Kolega Clairvaux mě upozornil na materiály evropské komise, která uložila vládám členských států, aby zmapovaly skladovací kapacity pro zemědělské komodity v souvislosti s Ukrajinou. Ptal se mě, jestli o tom nevím něco bližšího, případně zda se to u nás skladovatelů nějak projevilo v praxi. Uváděl to jako jeden z možných důvodů, proč naše skvělá, pravdomluvná a demokratická vláda zavírá oči nad superrychlým výprodejem našeho obilí do zahraničí – prostě je třeba uvolnit kapacity pro ukrajinskou pšenici, která zatím zahálí v ukrajinských silech.
Svým způsobem přicházím s křížkem po funuse – ruská i ukrajinská propaganda nám už dávno nabídly obrázky nekonečných kolon kamionů, které převážejí ukrajinskou pšenici do bulharských přístavů. Mluví se o 25 milionech tun pšenice, která je k dispozici a může jít „do světa“. Jen pro představu – těchto 25 milionů tun dokáže nakrmit cca 60 milionů lidí na celý rok. Je to slušné množství… ale já si to teď propočítal a podle mě to na světové ceny nebude mít vliv. Jen samotný Egypt potřebuje ročně minimálně dvojnásobek tohoto množství a to by šlo o hladové přežívání. I Egypt má svých horních deset procent, kteří nechtějí jen jíst, ale chtějí žrát to nejlepší. Pokud chcete k jídlu maso, musíte si množství pšenice zečtyřnásobit.
Nemám představu, kolik té ukrajinské pšenice se dá vyvézt přes Bulharsko, ale ono to nebude zase tak velké číslo. Přístav musí na něco takového mít infrastrukturu a ta se v dnešní globalizované době dělá na just in time. To znamená, že kapacita přístavu byla využita celkem nadoraz už ve šťastnějších dobách a nedovedu si představit, že by tam jen tak odbavili půl milionu až milion kamionů s ukrajinským obilím. Když vám ruská propaganda nabídne nekonečnou kolonu náklaďáků, tak po přepočítání zjistíte, že pro zaoceánskou obilnou loď je to jen plivnutí.
Ještě k tomu to samozřejmě poněkud horší matroš, protože na Ukrajině nikdo neřeší pesticidy a těžké kovy, takže to určitě bude daleko překračovat evropské normy, ale to nikdo nebude řešit – vsaďte se, že ani jeden ekologický grýndýlista nepípne. Všechno to budou jen hoaxy šířené na proruských webech. Ale samozřejmě to úžasná EU má pevně pod kontrolou a na Ukrajině během krátké doby udělali neuvěřitelný pokrok a přešli na západní standardy.
Stejně tak je takřka nemožné vyvézt tu pšenici do EU přímo třeba vlakem. Ukrajina má jiný rozchod kolejí a na nádražích chybí infrastruktura pro překládku. Opět – něco sem může dojet kamiony, něco přijede i po kolejích, ale nebude to žádné velké množství. Příprava evropských skladovacích kapacit určitě nesouvisí s ukrajinskou pšenicí, protože jednak není k dispozici milion kamionů na přepravu k nám, jednak pro ně na Ukrajině není nafta a jednak se tam válčí, takže se tam ani polští řidiči moc nehrnou.
Ukrajina prostě exportovala přes své černomořské přístavy. Tečka. Takhle to bylo vymyšlené, takhle jsou napojené logistické trasy. Ale teď to prostě nejde. Ukrajina sice má ještě Oděsu, ale ta je zaminovaná a všechny námořní trasy kontrolují Rusové. Letadlová loď Krym se v praxi projevuje právě takto. Žádné významné množství ukrajinského obilí prostě na světové trhy nepřijde, protože nemá kudy. A to, co se z Ukrajiny vyveze různými improvizovanými trasami, to s cenami rozhodně nepohne.
Já osobně odhaduju, že Ukrajina může přes Bulharsko a Evropu vyvézt do žní možná pět milionů tun. Když jsem si to spočítal, tak beru zpět svá slova o tom, že na Ukrajině vypukne hladomor. Nevypukne. Oni by možná rádi vyváželi, možná by rádi prodali ty miliony tun zrníček, možná by tamní náckové klidně ožebračili své hloupější spoluobčany, ale nemají jak.
Víte, my tu pořád spekulujeme, čeho to vlastně chtějí Rusové na frontě dosáhnout. Že se jim moc nedaří, ani ten Donbas ještě nemají celý… ale když jsem to teď dopočítal, tak Putin už nemůže dosáhnout ničeho víc, než čeho dosáhl v prvních čtrnácti dnech bojů. Putin získal Cherson, zablokoval Oděsu a Nikolájev, získal Berďansk i Mariupol… jinými slovy získal naprostou kontrolu nad exportem prakticky všeho, co Ukrajina dodávala na světové trhy. Žrádla především.
Úplně si představuju, jak po žních telefonují Macronovi všichni ti šejkové z celé Arábie a Afriky, že jestli nechce mít miliony lidí na pochodu, ať se kouká s Putinem dohodnout. Že bez ukrajinských přístavů to prostě nepůjde, protože globalizace už je taková. Nikdo nestaví nic zbytečně a navíc. Ať evropští lídři hezky koukají vysvětlit Zelenskému, že buď bude mír, nebo se ukrajinské obilí bude pěkně exportovat přes Ruskem kontrolované přístavy, protože jinak přijdou jiní uprchlíci a ti se nezakecají…
Ropu a plyn, to potřebujeme my vyspělí…, ale jídlo potřebují úplně všichni. I ten nejposlednější feláh někde u Fajjůmské oázy.
A teď si představte ten druhý fór – že ten tlak bude neúnosný a opravdu k nějaké dohodě dojde. Ne hned, nejprve se bude patřičně dlouho jednat, pak uběhne ještě nějaký ten měsíc, kdy Ukrajina bude žádat ještě víc peněz na válku i pro obyvatelstvo, bude žádat ještě víc zbraní a produkovat ještě hrdinštější příběhy o slavném vítězství… a nic z toho. Arabský a africký tlak bude k neunesení, Němci si tedy vzpomenou, že na Ukrajině se to hemží nácky a korupčníky, Macron se přidá a dojde k nějakému byznysovému dealu. A ceny obilovin spadnou. Ale až po žních.
Představte si, jak se v Evropě ve žních nakoupilo za vysoké ceny, jak se v obilí uložilo hodně peněz různých investičních fondů, jak si prostě všichni uvědomili, že jíst se musí. A pak cena spadne na půlku. Rusko bude mít všude otevřené dveře s levnou pšenicí a Evropa zjistí, že buď bude exportovat se ztrátou a nebo to bude doma zpracovat draho, aby to nepoložilo ani investiční fondy ani zemědělské překupníky. Představte si, jak kupujeme drahý chleba a celá severní Afrika se ve stejné době raduje, jak je Putin zachránil od hladu.
Jsem jen obyčejný zemědělský Apoštol, ryju se v hlíně a můj obzor nepřekračuje katastr vesnice, ale tak nějak bych si myslel, že až do žní bude cena pěkně vysoká, pak se pomalu bude jednat a na podzim už to pro všechny Scholze a Macrony bude k neunesení, protože opět vyplují čluny z Lybie a dalších zemí. A pak Putin prostě vyhraje, protože on má klíče od řešení. On má nejenom svou pšenici, ale i tu ukrajinskou. Jsem zvědavý, kdo si troufne mluvit o sankcích na ruské obiloviny…
Když si to tak vezmu, začínám chápat to ruské válčení na půl plynu. Všechno důležité se stalo za prvních čtrnáct dnů války, teď už nejde o území, teď se vyrábí ojebávka století. Nic tak nevyjasní mozek, jako hlad. Možná proto Putin tak nějak zavírá a nezavírá plyn – nutí tím Evropu, aby stavěla terminály na LNG a nemá čas stavět překladiště na pšenici. Teď Zelenský tlačí na Evropu, aby mu dala zbraně a peníze. Na podzim to bude naopak. Evropa bude tlačit na Zelenského, aby se s Putinem dohodl… uvidíte, jak nám chlapec prezidentská stárne před očima. Po desítkách tisíc mrtvých a zničené ekonomice přijde ukrajinský Mnichov.
Zároveň není vyloučeno, že to dostaneme v celé nejaderné triádě – nedostatek jídla, ropy i plynu. Hádejte, co to s naší Jůnií udělá?
Když nic jiného, bude to jedna lekce pro naše válkychtivé spoluobčany. Uvidí, proč bylo lepší ten náš Mnichovský diktát přijmout. Abychom nedopadli jako Ukrajina za půl roku.
Este mi napadol pri pozreti na nazov tohoto clanku jeden komentar spred niekolko dni (nie vela). Ten sa venuje skor pohladu strategickemu, nie psenici. No podla nazoru redaktora clanku sa tunajsi nazov clanku
„Ojebávka století“ tyka Ruska a Rusov. A to este pri pisani komentara iba o ziadosti o vstup do NATO Finska a Svedska meditoval. Dnes je to skutocnostou…
Tu je komentar: https://www.postoj.sk/105693/ako-sa-putin-so-svojou-vojnou-prepocital
Na novinkách je celkem fajny článek … a pod ním fajna dyskuzija 🙂
https://www.novinky.cz/internet-a-pc/clanek/slovensky-facebook-je-plny-ruskych-dezinformaci-stezuje-si-kongres-a-zada-napravu-40397339
Vyzerá to, že bratia Slováci dostanou lekci svobody projevu a povoleného myšlení.
To bude tym, ze amici nerozumiet slovensky 😛 … maju blbeho prekladatela 😀 … a bohhovie, ci vzali do uvahy rusnacku fajtu
Mimochodom, obcas ma fascinuje, ze taky malickaty narodik ako su slovaci je stale na mape … ale este viac ma fascinuje, ze je patronkou Slovenska samotna sedembolestna Panna Maria … jak sa to mohlo stat, vsak v katolickom svete je panenka Maria hned po Jezisovi … ale mozno to bude tym, ze ja sama od Presova, jak i mat Jezisova … takze slovaci to holt maju zhora dane, ze vidia svet inak 😛
(…) Důležité – Prosím, tlumočte.
Poradce prezidenta Zelenského to řekl v roce 2019:
„Naší cenou za vstup do NATO je velká válka s Ruskem.“
Řekl, že velká válka s Ruskem a vstup do NATO v důsledku porážky Ruska je ta nejhustší věc. (…)
https://bavorovy-poznmky.tribe.so/post/zajimave-video-6283dc660c8e0ddce1b30442
—–
Je k tomu krátké video.
Večerní svodka JP
Charkov – na ukrajinská vojska, která se formují k přesunu na Donbas, byly vystřeleny rakety a byly uskutečněny dělostřelecké přepady. Smyslem je udržet co nejvíce vojsk VSU u Charkova.
Donbass – pracuje se na postupném rozlomení fronty a vytvoření vzájemně izolovaných kotlů.
Nejtvrdší boje se vedou o Kamyševachu.
Orjechovo – provádí se čištění prostoru.
Gorskoje – totéž.
Rajon Avdějevky – vstup do Njů Jorku ještě nebyl proveden.
Novobachmutovka – ruské jednotky jsou na předměstí, rovněž neútočí.
Ugljedar – zvýšená aktivita dělostřelectva
Guljajpolje – pokus o protiútok na ruské týlové jednotky. Jednotka v počtu deseti tanků a asi třiceti bojových vozidel byla zlikvidována.
Cherson – Nikolajev – žádné aktivity.
Mariupol – probíhá postupné zajímání VSU, prý by se mělo jednat o cca dva a půl tisíce Ukrů, z toho asi osm set příslušníků batalionu Azov.
Primátor Hřib dává opravdu vydařené rady svým bližním, když jim radí, aby nejezdili do práce a zůstali po dobu rekonstrukce mostu doma na home-officu. Nechci být zlý, ale myslím si, že pan Hřib by měl jít příkladem. Zůstat doma a město by si opravdu oddychlo. Těch nesmyslných mediálních výstupů by bylo trochu méně, ale zase by bylo méně srandy, to uznávám.
zas ten Jyrka
http://vasevec.parlamentnilisty.cz/domaci-politika/do-kdy-bude-vladnout-chaos-v-prazskych-ulicich
odjinud
Roskas
pro obyvatele EU. Předán přes TOP 09. A strhly se věci
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Rozkaz-pro-obyvatele-EU-Predan-pres-TOP-09-A-strhly-se-veci-702508
Před chvílí vyšlo v Českých novinách:
„Ruské ministerstvo zahraničí poslalo do parlamentu návrhy na vystoupení Ruska ze Světové zdravotnické organizace a Světové obchodní organizace, oznámil místopředseda sněmovny.“
A proč se méédia tak diví? Všude bylo Rusko ostrakizováno, platit poplatky, to mohlo, ale bylo odstaveno od všeho rozhodování, nemělo ani hlasovací právo (viz Rada Evropy, tam to začalo po připojení Krymu: https://www.e15.cz/zahranicni/rusko-nadale-nesmi-hlasovat-v-parlamentnim-shromazdeni-rady-evropy-1156539). Pikantní na tom byly právě poplatky za členství, protože prachy by eudruhům chyběly – výlety, luxusní apartmány, jachty, to vše něco stojí.
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ruxit-rusko-rada-evropy-vylouceni-odchod-2-miliardy.A190429_091331_zahranicni_baje
Rusko dva roky odmítalo platit, nakonec jim v roce 2019 zase umožnili plnoprávné členství.
Teď Rusové definitivně vystoupili i z Rady Evropy… Kluci ušatí v předsednictvech se holt budou muset kapku uskrovnit.:-)
„Takzvaný Ruxit zasáhne především ruské občany, kteří ztratí možnost dovolávat se svých práv ve Štrasburku, varují odborníci.“
Hehe. Tak to je pro Rusko spíš další bonus. Ruští prudiči z páté kolony budou mít utrum.
Rozumím dobře psanému textu?
Propouštění ukrajinských lodí s obilím je nemožné kvůli zaminovaným přístavům, řekl Peskov.
„Generální tajemník OSN António Guterres v pondělí navrhl Rusku zmírnění omezení vývozu potašových hnojiv z Ruska výměnou za propouštění lodí s ukrajinským obilím z přístavů v Černém moři……
…….. Tuto výměnu probíral nedávno v Moskvě s Guterresem přímo prezident Ruska Vladimir Putin.
„Situace je skutečně napjatá. Není to jen naše chyba, ruští dodavatelé mají zájem udržet své mezinárodní kontrakty, ale bohužel byly zavedeny sankce, které se teď vracejí jako bumerang,“ uvedl Peskov…..
……. V roce 2021 bylo Rusko předním vývozcem dusíkatých hnojiv, druhým hlavním dodavatelem draselných hnojiv a třetím největším dodavatelem fosforečných hnojiv na světě………
……. Po zavedení sankcí, které Západ uplatnil kvůli tomu, že Rusko rozpoutalo válku na Ukrajině, se ruský prodej zemědělských produktů výrazně snížil, což přimělo Kreml k pozastavení vývozu hnojiv.
Na Západě to mělo za následek například zvýšení cen potravin.“
Nepotřebujeme náhodou ruská hnojiva a ukrajinskou pšenici?
Takovou nabídku nelze odmítnout.
Vyvalet v dehtu a posypat perim ….
Evropská unie nedovolí, aby v kritickém okamžiku bojů na Donbasu došly Ukrajině zbraně a vojenské vybavení, řekl Borrell, šéf evropské diplomacie.
Nesvítí tam někde poblíž i lucerny?
ejúnie nedovolí hmm
https://www.stream.cz/zahranicni-1240695-1/video-rakety-odpalovane-z-korby-nakladaku-ukrajina-testuje-nicivou-zbran-64344859#source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest198_novy_panel_sluzeb_varCC&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Komsomolská pravda publikovala zajimavé video, jejich korespondent natočil ukrajinské ženisty při odminování cesty v azovstalu a podle jeho slov s nimi hovořil. V jednom záběru je dokonce voják DNR (RA) s bílými páskami na rukávech, který tam stojí. Po této cestě se mají „evakuovat“ ranění. https://www.youtube.com/watch?v=xLph80FeUpc
Jaroslav Plesl
4 hod ·
Idealni lokalita pro stanovy tabor jsou Reporyje.
prosím o odkaz
Hledej, šmudlo…
Proč? Chcete ho napráskat?
Elf je líný i hledat… 🙂 Mladý práskač, typické.
… Vy fakt musírte bejt hloupá ženská, říká Vám něco slůvko „prosím“?
Že se mi nedopsal nick ještě neznamená, že si na mě budete otírat Vaší klábosnici, je to jasný, nebo si snad myslíte, že ten Váš připitomnělej smajlík něco řeší?
keď chcete odkaz, tak je najľahšie pri citovanom texte
ten text označiť, kliknúť pravým tlačítkom myši na označený text,
zjaví sa okienko s ponukou, tam na hľadať (google)
a väčšinou sa podarí nájsť hľadaný text.
Pri tomto texte sa mi to nepodarilo, ani keď som doplnil meno autora a interpunkciu, on to mohol kľudne povedať u Xavera, keď to tam ešte funguje.
Normálne by som tu mal určite niekde smajlík.
Dnes je naozaj dobré ho tam pri niektorých textoch dávať,
človek niekedy číta veci, pri ktorých nevie, či sú myslené vážne.
Podľa mňa to uľahčuje pochopenie a úmysel autora v konverzácii.
Niekedy to nepomáha ani tak.
Keď to hľadanie zvládate, berte to ako vysvetlenie pre iných. Smajlík.
Kdyby se večer nekonzumovalo a víc myslelo, přišlo by se na to, že jsem tím mladým elfem jistě nemyslela jeho starobylost. 🙂 🙂
Nenapsat nick, pak se vztekat a urážet druhé?
To je tu uz tak zakonspirovane a stihomanske , ze sa radsej okolo, s prepacenim, hovna pisu tirady miesto jednoducheho zverejnenia odkazu?
Bieda…
A vám je do toho, JaHo, co?
Marie Divišová
1 hod ·
Co děje s exportem ropy z Ruska?
Zdá se, že sankce na vývoz surové ropy z Ruska fungují tak, že ruskou ropu začaly v dubnu masivně nakupovat noví zákazníci z Asie.
Dosud ministerstvo energetiky RF a celní správa publikovaly dosti podrobné informace o exportu ropy, pohonných hmot a další produkce petrochemického průmyslu. Po oznámení sankcí na dovoz ruské ropy v USA a EU Rusko s publikováním detailních informací skončilo s odůvodněním, že jeho zákazníci jsou pod silným politickým tlakem západních politiků a proto jim Rusko nebude přidělávat další stres.
Publikovaný graf proto není postaven na oficiálních údajích ruské statistiky, ale na kvalifikovaném odhadu mezinárodních komoditních organizací.
Podle dohody OPEC+ by nyní mělo Rusko každý měsíc zvyšovat těžbu ropy o 100 kb/d, ale zřejmě těžbu naopak trochu snižuje, protože vývoz surové ropy sice roste, ale klesá vývoz zpracovaných pohonných hmot, mazutů, a další produkce petrochemického průmyslu.
Ale jak řečeno výše, Rusko detailní informace přestalo publikovat. Publikuje jenom souhrnné finanční údaje a tam jeho příjmy z exportu stále rostou díky rostoucím cenám.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159992376199253&set=a.10151268468884253
ta Divišová je jen na facebooku?
Dík.
Bohužel o jiném zdroji nevím. Divišová je tak trochu reinkarnace Terezy Spencerové.
Ma ta D.nejaky zdani a sny se zda..Bude to Leynkarnace.
To teda v žádném případě!!!
Neurážejte TS.
Jak urazim a kdo je TS. A co je.Vo co de..
(…) NĚCO SE MUSELO STÁT
Pokaždé když začínám číst novou knížku jsem nedůvěřivý. Opatrně zkouším první řádky, jestli můžu tomu člověku, co to napsal, důvěřovat. Nelže? Umí vůbec psát? A má o čem? Každého člověka poznáte podle toho, co dělá. V knížce Šikmý kostel jsem se okamžitě mohl ztratit. Přestal jsem vnímat svět kolem sebe. Najednou jsem byl v Karwiné. Viděl jsem ten domek v kolonii, viděl jsem rodinu Barbory a Pawla, byl jsem tam s nima. Rychle se mi otevřely staré obrazy taky proto, že jsem sám vyrostl kousek od Ostravy. A jazyk, kterým je knížka napsaná je mi blízký. Jezuskote co to máš za handerky. Nemysli na glupoty. Na židli visely galaty. A večer jedli kobzole. Byl jsem hned doma. Prvních padesát stránek jsem četl týden. Bylo to těžké čtení. Někdy jenom stránku a musel jsem to vydýchat. Někdy jenom dva odstavce a pauza. U stránky 38 jsem seděl celý večer Přemohl mě strašný smutek. Jak vůbec mohli zvládnout tak těžký život? To všechno? Maminka Barbora jde pěšky se svými dvěma dcerami pro sůl. Františka má dvanáct, Barča čtyři a ona sama těhotná, je v pátém měsíci. … (…)
https://bavorovy-poznmky.tribe.so/post/prislo-e-mailem-628354e5ad2e970c815f1836
JO
… říkáte, lujjzo, Karin Lednická – Šikmej kostel… mám to v sobě taky nějak tak … nechám si ho přinýst z knihovny… pro sůl jsem sice nechodil, ale tuším, co dokáže ztvrdlý bláto NEJEN v botě (jak srandovně se pak jeví ve světle už toho úryvku některý místní dámy spolu s přítelem Godotem s tím jejich poučováním o tom mým „dojídání/nedojídání“.
Úplnou pravdu má ten „Váš“ Marek Herman v tý svý úvaze, kde odpovídá na svou otázku:
„CO SE TO STALO?
Co se stalo od věty „maminko promiň, že nesu klacík až teď“ k větě „ta kunda je úplně mimo“? Co se stalo od šestidenní cesty pro sůl až k čekání na zastávce na tramvaj s cigárem a hranolkama? NĚCO SE MUSELO STÁT. Začali jsme se mít dobře. To se stalo. Až moc dobře. Zlenivěli jsme. Zhrubli. A zhloupli. Netrvalo to ani sto let.“
Jenže ono to má mnohem vážnější následky a dopady, ty zase trefil nick tři čárky dole v dnešním svým scanu – https://web.litterate.cz.translate.goog/kolik-za-to/comment-page-1/?_x_tr_sl=cs&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs#comment-16969
Re: blbíš, lujza
Paní Lednická kapánek básnila, pro sůl se chodilo pěšourem o sto padesát let dříve, než psala. Pak to postupně přebíraly povozy a formani, protože zjistili, že je lepší být o něco málo nenažraný a držet celý kšeft. Nadobro pak přišel konec se spuštěním provozu na železné dráze.
Jinak souhlas s článkem.
A Šikmý kostel není špatný, i když to karvinské nářečí tam OPRAVDU nenajdete, jen pár slovíček, abyste se chytali.
Btw. malý kousíček od Šikmého kostela byly šachty. Na Barborce dlouho dělal i můj dědek. Dodnes tam stojí jedna hala, bývalá strojovna. Dnes je z ní sklad.
Dvakrát jsem se do toho skladu dostal.
Je to zvláštní pocit projíždět branou, kudy chodil na šichtu můj děda, a chodit po hale, kde on dohlížel na chod motorů a kompresorů, nezbytných pro přežití těch dole pod zemí…
Opravuji svou ranní myšlenku , že nácky z Azovstalu Rusové vymění. Podcenil jsem míru Zelenského idiocie v kombinaci s kokainem. Pokud bude ten zfetovaný idiot vyřvávat do světa, že nácci Azovstalu jsou hrdinové, tak myslím, že dožijou na Sibiři. Velmi krátce a dost nehrdinský.
„Born to kill Russians“ má na helmě osmnáctiletý Čech, který bojuje na východě Ukrajiny
[Matěj Pur] Matěj Purredaktor
(HN)
Kazdy sveho stesti strojvudcem. Pokud dopadne jako Shamima Begum bude to vyhra pro vsechny.
Kopírovat se nemá – ale přesto:
Osobní dodatek k 8. a 9. květnu
17.5.2022 Petr Schnur Komentáře
Petr Schnur varuje před současnou politickou metafyzikou, které svět dělí jednoduše na absolutní dobro a absolutní zlo.
„Nebylo a není mým zvykem psát komentáře v první osobě, a již vůbec ne s emocionálním podtónem. Dnes činím výjimku, a to z důvodu, který posléze objasním. Obecně ale platí: přežití nebo zánik národa není jen záležitost pro historiky, ale věc obecného povědomí nejen těch, kteří druhou světovou válku zažili nebo si z bezprostředních prožitků rodičů a prarodičů mohli vytvořit obraz hrůzy, beznaděje a konečně radostné vděčnosti z osvobození a konce války. Vděčnost musí platit všem těm, kteří se na něm podíleli, bez opětovného kádrování mrtvých i těch, kteří přežili. Po ruské invazi na Ukrajinu se zdá všechno jinak, ale zdání by nás nemělo klamat: proces vytěsňovaní rozhodující role národů Sovětského svazu/Ruska při porážce německého nacismu začal již mnohem dříve.
V této úvaze nejde o věcnou analýzu ukrajinského konfliktu, nicméně krátká, ale zásadní poznámka na okraj je nutná, abychom nezapomínali, v jakých relacích se pohybujeme. Již v roce 2012 hovořil John Tirman, přední politolog z renomovaného Massachusetts Institut of Technology (MIT), v příspěvku pro Washington Post o šesti milionech přímých obětí amerických válek od roku 1945. Dlužno přitom dodat, že fokus jeho bádání byl zaměřen na Korejský poloostrov, jihovýchodní Asii, Irák a Afghánistán, tedy ty země, které v americkém povědomí hrály největší roli. Jugoslávie a Libye, abychom jmenovali jen ty nejznámější případy, zůstaly mimo statistiku, o podpoře krvavých vojenských převratů nejen v Latinské Americe ani nemluvě. A invaze na periferii světového povědomí jako třeba v Panamě nebo na Grenadě se berou jako rutinní cvičení americké armády, aby nevyšla z cviku. Přitom jen v malé Panamě se podle Amnesty International pohybuje počet obětí mezi několika stovkami a několika tisíci – většinu obětí totiž američtí vojáci zahrabali anonymně v masových hrobech. Pokud si pamatuji, nikdo nikdy nenavrhoval rušit plzeňské oslavy Pattonových hochů, blokádu anglického jazyka a literárních klasiků, ba ani amerických filmů, které kulturní mozek spíše ničí než povznáší. Kdo se tedy tváří, jako by se při válkách USA a jejich spojenců s miliony mrtvých jednalo o kolaterální škody přirozeného běhu světa, ztrácí vzhledem k bezpříkladně hysterické, emocionálně vedené kampani ohledně Ukrajiny veškerou hodnověrnost.
Fatální na ní je kromě mravní deformace vlastní společnosti i to, že otevírá další prostor pro manipulaci dějin. Česká tragédie spočívá v tom, že s hanobením, vulgarismy a neúctou k těm, kteří za naši svobodu bojovali a umírali na falešné světové straně, máme zkušenosti. Člověk by si myslel, že musí zavazovat podle hesla „již nikdy více“. Netušil jsem, že třicet let po „sametu“ se lze dožít odstraňování pomníků, relativizování nacistických hrůz, holdování nacistickým kolaborantům lokálními politickými eskamotéry za tichého souhlasu nejvyšší reprezentace státu. Můžeme se ještě na pozadí toho všeho hlásit k Masarykovu dědictví, k odkazu prvního prezidenta Československé republiky, který po celý svůj život nastavoval morální a politické zrcadlo sebestředné aroganci a politickému hulvátství?
Masarykovo „zrcadlo“ společnosti je nekompromisní. Právě ti, kteří rádi zpochybňují „kolektivní vinu“ oněch zhruba 90 % sudetských Němců, kteří podporovali Henleinovu stranu, dnes trestají nejen pomníky, ale i ruský jazyk, ruské hudební i literární klasiky a s nimi všechny současníky, kteří se tomu brání a kteří – zase jednou – nestačili „odvolat“. Netušil jsem, že ještě jednou ve svém životě zažiji klasifikaci světového dění podle jakési politické metafyziky na absolutní dobro a absolutní zlo, kádrování a cenzurování názorů a postojů podle ideologických škatulí, že opět přijde doba, ve které neplatí váha argumentu, ale státní moci. A šokující byl „nápad“ z míst nejvyšších trestat soudním postihem ty, kteří by se veřejně odvážili odchýlit od oficiální linie vlády. Přitom nejde jen o to, zda příslušné ministerstvo a poslušné soudy tuto myšlenku realizují, alarmující je již pouhá skutečnost, že je možné v rámci demokratického ústavního pořádku vůbec něco takového vyslovit.
Čímž se dostávám k rozhovoru, který mne k této úvaze inspiroval a který se mi vryl hluboko do paměti i duše.
Jedna z mých kolegyní pochází z bývalého Sovětského svazu, je židovského náboženství, manžel křesťan s rusko-ukrajinskými kořeny, nikdy nebydleli v ruské části. Na pozadí historických kotrmelců a pomníkových demontáží v Česku mi na závěr naší debaty o aktuální situaci položila emocionální otázku: „Řekni mi, Petře, proč naši vojáci vlastně v Evropě umírali?“ Přiznám se, že mne bodlo u srdce a vedle vzpomínek mých rodičů na beznadějné dny, měsíce a roky až do psychologického stalingradského obratu se mi vybavil obraz „mladé generace“ nesametových obrazoborců, vulgárních rádoby politických šašků hrajících si na starosty, kteří ovládli mediální prostor a vytváří image České republiky v zahraničí, zástupně za všechny české historizující rádoby politiky, kteří válku znají pouze z videoher a hollywoodské produkce. Těch, kteří by dnes s největší pravděpodobností nebyli na světě, neboť tehdy šlo nejen o politickou a kulturní, ale i o fyzickou existenci našeho národa. Nevěděl jsem, co odpovědět, a nevím to do dnešního dne.“
JO,
to je hodně dobrý!
To je ale blabol..
Proč? Co je tam špatně?
Když se židovská paní z bývalého SSSR, ale ne z ruské části, ptá „proč NAŠI vojáci vlastně v Evropě umírali“ tak na to není žádná možná odpověď. Ta otázka sama shrnuje neskutečnou složitost světa. Jediné, co je jasné, že ta paní zaslouží respekt a úctu.
I dnes jde o politickou a kulturní, ale i o fyzickou existenci našeho národa. Bude zálež na tom, jak mladá generace obstojí. Pokud ano, jen dobře. Pokud ne, také jen dobře – s tím, že se předkové (i my) marně snažili.
Víme, svět je cynický a slabé a špatné musí odejít.
Kdyz poskytovani a zajistovani pohodlnosti je hlavni zbran kazdyho rezimu, systemu vedoucimu k snadnemu zotroceni vetsiny..
A poskytnuti podotroka, aby se staral jeste o rodinu..Vse se porad opakuje v pohode ,zvykne si rad ,to ma nejradsi. Hovi si.
Potom se nemusi myslet ani rozhodovat ,necha se to ukaznene rezimu , kdyz otrok mysli , tak je to jen opakovani , ktere si nekde precet ,nekdo rekl nekde a zalibilo se..
Pak to pohodlne premisti jinam a opise jinde..
To uz se naucil ,naucil opakovat ,za dlouhou dobu ve skole..
V praci tez pohodli a pohoda vse mu reknou, vse se opakuje a tak s nejmensim usilim neco udela , vyrobi.. Miluje takovy svuj zivot a jeste casto nahlas poucuje jine o jeho prednostech..Je tak moudry..Velmi stabilni chovanim pro rezim.
Odsoudi prikre jine , jsou jini.
A jeste je nejprogresivnejsi tridou a zdrojem vseho pokroku sveta.. No, neberte to.
Ale otrok je nespokojeny a v nepohodli dnes ,nastaly a jsou zmeny..
Jsou obavy . Vsechno je jinak..Pak se divi..Jak se to mohlo stat..
A nevi, co si ma a ze ma myslet.. Nebo beda, rozhodnout. Opakuje pak ty mrtve znalosti, poucky a prechytralosti jinych , za cela staleti nahromadena ,vaha bez pohodlne, opakujici se jistoty…
mnó uvidíme jak to okomentuje naše press, asi to bude stát za to – ty veletoče…. CHi
Z ďury lezie biely prápor.
To je veľmi velký kapor!
Vyhublý a zodratý
teraz žiadne ciráty
pôjde ihned do cely
za roky sa zocelí.
Generál na Magadanu
nemá to, jak na majdanu.
Tady musí v potu tváře
kusy zlata tlačit v káře;
večer smlsne zmrzlou rybu.
Asi někde dělal chybu.
Prý umřel Josef Abrhám.
Jo, bohužel 🙁
Jeden z posledních PÁNŮ HERCŮ.
Jo , hral porad sam sebe..A s velkou chuti jesitnyho narcisisty..
… protože na Ukrajině nikdo neřeší pesticidy a těžké kovy, takže to určitě bude daleko překračovat evropské normy…
Tady si nekdo koleduje, takhle pomlouvat Svatou zemi. Vzdyt i ty ukrajinske deti jsou tak zdrave, ze nemusi na prohlidku pred skolou.
Re: jozka
To víte, co tě nezabije, to tě posílí.
Ukradinská soudružčata rozběhají tuberu, originální neštovice i AIDS zděděný po rodičích. Jacípak dochtóři na ně, studený odchov dělá zázraky.
U zmineneho prislovi mi vzdycky naskoci diskuse pred lety pod clankem o nejake sebevrazde:
Diskuter1: Proc to udelal? Co te nezabije, to te posili!
Diskuter2: Tak zrovna tohle ho zabilo.
Re: jozka
Odpovím tak, jak se sluší na krásného, mladého a zejména chytrého soudruha.
ŠPATNĚ ZVOLENÝ DISKUTÉR!!!
Tak kapitulaci se nově říká evakuace. A v tom Azovstalu jsme to v podstatě, vlastně vyhráli.
Líbí se mi, jak od rána naše mééédia připravují půdu – je třeba chránit životy, posádka se udržela velmi dlouho a díky tomu umožnila Ukrajině se připravit, atd, atd. A hlavně tomu neříkat kapitulace.
Jenže nic to nemění na tom, že všichni azováci skončí v ruských rukách a já osobně nevěřím, že se ještě někdy dostanou na svobodu.
Já myslím, že je vymění za ruské zajatce. Pár nácku Rusy nevytrhne, budou za „dobráky“ a ještě dostanou nějaké své.
Re: Mdl
Jestli tam opravdu Ivani vymákli UŠÁky, bude to vyšší level a řadoví blátošlapové dožijí někde na opravách Cesty kostí do Magadanu. Ivan si klidně řekne o tisíc svých kusů za jednoho generálského UŠÁka a dostane to.
Pokud tam takoví jsou (a já si myslím, že ano), budou nejspíš muset před nějakou výměnou ještě pěkně zazpívat. Country nebo jazz, třeba…..
Výraz „evakuace“ je vskutku roztomilý. Evakuace do zajateckého tábora na „ruském území“, kde už asi čekají zpravodajští důstojníci. Třeba jim nejdřív promítnou nějaké video či ukáží fotografie z Guantanama či z Abu Ghraib, možná i z Lubljanky, a pak se začnou ptát…..
Kdo by čekal nějaké milosrdenství….. ?
Válka je vždycky svinstvo.
Re: Godot
Vy si nepamatujete, že kdysi se organizovala „posezení u samovaru“? Soudruzi z SČSP by mohli vyprávět.
Takže Ivan dotáhne samovar a emerycký soudruh dostane šálek čaje a ty vámi zmíněné materiály.
Posedí, pokecají, dají si pac a pusu a je to.
Jestli tam skutečně vytáhnou nějaké soudruhy důstojníky Indiánobijce, tak se tím asi pořádně pochválí světu….a nebo, ano , budou směňovat v kurzu 1:1000.
A jeden takový přizdis.áč z blogu Včerabylozítra (ten, co denně kňučí nad každým bebíčkem, co se stane těm správným na blízkém Východě) si dovolil napsat:
„… Asi tušíme, jak Sověti zacházeli za Velké vlastenecké války se zajatými nacisty. ..“
http://jdem.cz/fg2zd4
To je fakt neuvěřitelné, kam až může lidská hloupost a zloba zajít.
Jmenuje se Lubomír Stejskal a projevil se jako neskutečný blb:
„Asi tušíme, jak Sověti zacházeli za Velké vlastenecké války se zajatými nacisty. Rusové dneška se od Sovětů včerejška zase tolik neliší. S nacisty a fašisty se v čase vzájemného konfliktu Rus nikdy nemazlil.“
Zdroj: https://lubomirstejskal.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=787313
Nejspíš se nikdy nedoslechl, že příčina má své následky a také se asi nikdy nezajímal o to, jak Němci zacházeli se sovětskými zajatci hned od samého začátku války.
Že se Rus s fašisty a nacisty nikdy nemazlil, to patří k Rusovým nejlepším vlastnostem, ale dnes to na mě působí dojmem, že se s nimi naopak mazlil až moc. Kdyby se s nimi mazlil méně, možná by dnes měl i méně starostí.
A my nejspíš taky.
On je to docela nebezpečný blb, proto jsem sem nechtěla dát jméno a přímý link, abych ho nenavedla naším směrem.
A co STRACH…
Pritom se vubec nic nezmenilo od 2014 taky krici neustale verejne ,ze rus neni clovek a musi bejt vyhlazenej ,vcetne jeho deti..
Re: Apostol
Pro nase media bych si dovolil nabidnout tuto sablonu:
https://imgway.cz/s/4I9a
Staci nahradit slova „Stalingrad“, „Sesta armada“ a datum. Zbytek clanku muze zustat beze zmen.
To je dokonalé….
Dobrej clanek.
EU , Bordell se konecne smilovali nad Ukrajinou. Maji tam pry v Odese plne sklady obili a nova uroda pak nebude kam uskladnit. Za kazdou cenu musi EU pomoci a vsechno obili odstranit, rychlym odvezenim do EU..
Neuvěřitelné. Zčásti už od svých mistrů opisují – hrdinství, vázání sil nepřítele a nakonec i to evropské poslání.
Homére, trefa! Člověk by nevěřil, že je něco takového možné, ale papír unese vše…
Mně se vždy při skuhrání o strastech Němců u Stalingradu vetře otázka – on je někdo nutil, aby lezli do cizí země?
Co se nerika…Povsim..
Obsessive , compulsory , dva terminy z oblasti psychiatrie..
Tedy nucena posedlost a klinicka ,nekdy prekracujici v pripade pacienta Putina, hranice normalniho chovani…
Opakovanim se tak problem prozrazuje, casto zhorsuje . Pacient nemuze prestat.
Zkrizenej Deda Mraz s Matkou Terezou ???..
Vede zaroven,velmi tvrdy a neuprosny boj ,prave ted a usilovne.
De-nacifikace /taky de-militarizace/ je vyhlaseny cil cele akce….
Jsou ztraty ruskych vojaku v tezkych bitvach …
Prave ted probiha skonceni odporu nepritele v Azov Stalu a nepritel ,kdyz se rozhodne , vzda se..Kdyz se rozhodne jinak ,nevzda se…
Bych pripomnel , ze nepritel je to opravdu nejhorsi na Ukrajine a prave ,pravy cil cele akce…Deda Mraz a Matka Tereza ,jen prihlizi laskave , kdyz nepritel si dela co chce a ma tak iniciativu a svobodu jednat . Cili diktuje vitezum co chce..
Vsichni to muzou sledovat..Jednou krici do sveta , nikdy se nevzdame a porazime Rusko. Jindy, ted se chceme vzdat a koukejte delat co my chceme ,dobry ubytovani, navalte zradlo, mame hlad a hejbnete sebou ,pohodlnej odvoz , perfektni lekarskou peci atd. Nebo uvidite..
Ani rodice casto takhle nejednaji se svym detmi..
Opakuju znova , to jsou opravdu ty nejhorsi z nejhorsich..
Po mnoho let pachali nepredstavitelne zlociny….Bez trestu. Na ruskych lidech.
A Matka Tereza a Deda Mraz se staraji a staraji co a jak se jim nadiktuje..A ihned se snazi vyplnit vsechny jejich prani s prikladnou peci…
Coz pri nejmensim znamena ztratu iniciativy a predani ji nepriteli..
Taky za to, prave za tohle, je Putin /vlastne Matka Tereza a Deda Mraz v jedne osobe /povazovanej jako nejhorsi v zapadnim svete..
Možná se dostanou na svobodu, ale budou nebezpeční své vrchnosti, která je odepsala.
Oni to řeší rychle.
Jak v njůspíku popsat kapitulaci:
„Vrchní vojenští velitelé vydali velitelům jednotek umístěných v Azovstalu rozkaz, aby udrželi svůj personál naživu.
Evakuace přes nemocnici do pracovního lágru na doživotí. Naše média jsou skvělá.
Ne na doživotí, ale na dobu než postaví a opraví to co rozbourali. Jak si myslíte, že byl Kijev a další po válce tak rychle postaveny. Co jste rozbili musíte opravit.
Tak kapitulaci se nově říká evakuace…
Z tohoto pohledu II sv. válka byl vlastně obrovský úspěch Západu.
Podařilo se zastavit Rusko v Berlíně (nedošlo až do Paříže ani Londýna) a klíčový personál byl evakuován za oceán.
Mám na mysli vědce z oborů raketové a atomové techniky, odborníky na ovládání davu a pod. Většinou členové SS.
Mediálně viditelní komedianti, třeba ten malíř s knírkem byli obětováni.
Zůstalo zachováno předmostí pro další boj.
Po r. 1990 se předmostí rozšířilo, odborníci vymyli lidem mozky a jede se dál (Drang nach Osten – tah na východ)
A nebylo a neni chovani Putina ,vlastne povzbuzovanim a dodavanim jim odvahy …
Veci se prece jen, nemaji prehanet..
Neviem, či Zele, Scholz, Macron vôbec môžu o niečom rozhodovať.
Aj počas majdanu boli vyfuckovaný a Nulandovci nasadili Jaceňuka.
Teraz pasú aj komika na kokse.
Bude záležať na kondícii USA a na hĺbke zapletenosti NATO v konflikte.
Páky a vojská majú v Poľsku, Rumunsku, Moldávii, Pobaltí.
Čína tiež nebude večne čakať s Taiwanom.
Uvidíme, čo všetko „svet“ skoordinoval“ proti „vládcom sveta“.
Do žní sa toho stane ešte dosť a príde aj na Turka.
Nevyzerá to, že by sa Ukrajina dlho udržala,
uvidíme kedy vstúpi NATO (ne)oficiálne s Poliakmi a okolím.
Agentura JPP:
Ve Lvovské oblasti se připravují stanové tábory.
Foto jakéhosi příkazu pohraničníkům o umožnění volného průchodu polským vojskům na území Ukrajiny.
Datum 21.-25.května 2022 jako datum vstupu polských mírových sborů na Ukrajinu.
Nutnost sehnat někde nějaké další vojáky – mírové sbory nahradí Ukrajinskou armádu a volksturm ve východních oblastech a ti pojedou na Donbas.
Taky si myslim ze to SSA nedovoli, ze klidne ujdou migranti do evropy to je pro ameriku jen dobre, potrebuje mit oslabene vsechny vazaly
Nedavali ste to nahodou iz pri inom clanku?
Bojim se ze dulezitejsi bude to co si odehraje za morem, jak se rozhodnou ten konflikt protahovat.
A to nemluvíme o tom, že turecký sultán řekl, že zablokuje vstup Sverigestánu a Laponců do NATO. Ať prý ani nejezdí vyjednávat, že je to zbytečné. Myslím, že si to Turek nechá náramně zaplatit. Jak jsme mu už jednou cálovali ať nám neposílá negroše a on nám je stejně nakonec posílal.
Pak je tu ještě varianta 2. Čína začne prodávat své nedávno nakoupené zásoby za dlouhodobé smlouvy s tajnými dodatky.
No konstance, Bugras a Varna mají/měli slušné námořní překladiště , lodě a navíc ve Varně vojenské námořní učiliště. Dopravovalo se tam všechno a pro celou západní část východního bloku. I když nevím jak teď, prý bylo na něco přebudováno. Nemůžu o něm nic najít. Takže námořní profese mají nejmíň padesát, mají-li ještě nějaké lodě nevím, ač-li právě nedostatek této profese není důvodem proč zavádějí povinně pracovat i v důchodu dál. Takže by zbývalo jen dopravit pšenici do přístavů…
Akorát že včil v bulharsku začíná být jaksi rušno. Nepíše se proč ale …..no kdo ví co ty natoposádky kují a běžní bulhaři se tam v půli 90 měli asi jako v rusku za gorbojelcin…. Byl to jen stín bývalého Bulharska…. hmm ono se to nezdá, ale….
čas ukáže
Mimochodem Bulharsko má v rámci Evropy rekordně nízkou porodnost a vysokou úmrtnost. Covidová úmrtnost tam byla taky rekordní. Za 30 let se počet Bulharů snížil z 9 milionů na 6,5 milionu. Roku 2100 kdyby současný vývoj pokračoval, jich zbudou jen 2 miliony. Nejchudší země EU s podfinancovaným zdravotnictvím, ze kterého bohatší státy lékaře a ostatné zdravotníky lákají pryč. EU jim možná zadotuje nějakou cyklostezku, ale podstatněji jim nepomáhá. To je ukázka toho pro lidi ve státech, které chtějí do EU někdy s až naivní vírou, že to pomůže a vyřeší jejich problémy.
Re: Manuel, ema
V Bulharsku nejsou montovny, páč všecko se staví v západní části Rumunska. Přidaná hodnota nízkých mezd už není tak výrazná a v logistickém řetězci činí přepravní vzdálenost další den navíc.
Z toho vyplývá, že spousta Bulharů jde za prací a další spousta Bulharek zůstává doma s jedním díětem a starými rodiči.
Ten „moderní rodinný model“ je úplně stejný, jako v Pobaltí.
Avšak brečeti netřeba – úplně stejně je na tom např. Makedonie a ta ještě v EU není.
Ja bych chtel mit takovy starosti , treba aby me tizila opravdu neodbytna starost o porodnost v Bulharsku ,abych sedivel obtizen hrobovymi starostmi ,pri bedlivem sledovani , co se tam vlastne vsechno stalo za nejmin poslednich 30 let predtim, no a pro jistotu jeste pribral dalsi starosti ,abych nespal v noci ,co bude v Bulharsku za sto let dopredu .. A to neni jeste vsechno….Baba Vanga se klidne muze jit
všechno souvisí se vším
Tie pocty su trochu ine (z cca 9 na cca 7 mil., odhad z roku 2021 dalsi pokles pod 6,9 mil.), ale aj tak je to riadny pokles, skoro o stvrtinu!
https://www.google.com/search?q=Bulharsko+-+po%C4%8Det+obyvate%C4%BEov&oq=Bulharsko+-+po%C4%8Det+obyvate%C4%BEov&aqs=chrome..69i57j0i22i30i457.9763j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Skoda jen tech dvou poslednich vet. Kdyby CSR zacala bojovat, tak by se nemecky rezim polozil. Mozna rychleji, padem Hitlera ktery sral generalskou kliku a ta po viteznem Mnichovu ztratila vitr z plachet. Nebo pomaleji, sice po nasi prohre, to ano, ale za tak obrovskych ztrat ze nekolik let by na utocnou valku nemohl ani myslet. A do te doby by se mohlo stat mnoho. Statni bankrot Nemecka, utok Stalina na Evropu… Takze nesrovnatelna situace. My mohli zmenit dejiny. Ukrosi to maji totalne prohrane uz ted, ziji jako stat jen z umele vyzivy USA. Ktera skonci v okamziku kdy nevyhody prevazi nad vyhodami.
Sme to zase nebyli my a nemohli , akorat to byla masarykobenesovska demokraticka vlada..Vycvicena od Risskeho snemu Vidne. Od 1918 ,souhlasila se vsim..
Co rozkazali pratele a spojenci , ale nasi podvodne vlady a nikoliv nas..
Nekdy my jsme na tom hur nez Putin..
Kde kdo a cely davy ,bezmozku nas MY obvinuji..
Nema to konce a nikdy se neunavi..
Re: hulvát
Toto téma bylo překydáno bezpočtukrát. Nejméně dva články na Kydech, další jsou na ACZ v sekci Blogy.
Ne – neubránili bychom se, ne – Ádovi bychom žádné ztráty významnějšího charakteru neudělali. Nic takového by se nekonalo. Áda by možná ztratil ár set vojclů a z vojny by vylezl s mnohem schopnější a zejména sebevědomější armádou, než byla ta, která zahájila WWII. v Polsku.
Já myslím, že Ada by vyhrál. Nicméně by ztratil hodně sil a zničil náš průmysl. I armádu a její techniku, kterou by dále nemohl použít. WW2 by byla odložena a o nějaké ČR by dnes nikdo nic nevěděl. Obyvatelé zde by byli Němci.
Jen tvrzeni ,dohady..Vsichni taky vedeli ,ze SSSR porazi. Spekulace bez uvedeni nejakych konkretnich prikladu a faktu..
Mnozstvi neznamena nikdy kvalitu a naopak..
At zije a zkveta KDYBYSMUS…
Re: Anonym
Ta takzvaná technika byla sbírkou dobrou leda tak do firmy Kovošrot s. r. o.
Flinty z doby před WWI., nefunkční a poruchové tančíky bez jakéhokoli významu, kromě odčerpávání materiálu a času na další a další marné opravy, pár děl, která ztratila význam ihned po vystřílení čs. munice z důvodu rozdílnosti kalibrů, zoufalé kulomety, které se musely při střlelbě PRŮBĚŽNĚ mazat olejem, letadla beznadějně zaostávající ve všech TTD (technicko-taktických datech).
Jediným použitelným náčiním byla vojenská koňská spřežení.
Myslím, že máte pravdu. Nějaké zbraně byly kvalitní (lehký kulomet, tuším vz.26, pozdější BREN, například), ale to na celé pochybné strategii ála Francie (opevnění, navíc většinou v oblastech, osídlených Němci) nic nemění.
Největší hodnotou československé armády bylo převažující nadšení jejího českého osazenstva. O Slovácích to platilo o dost méně, o Maďarech už vůbec a o Němcích škoda mluvit. Jo, zapomněl jsem na Cikány, ale ti nejspíš vůbec nevěděli která bije, podobně jako Rusíni kdesi na východě.
Za takových předpokladů se boj vyhrát nedal, zejména byl-li by osamocený. Jó, na spojence jsme měli vždycky kliku….
Re: Godot
Měl jsem na mysli tohle:
https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C4%9B%C5%BEk%C3%BD_kulomet_vz._24
Jinak LK vz. 26 byl problematický z hlediska v podstatě nefunkčního chlazení havně. Nepoužitelný ve fortifikovaných palpostech z téhož důvodu.
A ani s tím nadšením to nebylo až tak horké, jak jste napsal, a zejména, jak se tvrdí dodnes. Těžké úlety (zejména v logistice) ukázala už mobilizace.
Nadšení jiných národností (Slováci, sudetští Němci) jste vystihl takřka dokonale (bylo to ještě horší, než píšete).
LT 38 si zajezdil v Polsku i ve Francii. Na Rusa už nestačil. Ale zbrojovky jely na plné kotle až do konce. https://cs.wikipedia.org/wiki/LT_vz._38
Re: Anonym
Nerozporuji práci strojírenských závodů, chcete-li zbrojovek. Rozporuji množství a kvalitu výzbroje tehdejší ČSA.
Ano, strojírenské závody jely po celou válku, avšak podle německých výkresů.
Stejně jako dnes.
Tak to si dovolím nesouhlasit. Jediný tančík byl Tk vz.33, taková česká obdoba Panzeru Pz. I
Na naše LT-34 a LT-35 se německé Pz. I a Pz.II naprosto nechytaly, protivníky jim byly maximálně Pz.III a Pz.IV (Pz.IV ale byly vyzbrojené krátkým kanónem, který nebyl určený pro tankový boj). Navíc Pz.III a Pz.IV neměli Němci ani 200ks, navíc některé u výcvikových divizí. S těmi by si 300 našich LT-34 a LT-35. Kde jste vzal ty nesmysly o puškách a dělech. Obojí patřilo ke světové špičce. Pokud jde p zásoby munice, problém by s tím měli spíš Němci, podle posledních výzkumů měli munici a PHM na měsíc bojů. Další problém, co měli Němci, byl nedostatek vycvičených vojáků (povinná vojenská služba byla zavedená až v roce 1935). Ano přiznám letadla byl problém, ale ne všichni Němci lítali na Bf-109, některé eskadry měli ještě na podzim 1938 He-51. Navíc v období podzimu 1938 je otázka jak moc by letectvo bylo schopné operovat.
Jak vidíme dnes – a není důvod pochybovat o tom, že tomu před WWII. bylo jinak – v očích našich tehdejších i dnešních „spojenců“ jsme jen špinaví Slované, kteří jsou té zednářské bandě užiteční akorát tak z hlediska geostrategické polohy naší země jako nástupní stanice proti Rusku. Už tenkrát by se spojenci radši dohodli s Německem, se kterým je spojuje stejné opovržení vůči nám a stejné protiruské zájmy. Jen se prostě někomu hodilo použít Německo jako beranidlo proti SSSR (když se to předtím nepodařilo Napoleonovi, třeba to Hitler tentokrát zvládne). Že jim po válce byli nakonec milejší Hitlerovi zbylí ssmani než sovětští spojenci je ze stejný příběh, jako že jsou jim dnes milejší ukrajinští banderovci.
Hulvathe, mohli jsme také prohrát… Beneš předem nevěděl, jak to dopadne. Až o rok později se ukázalo, že Francie a Anglie Hitlera prokoukli a z Polsko se postavili (ale nepomohli). Ale v době Mnichova Beneš věděl, že jsme v tom sami. On nedával na váhy rozhodování to, co víme dneska. V září 38 se Beneš rozhodoval zda osaměle bojovat a doufat v obrat spojenců, ale riskovat, že naopak ještě pomohou Hitlerovi a po děsném krveprolití budeme poraženi, možná definitivně. A nebo přijmout podmínky, nezavřít si cestu k západním spojencům, riskovat okupaci (to ještě nebylo zřejmé, že se tu Němci budou chovat jako ta nejhorší svoloč) a čekat.
Ukrajina je teď ve stejné situaci, ale rozhodla se obráceně. Bude bojovat. Ale i oni tam mají to riziko, že prohrají a prohrají definitivně. Po děsném krveprolití…
Jen dve drobnosti – za Polsko se „postavili“… Sitzkriegem. A Ukrajina se nerozhodla. Ukrajina byla rozhodnuta zvenci, uz pred par lety.
Apoštole,
Ukrajina se nerozhodla.
Od Majdanu se o Ukrajině rozhoduje jinde a Ukrajina do toho nemá co kecat.
Může akorát říci: Provedu.
No jiste o chovani nacistu se nevedelo nic ,pro jejich vyhlasenou laskavost k Slovanum a dalsim..
Napriklad ty masakry v nasem pohranici ,rvaniHitlera s penou u huby od 33 pri nejmensim , uz to bylo na sveraci kazajku, pri nejmensim , pritele zapadu ..atd..
Benes vrchni velitel cs.armady /jinak take samozrejme genialni Osamovac nas vsech ,naroda Cechu, /spolu s vladou rozhodl , ze lepsi nejmin milion Hitlerovskych fanatickych okupacnich nacistu , ze spodiny populace na nas , aby cely moderni a rozvinuty prumysl a pocetne , kvalitni vyzbroje padly do rukou nacistu, lepsi , uplne, nez vojenska pomoc SSSR, proti nim..Byl to zkratka vlastenec a lidumil vod podlahy..
Kde se plizil ,kdyz ze zapadu si na nej dupli..
A taky jeste dalsi president Osvoboditel / se s nima tenkrat taky roztr pytel/a nas Osamovac v jedne osobe a jak se v Londyne snazil..To bylo slavy..
A velmi dobrej tak priklad pro dalsi „presidenty“ a poblitiky u nas..
Dalsi ten britskej , tam postacilo vymenit loutku v jejich vlade a uz byl ihned neuprosny nepritel germanu..Mezitim si vyjednal s Hessem a pristoupil na to ,ze se nevylodi v Evrope nejmin tri roky..Zadny ublizovani nepriteli..
Na koho asi pada vina za nemale statisicove obeti nacistu, nekonecne a nepredstavitelne utrpeni naroda , u nas..Se to jak je videt ani nevi..Kdyz co rekne a opakuje vrchnost a akademikove to plati,pro kazdyho. A jednou provzdy.
Re: Apoštol
Ukradina není ve stejné situaci ani náhodou, ani omylem.
ČSR nechystala útočnou válku proti Říši.
X
Zelenský se zpočátku, než se přeučil text role, několikrát prokecl na veřejnosti, že se chystali vlítnout na Ivana okolo 7. 3., tedy se zhruba dvoutýdenním zpožděním.
ČSR nikomu neházela osm let bomby na hlavu, neupalovala lidi – lhostejno, za v Udírně odborů, anebo na náměsti Nezavislosti
X
viz Udírna a tzv. Majdan
ČSR od nikoho nekasovala peníze na provedení změny vlády a politického kurzu
X
5 mld USD, potvrzených soudružkou Nuland
ČSR ve finále zjistila, že jí nepomůže nikdo.
X
Ukři měli osm let na výstavbu silné armády o síle cca 200 000 kusů, včetně instruktorů, včetně peněz na techniku. Vše DOTOVÁNO zahraničím!!!
ČSR zachovávala STRIKTNĚ dodržování všech zákonů a konvencí vůči Třetí říši.
X
Vasil měl nějaké dohody z Minska u výfuku a od 17. 2. 22 PROKAZETALNĚ bombardoval civilní sektory na „vlastním území“ (Donbass), které tenkrát ještě nikdo neokupoval.
Mam tyhle zkusenosti. A byl jsem v situacich ../Mam jeste strepinu z del. naboje v kolene/.
Nekdy je lepsi ,bejt chlap ,se rozkrocit a zprima prijmout, to co prichazi /at je to co je to/ , je lepsi umrit bez strachu a paniky , neposrat se a nebejt potom celej zivot posranej.
/A nebejt pro rusa uknourany, SOBAKY/. A co jsme pro svet, a co byly nase Legie/.
Taky to vubec nesvedci jako dobry priklad pro nase deti..Jak je dobre videt..
se rozkrocit a zprima prijmout, by znamenalo,že byste neměl strepinu v koleně,ale víte kde….
Ukrajina je ze tří stran v obklíčení, to je pravda kritická situace i pro ekonomiku. Most přes ústí Dněstru je poškozen nebo zničen. Přes Podněstří import export nelze. Zbývá cesta přes jižní Moldávii a přes hory severního Rumunska, kde je asi jedna železnice. Maďarsko moc nespolupracuje a jsou tam hory. Slovensko je taky oddělené Karpatami. Dá se říct, že většina obchodu závisí na cestě přes Polsko, kde to komplikuje ten zmíněný rozdílný rozchod železnice. Je to konec současné podoby globalizace.
Re: Manuel
Kde jste přišel na to, že v Rumunsku jsou hory? Botošany a Súčava, stejně jako Jasy leží v nížině. Silnice jsou vyspravené, k dispozici jsou pro silniční dopravu tři hraniční přechody.
Kromě toho není problém posílat auta přes Moldávii a Podněstří. Ano, Podněstří je ruské, ale pokud chtějí Ivani fungovat, nějaký tranzit pouštět musejí.
Vlaky pouštět taky musejí, ovšem vůbec netuším, jestli musejí překládat, anebo mají výměnné podvozky. Spíš asi ne, ale fakt nevím. Musíte si to najít.
A širokorozchodná trať „sovětských měr a vah“ jede až do hlubokého polského vnitrozemí.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Linia_Hutnicza_Szerokotorowa
V menší míře platí totéž i o Slovensku.
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_U%C5%BEhorod_%E2%80%93_Haniska_pri_Ko%C5%A1iciach
Nevidím žádný problém postavit na výhybnách překladiště sypkého zboží. V podstatě je možno použít zařízení, kterým se vyprázdňují vagóny s ukrajinskou rudou.
A kdyby přišlo na lámání chleba, mohlo by se překládat rovnou v areálu US Steel Košice. Stejnak to patří UŠÁkům a výroba těžce stagnuje, tak co.
Vono se lecos zdari a z dalky..A ma to vyhody ,ze je to rychle, hned.
Vlaky taky poustet museji…
Zadny problem, postavit na vyhybnach….
A kdyby prislo..Mohlo by se..
On je sever a sever Rumunska. Hory severozápad a nížina severovýchod, kde je ta železnice. Zbraně tam vždy nějaké nějak dostanou, ale jde o běžný obchod, zboží pro civilisty pro fungování země, jak dlouho to může vydržet, když mohou dovážet jen na západní strany státu a teda i jihovýchodní přes ostřelované mosty a nádraží. S Polskem jsem to nezjistil, že mají i kus širokorozchodné dráhy. Ekonomika už se nemusí vymanit ze závislosti na západní pomoci nikdy na vládou kontrolovaném území. Jakmile si elita té které země zvykne na „neomezené“ kohoutky tekoucí pomoci, bude to považovat za své právo a bude žádat víc a víc. Trochu jako v Afghánistánu, kde Západ vytvořil iluzi silného fungujícího státu podporovaného naprostou většinou občanů, který ale tvořil spíš maskování pro fungování elit, které už odkláněly pomoc do svých zahraničních účtů a azylů. Elity uletěly včas a obyčejná střední třída cynicky opuštěná elitou se potom tísnila kolem obklíčeného letiště v Kábulu…Naše média mnoho let tu iluzi silného demokratického státu živila a hltala s tím, že přeci talibů je jen pár někde v horách s okrajovým vlivem.
Samozrejme, Slovensko uz davno nie je „nase“, tak sme zabudli na Ciernu nad Tisou (prekladisko zo sirokorozchodnej trate). Este v roku 2021 bolo slovenske a fungujuce. Nehovoriac o tom, ze sa desiatky rokov meditovalo o predlzeni z Ciernej nad Tisou do Viedne. No, ale teraz to asi bude pase:-)
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/prekladisko-v-ciernej-nad-tisou-sa-nepredava-tvrdi-statny-dopravca-cargo-slovakia/
A – cuduj sa svete – existuje este jedna sirokorozchodna trat az do Hanisky pri Kosiciach. A odtial by sa mohlo transportovat napr. aj po ceste.
https://sk.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%A1_tra%C5%A5_U%C5%BEhorod_%E2%80%93_Haniska