31 července, 2025

Pražské jaro 1968 – jak to tehdy bylo? 1. část

Patříme k zemím, kde mnoho občanů pociťuje nenávist vůči Rusku a přes to nejede vlak. Tato nenávist je povětšinou spojena se srpnovými událostmi v r. 1968. Protože tady za chvíli máme srpen, pojďme si zanalyzovat, o co tehdy šlo.

Hodnocení událostí roku 1968 vyžaduje širší pohled a neobejde se bez připomenutí toho, co se dělo po 2.světové válce jak na Západě, tak i v socialistických zemích, hlavně v SSSR.

Na konci druhé světové války byla většina evropských zemí zbídačená. Téměř všechno světové zlato leželo v trezorech Spojených států, protože za dodávky zbraní a vojenské techniky spojenci platili povětšinou drahým kovem, to byl požadavek americké vlády.

Po 2. světové válce byl ustanoven tzv. Brettonwoodský systém s hlavním slovem Spojených států a Británie. Podstatou tohoto měnového systému bylo napojení amerického dolaru na zlato a všech ostatních měn na americký dolar. Znamenalo to, že po druhé světové válce musely všechny zahraniční centrální banky místo zlata držet dolary nebo alespoň zásadně doplňovat své vyčerpané zlaté rezervy. Když Američané potřebovali ve světě něco koupit nebo zaplatit dluhy, platili svými dolary. Nebyly stanoveny minimální normy rezervních aktiv, tedy počet dolarů, které mohly být dány do oběhu při držení určité zlaté rezervy, a to dávalo USA možnost pracovat v podmínkách obchodního a rozpočtového deficitu a tisknout tolik dolarů, kolik bylo potřeba k jejich pokrytí.

Marshallův plán učinil ekonomiku většiny západních evropských zemí závislých na USA.

SSSR se na základě Nařízení Rady ministrů z 28.2.1950 zbavil přivázání na dolar, převedl rubl na stálý zlatý základ.

V roce 1963, byl zastřelen J. F. Kennedy, který chtěl omezit vliv Fedu – Federálního rezervního systému. ( V roce 1913  byl schválen zákon o „Federálním rezervním systému“, který dal absolutní volnou ruku bankéřům, přesněji 12 „neziskovým Regionálním federálním rezervním bankám, které založila vláda USA ).

V roce 1964 USA vstupuje do války ve Vietnamu. Válečné náklady jsou obrovské a Amerika tiskne a tiskne a tiskne. Zlaté rezervy USA klesly na 15,1 miliardy dolarů.

V roce 1965 francouzský prezident Charles de Gaulle oficiálně nabídl svému americkému protějšku výměnu jedné a půl miliardy dolarů nahromaděných ve francouzských státních rezervách za zlato. Washington reagoval prohlášením, že taková akce by byla považována za nepřátelskou a měla by vážné důsledky. Francouzský prezident reakci amerického ministerstva zahraničí ignoroval a oznámil zahájení vystoupení země z NATO. Američané byli se skřípěním zubů nuceni vyměnit dolary za zlato … Do konce roku 1965 Francouzi vyměnili za zlato téměř 5 miliard dolarů ze svých měnových rezerv. A to byl teprve začátek. Po Francouzích vznesli požadavky na výměnu i Němci, pak Japonci, Australané, Kanaďané…

Americké zlato mizelo a mizelo a dolary se množily a množily.

V březnu 1968 Američané omezili výměnu dolarů za zlato. ( V červnu 1971 činila americká zlatá rezerva v ekvivalentu pouhých 10 miliard amerických dolarů. Dne 15. srpna 1971 americký prezident Richard Nixon v projevu v celostátní televizi oznámil úplné zrušení zlatého krytí dolaru. Většina zemí a centrálních bank přešla na dolarový standard a v mezinárodním obchodě používala místo zlata dolar. Po zrušení brettonwoodského systému se tak dolar zbavil všech fiskálních omezení a USA mohly tisknout tolik papírového „zlata“, kolik chtěly.)

Z hlediska událostí roku 1968 v ČSSR to byla doba, kdy byl dolar, a s ním dominance USA, v krizi, protože mu docházelo krytí zlatem. A bylo potřeba to nějak řešit.

V Sovětském Svazu se po smrti Stalina v r. 1953 dostali k moci trockisté, kteří začali v podstatě pracovat protirusky. Tito lidé nejspíše snili o tom, že se stanou součástí „osvíceného západního světa“. Na úkor SSSR byl zajišťován západním „rozvinutým“ zemím dostatek zdrojů pro imitaci prosperity a pro imitaci konfrontace se SSSR na dobu než bude SSSR zničen. V SSSR byl uměle vytvářen nedostatek zboží, trockisti znemožnili rozvíjet automobilový průmysl, protože Západu překážel. Rovněž tak počítačovou techniku.

Bylo však nutné po nějakou dobu předstírat, že se pokračuje v kurzu budování socializmu, při tom ale byly vytvářeny podmínky návratu ke kapitalizmu. Jen díky tomu, že byl ještě dost silný poststalinský vliv ve vedení Sovětského svazu, trockisté nemohli zradit zájmy Sovětského svazu v plné míře.

V r. 1955 SSSR z vlastní iniciativy jako „gesto dobré vůle“ stáhl vojáky z Rakouska, což otevřelo cestu k maďarským událostem r. 1956.

5. ledna 1968, v den, kdy byl zvolen do funkce prvního tajemníka ÚV KSČ Alexandr Dubček, došlo de facto ke kapitulaci sovětské nomenklatury. V tento den podepsalo sovětské vedení dohodu s Velkou Británii, na základě které SSSR uznal dluh ve výši 65 milionů dolarů společnosti Lena Goldfields. Touto dohodou se otevřela cesta pro jakoukoliv restituci vlastnictví zahraničních společností, které měly na území Ruska za dob carské vlády.

Poté, co Charles de Gaulle požadoval zlato za „zelené papírky“, a přidaly se další státy, hledalo nadnárodní řízení řešení složité situace, a jedním z těchto řešení byla i dohoda o uznání dluhu Lena Goldfields.

Na začátku 70.let rostla sovětská ekonomika ještě rychleji než americká ekonomika, SSSR také udržoval stabilní tempo s ekonomikami západní Evropy. V době, kdy Richard Nixon zrušil krytí dolaru zlatem, sovětský rubl byl i přes sabotáž trockistického vedení nejstabilnější měnou ve světě, mnohé země chtěly obchodovat v rublech, Sovětský Svaz ale ohlásil, že bude obchodovat v dolarech!

Trockisté celou dobu pracovali na diskreditaci stávajícího zřízení a k diskreditaci posloužily i události roku 1968. Vyústěním se pak stal r. 1989. Byla to především prohra na první prioritě prostředků řízení.

Události roku 1968 jsou nám kdykoli předhazovány, když je řeč o Rusku, o možné spolupráci v jakékoli oblasti. „S Ruskem nesmíme spolupracovat, protože nás okupovali v r. 1968.“ ( Nyní jsou samozřejmě i jiné záminky ). Německá okupace, které padlo za oběť 360 tisíc československých životů, tak nějak nevadí.

pokračování

V závěrečné práci třídílné série o r. 1968 se dozvíte, o co vlastně šlo v operaci Pražského jara organizované ze Západu.

130 thoughts on “Pražské jaro 1968 – jak to tehdy bylo? 1. část

  1. Zlořečení trockisté , řízení Lvem Davidovičem s cepínem v hlavě, zničili stalinský ráj na zemi. A omezovali výrobu aut a počítačů, protože jim to přikázal Západ. Čili od roku 1953 byl SSSR jen vazalem USA. Jo, to dává smysl 🤣

    1. Blbej překlad, kde by se u trockistů vzal cepín?
      Kebuli Bronštajnovi rozsekal sekáčkem na led.
      Ten měl v tý komunitě svý opodstatnění, revolucionáři si v dusném Mexiku museli chladit lihové nápoje, jinak byto bylo slovy básníka:
      “ Teplej rum pil, i když z toho blil.“
      Za povšimnutí stojí i to, že v Trockého mexické vile bylo k dispozici i několik samopalů, kterými se Bronštajnovi věrní pokoušeli prchajícího atentátníka zasáhnout.
      Pcha, cepín, v týhle společnosti?

  2. Přelouskal jsem článek i celou diskusi a shrnul bych to asi takhle: nejsme jediní, kdo byli okradeni a většina zločinců, kteří se na nás podepisují/podepsali pochází z našich řad. Nevím, jak moc za to může naše davová blbost. Nehodím si to ani po říjnových volbách, ale je velká šance, že k tomu budu mít důvod – jásat budou jako vždy ti, co plují s proudem a jen málokterý kolaborant dojde odplaty.

  3. Uff… Vskutku originální nazírání na minulost.

    Pohádaly se u nás dvě komunistické linie a jedna parta soudruhů holt prohrála. Od té doby slyšíme, že kdyby vyhráli, byl by tady ráj na zemi, třetí cesta, kapitalismus s lidskou tváří etc. a žijí z toho dodnes. Já v té době žil a zjišťuji, že největší nepřátelé a kritici socialismu jsou jak červnoví partyzáni, neúčastnili se a vědí kulové.

    Ale ano, ta nenávist k „rusákům“ je u některých z mé generace patologická. Holt to přišlo v citlivém věku a občas se to v rodině dědí.

  4. Myslím, že tohle je spíše blábol, který se našeho „srpna 1968“ týká jen okrajově.
    Svět byl tenkrát jasně rozdělen a obě strany, ač nerady, toto rozdělení respektovaly. Lednovému vedení KSČ se situace, tzv. „demokratizace“ úplně vymkla z rukou a bylo naivní (stačí pohled na mapu), že by snad Sověti dopustili vyjmutí ČSSR z jejich sféry vlivu.
    Dubček a spol. byli prostě naivkové.
    Současný oficiální český výrazný artirusismus je jenom dobře dlouhodobě prováděné PR, z něhož se lidé proberou (snad) až při úpadku hospodářství (grýndýl a spol.), nedopusť pánbů při vzniku válečného konfliktu s Ruskem.
    Asi jako jeden z mála jsem důsledně přečetl Hitlerovo základní dílo a musím konstatovat, že s výjimkou antisemitismu se o ně současná západní politika významně opírá.

  5. Okupaci Československa kritizovali i samotní bolševici. maoisté v Albánii, v Rumunsku sám velký Nicolae Ceaușescu… byl velkým kritikem okupace Československa, tvrdil, že to povede k rozbrojům a nenávisti k socialismu a měl pravdu… okupaci hodně kritizovala i maoistická Čína a také Kuba…
    Tahle okupace poškodila socialismus zásadním způsobem a lidi i z trucu začali mnohem více vzhlížet k západu…

    1. Který ovšem dělal mnohonásobně horší věci. Jen nebyly tak zviditelněny mezinárodně. Ve světle všech válek v 2. polovině 20. století a při vědomí řádění agentů US tajných služeb všude po světě, atentátů, rozvracení režimů, školení diktátorů, vyzbrojování jejich junt atd. byl ten náš šedesátý osmý celkem zanedbatelná epizoda. Za mě je to jedna z nejpřeceňovanějších historických událostí. Dokud neztratí tu ideologickou pachuť a nebude se na ní pořád někdo kýčovitě politicky přiživovat, nebude objektivně zhodnocena ani náhodou.

      1. Byl to takový menší druhý Mnichov, zdroj ponížení a frustrace, která může přetrvávat. Zkušenost věru traumatizující- kdykoliv se náš národ svobodně nadechne, dostane přes čuňu. Z mezinárodního hlediska bezvýznamná epizoda se pak může z našeho pohledu jevit jako zcela zásadní. Tady bych rozpor neviděl.
        Pětikolka toho ovšem nechutně využila a výsledkem je další okupace- permanentní modrožlutý hadr na našem Národním muzeu.

      2. Nemluvě o tom, že po právní stránce o žádnou okupaci nešlo.
        Co by za takovou „okupaci“ dali Iráčané, Grenaďané, Palestinci (ti zejména), Kurdové a další SKUTEČNĚ okupované státy a národy…

  6. K debatě o Chruščovově éře bych doporučil shlédnout ruský film Drazí soudruzi z roku 2020. Jedná se o událost z počátku šedesátek, z města Novočerkassk. Tehdy došlo ke zvýšení cen masa a mléka, a současně v místních fabrikách ke zpevnění norem, rozuměj ke snížení platů. Ve městě dojde ke stávkám a demonstracím, k potlačení je povolána armáda a město je uzavřeno……
    O události se až do devadesátek nemluvilo.
    O filmu:
    https://www.csfd.cz/film/865869-drazi-soudruzi/prehled/

    Ke stažení nebo sledování zde:
    https://prehraj.to/vazeni-soudruzi-dorogiye-tovarishchi-dear-comrades-2020-ru-cz-sub/6048a49ad2f70

    Je to v ruském znění, české titulky zde:
    https://www.titulky.com/?Fulltext=Dorogije+tovary%C5%A1%C4%8Di%21

    1. No hrůza hrůz. Co je proti tomu, co dělali takoví Belgičané, Britové či Francouzi ve svých koloniích či postkoloniích, Američané ve Vietnamu i jinde a jejich CIA všude možně po světě. To bylo úplné nic.

      1. Lidská zoo v Evropě: Domorodci v klecích bavili davy ještě v 60. letech

        …V Německu převládla myšlenka, že tyto výstavy mají vzdělávací hodnotu a domorodce by měl mít možnost vidět každý. Proto začaly být lidské expozice začleňovány přímo do zoologických zahrad, například v Hamburku… Za nejponižující považují historici případy z Německa, kde byli lidé vystavováni v klecích společně s opicemi. Na sobě měli jen kus látky, aby působili co nejvíc „primitivně“.

        https://g.cz/sites/default/files/styles/gflex_gallery/public/g/images/holcicka_z_konga.jpg

  7. Článek je co do průběhu 1968 u nás, čistá konspirace hodná čučkařského Aeronetu, který postavili na identifikování potenciálních disidentů. Věc zcela jiná je ale hodnocení Stalinovy role a činů. Čulík je libodemocvok, o tom žádná – ale někdejší preambule jeho Britských listů byla dobrá : „Skutečnost je vždy složitější.“ Stalin udělal z národa mužiků mocnost s atomovou pumou. Tím je řečeno vše. Zadarmo to nebylo. Ovšem soudit zda ta cena vyjádřena v životech vlastních lidí byla nebo nebyla nepřiměřená – kdo jsme, abychom to z pohlednu dnešních měřítek mohli správně zhodnotit ? Jasně, ty tehdejší čistky sebou nesli vedlejší efekt v podobě řady nespravedlností, vyřizování osobních účtů, apod. Ale zas příklad : Před válkou koupil SSSR v USA licence na tři důležitá letadla, třeba slavný dopravní Douglas DC-3 Dakota, v SSSR vyráběný pak jako Lisunov -Li-2. Jenže v Americe je imperiální systém měr – stopy, palce, libry. Mechanicky přepočítat to na metrický nejde, to by pak neseděli rozměry, pevnostní parametry, atd. Toto zkonvertovat se rovná téměř nové konstrukci stroje. Takže do USA vycestoval tým sovětských konstruktérů aby to tam zpracovali. Soudruzi si vozili domů celé vagóny tehdy neslýchaného luxusu – třeba elektrické chladničky. Ale práce vázla, překonstruovali sotva jedno letadlo. (To mi připomíná mládí, jeden z vědeckého ústavu podal zlepšovák, nemuseli by se radiouhlíkové testy dělat v zahraničí za devizy. Ale ředitel mu to zamítl – nemohl by pak totiž co čtvrt roku jezdit na konzultace do Švýcarska 🙂 ) Tak se Stalin napálil a techniky dal zavřít do vězeňské konstrukční kanceláře, tzv. šarašky. A vida jak se práce rozeběhla, když šlo o krk… Takže stručně sečteno : Rusko přežilo jako samostatná mocnost se svou identitou a suverenitou. Zaplatilo za to miliony mrtvych. Jinak by dnes neexistovalo jako takové VUBEC. Takže kdo si oblékne ten soudcovský talář ? Já si netroufám. Mladí fanatici ba přímo lumpové typu mládeže TOP09, Nerudosynků, Kolářosynků, apod. s tím ale žádný problém nemají…

    1. T.T. Telefoněnko:
      Máte velmi přízemní pohled na rok1968. Zažil jsem ho jako voják. Ten přízemní pohled je ovšem nejblíže pravdě. Realitě.

      Čím jsou „pamětníci“ mladší, tím zkreslenější pohled na to mají. Osobně jsem si to vyřešil tak, že jsem striktně rozděloval „ruský“ a „sovětský“. Protože zavrhnout obrovskou ruskou kulturu pro obsazení jedné bezvýznamné země…
      Ovšem z pohledu sovětských komunistů to byla vypadlá cihla, od které by se začala hroutit celá stavba.
      A hodnocení roku 1968?
      Možná to byla nechtěná záchrana – jinam bychom „padli do kapitalismu“ o dvacet let dříve a bůhví, jaké by to mělo pro ČSSR následky. Nejspíše bychom jako stát už neexistovali, nás by si také také rozebrali na kousky.

  8. Zasadni souhlas s tim, ze my, co jsme zazili sedesaty osmy jako zivotni prelom (a predtim dlouha leta nechutne indoktrinace typu „se Sovetskym svazem na vecne casy“) jsme nemohli „Rusaky“ vystat. A to jeste pak dlouho po plysaku. Ja vzpominam, kdy mi to doslo, ze Putinovo Rusko neni Sovetsky svaz. Mozna, to bylo vlivem meho stourani do toho, co se delo na Ukrajine kolem roku 14. Mozna o trochu driv. Najednou jsem si uvedomila, ze se musim reorientovat. Ze se teren zmenil, a stara mapa nepomaha.

    A mnoho lidi v byv. exilu to jaksi preslo v nepochopeni… a dnes si mysli, ze petikolka musi byt ok, protoze je protiruska.

    1. CEZka holubici povaha
      Sovetsky svaz – 1968-89 – cca 100 mrtvych (vetsinou dopr. nehody) – russsaci jsou nejvetsi zlo na planete, Kill ‚Em All !
      Nemecko – 1938-45 – cca 300 000 mrtvych (vypalene Lidice, Lezaky, Ostry Grun, Klak…) – genosen, mohli byste prosim vic uvolnit sfinkter, uz se sem temer nevlezem, a venku je jeste spousta zajemcu

        1. Vevčina rodina asi taky tu porážku fašisti neskousla a raději by na věčné časy s tím Hitlerem. Poodkrývá, jaká část společnosti emigrovala na západ.

          Nemohli jsme Rusáky vystát, píše Vevča. Proč, co za tím stálo za tou nenávistí? Nastínila jsem výše.

          1. Ale houby. Velká většina lidi tehdy nemohlo Rusy vystát. Mohla za to propaganda komoušu i propaganda západu. Pokud do vás bude kuchař cpát jen jedno jídlo, brzy se ho přejíte a časem ho začnete nesnášet a to komouši dělali.

            1. Souhlas, bohuzel az na vlastni chybe jsme se naucili, ze tech 100 druhu burgru je ze stejne mlete celulozy, a vice mene chutnaj jen diki Eckum

              1. Lide mají EU plnou .rdel. Jedině co vidí pozitivni je možnost vycestovaní. Ovšem, ta je dráze vykoupena. Navíc velké procento lidí se má pořád líp jak za sociku. Počkejte až přituhne.

            2. Gene: No prave. A moje rodina se mela lip za prvni republiky, takze nostalgie.
              Za komousu byl jeden pribuzny popraven, a dva sli dlouhodobe brucet. To cloveku nenasadi ruzove bryle…

                    1. Nejde o posměšný úšklebek. Jde jen a pouze o odhad Vaší odpovědi pro Původní obyvatel.

                  1. Zapomínají uvést i to, že jejich otec byl vojákem z povolání a do USA vycestoval zcela legálně na jakousi stáž. Nu, a pak se to v něm nějak zvrtlo…

                1. Také jsem zvědavá, zas „tolik“ těch lidí za „komunistů“ popraveno nebylo, takže bychom ho měli případně i znát.

                  1. Za 40 let asi 430 osob, z toho asi 300 v letech 1948-1953, z nichž 190 z údajně politických důvodů.

                    Tak to jsem zvědav na odpověď.

                2. Byl jeden z nich. Potom se jaksi odrodil… odmítl leštit Stalinovu vizáž…

                  Proč vás ale víc zajímá on, než to, že někteří z nás jsme měli důvod mít ke komoušům a Sovětům antipatie? O to přece tady v té diskuzi jde.

                  1. No víte vevčo, z politických důvodů bylo popraveno v ČR 227 osob. Jsme malý stát a zde se vše rozkecá, jména jsou známá. Pokud byl popraven z politických důvodů někdo z vaší rodiny, to je tedy informace silného kalibru.A pokud popraven s důvodu jiného, tak radši zalezte a nesvádějte svou nespokojenost s minulým režimem na komunisty. Na darebáky není nikdo zvědavý v žádném režimu.

                    1. Tak aspoň víme, že byl politický, takže tu nenávist k Rusku to vysvětluje. Ale jak píšu, takových rodin bylo jen 227. Takže pár stovek lidí. Ale tady žilo lidí 10 mio

                    2. Sibyla: A tech 227 lidi ma dnes po tolika letech spoustu pribuznych. Co je na tom divneho, ze jsem jedna z nich?

                      Jak uz tady rikali jini, ta antipatie k Sajuzu byla bezna. A oduvodnena.
                      Dnes uz je to jinak.

                  2. No protože po roce 1989 se vyrojilo hodně lidí, kteří byli, podle vlastních slov, politicky pronásledováni, nemohli studovat, nemohli pracovat kde chtěli atd. Člověk měl dojem, že vlastně každý druhý (doslova) byl politicky pronásledován. Já osobně znala jednoho, který byl blbý jak štoudev, ale po roce 1989 tvrdil že nemohl studovat VŠ z politických důvodů. A takových, podle mého, byla většina. Proto se ptám i Vás, moc Vám totiž v tomto nevěřím. A těch 200-300 lidí, kteří byli popraveni, je opravdu dost málo na to, abychom o něm nenašli nějaké informace. Prostě Vám moc nevěřím.

                    1. A neverite mi proto, ze tady neustale lzu? 🙂 To byste musela dolozit.
                      Anebo proste exulantum se verit neda? Anebo?
                      To, ze se nekteri lidi po padu rezimu delaji lepsi, nez byli, delali ze sebe perzekuovane, je bezne. Ve Francii pry byly miliony lidi, co najednou byli v Resistance. Po valce. 🙂 Ale neni to padny duvod, proc narcit dnesniho bezneho Francouze ze lzi, kdyz mluvi o rodinne historii, nemyslite?

                      Opet rikam… nic z me osobni historie neni neduveryhodne, samo o sobe. Ty veci se dely. Nahodou to mam v rodine. Ale spousta lidi zde odvadi pozornost od toho, co se opravdu delo, od opravnene kritiky minuleho rezimu, a radeji by z toho delali osobni utoky. Neberu, kocko, neberu.

                    2. Takých lidí znám. Ovšem v praxi jsem se setkl spíš s opačnými příklady, kdy potomci honorace první republiky se na výšku dostali a to díky svým vědomostem.

              1. Matčina rodina se zase měla ĺíp za komunistu, ač za kapitalistu pracovali jak otroci. A to že váš příbuzný byl popraven, kolik protestujícich bylo postřileno na demonstracich za kapitalismu. Každá doba, režim, má své hříchy. A do devadesátých let, se materiálni kvalita života zvyšovala v obou režimech. Od devadesátých let se to začlo na západě lámat. A teď jsme v .deli tam i tam. Žijí střídavě v Česku, Kanadě a částečně jsem žil i v Asii. Skoro všude to kráči zpátky k feudalismu.

                1. Máte můj obdiv! Jak jste ten částečný život v Asii realizoval – mimotělním oběhem? V takovém Jekatěrinburgu si to umím představit – půl města je v Asii, půl v Evropě. Umělá ledvina by mohla stát v asijské části města, pacient, připojený hadičkami, může ležet v Evropě.

                  To jsou věci! Pokrok vidíš, kam se podíváš!

                2. Vite, Gene, to je takova (podle mne) faulova argumentace. Kdyz clovek po pravu kritizuje x, tak mu hodite do tvare, ze v jinych dobach bylo x horsi? Sorry, neberu.

                  Kdyz reknu, ze mucili komunisti lidi na Pankraci, tak mi budete argumentovat, ze katolicka inkvizice byla horsi?! 🙂

                  1. Samozřejmě, vše souvísi se vším. Komunisti byli špatní protože mučili. Kdo je teda ve vaších očich ten dobrý? Prostě jedni nám vadí a u druhých se to dá tolerovat? Utekli jste z českého komunistického teroru do země, která má na svědomí mnohem víc mrtvých než ČSSR a to vám nevadí? Vétšina emigrantu mi aspoň přiznali ze utekli za lepším. Což se dá pochopit.

                    1. Proboha, Gene. Ted mluvite jako demagog.

                      My jsme utekli do Ameriky, protoze nam dala novy domov. Ze to byla zrovna Amerika, je nahoda. Tata uvazoval tehdy o Svedsku a o Novem Zelandu. To byste mi pak vycital, ze mi nevadi, jak nas Svedove plundrovali v tricetilete valce, anebo ze mi nevadi, jak Novozelandane tyrali Maory?

                      Komunisti delali zle veci. Taky dobre veci. Proc se o tech zlych vecech nemuze vecne mluvit? Prave tak jako cirkev delala zle veci a dobre veci. Uziju rec minulosti: vsichni jsme hrisnici. Zadny politicky rezim neni cisty jak panna Maria. Jde o to priznat hrichy minulosti, abychom se jim mohli vyhnout v budoucnosti, ne?

                      Komu slouzi ta snaha, viditelna zde v Rudem koutku, jak litterate nazval Alef, zamest hrichy komunistu pod koberec?

                    2. Vevčo, komunistická strana už dávno není u moci a pořád se jeho špatností omílaji. Kdežto katolici jsou u moci pořád, navic z katolických zemi vzešly dvé světové války, kolonie a pod. A my se pořád budeme zabývat zvěstvy komunismu a strašit nima. Vždyť je to k smichu. U moci je parta špin, která je ješte horší než ti kteři byli tenkrát u valu, ale hlavně budeme smutit ohledně r.1968 a normalizaci.

                    3. Gene: Krik duse otevrel(a) tema roku 68. Reagovala jsem na to svyma vzpominkama. Kdyz vam to tak vadi, a nejradeji byste videl minulost jen pres ruzove bryle, tak to nectete.

                      Pekna magorina. Prestehuje se Valach do Rakouska, a druzi Valasi mu budou vycitat: To vam nevadi, ze nas Rakousko mordovalo ve velkem za vlady Marie Terezie?!
                      Prestehuje se rakousky katolik do Cech, a jeho soukmenovci na nej: to ti nevadi, ze nas Cesi mordovali v husitskych valkach?! A tak furt dokola. Ad infinitum, ad nauseam.

                    4. Mi je naprosto jedno, kdo kdysi koho mordoval, ale není mi jedno jak se pořád plive na komouše a přitom jsme v době, kdy ty tkz. demokratické země páchají mnohem větší zvěrstva. Také jsem neměl komouše rád, ale to co se děje nyní bude mít mnohem horší důsledky než ta vláda komunistů. Plivaní na komouše je jen záměrné odvádění pozornosti, od toho co se děje nyní.

                    5. Gene: Vzpominky na zla komunismu neni plivani. Ty zla se opravdu dely. To je cast historie. A v dobach, kdy neomarxismus pacha dalsi skody v ruznych zemich sveta, neni to tak trochu i apropos? Ostatne totalitni mysleni zije dal pod jinymi jmeny…

                      Tezko tady muzete vycitat lidem, ze mluvi o povalecne historii, pod clankem o historii kolem roku 68. Chapu, ze to neni vase kafe, ale proc nenechat druhe napokoji, o tom diskutovat?

                    6. Já vám snad zakazují diskutovat? Nebo vás urážim? Nebo s vámi musím bezvýhradně souhlasit?

                  2. Proč inkvizice?
                    Amíci si do opravdu nedávného nedávna pořizovali po Evropě vč. zemí EU (Polsko, Rumunsko, ) tajné věznice a mučírny a moc se zlobinkali, když to po roce 2010 vyšlo najevo.

  9. “ V SSSR byl uměle vytvářen nedostatek zboží, trockisti znemožnili rozvíjet automobilový průmysl, protože Západu překážel. Rovněž tak počítačovou techniku.“

    Autore, nezlobte se, ale nedostatek zboží nebylo nutné vytvářet uměle.

    1. Všechna opatření , která udělal Chruščov, vedla právě k tomu nedostatku zboží. Za Stalina bylo zboží v obchodech plno. Viz odkazy v odpovědi níže.

            1. Jana: Dik, podivam se. Zatim beru ten clanek jako nedolozeny, zvl. proto, ze tvrdi veci, ktere jdou proti vseobecne zname historii. Ono to tak treba muze byt, ale nestaci to proste prohlasit.

          1. Vevčo
            Ten článek je mizerný,měl začínat snahou napadnout SSSR hned po skončene válce. Obrovská propaganda,balony s letáky,agenti škodit b průmyslu, tvrdé sankce na zboží, ale podloune nákupy našeho zboží až různé podplácení a financováni agentů západu.

        1. Nevím; přiznám, že jsem zaujatý; některá jména ve mně tak nějak samovolně vzbuzují antipatie. „Křik duše“ patří mezi ně. Jsou lidi, kteří člověka dožerou jen tak od podívání; jsou jména, která mě popudí jen od přečtení. Nemůžou za to oni ani já.

          Je pravda, že osmašedesátý má na zdejším antirusismu jakýsi podíl, a podíl lví na něm má následná „normalizace“. Za největší míru antirusismu nemohou ani tak „Sověti“ a jejich nástupníci – Rusové, jako hlavně a především jejich tuzemští vlezdoprdelkové a odřichvosti, jejichž zářným příkladem je třeba zrovna Pávek, z božího dopuštění prezident téhle aktuálně nešťastné země.

          Co pamatuju – v osmašedesátém mně bylo deset let – tak bezprostředně poté lidi vnímali příjezd „spřátelených armád“ jako nejvyšší zradu. Ta se odpouští těžko, to je emoční záležitost. „Díky“ husákovské normalizaci (proces nanejvýš stupidní, vedený agilními blbci, kteří jsou, jak známo, výrazně škodlivější než třídní nepřítel) řada lidí pak vše, co mělo punc CCCP (čehož chybným synonymem bylo Rusko), začala srdečně nenávidět; nebyl jsem výjimkou. Můj antirusismus vychládal pomalu, chladnutí začalo někdy na ZDŠ vlivem osobních setkání s Rusy, pokračovalo na VŠ studiem ruské odborné literatury; časem, rovněž vlivem osobních setkání, dostoupilo pak do celkem vřelých poloh. Všichni Rusové, které jsem osobně poznal, byli velmi skromní, velmi vzdělaní (to podtrhuju) a velmi pracovití lidé, a vynikali mimo jiné i velkou mírou sebekázně. Netvrdím, že všichni jsou takoví, ale já jsem Rusy poznal právě takto.

          Mimochodem, výše jmenované vlastnosti u části naší populace dost postrádám.

    2. No sankce západu, to pak stát nevzkvétá. Jen se tomu neříkalo sankce, ale železná opona, která bránila výměně obchodu, služeb, i vědeckým vynálezům. A chybělo tam 20 milionů chlapi, 40 milionů lidských rukou na práci a ženy měly posttraumatický syndrom, protože každá rodina přišla o blízké. To se pak těžko honí vědeckotechnický pokrok.

  10. Chyba dnešního světa?- porovnává události staré několik desetiletí a převádí je do dnešních dnů což samozřejmě nelze, vždy se události musí hodnotit v čase vzniku.A k dnešnímu článku – jsem zvědavý co má Brettonwoodská dohoda -což znamenalo 1dolar =určitá váha zlata a její následné porušení ze strany USA společného s Dubčekem.

    1. Netuším, kolik Vám je let, ale v letech 1966-1970 proběhla celým „vyspělým západem“ vlna na.ranosti na dosavadní režimy. Establishment se tehdy VELICE polekal a forfrem začal zmírňovat politickou persekuci, bezohledný kapitalismus, zavádět veřejné služby a podporovat rozvoj venkova.
      Pak jim otrnulo, takže v Německu obnovili nacistickou politiku a zavedli „Berufsverbot“ a v UK si zvolili Thatcherovou.

        1. 😀
          Aha, takže jste mladší než já. To potom chápu tu neinformovanost. Já tam měl a mám 60% příbuzenstva, protože babička byla Němka. Takže žádná krátkodobá návštěva obchodního centra s rodiči.

  11. Žádný občan České republiky poté, co jsme se podíleli na dvacet let trvající okupaci Afghánistánu, země agresivně napadené NATO bez mandátu RB OSN, kde jsou stovky tisíc mrtvých civilistů a docházelo k tisícům nikdy nepotrestaných válečných zločinů, nemá absolutně žádné právo kritizovat jiný stát za své domnělé křivdy za údajnou okupaci.

      1. Ale jděte. Napsal jsem to přesně, jak to je. Dojímání se nad šedesátým osmým je po naší nejnovější historií dost odporný politický kýč.

        1. Nevím o nikom s mozkem, který by se „dojímal“.
          Já okupaci zažil už v dospělém věku a k dojetí tam není nic. Nějaký velký masakr se nekonal. Následné roky pamatuji třeba tak, že se od posádek kupoval levně sovětský benzín, televizory, fotoaparáty a jiné zboží. A prodávaly nylonové noční košile jako svatební šaty a LP s Beatles a jinými i kapelami. To víte, „mužici“ a „báryšně“.
          Tolstoj, Puškin, Rjepin, Čajkovskij, Musorgskij, Plisecká atd. atp. neexistují?
          Kdo tohle nevnímá je prostě nekulturní pablb.

          A situaci v Rusku a Ukrajině dost podrobně sleduji od roku 2014 – od Majdanu. Oděsa její upálení a ubití. Šuchevič, Bandera a spol. A sleduji vše nejméně ze tří zdrojů.

          Protože jsem pamětník, nelze mi vnutit jinou verzi. Ostatně jsem se o tom mnohokrát zmínil na svém blogu. Počtěte si.

          1. Stačí se podívat na naši sjednocenou kulturní frontu točící do zblbnutí filmy „vo tom strašným gomunismu, šedesátým vosmým a normalizaci“. Ta se spolu s naší linodémo věrchuškou dojímá permanentně. Nejposlednější výkřik byl film Vlny, v němž herecké „výkony“ nelze hodnotit jinak než jako uvědoměle zaťaté. A jsou srovnatelné s těmi z budovatelských filmů z padesátých let. Ta póza a patos stojí sice na něčem mírně odlišném, ale hloupě to působí srovnatelně. Jenže soudruhy režiséry to do deseti let přešlo a od šedesátých let se točilo jinak. Vlastně už i v těch padesátých se objevovala díla, která nebyla tak agitačně nablblá. Ti novodobí soudruzi točí tato uvědomělá dílka už pětatřicet let a nevypadá to, že by chtěli přestat.

            1. „Vlny“ jsem neviděl a asi ani neuvidím. Umřu spokojeně i bez nich. 😸
              Ale Vy jste psal o dojmologii a já o lidech s funkčním mozkem a páteří.

              I když mnozí z nich (kumštýřů) vědí, jak to bylo, řekli jim to rodiče nebo prarodiče, jenom nemají odvahu to zjevit. Zato mají potřebu peněz, kariéry a tak používají svou profesi k tomuto účelu. Obvyklé postoje – peníze jako cíl sebeuspokojení.

              Profese je jako nůž – je nakrájení chleba, ale i na otcovraždu. Tentýž nůž.

    1. Plus Irák – tam jenom dětí zavražděných přímo OSN (embargo na dětskou výživu, očkovací látky a léky pro děti) bylo kolem 900 000. A na tom jsme se také podíleli přímo a možná podílíme dosud.

      ČR nejenže schvaluje a podporuje okupace, ale ona dokonce schvaluje a podporuje genocidu páchanou židovskými sionacisty. Nejsilněji ze všech zemí EU a NATO s vyjímkou USA.

  12. Takoveto „letecke konstrukce“ davaji akorat munici posmevackum, kteri politickou alternativu vydavaji za posahane konspiratory. Jeste tam chybi zacatek vyzkumu Covid 😀

      1. Do teď jsem si myslel, že označení „trockista“ bylo uměle vytvořené za účelem perzekuce lidí, kteří se nelíbili Stalinovi a jeho pohůnkům. A oni ovládali Sovětský svaz až do roku 1989?

        1. A Sovětský svaz nějak jako prosperoval? A my taky? Tak proč nebylo nic v obchodech a klaněli jsme se německé marce za osmnáct?

          1. A ne snad? Znáte nějaký jiný stát, který se během několika málo let změnil z totálně zaostalé zemědělské ekonomiky na průmyslovou, s níž i přes zničení většiny vybudované části území a nutnosti vše, co šlo stěhovat, přemístit o stovky kilometrů dále, dokázal vyhrát válku? A to bez kolonií, s tím, že mu vyvraždili během války minimálně dvacet pět milionů lidí, a bez kořistění zdrojů a lidí z celého světa? Kdokoli kdo mluví o tzv. „západní prosperitě“, absolutně nechápe, z čeho se zrodila.

              1. Masivní? Masivní vypadá poněkud jinak. A navíc, myslíte podporu těch států, které měly válku na svědomí v důsledku své politiky a pomohly nakonec jen proto, že už válka začala ohrožovat i je samotné? A myslíte zároveň ty státy, jejichž pomoc byla natolik „nezištná“, že ten dluh za nic splatila RF teprve nedávno?

                1. Existují údaje, že vojenské dodávky USA během válečných let činily 4 % vojenské produkce SSSR.
                  Podle amerických oficiálních údajů bylo do konce září 1945 z USA do SSSR odesláno 14 795 letadel, 7 056 tanků, 8 218 děl, 131 600 kulometů.
                  SSSR během válečných let postavil 137,3 tisíce bojových letadel, 116,1 tisíce tanků a samohybných jednotek, asi 3,2 milionu všech typů dělostřeleckých zbraní.
                  Na stránkách US ambasády byl článek, kolik dodaly USA do SSSR zbraní. Odkaz je už neaktivní, ale text jsem si okopírovala:
                  Even before the United States entered World War II in December 1941, America sent arms and equipment to the Soviet Union to help it defeat the Nazi invasion. Totaling $11.3 billion, or $180 billion in today’s currency, the Lend-Lease Act of the United States supplied needed goods to the Soviet Union from 1941 to 1945 in support of what Stalin described to Roosevelt as the “enormous and difficult fight against the common enemy — bloodthirsty Hitlerism.”

                  400,000 jeeps & trucks
                  14,000 airplanes
                  8,000 tractors
                  13,000 tanks
                  1.5 million blankets
                  15 million pairs of army boots
                  107,000 tons of cotton
                  2.7 million tons of petrol products
                  4.5 million tons of food
                  https://ru.usembassy.gov/world-war-ii-allies-u-s-lend-lease-to-the-soviet-union-1941-1945/
                  Během války Sovětský svaz výměnou za pomoc se zbraněmi, vybavením a potravinami dodal USA velký objem strategických surovin – asi 300 000 tun chromové rudy, 32 000 tun manganové rudy, tuny platiny a zlata.

                  Bezprostředně po válce USA „vyvalily“ na SSSR dluh za lend-lease ve výši 2,7 miliardy dolarů.

                  Sovětsko-americká jednání v letech 1948-1949 byla bezvýsledná, protože Sovětský svaz s touto částkou důrazně nesouhlasil. V roce 1951 americká vláda dvakrát snížila výši dluhu na 800 milionů dolarů; SSSR souhlasil se splacením pouze 300 milionů dolarů.

                  Dohoda o splácení dluhů za dodávky v rámci lend-lease byla podepsána v roce 1972. SSSR se zavázal zaplatit 722 milionů dolarů včetně úroků do roku 2001. V roce 1973 byla provedena platba ve výši 48 milionů dolarů, poté byly platby dluhu pozastaveny poté, co USA začaly vůči SSSR uplatňovat diskriminační obchodní opatření (Jackson-Vanikův dodatek).

                  Jednání obnovili v roce 1990 Michail Gorbačov a George Bush. Moskva se zavázala do roku 2030 zaplatit 674 milionů. Po rozpadu SSSR byly všechny dluhy převedeny na Rusko a dluh z lend-leasu byl rozdělen mezi členy Pařížského klubu. V roce 2006 Moskva své dluhy vůči této organizaci zcela splatila.

                    1. To se nedá srovnávat. Bez Západu by Ukrajina už nebyla vůbec schopna válčit.
                      Za 2. sv. v. vojenské dodávky USA během válečných let činily 4 % vojenské produkce SSSR. To není masivní podpora.

                    2. Jano, musíte to Alešovi zopakovat ještě alespoň 3x, on je zřejmě poněkud blbý a nechápe, že 4 % podpora se nedá nazvat masivní podporou. Jestli to vůbec pochopí, nevím, nevím.

                    3. 4% můžou sehrát rozhodující roli.
                      Kdyby USA věděly, že SSSR má jednoznačnou převahu, proč by posílaly pomoc?

                    4. USA podporovaly obě strany války a chtěly z toho mít prospěch. Němce podporovaly mnohem víc. Hitlera si Západ, zejména Velká Británie , v podstatě vychoval. Počítalo se s oběma variantami – buď vyhraje Hitler nebo SSSR.
                      Tyhle otázky byly řešeny v článku Proč začala 2. sv.v.:
                      https://nabojpravdy.cz/09-clanky/clanky/

                    5. Aleš 13.52: Jestli to nebylo proto, aby amerikáni později na západní frontě proti sobě neměli tolik německých vojáků. To by je totiž stálo kanonenfutr, takhle jen zbraně.

                    6. Ales „4% můžou sehrát “

                      a hele, uz to citite i sam, „masivni podpora“ vs „muzou sehrat“ – jeste to nechte chvili vsaknout, a brzo budete volit vidlaka

              2. Nevím jak moc masivní v poměru k nákladům na válku byla.

                Promněte také, že celá evropská část SSSR byla roztřískaná na hadry, o 20 mil. snížená populace + vysoké náklady na nutné zbrojení.

                  1. Po válce si tedy připočťete splácení dluhu za tu vekou pomoc a musí Vám vyjít, že se zdroji to bylo SSSR po válce z tlustého do tenkého.

              3. Měl akorát tak kulový.
                Za materiální „pomoc“ platil zlatem a – jako obvykle – obilím. Ne proto, že by chtěl, ale proto, že jinak by „demokratický západ“ nic neposlal.
                Materiální „pomoc“ navíc byla striktně vázána na použití v boji a nesměla být použita pro civilní účely.
                Zpravodajské a strategické informace – NULA.
                Západ navíc „nabídl pomoc“ až poté, co s hrůzou zjistil, že to Německo myslí smrtelně vážně a že má docela silné spojence, s nimiž tu válku vyhraje.

          2. SSSR prosperoval za doby Stalina. Poté to šlo pomalu dolů, protože ti, co byli u moci, se vzhlíželi v Západu a dělali vše, aby SSSR zničili. Protože ale bylo silné stalinské povědomí u lidí, nešlo jim to ničení tak rychle.
            Za Stalina bylo plno zboží v obchodech, Chruščov to pak začal ničit, zakázal výrobní družstva, zrušil hmotnou zainteresovanost,… atd. Článků na toto téma je mnoho.
            https://nabojpravdy.cz/09-clanky/stalinsky-sssr-a-chruscovska-parodie-na-nej-1/
            https://nabojpravdy.cz/06-prumysl/co-bylo-udelano-v-rusku-pod-vedenim-stalina-statistika/
            https://nabojpravdy.cz/06-prumysl/megaprojekty-stalinovy-epochy-jak-sovetskemu-narodu-ukradli-svetlou-budoucnost-titulky-cz/

          1. Trockizmus je ideově všežravý. Pojem trockizmus je o psychice člověka. Cíle těchto lidí jsou démonické (peníze, moc, sláva), neváhají lhát, krást, zabíjet, pokud jim to přinese prospěch. Jsou to chameleóni, kteří nekonají otevřeně zle, ale vždy skrytě, pod rouškou jakoby dobra. Budou předstírat oddanost jakékoliv ideologii ( i patriotizmu), ale jejich skutečné pohnutky a cíle jsou vždy zištné. Navenek se ale tváří, že jim jde o dobro lidí, přitom aktivně skrytě pracují na svých zištných cílech a zneužívají to, že masy mají nižší úroveň znalostí.
            Současnou vládu můžeme označit jako trockistickou.

            1. Ne, současnou vládu můžeme označit jako nacistickou. Ostatně, Brno bylo celou dobu německou enklávou a nacismus tam prosperoval…

          2. To je dost výstižná připomínka… K tomu jen stačí připomenout, že jiní židi bez ohledu na holocaust, pilně dodávali suroviny Hitlerovi. Zejména v tom vynikal Rockefeller…

Napsat komentář: Opravník omylů Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *