20 dubna, 2025

Několik historických souvislostí…

Je to zhruba dva tisíce let, co evropský zmocněnec pro Blízký Východ odstranil nebezpečného dezolátského šiřitele dezinformací. Doboví Koudelkové na něj našli dostatek důkazů jeho propojení na dobové hybridní hrozby, majnstrým dodal liberálně hodnověrné svědky a dobový Milion chvilek pro demokracii zařídil patřičnou klaku na náměstí, takže si všichni raději umyli ruce a poslali ho na smrt. Bylo to pro všechny nejlepší a nejjednodušší řešení.

On ten dezolát neříkal nic, co by se běžně ve společnosti nešuškalo. Tehdy byla Judea také pod faktickou okupací dobového světového hegemona a také si to zařídila sama a ochotně na základě smlouvy, aby se dostala z područí předchozí nadvlády. Tehdejší elity také vykřikovaly, „patříme na Západ,“ protože se jim to finančně vyplácelo. Být tehdy židovským celníkem, to bylo terno, asi tak stejně jako být dneska Tomášem Prouzou. Impérium nezajímalo obírání obyčejných lidí, hlavně, když dostalo svůj díl. Kolik si nakradli místní Prouzové, to dobový Washington nezajímalo.

Nejhorší na tom bylo, že ten lidový vypravěč vlastně vůbec nebyl radikální. Mluvil o tom, že se musí změnit národní smýšlení, že se musí chodit mezi lidi a sloužit jim, byl notorický chcimír a dokonce mluvil o tom, že je zapotřebí nastavit druhou tvář a odpouštět i nepřátelům. Mluvil o tom, že Boží království není z tohoto světa, odmítal radikální zélótská řešení, bavil se i s těmi Prouzy, pokud o to stáli a obracel je na víru pozvolna, silou SLOVA.

Když mluvil, strašně dobře se to poslouchalo… Zmetek jeden, nestyděl se používat posvátné texty tehdejších Havlů či Masaryků a rouboval na to svoje představy o Božím království. Udělal i pár dobových demonstrací, na kterých se prý děly zázraky, ale žádná společenská změna po nich nenastala. Lidé možná nabrali něco optimismu, ale pak jim zase začal všední realita bídně placené námezdní práce, složenek, hypoték a jiných dluhů.

A nic na něj, sakra, neměli. Žil z milodarů, ale nekoupil si zlatý kočár, neoblékal se okázale. V měšci něco měl, protože mohl zaplatit Poslední večeři, ale přece jenom to neodpovídalo profilu zahraničního agenta cizí moci. Sice se mu hodně hlasitě posmívali a připisovali mu ty nejhorší motivace, ale nějak to nefungovalo. Jen k němu přitahovali pozornost. Hnutí to bylo malé, dělané na koleni, lidé se k němu přidávali a zase odcházeli, nikoho nezavazoval přísahou, kdo přišel, přišel dobrovolně. Tři roky na tom pracoval, ale nakonec mu zbylo dvanáct nejbližších. A aby to bylo kompletní, i zrádce se mezi nimi našel.

Před ním bylo mnoho jiných proroků a zvěstovatelů Nového údělu. Ale ti byli normální. Dělali to pro prachy, slávu nebo veřejné funkce. Dalo se je uplatit nebo uspokojit teplým místečkem ve státní správě. Impérium na to mělo peněz dost… Teď to najednou nefungovalo. Vymykal se obvyklým standardům.

A tak ho prostě odstranili… Není člověk – není problém, nicht wahr?

Příčiny ovšem odstraněny nebyly. Vše, o čem ten dezolát mluvil, to zůstalo. Všechny důvody k jeho existenci víceméně nepominuly dodnes. Stejně tak nepominulo jeho know-how. Chodit mezi lidi, sloužit jim, nekádrovat, mít větší radost nad jedním napraveným hříšníkem než nad deseti spravedlivými, dávat novou šanci k obrácení, nabízet ruku celníkům i kurvám, odpouštět. Tak i z velmi skromných začátků dvanácti apoštolů může vzniknout síla, která je základem naší civilizace. Síla, která mnohokrát přežila konec impérií a dokud konala podle jeho odkazu, rostla. Ale vždycky, když se odvrátila od ubohých a přidala se k prostřenému stolu od světa odtržených elit, skomírala.

Ať jsou vám tyto Velikonoce stejnou nadějí, jakou se staly tenkrát před dvěma tisíci roky. Ať je to naděje, která není z tohoto světa, ať je to naděje, která přetrvá i konec všeho, co jsme za náš svět považovali. Dokud jsme pospolu, dokud máme takové, kteří chodí mezi obyčejné lidi, je jedno, jak skromné jsou naše začátky a je jedno, jak velké mocnosti tomu brání. Nakonec to vyroste, rozkošatí a přinese plody. I když to teď někdy vypadá beznadějně. I když se soudci připravují zrušit volby, i když jsou nachystány římské legie korespondenčních voličů, i když Kaifáš z Vnitra připravuje zatykače a hledá vhodné zrádce.

To, co chceme, to není z tohoto světa a proto to tento svět nemůže zničit ani zadupat do země. Ani tehdy, když se prý USA stáhnou z mírových rozhovorů na Ukrajině a Němci tam naopak dodají rakety Taurus. Ale dohoda o surovinách mezi USA a Ukrajinou je už podepsána… Ale o tom bude článek v pondělí.

Přeji vám požehnané Velikonoce. Zítra nevyjde žádný článek. Nechte na Velikonoční neděli vzejít naději na nový začátek. Budeme ji v příštích měsících potřebovat…

_____________________________________________________________________________________

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle příslušnou částku, může si na oplátku vyžádat knihy, samolepky a odznaky z nabídky. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód. Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu

196 thoughts on “Několik historických souvislostí…

  1. Dole se vyskytlo varování, určené pro mne, abych si určitě neposlechl Beast In Black.
    Takzvaným „přičiněním“, jinak řečeno neustálým vnucováním podobné tvorby Rock Rádiem, jsem už vycvičen a imunní. Bleskově sahám po ovladači, rychleji než VVP pravou ruku pod sako 😀

    My, kteří vyrostli na poctivě zahraném bigbítu (viz účastníci I. a II. československého beatového festivalu) a na počátcích neméně poctivě zahraného hardrocku, si raději poslechneme i to nejméně povedené album původní sestavy Deep Purple, než cokoli ze „současna“ včetně různých ramštajnů a několika jejich plagiátorů.

    Mike Oldfield, Pink Floyd, Led Zeppelin – kdykoli cokoli od nich.
    Celková kvalita, zahrnující práci s dynamikou i zvuky samotnými, umělecká i zvuková úroveň – nikoli kvantita, hrnutí jako radlicí Stalince a komprese do 2dB koule. To umí kdejaký okresní přebor.
    Červení vědí.

  2. Naši předkové byly odvážnější,pschopnšjší,když to nešlo po dobrém,tak nějakého konšela vyhoili oknem na kopí. Jinak,pohodové prožití velikonoc,přeji jak panu Vidlákovi a jeho rodině,tak všem přispěvatelům.

    1. Tak byla jiná doba, vrchnost taky nejednala s poddanými úplně v rukavičkách. Vzhledem k daleko dokonalejším metodám krvavé represe dostupným dnes bych si návrat společenských zvyklostí při řešení mezitřídních sporů úplně nepřál. Pořád je myslím lepší právo dvojího metru než právo útrpné.

  3. A pro obveselení FAKE (nikoliv deep):
    Putinův vzkaz německé vládě a německému lidu:

    „Nechceme na vás zaútočit! Proč bychom měli? Ty dny jsou dávno pryč! Toto může pochopit každý, kdo je stále při smyslech a umí myslet střízlivě.

    1: Už máte státní dluh ve výši 2,500 miliard eur a ani jeden seriózní ekonom netuší, jak byste to mohli kdy splatit. A teď chcete utratit dalších 1000 miliard, aby vás vyzbrojili. Chcete snad, aby ruský lid zaplatil tento dluh? Nikdy!

    2: Vaše země je plná milionů migrantů s ročním výdaji 50 miliard. Měl by za to nést zodpovědnost ruský lid?

    3: Významná část vaší populace je natolik bláznivá, že si myslí, že může ovlivnit klima cyklistikou Možná by se toto masivní poškození mozku dalo napravit, ale stálo by nás to příliš mnoho.

    4: Vzdělávací systémy bývaly příkladné. V mnoha třídách se dnes prakticky nevyučuje, protože německy nemluví téměř nikdo.

    5: Vaše infrastruktura se hroutí a vy nemůžete pokročit s opravami. (nebo přikročit k opravám)

    6: Vaše železnice kdysi obdivoval svět. Nyní vaše vlaky jezdí zhruba ve stejnou dobu jako v Indii a je tam podobně bezpečno.

    7: Nepotřebujeme ani vaše oslavované inženýry. Díky sankcím jsme se naučili žít bez nich, ale pokud je potřebujeme, obracíme se místo toho na Čínu. Teď jsou nejen levnější, ale i lepší.

    8: Nemáte ani suroviny, ani energie; Tak proč bychom měli dobývat vaši zemi? Řešit problémy, které bychom jinak neměli? Kdybyste nás volali, kapitulovali, mávali bílými vlajkami v oknech – stejně bychom nepřišli. Škoda nafty.

    1. Je tam ale chyba, vzniklá opatrně opakováním vadného narativu: Rusko na Německo nikdy ve známé historii skutečně nezaútočilo. Pokud se mýlím, opravte mě, prosím.

    2. Já se obávám, Kocoure, že to není fake, nýbrž dezinformace. To je mnohem horší, protože fake zůstane fake, ale dezinformace se po cca 1-2 týdnech někdy samovolně transformuje v pravdu.

          1. Je to jen pocit.
            Stejný silný pocit, který mi, tenkrát, ještě ne tak starému kocourovi řekl po sestřelení amerického linkového letadla nad Sachalinem, že se hnou u nás ledy.
            Trvalo to jenom deset měsíců a hnuly se. Uvidíme, jestli moje intuice ještě za něco stojí, jestli jsem ještě funkční „Sibyl“. [;>)

      1. Už se stalo. Podle agentury JPP se na pomníku osvobození (T34) objevil nápis: Znovu nás osvoboďte!

        Já se bych se tomu ani nedivil, při tom bordelu, co tam „národní hosté“ dělají, zatímco věrchuška zakazuje lidem účinně se bránit.

        1. Tak nevím – je to „Osud“ nebo „Spravedlnost“ – nebo dokonce Boží vůle…
          Bylo by zajímavé si přečíst nový „zvací dopis“ adresovaný VVP, pokud se takový objeví.

  4. … Jeho následovníci sílili, dělali revoluce a až se dostali k moci, tak upalovali, vraždili ve velkém i malém, a hlídali a upevňovali si svoji moc. Podrobovali a vyvražďovali jiné civilizace, … prostě jaký byl rozdíl vůči starému Římu?
    Najdi 5 rozdílů.

      1. Kromě kanalizace, lékařské péče, vzdělávání, vína, veřejného pořádku, zavlažování, silnic a zásobování pitnou vodou? No, přinesli mír!

        1. To je právě omyl, oni se ti Římané rozštěpili na 2 říše a ta západní se vyvíjela kontinuálně, takže ty struktury a řízení jsou pro ně přirozené, východní část římské říše se vyvíjela jinak a po svém, ale ten západ chce vnucovat své struktury všem, Brusel jim na západě vyhovuje. Středoevropana je zmaten i odmítá, na východ je to ani nezajímá a nejde naroubovat na jejich systém. Západu to leží v žaludku, proto to štvaní, útoky, zbrojení. To jsem vyčetla v knize Michal Téra Zapomenutý ostrov.

      1. Pokud se na věc podíváte z tohoto úhlu, tak máte pravdu. Potom byli následně, obecně, jen ti, co se svezli na vlně a zneužili vše ve vlastné prospěch. Čest výjimkám.

          1. Polský europoslanec vtrhl do nemocnice, aby „zatkl“ lékařku kvůli legálnímu potratu

            ale vzápětí bude podporovat válku s Ruskem, kde budou umírat už narození a vypiplaní lidé.

    1. Možná to ani nebyli následovníci, jen dělali prasárny jeho jménem,brali si ho do huby, když se nemohl bránit. On sám blouznila, protože byl pod vlivem námelového alkaloidu z paličkovice nachové, která byla ve špatně pěstovaném obilí. Ta je, dle vědců, v pozadí veškerého náboženského blouznění.

  5. Hacknutý web? Přesměrovává na
    ww82.milimetr.org
    Chyba není v mém zařízení, děje se to jen na litterate.

      1. Už to začíná?
        Web napadený mladými, dynamickými jedinci z digitálního světa, které samotné by tento web vlastně ani nezajímal – ale kterým někdo zadal adresu a dobře zaplatil za to, aby nefungoval?
        Pane domácí, přemýšlejte.
        Udělejte inventuru v hlavě a udělejte si seznam, koho serete nejvíc a kdo může mít kontakty na tyto mladé digitální jedince. Tam bude stopa.

  6. Ta paralela je moc hezká a trefná, tak hlavně aby se nezopakovala. V té věcné části, samozřejmě, ta mýtická se nezopakuje stoprocentně a bůhví, nebo lépe Bůh ví, zda se vůbec stala tehdy. Nezapomínejme, že vůbec nejhorší z pohledu tehdejší i dnešní moci bylo to, že onen dezolát veřejně definoval pojem „farizejství“ a hlavně převrátil stoly penězoměncům. Proto skončil na kříži tehdy a může skončit na aplikaci Kříž v. 2025.10 i dnes.

    Přeji všem krásné svátky velikonoční či pohanské svátky příchodu jara, po stránce vkusu každého soudruha, jak moudře pravil poručík Hospodin (!) zde.

  7. Přeji všem pokojné a harmonicky prožité svátky Velikonoční. Kéž jsou tyto svátky inspirací pro zastavení a přemýšlení.

  8. – Nejsou dostatečně vzdělaní lidé do lékáren.
    – Nejsou doktoři, nejsou zdravotní sestry a není personál.
    – Dodávky léků nejsou stabilizované. Vlada nám říká opak.
    – Naopak dodávky léků se neustále zhoršují. Stále a neustále.

    Lékárnu neudržím, zvažuji uzavření, říká lékárnice. S kolegy je zoufalá, chtějí pomoc
    https://zpravy.aktualne.cz/domaci/jsme-ve-stale-horsi-situaci-zvazuji-prodej-rika-lekarnice/r~517bd7fe114f11f09af20cc47ab5f122/

    Doporučuji si hlavně pustit druhé video na konci článku. Opravdu doporučuji.

    Proč o tom neslyšíme na veřejnoprávních médiích? Proč?

    Dostupnost léků není, ale máme banány a dokonce už i červené.

    Přeji všem krásné prožití velikonočních svátků.

    1. V tom článku je ale i odpověď (cit.: „… ceny inovativních léčiv, která se aplikují pouze na klinikách, dosahují zase astronomických výšin.“
      Nemocní prostě chtějí moderní léky, ať to stojí cokoliv. A ty budou stále dražší a dražší.
      Jaké navrhujete řešení? Zakázat drahé léky všem? Povolit doplatky i s tím, že někteří na ně nebudou mít?

      1. Ale prdlajs. Zas jeden z vašich fantasmagorických myšlenkových vývodů. Nemocní chtějí především léky, které jsou spolehlivé, s co nejmenším počtem vedlejších účinků a hlavně je vyléčí. Na nějaké moderní výstřelky a experimentování slyší lidé leda v případech, kdy je jim oznámena nějaká terminální diagnóza a sděleno, že jim běžná medicína nepomůže. Jenže takových je zlomek. A největším odběratelem léků jsou důchodci a platba za léky pro ně bývá znatelným zásahem do měsíčního rozpočtu. Ti opravdu netouží po co nejdražších lécích. Vážně nás přestaňte zásobovat svými jedy a zoufalostmi. Alespoň o svátcích. Za vaše zhrzené ego nikdo z nás nemůže.

        1. Pro Etu bych měl řešení, zavedeme ranný dickensovský kapitalismus ale dotaženy do konce. To znamená: hotově placené školní docházka a zdravotnictví, žádné státní sociální pojištění, žádná policie a hasiči, zrušení zákoníku práce, zrušení svátků, zrušení BOZP a PO, no dalo by se pokračovat. Pak by pan Eta už byl asi spokojen, teda do té doby než by třeba měl infarkt, nebo by ho přejel řidič náklaďáku co řídil dva dny v kuse.

        2. Nerozporuji, že ty ulradrahé nové léky potřebuje a chce minimum pacientů (do pěti procent?), jenže v absolutních číslech to je klidně většina a co je hlavní, je trend, který roste tímto směrem. Takže za 10 let to již může být 10% pacientů a to začne průser.

      2. Pohádka o drahých inovativních lécích jsou pohádky ovčí babičky pro neznalé publikum. Jak už jsem psal, problém je někde úplně jinde. Znám případy léčby terminálních pacientů za mega, protože se může. Standardem je lekovy koktejl, kdy je očividně, že to člověka pomalu termínuje a řeší se to dalšími léky, protože se může. Běžně se čeká místo prevence až na pořádnou manifestaci choroby, protože se může. Peněz je ve zdravotnictví dost a proto to přitahuje všehoschopné jedince, co tahají za veneno co to jde. O prachy jde na prvním a o pacienta i lékaře na posledním místě. Dokud většina chronických pacientů nepochopí, že příčina je na jejich straně a tedy i řešení musí začít u nich a lékaři, že léky nejsou řešení, ale prostředek pro zlepšení stavu, tak se budeme točit v kruhu. A samozřejmě vybraní parazité z farma byznysu si budou mnout ruce, že většina pro stromy nevidí les a zabývá se margináliemi.

        1. I kdyby jste kdybyste měl pravdu, tak pacienti budou požadovat ty ultradrahé nové léky. Dáte jim je zdarma všem, zakážete jim je všem, budou si moci sami doplatit? To je to, na co se ptám.
          Vše ostaní se tomu rozhodnutí přizpůsobí. Ať v dobrém, tak ve zlém.

        2. No, léčba terminálních pacientů za mega má (i) trochu jiné pozadí. Ne proto, že semůže, ale proto, že semusí. Nechcete čelit trastnímu oznámení nějakých hejhulů, co vás zažalují, že dědeček umřel o týden dřív, protože jste do něho nelil ty léky za mega. Je to příznak tzv defenzívní medicíny. Doktor si chrání prdel.

          Defenzívní medicína se u nás právě z toho důvodu chránění doktorských prdelí a národní oblibě podávání trestních oznámení široce praktikuje. Je ale velice drahá. Pacienta musíte prohnat všemi možnými vyšetřeními (+ ty léky) proto, aby se nějakej potěr v taláru nezeptal, a pane obžalovaný, proč jste nenechal udělat to či ono vyšetření a nenasadil ty či ony léky? I když by to bylo houby platné.

          Lidi si taky myslej, že vyléčit jde všechno a pokud to u vás či příbuznýho doktor nesvede, tak jen proto, že je to úplatnej lempl.

    2. Všimněte si, kolik tam sedí lidí a blábolí. To není o tom, že to nejde, ale o neschopnosti a nekompetentnosti. Zákony jsou, mechanismy jsou, léková problematika má řešení, ale musíte nejprve vyřešit problém s parazity a síly co se budou bránit, protože jde zase jednom o peníze a pak onu neschopnost. Když vezmete data, která v systémech statem řízených organizací jsou, tak se nebudete stačit divit co je možné a co v pohodě prochází. Na týden bych si přál DOGE v pojistovnach, na ministerstvu a jim řízených organizacích a postavíte do latě farma byznys téměř okamžitě.

      1. Postavit do latě farma byznys, zařvala myš na lva.
        Tušíte kdo je předluženej žebrák a kdo bohatá firma?

    3. Nejsou lidi. Proč by tomu mělo být ve zdravotnictvi jinak?

      Tedy — lidi by byli, ale nemají tu správnou kvalifikaci. Zařídila to neviditelná ruka trhu a hlavně idioti v politice. Ty bychom mohli rozdávat, ale nikdo je nechce. Všude jich mají dost ….

      1. Lidem chybí jaksi adekvátní vzdělání a většině i návyky v pracovní oblasti a osobního rozvoje. Takže jednak tu práci dělat nechtějí a jednak ani nemohou. Proto ji nedělají.

        1. A proto budeme my, pravičáci, vyhazovat kompetentní, zkušené a znalé „boomery“ a nahrazovat je nekompetentními, nezkušenými, ale mladými a dynamickými manažery, že?
          Vidíme to okolo sebe skoro denně, díváme se na právě probíhající válku generací, kterou rozpoutala média.
          Média doslova postavila tyhle mladé dynamické „manažery“, co se zatím nic nenaučili a ani se učit nechtějí, proti těm údajným „starým“ – s tím, že prý zbytečně blokují skvěle placená pracovní místa!
          Kdo co umí a zná, dneska není důležité, že?
          Všechno je přece na internetu!

  9. TRIBUNA

    A jinak klid pro práci

    Velikonoční mírový pochod
    Milan Krajča
    oedopStnrs0h 06671a6iihc8ndccfut:2t28m1 bv4354 02g701958.5gc ·

    Velikonoční mírový pochod

    KSČM – Komunistická strana Čech a Moravy zve na tradiční Velikonoční mírový pochod, který se uskuteční v pondělí 21. dubna 2025 v německém Norimberku.

    Velikonoční mírové pochody jsou mohutné protiválečné manifestace, které se za významné účasti komunistů a komunistek konají po celém Německu již od konce 50. let minulého století.
    Více informací a registrace na telefonu: 774314003

    https://www.facebook.com/milankrajcacz/posts/%EF%B8%8Fvelikono%C4%8Dn%C3%AD-m%C3%ADrov%C3%BD-pochod%EF%B8%8F-ks%C4%8Dm-komunistick%C3%A1-strana-%C4%8Dech-a-moravy-zve-na-tradi%C4%8D/1074747024671386/

    1. Problém je,že jsme odkaz Ježíše Krista vyměnili za odkaz Václava Havla.Pak se nedivme,že je kataklyzma nejen v Česku.

  10. Pěkný „alternativní“ výklad tehdejších událostí.
    Jen vstát z hrobu už dnes asi moc lidí nedokáže 😀😀

    Hezké svátky
    🐑🐏🐤

        1. Já vím, takhle jsme stěhovali kamna už před experimentem PP. Ale když jste uvnitř jeskyně a kámen je zvenčí, tak tuto metodu nelze použit …

          1. Myslim, ze ak dokazete prekonat hmotu a vstat z mrtvych tak, aby ste mohol prechadzat stenami na jednej strane, ale pritom mat dostatocne hmotne telo, aby sa vas mohol niekto dotknut, ako Jezisa, tak s tym kamenom dokazete pohnut bez problemov uz len silou mysle

  11. Přeji všem, Vidlákovi a jeho rodině zvlášť, klidné velikonoční svátky. A hodně koledy!
    My pak dva dny jíme vajíčkový salát, ale taky to není špatné.

  12. Moje přání k Velikonocům je prosté a neduchovní: nechť se čeští chalani nenechají zviklat hentým voukem ani v Praze a pěkně s pomlázkou oběhnou celou čtvrť. Protože aby české kočeny neposchly a byly řádně omlazeny!

    1. 🙂 Tak!

      Díky Vidláku. Moc pěkné a vtipné. Veselé Velikonoce všem vidlačiskům.

      Vidláku, nebyla podepsána dohoda o nerostech, jen jakási před-dohoda, bez detailů. Ale aspoň to. A prý u toho nikdo neviděl zeleného mužíka dělat tyátr. Jako kdyby nebyl…

  13. Napadla mě dnes dost podobná myšlenka, jaká je v článku. Jen jsem si představil, jak jinak by šlo vnímat celý ten příběh, kdyby končil samotným ukřižováním bez dalšího. Je to vlastně dost krušná výpověď o lidstvu, které se za těch víc jak dva tisíce let v jistých ohledech vůbec nezměnilo. Nejprve ve jménu mocných někoho lid obětuje, aby se pak k němu zbožně a trpně obracel jako k naději v příští lepší, které ovšem nikdy nenastane. Místo toho aby lidi rovnou zametli s těmi mocnými, kteří proti davu nezmůžou nic, a pak si všichni nemuseli staletí sypat popel na hlavu. (A nechci být prudérní, nicméně mám pocit, že ve svátek by se to obešlo i bez toho silného slova. V Bibli se mluví o nevěstkách, pokud si to jako pohan a bezvěrec pamatuji.)

    1. Re: Ládik!

      Já bych maso jedl, ale dostal jsem hovno. Byl špenát. Ráno ovesné vločky, po našimu HAFERFLOKI, večer chleba s tvarohem a česnekem. Na tajňačku jsem si ukrad trochu pepře.
      A když jsem paštěkoval, bylo mi řečeno, že můj ujec jedl suchý chleba každý pátek celý den a zapíjel to vodou z vodovodu.
      Ja, majn ujec byl hen ten hrdina.

        1. Re: tonda

          Ne. Ujec měl vodovod.
          Tedy postavil si ho sám u zřídla. Kdysi prý předešlí obyvatelé samoty brali vodu z potůčku, ale ten se časem ztratil.

  14. Není člověk – není problém, nicht wahr?
    Нет человека, нет проблемы, ясно? – tak je to správně. Josif Vissarionovič Džugašvili – Stalin

    Jenže, kdyby Ježíše veřejně neukřižovali na Golgotě jen Bůh ví, jestli by vůbec vzniklo křesťanství.
    Teprve údajná smrt studenta Šmída rozhýbala lidi v roce 1989. Jenže se ukázalo, že se jednalo se o příslušníka Státní bezpečnosti (StB), poručíka Ludvíka Zifčáka.
    A moje jedovatá poznámka: Falešná mrtvola => falešná revoluce.

    Náš milosrdný Bůh snad nebude požadovat ukřižování!

    1. Pardon, ale co to je? Bez ukřižování (či jiného náležitě drastického skonu hlavní osoby) by ke vzniku jakékoli takové „judaistické denominace“ pochopitelně dojít nemohlo. Nebo by její vznik musel být konstruován na něčem úplně jiném než na scénáři božího syna, který vzal na sebe hříchy ostatních, aby krutě zemřel právě jejich zradou – kterýžto až takto afektovaný příběh má kapacitu lidi emotivně strhnout.
      Ale trefně tam máte to požadování, protože tu akci Golgota do puntíku vymyslel on. K přeformátování sebe sama. K lepšímu, to říct (židovi jistě ne) asi lze, protože věřit v takového nerudu nebyla zrovna výhra. Pozn., kdy syn sice do věci byl zasvěcen, ale, cynicky řečeno, asi nepočítal, že to bude tak hustý.

        1. Reanimace…, moc pěkně tématické slovo.
          Jinak samozřejmě klasickej syžet. Z jinejch bohů (nejprve patrně ze slunečního) vzešlo víc takových synu – revolucionářů. Mimochodem, v tom s Vidlákem nesouhlasím, že ten dezolát vůbec nebyl radikální. A přirozeně by to nemohlo fungovat, že by takového někdo hnedle vodrovnal a tím by bylo po věci, ta reanimace tam musí bejt…

            1. Já nevím, už jsem dlouho nečetl Knihu Knih – ale není tam popsaná scéna, kdy Ježíš převrací stoly penězoměncům (směnárníkům) v nějakém chrámu (konzumu či co…)?
              Asi nebyl spokojen se směnným kurzem.
              To není agrese?

                1. Re: idi…

                  Nikoli, je to zákonné usměrnění toku financí žádoucím směrem, tedy před chrám.
                  SOudruzi si prostě chtěli hovět ve stínu a neškvařit se na poledním sluníčku, aniž by platili dobrovolné příspěvky okolním zainteresovaným soudruhům.

                  1. Však ze začátku byli stoupenci Ježíše pronasledováni, ale když si mocní uvědomili, jak jeho prostřednictvím jeho učení budou moci ovládat negramotné masy, využili toho dokonale.

              1. Re: Sk

                Ježíš byl soudruh, který dbal na dodržování zákonů.
                A jelikož penězoměnci obchodovali na místě, kde to původní zvyk zakazoval, soudruh je vystěhoval.
                Kdyby to bylo dnes, soudruzi zlod… – ééé – úžer… – lichvá… – to taky ne-ééé…, tak tedy směnárníci by dostali obsílku s kulatým razítkem a přišli by si tam pro ně soudruzi policajti. Tedy pokud by nebyli uplacení úplně stejně, jako dnes. Ti policajti, myslím.

                Takže soudruh Ježíš udělal přesně to, co by měl udělat každý poctivý, uvědomělý a zákonů dbalý občan. Promluvit do duše soudruhům, politicky jim vysvětlit, že bez placení porušovat zákon prostě nemohou, a navíc jim ještě osobně pomohl při vyklízení prostor.
                Já na tom nic radikálního nevidím.

            2. Jeho postava samotná je v tehdejším kontextu naprosto radikální.
              Kdo jel v Judeji? Jehova. V Římě? Především Jupiter. Samá krev, krutost, tresty, panovačnost, okolní božstva ani o chlup lepší. Je uctívající rituály postaveny především na bázni z nich.
              A do toho koncentrát lásky a dobra. Pohladí tě, odpustí ti i když jsi to pořádně posral, zajímáš jej a chce ti pomáhat. Přišel k tobě někdo jako ty, sice boží syn, ale zároveň člověk z masa a kostí, zná radost, taky ale smutek, zklamání a – bolest.
              Toho si všimněte, to je naprostá výjimka, nemá nic společného se standardními archetypálními božskými figurami.

            3. Ještě doplněk k předchozímu. Mám pro to svoji teorii, spíš vlastně hypotézu, od klasického výkladu se naprosto liší.

              Totiž, nejsem věřící, o náboženství se ale zajímám. Proto mi poměrně dává smysl, že mohlo jít právě o revoluční myšlenku. Postava Ježíše jen jako idea, to je pro některé věřící naprosto nepřípustná věc – měla by de facto být nepřípustná pro všechny do posledního – ale o tom se nedá mluvit nebo psát tak, aby to některé nepobouřilo. Myšlenka, možná pocházející z helénistické dílny, tzn. možná od alexandrijských Řeků, či helénskou filozofií inspirovaných židů, v obou případech předchůdců v historii náboženství významného Órigéna.
              Teologický převrat, vlastně humanizace boží entity, jeho (jedn. č., protože jde o monoteismus) přiblížení lidem. Nic sice nového v tom, že mnoho předchozích a okolních bohů mělo hodně lidských vlastností, nicméně ti si v lidských představách většinou od lidí drželi distanc, ponechávali si svoji exkluzivitu. Stejně tak nic nového co do způsobu objevení se Ježíše v centru dění, synové bohů byli v kurzu. Ale naprosto nové pojetí vlastností a charakteristiky božské postavy. Jak zmiňuju, koncentrát dobra, jeden ze, sice mimořádně neobyčejných, pořád ale jaksi „obyčejných“ tehdejších lidí. Navíc, pro člověka, opět cynicky řečeno, by se přetrh (a taky ano, což ale nelze srovnávat třeba s Prométheem, ten patří do trochu s Ježíšem kolidující škatulky). To v prostředí všech panovačných a silových bohů těžko mohlo nepůsobit jako pěst na oko. V tomto případě velmi přitažlivá pěst, nutno si uvědomit, že při tehdejší úrovni poznání prakticky neexistovali takoví lidé, kteří by si uměli připustit, že taky žádní bohové nemusí být. Nutno proto poznamenat, že jejich „kádrový profil“ pro ně byl mimořádně důležitý.

              Ten můj předchozí komentář není proto datován do počátku letopočtu, nýbrž „někam tam“, spíš o dost později. Všechna svědectví, tzn. evangelia – kdy ta Ježíšovi současná apokryfní jsou nejspíš ještě diskutabilnější než ta kanonická – jsou ex post, i přes veškerá vysvětlení to v případě takto významné osoby nelze svádět jen na omezené („neinternetové“) tehdejší poměry. Spíš, každé náboženství, obzvláště takto odlišné, potřebuje dobu na rozjezd. Taky vytvoření si potřebného časového polštáře pro své legendy, takový SZ je na jeho ještě mnohem podstatnější zvětšení jak dělaný. A šlo taky o „proletářskou“ záležitost, která se vrchnosti nezamlouvala ani málo. Tvrdé zacházení s poddanými byla norma bez pochybností o ní, proč by teda to někdo, ke všemu rovnou bůh, měl měnit, byť i jen v tom duchovním pojetí. Ať to zní jak zní, šlo tím vlastně o „komunistický“ projekt. Což není karikatura nebo posměšek, každý si to může, oproštěno od technicky snadno zavádějících nesrovnalostí, nechat projít hlavou. Není tedy taky divné, jak bylo s prvními křesťany zacházeno. A ani, že se to i tak mezi lidmi udrželo a dále pokračovalo – viz přitažlivost. Jeho nabytí na síle v říši a později Evropě, to už je další obsáhlá kapitola.

              Zkráceně (ale to by mě nebavilo jen tak odbejt) tedy lze říct, že Ježíši – bohočlověku může existovat alternativa Ježíše – ideového přelomu.

              1. @piccolomini (0:44-3:01)
                Díky, pěkně popsáno, Ježíš je v komplexitě své role skutečně vyjímečný.

                @Opravník omylů (8:05) o něco výše v diskuzi má také pravdu, že narativ Ježíš byl vůdčími predátory všech následných věků mimořádně dobře a konzistentně vytěžen.
                Umožnil to mocenský odkaz Ježíšových nejbližších učedníků, kteří velmi efektivně redefinovali všechna Ježíšova klíčová témata i Jím užívané termíny. A v intencích o aktivit směřujících k naplnění Abrahamovy zotročující a genocidně zarámované smlouvy to „na pozadí dějin“ aktivně cvrliká dodnes. Jen to naše mentální kapacita „lobotomizovaných žížal“ bez mnohaleté praxe fokusování na téma prostě nepobírá. Je to hluboko zažrané v matrixu „tradic“…

    1. Hlavně nutno varovat Teco. Je starej metalista, tohle von slyšet na zábavě, jde se s někým ven poprat ne proto, že to patřilo ke koloritu, ale ze zoufalství.
      Aby se rozumělo, tihleti Beast in Black jsou ten současný neparfémovaný heavy metal, něco jako by Iron Maiden vzali ABBU a hráli jim doprovod třeba k Waterlo.
      Ale tím vám to nehážu na zem, jen, jak říkám, varování pro vostrý hochy v džísce…

      1. Re: pico…

        No, tento kousek určo metalový není a všeobecně bych řekl, že kucíí jsou naparfémovaní až moc.
        Ale počítá se to, co prodává a nic jiného, že ano.

        1. Vedle nábožka jedu nějaký roky i v metalu. I v současném, tam ale, často pomocí omylů, musí jeden pro své ucho hodně prohledávat. Jako máme mainstream v médiích a politice, bohužel je i tam. Nebo diverzita (toho přiblblého typu všichni se máme rádi), to slovo se tam taky hodí. A zrovna BiB je metalově zahraná ABBA, já to prve jen vyhrkl, ale vlastně to platí. A jakkoli vám tohle ten metal nemusí připomínat ani z dálky, je. Jsou v tom klasické metalové figury, jen – s parfémem. Což píšu s vědomím, že jsou tu hudby znalí.

          Zkusím nabídnout sice taky už trochu cinknutý, ale pro mě jedlejší
          https://youtu.be/YYQ02OP5h00?si=2XtEYRQHhjsi4tPu

          1. Re: picco…

            Sebrat partituru, proškrtat metalové chroptění, oseknout nudné riffy, místo přepálených tam-tamů namontovat soudruhu bubeníkovi peřiny.
            Méně je někdy více.
            A samozřejmě nějaký další nástroj, anebo alespoň zapojit nějaké udělátko na kytaru, aby to nenudilo.
            Pak by se z toho dalo něco udělat.

            Nicméně přiznávám, že jsem infikován melodikou folklóru ze Slovácka. Vysoký jalovec a Také sa mi dívča páčí…

            Se starým dědkem už nic nenaděláte…

            Btw. a tou Abbou máte samozřejmě pravdu.

            1. Pokud odstraníte umělecké padání prádelních hrnců, nebudete mít důkladně promíchaný obsah střev a nastane kritická zácpa. Pozor na to!

        2. Ano, kolego piccolomini, je to přímo strašidelná sračka.
          Ale je loudwarově naleštěná, dal jsem si tu práci – průměrná dynamika je na analogové straně něco přes 4dB. Asi to k YT patří…

      2. Když už jsem dole ty ramštajny nakousl:
        Pro moje generační souputníky jsou ramštajni urážka, jakkoli vyšperkovanou koncertní prezentaci mohou mít.

        My, kteří vyrostli na poctivě zahraném bigbítu (viz účastníci I. a II. československého beatového festivalu) a na počátcích neméně poctivě zahraného hardrocku, si raději poslechneme i to nejméně povedené album původní sestavy Deep Purple, než cokoli ze „současna“ včetně těch ramštajnů a několika jejich plagiátorů.
        Je to ke zblití, včetně těch různých Černých bestií.
        Nějací seveřani dokonce dostali od kapely ABBA požehnání, „seversko-metalově“ překopat jejich S.O.S..
        Původně tak dramaticky zahranou a hlavně zazpívanou skladbu, že ji později ani sama ABBA už ničím nepřekonala.

        Jak to u těch severských metalistů dopadlo, to si každý může najít na YT. Myslím si osobně, že Andersson/Ulvaeus jim to nakonec schválili jen proto, že i v penzi jsou penízky potřeba, byť jich vydělali dost pro pět generací jejich rodin. A je to i připomenutí se, neméně důležité.

        Mike Oldfield, Pink Floyd, Led Zeppelin – kdykoli cokoli od nich.
        Celková kvalita, zahrnující práci s dynamikou i zvuky samotnými, umělecká i zvuková úroveň – nikoli kvantita, hrnutí jako radlicí Stalince a komprese do 2dB koule. To umí kdejaký okresní přebor.
        Červení vědí.

  15. „Antrum platonicum nešťastné globalizace usiluje o pasivní a servilní přijetí toho, co je, nebo spíše toho, co se zdá být; a tohoto výsledku poslušného přihlížení dosahuje prostřednictvím samotných forem, jimiž se představení odehrává, aniž by připouštělo jakékoli právo na odpověď nebo skutečnou pluralitu toho, co se jeví. Samotné formy neangažovanosti jsou vždy a pouze vystavovány s jasnou apotropaickou funkcí, a to jak s cílem jejich permanentního zesměšňování, tak s cílem jejich apologetiky ve prospěch jeskyně mas, která tímto způsobem může za falešně pluralitní a tolerantní zdání skrýt svou skutečnou totalitní podstatu. Boj proti reifikaci a odcizení je povolen, pokud je prezentován formami, které jsou samy reifikované a odcizené.

    V tomto případě se ideologie jako věda o modlách a simulakrech ukazuje ve svém dvojím významu. Ve skutečnosti se v marxovském smyslu jeví jako falešné vědomí nezbytné pro ty, kteří jsou nevyhnutelně podněcováni k nadstavbové legitimizaci skutečných mocenských vztahů v globalizované jeskyni. V nejznámějším smyslu se tedy nacházíme v přítomnosti ideologického zařízení, protože za hlavními mediálními akcemi působí vědomá vůle upevnit veřejné mínění: a to opět se specifickým záměrem přimět ty, kdo jsou spoutáni v globalizované jeskyni, aby si zamilovali své vlastní okovy a zaměnili je za samotnou podstatu svobody (jejíž skutečná konzistence se ve skutečnosti shoduje s konzistencí flatus vocis). Skryti za hradbou platónské paměti rozhodují noví sofisté, kteří řídí konsensus v globální společnosti okouzlující totality trhů, o tom, co si mají spoutané masy myslet a chtít, takže toky konsensu a nesouhlasu jsou organizovány v zájmu stále nového potvrzování stávajícího řádu. Čtení novin, tvrdil Hegel, je „jakousi realistickou ranní modlitbou“.
    Diego Fusaro

  16. Brodníčková až si toto přečte, napíše, že Vidlák ze sebe dělá Jehovu, nebo tak… 😀 😀

Napsat komentář: Vidlákova cesta tam a zase zpátky Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *