27 června, 2026

Absťák…

Žijeme ve světě, ve kterém jste nejvíc potrestáni za to, že ukážete vstřícnost. Vaše ochota k dohodě není projevem moudrosti či dospělosti, ale je vždycky brána jen jako slabost. Zřejmě to tak bylo vždycky a jen romantičtí spisovatelé se pokoušeli vnést do drsné skutečnosti trochu té civilizovanosti. Jestli se v posledních pěti letech ukázala nějaká realita, pak to byla realita klacku. K čemu byly Rusku Minské dohody? Jen k tomu, aby Evropa získala čas na vyzbrojení Ukrajiny, jak přiznala sama Mutti Merkel. K čemu je Západu zapotřebí tolika právníků? Aby bylo možno legálně zrušit dané slovo. K čemu je Západu milion zákonů ve kterých se nevyzná ani prase? K tomu, aby bylo možné legálně lhát a podvádět.

K čemu byla Íránu ochota se domluvit a podepsat dohodu o jaderném programu? Obama ji podepsal, Trump ji zrušil. K čemu byla Íránu snaha vyjednávat? Stejně byl nakonec zákeřně napaden a jeho vedení vyvražděno. Ausgerechnet to vedení, které vlastně bylo slušné a vysílalo signály k ústupkům. Až od chvíle, kdy Írán přestal ustupovat a naopak začal po každém americkém odmítnutí své podmínky stupňovat, začala se situace obracet.

Až když Íránci ukázali světu, že Američané nedokáží ochránit své spojence a nejsou schopni si vynutit otevřenou nejdůležitější dopravní tepnu světa, až pak začali ustupovat Američané. Dělají to neradi, skřípou u toho zuby, chřestí zbraněmi, přemýšlejí, že válečný požár vyřeší ještě větším válečným požárem, jsou naštvaní i na své nohsledy, ale málo platné, Írán si prosazuje svou. Nakonec je to Západ, který rozumí jen síle.

Jak dopadlo poslední kolo jednání? Trump prohlásil íránské podmínky za nepřijatelné a tak nám Revoluční gardy opět přitvrdily. Prý začnou vybírat poplatky nikoliv jen za průjezd tankerů s ropou, ale i za podmořské kabely na dně Hormuzu. To víte, datové centrum sežere strašně moc energie a nejlevnější elektřina se vyrábí z plynu nebo ropy, ideálně přímo tam, kde se obojí těží. A tak je třetina světového internetu zranitelně závislá na íránské vstřícnosti. Stačí jen hrabat kotvou po dně průlivu a je to. Ani deset letadlových lodí tomu nedokáže zabránit.

Jak to napsal Frank Herbert ve své knize Duna? Kdo je schopen to zničit, ten nad tím skutečně panuje. Je Írán schopen zničit ropná zařízení v Perském zálivu? Je! Mohou tomu Američané zabránit? Nemohou! Může Írán zničit podmořské kabely všech amerických miliardářů, Bezosem počínaje a Muskem konče? Může! Kdo je tedy skutečným pánem třetiny světového internetu a dvaceti procent světové ropy? Írán. Američané jsou mocní. Mnohem mocnější než Írán. Ale nejsou schopni ochránit své vazaly ani své zájmy. Trump prohrál a všichni to vědí.

Proč to celé už asi podesáté píšu…

Víte, když začal izraelský a americký útok, byli na tom Íránci vlastně dost bídně. Dočítali se o sobě ve světovém tisku, že vraždí své národnostní menšiny. Dozvídali se, že čas odplaty se blíží. Také zjišťovali, že podpora jejich spojenců je vlažnější a menší, než čekali, protože velmoci vždycky hrají větší hru. Také se dozvídali, že mají hlavně deeskalovat a zkoušet se s velkým i malým Satanem nějak dohodnout.

Jakou měli šanci? Asi jako žába, která spadne do hrnce s mlíkem. Jejich vojenský rozpočet byl proti tomu americkému (i izraelskému) směšně malý. Jejich nepřátelé viděli z oběžné dráhy každý kámen, každý kus vojenské techniky, ba i každého vládního činitele. Byli schopni proti režimu podněcovat nepokoje, pěstovali si své páté kolony a měli k dispozici takřka nekonečnou propagandistickou mašinérii. Íránci tabulkově neměli žádnou šanci a proto byli podceňovaní.

Dnes, po dvou a půl měsících vidíme, že poměr sil nebyl zase tak jednoznačný. Tři americké letadlové lodě a desítky amerických základen nedokázaly ochránit Spojené arabské emiráty. Nedokázaly ochránit tankery s ropou. Nedokáží ochránit americká datacentra ani podmořské kabely. Íránští spojenci se nakonec rozhoupali a alespoň nějakou pomoc poslali. Írán neustupuje, naopak, stupňuje své požadavky, protože je to právě Západ, který rozumí jen síle.

Žába tak dlouho hýbala nohama, až si pod sebou udělala krustu másla, které ji drží nad hladinou. Saudi ARAMCO je možná nejbohatší ropná společnost světa, ale ve skutečnosti záleží pouze na Íránu, jestli bude dál takhle bohatá. Jeff Bezos je možná jeden z nejbohatších a nejschopnějších lidí světa, ale záleží pouze na Íránu, jestli Amazon bude moci levně ukládat data. Proti Trumpovi vlastně ani tak nestojí Revoluční gardy, jako samotní američtí průmyslníci, kteří mají v Trumpově válce co ztratit a také ztrácejí.

Porazit Írán najednou neznamená jen porazit teokratický režim, ale také odepsat solidní část světového ropného i datového provozu. Znamená to, obejít se na dlouhou dobu bez něčeho, na čem je svět vysloveně drogově závislý. Třicet let pracovali ti nejchytřejší a nejschopnější lidé nikoliv na tom, abychom byli zdravá společnost, ale budovali nám závislosti. Internet byl to nejlepší, co lidstvo potkalo. Zemní plyn a ropa také. Skvěle se na tom vydělávalo, zvyšovalo to prý efektivitu, překonávalo to vzdálenosti i stud.

Ale také to odcizilo elity, zrušilo to společenské postavení většiny lidí, vyrobilo to neplnohodnotná pracovní místa, ze střední třídy to nadělalo prekariát, zničilo to soudržnost i společenskou odolnost a vypustilo to mezi lidi spoustu démonů. Ano, přesně takhle se projevuje drogová závislost. I když všechno vypadá růžově, život je stále těžší.

Co dělí společnost od revoluce? Chléb a hry. Nad obojím má teď kontrolu Írán a i kdyby Spojené státy spustily proti ajatoláhům velkou válku, ic se na tom nezmění. Ropa nepoteče a data také ne. Chleba už teď stojí padesát korun a stačí málo, aby se spousta dat o účetnictví i bankovních údajích ocitla v ohrožení. Nejvíc mě v poslední době rozesmívají všechny ty kecy o zbrojení, aby se pak ukázalo, že i války už běží po úplně jiných cestách, než si narkomanský Západ myslí.

Život na Západě už třicet let negarantuje nic. Ani společenské postavení, ani záchrannou síť, ani bezpečí. Jen vyhoření jako oběť bohu efektivity. Vyhoření bez dětí, bez důchodů, ale za to s eutanázií. Naše demokracie v pohodě dopouští, aby se z pěti set korun dlužného televizního poplatku stalo dvacet tisíc korun v exekuci. Dopouští mocenskou zvůli na všech úrovních.

Svět Trumpovi za jeho válku netleská. Ani Američané mu netleskají. Ani hnutí MAGA mu netleská… protože všichni mají absťák. Protože ta největší droga v podobě levné energie a infaltilních fotek na instagramu najednou podražila. U nás v Evropě to máme dvojnásobné, jeden absťák už jsme měli v roce 2022 a od té doby dokázaly naše elity vymyslet jen dvousetmetrové větrníky v akceleračních zónách a zelené zbrojení. Všechny ostatní životní kotvy v podobě sociálního státu, fungující rodiny, víry v Boha, zdravotnictví zdarma a stabilního zaměstnání byly odvrženy ve jménu efektivity a porážky Ruska…

Ano, proto se všichni Foltýni a Rakušanové chovají, jak se chovají. Mají kocovinu a nelepší se to. V prostředí alkoholiků a narkomanů je nejvíc vražd a násilí. Právě v prostředí narkomanů nemá slušnost žádnou cenu, protože je to slabost. Proto se pravda a láska obklopuje skutečnými narkomany a alkoholiky v podobě Pavlíků Novotných, Ivanů Bartošů a podobných. Ostatně, celá ta válka proti Íránu je projevem iracionality a impulzivního nemyšlení. Bohužel, to není náhodný projev, ale zcela zákonitý. Závisláci v absťáku se přesně takhle chovají vždycky. Ve jménu dávky udělají i to, co jim dávku znemožní. Třeba tím, že třicet let bránili rozvoji jaderné energie.

Je třeba jít proti tomuto trendu. Ne v tom, že bychom měli jezdit na oslech, ale aktivně se bránit degradaci. Znovu budovat komunity, které se budou navzájem znát osobně i bez fejsbůků. Znovu se vrátit do hospod, znovu stavět spolky a vytvářet společnost vstřícnou k plození dětí i ke stáří. Hledat cesty, jak z globalizace ven do skromnosti a soběstačnosti. Protože, jak vidíte, největší dealeři levné energie se teď nějak bijí mezi sebou a bojují o svůj trh tak vehementně, že ho také mohou úplně zničit.

Závislosti se člověk nezabaví jen tím, že si přestane píchat. Zbaví se jí jedině tehdy, když znovu najde smysl života. Znovu získá společenské postavení, znovu získá identitu i sebevědomí. Zbavit se závislosti, znamená znovu vybudovat celou společenskou strukturu a dát v ní každému jeho místo. Zbavit se závislosti znamená, dát lidem pevné body v životě, o které se mohou opřít. Dostat se ze závislosti je snazší pro ty, kteří nepřišli o rodinu a přátele.

Média už máme. Politiku už máme. Teď je zapotřebí stavět ve společnosti pevné body. Ne virtuální, ale skutečné.

__________________________________________________________________________________

Přátelé, pokud mě chcete podpořit, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Vaše podpora bude do poslední koruny využita pro projekt „Vidlákovny“ . Každý, kdo pošle příslušnou částku, může si na oplátku vyžádat knihy z nabídky.  Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód.

Kdo preferuje jednoduché placení, nabízím možnost přes tuto platební bránu: https://donate.stripe.com/28E4gzekn7mlgjS0g3g3600

356 thoughts on “Absťák…

    1. To jsou místa kde se nedělají žádné hodnoty, jen se vydatně hrabe domů. Velmi často místa politiků. Jako zářný příklad lze uvést místo paní Nerudoví, či agenta 107 ap.

      1. Jste mimo Švejku. Vidlák mluvil o závislosti na zemním plynu, ropě a internetu, který prý „vyrobila neplnohodnotná pracovní místa“.

        Politika existovala i před internetem 🙂

      1. v neziskovce clovek v tisni treba

        nebo na mestske policii jakekoliv obce, kdyz tito pouze pokutuji rychlost z kamer a parkovist

        1. Zivot. Kdyz neprijde do prace popelar, bude mit spousta lidi problem. Kdyz vy, tak budete mit problem vy a vas zamestnavatel, jinak si toho prakticky nikdo nevsimne.

          1. Z toho pohledu je uklízečka v korporátu poměrně důležitá funkce, její nepřítomnosti si lidé všimnou už za několik dní…

          2. Pokud má problém zaměstnavatel, má problém i spousta lidí (ostatní zaměstnanci, dodavatelé, odběratelé). Pokud někdo způsobí svou absencí problém svému zaměstnavateli, je podle Vaší vlastní definice užitečný 🙂

            1. No pokud absence způsobi problém, tak důležity určiťě je. Napřiklad absenci takého presidenta na hradě, nebo ve veřejném životě málo kdo zaregistruje, absence uklízečky se projeví skoro okamžitě.

          3. On v mnoha případech nebude mít problém ani ten zaměstnavatel, protože si toho ani nevšimne pro zbytečnost jeho činnosti.

    2. Na to odpoví jedině plnohodnotově a plnohodnotně zaměstnaní absolventi filozofických fakult v (ne)ziskových politických organizacích (běžně vnímaných jako parazitické organizmy)

    3. Napriklad praca v call centre, kde osem a viac hodin denne za viacmenej minimalnu mzdu a v strese pracujes na odrbavani ludi, aby svoje uspory vrazili do skveleho produktu firmy ktoru zastupujes. V podstate casto rovnako socialne prospesne ako drogovy dileri, len horsie platene.

      1. Pokud si opravdu myslíte, že call centra jsou přibližně stejně sociálně prospěšná jako nelegální distribuce drog, tak Vás není nutné brát vážně.

        1. Povedal som „casto“ – a ano, v niektorych pripadoch „vyhodnych“ ponuk s ktorymi takto telefonicky obchadzaju ludi, napr. „prepiste nam barak, my vam zaplatime a do smrti ho mozete uzivat“ tam velky rozdiel nevidim, akurat v demografii na ktoru cielia.

          Okrem toho, odbocujes od pointy. Ty si sa pytal ake sucasna spolocnost generuje zbytocne pracovne miesta. Odpovedal som ti – keby mi telefonni smejdi neponukali „vyhodne“ poistenie, ucast na udajnych kobaltovych doloch v Juznej Afrike, pripadne tepelne cerpadlo do domacnosti, moj zivot by sa marginalne zlepsil, nie naopak, co o ludoch vytvarajucich hodnoty neplati.

          A opat, nie je to chyba tych zamestnancov, ale systemu ktory pre nich nevie najst uplatnenie.

    1. Co chcete po americké TV. Domnívám se, že náš hlavní protektor strýc Sam se velmi angažuje v záležitostech se Sudeťáky.Jeho globální politika „rozdĕluj a panuj“ je z dob Marshallova plánu stejná. Celá Evropa je musí poslouchat, včetně Nêmců!

  1. včerejší trumpův setapouch:

    Když Fake News tvrdí, že si íránský nepřítel proti nám vojensky vede dobře, je to prakticky VLASTIZRADA, protože jde o natolik nepravdivé a dokonce absurdní tvrzení. Pomáhají a podporují nepřítele! Jediné, čeho tím dosahují, je dávají Íránu falešnou naději tam, kde by žádná neměla existovat.

    Tohle jsou američtí zbabělci, kteří fandí proti vlastní zemi. Írán měl ve svém námořnictvu 159 lodí — každá jedna z nich nyní leží na dně moře. Nemají žádné námořnictvo, jejich letectvo je pryč, veškeré technologie jsou pryč, jejich „vůdci“ už nejsou mezi námi a země je ekonomickou katastrofou.

    Jen poražení, nevděčníci a hlupáci jsou schopni argumentovat proti Americe! Prezident DONALD J. TRUMP


    dále včera trump sdělil, že ho Írán prosí na kolenou o uzavření dohody a že ¨mu jenom sdělují, že bohužel mu nemůžou obohacený uran poslat, jak požaduje, protože je zcela rozprášený famozními usáckými údery, že je všechen obohacený uran rozjebaný na prášek, který dokážou vyzvednout jen dvě země na světě, Čína a usa, a proto Írán prosí trumpa, aby si pro ten uranový prach přijeli usáci a vyzvedli ho, protože jenom usa mají takovou zázračnou technologii:

    „A řekli, že ten prach získáme. Říkám tomu jaderný prach, protože je to výstižné. A my ho získáme.“
    „[Íránci říkají:] Vy a Čína jste jediné dvě země na světě, které by to dokázaly vyzvednout. Takže jsme o tom mluvili a oni řekli: budete to muset vyzvednout vy, protože my na to nemáme schopnosti.“

    ———
    realita – íránské podmínky pro jakákoli NÁSLEDNÉ jednání o možné dohodě ohledně jaderného programu:

    1 Ukončení války na všech frontách, včetně Libanonu
    2 Zrušení všech sankcí
    3 Uvolnění zmrazených íránských aktiv
    4 Odškodnění za válečné škody a ztráty
    5 Uznání svrchovaných práv Íránu nad Hormuzským průlivem
    (nevím, jestli zdrojům vypadla podmínka odtáhnutí usáků ze základen v regionu – řekl bych, že to Írán nevynechá, protože ví, že to vynechat nesmí)

    1. dále trump včera oznámil svoje další, stošedesátésedmé vítězství nad Íránem:

      „Abych k vám byl upřímný, buď udělají správnou věc, nebo je prostě dorazíme. Uzavíráme jen dobrou dohodu… jejich armáda je pryč, je vymazaná, a my uzavřeme jen dobrou dohodu a uvidíme, co se stane. Máme je velmi pod kontrolou. Buď uzavřeme dohodu, nebo budou zdecimováni. Takže tak jako tak vyhrajeme. Ale porazíme je.“

      1. Pred odletem Trump durazne prohlasil , ze ho nezajma financni situace americanu , /not a bit/ zduraznil .
        Pracuje a mozna se dopracuje do situace , kdy americany nebude zajimat jeho situace ,ale kam s nim.

  2. Je tu spousta životem zkušených lidí a stejnak si myslí, že Babiš není mainstream, že Babiš a Okamura jsou protivníci Fialy :D. Taková naivita, až bych blil.

    Malý příklad – řekněme, že nějaký člověk, náhodné jméno třeba Rotschild – chce vyhrát dostih, který jede 10 koní, jak zařídí, že nemůže prohrát? Bude vlastnit všech 10 koní, kteří jedou.

    Jak si údajná demokracie a místní a globální oligarchové zajistí, aby jejich vykořisťovatelský zločinný systém nemohl být narušen? Ovládají všechny relevantní kandidující subjekty + média + státní aparát, prostě celý systém. Systém má hodného i zlého policajta a je jedno, jestli zrovna vy považujete za hodného ANO, SPD nebo STAN s Piráty. Kdo by opravdu mohl ohrozit systém, tomu nebude dovoleno!!!

    A vyvozovat z toho, že na Babiše jsou v mainstreamu zlí, že jsou to tudíž nesmiřitelní nepřátelé a že tudíž Babiš není zlo a nezbytná součást systému, nezbytná součást divadelního představení v pozici hodného policajta, ale pořád policajta – to je dobré pro 13letou holku, ale nikoliv pro lidi zkušené životem.

    1. Babiš vyhrál volby navzdory mainstreamu.
      Vidlák prohrál volby i přesto, že „má média“. Ale bylo to těsně, třeba se to příště povede.

      1. babiš vyhrál navzdory mainstreamu – a je to úplně jedno, protože kdyby vyhrál fiala, tak kromě keců, hesel a barvy transparentů bude úplně stejná politika

      2. Opravdu jsi tak hloupý, nebo jen provokuješ?

        Pro nemalou část lidí je mainstream zárukou lži, tudíž automaticky volí ty, koho mainstream kritizuje. Volí ty údajně opoziční než co byli minule, protože v pohádkovém vidění světa když je něco zlo, ti druzí musí být dobro. V pohádce je dobro a zlo, hlupáci si to projektují i do reálného života.

        To je součást divadla. Jen hlupák jako ty z toho vyvozuje něco pozitivního, když Babiš i Okamura i Macinka jsou součástí systému. Babiš vyhrál i díky mainstreamu, nikoliv navzdory.

        Vrať se do školky a nech si tam změnit pohlaví, teď je to populární.

        1. Politika bude stejná i kdyby měl Vidlák většinu. V tomto zkorumpovaném systému, by mohl udělat jen pár kosmetických změn a to ještě s problémama.

  3. No Vidlaku, co napsat k tomu „abstaku“ ?? Myslim si, ze se nas svet dobrovolne nezmeni. Sdruzovat se a vytvaret komunity ….. muze zprijemnit nase cekani, ale nicemu velkemu nemuze pomoci. Dokonce ani u nas v CR. Pro jakoukoli zmenu, mozna dokonce k lepsimu, musi prijit opravdu velky pruser, neco jako byla druha svetova valka.

    Po 74 rocich meho zivota je muj zcela soukromy zaver, ze dnesni spatny stav sveta je vysledkem demokracie a svobody lidi v nem. Kapitalismus navic pousti z retezu ty nejhorsi pudy cloveka, kteremu jde jiz pouze o moc a o penize. A nakonec, vzdyt ony se ty dejiny jenom opakuji, ta druha svetova byla take vysledkem tehdejsi demokracie a svobody. V podstate jsem pouze zvedavy, jak to cele skonci.

    1. Já mám pět dětí, tak mám motivaci se snažit. Umřít můžu vždycky. A když už mám padnout, tak alespoň ať je to při snaze o zlepšení toho, co zlepšit lze.

      1. Vidlaku, ja prece proti tve snaze nic nenamitam a docela pravidelne ctu tvoje uvahy. Ale proste jsem pesimista, protoze lidem uz neverim. Po tom Sametu 89 jsme dostali sanci, ale jiz po deseti letech jsme ji hodili do kose, vlezli jsme do NATO, do EU, sami proste nejsme vubec nic. Lidi rvou, ze chteji svobodu, ale tu svobodu vidi pouze hmotne, aby mohli svobodne nakupovat, svobodne jezdit na dovolenou, …
        Bohuzel, jen a jen lide, kteri takto vnimaji svobodu, jsou pricinou dnesniho zmaru. Ja uz lidem proste neverim, proto jen sleduji jejich, tedy nasi cestu do zahuby.

        1. Myslíte, že jsme po sametu dostali šanci? Od koho? Od našich západních přátel třesoucích se až nás okradou o všechno, co jsme měli, a jejich domácích poskoků, co by jim z toho něco káplo?

        2. Někteří lidé, ne všichni…

          Vždyť jsme se tu přece dlouho bavili (i se Svobodným duchem) co svoboda pro koho znamená. Paní Miroslava i Svobodný duch mají pravdu, že ke svobodě je nutná vnitřní disciplína a mravní povznesení (morální kvality). Že si každý dělá co chce – to není pravá svoboda. Ale nedá se to nařídit, lidé k tomu musí sami dospět. Když budou žít pod nějakým diktátem – jak se mohou v něčem zlepšit, když je taková věc ani nenapadne?

        3. Ale, to přece není tak úplná pravda, ne všichni lidé jsou tací jak je popisujete. Po sametu, lidé žádnou zvláštní šanci nedostali.

            1. Co kdybyste nevytrhával z kontextu, ale podíval se také, na co odpovídá. To nebylo o jednotlivcích, to bylo o společnosti/státu.

          1. Pred odletem Trump durazne prohlasil , ze ho nezajima financni situace americanu , /not a bit/ zduraznil .
            Pracuje a mozna se dopracuje do situace , kdy americany nebude zajimat jeho situace ,ale kam s nim.

          2. Pani W popisuje poucky z ucebnice nabozenstvi ,ktera ilustruje chovani a zivot andelu v nebi. Ktery sou nam vzorem s p. W ,ale my sme na rozdil vod nich, jednou nohou v pekle a nekteri obema..

                1. Nj – já to tedy nečetla, neměla bych trpělivost – ale kde to peklo prožíval, jak poznal, že je to opravdu peklo, ne-li v sobě?

    2. Pane Aleši, dĕlej, co je třeba a buď co bude! Samo sebou se dít nic nebude. Bůh nemá jiné ruce kromĕ našich. Každý má možnost – nĕkdo více, nĕkdo ménĕ – tento svĕt učinit alespoň trochu lepším. V tom je i smysl života každého z nás činit dobré skutky ke slávě Boží!

      A co se týče svobody? Svoboda může vzrůstat pouze spolu s mravním povznesením lidstva. Pokud se tak nedĕje, tak jak už si povšiml Platón – absolutní svoboda nevyhnutelnĕ vede k absolutní tyranii.

      Demokracie je velkým poválečným úspěchem lidstva. Leč nepochopení prosté pravdy, že svobody musí vzrůstat striktnĕ spolu s duchovním růstem + dominování ďábelské sekulární politiky přivedly k tomu, že současný systém demokracie zdegeneroval. Dnes na Západě roste pravděpodobnost toho, co se stalo v Nĕmecku ve 30.letech minulého stol. Rozpad, degradace, ostré ekonomické problémy a národy mohou vyžadovat tvrdou ruku k navedení Ordnungu. A ďábel určitě rád pomůže.

      1. Také si myslím, že demokracie dává člověku více možností (svobody) ukázat, jaký opravdu je. V tom smyslu je to pokrok pro lidstvo. A je naprosto přirozené, že se tím uvolní i prostor pro síly, které předtím byly v člověku schované. Ale byly tam, jen nebyly tak zjevné…

    3. Také jsem neměla co smysluplného napsat – snad až teď, když jste napsal Vy. Vaši skepsi a zklamání chápu, také si myslím, že tahle civilizace je ve slepé uličce a/nebo celkově spěje špatným směrem.

      Ale myslím si, že člověk má dělat co nejlíp všechno, co je v jeho silách. V tom souhlasím s Vidlákem, i když mám děti jenom dvě. Před smrtí mám respekt, ale strach ne.

      Proč si myslíte, že po (velké válce nebo jiné katastrofě) bude život lepší? Myslíte si, že lidé budou lepší? Co jsem si zatím měla možnost všimnout, války spíš lidské charaktery ničí, lidé jsou tvrdší, méně důvěřiví, zmrzačení tělesně i duševně. A proč by nějací „warlordi“ nezneužili situace v postapokalyptické době a nechovali se k lidem ještě hůř, než současná vládní moc?

      Píšete (někde jinde), že nejste pro demokracii. Jaké jiné uspořádání společnosti tedy navrhujete? A v čem je podle Vás lepší, než demokracie – to by mě zajímalo.

      1. Vysvetlete W. tu vasi demokracii , ale tu realnou a skutecnou s vasimi moznostmi ,ale bez vymyslu..
        Bych myslel ,ze ste si tu vasi demokracii rovnou spletla s vyvojem civilizace , kterou chteji nenavistny prave barbari znicit, prave pouzitim demokracie.
        Este nici svobody do zdokonalenyho a totalniho zvotroceni, /vo tom snad jindy/, /jejich svoboda a valky a masakry za svobodu uz staly miliony lidi zivoty ,napr.
        ve Vietnamu /,dale humanismu francouzskych masakrujich cele oblasti Vendee ,revolucionaru a licky prava, ale pro fanaticky islamsky teroristy, okupanty a uprchliky , na nas. Zajdete si k soudu ,kdyz tam odsoudi do vezeni nekoho, za to ze mel Z na rukavu.

        1. Hele, pane paw, přestaňte mi nadávat a dělat ze mě blbku, nebo Vám do bazénu hodím piraně 🙂 Nebo aspoň jednu, malinkou 🙂 .

          Nikde jsem současný režim s honosným názvem „demokracie“ nechválila, těch špatných věcí, které se tu dějí jsem si vědoma, kousek níž píšu o jedné takové – selhání vědy a zdravotnictví za covidové epidemie. Stalo se v „demokracii“. O tom, že za pravdu odsoudili např. paní učitelku Bednářovou vím taky, stejně jako jsem četla o tom „Z“.

          Ale zkuste mi odpovědět na otázku třeba místo pana Tichého. Jaký společenský systém se Vám zdá lepší? Když třeba diktatura – tak čí? Proletariátu? Nebo chcete někoho jako Hitler, Heydrich, Pinochet? Nebo raději monarchii? Nějaký osvícený a moudrý panovník (kde ho vzít?)? To, co mají v Rusku je možná taky demokracie, nebo ne? Kritizovat umí každý – zkuste být konstruktivní, něco navrhněte 🙂 . A mějte se fajn 🙂 .

      2. Wednesday 13:24 13:47

        Pani Miroslava v 10:47 to napsala zcela spravne, dovolim si ji citovat:
        … A co se týče svobody? Svoboda může vzrůstat pouze spolu s mravním povznesením lidstva. Pokud se tak nedĕje, tak jak už si povšiml Platón – absolutní svoboda nevyhnutelnĕ vede k absolutní tyranii. …

        A prave toto se v dnesnim svete znovu, tedy jiz opakovane, deje. Pani Miroslava to take pise:
        … Dnes na Západě roste pravděpodobnost toho, co se stalo v Nĕmecku ve 30.letech minulého stol. …
        Krize demokracie se tak diky svobode lidi vzdy periodicky opakuje. Bohuzel.

        Po velke valce to muze byt zase nejaky cas lepsi, protoze des z valecnych hruz bude v prezivsich nejakou dobu prebyvat. Lide samozrejme lepsi nebudou, protoze tu nasi hloupost a sobectvi mame zakodovanou geneticky. V podstate je to lidskym rozumem rozvinuty pud sebezachovy zivocicha. Nadeje na zlepseni je proto nulova.

        A demokracie ?? Ano, opravdu by to mohlo byt nejlepsi usporadani spolecnosti, jenze s lidmi, tedy s zivocisnym druhem Homo sapiens, nema nadeji. Pro lidsky druh idealni usporadani spolecnosti proste neexistuje. Diky pudovym vlastnostem cloveka demokracie vzdy sklouzne do absolutniho nasili.

        A ja tvrdim, ze ani vzdelani cloveka tomu nezabrani, naopak dokonce vse jeste zhorsuje. Nakonec to vidite sama, lovci mamutu valcili jen kyji, dneska jaderne zbrane znici cely svet. Dokonce lze s klidnou mysli tvrdit, ze vzdelani vedci jsou pro lidstvo nejvetsim nebezpecim. Jsou pro lidstvo katastrofou, ktera ve forme jimi vyslechtenych umelych viru, nyni treba hantaviru, nas muze vyhladit …

        1. O selhání vědy a vědců píšu kousek níž. Ale děsí mě představa, že po nějakých hrůzách máme být, my lidé, lepší. Nebo že svět a lidská společnost má být pak lepší, což je skoro totéž.

          V jednom z prvních příspěvků, které jsem zde napsala bylo srovnání jaderné apokalypsy s nahrazením lidí umělou inteligencí a následnými sociálními otřesy. Že nevím, co z toho si mám přát víc. Vysloužila jsem si koment, že jsem sociopat. Předpokládám, že jen proto, že o jaderné válce existuje široké povědomí, co to znamená, kdežto to druhé si moc představit nedokážeme.

          Volání po „nápravné katastrofě“, vlastně „trestu“ pro lidstvo, typu biblické potopy nebo zničení Sodomy a Gomory, mi připadá zcela mimo. Vždyť ten „trest“, důsledek našeho jednání, už tu máme. To, co tu je, je právě to „ono“. Na co ještě chtít něco dalšího, hroznějšího? Jakým pak mechanismem se něco v lidech vylepší? Zná ho někdo?

          Na rozdíl od převládajícího mínění si myslím, že příčinou zla nejsou nějaké všudypřítomné zlé síly a náchylnost člověka ke zlým věcem, kterou jsme zdědili od biblické první ženy Evy tím, že pojedla ze Stromu poznání, ale obyčejná lidská nevědomost. Naše vlastní nevědomost, třeba moje. S tou se mám utkat, v mnoha rovinách. Apokalypsa mi v tom nepomůže – když budu bojovat o přežití, kde bych vůbec vzala čas na podobné úvahy? Na porozumění sama sobě – a jak se bez toho mohu zlepšit, přijít na věci, které dělám špatně? Nemůžu.

          Po takové události se jen lidstvo propadne mnohem níž, než je teď – kde už kdysi bývalo, mnohem více nevědomé, než je teď. Horší, zraněnější, pověrčivější, zlejší….

          1. Wednesday vcera 18:36
            Nechci, aby to vypadalo jako nase soukrome povidani, tak se pokusim jen kratce a heslovite …
            Pisete, cituji zkracene:
            … Na rozdíl od převládajícího mínění si myslím, že příčinou zla nejsou nějaké všudypřítomné zlé síly a náchylnost člověka ke zlým věcem … … ale obyčejná lidská nevědomost. …

            Ano, nevedomost … ano, lide nevi, ze nejvetsim hrichem je neskromnost a pohodlnost. Je treba zit v klidu a zejmena hmotne skromne, protoze cim vice hmoty a s ni neodmyslitelne spojene energie clovek spotrebuje, tim vice nici tento svet nejenom fyzicky.

            Svoji hmotnou a energetickou spotrebou clovek primo podporuje ty nejhorsi vlastnosti jinych lidi, ty vlastnosti, na kterych stoji kapitalismus nejvice – touhy po moci a zisku.

            A dokonce plati, ze cim vic hmoty a energie clovek spotrebuje, tim vic podporuje vznik valky.

            Drtiva vetsina lidi tyto skutecnosti ignoruje a vsechnu vinu svadi na politiky. Fakticky tak lzou sami sobe, aby nenesli svoji vlastni primou odpovednost za vsechny hruzy tohoto sveta.

    1. Prof. Turánek je jeden z mála lidí, kterému v otázce vakcín stoprocentně věřím. A považuji za obrovskou ostudu vědy, našeho zdravotnictví jako celku a většiny lékařů, že se na prosazování nevyzkoušených mRNA vakcín podíleli. Jejich vzdělání je usvědčuje buď z nedbalosti, nebo toho, že lidem škodili vědomě. Nesou obrovskou vinu za zničené zdraví lidí, ale nevidím ani stopu po nějaké sebereflexi nebo dokonce pokání. Měly by padnout i trestně-právní rozsudky, ale nic z toho se neděje. Vinu nese i minulá Babišova vláda, premiér osobně, její členové a zejména všichni ministři zdravotnictví.

      Pro jednotlivého člověka je jistě dobrou věcí, aby viníkům odpustil, nenesl v sobě zlobu nebo nenávist, která by neškodila nikomu jinému, jen jemu. Viz také modlitba Otčenáš. Ale pro společnost je jako celek je zhoubné, pokud se nedokáže s takovým systémovým selháním vypořádat. Zakládá se tím na další případy podobného druhu, možná i s mnohem horšími důsledky.

      Můj osobní důsledek, který jsem z toho vyvodila pro sebe je, že jsem naprosto přestala důvěřovat vědě jako celku a zejména té lékařské. Pochopitelně vím, že občas na ni jsem a budu odkázaná, ale vždycky se snažím všechno, co se mého zdraví týká, prověřit v maximální možné míře mně dostupné.

  4. Globalizace je at se vám to líbí nebo ne, nezvratný proces se svými plusy a mínusy.
    Jsou komunity, které tomu zkouší vzdorovat, Vevča by mohla napsat jak se jim to v Americe daří.

    Hodně štěstí.

    1. Globalizace možná je nevratný proces (je to totiž především šíření technologií), ale těm, co tento proces zneužívali, už zvoní hrana. A bude zvonit tím hlasitěji, čím víc Čína postaví thoriových reaktorů 😀

  5. Líbí se mi ty „Žáby v mléce“. Pan Drnek-spisovatel asi bude potěšen, že se stává citovaným klasikem.

    1. Podle mého čistě subjektivního názoru je Drnek grafomanský ichtyl, ale to není podstatné.
      Víte, co to znamená, žaba v mlíku?
      Napovím, ČS legie…

      1. Za první světové čs. zajatci viděli v Rusku, jak babky na trhu mívají v konvi s mlíkem živou žabu.
        Jak tam plavala, furt dokola, tak mlíko nezkyslo.
        Ale já sám, bych t pít nechtěl, jsa zkažen civilizací.
        Rači kýšku.

  6. Proti sjezdu henleinovců není jen opozice, ale i koalice.

    Zařadilo Ministerstvo vnitra – toho času údajně pod vedením vlastenecké koalice – Sudeťáky do zprávy o extremismu a učinilo veškerá možná právní podání, jak zabránit henleinovcům sjezd?

    Nikoliv, jen mele hubou a vám, debilům, to stačí k jejich opětovnému zvolení příště.

    1. Proti sjezdu SdL je opozice ? Nemáte to trochu popletené? Opozice se naopak sjezdu zúčastní a to na straně (ne)zvaných henleinovců.

  7. ​​​​​​​Ostrý spor o Sudetské Němce: Je sjezd v Brně příležitost, nebo provokace?

    V květnu by se měl v Brně uskutečnit historicky první sraz Sudetoněmeckého krajanského sdružení na území země, kterou předkové jeho členů museli před osmdesáti lety opustit. O srazu v „domovině“ mluvil mluvčí landsmanšaftu Bernd Posselt už hodně let a vždy dodal, že příští rok to ještě nebude, ale jednou snad ano. Teď je k tomu nejblíž. Z české strany mu podala ruku organizace Meeting Brno, jejíž zástupci tvoří jednu polovinu našich diskutujících. Tu druhou tvoří jejich kritici, lidé, kteří dlouhodobě vyjadřují pochybnosti o smyslu a účelu oživování starých témat. Salon proběhl minulou středu, kdy se kvůli srazu v Poslanecké sněmovně prudce střetli koaliční a opoziční poslanci a kdy, dalo by se říct, se vášně rozhořely s nečekanou (?) intenzitou.
    https://www.echo24.cz/a/HSmyg/tydenik-echo-salon-sudetonemecky-sjezd-v-brne-pritezitost-nebo-provokace

    1. Opozice v PS odmítá odsoudit sjezd, takže jim klidně můžeme říkat pohrobci henleinovců! A hlavně vlastizrádci! Landsmančaft existuje za jediným účelem, a ten je v rozporu se zájmy naší země…na to jsou přece paragrafy!

      1. Sudeťáci sem jedou, aby nám připomněli, co jejich předci udělali našemu národu – vraždy, utrpení, koncentrační tábory…

        1. Presne…… po utoku a masakrech na rusky obyvatelstvo na Ukrajine od 2014,vyprovokovali utok na Slovany Ruska ,hned se EU postavila za Zeli a ted sou dalsi Slovani na rade ,my Cesi.

      2. Opozice na společné tiskovce oznámila, že se neúčastní mimořádné schůze sněmovny, kde se má hlasovat o usnesení k srazu krajanů.

        Hřib upozornil na to, že rakouská FPÖ, parťák SPD v europarlamentu, má nacistické kořeny. O tom, že podobné kořeny má i krajanský spolek, pomlčel…

      3. Opozice má jasno. Včera na CNN Prima News v debatě o sjezdu v Brně poslanec TOP09 Ženíšek usadil Rajchla, který mluvil mj. o odpovědnosti sudetských Němců dotazem – “ A kdy se omluví Okamura za válečné zločiny Japonců? “
        Rajchla měl ještě celkem štěstí, mohla tam sedět i Richterová s Hřibem.

        1. Ženíšek touto odpovědí jasné schvaluje renesanci fašismu. Navíc má v hlavě pomotáno. Okamura by se měl omlouvat za fašistickou minulost Japonců, sudeťáci nemusí a mohou si dělat sjezdy v Brně.

        2. On snad Okamura pořádá nějaké Dny japonských vyhnanců z Číny nebo Koreje ?
          Kdyby Ženíšek nebyl pitomec, věděl by, že Okamura je po otci Japonec jen z 25%, z 25% je Korejec ( a tedy z národa, který byl Japonskem okupován) a po matce je 50% Moravák. Tohle mu měl Rajchl vpálit do ksichtu.

  8. Stařec a favorit aneb poměřování pindíkůnicků

    Už několikrát jsem si všiml, že Vidlák svým vlastním tvrzením a prohlášením opravdu věří. A to natolik, že i přes volebním debakl Stačilo! (v jehož čele stál), dál sebejistě hlásá:

    „Média už máme. Politiku už máme.“

    Přiznám se, že já tenhle jeho optimismus nesdílím ani náhodou. Připadá mi totiž, že mezi existencí alternativních médií a skutečným společenským vlivem je dost podstatný rozdíl a ten byl v nedávných parlamentních volbách změřen poměrně neoddiskutovatelně a nekompromisně.

    Ano, existují velké množství alternativních webů, podcasty, videa i uzavřený okruh jejich věrných posluchačů a přispěvatelů. Ale mám ten dojem, že místo získávání nových lidí spíše utvrzují ty stávající a poukazují na maximum dosažitelného, kdy tam čtenář většinou nechodí proto, aby si rozšířil obzory (i když!), ale spíše pro potvrzení toho, čemu už věří.

    Jenže to ještě automaticky neznamená, Vidláku, reálný vliv na většinovou společnost! Člověk může být uvnitř své bubliny velmi hlasitý, možná mu to stačí i k obživě (vím já?), ale mimo svou bublinu může být zároveň téměř neviditelný!

    Proto by mě zajímalo, jak to vidíte vy ostatní. Opravdu už alternativa „třímá média a politiku“ až tak, jak tvrdí Vidlák, nebo to vidíte jinak?

    P. S.
    Zajímal by mě třeba zrovna názor zdejšího slovutného nicka „favorit“. Člověk by podle jeho nicku čekal favorita argumentů či důvtipu, zatím se ale zmohl jenom na pošklebky a jízlivosti pod mými příspěvky – viz třeba (https://web.litterate.cz/dopadlo-to-dobre/comment-page-1/#comment-624166).

    Ono je totiž pohodlné zesměšňovat druhé, aniž by člověk riskoval vlastní triko. Stačí utrousit ironickou poznámku a myslet si, jak to druhým nadal a jak je nad věcí. Jenže právě tím se často pozná rozdíl mezi někým, kdo má (či snaží se) co říct a někým, kdo je dutý jak prázdný sud a schopný akorát tak si leštit své ego!

    A tak mi zatím ten náš slovutný nick “favorit“ připomíná spíš odkaz na bicykl z Rokycan než na skutečného favorita debaty… pak by ta symbolika jím tady mně předváděného poměřování pindíkůnicků seděla dokonal!

    1. Souhlasím s Vámi, tak jak jste to zde napsal, tak to v mém okolí skutečně funguje. Vidlákův politický názor bere za svůj a vážně jen určité skupina lidí. Podobný názor jako Vidlák, bez ohledu na to zda ho zná či nezná, čte či nečte, má přibližně 190 tisíc voličů, plus mínus. To číslo se v čase nemění. Nezmění se nejspíš ani v budoucnu. Nejsou lidi!!! Vidlák píše denně a na jeho politickou aktivitu to prokazatelně stačí. Články vycházejí v čase, kdy já už před sebou nemám žádnou pracovní povinnost a tak si pročítám názory z té či oné strany. S Vidlákovým levicovým politickým postojem se však neztotožňuji. Zde v Praze žije hodně voličů levicově orientovaných politických stran (mezi které lze dnes počítat celou současnou opozici), osobně však neznám nikoho, kdo by chtěl Vidlákovy parťáky vidět sedět na poslaneckých židlích v parlamentu. Neznám ani nikoho, kdo má rád politiku realizovanou protesty na náměstích, či portským ve Vidlákovně. Shrnuto, silná sociálně zaměřená politika co vyhovuje Vidlákovi, mnoho pražáků včetně mě míjí i přesto, že Vidláka po desáté večer často čtu.

      1. No, jestli ono to nebude tím, že jste Pražák a mluvíte o levicových stranách současné opozice.
        A levicovém Vidlákovi.
        Jenže , vy viditelně vůbec nevíte, o čem to vlastně mluvíte.
        Vy jste schopen dát na roveň současnou opozici a Vidláka.
        Berete drogy?
        Nebo jste vysadil medikaci?
        Soustřeďte se a přestaňte plácat nesmysly.

        1. On je holt ten LEPSi, nez Vidlak a my tady. Nechapu ale proc sem, mezi nad untrmense furt lezou. Asi chteji exhibovat sve domnele ctnosti. Ja rikam furt, ze nejrozsirenejsi civilizacni chorobou je narcisismus a jesitnost.

        2. Víte, nemusí brát drogy, ale dotyčná osoba ještě nepoznala co je to BÍDA, hlad a zima.
          Dokud má většina lidí (a hlavně Pražáků..) plné břicho a doma teplo, tak se nezmění.
          Uvidíme, co bude za rok-dva-tři..
          Není všem dnům konec.

          1. Nezmeni se nic, jen nas budou jeste vice nenavidet a budou volat po nejake nasi internaci ci jine hrize. Narcis si NIKDY nepripusti omyl ci chybu, jinak by nebyl narcisem.

    2. Souhlas s blbíšem.
      Bohužel, větší informační vliv má Blesk.
      Pokud někdo v mém okolí zná alternativu, tak si myslí, že jsou to Parlamentní listy.

        1. Hodně lidí nesnáší poučkáře, chytrolíny a agitátory. V tomto smyslu je taková „práce“ kontraproduktivní, pokud je míra ovlivňování překročena. A tu míru je těžké individuálně přízpůsobovat.

      1. Já taky souhlasím s blbíšem. Tedy, alespoň pokud jde o interpretaci jeho přezdívky, kterou si – jistě po zralé úvaze – výstižně a vlastnoručně zvolil.

        A jinak, přátelé, je zřejmo, že vy byste to Vidlákovi ukázali, jaxetomádělat. Jen kdybyste to uměli.
        Přijďte zas!
        Na stráž!

            1. Myslím, že j. keres nereagoval na „alef“ ale na ten druhý.
              Ale je to už vlastně fuk, protože dneska je to tady zase jak u Bucků, když zhasnou.

          1. hodný i zlý policajt, oba patří k PČR

            podvodníci taky sehrajou divadlo..

            to, že to nevidíte, ukazuje, že jste naivní

            duální jednoduché myšlení naivky – oni jsou na něj zlí, tudíž jsou proti sobě

            1. Ale kdepak, jen se nenechávam manipulovat Čučksřským AEronetem a díky tomu jsem schopen vnímat realitu v celé škále barev . . .(:-!).

            2. Ano, to je ono. A ten čtvrtmilión podvodníku přišel na Letnou jen aby o tom přesvědčil zrovna vás a vy jste je všechny prokoukl.

              Tohle si někdo přečte a ví o vás svoje.

    3. Samozřejmě, dneska to Vidlák domotal úplně všechno. Skoro to vypadá že by se do Íránu rád přestěhoval i se sýpkou.

    4. Taky souhlasím s blbíšem
      Jenže alternativa nemá Tv ani žádný tisk. Nemá dosah mezi lidi. Média je s přehledem zdiskreditují stále opakovanou lží, třeba – Okamura – nacista, když se zeptáte proč, tak neví…

      1. Alternativa nepotřebuje TV ani tisk.
        Kritický smýšlející občan hledá a ověřuje informace na internetu. Nezávisle a rychle.

        Jádrem voličů Ano jsou údajně senioři. Ti koukají na TV hodně, takže slyší hodně kritiky na Babiše. A přesto ho volí…

    1. Archimedes byl součástí systému , který se snaží lidstvo pást jako ovce . Až příliš připomíná článek Delfské věštírny , která pracovala jako řídící článek elity . Ten pevný bod ve vesmíru existuje . Dal by se popsat jako Víra ve vlastní schopnosti . Jak takový rozvoj geneticky daných schopností funguje v praxi , se prokázalo už během dvou generací v SSSR , kde každý dostal možnost své schopnosti rozvíjet .

      1. Pevnej bod samozrejme existuje kdyz se jeneralek se dal do strany se schopnostmi tatinka byl udelanej generalem , aby bojoval proti Nato, za Warsavsku smlouvu a potom honem nasel pevnej bod , ve funkci , v anitikomunisticky Nato.
        Potom dalsi bod ,dostal propagandu a funkci presidenta a dalsi pevnej bod za milionovy platy.
        A kdyz nas okupujou sudetsky germani nemam pochyby ze se zase presmekne na dalsi bod. Zadny pochyby …Uz si zve na Hrad nemecky politiky a dela si s nima znamosti na dalsi bod, dle jeho schopnosti..
        Kricel dle prikazu ze chce spojeny staty Evropy aby zase bodoval a udelal si dalsi body, do vedeni EU.

      2. Pevnej bod samozrejme existuje, dokonce vic jich , kdyz se jeneralek se dal do strany se schopnostmi tatinka byl udelanej generalem , aby bojoval proti Nato, za Warsavsku smlouvu a potom honem nasel pevnej bod , ve funkci , v anitikomunisticky Nato.
        Potom dalsi bod ,dostal propagandu a funkci presidenta a dalsi pevnej bod za milionovy platy.

        A kdyz nas okupujou sudetsky germani nemam pochyby, ze se zase presmekne na dalsi bod. Zadny pochyby …Uz si zve na Hrad nemecky politiky ,ktery chteji zabrat polovinu CR a dela si s nima znamosti na dalsi bod, dle jeho schopnosti..
        Kricel dle prikazu este ,ze chce spojeny staty Evropy , aby zase bodoval a udelal si dalsi body, do vedeni EU.

  9. „Teď je zapotřebí stavět ve společnosti pevné body. Ne virtuální, ale skutečné.“

    Tak. Jenom a jenom souhlas.

      1. Slovo a vyraz bod neni vybranej dobre , presnej vyber ,vystiznych vyrazu , pri psani je povinnost. Spravnejsi vyraz je pozice , ktery se drzi a haji..
        Zkuste branit nakej bod..Tecku na mape , nebo v politice. Bodovani je v sportu atd..Reknete vojakovi ze ma branit nakej bod.

                1. Elementary my dear , Markyza , do you know any other way, how to stop , whole nights screeching, of those, little , Baskerville monsters …
                  And to stop ,your over smart advice.
                  And my challenge , hits the bullseye /hahahaha/,
                  when , all real jesters , all reacted , including, Markyza.

    1. Dodavatelské řetězce bývaly ještě před několika lety vnímány hlavně jako technický problém logistiky, výroby a mezinárodního obchodu. Pandemie covidu, energetická krize i současné konflikty však ukázaly, že ve skutečnosti jde o jednu z nejmocnějších geopolitických zbraní současnosti. Stačí jediný uzavřený průliv, jediná přerušená dodávka nebo jediné administrativní omezení exportu a celé průmyslové sektory se mohou během několika týdnů dostat do paralýzy ….

      1. To neni jenom Hormuz , Usa a EU , uz zacali s piratstvim na volnym mori ..
        Co to piratstvi si najdete. MImo to zacali unaset presidenty a zabijet ukladne a zakerne vudce statu.
        Netaji se s agresi na Kubu a Gronsko..
        A jak Ryzil uz ted ,taky zjistil ,chystaji valku na Rusko..

  10. Chcimir Vidlak znovu rozpoutava valku slov: jedni jsou tutove lotri, a druzi jsou tutove chudaci, kteri by mysi neublizili. Tak jsem se podivala na tu „skvelou“ smlouvu co Obama podepsal a Trump tak zlomyslne zrusil.
    Toto mi rika AI. Ma li to spatne, opravte to.

    Dohoda JCPOA nebyla nikdy skutečným mírovým nástrojem, ale spíše sofistikovaným mechanismem, jak integrovat režim do globálního finančního systému. Odstranění sankcí poskytlo režimu obrovský příliv likvidity, který namísto civilního rozvoje financoval destabilizační aktivity v regionu. Celý proces byl navíc vyjednán za zavřenými dveřmi, což umožnilo obejít ústavní kontrolu a vytvořit neprůhledné dohody o inspekcích, které v podstatě dovolovaly režimu kontrolovat sama sebe.

    Technickým jádrem dohody byly tzv. „sunset clauses“ neboli ustanovení o expiraci, které byly odstupňovány v horizontu 10 až 15 let od jejího začátku. Tato ustanovení nebyla zárukou bezpečnosti, ale naopak jasně definovaným časovým plánem, kdy budou postupně zrušena omezení pro výzkum pokročilých odstředivek, objem zásob obohaceného uranu a celkovou kapacitu jaderné infrastruktury.
    Rok 2026 představuje klíčový milník, kdy vypršela většina zásadních omezení, což dramaticky zkracuje dobu potřebnou k případnému dosažení jaderného zlomu. Celá architektura této dohody byla od počátku nastavena tak, aby vytvořila legální cestu k jaderné schopnosti, přičemž se maskovala jako dočasné technické omezení. Jednalo se o politickou hru, která měla problém odsunout do budoucnosti, nikoliv jej vyřešit.

    Trumpovo odstoupení od dohody v roce 2018 bylo přímým útokem na tento globální konsenzus, který upřednostňoval zdánlivou stabilitu před skutečnou bezpečností. Zavedení politiky „maximálního tlaku“ mělo za cíl vysušit zdroje tvrdé měny, které byly nezbytné pro udržení vlivu režimu. Ačkoliv byla tato politika kritizována mainstreamem, byla nevyhnutelným vyústěním poznání, že JCPOA byla pouze nástrojem pro legalizaci jaderného programu pod záštitou mezinárodních institucí.

    A ktereze islamske teroristicke organizace podporuje Iran?
    Hezbollah, Hamas, PIJ, Ansar Allah (Jemen), a Kata’ib Hezbollah a Harakat al-Nujaba v Iraku.
    Proc si myslite, ze se okolni arabske zeme nepridaly na stranu iranskych bratru islamistu?

    Nepodporuju timto valku proti Iranu. Protestuju proti valce slov, ktere dela z jedne strany svatouska a z druhe dabla.

            1. Kazdej poskok se snazi aa soutezi v ochote v podlezavosti , k tomu je cvici jako opicky v cirkuse ucitele ve skolach a chvali je za to a za odemnu dostavajilepsi znamky. Ucitel nastavi ruku a uz bezi dav zacku s perama v rukach a soutezi kdo driv ,pero vlozi ucitelovi do ruky aby neco zapsal do tridni knihy.
              Potom sou z nich uz patricnym a spravnym vzdelanim a vychovou, nejlepsi politici a urednici ..

              1. přesně tak to je – a to je to nejsmutnější, že se vlastně ke všem těm svinstvům ani nemusí dávat příkazy, že stačí naznačit, nastavit „očekávání“ apid

                btw, Adolf taky nikdy nevydal žádný přímý rozkaz k vyhlazení židů a Slovanů, jen naznačoval, obecně pohovořil….

                  1. to je historický fakt, Adolf nikdy nedal příkaz k vyhlazování, jen náznaky – kecy, ale žádný papír, žadný rozkaz, jen řeči „mělo by se “ „musíme“ – a toho se samozřejmě chytili iniciativní kariéristé, zejm Heydrich, kteří tomu dali podobu rozkazů, nařízení, lágrů….

                    1. ne, nelžu, neexistuje žádný příkaz Hitlera k vyhlazování – a na tom se shodují všichni historici

                      Eichman sice uváděl při procesu, že mu Heydrich řekl, že mu to Hitler řekl, že se to má udělat – ale opět, jen kecy, navíc ze třetí ruky. a žádný příkaz

                    2. V souvislosti s vyhlazováním konkrétních skupin během války (např. Lidice) nařizoval Hitler tyto činy často interními rozkazy, které byly následně vykonávány jeho podřízenými, jako byl Reinhard Heydrich či Heinrich Himmler.

                      Wiki

                      Plus projevy, naváděl k vyhlazování Židů Slovanů , byl vůdce, udílel rozkazy

                    3. Lidice jsou válečný zločin, nikoli vyhlazování, takže příklad mimo kontext

                      A ne, Hitler nedal žádný přímý jasný rozkaz k likvidaci židů a slovanů.
                      Dokonce i Goeringův dopis Heydrichovi mluví o „konečném řešení“ a v jiných eufemismech , ale ani tam není napsáno „prostě je zlikvidujte“. (pozn do té doby probíhaly masové deportace židů – ale pak je bohatí američtí židé nechali napospas a zarazili migraci židů z Evropy; vyhlazování až do této doby vůbec nebylo realizováno – kromě masakrů ze strany ukrošů a pobaltských nácků)
                      Až na konferenci ve Wannsee se řeklo, jak to je a jak to bude. Plus projev Franka (generální governemant), projev Himmlera v Poznani 43 – ale nikde žádný písemný příkaz Hitlera. Ani jeden. Maximálně svědectví z druhé, mnohdy třetí ruky ve stylu „fuhrer řekl…“ „ten a ten mi řekl, že fuhrer řekl…“ „fuhrer chce jasné a rychlé řešení“ apod – ale k vyhlazovacím lágrům atd Hitler nikdy přímý a jasný rozkaz nedal, všechno jen kecy alá „rychle to vyřešte“ – a Heydrich si řekl „fajn, já to rychle vyřeším a postoupím v kariéře“

                      Masové vyhlazování začalo až po konferenci ve Wannsee – do té doby byly pogromy a masové vraždy ze strany „hodných“ (protiruských) ukrajinských, lotyšských, litevských a estonských nacinalistů a SS jim v tom jen organizačně a technicky asistovalo.

                    4. Mimochodem, není mi úplně jasné, proč Hitler i Goering vlastně jen naznačovali – to je skoro jako by si po Pilátsku myli ruce.
                      Psychologie? Vnitřní alibismus? Snaha uchovat si pro sebe a okolí vlastní obraz v dobrém světle?

                  2. Pokud Vy jste slyšela, dejte sem fakta. Možná má ard pravdu, já to nevím. Takže pokud Vy tvrdite, že lže, jistě máte po ruce něco, co jeho „lži“ vyvrátí. Něco konkrétního samozřejmě.

                    1. fakt nic takového není

                      proto taky v Norimberku téměř všichni nacisté tvrdili „jéje, to se jako dělo? to jsme nevěděli. to asi himmler (mrtvý v té době ,takže nemohl svědčit), to asi hitler (taky mrtvý, takže nemohl svědčit), ale žádný rozkaz neexistoval, nikdo nám nic neřekl, to tak nějak samo…“ — proto taky ultra-svině Speer (zodpovědný za organizaci zbrojní výroby, ergo nucená práce vězňů v podzemních továrnách, ergo desetitisíce mrtvých má na svědomí), proto taky Speer nedostal provaz – protože jako jediný se přihlásil k vyhlazování, lágrům a dalším zločinům režimu

                      a btw, z konference ve Wannsee se zachoval jediný záznam, přepis jednání – a tedy jediný důkaz, že šlo o cílenou politiku a ne jen nějaký náhodou, shodou okolností, nedostatkem potravin a léků samovolně probíhající proces

                    2. Tak za prvé si tykejte svému muži, dětem pokud nějaké máte ale rozhodně ne mně. A za druhé, vy něco tvrdíte, někoho zde urážite a tak je na vás, jako na slušném diskutujicim, to doložit. Ale je pravda, že zrovna vy moc argumentů většinou nemáte.

                    3. Kočko, mít nějaké znalosti z historie, to je projekt na několik let a vás vzdělávat tedy určitě nebudu. A nějaké odkazy, co a koho a jak Hitler úkoloval, si můžete najít sama. A hledej šmudlo byla hláška z filmu.

                    4. kočka skliba 13 května, 2026 (12:34)

                      moc -> žádné
                      většinou -> nikdy

                1. Z přepisu setkání Adolfa Hitlera s rumunským místopředsedou vlády Mihaiem Antonescum. Berlín, 27. listopadu 1941:
                  Vůdce zahájil vášnivou diskusi o velkém slovanském problému:
                  Máte pravdu, slovanský problém je biologický, nikoli ideologický, jak jste řekl, a boj proti Slovanům by měli vést všichni Evropané.
                  V budoucí Evropě by měly existovat pouze dvě rasy: latinská a germánská. Tyto dvě rasy musí v Rusku spolupracovat na zničení Slovanů. Nemůžeme se proti Rusku ozvat právními ani politickými formulemi, protože ruský problém je mnohem vážnější, než si mnoho lidí myslí, a musíme najít řešení, jak Slovany kolonizovat a biologicky eliminovat.

                    1. arda jsem neobvinila ze lži, ale z hlouposti a neznalosti historie. Vůdce a říšský kancléř, který zakázal volby, že by si jen tak plácal na sjezdech a potlachu v bunkru, nikomu nic nedával za úkol a nikoho ničím nepověřoval a nemělo to žádný vliv na chod dějin, nebyl hlavní osoba nacistické mašinerie , může tvrdit jen zrádce, který chce Hitlera vyvinit.

                    2. Teď prokazatelně lžete vy :
                      Motýlí křídla napsal:13 května, 2026 (9:58)
                      Lžete
                      A vůbec se nedivím.

                    3. Promiňte, Motýlí křídla, nechci Vás urazit, ani Vás tlačit ke zdi, ale v komentu kousek výš, v čase 13 května, 2026 (9:58) jste napsala, že ard lže. Je to tam.

                      Ale ard Hitlera nechválil, neomlouval, neříkal, že to byl fajn chlapík. Šlo pouze o spor o fakt, zda vydal nebo nevydal ten přímý rozkaz… nebo, jestli ho za něj vydali jiní. Hitlerovu vinu to nezmenšuje a ard to netvrdil. My někteří to nevíme, nejsme takoví znalci historie, ale pokud jste to věděla Vy, je na Vás, abyste to upřesnila a uvedla citaci.

                      Kočka Šklíba Vám nic špatného neprovedla, jen Vás upozornila na to samé, co teď já. Ale protože jste si mně už jednou zařadila jako sociopatku, nemusí Vás mé vyjádření tolik mrzet. Neomalenost se přece dá od někoho jako já očekávat 🙂 .

                    4. Středo, ard tvrdil, že nevydal a já tvrdila, že lže . Co chcete dokládat? Historii vám do palice neimplantuji nějakou citací.

                    5. Jde o to, že si poněkud odporujete – v čase 13 května, 2026 (19:32) naopak tvrdíte, že jste arda ze lži neobvinila. Tvrdit, že jste v 19:32 lhala (psala nepravdu), by bylo pochopitelně velmi necitlivé…

                      A co jste měla doložit – no přece ten přímý rozkaz Hitlera k likvidaci židů a Slovanů, o němž ard tvrdil, že neexistuje.

                      Pro takovou znalkyni historie to přece musí být snadné. A pokud to udělat nemůžete, tak aspoň špitnout , naznačit nějaké to slůvko omluvy, že třeba Vaše vyjádření o ardovi bylo příliš silné, ačkoli jste o své pravdě stále přesvědčená – to je jen taková malá rada vyhlášené sociopatky, abyste za sociopatku nebyla Vy sama 🙂

                      A můžete to pochopit také tak, že si skvěle pamatuji, co jste napsala Vy mně, aniž byste si dala něco vysvětlit – a tak Vám tím teď třískám o hlavu.

                    1. A jaký je v tom rozdíl? Je to jejich ideologie a pro její plnění nepotřebují rozkazu. O to to je horší.

                    2. Gene, já netvrdím ani to ani ono, nemám opravdu Hitlerovy projevy ani jeho rozkazy nastudované. Ale když zde někoho obviníte ze lži (tedy Motýlí křídla obviní ard), tak byste, jako slušný diskutující, měl uvést nějaká fakta. která prokazují, že ten druhý lže, což Motýlí křídla neudělala (ani se nedivím) a k tomu tady tyká někomu, kdo si to nepřeje. Zde, jak jistě i Vy sám vidíte, si lidé vykají kromě těch výjimek, kdy se na tykání oba dohodnou.

                    3. Gene 13 května, 2026 (16:02)

                      Tato diskuse vznikla na základě výroku ard 13 května, 2026 (8:16) Adolf taky nikdy nevydal žádný přímý rozkaz k vyhlazení židů a Slovanů, na to byly reakce.

                    4. Paní kočko šklíba, vždýť já ani nečetl celou tu hádavou malichernou diskusi. Vždyť je naprosto jedno, jestli vydal přímý rozkaz, nebo ne. Hlavní je to že on byl hlavní představitel této ideologie a to vraždění podoroval. Ideologie nepotřebuje rozkazy. Já nikoho neviním ze lží ani nechci urážet. Komentář jsem napsal jen pro to, abychom si uvědomili, co byl Hitler zač.

                    5. Tymákovan a není to naprosto jedno? Činy dokázaly co on a jeho fanousci jsou zač.

                    6. Gene 13 května, 2026 (17:47)

                      No přesně, vy jste tu diskusi ani nečetl, ale rozhodnete, jak to je. Gratuluji 🤡

                    7. Pro ty líné číst, diskuse se rozvinula po výroku a to je to nejsmutnější, že se vlastně ke všem těm svinstvům ani nemusí dávat příkazy, že stačí naznačit, nastavit „očekávání“ apid. Takže Komentář … abychom si uvědomili, co byl Hitler zač. je zcela mimo mísu. Navíc pochybuji, že by to zde kdokoli potřeboval připomínat, máte nás za idioty ?

                    8. Co to píšete za nesmysl, vždyť já nic nerozhodují. Už jsem napsal zdůvodnění, proč jsem napsal komentář.

                    9. Gene 13 května, 2026 (18:02)
                      Gene 13 května, 2026 (18:06)

                      No hlavně že jste napsal zdůvodnění a našel viníka. Opět gratulace. 🤡

    1. Ted si odpovězte na to, které teroristické organizace podporuje USA. Navíc organizace, které jmenujete, vznikly jen kvůli teroristickému statu Izraeli.

      1. Prave informovali na tube , ze si napr. izrealska vlada zalozila teroristickou organizaci Hamas a platila ji 40 milionu mesicne.
        Usa ma zakladny v Syrii na boj proti teroristum a teroristicka organizace Isil , se nedavno nasilim zmocnila vlady v Syrii. Pres mnoho tisic mrtvych zen rodin , deti. Vedet jak, je horor..A vojaci ze desitek zakladen a vlada Usa ,co udelali ,proti teroristum.A co pro ne..
        Vevca , zase blbe lze .

        V 1979 na rozpoutani svetovy valky na teror ,poslali fanatickyho ajatolaha do Iranu a sacha tam nejdrive svrhli ..Aby s pomoci dodanyho islamskyho fanatika rozpoutali a rozsirili za desitky milionu placeny a vyzbrojeny teroristy..
        Potom v Afganistanu,Somalii , v Iraku,atd.
        Predtim vyhnali Suharta z Indonesie a Macariose z Filipin, ktery by teroristy zneskodnili a udelali tam misto nich demokracie..

        Vlna teroristickych utoku fanatiku islamu zachvatila svet , v EU ,v Rusku , v Indii, v Usa , vsude.
        Predtim uz to byl unos ve Vidni ministru statu OPEC.
        Olympijsky hry a mega teror v Mnichove.
        Ideologie terorismu a obrovska mega propaganda v mediich ,unosy letadel ,/kabiny pilotu se za letu nezamykali ,zadnou ochranu pred pilotu a cestujicich unosy letadel ,trvajici uz pres dvacet let , teroristy nezavedli , ani napad./ ,
        stale horsi utoky teroristu a sekani hlav ,vsude masivne uverejnovany ,prozrazuji dodnes zajem mocnych na zapade.

        Aby mohli zacit ziskovy valky na teror , v Afg. byli 20 let a uprchli, aby teroristy vyzbrojili , nechali Usa a Nato v Afg. teroristum za nejmin 80 milionu vyzbroje.
        Znicili Lybii , aby sirili teror vsude. na zapad i na rozklad Ruska.

        Potom zacali demokraticky vlady voboji najednou, taskarice predstirani boje proti terorismu a zaroven tajne teroristy ktery si vytvorili , vsude propagovali ,tajne podporovali a dodnes podporujou ,aby teror uvalili na nas,
        na nas skutecny obeti..

        Reagan ,napr. a jeho vlada pasovali drogy do J.Ameriky a za miliony a za prodej drog , nakupovali zbrane a dodavali Iranu. Carter poslal do Iranu teroristickou skupinu ,americkych agentu , ktery ztroskotali v helikoterach a byli zadrzeny..

        Kolem S.Koreje slidila specialni spionazni lod Pueblo a Kim lod zadrzel.
        Lod Cole nastavili nehlidanou na teroristickej utok. A kdo hlidal NY , Pentagon a cely Usa, pred teroristama ..Bush ,Cheyny,Rumsfeld a 18 vladnich antiteroristickych organizaci. Vsichni hlidali. Letectvo , specialni rozvedky.

        Kde vlad fanatickej Chomejny tam na ty ucely poslanej.
        Iranci ,ale brzy s terorem prestali ..Potom kdy zapad spustil se Saddamem valku proti Iranu aby, zbrane dodavali obema valcicim stranam.

    2. Vevča napsal: 13 května, 2026 (0:11)

      Zjevným problémem té Vaší „ineligence“ je, že evidentně čerpá z té Vaší Usraelské propagandistické žumpy a podle toho pak také vypadá výsledek.

      Bohužel na polemiku o jednotlivostech nemám čas – musím jít pracovat, ale zde bych si nad tou propagandistickou škvárou jinak docela rád smlsnul. Celé je to totiž přesně obráceně. A jako vždy je potřeba jít v čase nazpět. A začít nejposději od svržení demokraticky zvoleného Mosaddeka pučem sosnovaným CIA, MI5 a Mosadem až do současnosti!

      1. Kolemjdouci: Ale dete. Vsecko zacalo, kdyz Mohamed zacal mordovat ty, co s nim nesouhlasili. A od kterych si mohl nakrast. A inspiroval tim dzihad do nekonecna. (Tim neobhajuju historicke psychopaty na strane nasi.)

    3. Podporujete nekonecny verbalni poucenosti ,ktery vopisujete a tady prezvejkavate, vod jinejch..Musite lezt az ,za AI, vsecko jenom ne pouzivat vlastni mozek na mysleni a napodobujete otrocky ucitele ze skol a stadni chovani vetsiny pouckaru , ktery jenom hledaji, co by sem za kazdou cenu nacpavali…

    4. díky za český překlad usáckých blábolů o Íránu, o íránském jaderném programu, o „strašlivé Obamově dohodě, která Íránu darovala stovky miliard dolarů a vedla k íránské atomové bombě hned příští týden“ atd.

      oceňuji, že jste to podala o trochu méně dementně než oranžový fuhrer 😉

  11. Soudím, že Rusko a Čína s pomocí nijak neotálely a nerozhoupávaly se.
    Obratem po prvním bombardování začaly obě země dodávat radary, PVO, zbraně, Rusko tam přes Kaspik hrne potraviny …
    Asi sto padesát tankerů s iránskou ropou bylo zaparkované v různých přístavech a ta ropa se teď vykládá a platí se za ní
    Oni zkrátka konají a moc o tom nemluví, vlastně vůbec nemluví

    1. souhlas, jenom se tím nechlubili, ale ta podpora tam imho byla masivní – jak Rusko tak Čína ví velice dobře, že dalším cílem genocidní zločinné války usáků jsou oni a že kdyby padnul Írán, tak jsou oni sami v opravdu zapeklité situaci

  12. myslím, že tuto zakonitost velmi dobře vystihuje novodobé české přisloví
    „za každým dobrým skutkem následuje spravedlivý trest“ 🤗

  13. Posledni dobou sou clanky vod Vidlaka porad vic ctivy , maji , rytmus a spad , vetsinou zajimavej obsah , informace , nazory , vyber temat, zkratka uz se vypsal a remeslo psani se naucil a zvladnul… Prave psanim kazdej den..Potom uz je psani bez namahy a samozrejmost, az dneska clanek , vo dost prodlouzil …
    To jiste stoji ctenarum , za povsim.

    A Trump ted bezi do Ciny ,si nabehnout na dalsi vidle…Ale cinan nemuze couvnout , Iran je pro Cinu strategicky dulezitej..A Rusko samozrejme taky a este vic.
    S Hormuzem to pohnojil dukladne , za Rusko prvni a nejdriv , znasobil ..
    Takze co tam hleda..Pomoc. Nejbohatsi a nejmocnejsi velmoc na svete se udelala choulostiva a zranitelna , snad ze vsech stran..Totalni zavislosti na ilegalni a teroristicky agresi a na jednom spojenci.

    Kterej nikdy nic nedokazal , nevybudoval a jenom dokazuje, ze jenom umi nicit.
    S Iranem si chtel kompenzovat krutou dvacetiletou peti trilionovou valkou ,to je rekord , porazku a celyho Nato vod Afganistanu..

    „Cekal sem marne , ze dobry pritel se mi zjevi, aby mne vyrval smrti ze klina , nejde a nejde, asi vo tom nevi , tak sem se zved a sel sem do kina.
    Posledni vlak vod mestskych jatek mel ukoncit me trapeni „../Suchy/.

    Ted zabery na tube ukazujou zhroucenou do sebe postavu, se svesenou hlavou, do odstinu popelavy sedi v obliceji ,casto mluvi z cesty a zurive nadava kdyz se novinar zepta,vyhrozuje zrusenim cely medialni korporace , demonstruje svetu ,ze je na konci , konce. A ze cesta uz dal nevede.

    Pres Cinu a nebo pozdeji setkani s Putinem ,uz vubec ne. Ztratil iniciativy , do postupny a potupny prohry a uz i zapadni spojenci v Nato jim opovrhuji a zacinaji nesmele zvatlat vo vyjednavani s Putinem, kterej jim vyhrozuje napadenim, jestli neprestanou fasistovat..
    Co vsecko stih Putin zapadu prevratit , za ctyri roky jenom specialni akci na Ukrajinu, je neuveritelny a este neni konec..

    1. …nečtu ti to, když nedokážeš používat háčky, čárky, nebudu ti to číst a ostatní doufám taky ne. Takovej dlouhej příspěvek a k hovnu.

          1. Pouzivam korektor, kdyz pisu neco delsiho. Do konverzace to ale nezapada.
            Ja osobne tezce nesu ty zpotvoriny, ktere tady vytvari autokorekce, kdyz lidi pisou pres mobil. Ale jak rikal pan otec, proti gustu…

                1. Já míval papírový proužek za řadou kláves s českými znaky. Za nimi jsou jen funkční klávesy, tak to nevadilo.

          1. No jde, nedavno jsem se to naucila. Ovsem ted se naucit celou tu klavesnici, jak funguje. Znam jen QWERTY. Oj. Korektor je snadnejsi. Trochu tolerance pro nas stariky!

          2. No jde, nedavno jsem se to naucila. Ovsem ted se naucit celou tu klavesnici, jak funguje. Oj. Znam jen QWERTY. Korektor je snadnejsi. Trochu tolerance pro nas stariky!

            1. Vevčo, já Vás i jiné, kteří nepoužívají diakritiku, samozřejmě čtu, ale pawa ne. Tam není ten největší problém chybějící diakritika.

        1. Vevca, voni kricej aby si masturbovali svoje spiny dokola ,ani jeden z nich neporadi, jak klavesnici nastavit. Protoze by potom nemohli ustavicne jecet.
          Jejich spiny.

        2. Chcete-li být čteni maximálním množstvím lidí, tu klávesnici a znakovou sadu si budete muset opatřit. Nebo taky můžete psát anglicky a bude vás číst ještě méně lidí.

      1. nechcem kritizovat…..len moj nazor. Pisem na 90% na mobile, niekedy opravuje, dost casto nie, diakritiku standardne nepouzivam, nakolko mi vzdy ponuka diakritiku az na nejakom siestom mieste. A vacsinou ked si to kontrolujem, tak aj tak prehliadnem chyby:-( napriek tomu dufam, ze tunajsi si to precitaju a neriesia gramatiku

  14. Stavět pevné body, když po staletí mocenská struktura je obsazena talmudizovanými podvraťáky. Dětem už od mateřské školy vymývají mozky kos.her gender propagandou. Viz. Milena Míčová, Zakázané vzdělání na Trubce a projev před poslanci.

    1. A co my? V nás není problém?
      Jedu vlakem, máma sedí v debilizátoru, i její malé dítĕ. To je výchova? Výchova dej mi pokoj, koupila jsem ti telefon, tak mi dej pokoj.
      Kdo je ona? Zmanipulovaná rabíny? Ne. Slepice, která nechce přemýšlet. A muž- pokud nĕjakého má, je podobný. Do žádných masonských loží nechodí, Nechce přemýšlet.A zeptáte-li se ho, co potřebuje, názve vám sumu a nic víc! Nic víc – to je hlavní problém! Ten problém je v nás…

      1. Vždyť píšu, že debilitaci a „zadržování“ nedotknutelní provozují po staletí. Současníci jsou od mateřské školy debilizováni a strašeni. Kde se to blbnutí učitelky naučily? Celý systém je tím přesvatým podvraťáctvím zahlcen.
        Cesta ven že by vedla přes víru nikomu nedůvěřovat?
        Nedůvěřovat podvraťákům, chápu, protože k jejich „morálce“ sedí lest a klam.
        Je třeba rozlišovat.
        Typologie osobností.
        Typologie vyznání, vyvolenosti pak obzvlášť.

        1. To se nazyva ..They created a stupid generation ,incapable of thinking..
          To znamena zamery a umysly demokratu na vic totalni zotroceni..
          Vynalez demokracie je /genialni/ vynalez , realizace a zdokonaleni maximalni vlady zla, s pomoci vycvicenych sluhu , na svet.
          Nekdy vic vo tom..

  15. Kdo takhle chce žít, už tak žije, je to možné. Jen to něco stojí. Ty ostatní do toho časem nažene nouze, ať již ducha, nebo hmotná. Kolik z nich vydrží při prvním náznaku zlepšení? U kolika z nich již duševní paralýza postoupila tak daleko, že toho nejsou schopni?

    Algoritmus přežití, to jistě. Algoritmus změny? Ne, ještě ne. Ale fakt je, že každému přichozímu / hledajícímu je nutno podat ruku, i když je možné, že na ni plivne. Lidé nejsou andělé, je nutné brát je takové, jací jsou.

  16. Nelze se vrátit do hospod. Pivo je předražené a kouřit (také předražené) se tam nesmí.
    PS: Nepiji pivo a nekouřím.

      1. Kde? (je plno) Od osmi se hrál fotbal a seděli jsme v šesti včetně hospodského. Obec cca 1300 obyvatel, jedna hospoda. Většina těch „lepších“ (okolí Prahy) leje doma. Nejlíp je to poznat když začnou v sobotu dopo nosit do konťáku sklo. To je rachot. Pár jich přijde na grilko když zrovna nemají plánovaný výlet a to je stejně dohromady tak do 40 kusů za celý odpo až večer.

    1. Upřímně řečeno, smradlavý a všem okolo jedovatý tabakismus mi v hospodách skutečně nechybí. Stejně jako na firemních akcích v uzavřeném prostoru, kde jsem to ještě na přelomu století musel snášet.

    1. Aby to nezapadlo:
      RF dneska vyzkoušela těžkou raketu Sarmat s doletem 36 000 km, může být použita jako balistická, křižující nebo suborbitální. Může nést až 7 jaderných hlavic po 1,5 megatuny tritolového ekvivalentu. Do výzbroje bude zařazena už do konce tohoto roku.
      Má to publicitu hlavně proto, aby některé evropské státy snad ani raději nezkoušely vyhrožovat Rusku svými atomovýmí zbraněmi, třeba Francie nebo Británie.

      (Dvě takové by byly schopny vymazat jednu z uvedených zemí z mapy – udělat z nich radioaktivní poušť. Západní experti těm raketám říkají rakety Posledního soudu. RF je jich schopna použít i při skupinovém napadení své země několika zeměmi, třeba i neajdernými zbraněmi, bude-li tím ohrožena existence nebo celistvost Ruska. Říkal to včera Putin a já ho při tom poslouchal.)
      Starší TTD, byla ovšem inovována.

      https://cs.wikipedia.org/wiki/RS-28_Sarmat

        1. A v Jablonném někdo ukradl z basiliky lebku sv. Zdislavy!
          Nějak mi uchází, co s ní chce pachatel dělat. Dávat někomu vyděračské podmínky, třeba politické?
          Nebo ji zkoušet zpeněžit?
          Případně použít k obřadům temné magie?
          Nejvíc se mi zdá, že byla ukradena proto, aby bylo o čem psát a žvanit v médiích.
          Potřebujeme snad něco „zamluvit“?

        2. Že by Putin schválně „harašil zbraněmi“ tišeji, než je nutné? Aby někoho nevystrašil?
          I když – díval jsem se wikinu a každá jedna z nejméně sedmi samostatně naváděných hlavic Sarmatu je 300 x silnější než „Chlapeček“, shozený na Hirošimu.
          No těpic…

          Existuje hodně způsobů, jak vyhnat medvěda z brlohu, ale neznáme ani, jeden, jak ho tam vrátit zpátky!

          1. Pro zajímavost: V Československu bylo vytěženo zhruba 100 tisíc tun uranu (drtivá většina se exportovala do Sovětského svazu), zásoby v ČR byly v roce 2015 ve výši 136 tisíc tun uranu. K roku 2021 se odhadovaly světové rezervy na 6 miliónů tun uranu, přičemž historicky bylo vytěženo zhruba kolem 3 miliónů tun uranu.

            1. zas za to dostalo CSSR technologie pre vystavbu jadrovych elektrarni, co tiez nie je lacna vec….nespominajuc uz lacne zdroje surovin. Nebol to uran zadarmo alebo za ultralacno

          2. Sarmat může nést dle typu až 16 hlavic (účinnost každé z nich je dle konfigurace – osobně odhaduji 300kt). Samozřejmě pokud se použije modul avangard, nebo silnější hlavice, např. 750kt, nebo 1Mt, počty jsou jiné. Ostré hlavice se navíc „doplňují klamnými cíly“. Ty tam zase být mohou a nemusí.

            Nevíme o tom nic. O raketě Yars se např. píše, že standardně nese 3 jaderné hlavice o síle 200kt, ale dle konstrukce lze odvodit, že by ta raketa mohl nést hlavic až deset. Je zkrátka moc velká. Stejně tak Topol-M blahé paměti měl nést 6, nebo 7 hlavic, ale také navíc klamné cíle, které tam opět být musí a nemusí.

            Ve skutečnosti víme pendrek o tom, co Rusové mají a co nemají a co jsou ochotni použít. Jestli bude Evropa pokračovat, jak pokračuje, nakonec se to dozví, ale líbit se to asi nebude.

            O systému Perimetr se nemluví vůbec. Jestli jsou ale v Evropě blbečci, kteří si myslí, že Rusko mohou porazit, tak se šeredně pletou. A svět dokáží zničit během 30ti minut. Problém je v tom, že pak už ho nikdo nedá dohromady. Příroda se nakonec vzpamatuje, ale již bez člověka.

              1. @kočka šklíba:
                Štěstím se může ukázat střízlivý pohled vojáků. I generálové mají rodiny, děti, rodiče, sourozence. Pokud jsem pozorně sledoval Trumpovy avantury, tomu nejhoršímu zatím vždy zabránila USA generalita.

                Generálové si o sobě, na rozdíl od politiků nemyslí, že jsou nesmrtelní.

            1. Lidi, co s Rusama spolupracovali, tvrděj, že Rus nikdy neukáže všechno, co má. Pokud něco ukáže, už má připravenýho něco lepšího.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *