10 září, 2025

Pojďte se s námi projet Pražským metrem a jeho historií aneb jak to, že se za socialismu toho stihlo tolik postavit?

Bez metra si život v Praze už jen těžko umíme představit. Každý den přepraví metro víc jak milion cestujících (neznamená to nutně milion lidí, ale počet uskutečněných jízd). Československo dokázalo v r. 1974 vybudovat dopravní systém, který odpovídal spíše možnostem a ambicím velmocí než malého státu (podrobnosti v chystaném článku na Náboji pravdy).

Patrně prvním návrhem na výstavbu podzemní dráhy v Praze byla iniciativa pražského obchodníka Ladislava Rotta z roku 1898. Navrhoval městské radě využít prací na kanalizaci a asanaci Starého města a zároveň zahájit stavby tunelů na první lince podzemní dráhy ve směru Karlín – Praha – Podolí, která by se u Křižovnického pivovaru spojila s druhou linkou Malá Strana – Vinohrady. U pražské radnice však se svými plány neuspěl.

Výraz „metro“, pocházející z francouzštiny, byl u nás patrně poprvé použit již v návrhu z roku 1926, i když šlo o projekt podpovrchové tramvaje, své místo v pražské realitě si však našel až později. 

Po válce se po jistém údobí rámcové stabilizace ekonomiky v Československu objevuje opět idea podpovrchové dopravy. Směrný územní plán z roku 1955 obsahoval síť podzemní dráhy navrženou pracovníky Dopravního podniku, která vedla téměř totožně s později realizovaným metrem.

V červnu 1965 schválila vláda realizaci podzemí dráhy. Již 18. listopadu byla uzavřena dohoda mezi ČSSR a SSSR o vzájemné pomoci při budování projektu. Projekt byl zahájen 7. ledna 1966 pracemi na trase C, v úseku mezi Vrchlického sady a Nuselským mostem. Začaly první přeložky inženýrských sítí v oblastech stavby a pak započalo hloubení první stanice – Hlavního nádraží.
9. srpna 1967 rozhodla vláda ČSSR o změně stavby na metro. Když se zjistilo, že efektivnější bude metro nezávislé na povrchové dopravě, první vybudovaná stanice už zůstala s bočními nástupišti.

Stavba stanice Hlavní nádraží 1. února 1967

Rozestavěné úseky se musely dodatečně přebudovávat podle nových projektů. Velká část celé stavěné první tratě linky C byla hloubena, v oblasti Pankráce jsou tunely ražené (ražba probíhala v roce 1968 a poprvé v historii tehdejšího Československa se razily tunely takto dlouhé). Používal se takzvaný nemechanizovaný razicí štít, velká roura, která se posunovala do míst, kde stavaři odvrtali či odstřelili kus horniny.

Převoz nemechanizovaného štítu, ul. Hradeckých, 1970

Metro bylo navrženo jako jednotný architektonický celek; na obklad stanic byly použity různé dekorativní kameny (hlavně liberecká žula, méně pak různé druhy mramoru, diabasu, či fylitu) mnoha barev. Na designu interiérů trasy I. C se podílel významný český typograf Jiří Rathouský, jenž vytvořil písmo Metron pro informační nápisy. To se pak s úpravami používalo v metru ještě řadu let.
V osmdesátých letech byl informační systém přepracován a redesignován do podoby, jak jej známe dnes, grafikem Rostislavem Vaňkem. Metron se používá již jen pro vyznačení názvů stanic litým kovovým písmem zpravidla umístěným na stěnách za nástupištěm.

Název stanice metra Muzeum v písmu Metron
Stanice Želivského 

Protože je článek doplněn fotkami a videi a odpovídá obsahově několika stránkám, což není v souladu s koncepcí tohoto webu, dávám odkaz na Náboj pravdy, kde najdete celý článek. Historie výstavby pražského metra je určitě zajímavá.

22 thoughts on “Pojďte se s námi projet Pražským metrem a jeho historií aneb jak to, že se za socialismu toho stihlo tolik postavit?

  1. Metro mají všude, nezáleží na politickém systému, každopádně skutečně velmi pěkné metro mají v St.Peterburgu,to není metro ale umělecké dílo.Nejstrašnější metro jsem zažil v Římě,tam jsem se chvilkama i bál.

    1. Myslím, že ještě krásnější metro je v Moskvě. V Petrohradu jsem byla, když to ještě byl Leningrad, tak si to tak přesně nepamatuji, ale Moskva je prostě famózní nejen co se týče metra. V posledních dvou letech jsem tam byla 4x :). Je tam neuvěřitelně čisto, ale hlavně milo. Úplně jiná atmosféra než u nás, nachodíme tam vždycky spousty kilometrů bez únavy a domů se vracím jak znovuzrozená. Tady mi to vydrží tak max týden nebo dva. Neskutečný rozdíl.
      Jinak všude metro není :). A hlavně – nebylo v době, kdy jsme u nás otevírali céčko. Pracuji na článku, ze kterého by mělo být vidět, jak jsme si stáli v tomto ohledu tehdy a v dalším pokračování pak, jak si stojíme dnes. Všem přeji pěkný večer. Yveta

  2. Chvalit rezim za to ze ,budoval co bylo pro nej treba , treba Metro , aby otroci jezdili do povinny zakonem prace pro otrokarskej kolonialni RVHP rezim ,jinak je zavirali do vezeni ,vlady zdokonalovanyho zotrocovani ve vsem.

    Otroctvi je pohodli. Takovej system je velmi solidni a stabilni..Proto..
    Vyvoj pohodli automatickych pracek aut a dopravy ,atd.
    Metro mela vlada poruceny z Moskvy ..Kdyby sme smeli , meli bychom dnes lepsi dopravni system , protoze rozkazany nam metro se hodilo pro Moskvu ,
    ale nehodilo pro Prahu.

    Vlady omezenych a tupych komunistickych otrokaru ,snadno podvedl zapad zvysenou liberalizaci pomeru a napadne stedrou davkou osobni svobody a mirnych postihu na neukaznene obcany , ktere i propagoval ,aby natvrdly komunisty paralysoval a zkonzervoval do nevyvoje.
    Kdy se jejich rezim zblblych husaku varil ve vlastni stave isolace a strnulyho setrvani v rezimu otrokarskyho systemu.

    1. Nejhorší jsou šťastní otroci jako Vy, které navíc hloupost nijak nelimituje k zveřejńování naprostých blábolů.

    2. Asi jste zapomněl, resp. jste nehledal informace o tom, jak se žilo před tím socíkem. Že lidi hladověli, že byli stříleni na demonstracích, že právě rozvoj socialistické společnosti dal lidem určitou úroveň důstojnosti a zpochybnil historicky zformované sociální povědomí, že pouze „pomazaná elita“ může rozhodovat a všichni by se jí měli podřizovat. Do té doby existovalo ve světě prostředí kastovní společnosti, kdy lid snížený na úroveň dobytka bez práv musel bez řečí pracovat na svého pána, ať už feudála nebo vlastníka továrny.
      Že se dělaly chyby, to nikdo nezpochybňuje.
      Teď ještě žijeme z toho, co se vybudovalo za socíku, jenže do infrastruktury se téměř neinvestuje, postavit jadernou elektrárnu se jeví jako nadlidský výkon a přitom jsme patřili dříve ke špičce. Kde budeme brát elektřinu, až skončí životnost současných, jakoby nikoho netrápilo. Máme nejdražší elektřinu v Evropě, 2 miliony lidí žije na hranici chudoby, tak hlavně že „tehdy jsme byli otroky“.

        1. Myslím, že ne. Velmi pravděpodobně to byl obchod s levnějším zbožím a nižšími cenami.
          Jsem si téměř jist, že levnější ceny tam určitě neměli.

        2. V dokumentu se mluví o r. 1928 – to už byly plány na další válku, kde naše výrobní závody měly představovat zdroje pro pozdějšího vůdce, kterého nalezli v osobě Adolfa. 2. světová válka byla pokračováním první světové války, která nesplnila úkoly, které od ní zákulisní plánovači očekávali.
          Píšu to proto, že z toho důvodu je pochopitelné, že lidi v železárnách měli určité výhody na rozdíl od mnoha jiných lidí.
          Představte si, že v r. 1933 vydal T. Svatopluk knihu Botostroj, o Baťových továrnách na boty, přičemž všeobecně se Baťa považuje za „správného“ podnikatele, který dovedl dát lidem práci i výdělek a který pro lidi postavil domy apod.“ a v té knize je líčen jako bezostyšný kapitalista, který používá brutální metody vykořisťování, Na základě této knihy byl natočen film Botostroj.
          To jen tak k tématu „hodných“ kapitalistů.
          https://odysee.com/@Koukninato:6/Botostroj:e

    3. Re: Paw

      To je dobře, že tu máme svobodu a demokracii !!!

      Chystáte se do války s Ruskem osobně, nebo to máte jako dárek pro děti a vnuky?

      Kdepak husákovské otroctví. Teď budeme bojovat za demokracii !!!!

      A taky, jak říkají naši politici:“ Tak dobře jsme se nikdy neměli“. No, oni to musí vědět. Bitcoiny posilují, že.

    4. Paw
      Kdyby fašistický Západ netoužil dostat se zadarmo k surovinám SSSR nebyla by II.světová, a kdyby zločinecký Západ se „neodvděčil“ Sovětům za vítězství nad fašismem a nacismem rozpoutáním studené války svět by se vyvíjel úplně jinak, svobodně.
      Nehledě na to, že ten „demokratický“ „spravedlivý“ kapitalismus se rozhodl škodit ze všech sil zemím, které odmítli „pomoc“ Marshallův plán.
      Vše souvisí se vším.

      1. Mam rad kdyz ctenari reagujou a nekdy trosku kvuli tomu pritlacim.
        Ale nikdo nepise k veci. Nepsal sem o dnesku . Jeden ,dva dokonce vykrikuji blaboly o mych blabolech ,ale zadny nezmini ,nevi , ani ani co se jim nelibi..
        Nepsal sem na tema , co bylo pred unorem .

        Potraviny byly casto kvalitnejsi a levnejsi ,ale zapad mel vetsi platy, skutecny odbory a drazsi vetsinu vyrobku ,ale mnoho druhu na vyber a pro pracujici stale dostupny…
        Kdo si koupil na zapade dum , mel dum ve svym vlastnictvi.
        Nesmel bejt z nej vyhnanej a obcan mel svoje prava a velmi malo povinnosti.
        U nas kazdej vedel ,ze za vsim je SSSR a Breznev, Kreml.

        Za nepracovani byla odmena okolo 90% prumernyho platu a vyhody..Neomezenou volnost pohybu v cely Evrope a v Usa.
        Pohled z husakovyho CSSR na zapad , byl plnej obdivu a touhy zit podobne.
        Uz za ty blby texasky. A.
        Davali si dobrej pozor, aby netrapili lidi za politiku a za blby kecy..
        Tady zatim nenastal vyvoj do obycejny diskuse ,ktera by pomohla veci ujasnit
        a videt a lecos vyjasnit. A zacit s positivni a konstruktivni kritikou a tedy zacit delat vsecko lip nez predtim.

        1. jojo, ono to tak bolo, aj tu, aj tam. Ale problem je, z od padu socializmu to uz tam tak nie je. A bohuzial ani tu:-( A povedzme si na rovinu, ono sa to len tak samo nevrati, otazka je ci sa to vobec vrati. Zatial to skor vyzera na neofeudalizmus ci „nebudete nic vlastnit a budete stastni “ a nevidim silu, ktora by elity prinutila zmenit cestu

        2. Asi si neuvědomujete, že všechny sociální vymoženosti a výhody, které zavedli na Západě, tak je zavedli jen v rámci studené války jako reakci na to, co se dělo v soc. zemích. Spousta lidí na Západě vzhlížela k SSSR, líbili se jim tamní sociální vymoženosti, tak na to na Západě museli reagovat, protože hrozilo, že lidé budou chtít také socialismus.
          Jakmile padl SSSR a soc. země, tak se začínají sociální výhody zase osekávat.
          Co se týče osobního vlastnictví bytů a domů na Západě, tak to tak slavné není, většina lidí žije v nájmu. U nás za socíku jste byty nevlastnil, ale nikdo vás z nich nevyhodil a nájmy byly za hubičku. A dům jste si mohl postavit. Naši sousedi si zrovna dům postavili a přestěhovali se.

          – „Pohled z husakovyho CSSR na zapad , byl plnej obdivu a touhy zit podobne.“ Ano, to se jim opravdu podařilo, lidi toužili po tom pozlátku na Západě, skutečně šlo je o pozlátko a podařilo se jim tak rozložit celý soc. systém.
          -„Davali si dobrej pozor, aby netrapili lidi za politiku a za blby kecy..“ – Asi jste zapomněl na mccarthismus, na politické represe lidí, kteří požadovali větší sociální jistoty, byli podezírání, že slouží Rusku a že jsou komunisté.
          Ve Francii a v Itálii byli po vyhlášení Trumanovy doktríny vyloučeni komunisti z vlády a vůbec komunisté byli postihováni.
          Pak se na Západě poučili a nedělali se politické procesy jako při mccarthismu, ale rovnou lidi, kteří se jim nehodili, začali střílet. Kdo byl politicky aktivní, ale prosazoval to, co se těm nahoře nelíbilo, tak ho prostě odpráskli. Lidi si mohli žvanit, co chtěli, ale pokud to neohrožovalo „demokracii“, tak se to neřešilo.
          Vždyť si vzpomeňte na všechny ty filmy ze 70. let – Pohled společnosti Parallax, Tři dny Kondora, Rozhovor, I jako Ikaros, Kozoroh 1,… tam to všechno máte. (Najdete je na stránkách Náboje pravdy).

          1. oprava: líbily (vymoženosti)
            Ještě jsem zapomněla na to, že celý Západ žil z toho, že kolonizoval spoustu zemí. I teď kolonizuje, jen je ten kolonialismus více skrytý. I z nás si udělali kolonii.

          2. Já jsem byla taky zaskočená, když jsem se před asi tak 8-10 lety dozvěděla, že v západní Evropě 80%!!! lidí bydlí v nájmech, že ty překrásné byty a domy jim nepatří, zatímco u nás, a teď si sedněte 🙂 – je to přesně naopak! 70-80% lidí bydlí ve svém a k tomu má ještě sakra dost lidí chaty, opět v osobním vlastnictví. Je fakt, že k tomu osobnímu vlastnictví trochu přispěla privatizace, kdy některé dřív státní byty bylo lidem umožněno si odkoupit (teď si rvou vlasy a vymýšlejí, jak nám ty byty zase sebrat). Ale v zásadě to bylo všechno naopak už před sametem – tady byli lidi v podstatě bohatší než na západě, protože jim ty nemovitosti patřily. Kdo bydlel ve státním, jak píše Jana, tak to bylo za a) za pár kaček, b) nikdo vás vyhodit nemohl ani nechtěl, a když se blížil konec života, do bytu se jednoduše přihlásil potomek (tehdy ještě lidi mívali min. dvě, a často i více dětí, takže bylo koho hlásit). Čili ten byt, ač oficiálně státní, byl v držení rodiny po celé generace.
            Netvrdím, že za socíku bylo vše růžové, to ani náhodou, např. spotřební zboží bylo dost drahé v poměru k příjmům a výběr nebyl tak velký jako na západě, i kultura balení by byla snesla větší péči apod. Jenže je taky potřeba vidět, proč tomu tak bylo. Těch příčin je víc, ale především šlo o vnitřní zradu, kdy umělým vytvářením nedostatku trockistické síly malovaly kapitalismu gloriolu a socíku pilně lepily nálepky chudoby a neschopnosti. Jinak by totiž změnu systému nikdo nejen nechtěl, ale ani nepřipustil! (A to nemluvím o tom, že změnu socialismu v kapitalismus si v ČSSR 1989 nepřál z obyčejných lidí nikdo – jen nápravu některých nešvarů). Ale i přesto – nepamatuji, že by tady kromě tedy náhradních dílů na škodovky 🙂 něco ze spotřebního zboží výrazně chybělo. Stejně tak je nesmysl, že byl nedostatek potravin. Pro boha! To je lež jako věž. Jenom se tolik neplýtvalo, takže např. rohlíky nebo maso před zavírací dobou už bylo vyprodané. No a co? Aspoň se to nekazilo a nevyhazovalo. Rohlík sis prostě koupil ráno, a hotovo. Dneska nám bez mrknutí oka prodávají maso zkažené a bůh ví odkud dovezené… A to nemluvím o doslova šíleném plýtvání právě třeba s tím pečivem, kdy se několikrát denně najíždějí výrobní linky, aby se obchody zavezly čerstvým zbožím, a pak to krámy vracejí v ohromných množstvích zpátky do fabrik, kde se to mele na strouhanku.
            To, co píšu, neznamená, že bych se chtěla vracet zpátky do minulosti. To ani nejde, a nemělo by to smysl, protože, jak se ukázalo, těch min naházených postupně do soc. řádu bylo tolik, že to nakonec nerozdýchal (přispělo k tomu i mylné hodnocení situace ze strany lidí, kteří našim novinám nevěřili… řekněte mi, co z toho, co psal Ruďas o kapitalismu a imperialismu, nebyla pravda? Jenže na západ se jezdit nesmělo (další mina), a lidi tudíž podléhali uměle vytvořeným a zkresleným představám o tamějším ráji).
            Jde spíš o to začít se na ten systém dívat objektivně, a do budoucna – jestli se podaří ty současné zlotřilce porazit – převzít to, co bylo životaschopné, nevylívat s vaničkou i dítě.
            A také jde o to zhodnotit poctivě a objektivně naše předky a sebe sama. Vždyť tím, jak naši mocipáni na tuto dobu hází soustavně jen špínu, dehonestují nás a především naše rodiče a prarodiče, dělají z nich (nás) neschopy a kolaboranty, a přitom oni toho tolik dokázali… místo toho, abychom se nechali takto hloupě polévat špínou, musíme zvednout hlavu. Bez toho náš národ nepřežije.
            A pokud se socíka týče, tak přes všechny ty klacky, které nám západ házel pod nohy, jsme toho dokázali neuvěřitelně mnoho. Vždyť jsme patřili k vysoce rozvinutým zemím, a v oblasti průmyslu jsme se umísťovali soustavně na 6.-10. místě na světě! Ve výrobě jaderných reaktorů jsme byli dokonce na 4. místě! Taková malá země s 15 mil. obyvateli patřila ke světové špičce v mnoha oborech a co týče šíře sortimentu neměla konkurenci, vyráběli jsme od špendlíků až po ty jaderné reaktory prakticky všechno. No, nevím jak komu, ale mě z tohoto hlediska na nějakých těch džínách, místo kterých jsem nosila normální krimplenové kalhoty, zas tak nezáleží.

            1. úprava: klacky, které nám západ zejména prostřednictvím jemu poplatných (některých!, ne všech) „elit“, házel pod nohy
              mně z tohoto hlediska (ne mě)

    5. Paw píše: „Metro mela vlada poruceny z Moskvy ..Kdyby sme smeli , meli bychom dnes lepsi dopravni system, protoze rozkazany nam metro se hodilo pro Moskvu, ale nehodilo pro Prahu.“

      Ten lepší dopravní systém, který byl tehdy ve hře a jeho technické detaily, by mě docela zajímal. Když jste v obraze, napište nám o tom něco fundovaného. Myslím, že by to mohlo zajímat i ostatní.

Napsat komentář: Janka Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *