Bez metra si život v Praze už jen těžko umíme představit. Každý den přepraví metro víc jak milion cestujících (neznamená to nutně milion lidí, ale počet uskutečněných jízd). Československo dokázalo v r. 1974 vybudovat dopravní systém, který odpovídal spíše možnostem a ambicím velmocí než malého státu (podrobnosti v chystaném článku na Náboji pravdy).
Patrně prvním návrhem na výstavbu podzemní dráhy v Praze byla iniciativa pražského obchodníka Ladislava Rotta z roku 1898. Navrhoval městské radě využít prací na kanalizaci a asanaci Starého města a zároveň zahájit stavby tunelů na první lince podzemní dráhy ve směru Karlín – Praha – Podolí, která by se u Křižovnického pivovaru spojila s druhou linkou Malá Strana – Vinohrady. U pražské radnice však se svými plány neuspěl.

Výraz „metro“, pocházející z francouzštiny, byl u nás patrně poprvé použit již v návrhu z roku 1926, i když šlo o projekt podpovrchové tramvaje, své místo v pražské realitě si však našel až později.
Po válce se po jistém údobí rámcové stabilizace ekonomiky v Československu objevuje opět idea podpovrchové dopravy. Směrný územní plán z roku 1955 obsahoval síť podzemní dráhy navrženou pracovníky Dopravního podniku, která vedla téměř totožně s později realizovaným metrem.
V červnu 1965 schválila vláda realizaci podzemí dráhy. Již 18. listopadu byla uzavřena dohoda mezi ČSSR a SSSR o vzájemné pomoci při budování projektu. Projekt byl zahájen 7. ledna 1966 pracemi na trase C, v úseku mezi Vrchlického sady a Nuselským mostem. Začaly první přeložky inženýrských sítí v oblastech stavby a pak započalo hloubení první stanice – Hlavního nádraží.
9. srpna 1967 rozhodla vláda ČSSR o změně stavby na metro. Když se zjistilo, že efektivnější bude metro nezávislé na povrchové dopravě, první vybudovaná stanice už zůstala s bočními nástupišti.

Rozestavěné úseky se musely dodatečně přebudovávat podle nových projektů. Velká část celé stavěné první tratě linky C byla hloubena, v oblasti Pankráce jsou tunely ražené (ražba probíhala v roce 1968 a poprvé v historii tehdejšího Československa se razily tunely takto dlouhé). Používal se takzvaný nemechanizovaný razicí štít, velká roura, která se posunovala do míst, kde stavaři odvrtali či odstřelili kus horniny.

Metro bylo navrženo jako jednotný architektonický celek; na obklad stanic byly použity různé dekorativní kameny (hlavně liberecká žula, méně pak různé druhy mramoru, diabasu, či fylitu) mnoha barev. Na designu interiérů trasy I. C se podílel významný český typograf Jiří Rathouský, jenž vytvořil písmo Metron pro informační nápisy. To se pak s úpravami používalo v metru ještě řadu let.
V osmdesátých letech byl informační systém přepracován a redesignován do podoby, jak jej známe dnes, grafikem Rostislavem Vaňkem. Metron se používá již jen pro vyznačení názvů stanic litým kovovým písmem zpravidla umístěným na stěnách za nástupištěm.


Protože je článek doplněn fotkami a videi a odpovídá obsahově několika stránkám, což není v souladu s koncepcí tohoto webu, dávám odkaz na Náboj pravdy, kde najdete celý článek. Historie výstavby pražského metra je určitě zajímavá.
Metro mají všude, nezáleží na politickém systému, každopádně skutečně velmi pěkné metro mají v St.Peterburgu,to není metro ale umělecké dílo.Nejstrašnější metro jsem zažil v Římě,tam jsem se chvilkama i bál.
Myslím, že ještě krásnější metro je v Moskvě. V Petrohradu jsem byla, když to ještě byl Leningrad, tak si to tak přesně nepamatuji, ale Moskva je prostě famózní nejen co se týče metra. V posledních dvou letech jsem tam byla 4x :). Je tam neuvěřitelně čisto, ale hlavně milo. Úplně jiná atmosféra než u nás, nachodíme tam vždycky spousty kilometrů bez únavy a domů se vracím jak znovuzrozená. Tady mi to vydrží tak max týden nebo dva. Neskutečný rozdíl.
Jinak všude metro není :). A hlavně – nebylo v době, kdy jsme u nás otevírali céčko. Pracuji na článku, ze kterého by mělo být vidět, jak jsme si stáli v tomto ohledu tehdy a v dalším pokračování pak, jak si stojíme dnes. Všem přeji pěkný večer. Yveta
Pekné zhrnutie….päť rozosiera aj na defensu diskusie, známa firma 😁
Chyba Paw malo byť 😁
Chvalit rezim za to ze ,budoval co bylo pro nej treba , treba Metro , aby otroci jezdili do povinny zakonem prace pro otrokarskej kolonialni RVHP rezim ,jinak je zavirali do vezeni ,vlady zdokonalovanyho zotrocovani ve vsem.
Otroctvi je pohodli. Takovej system je velmi solidni a stabilni..Proto..
Vyvoj pohodli automatickych pracek aut a dopravy ,atd.
Metro mela vlada poruceny z Moskvy ..Kdyby sme smeli , meli bychom dnes lepsi dopravni system , protoze rozkazany nam metro se hodilo pro Moskvu ,
ale nehodilo pro Prahu.
Vlady omezenych a tupych komunistickych otrokaru ,snadno podvedl zapad zvysenou liberalizaci pomeru a napadne stedrou davkou osobni svobody a mirnych postihu na neukaznene obcany , ktere i propagoval ,aby natvrdly komunisty paralysoval a zkonzervoval do nevyvoje.
Kdy se jejich rezim zblblych husaku varil ve vlastni stave isolace a strnulyho setrvani v rezimu otrokarskyho systemu.
Nejhorší jsou šťastní otroci jako Vy, které navíc hloupost nijak nelimituje k zveřejńování naprostých blábolů.
Připojuji se k vám, člověk žasne co po světě chodí za blamboly jako je Paw…
Asi jste zapomněl, resp. jste nehledal informace o tom, jak se žilo před tím socíkem. Že lidi hladověli, že byli stříleni na demonstracích, že právě rozvoj socialistické společnosti dal lidem určitou úroveň důstojnosti a zpochybnil historicky zformované sociální povědomí, že pouze „pomazaná elita“ může rozhodovat a všichni by se jí měli podřizovat. Do té doby existovalo ve světě prostředí kastovní společnosti, kdy lid snížený na úroveň dobytka bez práv musel bez řečí pracovat na svého pána, ať už feudála nebo vlastníka továrny.
Že se dělaly chyby, to nikdo nezpochybňuje.
Teď ještě žijeme z toho, co se vybudovalo za socíku, jenže do infrastruktury se téměř neinvestuje, postavit jadernou elektrárnu se jeví jako nadlidský výkon a přitom jsme patřili dříve ke špičce. Kde budeme brát elektřinu, až skončí životnost současných, jakoby nikoho netrápilo. Máme nejdražší elektřinu v Evropě, 2 miliony lidí žije na hranici chudoby, tak hlavně že „tehdy jsme byli otroky“.
Tady je to dneska ode zdi ke zdi…
Zkuste tohle, dělníci meli dokonce svoji nemocnici a obchody s levnějšími cenami…
https://youtu.be/000kZ0oUZPw?si=S56GhhjSjDj0XR-f
Myslím, že ne. Velmi pravděpodobně to byl obchod s levnějším zbožím a nižšími cenami.
Jsem si téměř jist, že levnější ceny tam určitě neměli.
Také je možné, že hen ty levnější ceny měla větší polovina zboží.
Anebo menší polovina.
Re: Paw
To je dobře, že tu máme svobodu a demokracii !!!
Chystáte se do války s Ruskem osobně, nebo to máte jako dárek pro děti a vnuky?
Kdepak husákovské otroctví. Teď budeme bojovat za demokracii !!!!
A taky, jak říkají naši politici:“ Tak dobře jsme se nikdy neměli“. No, oni to musí vědět. Bitcoiny posilují, že.
Paw
Kdyby fašistický Západ netoužil dostat se zadarmo k surovinám SSSR nebyla by II.světová, a kdyby zločinecký Západ se „neodvděčil“ Sovětům za vítězství nad fašismem a nacismem rozpoutáním studené války svět by se vyvíjel úplně jinak, svobodně.
Nehledě na to, že ten „demokratický“ „spravedlivý“ kapitalismus se rozhodl škodit ze všech sil zemím, které odmítli „pomoc“ Marshallův plán.
Vše souvisí se vším.