5 září, 2025

Třetí cesta

Tak si říkám, proč nepíchnout do vosího hnízda? 🙂 Hnutí Stačilo se mi zdá jako dobrá volba pro dnešní situaci. Kdybych žila doma, volila bych taky Stačilo. Ale připadá mi, že když se Stačilo vyhýbá potýkání se s komunistickou minulostí (byť z praktických důvodů), tak chtě nechtě zametá pod koberec zásadní konflikt, který je dnes znovu živý. A to konflikt mezi dvěma vizemi té správné (či aspoň správnější) vlády. Napadlo mi o tom psát, když jsem viděla tento citát, který mluví o skupině intelektuálních amerických trumpistů zvaných “claremonsters,” kteří píší do časopisu Claremont Review. Zde:

“Podle jejich názoru znamenala progresivní éra, která vyvrcholila prezidentstvím Woodrowa Wilsona, ideologické a politické odmítnutí politických ideálů Ústavy a amerických zakladatelů a nahradila pečlivě omezenou vládu vládou odborníků a byrokratů, kteří byli izolováni od vůle lidu.” Výraz “vůle lidu” je míněn ve smyslu „vlády se souhlasem ovládaných.“

20. století bylo ve znamení pečovatelských vlád, ať už marxisticko-leninských, západo-socialistických, či americko-intervenčních. Je ale možná levice, podle Lincolnova gettysburgskeho projevu definována jako “vláda lidu, skrze lid a pro lid,” která nesouhlasí s vizí vlády jako chůvy, pečovatelky a donucovatelky? Jinými slovy, je možno skloubit ideál vlády lidu s ideálem vlády pečlivě omezené?

Moje perspektiva mi říká, za vláda typu pečovatelského bere lidem iniciativu a svobodnou volbu, a dělá z nich děcka, kterým rodič stále něco nakazuje, přikazuje a zakazuje. Sama evropská unie je takový argument ad absurdum: tradiční špekáčky nemůžou mít kousky špeku, protože vás musíme chránit před nesprávnou výživou, a že vládně-opečované tvarůžky chutnají jak guma, to už nás nezajímá. Všecko pro vaše dobro, rozuměj přece!

Ono to přirovnání s dětmi není úplně přesné. Spíš z nás dělají novodobé nevolníky, kteří žijí pod šikanou politicko-úřednického panstva, které si do velké míry dělá, co chce, a vysává nás, jak chce. Představte si, jaká lavina peněz z toho vysávání pochází, když zbývá na miliony připrchlíků a jejich často doživotní podpory ve všem všudy! Kam se hrabou aristokratičtí lapkové dávných dob.

A to odkrývá další nevýhodu pečovatelského státu. Jakmile se přísně nedodržují hranice, přiharcují hordy parazitů a dobyvatelů odjinud. Pochopitelně; jak by ne! A na straně opačné, slouží to taky lidem, kteří rádi využijí různých lidumilných opatření ke svému prospěchu a pak zmizí nadobro jinam, kde jim víc zaplatí.

Řekla bych, že věk pečovatelských států končí, když už i ovčané Německa křičí, že na to nejsou peníze. A co pečovatelský stát udělal se Švédskem, netřeba rozmazávat. Taky nezapomeňme, jakou šikanu a jaké nesmysly nám vláda odborníků a byrokratů přinesla během doby covidové. V Americe se dnes tomu impulsu komandovat druhé “pro jejich dobro” smějí a pranýřují ho jako “karenismus” — tuším podle jakési nešťastné paní, která se jmenovala Karen a byla zachycena na sítích, jak buzeruje lidi na ulici kvůli rouškám. Právě tyto kareny jsou zastánkyně tzv. safety culture (kutury bezpečí), která je jakýmsi nádorem na těle společnosti, a která se vyžívá v sekýrování druhých, od nucených helm pro cyklisty až k zuřivému vynucování vakcín, např. pomocí bizarního hesla “nikdo není v bezpečí, dokud nejsou v bezpečí všichni.”

To je malý přehled těch nevýhod. Je tu pochopitelně i řada výhod, zvlášť pokud ten pečovatelský stát udržuje kulturu vysoké důvěry a nepropadne rozšířené korupci. Já jsem ráda, že existuje penze pro všecky. Taky bych uvítala systém zdanění, kde člověk nemusí každý rok vyplňovat komplikované formuláře, a je zdaněn přímo, jak za socíku. A jsem pro univerzální zdravotní pojištění vůči vážné zdravotní nepřízni. Zasahování do každé budky paní trafikantky, či ztrpčováni života těm, kteří chtějí prodávat potraviny přímo “ze dvora” přece nemusí být části vlády, která je pro lid. A nemělo by být. Ale čím víc výhod, tím víc těch, kteří se snaží výhod zneužít, a tím víc adminstrativniho úřednictva. Tudy cesta nevede.

Píšu to jako výzvu všem vidlákovcům a stačilovákům, kteří mají politický impuls do leva, ale vidí i problémy s pečovatelským státem, a nejsou ochotni zůstat v zajetí nostalgie pro dobovou normálnost minulého pozdního režimu. Je poměrně jednoduché, aspoň v koncepci, snažit se dostat do vlády, a pak otočit tok moci a peněz víc k obyčejným lidem. Jednoduché imitovat vládu minulou v produkci dalších a dalších zákonů a úřednických zásahů, jen víc patriotických. Daleko komplikovanější je vytvořit systém onačejší. Systém, který neinfantilizuje lidí, ale naopak otevře bránu lidské tvořivosti druhého národního obrození.

Celý svět doufá, že existuje — že se rodí — jiný řád než ten, co teď máme, tento globálně-mafiánský kapitalismus. V roce 68 jsme snili o takovém třetím systému. Co kdybychom ten impuls vzali vážně i dnes? Někdo s tím přece musí přijít. Proč ne Češi, Moravani, Slezané a Slováci?

122 thoughts on “Třetí cesta

  1. Žijete ve snu ?
    Tak až se probudíte… 10% lidí vlastní 80% všech peněz a 3% zaměstnávají těch 97%. Vlády a banky si půjčují peníze od těch 10% za malý úrok, aby ti chudí na tom nic nevydělali, protože i 1% z milardy je super, ale ze 100 tisíc Vám k ničemu nepomůžou.
    A proč se těch 97% nevzbouří ?
    Nevim.

  2. Podle mne, existuje třetí cesta,jen po ní nechtějí mnohý politici boháči jít.
    Tou je cesta přímá, rovná, spravedlivá,žádné kličkování, jednou doprava pak doleva a
    mezitím jen chudneme.

  3. Vše, co autorka napsala, je velký nesmysl. Kdyby lidé nechtěli nebo nepotřebovali služby státu, tak prostě žádné státy nemají. Státy jsou potřeba všude tam, kde je lidí hodně a musí se dělit o přírodní statky. Státy se začaly tvořit v Západní Asii, protože první zemědělci se potřebovali dělit o vodu. Státy nepotřebovaly kultury, které žily v málo zalidněných oblastech, kde si komunity vzájemně nekonkurovaly.
    Stát postupně převzal funkce, které v méně rozvinutých společnostech zajišťovaly rodiny či komunity, jako byla péče o staré a/nebo nemocné členy společnosti, výchova dětí, zajišťování spravedlnosti, pořádku a bezpečnosti. To jsou funkce, které v hustě obydlených oblastech nemůže dost dobře zajišťovat nikdo jiný. K tomu pak patří i paternalistická funkce – to prostě jinak nejde.

  4. Třetí cestu si asi představujeme každý trochu jinak.

    Za mně. Nesmí obsahovat sociální inženýrství.

    Důležité je, aby společnost nevytvářela nerovnováhy. Ty jsou příčiny krizí a válek. Jak to vidíme nyní.

    1. Admiral: Mozna, ze vlastne to cele je o socialnim inzenyrstvi. Utopismus. Kdyby si byli komunisti mene jisti, a mene hrrr do vselijakych napadu na papire, a zkusili, co funguje, a co lidem slouzi, tak to vse mohlo dopadnout jinak.

      A to presne tak dopada s woke. I ta zelena energie se ukazuje, jako vice mene nesmysl. A tech penez a materialu, co se na to vyhodilo do povetri!

      1. “ Kdyby si byli komunisti mene jisti“

        Tak by to nebyli komunisti.

        Dneska je takových, co jsi jsou svou ideologií jistí také docela dost. Řekl bych, že STAČILO! se to netýká.

  5. Vevčo,
    nevím, ale to, co píšete, mi připadá jako hnutí hippies. Láska, krásné písničky, koncerty, kde desetitisíce lidí cítí přátelství a sounáležitost, …, a dál nic.
    Rád si pouštím píseň San Francisco s různými dobovými fotkami. Tolik milých, sympatických lidí. Jak je možné, že z toho nezůstal ani pšouk?

    – Řada lidí už to napsala přede mnou – Václav Havel a třetí cesta, občanská společnost (ze které na nás nečekaně vystrčil prdel děda Sóroš). I když to kluci z prognosťáku spolu s tajnými službami viděli jinak, po roce 1989 si u nás většina lidí myslela přesně tohle. Třetí cesta. Bezplatné zdravotnictví, školky, levné bydlení… prostě socialismus, ,… ale jezdit na dovolenou na Riviréu a vůbec, hlavně německé platy a mercedes před domem. Výsledek – průmysl zničený, zemědělství zničené, většina mládeže do pětačtyřiceti zpitomělá, stát zadlužený až hrůza a docela rychle nastupuje fašismus.
    – V SSSR to začalo podobně – glasnosť, svoboda, třetí cesta … A pak tam lidi umírali na ulici pod kulkami gangsterů i hlady. V referendu se lidé vyslovili pro zachování SSSR (přes 70% lidí bylo pro), ale „elity“ rozhodly jinak. Rozhodly se, že si radši nakradou. A nakradly, rozprodaly a vůbec zničily. A demokraticky nechaly rozstřílet parlament SSSR i lidmi v uvnitř tanky.

    Podle mě je důležité vůbec zachovat tento stát, protože je jediným, co stojí mezi obyčejnými lidmi a malými, velkými a supervelkými žraloky (jako je BlackRock). A hlavně zabránit nástupu fašismu u nás, jinak je nám i ten stát naprd.

    Já jsem jasně levicový, ale chápu, že většina populace to vídí po mnohaletém masírování jinak.
    Tak to zatím neřešme. Soustřeďme se na konkrétní pozitivní cíle. Cíle „Stačilo“ se mi líbí, ale považuji je za příliš optimistické.
    – To, že energie musí být dostupné a levnější, s tím asi souhlasí skoro všichni (kromě ETY a pár dalších). I většina kapitalistů, kromě těch, kteří na tom vydělávají. Kromě toho bychom měli konečně začít pracovat na přípravě nových elektráren, jinak budou naše děti v háji. Tak do toho. Vůbec nejde jenom o peníze. Kolik děcek studuje aktuálně jadernou energetiku, strojařinu, stavařinu a kolik genderové nesmysly?

    Důležité je, stavět si splnitelné cíle a naplnit je. Já vím, že většina voličů Stačilo a ANO bude čekat od vládynějaké výhody (čti „peníze“ v nějaké formě)
    – například znovuzavedení valorizace důchodů. Já bych byl pro valorizaci pouze nízkých důchodů. Lidé by neměli volit mezi tím, jestli si koupí aspirin nebo chleba. Vysoké důchody bych nechal tak, jak jsou (i když tím vypadávám ze hry).
    – omezit zbrojení (žádné 3%, to je třeba sabotovat – já bych byl pro 1,1 %HDP), soustředit se na zbraně, které můžou sloužit k obraně hranic a republiky vůbec. Před bandami a imigrací. Předpokládám v blízkém budoucnu rozpad celé řady struktur, chaos, gangsterismus, lokální války… Já vím, že to narazí. Je třebat kličkovat, dělat obstrukce…
    – přibrzdit destrukci školství
    – přibrzdit destrukci zemědělství

    I když jsem totiž srdcem na levici, několikrát týdně si vzpomenu na státní dluh, což je většinou téma pravice(normální pravice, ne současné ODS) . Lidé to většinou ignorují, ale pokud to tady převezme MMF a banky (řecký scénář), sny o naší vládě jsou zbytečné, protože to tady budou řídit oni. Stejně jako v tom Řecku. Možná už moc nezbývá. Takže je třeba zabrzdit růst státního dluhu. Naplánujete deficitní rozpočet? No dobře. Ale naplánujte, kdy přestane být deficitní a proč (Typické kecy, že doteď to šlo dolů, ale už příští rok to půjde nahoru. Proč by mělo?).

    To jsou úkoly jako hrom, nejmíň na 40 let dopředu, chápete? Takže je třeba pracovat i na tom, aby se to za čtyři roky zase neotočilo zpátky. Protože lidi se zklamou a „Deset milionů demokratických chvilek“ udělá (další) barevnou revoluci.
    Já nevím, jestli je to možné. Zkusme to aspoň jako Fico. Vůbec to nemá lehké a vůbec nemá vyhráno. Ale snaží se.

    1. Re: Venca

      Jste zcela nevhodnéééj Venca. Nechcete krást a chcete budovat.
      Jen tak trošku přidrzle si dovolím podotknout, ža naprostá většina toho, co tady zkurvili modří parchanti od doby svého vzniku, už jen tak spravit nepůjde.

      Jak chcete zachránit 20G Kč nasypaných do rozfárávek uhelných polí ve Staříči a v Paskově?

      A vůbec nebudeme diskutovat, odkud vykouzlit lidi, kteří ještě něco málo umějí.
      Když zhruba v polovině devadesátek potřebovali v Mittalu znovu zapálit vysokou pec, museli hledat mezi důchodci, protože to nikdo ze zaměstnanců už neuměl. Všechny „dědky 50+ poslali se zlatými padáky do důchodu. Jeden můj ujec sebral padák tehdy ve svých 52 letech neuvěřitelných 350K a samozřejmě plný důchod, žádné dnešní krácení.
      Oproti minulosti je dnes jeden malý rozdíl. Už nejsou ty padáky.

      1. Jsem nenapsal tu pointu.
        Ujec si myslel, jaký není borec, takže si řekl o aktuální trojnásobný plat předáka směny na peci, což byla pozice, na které končil. Mám pocit, že to snad bylo ke 40K měsíčně.
        Vycházel z toho, že na každé šichtě byl stejný předák, který by ty peníze měl brát taky (čtvrtá šichta má v kolotoči volno). Takže dělal jakože za tři, protože musel být na telefonu non-stop.
        Pak zjistil, že by mu dali klidně i desetinásobek.

    2. Vaclav: Ja to vidim tak, ze nase civilizace je v katastrofalnim upadku, a jestli se nevzpamatujem, tak to vse jde do hajzlu. Zadny hipisacky utopismus — jde nam (nasim potomkum) o krk. Az bude v zapadni Evrope Nova Andaluzie, myslite si, ze Cesko zustane kouzelne nedotcene?

      Podivejte se na to, co dela Trump. Snazi se vycistit tam i to (treba D.C.) ale je to jako kapka v oceanu bordelu.

      Vas komentar mi pripomnel. co se prave delo v Burning Manu. Napred tam prisla piskova boure a zpusobila spoustu skod, a na to prisly katastrofalni deste, ktere z pouste udelaly bahnitou past. Pak, kdyz lidi zacali houfne prchat, tak zustali par dnu trcet na cestach v totalni zacpe. Asi uz pambu hipikum nepreje. 🙂

  6. Dokud světu – aspon západnímu, vládnou banky tím, že drží dluhy vlád, podniků a občanů, pak žádnou změnu nepřipustí.

  7. Ano,Havel mluvil o třetí cestě,ale moc dlouho mu to nevydrželo,jde o to nastavit mantinely a ty dodržovat ,od hmotné odpovědnosti politiků až po funkční justici a pak je jedno jestli je vláda taková nebo maková, všimněte si co se stalo od EHS přes unii do které jsme vystupovali až po ten dnešní bordel, přestali jsme dodržovat kritéria na kterých náš svět trochu fungoval.Já od Vidláka očekávám, že se bude podílet především na vrácení selského rozumu do politiky, jenže ten nepořádek je úplně všude, přijde mi to ,jako když přijde 30 lidí do zpustošené SONP Kladno a bude chtít vyrábět do roka a do dne ocel té nejlepší kvality, prostě je to v nedohlednu.

    1. Re: Char…

      Véna Flaška a 3. cesta?
      Víte, jak se ta cesta jmenovala?
      Richtung Barrandov – Endštacijón Laterne.

  8. Věk pečovatelského státu končí?

    Nic tomu nenasvědčuje. Právě naopak, stát stále více zasahuje do stále více oblastí soukromí a práv občana. Je to obecný celosvětový trend.

    1. Ale pletete kol a hrušky.

      Vláda pečovatelského státu skončila pádem berlínské zdi a začala vláda stupňujícího se útlaku většiny malou menšinou, jen dále všeobecně slovně pojmenovávaná jako „pečovatelská“. Máme i příklad: jaký je PŘESNÝ význam sousloví „nenecháme vás padnout“?

  9. Přečetl jsem si pozorně, je to pohled zvenku a tudíž nezaujatý, „očištěný“.
    Vše odpovídá realitě.
    Jenže k výsledkům: Jinak se vládne stádu ovcí, jinak smečce vlků. Jednotný postup asi není možný. Oba systémy mají svůj způsob, jak se „samoorganizovat“, ale ty nejsou slučitelné.
    Co myslíte?

  10. O nějaké třetí cestě mluvil i Havel – a nám se tenkrát úplně nepochopitelné zdálo, že byla touhou a nadějí mnoha západoevropských občanů – na tribunách v 89. Teď už jim rozumím,vzalo to potom s námi i s nimi prudký sešup. Ale jak z toho – podle mne je jedinou nadějí na návrat normálního života státní spojenectví s Orbánovým Maďarskem,Ficovým Slovenskem a již našimi obrozenci kýžené přimknutí k mohutnému dubisku. A to Stačilo bude podporovat. Stejně jako prosazování takového státu, který bude kontrolovat to nejzákladnější – bezpečnost,energetiku, všeobecné zdravotnictví a školství… Ale jak se to všechno semele dál u nás i v ostatním světě…… jednoznačně je teď pro nás největším nebezpečím právě ta západní Evropa,po které jsme tak toužili. I když padne EU a s ní ta zničující absurdní byrokracie ,je tam tolik zla a problémů, které se začnou valit k nám…..Jedinou třetí cestou teď podle mne bude vůbec uhájit normální svět.

  11. Paní Vevčo, četl jsem váš článek pozorně, ale pořád nechápu, jakou třetí cestu myslíte. Mohla byste to přesněji specifikovat?

    Nějak jste zkoušela dělat asociaci s levicí, ale připadá mi, že to, o čem jste psala, nesouvisí nijak s politickýcm systémem pravice a levice, ale s kolmo a nezávisle na něm jdoucím ukazatelem míry svobody občanů. Čili, že jakékoliv asociace na levicové smýšelní se s tímto zcela míjí, protože píšete o úplně jiném vektoru společenského uspořádání.

    Jestli se pletu, mohla byste zkusit lépe formulat vaši myšlenku z tohoto článku? Jakou třetí cestu máte na mysli a jak to souvisí s levicovostí Stačilo?

    1. Treti cesta je neco, co neni ani kapik, ani socik. Nebo lepe receno, ani system kde vladnou penize a snaha o zisk, ani system kde vladnou stranicti papalasi obrneni petiletkama… Tak nejak. Ekonomicky system, ktery slouzi lidem.

        1. O Singapuru toho moc nevim… akorat, ze maji docela dobry system, jak zvladat muslimy, protoze zakladatel Li Kuang-jao rozumel destrukci, zpusobovanou islamem.

          1. njn amickej Singapurt. Akorát jste zapoměla, nebo nevíte, nebo nechcete vědět – jak to fungovalo v rusi širé. Byl to tak mnohonárodnostní stát a fungovalo to. AŤ už ve výrobě či kultuře. /KOsmos a další/ A zdáse že to už zase začíná fungovat.- Kéž by to nebylo jen zdání.
            Nemá cenu rozepisovat. Kdo tam byl ví, kdo nechce neví. Sorry

          2. Myslím, že „třetí cesta“ je ve skutečnosti jen nalezení rovnováhy mezi nelidským kapitalismem 19. století a neefektivním socialismem století dvacátého.

            1. re: elsky

              Lehce poopravím:
              „třetí cesta“ BY MOHLA BÝT ve skutečnosti jen…

              Akorát, že to skloubení se nikomu nějak extrovně nedaří…

              1. Ono to má svou dynamiku, jedno přechází v druhé. Když zůstanu u nás, někde mezi byla první republika s osmihodinovou pracovní dobou a všeobecným volebním právem.

            2. jaxi taxi – elsky – _? neefektivní socialismus?, když si vzpomenu ty fabriky, školy, sportoviště,ty mraky bytových domů a další…. njn

              taky co všechno se vyváželo po světě – třeba lokomotivy a další. hmm

                1. chi, pobavil jste mne, já byla v Tůzu jen jednou, pro texasky, co byla tenkrát véliká móda. A stejně jsem je nosila jen na vandry, protože byly praktické. Mám je dodnes a víte co je na nich zajimavá – taková mini cedulka!Made in China. njn život tropí hlouposti.inak tam až tak moc zase nebylo.

                  1. A co Nutella a bonbóny TicTac? Šampón s jablečnou vůní?
                    Osobně se mi to Vidlákovo vychvalování tehdejších produktů a investičních celků nezdá. Vyvážet se to dalo, ale především do rozvojových zemí a získat za ně „tvrdou valutu“ byl kumšt.

                    1. No prej na nás tehdy západ uvalil sankce. Tak jak by v tom případě mohl od nás něco kupovat, i kdyby to bylo kvalitní?

                    2. Na celý východní blok uvalil KoZa embarga a sankce. Státy KoZa i na nich závislé nesměly na Východ vyvážet technologie atd., z Východu zase nesměly být nakupovány – ačkoliv levnější a kvalitnější – všechny možné produkty od potravin po Tatrovky… O investičních celcích (cukrovary, ropovody, plynovody, elektrárny atd.) ani nemluvím. Takže bez obchodního omezení bylo jen pár desítek zemí třetího světa – ty, které nebyly koloniemi KoZa, ať už faktickými nebo finančními.
                      A přes to všechno Klaus po nástupu do funkce ministra financí mohl s potěšním konstatovat, že stát NENÍ ZADLUŽENÝ. Dokonce jsme byli věřiteli.
                      Vzpomene si někdo třeba na firmu Falcon a její „vymožení“ dluhu z Ruska, které kvůli rozhodnutí vlád Klause i Zemana nesmělo splatit dluh formou dodávek komodit, navíc ZLEVNĚNÝCH?
                      Dnes má samotný český stát (bez Slovenska!) dluh 3,5 bilionu Kč, čeští občané dluží dalších 1,7 bilionu Kč…
                      Pokrok?

                    1. Katango:
                      pojem COCOM.
                      A bylo to rutinní – když v rámci uvolňování v osdmdesátkách dorazila do Rož nova delegace ze Silicon Valley, měla zaručenou informaci, že v RVHP se veškerý polovodičový křemík dováží.

                    2. idiotronic napsal:4 září, 2025 (18:37)

                      A embargo na měď, to popisuje i jeden díl majora Zemana, co v něm zemřel poručík Hradec.

                      Ale do souvislosti si to zdejší ovce nedaly a cinkaly a cinkaly pro ten západ jak diví.

                1. Číňané jsou jiní. Hodně jiní.

                  Kdo si přečetl pečlivě detektivky od Van Gulika a tam vložené detaily z organizace společnosti a porovnal to s tím, co je tam nyní, ví, že se tam toho moc nezměnilo.

      1. Děkuji za vysvětlení.

        Osobně si myslím, že ani tak moc nezáleží na ideovém směřování ke kapitalismu, socialismu, nebo něčemu jinému, ale na konkrétní implementaci. Jakýkoliv systém se dá udělat různě dobře, či různě špatně. I sebelepší systém se dá implementovat velmi špatně a sebehorší systém se dá implementovat velmi snesitelně. Například končící éra ČSSR v osmdesátých letech byla násobně snesitelnější, než dnešní „despotická demokracie“ v ČR.

        Kdyby to záleželo na mě, nesoustředil bych se na žádnou ideovost kterékoliv zvolené cesty, ale na to, aby se povedla implementace zvolených myšlenek co nejlépe. Ideálně tak, aby byla co nejvíce v souladu s potřebami a přáními občanů bez zbytečného paternalismu. Přehnaný „paternalismus“, nebo ještě lépe řečeno, přehnaná manipulace na elementární úrovni je přesně to, co mi velice vadí na EU. Například nařízení o připevňování víček k plastovým lahvím je velice reprezentativní příklad despotického manipulativního paternalismu, který pasuje všechny občany na podřízené nevolníky bez svobodné vůle a neschopné zodpovědného jednání.

        Tohle, co popisuji a co si myslím, že i vy máte na mysli, není žádná třetí cesta, ale spíše na ekonomii i politologii nezávislá svobodná zodpovědná společnost, kde stát věří v rozumnost a zodpovědnost svých občanů, kterým dává více svobody konání i vyjadřování, než aby je paternalisticky hlídal na každém kroku a limitoval ve všem jejich možnosti, protože přece „stát nejlépe ví, co je pro jeho občany dobré“. Ne, neví, stát by měl být vykonovatelem vůle občanů coby jejich reprezentant a služebník, nikoliv jejich striktní vychovatel.

        1. Ano, to jste rekl dobre. Jenomze cesti levicaci propaguji dodnes paternalismus. Vzdyt i od Vidlaka je to slyset… Ostatne americti levicaci woke to propaguji taky tak. Bachraty stat a stale bachratejsi…

          1. Máte v tom všem poněkud hokej, což se mi u obyvatel největší demokracie světa jeví jako standardní. Čtěte lépe Svobodného ducha i Vidláka, třeba pán buch dopustí, motyka spustí a Vám to doklapne.

            1. JSvejk: Vy se holt nedokazete vymacknout bez ad hominacu, ze jo? Porad ta snaha ponizit toho druheho, s kym nesouhlasite. Mozna bychom meli zacinat odtud.

              Prvni krok na ceste k lepsi budoucnosti naroda: nebud nerudny. 😀

          2. Vevčo, zdravím vás, jsem ráda, že jste se po delší době ozvala s příspěvkem,ale musím vás opravit – přečtěte si prosím znovu pozorně Vidlákovy články. Prosazuje silný stát,ale ne takový, který bude vysávat a dirigovat občany,ale který je ochrání před globalisty – čistě státní energetiku a vodu bez přeprodejů občanům přes burzy, zdanění korporací na našem území, stanovení nulové nebo únosné hranice na zdanění základních potravin,podporu potravinové soběstačnosti…A ano, nakonec jsme dospěli tak daleko, že chceme to,co nám za socialismu připadalo úplně normální…ale bez té totality. Sami jsme se za těch třicet let přesvědčili, že základní životní potřeby zaručí lidem jenom spíš pevný než silný ve smyslu rozlezlý do všeho stát. Kam nás přivedl trh vidíme dnes všichni – bojíme se zimy, že se nedoplatíme topení,vejce, máslo a už i brambory se stávají skoro luxusními potravinami…..

            1. Do stavu jaký zde je dnes nás nedovedl trh, ale úzká skupina „vyvolených“, kteří se ze svobodného trhu (prodávej si ze dvora co chceš, ale dodržuj u toho základní hygienická pravidla, nešiď zákazníky a buď k nim slušný) dovedli současnou situaci do stavu administrativního nevolnictví a nedostatkové spekulativní ekonomiky, kde spekulanti mohou svými spekulacemi s „odpustky“, jejichž pořízení je pro běžného občana a firmu povinné sami rozhodovat o tom, kolik jim lidé a firmy zaplatí a tak i o výši svého zisku, který by v normální společnosti snesl název lichva.

              1. No a není to výsledek práce těch globálních korporací,tedy tzv.volného trhu na té úrovni,do které tržní hospodářství vždycky zákonitě směřuje ? Proto je potřeba nějakých účinných a rozumných státních regulací.
                Často si teď vzpomínám na čítankovou četbu že základní školy,na Wolkerovu pohádku O milionáři, který ukradl slunce. Uplynulo půlstoletí od té doby,co jsme to četli a považovali za absurditu a už skoro platíme miliardářům klimatické odpustky.

            2. „Prosazuje silný stát,ale ne takový, který bude vysávat a dirigovat občany“

              Jo jo, Olgo, to si kazdy paternalista mysli. Ale cim silnejsi je ten stat, tim tezsi je zarucit, ze nebude vysavat a dirigovat obcany. Ja jsem pro silny stat (silny v nekolika vecech, ktere mu patri) ale taky silne omezeny. Obe veci od zacatku. Obe veci stejne dulezite.

              1. Vidím to úplně stejně, Vevčo,a pokusila jsem se to vyjádřit neuměle ne silný,ale pevný stát. Pevně stojící za pořádnými lidmi v otázce vnitřní i vnější bezpečnosti, určité míry sociálních jistot co nejméně zneuživatelných,všem dostupných státem vlastněných energií,pošty, železnice a komunikací, veřejné zdravotnictví a školství. Ideál,ke kterému se budeme muset zase snažit přiblížit a bude to hodně těžké,jak u vás vidíte na Trumpovi. Je to opravdu divné, že tolik lidí u vás i tady nechce žít ve slušném světě poctivých lidí a toleruje či samo spoluvytváří všechno to šílenství posledních let…

              2. Stát a vůbec věrchuška. (Něco o potřebnosti silného státu)

                Silný stát je v některých oblastech nutná věc, aby se těch oblastí nezmocnil někdo, kdo by jich mohl zneužívat pro sebe. Protože kapitál se vždy snaží být monopolistou, protože pak si může diktovat ceny. Ať už penězích nebo ve vlastnických právech. je to jeho základní vlastnost. Třeba práva na nějaké umělecké dílo nebo patent.
                https://cs.wikipedia.org/wiki/Autorsk%C3%A9_pr%C3%A1vo
                A OSA (Ochranný Svaz Autorský) vaše dílo chrání i když nechcete a dá velkou práci svoje vlastní dílo z té jejich ochrany vyjmout.
                Jarek Nohavica by o tom mohl vykládat!

                Když se u nás rozdával státní majetek, nestačil jsme se divit, že tam patří třeba vodní zdroje a vodovody, přírodní zdroje nebo středověká díla jako Karlův most v Praze. Jeden čas se nesměl fotografovat. Protože tomu nebylo možno zabránit, nesměl se fotografovat ze stativu. Jenže: technika pokročila a a technicky dokonalý snímek lze pořídit i z ruky. Nebo zákaz fotografování v ZOO nebo v Technickém muzeu. Museli jste si koupit odpustek – povolení. Víte, kolik úředníků (a zákonodárců) se na tom živí?

                Abych to zkrátil – Wolkrova pohádka „O milonáři, který ukradl slunce“ je v principu pravdivá.
                A patenty zpomalují technický pokrok. Musí se obcházet už něco vymyšlešného aby se neporušil „patent“.

                Stát musí být v některých ohledech silný, ale současně transparentní.
                Pod dohledem veřejnosti.

                1. „Stát musí být v některých ohledech silný, ale současně transparentní.
                  Pod dohledem veřejnosti.“

                  Napsat na vsech sloupich! 🙂 A stihly stat, na ten se spis dohlidne s uspechem, nez bachraty prebujely obezni stat.

              1. To je mi líto a doufám, že se vaše zdraví brzy zlepší. Já jsem nedávno dočetla knihu Richarda Bacha Jak zhypnotizovat Marii o světě iluzí,který si sami vytváříme a že lze náš život změnit vytvářením iluzí jiných. Zkouším to zatím na hloupostech – třeba jdu na nákup,nechce se mi hledat pětikoruna na vozík,tak si říkám: A proč by tu nemohl být jeden volný vozík, určitě tu bude. A při všech posledních nákupech tam byl. Nebo jsem šla do lesa,nikde ani prašivka,tak asi po půlhodině hledání jsem si řekla: A proč by tu nemohly růst houby, proč bych jich nemohla najít aspoň pár na kulajdu ? A najednou vidím první malé houbičky,tak děkuju,jdu dál a pořád opakuju A proč bych nemohla nalézt ještě pár a nacházím další babky a pak čtyři velké nádherné pravé hřiby a za dvě hodiny se vracím s plnou taškou.Možná je to blbost,ale co se tím zkazí ? Takže: Proč by se nemohla Vevče cukrovka stabilizovat a pozvolna ustoupit ? 😉
                Budu moc držet palce !

                1. Olga: To jsem neznala! Krasa. 🙂 Ja jsem jenom cetla Jonathan Livingston Seagul. Uz kdysi davno. Musim se mrknout… diky za tip…

                  Ja jsem se dala na opatrne pusty (hladovky o vode). Abych spravila inzulinovou resistenci. Koncem mesice uvidim, jak budou ty cisla.

                  1. Bach napsal řadu dalších krásných knih a vlastně píše pořád jednu knihu. Určitě si přečtěte !
                    A proč by neměl půst Vevče pomocí k uzdravení ? Jistě je to pro ní jeden z nejlepších způsobů a už pomáhá !,,,😉
                    Napište pak jak jste dopadla na kontrole !

  12. Na ja, to je holt ta angličtina… „vláda, která je pro lid“.

    Vláda není „pro lid“. Vláda je „lidu“ – 3. pád.

    1. Lincoln rikal „government of the people, by the people, for the people“ — je to slavna fraze z jeho proslovu. Cili prekladem „vlada lidu, skrze lid, a pro lid [pro koho, 4. pad].“ Jak jinak to vyjadrit?

      1. Tuším, že tehdy s ním pár lidí nesouhlasilo… a jeden konkrétní s ním nesouhlasil „fakt hodně“. Asi to bylo moc dlouhé, tak to za pár dekád zkrátili… to se holt už tak s dlouhýma věcma stává – třeba sukně.

    2. Ani vláda lidu nemusí být vládou pro lid. Čeština je jazyk bohatý a Vevča jeho nuancí využila lépe než vy.

      1. No já si právě myslím, že paní Vevča tu „vládu“ vidí moc optimisticky. Jakože by to někdy mohlo fungovat tak, že vláda bude těm lidem sloužit. Jenže to není její práce – vláda nemá sloužit lidem – je to naopak. A tady je jen otázka „jak moc máme sloužit“. Proto mi spíš sedí to její přirovnání vlády k rodičům a lidu k jeho „dětem“ nebo později pánovi a kmánovi.

        1. No, základní premisou demokracie je, že vláda slouží lidu,proto si ji lid volí.
          Vy hovoříte o opaku,kdy každý občan má na svém místě sloužit vyššímu, absolutnímu, principu – Bohu a jím požehnanému panovníkovi, který ovšem též slouží dobrému Bohu a proto je jeho vláda vůči lidu dobrá…..Vize života každého člověka coby služby. Čtěte články Jana Drnka,moc hezky o tom píše a něco si z toho vezmou i ti, kteří po návratu krále netouží. Spíš chtějí žít svůj život dobře a smysluplně.

            1. no nevím, mě teda ta základní premisa moc nepřesvědčila. Kydy typu „moc má v rukou lid“… Hele mám souseda – kokot na entou, imrvére ožralé, před kvartýrem mu hnije oktavka na špalkách ke které už dávno prochlastal papíry, pod oknem bordel a rozmrdané sklo takže když venčím děcka tak na ně musím dávat extra bacha ať se mu nemotaj pod oknem, v zimě to hovado hulí na hajzlu takže to stupačkama máme všichni grátis… a tenhle…no říkejme mu třeba Karel, né proto že se tak jmenuje, ale shodou okolností na Karla i vypadá… tak tenhle Karel má stejný volební právo jako já. Příčetnej člověk by mu do ruky nedal nic ostřejšího než lžičku, a ta krásná slavná Demokracie mu dá do ruky volební právo. Jestli chce Vidlák hlas, tak ať za ním zajde s lahváčem. Nebo ať se staví Vítek. Nebo Cibulka… Karlovi je to u prdele. A teď gól – i když Karel nepůjde k volbám, tak používá svou moc, kterou mu garantuje ústava – kdo nevolí, ten souhlasí. Majstrštyk… eště že v té naší kotlince máme toho Karla jen jednoho, co?

              Jestli teda ta fešná Demokracie se svým „Všichni máte moc! A máte jí moc moc!“ je to nejlepší co sme jako lidi vymysleli, tak nejsem moc ohromenej…

              1. Ideální systém to není,ale který je nebo byl. Možná by bylo lepší,kdyby právo volby měli ti co řádně platí daně,ale jako vše je to zneužitelné. Tak je důležité,aby ti řádní,co jdou volit,prosadili takový systém nebo přístup,aby zmetci nemohli zneužívat a využívat práce a slušnosti většiny občanů. A to se už od roku 1990 nějak nedaří,a tak už máme jenom to provařené: “ Demokracie,vole !“

                1. Puvodne to tak bylo, ze volili jen lidi, co meli „skin in the game“ (meli svou vlastni kuzi ve hre) — cili byli konkretne zainteresovani na systemu skrze aspon maly majetek. To se ale lidem zdalo malo demokraticke, holt.

  13. Pěkný článek,ale alfa a omega všeho jsou peníze, Česko se propadá do velkých problémů,nejde jen o vyditelný státní dluh,je tady daleko větší problém a to dluh na státní infrastruktuře,digitalizace (aby na stavebním úřadě byly zase jen 2 dámy), dopravní situace (opravujeme a stavíme dálnice s dvěma pruhy,abychom vzápětí zjistili, že potřebujeme tři pruhy) vlaky atd.Po slavných létech stavění cyklostezek zjišťujeme, že jsme někde na konci pelotonu ale plácáme se po zádech, vždyť někdo šlape ještě za námi, jenže před námi je výšlap na Turmalet a ten bude bolet.Stačilo! nabízí (mimo jiné) zdanění bank a velkých nadnárodních společností a já nevím jestli to je proveditelné,na to totiž musíte mít zase ty zpropadené peníze a vytvořit dejme tomu (asi státní)banky a podniky jako protiváhu která lidem poskytne levnější alternativu.A musíte si ve světě najít spojence, který vám bude poskytovat kvalitní a levné suroviny, vyrábět konkurence schopné výrobky, které budou ve světě kupovat, svět je dneska jiný (globalizovaný) než byl dřív,Fico řekl, že Evropa je žába ve studni,to je přesný výraz naší situace, vidíme z té studny jen malý zlomek,takhle můžeme pokračovat donekonečna,jedno je jisté, čekají nás nelehké časy.

    1. Co se týče zdanění a vyvádění peněz do zahraničí může být toto vyřešeno změnou daňového systému, kdy se nebude daň platit ze zisku (ten lze optimalizovat), ale z obratu firmy či korporace. Stačilo by jedno až pět procent z obratu jak to bylo za Rakousko Uherska (jestli si ty cifry z dějepisu dobře pamatuji), kde budou daňové hodnoty určeny podle oborů podnikání a toho, jakou procentuální část trhu ten který podnik či korporace na trhu zaujímá. Zde jde o to, že moc velká firma či korporace má i moc velkou lobbistickou moc a může si pomocí lobbistů měnit zákony ve svůj prospěch a v neprospěch konkurence. Což vede k monopolům a oligopolum které nic nenutí do poskytování kvalitních služeb za rozumnou cenu, neboť mají své jisté. Tímto tyto monopoly a oligopoly časem zaostávají neboť je netlačí konkurence, ztrácí konkurenceschopnost a jelikož jsou moc velké je nakonec stát musí zachraňovat z peněz nás všech. Takto, pokud bude mít firma či korporace přesahující určitý podíl na trhu vyšší daň z obratu bude vytvořen systém kdy se firmám či korporacím nevyplatí expandovat nad určitou mez. Tím nebudou noci kvůli své velké síle ovlivňovat tvorbu zákonů a vysávat stále více peněz. Nehledě na to, že bude zachována konkurence.
      Půjde se tak vyhnout situaci kdy je firma či korporace takříkajíc „moc velká pro demokracii“.

  14. zo širokého filozofického (ale aj technického) pohľadu platí, že systém má byť radšej robustný a vysoko spoľahlivý aj keby nebol hneď špičkovo najvýkonnejší.
    Lebo vždy budú vonkajšie vplyvy (pozitívne aj negatívne), vždy sa objavia nejaké poruchy, odchýlky…
    Robustný systém má síce veľkú zotrvačnosť a stabilitu, ale nie je nemenný, vývoj v ňom prebieha. Ale je to vývoj evolučný, ktorý zaručuje dlhodobú funkciu systému. A akosi chceme, aby systém „ľudská spoločnosť“ fungoval dlhodobo.
    Samozrejme, môže doletieť meteorit…
    Žiaľ je krátkozrakou módou, aspoň v koza, že ukričaná menšina propaguje systémy vyšpičkované na hranu možností sociálnych, prírodných aj technických. Táto úchylka skončí a koza s ňou. Našťastie normálne ľudstvo bude pokračovať.
    Občas lepšie, občas horšie, ale bez koza experimentov.

  15. Demokrat.

    Demokrat útočit může.
    Může i pošlapat růže,
    které dal druhý k pomníku.
    Může mít svastiku na triku.

    Útočit na hlavu předmětem.
    “My s váma sviněma zametem!”
    Může i útočit zezadu
    aby si vynutil nadvládu.

    Demokrat přináší pokrok.
    To pozná každý otrok
    uvázaný v korporátu.
    Je mu blaze po převratu.

    1. Demokrat sídlí na Hradě.
      Má něco bílého na bradě.
      Jeden by řekl mlíko.
      Kéž by zaklaplo víko! –

      a vrátil se, odkud přišel!
      Abych zase pravdu slyšel,
      bo jen ta prý vítězí.
      Ví to i na Zambezi.

  16. Vevčo,
    díky za názor, ale nesouhlasím s jeho závěrem.
    Jenom ne kráčet v čele! Zkusili jsme to za husitů, za reformace (1618), koneckonců i v tom osmašedesátém to měla být „třetí cesta“ – moc se to nepovedlo.
    Neznám jinou metodu, jak ukončit systém přehnaně dominantního státu, než revoluci. Vždycky hodně krve.
    Nemám radu co s tím a na tu krátkou dobu pobytu na matičce Zemi, co mi nejspíš zbývá, ji nejspíš ani nenajdu….. ne že bych kvůli tomu nespal.

    1. Mate pravdu, Godote, byt prukopnikem, byt pionyrem na preriich, neni lehke. 🙂 Ale bez nich neni budoucnost, ktera stoji za rec…

      Ja si myslim, ze nestaci se jen snazit trochu spravit tu skodu, co minule vlady nadelaly. Je nutno vynalezt, jak delat nasi civilizaci jinym zpusobem. Jinak o ni prijdem uplne. Abych to trochu zkonkretizovala… nestaci jen vratit treba skolstvi na trochu lepsi uroven, ztornovat inkluzi atp. Je nutno promyslet cely ten moderni system vzdelavani, ktery se dostal do slepe ulicky. Co fungovalo driv, nefunguje uz. Vic a vic lidi s abstraktnim vzdelanim, vic lidi s diplomy… kdysi uz hodne davno to byla dobra vec. Dnes je to opak dobre veci.

  17. Omlouvám se za bordel, který tu dělám, ale po chvilce přemýšlení mi přijde, že tento odkaz patří sem, k tématu štíhlý stát a šikana obyč lidí.

    kradeno z vlka.

    Zákaz jedině hnusné ropy od Putina, Litvínovská rafinérka to bude mít brzy za sebou.

    https://vlkovobloguje.wordpress.com/2025/09/04/green-deal-deal-black-out-unipetrol-litvinov-jak-se-to-rymuje/

    Proč? Protože hladoví Pšonci a nulový zájem státu. Nepřipomíná vám to jistou firmu v Ostravě? Prý kdysi stavba mládeže, i když to postavili Ádovi Genossen. Jo, už jsem si vzpomněl – Liberty tomu taky chvíli říkali…
    Princip je pořád stejný. Za státní postavit, do svých kapes vydžusovat, zbytek hodit zpět na erár.

    Kapsy máme plné, problém je vyřešen.

    1. Odpad ze zpracování ropy je asfalt, a ten potřebujeme na stavbu silnic. Brzy budeme potřebovat silnější tlumiče u aut.

      1. Re: Gerd

        Asfalt je řešitelný. Sice blbě, ale je.
        Alfou a omegou problému Chemopetrol je ziskovost. Pokud jedou bez průserů a havárek, jdou do mínusu.
        Technikálie zde nemá cenu vysvětlovat. Ideální stav – zbourat a postavit znovu na jiný typ ropy.

        Trapná otázka – kdo bude platičem?
        Moje trapná odpověď – když to chce Bruslograd, ať si to taky zaplatí, nevidím problém.

      2. Pane Gerde, asfalt není odpad z výroby benzínu a petroleje. Asfalt je jeden z produktů. No a ten ropný asfalt není zdaleka tak kvalitní jako asfalt přírodní. Za mých časů bal z ropných nejlépe použitelný asfalt polofoukaný (nevím co to znamená a jak se dělal) ze Slovnaftu.
        Nejlepší v Evropě je přírodní asfalt albánský, nejlepší na světě je asfalt trinidadský. Ten poslední jsem ani neviděl.

  18. Hmm, je to zajímavá úvaha na téma státního zaměstnance – úředníka.

    DEJTE MI ŽIDLI, PRÁCI SI NAJDU SÁM.

    Btw. těch doslovných SYSTÉMOVÝCH šikan ze strany eráru jsou tisíce. A byly už i za 1. republiky, i v době vlády feudálů.
    A samozřejmě v době digitalizace se šrouby utahují lépe a veseleji.

    Ovšem obávám se, že volbou těch JEDINĚ SPRÁVNÝCH partají do parlamentu se ničeho nedocílí. Zrovna tak nevidím úspěch v sypání popela na vlastní hlavu komunistickými pohrobky. Opravdu ne. Podívejte se na „výčiny“ soudruhů pirátů se zjednodušením stavebního řízení.

    Jen malý příklad – po převratu byl na gorolském stavebním úřadu jeden pan vedoucí a měl k ruce dvě roztomilé dámy. Dnes tento úřad okupuje tři ohromné kanceláře, na jmenovkách tam visí asi tak 12 jmen (můj odhad) a lhůty jsou troj- až pětinásobné, protože prý jednoduše nestíhají.

    1. příbuzná pracuje přes 30 let na stavebnim uradu a z toho posledních asi 15 let na kraji, kde řeší “nepovedené” stavební řízení, tzv. odvolání – ať již chybou úředníka, dvojím právním výkladem nějakého paragrafu (a že jich je)- takže se vesele soudí. a oleje do ohně přilévají ještě tzv. “žabičkáři”- když není věcný důvod, vždy pomůže “ochrana přírody” (objektivně bychom se měli chovat ekologicky a šetrně k přírodě, ovšem často zůstává rozum stát opodál). jako perlička už je jen skutečnost, že územně spadá náš kraj pod dva odvolací vyšší soudy a podobné kauzy soudí každý z nich jinak. takže krajský stavební úředník musí při svém rozhodování přizpůsobovat svůj verdikt podle soudu, kam půjde případné odvolání. že bude digitalizace průser věděli úředníci na těchto postech již v jejím začátku. do toho zároveň trpěli nespavostí a staženým žaludkem z připravované novely stavebního zákona. naštěstí nabrala zpoždění a v běhu času se největší hovadiny otupily. i tak si myslí, že nás od ideálu spíše vzdálí, než naopak. tento bordel se nevyřeší vyházením částí lidí, kteří se tímto chlívem musí každodenně prokousávat a agendy jim neubývá. ministryně (tehdy ještě za ANO), která novelu připravovala, přestala kooperovat s úřady, které měly k novele nejvíc připomínek. když si poslanci, jejichž kvalifikací je např. prodej mobilů nebo půjčování knih začnou myslet, že vylepením ksichtů na bilboardy a následně zvolením snědli všechnu moudrost světa a ostatní jsou dezoláty, pokud jim netleskají, nečeká nás nic pěkného. zvolením jiných ksichtů z bilboardů slibujících dílčí úpravy či úlevy plebsu k otočení sestupné spirály nedojde. pokud máme systém, který umožňuje volit do čelných pozic slepé kobyly místo zdravých hřebců, kulhavé a slintající krávy místo býků, kapouny místo kohoutů, čekejme stejný výsledek jako kdyby se příroda rozhodla dělat to stejně.

      1. Tak mi připadá, že se tu jako červená nit vine nevymáhaná odpovědnost. Tu nikdo nahoře nemá už od předání moci.

        1. Presne tak. Mame system, kde lidi, co vsecko ponici, nikdo nikdy nepozene k odpovednosti. V Americe je ted jeden skandal za druhym, kde naberou nejakeho woke cloveka do vysoke administrace, ten udela totalne nesmyslne zmeny, ktere poskodi a nastvou hlavni klienty te korporace, akcie spolecnosti se propadnou, ztrata miliard, krize… a ten clovek, vydelavajici obrovsky plat, po case prejde zase jinam, a bude nicit jinou tovarnu ci spolecnost… zase za velky plat. A nic.

          1. Když jsem pár let žila v Americe,asi před deseti lety, můj přítel se pohyboval a vysokých pozicích v byznysu,ale ne jako úředník. A všechny finesy jak poškodit konkurenci znal dokonale – tohle byl jeden ze způsobů,propustit neschopného manažera se zlatým padákem a posunout ho do konkurenční firmy. Přes „známosti „, které se prý vytvářejí na těch prestižních vysokých školách, prý o budoucím úspěchu absolventa rozhodují jeho kontakty…..schopnosti nejsou až tak podstatné. Na jakákoliv jednání se šéfy společností chodí jejich právník,bez jeho schválení neřeknou ani slovo a tunelují ještě hůř než u nás….. Jedním z oblíbených způsobů poškozování konkurence tehdy bylo dobře zaplatit a dosadit do konkurenční firmy nějakou mee too aktivistku, která jim pak pěkně rozvrátila vedení…Tam si ve firmách nikdo nedovolil- tedy z chlapů – podržet ženě dveře. To hned harašil a právníci měli žně ! O mnohé iluze jsem v Americe přišla.

            1. Prvotní ztráta iluzí o USA jev tom, že to původně byla země Indiánů.

              Teď abyste původního obyvatele hledal lupou. Černoši, Hispánci, Asiaté a bývalí Evropané.
              Indiány tehdy zničila „ohnivá voda“ a choroby, proti kterým neměli imunitu.
              A hlavně slabá ideologie, roztříštěná podle kmenů, které spolu stále bojovaly.
              Tady to v současnosti vypadá velmi podobně.
              Když se podíváme na naši „dezolátsku scénu“, tak to musí vidět každý, kdo je schopen nestranného pohledu.

              1. Indiany hlavne znicila technologicka uroven. Kdyby tam Evropa priplula na dlabanych neckach s luky a sipy, nedostali by se z plaze.

                1. 👍
                  No a hlavně je, bohužel, zničila věčná nenažranost mocných i těch,co jen přišli za lepším životem.
                  Jako třeba do Indie,do Afriky,jako se relativně slušní Němci ( no nevím zda slušní, konali i v tomto případě to největší zlo ) stěhovali po roce 1939 na polské statky,kde ještě ani děvčata z dívčí verze Hitlerjugend nestačila uklidit tu “ špínu“ po právě vypráskaných majitelích. Do smrti nepochopím jak se mohl někdo radovat z takového majetku,tak strašným zlem nabytého,i když vím, že za krize lidé ryli tzv.držkou v zemi.
                  A tak se modlitbám A ochraňuj nás od zlého a myslím tím i sebe, abych takovým svodům zla nepropadla….

                  1. Olga napsal:4 září, 2025 (17:05)

                    No Logo, vy jste vyřešila celou diskusi. Klíčové slovo- nenažranost. V tom je jádro problémů. Zbavit současný systém nenažranosti, jak lidi, tak států a začalo by vše fungovat.
                    Otázka je však JAK?

                    1. Prisnym omezenim psychopatu.
                      Nebo jak se jim rika doma, deprivantu.

                      Oni maji sve misto. Ale jak se zacnou roztahovat a komandyrovat celou spolecnost, je pruser.

                    2. Psychopata poznáte na první pohled těžko, ani nejste psycholog nebo psychiatr, abyste k tomu byla vyškolená, ale nenažrance pozná každý

                2. Kdepak. Od zacatku to byla politika. Kdyz tam prijeli Evropani, sice meli o chlup lepsi zbrane, ale nic moc, a ty si indiani rychle osvojili. Je znicila vzajemna rozestvanost. V tech pocatecnich dobach k nim utikalo more Evropanu, protoze meli pokrk te nabozenske i jine buzerace a tezke prace, a indiani meli svobodu a vice mene bezpracny zivot, delali jen to, co potrebovali k preziti. Nepracovali pro pany (povetsinou).

                  1. Nevím jestli největší,ale obrovský podíl na vyhlazení Indiánů měly první generace budoucích magnátů, kteří až dodnes ovládají svými miliardami svět – budování železni – ce ,ropa….. Armáda vybíjející pod nejrůznějšími záminkami indiánské vesnice,hromady tisíců jí vybitých bizonů jen aby vzali Indiánům možnost obživy…..Zase ta velká nenažranost !

                    1. Ano Logo, vy jste to vystihla správně. Nenažranost. To je problém západního světa. A Trump ji předvádí v krystalické podobě.

                    2. Ano, to bylo koncem devatenacteho stoleti. To uz to meli indiani prohrane. Ja jsem mluvila o tech pocatcich…. tenkrat se jeste mohli sjednotit, a lakat Evropany k uteku, k zivotu ve svobode… 🙂

                    3. Pro „–„:
                      Protože to opravuje AI. Umělý, tedy nelidský program.
                      „Logo“ je asi častější slovo než „Olgo“. Pro tu mechaničnost AI nemám rád ale současně se ji tak moc nebojím. Do člověka má daleko.

                1. Ze života:
                  Hercům, kteří se dali na politiku (u nás tři ks) se ostatní začali vyhýbat. Politik nereaguje ani logicky, ani emotivně jako „nepolitik“. Jsou to osamělé postavy, kteří se cítí jako uznávané osoby jen v roli. V kuřárně sedávají často sami.
                  A to jsou přitom herci (obecně) často podivíni a egocentristé.
                  Ale politik je jakoby nakažený nějakým malomocenstvím. Jednat s odstupem.

                2. Nemyslím:
                  Někteří to dělají z pudu sebezáchovy, někteří jen napodobují ty jiné…
                  A většina je odsouzena k odpuštění. „Pane odpusť jim, neb nevědí, co činí“!
                  Chtělo by to ale hlídat, aby se epigoni a chameleoni zase nedostali k moci – až ten současný stav lží a nenávisti pomine.

      2. Libri napsal:4 září, 2025 (7:52)

        Ryba smrdí od hlavy

        Nejdříve je potřeba odplevelit zákony.
        Příklad:
        Malou stavbu můžete postavit i bez povolení. Jak ji správně legalizovat a neplatit vysokou pokutu
        Hana Bordovská Vydáno 5.8.2025
        https://www.snadnobydlet.cz/malou-stavbu-muzete-postavit-i-bez-povoleni-jak-ji-spravne-legalizovat-a-neplatit-vysokou-pokutu/

        Podle Nového Stavebního zákona
        (1) Drobnými stavbami jsou
        a) stavby nebo zařízení a jejich údržba, a to
        1. stavba do 40 m2 zastavěné plochy a do 5 m výšky s nejvýše jedním nadzemním podlažím, podsklepená nejvýše do hloubky 3 m,…..
        Ale
        ZÁKON
        ze dne 8. srpna 2013
        o katastru nemovitostí (katastrální zákon)
        OBECNÁ USTANOVENÍ
        § 2
        Vymezení pojmů
        m) drobnou stavbou stavba s jedním nadzemním podlažím, pokud její zastavěná plocha nepřesahuje 16 m2 a výška 4,5 m, …..

        Katastrální zákon má parametry starého stavebního zákona, takže úředníci stavebních úřadů budou mít spoustu zbytečné práce, řešení nesouladů v katastrech.
        Všechno se musí řešit přes stavební úřady

        Já Nyní řeším nesoulad v Katastru u nemovitostí zakoupených v roce 1990.
        Řeším stavby z roku cca 1972.
        Musel jsem doložit z historických leteckých snímků, že stavby existovaly.
        Musel jsem najít v archívech, že to nebyly černé stavby.
        Za tu dobu bylo šest stavebních úřadů v různých obcích, a dvou okresech.
        Nyní musím doložit Katastrálnímu úřadu úředně ověřené kopie dokladů staveb, které jsem musel najít, které má Stavební úřad ve svém archívu.
        Bohužel Archív Stavebního úřadu nemůže úředně ověřit doklady, které naskenuje ze svých archívních podkladů.
        Nyní musím jít na Stavební úřad, a požádat o ověřené kopie dokladů z jejich Archívu, které jim předložím.
        Ověřené doklady a geometrický plán musím předložit Katastrálnímu úřadu
        Není to na palici?

    2. To Tarkus:
      Myslím, že se jedná o pokus nahradit selský rozum klecí paragrafů.
      I ti úředníci vědí., že je to nesmysl, ale nemohou z té klece ven.

        1. Re: NWH

          Doplním – nikoho ani nenapadne, že by si třeba taky mohl stěžovat, nemluvě o stěžování úspěšném.

          1. No, ja to jednou pri stavebnim rizeni udelal. Pani na krajskem urade mi dala za pravdu a ze ji zavola. Pak ji zavolala. A pak zavolala me. Ze jako sice mam pravdu, ale poprosila mne, jestli bych ji nevyhovel. Kdyz jsem se zvedl z vyvrtky, poslala mne jeste jednou dolu sdelenim, „voni to sou takovy maminy“. Zmohl jsem se jen na „ale maminy s razitkem, kurva…“ a bylo po stezovani bo sem byl v casove tisni.

            Chvili jsem si predstavoval takovy hezky, cisty, moderni, horici stavebni urad a pak udelal, co se po mne chtelo…

            1. úřady… místa, kde se zatmívá rozum.

              Mi jako první poblahopřál k narození synka ÚMOB – že jako „mám přihlásit synka k odpadům“.

        1. Neboli jak se říká v jedné divadelní hře: „S kloboukem v ruce projdeš celý svět!“
          Jestli celý to nevím, ale kousek světa se takhle projít dá. Tam kde jiní měli problémy, já volně prošel. (Prosím, děkuji, mohl bych…) Nedívat se na ty druhé jako na potenciální vrahy, nepřátele.
          A nikdo mi (zatím) nevrazil kudlu do zad. 😸
          Ale: být stále ve střehu! Potenciální útok se většinou dá vycítit dlouho předem.

Napsat komentář: Libri Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *