18 května, 2024

Dejte nám status umělce!

Dejte nám sociální jistoty, dejte nám penze a dejte nám peníze daňových poplatníků! Řvou s nataženou rukou neúspěšní umělci. A ministerstvo kultury o tom zcela vážně uvažuje.

Ano, přesně o tomto požadavku neúspěšných básníků, divadelníků, herců, malířů a kohokoliv v jejich zázemí ministerstvo skutečně uvažuje. Zřejmě si tím hodlá vytvořit novou kulturní frontu, přesně dle hesla, koho chleba jíš, toho píseň halekej. Je to až neuvěřitelné, jak rychle se opravdu vracíme do dob Marxismu – Leninismu a té jediné, státem podporované pravdy. Major Zeman a Jiřina Švorcová by jistě jihli závistí.

O co tedy jde? Budu citovat. „Víc než přiznání abstraktního statusu umělce potřebujeme sociální zajištění, kterého jinak nejsme schopni dosáhnout. Umělecká práce je nejistá a česká kultura obecně podfinancovaná. Status kulturního profesionála by měl ideálně zavést důstojné podmínky a podporu ve chvíli výpadku příjmu, kdy nemůžete tvořit a pracovat z mnoha důvodů. „

Přeložím. Děláme to, co nikdo nechce, nikomu se to nelíbí a nikdo na nás nechodí. Nemáme peníze, prací se živit nehodláme. Dále: Potřebujeme čas na svůj osobní vývoj, odpočinek a zabezpečenou tvorbu. Taky chceme sociální jistoty důchodu a válet se s ostatními umělci při tvůrčím rozjímání.

A to všechno v době, kdy Ústavní soud posvětil krádež valorizací důchodů, kdy řekl, že je to jen hospodářská škoda, která by vznikla. Tohle jako není? Tohle není hospodářská škoda, když se vyhodí každý rok minimálně 100 milionů, které by to mělo stát na něco, co nikdo nechce? Jenže tady jde o něco jiného. Umíte si představit, že byste jako podnikatel vyráběl nebo prodával něco, co nikdo nechce, ale jelikož by se vám to líbilo, šel byste si vyřvat před Vládu dotace? A ona by vám je dala? Ne? Ale tohle nic jiného není. Normální zlodějna a nátlak neschopných, neúspěšných a líných šmejdů, kteří se jen chtějí přisát na státní dotační vemeno.

A co na to ministerstvo? No to nejen, že to zvažuje, ale dokonce hodlá tyto peníze poskytnout na základě žádosti i „umělcům“, kteří nemají české státní občanství. To je vynikající, že? Budeme si platit kulturní indoktrinaci i ze zahraničí. Kdo status umělce a tedy i peníze dostane, bude totiž rozhodovat pouze ministerský úředník. Až budete platit vysoký DPH na kojeneckou vodu, vzpomeňte si proč, a kdo ty peníze dostane.

Tady okamžitě skončí jakákoliv nezávislá a ideologicky nepoplatná, skutečná kultura. Oni ji zničí. Normálně si ty umělce koupí a podplatí. Vracíme se do padesátých let národních umělců, neúspěšných lůzrů a uvědomělých šmejdů, po kterých by jinak pes neštěk. A to vše samozřejmě v utajeném režimu, nikdy se to o nich nedozvíme, protože řízení ministerstva bude neveřejné, a my se tak nikdy nedozvíme, koho poplatnost a ubohost si vlastně platíme. Hladový neúspěšný umělec zůstane našim zrakům zcela skryt. Poznáme to maximálně podle jeho projevu a tvorby.

Takže takhle si tu budeme žít vážení, chcípající kobyla ještě zdaleka chcípnout nehodlá, a evidentně se přestává štítit jakýchkoliv bolševických praktik.

138 thoughts on “Dejte nám status umělce!

  1. No konečně! Jako kdysi profík a nyní už jen příležitostný smuteční řečník, vidím světlo na konci tunelu! A jak konečně vyjebat s normální prací na dráze, když nám kdysi sebrali definitívu! Kde že jsou přihlášky k té somračence? :-))))

  2. V argumentaci autorky článku mi dost schází poukázání na umělce, kteří se bez problémů uživili či i dnes uživí i bez statusu umělce, namátkou nedávno zesnulý Karel Gott, Lucie Bílá, František Ringo Čech a další. V popředí již léta ční Jarek Nohavica, který se bez problémů uživí i přes zjevnou nepřízeň stávajících mocných a nenávist či závist těch „umjelců“, kteří by se rádi ještě víc přisáli na státní cecek..

    1. Nemáte představu z čeho takoví lidé žijí. O tom se nedočtete.
      Můžete si ale představit svět zrcadel, kam posílají paprsky a odraz doby.
      Žádný umělec nebude kousat do ruky která je tak štědře živí. Umělec se naučil si jen představovat myšlení Caesara nebo Alexandra Velikého. Když je osloví peníze na rok, tak budou hrát i ženu za pultem Bavora na radnici. Některým se tak dobře nedaří nebo, lépe řečeno , nestačí jim výplata a tak, pokud na to mají vlohy, vrhnou se do porno průmyslu a do médií.

      1. Ano, nic se nezměnilo oproti TAK MOC kritizované praxi před 89.

        Chceš l i děngy míti, musíš s nimi výti.

        Někdy ve „zprávách z kultury“ na ČT jsou ukázky z takových „děl“, že si říkám, že ti herci museli mít velký hlad, že ty role přijali.

        1. Ne. Nejde o chleba, ale o kaviár k tomu chlebu. A herec je většinou taková lepší prostitutka, jde s tím, kdo mu zaplatí.

      1. Hutkovi by se hodila ta čepička s rolničkama, kterou jsem navrhoval níže.
        Možná by ho nakonec zachránila před smrtí hladem.

  3. Dalši anti – anti charta nebude?
    Národní divadlo 28. ledna 1977 bylo svědkem zvláštního představení. Ti, kteří obyčejně vystupovali na jevišti, byli tentokrát v hledišti, aby sehráli smutnou roli, kterou jim napsal tehdejší komunistický režim. Na mnohých z nich bylo vidět, jak jim je tato role nepříjemná. Stali se součástí propagandistické hry, kterou dnes známe pod pojmem Anticharta. A těm, co se této hry odmítli účastnit, nastaly těžké časy. Zmizeli z filmů, obrazovek, bylo jim bráněno tvořit.

  4. Teď jsem si uvědomil – loni jsem se finančně podílel na vydání tří knížek, kalendáře a krásných pexes, která teď používám i jako učební pomůcku.

    Knížky a ostatní si vydaly tři FB skupiny lidí, majících společného koníčka. Autoři mají obyčejná občanská povolání, nikterak dobře placená. Přitom jde ve všech případech o díla vysoké umělecké kvality, plně srovnatelná či lepší, než prodávají profesionálové.
    To samé platí o hromadě muzikantů a herců.
    Takže to jde.

    Skuteční umělci holt vydávají samizdatem a tvoří za pomoci přátel a příznivců. Nepindají o dotacích a statusech. Nepotřebují to – mají své obecenstvo, které jejich tvorbu chce a rádo se na ni složí. Akorát nikdy nebudou mít vily na lukrativních adresách a nebudou se ožírat na oficiálních recepcích.

    1. Jaké jsou názvy těch knížek a jaké je téma pexesa? Možná tyto informace nebudete chtít uvádět, protože by to odkrylo vaši identitu. Ale snad byste to nějakým způsobem zveřejnit mohl. K čemu jsou, aspoň podle vašeho názoru, dobré knížky, když o nich málokdo ví?

    2. V České republice existuje ceremoniál, takzvané Ocenění – Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary.
      Z kapes chudých herců a herek to určitě placené není.

      Po celém světě existuje síť Národních ocenění

      Český lev
      Academy Awards
      Independent Spirit Awards
      British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
      British Independent Film Awards (BIFA)
      European Film Awards
      César Awards
      Goya Awards
      German Film Awards
      Robert Awards (Danish Film Awards)
      Jussi Awards
      Slnko v sieti
      Polish Film Awards
      Hungarian Motion Picture Awards (Hungarian Film Awards)
      Filmfare Awards
      Guldbagge Awards
      Amanda Awards
      AACTA International Awards
      Hong Kong Film Awards

      Bezesporu v se v nich neodráží celá struktura dotací, grantů, podivných sponzorů nebo přímo mizantropů.
      Ale to bychom se pak museli vrátit opět ke zdroji, komu tak moc záleží na protěžování těchto struktur.

      Na příklad 2023 – 31. Český lev – nominace

      Nejlepší film se jmenuje Bratři
      Recenze si můžete přečíst zde: https://www.csfd.cz/film/756201-bratri/prehled/

      Nejlepší herec Oskar Hes
      nar. 26.12.1998 (25 let)

      Jen kopíruji:
      Herectví vystudoval na hudebně-dramatickém oddělení konzervatoře a pokračoval ve studiu na Vyšší odborné škole herecké v Praze. Hrál ve Švandově divadle. Je z dvojčat, jeho bratr je Oliver Hes, který ale uměleckou cestou nešel, vyučil se truhlářem. Jejich rodiči jsou bývalá tanečnice Marcela Karleszová a tanečník a choreograf Richard Hes.

      Nejlepší vedlejší herečka
      Karolína Lea Nováková nar. 2004

      Karolína Lea se narodila do umělecké rodiny. Geny podědila po dědovi a babičce z máminy strany – po skvělém slovenském herci Júliusovi Vašekovi a sólistce baletu SND Gabriele Vašekové. V dětství se věnovala převážně tanci, začala v pražské baletní škole Pirueta pod vedením Jany Cigánkové a Jiřího Plecháče, pak přešla do Fantasy Dance Studia Annie a Toma Nováčkových pod vedením Bee Endyšové a následně tancovala ve Vivid dance company pod choreografickým vedením Dee…

      Poté následují nejlepší kategorie
      Nejlepší režie

      Tomáš Mašín (Bratři)
      Tomáš Mašín (Němá tajemství)
      Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar (Přišla v noci)
      Petr Slavík (Tancuj Matyldo)
      Matěj Chlupáček (Úsvit)

      Nejlepší dokumentární film

      Moje nebe je horší než tvoje peklo (Kateřina Dudová, Vojtěch Komrzý)
      BLIX NOT BOMBS (Alžběta Karásková, Radovan Síbrt, Greta Stocklassa)
      Návštěvníci (Veronika Lišková, Kristýna Michálek Květová, Martina Netíková)
      Všechno dobře dopadne (Miroslav Janek, Jan Macola)
      Velké nic (Pavla Klimešová, Vít Klusák, Marika Pecháčková, Filip Remunda)

      Nejlepší herec

      Oskar Hes (Bratři)
      Jan Nedbal (Bratři)
      David Prachař (Citlivý člověk)
      Karel Roden (Tancuj Matyldo)
      Kryštof Hádek (Volha)

      Nejlepší herečka

      Tatiana Dyková (Bratři)
      Eliška Křenková (Úsvit)
      Regina Rázlová (Tancuj Matyldo)
      Simona Peková (Přišla v noci)
      Jana Plodková (Němá tajemství)

      Nejlepší vedlejší herec

      Václav Neužil ml. (Bod obnovy)
      Stefan Konarske (Bratři)
      Jiří Rendl (Přišla v noci)
      Antonio Šoposki (Tancuj Matyldo)
      Tomáš Jeřábek (Volha)

      Nejlepší vedlejší herečka

      Karolína Lea Nováková (Bratři)
      Martha Issová (Úsvit)
      Annette Nesvadbová (Přišla v noci)
      Milena Steinmasslová (Němá tajemství)
      Denisa Barešová (Její tělo)

      Nejlepší scénář

      Marek Epstein (Bratři)
      Alice Nellis (Němá tajemství)
      Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar (Přišla v noci)
      Petr Slavík, Nataša Slavíková (Tancuj Matyldo)
      Miro Šifra (Úsvit)

      Nejlepší kamera

      Filip Marek (Bod obnovy)
      Friede Clausz (Bratři)
      Dušan Husár (Citlivý člověk)
      Anna Smoroňová (Němá tajemství)
      Martin Douba (Úsvit)

      Nejlepší střih

      Bod obnovy (Jarosław Kamiński)
      Bratři (Petr Turyna)
      Němá tajemství (Filip de Pina, Michal Hýka)
      Přišla v noci (Jakub Vansa)
      Úsvit (Pavel Hrdlička ml.)

      Nejlepší zvuk

      Bod obnovy (Samuel Jurkovič, Jan Šulcek, Lukáš Ujčík)
      Bratři (Viktor Ekrt, David Titěra)
      Přišla v noci (Michaela Patríková)
      Tonda, Slávka a kouzelné světlo (Péter Benjámin Lukács)
      Úsvit (Peter Hilčanský, Pavel Rejholec, Tomáš Zůbek)

      Nejlepší hudba

      Jan Šléška (Bod obnovy)
      Karel Havlíček (Bratři)
      Jonatán Pastirčák (Citlivý člověk)
      Michal Pavlíček (Tancuj Matyldo)
      Simon Goff (Úsvit)

      Nejlepší filmová scénografie

      Bod obnovy (Ondřej Lipenský)
      Bratři (Milan Býček)
      Citlivý člověk (Stella Šonková)
      Úsvit (Henrich Boráros)
      Volha (Jan Vlasák)

      Nejlepší kostýmy

      Bod obnovy (Eliška Krejzová, Ivan Stekla)
      Bratři (Ján Kocman)
      Služka (Katarína Štrbová Bieliková)
      Úsvit (Jarmila Dunděrová)
      Volha (Vladimíra Fomínová)

      Nejlepší masky

      Bod obnovy (Vladimír Wittgruber)
      Bratři (Adéla Anděla Bursová)
      Citlivý člověk (Andrea Štrbová)
      Úsvit (Martin Jankovič, Lenka Nosková)
      Volha (Jana Bílková, Martin Valeš, Martin Větrovec)

      Nejlepší televizní film nebo minisérie

      Cesta do tmy (Veronika Slámová, Jiří Svoboda)
      Docent (Jiřina Budíková, Jiří Strach)
      Matematika zločinu (Peter Bebjak, Iva K. Jestřábová, Rasťo Šesták)

      Nejlepší televizní seriál

      #annaismissing (Jakub Košťál, Milan Kuchynka, Pavel Soukup, Vratislav Šlajer)
      Dobré ráno, Brno! (Jan Prušinovský, Michal Reitler, Matěj Stehlík)
      Volha (Jan Pachl, Josef Viewegh)

      Nejlepší animovaný film

      Deniska umřela (Philippe Kastner, Tomáš Šimon)
      Electra (Daria Kashcheeva, Zuzana Křivková, Marek Špitálský, Martin Vandas)
      Tonda, Slávka a kouzelné světlo (Pavla Janoušková Kubečková, Filip Pošivač, Jakub Viktorín)

      Nejlepší krátký film

      Atestace (Marek Dusil, Jan Hecht)
      Jsme v tom spolu (Alžběta Málková, Anna Wowra)
      Osmý den (Kryštof Burda, Tomáš Pertold, Petr Pylypčuk)

      Cena Magnesia za nejlepší studentský film

      Deniska umřela (Philippe Kastner)
      Doprovázení (Vojtěch Konečný)
      Electra (Daria Kashcheeva)
      Jsme v tom spolu (Anna Wowra)
      Osmý den (Petr Pylypčuk)

      Nejlepší filmový plakát

      Němá tajemství (Robert V. Novák, Zuzana Burgrová)
      Úsvit (Desi Moore)
      Chybění (Šimon Marek, Matyáš Švejdík)
      Přišla v noci (Bohdan Heblík)
      Brutální vedro (Lara Rajniš, Denisa Müllerová)

  5. tak prostě přestaňme na ty kulturní kraviny chodit! nepodporovat je, vyhladovět je a až se zvolí nová rozumná vláda, zruší takovéhle hloupé nápady a „umělci“ ještě rádi přilezou po kolenou s něčím kulturně kvalitním a přebytek umělců bude muset jít pracovat rukama, budou třeba na stavbách, až UK občané odejdou…

  6. Necinkali sme klucmi, aby sa stat prestal starat, a kazdy bol zodpovedny sam za seba? Neboli umelci medzi prvymi, co nechceli, aby ich stat vodil za rucicku, ale tuzili po slobode? Sa im ta sloboda zajedla, ze chcu aby ich zase zacal stat krmit?

    1. A ti „umělci“ mají velikou hubu a dlouhý jazyk. Oni si to vyřvou.
      Na rozdíl od ostatních, kterým by se jistě taky líbilo mít zajištěný příjem ať dělají, nebo nedělají, ať o jejich dílo je , nebo není zájem, ať jejich činnost je, či není ku prospěchu obecenstva.
      Dobří umělci se už teď mají jak halušky v másle. A ti ostatní jsou na tom jako my-ti ostatní.

    2. Oni se cítili nedocenění a mysleli si, že se jeden každej z nich bude mít jako král/královna. Viděli filmové herce z Holywoodu a neuvědomili si, že těch opravdu dobře placených moc není. Nu, mnoho povolaných, málo vyvolených. Jenže z nich se každej cejtí jako vyvolenej.

    3. Jo jo, pamatuji, jak PO PLYŠÁKU SI LIBOVALI ŽE ODPADNOU JEZEĎÁCKÉ ZÁJEZDY, ZROVNA TAK JAKO OBECNÍ ZÁJEZDY. ŽE BUDOU HRÁT PRO ZŘEJMĚ LEPŠOLIDI CO JE DOKÁŽÍ OCENIT. HMM,
      Onehdy si jedná „umělkyně“ pofňukla, že návštěvnost je slabá. No kdo by na ty slátaniny chodil?

  7. Promiňte staříkovi.
    Ty argumenty „umělců“ se možno aplikovati i na jiné skupiny či profese. Což takhle například šoféři? Jak jsou deptáni trhanými směnami, nebo dlouhými cestami bez běžného zabezpečení? Jak jsou ohroženi nehodami, úrazy, kriminalitou! Duševně náročné, vypjaté situace – a to nejen dopravní- je mohou přivézti až ku ztrátě způsobilosti vykonávat své povolání! Potřebují status šoféra a výsluhu!
    Jednou (možná to pamatujete) si stěžovali lékaři, že mají málo peněz za svou práci. A viděl jsem na nástěnce v čekárně leták. „Vydělávám jen xxxKč, nebojíte se?“ A pod to kdosi napsal:“jsem šofér autobusu a vydělám jen yyy Kč, nebojíte se?
    Se stejnými, či obdobnými argumenty mohou vystupovat skoro všechny profese. Nu, dokonce jsem sám kdysi hrál ve filmu-jako kompars ovšem. Dostal jsem odměnu jako umělec a tak to tam bylo napsáno. Od té doby ani ťuk. Neměl bych taky dostat výsluhu? 🙂
    ———————————-
    Je tady spousta chytrých lidí. Mohli byste mi prosím vysvětlit co vás mládežníky (možná moje děti a a určitě moje vnoučata) čeká? Všechno se mechanisuje, robotisuje, automatisuje. Na lidi zůstává většinou jen ta škaredá, jednoduchá a špatně placená práce. Jde o slevnění nákladů výroby či služby. Ovšem nikoli snížení ceny tovaru, jak vidíme. Kdo bude kupovat tovar a objednávat službu? Už dnes je docela dost lidiček, kteří si žijí docela bídně a na nákupy a vůbec potřeby životní jim mnoho nezbývá. Jak si to naše panstvo, věrchuška představuje?

  8. Co se to stalo M. Kocábovi s mozkem?
    Michael Kocáb na Sórošově festivalu politické písně v Kyjevě prohlásil, že Robert Fico na ně navádí ruské rakety, když do celého světa vytrubuje, kde se slovenský festival Pohoda v Kyjevě koná! Kocáb dokonce naznačil myšlenku, že Fico se odhalením místa konání festivalu mohl dopustit vlastizrady anebo kolaborace s Putinem!
    https://aeronet.news/michael-kocab-na-sorosove-festivalu-politicke-pisne-v-kyjeve-prohlasil-ze-robert-fico-na-ne-navadi-ruske-rakety-kdyz-do-celeho-sveta-vytrubuje-kde-se-slovensky-festival-pohoda-v-kyjeve-kona/

    1. To je v pořádku.
      Kocáby je potřeba anihilovat.
      Problém je, že Rusům nestojí za to, kvůli pár stovkám Kocábů, měnit dopadové souřadnice raket, nebo dělostřelectva.
      Rusové vědí, že kdyby se pár stovek Kocábů posralo současně, tak z toho bude hygienicko-humanitární katastrofa. Taková, u které by dost dobře nešla popsat pravá příčina jejího vzniku.

    2. Kocáb je malomozek. Plně se to projevilo, když ministroval. Naprostý blb. Tomu rána do hlavy otřes mozku nezpůsobí.

    3. No co, zastává ty „správné“ ideologicky prozápadní postoje. A jak víme tam kde rozhoduje ideologie, rozumu není třeba. Naopak je na obtíž.

    4. KOCÁB:
      Myslím, že ho nemá cenu komentovat. Doba Pražského výběru je definitivně za námi, ruská vojska taky už odjela tak si musí pozornost zajistit jinak.

      Ke statusu umělce:
      Byla Editt Piaf velká umělkyně?
      Asi ano. Určitě!
      A jak začínala ?
      Zpívala po pařížských dvorech a ulicích, žádný status nepotřebovala.
      Jenom pár drobáků, které ji házeli lidi z oken. Pak toho bylo víc a víc…

      Tím se liší skutečné umění od neumětelských vyžírků. Tak je to jednoduché!

      1. Vůbec bych se neutěšoval tím, že pokud po dotyčném zůstane zaznamenáno nějaké „dílo“, tak to byl umělec.
        Zaznamenáni jsou i Plastici, Dégéčka i ten Pražský výběr.
        Už v době „působení“ jmenovaných, jsme je nikdo nebrali vážně. Moje generace, možná i plusmínus pět let, jsme to považovali za toliko účelovou šaškárnu.
        Nic než hraniční šaškárnu – jenže nahrávající tehdejšímu režimu, aby následně mohla kurvit životy a sny i těm, kteří se k podobným šaškárnám nesnížili.
        Osobně to mám prokázáno, svou vlastní praxí technika jedné z takto postižených kapel. Právě díky „působení“ podobných šašků, se zbytečně často stávalo, že přehrávkami neprošly i kapely, které nic takového neměly zapotřebí.

        1. Jj, bezim s hovnem proti platnu, do platna to hovno zatnu – to bylo umeni! S takovym kontingentem jsem pro schvalovaci komise vsemi deseti

          1. v invalidnych surodencoch ich doslova odoroval ako genialnu kapelu. Tak som si od nich stiahol zopar veci, pustil a…… do to co je za chujovina 🙁

  9. Obrovští umělci jsou preláti to volaakí.
    Následovat našeho Pána Ježíše Krista tak, že bydlí v palácích, vlastní lesy, pole, rybníky a další paláce, chodí na veřejnost oblečeni do rouch upomínajících na imperiální Řím; nebo když pobírají výnosy z lichvy způsobené inflací (tedy ožebračením jiných lidí, hlavně důchodkyň a důchodců) atd apod. …to je obrovské umění.
    To by jednou také někde mělo viset. Lidi by nestačili koukat.
    Muselo by to ale být omyvatelné a odolné proti chemickým postřikům či kopnutí kovovou špičkou boty.

  10. Status umělce je bezesporu správná věc a já jsem pro.
    Jen bych to pojmenoval jako status komedianta a ze státního fondu by každý umělec získal zdarma čepičku s rolničkama. Tím by jeho status byl jasně viditelný, na základě čehož by mohl při chůzi po veřejných prostranstvích dostávat finanční příspěvky od kolemjdoucích i okolojdoucího.

    1. Vzpomínám si na dva případy uměleckých děl.

      První někde v USA spočívala v tom, že jeden umělec nalepil banán páskou na zeď. Druhý umělec ale čekal, prohlásil, že právě tvoří performaci Hladový umělec a banán odlepil a snědl.

      Druhý případ byl v Itálii, kdy umělec za asi 15 tisíc eur vydražil neviditelnou sochu. Její podoba spočívala čistě v tom, že polepil na náměstí čtverec páskou a vytvořil tak prostor, kde údajně spočívala socha zhmotněná v jeho myšlenkách.

      K tomu jen připodotknu, že pak je snadné se stát umělcem.

      1. Opravdové umění bývalo nepochopeno často. Opravdoví umělci často živořili. Ten hlad jim v tvorbě často pomáhal. Tlustší by nestvořili nic. Ale dnes je “ inflace “ „umělců“ .

    2. No, kdyby ty báby žily v dostatečně kulturním prostředí, tak by něco takového určitě nebyly schopné udělat. Zvláště ta 63 letá. Ale pokud je žili v prostředí hollywoodských braků argentinských telenovel a Mc Donaldů , není jim nic svaté.
      Kulturu je třeba podporovat, ale zcela jistě ne každou. Ale kdo o tom rozhodne a co s nekulturními blby.

  11. JInak za komoušů existovaly kákáesky, nic moc peníze, ale byly jisté a na obživu jedince stačily.
    Takže chtějí dnes umělci Místní kulturní střediska, Emkáesky ? 😀 (Jasně, nejraděj by chtěli Cégékáesky – Celoglobální kulturní střediska)
    I za Husáka mohli hudebníci vycestovat a hrát třeba “ na lodi“, v Karibiku. Za cca 1800 USD měsíčně. Perlička – uklízečka lodních kabin dostávala ofiko jen 50 USD, ale PRAKTICKY POVINNÁ dýška jí zvedly plat až na 1500 USD netto , záleželo na pečlivosti a počtu kabin. Dneska prý ta místa obsadili muzikanti z Balkánu…

  12. Po roce 1989 bojovali umělci za zrušení kulturních komisí, které rozhodovaly o tom, co je a co není umění a smí se prodávat nebo předvádět publiku.

    Nyní nepřímo iniciují vznik stejných komisí. Nebo snad mají představu, že statut umělce dostane každý, kdo požádá?

  13. Horší, podle příkladu ČT, byly by poplatky uměleckému cechu nařízené každému kdo má uši a oči. Přidaly by se další cechy…

  14. Nestačil by jim kůň, koňský povoz, pytel brambor a kamínka Petr…eh, nějaké mobilní tepelné čerpadlo ?
    Kdysi ani toto neměli, a jaká skvostná díla to vznikla.

    Pokud jsou dotyčné žadatelky a dotyční žadatelé také i křesťankami a křesťany, tak jednak mohou kázat na horách ( a za to dostat skývu chleba a lahev vína), jednak se mohou obrátit na své movitější sestry a bratry a nechat se jimi bohatě pohostit i očistit – včetně vonných olejů, jednak mohou poníženě poprosit samotnou Církev – ať pustí chlup z lichvy, kterou obdržela ve výši několika miliard korun (tak by se ulevilo také i římskému Sen…eh, římské Církvi, byli by blíže Ježíši Kristu), v neposlední řadě se mohou ucházet o přízeň zákazníků na volném a svobodném trhu zboží a služeb, samozřejmě v tomto případě vše obdržené poctivě zdanit !!! Zde doporučuji zejména Kalifornii, ale ani nějaký dvůr supermovitého ropného švejk…eh, šejka nemusí být špatný.
    Pro inspiraci ať si zajedou k hrobu Vincenta van Gogha. Tisíce a tisíce lidí toto místo každý rok navětěvuje.
    Třeba i dotyčné budou takto lidé navštěvovat, pokud se skutečně ukáže, že nebyli jen třtinou ve větru, ale vzrostlým a košatým dubiskem kultury to přínosné, nikolivěk parazitující.

  15. Pokud to své umění náležitě vyšperkují aktuálními otázkami doby (Sláva Ukrajině, LGBT, záludné dezinformace …) tak nějaké prachy dostanou. Kulturní frontu si financoval každý tvrdší režim.

    Vzpomínám si jak Václav Klaus v nějakém rozhovoru vzpomenul, že jak se stal po roce 1989 ministrem financí, tak za ním přišli. A že jako když oni umělci svrhli toho bolševika tak že by jim mohl udělat neomezené fondy na tvorbu za oplátku. No vyrazil s nimi dveře.

  16. Každému, komu se dnes podaří dožít se staroby bez ekonomické, tělesné a duševní úhony, přináleží status umělce. Lidí, které režim do svých sítí nechytil, nedeformoval a nepokřivil je opravdu málo. Potomci křiváků, budou požadovat další reformy křivení, další dotace, další granty, další pobídky, další úvěry, další půjčky a další podpory, protože jíst se musí, bydlet se musí a zima dokáže zabíjet stejně jako výrobky zbrojovek, výrobky bank, výrobky parlamentů a tak dále, kam chodí do „práce“ další pokřivenci s plnou hlavou a hubou politické bramboračky s vidinou zaslouženého důchodu.

      1. Každému, komu se dnes podaří dožít se staroby bez ekonomické, tělesné a duševní úhony, přináleží status umělce.

        Souhlas, to by měl administrátor vytučnit a dát do záhlaví jako heslo dne.

        A dodám, dělat se musí za každého režimu, tak ty panaky z euparlamentu je nutno neberat tak vážně.

  17. už jsem tady v diskuzi pod některým ze starších článků navrhoval Vidlákovi ať si on i jeho schovanka, co mu ilustruje knížky. zažádají o statut umělce a nechají se platit ministerstvem kultury

  18. No, když budou „umělci“ platit daně jako ostatní lidé, tak proč by neměli dostávat zasloužené důchody? Škoda, že byl zrušený § o příživnictví.

    „Příživnictví byl trestný čin, za který byli v období komunistického režimu v Československu od roku 1957 postihováni ti, kteří se soustavně vyhýbali „poctivé práci“ a dávali se někým vydržovat, nebo si prostředky k obživě opatřovali jiným „nekalým způsobem“.[1][2] Tak byli trestáni i ti, kteří by se např. chtěli živit samostatně bez příslušných povolení, která byla pro samostatnou výdělečnou činnost povinná. Původně za příživnictví hrozil trest odnětí svobody do dvou let, od roku 1965 byl ale zvýšen až na tři roky. Tento trestný čin byl zrušen až v polovině roku 1990.“

    1. Polovina herců v Hollywoodu pracuje jako číšníci nebo servírky. Tím získají zajištění v době nedostatku práce.

      1. I velmi slavní třeba taxikáři!
        Nebo jsou to vyučení tesaři a staví svým momentálně zaměstnaným kolegům domy, do kterých jsou pak těmi kolegy zváni, když se situace změní.

    2. Vy se KarleDar-e domníváte, že umělci (profesionální umělci) daně neplatí? [;>))
      Nebo že o status umělce usilují harmonikáři a malíři na Karlově mostě nebo v podchodu u Karoliny?
      Neboli ty výkřiky o „statusu umělce “ a na druhé straně o tom, že potulní muzikanti (hrající žebráci) neplatí daně jsou stejně hloupé a falešné jako tvrzení, že 94% umělců jsou Židé. To je jenom nenávist k určité rase nebo vyznání.
      Jsou to výkřiky lidí velmi (s)prostých, naprosto neorientovaných v našem světě.

    3. Bondy (údajně práskal, ale jen věci o kterých už věděli) si zařídil invalidní důchod. A jakž takž přežíval.
      Jeho novela „Šaman“ patří mezi moje oblíbená dílka. Je nadčasová. Platná podnes.

      Pokud z kultury odstraníme propagaci, reklamu….tak co zbyde ?
      Možná právě že zbydou ta hodnotná kulturní díla. Jenže opět je tu ten subjektivismus, já např. považuji za vrchol filmové tvorby film “ I trpaslíci začínali jako malí“, většina mých známých kroutí hlavou a že je to druhořadý film.

      1. Z novely:

        Po odmumlání posvátných textů, jimž rozuměl jedině šaman, bylo ticho ještě napjatější, a tu šaman vystoupil na černý kámen v pozadí jeskyně, kam sotva bylo vidět, a spustil:
        „Lovecké úspěchy naší společnosti jsou rok od roku větší. Pod vedením našeho moudrého a všepředví-
        davého Velkého náčelníka a Velkého šamana je stále větší bohatství našeho kmene a stále hojnější zásoby v našich stanech. Díky neúnavné a nikdy nespící péči našeho slavného vedení přicházejí k nám rok od roku stále větší stáda sobů, bizonů a mamutů, tolik, že je ani ulovit nemůžeme. Proto, jestliže by někdo reptal o nějakém nedostatku, je to jen proto, že je špatný lovec a špatný syn našeho kmene a špatně lovil, a tak všecko si zavinil sám, ale co horšího, odvrátil štěstí od našich zdatných lovců, kteří heroicky bojují každoroční bitvu o jídlo. Takové individuum dokáže zničit úsilí celé osady, ba celého kmene a je potřeba je jednou provždy odhalit, zneškodnit a vyvrhnout.“.
        Tato řeč měla jako vždy zcela magický účinek. Včetně náčelníka chvěli se teď všichni strachem a současně se v duchu rychle odříkali všech svých posavadních žehrání na ekonomickou situaci tábora a všech svých malomyslností ohledně přítomnosti. Jen čekali, koho šaman odhalí jako tajného škůdce a nepřítele, který vskutku jim právě v minulé sezóně tak zkalil zrak a zmátl ruku, že ulovili skoro hovno. Nikdo nevěděl, zda to nebude právě on, koho šaman zasáhne.

        1. Supr ! 😀
          Já to mám z materiálu, který mi nakonec sežerou moli, takže bych musel přepisovat.
          Tobě to zase schvátí rez…nu, nevybereme si.
          To ctrlc a ctrlv – to je velký Boží dar. To hraničí s uměním.

      2. A to je zajímavé, s tím Bondyho práskáním!
        Myslíte, že si tak mohl vypráskat i vilu?
        Konkrétně vilu „Ječmínek“, na celkem zajímavém místě jedněch východomoravských lázní – a pod pseudonymem Hynek Jorda?

  19. A ještě by to chtělo zajistit výsluhy i pro umělce.
    Zopakuji co řekl M.Horníček 94 % umělců jsou židé,tak tipuji,že si tento status prosadí.
    Jen ať napíši,kolik se do teď financuje kultura a umělci,nejen státem,ale kraji,městy.
    To jim nestačí a to ještě berou od OSA,hodně bych jim to pokrátil,pak by se prosadili jen ti nejlepší.

  20. Současné stupidnosti produkované ČT, Nova, Prima nesahají majorovi Zemanovi a seriálům Jaroslava Dietla ani po kotníky!
    Jestli to nebude tím, že už nemáme kvalitní scénáristy, režiséry a herce už vůbec ne.

    1. Máme, ale ztrácejí se v tom množství průměrných a podprůměrných. Těch, kteří potřebují nějaký „stautus“.
      A v těch kruzích, které si již dokázaly „nadělat konexe“. Per os, per vaginam i jinak.

  21. Reseni prijde zcela odjinud :
    V poslední době se mi poměrně často stává, že když se bavím s některým z mých kamarádů kreativců o umělé inteligenci, vyvolává to celou škálu reakcí od podrážděných, přes ignorování až po pohrdání. Prostě na to prcají .
    Týká se to tvůrců čehokoli, od videoprodukce, přes ilustraci, animaci, copy, překlady, zvukařinu a voiceover až po marketing. Je to obrovská škoda a kouká z toho do budoucna průser, tak jsem k tomu sepsal něco kapánek delšího.
    Podle mě to celé vychází z nepochopení, jak ai funguje a co se teď vlastně děje. Dr. Jan Romportl to hezky vysvetluje, Nicméně tady jsem dal dohromady aspoň pár myšlenek nejen z podcastu:
    ✔︎ Nástup ai nám nemusí nutně sebrat práci, jakože ze dne na den nebudeme mít co dělat, ale není pochyb, že to, co a jak jako tvůrci děláme, se v nejbližší době zásadně promění. U komerční ilustrace nebo copywritingu je to vidět už teď. Zatím to autory nenahradilo zcela, ale zjevně už to má vliv přinejmenším na množství zakázek a cenu.
    ✔︎ Často slyším, že špičkový ilustrátor, copywriter, animátor, překladatel… se zatím nemusí bát o práci. K tomu “zatím” se ještě dostanu později. Ale kolik je nás opravdu špiček ve svém oboru? Například 80 procent lidí si o sobě myslí, že jsou nadprůměrní řidiči – což je statisticky nesmysl. Dost často pozoruju podobné sklony i u tvůrců, se kterými se bavím – ve své hlavě jsme všichni top, nikdo není průměr, nebo nedej bože podprůměrnej. Ale vážně jsme všichni takové hvězdy?
    ✔︎ Ai není kreativní – mezi kreativci jeden z nejrozšířenějších mýtů. Tady doslova cituju z podcastu “Zapomeňte claimy, že to ai nikdy nebude kreativní. Naopak, ai bude daleko kreativnější než člověk a to z toho důvodu, že není omezená tím, že naše lidský mozky jsou strašně podobný a mají furt tendenci sklouzávat ke stejnejm věcem. Je strašně těžký vymyslet něco originálního. Všechno už někde bylo. Takže první, co začne vymejšlet fakt originální věci, který ještě nikde nebyly, je ai. Úplně zapomeňte, že kreativita, originalita, je ten rozlišovací prvek. … ten rozlišovací prvek je, že dobrej marketér, copywriter, dokáže vytřískat z toho klienta zadání, ne to co chce, ale to co fakt reálně potřebuje. Důležitý je hledat to svoje uplatnění na interfacu člověk – člověk, protože tam ai relativně dlouho ještě nemusí bejt, nicméně dobrý je, abyste to každýho půl roku přehodnotili, kam se to posunulo, protože AGI bude umět dosahovat čehokoli.”
    ✔︎ To, že ai není kreativní a že “kopíruje, vykrádá, recykluje” je zřejmě dané představou, že ai to mechanicky skládá z kousků těch olbřímích dat, které do ní programátoři nalili. Nicméně je to, jako kdybych nařkl studenta umělecké školy, který nasál vědomosti generací před sebou, že kopíruje, vykrádá a recykluje (což je teda z určitého úhlu pohledu validní interpretace 🙂) Ai modely fungují tak, že si z těch dat, co má k dispozici, vytvoří model světa (stejně jako náš mozek si na základě vjemů udělá nějakej model světa) a pak už ty věci opravdu vytváří. Co je na tom pro nás jako lidi znepokojující je, že ten “mozek” ai je v něčem rychlejší a naučenej na fakt velkým objemu dat, větším, než je člověk schopen vstřebat za několik životů. Tady bych zase s dovolením ocitoval Jana Romportla “… rozhodně si myslím, že taková ta snaha autorů textů nebo obrázků říct že proces generování těch obrázků je porušením autorských práv bude smetená ze stolu. Podle mě se to opírá o neporozumění tomu, co se reálně děje. Oni si myslí, že v té databázi obrázků to ten systém nějak kombinuje dohromady, to prostě takhle vůbec není. To je asi tak, jako když mě jako člověku někdo ukáže spoustu obrázků čtyřlístku a pak řekne nakresli něco v podobným stylu, tak svým způsobem velmi podobně, jak to dělám já, jako člověk, tak to dělá i ten systém. To znamená, on se naučí fakt ty principy a ty principy se nedají autorsky chránit.”
    ✔︎ Jedno z nejdůležitějších slov v debatách o ai je “zatím”. Nedávno jsem například k FB postu od Viktor Janiš, jestli se má v Česku zavést status umělce, přidal komentář ve smyslu jestli má cenu začínat řešit status umělce “v době nástupu ai, která podle všeho spoustu kreativních činností úspěšně nahradí” Na to se mi dostalo odpovědi “No, nenahradí. Literatura i překlady od AI jsou zatím velký špatný.” Možná jsou, možná ne, tohle Viktor jako zkušený překladatel jistě posoudí líp než já. Ale jak dlouho to vydrží? A opravdu má smysl, při rychlosti jakou se u nás běžně odvíjí politická debata na jakékoli téma, řešit status umělce?

      1. Milej Kocoure, vase vyhrady jsou asi takove kvality jako kdyz neverna zenstina, konfrontovana svym manzelem, uvadela na svoji obranu : Neodbavil se, prisaham ! 😀 Ja treba k mym dilum potrebuju animovane logo – udela AI, max. do dvou let i sama, bez zadaneho statickeho obrazku. Potrebuju namluveni a dabing – do 2 let udela AI. Potrebuju preklady technickych komentaru – dela AI uz dnes. Jedno s druhym, za 1,5 roku budu misto 5 lidi plati jednoho. Kteri pak bud budou (za nenavisti k rezimu a svemu osudu) muset makat manualne, co nikdy nechteli a neumi, nebo…Nebo co ? Vy to vite ? Vy vite co s desitkami procent nezamestnatelnych lidi ? Mate primitivni predstavu o pochopitelnem a uchopitelnem linearnim vyvoji AI. Jenze s masivnim prichodem noveho hw, specializovaneho prave pro AI (ne graficke karty jako dnes) o 2-3 roky dojde k exponencialnimu vyvoji. Ano, vidouci robot s ramenem co bude vybirat z pasu v spalovne odpadu kov ci lahve, bude mnohem drazsi nez pologramotna ukrajinka. Ale bude tam 24 hodin, bez naroku na cokoliv co clovek musi mit a nikdy nebude pičovat sefovi. Takze ve vysledku pro podnikatele mnohem jistejsi reseni. Atd. atd. Ta vyhodnost aplikaci AI bude tak nesmirna, ze prevalcuje vsechny vyhrady. A co pak s temi lidmi ? O tom mudrujte ! Ale ne naivne tak, ze „vzniknou nova povolani“ 🙂 Vzniknou – ale na urovni zlomku poctu tech uvolnenych lidi.

        1. Milý Hulvathe,
          nebavíme se tu o robotech u pásu ale o tvůrčí inteligenci.
          Ještě jsem nezachytil ani jednu zprávu, že by počítačová síť začala ve volném čase něco vymýšlet. Něco co nebylo zadáno.
          AI – až si uvědomí sebe sama tak to bude teda velká změna.

          1. Vy o voze, ja o KoZe 🙂 Teda ja o tom jak si KoZa se svou slavnou libodemokracii poradi s desitkami procent nezamestnatelnych. Velkou vetsinu prijmu dnesnich tzv. umelcu cini remeslna tvurci cinnost – treba ten dabing, tvorby loga, obaly vyrobku, komparz, apod. Malokdo se uzivi svymi originalnimi dily. Jeste jednou – ja dnes platim 5 lidi, za 2 roky jednoho, to je matematicka jistota. Davam jednoduchou otazku, CO s nima ? Nahnat je na montery kohoutku, pokryvace, apod. ? Ano ? A budou to delat dobre a radi ? Bude se Franta ktery ma dnes na vizitce napsano „creative consultant“ rad predstavovat jako pridavac cihel ? 🙂 A bude na to vubec stacit ? Neblouzneme o vzniku novych povolani – opakuju, ta budou – ale ve zlomkovem poctu.

            1. Ze života: Jeden docela známý herec z muzikálu se během covidu živil jako pokrývač. Je vyučený pokrývač. Kupodivu ho to neuráželo.
              Jeden dramaturg zase přijal ve vesnici, kde bydlí funkci hrobníka. A už si jo nechal jako vedlejšák.
              (Podivil jsem se, ale i na to je třeba zkoušky a papír!)
              Dělníci, rozbíjející stroje, které jim braly práci nejednali rozumně.

              1. Dokonce i bratr D. Ricardo psal, že jednali velmi rozumně a že on, kdyby byl na jejich místě, jednal by stejně. Nebudu hledat prvotní zdroje, takže jen Wiki :
                „….In 1821, he wrote that he had become „convinced that the substitution of machinery for human labour, is often very injurious to the interests of the class of labourers,“ and that „the opinion entertained by the labouring class, that the employment of machinery is frequently detrimental to their interests, is not founded on prejudice and error, but is conformable to the correct principles of political economy…“

                Poznámečka. Jak vidno tak i bratr Ricardo psal o třídě pracujících, o třídě zaměstnanců. A jejich zájmech.
                A to v časech, kdy byl konvertita Marx ještě batoletem.
                ——————–
                Stěžejní otázka střednědobé budoucnosti (ale např. i minulosti), možná blízké :
                KOMU mají patřit stroje ?

                  1. Správně.
                    A když už demokracie – tak jedině pod mým velením.

                    Tykej mi, nejsem výš jak Bůh, Ježíš Kristus, Bohorodička nebo Duch svatý. Těm všem tykáme.

        2. Já nevím… Když položím na jednu misku vah tlachy Vidlákem částečně tolerovaného polo-trolla Hulvatha a na druhou misku vah zamyšlení Kocoura, za kterým je právě v oblasti kumštu obrovský kus celoživotní práce, mám neuvěřitelně snadný výběr.

                1. Nevylučuje, ale věrohodnost jako zdroje informací je tím značně snížená.

                  Někdy dokonce tak, že je automaticky přerolovan. – Víte, jak vzniká luxusní káva Black Ivory?

                    1. No právě.
                      Princip kávy Black Ivory spočívá v tom, že slonovi dají sežrat kávová zrna, která většinou projdou zažívacím traktem zvířete neporušena, při průchodu ovšem u nich nastane specifická fermentace.

                      Poté, co se slon vyprázdní, je třeba pečlivě přebrat jeho trus a vybrat z něj vzácná neporušená fermentovaná kávová zrna. – To poměrně dost práce s poměrně malým hmotnostním výtěžkem (poměřováno k hmotě sloního hovna). Je to ovšem skvěle placeno, snobové kávičku náležitě oceňují.

                      Vzkaz pro Schumachera zní, že pokud chce přebírat Banditovy-Hulvátovy výroky a hledat v nich ojedinělá vzácná neporušená fermentovaná kávová zrna, nebudu mu nikterak bránit. – Já s tím materiálem nakládám jako s běžnými výkaly, asi jako zřízenec v ZOO, na přebírání nemám čas.

                    2. Alefe, v pražské ZOO prodávali kyblíky s (jedním) sloním hovnem jako hnojivo. Tuším za osm pětek.

            1. To je lez.
              Hulvath byl zabanovan pro opakovane hulvatstvi a sprostotu a nehorazne lhani vudci ostatnim diskuterum i mistnim zenam.
              Vidlak mu za „odmenu“ jeho nick nedavno vratil.
              Zvlastni shodou okolnosti jenom par dnu pote, co tu hulvath lzive napadl k42 a cely den tu ty sve vyvracene lzi opakoval az do uplneho zblbnuti.
              k42 tu samozrejme cely den nebyl, byla taky nedele, tak ho v neprotomnosti hulvath aspon castoval vyrazy jako zbabelec a pod.
              Tenhle Vidlakuv vyber prispevatelu se mi velmi nelibi, a proto uz tady diskuze nectu, jenomn si kliknu na vybrane autory.
              Alef je jeden z nich, takze jsem se skrz nej dostal i na vas prispevek.

              1. Já vám děkuji za ocenění, ale směrem ke Kocourovi, prosím, uberte – pokud jde o tu lež. Kocour nelže. Kocour patří k těm šťastným, kteří neznají Hulvathovu alias Banditovu historii, která je (Ujišťuji Kocoura) skutečně dlouhá a výživná.

                Nařčení že lži si od vás Kocour nezaslouží, byl jste z zbytečně prudký.

                1. Kocour nelze umyslne , je jenom zmateny ,nerozumi ,ale psat vo tom nikdy nemuze prestat….
                  Dela ze sebe experta pres veci .
                  Nejdrive musi videt a vedet a mit zkusenosti ,
                  z ty oblasti a delsi cas .

                  Problem tvurce a tvorivosti je velmi a nadmiru slozitej ,neuchopitelnej ,individualni , ty co maji skutecny schopnosti tvorit ,vo tom nemluvi.
                  Az budete chodit v mraze ulicema Prahy do rana a nebudete si vedet rady , vite co potrebujete , ale nemate to , rikate, prosite Praho , umis carovat ,pomoz mi , vomrznete a ve 4 rano vam to skoci do hlavy ,pak pochopite ,ze nic nechapete.
                  Potom vam neco ve vasi hlave nadiktuje vsecko a je to hotovy.

                  Az zacnete vnimat ty neuchopitelny rozdily ,dojmy , nebo sny mezi Starym mestem a Malou stranou , budete nastvanej z toho ze tam
                  barbari zavedli ty tramvaje ,pak prestanete vysvetlovat.
                  A nechate to jinym..

                  Proto ja z Kocourem nediskutuju , je to zbytecny..
                  Navic se vyznacuje velmi abstraktnimi tvrzenimi a potom nejaky diskuse nemaji cenu..

              2. Myslím si, že jste se spletl. Vidlák nemůže „vracet“ nicky. Psal sem jako hulvát docela dávno, po té jako bandita, a teď, asi po banu, opět jako hulvát. To je vše.

        3. To mimo jiné znamená, že do pár let, bude nick Hulvath bez práce a bez příjmu.
          Vykopnut na ulici pro nepotřebnost, nadbytečnost, nebo pro obsluhu AI nedosahující potřebného IQ.
          Podle toho, co sem vkládá, to tak bude naprosto v pořádku.
          V pořádku ale nebude, až mi přijdou takto vykopnutí hulvathové-banditi vykrást garáž, sklízet úrodu na zahradě, nebo mi okradou vnouče.
          Dokud mi budou stačit síly, budu je trávit, jako potkany.

          1. Vy ste uz davno Tecocamp silenej sadista a mate nenavistny vrazedny zamery. Dalsi este prorokujete. Jen za to,ze nekdo neco napsal.
            Aspon se zabejvate vykopavanim a sirite to. Vy ste regulerni silenec.
            Proc tady neco ctete, kdyz to vzbuzuje ve vas vrazdedny reakce, vykradani vasich garazi , chcete kazdyho travit ,vokradou vam potom vnouce a budou do par let bez prace a prijmu..A musite to porad sirit.Leceni je zbytecny..
            Takovy tady nezakazujou..

          1. To je hluboke nedorozumeni, jak rikaval s oblibou Klaus 🙂 Min. 80 % cinnosti treba ve fabrice v poloautomaticke vyrobe (cili dnesni realita) je rutinnich. Ale vyzadujicich kognitivni schopnosti. Ktere stroje doposud nemeli. Muzete mit nevimjak moderni CNC obrabeci centrum, ale kdyz se treba zlomi spicka soustruznickeho noze, bude vyrabet zmetky, dokud to clovek svym zrakem neuvidi a nevyhodnoti. AI to dokaze rozeznat a roboticky udrzbar si poradi ve vetsine pripadu, zarizeni uz na to budou konstruovana ze se budou dat jednoduse, modularne, „suplikove“ menit funkcni prvky. Takze 80 % dnesnich lidskych zamestnancu nebude treba. Kdekdo tady blouzni o tom ze AI se netreba bati, pac „nemysli“, neuvedomuje si vlastni existenci. A malokomu dochazi, ze to pro zboreni soucasneho systemu vubec neni treba. Bezneho Frantu AI nahradi brzy. A Franta bude muset byt ziven. Jak, kym ? Tato diskuze mi pripomina 17 leteho vyrostka co zbouchnul spoluzacku a kecal dokola ze se „chce o rodinu postarat“. Kdyz se ho ptali jak a cim, zoufale klickoval a opakoval ten kec dokola 🙂

        4. o tom právě velmi dobře mluvil Ing. Blahynka – zkuste si najít třeba u Petr Bureš TV, navrhoval tam lokalizaci místo globalizace – takže přesun zdrojů a majetku zpět do lokálních a národních rukou, pak by místo úniku prostředků (transferové ceny např. globálních firem) tyto prostředky zůstávaly v ČR a bylo by dost na nepodmíněný příjem. Ovšem skutečně nepodmíněný, tedy ne jako nástroj tyranie moci, ale jako základ, který si pak každý může buď navýšit potřebným zaměstnáním nebo bude dostatečný k běžnému slušnému životu a ve volném čase se lidé mohou věnovat svým koníčkům, kterými pak třeba společnosti dále prospějí. Zní to idealisticky, ale je to taky zajímavý scénář. Je tam více dílů, tady příklad https://www.youtube.com/watch?v=5aWtxrXzgNU

          1. Je lehce mozna (ba pravdepodobna) jedna mezietapa. Kdy sice vznikne nepomineny prijem jako nevyhnutelnost – ale rezim se bude pokouset pres neho ovladat nepohodlne jedince. Samozrejme to vyvola zapornou zpetnou vazbu a skonci to dystopii jako v temne scifi. Jenze tady nastoupi nepoznane zakonitosti, ktere Orwell vlozil do ust sveho hrdinu Winstona Smitha : „Selze vam to. Nevim kdy a a na cem, ale selze.“ Ano, selze – jenze nechtel bych zit v dobe kdy to bude rezimu fungovat. I komousum fungovala StB hodne dlouho po tom, co byla kazdymu jasne ze to smeruje do kopru.

      2. Stejně, jako hulvath/bandita vykrádá jiné články, bude ve vzdáleném budoucnu AI jen vykrádat to, co předtím vytvořili lidé.
        Nic víc a nic méně, ať si o tom pobláznění sopliví Slováci, myslí cokoliv.

    1. Umělci přežijí, pokud jsou to umělci, tedy pokud umí něco, co zajímá i jiné lidi. Hodně jiných lidí.
      Pokud se z toho stane JEN obchod, začne se řídit zákony obchodu, nabídky, poptávky konkurence, kartelů. Umění jde stranou a není třeba o něm jako o takovém uvažovat.
      I mezi „kejklíři“ je konkurence. Ale tam rozhodne kvalita. Kolika lidem se to líbí. Pokud jich je jen pár, mohou požadovat jakýkoliv status – ale ne umělce.

      Proto se mi zdá přidělováním statusu umělce trochu padlé na hlavu. Umělece se nestane ten, který to o sobě prohlásí. Umělce z kohokoliv udělá až jeho publikum. Umělce neudělá z nikoho ani nějaký diplom, ani členství v jakékoliv organizaci nebo straně.

      Umělec může být kdokoliv, kdo něco umí. Definice umění je široká…

      1. Status umělce vždy uděloval prezident. Někdo byl umělec zasloužilý a jiný národní. Teď je umělcem každý, kdo se za umělce prohlásí. Modelka, která se mihla ve filmu, je už modelkou a herečkou. Nakonec veškeré označení umění a umělce prověří až čas.

          1. K tomu mě napadá, že jestli umělcům projde jejich návrh se statusem umělce, co kdybychom se za umělce prohlásili všichni obyvatelé ČR, kteří se hlásí k české národnosti? S argumentem Co Čech, to muzikant! bychom měli status umělce obhájit také.

      2. ále no ták, vždyť přece musej najít nějaký důvod proč své propagátory podplácet. Status „umělce“ se k tomu docela hodí. Hrušínský jim to ukázal.

        1. Spousta umělců se v očích lidí dehonestovala sama agresivní podporou kde čeho od vládnoucí kliky. To bude to, či lidem vadí a silně dráždí. Sami si často zadělávaji na průšvih. Debata se vede spíše o jejich agresivní angažovanosti než samotné činnosti. Si myslím já.

      3. Já se živil 35 let jako potulný projektant a šlo to, i důchod je z toho slušný a nakonec jsem se ani nemusel potulovat (potuloval jsem se jen mimopracovně) a práce za mnou chodila a dosud chodí sama.

      4. Záleží s kým se dotyčná nebo dotyčný poměřují.
        Např. zda se poměřují skutečným “ artist“ Chaplinem, anebo údajným komikem Novotným st. apod.

        Uměním může být skutečně cokoli. Dokonce i high class uměním !! Např. Kupkovy obrazy.
        Tuším že Zola napsal, že je někdy těžké rozeznat co je ještě uměním, a co je už šílenstvím. A naopak.
        Schopenhauer pak docela jízlivě psal o hercích (tedy personach) a herečkách, v kontextu náchylností k šílenství.

        Dnes by měl rozhodovat trh.
        V nějaké utopii pak budeme rozhodovat společně, anebo rozhodne supervolný a supersvobodný trh – tedy nejpravděpodobněji nějaká obdoba globálního císaře.

  22. Zase bych nejnovější umělecký nápad tolik nepřeceňoval. Umělců bude vždy více než zdrojů pro ně a nejdříve budou řvát, že dostali málo prostředků, potom se o to málo porvou mezi sebou jak lidé na potápějící se lodi.
    Mohou vyhrožovat stávkou, ale také by si jejich stávky nemusel nikdo všimnout.
    Pořád se máme vrátit do doby 1. republiky, čímž se umělci často zašťiťují. Ale tehdy také platilo hladový jako herec.
    Jinak je to prastarý spor o svobodu, která končí tam, kde začíná svoboda někoho jiného. Dotace zrušit a nechť se umělci rovnou lísají k jejich mecenášům. Zatím je mecenášem stát, a je přespříliš mnoho lidí, kteří ze státního rozpočtu čerpají, je v poměru k lidem, kteří do státního rozpočtu přispívají.

    1. Penize kazdyho znici a v nejakych pripadech zacne vyrabet spotrebni zbozi ,
      jako na bezicim pasu ,aby publikum a divaci konsumovali ,kolektivni vyrobu kycu
      ,zeny za puuultem a zemany atd.

  23. Vladimír Brabec a Jiřina Švorcová byli lidi a herci, kteří skutečně něco uměli.
    Byli to skuteční umělci, za kterými zůstalo dost kvalitní práce. Nebyli to lidi, kteří si na umělce jen hrají.
    Nechápu, proč si blbka Marková, bere do své sprosté huby zrovna tyto dva.

    1. Re: Teco…

      Tak ona to je taková móda, která už poněkud vyšla z módy, že ano. Kopat do všeho, co se udělalo za bolševika.
      Seriál Třicet případů byl udělán z profesního hlediska na úrovni, o které se může dnešním soudruhům jen zdát.
      Švorcovou nezachrání ani ta Žena za pultem, ta to má posraným navrch – fóór evr, ať už uměla, nebo ne.

      Z druhé strany bych autorce nijak nevyčítal její útok na rozdělování prachů ministerstvem kultury. Prostě jako ukázku vybrala dva kusy, u kterých vám to vadí. Skutečnost, že někdejší MK lilo do kultury prachy a podporovalo to, co se režimu hodilo, je strohou pravdou.
      Autorka ovšem jaksi pozapomněla čtenářům sdělit, že nejde o nic nového, ani nově zaváděného. MK přece rozděluje prachy na provoz všelikých kulturních institucí, které mohou býti nazírány jako zbytečné, nepřetržitě. Že se ozvali soudruzi, kteří nemají žádané výsledky, je v podstatě normální záležitost.

      Jediný rozdíl je, že se zřejmě soudruzi umělečci ozvali hasitěji, než by autorka shledávala obvylým.

      1. To Tencoča:
        Umění se nemá míchat s politikou i když se s ní vytrvale míchá. Musí. Musí si najít své mecenáše a sponzory. Stát to nemůže dělat objektivně.
        Ale vzpomeňte na nájemné potulné herce v Hamletovi. Ono je to pořád stejné.

      2. Někdejší MK lilo prachy do kultury a do kulturáků mj. i proto, že sama „kultura“ jako taková, si na sebe málokdy vydělala.
        Nebo tak málo, že vznikala přísloví „chudý jako herec“, případně „mám hlad, jako herec“.
        I obyčejná vesnická tancovačka, musí mít v dnešní době své „sponzory“, protože všichni organizátoři chtějí vydělat a to tak, že maximálně.
        Pamatuju si poměrně přesně, že v minulosti tyhle vesnické „bigbíty“ žádné sponzory nepotřebovaly. Vstupné bývalo od 10 do 25,-Kčs, vždy podle proslulosti či pověsti účinkující kapely, hasiči/svazáci/zahrádkáři tam sice prodávali až podezřele sladké víno a velmi podezřele vonící klobásy, obojí ale se studentsky únosnou, horskou přirážkou – nicméně si taková akce, na sebe vždy vydělala.
        Jen ti tehdejší pořadatelé, co to zpravidla dělali zcela zdarma, plus účinkující klony Argemy a Premieru, si tenkrát uvědomovali, že na takové akci zbohatnout prostě nelze.
        Tyhle a podobné akce, se tenkrát dělaly pro tradiční pospolitost, scházení se a zábavu lidí z dané vesnice, nebo blízkého okolí, ne pro zbohatnutí. Dobrý výsledek zpravidla byla nula, nebo mírný plus i při účasti nižších stovek lidí, jen málokdy překračující pětistovku, protože příslušná výletiště nebyla na takové počty ani dimenzována.
        S kulturou jako takovou, to nemívalo mnoho společného, zvláště pak po půlnoci. Dokonce ani ti tehdejší muzikanti, byť velmi zruční a vynalézaví, se až na výjimky nepovažovali za bůhvíjaké umělce. Bylo by to ostatně i směšné – každý z nich měl totiž nějaké „civilní“ zaměstnání, takže jen psychopati typu Jarka Filgase, si mohli zkoušet hrát na něco víc.
        Ale to všechno, co jsem napsal, tady až na výjimky každý zná, nebo osobně pamatuje.
        Dneska se přijdu podívat na „vesnickou tancovačku“ – už zdálky je místní hřiště obloženo plachtami „sponzorů“, u vstupu po mně chtějí dvě stovky – a uvnitř objevím „kulturu“ v podobě kapely Scarlet Rose.

        1. Re: Teco…

          Ty vesnické tancovačky měly minimálně vliv na:
          1/ porodnost v okolí nějakých 10 km (tenkrát se ještě chodilo domů pěšky, proto jen deset)
          2/ starost mladých lidí i o něco jiného o něco jiného, než jen chlast a fet a v případě nouze aspoň „píchačku“. Třeba si pořídili nějaké to sladké dřevo (kytaru) a místo pobytu v hospodě cvičili akordy.

          1. To je bohužel pravda. A navíc to, co z ochotnictví (jakéhokoliv druhu) zůstalo, bude úředně vykynoženo.
            V padesátých letech se chlapi (většinou havíři) v Porubě domluvili, vzali hadici, připojili ji ve sklepě na vodovod a po dvou mrazivých nocích měla děcka kluziště. Na každém druhém dvoře. Dovedete si to představit dneska? Ta potřebná povolení? A tu pálku za vodu?

            1. Se slzou v oku na to vzpomínám.Nebyli to vždycky havíři, ale havířští výrostci, můj taťka (svařeč VŽKG) jim chodil pomáhat. Byl nadšený bruslař, na dvoře jsme se naučili bruslit, bylo to super, vyrazit v bruslích s chrániči z bytu, dokonale venku vytuhnout a zase v bruslích jít domů. Jen jsme museli respektovat ty výrostky, když hráli hokej. A taťka chodil bruslit skoro v noci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *