Aneb, G7 míní, a OPEC mění…
Ropa je nejvýznamější komodita na světě. Je ve všem. Bez ropy nejsou plasty, bez plastů není nic. Každá PETka, každý počítač, domovní rozvody, kabely, misky, silentbloky, barvy, asfalt…. všude je ropa. A taky se z ní samozřejmě dělá benzín a nafta. Bez ropy nepojedou ani auta, ani tanky. Zdražení ropy znamená, že se zdraží všechno. Nedostatek ropy znamená nedostatek všeho. Pokud roste cena ropy, roste i cena plynu, uhlí, dřeva, elektřiny… Ropa je zapotřebí všude a nezbytně.
No a nám dneska začíná globální přetlačovaná na toto téma.
Země G7 se shodly se zeměmi EU na cenovém stropu na ruskou ropu přepravovanou po moři ve výši 60 dolarů za barel. Rusko připravilo prezidentský dekret zakazující obchodování s ropou se všemi, kteří zavedou cenový strop. Zároveň se dneska sejde kartel OPEC a tak nějak se předpokládá, že ještě sníží těžbu. Dneska to začíná.
Máte natankováno?
Hele, já nejsem žádný profík ohledně obchodování s ropou. Všechno, co vím, jsem načetl na wikipédii, takže mám rámcovou představu, kolik toho který stát těží a kolik toho který stát spotřebovává. Ale samozřejmě nerozumím všem detailům a hodně mi toho může unikat, protože obchodování s ropou je svinsky složitá záležitost. Mnohem složitější, než je nějaká trapná lipská burza elektřiny. Bohužel, neměl jsem zatím žádného hosta, který by mě dokázal do této problematiky trochu zasvětit.
Ale pár věcí viditelných je.
Evropští zpracovatelé ropy v posledních týdnech kupovali surovinu jako zběsilí, vyráběli z ní palivo a to stejně zběsile prodávali. Cena se držela pořád docela vysoko (máme hentu válku na Ukrajině), až teď v posledních dnech už se naplnily všechny kapacity, které byly k dispozici a cena benzínu začala výrazněji klesat i přesto, že Evropa dodává prakticky veškerá nadbytečná paliva ukrajinské vojenské mašinérii.
Firmy ZZN, kde jsem nejvíc v obraze, u nás samozřejmě s naftou obchodují také a tak vím, že se teď už dalo nakupovat hóóódně výhodně. Pokud mám správné informace, všechny naše nádrže na naftu jsou plné až po špunty a poslední nákupní cena nafty byla o dost lepší, než před válkou. Mám zprávy z dalších podniků (i ze zahraničí), že všude to bylo stejné. Kdo mohl, tak nakupoval, jak to jen šlo.
Dnešního data se všichni od fochu docela bojí. Politika vyhrála nad byznysem a během krátké doby bude jasno, jestli jsme zasáhli Rusko, nebo si zase prostřelili evropsky hodnotnou nohu.
Samozřejmě, takhle to v dnešním světě chodí, cenový strop se netýká ropy přepravované po zemi – třeba ropovodem Družba. Takže si dovedu představit, že třeba Slovnaft se chystá na největší klondajk v historii.
Rusko ale vypadá odhodlaně, že opravdu ropu pod cenou dodávat nebude… Přitom cena 60 dolarů za barel je poměrně pěkná. Rusko se v posledních letech muselo spokojit i s nižšími cenami. Svým způsobem je to taková sankce, aby se nikdo moc nenaštval. Jsem vážně zvědavý, jaká bude realita.
Svým způsobem se už vysoká cena ropy týká jen Západu. Saúdi se oblíznou a rádi si vydělají. Čína si vezme ruskou ropu se slevou (=za běžné ceny) a všichni se budou spokojeně koukat, jak jde EU do háje.
Já vím, že jsem jen obyčejný Vidlák a nerozumím tomu, ale může mi prosím někdo vysvětlit, jak se to teď bude dělat na Ukrajině? Pokud vím, tamní rafinérie jsou zničené, o to se Rusové postarali poměrně záhy a proto máme od té doby tak výrazný rozdíl mezi cenou benzínu a nafty – válka sežere hodně paliva a na Ukrajinu se musí vozit z Evropy. Možná i to je teď důvod propadu cen nafty – přišla rasputica, z tanků jsou ponorky, takže se nejezdí a nespotřebovává.
Když si to tak vezmu, pokud Rusové splní svoje slovo a přestanou obchodovat s ropou, tak tu asi bude dost ropy chybět, ne? Nebo někdo věří, že OPEC zvýší těžbu? Pokud ano, tak je to velké vítězství USA. Ale já mám pocit, že Sálmán to vidí jinak… Saúdi teď prostě budou kasírovat neskutečné peníze a dodávat za to málo. Když to takhle může dělat Rusko s plynem, proč by nemohli i Saúdi, že? Jsem jen venkovský sedlák od Znojma, ale mám tak nějak pocit, že ukrajinskou armádu bude ode dneška pohánět vlastně Slovnaft a Orlen. Družba vede přes Bělorusko (a Ukrajinu).
Když o tom tak přemýšlím, co Rusům brání, aby zavřeli kohoutky? Nebo aby na Ukrajině došlo k nějakému výbuchu? Nebo aby došlo k nehodě přímo ve Slovnaftu?
Oni se nám ti ojrohodnotní a transatlantičtí politici chvíli s Ruskem přetlačovat vydrží. Těžko říct, jak dlouho a jak úspěšně, protože zásobníky jsou naplněné, takže zatím ještě benzín bude, ale ona nám začíná ta pravá zima, za chvíli zmrznou východní pláně a bude se zase pořádně střílet. Rusko si vlastně dodávkami Družbou bude pohánět svého nepřítele. Bude to fakt dělat? Nebo se nám v Minsku sešel Šojgu s Lukašenkem a chystá se něco nového a nečekaného? Tam někde se Družba větví do dvou proudů… tam někde stačí otočit kohoutkem.
Nechci teď nic říkat, protože fakt nevím, jak to má ta naše ojroatlantická pravda a láska vymyšlené, ale vlastně bych se vůbec nedivil, kdyby to vymyšlené vůbec neměli. Nedivil bych se, kdyby teprve dneska s překvapením zjistili, že Ukrajina závisí na dvou rafinériích a ruské ropě, které je nedostatek, protože se místo do Evropy, vozí do Číny.
Já fakt nechápu tu bohorovnost libtardů. Z plynu se nepoučili. Teď chtějí to samé zopakovat i s ropou. Byl to tuším Jindra Rajchl, který někde řekl, že náš boj proti Rusku vypadá tak, že k nám domů přišel zloděj, my vytáhneme pistoli a střelíme se do vlastní nohy. A řekneme mu: „ještě se pohni a střelíme se i do druhé nohy, to teprve uvidíš.“ Jak chtějí pohánět válku, když se odstřihávají od toho, co pro ni nezbytně potřebují? Jako fakt si někdo myslí, že když Rusko nebude dodávat do EU ropu, tak Ukrajina bude mít čím pohánět tanky ke konečnému vítězství?
Naštěstí to zjistíme velmi jednoduše. Řeknou nám to ceny. Rostoucí cena = rostoucí problém. Klesající cena = klesající problém. Tak sledujme totemy u benzínek…
Pro nespavce a masochisty :
0:10 Dvacet minut Radiožurnálu. Monika Mc Donath Pajerová , nově zvolená radní v ÚSTR líčí, jak to těm komárúm pod jejím vedením ÚSTR konečně pořádně nandá.
0:36 Podkast Vinohradská 12. Fingerland mě uklidnil. Netanjahu je vynikající státník, sice se spojil s ultranácky, ale jen pro dobrou věc. Prý umí očúrat každého, takže klídek.
Uff
1:33 Filantrop miliardář Jeníček Dobrovský, synek chudého disidenta perlí u Tachecí.
( To už je ale opravdu jen pro silné povahy. )
Pan Jaroslav Bašta – prezidentský kandidát – rozhovor s Josefem Skálou
právě na TV Bureš
https://www.youtube.com/watch?v=iznvcaVz4Gg&ab_channel=PetrBure%C5%A1
A Jaroslav Bašta za SPD. Pokud považujete SPD za vlasteneckou stranu, pak pro vás bude Bašta vlastenecký kandidát. Bašta snad s Aspenem nic společného nemá, dokonce na stránkách SPD najdeme článek, ve kterém se příslušnost politiků jiných stran k Aspenu kritizuje, ale dobře víme, že něco se v SPD na oko (na ucho) říká a něco jiného se dělá, jinak se debatuje v rozpravě a jinak se pak hlasuje. Pokud byl někdo v devadesátých letech ředitelem (odboru) Úřadu pro ochranu ústavy a demokracie, pak je to člověk systému už od první chvíle. Navíc chartista, disident. No prostě – žádná velká hitparáda to nebude. Socan jak poleno, hlasující pro vstup Švédska do NATO apod. – už vidím, jak tenhle člověk bouchne do stolu a pošle vyslance mocností do patřičných míst. Jak ale řekl můj kolega Jan Panocha – je vtipné, že havlisté budou volit bývalého komunistu (Petra Pavla) místo aby volili chartistu a disidenta – chartistu a disidenta tak budou nakonec volit „extrémisté“ z SPD.
https://narodnidemokracie.cz/nedelnik-adama-b-bartose-111-aspen-nebo-aspen-vyberte-si/
Ještě bych za sebe dodal, že tomu úřadu s ředitelem panem Baštou, se v devadesátých letech ve vlasteneckých kruzích říkalo Úřad na ochranu NEústavnosti a NEdemokracie. Racionální důvody to mělo. Už tehdy.
Přidejte Baštovu účast v lustracích – nepochybně značně selektivních z mnoha důvodů – a nesmírné čachry v rámci bojů Socanů proti ODS (tehdy právě vlasteneckému křídlu, které nechtělo vyprodat průmysl za pětníky nebo ho nechat za úplatky odvézt do šrotu). Člověk, který dostává v metru od neznámých lidí kufříky s vynesenými materiály tajných služeb, a další pohádky tohoto druhu… Ne, Bašta prostě za žádnou cenu ne. Naštěstí na tom nezáleží, protože Babiš se do druhého kola pravděpodobně dostane, i když mu Bašta pár procent sebere… A nezáleží na tom příliš ani celkově, jelikož „nový prezident bude jako ten starý“, mají totiž stejného loutkáře.
https://www.jaroslavbastaprezident.cz/
Mimo téma, ale ta píseň je vážně síla.
https://www.facebook.com/watch/?ref=search&v=554811646464381&external_log_id=3ba1c406-5365-4ad1-be01-62bba75c8a38&q=ne%2C%20nikdy%20v%C3%A1m%20je%20ned%C3%A1m
Díky za odkaz.
Tahle píseň je fakt síla.
Perfektní řetězák.
Doufám, že to uslyším i v češtině.
Velké umění 🙂
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/putin-valka-na-ukrajine-praha-6-konev-socha.A221205_105008_domaci_idvs
Už se u nás mainstreamovým dezinformacím staví i sochy. A pak se divíte, že nejsem hrdý na to, že jsem Čech.
Srandičky, srandičky? Přejdou.
Za tohle někdo z magorstrátu, jehož jméno je veřejně známo, zaplatil tomu „umělci“.
A podle mě bude platit ještě jednou, ta druhá platba bude mnohokrát dražší.
Jenom doufám, že se ta druhá „platba“ snad nedotkne nás ostatních, co s touhle sprosťárnou nemáme nic společného.
A ano, souhlasím s tím, že tahle sprosťárna je doslova zhmotněním několika dezinformací, volně šířených mainstreamem. O ruského plynu jsme se odstřihli dobrovolně my sami, z naší iniciativy někdo v Rusku ten kohout zavřel. Nechcete? Tak plaťte pětinásobek jinému, za ten náš stejný, ruský plyn, když jste tak blbí.
Stejně tak ta „socha“ VVP v Kyjevě, s pistolí v ústech a další podobná díla. Za tu kyjevskou pakárnu bohužel zaplatí mnozí Kyjevané. Včetně těch, co tomu tleskali při „odhalení uměleckého díla“.
Myslím, že něco zaplatíme i my všichni. Kolem miliardy jen za výcvik těch UA teroristů na Libavé, ale to nebude všechno. Palivo od WH do Temelína a Dukovan je použitelné jen s obtížemi, kvalita je mizerná a bude se shánět ruské palivo, aby ty elektrárny zůstaly plně funkční. To už nebude jen čistý byznys, už je v tom hluboko zatažena i politika vysmívání, zesměšnování a urážek ruské hlavy státu a to si žádná velmoc nenechá líbit, zvláště pak ne vlastenečtí Rusové.
To nedopadne dobře.
Nedivil bych se nějaké záhadné „nehodě“ na Libavé, po které ten výcvik teroristů potichu skončí a přesune se jinam – kde to dopadne možná ještě hůř.
Možná se Vám to nekterým nebude zdát, ale Rusové měli ještě v roce 2005 (kdy jsem tam jedno čtvrtletí pracoval) pro nás „Čechoslovaki“ ne snad přímo slabost, ale vnímali nás dost odlišně, než např. Poláky, ale i Maďary a zbytek z bývalého socialistického bloku.
Pracoval jsem s lidmi ze cca stejné sociální bubliny (s ruskými techniky, ale při koordinaci i s obyčejnými venkovními montéry) a byl jsem v pravidelném styku s vyšším technickým vedením firmy, pro kterou jsme tu zakázku realizovali.
Bylo každou chvíli cítit, že k nám „Čechoslovakam“, později už jen „Čecham“ přistupovali o dost jinak, než např. k Rumunům, co na stejné zakázce pracovali také, ale na venkovních sítích. A rozhodně to nebylo tím, že by snad měli potřebu, lézt nám do prdele – to Rus nikdy nedělá. Oni byli zákazník, projekt byl naprosto přesný, schválený oběma stranami, nikdo kromě mě a ruského, stejně postaveného technika, tam neměl žádné právo veta, nebo do něčeho zásadního kafrat.
Jistěže, semtam se problém vyskytl, třeba když nám jako přívod do hlavního rozvaděčového/zálohovacího racku, přivedli namísto předepsaného kabelu 5x10mm2 kabel jen 4×16, který ale znemožňoval, oddělit pracovní/ochranné nuly a znemožnil i funkci proudových chráničů celého našeho zařízení. Postupovali podle místního typu sítě, který tam byl s izolovaným uzlem a jim, pro jejich zařízení, takový přívod vyhovuje. Nicméně – bez zbytečných hádek, řvaní a obviňování, byl ještě tentýž den nevhodný kabel z chrániček vytažen a natažen správný, který museli dovézt ze skladu asi 250km vzdáleného, na své náklady. Nikdy jsme s ničím, ani s nikým neměli problém. A když se přišlo na náš průser – naše firma zapomněla do letadla naložit cívku jednoho typu, celkem speciálního kabelu, který neměl v RF přímý ekvivalent.
Zjistilo se ale, že ten náš typ kabelu, tam Kablo před r. 89 vyváželo. Tak naši ruští kolegové někam párkrát zavolali a tu chybějící, 1.000m cívku kabelu MK, dokázali za 3 dny sehnat. Bez keců, bez posmívání a bez toho, že by za to chtěli třeba nějaké kompenzace, nebo nějaké práce navíc a zdarma, což je dnes běžné.
Mám ze dvou pracovních návštěv SSSR (1985) a RF (2005) jen ty nejlepší zkušenosti..
Ale ano. Normální lidé se přece téměř vždy dohodnou. Obzvláště když jste ze stejné branže, tak si máte o čem povídat.
Jsme pořád ten národ, kde tvořil Myslbek, Štursa, Mařatka, Zoubek a celá řada světově uzávaných umělců? To je šílený, co se tady v poslední době děje.
Správná otázka. Odpověď je – asi ano. Kdysi čeští kolaboranti pracovali na c&k úřadech ve městech, která byla zparchantělá stejně jako dnes, a zároveň existovala nepocetna entita národně cítících a projevujících se intelektuálů, ovšem s podporou plebsu – dnes je i plebs odporně zfanatizovaný, a bohužel si vymazání, asimilaci zasloužíme.
1000 let české státnosti v klidu pohřbí političtí kolaboranti, politický odpad, gauneři všech barev, a prohnilý plebs…
Nojo, tihle „umnjelci“, to je prosta infantilní vulgarita, takoví ti mopslíci, co štěkají schovaní za velkého psa. Ale zjevně nemají ponětí, že ten velký pes se na ně tak leda… Stačí si vzpomenout na udatného Koláře, který „zajal“ Koněva, jak se pak schovával kvůli ricinu. Opravdu doufám v Boží mlýny, že jednou všechny tyhle hajzlíky semelou. Není to umění, není to vtipné, jen trapné a ostudné.
Životní úroveň průměrného Čecha se v letošním roce snížila POD úroveň průměrného Číňana. To je nesporný „výdobytek“ jednoroční Fialové vlády. Především díky lichvářským cenám plynu a elektřiny.
Viz ozdrojovaný článek MAP:
https://www.michalapetr.com/map-128-katastrofa-nova-cena-plynu-uz-srazila-zivotni-uroven-cechu-a-slovaku-pod-uroven-zivota-cinanu-a-bude-hur/
Teď k tomu ještě navíc přibudou ropné produkty. Nic jiného než řízená destrukce státu, a potažmo celé EU, mě k tomu nenapadá.
Pozor, plebsu se to líbí, plebs to obhajuje – třeba stavbou sporných soch, fandí Pětikoalici, k volbám nechodí, a když jde, tak to hodí zmrdům… Prima, ne… Co chcete…
Zdravím vás vospolok, dobrý článok . Ale mám na vás zdatnejších prosbu. Prosím vás, ako je to rozpredajom pôdy na Sibíry Cíňanom. Máte nejaké dôveryhodné info? Ďakujem .
Re: tenzR…
Já vím jen o pronájmech, a to ještě z doslechu z jednoho zdroje, bez možnosti ověření.
Rejžákům naprosto jistě prodávají Ukři.
vdaka Targus
O tom nic nevím. Ale žije tam moc, moc Číňanů a dobře tam prosperují.
Zakládají skleníky a zásobují zeleninou ruské obyvatelstvo.
Místní sice rádi nakupují, ale těžce nesou takový příval Asiatů. Házej jim všemožně klacky pod nohy a místní potentáti ty zemědělce vydírají. Vyčítá se jim hojné používání umělých hnojiv a pesticidů a hlavně těžba dřeva. To dřevo snad kácej bez i bez povolení.
Pro vládu je to asi složité, protože zhýčkaným Rusům se na Sibiř nechce. Permafrost , komáři, je tam nevlídno. Skromným Číňanům ty podmínky ( zatím ) nedělají problém. Žijí tam v neuvěřitelných podmínkách, dřevěná bouda, ohniště , velký hrnec a v rohu matrace s hromadou přikrývek.
Dilema : Rusko má hodně země a surovin a málo lidí. Čína má málo země a surovin a hodně lidí.
https://nazory.aktualne.cz/komentare/zacina-valka-nervu-o-ruskou-ropu-a-evropa-ji-vyhraje/r~2106acfc73d611edb1f50cc47ab5f122/
Doporučuji přečíst – shrnutí oficiální strategie a argumentů loutkářů, kteří řídí válku.
Ideologické žvásty a polopravdy. Co jiného však od análně.cz očekávat?
Ten článek je naprosto výstižný. Ve smyslu současné politické „logiky“. V jednom odstavci je, že už od dob studené války měla Evropa svůj blahobyt postaven na dodávkách levný východoevropský ropy. A za pár vět následuje, že už ji kvůli vrtošivosti a nevypočitatelnosti dodavatele nebude chtít.
Asi je ale zbytečný se dokola divit, jak to ta Evropa celý ty desetiletí vlastně dala, jako, tu úspěšnost, když měla takovýho vrtošivýho dodavatele, a pak už se nedivit, protože vrtošivec je přeci až Putin těch posledních pár měsíců. Pak se zase divit tý putinovině, proč je takovej, když mu přitom všichni jen dobrácky a demokraticky říkaj, že to od něj stejně ani nechtěj a brát ani nebudou. Teda vlastně nechtěj ale chtěj. Chtěj tak, aby se na jednu stranu říkalo, že nechtěj, ale aby se vůbec nemluvilo o tom, že se brát stejně bude, protože to jinak nejde. To za zastropovaný ceny a za platby jen v dolarech, který se mu ale už v bance plátce zrekvírujou, to se taky chce, aby se říkalo. Teda, bez toho, že se jim nakonec ty prachy nedaj, to se bere tak, že sice jo, že přes to nejede vlak a říkat se to sice bude, ale platit se přece jen bude téma rublama, aby jim to sebrat nešlo. O tom se samozřejmě mluvit nebude, páč je to politický nekorektní, vypadalo by to totiž tak, že je snad někdo ochotnej se s tím Putinem bavit. S ním se nedá bavit, páč furt vymejšlí nějaký putinoviny!
Prostě žádný divení, bo tak je to správně a tak to má byt! Divit se bude jen těm putinovinám, proč v tom dělá takovej binec! Jako, náš Péťa Sluncejas je naštěstí v klidu, tam se už vůbec nemá cenu něčemu divit. Nebo teda, tam se nemá divit vůbec. Stejně by to bylo jiný divení, než to popsaný předtím, jelikož takový jasný signály, co von signalizuje, to nesignalizovala ani ta bejbyna, co teď bačuje únii. Takový signály vona nedávala ani když přivedla na buben Bundeswehr! A Péťa se koneckonců stejně moc do toho nemontuje. Má to odbytý signálem, že ať to bude jak to bude, zvítězí Ukrajina, protože to přeci musí každej uznat. Je totiž mnohem víc dobrej na elektřinu. Jako, elektrický signál je zdaleka nejsignálovatější. Nějaký, že si za trest po obědě nedá doutník, nebo že se všem prostřelí i to druhý koleno? Kdepak. Rovnou do moudí. Rovnou tam se to napálí, sice je to genderově nevyvážený a maskulinní , ale když jde vo samotný demokratický smýšlení, tak žádný serepetičky!
No a tady máe v praxi přímé důsledky této velemoudré politiky. A to jsme teprve na samém začátku nastoupené cesty.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-denne-nam-volaji-zoufale-rodiny-na-azylove-domy-se-obraci-nova-klientela-220573
Nicméně pan Fiala už má krizi za sebou a teď se chystá na „reformy“:
Provedli jsme zemi krizí, začneme s reformami, říká Fiala
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/petr-fiala/r~1c2f86d672c811ed9ae20cc47ab5f122/?utm_source=prace&utm_medium=carousel
Dovolte mi to prelozit:
Zatahli jsme vas do sracek, a ted to nekdo musi zaplatit.
Re: Třešňák
Je vidět, že tu jedině správnou češtinu ovládáte dokonale.
To je velmi přesný a přitom krásně tvůrčí překlad využívající košatosti českého jazyka.
A při tom ten člověk žije v zahraničí…
👍
Perfektní překlad, Sakuro!
anebo teď to musíte zaplatit,sračky nejsou zadarmo.
Aneb počali jsme likvidovat střední třídu a nyní ji jen dorazíme.
Trochu O.T., ale myslím, že zdejší „sebranka“ to ocení.
Z obsahu nového webu (úryvek ze stránek Miroslava Macka):
„BRAŇ ČESKO – udávej spoluobčany. Možná ti není příjemné někoho udávat, uvědom si ale, že jedině kriminalizací spoluobčanů, kteří mají jiný názor než vláda České Republiky, ochráníš demokracii. Postav se na stranu Česka, udávej co nejvíc spoluobčanů. Klidně nahlas třeba tetičku nebo kamarády. Podpoř CENZURU, bojuj proti lžím, ČESKO TĚ POTŘEBUJE. Vyvracet lži a pomáhat je jednodušší, než si myslíš. I ty můžeš přispět k likvidaci názorové plurality a pomoct prosadit teorii jedné absolutní pravdy, kterou určuje vláda České Republiky.“
Adresa je http://branmecesko.eu/
A na stránce jsou odkazy na další podobně zaměřené weby.
To je rodina satirických webů vtipně parodujících skutečné vládou placené weby branmecesko.cz a další, které říkají sice de facto totéž, ale balí to do hezkých slov o obraně deokracie a tak.
A co když se jenom rozšiřuje obchodní nika na přeprodej ruské ropy pro vyvolené. Prostě Rus vyveze vyvolenému obchodníkovi, ten ropu zbaví nálepky „ruská- zastropovaná“ a jako tržní ji prodá do EU se ziskem.
Už dávno, dávno tento mustr „využívá“ Ukrajina. Prakticky od převratu. U nich to nazývali „Rotterdam+“
Tipuji nějaká burza. Ruská ropa, plyn, uhlí se nakoupila v NL s patřičnou přirážkou a ubozí Ukrajinci si je ani nemohli dovolit, tak museli poníženě žebrat o dávku („subsidiji). My už jen trapně kopírujeme. Začli jsme plynem.
Co se posledniho odstavce tyce… Vidlak zjevne vychazi z predpokladu, ze ten, kdo skutecne o valce rozhoduje na nasi strane chce nejake vitezstvi. Chyba! Jemu staci kdyz valka je, uz tohle pro nej je vitezstvi.
Tipuju tu ojrohodnotnou nohu.
Paroubek dobře srovnává.
http://vasevec.parlamentnilisty.cz/komentare/kancler-scholz-telefonoval-prezidentu-putinovi
„Vrátím se, pokud jde o ničení energetické infrastruktury ruskými raketami, do 23 let vzdálené minulosti. Tehdy letectvo zemí NATO (hlavně letectvo USA) provádělo – jak se vyjádřil velmi nevhodně prezident Václav Havel – humanitární bombardování Jugoslávie. Tehdejší tiskový mluvčí NATO J. Schea, poté, co začátkem května roku 1999 začaly masivní letecké údery na jugoslávskou (srbskou) elektrickou infrastrukturu, sdělil následující: „Skutečnost, že světla zhasla na 70% území země, ukazuje, že NATO má nyní prst na vypínači“. Připomeňme, že během této operace NATO proti Jugoslávii byly bombardovány elektrárny. A to včetně největší uhelné elektrárny nesoucí jméno Nikoly Tesly nedaleko Bělehradu, která zásobovala hlavní město elektrickou energií. J. Schea tehdy komentoval průběh operace takto: „Můžeme vypnout proud, kdykoliv potřebujeme a kdykoliv chceme“. A na tiskové konferenci 25. května 1999 v Bruselu mluvčí NATO Schea tento způsob vedení války obhajoval jako nutný a legitimní. Na dotaz norské tiskové agentury, proč NATO svým bombardováním připravuje 70% srbské populace o elektřinu a dodávky vody Schea sdělil: „Elektřina bohužel pohání také systémy velení a řízení. Pokud prezident Miloševič skutečně chce, aby všichni jeho obyvatelé měli vodu a elektřinu, stačí, když přijme pět podmínek NATO a my toto tažení zastavíme. Dokud tak ale neučiní, budeme pokračovat v útocích na cíle, které dodávají elektřinu jeho ozbrojeným bude mít dopady na civilní obyvatelstvo, je na něm, aby se s tím vypořádal“.
Není co dodat. Jestli chtějí soudit Putina, musí zaklecovat taky Clintona a Bushe ml.
Píšete, Admirále, hezky, ale tupý euronácek vám hned vysvětlí, že se jedná o něco ÚPLNĚ jiného, dvě naprosto různé, nesouvisející věci.. Něco jiného je „vypnout“ elektřinu hnusným Srbům a něco jiného hodným, chrabrým banderovcům.
No a vypadá to tak, že zbytek toho zhasínání, realizují Rusové od dnešního odpoledne.
Zdá se, že to mají dobře vymyšlené:
Zavalit Evropu a zvlášť její chudší země milióny zdrhlých ukravínců, rozvrátit naše bytové hospodářství, imigrační systémy, přetížit naše sociální systémy a následně nás zlikvidovat ekonomicky. Zastavením přísunu primárních surovin a materiálů. Čína se ke zvýšení exportu oceli a dalších materiálů taky nemá, sami prý mají málo, zvláště barevných a drahých kovů.
Takže tady nepůjde vyrobit ani to směšné málo, co ještě nedávno nějak šlo. Pojedou jen montovny zahraničních vlastníků, nezapojených do konfliktu.
Pěkné vyhlídky.
Vidlák zmínil bohorovnost libtardů – k tomu bych připojil další adjektiva, jako nevzdělanou, imbecilní, lumíkovsky sebevražednou…
I „sedlák od Znojma“ tak nějak nezřetelně tuší, i když nemá zdaleka 100%-ní informace ani plné povědomí o finančních, dopravních nebo technologických aspektech, že výsledkem „cenového stropu na ropu“ G7 a EUhnije (EU hnije, hnije, až uhnije; zkráceně EUhnije) nemůže být nic jiného, než monumentální průser.
Připomnělo mi to kapitolu z jedné knížky, kdy při vítězném postupu hitlerovských armád k Moskvě vylezl kdesi v Německu obyčejný vesnický hospodský v pochybnostech na půdu, tam našel svůj starý školní globus, podíval se na velikost Ruska a velikost Evropy, načež usoudil „tohle bude teda velkej průser“; zkrátka že tohle Áda rozhodně nevyhraje. Přičemž tuto nepříjemnou pravdu odhalil dokonce dříve, než vrcholoví němečtí generálové – většině z nich to došlo už v prosinci 1941, po ústupu od Moskvy, po sovětském protiútoku ze 6. prosince, kdy nastoupily skvělé sibiřské divize a na vymrzlé německé ýbrmenče vyjely hordy T-34-ek, které židobolševičtí podlidé pro tuto chvíli dosud ukrývali.
Je až legrační, s jakým nadšením se takhle grupa namyšlených šílenců vrhá k řízení: evokuje to velké letadlo, už tak se skoro řítící k zemi, ze kterého piloti vyskočili na padácích, protože je od řízení vyhnala tlupa opic: „zatáhni za tohle, viděl jsem to ve filmu; a ještě cvakej těma přepínačema a vezmi za tamtu páku – a dělej, že jsme piloti, pak to poletí“. Cargo kult, v plné kráse.
Jako jsem zmínil Nassima Taleba s jeho IYI, dnes mi naskočila jeho kniha „Černá labuť“. Protože systém světové ekonomiky je tak zběsile propojený miliony vazeb a vzájemně provázaný, že i „pohyb motýlích křídel“ někde kdesi může mít neuvěřitelné konsekvence. A tohle je přímo atomovka…
Celý současný finanční systém je celosvětové letadlo. Může se zhroutit kdykoliv. Masivní inflace znehodnotí jakékoliv spoření dlouhodobého charakteru, tedy především to do penzijního fondu. Jedeme z kopce, užijme si jízdu. Nabijem si totiž držku a nemůžeme s tím nic moc dělat.
Copak finanční systém, ale celkově, samá podstata. Paliva, energetika, výroba, doprava. Výzkum, vývoj, školství. Zákonodárství, justice, politika. Kultura, sport, zdravotnictví.
Spoření? Kdysi mi jeden bohatý poloblb (myslel jsem, že je dokonce celoblb, ale ne) řekl, „hele je to jednoduchý: dělej přesně to, co bohatý. Myslím ty vopravdu bohatý.“ A jo, ono to funguje: akcie 500 nejbohatších globálních společností rostly nepřetržitě 20+ let (co to sleduji), roční zisk byl 18% v reálných cenách po odečtení inflace a 15% daně z kapitálových zisků. Index S&P500.
Spoření? Dosud to vždy fungovalo tak, že zhruba jednou za 35-50 let přišla „sklizeň“. To jest, globální bankovní hydra všechny spořivce okradla do mrtě. Mimo Amíků, ti byli chráněni, protože byli „doma“ tam kde banksteři, a ti si nechtěli zaprasit vlastní dvorek. Ale nyní už jde „tlustý do tenkýho“ a tak se sklizeň týká i běžných Amíků… to bude ještě řevu.
To kdybyste náhodou nevěděli, kam se ztratila všechna ta práce, růst produktivity, vliv všech objevů a vynálezů, všechny ty obří zisky, učiněné civilizací: tak tam. S&P500, ti to požrali.
Já bych k tomu jen podotknul, že školstvím to začalo. Bohužel, jako insider léta sleduju plánovanou destrukci a likvidaci školství, zejména dnes tak populární inkluzi. Nevzdělané mase se lépe vládne, ta si ani neuvědomí, jak je manipulována a systematicky okrádána. Takže mnozí tomu ještě tleskaj…
Však to píši: opice v kvádrech s kravatami, provozující cargo kult. Oblečení jako kdysi státníci a manažeři, ovšem celoblbové a celoblbky. „Piloti“ dávno tomu vyskočili na padácích, protože byli od řízení vyhnáni. Experti na pedagogiku ze školství, inženýři z energetiky, „kapitáni průmyslu“ odevšad…
Šéf VW nemůže říci, že elektromobilita je absolutně neproveditelná kokotina, protože by ho okamžitě vykopli. Šéfové německé energetiky byli „přehlasováni“ ve prospěch EnergieWende spolkem idiotů, vedených tělocvikářem. No a tak dále.
Co teď? Taky vyskočit na padáku.
Změna je možná teprve ve chvíli, až naprosté většině lidí dojde, jaký je stávající systém hloupý. Pokud existuje jiná lepší alternativa, změna nastane rychleji. Jinak musíme počkat až na kompletní dopad na dno.
Ty opice v oblecích samy neodejdou. Budou se držet zuby nehty, případně si jen prohodí místa. V podstatě jiná cesta než krvavá revoluce po dopadu na dno asi není. Systém je hloupý, ale robustní a důkladně prorostlý od školství (neziskovky ve školách!), justicí (Rychetský) tak i médii . Školy produkují blbce. Justice vyrobí kauzu na zakázku. Média to posvětí, vyrobí skoroprezidentku Nerudovou z neznámé a docela podezřelé rektorky, a ze stotisícové demonstrace marginální shluk proruských dezolátů…
Ono opravdu, kdyby volby mohly něco změnit, dávno by je zakázali.
…inkluze. Stále si říkám, že nikdo nemůže být tak blbý, aby takovouto blbost vymyslel. Pořád se utěšuji, že nám to bylo nařízeno EUvrchností a tehndejší paňácové (myslím, že ženského rodu) to jen zařídili/ly.
„Celý současný finanční systém je celosvětové letadlo.“
Já si stále pohrávám s myšlenkou, co kdyby Čína uvalila na zbytek světa sankce nebo se nějak hospodářsky podělala. Tak jde ke dnu snad celá zeměkoule. Koukal jsem na nějaký dokument o Nigérii, kde povídali, že místní švadleny nemohou za žádnou cenu konkurovat čínským a pákistánským tričkům. V zemi, kde je jeden USD pomalu svátost oltářní, bych čekal, že nizoučkou úrovní mezd těm Asijcům nakopou zadek. A ono ne.
Problém není jenom v tom, že „systém je letadlo“, ale že honba za nejvyššími zisky systém vysála do mrtě, takže nemá žádné zálohy, žádnou nadbytečnost (redundanci), a přitom má „vysoké citlivosti“ – jako ve špatně navržených elektronických obvodech, když se parametry součástky změní o jediné procento, vše přestane fungovat. V tomhle stavu je celá naše Západní civilizace.
Stačily záplavy v Thajsku a rok nebyly pevné disky do počítačů, protože to nikdo jiný nedělal – a tím pádem nebyla fůra jiných výrobků a tím pádem přestávalo fungovat to a to, což zase vedlo k tomu, že nefungovalo něco úplně jiného dalšího. Což byl ještě velmi mírný příklad…
„Kdyby Čína uvalila sankce“, svět by se prostě zastavil. Můžeme pozorovat jemné demo, když nyní Žluťáci v rámci odpovědi na sankce USA a Západu poněkud obstruují dodávky různých výrobků, s výmluvou na Covida.
Nebo hotový „clusterfuck“ ohledně sankcí proti Rusku. Najednou se ukazuje, kolik toho všeho Rusko dodávalo, jaké další výroby a dodávky to ovlivňuje, a že nelze jen tak Rusko odříznout, protože se to promítne prakticky do všeho. Nejsou to jen ceny energií – které samy způsobí, že Evropa prostě krachne, protože průmysl a služby díky vysokým cenám vstupů přestanou být konkurenceschopné – ale také nejrozličnější komodity, materiály, produkty a poloprodukty, služby…
A v tomhle stavu, tlupa opic v oblecích točí zkusmo knoflíky a cvaká páčkami…
S tim souhlasim, ale…
Dle meho existuji dva paralelni svety- jeden vyhonene nadspotreby (stavajici realny) a druhy idealni, odpovidajici potrebam, nazvemez ho umirneny, anebo primereny (obdoba sveta minuleho).
Je mozne, ze krach bude ulevnym procesem, ktery nas zbavi chrobne nadspotreby a vrati veci zpet do primereneho stavu?
Nejsem idealista, nehodlam se tocit na terminech a vim, ze spolecnost je dynamicky system, v nemz konstantni rovnovahy nelze dosahnout.
Tedy ani onim primerenym stavem nic nekonci, nybrz se jedna o novy pocatek.
Beru to jako vseobecnou, hrube navrzenou tezi, svym zpusobem teorii. A jsem si vedom, ze existuje spolecensko-ekonomicko-pravni nastaveni, jez k soucasnemu stavu vedlo. A ze to by se muselo zmenit, coz by byl utrpny proces.
Jsem si tedy vedom vsech chyb mnou nastinene teorie, ale presto ji nehodim do kose:
Bylo by mozne, ze „zastaveni se sveta“ by nebylo tragickou udalosti, anebo naopak ocistnou?
Jistě, každá katastrofa je svým způsobem „očistný proces“, po kterém se ustanoví nějaká nová rovnováha, ovšem většina „očištěných“ tím zřejmě moc nadšená nebude…
„Nadměrná spotřeba“ je ovšem ideologická floskule, kupříkladu, na rok Vám musí stačit jedna Mao uniforma a dřeváky, a miska rýže denně je nezdravější a dostatečná pro každého, což tvrdí 120 našich nejlepších lékařů ze 100 (tito lékaři ovšem žerou normálně, asi nechtějí být nejzdravější). Atd. atd.
Jedna Maova uniforma je ovse ideologicka protifloskule.
Kdyz se podivate na narvane odpadni kontejnery vseho druhu, pocet aut na rodinu, ci mnozstvi vyhozenych potravin, uz to tak ideologicke neni.
A ano, to je druha strana mince: vetsina lidi nadava na nesnesitelne projevy doby a pritom by se bez nich nedokazala obejit, ba je dokonce vyzaduje a sama vyvolava.
Jak fetaci, nenavidejici svoji drogu.
Zatim to jako atomovka nevypada, protoze pri soucasnych cenach, ten strop zase takovym stropem neni.
Ale nikde neni psano, ze nasi pratele ten strop nesnizi, nebo ze pri zvyseni ceny ropy se stropem nestane.
S embargem na plyn si soudruzi pekne nabehli, tak ted na to jdou opatrne.
Opatrnost jim moc nepomůže, samotný ten zásah není jen o ceně – navíc se dohodli, že cenu každé dva měsíce upraví – ale o zablokování pojištění přepravy, o blokování tankerů a přístavů. A také o vyhrožování všem příjemcům nákupu ruské ropy, kteří nebudou „stropy cen“ respektovat.
Může to také v důsledcích znamenat katastrofu pro evropské lodní a komoditní pojišťovny a záručovny, protože takové obstrukce všem lezou krkem a Žluťáci či Arabáči rádi převezmou evropské pojišťovací kšefty.
Takže, pápá Lloydi… to by pro Británii byla katastrofa, odvalen další obří kámen z City of London a finanční ekonomiky, která drží Brity jakž takž nad vodou. V posledních letech už přišli o bullion oceňovací burzu, která se prakticky přesunula do Šanghaje; pozice londýnské burzy je každým rokem slabší; britský Hong-Kong, přes který tahali peníze z celé JV Asie včetně Číny není už britský; z Macaa a Singapuru už je také vyštípali… Když to povedou takhle dál, za chvíli budou zase akorát pást ovce a barvit si holé prdele na modro (nedělali to jen Skoti jako ve filmu, ale i Angláni a Welšané).
Kéž byste měl pravdu, kolego. Etničtí Angláni jsou opravdu zvláštní sorta lidí.
Leze mi na nervy ta jejich nechutná přezíravost k ostatním národům, ale zvláště nepříliš dobře skrývaná nenávist vůči národům bývalé východní Evropy.
Přitom si za starostu Londýna zvolí čmouda jako poleno a natahají si do země čmoudský póvl, který tam má vůči bílým i místním citelná privilegia. Přitom dělá jen bordel, dýluje, terorizuje už i místní starousedlíky – ale to všecko prý je lepší, než východoevropané. Vrcholilo to kampaní proti „polským instalatérům“ – přitom nebýt jich, tak se namyšlení Angláni už dávno topí ve sračkách a brajglu na ulicích. Tyhle práce, prý nehodné etnického Angličana, dělali za za pár babek, dobře a rychle – všechno špatně. Záminka průhledná, jak kolečko kosteleckého salámu – prý berou Anglánům práci a to ve velkém.
Pobýval jsem na okraji Londýna jen dva týdny. Pracovně, bylo to školení autorizovaných servisáků, pořádané známým mezinárodním konsorciem, vyrábějícího špičkovou HiFi techniku, přímo v jejich londýnské servisní centrále.
Ale snad právě proto, že to byl okraj, asi 8 mil od centra, tak se všechno výše popisované dalo vidět takřka na vlastní oči. Dodávky od VW Caddy po velké Fordy Transit, polepené vodo-topo-elektroinstalačními firmami, s polskými i českými jmény vlastníků firem.
Jedna čtyřčlenná polská parta, měla ve vedlejším pronajatém 1,5-domku dílnu, garáž i sklad. Servisovali klimatizace, silnoproudé i slaboproudé elektroinstalace, ale byli schopni i ochotni, namontovat třeba i alarmy, video-zvonky – prostě co bylo potřeba, vedl jsem s nimi řeč.
Jeden z party pocházel od Těšína a uměl velice slušně česky, tak jsme pokecali.
Vyjížděli se dvěma malými dodávkami už v pět ráno, všude ještě mrtvo, protože normální bílý anglický heterák, má pochopitelně v tu dobu ještě půlnoc. Vraceli se až večer, mezi pátou a šestou, šest dní v týdnu a ctili neděli.
Objednávky řešili nejpozději do 48h od nahlášení. Na telefonu se jim tam střídaly dvě brigádnice-studentky polského původu, s výbornou angličtinou, co si u nich přivydělávaly ke studiu.
Všechno málo.
Prostě – polský „instalatér“ je pro některé vrstvy Anglánů fuj a berou nám práci…Sami by to ale dělat nešli – a ti čmoudi nic takového neumějí, blbí jak pytel kladiv.
Británii říkám už léta Britanistán a Londýnu Londonabád, je to největší pakistánské město na světě; současně také druhé největší nigerijské. Tohle „obohacení“ jim fakt ze srdce přeji.
Žena v Británii několik let učila na střední škole matematiku a fyziku, dcera tam chodila do školky. Skončily tam 2009/2010, kdy už to začalo nabírat grády, jak to „obohacení“, tak stupňující se propaganda proti „polským instalatérům“…
IMHO si tohle všechno perfidní Angláni zaslouží, vrchovatou měrou. Jak to dopadne? Řekl bych, že jako v Rhodésii/Zimbabwe, Jižní Africe. Nakonec tam budou v menšině a většina zdrhne někam do USA nebo Kanady či Austrálie. Bohatí na Nový Zéland.
Jaké národnosti byl Orwell? Nebyl to náhodou anglický novinář?
To vypadá na další díl seriálu – když si sám způsobím nějaké utrpení, tak se božstvo smiluje a věci se zlepší. Nástup iracionálního myšlení v nejvyšším velení.
Možná nějaký finanční spekulant na tom vydělá balík. Ale buse se méně a dráže vyrábět cokoliv se vším co k tomu patří.
Ja myslim, ze ohledne toho spekulanta bysme mohli byt konkretnejsi.
Zacinaji vyplavavat detaily te Nemecko-Katarske dlouhodobe smlouvy na plyn.
(to, ze dlouhodobe smlouvy na Rusky plyn byly zlo nejvetsi, je jenom detail)
„…plyn Němcům nebude dodávat Katar napřímo, ale přes amerického zprostředkovatele ConocoPhillips…“
Takze German budto koupi americky LNG „za lidovku“, nebo muze arabsky, ale z toho taky bude platit velkemu bratrovi desatek.
https://vlkovobloguje.wordpress.com/2022/12/05/uvodnik-dnesni-kosy-dnes-o-cenovem-stropu-na-ruskou-ropu/
Naftové motory se měly přestat vyrábět od roku 2035 a do té doby se měly vyřešit emise uhlíku. Třeba tohle je cesta. Bezemisní ekonomika. A ta ropa stejně jednou dojde,takže šok už budeme mít za sebou.
Re: Gaia
Každý, kdo nemá úplně prochlastaný a profetovaný mozek, dobře ví, že při současné vědeckotechnické úrovni nic takového, jako je bezemisní ekonomika, neexistuje.
Třeba jo,ta vyzobaná slunečnice včera vTV tak plamenně hovořila, jak Hitler na shromáždění,že Putin víc než 60 nedostane.
Re: Gaia
Puťkovi stačí i tolik. Otázkou ovšem není, zda Putin ustoupí, otázkou je, jak dlouho vydržíme své vlastní sankce.
Ta bába byla z Brusle. Západní Evropa vydrží,mají moře,dovezou a té ruské tolik nepotřebují. A východní Evropa,o nás bez nás,jak jinak
Rusové vydrží věci, kterých my se ani neodvažujeme domýšlet.
Obyčejnému Rusovi-dělnické rodině stačí tak málo…a díky soudržnosti toho národa, si oni umí vzájemně vypomoct tak, jak my už jsme ve své lenosti a namyšlenosti, zapomněli.
Soused sousedovi doveze z města, co je potřeba a ten mu to oplatí zas jinak, nebo příště pojede on…atakdále.
Tady jsou mezilidské vztahy už tak rozjebané, že tohle funguje už zpravidla jen v malých dědinkách, kde se všichni znají a kam ještě nedosáhly mediální masírky, internety a jiná svinstva.
Spoléhání se Západu na to, že Rusové by kvůli sankcím VVP nějakým způsobem mydlili schody, je čirá blbost, vycházející z naprosté neznalosti tamních poměrů i lidí.
Všechny ty sankce už od r.2015 Rusy jen posílily, ale úplně jinak, než jak si Západ představuje.
Pro Rusy jsou ty sankce a hysterčení okolo plynu a ropy jen další důkazy, že Západ nikdy s Rusy nechtěl hrát fér. A Rusové se zatvrdí ještě víc.
Jsem přesvědčen o tom, že pokud by -hypoteticky- VVP musel zavelet „stáhnout radiátory na 19°C a kdo může, v sobotu běžte do práce, pomůžete tím vlasti“, tak sami Rusové si je stáhnou na 17° a bez keců půjdou makat.
Protože mají, narozdíl od nás, sakra festovní motivaci – dělají to pro svou vlast, své potomky.
Ale no tak jistěéé, že jsem dezolátní ruský šváb, proputinovec, ruský fašoun, kolaborant a zrádce Čechů, pátá kolona Rusů. A kdyby za to nedávali fízlové pokuty, tak mám na černým autě určitě bílé Z! A taky jsem určitě antivaxer! Ti prý patří do jednoho pytle s proruskými dezoláty. A jistěže patřím do krimu, až tam zčernám…moment?
Hnědá už na indexu je, rudá taky…jak je to vlastně teďka s tou černou? Není už na indexu taky? 😀
Ale no tak. Tak hezky jste se v tom posledním odstavci přiznal, skoro nasypal popel na hlavu a pak to pose…., pardon pokazíte tou afroamerickou. Pamatujte, žádná černá není, pouze AFROAMERICKÁ. Navíc se tím zavděčíte páníškovi za oceánem, co by na to asi tam řekla paní viceprezidentka.
Nene, oni tou bezemisni ekonomikou mysli, ze vyroba v EU se zavre, aby tedy neprodukovala emise a vse se doveze, treba z Asie. Jeste jste neslyseli, ze solarni panely jsou bezemisni?
Lode nebudou evropske, takze emise nula.
A takhle by se dalo pokracovat dal.
Otázka je, čím to dovezené uhradíme.
Slysel jste o znalostni ekonomice? Pravda, v posledni dobe je nejak ticho, ale oni nezmizeli.
Tiskarny zato jedou porad.
No a Nemci to uz drive rekli na rovinu:
„zacatek bezemistni ekonomiky bude tezky, ale az to zvladneme, tak budeme mit unikatni know-how, a to budeme draze prodavat do sveta.“
Potištěné papírky bez krytí? Na to asi čínan neskočí.
A to know-how jsme jim už dílem darovali, dílem si k němu pomohli sami.
Sakuro, na znalostní ekonomiku zapomeňte.
To, co za něco stálo, je už dáávno prodáno, případně ukradeno.
A jinak nemáme světu co nabídnout.
Jistěže, máme v Rožnově skvělé a vzdělané lidi, kteří umí vyrobit věci, které Amerika už sama vyrobit nemůže – ostatně proto ten Rožnov koupili. Původně polovodičová divize Motoroly, pak přejmenovaná na ONsemi. Motorola vždy znamenala špičkovou kvalitu, ONs v tom pokračuje.
Kdyby ten Rožnov byl k ničemu – třeba tak, jako byla v Rumunsku fabrika IPRS Romania, kdyby tu nebyli zkušení a vzdělaní lidi s potenciálem, tak by ten Rožnov Amíci asi nekupovali.
Jako jediný polovodičový provoz bývalého RVHP a Východu vůbec. Ani o polovodičové výroby v NDR (RFT), či licenční provozy v Polsku (Unitra/CEMI) nikdo valný zájem neměl.
Maďarský Tungsram/MEV ale nějak běží dál. Vyrábí převážně starší typy velmi osvědčených polovodičů (tzv. gold standard) a pro několik velkých světových výrobců, nejvíc pro STm.
Tak přechod na vodík místo zemního plynu, tak technologie na to je, je sice dražíš 4x než současná, ale je.
Běžný sedlák, by viděl, že přejít musí a dělal by to postupně, vypnu „jednu na uhlí spustím na vodík, ale až potom co vybuduju infrastrukturu“ a po polovině obnovy už to bude levnější, protože množství a hlavně největší ušetření pro ekonomiku země, že nemusí dávat peníze na dovoz energií=vlastně daň nějaké země do země, kde je ropný vrt.
Takže to lze, v důsledku levnější i když dražší technologie. Ale jako vždy, nejsou kádry co by rozhodli a provedli velký skok do zítřků, kde porazíme říši zla na východě 😀
Re: Anonym
Malý detail – nejméně drahý vodík se vyrábí z uhlí, něco málo ze zemního plynu.
Rozklad vody je dobrý do hodin chemie v 8. třídě ZŠ.
To je dneska. Anonym píše o budoucnosti. Ale já se bojím i toho plynu,vodík je daleko výbusnejsi, topit vodíkem bych nechtěla. Válčit se v budoucnosti bude o vodu,říkal nám jedem politruk v mém mládí na školení. A měl pravdu. Vodikova ekonomika ji schlamstne hodně,možná na pití ani nezbude. A ledviny ji navíc potřebují v určité kvalitě,nikoli se zbytky katalyzátoru( těžké kovy) ,které v ní zcela jistě budou,když se voda prožene rafinérkou
To byl asi Milan V.
V eko-kruzich se casto odkazuje na „zeleny vodik“, ktery se bude ziskavat levne rozkladem vody, pomoci technologii, ktere budou vynalezeny v nejblizsi budoucnosti.
Pripadne ze se nekde (Sahara a Ukrajina) vybuduji obrovske solarni farmy „bezemisnich“ panelu, ktere budou dodavat energii na rozklad vody, a pak uz skladovani a trasport toho vodiku bude hracka. Sklady ani trubky na vodik zatim nejsou, to stavajici na plyn je pry nevyhovujici.
Aby to nebylo jako s tou jadernou fůzí. Že je to otázka nejbližších čtyřiceti let.
hmm, pred cca 30 lety jsem cetl, ze uz pry jenom 40 let 🙂
Právě, ono je to stále 40 let. 🙂
A zlomyslní jazykové dodávají: A nikdy tomu nebude jinak.
Problem s fuzi je hlavne v naprosto nedostatecnym financovani. Naprosto. Tady je takovy zabavny graf, kde je odhad dosazeni fuze v zavislosti na ruznych strategiich financovani
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:U.S._historical_fusion_budget_vs._1976_ERDA_plan.png
Je celkem zrejmy, ze tenhle zpusob vyvoje jaderny fuze imituje Cimrmanovsky vyfukovani tabakoveho koure do umyvadla s vodou za ucelem produkce zlata…
Ano, nepochybně, a kdybychom hned po druhé světové válce investovali biliony dolarů ročně do fotonových motorů, už jsme 10 let mohli kolonizovat Proximu Centauri b.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Proxima_Centauri_b
Ja vim, to financovani je smesne, ale take je znamo, ze prebujele rozpocty kreativite moc nesvedci, spis naopak, lide (vedce nevyjimaje) vymysleji kraviny, protoze na to maji penize.
Myslím, že vývoj perpetua mobile je taktéž zoufale podfinancovaný. Kde už jsme jen dneska mohli být, kdyby šly na jeho výzkum stovky miliard?
Jj, tak nějak to bude. Už nejmíň 40 let všude neustále zakopávám o články, jak do 40 let budeme mít zvládnutou fůzi a po starostech s energií. 🙂
@Stan Borowitz: Ne. Ty rozpocty z grafu jsou delany podle zkusenosti s programem Apollo. Kazdy, kdo vi jak se delaji rozpocty na porobny projekty taky vi, jak jednoduse muzou nabobtnat a zamozrejme ze se s tim po velkych projektech 20. stol pocitalo. Z tech grafu je videt, ze financovani fuze (verze „Agressive“ – „Moderate“) by bylo vicemene na urovni ISS, o neco vic nez LHC v CERNu. Takze velice predstavitelna castka, rozhodne ne nejaka nepredstavitelna haluz typu vyvoje „fotonovych motoru“. Jenze my jsme jeste ani poradne nezacali…
@Sakura: Jasne, jde o to najit nejakej rozumnej kompromis.
Nebyl, už jen čtu a bavím se Vaší hloupostí/neinformovaností/technickou nevzdělaností.
Už se přibližujete německým zeleným aktivistům ale z opačné strany.
Technický rozvoj vítězí už cca 250 let od počátku průmyslové revoluce, i když spousta ideologií vznikla a zase zanikla ….
To je fakt, technicky pokrok nezastavis, a jenom diky jemu se muzem koupat 1x tydne, a mit vytopeny mistnosti na celych 17°C. Co by za to dali lidi pred 20 lety…
O tom přesně píši, ty Vámi popsané jevy, to je právě ta politika a ideologie, za pár let či desítek let bude zas něco jiného (třeba ještě horšího), ale vědecký a technický pokrok pojede dál.
„Už se přibližujete německým zeleným aktivistům ale z opačné strany.“
Opačná strana – směr pokroku.
Nebyl to Váš šéf, kdo nedávno vylepšil účinnost FV článku přilepením ještě jednoho, na opačnou stranu?
Co je to za blábol? Víte vůbec o tom, jaký nesmysl píšete?
Projekt PILATUS, podpořený evropským grantem Horizon Europe ve výši 10,5 milionu eur. Na tříletém projektu se podílí tým z Fyzikálního ústavu AV ČR pod vedením Martina Ledinského.
Projekt PILATUS využije patentovanou technologii křemíkových solárních článků s kontakty na zadní straně článků, na jejíž tvorbě se tým českých vědců podílel. „Články mají oba kontakty na zadní straně. Přední strana je tedy úplně volná a my můžeme zvýšit efektivitu fotovoltaické přeměny na maximální možné hodnoty,“ vysvětluje Martin Ledinský.
Na zadní straně desky křemíkového krystalu se nanesením jen několik nanometrů tenkých proužků amorfního křemíku připraví kladné a záporné elektrody. Tato varianta výroby je sice technicky náročnější, ale umožňuje využít i světlo dopadající na spodní stranu panelu, odražené od plochy pod panelem. Díky tomu se elektrický výkon dodávaný do sítě zvýší až o 15 %.
https://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/tiskovezpravy/Akademie-ved-Ekologicka-vyroba-fotovoltaiky-v-Evrope-je-na-dosah-diky-ceskym-vedcum-720484
Targus
je zjavne ze nie si ideologicky spolahlivy kader, nemas dost pokrokove nazory – treba totiz mysliet politicky
Zapamataj si
„S EU na vecne casy a nikdy inak ! “ 🙂
Ak v Bruseli prsi tak aj u nas treba nosit dazdnik
treba zachovat jednotnu liniu a nerozbornu jednotu pracujuceho ludu a Bruselu
Greta vecne ziva !!!!
Uhlikovy bezemisny plan splnime na 150%
Inak sa rovno mozes odstahovat do Humpolca ako Hlinik 😀
Především neplatí předpověď, že ropa dojde. Dosud nikdo pořádně neví, jak vzniká, a již údajně dávno vyčerpaná ložiska stále dávají ropu dále. Ropy je pořád ještě dost, jen je třeba v jiných ložiscích. tak bych se o ni tolik neobával.
Bezemisní ekonomika a především doprava znamená, že plebs (tedy i já) bude jezdit maximálně na kole nebo běhat pěšky. Auto bude jak za 1. republiky jen pro pár vyvolených.
Jak byste jinak poznala miliardáře od jeho zaměstnance, když se oba kodrcají po stejně nacpaných silnicích do stjené budovy továrny a často i z stjené čtvrti? Jen každý torhcu jinak drahým pohybovadlem zvnaým auto.
Bezemisní ekonomika je jen způsob, jak zaříznout poslendí fungující část průmyslu v Evropě, tj. automobilový a výrobu Airbusů.
Že by ropa byla něco jako mateřské mléko? Čím víc se saje,tím víc se tvoří?
Jste chytra jak sousedovic kocour 🙂 Cinane ze budou potrebovat nas know-how ? Cinane, co vypustili tezkou orbitalni stanici, pristi rok k ni kosmicky dalekohled, zacinaji budovat 100 km urychlovac, maji 500 m radioteleskop ? Kde skoly vychrli statisice inzenyru rocne ? Kde na vstup do komunisticke strany se musi absolvovat test z matematiky ? Za 10 let bude Cina naprosto sobestacna ve fyzicke vyrobe i dusevnim vlastnictvi.
Nikoliv, jen se ji díky technickému pokroku daří těžit i z ložisek, kde dosud byla těžba nemyslitelná. Takže jsme ještě hodně moc daleko od vyčerpání ropy.
Tak dnes začíná teprve 1. ropné kolo … ode dneška je zákaz přepravy RF ropy EU tankery (vlastníky/provozovateli) a zákaz pro západní pojišťovny tanker s RF ropou (s cenou nad cenový strop) pojistit. Tak je to tuším přesně.
Výjimku sice Slovnaft má, ale od února mu bude celkem na nic, bo (tuším 5. února) by měla vstoupit v platnost další část a to je zákaz prodeje výrobků z RF ropy. Takže Slovnaft bude moci přijímat ropu, zpracovávat ji, ale nebude ji smět prodat za hranice Slovenska => odborníci říkali, že tím pádem bude muset zavřít, bo rafinerie nemůže jet 1 den v týdnu nebo nemůže snížit výrobu např. na 1% výrobní kapacity.
Problém se týká hlavně států východního bloku, kde v podstatě 90% dodávek ropy bylo z RF. Bývalé západní státy takovou závislost z historických důvodů nemají. Takže to začne být zajímavé tak asi v 04/2023, kdy zmizí hlavní zásoby. Očekávám, že Fiala nás ujistí, že se s námi zbytek EU o ropu podělí.
Obě strany (USA a RF) cílí na ekonomické zhroucení protistrany. Něco mi říká, že Rus bude mít dost surovin, ale bude se muset naučit je více zpracovávat., Západ doplní chybějící suroviny nadšením z LBGT, genderu a jiných nepostradatelných hodnot.
Kdo na tom bude v delším čase lépe uvidíme …
O tomhle něco vím – Slovnaft bude dělat naftu pro Ukrajinu. Ta žádná omezení nezavedla a bojovat se musí, což?
Trubka do Slovnaftu nemá šoupátko nebo ventil?
Re: Vidlák
Za prvé – ani Ukradina nepokryje potřebnou část produkce tak, aby Slovnaft mohl jet beze ztrát.
Za druhé – benál a nafta jsou lehčími frakcemi ruské ropy, takže nerudovská otázka kam se zbytkem?
Nevím, nakolik umí Slovnaft rozložit těžké frakce a nevím, jak to vychází ekonomicky. Pravděpodobně dosti šíleně.
Targusi,
Plyn nebude, takže se bude topit olejem. To je k vaší otázce co ze zbytkem.
PS.: To teprv bude smradu!!!
To už tady bylo. Nafťáky v sedumdesátkách měl kde kdo.
Re: Gaia
Jste mimo.
Nafta je LTO, olej je TTO
My měli nafťáky. Ale olejový radiator měla sousedka,bylo to jen na přitápění
Olejový radiátor jede na elektřinu. Ten název má protože je naplněn olejem.
Deda s babickou taky. Pri plneni pokoj desne smrdel…
V servisech a jzd topí vyjetým olejem.
https://dum.bazos.cz/inzerat/161523567/koupim-kamna-na-olej.php
Re: Ládik:
Ofiko zakázáno. Takže určo ne legálně.
Kromě toho olej je potřeba zahřát kvůli viskozitě a u mazutu to je v pééérdeli úplně.
Zakázáno to je, ale jede to vesele na mnoha místech, dělal jsem to i v centru velkého města a o ten výkon se ponížil výkon horkovodní předávací stanice… … dají se koupit i dobré kotle z Říše a nestojí to majlant.
Jeste na prelomu 80. a 90. jsme v jedne dilne na opravu lodek topili pilinaky. Olejem… jendou mi to pri plneni ne zcela vychladlych kamen hezky blaflo…
Slovnaft má zařízení na rozkládání těžších složek ropy na lehčí (hydrocracker) v povozu od začátku devadesátých let. Možná v tom bude i nějaká podložka, kterou jsem nakreslil. 😉
https://www.digitalrefining.com/article/1000542/revamp-of-slovnafts-hydrocracking-unit#.Y426dSgo9hE
Dovolím si připomenout něco z historie:
Roku 1940 vyhlásil americký prezident Franklin Delano Roosevelt zákaz vývozu železného šrotu do Japonska. V červenci 1941 japonská armáda obsadila Francouzskou Indočínu. F. D. Roosevelt nechal 28. července 1941, jako reakci na tento čin, zmrazit japonská aktiva v amerických bankách, uzavřít americké přístavy pro japonské lodě a spolu s Británií a Nizozemskem přerušit dodávky ropy pro Japonsko. Po zavedení embarga na ropu začalo Japonsko denně odčerpávat ze svých ropných rezerv 28 000 tun. Pak následoval japonský útok v Pearl Harbouru 7.12.1941.
A to vsechno proto, ze po te co Anglicani (a dalsi) Japonce vyzbroji a vycvicili, aby zautocili na Rusko z vychodu, tak ti sikmooci dablove se nedriv dali do zapadnich kokonii. Cina, Indocina, Filipiny…
Doplnek k tem Japoncum. Oni nejprve zautocili pres Mandzusko do Mongolska a odtud chteli pokracovat do Ruska az na Ural. Ale Rusko proti nim poslalo Rudou armadu a Japoncici dostali na budku takovym zpusobem, ze uz si netroufli znovu na SSSR zautocit. Sefoval to tazeni nejakej Konev.
Žukov, ne Koněv. Vzorovou vševojskovou operací – dělostřelectvo, pěchota, tanky, letadla – zničili během krátké doby nejlepší japonské síly, Kwantungskou armádu. Což byla dle „světového hodnocení“ (Západního) nejlepší lehká pěchota na světě… Výprask to byl vskutku takový, že Japončíci se od té doby Sovětčíků báli jak čert kříže, od útoku směrem na Sojůz úplně odstoupili a místo toho se rozhodli dál okupovat Čínu a zaútočit na koloniální državy Británie, Nizozemí, Francie…
Tento konflikt se nazývá „Chalking-gol“ (Chalchin Gol), podle té pohraniční řeky.
Japončíci tomu cudně říkají „Nomonhan Incident“, jelikož (jak píše výše Marie Divišová) tam dostali strašně na budku, tak to ani za válku neoznačují…
Slovnaft bude dělat naftu pro Ukrajinu. Ta žádná omezení nezavedla
———————————————————————————————
toto nam ale nikto nepovedal !!!!
Safra, ve VTM z roku1968-69 jsem četl článek, jak farmář v Austrálii předelal svůj pick-up na pohon bioplynem ze své prasečí farmy . Snad se mě to podaří ještě najít, jestli to myši nesežraly. Pak bych to naskenoval a poslal.
Zde je jedna z možných budoucností dopravy u nás i se schematem pro kutily:
https://motomuseum-hostalek.cz/index.php?grhead=2&nav=01&id_group=8&t=_art_print&id_art=370
Zazvoněním klíči jsme se postavili na „správnou“ stranu. Systém blbé totality jsme vystřídali systémem totální blbosti. Většina revolucí je o tom, že noví gauneři seberou za podpory zpitomělého lidu moc starým gaunerům, aby pak zpitomělý lid prostřednictvím nových gaunerů následně zjistil, že ti noví jsou horší, než ti staří. Je tedy přirozené, že při sledování cen na totemech se nám budou dělat mžitky před očima.
Našel jsem k tomu tenhle pěknej komentář http://vasevec.parlamentnilisty.cz/ekonomika/za-trest-nebudu-jist
V zimě se stejně míň jezdí, plno lidí bude na houmofisu kvůli kose v práci, někdo bude bez práce vůbec a z ingolštatu se ten zbytek uživí. Jenom světové ceny budou u nás vyšší, bo Němec (žádný skopčák!!) bude chtít vydělat na podlidech.
A vy budete muset začít doma vařit. Knedlíky s vejci hrachovou kaši topinky brambory s osmaženou cibulkou časem i suché ,ale léky jsou taky z ropy,takže tu chvíli vydrzime
Pro tohle jsem si koupil americké litinové nádobí do otevřeného ohně. Upeču si i chleba, mlýnek na mouku taky mám.
Nějaké staré komunistické litinové nádobí mám, hodí se Ládíku také do otevřeného ohně?
Jinak hoďte odkaz. Předem děkuji.
https://nadobi-lodge.cz/katalog/litinova-multifunkce-cook-it-all:71/
Králíka vám zastřelili myslivci,co dáte do hrnce,ať litinového?
Jsou tu srny.
Re: Evix
Na čundrech jsme vařili v hliníkových ešusech a šlo to taky. Nádobí mne bude s*át ve dnech příštích ze všeho nejmíň.
Ty nejsi gurmán?
Právě že je, proto mu stačí ešus. Kdyby byl gurmet, potřeboval by litinovou pánev.
Kurňa, furt jsem blb.
Podle Reuters – OPEC+ nechal těžbu tak, jak byla dosud, takže EU a G7 bez ruské ropy a vetší vejvar pro ostatní, až se opět probudí Čína a ceny proletí stropem, jako na jaře, když skončily lockdowny v Číně a cena „ze dne na den lehce poskočila“ z cca 50 dolarů na 150.
Teď jsem četla na Kose, že Číňan teď u Saudů byl na návštěvě.
Šojgu zase v Bělorusku.
Já to pochopila tak, že Si tam přjede ve středu v tomto týdnu.
několik detailů je potřeba zmínit, rafinérie jsou stavěné pouze na určitý typ ropy, když vypadne ruská ropa není možné ji nahradit ropou tipu brent. tj . Vypadne cca 50% Kralup asi skoro 100% kapacity slovnaftu. Rusko anoncovalo že ropu nebude dod8vat do zemí které podporují sankce, to je definice která umožní nedodávatropu i ropovody do států které podporují sankce.
To znamená v EU všechny kromě Maďarska, které má výjimku. Jinak řečeno Slovnaft nebude mít vejvar, protože Slovensko nic nedostane, Maďar tím „vejvarem“ bude dotovat ceny, což mu umožní se vysmát českým novinářům, kteří psali posledních 10 dnů, že Orbána dostihl trh s benzinem a musí zdražovat.
Ten strop se týká pouze ruské ropy, dopravované po moři.
strop jo, ale ceho vseho se tyka ruska (ne)ochota prodavat ji tem, co aplikuji ten strop, je otazka
Slovnaft je madarsky a madarsko nepovazuju rusi za nepriatelsky stat, takze pohoda.
Re: zlokot
Slovnaft je na území SK. Jmenovitě v Bratislava – Vlčie Hrdlo.
Kromě toho Pšonci prosadili zákaz exportu výrobků z ruské ropy, což je kámen Slovnaftího úrazu.
„Já fakt nechápu tu bohorovnost libtardů. Z plynu se nepoučili. Teď chtějí to samé zopakovat i s ropou.“
A co když ti libtardi sledují jiné cíle, než si nechápající pozorovatel myslí? Mimo normální logiku? Co když cestou k jejich cíli je nedostatek všeho, zima, hlad, protesty obyvatel, svržení vlády a nadšené volání davů po rozumné celosvětové vládě?
Jak píše Mike Adams na Naturalnews.com:
„Skrytá stínová vláda v pozadí tahá za nitky viditelných vlád, které máme všichni dovoleno vidět. A tato stínová vláda se tím, jak dosáhnout svých cílů, zabývá mnoho a mnoho desetiletí. Skrytá stínová vláda si běžně kupuje politiky a kontroluje každý jejich krok. A dělá to na obou stranách politické barikády.“
Enomtak 23:58
Přihořívá, je to podle mého názoru hodně blízko plánované blízké realitě, lespoň jak se taktika jeví.
Konečný cíl je ovšem podle mých (cca sedm let trvajících) obav ještě mnohem děsivější než „pouhá“ světovláda.
Jake?
Asfaltový holub
Je zajímavé, že moje obavy, které by se daly shrnout do číslovky 500 000 000, trvají také někdy od roku 2015. Ale spíš to dnes považuji za číslo, jak pohodlně udržet světovou moc, zajistit si blahobyt a dostatek surovin na dlouhý čas. Bohužel, ne pro nás.
PS: Přeju dobré zdraví. Problémem jsou pouze dva pojmy: „toxiny a nutriční nedostatek“. Tak s tím něco dělejte 🙂
K enomtak 4 prosince, 2022 (23:58) a k enomtak 5 prosince, 2022 (8:46):
Tím, kdo sleduje tyto cíle, nejsou libtardi, ti jsou jen vypiplanými užitečnými idioty, kteří se z plynu nepoučili právě tak, jak se (nejen oni) nepoučili z plandemie.
Libtardi nejsou totožní se „skrytou stínovou vládou“, pro kterou (pro jednoduchost) používám slovní spojení „davosští psychopaté“.
Jinak souhlas, s naším přežitím (jakož ani s přežitím tuzemských poskoků davosských psychopatů) davošští psychopaté nepočítají.
Je jen na nás, zda se nyní na poslední chvíli vzpamatujeme a konečně se vzepřeme.
Času zbývá už jen zoufale málo a téměř nikdo to nevnímá.
Což nevěstí nic dobrého.
Majitel českobudějovické restaurace má zaplatit pokutu dvacet tisíc korun za to, že vypsal inzerát na novou servírku, čímž se dopustil diskriminace vůči mužům. Tamní Oblastní inspektorát práce nyní po pěti měsících potvrdil své rozhodnutí o pokutě, proti kterému restauratér podal rozklad. Rozhodovat tak bude Státní úřad inspekce práce.
To jsou skutečné problémy, ne nějaké zastropovávání.*
[;>D)
*/ Zastropovat = něco opatřit stropem, zakrýt.
Nafty bylo mene a byla tudiz drazsi protoze se roky vozila do EU/UK z Ruska. Kapacity rafinerii v EU/UK jsou nedostatecne.
Re: Turbyho
Kapacity v EU jsou nedostatečné?
Tak proč se u nás i jinde v Ojropě rafinérky zavíraly a omezovaly, když jsou kapacity nedostatečné?
Kdyby byly kapacity rafinérií dostatečné, měly by dost ropy a nemusely by se zavírat. Ono na tom snad něco nesedí?
Turbyho + Kareldar:
Sedí to jak prd… na hrn… chci říci jak zadek na Fialu!
Re: KD
Kapacity rafinérek jsou podle vás nedostatečné.
Ještě jsem neviděl idiota, který by zavřel svůj podnik proto, že nestíhá vyrábět žádané zboží. Pro vaši informaci – celá Morava je zavážená Slovnaftem z Blavy a ÖMV ze Schwechatu.
Spěte dál.
Na to ti neodpovim protoze to nevim. Vim jen, ze zpracovana motorova nafta se dovazela jak do EU tak do UK z Ruska jako hotovy produkt. Jedna se o par procent celkove spotreby, ale i par procent je velky objem a kdyz chybi tak napina cenu.
Re: Turbyho
Nafta z RUS, UA a BY se sem vozila za účelem daňových podvodů (spotřební daň). O nic jiného nikdy nešlo.
Nepisu o CR, ale o celkovem trhu EU/UK. Motorova nafta se dovazela z ruska do vice zemi EU a obzvast do UK (spojene kralovstvi, ne ukrajina). A nyni se propad dodavek z ruska v EU/UK nahrazuje jak to jen jde a to tlaci na vyssi cenu nafty oproti benzinu.
Muze to souviset s vyssi poptavkou po nafte oproti benzinu a pak by vyssi produkce nafty znamenala i vyssi produkci benzinu (rafinaci nelze oddelit) a to by zpusobilo propad cen benzinu a ztratu pro rafinerie. Ale to jiz spekuluji, tak hluboko do toho nevidim.
Ale presvedcovat te nebudu. Bud si o tom zjistis sam vice nebo zustanes u sveho nazoru.
A nebude to tim, ze si az tak moc nemuzete zvolit co presne z te ropy vyrobite?
Turbimu.
Asi došlo ke zmatení pojmů, čili terminologie.
To, čemu my říkáme „ropa“, říkají Rusové „něfť“ a Američané „ojl“.
V našem názvosloví se označení „nafta“ a „olej“ používají pro některé konkrétní produkty destilace ropy.
Ale je fakt, že to čemu dnes říkáme „ropa“ se za mého dětství na Slovensku říkalo „nafta“. Ale to je mnoho desetiletí zpátky, to snad ani nemůžete pamatovat.
Ještě doplním, že tomu, co se lilo do nádrží, se v té době říkalo „mototová nafta“.
Oprava „motorová nafta“.
Došlo mi dodazečně, že v českých zemích se kdysi taky používal název „nafta“ pro to, čemu dnes říkáme „ropa“. Firma, která těží ropu na jižní Moranvě, dodnes používá označení MND, což byla zkrátka názvu Moravské naftové doly. I když to, co ze země těží, určitě nemůže pohánět naftový motor.
Neftai – tučná voda, mastná mokrost – již ve Starém Zákonu. 2. kniha Makabejských.
Nedoslo.