23 listopadu, 2024

Krátké připodotknutí k důchodové reformě, připravované vládou.

Nebudu dlouho zdržovat, ráda bych jen upozornila na totální kretenismus naší Strany a Vlády, která se rozhodla páchat důchodovou reformu – viz zde: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/vlada-schvalila-reformu-penzi-se-zvysovanim-veku-nad-65-let/2511443?utm_source=CZ&utm_campaign=d5ec032ee9-EMAIL_CAMPAIGN_2018_02_18_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_993e2946f3-d5ec032ee9-186499909

Základem této geniální mešelenky je, že se má odcházet do důchodu v návaznosti na věk dožití – který se zatím stále zvyšuje, i když Covid udělal své. Problémy jsou dva.

Prvním je, že věk dožití nemá nic společného se schopností pracovního výkonu. Na to má medicína naprosto jednoznačný názor: po 64 roce života se i při velmi dobré zdravotní péči, zdravém životním stylu a veškeré prevenci prostě začnají objevovat zdravotní problémy, snižující pracovní výkon. Jak říkala moje tchýně ze Slovenska:“já už som taká vyrobená…“

Druhým problémem je, že vláda je mimo realitu a nereflektuje, že zásadní problém se zaměstnaností nastává již u osob nad 50 let. Od 55 let, pokud nejste OSVČ anebo jste se nevypracoval na fakt zajímavou pozici, kde jste potřeba (třeba standardní dělnické profese to nejsou a nejsou to ani dorovnávači zboží do regálů v Lidlu, příkladmo), začínáte být nezaměstnatelný a pravděpodobnost, že skončíte na pracáku, je významně nadpoloviční. Pokud je více uchazečů (a to je prakticky vždycky) tak VŽDYCKY i na nekvalifikovaná místa příkladmo „ochranky“ v Tesco vezmou mladšího. Od šedesáti se velká část nekvalifikovaného obyvatelstva (čímž myslím i zcela normálně kvalifikované středoškoláky, ba i diplomované specialisy, přičemž bakaláři taky nejsou z obliga a na magistry a inženýry dochází už rovněž) jste totálně nezaměstnatelní a pokud se vám nepodaří udržet se na místě, na kterém vydržíte do důchodového věku, tak jste fakt v hajzlu…Na pracáku skončíte s 95% jistotou, žebračenku (pardon – příspěvek v nezaměstnanosti) pobíráte max. rok a protože za rok jste – kupodivu – o rok starší, průser eskaluje. Následně dostanete pouze příspěvek v hmotné nouzi, což je pro vaši info v současné době 3.130,- Kč měsíčně. Ještě se vám může podařit vyrazit z pracáku příspěvek na bydlení and that´s all, folks! Dávku v nezaměstnanosti dostanete po roce nepřetržitého zaměstnání a dále opět ztrátě zaměstnání.

Prostě se nám tady vytváří situace – tedy ona tady už je, leč Strana a Vláda se ji rozhodli ještě dramaticky zvětšit – že od cca 60 let věku tady začne narůstat (a již narůstá) skupina starších obyvatel, kteří fakt nebudou mít co žrát a co se bydlení týká, lze očekávat rozvoj nelegálních staveb pokrytých vlnitým plechem a znovuobjevování kdysi chudinou obývaných jeskyní.

Řešit důchodový systém bez naprostého provázání na sociální dávky jest hovadina nejvyššího druhu – a na to přijde i blbej ekonomicky nevzdělanej právník jako jsem já, stačí se dívat okolo.

Proti Fialově vládě mám naprosto všechno, co proti ní lze mít. Jsou to váleční štváči, protektorátní přisluhovači a prostě ten nejhorší výkvět české povahy. Ovšem za to, co provádí v obasti důchodové reformy/sociálních dávkek, mají u mě nezapomenutený bonus. Motivace k životu jsou různé. Mojí motivací začíná být dostat tuto dnešní vládní garnituru před soud. A před soud jen proto, že jsem hodné, milé, asertivní a konsenzuální děvče, což je o mně ostatně již léta všeobecně známo. HOWGH.

168 thoughts on “Krátké připodotknutí k důchodové reformě, připravované vládou.

  1. „Vlastimil Čech napsal: 14 května, 2024 (7:15)
    Nevíte, pane Lexi, vrátil už Ing. Václav Klaus do -tehdy přebytkového- důchodové účtu svou půjčku? Tu kterou spáchal v počátcích svého řádění? Kolik bylo na úrocích?“

    Ještě jednou se k odpovědi na tento zažraný mýtus dovolím vrátit, protože jsem narazil na nezpochybnitelnou reakci na něj /jakkoliv jen potvrzuje, co jsem panu Čechovi odpověděl/ – viz Ministerstvo financí v roce 2012 –

    https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/media/v-mediich/2012/2012-07-11-vmediich-4914-4914

    L.

  2. Můj pes pravil něco k těm důchodům a rovnováhám.
    Bývávaly, byly časy ..
    Člověk se narodil, nějaký čas chodil do školy a v cca patnácti letech neprostá většina populace nastoupila do učňáku. Pár procent na střední školu. Učňové po nějakých třech, čtyřech letech postoupili – chlapci na vojnu, děvčata do roboty. Čili od 18 až 20 lety už vytvářeli hodnoty (učňové už během výuky). Těchpár procent středoškoláků nastoupilo do práce v nějakých dvaceti letech a jen pár procent z nich pokračovalo na vysokou školu.
    A tak žili a pracovali a do důchodu šli v nějakých šestapadesáti až šedesáti letech. A v pětašedesáti umřeli. Teď jim začali odchod do důchodu vzdalovat.

    Dnes má většina mladých vysokou školu, nejlépe několikrát prodlužovanou (a namnoze úplně zbytečnou) a potom pár let odpočívá v neziskovkách. Takže část z nich začne pracovat v nějakých pětatřiceti letech, s tím, že hodnoty bude vytvářet jen zlomek z nich. A Zemřou v osmdesáti.

    A tak se pes ptá – je problém v těch starých nebo mladých?

      1. Jste na to kápnul. Čím později do procesu, tím později do důchodu. Logické. Je tlak na co nejdelší studium a sbirani titulu, neb lidé si myslí, že pak budou mít lepší uplatnění. A hops ministra zahraničí, takovou důležitou funkci a dělá bakalář. Pekařová Adamová jak by smet, s politikou začala jako bakalářka studovala dálkově, známy jsou i případy, kdy politický nedouk titul falšoval nebo si ho koupil v Plzni. A pak řídí stát nebo důležité úřady či korporace.

  3. Nezapomeňme, že spousta lidí nad 50 let v případě ztráty zaměstnání a pobytu na pracovním úřadě bude pobírat velmi malý důchod, protože se počítá malý základ zrovinka z doby nad 50 let. I tak se snižují náklady na důchody, jen to není moc férové k lidem. Prostě máme dřít do úmoru a nejlépe umřít v práci, a případné penzijní spoření sežere inflace, která se velká jednou za 30 let vyskytne vždy.
    Vlastní spoření je řešením jen někdy, protože nemovitost zdaní (plus ceny energií, oprav a nejnověji připravovaná povinnost převést všechny domy na pasivní standard), zlato je sice uchovatel hodnoty, ale taky nic navíc nepřinese. Prostě si za cihlu zlata koupíme přibližně stejně zboží jako před 30 lety. Akcie jsou při ochraně minoritních akcionářů jen pro adrenalinové sázkaře, podnikové či státní dluhopisy jsou svými výnosy už vysloveně darem věřitele dlužníkovi.
    Nakonec má největší cenu malý dům se záhumenkem na obživu pro případ nouze. Nebo odjet do tropů?

    1. Poznámka k povinnostem zateplovat budovy a vyměňovat atmosférické plynové kotle. Vůbec nechápu co je cílem EU, když u nás se to dělá na plné pecky a v jiné, zakládající zemi EU se nic takového nedělá. Pobývám často v Itálii na různých místech více jak 6 let. Jižně od linie dálnice A4 Terst-Turín zateplenou budovu neuvidíte. Zato běžně uvidíte bytovky ověšené zvenku starými plynovými kotli.

      Letos jsem poprvé viděl v Římě zateplovat vysoký chudinský panelák vatou. Pravděpodobně městský, což je zde zcela neobvyklé. Italové totiž mají snad ještě větší míru vlastnického bydlení než máme my. Typická italská bytovka je kondominium vlastníků budovy z betonového monolitu nebo skeletu. Tepelněizolační vlastnosti nevalné. Zeleň a stínění stromy jen výjimečně. V zimě proto Italové i na jihu v Římě trpí chladem, v létě vedrem. Našinec by se přes zimu v Římě zbláznil z prochlazení. Management kondominia totiž běžně přitápí (jen na část dne) až od prosince a jen na cca 18 stupňů.

      Znamená to snad, že Itálie je určena k vymření Italů, nebo jako tábor migrantů? Proč v Itálii nikdo nic nezatepluje a my v Česku se z toho můžeme pominout? Nebo jsme k vymření určení my a zateplujeme pro někoho jiného? Tušíte někdo, proč dvě země EU mají tak dramaticky odlišný přístup k plnění energetických požadavků EU na obytné budovy? Když to vidíte na vlastní oči, nechápete.

      1. Odpovědí je rozdílná úroveň vlády. Česká je bruselštější než Brusel a italská to nejspíše bere podle ekonomických možností. Ne každé nařízení z Bruselu je až tak blbé jako to, které vypadne z české vlády po předělání toho z Bruselu. A proč to česká vláda vůbec dělá? Ministři chtějí být za vzorné Evropany, které si každý rád vezme do Bruselu a doživotně je zaopatří. Ministerští úředníci jen nechtějí udělat chybu a tak normy z Bruselu raději přitvrdí, aby nebyla žádná skulina při kontrole z Bruselu. Výsledek je tristní dopad na obyvatele ČR a výrazně rozdílné podmínky oproti jiným zemím.
        Za tím dvojím přístupem není Brusel, jen česká byrokracie.

  4. Proč mají včely a čmeláci žihadla? Kumulují něco dobrého, co by chtěl každý a tak musí být vybaveni něčím, čím si to uchránit. Důchodový systém taky kumuluje něco dobrého, co by chtěl každý, ale jak se k tomu dostat? Udělat reformu, aby se to zákonně dalo ukrást.

  5. Kláro,
    11. února jsem pod Vidlákův článek připojil text, který tu dneska znovu přepastuju, protože tu pod Tvůj článek patří a sedí „ako riť na šerbeĺ“, jak se kdysi říkalo na Šariši, když jsem tam před mnoha lety vojančil.
    Je zřetelné, že ho nikdo nečetl tenkrát a nebude ani dneska – kdo by četl nějaké dlouhé texty, když vítězí hesla?

    „Zmínil jsem, že v současné době je 2 846 000 důchodců.
    Na margo důchodců slyšíme a čteme neustálé kvílení, jak prožírají budoucnost, jak si žijí skoro jako prasata v žitě a tak je třeba jim ubrat, ať si je ta čarodějnice inflace klidně sežere, jak je důchodový účet v deficitu a jak by stát zkrachoval, kdyby se ….. atd. atd.
    No, ono je to všechno trochu jinak.
    Jak, to si může každý ověřit z autentických zdrojů zde https://www.cssz.cz/documents/20143/99428/duchodci_v_cr_v_casove_rade.pdf/c75ba336-7353-69a0-7595-eb4d027db7dd
    Není pravda, že by starobních důchodců stále přibývalo. Nejvíce jich bylo k datu 12/2019 a to přesně 2 414 814. Co je ale pro důchodový účet a jeho „neudržitelnost“ rozhodující – při zvyšujícím se věku pro odchod do důchodu – je počet tzv. „předčasných důchodů“. A důchodců v předčasném důchodu bylo v té době 642 635 – spočítejte si to, 26,61 % všech starobních důchodců bylo v „předčasném důchodu“.
    V termínu 12/2023 bylo starobních důchodců celkem 2 371 241 /dříve zmíněný počet 2 846 000 byl celkový počet důchodců, tj. včetně invalidních, vdovských, vdoveckých, sirotčích, kde z podstaty věci nejde víceméně o „důchody“, ale spíše formu sociálních dávek – na „důchody“ nemají v systému „naspořeno“/. Jenže, holenku, z těch 12/2023 bylo v předčasném důchodu už 732 612, přetaveno na procenta je to 30,89 %.
    No, nekupte to! „Kdo z vás, to má?!“
    Vážení, já nemám nic proti „předčasným důchodcům“.
    Jen ten „kalich pelyňku“, který se nám ohledně důchodů, důchodců a důchodového účtu předkládá vládou, obecně politiky, a především mediálním mainstreamem, není hořký jen od té byliny, on je záměrně cinknutý utrejchem.
    Oblbováním.
    Manipulací.
    Pokud ta čísla, ty počty důchodců převedeme na peníze, je situace ještě zřetelnější.
    Podotýkám, že následující úvahy jsou jen hypotézy, které nejsou založeny na ani přibližně určitých číslech, jde jen o demonstraci na základě příkladů.
    Představme si, že těch „předčasných důchodců“ je „jen“ 700 000, z nich je polovina bývalých OSVČ, kde si vůbec nedovedu představit skutečnou celkovou výši jejich odvodů na důchodový účet ani výši důchodů, takže je do svého výpočtu ani nezahrnuji.
    Počítejme, že „zaměstnanců“ z toho byla ta druhá polovina, tedy 350 000, a že jejich „předčasný důchod“ má výši 15 000 Kč měsíčně, tzn. že na důchodech je jim z důchodového účtu /Ministerstva práce a sociálních věcí/ za měsíc vyplaceno 5 250 000 000 Kč, za rok to je 63 000 000 000, tj. 63 miliard Kč.
    A to není všechno.
    Kdyby ti „předčasní důchodci“ – ti „zaměstnanci“ byli místo v důchodu v zaměstnání, odváděli by do důchodového účtu určité procento ze svého příjmu, což spolu s odvodem zaměstnavatele činí nějakých cca 25 % hrubé mzdy. Předpokládejme, že ta hrubá mzda by činila pouhých 20 000 Kč měsíčně, na odvodech na důchodový účet na jednoho z nich to tedy je 5 000 Kč, za všech 350 000 to činí 1 750 000 000 Kč, za rok pak 21 000 000 000 Kč – 21 miliard Kč, které na důchodový účet nepřitečou.
    Závěr ať si udělá každý sám.
    Ten závěr může být samozřejmě přibližný matematický, jak jsem ho velmi, velmi hrubě nastínil já, ale také nesmí postrádat přihlédnutí k nezbytným konsekvencím, včetně nákladů na podpory v nezaměstnanosti, sociální dávky apod., což jsou doprovodné jevy.
    Ale také je tu fakt, že na pracovním trhu chybí pár – sto, dvě sta tisíc? – pracovníků a že v zemi je zaměstnáno několik set tisíc zahraničních pracovníků, atp. atp.
    A úplně nakonec opět zdůrazňuji – nemám vůbec nic proti „předčasným důchodcům“. Jestliže to politika státu umožňuje, vědí dobře, proč tuto možnost využívají, a není na tom nic nemorálního. Mnohým určitě ani nic jiného nezbývalo.
    Tento text jsem napsal jen jako další z pohledů na sféru důchodů, důchodců a vůbec „sociálna“, ale především abych poukázal na balamutění ze strany „věrchušky“ a jejích nohsledů.
    Omlouvám se za délku, ale snad jsem zveřejněním těch údajů a souvislostí trochu i přispěl k osvětě.
    L.“

      1. A za co? Autorka popsala, jak by ti lidé dopadli, kdyby nemohli do toho předčasného důchodu. Ale ušetřilo by se těch 63 miliard. Vláda by jistě věděla, jak je rozfrcat.

        1. To slušně mícháte jablka s hruškami. Lex píše o předčasných důchodech, paní Samková o zvyšování věku odchodu do sůchodu.

        2. Kriste, to umoznila vlada uz s planama , nejdriv predcasny duchodci ,
          pak jekot , ze je duchodcu moc ..Dal.
          Aby jim nemuseli dat praci a potom brat horem dolem vobohacovaci
          pribehliky, misto Cechu na praci.Dal.
          Potom je este oblibenej jekot , ze Cesi nechteji pracovat.
          To uz je taky hodne stary tyhle podvody. Dal.
          Ze Cesi nechteji pracovat se udela s kvotama. Proste ..Podivejta kolik pribehliku,
          pracuje pac vubec zadnej Cech nechce..Dal.
          Volny mista pro uprchliky zase poridi tak ,ze se vyhodi z prace hodne Cechu najednou..
          Potom sou ty lidskopravni kvoty..Mensiny maji ve vsem prednost..Dal.

          A neni potreba vo tom psat tlusty urednicky podrobny romany na pokracovani..
          S falesnejma podrobnejma urednima zpravama se statistikama vcetne..
          Diskutujici to vsechno radi a casto vo Cesich zvopakujou mockrat …
          Jak zadny Cesi nechteji pracovat ,strasny a sou vsichni konsumenti , strasny
          a maji narok na duchod este horsi.
          Vlada dela jen dobre,podle nich …

          A jak Obcan dole pise ,udelaji v praci pracujicim Cechum peklo..
          Uz sem psal , ze nadrizeny sou samozrejme vybirany ,mezi tema nejhorsima psychopatama…

        3. Lexi, jen technická k zamyšlení,
          kdo měl přiznán kdy předčasný důchod,
          tak ve statistikách až do smrti je (zatím) údajně veden již stále jako předčasný důchodce,
          možná i proto to procento působí každým rokem tak obrovským dojmem.

          Jsou tam ale pak ti, kteří by již dávno byli a jsou důchodci „řádní“,
          protože věku k tomu dosáhli.

          A předčasný důchodce má kromě excesu inflační 5K vládní důchodcovské drahoty
          navždy menší důchod, než by měl v řádném termínu,
          tedy zase v čase uspoří pak něco na výdajové stránce „průběžného penzijního účtu“.

          Chci říci, že předčasně pobírajících důchodců a tedy nepracujících a neodvádějících pojistné
          tedy vůbec nemusí odpovídat ohromujícímu statistickému číslu.

          Znám hodně těch, co si o předčasný důchod jen v čase zažádali (zejména v 2022 a pak ještě v 2023) a zafixovali si tak výhodnější platné podmínky s valorizacemi,
          ale zatím nechtějí výplatu a dále pracují
          a hlavně stále tak odvádějí (a často nemalé) pojistné do průběžného systému …

          Prostě ty oficiální – veřejné statistiky jsou pro rozklíčování dost k …ničemu.
          Ale souhlasím s tím, že i za ten nárůst předčasných důchodců od 2022 vláda plně odpovídá…

          Celá ta vládní „reforma“ není dle mne nic jiného,
          než snaha dát důchodcům celkem státem méně, zato později
          a jak to vláda prodává je jen propaganda a oblbování lidí.

          P.S. Nemám Babiše vůbec lidsky ráda a nejsem jeho volička, ale v režimu jaký je
          spíš (ve vládě) dosáhne možná ON dříve nějakou změnu u důchodů, pokud mu v tom ODS…
          v koalici nezabrání, než schopná Klára u soudní moci v současné ČR….

          Pokud se na 5K „vaří voda“, tak u soudu nyní z toho mračna obávám se nezaprší…
          vždyť důchody jsou nadány být údajně hospodářskou škodou,
          děsivě potvrdili „soudruzi“ z ÚS, čest výjimkám!

          Že největší hospodářskou škodou je řádění 5K, je tajemství – asi stejně tajné,
          jako naši čučkaři… a „úspěchy“ 5K jsou stejně hodnotné,
          jako přísaha 107 a manželský slib šéfa armády…vše je prostě už jen relativní
          a nejděsivější je, že si své naivní, či zištné voliče zase v červnu najdou….

          A takto si tu žijeme!

          1. Majko,
            to, co píšete má jistě svou relevanci.
            Ale ani já, ani Vy nejsme ochotni se pokusit jít „na dřeň“ problému a podrobně to rozklíčovat.
            Dvě věci však vím jistě.
            Jednak, že předčasné důchody jsou „vidle“ hozené do systému důchodového účtu tím, že namísto, aby ta osoba pracovala do stanoveného věku odchodu do důchodu, pobírá dávky z důchodového účtu, a to navíc namísto aby do něho /spolu se zaměstnavatelem/ přispívala. Jaké jsou konkrétní poměry a cifry asi stěží zjistíme, i když budeme akceptovat Váš úhel pohledu.
            Jednak to, že ti „Vaši“ zafixovaní důchodci, kteří zatím nechtějí výplatu, neznamenají, že z důchodového účtu nečerpají. Jen se jim ty částky důchodu deponují /nejdéle na dobu tří let, tj. do obecné promlčecí lhůty/ do doby, než požádají o jejich výplatu /dělal jsem to také tak, vím „wo co go“ – jen s tím rozdílem, že u mě nešlo o předčasný důchod, ale výplatu důchodu ex post/.
            V době, kdy já jsem odcházel „na důchod“ /počátek milénia/, abych mohl dále pracovat /ne odcházet na „předčasný důchod“, ale DÁLE PRACOVAT/, musel jsem předtím, než mi byl důchod přiznán, pracovat dva roky „přesčas“, tzv. „na procenta“.

            A konečně, nejsem si tak úplně jist – jako Vy – že termínem „předčasní důchodci“ slynou nadosmrti všichni, co se v době přiznání předčasného starobního důchodu do té kategorie dostali. To by totiž ten konvolut byl zcela jiný a měl zcela jinou dynamiku růstu, než jaká je skutečně vykazována.
            Ale hádat se nebudu, nestojí mi to za námahu tomu přicházet na „jádro pudla“.

            Dobrou noc!
            L.

    1. Nechybí.
      Jde o práce, za něž zaměstnavatelé platí tak málo a pracovní podmínky jsou tak děsné, že to nechtejí dělat už ani Ukrajinci.
      Kdyby ti potenciální zaměstnavatelé o obsazení míst stáli, zatraktivnili by nabídku. Zjevně tedy nemají zájem a žádní pracovníci nechybí. A o platí i o zdravotnictví a sociálních službách.

    2. Hodně těch předčasných důchodců se jen přesune z pracáku do předčasného důchodu. Není to jen o tom, že chtějí jít tak brzy do důchodu. Někteří musí i za cenu krácení důchodu.

      1. Myslím, že je třeba pochopit, že „důchodový účet“ a zdroj sociálních dávek jsou zcela jiné instituty.
        A nám se otlouká o hlavu, že NENÍ NA DŮCHODY.
        Na řádné důchody! a že důchodový účet je neudržitelný.

        Je třeba chápat a rozlišovat, ne mást.
        L.

        1. Napise se zprava v urednim zargonu byrokratu ,prospikuje se odkazy jinam ,
          jinych zprav s tsunami detailu statistikami hlavnimi a vedlejsimi a dlouhymy vysvetlovanimi ,aby se i slon unavil a nevydrzel cist.
          Hlavne . Aby nikdo nerozumel..
          Ty zpravy se samozrejme schvali . Na voboji je nejlepsi dlouhy vzdelani..
          Hromady nadrizenych nectou ,to by pracovali , az do pulnoci.
          Kdyz to prece nakej precte , nerozumi .
          Musi se potom zeptat podrizenyho urednicka , vocode a ten mu rekne a poradi,
          co chce celej dav dalsich , s umyslem aby poskodili nenavideny podurednicky z jiny sekce , nebo oddeleni . Ty neleni a zautoci zpet…….

            1. Tím se Lexův elaborát nezabývá.
              To si příčetný jedinec zjistí několika kliky na klábosnici na internetu.
              Lexův „elaborát“ se zabývá tím, že z toho, co se na odvodech vybere /důchodový účet/, se rozebere nejen na řádné, ale i „předčasné“ důchody, tj. na důchody těch, kdo by vlastně neměli nejen z toho účtu čerpat, ale především na něj ze své pracovní aktivity do řádného důchodového věku přispívat.
              Jak prosté, milý Watsone!
              L.

                1. Jistě, vidím to podobně.
                  Jenže žijeme v oligarchicko kapitalistickém systému, kde zaměstnávat „cizince“ vyjde zaměstnavatelského vychcánka mnohem levněji než českého „vzdělance“.
                  Bez ohledu na to, že ten ukrajinský rukodělný makač má třeba akademickou hodnost docenta…
                  L.

                  1. Zasadni je umelecky dojem, jakym vlada duchody resi:
                    Nejde ji o to, jak zajistit zivot duchodcu, ale jak na nich co nejvice usetrit.
                    Pritom pece o lidi po jejich aktivnim veku je jedna z nejdulezitejsich uloh statu vubec.
                    A nezvladaji nic zakladniho, ani duchody, ani vzdelani, zdravotnictvi, obranu atd., nic. Pritom je to jejich prace, nami placena.

                  2. Nejvýhodnější je agenturní pracovník, ať Čech nebo Ukrajinec. Zrušení tohoto způsob zaměstnávání by řádně zahýbalo jak se zisky zaměstnavatelů – směrem dolů, tak se mzdou – směrem nahoru, nezaměstnaností i předčasnými důchody- směrem dolů. Jen chtít.

        2. Lexi,
          tak jinak. Příklad. Muž/žena 3 roky před důchodem a nějakou dobu na pracovním úřadu už nezaměstnán více jak 5 měsíců. přesouvá se na sociální dávky, na které nemá nárok, neb si našetřil nějaký majetek za celoživotní práci. Tedy bez příjmu vyjma dávky v hmotné nouzi. Řešení se nabízí, přesune se na předčasný důchod, i když za cenu toho, že důchod bude mít trvale nižší.

          1. Ano, tomu rozumím a je to pro ty lidi řešení, ne že ne.
            Pak je tu ale další rozpor – že naše věrchuška kvičí, že chybí 200 – 300 tisíc „jednotek pracovní síly“ a tak jediným řešením je import…

            Sláva, žijeme v převratné době, v době uskutečňování neuskutečnitelných zázraků.
            L.

    3. Že za neudržitelnost důchodového systému můžou předčasné důchody je demagogie. Kdyby se nezvyšoval věk odchodu do důchodu, nebudou předčasné důchody. Základem je výkonná ekonomika, s levnými energetickými vstupy do výroby. Viz tehdejší NSR, do nedávna Německo. Česka s jeho subdodavatelskou ekonomikou se to netýká. Byla to výsada několika málo států. Pro státy anglosaského světa není za udržitelnost důchodového systému v současné době řešení.

        1. Ale musím se opravit. První věta je blbě.
          Ale vaše druhá věta ten smysl článku kopíruje.
          Na jedné straně se trvale zvyšuje věk odchodu do důchodu a na druhé straně více jak třicet procent důchodců je těch „předčasných“ a jejich počet akceleruje.
          „To nevymyslíš!“
          To může jen blb.
          Vládní.
          L.

          1. Nevíte, pane Lexi, vrátil už Ing. Václav Klaus do -tehdy přebytkového- důchodové účtu svou půjčku? Tu kterou spáchal v počátcích svého řádění? Kolik bylo na úrocích?

            1. Nevím. Nejen jestli „splatil“, ale ani nic o nějaké „půjčce“.
              Vlastně – vím.
              V devadesátých letech ani nikdy předtím a ještě i dlouho potom žádný „důchodový účet“ /důchodový fond/ neexistoval a fakticky neexistuje ani dnes, protože jsme odjakživa měli „průběžný důchodový systém“, takže vybrané peníze byly příjmem státního rozpočtu a ze státního rozpočtu se také důchody vyplácely – a vyplácejí. A přestože se dnes na důchodech vyplácí víc, než se na důchodovém pojištění vybere, nic se nikam nevrací.

              Samozřejmě mi nemusíte věřit. Ale říkají to i autority, ne jen bezvýznamný „Lex“.
              Zkuste třeba tady
              „Důchodový fond (též důchodový účet nebo penzijní fond) měl být účet vlastněný československým a později českým státem, na kterém prý byly uloženy naspořené prostředky určené k vyplácení důchodů. Tento účet pak měl být z podnětu Václava Klause rozpuštěn ve státním rozpočtu a použit k oddlužení bank. S tvrzením o existenci tohoto účtu přišel roku 2012 komunista Otakar Zmítko,[1] jenž údajný osud důchodového fondu popsal v článku v Haló novinách.[2] Ministerstvo financí pak jeho tvrzení odmítlo s poukazem na to, že důchodový systém Československa i Česka byl vždy průběžný, takže se peníze nikdy neukládaly na zvláštním účtu, ale procházely přímo rozpočtem státu.[3] Zmítkova myšlenka byla pak přesto dále šířena a pozměňována, například tím, že za viníka zániku důchodového fondu byl označen premiér Topolánek.[4] Hnutí Senioři21, které kandidovalo ve volbách roku 2021, si na základě této dezinformace dokonce vytyčilo za cíl důchodový fond obnovit.“
              https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C5%AFchodov%C3%BD_fond
              anebo podrobně třeba tady https://plus.rozhlas.cz/predvolebni-dezinformace-v-overovne-cesky-rozhlas-vyvraci-nepravdy-i-prekroucena-8579776/6

              Tyhle dezinformace, z nichž jednu jste nyní použil, si žijí svým vlastním /přiblblým/ životem. A jsou stále dokola omílány.
              L.

              1. Jaká stupidita? Předčasné důchody jsou o 20% nižší, než řádné a to až do smrti. Takže se ušetří na výplatách. Vyplatí se méně.

                  1. No snad nechcete rozporovat to, že předčasné důchody jsou o 20% nižší, než řádné. A že se tudíž vyplácí o 20% nižší důchod než těm s řádným.A že to není úspora.

              2. Typickej arogantni a omezenej urednicek z byra..
                Omezenej oddelenim ,kde urednici, urednickou praci ziji ,100%..
                Plne ponoreni do hlubin neomezeny dulezitosti byrokracie ..
                Skutecnost a samozrejmost ,nemaji zadne misto v uradu..
                Zamyslet se ,beda ,nad tim co dela , nic takovyho.
                Vostatni pak je .Vo stupidite a jen blb ,to nevymyslis ,
                nic realnyho ani teroretickeho,krici a pritom je to umysl vlady.

                A sou jich dnes miliony..Urad a urednici maji vzdycky nejvic a uplnou pravdu. To prikazuji podrobne instrukce , jak jednat s totalne podrizenym a hloupym publikem.
                Lide sou hloupi protoze neznaji narizeni. A urednicek je yntelagent /to mu dela naramne dobre , se tesi do prace /, muze povysene ovladat a prikazovat jim, co musi ,vyplnovat nekonecny formulare a takovy, ze je nikdo nikdy nemuze a nevyplni spravne s velkym uspokojenim , pedagoga a tyrana.
                Posilaji s velkym uspokojenim lidi z oddeleni do oddeleni..
                To primo miluji .Ukaji se masturbacemi umele vytvorenych urednich pravidel a narizeni ,byrokratickych prekazek ,/aby mohli se ukajet svoji dulezitosti parasitu/ , ktere nikdo nezna….
                Na verejnost..
                Kdokoliv neco rekne ,co se jim nelibi ,to sou jen obecne blafy..

            1. Víte, já mám svůj světonázor. Až bude svět dle mých představ, praktickou i teoretickou činnost nechám na daleko kompetentnějších lidech, než jsem já. Do té doby mohu přispívat do zdejší diskuze jenom, jak říkáte, obecnými blafy. Základem mého světonázoru je rozpad EU, vystoupeni z NATO a návrat k národním státům.

                1. Zase asi ta arogance. Té druhé větě nerozumím. Zkuste tu primitivnost objasnit. Opravdu jsem nečekal, že bychom se mohli shodnout v tak zásadních věcech.

                  1. Pokud na to nejste schopen přijít sám, každá snaha marná.
                    Teď to nevztahujte na sebe, jde o parafrázi „génia“ – „Je-li někdo hlupák, nikdy nepochopí, že mu budete vysvětlovat, proč je hlupákem“.
                    L.

                    1. Podepsán L. , nick nazývající se anonym, to v tuhle chvíli nevyřeším. Jdu spát.

                    2. Lexi, někdo jiný měl pro změnu prohlásit toto:
                      „Pokud to nedokážete vysvětlit šestiletému, sami tomu nerozumíte.“

    4. Re: Lex

      Jste lehce mimo mísu.
      Vypadli vám „důchodci bez výplaty“.
      Neboli ti, kteří si důchod nechali vypočíst, zajistili si tak následující valorizace, a nepožádali o výplatu.
      Tak to mám třeba já.
      Ano, v podstatě jsem již prdůch.

      1. Prdlačku, švagrová s mísou – viz moje reakce na Majku.
        Měl jsem to tak i já, jenže ne jako „předčasný důchod“, ale důchod po dvou letech vzniku nároku na něj.
        O tempora, o mores!
        L.

        1. Takže jste měl každý něco jiného. Targus důchod bez výplaty vypočítaný podle výhodnějších podmínek a Lex požádal 2 roky po dosažení důchodu a pak mu tu částku za 2 roky dali naráz a byl v balíku, což u Targuse nehrozí.

          1. Nikoliv „emko“.
            Lex, aby mohl při důchodu dále pracovat, musel nejdříve dva roky pracovat přes hranici důchodového věku. Za tuto dobu pobíral normální plat, ovšem pro pozdější výpočet starobního důchodu se mu za ty dva roky připočítávala nějaká procenta navíc. O starobní důchod si mohl požádat až po uplynutí těch dvou roků, taková byla tehdy do roku 2003 právní úprava. Po tu dobu dvou roků bylo jinak ze zákona možné pobírat jen buďto důchod, nebo jen plat, nikoliv obojí. Žádný zpětný „balík“ za ty dva roky. Nula. Jen plat „na procenta“ k budoucímu důchodu.
            Kdežto Targus o důchod požádal /dokonce před dovršením řádného důchodového věku v době, kdy byl výpočet příznivější – už neplatí ta úprava platná do roku 2003, nýbrž naopak je přípustný tzv. „předčasný důchod“/ ale nenechává si ho vyplácet, takže ty částky jsou mu deponovány /nejdéle na tři roky, pak se nárok jednotlivých dávek promlčuje/.

            Aspoň tak tomu rozumím. Anebo se taky mohu mýlit a vůbec na tom nezáleží. Budiž každému přáno, když si zaslouží.
            „Jó, časy se měěěěnííííí…“
            L.

            1. Rozumíte blbě, nic se mu nikde nedeponuje ani nepromlčí. Výpočtová zamítačka se to odborně jmenuje , lze vygooglovat. Ale zrovna toto mi vrtá hlavou, proč zapleveluje zákon o důchodovém pojištění. Využili však skoro všichni, co měli jít do penze v roce 23 a24 ,protože v roce 22 díky mimořádným valorozacim byl výpočet příznivější, než další roky.Proto byly na úřadech takové fronty. Proto Jurečka vydal další zákon, že se může požádat elektronický a dostavit se až v prvním půlroce roku 23. Byl si vědom žalob na stát. Toto vše zapleveluje zákon, dělá ho nepřehledným, nerozumí tomu ani zaměstnanci správy soc. zabezpečení, ač jsoue většinou Bc nebo DiS. Člověku nic neporadí, neb nevědí, ač v dopise pro žadatele uvedeno, že poradí rádi při každé nesrovnalosti
              Neporadí, neb nepřehlednost plus jiné zákony každý rok, sám jste potvrdil, že do roku 2003 jinak než teď. Toto je bo r del a potřeba reformy. Zákony by měly být jasné srozumitelné a jednoznačné. To se mafii ale nehodí.

              1. Nehádám se, dosud jsem se o to nijak zvlášť nezajímal, nemám proč.
                Ale fakt se – až budu mít náladu – na problém kouknu.
                Do té doby vám tedy budu důvěřovat, a pak, až budu vědět, tak buďto věřit nebo opačně.
                Trochu jsem vycházel ze své tehdejší zkušenosti. Po těch dvou letech přes důchodový věk jsem požádal o starobní důchod, ten mi byl vyměřen, ale já jsem nežádal jeho výplatu. O výplatu jsem požádal někdy po dvou a půl letech a dostal jsem celou částku od vyměření najednou včetně v průběhu té doby naběhlých valorizací. Od všeho mám doklady.
                Fakt jsem se od té doby tou záležitostí nezabýval, jen co pochytím tu a tam na netu, a i to pouštím ze zřetele, nezájem. Ať se zabývají ti, kterých se to týká.

                „Zákony by měly být jasné srozumitelné a jednoznačné.“
                To je jeden z imperativu normotvorby. Vždy platilo, že zákon by měl mít nanejvýš takovou složitost, které ještě bude rozumět „průměrný člověk“ – míněno vzděláním a intelektem – třeba i 107.
                Kdo myslíte, že dneska rozumí textům občanského zákoníku, který je tou nejzákladnější normou pro „obyčejné lidi“? Anebo „důchodový zákon“. Zkoušel jsem pochopit výpočet valorizací důchodů po poslední fialovovládní koaliční úpravě, přiznám se, že jsem nepochopil.
                Možná mě to jako osobu „právní“ trochu diskvalifikuje, ale na druhé straně jsem se ani moc nesnažil. Zatímco předtím byla valorizační pravidla průzračná jako „křišťálová studánka“.
                L.

      2. Nemyslím si, že je to Lexova chyba. Pouze chybí ta správná statistická data. Nevím, zda z hlouposti nebo úmyslně, ale přikláním se k úmyslu. Pro jakékoliv modelování vývoje potřebujete znát:
        – počet osob, které zažádaly o předčasný důchod a nečerpají
        – počet osob, které zažádaly o předčasný důchod, čerpají ho a nedosáhly věku pro odchod do důchodu
        – počet osob, které zažádaly o předčasný důchod, čerpají ho a dosáhly věku pro odchod do důchodu
        – počet osob, které dosáhly důchodového věku a stále pracují
        – počet osob, které dosáhly důchodového věku, čerpají důchod aniž splnily základní podmínky pro jeho výplatu( počet odpracovaných let – žijí na dávkách a jakýsi důchod dostanou přidělen o pár let později než ostatní)
        – počet osob, které dosáhly důchodového věku a důchod čerpají – a to ještě rozděleni na skupiny podle výše důchodu a délky čerpání

      3. Omluva, barde, stejně jako „dvoučárce“ /morse „emku“/.
        Je vidět, že zkušenost nestačí, že je třeba vstřebávat i nejnovější poznatky /úpravu/ nebo mít aspoň ty zkušenosti čerstvé, což já jsem v tomto případě poněkud opominul, jakkoliv tato úprava byla jedinečná kvůli jedinečným podmínkám. A šla mimo můj zájem.
        Máte oba s tím „výpočtem“ předčasného důchodu „bez výplaty“ a dalším trváním výdělečné činnosti pravdu.
        Je až s podivem, co dokáží naši hlavouni vymyslet když jim „teče do bot“.

        V hlubokém předklonu s čapkou v ruceřrcx
        L.

  6. Klidek, na obzoru je obrovska cerna labut, ktera zakryje svymi kridly celou oblohu – umela inteligence a v patach ji jdouci robotizace. Ta vezme praci tolika lidem v produktivnim veku, ze je nebude mozne ignorovat a zkusit z nich udelat lumpenproletariat. Je to otazka 10 let.

      1. A co na ni ma jako prasknout ?? Ze ja uz neplatim prekladatelum ale v pouzitelne kvalite mi preklada AI ? Ze grafik uz nemusi hodiny pracne odstranovat co na fotku/video nepatri, ale udela to za neho okamzite AI ? Ze dabing misto zivych hercu bude schopen za 2 roky delat AI ? Ze uz ted je rentgenovy obraz v medicine analyzovan presneji AI nez zivym lekarem ? Atd. Uz jenom kdyby se zdokonalilo vyrazne to co uz je dnes a nebyl zadny dalsi vyvoj – co je samozrejme absurdni – tak by to stacilo k zemetreseni ve spolecnosti.

        1. Chacha cha. Překlad v použitelné kvalitě? Možná tak dotazník – jméno, bydliště, povolání. Pokud umíte cizí jazyk na vysoké úrovni, tak si zadejte do překladače – návod, novinový článek, odborný článek, uměleckou prózu, báseň. Návod – skoro za jedna, novinový článek za 3-4 a zbytek čistá kule.
          Mnozí z nás pamatují nástup počítačů – jak ušetří lidem práci. Za svých 30 let praxe neznám podnik/firmu, který by po zavedení počítačových systémů do řízení během následující externí podpory(cca 2-5 let) propustil jediného pracovníka, jen obvykle rozšířil své IT oddělení.
          S robotizací to bude podobné.

          1. Připojuji se k vám. Z lenosti si na trubce občas nastavuji automatický překlad (někdy je pro mě obtížné rozumět přímé řeči a čtení českých titulků mi jde přeci jen rychleji, než anglických). Pozoruji, že kvalita automatických překladů se nezvyšuje, ale naopak. Dříve věty tak nějak dávaly smysl, dnes polovina textu je naprosto nepoužitelná a nesmyslná. Neslyšet pod tím přímou mluvu, vůbec bych asi z automatického překladu nepochopila „wo co go“. Rovněž tak nechápu, jak se na trubce s pomocí Al tvoří ty upoutávací náhledy (asi se to nějak odborně jmenuje, ale tahle oblast není můj šálek čaje). Často je tam vložené cosi tak naprosto nesmyslného, leckdy i odpudivého, že si video prostě nepustím, byť vím, že tento nesmysl nemá s obsahem nic společného. Ke zhlédnutí mě to nijak nemotivuje, spíše naopak. Mám to tak stejně s reklamou. Např. od firmy Alza si v životě nic nekoupím, dokud na mě bude vyskakovat ten zelený fujtajbl s odpudivým hlasem.

            1. Důchody taky počítá umělá inteligence. Nějaký program v Praze a ty baby co sedí u přepážek vůbec neví nic jen vezmou žádost a přepošlou do Prahy. Výpočet je tak složitý, že tomu žádný člověk nerozumí

            2. Někdy je to velká legrace. Kvůli ní si ty titulky občas pustím. V Lazebníkovi Sevillském na koni lituje don Bartolo, že odnesl žebřík od balkónu a tím usnadnil svatbu Rosiny a Almavivy. V překladu to znělo nějak takhle…a já úplný prdel jsem zajistil jejich svatbu odstraněním žebříku. Sranda holt musí bejt.

      2. Cílem AI a robotizace je nepodmíněný příjem ve formě sociálních kreditu pro většinu lidí a jejich následnou kontrolu. Tvrdí to konspirační teorie, kdy je jenom otázkou času, než se stane realitou. Tato doba se dnes neustále zkracuje.

        1. Rikas jako kdyby AI a robotika byli umele na svet privedene dabelske vynalezy na suzovani lidi 🙂 To nejsou, vznikli prirozene, vyvojem vedy a techniky. A ten vyvoj se ohromne zrychluje. A ano, nepodmineny prijem je jedina logicka moznost. Jenze s nim poresis ze nezamestnatelni lide budou mit pokryty fyzicke potreby. Ale ne uz potrebu uzitecnosti, uplatneni, vazenosti, vlivu… Opravdu chceme aby uz dnesni nesnesitelni neziskovkari aktiviste za debilizovana lidska prava nebo ekologii, se rozmnozili 100000x ? Takova spolecnost by byla neriditelna. Chceme snad dystopiii jako treba z filmu Soudce Dredd ? Jista forma totality v podobe socialniho kreditu pak bude nevyhnutelna. Ano, i s jeho nevyhodou jako je ztrata svobody. Dej lepsi navrh…

          1. Je to tak, dnes už tu máme i chytré popelnice. Samy hlásí, že jsou plné a to i tehdy, když jsou prázdné. Nastává mohutný nástup AI!!!

          2. Cílem AI je, aby těch nezaměstnatelných lidí bylo co nejvíce. Těm budou výhody AI málo platné. Výhody přinese jejím investorům – kdopak to asi je? – a jejich nejbližším přisluhovačům. Základním politickým řešením je rozpad EU a návrat k národním státům. At se politici zodpovídají vůči svým obyvatelům i v prosazování AI na úkor mizení pracovních míst.

    1. Ta „inteligence“ vezme práci hlavně úředníkům a jim podobným kancelářským.
      Dělníka dole bude schopna nahradit pouze v některých pozicích ve velkoseriové výrobě.
      Jinak nebude konkurenceschopná cenou.

  7. Paní doktorko, odvaha jít proti žulové zdi vás dělá mladou, krásnou a chytrou. Nebyl by od věci test připojení se zdejšího čtenářstva k hromadné žalobě. Pokud bude vaše žaloba založena na pevných pilířích, jsem připraven se připojit a přispět na vaši odměnu. Celkově jsem ale velmi skeptický. Jednak cíle tzv. reformy jsou zcela jiné než finanční udržitelnost systému důchodů a rovněž se viditelně rozvíjí krize legitimity práva. Lidé nejenže chápou, že soudy nenalézají spravedlnost, ale dlouhodobě pozorují, že místo nalézání práva se soudy zabývají nalézáním legality zvůle moci. Například osvobozující rozsudek za znásilnění nezletilé v kontrastu k pokrytecké GDPR šikaně ve školství.

    1. Stačí tu napsat 1 či 2 věty. A ještě budete slavný, jak vás budou mééédia máchat, jako odstrašení pro další pravdomily.

  8. O „důchodovou reformu vůbec nejde“, jde o jediné – najít způsob jak vovcím naservírovat totální vykradení a vybrabčení průběžného důchodového systému. Další rozkaz západu k vykradení zbytků výdobytků ČR. Stejně tak to mají udělat se zdravotním systémem – žádné odvody do zdrav. pojištění, odvody mají směřovat rovnou k pasákům této „vlády“a vovce budou za ošetření, operace platit na dřevo soukromým nemocnicím, jejich majitelé budou ze západu, stejně tak systém školský. Už jim nestačí vyvádět stamiliardy z hitlermarketů. Chtějí úplně, úplně všechno.
    Proto tuhle falešnou, nelegitimní „vládu“ západ nainstaloval pomocí Rychetského a pomocí Babišovo ANO, které SPOLUpachatelům umetalo cestičku.
    JEDINÉ O CO JDE, JE ROZLOŽIT A ZPRIVATIZOVAT VŠECHNY JEŠTĚ FUNGUJÍCÍ SYSTÉMY V ČR!!

      1. já Babiše volil za prezidenta + ano v obecních volbách (bohužel bydlím na okraji Prahy a tady nemá SPD šanci)

        a nemám problém s tím, že někdo uráží ANO, já sám je nemám rád, ač je musím někdy volit jako menší zlo

    1. Heleno, ono nejde o to, že chtějí. Ale ono jim nic jiného nezbývá, zisky většiny mateřských firem jsou v západních zemích tak mizerné, že jim nic jiného nezbývá. Pokud nebudou ždímat „kolonie“, tak se budou blížit bankrotu.

  9. Prima clanek .
    Nedokazu pochopit jednu vec: Na socialni byty, duchody atd. nebyly v roce 2021 penize, ale behem 3 let se nasly mozna stovky miliard na zbrane a pokryti ukrajinske imigrace.
    Vlada nema, a to od slova vubec- a najednou, jak mavnutim kouzelneho proutku vlada nasla a ma.
    Ze obcanum byly matky samozivitelky a jine socky u prdele lze z ceskeho vyssiho principu mravniho pochopit, ackoliv se cloveku zveda kybl.
    Ovsem ted sahli primo na duchody a lidske existence po 65. roku veku a opet je ticho po pesine, jen kverulantka Samkova vyje na mesic.
    A obcan mlci.
    Proc?
    Zrejme v nadeji, ze proklouzne a stav socky se ho nedotkne? Nejak nechapu.

    1. Strádající matka samoživitelky je takový státem vytvořený mýtus. To děťátko má rodiče 2 a stát, protože je líný donutit druhého rodiče adekvátně přispívat na životní potřeby zplozeného potomka, tak raději sebere peníze(=daně) a rozdá je.

  10. Kdyby nastala válka, kdyby nás „někdo“ do té války zatáhl, asi by ji nikdo z diskutujících nepřežil.
    Ale před smrtí by dostali oprávněnou příležitost si pořádně zanadávat – než by jim vypnuli internet.

  11. p. doktorko – problém je v tom, že oni nechtějí nic řešit a systém, který oni zastupují už vůbec ne

    jejich páníčci, kteří ovládají systém, s námi nepočítají, nabídnou eutanázii hrazenou „státem“ a problém je pro ně dokonale vyřešen, na ČT o Vás Fridrichová ještě řekne, že jste svou sebevraždou přispěli k záchraně klimatu

    říkáte si – to je blbost, to si nenecháme líbit – HAHA, podívali jste se z okna? a máte oči na koukání a mozek na myšlení?

  12. Dneska naprostej souhlas.

    Navíc kdo si celej život řádně od 30 šetřil, jak za poslední dva roky přišel díky inflaci o 30% úspor, tak blbí mladí pilně spořte.

    Paní doktorko, nezapomeňte poslat před soud (normální, lidovej, vojenskej, Norimberskej, výbor pro veřejné blaho či cokoli jiného) i celej Ústavní soud. Minulej i dnešní. Lisabonská smlouva i volby po koalicích pidistran je něco na úrovni zrady národa.

    Kdysi byla nezávislost soudu zárukou spravedlnosti. Jenže tehdy nebyla žádná možnost, že by soudce vybírala a školila neziskovka ze zahraničí. Dnes je spousta soudců zkorumpovaná ještě než dostuduje.

    1. Parasity vychvalujou a vyznamenavaji a zadnej dochtor neudela jeden zakon na ne.
      Kdyz udela tak to parasiti neschvali, maji vetsinu vsude. Aby si vopatrili nase duchody..

  13. Jurečkova matematika je velmi pozoruhodná.
    Pokud je průměrný věk dožití 76 let (muži) a Jurečka předpokládá vyplácení důchodu průměrně 21 let, tak i dítě v páté třídě spočítá, že do důchodu by muži měli jít v 55 letech …

    Nicméně to, že důchodový systém je nastaven špatně a vede k deficitům, je bez diskuse. Reforma by především měla motivovat dnešní třicátníky, aby nespoléhali na stát a snažili se na stáří zabezpečit sami.

    1. Mantra o zabezpečení na stáří již od mladého věku je nonsens a úchylárna v jednom.
      Pominu-li nadprůměrné vydělávající (tak nad 60000 čistého měsíčně) a sociálně nepřizpůsobivé, tak máte jednoduchou matematiku.
      Buď budete šetřit na stáří, pak nezaložíte to rodinu ( na dvě děti zapomeňte vůbec) a limitně podpoříte zánik důchodového systému, nebo založíte rodinu a pak se nezaopatříte, protože ani dvě děti vás v důchodu (který nebude) neuživí.

      1. Zabezpečit na stáří se dá i nemovitostí (platit hypotéku vyjde stejně jako platit nájem…) nebo investováním i malých částek…

        1. Problém s investováním je inflace, problém s hypotékami je, že není dost nemovitostí, aby skoro každý měl investiční nemovitost.

                1. Nebo ve čtyřiceti dostanete flintu, tornu na maršálskou hůl, helmu a potáhnete někam bránit Prahu a ve čtyřiceti jedna Vás někde zahrabou.

                    1. Nebo vás vykrade nějakej Kájínek nebo budou před váma mučit vaši ženu a děti, abyste jim řekl, kde to zlato máte.

                  1. Švejku, Vy jste na stará kolena nebetyčným optimistou

                    narukova ve 40ti a pojít až ve 41letech

                    to se nepoštěstí, v Ukromlýnku to bude mnohem rychlejší, leda by se narukovalo těsně před narozeninami

            1. Zlato, nebo papír, který si jednou bude moci vyměnit za zlato? Lze se dočíst, že „papírového“ zlata je již násobně více, než toho kovového…

        2. nemovitostí??? S tím zvyšováním daně z nemovitostí a dalšími dementními nápady typu přikázaného nájemce? no tak tudy bohužel cesta nevede. Na pojem „investiční byt“ plně zapomeňte…

                1. Tak to je 18 stokorun, to není pár. A v Praze (a už zdaleka nejen tam) je ten nejvyšší obecní koeficient, který daň z nemovitosti násobí. A časem se to zase zvýší. Klaus Schwab chce všechen Váš majetek, budete jen sdílet, protože klima jinak shoří včetně oblohy samotné.

          1. Daň z nemovitosti:
            Několik případů z mého okolí. Obec s pomoci GPS zjistila zastavěné plochy, které nejsou řádně evidovány a zřejmě kolaudovány (přístavky, výměnky, zděné chlívy, ale také zadlážděná plocha s pergolou na posezení u grilu). Už dostali pozvání na jednání ohledně „úpravy daně z nemovitosti“. Zda-li mohou i zpětně danit, nevím, ale letos je to nemine.
            Jo holt: Na chudej lid patří přísnost….

        3. Vy chytráku, pro skupinu skupinu výše příjmových by váš model snad mohl fungovat.

          Co ale uděláte s těmi, co jdou hospodaří s nulou, nebo s mínusem???

          Pozvěte je, až je vyhodí z práce, až už nebudou zvládat do Kobylis na střelnici??? Je jich většina.

    2. Aleši, svěřte mi prosím svůj recept, jak se na stáří zabezpečit. Já vím, jak dopadli mí přičinliví, svého času celkem úspěšní, na své stáří myslící prarodiče. Shora jste si, například, přečetl co se za pouhé dva poslední roky přihodilo úsporám. Děkuji

      1. V roce 1997 jsem koupil první rodinný domek. Úrok na hypotéce byl tenkrát 12,5%.
        V roce 2014 jsem nechal dům synovi (mezitím tam vznikly další malé nájemní byty…) a koupil jiný, menší.
        Ten jsem loni prodal se ziskem 30% a pořídil si ještě jeden, doufám, že už poslední. Nájem jsem platil jen do svých 30 let, od té doby žiji ve vlastním. Nic jsem nezdědil, celý život jsem zaměstnanec, vychoval jsem dvě děti.

            1. až ze mě vláda udělá bezdomovce, tu budku z vlnitého plechu si postavím před Vaší nájemní nemovitostí abych Vám zvednul cenu a aby se Vám snadněji prodávalo.
              Pane, Samková tady mluví o systému!!!
              Vy se chlubíte že Jste ve Vašem osobním případě za vodou.

              1. Jen jsem odpověděl na dotaz, neberte to jako chlubení.
                Vidlák taky pomalými kroky zlepšuje zabezpečení sebe i své rodiny, nemá důvod se za to stydět.
                Důležité je přijmout pravidla a podle nich se zařídit, ať už je systém jakýkoli. Nevymlouvat se, že něco nejde.
                Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá výmluvy.

                1. Vidlák se dostal k baráku přes svoji ženskou. To každej nemůže, že. Nemá každá barák. Každá s barákem taky není ženská, se kterou se dá vyjít.

                  Byt jste koupil v dobré době, bylo to ještě za lidskou cenu.

                  Moji příbuzní koupili byt za ještě lepší cenu. Za jeden, dva dnešní měsíční platy. V době, kdy bylo jasný, že to bude jen stoupat. Taky by mohli radit, jak to maj všichni udělat jako oni.

                  Jen dneska tak tak utáhnou provozní náklady. Takže chápou, že to byla jednorázová příležitost.

                  Nehledě k tomu, že teď nikdo neví, jestli teď ceny nemovitostí budou stoupat či klesat. To se tak stává, když jsou byt tak drahé, že si je normální člověk už nemůže dovolit a zároveň banky chtějí po investorovi půjčené peníze a on musí prodávat se ztrátou. Pak se ceny na realitním trhu zhroutí. Přesně na to čeká Waren Buffett. Myslíte, že je blbec?

                  Taky ovšem mohou stoupnout, když se sem dostane příliš kupujících zvenčí. Třeba Číňani. Arabové, uprchlíci, za které to platí nějaký stát a podobně.

                  Měl jste jen štěstí.

            2. Aleši, něco tak jsem čekal. Není každý kšefcmanem, aby co nejlevněji nakupoval a co nejdráž prodával. Netvrdím, že to je Váš případ. Tvrdím ovšem, že ty nejzákladnější potřeby pro život produkují právě tací, kteří to co Vy neumí a umět nebudou. A není jejich vinou, že se s takovou vlohou nenarodili. Takže si zamachrujte.
              Mimochodem, na dani z nemovitostí letos platím trojnásobek. A má to růst s inflací. Přinejmenším. V nájmu ani já, ani nikdo z potomků nebydlí. Otázkou je, budou mít ti „obyčejní“ v myslitelném budoucnu vůbec možnost si tohle dovolit? Aleši, za „managera“ bych Vás nevzal. Prostinký ukazujete pohled.

              1. Když si budete říkat, že jste chudý, a že nemá cenu se snažit, tak zůstanete tam, kde jste.
                Pocházím z velmi skromných poměrů, nikdy jsem si nekupoval luxusní věci, děti jsem učil sportovat a pomáhat doma, tak jak jsem pomáhal já jako dítě…

                1. v podstatě je pro nás tahle vláda darem z nebes
                  oni nás naučí plavat tím, že nás hodí do vody
                  těch pár utopených má holt smůlu. zbytek budou Alešové.

                    1. Od Vidláka není co se naučit. Vzal si ženskou s barákem. Nejspíš proto, že ji měl rád a to, že měla barák byl bonus, ale neví, co je to začínat od nuly a vydělávat na barák.

                      To budete radit chlapům z Amazonu, ať si najdou ženskou s barákem?

                2. Aleši, Aleši, zrovna až tak chudý nejsem. Co ale vím, mnozí z těch prakticky už chudých se cítí střední třídou. Mnozí z nich padají do pastí podvodníků a končí v exekuci. Protože ne všem je shůry dáno a v apatyce nekoupí, leckdo může mít smůlu, leckomu se navrší nepříznivé okolnosti.
                  Řečeno jednoduše, pryč jsou sociální jistoty. Hesly, ani počtem svetrů to nevyřešíte, starobní důchod by měl zůstat důstojnou, státem garantovanou jistotou.
                  Přeji Vám, abyste neměl takovou tu obyčejnou smůlu. A když, předpokládám, že jste pro všechny myslitelné i nemyslitelné případy pojištěn. Že příjmy k úhradě všeho toho pojistného máte jisté taky. Pak Vám blahopřeji, šikulko.

                  1. Starobní důchod nemá s důstojností nic společného.
                    Je to podíl jednotlivce na balíku, který odevzdají produktivní občané na sociálním pojištění.
                    Jestli byl loni na důchodech mínus 73 miliard, znamená to, že průměrně dostal každý důchodce 2,5 tisíce na dluh. Měsíčně.

                    1. Aleši, vy jste tak jednoduchý, že opakujete tu nejubožejší propagandu. Ze samotné podstaty trhu plyne, že vaše řešení nemohou úspěšně uplatnit všichni. Co do budoucnosti, na vás bych si nevsadil.

                    2. A na co ten důchod pak existuje, když nemá s důstojností nic společného?

                      Proč by třeba vás neměl nějaký živořící důchodce zabít a pak si jít do vězení, kde bude žít na státní útraty na daleko lepší úrovni?

                      Co bude stát dělat, až bude mít na byt a stravu takovejch důchodců několik tisíc?

                      Máte na to si platit ochranku 24/7?

              1. V inserátech se nabízejí spíše byty krásné, ale tamtéž se poptávají spíše byty laciné.
                V Třinci například byty o CELKOVÉ ploše 25 m2.

                1. Inu, národ nebyl spokojen s králikárnami, tož zazvonil klíči a dnes se může svobodně a demokraticky nastěhovat do rezidencí.

                  1. Národ? Hovno! Velice dobře si pamatuju, jak zrzavej skřet VLR si stoupnul na dekl od kanálu a pohovořil o králíkárnách, do kterejch táhne a zatéká, čímž fakticky zlikvidoval bytovou výstavbu na řadu let. Ten zmrd si to mohl dovolit, bylo jasné, že se napakuje v restitucích a jeho klaka se z toho mohla posrat blahem.

                2. Re: VČ

                  Ano, píšete o BÝVALÝCH svobodárnách, které postavili komouši pro werkové lopaty, aby vydržely, než jim postaví klasické 3+1.
                  Dnes se lidi škubou o to, co před 40 lety nikdo nechtěl…

                3. Nejdriv levny , laciny byty sou vobezlicka , sotva se tam zabydlite a seznamite s okolim ,poslete deticky do mistni skoly a skolky ,jesli , mate praci , znate sousedy, vylitne renta az na pudu.

          1. Já nechal dělat střechu v létě 2021. Přišlo to skoro na 400k a to jsem ještě měl kliku, že se to stihlo před tornádem na Moravě, po kterém už se nedal sehnat materiál a následně byl o dost zdražen.

              1. To už je tak dlouho s tou kapacitou. Předloni jsem potřeboval nějaký tesařský práce a nemoh jsem nikoho sehnat. Až se mi přihlásila firma přes portal nejremeslnici. Byli to kluci odněkud z Plzeňska, naštěstí dělali dobře a rychle a taky říkali, že maji už do konce roku plnej kalendář práce.
                Ono je to složitý. Na trhu je spousta lemplů a slibotechen. A když se najde firma, co je spolehlivá a kvalitní, tak jí chce tolik lidí, že na ně člověk čeká třeba rok.

    3. Jak se mají lidé zabezpečit sami? Spořením, investováním – co inflace např. Výše mezd a platů také tomu moc nepřeje. Za 34. let nového režimu to nikdo nevymyslel. Dle jedné teorie jsou důchody v kapitalismu, či v dnešním pseudokapitalismu neudržitelné.. Ano, v západní Evropě zatím fungují, na úkor střední a východní Evropy. Ta věc se jmenuje emisní povolenky. Z těch si dotují své důchodce. Paradoxně udržitelné důchody byly za socialismu. Podmínkou byla neexistence inflace.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *