4 července, 2025

Peklo zamrzlo…

Peklo zamrzlo… Česká televize pustila Vidláka v přímém přenosu na sedm minut a ptali se mě na náš program. Samozřejmě mi to nijak neusnadnili, nebyli servilní jak vůči Fialovi, jejich otázky byly patřičně zlomyslné, aby se na ně těžko dalo odpovídat jednoduše a krátce, ale televizní premiéru mám za sebou. A protože se mě ptali na některé části našeho programu, myslím, že to zaslouží obsáhlejší vysvětlení na celý článek.

Mluvil jsem o třech důležitých bodech našeho programu, kterými jsou levnější energie, levnější bydlení a mír. Otázky klasické – kde na to vezmete, jak to zařídíte, proč si myslíte, že je u nás cenzura, to se jako nebojíte Ruska, že nás nenapadne, když nebudeme zbrojit? Prostě českotelevizní klasika. Měl jsem možnost si obhájit naše, ale v dnešním článku zkusím celou věc lépe uspořádat.

Klíč ke všemu jsou ty peníze, které nám utíkají do zahraničí. Ať už na dividendách nebo na účelových fakturacích, kterými si banky, obchodní řetězce a jiné obchodní korporace uměle snižují zisk, aby u nás nemusely moc danit. Takový Kaufland tuto optimalizaci zvládl tak dokonale, že u nás na dani ze zisku neplatí vůbec nic. To je ta největší rána, ze které náš stát krvácí.

Druhou ranou, ze které vlast krvácí, jsou všechny ty emisní povolenky pro domácnosti a grýndýly, díky kterým máme tak velké hospodářské škody, že to nevyrovná žádná kladná bilance peněz z Evropské unie. Nota bene, když tyto peníze utrácíme za nesmyslné projekty, které nám moc zisku negenerují. Vyrábět dotovanou zelenou ocel, abychom splnili klimatické cíle, to ani nezvýší blahobyt, ani nenaplní státní rozpočet. EU se tím stává součástí problému, nikoliv součástí řešení.

Smrtelnou ranou evropskému sociálnímu státu pak bude těch pět procent HDP (neboli 20% rozpočtu) na zbrojení. Už teď zbrojí Evropa dvakrát tolik co Rusko, ale evidentně máme příliš předražené polní kuchyně, protože s Ruskem nejsme schopni držet krok. Ruská armáda je po všech krádeží čipů z praček a strašných ztrátách, ze kterých se měla už dávno zhroutit, větší než na začátku války. Asi tam tu armádní korupci potírají nějak lépe…

V těchto třech věcech je klíč ke všemu. Pokud zavedeme „nepopulární opatření“ pro banky, obchodní řetězce a zbrojaře, pokud zabráníme odlivu dividend do zahraničí, pokud přestaneme platit americkým zbrojovkám za obrněný šrot, pokud odmítneme grýndýl a emisní povolenky, bude v rozpočtu peněz víc než dost, abychom mohli zestátnit ČEZ, díky čemuž budeme moci českým domácnostem a českým firmám účtovat české ceny energií a ne ty německé. V Německu ceny energií kvůli tomu mimochodem asi vzrostou, takže ČEZ na exportu energie vydělá možná stejně jako teď, když vydělává na odírání českých domácností. Ale to je německý problém, svoji energetiku si zničili sami a dobrovolně.

To je také ten důvod, proč žádný německý kancléř nikdy našemu Blyštivému Péťovi neporadí, aby ČEZ zestátnil. To se bude muset stát obráceně. Český premiér bude muset zavolat do Německa, že se tak stalo, ať si tím laskavě počítají.

Cena energií se promítá do cen všeho. Klesne-li cena elektřiny, klesnou postupně ceny všeho. Cementem počínaje a mletým masem konče. A než se tak stane, snížíme DPH na základní potraviny na nulu a postavíme se nikoliv na stranu hytlermarketů, ale na stranu občanů a začneme využívat nástroje, které už dávno máme v zákonech zavedené, ale nikdo se neodvážil je proti Kauflandům a Lidlům nasadit.

Co se týče bydlení, je třeba rozhýbat bytovou výstavbu. Půlka problému se dá vyřešit ve sněmovně a ve vládě lepším stavebním zákonem, což sice bude po Bartošově bačování těžké, ale nikoliv nemožné. Druhá půlka problému jsou developeři, kterým samozřejmě vůbec nevadí, že se staví málo a pomalu, protože se na tom prostě vydělá víc. Asi by nás překvapilo, kolik z ceny bytu tvoří cement, tvárnice, zedníci či pozemek a kolik z ceny tvoří zisk…

Proto chceme státní stavební holding. Ať si zasoutěží s Pentou a Skanskou o cenu za čtvereční metr… Jeho smyslem nebude maximalizace zisku, ale maximalizace výstavby. Uvidíme, za kolik se dá opravdu stavět. Když pak k tomu přidáme daňové úlevy pro výstavbu obecních či družstevních bytů, přidáme pořádnou podporu stavebnímu spoření, zavedeme novomanželské úůjčky mohli bychom se vrátit alespoň do doby, kdy byl byt dostupný normálními pracujícímu člověku s normálním platem a nejen zazobané městské šlechtě.

Pokud budeme moci žít v míru, nebudeme si nabírat klimaticky neutrální břemena na záda, zavřeme ten finanční krmelec, kterým krmíme půl Evropy, zestátníme energetiku a vezeme si nazpět svou vlastní vodu či plynovou soustavu, můžeme se vrátit do bodu, kdy byl svět ještě v pořádku. Kdy naše země byla tak nějak… česká. Kdy se pracovitost vyplácela, doktor a zubař tu byli i pro chudé a i dítě z nevýhodných poměrů to mohlo dotáhnout na inženýra nebo prvoligového fotbalistu.

Náš program není nic geniálního. Je to jen to, co bylo ještě nedávno úplně normální.

A na závěr jedna poznámka… dotkli jsme se během mého „výslechu“ i cenzury a redaktor mi tam hned vysvětlil, že Česká televize se žádné cenzury nedopouští. Samozřejmě už mi nedal prostor na reakci, ale já si matně pamatuju, jak nedávno chtěl primátor Plzně Roman Zarycký mluvit o kriminalitě Ukrajinců… a byl českotelevizním intervjukem okamžitě utnut. Ano, milá ČT, takhle vypadá vaše cenzura a proto máme v programu i zrušení koncesionářských poplatků. Když to nepůjde jinak, tak i s Českou televizí!

_____________________________________________________________________________________

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle příslušnou částku, může si na oplátku vyžádat knihy, samolepky a odznaky z nabídky. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód. Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu.“

Kdo potřebuje jednoduché placení, nově nabízím možnost přes tuto platební bránu: https://donate.stripe.com/28E4gzekn7mlgjS0g3g3600

A protože prezident vyhlásil volby a je třeba vyhovět byrokratické buzeraci, tož doplňuji: Zadavatel, zpracovatel – Daniel Sterzik

245 thoughts on “Peklo zamrzlo…

  1. Teda, ne že bych výkonné osazenstvo telky podceňovala, bednu nemajíce, neohla jsem sledovat. Ale mám po přečtení dosaz- myslíte, že tamní osazenstvbo vědělo o čem mluvíte?

  2. Nu tak vida, blekaut…..
    Nic lepšího nás nemohlo potkat. Zatím jen drobná nepříjemnost, ale hezké varování.
    Ovšem samozřejmě – Čuk a Gek, prodloužené Putinovy ruce.

      1. To je jistě boží trest za to, že tam všichni hulej, a zvyšují tak obsah skleníkových plynů v atmosféře. Ale když se jim vypne proud, oni jim všechny ty e-cigarety hned zhasnou, páč budou bez proudu. Problém vyřešen!

          1. Přesně. A když zrovna v zásuvce žádná elektřina nebude, tak se holt budeme koukat na televizi při svíčkách, jak povídala ta zelená slovenská politička.

    1. Můj odhad:
      a) na víně jsou Němci,
      b) naše média to budou buď vymlčovat, nebo lhát, že to tak vůbec není,
      c) bude obviněno Rusko z rozsáhlého útoku na naši demokratickou energetikou soustavu.

    2. Takže zprávy přímo z DPP:
      krtek „A“ a „C“ v provozu, kromě stanice Želivského.
      Na levém břehu Vltavy jsou v provozu všechny tramvaje.
      Na pravém břehu v provozu pouze úsek Národní třída – Lazarská – Karlovo n. – Dvorce.
      Když mi to žena oznámila, že je mimořádná událost, myslel jsem, že je to povodeň.
      Ale asi to bude horší, protože Putin.
      Zanedlouho se najdou nejspíše ohořelé pasy Šuka a Heka.
      A v Nehvizdech prý neteče voda, ale nic s ničím nesouvisí.

      1. Takže doleva je všechno v pořádku, jen doprava hapruje. To mají ještě kliku, že je léto a nemají u muzea 3 cm sněhu.

      2. trvalo jim to přesně 31 minut

        12:31 „Prahu a další části České republiky postihl rozsáhlý výpadek proudu.“

        13:02 „Mluvčí NÚKIB Alžběta Dvořáková dostala od iDNES.cz otázku, zda úřad řeší nebo zda požádala vláda NÚKIB, aby se zabýval možností, zda nejde při masivním výpadku elektřiny o hybridní útok ze zahraničí. „O ničem takovém nevíme. Momentálně to řešíme s partnery a nebudeme se k tomu více vyjadřovat.“

        1. Čučkaři ještě neposlali notičky. Nutelliér by mohl udělat mimořádnou a značně dramatickou tiskovku s Rakušanem, který by mohl mít na sobě ohoz à la Zelí.

          1. „Víte, já mu to říkal „Zbyňku, zavolej odborníky, už jsi ze školy dlouho!“, a von furt né! Já jsem to studoval! přece si všecko pamatuju… No vůl… Hele ale můžeme to hodit na rusáky – ty rozvody byly dělaný ještě za komančů…“

  3. Tak už je to tady, v Praze a okolí rozsáhlý blackout. Nikomu nepřeju nic špatnýho, ale když už se to muselo stát, dobře, že se to stalo právě v sídle podporovatelů toho liberálně oligarchického bordelu…

      1. Prej taky Hradec Králové, Ústí nad Labem, Kolín a další města. U nás zatím dobrý. Snad to nebude domino efekt.

          1. Jdu oprášit elektrocentrálu.
            Ještě že už jsem po obědě, do večeře snad s těmi dvanácti pivy v ledničce nějak vydržím, aniž by příliš zteplaly. ☺

      1. 🙂 Jo, mně to hlásili dezinformátoři přímo z místa.

        Velmi brzy jistě vyšle jasný signál i světový lídr. Bezpochyby o tom, že za tím stojí Putin a prorusská pátá kolona. Možná i zatknout nějakého Mexičana nebo Nepálce.

        1. Možná to bude námraza na drátech VN a VVN.
          Ti elektróni běhali tak rychle, že vlastně náporem proudícího vzduchu v protisměru se prudce ochlazovali.

  4. Nic není černé nebo bíle.
    Nicméně hlavně nás okrádá stát. A ano, je to Fiala….
    Proč platí Češi tak vysoké ceny energií?👍
    Důvodem, proč v Česku platíme jednu z nejvyšších cen za energie, což stále podporuje inflaci, která doléhá nejen na domácnosti, ale také průmysl a služby, je regulovaná složka ceny.

    Při srovnání samotných ceníků dodavatelů a jejich obchodních cen, které se řídí vývojem na trhu, na tom Česko není zase tak špatně. Od roku 2024 ale výrazně stoupla regulovaná část ceny, kterou určuje stát prostřednictvím Energetického regulačního úřadu.

    Od začátku tohoto roku totiž došlo nejen ke zvýšení distribučních poplatků, ale také k obnovení poplatku za obnovitelné zdroje (POZE) a stanovení nového poplatku na chod Elektroenergetického datového centra pro sdílení elektřiny.

    V současnosti může tato regulovaná část tvořit 45 až 50 % z celkové ceny, a to je opravdu hodně. ERÚ navíc v listopadu vydává novou výši poplatků pro rok 2025 a opět lze očekávat další zdražování.

    1. Až tak nesouhlasím, že nás okrádá stát. Hlavně nás okrádají korporáty přes stát (přes politiky).
      Jsou to korporáty přisáte na stát a nebo korporáty z výrobní sféry.

      1. Regulovatelnou složku určuje stát, tak samo jako daně.
        Samozřejmě zisk Čezu 137,5 mld. Kč vypovídá sám za sebe, ale ruku v ruce se státem nás krásně odrbávají.

          1. Ó ano, a stát má odpovědnost za materiální blahobyt všech členů společnosti.
            Jako bych to už někde, někdy slyšel…….

        1. Stát nás „odrbává“ jedině v případě, že naše peníze jdou někomu nebo někam, komu nebo k čemu jsme nedali svůj souhlas: ve volbách, v referendu ani jinou formou. Pak to ovšem ani tak nejde za samotným státem jako za aktuální vládou, která se takovým krokem totálně delegimizuje.

  5. Už po přečtení článku bylo zřejmé, že kolovrátek co všechno nejde bude mít dnes velmi napilno. Skutečnost ovšem předčila i ta nejsmělejší očekávání 😀
    Inu, čím lepší trefa, tím usilovnější vytí parazitů …

    1. Přesně, dneska je negativisticky zpochybňující charakter diskuze obzvlášť silný. Asi to dělá ta okluzní fronta, ledacos pobolívá 🙂

    2. Vemte to pozitivně. ETA tu vyjmenovává všechny možné překážky k Vidlákovým cílům. To je záslužná práce. Pro Vidláka jsou to v podstatě potřené informace . V ETově podání vyznívá – NEJDE TO!

      Pro Vidláka je to výčet překážek, které ne nutné překonat, hrozeb, které je nutné eliminovat, nepřátel, proti kterým bude třba si najít spojence.

      Z to by měl Vidlák ETovi poděkovat, takové práce mu to dá!

  6. Vidláku, programové cíle jsou podpory hodné. Doufám ale, že si uvědomujete, že realizace bude křížová cesta. Je tam spousta překážek (jak píše ETA – nejde to), na které je třeba být dobře připraveni. Pokud se dostanete i částečně k realizaci, bude to ty překážky chtít dobře zmapovat, vědět, komu šlápnete na kuří oko – jde o peníze – velké peníze. budete muset hledat spojence a podporu. Pokud se do toho vlítne bezhlavě, skončí to špatně. Příkladů je fůra.

    1. A když se podaří vše zmapovat, všechny překážky překonat a šlápnout na všechna kuří oka, přijde poslední argument demokracie – humanitární bombardování.

      1. Bombardovat se ovšem může vždy preventivně s velkým předstihem. Ale pouze směrem ze západu na východ, protože opačným směrem je to vždy akt bestiální nevyprovokované agrese, proti níž je třeba se mediálně i politicky vymezit zaujímáním zcela zásadních postojů a vysíláním důrazných signálů.

    2. Trump do toho taky vlítnul bezhlavě a za pár měsíců odvedl obrovský kus práce.
      Důležité je být připraven a mít dobrý tým.

    1. Promítají to exkluzivně rámci vyváženého zpravodajství dnes v Čičenicích mezi 3. a 4. ráno na stěnu kostela. Černobíle a bez zvuku.

  7. Ve chvíli, kdy se Evropa připravuje na válku s Ruskem, je vlastně veškerý politický program zbytečný a postrádá smysl.

    My, občané Evropy, jsme jako parta chovanců v psychiatrické léčebně. Přípravy na válku ignorujeme a staráme se o to, co bude k večeři a jaké budou denní aktivity.

    Důsledkem mentálního stavu evropské populace je absence politické nabídky, která by směřovala k mírovým dohodám s Ruskem. Jednotlivci a jejich marginální politické strany mnoho nezmohou.

    Ve stejném duchu je beznadějná snaha o vystoupení z rozjetého válečného vlaku EU a NATO. Ostatně, ani Vidlák, dle mého odhadu, tuto snahu neplánuje aktivně prosazovat.

    Jinými slovy, pánbůh nám pomáhej.

    1. Re: Kolem…

      Troufám si tvrdit, že nebude tak zle.
      Proč?
      Protože nemáme průmyslovou základnu a půjčovat do nekonečna nám nebude OPRAVDU nikdo.
      Konečné resumé – zadlužíme se nad míru splatitelnosti a tím to skončí. Ivan nebude muset dělat VŮBEC NIC.

      Namísto neklidných snů o strašlivé válce klidně můžeme ve stavu bdělosti sledovat rozpad našeho civilizačního (euroatlantického) okruhu. K prosté likvidaci nevhodných skupin obyvatelstva pak bude dostačovat pouze vypuštění Afrokofol přes Středozemní moře.

      1. „Ivan nebude muset dělat VŮBEC NIC.“
        Dovolím si s vámi lehce nesouhlasit. Ivan se bude muset smát, až se bude za břicho popadat, protože sledovat evropskou blbost s vážnou tváří už prostě nepůjde.

        1. Re: tdx

          Nikoli, nemáte pravdu.
          Ivan se NEMŮŽE a NESMÍ smát příliš nahlas, aby nás nerušil, neb jsme nepřítel akdyž nepřítel vyrábí chyby, je nepřípustné jej rušit.

  8. Finální, zcela neodborný dojem z diskuze:

    Nedá se nic dělat. Kdo nemá dost prostředků, má smolíka. (Ti ostatní budou mít smolíka až voda vystoupá do výše jejich možností.) Nechat všechno tak, protože vůči korporacím atd. prostě nemáme nárok.
    Nechat tak a vyčkat rozkladu.

    Jenom jedna poznámka: Bez těch zanedbatelných človíčků budou mít korporace naprostý exkrement.
    Ti malí a hloupí vytvářejí zisk pro ty velké a mocné.

    Až se přestane houfně v podpalubí plakat, že „nic nejde“, tak se budete divit, pánové.
    Vy se tady ale velmi snažíte, aby se plakat nepřestalo. Jako najatí.

    Kdo zapříčiní, že poklidná změna se stane nemožnou, zároveň způsobí, že násilná změna se stane nevyhnutelnou“

  9. Je potěšující, že ČT nepoužila vizitku „Vidlák“ ale Sterzik.

    „…asi by nás překvapilo, kolik z ceny bytů tvoří cement…a kolik zisk…“ ?

    Škoda, že nějaký konkrétní poměr není součástí článku.

    Emisní povolenky domácnostem peníze přímo neberou, protože domácností se zatím netýkají.

    Jestli jsme schopni držet krok s Ruskem ve válce nevíme, protože s ním zatím neválčíme.

    1. Až budeme s Ruskem držet válečný krok, bude ze strany Ruska nejobtížnější si toho všimnout. Zbývá jen doufat až Lipánek dá panu Putinovi na budku, že tento pochopí, která že to bije. Lipánkův sud kulatý, ten tu ryje tak dopadne na ruského prezidenta plnou silou.

    2. „Škoda, že nějaký konkrétní poměr není součástí článku.“

      To není zase tak těžké spočítat. Když jsem stavěl dům já (cca před 20 lety), byl hrubý zisk opravdu levného stavitele v poměru k nákladům 100 % (pozemek nepočítám), a protože pokrok se nedá zastavit, odhaduji, že dnes to bude o dost víc.

      „Emisní povolenky domácnostem peníze přímo neberou, protože domácností se zatím netýkají.“

      To je hezká eristicka dialektika. Takže vlastně tvrdíte, že ty emisní povolenky jsou takové finanční perpetuum mobile, z jedné strany z nich (pro někoho) vypadávají miliardy, a z druhé strany si nic neberou. Gratuluji, to je na nobelovku za ekonomii.

      „Jestli jsme schopni držet krok s Ruskem ve válce nevíme, protože s ním zatím neválčíme.“

      Ukrajinské jednotky NATO (protože Ukrajina sice není členem NATO de iure, ale de facto vůči ní NATO v podstatě uplatňuje článek 5 smlouvy o NATO, což nechtěně prokecl ve svém slavném projevu už světový lídr Fiala) vyzbrojené zbraněmi NATO ve válce rozhodně nevítězí. A my jsme člen NATO. Co z toho vyvozujete ohledně naší schopnosti držet krok v případné (nedejbože) válce s Ruskem?

      1. Emisní povolenky pro domácnosti jsou ve stadiu diskuse. Čekají nás v budoucnu. Dnes peníze z domácností neodčerpávají.

        1. Mýlite se ve všem. Nejsou ve stádiu diskuse, už jsou schválené. Systém EU ETS 2 je již oficiálně a definitivně schválen, došlo k tomu v roce 2023. Ostré spuštení má proběhnout za rok a půl.

          A znovu se ptám, kde se tedy podle vás dnes berou peníze na ty stávající emisní povolenky? Z etheru? Ony ani ty emisní povolenky pro domácnosti nebudou pro fyzické osoby přímým nákladem, zaplatí je (stejně jako ty dnešní) v ceně pořizovaných statků (v tomto případě fosilních paliv a vytápění).

          1. Vidlák píše, že emisní povolenky pro domácnosti jsou ranou, z které vlast krvácí.

            Vy sám píšete, že spuštění má proběhnout za rok a půl.

            Vlast tedy krvácí preventivně.

            1. Ales, ste pravnik? Predsa velmi dobre viete, ze povolenky uz nejaky cas v EU bezia, vdaka nim si niekto velmi pekne zarobil ale zaplatila to kopa firiem, ktore skrachovali. Vid nedavno tu spominana teplaren niekde v CR, ktora dlhuje 1 mld.czk a prosi stat aby to zatiahol, inak budu ludia mrznut a to prave vdaka povolenkam. A to, ze sa maju len sruby utiahnut a ma to dopadnut na pohonne hmoty, kurenie domacnosti apod., to urcite viete tiez. Takze ano, uz teraz za to ludia platia firmam, ktore este funguju (kto iny by to mal platit ako hovoria vyssie) a teraz platit este viac. Cisto hra so slovickami. Aky to ma zmysel z Vasej strany?

                  1. Přesně tak, ale nechte Aleše prázdně slovíčkařit, když ho to baví…

                    Ale je to dobrý signál pro Vidláka, na co se má při debatách s liberálníky připravit. Slovíčkaření s cílem rozmělnit diskusi a zastřít podstatu problému, to bude jejich denní chleba.

                    Znáte ten vtip, který vypráví tuším Steve McQueen v Sedmi statečných? Tak Aleš nás přesvědčuje, že si máme říkat to samý, co ten chlápek padající z mrakodrapu. Vždyť ty povolenky pro domácnosti prijdou až za půdruhýho roku…

        1. Nejsem státní stavební agentura, takže opravdu nevím, s čím počítá. Jen jsem popsal realitu před 20 lety, kdy byly ceny novostaveb několikanásobně nižší než dnes. Kamaráda zdravím.

  10. Proc draze vykupovat CEZ ?
    Akcie ktere vlastni stat, prevedu na akcie typu A – hlasovaci pravo, nizsi dividendy
    Akcie ktere nevlastni stat, prevedu na akcie typu B – zadne hlasovaci pravo, vyssi dividendy

    Stat ziska 100% kontrolu a zdejsi ETA ziska penize navic, win-win

    Nic co by ve svete nefungovalo napr. Google, Meta (Facebook) atd …

      1. Do rozpočtu vám potečou peníze z daní z fungující ekonomiky.
        Jinak řečeno, pokud by byl v pořádku současný stav, tak by rozpočet musel být přebytkový a nebo alespoň vyrovnaný, což není.

        Naopak státní rozpočet je hrubě deficitní!!!

  11. Fijalův boj.

    Odtržen od reality
    svádí s mlýnem zápas lítý.
    Lopatky mu tepou lebku,
    s každou ránou vidí pepku;
    přec do mlýna bodá kopí,
    při nájezdu hledí klopí.

    Na brýle se lepí mlha.
    Slyší, co mu radí Plha:
    “Profesore, ser už na to,
    sere na tě celé NATO!
    Dej tam ještě jednu ránu
    a pak běž na druhou stranu!”

  12. Vidlák s tváří kamennou
    s národem na ramenou
    slovy drtí redaktora
    kterému krk svírá tóra.

    “Vystoupil bych ihned z NATO!
    Pro nás je to jenom bláto.
    A z Ůnyje také pryč!
    Pořád na nás bere bič.

    Místo války bude mír.
    Od Aše až po Pamír.
    A s cenzurou běžte někam!
    Myslíte, že se vás lekám?”

  13. Žoldnéři propagandy: O mediální manipulaci s publicistou a bývalým vysokým manažerem ČT P. Bohušem

    „Nepřemýšlejí nebo jenom plní úkoly, bez pochybnosti o své jediné pravdě,“ říká publicista Petr Bohuš o novodobých žoldácích propagandy v mainstreamových médiích.

    Jako bývalý vysoký manažer České televize, který v médiích působil od 90. let, viděl z první ruky, jak se relativně svobodné pole působnosti novinářů postupně proměnilo v sešněrovanou hlásnou troubu názorů reprezentujících zájmy malé části občanů.

    Když kolem roku 2015 mainstreamová média přestala být přínosem pro diskuzi, stáhl se Petr Bohuš do ústraní. A když se situace během doby covidové ještě více vyhrotila, založil vlastní mediální projekt Modrý jelen. V něm se věnuje právě odhalování nezdravých vazeb médií, politiků a byznysu a rozkrývání manipulací, které tyto vazby produkují na obrazovkách České televize i dalších médií.

    Čí je Česká televize, kterou platí všichni občané, teď navíc ještě dráž než dříve? Je v pořádku, když se elitní redaktoři ČT osobně prezentují na sociálních sítích například selfiečky s prezidentem Zelenským? Existuje v ČR cenzura? Jaké škody páchá autocenzura? Jak média skrytě manipulují volby i ve chvílích, kdy nedají najevo podporu jedné straně?
    https://www.youtube.com/watch?v=1aMtVXOb4-0

  14. Pravda zněla z televize. ..
    Tato věta zní tak cize!
    Co se stalo s televizí?
    Nechce se už zmítat v krizi?

    Pustili tam Vidláka.
    Ten diváky naláká!
    Mohl jenom krátkou chvíli –
    i tak z něho národ šílí!

    Po letech zas jasná slova.
    Nejsme země průmyslová.
    Jsme vysátá kolonie,
    která v zemi držkou ryje.

  15. Dvě připomínky:
    Zestátnění ČEZ by velmi usnadnilo, pokud by stát jako majoritní vlastník na valné hromadě prosadil, že se přestávají platit dividendy. Je třeba investovat do výstavby nových jaderných reaktorů, a k tomu je zapotřebí spousta kapitálu, takže je ho nutné akumulovat a ne rozhazovat na dividendy. Ale minoritní akcionáři se nemusejí ničeho bát, protože sice nedostanou dividendy, ale zato poroste cena jejich akcií, a za nějakých dvacet, třicet let, až bude dostavěno vše, co je potřeba (včetně obnovy dosluhujících bloků z minulého století), tak snad zase nějaké menší dividendy budou. Jsem si celkem jistý, že za těchto okolností ti minoriťáci své akcie státu rádu prodají za slušnou cenu. Tohle není můj nápad, už před časem jsem slyšel o tom samém mluvit Rajchla.
    K té bytové výstavbě – nějaký státní holding je dost naivní představa za situace, kdy je možné kupovat byty na investici. Kdo má hodně peněz, ten vždycky přeplatí toho, kdo by jen v potu tváře nějak flikoval hypotéku, a k tomu je potřeba započíst i investory zahraniční, kteří u nás kuopují všechno, co má cenu. Státní výstavba nikdy nevyprodukuje takovou masu bytů, aby to nějak výrazně převýšilo nabídku nad úroveň poptávky. K tomu je zapotřebí udělat:
    – vyhostit přivandrovalce (hromadně), protože statisíce jich samozřejmě obsazují strašný počet již existujících bytů;
    – výrazně, ale opravdu výrazně zvýšit daň z nemovistosti na investiční a nájemní byty, tak, aby se přestalo vyplácet do nich investovat (daň z vlastnického bydlení naopak snížit na úroveň administrativních poplatků spojených s vedením registru nemovitostí);
    – zatočit s podvodem zvaným airbnb;
    – k tomu je možné jako bohus přidat nějakou tu státní výstavbu, ale nedělejme si iluze, bytů jako za Husáka se nikdy stavět nebude.
    V synergické souhře těchto čtyř faktorů se na trhu objeví obrovský počet volných bytů, nabídka převýší poptávku a bude možné očekávat pokles cen na přijatelnou úřiveň, aby si to mohl dovolit koupit běžný příslušník střední třídy.

    1. 1)
      Jak pomůže při výkupu akcií ČEZu, že se nebudou vyplácet dividenty? Jakože klesne cena akcií? Nesmysl. Mně jako akcionáři je přece úplně jedno, jestli (roční) zisk na akcii bude vyplacen v dividendách, částečně vyplacen nebo nevyplacen vůbec. Vždy o něj poměrově vzroste cena akcie. Takže mně vzroste cena akcií o zisk a já mohu prodat třeba 50 akcií (moje soukromá dividenda) a úřesto mi hodnota v akciích zůstane stejná.
      2)
      – Vyhostěte Ukrajince a stavebnictví (a prodavačky, úklidoví firmy, pásoví provozy, …) se Vám zhroutí.
      – Co je investiční byt a jak jej poznáte? Nájemní byty (zvyšte na ně daně a obratem zdraží nájmy, a to obvykle více než jen o samotnou daň. Takže to zaplatí nájemníci a stát za ty, kterým platí a to budou brzy všichni, pokud se zdraří výrazně.
      Airbnb, Booking již desetiletí každoročně několikrát využíváme a jsme spokojeni (např. krásná vila v Toskánsku po 15. září za 12K pro celou rodinu). Proč lidem zase něco zakazovat? A když zakážete, tak jak zabráníte tomu, že se nebude pronajímat dál, ale bude to bez kontroly, tedy obecně s mnohem horšími klienty. To si sousedé pomohou.
      A vážně větší regulace, větší omezování někdy něco zlevnilo? Opak je pravdou – čím větší regulace, tím vyšší cena, protože se protne mezi sebou méně obchodujících. Navíc většina bude v šedé zóně, „per huba“, takže stát přijde i o daně.

      1. Ukrajinci se deli na dve skupiny. Na ty, co pracuji a na ty, co nepracuji a jenom pobiraji prispevky a ziji z nasich penez.
        Je mozne to udelat velmi proste tak, ze Ukrajinci nebudou dostavat zadne prispevky ani azyl. Protoze nebezpeci na Ukrajine pro civilni obyvatelstvo je minimalni, riziko ze budou zraneni nebo zabiti pri bombardovani, je mensi, nez ze zahynou nebo budou zraneni pri bezne dopravni nehode. Rusko nebombarduje bydleni ani civilni cile, pokud k takovemu zasahu dojde, je to vysledek cinnosti ukrajinske PVO, ktera raketu nebo dron odklonila z jejich planovane trajektorie.
        Takze po zruseni prispevku si pracujici budou platit vse vcetne bydleni ze svych mezd. A ti nepracujici se vrati domu a tam at se o ne stara jejich vlastni stat, nebo si hodne rychle najdou praci.
        To same s azalem pro Syrany, Iracany ad. Asada jsme uspesne svrhli, Saddama jsme uspesne svrhli, Kadafiho dtto. V tech statech jsou nove rezimy podle americkeho a EUnijniho prani, sama demokracie, nikomu tam nic nehrozi 😔, uprchlici se mohou vratit domu a budovat novou zarnou budoucnost. Nebo svrhnout vlastnimi silami tu dzihadistickou svoloc, co jsme jim tam dosadili namisto svrzenych hodne pokrokovych vladcu.

        Investicni byt poznate snadno – je prazdny, nikdo v nem nebydli. Majitel vydelava na tom, ze ceka, az nemovitosti dale zdrazi.

        1. S neplacením azylantům jsem pro, zní to logicky. Jen to jaksi naráží na podepsané smlouvy v rámci EU. Tak aby to nestálo na pokutách násobně více, pokud je tedy cílem ušetřit peníze.

          Když v bytě přespím (nebo tam jen zajdu) jednou ročně (měsíčně), už to nebude „investiční byt“? Muselo by se nějak specifikovat.
          – Kamarád třeba nebyl na své chatě od chvile co se mu ucpal záchod a je to již přes rok – je to tedy již „investiční chata“.
          – Jiná známá zrekonstruovala byt po babičce za těžké prachy a je určen pro dceru (ta má 16 let) a nechce jej pronajímat. To je „investiční byt“ a měla by jej tedy prodat a za dva roky koupit dceři jiný?
          – Sestra bydlí sama v RD v přízemí, a to má nad sebou malý byt a rekonstruované půdní prostory také jako byt a zkolaudováno jak dům se 3 BJ. Nikoho tam nechce. To budou také 2 „investiční byty“?

        2. osobne by som zrusila vsetky statne davky a ponechala narok aby si vybavili pracovne povolenie, povedzme do x mesiacov. V pripade zavaznych trestnych cinov deportacia. Uloha pre policiu, aby si zasadla na ukrajinsku mafiu, urcite velmi pekne kvitne a prerasta do statnej a verejnej spravy.

    2. osobne vidim pri statnych podnikoch skor problem v tom, ze manazeri ich budu tunelovat a politici a sudy prikryvat….nikto za nic nemoze, nikto to neurobil umyselne. Ako Salzman s tunelovanim KB, 8,5 mld.czk a nikto nesiel sediet. Alebo ako uvery zarucovane drahokamami vo foliach, ktore ak sa narusili, tak padala zaruka znalca. Ale inak mali hodnotu par percent z deklarovanej ceny. A toto ziadny Vidlak neustriehne, koniec koncov ani za mnohe tzv.investicie CEZu nikto nebol popotahovany. Je ale pravda divne, ze Budvar stale funguje

      1. Soukromý sektor potřebuje konkurenci, pokud toho není schopen trh, je potřeba vysadit do rybníku štiku, která ten trh rozhýbe. Státní holding proto může být dobrý nástroj, al musí být pod pečlivou kontrolou.
        Budvar je dokladem toho, že to jde, když se chce!

  16. 1. Kdy mohou být daňová opatření napadena?

    Porušení investičních smluv (BITs): Pokud stát uzavřel bilaterální smlouvy na ochranu investic, které obsahují klauzule o „spravedlivém a rovném zacházení“ nebo zákazu nepřímé expropriace, mohou investoři žalovat:
    Příklady: Zavedení retroaktivní daně z dividend nebo selektivní zdanění konkrétních firem může být považováno za diskriminační
    Případ Yukos vs. Rusko: Arbitrážní tribunál přisoudil akcionářům kompenzaci 50 mld. USD za daňové opatření, které označil za expropriaci
    Pravidla EU: V rámci Evropské unie mohou daňové pobídky nebo selektivní zdanění porušovat pravidla státní podpory (čl. 107 SFEU) a vést k arbitrážím u Soudního dvora EU (např. Apple vs. Irsko)

    2. Opatření odolná vůči arbitrážím
    Některé mechanismy jsou méně rizikové:

    Progresivní zdanění dividend: Univerzální zvýšení sazeb pro všechny firmy (ne cílené) obvykle neporušuje smlouvy
    Podmíněné reinvestice: Povinnost reinvestovat část zisku do lokální ekonomiky je obhajitelná jako veřejný zájem (např. rozvoj infrastruktury)
    Transparentní pravidla: Pokud státy zavedou opatření předvídatelně a bez retroaktivity, snižují riziko sporů (např. Chile vázalo dividendy na zaměstnanost)

    3. Příklady zemí a jejich zkušeností

    Polsko: Zavedlo reinvestiční slevy, které snížily odliv dividend o 30 %, aniž by čelilo arbitrážím – díky souladu s pravidly EU a OECD 4.
    Chile: Povinné reinvestice u těžebních firem byly napadeny, ale stát je obhájil argumentem veřejného zájmu
    Norsko: Fond ropných zisků nebyl napaden, protože pravidla byla transparentní a univerzální

    4. Jak minimalizovat riziko arbitráží?

    Vyhnout se diskriminaci: Daňová opatření musí platit pro všechny investory stejně.
    Respektovat smlouvy: Před zavedením změn provést audit BITs a dohod OECD.
    Konsultace s investory: Dohoda na kompenzačních mechanismech (např. postupný přechod).

    5. Budoucí trendy

    Reforma ISDS: EU tlačí na nahrazení arbitráží Multilaterálním investičním soudem (MIC), který by více respektoval daňovou suverenitu států
    Globální minimální daň OECD: Zavedení 15 % daně pro nadnárodní firmy snižuje prostor pro arbitráže

    Opatření ke snížení hodnoty odváděných dividend mohou podléhat arbitrážím, pokud jsou implementována diskriminačně nebo retroaktivně. Klíčem je transparentnost, univerzálnost a soulad s mezinárodními smlouvami. Příklady Polska a Chile ukazují, že dobře připravené reformy lze úspěšně obhájit.

    1. To jsou žvásty! Polsko je protektorátem mezinárodního parazita, který provozuje padělatelství dolaru i eura, hitlermarkety a banky, a slavné mezinárodní arbitráže.

    2. Hezké a vyčerpávající. Nedokáži posoudit, tam moje vědomosti nesahají.

      Jenže, jednoduše řečeno, danit můžete až zisk, a ten se dá účetně optimalizovat v souladu se zákony. To zvládne každá lepší účetní firma spolu s právníky, natož ty velké a vlastní, které mají supermarkety a banky k dispozici. A když bude stát tlačit na pilu, tak si může danit zisk (ve výši 0) jakým procentem chce. Nakonec to odnesou ty malé, ryze české, firmy. Zkrachují a jejich místo obsadí ty, co to dokáží, neb budou mít komparativní výhodu.
      A jako bonus, stát přijde o stávající daně – nebudou ty peníze někde chybět?

      1. Danit můžete, co Vás napadne. Např. můžete zavést mediální daň, jakou zavedl fialový režim. Daňové optimalizace mají také své limity, např. limity kriminální. Myslím, že poslat nějaké manažery nadnárodních firem do lochu může mít velký výchovný efekt.

  17. Všichni mluví pořád jemom o penězích: zisky, dividendy, daně…
    Nic proti, ale jaksi od nikoho neslyším, že by chtěl nějak řešit každodenní bezpečnost na ulicích, nárůst kriminality, násilí ve školách a feťáků obtěžujících okolí všude možně….

    1. Na to budete muset nejdřív těžce zaříznout celý sektor tzv. politických neziskovek. Hodně brutálně. A nejlépe zavést jejich registraci jako zahraničních agentů (vůbec nejlepší by bylo, kdyby pak byla nucena všechna média, ať už veřejnoprávní nebo soukromá, označovat všechny personálně pro ně pracující jako agenty cizí moci, nejen ty samotné neziskovky). A to zatím nemůže nikdo snad ani naznačit, nebo se tu začnou zase svolávat michprdi na Letnou. Teprve po jejich demontáži z politiky a veřejného prostoru bude možné začít účinně řadu těch problémů řešit. Jinak vám tito placení „aktivisté“, v reálu nástroje globálního kapitálu, zničí či zablokují jakoukoli snahu o pozitivní změnu.

      1. Jistě, máte pravdu. Souhlasím.
        A co třeba zkusit toto:
        Vyhnat policajty z kanceláří a od počítačů do terénu a výška jejich prémií bude záležet a na míře bezpečnosti v rajónu jim svěřeném?

        1. Nejdřív je musíte zbavit té šílené byrokracie kolem každého prdu. Což znamená buď zrušení kontrolní kontroly v deseti kopiích kamkoliv, nebo nahrazení policajtů prostými kancelářskými kryskami. bez výsluh samozřejmě.

          1. Upřímně řečeno, výsluhy bych zrušila úplně. A nahradila je i třeba doživotní kompenzací a to i pro partnery a děti při zraněnění či zabití při výkonu služby.

      2. Jsem pro. Celkově by to bylo plusové. Jen je třeba počítat s tím, že stát přijde o fůru peněz, které do země tekly z ciziny a zde jich cca polovina skončila u státu (zdanění práce, zdravotko, DPH, zdanění pronájmů, energií, …). Přibudou nezaměstnaní (ano tento typ lidí to je) o které se bude muset postarat stát (prachy na život, proplácení nájmů, energií, vodného a stočného, zdravotní pojištění, …).
        Takže, dle mého, se to celkově vyplatí, jen to bude stát hodně peněz a stát přijde o hodně peněz.

        1. Ty penize pro neziskovky, ktere proudi do Ceska, tady vyrabeji tolik neplechy a jenom skodi, takze bude jenom ku prospechu, kdyz skonci. Zamestnanci neziskovek mohou jit pracovat a vykonavat nejakou nenarocnou prospesnou cinnost, doplnovat zbozi v regalu v Lidlu, nebo tam markovat na kase. Taky uklid ulic je potrebny

          1. Hned v úvodu jsem napsal, že jsem pro. Že celkově by to bylo plusové. Jen státu se sníží příjmy a narostou náklady (bavíme se v řádech deseitek miliard sem a tam). Oni pracovat do Lidlu či uklízet nepůjdou – mají totiž VŠ tituly z fildy, rekreologie či bankovního managmentu. Prostě budou čekat na adekvatní pracovní nabídku. Třeba věčně. Stát zaplatí prachy, nájem, energie, …

              1. Proplácení všeho možného provozovat jen dočasně, se snižující se tendencí. Pak těm, kteří mají kvalifikaci na něco nepotřebného nebo nepoužitelného nezbude nic jiného, než se rekvalifikovat – tak jak to nuseliudělat havíři nebo hutníci.
                Nebo jít pod most.
                Ano, je to komunistické. „Kdo nepracuje, ať nejí!“ neboli „Bez práce nejsou koláče!“
                Je to neuvěřitelně jednoduché, ale primitivních společnostech to tak funguje. Dobře.

                    1. Můžete mít všichni pravdu, ale typická mnohačetná rodina těch, co nikdy nepracovali, a někteří důchodci a některé matky samoživitelky, pokud jim stát nebude proplácet nájem a energie prostě skončí na ulici. Což znamená:
                      – odebrání děcek (1 dítě v DD stojí cca 70K měsíčně)
                      – a dospělí začnou nejspíš loupit, neb hladem neumřou. Tedy napřed způsobí velké škody a potom skončí v kriminálu, 30-40K měsíčně za 1 kus.
                      Nebudou státu chybět peníze? Původním cílem snad bylo ušetřit, ne?

    2. Re: Iggy

      Co se týká školství – pokud budou panovat nynější podmínky, kdy dítě může naprosto všechno a pedagog vůbec nic, žádná změna k lepšímu naprosto nehrozí.
      Je naprosto běžné, že školní zaměstnanci jsou fyzicky napadáni jak žáky, tak jejich rodiči. Východisko – postavení pedagoga na roveň policajta.
      Drogy na školách – pokud nebudou znovu trestně stíhatelní i samotní uživatelé bez ohledu na věk, je každý boj předem prohraný.

        1. Re: Vevča

          Pokud vám přijde normální, že v osmé třídě ZŠ je v době vyučování sjetá třetina až polovina žáků, pak uvažujete správným směrem.
          Mně to moc normální nepřijde.

            1. Re: Pepa

              v měsíci květnu roku dvoutisícího a dvacátého pátého byla volána do základní školy hlavního města Gorolistánu rychlá zdravotnická pomoc z důvodu kolapsu jedné žákyně. Před kolapsem samotným se chovala stejným způsobem, jakým se projevují osoby pod vlivem cizorodých látek:
              1. Neadekvátní pohyby,
              2. rozhovor s fiktivními osobami,
              3. agresivita vůči osobám skutečným.

              Jinak můj synek mne kdysi uvedl do tajů požívání jistých sraček, které jsou ve zdejším ústavu dosti populární. Princip spočívá v rozpuštění jakéhosi prášku ve vodě, následného zahřívání vodného roztoku a vdechování vzniklých par.
              Jak dítka, tak i jistí dospěláci se neobtěžují se sháněním vody, kteroužto si chodí nabírat rovnou do místní řeky Olše. Tak se to vlastně provalilo, neboť schůdky do koryta řeky sousedí s autobusovým stanovištěm.

  18. Nechci se točit v kruhu, už jsem vyčerpal svůj týdenní limit žvanění na netu :─)

    Jediné, co jsem chtěl napsat, je že Vidlákův program (který se mi zdá být v ledasčem dobrý) lze realizovat pouze rychlou revolucí se všemi důsledky z toho vyplývajícími, a nebo pomalou (z hlediska volebního období) a trpělivou prací, vyžadující ovšem konsensus společnosti vyjádřený nadpoloviční většinou zákonodárců.

    S revolucí moc nesouhlasím, s tou trpělivou prací Vidlákovi fandím. Obávám se však, že společnost ještě není připravena.

    Howgh.

        1. Revoluce v mezích zákona by se možná dala nazvat evolucí. Chce čas.

          Nemám co promíjet, ze svého doupěte se mi zdá, že jsme se celkem shodli.

          Někteří diskutéři ve svatém revolučním nadšení diskutují s tím, co jsem nenapsal :─)

    1. To je teda dno, pustit na obrazovku silničního piráta, co své rejdy kryje falešnou poznávací značkou, Turek je vedle něj svatoušek 🙂
      Faktem je, že pokud by neodcházely peníze do zahraničí, tak by bylo více na fízly a úředníky, co by s takovými živly zatočili, jistě by zvládali i rychlejší vylepšování zákonů, aby se jim lépe pracovalo, nemluvě o vymýšlení nových přestupků ať se kola pokutového průmyslu točí rychleji.
      Ten státní stavební holding by byl jistě efektivnější, pokud by tam seděly osvědčené kádry schopné během několika let znehodnotit stavby jim svěřené do péče, jak vidím kolem sebe, tak by v procesu investic jistě dokázali najít úspory, např. přeskočit fázi výstavby a hned by mohli vystavovat demoliční výměry. Ušetřené peníze by pak mohli nalít do důkladnějšího procesu přípravy, z dvougenerační lhůty přípravy investic v délce 30 až 50 let by se šlo jistě dostat hodně přes stovku.
      Věřím Vidlákovi, že je dobrý hospodář a myslí to dobře, ale dopadne to jako obvykle, jeho vize můžou být funkční v kibucu, nějaké rozumné sektě, vesnici nebo malém městě. Rozhodně nebou fungovat v „baráku“, prolezlém spoustou úřední vší a dalších parazitů …
      A proč ta obsese zestátněním ČEZu? Jako by nestačilo, jak nyní stát okrádá nás malé akcionáře tou sviňskou daní z údajně nečekaných zisků. Asi další trest pro ty, co své zajištění spojili s touto zemí a důvěrou v pokračování technické civilizace na jejím území navzdory současnému řádění zelených khmérů a další verbeže, místní bruselské.
      NATO i EU se snad samy rozadnou dříve než místní lepšivici u moci naznají, že lid by mohl být připuštěn k nějakém referendu.

    2. Dobrý souhrn.
      Jen ti, co neumí anglicky, z toho nebudou moc mít, protože bílá písmena na bílém podkladě se čtou dost spatně …

  19. Na první vystoupení v TV dobré. Lehkost a přirozenost projevu časem přijde :─)

    Teď to špatné – o dividendách bych se vůbec nezmiňoval, sebrat je čirá zlodějina. Tak jsme jim ty firmy neměli prodávat. Vyvádění zisku pomocí účelových fakturací – to je svatá pravda, ale v tom okamžiku máme na krku mezinárodní arbitráže, dost špatně se to prokazuje, a tyto arbitráže z nějakého záhadného důvodu prohráváme, i když jsou neprohratelné.

    EU, Ukrajinu a RF vynechávám, tam v současné době není možná racionální diskuze.

    Zbývá ten státní stavební holding. Nu, pokud nemáte v záloze pár tisíc schopných a nezkorumpovatelných úředníků, budete to muset dělat s těmi, kteří jsou bytostně závislí na současném stavu. V Číně sice pro obveselení davu občas zastřelí pár vyšších úředníků na stadionu, ale ani tam se korupci nedaří vymýtit. Co teprve u nás, kdy se vyšetřuje pouze v rámci boje dvou mafií nebo když úředník naštve někoho mocného.

    Nechci hledat důvody, proč něco nejde. Jde, ale bude to trvat dlouho. Bylo by možná dobré ukázat voličům nějakou fangli (vím, že to zní jako pověsit mrkev před osla), kterou by šlo realizovat hned – pokud se tedy domníváte, že Vaši voliči přemýšlí.

    1. Zabránění velkým odvodům dividend z ekonomiky státu vyžaduje kombinaci legislativních, daňových a regulatorních opatření. Zde jsou klíčové legální mechanismy, které státy mohou využít:

      1. Zavedení progresivního zdanění dividend
      Vyšší daňové sazby pro velké odvody: Státy mohou zvýšit daň z dividend pro nadnárodní korporace nebo akcionáře s vysokými výnosy. Např. Česko má 15% srážkovou daň, ale lze zavést progresivní sazby (např. 20 % pro dividendy nad 10 milionů Kč) 4.
      Dvojí zdanění dividend: Některé země kombinují korporátní daň s osobní daní z dividend, čímž sníží čistý zisk akcionářů.

      2. Omezení repatriace zisků
      Povinné reinvestice: Státy mohou požadovat, aby určité procento zisku (např. 30 %) bylo reinvestováno do lokální ekonomiky (např. do výzkumu nebo infrastruktury) 7.
      Cla na převody kapitálu: Např. Brazílie zavedla 25% daň na repatriaci zisků nad určitou hranici.

      3. Regulace převodních cen (transfer pricing)
      Kontrola cenových manipulací: Státy mohou omezit praktiky, kdy firmy uměle snižují zisky v dané zemi přesnadnocenými náklady (např. licenční poplatky pobočkám v daňových rájích) 4.
      Povinná dokumentace: Firmy musí prokázat, že transakce mezi pobočkami odpovídají tržním cenám.

      4. Podmíněné dividendové politiky
      Vázání dividend na lokální výkonnost: Např. Chile umožňuje výplatu dividend pouze v případě, že firma splní kritéria zaměstnanosti nebo investic 16.
      Limitování podílu zisku na dividendách: Např. maximálně 50 % čistého zisku může být vyplaceno jako dividenda.

      5. Podpora reinvestic přes daňové úlevy
      Slevy na dani za reinvestice: Firmy, které reinvestují zisky do lokálních projektů, mohou získat daňové úlevy (např. snížení korporátní daně o 5–10 %) 7.
      Daňové prázdniny: Např. Indie nabízí 3 roky bez daně pro firmy investující do chudších regionů.

      6. Zákaz nebo omezení dividend v krizových obdobích
      Dočasné moratorium: Během ekonomických krizí mohou státy zakázat výplatu dividend (např. Řecko během dluhové krize) 16.
      Povinné rezervy: Banky a strategické firmy musí část zisku ukládat do rezerv místo výplaty akcionářům.
      Příklad: Norsko a ropné dividendy

      Norsko ukládá 78 % zisků z ropy do státního fondu, který reinvestuje do infrastruktury a sociálních programů, místo aby je vyplácel akcionářům 4.

      Rizika těchto opatření

      Únik kapitálu: Firmy mohou přesunout sídla do zemí s nižšími daněmi.
      Snížení investic: Zahraniční investoři mohou omezit vstupy do ekonomiky.
      Optimální strategie kombinuje mírné zdanění s incentivami pro reinvestice, aby nedošlo k odlivu firem. Např. Polsko snížilo odliv dividend o 30 % po zavedení reinvestičních slev.

        1. Každý z těcho kroků vyústí v mezinárodní arbitráže, které, jak píšu, kupodivu soustavně prohráváme. Naše právo není futrováno silou. Ale hlavně – je to na dlouhé lokte a s nejistým výsledkem. Neříkám, že by nebylo fajn něco z toho prosadit, ale volební období je jen na čtyři roky.

          1. daňová politika suverénního státu podléhá mezinárodní arbitrážím podléhá v situaci, kdy se daňová úroveň jeví diskriminační. Proč vymýšlet vymyšlené? Viz. uvedené příklady.

          2. Já vám tedy nevím – ale pro arbitráž je snad základem, že s ní předem souhlasí obě strany. Čili stačí, aby stát nezastupovali prodejné děvky, co jdou na ruku protistraně a s ničím se předem nesouhlasilo, vše se bude řešit podle práva, u soudu. Českého soudu. A soudce, který by nerozhodoval dostatečně nezávisle by rychle skončil před kárným senátem – a když vám hrozí propadnutí majetku, tak i mastný úplatek zůstane jen nedostižným holubem na střeše.

            A stát má dost pák nejen na občany (jak se může dnes a denně přesvědčit každý dezolát, který příliš vystrkuje hlavu) ale i na korporace. Stačí chtít.

            Když si přes provozovny nějakého hytlermarketu udělají kolečko ČOI, potravinářská inspekce, hygiena, úřad práce, veterinární správa, klidně i finančák a provedou naráz a často opakovaně všechny možné kontroly, na které mají ze zákona právo, tak to i ty zahraniční majitele omrzí. A pak se můžou buď spakovat a odtáhnout – a přijít o možnost tady sdírat lokální plebs z kůže, nebo se přizpůsobí, upraví svoje zisky z nehorázných výšin na míru obvyklou v jejich domovských zemích, a pak můžou v klidu podnikat dál.

            Jako třešničku na dortu bych pak rád viděl Prouzu máčet v kleci ve Vltavě – něco jako nařízená ústavní (vodo)léčba by se na to určitě dalo taky napasovat.

            Stačí chtít.

            1. Ne, nemusí souhlasit obě strany. ČR má podepsané dvojstranné mezinárodní smlouvy O ochraně investic, kde je to vypsáno.

                1. Odstoupení od smlouvy musí buď obě strany, nebo ta poškozená musí být odškodněna. Buď se dohodnou sami na výši odškodného, nebo budou rozhodovat soudy.

          3. Napriklad by sa dala zaviest dan z obratu, namiesto dane zo zisku. Ucelove fakturacie by tym stratili vyznam lebo by viedli k vacsiemu, nie mensiemu zdaneniu.
            U nas na Slovensku sme transakcnu dan uspesne zaviedli.

      1. Ono je to v zásadě o vlastenectví, morálce, etice….
        pár tisíc schopných a nezkorumpovatelných úředníků je krásný ideál.

    2. Zapomněl jsem na ČEZ – platí odstavec o úřednících, také o mezinárodních arbitrážích, a hlavně – to z něho bude neziskovka s přidruženou výrobou? Podnikání je soustavná činnost provozovaná za účelem dosažení zisku. Kdo tomu bude šéfovat, když může být kdykoliv popohnán k soudu, že dosahuje zisku menšího, než by mohl?. Cena je limitována odspodu náklady, shora pouze ochotou / schopností za produkt zaplatit. Ano, i tohle je řešitelné, ale ne hned.

      1. A kdo by toho šéfa asi hnal k soudu, pokud bude ČEZ vykoupen a bude pouze státní?

        Teď je to problém, protože minoritní akcionáři. Čímž nemyslím zrovna pana Šnobra ale zaoceánské penzijní fondy a podobné finanční pijavice.

        Ve chvíli, kdy budou tito akcionáři vypakování (s náhradou či bez, záleží na přijatých zákonech – když se mohl minoritářů v Telecomu zbavit Kellner, proč by se jich nemohl zbavit stát v ČEZu) vám tenhle zvrácený argument o menším než maximálním zisku padá.

        1. Kdo zažaluje? Jakákoliv právnická firma, která se bude chtít zviditelnit (a potom se mimosoudně dohodnout na „vyrovnání“), ale nejspíš konkurence. Každopádně, jako ředitel či osoba zodpovědná bych tepláky sám neriskoval. A který že ministr by riskoval takový pokyn? Písemně? Ústně?

      2. Co tak rozhodnutí státu, že výstavbu JE si bude hradit sám ČEZ, a budou zisky odvádět po 20 let do rezervních fondů z důvodu velké a nutné investice? Který vlastník vydrží bez zisků z akcií po tak dlouhou dobu?

          1. Stát hlavně potřebuje funkční ekonomiku a ta při drahých energiích nebude, protože firmy nejsou konkurenceschopné.

      3. ‚Úředníci jsou otroci, ti lupičství neřídí.
        ‚Mezinárodní arbitráž je mezinárodní podvraťácká, lupičská, nedotknutelná sekta.

    3. „Teď to špatné – o dividendách bych se vůbec nezmiňoval, sebrat je čirá zlodějina. Tak jsme jim ty firmy neměli prodávat.“

      Větší blbost jste snad ani nemohl napsat. Oni si vytvořili jakási „pravidla“, podle nichž údajně objektivně funguje celá ekonomika. Ne, nefunguje. Jsou to jejich pravidla a objektivního na nich není nic. Leda to, že titíž stejným způsobem okrádají většinu světa. Ale my nejsme nijak a nikomu zavázáni podle těch pravidel hrát až na věčnost. Ty firmy se jim klidně mohou zkonfiskovat, a ono se tak v budoucnu dříve či později začne dít, stejně tak jejich moc i majetky. Samozřejmě se budou šíleně bránit a pokusí se raději svět zničit, než aby se toho, na co mají podle sebe domněle výlučný nárok a právo, nechali vzít. Ale on se jich na konci nikdo na nic nebude ptát. Jejich moc se začíná drolit právě touhle dobou a právě proto se ve světě děje, co se děje. Porážka UA a postupné prosazení BRICS bude velkou ranou do jejich sebevědomí i pomyslného vazu.

      1. Měl jsem období, kdy mi připadalo, že jediným východiskem je anarchie. Přešlo mne to s věkem a s tím, že jsem se domohl k nějakému majetku. Pokud máte nějaký majetek, víte, co by s ním (a s Vámi) stalo, pokud anarchie slavně zvítězí?

        Jinak ano, zákony lidské nejsou zákony přírodní a lze je změnit. Nedoporučuji je však ignorovat, skončí to vždy brekem a v krvi.

        1. Re: vlk

          Zajímavé ovšem je, že v Rusku nevěděli vůbec nic o tom, že nic z Vidlákova programu nejde, a adekvátně vyjebali se západními firmami ihned po jejich započetí stavění se na zadní, tedy po zahájení SVO v r. 22.
          Jistěže nic nejde hned a všechno má svůj čas. Ale Vladimírek to dokázal. A poměrně rychle.

          1. Až nás bude tolik, co Rusů, budeme mít jaderné zbraně, dostatek surovin, které svět potřebuje a většinovou ochotu přijmout gosudara, můžeme zkusit Putinův model. V daném případě efektivní a správný. Máme to všechno?

            1. Re: vlk

              Opravdu?
              Na uplatnění zákona o nezákonném uzavření ziskové firmy, resp. odvozu výrobních prostředků je potřeba mít atomové zbraně?
              To jsem nevěděl.
              Není to úplnou náhodou tak, že Ivan začal bazírovat na přepečlivém dodržování zákonů?

                1. Re: Anonym
                  V případě vojenské intervence do země – člena EU by to mohli soudruzi rovnou zabalit, protože jejich postavení je založeno na kredibiltě a zdání výhodnosti vstupu dalších a dalších východních hejlů, kteří jsou pak následně džusováni politikou eurodotací.

              1. VVP tým to měl připravené.
                1) Řada firem byla joint venture. Jakmile firmy vyhlásili, že odchází z Ruska, tak ceny jejich akcií klesly a ruský stát kupoval. Peníze na to měli ve fondu národního bohatství, kam se ukládají přebytky z prodeje ropy, plynu a uhlí.
                2) Když byly ruské banky vyhozeny ze SWIFTu, tak byly vyplácené dividendy zahraničním vlastníkům uloženy na speciální rublový účet. Příjemce dividend si je může kdykoliv vyzvednout v rublech v RF nebo si zařídí povolení převodu rublů do zahraniční banky -tj banka dostane povolení odeslat je přes SWIFT. To se povedlo jen pár firmám. Takže dividendy jsou, ale vlastníci se k nim nedostanou, tudíž cena akcií jde dolů a je tu opět příležitost pro ruský stát akcie vykoupit.
                3) RF má zákon, který umožňuje vyvlastnění firem v případě špatného hospodaření. Použili to pro výrobní firmy-byly zakázky, dodavatelé dodržovali uzavřené smlouvy a plnili sklady a firma nevyráběla, poslala zaměstnance domů.

          2. tak zasa najprv Zapad na Rusko uvalil sankcie a ukradol im ich majetok. Takze na sude by sa tazko objektivne dalo dokazovat, ze Rusi ich okradli. Ale mnohe veci sa daju postupne menit, zmluvy vypovedat,

          1. Nikde tam není. Ale jak byste nazval ignorování platných zákonů, živelné znárodňování (kdo je národ?) a podobně… Připadá mi to jako začátek anarchie, ale pochopitelně se mohu mýlit,

            1. Kazda vlada „ignoruje platne zakony“ ked ich ucelovo interpretuje a meni. Dobre to nedavno ktosi napisal, ze vlastne prebehla plaziva revolucia – obsah sucasnych rezimov v EU ma pramalo spolocne s dokonca aj 90. rokmi.
              A lepsie zivelne znarodnovanie ako zivelna privatizacia…

        2. Na rozdíl od vás si uvědomuji, že vlastnictví majetku je čistě věc víry. Nemá žádnou objektivní podstatu a dějiny soustavně ukazují, že mám pravdu. Vlastnictví je jen úzus, kdy se ostatní kolem vás tváří, že vám jako něco „patří“ a že k tomu máte jakési výlučné „právo“. Nicméně stačí se podívat trochu do dějin a je evidentní, že se vlastnické poměry mění co pár desetiletí. Stačí se mrknout na posledních něco víc než sto let u nás. Navíc v dnešní době dluhového otroctví je pocit vlastnictví víc pofiderní, než kdy dříve v dějinách. Stačí málo a komukoli z nás zbydou jen ty pověstné oči pro pláč.

          A jen tak na okraj, jak již na to upozornil Stan Borowitz, o žádné anarchii jsem ničehož nic nepsal. Ono je úplně jedno, jestli jde o feudalismus (R-U), kapitalismus (ČSR), německou nacistickou okupaci, socialismus či dnešní korporátní fašismus, ve výsledku můžete o všechno přijít zcela legálně za každého režimu.

        3. Koukaj, vlku (od toho máte ty velké oči, ne) – zkusil jste se třeba podívat, co se dnes děje lidem s majetkem, když tu nevládne anarchie, ale pevná ruka EU?

          Máte nemovitost? A víte, co si s ní můžete, když ji neupravíte za těžké love do energetické třídy 1.A? Už ji nebude moct nejen prodat, ale ani ji po vás nikdo nebude moct zdědit… O nastavení daně z nemovitosti do takových výšin, že kdo chce jen bydlet ve svém se nedoplatí a stejně skoční jako doživotní otrok v předraženém nájmu u korporací, které všechno skoupí a budou dobývat rentu…

          Máte auto? A nemáte na nové podle nejnovější fyzikálním zákonům odporující normy EURO n+1? No tak to se taky nedoplatíte… až se ho ještě rád sám zbavíte a stanete se doživotním otrokem odkázaným na sdílenou ekonomiku. Nebudete mít nic a budete šťastný (a běda vám, jak ne).

          A úplně stejně, jako nastavuje EU zákony tak, aby normální člověk nakonec nic nevlastnil může ČR nastavit zákony tak, aby se korporace musely chovat slušně a přispívat na chod státu, který jim umožňuje vydělávat – a nebo taky nebudou nic vlastnit a můžou být klidně i něšťastné, svoboda nade vše.

          Kdo chce, hledá způsoby – kdo ne, hledá důvody.

      1. Ale šlo, StK. Revolučně rychle a krvavě, a nebo pomalu s rizikem, že voličům dojde trpělivost. Vaše životní zkušenost říká něco jiného?

        1. Osobní zkušenosti nemaje, zkouším najít paralely v dějinách. Tam jsou a není jich málo.
          Proto pořád opakuji kousek básně F. Villona: Nuzota z lidí lotry činí a vlky z lesů žene hlad. Pokud nebude velký hlad, nestane se nic, vlci budou výt v lese. Ale jak jednou vyběhnou…

      2. Re: Sk

        Kdo chce, hledá způsoby.
        Kdo nechce, hledá důvody.

        Co třeba taková sektorová daň od určité číslovky nikoli v zisku, nýbrž obratu?
        A vůbec, co taková daň z obratu, kterou měli komouši?

        1. A kdo myslíte, že ty sektorové daně zaplatí?

          Popravdě, ekonomika směřuje spíše k nepřímým daním a dle mého názoru to dává smysl. problém je spíše v tom, na co se daně používají.

          1. Re: vlk

            Nikoli, ekonomika SAMA nikam nesměřuje.
            Ekonomika JE SMĚROVÁNA.

            A to je, bohužel, kapánek rozdíl.

            1. „Daň z obratu“ obratem třeba Kaufland vyřeší tak, že účetně roztrhá celou divizi v ČR na jednotlivé firmy (supermarkety) „Kaufland 001“ až „Kaufland 536“ a ty, překvapivě skončí všechny v účetní ztrátě a s obratem pár desítek milionů (pokud by to nestačilo, tak to roztrhají na jednotlivé úseky typu „Kauflan 333-Cukrovinky“). Ziskový bude až dodavatel, „Kaufland ČR“ se sídlem v Irsku, kde bude i danit. Stát nedostane ani floka. Jen přibudou noví úředníci a zkrachují některé menší obchodní řetšzce, které Kaufland rád převezme.
              Nebudou ty peníze někde chybět?

              1. Re: Eta

                1/ Co a kdo bude bránit správnému nastavení výše daně z obratu pro jednotlivé divize Kauflandu?
                2/ Co a kdo bude bránit odvádění daně z obratu při převodu finálních částek do zahraniční mateřské firmy?

                Účelem daně z obratu je zdanit velikost průtoku financí, nikoli ziskové částky.

                Při rozdrobení matky v Irsku na tisíc malých matek pak vstupuje do hry zdanění dividend, resp. povinnost reinvestic do vysávaného státu.

                1. Když bude daň z obratu třeba od 50 milionů (P.A.), tak ji „Kaufland 333-Cukrovinky“ nedosáhnou a pokud ještě skončí účetně ve ztrátě, tak nezaplatí v ČR ani korunu. Zisk se zrealizuje až u jejich dodavatele „Kaufland ČR“ se sídlem v Irsku a daněno bude v Irsku.

                  Pokud by daň z obratu byla bez jakéhokoliv stropu, tedy na všechno, tak by to odnesly především malé obchody, malé firmy, soukromníci, … což by ty nadnárodní řetězce jistě potěšilo a skoupily by totálně všechno. Protože firma „Kaufland 333-Cukrovinky“ by byla, dle zákona, úplně stejná jako „Smíšené zboží Nováček-Wang“.

                  1. On tady ten gordický uzel rozsekl někdo v jiném příspěvku výše. K čemu máme trestní zákoník? Za daňové úniky jsou tam docela slušné sazby. Proč by měl platit jen pro malé ryby…

                    1. Právnící to jistě zařídí tak, že to bude v souladu se zákony. Tedy nebude to daňový únik.

            1. – zejména u bankovní daně, došlo k přenesení daňového břemene na klienty bank, například ve formě vyšších poplatků nebo úrokových sazeb u úvěrů
              – negativně ovlivnilo důvěru investorů a snížit motivaci k investicím v daných sektorech. V případě bankovní daně v Maďarsku to vedlo k uzavření některých poboček a dokonce k odchodu několika bank z maďarského trhu. Následovalo omezení a zdražení poskytování úvěrů, což mělo negativní dopad na hospodářský výkon a zvýšilo nezaměstnanost.
              – Maďarsko v průběhu let měnilo sazby sektorových daní a některé z nich dokonce rušilo (např. Finsko zrušilo bankovní daň, Rakousko a Slovensko ji snížily). I Maďarsko přistoupilo k radikálnímu snižování bankovní daně. Některé extra-zisky daně jsou od roku 2025 zrušeny.

              1. Re: Eta

                Já pravím „hovno“ a ne zvýšení nezaměstnanosti a zdražení bankovních služeb. V momentě, kdy jsem schopen si vyřídit půjčku v jiném státě EU, se můžou bankovní soudruzi akorát tak vycpat.
                Ad nezaměstnanost – 4,5% v zemědělském státě je nádherné číslo.

                1. Co je vlastně tedy cílem sektorové daně na banky v ČR?
                  – vypudit banky z ČR, tak aby Češi začali využívat ty mimo ČR?
                  – odstřihnout se od dnešních daňových příjmů od bank (ty mimo ČR již nebudou v ČR nic danit?
                  – zvednout nezaměstnanost o propuštěné zaměstnance bank a přijít o jejich daně z výplat, plateb do zdravotka a soc. zabezpečení, a DPH z jejich vysokých výplat?
                  Vždyť Vidlák si od toho slibuje fůru nových peněz pro stát, a Vy tu píšete opak.

        2. Tohle také nechápu. Daň z obratu nebyl – jako spousta jiných věcí, např. družsva – výmysl komunistů. Fungovala i v USA (zavedena jako součást Rooseveltova New Dealu) pro velké firmy, aby bránila tomu vzniku trustů, kartelů, monoplů, oligopolů. Antitrustový zákon zrušil Reagan ve 2. období a výsledek se dostavil: 1% nejbohatších vlastní 38% světové ekonomiky (v r. 1975 to bylo necelých 12%) a dalších 14% ovládá skrze instituce (banky, IF typu Blackrock atd.)

          1. Nucené rozdělení společnosti Standard Oil, kterou vlastnil John D. Rockefeller, proběhlo v roce 1911 na základě rozhodnutí Nejvyššího soudu USA. Společnost byla rozdělena na 34 menších, nezávislých ropných firem kvůli obavám z monopolního postavení a porušování hospodářské soutěže. Mezi tyto firmy patřily například Exxon, Mobil, Chevron. Majetek rodiny se díky tomuto rozdělení „přes noc“ zdvojnásobil.

        3. Reakce-doplnení Targa-Targuse:
          Na Islandu, před lety po prasknutí tehdejší Anglické zázračné penzijně investiční bubliny, vypakovali angličany domáhající se nějakého plnění.
          A ministerského předsedu, který ty švindly umožnil poslali spolu s odpovědnými úředníky z bank do kriminálu.

          1. Island – Finanční krize 2008 a důsledky odmítnutí kompenzace zahraničních klientů, po odvetných opatřeních VB a Holandska:
            – islandská koruna (ISK) propadla o více než 70 % na off-shore trhu a akciový trh spadl o více než 80 %. To vedlo k prudkému růstu inflace a poklesu životní úrovně v zemi.
            – Island čelil obtížím při získávání úvěrů od Mezinárodního měnového fondu (MMF) a skandinávských zemí, protože kompenzace zahraničních vkladatelů byla klíčovou podmínkou.
            – Island musel zavést přísné kapitálové kontroly, aby zabránil odlivu kapitálu a stabilizoval měnu. Tyto kontroly byly na Islandu v platnosti po mnoho let (rušeny až v roce 2017), což omezovalo mezinárodní obchod a investice.
            – Ekonomika se propadla do hluboké recese s poklesem HDP.

            1. Re: Eta

              Přeloženo do češtiny – poté, co na Islandu zařízli slepici, která snášela zlatá vejce pro cizí investory, ekonomika se do deseti let dostala do normálu.
              S tím opravdu nemám problém.

              1. Stručně, návrat po deseti letech do normálu?
                Skvělý.
                Pokud budem dál pokračovat v lividaci společnosti zlodějnami přikázanými EU, tak pravděpodobně zažijem návrat k feudalismu.

              2. Island:
                – 2007 : HDP na hlavu v paritě kupní síly (PPP): Odhady se pohybovaly kolem $55,000 – $60,000.
                – 2024 : HDP na hlavu v paritě kupní síly (PPP): Kolem $65,645 (Trading Economics) (IMF, říjen 2024).
                Tedy nic moc za 18 let. Např tragická ČR:
                ČR:
                – 2007 : HDP na hlavu v paritě kupní síly (PPP): $22,000.
                – 2024: Mezinárodní měnový fond (MMF): Dle říjnového World Economic Outlook (2024) je HDP na hlavu v PPP pro ČR v roce 2024 prognózován na $56,686. Pro rok 2025 pak MMF předpovídá $59,205.

    4. Vlku, vlku… Dan (doufám a předpokládám) neměl na mysli „sebrat dividendy“, nýbrž zdanit je tak, jak je příjem z dividend zdaněn nám, českým untermenschen. A jelikož z ČR odchází KAŽDOROČNĚ cca 300 nld dividend, jen toto jediné by přineslo do rozpočtu 45 mld Kč.
      Veolia odváží jen z Prahy každoročně 500 mil Kč, ačkoliv je jen vloženým, zbytečným mezičlánkěm mezi skutečným poskytovatelem vody a klientem. Totéž po celé ČR. Vypovědět smlouvy.
      Triků používají naší investiční přátelé spoustu – když je zisk příliš vysoký (banky, pojišťovny), vloží se do „rezervního fondu“, dokud se nenajde vhodná „investiční příležitost“. Pak se ty prachy z kolonky zisk pčesunou do nákladů a je to.
      Kartelové dohody, flagrantní u obchodních řetězců, mobilních operátorů atd. Mlsnův úřad je pro srandu králíkům. Vodafone vydělá na základě zfixlované, nesrozumitelné smlouvy 440 mil Kč, dostane pokutu 2 mil Kč… 🙂
      Dotace 124.000 „neziskovek“, především politických, lze zásadně ořezat.
      Daňové výjimky – ročně se v nich toží 380 mld Kč – co jich polovinu zrušit? Nebo i víc?
      Vyhlásit válku (vlády ČR) daňovému dumpingu uvnitř EU a otravovat, žalovat, zveřejňovat…
      etc…

      1. Jistě, nic, co bych nevěděl. Chápu televizní zkratku, ale u dividend to tak vyznělo.

        Nicméně se závěrem Vašeho příspěvku souhlasím. Jenom to představuje to mnou zmíněnou dlouhou cestu, neb se nedá očekávat, že současní beneficienti budou souhlasit.

      2. Dividendy pro nerezidenty jsou zjednodušeně žečeno zatíženy srážkovou daní ve výši 15 % (mezinárodní smlouvy o zamezení dvojího zdanění) a více pro země, kde tyto smlouvy nemáme uzavřeny. Pokud stát bude chtít více peněz, tak to dopadně jako se zdražením cigaret a chlastu – prostě vybere méně, neb firmy budou účetně ještě více optimalizovat a zisk budou danit tam, kde to budou mít levnější.
        Nebudou ty peníze někde chybět?

      3. Veolia, vypovědět smlouvy?
        Jaké smlouvy máte na mysli? Veolia je majitelem svých vodáren, které si koupila. Stát by musel nabídnout odkup a cenu, za kterou by Veolia byla ochotna prodat. A pokud jí to nese v Praze 500mil. ročně (jak uvádíte), tak by to muselo být od 10 miliard nahoru (min. 20-ti násobek očekávaných zisků). Jen za Prahu.
        Nebudou ty peníze někde chybět?

      4. Vy se divíte, že firmy optimalizují a používají triky. Ty a ti co to nedělali (od velkých firem po hospodského na vesnici) již zkrachovali. A ty velké, zahraniční firmy na to mají velké vlastní účetní a právní oddělení. Bude-li stát nějak více tlačit a zkoušet zvednout odvody, tak to dopadne tak, že v ČR nezdaní nic a zisky přesunou účetně třeba do Irska, kde to budou mít levnější, neb platí pravidlo, že nejvíc vybere ten, kdo to má nejlevnější. A ČR zjistí, že vybrala méně.
        Nebudou ty peníze někde chybět?

      5. Zrušit neziskovky – jsem pro. Celkově se to vyplatí. Ale aby někdo nenabyl dojmu, že stát ušetří 380 miliard. Neušetří. Právě naopak – stát hodně prodělá. Ty peníze z ciziny totiž nepřijdou a tím státu nezůstane cca polovina na daních (od výplat a zdravotka až po daň z koupě auta či pronájmu kanceláří). Navíc stát bude muset většině zaměstnaců neziskovek (co skončí jako nezaměstnaní na sociálce – ano takoví jsou) platit prachy, nájmy a energie. Takže pro stát těžké finanční mínus, i když dlouhodobě by se to vyplatilo.
        Nebudou ty peníze někde chybět?

    5. Začínám chápat proč místní úředníci jeden stadion zlikvidovali, mezitím ti lemplové asi zapomněli na důvody, tak chtějí stavit nový, tak snad se nevyplaší a postaví jej … 🙂

    6. ČEZ jsme tu probírali už v březnu.
      Přestanou se vyplácet divideny, minoritáři budou vykoupeni (penězi ČEZu),
      vznikne stoprocentně státní energetický holding, prý jako v Polsku, Maďarsku, Francii
      – má připraveno Babiš:
      https://youtu.be/nfWCdqeuAkA?t=273

      Nejspíš to tak proběhne, příští rok. Jako ve Francii
      https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-soud-ve-francii-povolil-znarodneni-nejvetsiho-dodavatele-energii-40430457

    7. „arbitráže z nějakého záhadného důvodu prohráváme, i když jsou neprohratelné“

      Z principu je to nerovný boj (Arbitráž či soud v zemi poškozeného (Mezinárodní smlouvy o ochraně investic)), kdy stát (ČR) nemůže motivovat, uplácet, účelově obcházet, … (žádný státní úředník k tomu nedá pokyn a jiný úředník by se tímto pokynem ani neřídil), kdežto protistrana (soukromá firma) to běžně praktikuje. A pokud jde o velké prachy (na úplatky jsou deseti/sto miliony), tak se potom nedivte, jak to končívá.
      Nebudou ty prachy státu někde chybět?

      1. Já to chápu jako proukrajinské. Zase o krůček blíže míru, čím dál, tím líp – méně zmařených životů, méně zničená ekonomika, dříve zahájená obnova.

        Vy snad máte jako cíl co nejvíce mrtvých ukrajinců a co nejvíce zničenou ukrajinu?

  20. Peníze z emisních povolenek jsou příjmem Bruselu. Takže budou bojovat do posledního euroouřady, aby měli peněz co nejvíce. Drahá energie položí průmysl celé Evropy, a technologické zaostávání se už nepodaří dohnat. Další generace si budou muset počkat na novou šanci změny technologie, a to bude pár desetiletí.
    Ohledně státního bytového holdingu jsem poněkud skeptickým, zda bude funkční. Ale možná ano, bude hodně záležet na detailech fungování. Pro zlepšení situace bydlení bych doporučil uvolnění předpisů, aby bylo možné si rozumný domek postavit na vlastním pozemku bez přílišného vměšování úřadů. A vybrat nějaké typové tvary domů, které budou schváleny zákonem, a které si bude moci stavebník postavit, kde uzná za vhodné na svém pozemku. Ovšem cement bude s emisními povolenkami hodně drahý, takže to bude buď bydlení nebo klimatické snění Bruselu.
    Doufejme, že Vidlák své úvahy nejdříve představí zde než v parlamentu, a zde se mu dostane přehršle připomínek a návrhů, jak to navrhnout lépe nebo funkční.

      1. Neberte to jako trolení, Robert Fico a politici z vítězného Smeru a SNS se před volbami z mainstreamovou mediální žumpou nebavili vůbec.

        1. No jenže Fica a spol. Slováci znali velmi dobře a tedy nepotřeboval lézt do mainstreamu. Vidláka je potřeba dostat do povědomí mnoha lidí a na to je mainstream dobrý.

  21. Konečně vylepšili školství. Konečně!
    A pak, že to nejde.

    Konečně budou mít děti distanční výuku.

    ejvětší školská novela prošla. Slučuje školy, mění financování i maturity
    Nejrozsáhlejší novela zákona o školách, která se dotkne většiny dětí i rodičů, prošla i Senátem. Promění se třeba maturity, přibýt má psychologů, na středních školách bude možná výuka na dálku.
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kampus-zakladni-vzdelavani-nejvetsi-skolska-novela-prosla-slucuje-skoly-meni-financovani-i-maturity-280813

    1. Re: AM

      Někdo tomu říká vylepšení, jiný to nazve úplnou likvidací.
      Já bych tento zákon pojmenoval ještě výstižněji:
      PŘEHLÍDKA NEŠTĚSTÍ.

      Už tak jsou dnešní absolventi k totální nepotřebě. Bez karty si neumějí ani koupit svačinu.

    2. Doufám, že tohle byl sarkasmus…
      Pokud ne, tak dodnes – po 5 letech – se projevují důsledky „distanční“ výuky během éry Covidismu. Zpožděný rozvoj kognitivních funkcí v důsledku práce POUZE s diplayem (viz prof. Spitzer: „Digitální demence“), oslabená schopnost sociální adaptace, neschopnost plně porozumět textu nebo příkladu/vzorci, neschopnost jasně formulovat ideu…
      Distanční výuka plodí studenty s výsledky o 20-25% horšími než výuka v kolektivu. Doporučuji si téma nastudovat.
      A pak nejásat.

      1. Re: Hal

        Plus údajná potřeba služeb psychiatra či alespoň psychologa pro 30 % patnáctiletých.
        Padá mi brada a slintám až na zem.

Napsat komentář: Eta alias VCTAZZ Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *