23 listopadu, 2024

Nekrm hydru!

Svým způsobem nemáme problém s politikou ani s politiky. Máme problém s těmi, kdo utvářejí veřejné mínění. Máme problém s těmi, kteří zahlcují veřejný prostor pseudotématy, která skoro nikoho nezajímají. Máme problém s těmi, kteří si čtrnáct dní před volbami vytáhnou z Pandora Papers ausgerechnet Babiše a po volbách se nad tím zavře voda. Máme problém s těmi, kteří informují o válce na Ukrajině tím, že přebírají informace od vojensky cenzurovaných ukrajinských zdrojů a nám to předkládají k uvěření jako slovo Boží.

Máme problém s těmi, kteří si hrají na veřejnoprávnost a důvěryhodnost, přičemž to už dávno není pravda. Máme problém s těmi, kteří si nafalšují jakýkoliv průzkum a podle něj pak zvou diskutéry do televize. Máme problém s těmi, kteří si ohýbají realitu podle potřeby , třeba tím, že pozvou do studia Petru Mazancovou, aby zdiskreditovala odborářskou demonstraci. Nebo citují samozvaného strážce pravdy Jeníka Cempera, aby lhal někdo jiný, kdo je za to placený a ne oni sami.

Máme problém s veřejnoprávními novináři, kteří se dali na politiku a místo aby střežili demokracii, začali střežit vládu Petra Fialy. Všichni jsme si od nich užili své. Oni jsou ti, kteří rozeštvávají společnost, oni jsou ti, kteří nás chtějí vychovávat, místo aby nás informovali. Oni jsou ta skutečná pátá kolona, díky které to u nás vypadá tak, jak to vypadá.

Všechny tyto problémy mají společného jmenovatele. Českou televizi. Organizaci tak mocnou, že na ni nedohlíží Nejvyšší kontrolní úřad. Organizaci tak bohatou, že se v ní „ročně ztratí miliarda.“ Kéž by se tam ztratila. Kéž by si za to různí Součci, Dvořáci a další postavili vily v Jevanech. Ta miliarda se neztratí, ta prostě přeteče k angažovaným umělcům, angažovaných faktčekerům a dalším angažovaným příživníkům, kteří nám pak vysvětlují, že se máme, jak jsme se nikdy neměli, že migrace je kulturní obohacení, grýndýl je příležitost, LGBTXYZBFLMPSVZ je synonymem pro svobodu, Rusko je zlo, Čína také a Lipavský je moudrý ministr.

Ano, na Českou televizi dohlíží Rada ČT a na Radu ČT dohlíží poslanecká sněmovna. Můžete si napsat stížnost a Rada ji musí projednat. A když ji neprojedná, můžete si stěžovat na Radu. A takhle to můžete dělat pořád dokolečka a radovat se z malých vítězství, podobně jako se pan Lád z Ostaše raduje z toho, že jeho zemědělská petice bude projednána senátem. Můžete se radovat jako Chodové, když je milostivě přijal císař, ale nehodlal jim nijak pomoci. Můžete vést mírný odboj v mezích zákona a dívat se, že dějiny běží mnohem rychleji než byrokracie.

Já osobně ve veřejnoprávnost nevěřím. A nevěřím v ni tuplem, když vidím praktiky České televize, které jsem si mohl vyzkoušet na vlastním hrbu. Věřím v pluralitu médií, věřím v širokou škálu názorů, ale nevěřím v nezávislost. Nevěřím, že žurnalistické poctivosti je možné dosáhnout zákony a etickými kodexy. Nevěřím, že je možné dosáhnout skutečného veřejnoprávního média. To se podaří je nakrátko a trvale to bude ohroženo různými mocenskými skupinami, které bude lákat, aby si to ovládly pro své záměry.

Česká televize se už dávno proměnila v hydru, která ničí veřejný prostor tím, že nás pořád všechny staví proti sobě. Která diskredituje lidi a nalepí nálepku extrémisty a kolaboranta na každého, kdo by mohl ohrozit jejich oblíbený světonázor. Když nebude Česká televize, ubude automaticky tři čtvrtě problémů.

Scházeli jsme se na Václaváku. Protestovali jsme, sypali jsme hnůj, ukázali jsme, že jsme schopni protlačit naše témata do veřejného prostoru. Že se nestalo nic? Ale stalo. Podívejte na Fialu. Ten už umí jen Rusáka s narativem. Pekarová jakbysmet. Jurečka je odepsaný a celá KDU s ním, i kdyby se oteplovala ještě rychleji než celý zbytek politické scény. Strhli jsme masky z vrchního prokurátora Igora Mříže. Na boji proti dezinformacím pohořel Klíma i Pojar a teď to definitivně rozkládá ta guma Foltýn.

Dokázali bychom mnohem víc, kdyby proti nám nestála ta novinářská sebranka z České televize. To byly hlavní zbraně líbodémo, nikoliv těch sto lidí s vlajkou NATO u muzea. Česká televize drží Fialu u moci, Česká televize dělá nejsilnější dělostřeleckou přípravu, nejvíc rozmělňuje pozornost k pseudotématům a pokoutně platí půlku všech těch Šafrů, Kmentů a dalších zrádců národa.

Byl to Petr Štěpánek, který před dvěma roky přišel s touto myšlenkou… Když tisíc lidí nezaplatí koncesionářský poplatek, tak budou mít průšvih. Došlápnou si na ně, pošlou platební příkazy, exekutory… a Česká televize to nepozná. Když sto tisíc lidí koordinovaně nezaplatí poplatek, tak toho budou plné zprávy, Česká televize to na rozpočtu pozná a bude z toho téma jako sviňa.

Když sto tisíc lidí použije koncesionářský poplatek na právníky a boj s exekutory, tak budou dřív volby, než se rozjede státní mašinérie. Volby, ve kterých bude koncesionářský poplatek jedno z nejdůležitějších témat.

A když půl milionu lidí nezaplatí koncesionářský poplatek, tak je Česká televize v háji a tito neplatiči zároveň tvoří nejsilnější lobbystickou skupinu v zemi…

Když sto tisíc lidí bude připraveno nezaplatit, tak je to nátlak, i když se to ani nestane.

Zkuste o tom přemýšlet.

Ne, nemá smysl to dělat nekoordinovaně. Nemá smysl to dělat, pokud nebude alespoň sto tisíc odhodlaných. Ale pokud by byli, tak je to vysloveně Ghándíovský nátlak. Občanská neposlušnost, která není násilná, ale je trestná. Občanská neposlušnost, která nepůsobí škodu a represivní orgány z ní mohou vyjít jako ty drakonické, protinárodní i protilidové. Posílání exekutorů na ty, kdo z protestu neplatí koncesionářské poplatky, to Střížovi na popularitě nepřidá a Fialovi také ne.

Navíc… kdy budete mít protest, který klidně uděláte z domu, že?

Nebezpečné to ovšem je, to si nezakrývejme. Ale bez nebezpečí a rizika se prostě nevyhrává.

Dnes si dovolím zahrát si na Dimitrije Požarského a budu verbovat. Dal jsem dohromady kluky, kteří naprogramují web, aby se verbovat dalo. Přemýšlejte, jestli byste do toho šli, pokud by do toho s vámi šlo minimálně sto tisíc lidí. Zvýšení poplatků má platit od ledna 2025. Přemýšlejte, jestli byste od tohoto data byli ochotni jít do občanského rizika, pokud bychom v té době měli sto tisíc podpisů…

Až bude naprogramovaný web, budu od vás chtít váš e-mail. Abychom spolu mohli komunikovat i neveřejně. Nebudu chtít žádný slib, žádnou deklaraci. Pokud během příštích čtyř měsíců posbíráme sto tisíc e-mailů, zeptám se vás znovu, abyste mohli ještě zvážit, jestli do toho půjdete. Požarský verboval jen dobrovolníky a propouštěl ty, kteří ztratili odvahu.

Do prosince letošního roku také zjistíte, jestli máme právnickou podporu a v jaké míře. Zjistíte, kdo se k tomu přidal a kdo je ochoten viditelně stát vedle vás. Budete vědět, kdo vám pomůže s právními věcmi, budete mít k dispozici návody i lejstra. Budete vědět, kdo je naopak proti, kdo se tomu směje a kdo bude vaším protivníkem. Budete vědět, jaké to vyvolává nálady ve společnosti a budete si moci udělat představu o tom, do čeho jdete. Pak teprve se rozhodnete.

Pokud si sto tisíc lidí zaplatí každý měsíc místo koncesionářského poplatku dvousetkorunový příspěvek na právníky, bude to stačit na právní bitvy, které se potáhnou roky… to už možná ani Česká televize nebude existovat.

Je zcela na vás, jestli vyhodíte televizi z okna a zrušíte chytrý telefon, abyste neplatili zcela legálně, či zda budete riskovat.

Tato iniciativa jde proti České televizi, protože Česká televize škodí pravičákům, levičákům, silným i slabým. Škodí těm, kteří už ve sněmovně jsou, i těm, kteří se tam snaží dostat. Škodí vám, ať jste Patrioti pro Evropu, či ať jste konzervativní levice. Česká televize škodí všem, kteří chtějí normálně žít.

Pokud tato iniciativa bude úspěšná, pomůže to ve volbách všem. Politikům i obyčejným lidem. Účast na ní má pro všechny stejně velká rizika, ale také stejnou obranu. Ale jednoznačně ukáže, kdo je na čí straně a jak vážně myslí svoje předvolební řečičky.

V této chvíli nechci ještě vůbec nic. Jen abyste se nad tím zamysleli a vznášeli námitky. Především ty, že to vůbec nejde, že je to celé hloupost, že to nemá cenu, že se jen dostaneme do maléru, že se tím určitě chci jen zviditelnit, obrat důvěřivé seniory a podobně. Vysmějte se mi za naivitu, připomeňte, co všechno se mi nepovedlo, nezapomeňte zpochybnit všechny, kteří by se k tomu mohli přidat.

A vy, kteří byste do toho šli, vy si všechny ty námitky a posměšky přečtěte a zamyslete se nad nimi.

Někdy na konci měsíce spustíme web, kde detailněji popíšeme taktiku, postup i východiska. A kde se budete moci přidat tím, že nám dáte mailovou adresu pro komunikaci. Pokud naverbujeme stotisícové vojsko dobrovolníků, pokud dokážeme připravit důstojnický sbor právníků a osobností, pokud dokážeme připravit zázemí pro právní bitvu a díky tomu se nám do prvního ledna 2025 dobrovolníci nerozutečou, půjdeme do boje. Pokud nebudeme mít sto tisíc volunteerů, nepůjdeme do toho.

Ale teď o tom jen přemýšlejte, namítejte a posmívejte se tomu.

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle alespoň 350,- Kč, může si na oplátku vyžádat knihy, trička, samolepky a odznaky z nabídky. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód. Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu.“

330 thoughts on “Nekrm hydru!

  1. Sice máte pravdu, že ČT je prolhaná, ale komerční televize nejsou o nic lepší. Absolutně mě znechutily nepřestávající reklamy. Kdysi jsem si myslel, že se budu dívat na přírodovědné kanály. Ovšem upoutávky! Na to, co budou vysílat za hodinu, v pátek, příští týden… Stokrát za den.
    Ne. TV je absolutní hnus.
    Nejlepší je veškerý TV program ignorovat. Nedívám se nejmíň 15 let, anténu mám odpojenou přes deset let.
    Já vím, že to většina lidí nepochopí. Na TV se dívali vždycky, a jejich rodiče a prarodiče taky, tak co je na tom špatného, že.

    Ve skutečnosti je i ta nejlepší TV natolik pasivní, zvrhlý způsob zábavy, že si nezaslouží existenci.

  2. Povinné placení poplatků za televizi a rozhlas bude zrušeno zákonem v roce 2026,
    pokud po příštích volbách bude vládnout a mít dostatek mandátů ve Sněmovně hnutí ANO.
    Úplné zrušení poplatků budou mít v programu.

      1. Tak na ucelený volební program je ještě brzy.
        Nicméně to vyhlašují, např.:
        „Určitě budeme rušit koncesionářské poplatky“
        https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/stinova-vlada-ano-koncesionarske-poplatky-ruseni-jaroslava-pokorna-jermanova.A230907_115220_domaci_kop
        „Jeho hnutí“ [ANO], „pokud bude u vlády, by chtělo prosadit financování České televize ze státního rozpočtu a dosavadní poplatky zrušit“
        https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/snemovna-zvyseni-poplatku-ceska-televize-cesky-rozhlas.A240711_052331_domaci_kop
        „ANO půjde do voleb s cílem zrušit poplatky pro ČT a ČRo“
        https://www.mediaguru.cz/clanky/2024/07/babis-ano-pujde-do-voleb-s-cilem-zrusit-poplatky-pro-ct-a-cro/

        Obdobně se nechal slyšet Tomio Okamura. Komunisté, pokud vím, (zatím) nikoli.

        1. Elegantní obírání ofcí. Nebudou platit 150 kč měsíčně, ale 300 kč ze svých daní. Jediné, co by stálo za úvahu je zbourat ten barák a obsah vyházet na hodinu.

          1. Nu, ano. Když to nezaplatíme na koncesionářském poplatku, zaplatíme to z daní.
            Ovšem reakce byla na Vidlákův článek, který je o ne(za)placení poplatku.
            Mimochodem, tady https://data.eu.cntmbr.com/datarun-v2/datarun-v2/2b15d5f7-de65-4ec6-bff4-976ec198d700.pdf se lze podívat, jak to mají jinde v Evropě.
            Dokud budeme členy EU, tak se „veřejnoprávních“ sdělovacích prostředů nezbavíme, „musejí“ být dle https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202401083
            viz tam Článek 5 – Záruky nezávislého fungování poskytovatelů veřejnoprávních mediálních služeb (strana 24)
            „Členské státy zajistí, aby postupy financování poskytovatelů veřejnoprávních mediálních služeb vycházely z předem stanovených transparentních a objektivních kritérií. Tyto postupy financování zaručí, aby poskytovatelé veřejnoprávních mediálních služeb měli k dispozici přiměřené, udržitelné a předvídatelné finanční zdroje odpovídající plnění veřejné služby a možnosti se v rámci jejího plnění rozvíjet. Tyto finanční zdroje musí být takové, aby byla ochráněna redakční nezávislost poskytovatelů veřejnoprávních mediálních služeb“

            Co by ovšem šlo zařídit (zákonem), by bylo zrušit koncesionářské poplatky, a sypat jim „z rozpočtu“ (např. z výnosu DPH).

        2. Nedokážu uvěřit.
          Vzdali by se „mocného kyje“ na diváky, protože, když vyhrají, budou mít v ruce kohout na zastavení penězovodu.
          ===
          To se může povést jen při transformaci ČTV na zpravodajskou a diskuzní stanici. Druhý prpgram sport (placený) a další umělecký/filmový (placený). Generální výpověď – a všichni nově příchozí musí „políbit vládě prsten“. Právníci určitě najdou vhodnou formulaci.
          Pokud to někomu připomíná „staré časy“ – do „devadesátek“ tak se neplete. Není to veřejnprávní médium, ale státní instituce. Situace ale bude jasnější, „veřejnoprávní“ je slovo nejen gumové, ale přímo „žvýkačkovité“.
          ===
          Nejrealističžtějším se mi zdá vyhlášení bojkotu na nějaké výrobky. V USA se to povedlo u jedné značky piva, kterou prerzentoval transgender, což se pivařům hrubě nelíbilo. Ten pivovar to málem položilo.

          Ale kdo já jsem, abych tady rozdával rady. Jen PrDůch.

          1. Mocného kyje by se nevzdali. Při financování ze státního rozpočtu by naopak asi měli silnější páky.
            Zrušit „veřejnoprávnost“ (rovnající se financování daňovým poplatníkem) toho času (po dobu našeho setrvání v EU) nelze:
            Členské státy zajistí, aby postupy financování poskytovatelů veřejnoprávních mediálních služeb vycházely z předem stanovených transparentních a objektivních kritérií. Tyto postupy financování zaručí, aby poskytovatelé veřejnoprávních mediálních služeb měli k dispozici přiměřené, udržitelné a předvídatelné finanční zdroje odpovídající plnění veřejné služby a možnosti se v rámci jejího plnění rozvíjet….. dle https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202401083
            fčlánek 5 – Záruky nezávislého fungování poskytovatelů veřejnoprávních mediálních služeb na straně 24]

            Členské státy zajistí — dokud budeme členským státem, tak zajistíme (musíme) ….

            1. Vy jste ústavní právník?
              Ano, TV a Ro by byly státní. Vědělo by se to a nemusely by se schovávat za „veřejnoprávnost“. Ale hlavně: Stát by určoval, jak velké ty organizace smějí být. Kolik na ně má prostředků. Veřejně!

    1. Jedna věc je aktuální stav ČT.
      Druhá způsob jejího financování.

      Skoro mi přijde, že přes poplatky je to „lepší“, protože při jejich zvyšování se rozlehl značný řev lidu. Aspoň tento efekt to má.
      V případě rozpočtového financování se vláda jednoduše rozhodne „na základě makroekonomické rozvahy“ tlampači přisypávat/odsypávat, to podle toho, co z něj zní za propagandu. A lid drží kušnu, protože tam (samozřejmě chybně, ale o to „psychologicky“ jde) nevnímá ten prvek sáhnutí do jeho portmonky.

      Poutavá představa, že by už to bylo financováno z rozpočtu teď. A pod tzv. vlivem „ekonomického balíčku“ by tam nebyl jen kapitán Moravec a poručíci Moravečkové, ale plukovník Foltýn a podplukovníci Foltýnkové. A Tyranosaurus Péťa by tam měl pravidelný pořad Večery u krbu s moudrým Tyranosaurem, protože při ranním rozkaze by bylo nařízeno lidu, že je to jeho poptávka. (V zábavné sekci by byl nařízen jako nejoblíbenější zase pořad Pleteme s šikovnou Markétou atd atd).

      Nevím, možná, že pořad Večery u krbu s dobromyslným Andym by za vlády ANO v ranním rozkaze nevyšel. Možná, kdyby to bylo celý zase jinak, by dokonce nevyšel ani pořád ČT ve vlastnictví lidu s naší Kačkou. Co já vím…

      1. … pořád ČT ve vlastnictví…
        To jsem tam samozřejmě napsat chtěl, protože psát tam dokola to „pořad“ už bylo zbytečně jednotvárný…

      2. A nešlo by nahradit to výpalné, vybírané od českých občanů, výnosem z toho, co oni tak decentně nazývají „sponzoringem pořadu“?
        Ze zákona sice nesmějí vysílat klasické reklamní bloky, ani před pořadem a už vůbec ne během něj, tak to od určité doby (cca 2005-2008) nazývají sponzoringem pořadu.
        Jakoby nějaký archivní seriál, třeba 40 let starý, potřeboval k odvysílání nějakého externího sponzora, bez kterého by to určitě nešlo.
        Musí to být nezanedbatelný příjem, protože oni „sponzoři“ jsou si vědomi toho, že ČT je v mnoha ohledech nejsledovanější a jejich „sponzorský dar“ pak bude mít obrovský dosah.
        Opakuje se to den co den, provozují to 365 dní v roce, prodej reklamního času skrytý za pojem „sponzora pořadu“.
        Hajzlové.

        1. To nevím. Ale dokud bude mít ČT ze zákona status veřejnoprávnosti, musí se její provoz hradit nějak veřejně. Takže myslím nejde až tak o způsob financování, jako o stupeň foltýnovitosti jejího zpravodajství.
          Který je mmch už značně vysoký dávno, přičemž až Kč 15,- vyvolalo trochu artikulovaný hněv lidu.

          Nechci to Vidlákovi kazit. Z principu věci. Třebaže jsem přesvědčen o tom, že, pokud se to vůbec rozjede, půjde spíš jen o plácnutí do vody, taky budu „plácat“.

  3. „Pokud tato iniciativa bude úspěšná.“ Co je míněno tím úspěchem? Půlka věty o rebelech v hlavním vysílacím čase?
    Pomůže ta půlka věty ve volbách všem, politikům i obyčejným lidem?

    Ono totiž není dobré plýtvat energií, časem a penězi oprávněně frustrovaných lidí, jen aby se něco dělalo. To je naopak hodně špatné.

    Proto je třeba to nejdříve rozebrat.

  4. OK – celé je to hloupost, která nemá cenu a nejde to, protože Vidlák tím chce zviditelnit důchodce, kteří chtějí obrat maléry o poslední zbytky důvěry. Myslím že jsem na nic nezapomněl, tak to zakončím básničkou.

    A s prvnímy mrazíky
    uzamnkeme šuplíky
    zahodíme od nich klíče
    a vesele půjdeme …
    … vyřvávat na kavčí hory
    že z nás čété dělá voly

    1. Můžete mi, prosím, vysvětlit smysl tohoto – „zviditelnit důchodce, kteří chtějí obrat maléry o poslední zbytky důvěry“ ?

      1. Ale jistě – není nic snadnějšího:

        „Důchodci“ symbolizují stávající mírně zkostnatělá alternativní média ve formě blogů, a „maléři“ symbolizují stávající masmédia, která konstatně ztrácejí důvěru veřejnosti. Jejich zviditelněním je tedy myšleno převzetí jejich funkce jako hlavního média.

        Anebo „důchodci“ symbolizují standardního dnešního dezoláta jako bojovníka proti systému, a „maléři“ jsou tedy zástupci vládní pětiprdelní koalice, kterým také klesá „důvěra“. Jejich zviditelnění je tedy způsob jakým Vidlák chce pomoci sesazení stávající vlády.

        Anebo je to myšleno úplně jinak, a jenom si z vás střílím – což by mi bylo podobné.

        Anebo od každýho trochu… což by mi bylo eště podobnější.

        A potom je tu ještě verze pátá… ale ta, není doložená… podle té by Vidlák měl být vidlice, důchodce zase průvodce, maléři tři komáři na kaktusu a o zbytcích důvěry bych se tu nerad rozepisoval. Celá myšlenka pak získává úplně jiný význam, a za mě by bylo lepší se patlat v jiném rozmočeném golemovi.

        1. nedávno jsme byli na popcornštejně – no hrůza. wifina vypadávala, signál taky stál za prd, no ani si nedovedu představit, jak to ti Lichtenburkové museli mít těžké…

      1. Rozpaky kuchaře Svatopluka

        Populární cyklus televizních komedií z kuchařského prostředí z roku 1984, který byl výjimečný v tom, že diváci měli možnost rozhodovat o dalším ději a jednání hlavních hrdinů. Využití tohoto principu při premiéře bylo novátorské a vzbudilo tehdy velký ohlas.

        https://www.kinotip2.cz/clanky/serial-rozpaky-kuchare-svatopluka-20221005-6522.html

        https://serial.kukaj.me/rozpaky-kuchare-svatopluka/S01E08

        1. Jenže ve skutečnosti měli natočené dvě varianty, které pak dál neměly žádný dopad.

          Takže neměli natočeno 4000 variant, nebo dokonce 33 miliónů, jestli se hlasovalo 2x za díl, ale jen 26 příadně 39.

          Jak příznačné. Vyber si, co chceš a stejně se nic nezmění.

  5. S činností veřejnoprávní TV nejsou spokojeni ani u našich sousedů, tak se to rozhodli řešit. Přestože na to jdou asi stejně, je v případě Slovenska špatně, protože Fico. Zatímco v případě Polska to je správně, protože Tusk.

  6. Sto tisíc lidí? To už budou podle § 240 pěkné tresty, protože podle zákona nejspíše půjde o „spáchání činu ve velkém rozsahu“. Sazba odnětí svobody 5 až 10 let. Nejspíše hlavně pro organizátory. Dělejte jak myslíte 🙂
    ———–

    Nejvyšší soud: Neplacení televizních a rozhlasových poplatků je trestným činem.

    „Nejvyšší soud proto dospěl k závěru, že televizní poplatky podle zákona č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, jsou „jinou podobnou povinnou platbou“ ve smyslu § 240 odst. 1 tr. zákoníku. Tento závěr lze vztáhnout i na poplatky rozhlasové podle téhož zákona,“

    Zdroj: https://www.ceska-justice.cz/2021/04/nejvyssi-soud-neplaceni-televiznich-a-rozhlasovych-poplatku-je-trestnym-cinem/

    § 240Zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby

    (3) Odnětím svobody na pět až deset let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 ve velkém rozsahu.

    Zdroj: http://zakony.centrum.cz/trestni-zakonik/cast-2-hlava-6-dil-2-paragraf-240

    1. Nutno číst celé. Musí být překročena hranice výše škody na poplatníka.
      Ovšem pozor, návodce či organizátor může být trestný i bez toho.

      1. Dobrá poznámka. Tam už bude záležet na tom, jak bude soud posuzovat tento konkrétní případ.

        Vzhledem k tomu, že by mělo jít o organizovanou činnost (viz. článek) se může stát leccos. Dokonce to může být posuzováno jako jeden případ se stotisíci účastníky. Tam už nebude problém hranici překročit. A dokázat, že šlo o organizovanou činnost díky tomuto článku taky nebude problém.

        Ale nejsem právník, takže uvidíme. Každopádně to bude zajímavé 🙂

        1. jakoby se v tomto stádě dodržoval právní řád

          viz odsouzení keců proti ficovi versus proti vládě

          korespond. volba – přímá, tajná….ústava trhací kalendář

    2. Neplatit moze byt trestnym cinom, ale s vyhlasenim odkladu zaplatenia poplatku do doby, nez sa televizia verejnopravnou stane, to uz moze byt pre prokuratora kuva problem. Je stanovene v zakone po kolkych dnoch je nezaplatenie tym trestnym cinom? Staci aj 1 den prodleva?

    3. Pletete to.
      Pokud jsem přihlášen (registrován) k placení daně a piplatku, či pokud podám příslušné daňové tvrzení či hlášení či oznámení o vzniku daňové povinností či poplatku – tuto či tento nezaplatim, jedná se o pouze o neplacení daně a poplatků, a to NENÍ trestný čin.

      Pokud nejsem přihlášen k (a jinak vznik poplatnictvi či plátcovcí splňuji ze zakona), pak ano, MŮŽE se jednat o trestný čin krácení daně a poplatku.

      Předmětný rozsudek neprošel Ústavnim soudem. Ale domnívám se, že žalovaná strana v tomto sporu nesplnila svojí zákonnou povinnost – registrovat se k poplatku.

      Argumentace NS je navíc debilní.. Ohánět se v případě zkrácení daně a poplatku „významností“ příjemce krácené daně je blábol hodný našeho aktivistického soudnictví.

      Tohle by neprošlo ani ve Štrasburku.

      1. „Pokud jsem přihlášen (registrován) k placení daně a piplatku, či pokud podám příslušné daňové tvrzení či hlášení či oznámení o vzniku daňové povinností či poplatku – tuto či tento nezaplatim, jedná se o pouze o neplacení daně a poplatků, a to NENÍ trestný čin.“

        Zajímavé. Máte k tomu více informací? Docela by mě to zajímalo 🙂

        1. Trestní zakonik, Daňový řád

          A uvedu příklad:
          1) Jste plátce DPH, registrovaný, podáte daňové přiznání na povinnost 100 000,-.
          Nezaplatite. Nikdo vás k soudu nedá, k daní jste se přiznal, budete dle DŘ vymáhán

          2) Bude provedena na to samé období daňová kontrola a ta zjistí že jste zszajil jedno plnění a např. Ta předchozí zařadil do chybné sazby a FS vám dodatečně stanoví další daň (doměrek) na dalších 100 000, -.
          Nejenom že budete vymáhán, ale FS pošle na policí oznámení o podezření ze spáchání trestného činu krácení daně.
          Policie to prověří a buď odloží,nebo vyšetří a předá státnímu zástupci.

          Úplně analogicky by to fungovalo u televizních poplatků.

          1. Zajímavý názor. Uvidíme.

            Podle mě bude hrát hlavní roli úmysl a existence organizované skupiny 🙂

            Navíc je poměrně pravděpodobné, že bude ČT u těchto neplatičů prověřovat plnění jejich povinností i zpětně. Například plnění evidenční povinnosti třeba při stěhování 🙂

        1. Ale no tak, soudruhu čučkaři, vážně by mě zajímalo, jak byste tu existenci „organizované skupiny“ u soudu dokazovali: „Organizovanou skupinou se rozumí sdružení více (nejméně tří) osob, v němž je provedena určitá dělba úkolů mezi jednotlivé členy sdružení a jehož činnost se v důsledku toho vyznačuje plánovitostí a koordinovaností, což zvyšuje pravděpodobnost úspěšného provedení trestného činu, a tím i jeho škodlivost a závažnost (viz rozhodnutí č. 53/1976-II. a č. 45/1986 Sb. rozh. tr.).“ Jestli ona by to spíš nebyla například občanská iniciativa…

            1. 🤣 To jsou opravdu jen vlhké čučkařské fantazie, drahoušku 😂 Organizovaná skupina páchající trestnou činnost vypadá opravdu jinak.

              1. To je Váš názor. Z článku je to poměrně jasné. Má jít o úmyslné, organizované a plánované neplacení koncesionářských poplatků.

                Tedy „podobných povinných plateb“ podle § 240. Cíl je tam také poměrně jasný 🙂

                1. Ne, soudruhu čučkaři 😂 Názory, respektive spíš dojmy a pocity tu prezentujete vy. No dojmy… spíš takové dojmečky. „Má jít o úmyslné, organizované a plánované neplacení koncesionářských poplatků.“ Blá blá blá, soudruhu čučkaři. Jen dojmečky na základě hodně plytké „znalosti“ platných zákonů.

                  1. Přečtěte si článek ještě jednou. Všechno tam je 🙂

                    Úmysl, organizace i plánování. Včetně velkých ambicí ohledně počtu zapojených osob.

                    1. Soudruh čučkař se nám rozjel 😂 Budliky budliky! Vy vůbec nechápete, co to je z právního hlediska organizovaná skupina 🤣 Bu bu bu bu bu!

                    2. Vaše infantilní fňukání není nutné.

                      On si nakonec každý podle článku udělá obrázek sám 🙂

                    3. Infantilně tu fňuká leda soudruh čučkař. Beztak z bývalé prominentní soudružské rodiny, že. Ale blbost, šmudlo, nehrajte si tu na znalce práva, když o tom prd víte. Jediné, co se snažíte, je zastrašovat a skrytě vyhrožovat. Mimochodem, soudruhu čučkaři, ani jednou jste se neohradil proti tomu, že tu nejste služebně. To mluví samo za sebe. Ale nás nemusíte přesvědčovat, za koho jisté státní služby hrají.

                    4. Ohrazovat se proti nařčení, které nijak nepopírá moje tvrzení a navíc je vysloveno zcela bez důkazů opravdu není nutné. Takové nařčení opravdu „mluví samo za sebe“ 🙂

                      Jinak jenom zopakuji to, co už jsem řekl dříve. Z článku a výše zmíněných zákonů/judikátů si každý může udělat názor sám. Nakonec stejně rozhodne soud 🙂

                    5. Takže teď pouze přiznáváte, že celou dobu blbě žvaníte a jen děláte čučkařská ramena.

                    6. Jenom jsem zopakoval to, co je každému rozumnému člověku jasné 🙂

                      Dále už není potřeba, aby toto vlákno pokračovalo.

                    7. Fajn, tak už konečně sklapněte futrál. Beztak vám za chvilku končí pracovní doba. Ano, závěr je jasný: jste právně nevzdělaný čučkař, který tady mával pěstičkama v diskusi a všem vyhrožoval, že skončí v lochu, protože vy, soudruzi, s nimi soudružsky zatočíte.

  7. Tak na to jsem hodně zvědavý, jak se někteří zdejší tluchubove ukáží. Za klávesnici hrdina a při akci posera!

    Nicméně to není špatný nápad!👍!

  8. Čekají se blesky, hromy
    budou padat kroupy, stromy
    vítr orve všechno listí
    modlí se i ateisti.

    Vedro hlodá v morku kostí
    ubývá i zdvořilosti
    na ohledy každý dlabe
    papež, biskup, ba i abbé.

    Na hladině žádné stéblo
    mnohému už z toho jeblo;
    ať to skončí, do frasa
    tahle hrozná Mombasa.

  9. Televizní diváci sobě, by se ta iniciativa a web mohly jmenovat …
    A více by se mělo jednat o politickou akci se zapojením dalších sympatizantů z různých politických směrů a stran, než o nějaký právnicko soudní souboj s „vládnoucími“ idioty …

    Národ sobě ….., tím to začalo v 19. století.., zřízení a postavení zbytečné divadelní instituce propagandy pro v té době nejvíce potřebnou sociální společenskou emacipaci neprivilegovaných příslušníků národa …
    Motoristé sobě …., napodobení sloganu .., iniciativa hající zájmy autíčkářů bez vlivu na zásadní věci hýbající společností …
    Televizní diváci sobě …, to bude ono …, iniciativa na zbourání zbytečné instituce propagandy, zahajující emancipaci debilní propagandou zdebilizovaných příslušníků národa …

  10. a dalsi jednoduchy protest kdy nemusite zvednout svoje line prdele, zapnout doma vsechny spotrebice s vysokym odeberem v jeden cas na hodinu ci dve a to v dobe kdy maji domacnosti nejvetsi odber coz je po navratu z prace. minimalne si libtardi co pobrali 250litru z nasich dani na koupi Tesly nenabijou elektrokramy.

      1. Samozřejmě je to nesmysl a nehoráznost. Tohle mi odpověděli z ČT, když jsem jim napsala, že nedobrovolně musím platit jejich nekvalitní zboží, které nepotřebuji a nepoužívám (nesleduji).
        „Problematiku placení televizních poplatků upravuje zákon č. 348/2005 Sb. v platném znění. Poplatníkem je každý vlastník televizního přijímače. Hradí se za vlastnictví televizoru nikoli za sledování programů České televize.“
        Takže tak…

          1. Re: HR

            Motýte dohromady několik naprosto protichůdných pojmů.
            Např.
            Právo x spravedlnost,
            logická úvaha x hlava podplaceného zkurvysyna v parlamentu,
            duch zákona x hlava státem podláceného a nikým nekontrolovaného zmetka, kterého kdysi jmenovali soudcem…

            1. Duch zákona je vůbec zajímavá osoba, je mnohonásobný a přítomný zároveň ve všech zákonech. Ale není vidět pro obyčejného smrtelníka.

    1. Nám na konci října odešla TV – záruka 4 roky – po 4 roky,4 měsíce smrt.Takže jsme
      se rozhodli počkat.Zatím nám TV nechyběla ani o Vánocích.Sice hyeně platíme,
      ale vlastně není za co.Námět – budou volby,co takhle referendum na téma
      poplatky (a blbci ven).???Asi to nepůjde oficiálně,ale při volbách se dá volit
      někdo,kdo slíbí jejich likvidaci.Takové heslo – volte XY,zrušíme poplatek.
      Klidně třeba SPD,aby na rozdílu bylo vidět,kolik lidí to štve.Obzvláště kdyby
      senát a kraje obsadily strany opozice – a fašistům bych přál drtivou porážku –
      by parlamentní volby byly dopředu jasné.I provokace je víc než pasivita.

      1. Jak Česká televize, tak Český rozhlas mají na svém webu formulář, čestné prohlášení, kterým můžete čestně prohlásit, že žádný přijímač nevlastníte ani nevyužíváte (pronájem bytu).

    2. Když přestanete sledovat ČT, tak se to ani na Krkavkách nedozvědí. Pokud tedy nejste v tom sledovaném vzorku diváků, ale těch je snad jen tisíc.

      1. Musíte jim dát vědět.

        Jak Česká televize, tak Český rozhlas mají na svém webu formulář, čestné prohlášení, kterým můžete čestně prohlásit, že žádný přijímač nevlastníte ani nevyužíváte (pronájem bytu).

  11. zase sem lidi rovnou pisou porazencky kraviny, jak si vyh,matmou par neplaticu, jak to medialne properou aby nas vystrasili. kurna, uvedomte si ze jen ten akt kdy to nezaplati sto tisic lidi a rozmaznem to na alternative bude neco cemu se rika obcanska neposlusnost a na tu MAME PRAVOI a poradne je to vydesi.

    ja navrhuju jako dalsi akci misto postavani na vaclavaku ssvolat demonstraci systematicky prestupovat mezi prestupnimi stanicemi metra. kdyz se sejde par dsitzek tisic lidi tak tim dokonale ochromime dopravu v praze a zcela legalne, protoze to muizes delat v tom ti nic nebrani, budou muset delat novy zakony a ukazouse jako tyrani.

    dale navrhuji delat demonstrace kolem vladnich budov a VSICHNI utoho budou telefonovat sobe navzajem, pouzivat maximum dat co maji. tim si urednici v baraku nezavolaj ani nazsurfujou na mobilech.

  12. vidim ze si me vzal za slovo a zacal neco delat, tuhle akci neplatit jsem ti navrhoval u diskuse o poplatich. a pritom me blokujes a mazes 🙂

      1. To potesi, kdyz cekas na svoje jmeno.

        „A nyní chci předat slovo prezidentovi Ukrajiny, který má stejně odvahy jako odhodlanosti. Dámy a pánové, prezident Putin,“ řekl Biden a odcházel od řečnického pultíku.

        no je proste o par stranek dopredu

        1. My sme zase pozadu. At Hydra keca a naprazdno. To je nejhorsi frustrace ,
          velka snaha, drahej provoz a nikdo se nestara , nikoho to nezajima.. Nebo.
          Nestacis se votocit a politruci ti ucmajznou duchod. Ale.

          Tendle narod zizni po vzdelani a nepricetne to obdivuje ,ber kde ber ,
          hleda i kde neni , kazdej den, ma rad, co nejvic zabavy a nejradsi tu poucnou ve stylu Werich , pobavi a este pouci. Zavtipkuje si lacine , divadelni sasek vo pouckach skolnich, uvadi parodie a satiry ,Cimrman napr.
          Smeje se kazdej a skoro vsemu ve vsem hleda humor ,Svejk a Hasek…
          Taky aby nejak prezil..
          I spatnymu vtipu a klise.Rad jeste poucuje a dava znat sve nabyte vzdelanim znalosti.
          Narod rad vari to umi snad nejlip na svete a rad zere s pivem a este si to vycita..
          Je ponekud naivni , duverivej , bezbranej ,/sou v narode pomerne dost hnusny posluhovacsky bestie /,ale pracovitej ,tak se driv zachranoval ,kdyz byl potreba, nema rad nasili vseho druhu a nestara se ,necha na sobe drivi stipat , v politice nenachazi zadnou zabavu..

          A vsichni sou zase zpozdeny , probiha revoluce , fanatici vladnou ,chteji prevratit svet za kazdou cenu ,kazdej muzeme videt v prubehu a diky tomu, co vsechno musi pryc.
          Stary a prezity a nefungujici skodlivy zkazonosny odpadky.

          Napriklad sou to vselijaky svetovy a mezistatni dohody ,smlouvy mezinarodni zavazky , charty OSN, zakony atd..
          S velkou slavou obdivujte nas, zasrany diplomati vyjednavaji v kuloarech a potom se vyriti s nakou smlouvou. Media rici nadsenim ,lidi obdivujou, blazni se radujou..Vsechno je porad lez uz dlouho..To taky nesmi bejt.
          Druhej den uz se snazi smlouvy a dohody za zady vsech ,podvratit.
          Putin, napr. je dohodovej zavislak a kazdej den..Cim to nahradit nevim.
          Pro zacatek , kazdou hlavni dohodu, smlouvu verejnej slib , bych podeprel velkym vkladem smluvnich stran ,treba 1 trilionu ve zlate a porusis ujednani,
          slib , ztratis aspon celej vklad.
          Nezapomenutelnej vudce naroda Venezuely Comandante Chavez ,
          zavadel jednani vlady statu a naroda na verejnosti.

  13. Já bych Čt zachoval, jen bych zavedl dva kanály, ČT vláda a ČT opozice, včetně dvou nezávislých a rovnocenných redakcí.

      1. No normálně.

        ČT opozice mezi 3 a 4 ráno a zbytek ČT vláda.

        Moravec to už doladí.

        A poplatek se zvedne o 17 Kč, ty navíc půjdou speciálně na Moravce, je takovej pohublej, tak ať se nají.

  14. K hříchům a selhání novinářů. Neuvěřitelný je duševní stav Bidena a to jak média jednotně dělají že to neviděly a stále nevidí.

    To že se někomu povedlo dosadit do funkce prezidenta dementního dědulu jako svoji loutku a vládne jeho prostřednictvím to je normální. Lidská drzost je nekonečná. Ale chyba a selhání médií je že jim to prošlo a dál pokračuje snaha o jeho „znovuzvolení“. Kde jsou břitké komentáře? Kde je celospolečenská debata o tom, že prezidentem jaderné mocnosti a pánem světa může být dement?

    Přitom „dezoláti“ se tomu pohyhňávají už asi dva roky. A celý svět (zejména ten nezápadní) to vidí.

    Nikdy bych nevěřil, že jednou uvidím jednou pohádku „císařovy nové šaty“ v reálu a o nejvyšším císařovi. S tím rozdílem, že po odhalení „císař je nahý“ se nic neděje, maximálně někdo jen opatrně pokrčil rameny. A hlídací psi demokracie si toho ani nevšimli. Maximálně popíší to co už ututlat nejde bez sebemenšího náznaku vlastního názoru.

          1. Tenhle milník je nejen shnilej, ale i rozežranej červotočem.

            Jednou foukne vítr trochu víc, a bude tam místo něj jen malý mraveniště.

      1. Možná tam mají šatnu pro hosty.

        Přijede hlava hrdé a samostatné republiky a oni mu na pas půjčí oblek správné velikosti.

        Pak ho vrátí, a dostane zpět svůj, tentoktát už s připojeným odposloucháváním přes facebook.

  15. Skvěle, Vidláku. Rozhodně říkám ano. Už jsem mnohokrát odkazoval na Ghándího a tohle je přesně v tom duchu. Nenásilný klidný odpor a nespolupráce. To je cesta, jak se osvobodit od systému. Věřím, že je to velký začátek…

    1. Ale ,ten G. byl clen nejvyssi kasty a uzce spolupracoval s brity. Brut dostal prikaz skoncit s koloniema vod Usaka. Za to, ze s pomoci usaka prezil valku.
      Nedelalo by to dobrej dojem kdyby mlatili bruty po hlavach .Kdyz zacaly masakry v milionech ,byli to jen tamty kolonialove..
      Nenasilny to muselo bejt ,aby nejak rizeni statu pokracovalo a postupne se predavalo do rukou novy vlady zase z ty nejvyssi kasty a nenastalo celonarodni
      silenstvi z bezvlady , s nasledkama ..
      Hledanim soli na brehu more, aby uskodili brutovi , to paberkovali aspon predstirani.

  16. Už jsem to tady psal opakovaně, že to není správná cesta. Jediné, k čemu to povede, bude obrvovské zbohatnutí exekutorské mafie. A čím víc lidí se přidá, tím většímu. Protože celý ten proces je zautovatizovaný. ČT podá blanketní žalobu, to za ni zařídí software, ani to nemusí být umělá inteligence. Soud automaticky vydá platební rozkaz. Opět software, soudce to jen podepisuje. Ten musíte do (tuším) 15 dnů rozporovat, to už spousta lidí nezvládne bez právníka. Náklady (vaše) rostou. To odradí řekněme polovinu lidí a raději zaplatí. Soud platební rozkaz zruší a nařídí ve věci jednání. Tam už si skoro nikdo netroune jít bez právníka. A už v tuto chvíli vás to stojí desetitisíce korun, které musíte hradit vy sám. Prvoinstanční soud vaše případné námitky automaticky smete, protože neshledá, že by byly naplněny zákonné důvody k osvobození od placení poplatku (jsou-li po novele vůbec nějaké). Takže se musíte do 15 dnů odvolat. Tam už právníka dokonce musíte mít. Náklady rostou. Odvolací soud to odvolání ani číst nebude a rozsudek soudu prvního stupně automaticky potvrdí. Tak on to totiž dělá ve většině, jak oni sami říkají, banálních kauz. No a dál je to už zcela na libovůli soudů. Můžete sice zkusit podat dovolání k Nejvyššímu soudu, případně se pokusit obrátit na Ústavní soud, ale vaše podání nemusí tyto soudy vůbec přijmout, což zřejmě učiní, pokud nebudete mít právníka, „který to umí zařídit“. A ten – jak si jisě uméte představit – vůbec nebude levný. Takže už jste v tom za vyšší desetitisíce, případně už tam naskočí šestimístná cifra. To vše s krajně nejistým, nebo spíš jistým výsledkem, při dnešním naladění soudů všech stupňů. No a pak – zaplať Kamile. Jste v tom sami.

    Znovu píšu, že řešením by mohla být hromadná žaloba na ČT. Tam se totiž všechny ty náklady rozloží na ty, kdo se k ní připojí, takže finanční riziko je tím menší, čím víc lidí se k ní přidá.

    Z nějakého důvodu se k této možnosti, ač jsem o ní tady psal opakovaně, Vidlák nikdy nevyjádřil, a teď tady lidem navrhuje nesmírně riskantní cestu, na jejímž konci stojí téměř s jistotou exekutor. Pokud má ten můj nápad nějaké skryté vady, o kterých nevím, rád si vyslechnu jakékoli námitky. Protože cíl máme stejný, jen jde o to, zvolit cestu, která pro nás neskončí finanční katastrofou, kterou si ČT ještě s gustem vychutná.

    1. Hromadná žaloba na ČT je dobrý nápad, tu by soud projednat musel, ale obávám se, že bude s výsledkem příznivým pro ČT, protože zákon.
      Ještě Vidlákův nápad, pokud pro něj sežene přes 100 tisíc signatářů, bude znamenat jen výpadek příjmů ČT cca. 200 milionů Kč. Což ČT zabolí, ale nebude to pro ni fatální. Celkem totiž ČT plánuje ve 2024 příjem z TV poplatků 5,7 miliardy Kč.
      Ovšem výnosy z podnikatelské činnosti jsou 1 mld. Kč. Bojkot výrobků propagovaných ČT přinese větší efekt bez rizika.
      Celý rozpočet ČT na 2024 je zde s porovnáním stejného ve 2023.

      https://img.ceskatelevize.cz/boss/document/2054.pdf

      1. Jak píšu níže, já bych to spojil s vašim návrhen v koordinovaný útok na více frontách.

        Ohledně výsledků té žaloby bych právě tlačil na to, že žalující strana má za to, že ČT neplní svou zákonnou povinnost uvedenou hned v § 2 zákona o České televizi tím, zejména v písm c):

        vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu, etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví tak, aby tyto programy a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti,

        protože tí, kdo se k žalobě připojují, mají jako nezanedbatelná skupina obyvatel za to, že ve vysílání ČT jejich názory nejsou vůbec, nebo pokud jsou, jsou prezentovány výhradně v negatovním duchu. To by se myslím až k ÚS hnát dalo úplně v pohodě. A byla by s tím spojena velká publicita. Čím víc lidí by se připojilo, tím hůř by se to soudům shazovalo ze stolu…

          1. Taky by byla zajímavá akce,vytvořit fond pro fyzickou likvidaci vedení ČT.
            Už jen možnost,že by někdo z nich šel do kytek,by je jistě zaujala.A dalo by se
            to jistě obejít,aby to bylo anonymní….

            1. To není nápad hodný podpory a jistě jej využije prokurátor, až bude dokazovat trestný čin zločinného spolčení. Fyzická likvidace není cílem protestu!

              1. Není důkazní břemeno na straně ČT – bez jakékoli pochybnosti mi dokázat, že vlastním televizor či zařízení, schopné přijímat televizní signál?
                Pokud tedy chtějí platit za příjem signálu, musí mi nejprve dokázat, že takové přístroje vlastním.
                Myslím, že někteří to zde přehánějí až do absurdna a způsobem, kterým by snad žádný stát na světě nepostupoval.

        1. možná by se ty dvě věci neměly křížit. Sice by byly posuzovány samostatně, ale neplacení poplatků by okamžitě vyvolalo odpověd‘ vlnou žalob, a hromadná žaloba na ČT by byla považována soudy za reakci na tyto žaloby…

      2. Ještě doplním, že hromadná žaloba je cesta, kterou by měli signatáři petice rozhodně zkusit. A jde o lepší nápad než neplatit TV poplatek. První, kdo sis táhne jména signatářů petice, budou exekutoři, a v klidu si připraví žaloby doplňované jen jmény a údaji. Takže hromadná žaloba je nápad dobrý. Bude mít dopad i v případě, kdy žalobce soudní spor prohraje. ČT bude poškozena už jen ve chvíli podání žaloby.

        1. Ano, souhlasím s Vámi. Vždyt už máme precedens jak budou postupovat – viz kupka hnoje u Řeporyjce. A pokud jde o neplacení poplatků, měla by být nějaká podpůrná právní struktura, aby ti, které si systém vybere -babišovski je zaklekne, v tom neostali sami.

          1. At to vede naka frakce at je k necemu ,kdyz bude uzitecna.
            Neni treba spechat , aby nabihaly naklady za poradne drahy davy advokatu CT.
            A kdo musi porad volit by nemel volit aspon ty, co to vodhlasovali.

    2. Žaloba na ČT je nesmysl. Poplatek je stanoven zákonem. Žaloba na stát je vyloučena. Jedině Ústavní stížnost. Jen že na co? Na rozpor zákona s Ústavou? V čem?
      Leda že by … záleží na obsazení Ústavního soudu. Pak, případně lovení duchů nad ústavními vodami. Pro ten případ je otázkou výsledek chemického rozboru. Ačkoli, podle informací, které unikly z Parlamentu, výsledek lze předvídat. Krom toho, žaloba na ČT neřeší poplatek ČRO.

      1. ČRo bych ani neřešil, neboť rádio v autě má prakticky každý.
        Hromadná žaloba na ČT, sama o sobě, vyvolá pozdvižení v tom smyslu, že tolik lidí je nespokojeno se službou tzv. veřejnoprávní televize.
        Do prostoru se to ale musí dostat jinudy, nejspíše sociálními sítěmi, kde má ostatně účty i sama ČT.
        Ona sama ČT, bude stran svého vysílání, úporně blokovat jakýkoli pokus o zpochybnění její „veřejnoprávnosti“.

      2. Vždyť jsem vám výše přímo citoval ustanovení z toho zákona, kterým je ČT povinna se řídit. A které flagrantně porušuje…

        Ústavní stížnost můžete podat, teprve až když neuspějete u obecných soudů.

    3. Sice nejsem právník, ale podle §4 zákona č. 179/2024 Sb, o hromadném občanském řízení soudním, „V hromadném řízení soudy projednávají a rozhodují spory vyplývající z právních poměrů mezi spotřebiteli a podnikatelem.“ – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2024-179

      Veřejnoprávní médium sice může být ve své marginální obchodně výdělečné činnosti považováno za podnikatele, diskriminace názoru ale právě není oblast obchodní činnosti.

      Takže to tipuji soud odmítne s poukazem na RRTV, která by tyto záležitosti měla v prvé řadě řešit.

      1. Tak mě napadlo, že ČT právě je součástí podnikatelské činnosti, vždyť přeci akvizují nákupy extrémně předražených stíhaček, extrémně předražených zakázek na Temelín, nadbytečných vakcín, i válka na Ukrajině je o vymáhání a realizaci dřívějších investic nadnárodních korporací, které by v případě ruského vítězství přišly vniveč. RRTV je součástí podnikatelské strany.

        A veřejné dokazování před soudem, zda je ČT součástí podnikatelského klanu, ať už formální či neformální, vědomé či nevědomé, by bylo vděčné téma. I pro komerční televize. 🙂
        Al Caponeho taky utáhli jen na daních.

          1. In dubio pro reo, v pochybnostech ve prospěch obviněného, čili je třeba dokazovat, že lejno je skutečně lejnem.

            A i když zjevné soudce popře, mediálně by to vděčné být mohlo, z presstitutek udělat, jak praví Vidlák, „téma jako sviňa“.

            1. Pane Zdeňku, děkuji za odkaz na ten zákon o hromadných žalobách, tudy cesta asi opravdu nevede, to asi každý soud smete, protože prohlásí, že ČT není podnikatel.

              V tom případě bych zkusil jinou cestu – založit spolek nespokojených poplatníků, klidně by to mohl být Spolek nespokojených poplatníků, a žalobu by podal jménem svých členů on.

  17. Tomu, co pisete rozumim. Jen poznamenam, ze za sebe umim bejt mezek. Ve chvili, kdy mam odpovednost za rodinu s malymi detmi, uz tak drsnej nejsem. Na rozdil od vas tohle jeste nemam rozhodnute.

    1. Čistě pragmaticky, není to nesnesitelně vysoká částka s ohledem na to co většina lidí nezdravě ke své škodě prokonzumuje jinak. Lze ji vykompenzovat malou úpravou obsahu spotřebního koše. Navíc, mnozí ekonomicky aktivní mohou „optimalizovat“ ostatně jak činí.
      Chápu nenaliženost z toho, jenže z čistě ekonomického hlediska, v tomto případě s nepřihlížení k hodnotě emocí, navrhuji vážit úplné transakční náklady zahrnující i čas k výnosu. Třebaže čistě obchodně jde o ztrátový podnik třebaže přinášející příjemný pocit z potrestání onoho, viz skupinové experimenty.
      Pro mě je významné, že sice budu nucen k platbě, ale že, zatím, domů mi to neleze. Ovšem co je nepříjemné, dopadá to na mě skrze ty, kteří to konzumují. Zhulení televizní drogou rozhodují o jiných.
      „From pulpits and newspapers,“ (Ronnie Drew).

      1. Jde tu o princip, ne o částku. A o přístupnost.

        Když mi každý večer někdo postaví před dveře předplacené vychlazené pivo, nakonec se ho naučím pít. Když už ho před těmi dveřmi mám. V principu se tak stanu pivařem a alkoholikem.
        Kdo má v rukou média, má v rukou i většinové uvažování. Bývala to církev. Později tisk. Pak rozhlas.
        Teď je to TV.
        (CNN je americká, Prima snad německá (EU). Ale podíl na diváckém koláči není tak velký. A nemusíme je platit, stačí strpět reklamy, zbytek dorovná majitel. A musíme mít sklerozu – ty programy (serály se pořád opakují ve zkracujícím se intervalu.)

        Mezi námi: ruská TV má k nezávislosti ještě mnohem dál dál a reklamy jsou tam tak agresivní, že se na ni přestávají Rusové dívat. To, že je tam buď reklama nabo Putin Rusy moc nenadchne. Pokud to Puťka nazastaví, přijde o mocnou páku.

        Kdo si dneska namluvá, že ČT je nezávislé veřejnoprávní médium, měl by si nechat změřit vlastní kognitivní schopnosti.

        1. Když mi každý večer někdo postaví před dveře předplacené vychlazené pivo, nestane se nic. Leda – pokud nebude láhev/plechovka otevřená – čas od času někomu prodám se slevou basu piva.
          Pivo mi nechutná a páchne. Nejsem blázen, abych pil něco tak odporného. – Jiní ať si pijou po libosti.

  18. Nápad je to dobrý, provedení nedomyšlené. Těch 100 tisíc lidí jen nakrmí nějakého exekutora a právníky. Použijí připravený dokument, do kterého budou jen měnit jméno. Vše posílat na soud, kde to už ani nebudou číst a rovnou začnou přicházet platební rozkazy. Navržený nápad měl smysl v dobách, kdy se takový případ musel projednat u soudu každý samostatně.
    Doporučuji změnit petici na styl „x hlasů pro toho, kdo zvedne zásadní volební téma“. S tím, že se signatáři petice zavazují volit toho, kdo bude mít ve volebním programu zrušení ČT jako média veřejné služby a její přeměnu na soukromou TV. S tím, že se pořady veřejné služby alias vysílání pro menšiny budou soutěžit jako vysílací čas. A třeba je vyhraje kanál Šlágr TV nebo cokoliv podobného, a pak rázem zmizí výdaje na ČT.
    Když bude dost hlasů signatářů petice, najde se i politik, který téma uchopí za své. Klidně Jindřich Rajchl. Pak se i Petr Fiala zalekne odvahy Maritna Baxy zvyšovat poplatky.
    V dané chvíli ČT hájí vládu a vláda ČT. Podporují se navzájem a Vidlák hodlá útočit jen na jeden pilíř spříseženectví a ignoruje pilíř druhý. Pokud nevezme najednou oba pilíře, jeho nápad se nepovede a zanechá jen domácnosti zničené exekutory.
    Lepší nápad je ta petice a hlasy politické straně ve volbách. Nějaký politik téma zvedne, a když vyhraje volby, ČT zruší zcela legálně a naprosto všem.
    Odpor 100 tisíc lidí? Vláda se jen zasměje a pošle svou připravenou armádu exekutorů.
    Tím nekritizuji původní myšlenku, ta je bez debaty dobrá. Ale provedení je chybné a nedomyšlené, neprošlo procesem advocatus diaboli – promoter fidei. Vidlák je jen advocatus angeli – advocatus Dei. Ale co když ve svých úvahách Vidlák něco přehlédl a fatálně se zmýlil?
    Není doba Mahátma Ghándího a nenásilného protestu, ač i Indové se museli napřed nechat zmlátit holemi mnohokrát, aby se britská správa zastyděla. Fiala žádný stud nemá a zničení dezolátů a proruských štváčů jen přivítá, stejně jako budou souhlasné reakce z pražského tábora kavárenského.
    Čína také neudeřila na USA rovnou, ale pomalu je škrtí na USD. Tolik času není, takže zbývá jen snaha upozornit politické strany, že zrušení ČT je téma, které vyhraje volby. A pak vítězná stran a bude konfrontována s tím, že zruší ČT. Neplacení poplatků? Na to jsou mechanismy. Hromadná exekuce? Klidně.
    ČT lze odstranit lépe a efektivněji, stačí změnit na petici na zrušení ČT. Teprve když se takový nápad nepovede, má smysl uvažovat o neplacení poplatků.
    Také má smysl udělat web zacílený na zadavatele reklamy do ČT a tam propagovaných výrobků a vyhlásit bojkot výrobků, na které byla reklama v ČT. Je to mnohem efektivnější než neplacení poplatků v důsledku stejně účinné. Finančně. Bojkot nějakých výrobků bude znamenat, že místo aby reklama na ČT pomáhala, bude výrobci škodit. Stačí jen dávat informaci, které výrobky a služby ČT propaguje, a ty bojkotovat. A výrobcům lakonicky sdělit, že je to z důvodu, že podporují ČT.
    Viz Rohlik.cz. Stejně lze postupovat i v případě jiných provládních médií. Je to jen nápad, očekávám, že projde ještě kritickou diskuzí. Nepromýšlel jsem jej, je to reakce na vidlákův odpor proti placení TV poplatků.

    1. Byl jste rychlejší! Naprosto se shodujeme v názoru na navrhovanou akci, vy navrhujete jiné řešení, ale myslím, že by se naše návrhy daly velmi dobře spojit a tlak tím zvýšit.

      1. I Vy jste byl rychlejší. Návrh hromadné žaloby na ČT se mně líbí více než Vidlákův nápad na neplacení poplatků v situaci právně ošetřené ve prospěch ČT. Cesta hromadné žaloby, bojkotu vysílání ČT, bojkotu politiků nebo umělců propagovaných ČT (díla i politici potřebují nějaký čas na reakci, takže stačí po prázdninách), bojkotu reklam vysílaných ČT, konec komunikace s nimi.
        Vidlák se sice zhlédl v Mahátmu Ghándím, ale od té doby uplynulo už 76 let. Tedy jeden lidský život se právníci učili, jak s takovou novou formou odporu zápolit, a připravovali proti tomu zákony. Obávám se, že Vidlák návrh na neplacení TV poplatků nedomyslel do konce. A evidentně jde o to, co p. Štěpánek avizoval, že připravuje s Vidlákem. Ani ČT jistě nezahálí, ale s hromadnou žalobou nemůže nic udělat, než ji nechat proběhnout s brutálním dopadem na veřejné mínění i politiky.

          1. Vidláku, jsem rád, že jste si přečetl námitky k nápadu. Jistě se nad nimi zamyslíte a přijdete pak s lepším nápadem. Občanská neposlušnost v dnešní době je jen návodem k dehonestaci či uvěznění organizátorů.
            Pokud chcete ČT a sní spojené politické klany odrazit, musíte na to jít ad absurdum. Např. tvrdit, že vysílání ČT se Vám nelíbí, protože je moc proruská, dávají příliš prostoru propagandě Putina a jsou zcela zjevně neobjektivními zrádci. Tím jim vezmete jeden z mnoha argumentů o dezolátech a putlerových agentech.

    2. Vezmu to od konce. Bojkot výrobků dopadne dvěma možnými způsoby. Buď to bude mít bezvýznamný vliv nebo ČT pomocí prezentace ukáže vládě, jak moc jí klesly příjmy z reklamy a opět se navýší koncesionářské poplatky.
      Na první dobrou ten Vidlákův nápad skutečně směřuje k exekucím pro zúčastněné, ale já bych ještě počkal na detaily a dal tomu šanci, třeba z toho vypadne nějaký právní majstrštyk, který překvapí.

    3. Zajisté. Příkladmo Tomáš Sokol by se toho s potěšením mohl ujmout. K Dopravnímu podniku přibrat ČT a ČRo.
      Protože na sporech nejvíc a především spolehlivě vydělává kdo? Právníci.
      Příkladnou takový majetný sudič kverulant je zlatý důl.

  19. Mi se ta myšlenka občanský neposlušnosti moc líbí, páč když budete hrát podle nastavených pravidel budete té fialovské mafii jenom pro smích. Oni si přeci veškerou konkurenční výhodu získali také tak že přestali uznávat jedny pravidla a přidali si ještě ty vlastní. K nějaké změně v rozložení sil tedy bude poteřba začít s průzkumem bojem aby ta vládnoucí sběř začala reagovat na nepředvídané situace. ČT i ČRo jsem přestal platit už v roce 2014 kdy obě instituce tak kolosálně selhali v otázce objektivního informování o převratu na UA a platit je od nového roku nehodlám a ani nebudu protože k žádné změně k lepšímu nedošlo, k horšímu.

  20. Většina lidí platí poplatky ČT a ČRo přes SIPO. Až přijde jejich zvýšení, SIPO jim sebere víc a oni to ani nepoznají. Zrušit poplatek – to by museli jít na poštu, vystát frontu, psát prohlášní. To budou raději sedět s lahváčem v garáži a nadávat.

  21. Dobrý den. Zrušení koncesionářských poplatků pro ČT a ČRo se musí stát součástí předvolebního tyjátru. Platby za ČT a ČRo musí přejít do státního rozpočtu obě instituce musí být totálně zredukovány a sloučeny do jednoho státního podniku. Vydírání koncesionářských poplatků je v podstatě kapitační daň, která musí být zrušena. Pokud by se KOnečná konečně zbavila názvu komunistická ve své partaji, mohla by se stát sjednocující silou k volbám 2025. Jenže je toho příliš coby kdyby a nejspíš vše zůstane opět tak rozmrvené že se bude hrát jen o 5% limity. Já osobně už od roku 2007 televizi nemám a neplatím. Ale mám počítač a telefon, takže na mne nový zákon nejspíš taky padne. Rád se přidám k výzvě pana Vidláka.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *