Rozsudek odvolacího Vrchního sodu v Praze nad Andrejem Babišem z 23. 6. 2025 je projevem systémové chyby, která narušuje dvojinstančnost trestního soudnictví.
Ze zákonné úpravy plyne, že rozhodování o vině za trestný čin je dvojinstančním soudním řízením ve fázi před nabytím právní moci rozhodnutí o vině, pakliže jedna ze stran využije možnost řádného opravného prostředku – odvolání. Tím je tato zásada chráněna i ústavně. Ústava sice nestanoví, že trestní soudní řízení musí být víceinstanční, ale pokud tak stanoví trestní řád, je chráněno toto pravidlo ústavní normou o vázanosti státní moci zákonem dle čl. 2 odst. 3 Ústavy a čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod a dále, že soud postupuje podle stanoveného postupu dle čl. 36 odst. 1 Listiny, čímž se především myslí postup stanovený zákonem. Dvojinstačnost soudního řízení ve prospěch lidí pak chrání i mezinárodní závazek dle čl. 2 protokolu č. 7 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, která má přednost před zákonem.
Princip nejméně dvojinstančnosti trestního soudnictví je jedním z formálních nástrojů snahy v evropském právu nastavit trestní proces tak, aby byla snížena možnost zneužití státní moci i justičního omylu. V trestním právu má věcně nesprávné či jinak řečeno nespravedlivé rozhodnutí státu závažné důsledky pro život dotčeného člověka. Může být odsouzen k odnětí svobody na mnoho let, což radikálně rozvrátí jeho život. Při zjištění chyby žádná finanční náhrada a omluva státu nemůže napravit tyto zničené hodnoty.
Proto se v evropské právní kultuře vyvinuly požadavky na trestní proces vycházející z přístupu, že je lepší pustit více vinných než nespravedlivě odsoudit jednoho nevinného. Toto vnímání omezenosti moci státu a preference ochrany hodnost jedince je součástí hodnotové orientace evropské civilizace. Protože si stát nemůže být jist, zda nepáchá justiční křivdu, raději postupuje tak, aby toto riziko omezil i za cenu toho, že část pachatelů trestné činnosti díky tomuto přístupu státu zůstane nepotrestána. Tento hodnotový postup byl motivem pro zakotvení dvojinstančnosti soudního trestního řízení v našem právu i v rámci mezinárodních smluvních závazků.
V právu často dochází k rozdílnému hodnocení formálního a materiálního naplnění právních norem, přičemž tyto přístupy mohou vést k odlišným závěrům. Pokud má být dvojinstančnost skutečnou zárukou ochrany před justiční křivdou, pak je motivována tím, že dva soudy mají dojít ke shodnému přesvědčení, že obžalovaný je pachatelem trestného činu a že skutek je trestným činem. Přesvědčení jednoho soudu nestačí. Aby však mohla být materiálně zajištěna tato záruka proti justiční křivdě, musí oba soudy dojít ke shodnému výsledku svobodně a nezávisle. Pakliže si odvolací soud jako soud druhé instance vynucuje určitý výrok soudu prvního stupně v neprospěch obžalovaného, je porušena zásada dvojinstančnosti z hlediska materiálního pohledu na věc. Formálně sice zůstává řízení dvojinstanční, ale odvolací soud zbavuje prvostupňový soud svobodného uvážení. Někdy i cestou změny soudce si vynucuje uznání viny nalézacím soudem. Tím se však materiálně stává řízení jednoinstančním soudním řízením, byť formálně zůstává dvojinstančním.
Zvláště při zproštění obžaloby nalézacím soudem nemá odvolací soud jinou možnost než si vynutit změnu rozhodnutí nalézacího soudu, protože odvolací soud sám nemůže uznat vinu. Ovšem to, že odvolací soud nemůže uznat vinu obžalovaného sám, je rozhodnutí zákonodárce. Jako takové musí být respektováno a odvolací soud, který si vynucuje svůj názor vůči soudu prvního stupně, narušuje tuto vůli zákonodárce a snaží si uzurpovat působnost, kterou nemá.
Instanční posloupnost v soudním řízení se radikálně odlišuje od hierarchického vnímání nadřízenosti a podřízenosti v armádě či jiných přísně hierarchicky uspořádaných institucích, kde se rozhoduje formou závazného rozkazu. Nalézací soud však není podřízenou jednotkou odvolacího soudu při svobodném zvažování důkazů. Proto je nutné odmítnout a prohlásit za ústavně nekonformní takový výklad trestního řádu, který odvolací soud formou změny soudce a nařízeným hodnocením důkazů fakticky využívá k autoritativnímu stanovení či i jen návodnému podnětu nalézacímu soudu, jak věc rozhodnout. Přitom je nutné zachovávat presumpci nevinny a nutnost shody na vině mezi nalézacím a odvolacím soudem. Tedy odvolací soud může někoho v rozporu s názorem nalézacího soudu zprostit obžaloby, ale nemůže sám někoho v rozporu s názorem nalézacího soudu uznat vinným. Takovou pravomoc nemá a nemůže si ji ani vynucovat nátlakem na nalézací soud.
Protokol č. 7 k Úmluvě o lidských právech a základních svobodách sice umožňuje uznat někoho vinným v rámci odvolání i u odvolacího soudu, ale v případě střetu mezinárodní smlouvy a zákona se pravidlo přednosti mezinárodní smlouvy užije v oblasti lidských práv a základních svobod, pokud je pro osoby výhodnější. Pakliže je výhodnější vnitrostátní zákon, použije se zákon. Smluvní mezinárodní úroveň práv a svobod lidí je minimem, stát však může uznat a zabezpečit více práv a základních svobod. Jestliže náš trestní řád neumožňuje, aby odvolací soud sám někoho uznal vinným, pakliže tak neučinil nalézací soud,[1] je nutné toto pravidlo jako rozhodnutí zákonodárce respektovat a odvolací soud si nemůže vynucovat využíváním všelijakých procesních postupů fakticky uznání obžalovaného vinným, když tak neučinil nalézací soud. Pakliže by zákonodárce chtěl, aby mohl nadřízený odvolací soud uznat obžalovaného vinným v rozporu s rozhodnutím nalézacího soudu, pak by to v trestním řádu výslovně uznal.
Za příklad lze uvést výkon dozoru státního zástupce nad postupem policie, kdy platí zásada, že dozorový státní zástupce, který obvykle rozhoduje o stížnosti proti postupu policejního orgánu, tak nesmí činit, pokud k určitému úkonu dal policii pokyn. V takovém případě rozhoduje o stížnosti jiné státní zastupitelství. To je důsledek toho, že by dozorový státní zástupce fakticky rozhodoval o vlastním rozhodnutím, byť formálně vtěleném do rozhodnutí policie.
Vrchní soud v Praze již měl z ostudy kabát vynucováním odsouzení
Přitom Vrchní soud v Praze již proslul hrůzným příkladem vynucování odsouzení vůči soudu první instance v případě Tempel. Robert Tempel byl odsouzen za dvojnásobnou vraždu na doživotí. Tvrdí, že ji nespáchal. Zastal se jej Evropský soud pro lidská práva,[2] který přinutil náš Ústavní soud, aby zrušil odsuzující rozsudek. I při ukládání doživotí může dojít k justičnímu omylu. Ve věznicích jsou nevinní. Jen nevíme, kdo. Tempel není svatoušek. Ovšem i nesvatí mají právo na právo. Ke zprošťujícímu rozsudku musí dojít, když obžalovaný čin nespáchal, ale i když jsou pochybnosti o vině. Nevíme, jak to bylo.
Tempela Krajský soud v Plzni zprostil obžaloby. Opak chtěl odvolací Vrchní soud v Praze. Protože nemohl Tempela uznat vinným sám, nutil k tomu krajský soud. A tak nařídil výměnu soudců. Když ani to nepomohlo, odebral věc plzeňskému soudu a přidělil ji do Prahy, kde dosáhl svého. To je popření práva na zákonného soudce. Že před tím Ústavní soud původně zavřel oči, je ostuda.
Přitom Ústavní soud proti takovému jednání odvolacího soudu dříve zasáhl, když zakročil proti snaze Vrchního soudu v Praze vynucovat si po Krajském soudu v Hradci Králové odsouzení Lukáše Nečesaného za pokus vraždy.[3] Ale v případě Jany Nečasové Nagyové však před touto špatnou praxí opět zavřel oči, když ji obvodní soud zprostil viny a odsouzení si vynutil až za cenu změny soudkyně odvolací Městský soud v Praze.[4] Ústavní soud zde šel na ruku státnímu zastupitelství a uplatnil heslo: „Komu chceme, pomůžeme. Komu nechcem, nemůžeme.“.
Teprve až na základě rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva Ústavní soud obnovil řízení o ústavní stížnosti R. Templa a zrušil předchozí odsuzující rozhodnutí a vrátil věc zpátky Krajskému soudu v Plzni, který svobodně opět rozhodl tak, že Templa obžaloby zprostil. Vrcholem kauzy Tempel bylo, že po zrušení doživotního trestu, kde si ve vězení odseděl asi 20 let a kdy ožil rozsudek Krajského soudu v Plzni, který jej zprostil obžaloby, nebyl propuštěn z vězení. Prý si měl odsedět asi rok za starý podmínečný trest, který mu byl změněn na nepodmíněný. Na zásah Ústavního soudu byl však Templ propuštěn.[5] Rozhodnutí v kauze Tempel je nejostudnější rozhodnutí Vrchního soudu v Praze a ukázka kam vede popření svobody rozhodování nalézacího soudu první instance o vině a trestu.
[1] § 259 odst. 5 trestního řádu č. 141/1961 Sb.
[2] Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva z 25. 6. 2020, 44151/12 (Robert Tempel), https://www.trestonline.cz/judikatura/evropskeho-soudu-pro-lidska-prava/rozsudek-evropskeho-soudu-pro-lidska-prava-ve-veci-tempel-proti-cr/.
[3] Nález Ústavního soudu z 5. 2. 2018, IV.ÚS 4091/18.
[4] Nález Ústavního soudu z 14. 3. 2017, I.ÚS 564/17.
[5] Nález Ústavního soudu ze 7. 10. 2021, II.ÚS 2148/21.
A je možné, že ten rozsudek je „vadný“nejen systémově, ale Babiš tvrdí, že byl možná i hotov dříve, než došlo na procesní věci.Pak to je děsivé, jak říkal signalista, ale úplně jinak….
https://www.psp.cz/eknih/2021ps/stenprot/146schuz/s146002.htm
Babiš kousínek, stojí to za přečtení:
„V rámci veřejného zasedání u Vrchního soudu v Praze bylo provedeno nestandardně rozsáhlé dokazování.
Po jeho dokončení bylo procesním stranám umožněno přednést konečné návrhy obsahující i reakci na provedené dokazování.
I při maximální stručnosti obhájců, zahrnující tolik relevantní argumentaci, trvala prezentace návrhu obhajoby více než 2 hodiny.
Poté bylo veřejné zasedání přerušeno za účelem porady senátu. Tak nám to bylo sděleno. Rozuměj oběd na jednu hodinu, ano, byl oběd.
V této jedné hodině senát nejen že zvážil argumentaci stran procesu, nýbrž i vyhodnotil provedené důkazy. Učinil rozhodnutí, které řádně odůvodnil.
Přednes tohoto napsaného a vytištěného rozhodnutí pak trval déle než 3 hodiny, vážení spoluobčané, takže senát za hodinu vyhotovil rozhodnutí, které trvá déle než 3 hodiny.
Pokud předsedkyně senátu Vrchního soudu v Praze neumí zázračně za necelou hodinu napsat a vytisknout tříhodinový projev nebo tři a půl, pak je zřejmé, že rozhodnutí bylo vyhotoveno před samotným rozhodnutím a s ohledem na jeho rozsah a náročnost, pravděpodobně dokonce před zahájením veřejného zasedání.
O zcela shodných pasážích, a dobře poslouchejte, s návrhem přítomného vrchního státního zástupce, které přednášel až v průběhu veřejného zasedání, ani nemluvě.
Je tedy zcela zřejmé, že vrchní soud vůbec neřešil žádné dokazování, nýbrž a priori byl rozhodnut a následně pouze připravil formální divadlo…“
Je zajímavé že dotace musel někdo schvalovat. Stalo se to dříve než se pan Babiš rozhodl jít do politiky.A to je ten problém.Rozhodil naší tz elitě pěnězovody a to se neodpouští.
Tady je nutno si uvědomit, že Babiš byl žalován jako organizátor a ti co byli organizováni a zločin podepsali už byli osvobozeni. Nejhorší je informace (varování) investorům a podnikatelům, že zde neexistuje právní stát, protože podnikatel nemůže darovat firmu dětem na to, aby zkusili sami podnikat, protože nějaká justiční mafie to může považovat za fikci a neuvěřit tomu. To je jen pokračování konkurzní mafie, kterou dřív konstatovala i BIS než začala honit Čuka a Geka. A slavný konkurzní správce je hlavní svědek v roli znalce za prokuraturu, který Gabiše usvědčil svými fabulacemi. Na to ale nemáme ani novináře ani politiky, aby nám pomohli.
Pokud firmu darujete dětem (= „osobě blízké“, https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#p22), stále jde o „jednání ve shodě“ (https://www.kurzy.cz/zakony/90-2012-zakon-o-obchodnich-korporacich/paragraf-78/ ) a samostatný MSP (malý a střední podnik) tím neutvoříte
Vy jste na to kápnul. Babišovi děti jednali podle zákona ve shodě s Čapím hnízdem a současně s otcem. To první nebylo trestním činem, to druhé není obchodní vztah. Ale podle Vás, slavného konkurzního správce, policie, prokurátorů a nakonec pro „corporate governance“ vůbec nechápající soudce vytvořilo podnikatelské jednání ve shodě otce s dětí Čapím hnízdem. Ještě se pamatuji na mnohé západní bankéře, jak se smáli idiocii českých doktorů třídního práva a argumentovali jí vyvádění majetku z Česka do ciziny!.
A pak že jsme právní stát. Diví se, že nemáme důvěru v autority atd. atp…..Zvůle moci soudní už překračuje všechny meze!
Nedivte se, když soudci nejsou odpovědni za svá rozhodnutí i když jsou v rozporu se zákonem.
Nebo snad byl někdo potrestán?
Někdo z nich potrestán.
Inu bolševik toužil udělat ze třídní společnosti beztřídní a fijalovej gang udělal z právního státu bezprávní. Vidíte ten pokrok?! Navíc ho nelze ve volbách porazit, protože nemáme ideologii. Fijaloví ji mají: všechno ukrást.
Pane Judře Koudelko, co jste napsal, dává docela smysl, za to Vám patří pochvala a dík.
Než si to ale vy chlapci právnický mezi sebou ujasníte a vyříkáte, uběhnou další min. dvě volební období a to snad i nechápavý Babiš konečně pochopí, že je už natolik starý, že se může na nějaké zachraňování mé vlasti vykašlat. Dám boty, že hned ten den, co to pochopí, jeho Čapák zmizí z povrchu světa jako covid s prvním výstřelem Putina na Ukrajině.
Ale něco mi říká, že soudkyně Brázdilová to nebude mít v životě lehké. Sice netuším proč a neumím to rozumně vysvětlit, ale v souvislosti s jejím rozsudkem a diametrálně odlišnými názory právníků na něj mi na mysl vždycky vytane to rčení o užitečném idiotovi.
… no… uvidíme jak to vlastně dopadne, dopadne-li to někdy vůbec.
Covidománie nezmizela, jenom spinká a občas její zástavu někdo vytáhne na podporu své popularity.
Vůle zákonodárce je obsažena v paragrafu 264 trestního řádu. Nalézací soud je vázán názorem soudu odvolacího. Žádný nátlak. Zákonem uložená povinnost.
To je tak, když v oblasti zákonodárné převažuje kvantita nad kvalitou. Pak se nemožno divit, že jsou v zákonech paragrafy, které si navzájem logicky odporují, ani tomu že je jich takové kvantum až to už před lety vedlo byvšího ministra Pelikána k tomuto výroku: „Zákony už dávno nejsou a už nikdy nebudou pro laiky. “
Zda to je správně a jak v takové situaci nahlížet na zásadu „neznalost zákona neomlouvá“, nechám na posouzení každého „soudruha“
„Zásada“ už dávno neplatí. Bylo to „neznalost práva neomlouvá“. A ÚS to zrušil….otázkou je, jak to vlastně je. …vzhledem ke zvůli v této zemi si nemůžeme být ničím jistí.
Musí to tak být. Jinak by se právníci neuživili.
Stát není právním nýbrž právnickým.
Toto jste si dovolil?!!
Není koho jiného žádat. Jsem demokrat. Předložil jsem sám sobě, projednal v obou hemisférách, odhlasoval, jako svůj jednohlasně zvolený nejvyšší představitel podepsal, a odeslal.
Ve skutečné demokracii by takové ohýbání práva nemělo a nesporně i nesmělo nastat.
Z toho, že nastalo lze prostou logikou odvodit, že skutečnou demokracii u nás nemáme. Bylo by proto zapotřebí zjistit, jak jsme na tom s omezenou demokracií a pokusit se o nápravu.
A odborníci by měli vysvětlit proč se tak stalo. Zda je to vada jen našeho systému nebo vada obecná.
Ohýbání „práva“ nesouvisí s demokracií.
Demokracie je jen forma vlády. Bezobsažná. Navíc fiktivní. Nereálná.
Nehledejme vadu, kde záměr.
Již nám přece objasnili, že „většina liberálně demokratické společnosti“ má jasno…
A učitelka historie ukazuje, že každá doba a zřízení má svá vlastní svatá dogmata…
Říkal to soud i u pochybovačů, či u učitelky, tak co by neměla ta hlasitá „většina“ jasnou i u Babiše, který překáží výhře těch na správné straně a kteří dají česko dohromady – s kde kým….
5% HDP je asi mocná suma, aby stála za cokoli.
A nikdo jim neřekl, či nechtějí slyšet, že dokud není pravomocně odsouzený, von je i Babiš stále „nevinnej“….
A jak píše doktor Koudelka, zřejmě může dojít v kraji zdejším až na ESLP….
Udělali „praví demokrati“ chybu, že si nespáchali zákon jako ve Francii, aby Babišovi zakázali kandidovat a hotové!
Jaképak ohýbání práva. Vždyť to je vlastnost práva samotného. Proto je tak vytvářeno.
Jako bych slyšel sira Humphreyho.
A jak jinak chcete v demokracii zařídit, aby v ní platilo cokoliv, nebo něco jiného?