4 prosince, 2025

Máte ve výzbroji (podle vlastních slov) beznadějně zastaralé a s výzbrojí NATO neslučitelné tanky T-72. Po delší době opět kód Charlie, díl dvacátý.

Ano ty, které až do konce prvního válečného roku (2022) tvořily základ výzbroje jediné české tankové jednotky, 73. praporu. Abyste tedy vyhověli požadavkům NATO, kdy T-72 má například neslučitelnou ráži kanónu, pořídíte za stovky milionů o kočičí fous modernější tanky Leopard 2A4 a natěšeně pořizujete nejmodernější Leopardy 2A8.

Potud se to dá být v celku logické. Nicméně právě zde logika končí. Ministerstvo totiž i nadále investuje značné prostředky do modernizace nikoliv starých Leopardů, ale právě těch T-72, které nechceme, a zadává nové a nové zakázky a smlouvy, případně dodatky ke starším smlouvám státnímu podniku VOP CZ.

Pokud se ovšem koukneme na dokument z letošního března zjistíme, že Leopardy jsme kupovali protože:

„Cílem je náhrada hlavního typu tanku ve výzbroji Armády ČR, řady T-72 sovětské produkce, používající munici ráže 125 mm, která není standardizována v rámci NATO.“

A T-72 modernizujeme protože:

„Cílem je obměna morálně a technicky zastaralých komponent moderními systémy pro komunikaci, řízení palby, bojový informační systém a modernizaci protipožárního zařízení tak, aby tanky po zhodnocení splňovaly požadavky na nasazení minimálně do roku 2033, včetně zajištění pozáručních oprav a náhradních dílů.“

To je z toho jeden blázen, proč modernizujeme za bratru miliardu něco, co chceme nahradit něčím jiným, protože je to nekompatibilní a nemůžeme to prý použít.

Začne námto být jasné v okamžiku, kdy se Petr Pavel vyjádří ve smyslu, že tyto „nepotřebné“ zastaralé tanky darujeme Ukrajině. A to fofrem, dokud vládne současná vláda. I Karel Řehka, zvaný Charlie, je na to natěšený jako holčička na poníka. A světe div se, rázem se ze „šrotu“ stalo něco, před čím smekají i Rusové, protože tyhle T-72M4CZ mohou podle nich svými parametry soupeřit s jejich nejmodernějšími stroji T-90M.

To je naprosto perfektní, ne? A jako takovou lahůdku dodávám, že motor o 1000 koních je s to posádka vyměnit za méně než půl hodiny. Zkuste to u Leoparda…. A Ukrajinci jásají, protože prý: „Český tank je svými možnostmi na úrovni T-72B3M a v některých parametrech jej dokonce překonává.“ Ano, to je vynikající, jsme hrdí.

A pak se divíme, proč nejsou peníze v dopravě, v rozpočtu, ve školství, prostě nikde. Protože za stamiliony zdokonalenou, lehce opravitelnou, proti Rusku účinnou zbraň vyměníme za stamiliony koupenou starou verzi německého leoparda. Myslím, že Švejk by zíral, odborník si rve vlasy a rozpočet kvílí jako čuník před porážkou. Hrozivé věci se tu za Petra Fialy děly. Jen co je pravda. Tak doufám, že nová vláda to stopne, a když už to máme, tak si to taky necháme.

22 thoughts on “Máte ve výzbroji (podle vlastních slov) beznadějně zastaralé a s výzbrojí NATO neslučitelné tanky T-72. Po delší době opět kód Charlie, díl dvacátý.

  1. Proč bylo potřebné napsat, že „je to účinné proti Rusku“, proboha?? Chystáte se do války s Ruskem, nebo proč tahle pitomá poznámka?

    1. Snad proto, že:
      – proti Rusku se jako nejúčinnější ukazují ruské zbraně
      – pokud to není slohová neobratnost, autorka je (možná) protirusky naladěna. To se stává, s tím těžko něco uděláme.

  2. U západních tanků je mi záhadou, kdo jde dělat dobrovolně nabíječe. To musí být opravdu magor. A je to jedna z největších slabin těch tanků.

        1. Ceska fojak má nejdokonalejší automat CZ BREN 2 a ten si bere i do tanku. Nepotřebuje žádný zabudovaný automat, když má svůj!

    1. Kdo jde dělat dobrovolně nabíječe? Člověče…! kdyby vám dali na výběr dělat nabíječe paní Černochové, nebo dělat nabíječe západního tanku, no, nevím, nevím… možná, že by vám kariéra tankisty náhle nepřipadala tak abrurdní!

  3. K Leopardům informace téměř špionážní.
    Že prý je neunesou naše mosty… to nevím, možné to je.
    Ale jisté je, že České dráhy nebudou techniku na jejich převoz po železnici. Navíc už brzy nebudou mít ani dieslové lokomotivy, potřebné z celé řady důvodů.
    Předně stále ještě není velká část tratí elektrifikována, ale především při případném konfliktu bude prvním terčem (jak vidno na Ukrajině i v Rusku) energetická/elektrická infrastruktura.
    Dieslové lokomotivy nechce nikdo vyrábět, protože grýndýl. Možná by se daly koupit v Rusku… nebo v Číně? To nevím.

    1. Hmotnost T72 je asi 45 tun, hmotnost Leopardu 2 činí zhruba 65 tun. Řada mostů nejen na vedlejších silnicích takovou únostnost nemá.
      K přepravě techniky po železnici sloužily mj. šestinápravové (dva podvozky po třech nápravách) vozy typu Pxx (později přeznačené na Sammp). Ty umožňovaly vagování kdekoliv na trati – jedno čelo vozu se nadzvedlo, podvozek pod ním se odsunul o kus dál, a čelo se spustilo až na zem. Tím vznikla šikmá rampa, po které technika najížděla (sjížděla) na/z vlak(u); mezi vozy byly můstky.

      https://www.parostroj.net/katalog/nv/clanky/Sammp/Sammp.php3

    2. Re: Godot

      Silnice
      Hmotnost
      Silniční síť v ČR je standardně na max. celkovou hmotnost jízdní soupravy 48 t.
      Německý Leošek jich má cca 60, takže ve spešl režimu. Auta na to jsou, avšak nikoli levná. 60 tun je 60 tun.
      Problémem jsou mosty, které se dají podšprajcovat, ale určo ne všechny.
      Šířka
      Standardní šířka v EU je 2,55 m.
      Leošek má 3,75 m.
      Problém – jízda s šířkou nad 3,5 m určitě s policejním doprovodem.

      Železnice
      Náklad 60 tun není problém.
      Šířka Leoška už problémem je, avšak nikoli neřešitelným. vzdálenost mezi 2 páry kolejí je 5 m, takže v poho.
      Otázkou je, jestli se po kolejích dostaneme všude, kam potřebujem.

    3. České dráhy mít nebudou,ale soukromníci ano. Není problém je zrekvírovat. Pro věc míru není žádná cizí oběť dost velká.

Napsat komentář: Franta Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *