V rámci iniciativy o vzájemném porozumění pro bezpečnou přepravu obilí z ukrajinských přístavů od 1. srpna 2022 opustilo ukrajinské námořní přístavy 14 lodí, vyvezly téměř půl milionu tun potravin, z toho:
– 368 tisíc tun kukuřice
– 6 tisíc tun slunečnicového oleje
– 45 tisíc tun slunečnice
– 50 tisíc tun mouky
– 11 tisíc tun sójových bobů
– 3 tisíce tun pšenice
(údaje jsem sesypala z několika zdrojů, můžou tam tedy být odchylky)
Většina lodí směřuje do evropských přístavů a Turecka, část nákladů míří také do Iránu a Číny.
V přístavech by tedy měly zbývat ještě 3 uvězněné zahraniční potravinové lodě, které vyjedou dnes a zítra. Mezitím už také vyrazily tři lodě opačným směrem, z Turecka do Oděssy a Čornomorsku. V koordinačním centru by chtěli dosáhnout pravidelného obratu 3-5 lodí denně.
Pozitivní zpráva: mezinárodní pojišťovací společnosti snížily sazbu pojištění pro lodě, plující vyhrazeným koridorem do ukrajinských přístavů, pojištění kleslo ze 4% na 1,5%. Pojištění je namístě, při dopravě ukrajinských potravin z říčních přístavů na Dunaji už několik lodí bylo poškozeno, když najely na uvolněnou minu.
Další pozitivní zpráva: OSN začala prakticky organizovat už opravdový export pšenice pro svoje humanitární potravinové programy v rozvojových zemích. Proto zaujal místo v koordinačním výboru v Istanbulu praktik z terénu, sudánský politik Amir Mahmoud Abdulla, zástupce výkonného ředitele Potravinového programu OSN. OSN už organizuje pronájem lodí a platby za obilí, když se prokázalo, že plavba je relativně bezpečná.
Potravinové lodě postupně odplouvají, ale v ukrajinských přístavech zůstává zablokováno ještě 58 zahraničních plavidel, určených pro jiné náklady. Ukrajinská vláda nyní navrhuje, aby také tyto lodě mohly odplout i s nákladem na podobném principu, jako lodě s potravinami.
Bombonek na závěr: Razoni – první loď, který vyplula – vezla náklad kukuřice do Libanonu, ale příjemce náklad odmítl kvůli zpoždění, tak se nyní spekuluje, kam loď zamíří, aktuálně stojí na kotvě v rejdě syrského přístavu Tartus (ve kterém má ruská armáda logistické centrum)
První náklad, která vyrazil z Ukrajiny, původní zákazník nepřebral a loď Ranzoni, která jej vezla, se po několika dnech ztratila z radarů. Ví se, kam nakonec plula a v čí režii?
také se nevyváželo nic ukrajinského ale americké produkty….
Má opětovnou prosbu – máte nějaké informace o ruských lodích spadajících do režimu dohod?
Myslim, ze tam nejsou konkretni lode, ale ze proste na lode s potravinami se nevztahuji sankce (tedy zakaz vjezdu do ruskych pristavu) a take uz jim Lloydove nabidli pojisteni. Jenze mezitim si Rusko zridilo vlastni statni pojistovnu a pojistuje si svoje lode sami – ted jsem zachytila diskusi, ze chteji tu pojistovnu spojit s Cinou a udelat konkurenci Lloydum.
Asi nejaktualnejsi je ted prognoza transportniho analytickeho centra Rusagrotrans, ktery umi diky objednavkam dopravy odhadnout export i dopredu, zatimco ofiko statistika dava cisla zpetne:
„Prognoza exportu psenice na srpen 2022 roku 3,8–3,9 mil tun (loni 5,27), za 1-10 srpna exportovano 1,2 mil tun. Pocet objednanych lodi v pristavech na rekach i mori kazdy den roste“.
Export je zatim mensi nez loni, je to dano predevsim tim, ze letos kvuli chladnemu pocasi zacaly zne o 14 dnu pozdeji, nez loni a prvni letosni psenice se nakladala v pristavu az 25. cervence, obvykle jde prvni nakladka od 10 cervence.
Jinak prognoza urody je zatim rekordni, na polich se odhaduje na 145 mil tun obili, z toho 95 mil tun psenice. Ale zne jsou teprve v polovine, jsou opozdene o dva tydny, bude strasne zaviset na tom, jak se to zvladne sklidit, jestli nebude muset byt mrazova sklizen, to se pak ta psenice nemuze pouzit jako potravinarska, jenom jako krmna.
Moc děkuju 🙂
Jen se potvrdilo, že vůbec nešlo o hladovějící Egypt nebo Jemen, ale o dodávky do Evropy. V Turecku se jen náklad přeloží a popluje směr USA(kukuřice).
Zelenský vyveze tam, kde dostane za kukuřici peníze. Prodá nejvyšší nabídce. Potřebuje peníze, aby mohl porazit do konce roku Rusko. Hladovějící Afrika je mu u p__ele.
Zelenský a i Ukrajina jako stát nic nevlastní a tudíž peníze za prodej obilnin jdou na účty oligarchů, kteří ty obilné zásoby vlastní.
Zelensky nikam nic nevyveze, protože Ukrajině z těch zablokovaných nákladů nepatří NIC.
Prakticky celou úrodu sklizenou na Ukrajině, jakož i přepravu, sila a přístavní terminály vlastní dvě nebo tři US společnosti a dva oligarchové.
Máte pravdu v tom, že těm je hladovějící Afrika a Asie zcela u zadele.
Pokud se něco z Ukrajiny dostane načerno do Polska, jsou to v podstatě drobáky, nasyslené ještě přežívajícími družstvy.
Re: Sk
No vy jste se teda s králíkem hledali. Málo, co tu z toho děláte zoologickou, tak ještě podrýváte bojového ducha soudruhům z Bruslogradu zcela nevhodnými kecy o Ejfryce!!!
Fuj vy jedni! Počkejte, až vás jednou plivnu!
Paní Divišová, nešly by trochu víc upřesnit ty uvězněné a zablokované zahraniční lodě?
Obcan a ten nahore se opakovane dozaduji na p.Divisove zpravy a informace o ruskych a jeste jinych lodich , zatimco p.Divisova se zretelne a viditelne zabyva vyvozem potravin a mnozstvim z Ukrajiny.
Tedy nikoliv o statitistikach poctu ruskych lodi a dalsich ,kde jsou a kde nejsou a tvrdohlave maji nejakou fixni ideu ,ze p. Divisova je namorni informacni kancelar.
O tech ruskych lodich. A tech uveznenych a zablokovanych..
O poctu lodi ve vezeni a v bloku. Kde je to vezeni lodni dopravy.
Na U. je zpozdene zemedelstvi , protoze misto brambor, uz davno meli zacit pestovat a vyvazet ,Mandelinku Bramborovou..
Tak pšenka nečiní ani 1 promile vývozu, příjemci změnili chutě? Zato prasátka porostou, kejda bude, biplyn je třeba!
Přesně tak!
Re: Lídik!!!
Kdo chce vidět kejdu, nechť nahlédne do parlamentu v Čechistánu!