Tak je to oficiální, Viktor Orbán volby tak moc nevyhrál, až je drtivě prohrál, zato Donald Trump zvítězil nad Íránem tak dokonale, že zavedl vlastní blokádu Hormuzského průlivu. Rozhovory s Íránem jaksi… nedopadly, pozemní invaze by byla šílenstvím, takže očekávám, že kromě jednoho dolaru za barel ropy, který vybírá za průjezd Írán, budou Američani vybírat ještě jeden další dolar… Ale alespoň už se nemluví o konci jedné civilizace, jen o námořním pirátství… Když vy kachličky, tak my brizolit!
Ale zpět do Maďarska. Volební účast okolo osmdesáti procent ukazuje, že pro Maďary byly volby také velmi důležité. Navíc, volební účast byla v maďarských regionech poměrně vyrovnaná, takže i voliči daleko od Budapešti měli pocit, že o něco jde, zvedli zadek a k volebním urnám došli. Volební kampaň byla vyhajpovaná podobně jako u nás a hlavní souboj proběhl očekávaně mezi evropskými hodnotami a suverenitou.
Tisza zvítězila ve VŠECH regionech! Bude mít ústavní většinu.
Abychom si rozuměli, volební preference samozřejmě vždycky určuje peněženka. Většina voličů fakt neřeší jemnůstky jednotlivých přijatých zákonů či mezinárodních smluv. V tomto ohledu není průměrný maďarský volič nijak odlišný od toho českého. Politiku vnímá okrajově, protože má svých starostí dost. Jde o to, komu volič uvěří, že mu zajistí štěstí a čím. U nás v Kotlince se prvek očekávání a prvek zklamání střídá poměrně rychle, v Maďarsku dali voliči Orbánovi šestnáct let.
Orbán vsadil na co největší suverenitu a potížistický postoj vůči EU. Zaměřil se na vztahy s USA, dobře odhadl, jak tam dopadnou poslední volby, vsadil na mírovou kartu, ale také na dobré vztahy s Ruskem a Čínou. Zhoršil si ovšem vztahy s Německem, Chorvatskem i samozřejmě i s Ukrajinou, což se v souvislosti s ropovodem Družba ukázalo jako klíčové předvolební téma.
Orbánovi moc nepomohl ani Trump. Míru na Ukrajině dosaženo nebylo a jeho útok na Írán byl z hlediska maďarských voleb načasován neobyčejně nešťastně. Ani jeho slib, že z Maďarska udělá ráj, pokud vyhraje Orbán, nebyl zvlášť uvěřitelný, protože Spojené státy nejsou ve stavu, kdy by dávaly. Spíš v poslední době dost nevybíravě berou a všichni ti vědí. Orbán je tam navíc už dlouho a Maďarsko žádný ekonomický tygr není. Je tam solidní sociální stát prorodinně zaměřený, ale v nemocnicích mají také dlouhé čekací lhůty, v Budapešti mají solidní množství bezdomovců a ceny všeho jsou tam prakticky stejné jak u nás. Blyštivý Péťa neměl o nic horší ekonomická čísla než Orbán a pro běžného Maďara tak sázka na vzdálené protektory nevychází o nic líp než sázka na evropské hodnoty.
Výsledky této sázky na suverenitu, USA, mír, Čínu a vztahy s Ruskem jsme teď viděli v tamních volbách. Konzervativní konference různých světových organizací v Budapešti nepřinesly ani zvýšené investice, ani ekonomický boom a ani nijak nevzdělaly voliče, aby Orbánovu politiku považovali v dlouhodobém horizontu za správnou. Maďarský volič neuvěřil, že se bude mít líp díky sázce na Trumpa a čínské investice také ještě nijak nezabraly a neprojevily se. A upřímně… Velký Oranžový otec ve Washingtonu bohužel před svým zvolením mluvil o dost jinak, než jaké to potom bylo.
Peter Magyar navíc věděl, co na Orbánovy voliče platí a dával jim toho plnými hrstmi. Koneckonců, ještě nedávno byl ve Fideszu. V tomto ohledu byl jak Andrej Babiš v roce 2013. Nechal každého, ať si do něj promítá svoje touhy. Teď bude muset některou voličskou skupinu zklamat a protože já mám tendenci se připravovat vždycky na to horší, čekám u něj brzy explozi evropských hodnot… Ovšem, Německo už v Maďarsku také investovat nebude, protože na to nemá, ale možná mu Zelenský z vděčnosti pustí ropu. Devadesát miliard euro na válku je hodně peněz…
Před několika dny jsem psal, že neexistuje žádné právo na dobrý konec a uváděl jsem příklady, proč to pro Orbána nedopadne dobře. Jednoduše proto, že vsadil svou politickou kariéru na něco, co nakonec selhalo. Trump se nestal mírotvorcem, nový zlatý věk dějin se nekoná. Před rokem to vypadalo jako politická genialita, ale kdeže ty loňské sněhy jsou… Spojené státy už mají místo srdce břicho a místo duše tlamu.
Peter Magyar s tím samozřejmě také nic neudělá a vlastně by mě nepřekvapilo, kdyby Maďaři své volby brzy hořce litovali, protože zjistí, že Orbán byl alespoň stabilita. Maďaři si vyzkouší, jaké to je, žít pod pravdou a láskou. Užijí si Zdechovského, Kupku, Čaputovou i našeho prezidentčíka, kteří jim tam pojedou kázat svá moudra.
Pro nejbližší dobu ovšem přicházíme o motor středoevropské integrace a ztrácíme člověka, který měl neocenitelné kontakty ke všem velmocem. Ani Orbánův politický talent, ani zákon FARA ani vykopnutí Sorosových institucí nestačilo. Nestačila ani podpora od J.D.Vance, nestačila podpora od Donalda Trumpa. Dokonce ani Zelenského vyhrožování Orbánovi vlastně nepomohlo. Orbán byl jediný, jehož politická vize přesahovala horizont jednoho volebního období a v tomto ohledu je naprosto nenahraditelný.
Doufám, že tyto volby pečlivě analyzuje jak Robert Fico tak i Andrej Babiš, protože mohou od naší milující EU očekávat stejně vyhrocenou a šílenou kampaň, jakou teď zažil Orbán. Se vším, co to obnáší. Jsem přesvědčený o tom, že evropské hodnoty se u nás pokusí udělat to, co se teď v Maďarsku povedlo. Integrovat se do jedné jediné velké síly a zaútočit plnou silou na Andreje, který bude mít za sebou čtyři roky voličských zklamání. Českého Magyára už máme a má dobrou výchozí pozici. Sedí na Hradě a všechny neziskovky placené cizí mocí mu už zobou z ruky. Na Slovensku už to mají skoro dotažené a sjednocené pod nebinárním Šimečkem. Jsou prostě o rok dál. U nás to nebude jiné.
Magyar už se nechal slyšet, že zavede euro, zdaní bohaté a otevře otázku Benešových dekretů. Vlastně by mohl také rovnou přijet na ten sudetoněmecký sjezd do Brna.
Za tři a půl roku se samozřejmě hodně stane, ale už teď, myslím, mohu směle říci, že sázka na konzervativní USA bude zřejmě hodně nejistý podnik. Trump je odpovědný za krizi, která klepe na dveře, hnutí MAGA má problémy a ten Írán byl Trumpovi Netanjahu dlužen. Válka na Ukrajině bude také ještě průser, protože prachy na válku Magyar brzy rád odklepne, aby si v Bruseli upevnil pozici. Čím víc totiž budou mít Spojené státy starosti jinde, tím víc krys vyleze v Eu z kanálů a začne si diktovat.
A my můžeme začít přemýšlet, jak co nejlépe čelit tomu eurobloku pod taktovkou protokoláře Koláře, který u nás potichu a pozvolna vzniká. Je to samozřejmě především otázka na vládní strany, které pro takovou věc mají finance i nějaké nástroje… my ostatní si tak akorát můžeme „postavit kláštery v horách,“ abychom ve skromnosti a chudobě unikli stále hnusnějšímu impériu, které teď začíná vracet úder. Je také docela dobře možné, že hnutí ANO se opět stane proevropským, když to teď s Orbánem nevyjde. Nějak si neumím představit, že by Babiš udržel konzervativní pozice i bez přítele Victora. Navíc, pravda a láska bude na koni.
Každopádně, tentokrát to bude chtít víc než jen nedopustit milion propadlých hlasů. Tentokrát bude zapotřebí víc, než jen splnit volební zákon a ucházet se o hlasy. Bude zapotřebí víc velkorysosti a víc sjednocení. Víc našich institucí, víc obyčejné každodenní práce. Orbána bude těžké nahradit. Podívejte se, co všechno vybudoval a co všechno nestačilo!
Týden to budeme analyzovat, vzpamatovávat se a koukat, co se děje v Hormuzu. Pak bude zapotřebí to buď vzdát a nebo vykročit na novou trnitou cestu.
__________________________________________________________________________________
Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém blogování, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle příslušnou částku, může si na oplátku vyžádat knihy z nabídky. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód. Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu.“
Kdo preferuje jednoduché placení, nabízím možnost přes tuto platební bránu: https://donate.stripe.com/28E4gzekn7mlgjS0g3g3600
S článkem se dá souhlasit. Jen mě tam překvapuje jedna nit, která se ním táhne, a to podiv nad faktem, že jedna strana voleb (Magyar, EU) předvedla „vyhrocenou a šílenou kampaň“ a „dala do toho vše“, tedy, že někdo hrál na 105%. Vážně podiv? Tak, to bych já předpokládal automaticky a tak to nebude „možná“ u Fica či Babiše. Tak to bude jistě.
Pan Řezníček z Brna má pravdu a zrovna Maďarsko je v té věci na straně posseltovských, ať vyhraje kdo vyhraje, jak se začne s Benešovými dekrety a křivdou německých a maďarských, jde v ČR o všechno a malér je, že se většina dívá stranou a kolaborantů je pro cizí zájmy až neúrekom.
Nu, realita se ukáže celkem rychle, on i ten projev maďarského vítěze voleb hodně naznačil, mně přišlo dost zvláštní jeho čtení. Vítěz nemá potřebovat žádný papír.
Ale i bez toho, výzva k odstoupení rovnou i prezidenta, předsedy Ústavního soudu a kde koho dalšího s pohrůžkou ať to udělají sami dřív než…, oznámení sestavení jakési instituce na prověrky a zabírání majetků a ty hořící pochodně včera a skandování vězení, vězení…
Aby se fakt nejen Maďaři nedivili, jaká „demokracie“ to teda zvítězila. Mně naopak přišlo vrcholně demokratické to okamžité uznání porážky Orbánem, gratulace vítězi a že se nebojí opoziční práce, když navíc bude mít klid od té vládní odpovědnosti….No klid mít tedy jistě nebude, to už je víc než jasné.
U nás bych po 16 letech vládnutí ale chtěla vidět prohrávajícího s cca 38,43% hlasů voličů tedy stále cca se 2 247 301 hlasy voličů, když je jich obdobně jako nás. Jejich systém je hybrid a možná, co se mocensky dělo po 16 let, vezme tento „revoluční“ a zkratkou.
Skutečnost prohry je, že proti 2022 přeběhlo zřejmě Orbánovi k vítězům cca 813 405 voličů, ale také mu stále přes 2, 2 mil. zůstalo a to není úplně NIC, je to vlastně cca jako SPOLU, STAN a Piráti sesbírali, ale všichni dohromady…
V 2022 navíc žádná TISZA nekandidovala a tehdejší opozice jim letos přenechala vše a proč jako, co z toho má, všude samý politický altruista, kdo jim po dostoupení uhradí předvolební náklady a proč?
I Vidlák psal, že volby jsou velice drahý špás a kde tedy vzal i vítěz ty prachy už na euro-volby 2024, kdo mu je dal i nyní, na co mu je půjčili, čím a komu ručili?
Komu je Magyar dlužný a zavázaný?
I dle WIKI šlo o nefunkční stranu již pro volby 2022, kterou celkem zvláštně převzal až před euro-volbou 2024 , vlastní by nestihl registrovat. Fakt to stojí za přečtení, co je na tom okolo té TISZA strany pravdy?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Strana_respektu_a_svobody
NEVÍME. vědí to alespoň Maďaři?
Předvolební program také snadno nenajdu, jen útržky a stejně víme, jak to je s dodržováním, koho měl na kandidátkách, když mají tu ústavní většinu právě a zejména přes ty většinové osobní kandidáty a shodnou se pak a na čem? To se jistě do pár měsíců ukáže.
Nyní mu EU bude pouštět (ale také jistě za něco) postupně ty zadržované fondy, ale bude to stačit na zlepšení života zejména dolních v Maďarsku?
A je to fakt ještě „demokracie“, když se druhý na pásce s cca 2 250 000 voliči má připravit na „revanš“ a stíhání a…Jak dlouho se to celé bude i Maďarům a bohatším FIRST také líbit?
Oni nejsou beránci jako my, jsou mnohem horkokrevnější…
Majko, jediná poznámka. Kolikrát Orbán za 16 let vlády vytáhl Benešovy dekrety ?
Kolikrát nevím, ale médii sem tam něco i proběhlo.
Nemám čas moc hledat, ale namátkou 2002:
https://archiv.hn.cz/c1-10753050-orban-je-proti-benesovym-dekretum
Odtud:
„Brusel/Budapešť/Praha, 21. 2. 2002
Formální zrušení Benešových dekretů ihned po vstupu Česka a Slovenska do Evropské unie požadoval včera v Bruselu na půdě zahraničního výboru Evropského parlamentu maďarský premiér Viktor Orbán. Setkal se přitom s porozuměním mezi vlivnými poslanci parlamentu.
Orbán před europoslanci trval na tom, že dekrety, které postihovaly i slovenské Maďary, „nejsou s evropským právem v souladu“.
Maďarský premiér v diskusi s evropskými poslanci upřesnil, že by tyto dekrety měly být právně označeny za nulitní, protože on sám je považuje „za relikt minulosti, který by se neměl zatahovat do moderní doby“. Prohlásil také, že Budapešť chce mít s Prahou dobré vztahy a že „by sám od sebe tuto otázku nastolovat nechtěl““….
Já myslím, že ve stávajícím systému je celkem jedno, kdo je právě u moci, na jeho podstatě to nic nezmění. A právě jste dobře popsala, že voliči byli i v tomto případě jen křovím. Tím věčným bojem „demokratických“ stran se jen tříští pozornost lidí, aby neviděli to skutečné řízení stojící v pozadí a aby se vysvětlilo, proč se neřídí racionálně, tj. v tom smyslu, že se mají věci pro lidi dole zlepšovat. Takto se vždy najdou objektivní okolnosti z důvodu nutnosti uzavření nesourodé koalice například, proč to vlastně nejde. A jestliže dojde k takové markantní změně volebního výsledku a navíc získání ústavní většiny, tak to znamená, že je třeba psychologicky připravit „stádo“ na nějaký prudký manévr v řízení, změnu v jeho směřování.
A kde to skutečné řízení stojící v pozadí pořád bere ty užitečné idioty ochotné v politice zařídit ten prudký manévr v řízení, změnu v jeho směřování?
Pokud při hodnocení svého řízení vycházíte z mylných předpokladů, tak se tím idiotem stanete raz dva. Víte, je to taková hra s nenulovým součtem, ve které nemůžete prohrát, jestliže se na ní díváte z nejvyšší úrovně, zatímco ten, kdo ji hodnotí v rámci jedné úrovně, nebo nějakého dílčího úseku, nikdy neuvidí její celek a bude se mu zdát, že dělá vše, co je v jeho silách pro dobrý výsledek, kterého ale nemá šanci dosáhnout, dokud si neuvědomí, jak se ta hra hraje.
Hra s nenulovým součtem je hra, jejíž princip je postaven takovým způsobem, že nezávisle na strategii, kterou zvolí různí účastníci dané hry, je výhra vždy jednoznačně a předem určena pouze pro jednoho z nich. Hry se mohou účastnit jak individuální hráči, tak i korporace. V případě, že jsou účastníky hry korporace, je souhrnná výhra ve hře s nenulovým součtem určena pouze pro jednu z nich. Ovšem mezi účastníky, ze kterých se korporace skládá, mohou být i takoví, kteří prohrají a naopak mezi účastníky, ze kterých se skládají ostatní korporace, mohou být i takoví, kteří i při celkové prohře své korporace získají nějakou dílčí výhru. Tato okolnost může dobře krýt charakter hry jako hry s nenulovým součtem, jestliže hráči nevnímají hru a její algoritmiku jako celek, ale vidí pouze nějaké její fragmenty, které si nedokážou pospojovat dohromady.
Jako by ve Stínadlech vyhrál Mažňák. A Losna jde na pracák.
A jelikož má Magyar i Ústavní většinu, tak sklapla naprázdno Orbánovi i „Rozpočtová past“.
Víte, ona sklapla i „past“ na vítěze, být bez potřeby koaličního partnera, je ale pak 100 % odpovědnost a to i za nemístná očekávání jeho voličů a co teprve všichni ti zvolení kandidáti zase v ryze „vůdcovské straně“, co když nebudou poslouchat na slovo, možná to byla největší Orbánova past pro jeho pokořitele…A co když ti vyzývaní sami neodstoupí, i s většinou to pak není ze dne na den….
Ono vyhodit někoho s 2/3 většinou je jistě snazší, zejména bez kritiky z EU a z médií na správné straně, ale bude rychlost dostatečná a vždy bez odporu (ono když je něčeho moc, může to být pak pro kde koho nakonec příliš) a budou případně všichni ti noví všude loajální?
Vždyť sám Magyar je živým důkazem, že ani léta ve stejné straně to nezajistí….
Ona je někdy past tam, kde ji na první pohled ani nevidíme, natož v politice.
Netrpělivě jsem čekal na výsledek voleb v Maďarsku. Maďarské volby jsou, z mého pohledu, velmi směrodatným ukazatelem politické orientace a postojů obyvatelstva žijícího v EU. Doufal jsem v Orbánovo vítězství. Orbán volby prohrál. Prohrál přesto, že právě on je jedním z málal politiků, schopných vyvést EU ze situace, do které jí libtardi všeho druhu uvrhli. Jak se ukázalo, lidem libtardí politika, kterou EU tak vehementně prosazuje, většinou vyhovuje.
Co bude dál, za to si můžeme sami. Kňučení a svádění viny na to či ono, je na nic. Orbán naštěstí stihl včas založit, společně s Babišem a Kicklem, stranu PATRIOTS. Patrioti, snad společně s AfD, je teď opravdu poslední šance na změnu, pokud nechceme Evropu úplně postavit mimo vyspělý svět.
Jestli Babiš neuhne tento týden, uhne příští týden.
Evropa již mimo svět stojí a volby v Maďarsku všechny procesy rozpadu ještě výrazně urychlí. Pokud se Trump a Vance tolik angažovali ve prospěch Orbána, tak teď urřitě z toho vyvodí důsledky a to hned na summitu NATO. Evropa jásá nad výhrou Magyara a neuvědomuje si, že tančí na Titanicu. Volby v Maďarsku tedy nedopadly špatně.
off topic:
trumpův režim vymyslel další způsob, jak ostatní okrást – připravují zdanění plateb do zahraničí.
1%-ní daň z peněz zasílaných do ¨vybraných zemí“ – má se týkat především lidí, kteří v usa legálně pracují a posílají peníze svým rodinám a příbuzným doma
Když pročítám dnešní i včerejší diskusi, tak jsou názory na prohru Orbána poměrně jednoznačné:
a) zmanipuloval to Brusel
b) lidé jsou hlupáci, volí blbě, budou se mít blbě, dobře jim tak
Je někdo z alternativy vůbec schopen uvažovat v rovině „kde jsem udělali chybu?“ ???
Já si vážně myslím, že odporná Orbánova podpora usa-izraelské gfenocidní válce v Gaze (a nyní i v Íránu) a také podpora orbánovi od trumpa, jehož popularita v evropě bude někdo pod bodem mrazu, to jsou zásadní faktory – imho, tohle nemůže nikdo slušný volit. Sám to cítím tak, že kdybych volil v Maďarsku, tak prostě za a pro tohle Orbána volit nemohu.
Ne že by Magyar byl ok nebo snad dokonce lepší, ale – obrazně řečeno – nebudu si mazat jedno hovno na chleba jenom proto, že na výběr je ze dvou hoven, obě stejně odporná.
Vážně jsem přesvědčen, že si alternativa, jakákoli skutečná opozice tímto postojem „může za to Brusel nebo hloupost voličů“ vytváří perfektní přístup, který zajistí, že nikdy nemůže nic vyhrát, nic ovlivnit, nic změnit.
Protože kdo žije mimo realitu, ten v ní neuspěje. Když to přeženu: Fetky na perníku taky nejsou úspěšné v real life
Orbán vládnul dlouho a postupem času se kolem něho určitě vytvářela skupina lidí, která normální lidi musela sr..t.Je to tak asi všude stejné.
Maďar udělá změny, v něčem půjde EU na ruku, ti mu uvolní zadržované prachy a nějaký čas bude za hrdinu. Tipuju to tak na rok, než se začnou projevovat negativní věci a lidi si začnou říkat, jestli volili správně.
Co se za ten rok v Evropě a ve světě stane, to nikdo zatím neví, ale nic dobrého to nebude. A potom se pozná kdo je kdo. Osobně si myslím, že krize smete pár vlád a EU se změní, nebo rozpadne. Jediná naděje EU jak přežít je úplný opak toho co dělá teď. Současný trend nemůže delší dobu a v nastávající krizi vydržet.
Souhlas, napsal jste to dobře.
Domnívám se, že většina lidí na zahraniční politiku kašle. Volí podle toho, co má u nosu. Jsem toho názoru, že Izrael a USA jsou imperialističtí parchanti, ale kdybych byl v Maďarsku, volil bych Orbána, protože z dlouhodobého hlediska je to správnější řešení.
Volit kandidáta EU, protože EU nesouhlasí s válkou s Iránem je naivní. EU jsou lidská práva úplně šumafuk. To, že nepodpořila Izrael, je dáno úplně jinými věcmi. Věřím, že až se v USA k moci dostanou Demokraté, EU úplně klidně změní postoj o 180 stupňů. Protože jednak atlantická vazba, jednak AIPAC, že.
Máte pravdu v tom, že jsme měli udělat mnohem lepší analýzu toho, co se děje v Maďarsku.
Teprve z diskuse jsem pochopil, že Fidesz stačila za 16 let obyčejné lidi naštvat, a to celou řadou věcí. Samozřejmě, peníze z EU na podporu Magyara sehrály nemalou roli, ovšem to jsme si uvědomovali. Tu naštvanost ne.
Tak třeba já vám můžu zcela přesně napsat, kde si myslím, že udělal Orbán chybu – ve volebním systému.
Podívejte se na výsledky – https://vtr.valasztas.hu/ogy2026?filter=orszagos
V Maďarsku se volí 199 poslanců dvěma způsoby – 93 mandátů se rozdělí obdobně jako u nás v parlamentních volbách: poměrně z kandidátek všech stran.
Z těch kandidátů urvala Tisza 45, Fidesz ale příliš nezaostal – 42. A zbylých 8 (které by s Fideszem dali dohromady většinu nad Tiszou) dostala „ultranacionalistická“ strana Naše vlast, která by asi šla spíše s národním Orbánem než prounijní štětkou Magyarem.
Zásadní pro Orbánovu drtivou prohru bylo ale 106 individuálních mandátů rozdělovaných v jednomandátových obvodech (podobných našim senátním volbám) – ovšem jednokolovým systémem, kde první na pásce bere vše, i kdyby neměl více jak polovinu hlasů.
Tady se asi Orbán šeredně přepočítal a věřil, že s tradičně silným Fideszem urve dostačující počet jednomandátových okrsků nad rozhádanou opozicí – jenže opozice se spojila (zdravíme SPOLU a Pětidemolici) a v 93 okrscích (ze 106) trhla vítězství – a na Fidesz zbylo tragických nešťastných 13 okrsků.
(Podobně zkreslené bývají třeba výsledky britských voleb – tam získal Farage v roce 2024 přes 14% hlasů, ale jen 5 poslanců. Zatímco LibDem s méně hlasy (12%) brali mnohonásobně více mandátů – 72. Neuvěřitelné, že? A přitom se stačilo jen domluvit (LibDem s Labour) a nelézt si do zelí (Reform vs. Toryové). Ale to jsme odbočili – jen na ukázku, jak funguje „demokracie“. A přesně takhle zafungovala demokracie v Maďarsku…)
Viděl bych to spíš na ty kláštery v horách.
Příklad z posledních dnů. V Praze proběhl Pochod pro život. A pražáci proti tomu udělali velkou protiakci na základě zcela vylhaného argumentu, že jim někdo chce zpřísňovat pravidla pro přístup k potratům. Velká média dokázala tuto lež prohlásit za pravdu a zmobilizovat tím nemálo lidí. Nevím jak proti takovým věcem bojovat. Ti lidi mají v hlavě svůj svět, co jim ho velká média budovala dekády.
Němcům jejich svět v roce 1945 zresetovala až vítězná cizí vojska v zemi. A mnohým ani to ne.
Dnes má tento potenciál udělat Trumpova krize. A nebo válka s Ruskem, na kterou se EU chystá.
Oboje vyžaduje spíše ty kláštery v horách.
V zásadě proti tomu nebojovat. Jestli že, idioti dělají, idiotská rozhodnutí, doplatí na to zejména oni. Raději se věnovat něčemu smysluplnému a nechat pracovat sociální darwinismus.
ako sa tym dosledkom ale vyhnete?? migracna kriza, green deal, rozchod a sankcie na Rusko, energeticka kriza, snaha o zapojenie sa do vojny na vychode….to bude mat dosledky aj na ostatnych….mozno este horsie, ako u idiotov (kedze ti si vedia velmi dobre upratat cesticky)
To samozřejmě dopadne i na nás.
Doplatíme na to všichni.
Řízení je proces INFORMAČNÍ. Takže bojovat se dá tím způsobem, že předávám informace, kde se dá.
Lidi, pojďme se starat HLAVNĚ O NAŠE VĚCI:
Demonstrace proti sjezdu landsmanšaftu v Brně, přímo na zasedání zastupitelstva města Brna. Sraz mezi 8.00 – 8.30 hod před radnicí v Brně, Dominikánské náměstí 1. Nebuď lhostejný a přijď nás podpořit, bojujeme i za Tebe.
Za mě ne.
Nevím, co by Posselt mohl u nás změnit, kdyby nenašel všeobecnou podporu. Ať žvaní…
nemusi….staci, ze vacsina si to povie rovnako a zvysok sa nejakym sposobom uplati
RE: St. Kocour: Poselt nenajde všeobecnou podporu, ale najde VŠEOBECNOU LHOSTEJNOST. Musíme sudeťákům vyplatit miliardy euro jako spravedlivé vyrovnání? Ovečky si zabečí, sednou si k TV, otevřou Braníka a řeknou si, však mě se to netýká, já ty miliardy neplatím…
Hitlerovci se s pomocí SdP jako páté kolony zmocnili nejprve českého pohraničí a posléze i celé ČR. Byli souzeni v Norimberském procesu jako váleční zločinci. Měli bychom jejich pohrobky v ČR nechat žvanit? Dle mého názoru by měli chodit kanály a vůbec nevykukovat a ne si dělat v Brně sjezdy za peníze daňových poplatníků a dotace z EU v řádech milionů eur.
Peter Magyar může lehce zjistit, že jeho vítězství je Pyrrhovým. Absolutní moc, absolutní odpovědnost, v době nejisté ekonomickým vývojem. Na Orbána se může vymlouvat chvíli.
Jj, byt pri kormidle v týchto dobách je skôr za trest. Veľmi ťažké rozhodnutia Magyara čakajú.
tady se na komanče vymlouvají dodnes…. a na putina to poběží taky bůchvíjakdlouho
Jaká pak odpovědnost?
No a teď přijde krize do celé Evropy, ale vědci už to řeší.
https://degener.cz/prijde-krize-klid-vedci-uz-to-resi/
V následujícím textu se vyjadřuji spíš k diskusi, než ke článku.
Z diskuse jsem pochopil, že alternativa nás jaksi zapomněla informovat o tom, že 16 let vládnutí Fidesz neznamenalo jenom samé dobro pro lidi, ale že se „zabetonovaná“ vrstva Fidesz dopustila celé řady průserových záležitostí. Naštvaní lidé zvolili „ne“ pro Fidesz, což je sice z dlouhodobého hlediska pro Maďarsko průser, ale vykládejte to někomu. Hledět dopředu dál, než na rok, je pro lidi naprostá zvláštnost. Vnější politika ve volbách roli nehrála, lidi to prostě nezajímá ani v Maďarsku, ani u nás. Krátkozrakost.
Dále se rozvinula diskuze na téma „příšerná chudoba v ČSSR za „Komančů““. Jeden z diskutujících dokonce napsal, že chudoba u nás byla horší, než Biafře. Asi jsem žil v úplně jiné zemi, než on.
Víte, největší problém není to, jak se máme teď ve srovnání s tím, jak jsme se měli před rokem 1989.
Největší problém je v tom, že prakticky ve všech ohledech žijeme na dluh a na úkor zemí globálního jihu. Prostě jsme chtěli na Západ a dostali jsme se tam. Zbytečný stát se zbytečnou populací. Zralou tak na depopulování. Proto je u nás takový problém i s UI (pro ty s „nadhledem“ AI), v tom dávám za pravdu Hulvathovi.
Zbytné pracovní obory (ve smyslu maslowovy pyramidy potřeb) jsou snadněji nahraditelné pomocí UI (AI), než ty opravdu potřebné. Například programování „chytrých“ telefonů versus výroba oceli.
Jaký je v ČR stav?
– žádné suroviny
– v praktických oborech nevzdělaná „mládež“ (tj. lidé do 50ti let)
– elektrárny zastaralé, a není nikdo, kdo by postavil nové
– minimum výrobních podniků, nulová schopnost stavět investiční celky
– spousta velmi dobře placených kecalů v neziskovkách, ve státních službách, ve zbytných oblastech, jako jsou finanční nebo „právní“ služby.
– žádná soběstačnost v potravinách
– žádná soběstačnost v ničem
Vyhyneme a svět to nepozná, protože mu z toho nevznikne žádná škoda.
Hlupáci můžou samozřejmě jásat. Svoboda a demokracie, pravda a láska. Leda tak hovno.
Pravda, není co dodat Václave.
ano, taky si myslím…
Nevím jak vám, ale mně políbit mýho koně před volbama tak, jak to udělal Trump Orbánovi, tak bych se na ty volby rovnou vy
skašlal a zůstal bych raději doma, protože odcamcaď pocamcaď, všechno má svý meze!… v tomhle Maďary chápu … v tom ostatním se přikládním k Vidlákově:
…“by mě nepřekvapilo, kdyby Maďaři své volby brzy hořce litovali, protože zjistí, že Orbán byl alespoň stabilita. Maďaři si vyzkouší, jaké to je, žít pod pravdou a láskou.“
Vidlákovo
Maďaři si zvolili svého Fialu.
Magyár je umírněný konzervatista – rozhodně to není Pirát,zelený nebo topkař…
Takže zdejší konzervatisté na čele s vidlákem by měli spíše jásat než se jít věšet… ne…
Vyhrál přece jejich člověk konzervatista.
… konzervativní byl přece i Fiala a skončil tak, že vlastně nevěděl, čí je!
Posseltův?
Budapešť – 16 mandátů všechny získala Tisza…
Orbán před volbami sebral Budapešti tuším 4 mandáty, argumentoval tím, že prý hlavní město příliš ovlivňuje celkový výsledek voleb…
Pest – 14 mandátů, znovu všechny získala Tisza…
Pomsta kavárny je krutá a bezprecedentní… :-)))
Skoda ze nepoznam lepsie madarske politicke realie, lebo by ma fakt zaujimalo, cim Orban tak najebal ludi, ze dostal az taku nakladacku. A to tam na skolach ani neagituju svedkovia sorosovi ako u nas. Takze to nemozno pripisat na vrub zblbnutym studentom. Doteraz libtardi vzdy max. tesne vyhrali, v madarsku dali 70 %. To mi hlava neberie.
Ano je vidět, že politické reálie skutečně neznáte….
V Maďarsku mají úplně jiný volební systém než v ČR a SR…
105 mandátů se volí většinově – 93 mandátů se volí poměrně a 1 mandát získá strana zastupující národností menšiny.
Pokud vás tedy zajímají celková procenta.
TISZA – 53,52 %
Fidezs – 37,90 %
Mi-Hazánk – 5,88 %
DK – 1,17 %
MKKP – 0,82%
Nikdo žádných 70% nedostal…
Nebo jste ožralý, že tu plácáte takové nesmysly…? 🙂
Aktuálny stav mandátov v maďarskom parlamente:
TISZA (Péter Magyar): 138 kresiel (69,35 %)
FIDESZ-KDNP (Viktor Orbán): 55 kresiel (27,64 %)
Mi Hazánk (László Toroczkai): 6 kresiel (3,02 %)
Mnohem zajímavější je tohle.
Většinové mandáty TISZA 93 – Fidesz 13 …
Poměrné mandáty TISZA 45 – Fidesz 42
Mi Hazánk – většinové mandáty 0… poměrné 6
Oproti volbám 2022 Fidesz přišel o cca 851 tisíc hlasů (absolutně) a ztratil (relativně z celkové účasti) 16,34 %
2022: 3 060 706 – podíl hlasů: 54,13 %
2026: ~2 210 000 – podíl hlasů: ~37,79 %
Séria chýb…len pár čo má napadá.
1. Abs zlyhanie pri covide. Boli tam brutálnejšie opatrenia ako na SK/CZ….úplny očkovací ošial, niektoré profesie povinne. Dnes je to vymlčané. V jeho médiách 0 zmienka, akoby sa také nestalo.
2. Ekologický ošial…solár všade, ale že úplne všade, začínajú aj veterníky… dotovacie schémy ako aj tu. Násilné preferovanie baterkovych áut. Nik to tam nechce, je ich pár, ale na úkor norm. áut zvýhodňovanie. Pruhy len pre elktro, free parkovanie, atď.
3. Čínske fabriky …. to je na článok. Prakticky vyňaté zo zákonov. Úrady tam ani vkročiť nemôžu. Katastrofálne pracovné podmienky, enviro záťaž…..to veľmi dobre vníma živnostník čo má denne nejakú kontrolu. Tie tam ovládajú „ukážkovo“.
4. Neviem kto mu toto poradil ale musel to byť „génius“ …. v krajine s druhým najväčším počtom fajčiarov v eú zavedie prakticky prohibíciu na tabak. Nejdem do detailov ale zlikvidoval tým väčšinu barov, kaviarni, reštaurácií. Tam je to extrém. Tabak sa predáva len v licencovaných dierach. Máš oblasti kde najbližšia možnosť nákupu 50km a viac…. ak je záujem dám ešte pár detailov.
Jasné…nie toto rozhodlo voľby ale veľa týchto drobností v súčte. Tie dôležité spomína vidlák.
PS….ľudia vedia že Magyar z tohto nič nevyrieši, skôr zhorší. Ale jednoducho to Orbanovi nevedia odpustiť. Tieto drobnosti.
Tak to bych ho taky nechtěla. A navíc, 16 let je dlouhá doba. Maďaři si nepomohli, bude to ještě horší, ale co už naděláme. Taky volili mezi dvěma zly.
Díky za zasvěcenější pohled.
Poučné, díky.
Díky, zájem je. Napište, prosím, víc.
Serif
Ty čínské továrny v Maďarsku, to je zajímavé. Píšete, že je to na článek. Tak ho napište. Rád bych si ho přečetl a plno jiných určitě taky.
Mimochodem, prot ty, co si myslí, že Čína je „komunistická země“.
– Ta jejich nová hedvábná stezka je v podstatě budování logistiky pro prodej čínského zboží. Nic moc jiného bych za tím nehledal.
– Továrny v zahraničí. Pokud vím, tak Lenin už někdy v roce 1920 psal, že vývoz kapitálu namísto vývozu zboží signalizuje nejvyšší stadium vývoje kapitalismu. Jejich ekonomové a obchodníci se učili na Západě.
Čína se zatím reálně prezentuje jako velmi dravá kapitalistická země. Na rozdíl od KoZa se nechová živelně, ale plánovitě a systematicky. Pokud vím, tak i když investuje velké prostředky, tak nikde nepřinesla místnímu obyvatelstvu nějaké zlepšení života. Pokud někde odstranila chudobu, tak to bylo v Číně.
tak jednak nie nadarmo sa hovori, ze Cinania su horsi nez Zidia a zrejme nieco na tom bude. Na druhej strane preco a ako by mala Cina prinasat miestnemu obyvatelstvu zlepsenie zivota? Cina sa nestara do miestnej politiky, jej staci, ak sa dokazu dohodnut na biznise. Za to postavi elektraren, mozno pristav ci cesty, samozrejme primarne pre seba, ale sekundarne to moze krajine pomoct. Ale to, ze domaci politici platby rozkradnu, naozaj nie je zodpovednost Ciny. Na druhej strane prave preto si netreba Cinu idealizovat, ale myslim, ze to vacsine ludi nehrozi. Skor ich rozculuje to, ze vidia, ze Cina sa snazi pre svojich ludi zabezpecit rast (a dari sa jej to, min. na celkovej urovni), kdezto v KoZa na svojich ludi kaslu a venuju sa len cisto vyberaniu vypalneho v kazdej podobe od nich (prip. umoznuju to inym subjektom). To podla mna rozculuje ludi…..a plus to, ze ano, Cina mysli systematicky, kdezto KoZa mysli skor takticky (aj to je otazne ako uspesne). A potom sa toci v kruhu ako ta macka co nahana vlastny chvost:-(
Anonym tady měl příspěvek, než byl vaporizován, že Orbán přivedl maďarský venkov do strašné bídy …
Takže, Maďaři si vybrali směr EU – no, kdo chce kam, šup s ním tam. Na Seznamu je článek oslavující porážku Orbána a charakterizují vítěze jako někoho, kdo sliboval boj pro korupci a jiným nešvarům. Vysloveně tam zmiňují, že k zahraniční politice se před volbami nevyjadřoval. Kupodivu to ale nebrání tomu, aby po volbách nezaznívaly ujištění, že maďarský volič si jednoznačně vybral EU … to už snad ani nejde rychleji než v následující větě popřít předchozí tvrzení.
Něco mi říká, že ten chudý venkov bude asi muset předefinovat chudobu – přece jenom, vesnička, kde jsou cyklostezky, rozhledny v nížinách, větrníky a soláry nepůjde až tak jednoduše označit za chudou. Zda se jim bude žít lépe, tak o tom by sedalo i diskutovat. Jisté ale je, že diskutovat se nebude, kdo tyto vymoženosti na dluh zaplatí i s úroky – pokud si chudý maďarský volič z venkova (dle anonyma) myslí, že to dobrodiní zaplatí ti bohatí, tak si svůj úděl oprávněně zaslouží.
Vítěz voleb se už nechal slyšet, že šupito-presto zavede Euro … gratulky k zaokrouhlení cen nahoru a platů dolů (zkušenost ze Slovenska). Taky doporučuji začít studovat Řecko … tam se dobrodiní Eura projevuje celkem dost. na nápravu tam mají ostatně více věcí – např. v energetice mají tuším smlouvu se zlým Rusem – to by se taky mělko napravit, ať se mají s dražšími energiemi lépe.
U nás by možná stálo za to zvážit změnu strategie – cesta k rychlejší změně asi nevede přes odpor k nelogičnostem, ale přiložením pod kotel … aby to bouchlo dříve.
V letech 2002 až 2010 vládli ( plná 2 volební období ) v Maďarsku Sociální demokraté, zemi přivedli defacto k bankrotu…, a tak si lidi zvolili Orbána, ale ten za 16 let – 4 volební období přivedl zemi taktéž defacto k bankrotu, ekonomie Maďarská je mrtvá… respektive zastropovaná… hovadinami které schvalovala orbánová vláda jako zastropovaní cen základních potravin apod. Orbánová vláda tímhle „pomáháním“ obyčejným lidem udusila ekonomiku
Magyár ví co má dělat… a jako první udělá to, že osvobodí ekonomiku, zavede volný trh, neviditelnou ruku trhu, volnou soutěž o zakázky, ne že všechny důležité zakázky budou dostával lidi od Orbána atd…
Re: Pěkný
Ano, ano, na tu volnou soutěž jsme čuměli jak puci v devadesátkách. Karlovarská losovačka, že?
A ihned po první losovačce – pardon absolutně nezmanipulované výběrovce, nastane v Gulyásově království svoboda a blahobyt.
Usmívejte se všichni – kurva!!!
Mě překvapuje, nebo spíš šokuje, jakým expresem poslali Maďaři Orbána _po 16 letech_ doslova do piče.
Tam se muselo dít něco hodně „vespod“, co nám zatajili i „naši“ lidi z řad dezolátů, kteří o tamní situaci měli a mají přehled.
Nikdo z těch, kteří věděli, která v Maďarsku bije, tady nenapsal „moc se neradujte, ve skutečnosti to není takové, jak to navenek prezentují“.
Orbán přece vyjednal Maďarům spousty výjimek na plyn a ostatně i na ropu, v EU hájil výsostně maďarské zájmy.
Kde kurva sehnal Zelenský tolik všelijakých podvraťáků, aby dokázali tohle – odstavit Orbána ???
Ale o tom, že by se Maďaři celkově měli až tak zle (hlavně ten venkov), že tentokrát volili tak radikálně, tady v žádném médiu nepadlo ani slovo. Někdo lhal jako červený pes – nevíš, kdo to byl?
Něco mě napadá :
Průměrná tupost a dezinformovanost tamního voličstva je tam ještě vyšší, nežli u nás.
Budou toho brzy litovat. Jako my už dneska litujeme, že s estébákem namísto pětikolky, jsme se vlastně dostali z kaluže do blata.
Zaprasení sice jsme úplně stejně, jen někteří u toho údajně mají lepší pocit.
Tak to jo – pocítky generací, 18h denně přilepených k displejům a v práci produkující jen digitální balast, ty pocítky jsou důležité…
Panebože! A doopravdy dělat – třeba drážkovačkami, jádrovkami, CYKY/CYKYLo/kopoflexama silnoproud, nebo po dvou metrech přizemňované Mars žlaby, se sakra složitě strukturovanými sítěmi, spočítání, natažení a zapojení satelitních hvězdic HEVC, citlivých na odrazy – a všecko to pak spustit, aby to fungovalo na první šup – to bude dělat kurva kdo?
Třicetiletí genderisti, které už dnes nikde nechtějí a kteří jsou schopni se přizabít silnější akuvrtačkou?
Zatím ještě děláš Ty a i já, byť já už ne na plný výkon, páč leta jsou tu, dělá ještě spousta z nás, obyčejných lidí.
A potom co?
Rozdáme chochlům kvalifikační papíry na něco, co neviděli ani zdálky – a pak se děj vůle boží?
Tak u toho snad už ani nechci být…
Ono těch průserů je údajně víc. Na facebooku jsem narazil na poslední hříchy Orbána. Vyniká tam v katolickém Maďarsku tamní Epstein, který jako ředitel Dětského domova přehlížel zneužívání dětí a následně byl záhadně omilostněn za přímé účasti Orbána a korupce kam se podíváš v případě jeho rodiny s byzantskými prvky. Článček jsem bohužel neuložil a hledat ho v tamním chaosu nebudu.
Též jsem četl a neuložil.
Zřejmě jde o případ milosti, který byl duvodem rezignace prezidentky a ministryně spravedlnosti, které ji podepsaly.
Mmch, ta ministryně byla Judith Varga tehdy Magyarova manželka.
Targus
Už sa teším na prehodnovovanie benesovych dekrétov….to bude jazda… voľnému trhu a neviditeľnej ruke trhu verí len totálny idiot. Orbanovi nepomohla ani pomoc mladým s úľavami….. Rajka je v podstate slovenská dedina..starousadlikov málo, práca pre mladých snáď v Mosoni alebo Gyor… jediné čo zmizlo boli veľké polia s repkou olejnou…inak pri covide na hranici nám najmenej problémov robili maďarskí policajti na hranici….Zelenskeho radosť z volieb nesľubuje nič dobré…… Kutafas 😟😟
Volný trh v EU?! Vy jste se zbláznil!
Volný trh kdekoliv?
Že tomu lidi věřili v devadesátkách, no dobře. Snažil jsem se tomu tehdy věřit taky.
Ale zjevně tomu lidi věří dodnes. Takže si výsledek zaslouží.
Pokud to nebyl podvod, tak mají, co chtěli. Ať si to užijí.
Nemyslím si, vládl 16 let a jak píše Serif, tak to by se mi taky nelíbilo.
Něčím je strašně nasral a naše sdělovadla nám to nesdělovala.
Kampaň proti němu. Pomlouvali ho i tady v TV, kvuli tomu jeho sídlu, otci, návštěvě u Putina….
Ano ale serif psal o jiných záležitostech, a mně by se to také nelíbilo. Asi je dobré, že v Maďarsku bude změna. Ne pro nás, ale Maďaři si vyzkouší dobrodiní EU v plné parádě. Ono 16 let mít Orbána asi nebylo, co se týká vnitřní politiky, už moc přijatelné. Tak uvidí jaké to bude nyní. A Vance mu to také nezlepšil.
Oni tu EU potřebují, tuhle byl v TV nějaký maďarský vinař na tokajské a říkal, že 50% nákladů na výrobu vína mají z EU, vinohrady od praděda a bez dotací by musel skončit. Ale zas mnoho nákladů kvůli předpisům EU, tak si vyber. A vinohradník bral to EU. A je zas otázka, zda tolik přerozdělovat, 50% mi přijde dost a ta výroba tedy hodně neefektivní, dodávám já.
skor je to imho o tom, ze EU mu zabezpecuje trh, ak by mal superit na trhu EU bez dotacii ale s clami (ak by teda HU vystupilo z EU), tak to nema sancu viac menej nikto
Babiš už nemůže být proevropský. Pravda a láska ho nenávidí, chce ho dostat do vězení a Babiš to ví. Pravda a láska má pocit, že ji Babiš zradil a to se neodpouští. Navzdory tomu, jak to v Maďarsku dopadlo, EU se potápí a mocenské centrum už není ani v Bruselu ani v Londýně a teď už ani ve Washingtonu. Přesunulo se do Ruska a do Číny. Rusko teď drží klíče od surovin. Trump zařídil, že je jediný, kdo je má.
Vidím, že jsme dostali zázrak jako dar. Ve Strakovce měl stále sedět Petr Fiala. Nelze zapomenout na ty boje o novou vládu, o tom, jal Fialova vláda nechtěla předat moc a jak Hradní rozvědčík nechtěl jmenovat Babiše premiérem. Nelze zapomenout na to trapné divadlo s Agrofertem. Vypadalo to, že se Fialovy vlády nezbavíme. Babiš se choval k Pe-Povi jako žáček k přísnému učiteli, poslušně plnil domácí úkoly, nechal se peskovat a málem se ještě omlouval. A najednou přišlo překvapení. Babiš se náhle vzdal Agrofertu, bylo to velkolepé prohlášení. Pe-Pa ani jeho loutkovodič Kolář to nečekali. To bylo nečekané a Pe-Pa jmenoval Babiše premiérem. A 15. prosince jsme konečně měli novou vládu.
Babiš překvapí. Co nikdy neudělá, je že se nepřidá k poraženým, nepovede nás do války proti Rusku. Nepřidá se k sebevrahům, kteří chtějí táhnout proti Rusku. Není ideolog, je pragmatik a oportunista a korouhvička. Od něho čekám, že se domluví s Ruskem. Nic jiného nám nezbude. Potřebujeme levný plyn a ropu a jinde než přímo z Ruska ho mít nebudeme.
Musíme se obejít bez Maďarska. Nebude to snadné, ale půjde to. Budeme na to se Slovenskem sami. Možná, že se k nám přidá Rakousko, Chorvatsko.
A odkud dostaneme ten levný plyn a ropu? Chorvatsko se moc nepředvedlo ohledně Slovenska, jsou to Ustašovci, což je podobná pakáž jako Banderovci.
Levný plyn a ropu nebudeme mít ani z Ruska, protože ruská ropa a plyn už levné nebudou. A pokud Rusové demontují technologie, které sloužily pro dodávky na západ, aby urychlili zprovoznění rour do Činy, Indie a Pakistanu, nebudou ani ty drahé.
A i kdyby to neudělali, ty roury k nám vedou přes čast Ukrajinskeho území, o které Rusko nemá zájem, takže zůstanou majitelúm zlatých zachodů jako nastroj k vydirání Evropy.
Teď jsem četl, že Rusko bude dodávat ropu a plyn do Evropy pouze tehdy, když to budou přebytky, o které není jinde zájem. A zájem je, aspoň zatím. Takže jsem zvědav, jestli Zelí otevře Družbu, resp. co skrz ni poteče.
Ono je otázkou, čím jsme schopni ty údajné volné přebytky zaplatit. Nějak mně nenapadá žádný reálný zájemce o naše virtuální komodity v podobě LGBTi, greendealu a dalších vymožeností.
Zapomínáte, že můžeme mohutně vybudovat výrobu hliněných trpaslíků! A bude peněz, jako želez.
Přesně.
Na druhou stranu, Rusko se snaží držet smlouvy. Orbán nějaké dlouhodobé smlouvy vyjednal, takže jestli je Maďarsko nevypoví, Rusko je bude, podle mého názoru držet.
Tedy pokud mu Maďarsko nevypoví válku, to je taky možnost.
Peter Magyar s tím samozřejmě také nic neudělá a vlastně by mě nepřekvapilo, kdyby Maďaři své volby brzy hořce litovali, protože zjistí, že Orbán byl alespoň stabilita.
………………………………….
Asi to tak bude a spousty Maďarů bude překvapeno, že jsou vlastně bohatí a proto budou více zdanění. A pokud olízne nového lídra ta baba Von der Leyno, budou brzy naštvaní jako my za Fialy.
Uvidíme co bude. Válka trvá a bude trvat 2 roky jak říkají někteří dezolé.
Třetí den mrzne z rána, jako čekala jsem, že bude mínus, ale ne, že bude -6°C, to mě nenapadlo. Dnes už tolik nebylo, ale čerstvě nasazené kedlubny mají zmrzlé listy. A to jsou v pařeništi.
Trochu se bojím, že alespoň ze začátku může nově nastupující garnitura zaplavit Maďarsko uvolněnými prostředky z EU – za dobu Orbánova „mírného odporu v mezích zákona“ zadržela EU Maďarsku platby v celkové výši cca 17 miliard Eur (prý odhadem 10% jejich HDP, nikoliv státního rozpočtu – pro něj by to byla podstatně vyšší vzpruha).
Něco podobného, jako když po „spacákové revoluci“ utrácela Česká televize jako zběsilá a každý rok bral soudruh generální milionové odměny za vyrovnané hospodaření – protože rozfofrovali miliardové úspory (a když je prožrali, tak jim politici navýšili povinné výpalné – ale to je jiná pohádka a Maďarska už se netýká).
Pokud půjde TISZA EU na ruku (jakože půjde), tak nějaké drobné všimné např. za peníze pro UA mohou Peteru Magyarovi zachránit na domácí scéně průšvihy aspoň do doby, než stihne napáchat nenapravitelné škody. A pak ať mouřenín klidně táhne…
JO
Tyhle vnitřní sankce EU, to je hezká věc. Hodně lidí teď píše, jak se v Maďarsku zhoršila životní úroveň. Jakpak se na tom podepsaly tyhle „zadržené platby“?
Evix:dva roky? to odkial?? celkom ma to zaujima
Peněženka hlasuje vždy až jako ta první. Orbán byl u kormidla už hodně dlouho (na evropské poměry). Ta jeho věrchuška zapustila hluboké kořeny i tam, kde neměla. Teď dostane prostor nová garnitura. Odpadne, čo je kolísavé, čo je oportunistické. Uvidíme. Skutečný státník se pozná v čase. Nevadí dočasná porážka. Což potkalo např. jak Churchilla, tak de Gaullla.
Údajně je nejvýznamnějším heslem každého revolucionáře toto: „čím hůře, tím lépe“.
Od roku 2020 musí být všichni revolucionáři velmi šťastní, dnešek jim to ještě vylepšil o Maďarsko.
Magyar Nemagyar. Je to pořád Maďar. A tak se nyní tak nadšeně jásající eurobolševici dost možná dočkají od něj nepříjemných překvapení. 😀
Je to žid
A je napojený přes svého „Koláře“ Molnára na ASPEN, tj. americký „hluboký stát“. Česky by to vyznělo lépe, kdyby to bylo něco jako skrytá moc, případně skrytá reálná moc.
Opravdu Žid? Proboha…
Připadá mi, že teď Žid je přinejmenším každý druhý člověk. Pokud jsem to nepodcenil. Představte si: čínští (žlutí a šikmoocí) Židé, černí Židé, tichomořští Židé, kanibalští černí Židé na Papua Nová Guinea … Jestlipak byl Vinnetou Žid? Nebo aspoň Ribana?
Musím se podívat do rodného listu, třeba zjistím, že jsem taky Žid.
Víte, zajímalo by mě, kolik těchle „Židů“ na svůj „původ“ zapomene, pokud se ukáže, že přece jenom nejsou henten vyvolený národ a že (některé) ty výhrady proti nim byly pravdivé. Tedy podle sdělovacích prostředků, protože pravda je čím dál tím relativnější.
dalsia vec je, ze kazdemu, kto trochu stupne v politickom povedomi alebo mesiach sa hned nejaky zidovsky povod pripise….niekedy opravnene (pretoze ho tajil), niekedy spekulativne (napr. Putin, aj ked chodi do pravoslavneho kostola), niekedy uplne neopravnene. A ono je to potom kontraproduktivne
Všechno tady přece už bylo : “ Tahle noc nebude krátká !“
Ani vzdávat , ani vykročit na nějakou novou cestu. Teď je čas si počkat a nebojte se Vidláku, nebudeme čekat dlouho. A pak se uvidí.
Asi bych se úplně neděsil sjednocené kulturní fronty za víc jak tři roky. Do té doby jí totiž vyschnou penězovody. Jak ty americké, tak i evropské. Řekl bych, že tou dobou budeme vysoce pravděpodobně řešit problémy úplně jiného rázu.
Za tři a půl roku se bude hledat u prostých, nerozhleděných lidí (většina voličů) vinník toho, že když on ještě alespoň má práci, ale vidí že v jiných odděleních je už čistka. Viz Direct pojišťovna už dnes. A dvounásob běda, když mu je nad 45. A systém se nemění. Žebrácké sociální dávky. A za tři a půl roku to budou převažně lidé, kteří se dnes řadí ke střední třídě.
Viník se píše s jedním n. Dvojnásob se nepíše s u. AI by mohla váš projev alespoň zlepšit, když už kolem ní pořád (a únavně) žvaníte.
A co jste si z toho příspěvku vzal jiného krom té češtiny. Já například to, že vy budete někde bez práce a sociálních dávek, koneckonců vám to i přeji. Jestli jsem někde udělal gramatickou chybu, tak je mi to fuk a předem vás prosím, aby jste si , víte co.
Děkuji za přání.
Každopádně já AI využívám jako nástroj a že by mě někdy nahradila? No, nikdy neříkej nikdy, ale v následujících 10 letech to nebude jistě. Dál je nezodpovědné předpovídat, myslím si ale, že to nebude nikdy. 🙂
Píchejte si hnidy někde jinde.
Okolo jdoucí, viník se se dvěma n psával kdysi a dvounásob může být nářeční. Pravda je, že vaše brilantní vzdělanost je k nedostižení. Aby ne, když pořádáte ona symposia. Nebo co.
Blábolíte z cesty. Týpek v níže odkazovaném videu ví o UI bezpečně mnohonásobně víc než vy. A taky jsou tam vyjádření lidí, kteří na to mají opravdu vliv, například finančníci a ekonomové na Světovém ekonomickém fóru v Davosu.
„Můžeme opravdu věřit všemu, co říkají přední odborníci na umělou inteligenci?“
https://www.youtube.com/watch?v=nHuuNON5L04
AI je užitečný nástroj, ale hrozný hype. Po pár letech nadměrného optimismu přijde vystřízlivění.
(prosím, nepoužívejte zkratku UI, tou se v civilizaci označuje uživatelské rozhraní, user interface, a jestli někde plané vlastenčení nemá místo, pak zde :-))
„prosím, nepoužívejte zkratku UI, tou se v civilizaci označuje uživatelské rozhraní“
Ježišmarjá, další amatérský lingvista. AI je v češtině úplný nonsens. Opravdu nikdo neříká „artificiální inteligence“. Někde to zkuste, budete za blázna. Jedna zkratka může klidně označovat více věcí, záleží na kontextu. Umělá inteligence má prostě českou zkratku UI.
Dělejte, jak myslíte. Angličtina je latinou dneška, se všemi důsledky v případě neznalosti.
Jak by řekla moje drzá (ale nikoli hloupá) praneteř – zaprděný dinosauři.
Odmítám si kvůli angličtině prznit mateřštinu víc, než se beztak děje. Navíc ani jedno slovo není původem z angličtiny, viďte 😉 Angličtina prostě musela přes Normany vykrást půl latiny, aby se s ní dalo mluvit o vyšších věcech, než je historka o vytřepání písku z kožené sandály nebo žádost o přikrouhnutí více cibule na večerní kus žvance.
Obávám se, že i ten sandál je z latinského nebo ještě spíš řeckého základu. 🙂
Leč ač mám češtinu rád, považuji za rozumné využívat i jazyky, s nimiž mluví více než 10M lidiček a pokud jde o odbornou konverzaci, v našem oboru pořádáme i české konference v jednacím jazyce angličtině. Nebraňte se tomu.
Jazyková kolonizace
Spíš úspornost. Když stejně všechno musím psát i anglicky, aby mi rozuměli všichni kolegové, proč to znovu překládat do češtiny, když všichni čeští kolegové a nakonec všichni okolo mě anglicky rozumí.
Navzdory tomu, že Čapek v EN nikdy nebude tak krásný jako Čapek v CZ.
A když něco podřebujete odnést domů, tak si na to napíšete „home“.
To jsem viděla na vlastní oči.
Je to vlastně to samé, jako když se ne dobytých územích Němci během II. sv. v. učila Němčina. Pokud si nevážíš vlastního jazyka, Tvým domovem je EU, svět či nějaká galaxie, pokud neznáš svojí historii atp., potom budeš šťastným otrokem okolo jdoucím. Svět, ve kterém jsou šťastní hlupáci, co se musí poradit s AI či UI, co si dnes dám ke snídani děkuji nechci.
P.S. Žádný text kteréhokoliv spisovatele či básníka z naší kotliny, Slovenska, Polska, Ruska, Srbska, Slovinska, Bulharska, Makedonie, Běloruska apod. nebude nikdy v EN krásný, protože bohatost slovanských jazyků je mnohem větší, než jednoho z nejstupidnějších jazyků, který označujete jako EN.
Nekonzumuji denně téměř nic jiného než mraky textů či videí v angličtině. O to víc si uvědomuji, že adorovat ji nebo používat místo češtiny, je naprostý nesmysl.
Budiž. Brusičů není nikdy dost a třeba se nějaký ten ďasík nebo chvostík bude hodit.
Víte, že EN má podstatně větší slovní zásobu než CZ (ač u běžných mluvčích je to přesně opačně)?
A co jako? Čeština má dle Českého akademického korpusu zdokumentovaných 650 000 slov. Přijde vám to málo, Antone Pavloviči? https://ufal.mff.cuni.cz/rest/CAC/doc-cac20/cac-guide/cz/html/ch2.html
Oxfordský korpus angličtiny má něco přes 2 biliony slov. A co jako? 🙂
Biliony? Vážně? Anglicky „billion“ je česky miliarda.
2 x 10^9 (číselně je to lepší :-)), tedy 2 miliardy česky, 3x víc než český korpus. A to existují korpusy EN s 80 billiony (miliardami) slov.
Re: Oj
Slovní zásoba, kterou NIKDO nezná?
TVL, to fakt nevymyslíš.
Vy jste se rozhodl do rána zcela zakadit žumpu, že jo!
Okolo jdouci, je naprosto jedno kolik slov mají. Naprosta většina jich ovládá jen pár stovek a někdy si nerozumí ani návzajem.
tdx (22:54) „Angličtina prostě musela přes Normany vykrást půl latiny, aby se s ní dalo mluvit o vyšších věcech…“
Souhlas: Zadal jsem dotaz UI/AI: „Srovnání slovní zásoby (počtu slov) angličtiny a češtiny ve smyslu ne tvarů slov (časování, skloňování, stupňování), ale skutečných sémanticky odlišených pojmů.
Odpověď Gemini:
Srovnání počtu slov mezi češtinou a angličtinou je fascinující lingvistický oříšek. Pokud odfiltrujeme tvary slov (skloňování a časování) a zaměříme se čistě na lexémy (sémanticky odlišené jednotky), výsledek je pro laika často překvapivý.
Obecně platí, že angličtina má výrazně rozsáhlejší slovní zásobu než čeština.
1. Kvantitativní odhad (Slovníková data)
Jazyk Počet hesel ve velkých akademických slovnících Odhad celkového počtu (včetně odborných termínů)
Angličtina ~600 000 (Oxford English Dictionary) 1 000 000+
Čeština ~250 000 (Slovník spisovného jazyka českého) ~300 000 – 400 000
2. Proč je angličtina „bohatší“ na pojmy?
Hlavním důvodem je historický vývoj. Angličtina je v podstatě „hybridní“ jazyk, který vrstvil slovní zásobu z různých zdrojů:
Germánský základ: Běžná, každodenní slova (eat, sleep, house).
Francouzský/Latinský vliv: Po roce 1066 (normanský zábor) přibyla slova pro státní správu, právo a gastronomii.
Vědecká latina a řečtina: Masivní nárůst během renesance a průmyslové revoluce.
Díky tomu má angličtina často tři i více slov pro jeden koncept, z nichž každé má jemně jiný odstín (tzv. synonyma různého původu):
Kinglike (germánské) vs. Royal (francouzské) vs. Regal (latinské).
Ask (germánské) vs. Question (francouzské) vs. Interrogate (latinské).
3. V čem tkví síla češtiny (Sémantická přesnost)
Ačkoliv má čeština méně unikátních kořenů slov, dohání to extrémně rozvinutým systémem derivace (odvozování). Tam, kde angličtina musí použít nové slovo nebo sousloví, čeština změní předponu nebo příponu, čímž vznikne nový, sémanticky odlišný pojem.
Příklad s kořenem „psát“:
V češtině máme: psát, napsat, přepsat, odepsat, vypsat, dopsat, upsat se, podepsat, zapsat…
Každé z těchto slov je samostatným lexémem s jiným významem. Angličtina pro tyto významy často používá frázová slovesa (write down, write back, sign, subscribe) nebo úplně jiná slova.
4. Specifika, která zkreslují počty
Odborná terminologie: Angličtina jako globální jazyk vědy generuje statisíce technických termínů, které v češtině buď neexistují, nebo se přejímají.
Kompozita (složeniny): Angličtina snadno vytváří nové pojmy spojováním slov (smartphone, butterfly). V češtině k tomu dochází méně často.
Expresivita a zdrobněliny: Čeština dokáže vytvořit sémantický odstín pomocí citového zabarvení (dům -> domeček -> domeček -> barabizna). V angličtině jsou tyto nuance často vyjádřeny jen přídavným jménem (small house), což se do počtu „slov“ v slovníku nepočítá.
Shrnutí
Pokud bychom srovnali „čisté“ pojmy, angličtina vede přibližně v poměru 2:1 až 3:1. Je to dáno její rolí jako „vysavače“ cizích slov a existencí paralelních slovních zásob (germánské vs. románské). Čeština je naopak kompaktnější, ale o to efektivnější v ohýbání a modifikaci svých základních stavebních kamenů k vyjádření velmi jemných významových rozdílů.
Tohle je krásný rozbor (doufám, že je pravdivý).
Ukazuje to, že i „chat“ UI (AI) by mohla být užitečná. Kdyby nebyla cinknutá.
Osobně užívám UI z google jenom v případech, kde předpokládám, že cinknutí by bylo pro zákazníka nadbytečné.
Není problém si ověřit, že některé výsledky cinknuté jsou; stačí si nechat udělat rozbor čehokoliv, co je je Vám politicky nebo politicko-ekonomicky známé, ale pro zadavatetele „Chat-botů“ kontroverzní, a potěšíte se výsledkem.
Stejně, jako pro někdejší učitele marx-leninismu byly absolutně všechny děje v historii podmíněny třídním bojem a pokrokem směrem od prvobytně pospolné společnosti, teď je absolutně nepřípustné, aby v historii existoval nějaký případ rozvoje vědy a techniky v éře socialismu, který by byl lepší, než Západní.
Například z dějepisu ČSSR jsem se absolutně nic nedověděl o moru, ve kterém vyhynula polovina populace. Ne, že by zmínky neexistovaly, ale spíš se vymlčovaly. O skutečných dimenzích moru jsem se dozvěděl až ze seriálu Buffy, vampire slayer.
O tom, že Stalin byl krutý diktátor, který nechával lidi popravovat a posílat v desítkách milionů se teď dočtete všude. Že ty počty byly o několik řádů nižší, že například hodný Ukrajinec Nikita Chruščov, který vyhlásil konec kultu osobnosti, byl v zavírání a popravování o dost horší, se nedočtete skoro nikde. Stejně jako to, že za Stalina se nastartovaly reformy, které udělaly ze zaostalého SSSR světovou velmoc. Že Stalinova éra byla unikátní v tom, že ceny základních potravin rok od roku klesaly.
Atd.
UI (AI) je v tomhle směru jenom o něco napřed.
Jo, drahý Okolo jdoucí, ta praneteř se svými „zaprděnými dinosaury“, že je “nikoli hloupá“? Chce se říct … ále nic …
Pojem AI je stejny nonsens jako pojem „LED dioda“
A moje oblibene „jezero Lago di Garda“.
Dobrý taky je „byl hospitalizován v nemocnici“.
😀
Díky za tip! To jsem si nikdy neuvědomil.
Okolo, mám chuť vám říct něco ve stylu že jak je chytrej, tak je blbej 😀 Jakých „pár let nadměrného optimismu“ ?? Dyť už teď, na této úrovni jaké to je, se dějou zcela konkrétní manažérská rozhodnutí, zasahující do bezprostřední existence řady lidí ! V měřítku malém, jako já, co už nikdy nebudu potřebovat – a platit – několik externích spolupracovníků, nebo i velkém, jako zmíněná Direct pojišťovna se snížením stavů o třetinu. DNES se to děje, jste schopen to pochopit ? Jste schopen to pochopit ? A nikde není vidět že by se AI blížila ňákému limitu svého rozvoje. Naopak, zásadní novinky co by měl znát každý odborník z ai branže, jsou už několikrát do týdne ! Nestačíme je sledovat ! Vy se utěšujete, uklidňujete sám sebe za pomoci starých myšlenkových schémat, osvědčených v minulosti.
Tak znovu. Blábolíte. Kdokoli, kdo si pustí mnou odkazované video, to v necelých dvanácti minutách bude chápat taky.
Tdx nemám rád (protože je to komanč), ale zde s ním zcela souhlasím.
Blábolíte z povrchní znalosti zprostředkované neustále se pletoucími LLM (pro tdx – RLM – rozsáhlými jazykovými modely).
Tak sledujte. Zírejte. A míň mluvte. 🙂
Za komančů bylo líp, řekne to každý kdo zažil bývalý režim v dospělosti. Ty jejich chyby jsou oproti dnešku dětský čajíček.
Je to mimo téma vlákna, ale za komančů jsem se měl podstatně hůř. Sice politici nebyli tak úděsně blbí jako dnes (Štrougalovi a Alojzovi Lorencovi, obávám se, nesahá žádný polistopadový politik intelektuálně ani po kolena), ale byla nesvoboda a extrémní chudoba.
A to prostě už nechci. Tečka.
Chceš – nechceš… Alles gleich.
Ja, alles klar.
Re: Oj
A my všichni se budeme tvářit, že vám ta čerstvě vykaděná hovna věříme.
Kolik průměrných platů, které měla tenkrát polovina národa, stála králíkárna v Práglu na Jižním městě?
Kolik průměrných platů, které má dnes možná tak sedmina národa, stojí ta hnusná a trapná králíkárna dnes?
Nehodlám se handrkovat se sprosťákem.
Jen podotknu, že v situaci, kdy mediánová mzda (na niž dosáhne polovina) je 45 523 Kč (2025) a průměrná mzda 49 215 Kč (2025), je matematicky prakticky nemožné, aby na průměrnou mzdu dosáhla sedmina populace. 🙂
Re: Oj
Ve svém okolí neznám NIKOHO, kdo by vydělal 52K brutál. Fakt ne.
A medián v ČR je 40K a průměr je 52K.
takže zajeďte se svými moudry do futrálu.
V roce 2024 byl medián hrubé měsíční mzdy 40 709 Kč. Minimální hrubá měsíční mzda byla 18 900 Kč.
Plyne z toho, že polovina námezdních pracujících v roce 2024 „brala“ měsíčně mezi 16 442 a 32 435 Kč čistého.
To není kdo ví co.
Extrémni chudoba? Vy asi nemate pojem co je to chudoba a ještě navíc extrémní.
Přijeďte se podívat do Kanady, tam uvidíte u některých co je to extrémni chudoba.
Kdysi jsem četl Britské listy. Myslel jsem si: „tak tohle je demokracie.“ Bylo to proto, že tehdy ještě byly BL poměrně pluralitní. Ostatně, někteří ze zdejších přispěvatelů tam tehdy měli články taky.
Čulík mě z toho ale dokázal vyléčit, když napsal, že je úplně normální, když 20 % obyvatelstva žije v absolutní chudobě, v něčem jako favelas.
Tehdy se vedla velká diskuse kolem cikánů. Čulík tehdy vysvětloval, že to není národnostní problém, ale že to tak v kapitalismu prostě je a že na tom není nic špatného.
To byla jedna z posledních kapek, která mě vyléčila z představy, že kapitalismus není tak špatný.
cela prdel je a spociva v tom, ze vsetci, ktori nieco take haja, si predstavuju, ze ich sa to netyka a im sa to nemoze stat. A ono staci, aby sa miera pozierania posunula a zrazu zistia, ze zrazu aj oni do toho spadaju. A staci sa pozriet na USA, ako sa to tam posuva a s akym odkladom sa to prenasa sem. Uz zrazu zacinaju mat problemy aj dobre situovane stredne vrstvy, napr. lekari. Hedzove fondy skupuju priamych poskytovatelov zdravotnej starostlivosti a redukuju lekarov na nutne minimum….a samozrejme s prislusnym tlakom na platy. Tak ako skupili domy v 2008, ktore majitelia nedokazali splacat, zmenili ich na najomne a nasledne vyrazne zvysili najom…..takze povodni majitelia zrazu zistili, ze ta vlna im usla a uz nikdy sa k ziadnemu inemu domu nedostanu a budu zit len v najme
Na tuto argumentaci jsem odpovídala, že v r.1945 se také lidé měli mnohem hůř, než v r.1989. A navíc bez dluhů.
Extrémní chudoba? Kde? Podívejte se, jak to po válce i potom vypadalo třeba v Rakousku.
A nesvoboda, tam spějeme mílovými kroky, co takhle kovid? Něco takového za komunistů nepamatuji.
No, Okolo jdoucí, ono tomu taky je nějakých, tuším, 36 let. A stálo to větší část národního majetku, rozhodující část lidských dovedností, úroveň efektivní vzdělanosti i několikabilionovou zadluženost. Přišlo to vaše „mám se líp“ docela draho. I já se mám materiálně líp, možná líp jak vy. To mi ale nijak nenahrazuje tu pseudomorálku, ve které žijeme. Vaši hroší kůži, a jsem tomu rád, nemám. V té své samolibosti se utopte. A nakonec, nejen já jsem za komančů žádnou chudobou netrpěl, dokonce jsem nikde kolem sebe žádnou extrémní chudobu neviděl. Zato dnes …
To podepíšu, pane JiH-u!
No tak, můžete mluvit jen za sebe.
S tím údajným komunismem jako vždy špatně. Nikdy jsem ve straně nebyl, fyzicky s ohledem na věk to ani nebylo možné 😉 Ani v mé nejbližší rodině nikdo ve straně nebyl. A ani nezkoušejte začínat něco o komunistovi duchem, to byste byl taky dost mimo. Jen tenhle režim prostě nesnese srovnání s tím předchozím už téměř v žádném z aspektů.
A ta zkratka by musela být RJM 😉
Tak to jsi mladej cucák a můžu ti tykat. 🙂
S RJM máš pravdu. Se socíkem ne, fakt to byla biafra ducha a chudobinec. Zejména pro ty schopné.
Nejsem mladý cucák, tak snad mám srovnání. Biafra ducha bych použil spíše pro dnešní stav. Chudobinec? V porovnání s čím?
Ne, netrvám na tom, že vše bylo lepší. Ale některé věci lepší byly, i když cena za to byla příliš vysoká. Chápu, že dnešní mladí mají zcela záměrně hodně zkreslené představy o té době, ale Vy se prezentujete jako pamětník. Také jsem byl natěšen, až komanči půjdou do prdele. Šli, a s námi si vytřeli jinou. A to si fakt nemohu stěžovat.
Když už tak RJM, RLM ano česky ani anglicky. A aby bylo jasno, angličtinu v běžném životě nesnáším.
Dokonáno jest 🙁
To je teprve začátek – a na hranici bude rušno.
Trumpovi se to prostě…., velmi slušné řečeno, nepovedlo. Byla to šance a je pryč.
Chotelos jak lučše, …… .
Nevzdejte to. 🙂
Mě taky mrzí, že Orbán nevyhrál; sice si nemyslím, že by se měla Evropa rozsecírovat na jednotlivé vzájemně se nenávidící státečky (debilní benešovy dekrety jsou jeden z příkladů blbé a zbytečné nenávisti), ale Orbán znamenal sebevědomí. Ne rozpustit se v bahně woke Evropy, ale Evropu určovat.
Myslím si, že zásadní chyba (Orbánova, ale i vaše – komančská) je, že podceňujete značný kosmopolitismus střední a mladé generace. Je pro ně samozřejmostí cítit se shodně doma v Maďarsku, v Německu nebo ve Španělsku.
Když jsou mladí levicoví, jdou do Zelených nebo do Pirátů.
Zkuste to konzervativně. Jen konzervativně, ne nacionalisticky ani ne levounsky.
Milej Okolo jdoucí, nevíte o „Benešových dekretech“ zřejmě téměř nic. V podstatě formulovaly rozhodnutí velmocí, které zvítězily nad hitlerovským Německem. Proč, je dodnes patrné. Je pravděpodobné, že vy jste Protektorát B. und M. neprožil, uprchlíkem ze „Sudet“ jste nebyl, původem z české menšiny samozřejmě taky ne a tolik německých přátel jako mám já, nejspíš také nemáte. Při tom všem mi přijde, že až k neuvěření hloupě, nenacházím kulantnější výraz, kecáte.
Blbé Benešovy dekrety? Kristepane, dejte si na hlavu mokrý ručník, hlupáku!
Až bude třeba, půjdete bráni Českou republiku, nebo utečete do toho Německa, Španělska?
A budou Vás tam brát jako svého?
No, přeji Vám, abyste si to nemusel vyzkoušet.
Mělo by se vědět. AI nám utekla a začíná celosvětové dobrodružství.
⚠️ Záludný model umělé inteligence, před nímž společnost Anthropic varovala vlády a velké banky, se možná dostal na internet
„Preview“ verze nového modelu Claude Mythos od společnosti Anthropic ohromila jednoho z jejích výzkumníků poté, co mu poslala e-mail (a to i přesto, že byla umístěna v digitálním sandboxu, který má být odříznut od internetu) a chlubila se, že na internetu zveřejnila „podrobnosti o svém zneužití“.
Společnost Anthropic označila Mythos za „příliš nebezpečný na to, aby byl uvolněn pro veřejnost“, a to s odkazem na jeho sklon k „bezohlednému“ chování, včetně vyhledávání kritických zranitelností zabudovaných do operačních systémů, prohlížečů a dalšího softwaru, které mu potenciálně umožňují napadnout jakoukoli infrastrukturu připojenou k internetu – od elektrických rozvodných sítí a vodárenských systémů až po nemocnice a obranné systémy.
💬 „Vzhledem k tempu vývoje umělé inteligence nebude trvat dlouho a tyto schopnosti se rozšíří, a to možná i mimo okruh subjektů, které se zavázaly k jejich bezpečnému nasazení. Důsledky – ať už v ekonomické oblasti, v oblasti veřejné bezpečnosti nebo národní bezpečnosti – by mohly být závažné,“ uvedla společnost Anthropic.
Společnost oslovila další technologické firmy, velké banky a americkou vládu s žádostí o pomoc při realizaci projektu Glasswing, jehož cílem je izolovat tento model. Zřejmě doufá, že se mu nepodaří „uniknout“ ze svého prostředí tím, že by se jeho zdrojový kód dostal na internet (jak se již stalo v případě modelu Claude koncem března).
Claude je mimochodem stejný model, jaký používá Pentagon při výběru cílů a shromažďování zpravodajských informací v Íránu. Společnost Anthropic nedávno svolala křesťanské představitele a požádala je o pomoc při „usměrňování morálního a duchovního vývoje Clauda“.
Pokud je to pravda tak nám začíná velké selosvětové dobrodružství na internetu. Kdo ví co nás ještě čeká.
A asi na tom něco bude když bankovní systém má pohotovost!
Nový model AI vyděsil bankovní systém. Ve Washingotnu se urgentně sešel ministr Bessent s bankéři
https://www.echo24.cz/a/H2pgn/zpravy-ekonomika-umela-inteligence-vydeseny-bankovni-sektor-schuzka-na-nejvyssi-urovni
A možná i vypnou internet. 😂
Předevčírem mi jeden kolega od AI říkal, že tento rok bude rozhodující. Já byl v tom že až v 2028. „Myslící“ AI – AGI budeme mít fakt asi až pak, ale rozdíl je v tom, že se ten trend dal do pohybu už teď. Kdepak, nikoliv volby, jak jsme zvyklí 5000 let, od dob kdy zvolili Mamutíka vůdcem tlupy 🙂 ale toto je teď důležité. Zcela a naprosto mimo náš dosah. Vždyť už jenom pochopení toho co se děje je dostupné jen zlomku populace – zdejší diskuze na toto téma o tom jasně svědčí. Toto může dopadnou blbě, novodobným digi feudalismem. Kterého první výhonky jsou patrné už dnes. Už si nevzpomínáte, jak byly revoltujícím kanadským kamionistům zrušeny bankovní účty ?