnotila naše vláda jako zbytečné pro své ukrajinské zájmy a zájmy natoidního prezidenta. Zatím se toporně probouzejí učitelské odbory, ale o skutečné akci si učitelé mohou nechat jen zdát. Jako vždy budou hlasovat nohama a ze školství odcházet. Děti jsou prý stejně zbytečně přetěžované učením, jak se všude píše. Místo vzdělání zřejmě nastoupí neziskovky a politické školení žactva, už bez zbytečností, jako jsou odborné předměty. Protože už teď chybí tisíce učitelů.

Největší rána ale přišla z celkem nečekané strany. Je to tzv. nová hygienická vyhláška pro školy, kterou iniciovala nechvalně známá poslankyně za ODS Renáta Zajíčková (bývalá starostka Prahy 5, odkud ji voliči vykopli výš), a na které s ní vzorně spolupracovala ministerstva školství, zdravotnictví a práce a sociálních věcí. Říkám jí Prasečí vyhláška, což bohužel není výstižné, protože podle předpisů EU mají prasata zajištěn minimální prostor i pitnou vodu v dosahu, což děti už mít nebudou – pokud vyhláška vstoupí v platnost. Velmi výstižně je obsah vyhláška popsán v článku „Přecpané třídy bez umyvadel či společná WC – petici proti vyhlášce podepsalo už několi tisíc lidí“ , který vyšel na webu Seznam Média. Posuďte sami:

Kolem nesmyslné nové hygienické vyhlášky ve školách se vedou tanečky už docela dlouho. Proti platnosti už byla sepsána i petice. Tu dosud podepsalo několik tisíc lidí. Změny k horšímu pro žáky ve školách vadí mnoha rodičům i učitelům.

Předělaná vyhláška, za kterou stojí především poslankyně Zajíčková (ODS), nechává z textu zmizet minimální plochu ve třídě na jednoho žáka, minimální počty záchodů, pisoárů, umožňuje společné toalety, ruší umyvadla ve třídách a tak dále. Prostě minimální hygienické standardy, které měly pro žáky, studenty a děti zajišťovat základní podmínky pro bezpečné užívání škol a školek, zmizí.

Organizátorům petice vadí, že změny byly také málo diskutované a průběh projednávání byl netransparentní: „Nebyly zveřejněny zápisy z jednání, na nichž se návrh nové hygienické vyhlášky připravoval. Ministerstvo zdravotnictví nezajistilo vnitřní připomínkové řízení před zveřejněním návrhu nové hygienické vyhlášky. Státní zdravotní ústav, krajské hygienické stanice ani školské organizace nedostaly možnost návrh nové hygienické vyhlášky připomínkovat ani se zapojit do jeho příprav. Nebylo zpracováno hodnocení dopadů regulace (RIA). Vnější připomínkové řízení bylo zkráceno na pouhých 10 pracovních dní a proběhlo na konci srpna v době dovolených.“ Píší autoři petice a také v závěru textu naznačují, že by poslankyně, autorka a iniciátorka všech úprav, mohla být ve střetu zájmů.

Proti vyhlášce se staví také některé školy a odborníci, mnoho školských organizací, například Unie školských asociací či Asociace předškolní výchovy a dále třeba i stínová ministryně školství za ANO Berkovcová. Ta reagovala na zrušení povinných umyvadel ve třídách na svém blogu takto: „Umyvadlo ve třídě rovněž neslouží pouze k mytí tabule. To je hloupý argument. Žáci ho používají k omytí ovoce a rukou před svačinou, při výtvarných činnostech, napouštějí si do lahve pitnou vodu apod.“ Každý, kdo učí, tak je mu jasné, že umyvadlo není jen na mytí tabule (které už dávno nejsou popisované křídou). Přesto s tím několik propagátorů změn ve vyhlášce naprosto nesmyslně operovalo. Nad podobnými výroky jsem si mohla vykroutit hlavu.

Cíl je zřejmý. Je potřeba velké množství dětí, žáků a studentů vměstnat za každou cenu do jakýchkoliv prostor. Že bude v malé třídě 34 žáků? No a co? Že budou holky a kluci muset chodit na společnou toaletu? To nikoho nezajímá. Že si budou muset při výtvarce chodit děti pro vodu do umyvadel, které jsou třeba až u toalet? Nezájem.

Nejsem žádný milovník byrokratických nařízení, ale na druhou stranu bezbřehé uvolňování jakýchkoliv mantinelů je zase druhý extrém. Kdo by tedy měl vlastně rozhodovat nakonec o tom, jak bude vypadat nová budova školy? Ten, kdo ji bude zřizovat. Vzhledem k tomu, že nová vyhláška je v mnoha parametrech velmi volná, bude záležet hlavně na konkrétních politicích a úřednících na kraji či na městě anebo v případě soukromé školy na majitelích, jak budou k hygienickým podmínkám pro žáky a studenty přistupovat. Protože je ale stavba škol věcí hodně nákladnou, umím si představit, že se budou v počtech umyvadel, záchodů a podlahové plochy ve třídách, držet hodně při zemi.

Na závěr přidám pár komentů od petentů, kteří v těchto dnech podepisují zmíněnou petici. Kateřina Matějková z Prahy změnu vyhlášky komentuje takto: „Pracuji jako učitelka MŠ mnoho let, politika současné vlády, která, ač slibovala opak, vytěsnila školství na okraj zájmu, se mi nelíbí. Místo skutečné reformy vzdělávání vymýšlí nesmysly typu hygienická vyhláška, která degraduje vzdělávací instituce na přecpané „hlídárny“ dětí.“ Nebo Eva Horváthová z Českých Budějovic: „Chci, aby mé dcery měly na ZŠ i na SŠ oddělené toalety od chlapců a jako učitelka v MŠ se nechci dožít toho, že školková zahrada bude veřejným hřištěm bez plotu.“ A ředitel ZŠ Petr Skulbaševský přidává svůj názor: „Jsem pohoršen, že o změnách rozhodují lidé, kteří nejsou odborníky v problematice školství anebo hygieny. Ještě před dvěma lety, během covidu, byly normy abnormálně přísné a najednou zase pravý extrémní opak. To se naprosto tluče. Slušný a poctivý ředitel školy tedy musí kroutit hlavou a ptát se, jestli je tohle vůbec pravda?“

Bohužel, pravda to je. Zdá se, jako by děti a jejich potřeby, byly na posledním místě. Nesmysly, které se nyní v oblasti školství dějí, jsou tak silně koncentrované, že to snad nikdy ještě nebylo. Mnoho z nás se ptá, kdy už ten ohňostroj pitomých zásahů politiků do školství konečně ustane.“

Prosím na závěr, podepište petici proti návratu hygieny ve školách před Marii Terezii.https://www.petice.com/proti_hygienicke_vyhlasce?fbclid=IwAR0Dt-OAkO6rXhTo9CKiaHG-MKPrMUeJjVwvzEADrZOm0PAHAfRD-4ktOhs

36 thoughts on “Školství na posledním místě

  1. ad „Petru Pavlovi staví dnes ve třídách oltáříky a děti malují pana prezidenta v duhových barvách.“ – připomíná mi to, jak mají děti ve škole namalovat pana prezidenta:
    „Aničko, kdepak máš namalovaného pana prezidenta?“ – „Paní učitelko, já jsem si ho namalovala na prsíčko, až budu velká, prsíčko bude taky větší a pan prezident bude větší a krásnější!“
    „A Maruško, kdepak ty máš namalovaného pana prezidenta?“ – „Paní učitelko, já jsem si ho namalovala na bříško, až budu velká a budu těhotná, bříško bude taky větší a pan prezident bude větší a krásnější!“
    „A Pepíčku, kdepak ty máš namalovaného pana prezidenta?“ – „Paní učitelko, já jsem si ho namaloval na čuráčka. Až budu velkej, tak pan prezident bude buďto v píči, nebo bude viset!“

  2. STARONOVÁ FORMACE SV( Společnost volicu ),ukázala svou sílu zvolením Asociálního režimu, který ji chce za to vyrabovat a ponižit až do dna,protože se za 34 let její intelektuální složka nenaučila odporu a je bez programu záchrany před svou potopou..

    Škoda,že paní Kunštekova nenapíše článek jak vi ,že celá SV je řízená jen 6 prioritami z nichž první je

    „POKUD CHCEŠ PORAZIT NEPŘITELE (to jsme my voliči)MUSIŠ NEJPRVE INDOKTRINOVAT JEHO DETI“

    Poslední priorita je VALKA a tam své voliče už múzeš všechny pobít,zacneš li dnes odřezáváním *větvičky* na které sedíš( tzv metoda CHUCPE ),až krev z ní poteče do všech domácností a teprve pak možná vznikne solidarita a vule změnit celý vadný režim kapitalismu bez přivlastkú tedy skrupulí . . .

    Tak to si myslí ANNA z KSH a co vy, budete chtít se dále vést do 6 priority vašeho řízení tedy ke svému 7 konci?!

  3. Už když Babiš přidával desítky procent na platech učitelek jsem se ptal,
    o kolik procent vzrostou znalosti žactva.
    Nikdo mně neslíbil ani jedno procento.
    Jestli chtějí učitelský prachy,
    ať stát prodá Národní sportovní agenturu sportovním svazům za 7 miliard. Rádi tak užitečný podnik koupí každý!
    Stát ušetří 7 miliard náklady a 7 miliard dostane k tomu!

  4. Nejen „Školství na posledním místě“, tam se ocítá kde co. I hygiena. S pochvalným pokřikem byly, například, zrušeny zdravotní průkazy pro pracující s potravinami. Že jsou zbytečné. Jakoby bacilonosiči neexistovali. Jde o hloupost, nebo o úmysl?

    1. Re jih, tak ony ty zdravotní průkazy byly o ničem. Za patřičný obolus jej vypsal obvodní lékař, aniž by na Vás jen pohlédl. Klidně jste mohl být bacilonosič.

      1. To, že najdou se lékaři prasata, neznamená špatný princip. Ostatně, pokud lékař vystavil zdravotní průkaz, který neměl doložen laboratorními rozbory, riskoval. Podobně při šíření infekce, kdy je hledán a často nacházen zdroj. Jako učeň jsem si výskyt žloutenky zažil. Za zdroj byla označena bacilonosička v kuchyni učňovské školy. Spolužák a pozdější spoluzaměstnanec tehdy onemocněl s těžkým průběhem. Zůstaly mu následky. Zhloupnul a stal se nenasytným. Ony ty průkazy jen tak pro nic za nic asi zavedeny nebyly. Máte to, Stařenko …, pádné argumenty.

          1. Co z vojenské základní služby pamatuju, pro vydání zdravotního průkazu v potravinářství byly povinné laboratorní odběry krve, stolice, moči, sliznice a RTG plic. V civilu to bylo stejné. Podle toho byl ten Váš lékař gauner, který bez práce shrábnul peníze, na bezpečnost jiných nehledě. Přísaha sem, přísaha tam. Zdravím srdečně.

            1. Naivně jsem se domnívala, když jsem před 17 lety nastupovala do školní kuchyně, že při vyřizování zdravotního průkazu budu důkladně vyšetřena. Leč nestalo se tak, a podle dotazů ke kuchařkám z jiných jídelen se tak děje všude. Možná důkladné vyšetření skončilo po 90.tém.

              1. V roce 1998 jsem začal pracovat v potravinářském průmyslu.
                Při žádosti o ZP žádné vyšetření krve, stolice a tak.
                Dodnes ZP mám a je stále platný.
                Nevadí, že už jsem 26x prodělal aidiz, tripla, kapelu, neštovice, choleru, žloutenku a horečku omladnic.

    2. Můžou děti očkovat tou Tečkou!
      Ta je přece na všechno!
      Na tuberu, vši, úplavici, salmonelu, nilskou horečku, prasečí chřipku, ptačí chřipku, pubertu, druhotné pohlavní znaky…

  5. 🧐Učitelé – slovo do vlastních řad – se mu odvděčili tím, že podle vlastních deklarací masivně volili Pětikolku, protože jsou přece lepší lidé.“

    Ano, také mají nadání hajlovat za Hitlery, uzpůsobovat postoje podle hlavní propagandy. Tou je i LGBT gender perverze ze scénářů kabaly.

  6. Školství.

    Oni chtějí zvýšit počet vysokoškoláků. (prošlo to sdělovacími prostředky)

    Jak to udělají ? V jejich případě přichází v úvahu jen jediné – snížení úrovně.

    Místo toho, aby se zaměřili na potřeby tak rozmělní prostředky na vzdělávání prodloužení studia pro absolventy, kteří stejně uplatnění na trhu práce nenajdou, místo, aby šli opačnou cestou.

  7. České HDP ještě nedosáhlo předkovidové úrovně, ale státní rozpočet rok od roku nabobtnává. Dle státního závěrečného účtu za rok 2019 činily výdaje kapitoly 333 MŠMT 210,5 mld. Kč. Schválený rozpočet MŠMT na letošní rok byl 265 mld. Kč. V návrhu rozpočtu na rok 2024 je částka 253,4 mld. Kč. I když nominální nárůst výdajů státního rozpočtu u školství o 20 % mezi lety 2019 – 2024 nepokryje zcela růst cenové hladiny, nemám za to, že by vláda plánovala školství nějak zásadně okrádat.

  8. Psalo se, že některé skupiny dětí nemají z domu hygienické návyky a škola je musí suplovat.
    Teď by jí tahle starost odpadla. Když by se objevila sem tam infekční žloutenka, na každé WC kyblík s dezinfekcí a bude vystaráno.
    Dokud se neobjeví epidemie.

    1. Dodatek: Země je placatá, na WC a umyvadle nikdo žádné bacily poskakovat neviděl a Filipa Semmelweise nemůžeme brát vážně. Tečka.

  9. O amerikanizaci společnosti, a proto hlavně školství, ODS systematicky usiluje 30 let. Amerikanizací myslím úsilí vytvořit úzkou vrstvu bohatých a širokou vrstvu chudých. Rozdíly musí být propastné. Proto i státní základní školství nemá mít lepší výsledky než minimum pro splnění zákonné školní docházky. Stačí do života vypustit hloupého chudáka, který bude schopen udělat klikyhák pod vyděračské smlouvy.

    Kdo žil delší dobu v USA mimo bohatá centra, chápe a vidí. Kvalitní základní školy jsou komunitní (typicky židovské a církevní) nebo soukromé a měsíční školné není pro průměrně vydělávající rodiče. Pan karel.r níže příčinu popsal.

  10. Vše co by nějak mohlo zlepšit situaci v budoucnu (a pro rodinná politika a školství je základ) tahle vláda systematicky ničí a osekává. Jako by tu už žádná budoucnost neměla být. V souladu s vizemi Řehky a slečny Černochové, kdy nás neodvratně čeká válka s jadernou velmocí.

    Počet narozených dětí nadále klesá, za první dva kvartály byl sešup ještě horší než loni a je to horší než v 90. letech, Kdy ženy postupně přecházely z rozením dětí o cca 10 let později.

      1. Na seznam.cz vyšel nedávno článek, ve kterém se tvrdí, že snad až něco přes 30 % lidí ve věku 18 – 24 let ani nepracuje, ani nestuduje.
        „Málo vysokoškoláků, hodně protloukačů, odhaluje o Česku studie“

  11. Pan prezident Petr Pavel “ svůj“ projev v OSN přečetl. Tak nějak jako by to odhrkal.
    Toto dokáže i žák základní školy, k tomu netřeba IQ 107.
    Trump dokáže mluvit spatra i přes hodinu. Včetně uvedení čísel ze statistik.
    Přeji panu Presidentovi Petru Pavlovi, ať v tomto dosáhne nějakého viditelného pokroku, není to tak těžké, pouze musí svým slovům, spatra proneseným , věřit – to je to podstatné, bez toho to nejde.
    Pak mu i lidé budou věřit, zejména pokud svá slova promění v činy.

    1. Poznámka k číslu 107:
      Často upadáme do omylu, když si myslíme, že to, co nám druhý říká, si skutečně také myslí. JOHANNES ROBERT BECHER

    2. Moc se bojím, žen rozvědčík záškodník svá slova nezačal měnit v činy.
      To není Šavel, který změnil víru.
      To parazit, který se vždy přizpůsobí prostředí.
      Opravdu příklad pro podobné nátury.

  12. Už jsem dávno psal,dopadneme jak Ukrajinci,rád bych se podíval do tříd na Ukrajině,ono to tam tak vypadá.jak to prosazují novou hygienickou vyhláškou.

  13. No bylo by dobré tady napsat, že ta poslankyně Zajíčková je majitelkou gymnazia (v Praze) a chce otevřít další svoje soukromá gymnazia,protže zájem převyšuje nabídku, ale s minimálními nákaldy na pořízení. Není za tím nic jiného, než aby paní poslankyně a další soukromí podnikaltelé ve školství měli co nejnižší náklady na pořízení budeov a jejich vybavenía a potom co nejvyšší zisky. Za vším hledej peníze a nenažranost těchto lidí jako je „paní poslankyně“ !

  14. Jednoduché.
    Prosadit referendem aby ti z papalášů a papalášek , kteří prosazují školy alá ta, ve které dostal práci Josef K. (než se nedostal ke Klammovi), bydleli v holobytech. Ty by samozřejmě provozoval stát.
    Rázem by jich ubylo.
    Za porušení zákona následovalo by vystěhování do přístřešku. Ten by mohl už být i soukromý.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *