20 dubna, 2025

Několik historických souvislostí…

Je to zhruba dva tisíce let, co evropský zmocněnec pro Blízký Východ odstranil nebezpečného dezolátského šiřitele dezinformací. Doboví Koudelkové na něj našli dostatek důkazů jeho propojení na dobové hybridní hrozby, majnstrým dodal liberálně hodnověrné svědky a dobový Milion chvilek pro demokracii zařídil patřičnou klaku na náměstí, takže si všichni raději umyli ruce a poslali ho na smrt. Bylo to pro všechny nejlepší a nejjednodušší řešení.

On ten dezolát neříkal nic, co by se běžně ve společnosti nešuškalo. Tehdy byla Judea také pod faktickou okupací dobového světového hegemona a také si to zařídila sama a ochotně na základě smlouvy, aby se dostala z područí předchozí nadvlády. Tehdejší elity také vykřikovaly, „patříme na Západ,“ protože se jim to finančně vyplácelo. Být tehdy židovským celníkem, to bylo terno, asi tak stejně jako být dneska Tomášem Prouzou. Impérium nezajímalo obírání obyčejných lidí, hlavně, když dostalo svůj díl. Kolik si nakradli místní Prouzové, to dobový Washington nezajímalo.

Nejhorší na tom bylo, že ten lidový vypravěč vlastně vůbec nebyl radikální. Mluvil o tom, že se musí změnit národní smýšlení, že se musí chodit mezi lidi a sloužit jim, byl notorický chcimír a dokonce mluvil o tom, že je zapotřebí nastavit druhou tvář a odpouštět i nepřátelům. Mluvil o tom, že Boží království není z tohoto světa, odmítal radikální zélótská řešení, bavil se i s těmi Prouzy, pokud o to stáli a obracel je na víru pozvolna, silou SLOVA.

Když mluvil, strašně dobře se to poslouchalo… Zmetek jeden, nestyděl se používat posvátné texty tehdejších Havlů či Masaryků a rouboval na to svoje představy o Božím království. Udělal i pár dobových demonstrací, na kterých se prý děly zázraky, ale žádná společenská změna po nich nenastala. Lidé možná nabrali něco optimismu, ale pak jim zase začal všední realita bídně placené námezdní práce, složenek, hypoték a jiných dluhů.

A nic na něj, sakra, neměli. Žil z milodarů, ale nekoupil si zlatý kočár, neoblékal se okázale. V měšci něco měl, protože mohl zaplatit Poslední večeři, ale přece jenom to neodpovídalo profilu zahraničního agenta cizí moci. Sice se mu hodně hlasitě posmívali a připisovali mu ty nejhorší motivace, ale nějak to nefungovalo. Jen k němu přitahovali pozornost. Hnutí to bylo malé, dělané na koleni, lidé se k němu přidávali a zase odcházeli, nikoho nezavazoval přísahou, kdo přišel, přišel dobrovolně. Tři roky na tom pracoval, ale nakonec mu zbylo dvanáct nejbližších. A aby to bylo kompletní, i zrádce se mezi nimi našel.

Před ním bylo mnoho jiných proroků a zvěstovatelů Nového údělu. Ale ti byli normální. Dělali to pro prachy, slávu nebo veřejné funkce. Dalo se je uplatit nebo uspokojit teplým místečkem ve státní správě. Impérium na to mělo peněz dost… Teď to najednou nefungovalo. Vymykal se obvyklým standardům.

A tak ho prostě odstranili… Není člověk – není problém, nicht wahr?

Příčiny ovšem odstraněny nebyly. Vše, o čem ten dezolát mluvil, to zůstalo. Všechny důvody k jeho existenci víceméně nepominuly dodnes. Stejně tak nepominulo jeho know-how. Chodit mezi lidi, sloužit jim, nekádrovat, mít větší radost nad jedním napraveným hříšníkem než nad deseti spravedlivými, dávat novou šanci k obrácení, nabízet ruku celníkům i kurvám, odpouštět. Tak i z velmi skromných začátků dvanácti apoštolů může vzniknout síla, která je základem naší civilizace. Síla, která mnohokrát přežila konec impérií a dokud konala podle jeho odkazu, rostla. Ale vždycky, když se odvrátila od ubohých a přidala se k prostřenému stolu od světa odtržených elit, skomírala.

Ať jsou vám tyto Velikonoce stejnou nadějí, jakou se staly tenkrát před dvěma tisíci roky. Ať je to naděje, která není z tohoto světa, ať je to naděje, která přetrvá i konec všeho, co jsme za náš svět považovali. Dokud jsme pospolu, dokud máme takové, kteří chodí mezi obyčejné lidi, je jedno, jak skromné jsou naše začátky a je jedno, jak velké mocnosti tomu brání. Nakonec to vyroste, rozkošatí a přinese plody. I když to teď někdy vypadá beznadějně. I když se soudci připravují zrušit volby, i když jsou nachystány římské legie korespondenčních voličů, i když Kaifáš z Vnitra připravuje zatykače a hledá vhodné zrádce.

To, co chceme, to není z tohoto světa a proto to tento svět nemůže zničit ani zadupat do země. Ani tehdy, když se prý USA stáhnou z mírových rozhovorů na Ukrajině a Němci tam naopak dodají rakety Taurus. Ale dohoda o surovinách mezi USA a Ukrajinou je už podepsána… Ale o tom bude článek v pondělí.

Přeji vám požehnané Velikonoce. Zítra nevyjde žádný článek. Nechte na Velikonoční neděli vzejít naději na nový začátek. Budeme ji v příštích měsících potřebovat…

_____________________________________________________________________________________

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle příslušnou částku, může si na oplátku vyžádat knihy, samolepky a odznaky z nabídky. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód. Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu

196 thoughts on “Několik historických souvislostí…

  1. Režim se nebál použít jakékoli prostředky. Lži, nátlak, psychickou likvidaci, falešné obvinění. Rozděloval rodiny, rozvracel vztahy, učil lidi podezírat své sousedy.

    https://udalostiextra.cz/domaci-zpravy/zmizel-beze-stopy-za-totality-a-pravdu-jsem-objevila-tam-kde-se-hledat-nesmela/50055/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=1475311&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

    Lži, nátlak, psychická likvidace, falešné obvinění – proč jsem si jen vzpomněl na Rakušana?

    1. Nemluvě o tom, že teď zmizí desítky lidí ročně beze stopy (Pro představu bylo v roce 2023 vyhlášeno celkem 3 045 pátrání po pohřešovaných osobách. Z toho bylo 2 987 osob vypátráno.), a nikdo nepíše dojímavé články o tom, že jsou to oběti současného systému.

  2. Jedna opravdu dobrá OT zpráva.

    Putin sa stretol s náčelníkom generálneho štábu Gerasimovom a vyhlásil „veľkonočné prímerie“. Ruská strana zastaví všetky vojenské akcie od 18:00 19. apríla do 00:00 21. apríla

    Ruské ministerstvo obrany: Prímerie budú dodržiavať ruské jednotky za predpokladu, že ho Ukrajina bude vzájomne dodržiavať:

    https://ria.ru/20250419/peremirie-2012286072.html
    Video v odkaze: https://t.me/tass_agency/311200

    Ojeto z AK.

  3. @Několik historických souvislostí
    Díky, Danieli, za článek, většinově jsi mě potěšil. Velmi trefné paralely. 🙂

    Jen bych okomentoval ty apoštoly: „Tak i z velmi skromných začátků dvanácti apoštolů může vzniknout síla, která je základem naší civilizace.“

    Máš pravdu, že oni ti poslíčci skutečně skvěle posloužili „síle, která je základem naší civilizace“ – totiž plíživému zotročování ubohých, aby byli ještě ubožejšími, čehož je součástí obětování druhých ve válkách těch mocných za zbohatnutí a hlavním cílem je ovládnutí pokud možno všech. To vše pod skvělými hesly „pokory“, „svobody“, „hrdosti“, „lásky“, „pravdy“ atd. – vše popřevraceno v opak přesně dle Orwella. („Poslíčci“ jsou skutečným překladem DŮSLEDNĚ nepřekládaného řeckého „apostolous“.)

    Celý ten ten trik mocenského únosu Ježíšovy „dobré zprávy“ – alias evangelia – se začíná právě na tom nepřekládání a hrubé reinterpretaci cca 15ti Ježíšem užitých klíčových termínů kolem Jeho programového prohlášení „dobré zprávy“ – „evangelia“ (Opět za účelem manipulace nepřekládáno). Vše je postaveno na NAPROSTÉM odignorování Ježíšových důrazů a narativů jeho učedníky – poslíčky a následném zbožštění druhotné učednické literatury, která se stala na základě konsenzu mocných své doby součástí Bible, coby „také Boží slovo“. Učedníci Ježíšova témata z Evangelií i jeho definice pojmů v knihách Skutků, Dopisů i Zjevení naprosto důsledně a takřka beze zbytku ignorují. Všiml si někdo? (Tedy až na dvě výjimky přímých citací, které ale opět jen zneužili k překroucení kontextu, jak byl Ježíšem uveden.) Nechce se mi snad ani věřit, že by ti poslíčci byli jenom tak hloupí…

    Ježíšovi učedníci se ve vší té druhotné literatuře Skutků, Dopisů a Zjevení nejdůsledněji starali o dvě pro Ježíše zcela cizí témata.

    1/ O nastolení hierarchizace moci a pravomocí funkcionářů ustanovením a definováním CÍRKVE – což je umělé, newspeakové slovo. Zatímco Ježíš užil termín SHROMÁŽDĚNÍ (v Evangeliích) 2x (!) a z toho 1x mluvil o SVÉM shromáždění těch, kdo mluví slova Otce skrze Ducha a před kterýmžto slovem brány pekla neobstojí, učedníci nastolují a do úmoru propírají umělý pojem CÍRKEV 111x (!!!)

    Učednickou další velkou starostí a tématem č. 2 je právně-věroučné podsunutí kukaččího vejce Abrahamovy krvavé smlouvy v právní extenzi na VŠECHNY LIDI. Naproti tomu Ježíš zmínil pojem „nové smlouvy v mojí krvi“ při JEDINÉ příležitosti „poslední večeře“ a za dotčené označil své židovské učedníky („prolévá se za vás“) , rozšířeně pak všechny Židy (prolévá se za MNOHÉ). „Mnohé“ je odlišné slovo než „za všechny“ – což Ježíš NEŘEKL). Z logiky Nová vs. Stará jednoznačně plyne, že kdo nebyl účastníkem jakékoliv „Staré smlouvy“ nepotžebuje ani update „Nové smlouvy“. Nedává to právní smysl.

    Ke všem ostatním lidem (98% světa?), kteří už před tím nepodléhali otroctví Abrahamovy krvavé smlouvy totiž Ježíš mluví skrze slova bezpodmínečné lásky, odpouštění a uzdravení. Víc není třeba.

    Výsledkem učednické diverze (nebo fakt jen nepochopení?), bohužel, je fakt, že ta Abrahamova, na cizí krvi poražených a obětovaných, postavená smlouva, díky historickému „úspěchu“ křesťanství (přes výše popsaný špinavý apoštolský trik údajného „zevšeobecnění té nové krevní smlouvy“) právně aktivně cvrliká dodnes. Jen to naše mentální kapacita „lobotomizovaných žížal“ bez mnohaleté praxe fokusování na téma – prostě nepobírá. Je to hluboko zažrané v matrixu velmi komplikovaných „tradic“…

    Co k životaschopnosti a důsledcích Abrahamovy / Mojžíšovy smlouvy pro Židovský národ a pro zbytek světa říkají sami dnešní rabíni? Níže 2 malé vzorky z mnoha:
    https://rumble.com/v26wj0k-rabbi-says-jews-responsible-for-mass-immigration-destruction-of-edomamalek.html, nebo https://rumble.com/v3qtb1p-whites-will-worship-the-jewish-people-as-supreme-then-be-obliterated-rabbi-.html

    1. Věta: „Učedníci Ježíšova témata z Evangelií i jeho definice pojmů v knihách Skutků, Dopisů i Zjevení… měla znít:
      „Učedníci Ježíšova témata i jeho definice pojmů z Evangelií ve svých knihách Skutků, Dopisů i Zjevení naprosto důsledně a takřka beze zbytku ignorují.

      Omlouvám se za nesrozumitelnost původní věty 😉

  4. Rozhovor v týdeníku ECHO

    Tak jsem si právě dočetl Vidlákův rozhovor v ECHU a musím říct, že dobré.

    Pravda, měl jsem trochu problém ten týdeník ECHO sehnat, ale nakonec se podařilo na benzínce. Nejdříve jsem objel všechny Hitlermárkkety (6) v našem 20 tis. městečku, kde bylo ECHO beznadějně vyprodané, ale pak mě napadlo, zkusit ještě benzínku a zde jsem již měl štěstí.

        1. Já byl ve čtvrtek ve velké trafice a měli tam dva výtisky. V Echu podcenili sílu dezolátů. Měli vydat trojnásobný náklad a prodali by vše.

  5. Velikonoce, tradičně ukradený datum, křesťany. Kdysi to byl svátek jarní rovnodennosti v minulosti ještě před Kristem, byl slaven různými národy.

    1. No dobrá, co s tím? Mně nikdo neukradl. Přes moje předky je mi nejbližší ta křesťanská verze a samozřejmě svátek jara.

  6. Příroda ,ta velká kouzelnice nám prostřela jaro,léto,podzim,zimu. Člověk si vymyslel politiku tj. i víru k ovládání mas. Za 2000let v Kristu se nic nezměnilo tzn. i války. Války jsou obrazem doby a selháni víry aj. Mohu dnes porovnávat mezi kap. a soc. a socialismus vyhrává po všech stránkách i díky konci II.svět.války ,kdy SSSR rozdrtil spojenou Evropu a nastolili nový řád který se vyvíjel a škoda roku 1989 ,kdy se voliči podvolili konzumu a později i válce.

      1. Gaio, jsou to čtyři roky. Našla jsem si diskuzi, abych zjistila, jestli to jsou čtyři nebo pět let. Ono to letí. Trochu jsem se ušpinila čtením zpětně, ale vlastně i očistila. Mohla jsem vzdát hold Jáchymovi, který byl na naší straně, jen nekřičel, to byl jeho styl. A mrzí mě, že už tu skoro dva roky není, jeho intelekt a nadhled mi dodnes chybí. Moc Vás zdravím a přeji hezké svátky jara a znovuzrození, což vlastně přeji všem. Tak krásně Velikonoce ☺️

    1. Socialismus jasně vyhrává?
      – Tak v silové soutěži v roce 1989 vyhrál kapitalismus. Jaksi nahradil socialismus.
      – V kvalitě života obyvatel bych to rozhodnutí nechal na nich. Jaká by asi byla procenta, kdyby zítra rozhodovali lidé v ČR – tedy kolik by chtělo návrat k socialismu?

      1. Ono je to stale o tom kolko ostava pre tych dolu. Kedysi si Amici mysleli, ze ak pracuje, bude sa mat dobre on aj jeho rodina. Stacilo to na slusnu zivotnu uroven pre celu rodinu. Potom uz museli robit obaja. Teraz 50% Anericanov nema 400 usd pre pripad mimoriadneho vydavku, pritom casto robia viac zamestnani. Citala som, ze ai a koncentracia kapitalu zacina ohrozovat lekarov, ktori sa zrazu stavaju zamestnancami, zatial dobre platenymi. Ale je evidentne, ze cele sa to ponara. Len niekto si mysli, ze ked je teraz za vodou, tak to tak bude vzdy a len ti ostatni su nemozni a neschopni

        1. A přitom by neviditelná ruka trhu měla mít spíš zelenou rukavici. Ale to ne. Převážet z místa na místo se bude, ať to stojí,co to stojí . A nejhorší ta paliva, obrovské objemy a trubky za rohem necháme zrezivět

      2. Tak, podnájemníci jsou klasickým novodobým proletariátem dneška. Do očí vam to neřeknou, protože strach, ale za rohem, to se dovíte věci.
        Kapík udržuje nezávislost, socík je řešení pro ty, kteří už nemůžou ani bydlet ve svém. Věční dlužníci.
        Bydlení je stejná základní životní potřeba jako voda, základní potraviny zdravotní péče nebo bezpečnost. To jsou věci, které nesmí podléhat prostému kšeftu. Jsou to politika.

  7. Vyhláška stanovuje, že minimálně osmkrát v rámci 20 provozních dnů – pro zjednodušení lze mluvit o jednom kalendářním měsíci – mají mít děti bezmasý oběd. „Z toho maximálně dvakrát se může jednat o sladký pokrm,“ stojí ještě v dokumentu v reakci na oblíbenou strategii, jak se masu vyhnout.

    To budou zářné zítřky s podvyživenou generací

    1. Semmelbaba, buchtičky se šodó, rýžový nákyp a škubánky. Na tom si ve školních jídelnách pochutnávali i žáci v dobách komunistického útlaku!

      1. Ale sladké můžete mít jen 2x za měsíc a ta jídla jsou 4.

        Jinak za komunistického útlaku nejstrašnější jídlo byl pajšl, který se jevil kuchařkám ve velké oblibě, takže byl co 10 dní. Za kapitalistického ráje zas sójový guláš, abychom podpořili dovoz sóji z Jižní Ameriky.

        1. Mně ve školní jídleně chutnaly pouze rajská omáčka a čevapčiči.
          Bezmasé blevajzy se podávaly i za socíku. Květákový „mozeček“, fazolky na kyselo s vejcem, čočka s volským okem …
          Nebylo to náhodou i tehdá, že z 5 dnů bylo maso jen 3 dny, 1 den bezmasé jídlo nesladké a 1 bezmasé sladké?

        2. Pajšl občas za mého dětství byl, ale co 10 dní? To tedy ne, aspoň u nás.
          Jo, a ještě, já mám pajšl rád a občas si ho vařím, když seženu „kořínek“, což bývá problém. 🙂

          1. Já byl jednou na sl. cestě a stavili jsme se na obligátní, šnycl s bramborami. Kolem šel pinkl s talíři na kterých byl pajšl a ta krmě tak náramně voněla, že následoval druhý chod.

      2. Smažák, zapomněl jste na smažák! Sice ne nasladko, ale to byla, sice zřídkavá, ale v jídelně patrně největší bezmasá atrakce. Vedle buchtiček.

        Mimochodem, jste na takový věci pašák, moh byste vyrešeršovat…, ale co, nebudu to na Vás házet. Takže, smažil se už ve středověku. V trojobalu a s tatarkou se objevil právě u nás, a to patrně někdy před druhou světovou, ovšem zdokumentován je až v menu roku 1953. Coby pokrm pro zámožnější (sic! právě v období zdaleka největ. víť. prac. li. a – zámožnější??!) strávníky v lepších (opět sic!) restauracích. Nejprve šlo o ementál nebo gorgonzolu, protože to ale je vážně dobrota, rev. děl. hn. si pak začal obalovat eidam.
        Já se tím nejvíc cpal v dobách za sedm šede vč. tatarky.

        1. Za jedenact byl na nadrazi v Uh.Hradisti, ale s platkem sunky mezi dvema platkama syra. Za bura k tomu Jarosov a bohorodicka borovicka

          samozrejme esli si to spravne pamatuju

        2. Když jsme si chtěli odpočinout od studentské menzy, chodili jsme do restaurace naproti fakultě na smažák s tatarkou za 7,10 Kčs. 🙂

          1. Vzhledem k tomu, že jsem od jednoho roku byla v péči kolektivních zařízení současně se v nich i stravujíc, sním všechno. Až na škubánky. Někdy mi v menze i chutnalo. Většinou.

    2. Kde je problém? V pátek se podívat na jídelní lístek na příští týden a odhlásit co nechci. Vzít si jídlo z domu, nebo si koupit vedle, je-li ta možnost. Tak to praktikujeme dlouhodobě.

      1. To neznáte moji bývalou jídelnu. Když byl sójový guláš, každý se odhlásil, těm pár vytrvalcům udělali karbanátky, druhý den přišli všichni, měly být ty karbanátky, hups, na jídelníčku napsáno změna a hups všichni dostali sójový guláš

    3. To, že je nyní potravin dostatek neznamená že nejsme podvyživení už nyní. Nedostatek výživy v potravinách, nahrazujeme množstvím. Vyhovuje to jak, potravinářskému byznysu, tak pharma byznysu.

    4. Ideální bude, když se školáci spokojí jen s vyhláškou upravenou na devatero způsobů. Zhruba v intencích Rakouské armády blahé paměti:
      Každej voják má bejt tak inteligentním, aby sežral bez reptání všechno, co vyfasuje, a musí mít v sobě tolik disciplíny, aby se nepozastavoval nad kvalitou toho, co má sežrat.

  8. Vzkříšení Ježíše
    Víra je důvěra v to, o čem víte, že je pravda. Víra je vědět – ne jen se domnívat, nebo mít naději.
    Radostná zpráva o Ježíši spočívá na důkazech.
    Kdyby Ježíš nevstal z mrtvých, Bible nemá cenu (1.Kor 15,14).
    Ježíšovi učedníci (a stovky dalších lidí) vzkříšeného Ježíše skutečně viděli, mluvili s ním, dotýkali se ho, jedli s ním: 11 apoštolů a dalších asi 120 lidí i když jmenován je jen Kleofáš
    Také ženy byly úplně první svědkové. To se dělo několik týdnů po vzkříšení.
    Avšak kdo by umíral za lež? Ani jeden z 12 apoštolů i dalších setkání se vzkříšeným Ježíšem neodvolal navzdory mučení a odsouzení k smrti – všichni dosvědčili že žije. Všichni zemřeli v průběhu času mučednickou smrtí – s výjimkou Jana, který zázračně přežil mučení skrze koupel ve vařícím oleji a pak byl poslán do exilu na ostrově Patmos. Petr byl ukřižován hlavou dolů, Ondřej byl ukřižován na kříži ve tvaru X. Jakubovi v Jeruzalémě sťali hlavu. Filip byl oběšen. Tomáš byl umučen kopími. Matoušovi sťali hlavu. Druhý Jakub byl ukamenován k smrti. Tadeáš byl zastřelen šípy z luku. Šimona ukřižovali. Bartoloměje zaživa stáhli z kůže. A Matěje ukamenovali a následně mu ještě sťali hlavu. Nikdo z nich před smrtí neodvolal pravdu, že Ježíš vstal z mrtvých. Nikdo nepřestal mluvit o vzkříšení. (Zeptejte se nevěřícího v rodině, jestli by se nechal popravit za něco, co není pravda.)
    Tu sílu jim dala nejen pravda.
    Ježíš se stal konečným vítězem nad smrtí – nemohla ho držet. Vzkříšení je historický fakt potvrzený svědky.

    1. „Proč jste tak ustrašeni, vy malověrní? Vstal, pohrozil větrům i moři; a nastalo veliké ticho. Lidé užasli a říjali: „Kdo jen je, že ho poslouchají větry i moře?“(Mt8,26)
      HLP, aneb odkud pochází grýndýl, debilizace davů a poručíme větru, dešti?

    2. Ono to bude znít jako kažení svátků, ale ten cyklický úplněk, to je něco jak proměnná VŘSR. Někdy v říjnu, jindy zase v listopadu. Tady je to zase jednou březen, jindy duben. A s příchodem po čtyřiceti dnech jednou konec dubna / začátek května, pak zase konec května / začátek června.
      Poznámka, při potopě pršelo čtyřicet dní, po Sinaji se putovalo čtyřicet let, v poušti byl Ježíš čtyřicet dní a na závěr nanebevstoupil – opět po čtyřiceti dnech. Možná jsem vynechal něco biblického, co taky trvalo čtyřicet nějakých jednotek, nebo u toho něčeho bylo čtyřicet, i bez toho to vypadá, jako by tam ta čtyřicítka měla nějaký magický význam.

      Ženy by nemusely být spokojeny s tím, že byl viděn lidmi a také ženami.

      A s těmi popravami, to se samozřejmě musí podávat náležitě barvitě. Musí to budit emoce. Tu navozuje i samotné slovo mučedník, protože potom jinak vyzní i obyčejnější poprava. Např. – byl popraven utnutím hlavy versus – byl mučednicky popraven utnutím hlavy.
      Lze ale asi těžko říct, zda má při ukřižování vliv tvar X. Zdá pro mučednictví odlišný od tvaru T nebo klasického kříže. Hlavou dolů je to umírání těžko horší než hlavou nahoru. Nejspíš ale (samozřejmě podle fyzické kondice) rychlejší. Ukamenování je jistě špatná věc, to utnutí hlavy pak ale už je asi navíc. A přežít ve vroucím oleji déle než sekundy, takový zázrak bych pro sebe stoprocentně nechtěl.

      A řeč nebyla o další spoustě pozdějších mučedníků, co pak pro to byli prohlášeni svatými. U nich to umučení bývá popisováno až se zaujetím. Radostná zpráva je pro věřící jistě radostná, ale ten protipól, tzn. až extatická krutost smrtí jeho sympatizantů, to přece nezní moc proježíšovsky, natožpak prolidsky. Je tím sice cíleně zdůrazňováno, co vše pro víru v něj tito byli připraveni a ochotni podstoupit, jde o povzbuzení právě toho emočního vjemu obrovské platby za pevnost víry, ale i tak to vyzní značně ponuře.

      1. Zázrak zrození, vývoj dítěte v lůně matky trvá 40 týdnů. Toho si všimli už dávno, proto ta čtyřicítka.

        1. No vida. Souvislostně to smysl dává. Ve SZ je stanoven sedmidenní týden (sice i jinde, ale jde teď o tu Bibli), do toho ta doba těhotenství coby symbolika počátku a dokončení nějakého vývoje. Nějakého, ne pouze porod. Dobrá úvaha, třeba to tak dokonce i je.

        2. Jinak, co bych to byl za badatele, kdybych neměl aspoň trochu vočíhnutou biblickou číselnou symboliku. Takovej Mojžíš taky vyrejval // koukal na vyrejvání ohněm Desatera. I jiný čtyřicítky tam jsou, taky trojky (ty jsou extra důležitý) a další čísýlka.
          Někdy něco napíšu vyzývavě, neboli aby se někdo přidal k nedokončený informaci. I M jsem tuším kdysi tou čtyřicítkou „vyzýval“, taky jsem mu je tam dal jen některý, a taky tázací formou – že by to jako něco mohlo znamenat? Jenže, kampak na něj. Podle mě von to má v malíčku, ale neřekne.

          Ale čtyřicet něčeho je v Bibli nějaká potřebná doba na něco (přesné znění z hlavy nedám). Že to je propojený s tím těhotenstvím opravdu dává smysl, ale když jsem bádal tohle, možná jsem zrovna byl po nemoci…

            1. No jo. Teď budu vypadat, že jsem se nenarodil v kině, ale rovnou v internetu, totiž, už jsem se kdysi setkal s tím, že to už v tom slově je obsaženo. Ale spíš, chcete tím snad naznačit, že von jako po tom vobživnutí držel karanténu??

              1. „po tom vobživnutí držel karanténu?“
                Nejsem příliš obeznalý ve věcech křesťanství a víry vůbec, abych v tom neměl zmatek, tak se radši zeptám: karanténa, to je anténa z auta?

                1. No, to jsou ty hříčky se slůvky! To by pak prasečinka mohla znamenat prastará sečinka, prastará malinká seč.

                  Ale i jako neobeznalý ve věcech, co myslíte, nepatří eventuální myšlenka, že by teda von ji (po tý věci) měl držet, k těm (v této věci) nejneotřelejším?

                  1. To vám náhodou mohu vysvětlit, protože to náhodou vím.
                    Prasečinka je důmyslný vynález – jde o prase, užívané (některými) kulturisty a vzpěrači jako činka. Málo se však ví, kde ta vpravdě geniální myšlenka vzala původ! Byla inspirována treninkovými metodami japonských ninjů.

                    Když ninja začínal trenovat skoky, zasadil si zrnko nějaké obilniny (o druh obilniny se zabadatelé přou; poslední dobou převažuje názor, který vyslovil prof. PhDr. Ondoň Skákal, PhD., LL.M., že šlo o pšenici. V souladu s vědeckým konsensem se toho budu držet) a jakmile zrnko vyklíčilo, začal přes ně skákat. Jak výhonek pšenice rostl, ninja skákal stále výš, a ani mu to nepřišlo, najednou vyskočil z místa třeba metr!

                    S prasečinkou se to má obdobně. Kulturista začne zvedat, když je prase malým seletem, a jak prase přibírá, ani to coolturistovi nepřijde – a najednou zvedne třeba metrák! Ve srovnání se středověkou ninjovskou metodou je ovšemže znát pokrok: sežrat jeden pšeničný klas zdaleka nevydá tolik, jako sežrat jedno prase.

                    Pokrok nezastavíš – to platí v každém oboru lidského konání. Tak je to spravne a tak to ma byť!
                    Objektivně je však nutno uznat, že to nevysvětluje, proč držel Ježíš po svém zmrtvýchvstání v ruce anténu od auta.

                    1. Hm, hm, hm. To objektivně nutno uznat. Držet anténu, ke všemu takovou dobu. A když k tomu přidáme tu neotřelou myšlenku, tak navíc ještě od ostatních selektovaný… To pokrokem vysvětlit jde jen stěží.

                      S podobnou objektivitou bych ale přistupoval i k ninjovi. Nějakou jinou rostlinu, protože například Ronaldo kdysi při hlavičkování vyskočil snad něco přes metr šedesát. A nemusel ani být prakticky neviditelný. Na druhou stranu při tom zase nemusel s neuvěřitelnou přesností metat šurikeny, to byste mi eventuálně mohl namítnout, ale i tak k té objektivitě, že jen přes pšenici, to by jej šógun patrně poslal do háje (nebo nějakého typicky japonského porostu).

                      V každém případě jste ovšem tu prasečinku ozřejmil kvalitněji než já.

                    2. Alefe,
                      nějak jste zapomněl na Milóna z Krotónu. Ten celý den nosil tele sem a tam. A proto že byl pro své současníky cool a současně byl turista, tak vznikl první kulturista. A jak tele rostlo každý den, nosil čím dál těžší váhu. Nutno ovšem říci, že tehdejší skot byl velice malý, s dnešním se nedá vůbec srovnat.
                      I dnes se dá nosit tele. Jen proti tomu protestují občas rodiče dotyčného telete. Ovšem učitelé mají větší výběr telat, jen se nechtějí nechat nosit. Prý nějaká práva a postcovidová úzkost.

                      K tomu skákání přes pšenici došlo až v pozdější době, kdy ji do Japonska zavezli Portugalci, kterým se už zajídaly pokrmy pořád z rýže (mimochodem, šlo o druh močigome nebo uručimai) a jen ve vhodných nízko položených polohách. Protože šinobi ale trénovali v horách, kde nerostla ani rýže, ani pšenice, profesor Takiyakonakashi už dávno vyzkoumal, že šlo o proso seté, které dorůstá výšky stébla 20 – 400 cm. Proto šinobi zásadně říkali, že skáčí přes proso (používali výšku 20 – 50 cm), ale všem ukazovali stébla 400 cm.
                      Všem vykládali, že své schopnosti létat získali tělesnou láskou, a tak jsou v dnešní době na vzestupu sekty vyznávající boha Kušizaka, které jsou známé svým velmi pozitivním přístupem k tělesné lásce.
                      Prase -činku znali také, to když vyrazili na lov kanců s oštěpem s hroty na obou stranách. Nejtěžší částí výroby prase-činky bylo poštvat dva kance, každého z jiného směru. Když se jim podařilo na každý hrot nabodnout prase, vznikla prase-činka. Druhou variantou byla dlouhá vahadlová tyč, na každém konci síť, a v něm prase.

              2. Ano,v tom slově je to už řečeno – quarante (francouzsky čtyřicet). Z mé četby verneovek si ještě vybavuji hazardní hru trente et quarante, tuším zmíněna v Novém hraběti Monte Christo.

                1. Románské jazyky jsou si v tom hodně podobné. Totiž, tou poznámkou jste mi vynořila vzpomínku na Dubrovník, v jakési (dávno před covidem) souvislosti nám tehdy tamní kdosi říkal, že jde právě o dubrovnickou věc. Že šlo o opatření kvůli moru, připlouvající lodě zůstávaly na moři mimo přístav, aby do města nezavlekly eventuální nákazu. Čtyřicet dní. Až pak mohly dovnitř, takže se tomu opatření postupně začalo všeobecně říkat ta karanténa. Tehdy někdy ve středověku) to tam ale šéfovali Italové, tak je to z italštiny.

                  Nikdy jsem si ale později na to nevzpomněl, až teprve když jste tam včera napsala tu poznámku. Lustrovat to ale nebudu. Je klidně možné, že to skutečně je z francouzštiny, třeba to vzniklo v Marseille nebo jiném francouzském přístavu, oni si všichni rádi přivlastňují, že něco známého nebo zajímavého pochází od nich.
                  Teď mě napadá, že Kryštof Kolumbus byl původem Ukrajinec. To kdesi psali, že se snad tam děti učí ve škole, ale spíš si asi jen tím někdo dělal záda (ta nejnižší) 🙂

      2. Shrnu predrecniky (vikipedija (c) ) :
        V Bibli představuje číslo čtyřicet „přípravu“:[1]
        Při potopě světa pršelo 40 dní a 40 nocí,
        40 dnů pobýval Mojžíš na hoře, než obdržel desky Desatera,
        40 dnů pobýval Mojžíš na hoře, když připravoval druhé desky Desatera namísto rozbitých,
        40 dnů strávili Mojžíšovi poslové („zvědové“) v zaslíbené zemi, než se vrátili z průzkumu zaslíbené země
        40 let žil izraelský národ v poušti, než vstoupil do země zaslíbené,
        40 ran stanovuje Tóra jako limit pro trest bičování[2] (dle rabínské tradice ve významu <40, maximální počet je tedy 39),
        40 dnů se Ježíš Kristus postil na poušti, než začal veřejně kázat,
        40 dnů po vzkříšení se Ježíš zjevoval svým učedníkům, než vystoupil do nebe.
        40 dní trvá půst od Popeleční středy do Velikonoc.
        40. den po narození Ježíše navštívila Marie jeruzalémský chrám, aby se podle tradice podrobila očistným obřadům v mikve a přinesla Bohu oběť za prvorozeného syna.
        Judaismus, talmud:
        Věk 40 let je věkem porozumění.[3]
        40 dnů pokání je od začátku měsíce elul do Jom kipur.
        V hebrejštině je číslovka 40 vyjádřena písmenem mem, jež představuje vodu a z kabalistického hlediska proto též očištění a následné obnovení ve vyšším stavu.[4]
        Korán:
        Mohamedovi bylo 40 let, když se mu poprvé zjevil archanděl Gabriel

  9. Z Novinek

    V Teplicích se jim prý žije dobře, město si oblíbily. Oksana pracuje v Centru humanitární pomoci, kde klientům zařízení poskytuje psychologickou pomoc. Olena je po operaci, momentálně je nezaměstnaná a práci si hledá. Obě bydlí v nájemních bytech, s příjmy vystačí.

    S nenávistnými reakcemi na adresu Ukrajinců ze strany domorodců se prý setkávají spíše výjimečně. „Projevují se takto zejména starší lidé, kteří jsou pro mě z nepochopitelných důvodů na straně Ruska. Naprostá většina místních je ale v pohodě a nemají s námi problém,“ tvrdí Olena.

    Že tu paní hanba nefackuje. Urážet starší lidi. Navíc na jejich neproduktivní život u nás byli okradení čeští důchodci. Že mohou starší lidé za jejich posrané životy, to už je teda moc.

  10. Z diskuse na Echu:

    jepice Rdesno
    před 3 dny
    Vidlák je v seznamech StB? Nejspíš jako řídící agent, že?

    Avatar
    Rdesno jepice
    před 3 dny
    Můj koment se netýká Vidláka, ale termínu ,,zájmová osoba“.

    Avatar
    Čech z Čech jepice
    před 3 dny
    Tož je mu 45, to ho tam šoupli v 8 letech ?

    Avatar
    jepice Čech z Čech
    před 3 dny
    Tak tam je Sterzik st.?
    To je možné.

    Avatar
    Damúza jepice
    před 3 dny
    Měla byste brzdit, jepice, hrozí vám transformace v hyenu.

    1. Vidlák je agentem STB! Upsal se „spolupráci“ v mateřské školce! Kdo tomu nevěří, je kacíř, a dokonce i dezolát!

      Pozoruhodné je, že tito moralisté nespatřují problém v kolaboraci souvěrců s mnohem škodlivějším ústavem Aspen.

  11. No vypadá to, že softwarový přepínač „Intenzita ochrany“ byl přepnut nejméně o dva stupně nahoru, takže i některé naprosto nezávadné, třebas i krátké příspěvky, Vám nemusí projít.
    Spadne to do kýblu, třebaže píšete slušně a chcete něco dodat o muzice, před kterou jsem byl dole varován.
    Není to stěžování, je to jen upozornění, aby se někdo nečílil – po té dopolední příhodě se ničemu nedivím.
    Snahy tento web zbořit určitě byly, jsou a budou.
    Tak nezbývá, než tvůrcům držet palce, když už nemůžeme pomoci jinak.
    Krásné Velikonoce všem!

Napsat komentář: berkowitz Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *