23 března, 2026

Na konci trubek…

Do Evropy pluje posledních šest tankerů s LNG. To víte, trvá jim to sem z Perského zálivu tak zhruba tři týdny. Na cestě jsou poslední lodě, které ještě stihly naložit v Kataru a včas propluly Hormuzem. Další tankery ze Zálivu už neplují. Nějaký blbec tam začal zbytečnou válku, která stáhla z globální ekonomiky bilion dolarů, zdvojnásobila ceny ropy a vyeskalovala do úrovně, kdy Íránci předvádějí Netanjahuovi i celému světu, že zasáhnout jaderný reaktor v Dimoně nebude žádný velký problém.

Donald Trump dal následně Íránu ultimátum. Buď odblokují úžinu nebo jim zničí všechny elektrárny. Íránci odpověděli, že jestli to udělá, zničí odsolovací zařízení ropných monarchií v celém Zálivu a já bych jim celkem věřil, že jsou toho schopní. V té chvíli budou mít všichni šejci mnohem větší problém, než jen ztráty z neprodeje ropy a nepřilétajících turistů.

Donald samozřejmě píše i jiné tweety, třeba, že už v Íránu dosáhl všech svých cílů a brzy odejde domů, ale kdybych si měl vsadit, spíše bych vsadil na ty zničené elektrárny a dlouhodobý výpadek celého Perského zálivu, jednoduše proto, že Pánbůh se na tu naši západní civilizaci už nejspíš nemůže dívat. Vraždit ty, se kterými vyjednáváte, k tomu se Rusové nesnížili, to je izraelská specialita. Když se naposledy chovali takhle, dopustil na ně Hospodin Babylonského krále a byli to paradoxně právě Peršané, kteří jim umožnili návrat do své země a obnovit hradby Jeruzaléma. Inu, nevděk světem vládne. I po dvou a půl tisících letech.

Pojďme chvilku přemítat, co se stane, když žádné další tankery s LNG z Perského zálivu nepřiplují. Přece jenom, na tento scénář je zaděláno i z důvodu, že mnoha geopolitickým aktérům bude ohromně vyhovovat, když půjde Evropa do kytek. Proč by měli mít hyperinflaci jen v Íránu, že?

ČEZ nás ujišťuje, že nedostatek plynu nehrozí, protože ho má nasmlouvaný z USA, což nejspíš opravdu nasmlouvané má. Nikde ovšem není řečeno, co se stane, kdyby Spojené státy opravdu vyhlásily zákaz vývozu, aby udržely domácí ceny pod kontrolou. A stejně také nikde nikdo neřekl, které evropské země naopak nemají nasmlouváno z USA a naopak spoléhaly na ty tankery, které teď už nepřiplují. Já si totiž matně pamatuju, jak to vypadalo, když byly roušky nad zlato a jednotlivé evropské země si je navzájem kradly a přeplácely. Pamatuju si ty „vládní úspěchy“ při kupování roušek z Číny za astronomickou cenu, hlavně, že budou.

Řekl bych, že s plynem to bude vypadat dost podobně. Česká republika je totiž pro úúúúplně všechny dodávky plynu na konci trubek. Ze Západu i z východu. Nejprve se musí nakrmit Němci a Holanďané, pak teprve může dojít na nás. Opačně to platí taky. Nejprve budou mít dost plynu Slováci a Maďaři, pak teprve může dojít na nás. Proto bych na americký plyn věřil jen do chvíle, kdy v Německu dojde ten katarský. Pak se najednou zjistí, že ve smlouvách jsou maličkými písmenky napsané podivné pasáže o vyšší moci a přednosti lenního pána před vazalem. Nikdo to nebude interpretovat jako porušení mezinárodního práva, ale jako prostý fakt se kterým se musíme smířit.

O cenách takového plynu ani nemluvím… Chcete plyn z Texasu, holoto? Tak zaplaťte víc než kolik jsou ochotni zaplatit Merzové, Macroni i Tuskové. Globální byznys, vole! Měli jste se líp podívat do smlouvy.

Jisté řešení existovalo a bylo založené na energetické surovině, které máme pořád dost a dokonce ještě pořád máme lidi, kteří z ní umějí udělat elektřinu i teplo. Ale nám se uhlí nelíbilo, protože je to uhlík a ten v atmosféře nechceme. V rozvratu tohoto sektoru jsme byli velmi velmi důkladní, stejně tak jsme nezanedbali ani ideologickou přípravu a místo aby lidi vládě líbali ruce za zrušení povolenek, budou ji za to ještě kamenovat.

Ale i kdyby se Veľký Bocian pochlapil, už je pozdě. Většina technologií v teplárnách je vyměněná… když se lidé zbavovali starých kotlů, zbavili se často i komína, protože takovou blbost přece doma nepotřebují a tak nejspíš zažijeme ukázkovou studii toho, jak to vypadá, když jste závislí na cizích rozhodnutích a nemůžete s tím nic udělat. Nejdražšší plyn je ten, který nemáme.

Před čtyřmi roky jsme zažili něco podobného. Z vlastního politického rozhodnutí tehdejší vlády. Jako národ jsme přišli o bilion korun na úsporách. Sežrala nám je inflace. Bilion korun. Kdybychom to věděli předem, s chutí bychom každý dali deset procent z tohoto bilionu, aby se to prostě nestalo. Bylo by to sto miliard korun. Obrovská částka, se kterou by se dalo ledacos udělat. Ale nevěděli jsme to a tak jsme nedobrovolně přispěli na muniční iniciativu a stíhačky F-35. O další obrovské peníze jsme přišli na drahých energiích i drahých potravinách.

Teď nás to dost pravděpodobně čeká zas. Jen to bude ještě horší. Tentokrát už se není kam obrátit pro jiný plyn a není ani možné udělat politické rozhodnutí, které by to změnilo. Tentokrát se neodstřiháváme dobrovolně, tentokrát jsme odstřiženi naším spojencem, který po nás požaduje dávat pět procent HDP na zbrojení, ale samotnému mu nestačí bilion dolarů, aby se vypořádal s válkou, kterou rozpoutal.

Nečekejte, že by bylo možné se opět vrátit k ruskému plynu. Tedy, Rus ho samozřejmě pošle, ale nechá si to zaplatit stejně krvavě jako Američan. Otakar Foltýn, náš milovaný strategický komunikátor, teď v nějakém hovoru řekl, že lížeme Rusku zadky. Nemá vůbec ánung, jak moc servilní bychom museli být, abychom teď vůbec ještě od Ruska něco dostali. Rusko se přeorientovává na asijské trhy. Jsou perspektivnější.

Přemýšlejme, co uděláme s penězi… je dost pravděpodobné, že v příštích měsících ztratí část hodnoty. Dohromady to bude obrovská částka, která bude sanovat blbá rozhodnutí našich elit. My o ně jen přijdeme. Kdyby to bylo jenom tak zlé jako v roce 2022, tak z každých sto tisíc de facto zaplatíme státu třicet tisíc daň. Možná by chtělo ty peníze využít nějak smysluplněji a ve vlastní prospěch.

Trumpovo ultimátum běží. Pokud po příštím týdnu budou íránské elektrárny v rozvalinách a budou hořet všechny rafinérie v Perském zálivu, bude rozumné vyměnit potištěné papírky za něco reálnějšího, protože o ně tak jako tak přijdeme. Nebude to možné jinak a je úplně jedno, jak k inflaci přistoupí Národní banka. Stejně jako minule, ta inflace nevznikne v naší domácí ekonomice. Ta vznikne venku a k nám se jen přenese zničujícím způsobem. Jsme ve všech směrech na konci trubek.

Pokud se stane to, čím Trump hrozí, přestane mít smysl, komentovat české a světové dění a začne mít smysl publikovat návody pro krizové situace.

__________________________________________________________________________________

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém blogování, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle příslušnou částku, může si na oplátku vyžádat knihy z nabídky. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód. Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu.“

Kdo preferuje jednoduché placení, nabízím možnost přes tuto platební bránu: https://donate.stripe.com/28E4gzekn7mlgjS0g3g3600

581 thoughts on “Na konci trubek…

  1. Je někdo věrohodný schopný říct, jestli Trump s někým opravdu jedná, nebo ne? Tedy kromě jeho vlastního stihomamu. A je celý post na sockách psaný verzálkami jednoznačnou známkou Donaldova šílenství, nebo se mu jen zasekla klávesa Shift, případně neumí vypnout Caps Lock? https://shorturl.at/blrEu

  2. Takže, další předbvolební slib vládnoucí koalice, zákon FARA, odešel do brusele. Ustoupili brutálnímu tlaku opozice a médií a lynči paní Vachatové. Tejc chtěl asi potěšit a uklidnit Mináře.
    Zdá se, že tato vládnoucí koalice nehodlá splnit žádný ze svých slibů.

    „Ruský“ zákon proti neziskovým organizacím skončil pod stolem
    https://www.novinky.cz/clanek/domaci-rusky-zakon-proti-neziskovym-organizacim-skoncil-pod-stolem-40569455

        1. Vládní koalice chce v úterý ve Sněmovně podat poslanecký návrh zákona, který zruší televizní a rozhlasové poplatky pro seniory, firmy, nezaopatřené mladé lidi do 26 let nebo osoby se zdravotním postižením. Výnos z poplatků by se tak měl vrátit do stavu z roku 2024.

          Ty se prozatím vrátí do původní podoby (ale zůstanou vyšší) a až se hněv hyder příští rok vyčerpá, zapomene se na větší změny dočista. Tipuju.

          Sliby prostě nebyly zasazeny do reálného ekonomického rámce a beztak to odnese jenom Klempíř.

  3. Na konci trubky… takové velké dimenze bude bude navařovací dýnko nebo zaslepovací příruba. Ventil nebude potřeba.

  4. Za komunistů prý byly byty…….

    Pche.
    V 50. a 60. letech ani náhodou.
    Až v 70. a 80. letech se komunisti probudili a začali dohánět, co zameškali.
    Byty ale stejně byly jen pro vybrané skupiny obyvatel.
    Proč asi existoval pořadník na byty, když prý bylo bytů dost?

    1. V padesátých letech bylo nutno obnovit to, co vaši kamarádi Němci a Američani během války zničili. Na nějakou masivní výstavbu bytů fakt nebyl ani prostor, ani čas. Bylo potřeba obnovit průmysl a zmodernizovat zemědělství tak, aby vyhovovalo požadavkům a nárokům druhé poloviny dvacátého století, ne že by zůstalo v modelu à la první polovina devatenáctého století, jak tomu bylo ještě těsně po válce. Tyhle havloidní plky vyžilých povalečů ve čtvrté cenové z řad někdejší „zlaté mládeže“, kteří v životě pořádně nepracovali a vůbec netušili, co obnáší vést stát a zajistit prosperitu, si nechte na setkání soukmenovců v Brně.

      1. Komunisté „zmodernizovali“ zemědělství tak, že na konci 70. let se na chleba stála brzo ráno fronta, protože odpoledne to v obchodě vypadalo jako u snědeného krámu.
        Osobní zkušenost na rozdíl od holobrádka jako tdx.

        1. Kam šáhl komunista, tam tráva nerostla. Soukromí zemědělci se s tím pracně vypořádávají poslední desítky let.

          Co je ovšem ještě horší je to, že se skoro 40 let po plyšáku na komunisty vymlouváme, volíme si opětovně komunistické prezidenty a vlády s komunistickými ministry a nekomunističtí politici nejsou o moc lepší.

          Podle tohoto fóra by se dalo soudit, že to holt věrný obraz zparchantělého voličstva.

            1. Provokatére, aspon se nevyhazoval jak dneska.
              Hlady nikdo neumřel a mírný občasný půst je zdraví prospěšný.
              Kam spěje dnešní přebytek vidíte na hmotnosti osob kolem sebe.

            2. Koupit rozhodně šel. Alespoň se nemusel vyhazovat (to je ten lepší případ), případně po sto padesáté usušit a rozemlít včetně všech zárodků plísní, aflatoxinů atd., přidat do té chemické hmoty, co se z ní dnes chleba dělá, a upéct „nový“.

        2. Jako že když se kolektivizovalo v USA ve třicátých letech tak, že jim zmizel z demografických údajů nějaký ten milionek lidí, tak to bylo cajk? 😉🤣 Bože, zas nám tu někdo fabuluje nějaké moderní liberastní bájesloví. V jejich očích to tedy bylo čistě tržní podnikání, ale ti všichni mrtví by to viděli dost jinak, kdyby žili o mohli vyprávět, že.

            1. Ano, kreténskému argumentačnímu faulu, který se snaží tvářit jako logický argument, ale jde jen o klasické sofisma. Navíc pseudoargument vymyšlený příznivci či členy Republikánské strany se značně rasistickým podtextem. Proč se ptáte?

              1. Jsem rád, že víte, že vaše reakce na kritiku problému A odváděním řeči k naprosto nesouvisejícímu a o 40 staršímu problému B z úplně jiné oblasti, je kreténský argumentační faul.

                Děkuji, nemám dalších otázek. 🙂

                1. Kdyby vám ta logika šla, možná by se vám podařilo i vyplodit nějakou vtipnou odpověď, nicméně s vaší výbavou jste zvládl jen hru „na slušňáka“ a zdánlivě otevřený konec ve stylu, tady to každý vidí 😉

                  Kretenismus whataboutismu spočívá v tom, co vytýkáte vy mě. Mimo jiné. Další kretenismus spočívá ve zjevném rasismu a popírání. Takže Američané se chovali a chovají mnohem hůře, než co má ten debilní „argument“ zakrýt. Aby to zlehčili a nepřiznali, že současně, kdy ten výrok vznikl, vraždili v Jižní Americe, na Blízkém i Středním východě a vůbec tak nějak celkově po světě, tak z toho jen udělají, že oni jen bijí černochy. A to jistě každý uzná, ve srovnání s těmi hrůzami způsobenými ruSSSSSSSSSSSSSáky, které my umíme tak krásně lživě a zkresleně servírovat, zvlášť když za naprostou většinu neseme odpovědnost, protože jsme je vyprovokovali, to je nic, nějaké to mlácení. Vůbec ty černochy neupalujeme či nelynčujeme, vůbec u nás agenti CIA nelikvidují lidi jak na běžícím pásu, vůbec nevraždíme všude po světě, vůbec brutálně nediskriminujeme původní obyvatele, my jen občas necháme nějakého policajtíka, ať si bouchne do černouška. A kdo to zpochybňuje, je komouš a jen odvádí pozornost od těch zlých ruSSSSSSSSSSSSSáků.

                  1. Vaši černoši, ať už byli biti bílými Američany po právu nebo protiprávně, nemají s původním tématem diskuse (tristní stav komančskýho zemědělství v sedmdesátkách) společného zhola nic. Ani rusáci, bez ohledu na počet „s“.

                    1. Chápu, chtít mít vždycky poslední slovo, i když totálně mimózní, to vám ze života dělá peklo, že? 😉 Nicméně jste to splantal dohromady vy. Má poznámka šla čistě k věci: kolektivizace zemědělství u nás, ó hrůza hrůz! pláče mireček trojka. Já na to, a jak byste to chtěl, jinde to nebylo lepší ani tím kapitalistickým způsobem, spíš mnohem horší. A vy: votaboutismůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůsssssssssss!

    2. Komunisti říkají, že za komunistů byly byty. Rádio Jerevan dodává, že lidi za komunistů byli biti.

        1. To se zeptejte pana presidenta (Pavla) nebo pana ministra vnitra (Metnara), zda ještě mají doma ty dlouhé bílé obušky.
          V tandemu by mohli zbít jak fialisty tak antifialisty. 🙂

            1. Spíš jo, když tu jiní diskutující tahají z paty tklivý a vylhaný komunistický historky o 30. letech v USA.

              Nebo že by bylo podstatný jen kritizovat „protivníka“?

    3. Nevím jak jinde, ale na Ostravsku a Karvinsku se první (tehdy cihlová) sídliště stavěla hned po válce, od roku 1946. V 50. a 60.letech se stavěla první panelová sídliště. To už musely jet cihelny a musely se postavit panelárny, a tak dále. Přidělovat lidem byty v době kousek po válce, kdy tu ještě byl přídělový systém na některé zboží (třeba látky) , to chce mít fortel.
      Bytů nebylo, není a nebude nidky dost.
      Ale kdo pracoval v nějakém pdoniku, časem mohl dostat podnikový byt.
      Kdo neměl nebo nechtěl,, mohl se zapsat do pořadníku na městský byt. Čekal pár let, ale dočkal se, a nájem pak měl pár kaček.
      A kdo chtěl, mohl stavět vlastní dům.
      A hlavně – to vše bylo možné, aniž by se člověk zadlužil nadměrně až do smrti.
      O čem chcete diskutovat…

  5. Takže zákon proti neziskovkám – reálně proti placeným agentům cizí moci sloužícím k ovládání a demagogické ideologizaci na všech úrovních počínaje školstvím – byl spláchnut do WC. Což se ani není co divit, když u něčeho asistuje Tejc. Evidentně další důkaz, že lemtání Starobrna v dětství a mládí vážně poškozuje morální profil.

      1. No, registr, slibem nezarmoutíš, že… Začíná to silně připomínat některý díl seriálu Jistě, pane ministře/premiére.

        1. To je náhodou velmi realistické a prorocké dílo.

          Třeba pár zatvrzelých kolektivistů / socialistů přesvědčí, že na státu není nic (moc) dobrého.

          1. Opět jste to nepochopil. Seriál je více než výstižnou kritikou politických režimů tzv. západu. Když seriál dávali poprvé, člověk se smál tomu, jak absurdní mu to přišlo. S každou další reprízou a přibývajícími zkušenostmi s debilitou západních politických režimů tzv. „liberální demokracie“ si člověk stále intenzivněji začal uvědomovat, že je to žitá realita a zprávy by klidně mohly figurovat jako podklad pro scénář dalšího dílu. A často i seriál svou absurditou hravě překonávají.

            1. Já to viděl až v době, kdy by herci jako z oka vypadli devadesátkovým tesilovým s*áčům. 🙂

              Každopádně celý problém je v tom, když je kdokoliv (úředník, politik) postaven do role vládce cizího (daněmi nakradeného) majetku a ví, že tam bude jen chvíli (protože demokracie, jestli liberální nebo lidová, to je v tomto případě egál). Proto je z jeho hlediska racionální ho vytěžit. Plus k tomu úřední tupost.

              1. Devadesátkoví tesiloví sráči? To měl být jako kdo?
                Z devadesátek si pamatuju fialové sako, bílé ponožky a mokasíny na lidech, jako ty.

            1. Což se jim jaxi vymklo z rukou; před plyšákem stát rozhodoval o téměř 100% ekonomiky, dneska o 40-50%, takže žijeme v čemsi co by se dalo nazvat polovičním socialismem.

              Příště bych zrušil ty komunisty, bude to jistější.

      2. registr bude jen ohledně peněz plynoucích z českých veřejných rozpočtů
        tzn. posrali se a slouží dále cizákům, jako všichni

        1. Chtěli jste to, máte to.

          Posmívali jste se mi tu před časem, když jsem psal o honění mnoha zajíců najednou, o potřebě vykašlat se na levicový bláboly a vytvořit jednu národní stranu jako protiváhu kosmopolitní pravicové 5K a kosmpolitního levicového ANO.
          Mezitím se 5K rozpadla, tak zbyde to ANO.

  6. Další bouře ve sklenici vody. Ještě ty důchody neprodlužovat a bude to cajk. 🙂

    Ministerstvo ani vláda nechystají žádný předpis proti neziskovým organizacím, ať už inspirovaný v Rusku či třeba USA, dodal ministr. „My jsme se dnes dohodli na tom, že budeme plnit programové prohlášení, a to dělám i jako člen vlády. Programové prohlášení rozhodně s žádným takovým zákonem nepočítá a já jsem toho názoru, že počítat nemá,“ uvedl Tejc.

    Zástupci neziskových organizací návrh kritizují. Opozice vyzvala premiéra Andreje Babiše (ANO), aby přípravu zákona zastavil. Podle premiéra by se povinná registrace neziskových organizací se zahraničními vazbami vztahovala jen na ty, které se pokoušejí ovlivňovat politiku.

    https://www.respekt.cz/informacni-servis/tejc-zakon-proti-neziskovym-organizacim-nechysta-ministerstvo-ani-vlada-2026-03-23-16-27

  7. Série nových prohlášení Donalda Trumpa ohledně Íránu.

    Tvrdí, že Írán souhlasil s tím, že nebude provádět žádné obohacování uranu, ani pro lékařské či civilní účely.

    „Souhlasili,“ odpověděl americký prezident na příslušnou otázku.

    Americký prezident uvedl, že další kolo telefonických jednání o Íránu se uskuteční dnes a „velmi brzy“ dojde i k osobnímu setkání. Říká, že první jednání za účasti Witkoffa a Kushnera „proběhla ideálně“.

    „Řekl bych, že pokud splní dosažené dohody, bude to znamenat konec tohoto problému, tohoto konfliktu – a myslím si, že to bude znamenat jeho konec velmi, velmi podstatným způsobem. Velmi chtějí uzavřít dohodu. My bychom také rádi uzavřeli dohodu,“ řekl americký prezident.

    Dodal, že „v opačném případě budeme prostě pokračovat v leteckých úderech ze všech sil“.

    K přesunu amerických vojsk do regionu a možnosti pozemní operace se odmítl vyjádřit.

    Rovněž prohlásil, že neuznává nového nejvyššího vládce Íránu, Chámeneího syna, jako hlavu státu. „S největší pravděpodobností USA pro Írán někoho najdou, jako ve Venezuele,“ prohlásil Donald Trump. 🤣

    Připomeňme, že Írán popírá samotnou skutečnost jednání s USA.
    https://t.me/stranaua/230303

    1. Heh to je normálně jak z Monty Pythonů, akorát že se to děje v reálu a v sázce je energetická krize a na ní navazující ekonomický krach a to je ještě ta lepší varianta. Svět se fakt zbláznil. Já už si někdy připadám jak ve snu, akorát se furt né a né probudit.

  8. Je to asi nejcharakterističtější špatná česká vlastnost – lhát si sami o sobě neustále různé pěkné věci, moc tomu sice nevěřit, ale vychytrale z toho těžit.

    Tak například už v době národního obrození jsme si vytvořili příběh o Němci utlačovaném holubičím národě a podepřeli to falešnými rukopisy. Naši předkové tomu rádi uvěřili a vytvořili kolem tohoto vymyšleného příběhu moderní český národ, který už potom žádné zbožné lži nepotřeboval, protože byl stejně svébytný a životaschopný jako ostatní národy. Z nějakých důvodů však o sobě stále pochybuje, svou identitu a později státnost nepovažuje za samozřejmé, a tak se stále opájí na jedné straně zbožnými lžemi a na straně druhé marným spoléháním na mocné spojence. Velkolepé příběhy skrývají typickou malichernou rozhádanost a malou schopnost táhnout za jeden provaz. Příkladů lze uvést mnoho.

    Tak například milión českých vojáků věrně bojoval v první světové válce za císaře pána, legionářů bylo pár desítek tisíc, ale my byli váleční vítězové, na rozdíl od poražených našich tehdejších německých a maďarských spoluobčanů. Dodnes se opájíme mýty o První republice, Masarykovi, úžasné demokracii a světové vyspělosti naší tehdejší země. Nikoho ani nenapadne zapochybovat, proč se po dvaceti letech rozsypala jako domeček z karet. Mohl za to prý Beneš, který nás hrdiny nenechal bojovat, mohli za to západní spojenci, kteří kvůli naší zemi nechtěli jít do nové světové války. Tu jsme okupováni v závětří přežili a opět patřili k vítězům. Zrádné české Němce jsme odsunuli a připravili o majetek, ale dnes patří k dobrému tónu toho akademicky litovat a vinit z toho Beneše a komunisty.

    Ti prý mohli i za 40 let úpadku v éře komunistické totality. Volby v roce 1946 a masová podpora KSČ až do druhé poloviny 50. let jako by nebyly. Zapříčinil to únorový puč, Stalin a tak. My jsme naopak vynalezli v roce 1968 politické perpetuum mobile- demokratický socialismus s lidskou tváří. Už nám ho všichni ve světě začínali závidět, kdy v tom přijely 21. srpna ruské tanky a nebylo z toho nic. Naštěstí jsme byli v éře normalizace všichni tak nějak ve třetím odboji, disidenti atd., s 1,5 miliónu členů KSČ drtivá většina národa neměla nic společného. A tak mohl přijít slavný 17. listopad 1989, kdy prý studenti a disidenti v čele s Havlem svrhli komunistickou totalitu, která už byla sice všude kolem svržena, ale my to zase udělali sametovým způsobem, který obdivoval celý svět.

    Všechno nakonec dobře dopadlo, z bahna komunismu jsme se vyhrabali poměrně rychle a úspěšně. Celý svět nám záviděl Havla, ale nejsme schopni říci za co, protože současně při tom prý platí, že se prý v éře, kdy on prezidentoval, všechno rozkradlo. Ale za to, stejně jako za všechno ostatní špatné mohl a může Klaus, jehož největším zločinem je, že mívá pravdu a na jeho slova bohužel dochází.

    Milosrdné lhaní si do kapsy, snadný život za cizí peníze, nafoukanost doma a servilita venku, které se u nás pro mnohé staly zvykem, bohužel ale nejsou „udržitelným“ receptem na dlouhodobou prosperitu. Obzvláště ne ve světě, který se po 35 letech dramaticky mění. Většina národa to cítí, dosud privilegovaná menšina nikoliv. Pro ni se hroutí svět, a tak se pokouší znovu v duchu tradice se utíkat k falešnému obrazu skutečnosti.

    Většina občanů změnu poměrů kolem sebe realisticky vnímá a ve volbách rozhodli o politické změně. Elita to nechápe. Tvrdá opoziční práce jejích stranických reprezentantů v parlamentu neláká. Demokracie, o niž stále mluví, jim nestačí. Oni sní o revoluci, o návratu listopadu 1989 – demonstrace, Letná, umělci a svědomí národa. To se jim honí v hlavě.

    A tak tu máme novou Letnou, opoziční demonstraci, ale nějak nevíme proč. Vznikl z toho absurdní bizár, kdy 200 000 lidí demonstruje prý za to, aby jim vláda nebrala placení rozhlasových a televizních poplatků, aby vydávala více peněz na zbrojení pro válku s Ruskem, aby neziskové organizace mohly tajit financování z ciziny a abychom prý stále směřovali na Západ a nikoliv na Východ. Jsou-li tohle hlavní problémy naší země, máme se opravdu dobře.

    Nikdo sice není schopen říci, jak si demonstranti tu budoucí válku s Ruskem v současných světových poměrech představují, jak má ono požadované zbrojení vypadat a už vůbec nikdo netuší, co se myslí tím vysněným Západem. Je to Brusel, který Evropu přivedl svou politikou k nezadržitelnému úpadku, nebo je snad ideálem demonstrantů agresivní Trumpova Amerika, která se Evropě vzdaluje? Zatím se zdá, že pro demonstrující opozici je hlavním ideálem Ukrajina, ale ta je přece na Východě.

    Milióny českých občanů mají dost tendenční propagandy, která se na ně line z tzv. veřejnoprávních médií, které si zprivatizovali jejich progresivističtí zaměstnanci. Narcistní fosilie Václav Moravec, který 21 let okupoval hlavní politický debatní pořad veřejnoprávní televize, je symbolem neudržitelnosti poměrů v těchto institucích. Samotné převedení financování na rozpočet nic neřeší. Buď zásadní změny fungování, nebo dobrovolný příspěvek, tak zni požadavek nespokojených voličů. Pak by se situace rychle vyřešila sama.

    Že je nutné přestat s praxí, kdy progresivistické neziskové organizace financované ze zahraničí obsadí státní instituce, rozhodují o obsahu výuky ve školách a znění přijímaných zákonů, asi kromě demonstrantů pochybuje málokdo. Desítky filmů, které se točí za veřejné peníze a nikdo na ně nechodí, věda produkující malé, nebo pochybné výsledky, to jsou příklady notorického plýtvání, které mají nejhlasitější obhájce, kteří z tribuny na demonstraci hájí především své vlastní parciální zájmy.

    Nenechme se obelhávat výkřiky obhájců neudržitelných poměrů. Svět se prudce mění, žádné zbožné lži nám už nepomohou. Válkám se hleďme vyhýbat a nedělejme si iluze o spojencích. V kritické chvíli bude záležet pouze na nás samotných. Dvě světové katastrofy jsme se štěstím přežili, ta třetí by byla asi konečná. Pořídit pět nesmyslných tanků nebo letadel navíc žádný problém neřeší. Dobré vztahy se sousedy, rozumné vztahy s velmocemi a doma více a svobodně pracovat a méně spoléhat na cizí dotace, to je cesta k přežití v současném složitém světě. Obelhávat sami sebe a rozeštvávat se na demonstracích nám nepomůže v ničem.

    Jiří Weigl, 23. 3. 2026

    1. Re: JW

      Hodně dobré, perfektně vystiženo.
      Můj koment – lidi velmi rádi lžou sami sobě. Já to dělám taky, ale když se opiju, dokážu si to v opici přiznat, že jsem kokot.
      Každý si rád zalže o tom, že je zneuznaný GÉÉÉÉÉÉÉÉNIUS…

    2. nevím jak včil, ale bejvávalo – taková pohotovost našich bábi a mámi. Tak jsem dneska po přečtení mnohých komentů a rádoby rad zavzpomínala, koukla kol dokola a začala inventarizovat. CO JE a CO FOFREM KOUPIT.
      baterií všecfh druhů dostatek, petrák bude nutno dokoupit, čundráckej vařič vysmýčit, komoru taky zinventarizovat, njn. A věnovat tichou vzpomínku na mámu a bábi – jak to všechno zvládaly aby rodina nepocítila ty …… a hlavně vzpomínat…. njn

    3. Řekl bych, že to pan Weigl (proč asi německy znějící příjmení) poněkud přepaluje. Není pravda, že jsme si vybájili falešnou historii, rukopisy za a) nebyly zaměřeny protiněmecky (naopak tu v 19. století vycházelo několik silně štvavých protičeských a Němci vydávaných tiskovin, kupříkladu Tagesbote aus Böhmen), za b) již latinsky psaná Kosmova Kronika česká dokládá naši dávnou minulost, z níž mimochodem ony Rukopisy, byť tedy zřejmě padělky, vycházejí. To, že se k ní Češi tak málo hlásí, je dáno tím, že už od 17. století byla Němci záměrně a dost brutálně vymazávána (fakt germanizace a rekatolizace snad nepopře ani pan Weigl). V Rukopisu královedvorském se nacházejí dvě skladby, které vyprávějí o porážce Němců, nicméně úplně stejně jako další o porážce Poláků či jiná o porážce Tatarů.

      Ony literární podvrhy nebyly sepsány s cílem vytvořit falešné dějiny, ale tehdy byla v Evropě taková móda či soutěž ve stylu „čím víc proužků, tím víc Adidas“, takže se evropské národy předháněly v tom, kdo z nich má starší písemnictví. Protože údajně čím starší, tím váženější a uznávanější národ. Nebo tak něco. Upřímně, my ani soutěžit nepotřebovali, Konstantin s Metodějem přišli na Velkou Moravu roku 863 a s nimi i písemnictví. A i jiné národy mají své podvrhy ze zhruba stejné doby, viz například Ossianovy zpěvy. Prostě se to tehdy dělo stejně jako máme my dnes jiné módní a kulturní výstřelky, takže dovozovat z toho nějaké dalekosáhlé vývody pro naši údajnou národní povahu je poněkud… přehnané.

      Dál už se mi ten text rozpitvávat fakt nechce, za mě je dost na vodě, ostatně jako sám páně autor, Václava Klause futrál.

      1. V něčem by se s ním dalo souhlasit ale máte pravdu, že především z toho textu plyne, že Václav Klaus byl a je úžasný a všichni, kdo to zpochybňují (jako já a asi mnoho dalších) jsou asi ti, podle autora, co si lžou do vlastní kapsy. V tomto případě nelžou pane Weigle, Klaus a spol. položili základy k tomu marasmu, co nyní máme. To, že teď občas Klaus má i pravdu ho nijak neomlouvá za to co pos…. v devadesátkách.

          1. Tymákovan:

            Pan Weigel sem moc často nepíše, ale aspoň se pokouší o analýzu faktů, nepíše dokola píčoviny jako 95% zdejších přizpěvatelů, tak ho musíme zjebat, aby sem nelezl, že?

          2. Tymákovan:

            Jestli chcete, uděláme takový malý dotazník, kdo z našeho parlamentu a senátu je ten pravý a ořechový. Každý ať si vybere 10 jmen, kdo je jeho favorit a my tady budeme mít jasno, kdo je kdo. I když já už to vím min 2 roky.

    4. To sou jen povrchni klouzacky ,Weigl. Berou nas tema pouckama rovnou , hakem..

      Lzeme sami sobe. Kdo , kde komu ..?? Tady taky furt lzou..
      Voni ste uplne jedinej kdo nelze..
      V dobe obrozeni sme si ..Ktery ty sme to byli.
      Nikoho nenapadme pochybovat..Kdo je nikoho..
      Zradne nemce sme odsunuli. Kdo sou ty sme ,co vodsunovali.

      MiIosrdne lhani si do kapsy.. Zase pripad pro Sherlocka Holmese a dr. Watsona.
      NIkdo neni schopen rici..Neni , musej se Wejgl zajit a zeptat tech demonstrujicich….
      Ze je nutne prestat …Hura, zacnete prestavat..Dyt pisete ,ze je to ,nutny, nutny..
      Nenechme se obelhavat , Weigl ,nemluvte za nas a nechte si vase poucny instrukce a vyzvy pro sebe.
      Politickejch ,akademickejch , pedagogickejch proslovu , poucnejch , co jiny maji udelat ..Staraj se a zacnou vod vo sebe..Uvidime, co dokazou,dyz sou tak chytrej
      a starostlivej….

  9. Poslouchala jsem tiskovou konferenci po jednání vlády a jestli jsem to dobře pochopila, tak ustupují od zákona proti neziskovkám. Mluvili jen o tom, že se plánuje registr všech neziskových organizací, kde budou uvedeny údaje o dotacích, ale jen o českých dotacích. V gesci to má Ministerstvo financí. Na jiném zákoně prý ministerstvo spravedlnosti nepracuje.

  10. Pekarová po vás chtěla dva svetry, no fuj, taková drzost! Andrej po vás chce jen to, abyste si zvykli.

    Osmikapavka jasně vítězí nad pětileprou.

  11. Strýc volá na tetu: co máme k večeři?
    Totéž co k obědu! Brzy se sešeří.
    K obědu měli dnes totéž, co k snídani.
    Za jídlo nemají už žádná vydání.

    Dědova mísa je celý rok k ničemu.
    Mají zlou vzpomínku na toho ničemu.
    Umřel si pokojně v míru a za tepla!
    Babka mu na cestu i buchtu upekla.

    Máme zlou vzpomínku i na tu bábu.
    Pečem jen v neděli a jenom žábu.
    Kam zmizel Husák, kde jsou ty doby!
    Dneska si chrochtáme, když najdem boby.

    1. Ládik!!!:

      Kolik vám je let? Já pamatuji fronty a v krámě prd. Skotská byl sámošce neznámý pojem, chyběly jizdní kola, obklady, dlažby, hajzpapír, o banánech nemluvě. Když mi otec chtěl koupit tři díly Vinetoua, musel ráno od 3 hodin čekat frontu před krámem, když jsem chtěl výbrus na jawu i s pístama, musel jsem jet do Lomnice nad Popelkou a pak čekat 3 měsíce, než to udělají, dnes tomám do týdne hotový. Nábytek, barevné televizory, boty, lyže, vosky a tak bych mohl pokračovat do aleluja. Jo, byl levný nájem, ale na už nebylo na údržbu těch domů, secesní výzdoby se omlátily a daly se tam panelákový okna, památky padaly, auta a silnice hrůza. Přitom startovní čára se západem byla v 50. letech stejná, ale o 30 let dýl byl už rozdíl propastný.

      Ani dnes to není dokonalé, ale tu socialistickou bídu bych bral jenom v případě omládnutí, jinak ani náhodou.

        1. Ládik!!!:

          Tak celý život dělám, tak si snad ten konzum v 70 letech zasloužím, nemyslíte? A jinak jste mě vůbec nepodráždil, já vám názor na tehdejší dobu neberu.

            1. n o ale zapomínáte, že mladí díky době minulé mají kde bydlet a co dědit po rodičích. onehdy jsem se koukala jak před rokem začali stavět paneák skoro naproti – ještě se tam nebydí, a když si vzpomenu na ten fofr jak bylařadaq 8mi čtyřvchodovými paneláků postavena za léto hmm ono asi jak kde.l

              1. A kde tak rychle stavěli? Ja jsem na stavbach dělal. Ale takou rychlost nepamatují a to jsme vcelku makali, protože jsme byli placení úkolově.

          1. Možná jste si nevšiml, ale můj text patří pod Vidlákovo téma “konec trubky” a popisuje na několika řádcích následky pro mnoho lidí. Vzpomínka na Husáka patří do jejich hlav. Nemůžete ji promítat do mě.
            Jen tak na okraj – po nasycení přestane konzum bavit, ale tam asi ještě v 70 nejste.

            1. Ládik!!!

              Zdraví je samozřejmě to nejdůležitější, co v našem věku potřebujeme. Mimochodem, víte o kolik let se prodloužil věk dožití za posledních 40 let? Konzum, kam patří dobré jídlo a pití, to mě už nikdy nepřestane bavit, ale nemám na mysli obžerství a ožrávačky.

              1. Asi by bylo docela blbý, kdyby se za 40 let věk dožití nezvýšil… Ale to vy – račte rozumět, při vašem vzdělání – prostě nejste schopen pochopit.

            2. Re: Ládik!!!

              Nesnaž se, to je ocas, ve kterém touha po konzumu zůstala, jako v koze. Měl jsem úplně stejnou jednu čotku. Strašná baba, furt bylo málo…

          2. Re: M44

            Vy si nezasloužíte vůbec nic.
            Víte proč?
            Když jsem potřeboval výbrus válce na motorku, zeptal jsem se kámoše, a ten mi dohodil kámoše přes dalšího kámoše, takže po sejmutí válce motorka třetí den k večeru vrčela. A stálo mě to flašku meruňky v ceně 38 Kčs i se zálohou na flašku.
            Celoživotní neschopák a chtěl by se mít dobře, TVL, to nevymyslíš…!

                  1. No a proto byly ty fronty. Že Vietnamci neseděli ve večerních 365/7/24. Že většina lidí dělala osmičky s volnými víkendy a bez nočních, měli pravidelný režim a čas na rodinu, tak když šli všichni o půl třetí domů, tak holt u sámošky byla chvíli fronta.

            1. Že vy jste te pověstný důchodce z vysočiny?

              Nebo jen obyčejný zaprděný Milan, kterého chybějící banány z před čtyřiceti let donutili cinkat klíči?

              Nebo jen obecní blábolil z pečovatelku, kterému před spaním dovolí jen Takáče, Vostala a Hofmannovou?

        1. Motýlí křídla:

          Já dluhy nikdy neuznával, protože dluh je dojná kráva. Ty dluhy sekají vlády, které já nevolím a nesouhlasím s tím, stejně jako Vy, tak nechápu, proč mě to podsouváte?

      1. Nechci se pouštět do učených disputací zda bylo za Husáka lépe nebo ne.

        Ale podobná srovnání mají zásadní chybu, protože ignorují faktor času a existenci pokroku.

        Volně se v nich míchají historky z 60. lete se vzpomínkami z konce 80. let.

        A zcela se ignoruje 36 let vývoje po tom. To je více jak třetina století. Za tu dobu se zlepšil život i v Severní Korei. A kdyby se vzala např. 30. téta a 60. léta, tak tam byl obrovský pokrok v kvalitě života také (a to tam měli bolševici druhou světovou válku a její hrůzy)

        Ano, komouši kašlali na spotřební zboží. Ale zase stavěli například byty, přehrady či jaderné elektrárny. Až tyto aktiva co po nich následný stát zdědil dojedou na konec své životnosti, máte plán co pak? Já ho nevidím.

        1. Celá Evropa jede na dluh a mě se to taky nelíbí, ale co jsem Já? Jinak samozřejmě máte pravdu, Němci byli v 50. letech ve stejném, ne-li horším srabu než my, ale po 30 letech byl mezi nimai a námi rozdíl propastný.

          1. Aby dělali výkladní skříň kapitalismu a primitivové mohli slintat, že za plotem je vše lepší. Teď nás vysávají jako kolonií a zas mají lepší výkladní skříne.

          2. Ano. To byla ta hlavní idea roku 1989. Lidi se chtěli mít jako v Německu. Čehož nikdy nedosáhli (když bylo nejlépe, říkalo se německé ceny, poloviční platy, za Fialy se to zase vzdálilo).

            Ale hlavní problém je jiný. Německo (NSR) a ČSSR bylo v roce 1989 dbě verze toho samého. Jednalo se o státy založené na průmyslové výrobě s vysokou mírou soběstačnosti. Ta západní veze fungovala lépe, proto ji lidé z východu chtěli také. Podfuk ale byl. že tohle na západě zmizelo dříve, než jsem toho dosáhli.

            Dnes už se stalo normálním, že zmizel pokrok a děti se budou mít hůře než rodiče. Tam i tady. Jen se ještě neví o kolik. A nejedná se o anomálii, ale o dlouhodobý trend.

          3. Marshallův plán měli.
            Na zatraceně krutý dluh.
            A těžili z embarg, uvalených na celý východní blok. A i přes ta embarga (např. i na to blbé germanium) jsme s nimi ještě na konci 60.let dokázali držet krok!

            Na přijímač T58, komplet osazený československými součástkami a československými npn vf tranzistory, Němci na Expo 58 v Bruselu čuměli, jako vyorané myši.
            Oni sami museli tranzistory a kór npn-vf, tahat z USA a VB, protože sami je ještě neuměli. Mezitím rožnovští ještě dál rozšiřovali vlastní výrobu o další typy, včetně výkonových až do 50W. Je jimi komplet osazen i FM-AM přijímač se zesilovačem třídy HiFi z Pardubic, T632A.
            Z roku 1966!

      2. Milan44
        Rozumím prvnímu odstavci.
        Proto chápu i odstavec druhý.
        Jen nevím, proč se ptáte na Ládikův věk:
        1. domníváte se, že Ládíkovi je méně než 41 let a socialisticky omezený život nebyl schopen vnímat (v r. 1989 by mu byly 4 roky a ještě netoužil po banánech, toal. papíru, bicyklu nebo skotské),
        2. je starší, ale vyrůstal v rodině vysoko postaveného komunistického bose a žili si skoro jako na „Západě“ a tak se to Ládikovi líbilo
        3. je starší, ale vyrůstal v rodině pravověrného komunisty, místo do kostela chodila celá rodina na schůze místní organizace KSČ a místo Vinetoua si společně četli Leninovy spisy a Marxův Kapitál a byli všichni (i Ládík) spokojeni
        4. je starší, ale už si prd pamatuje
        5. je starší, ale ganc blbý

        Co je správně?
        Pokud ani jedna z navrhovaných odpovědí není ta správná a pokud se Vám bude chtít tak napište.

        1. havran57:

          Já Ladíkovi!!! vlastně moc nerozumím, proto jsem psal, co jsem psal a po komančích se mě nestýská ani trochu. Tím ovšem nenaznačuji, že i dnes je vše v pořádku. Není a dlouho nebude, protože máme na hradě komanče , jako tenkrát.

          1. Nemůžete mi rozumět. Dělal jsem jako osvč od 1990 (dosud), za vlastní práci jsem si koupil bydlení a údolí a pojezdil kus světa. Dnes nepotřebuji nic – jsem o 5 let starší, než Targus. Za Husáka jsem pochodil kus Kavkazu, to za dnešní svobody nemohu (mám strach). Alpy jsou slabý odvar.

            1. Dodatek – o barák jsem přišel rukou žháře, ale mám ho zpět (bez pojistky a bez dotací). Sportem jsem se dostal blízko smrti a otevřely se mi jiné pohledy.

            2. @ Ládik
              …Za Husáka jsem pochodil kus Kavkazu, to za dnešní svobody nemohu (mám strach)…

              Tehdy se do sajůzu žádný jednotlivec na vlastní pěst normálně nedostal. Vyloučeno! A na Kavkas už vůbec ne. A i kdyby, nemohl ses tam nikde volně pohybovat.

              Tak nám tady aspoň nelži. Nebo po pravdě napiš, jak to bylo.

              1. Sorry, ale v tomhle se pleteš. V osmdesátkách se dala bez problémů navázat družba 🙂 se sovětskými soudruhy dopisem, dostala jsi pozvání a vízum, a čtyři roveři ze skautského oddílu (maskovaní jako čtyři pyjonýrští vedoucí) se dostali i na ten Kavkaz.

                Otestováno na lidech.

              2. A protože mi tykáš a nazýváš mě bezdůvodně lhářem, vstoupím do své komfortní zóny a prozradím ti, že jsi pro mě zkurvený zmrd. Tomu možná budeš rozumět, to je tvou řečí. Pamatuj si, že já lhát nepotřebuju.

      3. K čemu Skotská, když byl Gruzíňák a Kubánský Rum. A byly postatně levnější. I Kaviár jsem si k tomu mohl (jako student) dovolit 😀

          1. Já vzpomínám na želví polévku v konzervě z Domu potravin v Ostravě, i malý kousek masa v ní byl.
            Konzervy s chatkou byly celkem běžně v rybárnách.
            Kupte dnes želví polévku- komunisti to uměli, kapitalisti nám to upírají.

        1. @toníček
          Gruziňák, Stoličnaja i Havana Rum byl sice k dostání. Ale láhev stávala kolem 60-90kč. Už přesně nevím. Ale dovolit si to stejně nikdo běžně nemohl,. Platy byly kolem 2000kč. Pravý kaviár za Husáka nebyl vůbec. To je lež. Leda v dárkovém koši v Ostravě pro horníky, co brali 10000kč.

          Dnes mám důchod 21000kč. Za to si koupím mnohem víc čehokoliv než za bolševika. A nemusím nikde nic shánět ani stát fronty. Čerstvé ovoce a zelenina je k dostání po celý rok.

          Tehdy za Husáka nebývalo v zimě v Zelenině kolikrát vůbec nic.

          1. Jako že při platu 2000 až 3000 a nájmu 300 si nikdo nikdy nemohl dovolit láhev za 60? To jsou zas nějaké pohádky ovčí babičky, viďte?

        2. Havana Club s licenční Pepsi, nebo předtím i s Kofolou, byl výborný! 😀
          Kdosi kdysi přitáhl na scuka bigbíťáků flašku Jacka Danielse z Tuzexu – a nikomu to nechutnalo.
          Ráno to zkoušeli použít jako vyprošťováky a bylo jim z toho akorát víc zle…

          1. Já si jednou koupila v Tuzexu Bols. Žluťoučký, nabarvený, krásná láhev. Ale smrděl jak bublegum. Vůbec mi nechutnal. Tak jsem to nabízela návštěvám. Když jsem dala láhev na stůl, každý je to je nádhera, to si dáme, odkud to máš. Pak do sebe hodili štamprle a víc už nechtěli. A takhle to je s celým tím kapitalismem.

      4. Milan 44 ve 13:26
        Jo Milane 44, je mi 74 a mohu tak s klidem konstatovat, ze ten tvuj nazor > ze konzum je v podstate prima < je duvodem vseho toho zmaru dneska.
        Hloupi lide si totiz navykli zit jako v bavlnce, spolehat ve vsem na spolecnost, svuj zivot cele zalozit na existenci sveho auta a jinych technickych pitomosti …. A kdyz prijdou problemy chovaji se jako kreteni.
        Milane 44, ty vnimas pouze hmotu a nic jineho. Ano, prave a jen hmota, jeji nadbytek a jeji vnucovani reklamou je zakladni znak kapitalismu. Pro lidi, kteri spolecnost posuzuji podle plnosti obchodu skutecne nemam zadne porozumeni. Ale zejmena vubec nevnimas skutecnost, ze obycejni lide, treba my stari, meli za socialismu zakladni jistoty plne zajisteny. Meli sveho obvodniho, taky zubare …. na dojiti pesky ….. A dalsi veci daleko dulezitejsi nez dnesni supermarkety a nablyskana auta ….

        1. Opravdu nechci znovu zažít tu chudobu, co jsme měli jako děti a mladí za socialismu. Tehdy mi vadila víc nesvoboda, nemožnost cestovat, číst, poslouchat kvalitní muziku kromě Laxíku a pařit.

          Já se přidávám taky za ty hmotaře. Skotskou, supermarket, pořádný fáro… to potřebuju 2 – 3x týdně 🙂

          Základní jistoty (nepotřebuju jistotu, potřebuju možnosti, příležitosti) mnohem míň. Zubaře jednou za půl roku, praktickýho lékaře do 50 vůbec a od 50 1x za 2 roky. Spousta civilizačních nemocí zmizí tehdy, když ubereš jídlo a přidáš pohyb.

            1. Telefonování jsem nesnášel vždycky.

              Jenže uhýbáte. To fáro, skotskou a široký výběr potravin jsem v osmdesátkách mohl mít v Rajchu (i Österreichu), ale v komunistický kleci nikoliv.

        2. Ales Tichy:

          Já měl celý život hovno a na starý kolena se to změnilo, protože jsem tvrdě makal, proto si chci na starý kolena užít všeho, co jsem za socíku neměl. Do rakve to šetřit nebudu.

          1. Vám bude cca o 10 víc než mě a vy jste ta generace, na které se podle mého názoru socialismus pomstil nejvíc.
            Zrovna vaše generace má právo dát každému komunistovi pár facek.

              1. Kdyby alespoň úchylárny. Okolo blbnoucí to tu zas tapetuje svými „moudry“. Takových jako on je tolik, jako by je z nebe shazovali.

              2. Motýlí křídla:

                Moc často sem nepřispívám, tak jsem vám hodil vidle do diskuse, aby se to tady demokraticky prokydalo a nevznikla tady jenom komunistická buňka.

          1. Zde se bavíme o bídě. Žil jsem v socíku, kde bylo spoustu nedostatku, ale pravou bídu jsem uviděl poprvé v Americe. Navíc Epstein aféra nám ukazuje jasně, kdo nám vládne v tomto systému.

            1. Jistě, ale naprostá většina těch vašich bezdomovců si za svou bídu může sama. A já je nebudu ani živit, ani tahat z jejich průserů.
              O Epsteinově aféře toho moc nevím, každopádně prasák s oblibou mladých šestnáctiletých prostitutek je téma dost nepolitický a jestli vydíral podobný prasáky mezi politiky USA, je to samo chyba, ale mě fakt netanguje.

              1. Ale houby. Některí lidé v USA i Kanadě mají i dvě zaměstnani a jsou nucení žít v cextovním karavanu, nebo dokonce v autě. Nejsou schopní finančně utáhnout podnajem a poplatky s tím spojené.
                Epstein aféra je podle vás nepolitická? Je vidět že máte přehled.

          2. Narkomani, alkáči, bezdomovci, zločinci a lemplové přišli až po roce 1989, ty zplodila ta kapitalistická „svoboda“.

            Nebo si snad někdo pamatujete nějaké bezdomovce a narkomany, po vyšších desítkách se povalující okolo nádraží, co?

            1. Vzhledem k tomu, že je mi jejich osud lhostejný, i kdyby to byla skutečně daň za svobodu, je to daň velmi přijatelná.

                1. Jen ho nechte, alespoň vidíme jací lidé nebo spíše „lidé“ také žijí mezi námi a není jich, bohužel, málo.

        1. Gene:

          Levičáci v Kanadě a Demokrati v USA to prostě posrali. Problém bezdomovectví se nevyhýbá ani Česku, je to celosvětový problém. U nás za komančů byl každý bez práce v báni, dnes je na ulici.

          1. Práce se dala vždy sehnat. Nepracujíci, pokud dokazal že má za co žít, že se nežívi přiživou dožadné basy nešel. Osobně jsem pár měsícu nepracoval, žil z úspor. Nikdo nic nezišťoval.
            Za bezdomovce ve většíně může systém a je jedno kdo vládne.

      5. Přitom startovní čára se západem byla v 50. letech stejná, ale o 30 let dýl byl už rozdíl propastný.

        Jen nas ten hodny zapad dusil blokadama na vsechno jako ted kubu

    2. Zaloz si Ladiku krouzek na vyvolavani duchu a dyz tak milujes Husaka , vyvolejte si aspon jeho ducha , von s vama bude aspon hodinu a uzijete si , jak to driv bylo..
      I dalsi komunisty taky , voni budou vypravet jak bylo dobre a ted je spatne..

  12. CNBC: Trump prohlašuje, že probíhají „produktivní jednání“ s Íránem – tak to se potřebuje vylhat ze svého trapného ultimáta, které má vypršet dnes večer

    1. A je to tady – zbabělá oranžová filcka se podělala (naštěstí), jojo, to bylo siláckých prohlášení ještě v pátek….

      CNBC – Trump odkládá útoky na íránskou infrastrukturu o pět dní

      1. On to neodklada. U prezidenta SSA trva ultimatum 48 hodin kludne aj 5 dni ci tyzdnov. Moze si to dovolit. Je president of the unajtid stejts.
        Ked dokazala Nasta z Mrazika pozdrzat vychod slnka, POTUS to dokaze tyz. 😀

        Tie najvacsie demokracie na svete si poriadne nasrali do hniezda.

        1. No, u té fašounské svině je klidně možné, že se chystá ve skutečnosti použít proti Íránu jaderné zbraně v rámci typické usácké metody vyjednávání

        2. Ono to celé bude jako když Trump furt vykřikoval, že Írán prosí o příměří

          A ve skutečnosti opakovaně prosil Trump o příměří a Írán opakovaně poslal USrael s jakýmkoli příměřím do prdele

          Možná to bude jen pedoušova halucinace – jako když mluvil s jedním nejmenovaným americkým prezidentem, který ho hrozně chválil za útok na Írán – akorát že žádný takový americký prezident neexistuje jinde, než v oranžových fantasMAGoriích

          1. Írán: Neprobíhají ŽÁDNÁ přímá ani nepřímá jednání s USA

            4 minutes ago
            No direct or indirect talks between US and Tehran: Iranian media
            Reuters, citing Iran’s Fars news agency, has reported that there are no direct or indirect communications with the United States, despite US President Donald Trump’s recent statement about “productive” talks with Tehran.

          2. Oranžový MAGor:

            Jednáme s Íránem, jednání jsou velice produktivní

            Írán:
            Žádná jednání neprobíhají, ani přímo ani nepřímo, jsou to (Trumpovy bláboly o jednáních) jen zoufalé psychologické triky

            Oranžový MAGor:

            Jsme velice odhodlaní uzavřít dohodu

            Írán:

            O žádné dohodě nejednáme a ani jednat nebudeme

            Flashback – Oranžový MAGor minulý týden:

            Pořád někdo z Íránu chce jednat, pořád volají, ale nevíme, kdo to vlastně je, ti lidé co pořád chtějí jednat

            Tak myslím, že nejenom že jsme my, kolektivní západ v čele s USraelem, prohráli třetí světovou válku, kterou jsme tak nadšeně a s přesvědčením o našem konečném vítězství zahájili v roce 2014 pomocí banderistánu, nejenom že Steinerova ofenzíva směrem na Írán katastrofálně selhala – ale ještě ke všemu se nám zbláznil fuhrer 😀

          3. trumpeta hybe cenami ropy a pri jeho „mierotvornom“ vyhlaseni cena ropy urobi kratky hup.

            POTUS je hlavne obchodnik a egomaniak a hrabe k sebe, ked uz sa dostal na vrchol pyramidy.

            Takze v spravny moment hodi vyhlasenie, prejavi sa ocakavany vysledok, a na rozdiele ceny si trumpovic rodina namasti vrecka. Ze zo seba robi debila? Za tie prachy to stoji.

      2. ard: na to by som sa nespoliehala….marinaci sa uz plavia, skor ide mu o to, ze tak skoro enstihne tam dostat vojakov. A verit Trumpovi je zbytocne, tomu treba kontrolovat aj presny cas, ked povie. Osobne nechapem, ze s nim niekto niekedy podpisal zmluvu

        1. No, řekl bych, že mariňáci si jdou pro pohřebné, pokud je oranžový fuhrer natolik šílený, aby je poslal na Írán

          Pokus o obsazení ostrova Kharg nebo Hormuzské úžiny je ryzí fantasMAGorie oranžového pedouše a neskončí jinak než masakrem usáckých jednotek
          Ale Trump asi touží mít vlastní Chrinky…

  13. Konec trubky plynu kryje pavučina,
    kolem plynovodu bují divočina.
    V roští najdeš samé pasti, oka,
    do jedné polapil zarostlý muž mloka.

    Před vraty kauflandu roste rozrazil,
    popraskaným asfaltem lehce prorazil.
    V lesíku na straně potkávám Maryčku,
    jak tajně nakládá dvě šišky na bryčku.

  14. SSA uz vojnu prehrali zatial na technicke KO.
    Na stiahnutie SSA vojsk z Bagdadu poziadali o primerie – zjavne aplikuju Kabulsky model uteku. To je hanba viac ako na tri roky.
    Miesto zvysovania poctu sil v okoli pre pozemnu invaziu sa SSA z regionu stahuju. Som ziadostivy na interpretaciu v mediach.
    Okrem straty kontroly nad samotnou komoditou zo Zalivu najblizsie roky nebudu ziadne dividendy do americkych korporacii, ktore spoluvlastnili uhlovodikovy biznis v Zalive. To su suchoty nadlho.
    A bude to drobet vacsie cislo ako v Rusku.

    1. Interpretace té děsivé prohry v Íránu bude podobná, jako v Afghánistánu :
      Spousta věcí se prostě vymlčí a napíše se jen to, co se bude hodit do zamaskování té prohry.

      Třeba korupce a rozkrádání při údajném budování a výcviku „Afghánské národní armády“, která sežrala kolem 80 miliard dolarů, přičemž ta armáda fakticky nikdy nevznikla – a dodané zbraně byly použity proti Koalici NATO. Za všechny neúspěchy nakonec mohli sami Afghánci, kteří se nechtěli nechat zdemokratizovat…

      1. Tohle imho nepůjde dezinterpretovat jako „slavné usácké vítězství“. Ani to nepůjde vymlčet – důsledky budou pro USrael a celý kolektivní západ ohromné a sakra nepříjemné

    2. no vidíte – on takhle írán vlastně může docela jednoduše osvobodit irák. no, tak až to bude mít, tak bych měl další tip: ty amerikou obsazenýosvobozený naftový pole v sýrii …

    3. Zvedavec: ze by mu to Bibi dovolil?? ak ano, tak okrem znicenia infrastruktury pre tazbu ropy a plynu a tym padom stiahnutia kapitalu z Wall Streetu nic nedosiahnu….osobne pochybujem, ze by na to niekto pristal. A Iran kludne moze drzat Hormuz uzavrety…..osobne skor vidim problem v tom, ze Saudi sa vraj chystaju do vojny zapojit a povolat sunitov proti Iranu……takze Izrael dosiahne co chce, kedze tlak sa presunie tam, Arabi budu mat doma vsetko znicene a akurat im Amici budu predavat nastroje na opravy:-(

  15. Trochu jiný úhel pohledu – mluvíme o inflaci v důsledku nedostatku / drahé ropy a plynu.

    Mnohem hrozivější ale bude (možný) FYZICKÝ nedostatek. A vlastně úplně všeho.

    Rizika:

    – bude zcela jistě nedostatek hnojiv => nižší úroda => světový nedostatek potravin

    – nedostatek paliv (nafta, benzín) v ekonomikách založených na strojích (např zemědělství, kde bez nafty by to vůbec nešlo) a na dopravě (jak dlouho by vydržely zásoby jídla v hitlermarketech, když nákladní doprava spadne třeba na 1/3 normálního objemu?)

    – při výpadcích elektřiny – bude nutné nouzové zásobování kritické infrastruktury (nemocnice např) benzínem a naftou (nejen sanitky, ale hlavně generátory)

    – nedostatek helia (zdroj = plyn ze Zálivu) => nebudou čipy => nebudou mobily, počítače, ledničky, auta…..zastavení výroby

    – nedostatek surovin pro výrobu léků (ano, i léky jsou z uhlovodíků)

    – nedostatek paliv => propad lodní a letecké dopravy => žádné banány z Jižní Ameriky a Karibiku, ale ani citrony, nebo jablka z Itálie a Španělska, a žádné zboží z Číny a Asie (resp skutečný nedostatek, propad dostupnosti) – nedostatek oblečení, obuvi, …něco co Evropa zažila naposledy 1940-1955 (i reálný socík se bude zdát jako éra hojnosti)

    – omezení dopravy = destrukce výrobních / dodavatelsko-odběratelských řetězců (covid éra ukázala, co může nastat – a tam to byla legrace, proti tomu co může být teď) (pro řadu výrob to může naprosté KO – tam kde musí být výroba kontinuální stůj co stůj – sklárny, vysoké pece, výroba hkliníku mne napadají jako první – to vše když bude zastaveno, tak se to musí postavit znovu, už se to nedá rozběhnout) totéž mimochodem platí pro těžbu ropy a plynu v Zálivu – konzervace nalezišť teď bude obtížná nebo nemožná, a dokonce i při konzervaci ta naleziště a technologie v nich budou degradovat
    atd.

    Neříkám, že se to stane.

    Ale tohle je to skutečné riziko, ten skutečný průser, jaký ekonomický kolaps může nastat, pokud USrael urychleně nekapituluje a nepřistoupí na dosud velkorysé podmínky Íránu (Číny a Ruska)

    1. Zbytečná panika. Při nedostatku paliva se omezení nebude vztahovat na bezpečnostní složky státu včetně armády, dále budou mít přednost zemědělci pro polní práce a samozřejmě veřejná doprava a zásobování, zdravotníci apod. Takže klid. To spíše běžným řidičům palivo neprodají.

      1. 1) předpokládáte „rozumnou“ reakci vlád[[y], podle mě nikoli zcela oprávněně
        2) i s tímhle režimem nemusí být dost ani pro ty přednostní. nezapomínejte, že my jsme až úplně na konci produktovodů. nebo si opravdu myslíte, že „Německo si zastaví vlastní průmysl, aby v Česku mohly jezdit sanitky“, jak tvrdil Fiala?

        1. navíc tady nejde jen o palivo do aut a traktorů a náklaďáků, ale o celou řadu souvislostí, které jsou jen v zákaldu naznačeny výše

          1. Tyvole, nějaký hélium nám v téhle situaci může být úplně ukradené!
            Nedostatek komponentů pro výrobu polovodičů pro typickou spotřebku, jako jsou mobily a počítače, bez těch se dá žít, nebo ještě pár let vydržet s původními.
            Nedostatek „chytrých“ čipů pro spínané nabíječky mobilů – no problem, Nokia s NiMh se nabíjela nabíječkou s klasickým trafkem a termistorovým omezením proudu…

            Ledničku lze vyrobit kompletně bez polovodičů, jak se dá přesvědčit u ledniček, vyrobených ještě nedávno : Kompresor s motorem, který k provozu potřebuje jen trochu oleje a na výrobu celkem nenáročný, rozběhový kondenzátor, pak tepelné a tedy čistě mechanické nadproudové relé, plus výhradně mechanický, kapilárový termostat – a obyčejnou 15W žárovku dovnitř.
            Chladicí média řady R109 a vyšší, se dneska vyrábí nikoli z plynu či snad z ropy, ale čistě chemicky. Žádná elektronika není v ledničce potřeba, displej s aktuální teplotou uvnitř a elektronický regulátor s přesností ±0,5°C, není ke vlastnímu účelu -chlazení- vůbec zapotřebí.

            Dtto programátory do praček – až donedávna měly i věhlasné značky, jako Whirlpool, Electrolux či Bosch velmi spolehlivé, mechanické programátory, poháněné dvouotáčkovým synchromotorkem. Asynchronní motory praček, byly řízeny čistě jen vhodným programátorovým, někdy u větších praček a s větším motorem (asi nad „půl koně“, tedy nad 350W) šikovným a promyšleným reléovým přepínáním jejich několikanásobného vinutí, kdy se snadno dosahovalo i čtvero či patero otáček. Stejně tak nebyla zapotřebí žádná polovodičová tlaková, či hladinová a jiná čidla, která potřebovala elektroniku ke zpracování jejich signálu – donedávna se to obešlo (a u myček a praček Miele dodnes) spolehlivým a kvalitně vyrobeným „hladinovým“, resp. tlakovým spínačem.

            A tak by se dalo pokračovat : Lze se snadno vrátit k osvědčeným, spolehlivým metodám, používaným ještě nedávno.

            Léky jsou samozřejmě problém – jejich vlastní výroby jsme se zbavili nedávno, prodejem našich farmaceutických fabrik cizákům, kteří v nich dneska vaří generika a vozí je po všech čertech, zatímco tady není k dostání ani ten blbý Endiaron proti sračce, donedávna běžný Framykoin, nebo běžná antibiotika, která si ČSSR uměla vyrábět sama.

            Neviděl bych to tak dramaticky, s jednou výjimkou :
            Za vším hledej prachy a i když potravin bude dost, kapitalista nebude chtít obětovat část zisku tím, že si sníží horské přirážky, běžné v kamionové dopravě.
            To vidím jako nejhorší následek ropné a plynové krize – nedostatek pohonných hmot pro přepravní kapacity.

            Rád obětuju všecky ty banány, mandarinky a jahody celoročně za to, když mi vrátíte socialismus.
            Klidně ten sedmdesátkovo-osmdesátkový a i se všemi jeho potenciálními chybami, které měl.
            Dnes už bychom ty chyby socialismu, jeho nepružnost a mnohdy neefektivitu, uměli účinně napravit.

            Chci jej zpátky, kurva. Co nejdřív.
            Tenhle vyděračský, doslova raketýrský kapitalismus mi nevyhovuje. Jsme odíráni na každém kroku a každou zakoupenou pitomost, platíme v daních několikrát. A mlčíme a platíme.

            Až po cca 35 letech mi došlo, jak výhodný pro nás, obyčejné pracující lidi, socialismus byl.
            A myslete si, co chcete.
            Jsem ročník 1953, mně už se toho moc nabulíkovat nedá…

            1. Teco:

              Tak vy jste šikovný člověk a ty se nikdy neztratili, ale většina lidí musela do fabrik za nuzný plat a byli to mnohdy šikovní řemeslníci, ale jinde než v práci se prosadit nemohli. Samozřejmě zde byli koumáci, kteří se stali řezníky, zelináři, pumpaři, nebo prodavači nedostatkového materiálu, ale podle nich se ta doba srovnávat nedá.

              Já si jako dítě taky nemohl díky sportu stěžovat, protože od oddílu jsem všechno dostal a mohl dělat sport na vrcholové úrovni, zatímco němec v mém věku tohle neměl a musel už od mládí kydat hnůj na farmě, nebo tvrdě pracovat. Taky si moc dobře pamatuji na 80. léta, když se v Polsku dostávala k moci Solidarita a my se báli nového 68. r. , ale tentokrát v Polsku a moc k tomu nechybělo. Jo, práce byla fajn, žádná dřina, jako sežizovač jsem měl v roce 78 8. platovou třídu a 3200 korun hrubého, potom byt v paneláku s upsáním na 10 let. Ale protože jsem měl průser policajtem a nevstopil do strany, musel jsem v práci skončit a šel jsem do JZD kovovýroby svařovat ocelové nosníky za 3200 bez daně. A pak do lesa do těžby, lanovka atd. , prostě jsem utíkal před bolševikem, dokud nepřišel listopad v 89. Po komunistovi se mě ale rozhodně nestýská, protože to byli většinou ubožáci, co tam vstoupili ze strachu, nebo z vypočítavosti.

              1. Si nějak podporujete, nejdřív museli ve fabrice za nuzný plat a pak hned…práce byla fajn, žádná dřina, jako sežizovač jsem měl v roce 78 8. platovou třídu a 3200 korun hrubého, potom byt v paneláku s upsáním na 10 let

                1. M.K.

                  S tím platem jsem se nechlubil, protože daň byla 800 korun, takže plat nic moc a měli lidé i o hodně méně a za větší dřinu.

                  1. Proboha pochopte, že jsme tady žili pod sankcemi, kterými nás chtěl západ zničit, stejně jako dnes chce nepohodlné usankcionovat k smrti, na jedné straně hlásá volný obchod a na druhé z něj vylučuje a vy tady kecy, že nebyla skotská.

            2. To je všechno moc hezký, že se kdysi vyráběli ledničky a pračky a auta atd bez milionu čipů – ale dnes se nevyrábí a začít je v případě výpadku vyrábět by teoreticky trvalo několik let, jenom by odněkud z Marsu bylo potřeba objednat všechny ty stroje a linky, které se kdysi používaly a dnes už nikde nejsou a ani se nevyrábí…a začít ty stroje v případě výpadku vyrábět by teoreticky trvalo několik let, jenom by odněkud z Marsu bylo potřeba objednat….

              1. Co to meleš?
                ND se dají stále objednat a stále se někde vyrábějí.
                Původní mašiny možná přesunuli do zemí s levnější pracovní silou a dělají je tam.

                Trvám na tom, že v ledničce a pračce žádný „čipy“ a displeje být nemusí.
                Jsou to jen taháky peněz z našich kapes, protože si spousta konzumně uvažujících lidí naivně myslí, že lednička s displejem je určitě lepší, než bez něj.

                Co na tom, že je to přesně naopak – čím jednodušší, tím spolehlivější, levnější a bez snadno montovatelných elektronických součástek, zastávajících funkci kurvítka.

    2. Aneb: ke zničení civilizace už nejsou potřeba jaderné zbraně. Stačí popostrčit a ona už do té propasti hupsne sama 😀

      1. Jo, přesně tak – to riziko zcela zásadních nerovnovách / kolapsů v tom velice složitém mechanismu moderní ekonomiky (a čím složitější stroj, tím horší jakékoli zrnko písku v soukolí, natožpak šutráků několik) je fakt mmnohem hrozivější než pouhá otázka inflace

        A je zjevné, že si to neuvědomují ani politici ale ani řada běžných lidí

        1. Po zbytku světa je mi v tomto kontextu docela hofno, protože já něžiju ve zbytku světa, ale na „vyspělém“ západě

    3. A co s tím budete vy osobně dělat -zateplil jste,koupil soláry, zasadil brambory? Někde jsem četl, že kapitalismus je o osobní odpovědnosti a soutěži. 🔫

      1. Jestli chcete krysím závodům říkat soutěž, budiž. Ale kdy prosím vás nesl nějaký kapitalista osobní odpovědnost za svá selhání? Nějak si nemůžu vzpomenout.

        Jinak veškeré to prepperství je v případě opravdového prů*eru naprosto k ničemu. Ale člověk se tím aspoň zabaví, když nemá nic lepšího na práci. A zažene chmurné myšlenky. Nikoli však chmurnou realitu, která ho čeká…

          1. Jste můj ročník. Zdravím Vás.
            Alain Delon prohlásil několik let před smrtí: „Tento svět opustím bez lítosti.“
            Vidím to podobně.

        1. Je to náš problém, viděli jsme a pamatujeme (někteří) jiný svět. Mladí vidí něco jiného a pro spoustu z nich je to, co se děje, normální.

          1. Mladí jsou něco jako ti mladí brejlovci v „Živočichopise“ Milose Macourka:
            BREJLOVEC.
            Když se takový malý brejlovec narodí, to je pěkné divení, že má brýle. Nač má mít tak maličký brejlovec brýle, ptá se kdekdo. V tak útlém věku? Ale v přírodě je to moc dobře zařízeno, to byste se teprve divili.
            Úplně maličký brejlovec samozřejmě žádné brýle nepotřebuje, to dá rozum. Vidí, to je pravda, ale neví, co vidí. Na to je ještě příliš malý, aby věděl, co vidí. A tak — řekněme si to upřímně — nevidí vlastně nic a brýle mu k ničemu nejsou.
            Ale cožpak zůstane pořád maličký? Roste a kazí sí oči, kazí si je tím spíš, že má brýle, ačkoliv je
            vůbec nepotřebuje. A když už začíná tušit, co kolem sebe vidí, když přijde do toho nebezpečného věku, kdy něco vidí, má naštěstí zkažené oči, nevidí vůbec nic a po čase začne brýle potřebovat. A vidíte — jako by je našel. Je rád, že je má, nemusí je kupovat, nemusí nikam chodit a čekat v čekárně očního lékaře.
            A tak si staří brejlovci sedí s brýlemi na nose, čtou si noviny, čtou je za dlouhých zimních večerů chudáčkům malým brejlovcům, kteří nic nevidí a nedovedou sí nic představit, ale poslouchají a těší se, jaké to bude hezké, až budou staří a budou také něco vidět.
            jenom někdy se některý malý brejlovec zeptá starého brejlovce, zda si musí nejprve pokazit oči, aby něco viděl, ale starý brejlovec mu řekne:
            Jen nepovídej, v přírodě je to moc dobře zařízeno, to by ses teprve divil.

    4. Ard 11:13
      Ja bych toto vse docela bral, aby k tomu vsemu opravdu doslo. Aby ten FYZICKY nedostatek sem fakt prisel. Dnesni lidi by toto vse, ten sileny nedostatek uplne vseho, opravdu potrebovali. Aby konecne vystrizliveli z te opice kapitalistickeho konzumu.

  16. tdx napsal:
    22 března, 2026 (23:46)
    Ano, situace u nás bude zřejmě řešitelná pouze při totálním přeformátování vlastnických a majetkových práv, při přechodu k relativně samozásobitelským komunitám, které tu kdysi fungovaly jako tzv. vesnice, no a při smíření se s tím, že naše životní úroveň může poklesnout v některých ohledech i tak o dvě století nazpět. Nicméně si nemyslím, že to bude chtít většina lidí akceptovat, takže se spíše dá očekávat přechodný stav à la svět Šíleného Maxe či střední Evropy v době třicetileté války.
    ——————————————
    Jakože budeme zase budovat hradby před hladovými?
    Bo to jinak nedopadne, doufám, že nejdřív bude sežrán parlament a spol. Pokud včas neutečou.

    A kde seženeme krávy, prasata? Jen s králíky nevystačíme, sežerou tak jak ovce a nají se akorát rodina. Jedna kráva dokázala uživit jednu rodinu a poražené prase v konzervách vydrželo na půl roku i více.
    Vegetariáni pomřou hladem, udrželi se akorát v tropech a v teplejších oblastech zeměkoule, když tam byla voda.

  17. Myslite, že jde o Irán? Kdepak. Jde o likvidaci konkurence. Stejně jako cílem vyvolaní Rusko-Ukrajinského konfliktu nebyla porážka Ruska, ale zničení vztahů mezi Evropou a Ruskem a tím pádem odstavení Evropy od levných ruských energií a surovin.

    Konkurentem není Rusko ani Irán. Konkurencí byla Evropa, zasobovaná ruským plynem a ropou. A samozrejmě Čina, ale tu od Ruska jen tak snadno odpojit nejde a tak tahle „epická zuřivost“ opět míří především oroti Evropě. Dovolím si zde opět ocitovat guru americké zahraniční politiky Geoge Friedmana (2015): „Německý kapitál, německé technologie a ruské přírodní zdroje a levná pracovní síla je jediná pekelná kombinace, která po staletí straší USA“.

    Jediná věta, říkajicí vše …

    1. A ještě taky říkal: „kdo ví, co uděla Německo, zná budoucnost na příštích 20 let“. Tak sledujte Německo 😀😀

      1. Optimisti by pred dvaceti lety rekli, ze Nemecko bude mit vyresene enegrgie a bude je to stat mesicne kopecek zmrzliny. Pesimisti by rekli, ze to jeste hotove nebude a bude to stat o neco vic. Realisti by rekli, ze budou platit silenou raketu, prumysl je bude opoustet, stanou se cistym dovozcem elektriny a presto se budou jak lumici vrhat do vody a rvat na ostatni at drzi hubu a plavou.

          1. On měl Friedman asi na mysli spíš to, jestli se Německo nechá postavit proti Rusku a nebo bude dál s Ruskem spolupracovat. A na to už odpověď známe.

            1. Skeč s dvěma kočkama.
              Menší kočka se chystá dát facku té větší. Větší se na ni podívá a hleďme, ta menší se najednou tou tlapičkou čistí. Žádnou facku jí přece dát nechtěla…
              Větší kočka se jmenuje Ivan. Na místo té menší si dosaďte jiné jméno. Třeba Helmut?

              1. Též Kantorkův vtip:
                Jdu na tygra, jdu na tygra …. jdu na ryby, jdu na eyby, jdu na ryby.

                Ten taky kreslil misto lidí kočky 😀

      2. Sledovat, případně i následovat Německo, to se ještě nikdy a nikomu nevyplatilo.
        Četl jsem několik článků, jejichž autoři se tvářili velmi vzdělaně a poučeně – jen jaksi pozapomněli na historii. A v té historii to bylo ve všemi národy přesně tak, jak je uvedeno v první větě.

        Doslova z prdele trčící kliku měli Maďaři, kteří z 2.SV na konci vyvázli jako tolerovaná součást vítězné strany, přestože se na začátku války velmi paktovali s tisíciletou Říší.
        O Slovenském štátu, jeho faktické podřízenosti a podlézavosti té stejné Říši, ani nemluvě.
        Tady je excelentní čtení o JUDr. Emilu Háchovi, obrázek si musíte udělat sami :
        https://www.krajskelisty.cz/jihomoravsky-kraj/34748-jak-byl-vlastne-osud-naroda-vlozen-do-rukou-vudce-patrani-bruno-solarika.htm

        Kdo to tu psal, že Němci nikdy nedělali malé chyby?
        Němci asi mají nějakou vlastní verzi našeho „když do pekla, tak na rychlém koni“, ne?

        1. Rozhodně jsem nepoužil „Následovat“. A to“sledovat“ jsem myslel sledovat s cilem oredikovat, co z toho vzejde.
          Něco jako když sledujete divoké prase, jestli běži jinam nebo se rozeběhlo přimo na vás 😀

  18. Moskva vzkázala USA a Izraeli: „Okamžitě zastavte válku proti Íránu a přiznejte si, že jste prohráli“!
    Teherán má pokročilejší rakety než USA a zásoby schopné zničit celý Blízký východ.
    Sergej Šojgu, tajemník ruské Rady národní bezpečnosti, vyzval USA a Izrael, aby ukončily válku, kterou zahájily proti Íránu, a přiznaly, že selhaly (a proto prohrály), jinak ztráty, které utrpí, budou překvapením i pro ně samotné.
    Dokonce prohlásil, že Írán má pokročilejší rakety než USA a zásoby schopné zničit celý Blízký východ, nejen Izrael!
    „Írán má útočné raketové systémy, které Spojené státy nemají.
    Existují vysoce pokročilé rakety, které dosud nebyly použity.
    Írán má zásoby zbraní schopné zničit celý Blízký východ, nejen Izrael.
    Vyzýváme Spojené státy a Izrael, aby okamžitě zastavily válku a prohlásily vojenskou operaci proti Íránu za neúspěch.

    1. Takže to potvrzuje, co už zde bylo řečeno :
      Rusové za „výpomoc“ se Šáhedy a za ochotu, nechat je Rusy vyrábět v nějaké symbolické licenci, poskytli Íránu část svých raketových technologií. A zřejmě pokročilejších, než si zbytek světa myslí.

      Hypersonické technologie, alespoň tedy to málo, co jsem si o nich načetl, nejsou opravdu žádná prdel.
      Myslím si také, že v tomto konkrétním střetu, Íránci ještě žádné hypersonické systémy nepoužili. V tom předchozím, prý dvanáctidenním, jich zkušebně vypálili jen několik – a v Izraeli jimi napáchali tak významné škody, že po těch 12 dnech muselo dojít k „dohodě“, aby Íránci Izraelcům nevypálili půlku toho jejich posvátného Jeruzaléma..

      U hypersonických raket je zapotřebí extra-speciálních materiálů, vyrobených zcela jinými technologiemi a na jiných bázích, než jaké civilní sektor zná.
      Už jen tepelná ochrana vlastní rakety, letící v aktivní fázi letu v plazmovém oblaku např. rychlostí 10-12M, kde plazmový oblak má teplotu mezi 2.500-3.000°C, to musí být sakra tvrdý oříšek.

      A pak je tu ten vlastní, zřejmě vysoce efektivní pohon samotné rakety i její manévrovací systémy, neboť např. oba zatím známé systémy Kinžal a Iskander, jsou podle všech indicií schopny opravdu až děsivých úhybných manévrů – i při rychlostech okolo 10M.
      K tomu všemu ještě, během letu v plazmovém oblaku, díky kterému jsou zřejmě běžným radarem nezachytitelné, ještě stíhají detekovat (jak, sakra??) případné antirakety, přesně dopočítat jejich dráhy – a na základě těchto bleskových výpočtů, mohou během aktivní fáze letu vypouštět až 31 klamných cílů.
      A ty klamné cíle (což jsou vysoce výkonné vysílače na dvou až třech frekvencích současně) musí tedy být minimálně stejně odolné i schopné samostatného manévrování tak, jako vlastní raketový systém i jeho pohon – protože jinak by ony klamné cíle nedávaly smysl.

      Íránci patrně ještě zdaleka nevystřelili všechno to, co mají od Rusů jako „výpomoc přátelům“.

      Zřejmě toto měl na mysli pan Šojgu.

      1. „Citace“ (10:33) se objevuje výhradně na neoficiálních profilech na sociálních sítích a není potvrzena žádným důvěryhodným zpravodajským zdrojem ani oficiálním prohlášením ruských úřadů. Seriózní tiskové agentury (např. TASS, Reuters) toto prohlášení nezaznamenaly.
        Je to smyšlený „citát“, vytvořený pro účely propagandy na sociálních sítích.

    2. Nikde nic o podobném prohlášení na ruských zdrojích nevidím. To za prvé a za druhé, pokud vím, naposledy se Šojgu k Íránu veřejně vyjadřoval 5. března a mimo jiné řekl, že válka na Blízkém východě byla rozpoutána, aniž by si uvědomovali následky, jaké to způsobí. A také informoval, že následky co se týče energetiky a potravin budou dlouhodobé na celé planetě.

      Tj. jedná se o lež, a nemylsím, že by právě Šojgu tohle nevěděl, nositel rytířského vojenského kříže maltézských rytířů. Ty následky si ti, kteří tu válku rozpoutali uvědomovali velice dobře a co je z pohledu jednoho chybou řízení, je z pohledu druhého jeho cílem. Je třeba stádu nějak vysvětlit, proč ho vracejí do středověku… A také obhájit změnu zřízení, na jaké bylo to stádo doposud zvyklé. A komunismus to určitě nebude… Přičemž celoplanetárně, Šojgu přece mluvil o tom, že se to dotkne celé planety.

      1. Tak Sojgu sice mozno toto nepovedal (ale mozno ano), ale Dmitrijev (ten co vyjednava s Trumovymi ludmi ohladom ekonomiky) sa vyjadril, ze v poradi dopytu po ruskych zdrojoch je EU na uplne poslednom mieste:-( a tomu verim ze tak je

  19. Vím, že mne zde řada z vás teď odsoudí, ale říct to musím. Nejlepším lékem, abychom se příště neocitli bez plynu a ropy (třeba i té zlé) by bylo, aby jako první zůstali bez plynu a ropy Pražáci. A pěkně krutě nadlouho. Chápu, že není Pražák jako Pražák, ale někdo na tu Letnou demonstrovat za pitomosti chodí a Moraváci to většinou nebudou (kromě náplav).

    1. Musíte počítat i větší města. Tam je také líheň pitomců celé republiky hlavně na VŠ.
      My jsme museli pracovat od skončení ZŠ, byly to sice brigády, ale probíhaly celý podzim a učivo se muselo dohnat, nikdo neměl žádné úlevy, kromě potomků lepšolidí.
      Takoví byli i tehdy.

      1. Přidal bych Brno.
        A je to napříč osídlením.
        Před časem mi náš zákazník, starostka malé vesnice, dávala PŠM.
        Je těžký nereagovat.
        🤮

    2. Na Toaletnou ať si chodí, kdo chce, ale hlavně výsledky voleb jsou v tom Práglu katastrofa. Jinak souhlas. Dokud dopady nepocítí i v Pražské Kavárně, tak se nic nezmění.

    3. No, ale že vypravovali autobusy a někdo tu psal jak byl plný vlak do Prahy. Nechci se obecně Pražanů zastávat ale náplavy je tady dost a na Letné rozhodně nebyli jen Pražané.

      1. Ano, ale kolik do těch vlaků na jedné koleji vleze lidí. Četla jsem o stovkách lidí co jeli autobusy, doufám že si jízdenky koupili sami.
        No nebyl tam milion lidí, to už by byla větší síla.

    4. Obávám se, že většina těch pitomců jsou náplavy, které se chtějí zalíbit a stát se opravdovými zasloužilými Pražáky ..

  20. Vidláku, věštíte
    A) Vysokou skokovou inflaci (30% a více)
    B Vysoký skokový nárust cen energií
    …a ptáte se, co s naspořenými penězi?
    Není nejlogičtější si za peníze (a nejlépe se i co nejvíce zadlužit (bez infalnční doložky)) pořídit něco, co sníží, až vynuluje, nebo dokonce se stanete výrobcem, spotřebu energií rodiny? Něco od převodu svého bydleí směrem k pasivu, až po soláry na střechu, … tedy to, co tu melduji jako kolorátek několik let?

    1. Válka za humny, hrozí, že všechno rozmlátí a vy tvrdíte poslední koruny utratit za rekonstrukci baráku?

      1. To mate tak, kdyz pouzivate reseni, kterym nerozumite, je pro vas vsechno jednoduche. Kdyz jste kladivo, je pro vas kazdy problem hrebik.

        Obecne, ve chvili, kdy je inflace za rohem, kazdy vi, ze je treba se pustit do utraceni. Co na tom, ze inflace se uz do takhle porizovanych veci promitne, protoze kazda takova vec jako je solary ci zatepleni.

        A kouzlo nechteneho… nez jsem to dopsal:
        https://archiv.hn.cz/c1-67857320-stavebni-polystyren-jako-nedostatkove-zbozi-vyrobci-jej-prodavaji-na-pridel-ceny-stavebnin-rostou-nasledkem-zdrazovani-ropy

        Chcete prijit o prachy? Verte hlupakum!

        1. Na chatě mám již cca 10 let soláry z Aukra s prasklým sklem (jeden stál cca tisícovku). Sám jsem si k nim natáhl druhý okruh s 12V a pár zásuvkama na chatě. A posháněl 12V vybavení od ledničky počínaje po topidýlka konče, kterými temperuji v zimě nonstop. Chata kompet zateplena již před 10 lety 200 polyšem, stropy navíc zevnitř dalšími 100 mm, i rekuperačku mám DIY a natáhlou v zemi ze studny.

              1. Nízké volty, vysoké proudy. P=U*I. Pak se chybný konektor snadněji vyhřeje. Teplo na přechodovém odporu (od kterého vzniká případný požár typicky v konektoru) je přímo úměrné proudu. Nízké volty, vysoké proudy, více tepla.

                Máte-li štěstí, začne to smrdět (tavící se plast) a všimnete si toho. (nedávno jsem řešil jeden takový problém po cca 10 letech od instalace – ne soláry)

                U solárů je dobrou prevencí konektory ustřihnout a spoje řádně sletovat a zaizolovat odborníkem. Doporučují zkušení elektrikáři. Ale to vám žádná instalační firma neudělá.

                1. Nojo no. Ten člověk mele svou a nepřestane.
                  Uvědomte si, že tyhle typy nikdy ničím nepoučíte. Hlavně proto, že kecají. Kdyby jednou měl auto nebo motorku na 6V, ta fakta o přechodových odporech by znal.

                  1. tak ved on ma kopu penazi a bytov, tak si mysli ze je za vodou……a ak by bolo najhorsie, ze utecie. Mozno ano, mozno nie….myslim, ze mozno zisti, ze vsade inde bude za chodiacu penazenku zasa on (nie ze by som to jemu alebo niekomu inemu priala)

          1. Zateplení má několik výhod:
            1) Globální oteplování se nedostane dovnitř.
            2) Firmy které Vás ochrání před přehřátím si přijdou na slušné peníze.
            3) Stát vybere více píce do pokladny a může tak zvýšit platy poslancům, soudcům a hlavně policistům (budou potřeba až lidu rupne v makovici).
            4) Lid, díky vytlačené pevné měně bude spokojen, že zvítězil nad přírodou.
            5) atd.

                1. Děkuji za odpověď. Ještě mě napadá jak se jednou budou likvidovat kvanta polystyrenu v případě demolic starých budov. To bude bordelu. Cihly, tvárnice nakonec i ten beton se dá nadrtit a použít jako recyklát někde. A co s polystyrenem ?

                  1. Polystyren se přepracuje na nákupní tašky do hytlermarketů a lid si v nich bude odnášet chléb náš vezdejší – bude-li tento.

                  1. A to znamena?

                    Mimochodem, bavim se o EPS nebo XPS pro stavebnictvi, co musi splnovat PS treba na obaly netusim. Verte mi, ze pokud by tomu tak nebylo, byl by pruser. Sveho casu jsem mel pristup do zkusebny EPS a tam se vsechny tyhle veci kontrolovaly. Nesplnovaly – sarze nesmela do prodeje.

                    Samozrejme z doslechu od primeho ucastnika mam historku z predvadecky sahozhasivosti (v dobe, kdy se to zavadelo)…a ono to nefungovalo. Ostuda a pruser jako hrom.

                    1. Eu ma vzájemně uznávané certifikaty, máte certifikát a nedohledáte, kdo ho vydal.

          2. …pokud se meni vzhled, pak ohlaseni, pokud nejde o vetsi stavbu, pak PBR.

            Ale i bez toho… nez si sezenete firmu, nez nakouopite material, nez to proberete aspon i se sousedy, nez to prokonzultujete na stavebnim urade… proste to neni to, ze si prectu nejlepsiho genia na litterate, skocim do stavebnin a odpoledne zacnu. o to slo.

            A ve vysledku usetrite za rok to, co date za mesic na splatce.

      2. Vidlák nevěští válečné operace v Miroslavi, ale vysokou inflaci a násobné zdražení energií.

    2. U nás je největší část toho za co utrácíme jídlo. Hypotéku máme zaplacenou.

      Na domě mám polystyren a v dřevníku dřevo na dvě zimy (kdyby energie ulítly).

      Takže mně vychází nejlepší je strategie pana Vidláka – samozásobitelsví a bydlet ve svém bez dluhů. To je rozhodující.

      Nějaké zateplení je fajn, ale není to rozhodující. Když zbudou peníze, proč ne. Ale nejlepší poměr cena /výkon je si to udělat pokud možno sám. To je lepší než dotace.

      Důležitější je bydlet tak, aby jste nemusel financovat rentiéry. Ať už v bance nějakou vysokou hypotékou, nebo bydlením v nájmu. V době kdy jsem to řešil já se jim dalo uniknout svépomocnou opravou barabizny.

        1. Zkuste počítat. Půjčíte si 5 Mega na 5% p.a. (bez inflační doložky), rozumně zainvestujete (třeba do baráku, koupíte soláry na střechu, pozemek, …).
          Inflace, dle Vidláka, vyletí za rok o 40% a Vy splatíte jen o 5% více z poinflačních peněz, kdy důchod/výplata bude o cca 40% vyšší. Kdo vyděla a kdo prodělal.

          1. Prave jste popsal neco, za co budu mesicne platit pres tricet litru po dobu dvaceti let. Zrejme budete genius. Nebo debil. Nejsem si jisty, ta hranice je tenka.

            1. Poud koupí pozemek (zlato, akcie nepodléhající inflaci, …) a po zastavení a skokové kumulované inflace, dle Vidlákovy věštby, (za rok, za dva, za tři ..) prodají, …
              Zkuste si to spočítat sám. A buď budou počítat zisky, nebo budou mít soláry a nějaké práce na domě „zadarmo“.

                  1. Ovšem jen do té chvíle, než inflace naroste do takové míry, že začne likvidovat hospodářství. Pak přichází masová nezaměstnanost a pokud dopadne i na vás, tak dluhy znamenají zásadní problém. To že to dne žijící lidé nepamatují ještě neznamená, že to nemůže přijít.

                    Posledních pár týdnů je tato možnost jedním z reálných scénářů.

                    1. 30% inflace za Fialy nezpůsobila masovou nezaměstnanost, jen pomohla těm, kdo mají dlouhodobé hypotéky.

                  2. Na potřebné věcí a mít na okamžité vyplacení pujčky v případě že to banka bude požadovat. Pokud na to nemáte riskujete ztrátu záruky.

          2. Kdy důchod/výplata bude o cca 40% vyšší????????????
            Jste pako? Vždyť nám všem inflace snížila důchod/výplatu o 30%!!!

    3. To jo, těm cca 55% obyvatel bydlících v bytových domech (údaj ČSÚ z r. 2021) Vaše hraběcí rady opravdu pomůžou. P. S. A nepište, prosím, obvyklé hlouposti, jako někteří, o tom, že lze osadit FVE i střechy paneláků. Protože plocha, která zůstává pro instalaci FVE po odečtení povinných pochozích ploch pro údržbu a požární zásahy, výtahových a ventilátorových šachet , ploch pro anténní systémy apod. je svým výkonem pro desítky bytů zcela zanedbatelná. Obzvláště u výškových budov s malou střešní plochou k poměru k velkému množství bytů.

      1. Byty v paneláku, obvykle ve městě, jsou teď na finančním vrcholu. S nemožností solárů, převodu do pasivu, postupnou výměnou osazenstva, … se jich začnou lidé zbavovat a ceny půjdou dolů. Co tak zavčas prodat a koupit malej baráček se zahradou ne vesnici? Tan směrem k pasivu můžete postupně předělávat a soláry také problém nebudou.

          1. Baráčky na zatím vesnici jsou na prodej a chat máme asi nejvíc na světě. A není to řešení pro všechny – někteří dál budou živořit v paneláku mezi cikány a přistěhovalci na okraji města. Každého volba. Můžete se podívat ve Francii, Německu, Belgii, Itálii, … kam panelákové bydlení směřuje.

    4. Nejlepší investice je v současnosti Dubaj, ceny budou za chvíli za babku. Je tam teplo, velbloudi tam ještě jsou, takže na hovnech i uvaříte, akorát ta voda bude problém.

      1. Blbci, boháči, investoři dál nakupují a využívají propadu cen. Jiní prodávají. Hlavně, že Vy máte jasno.

          1. U každé vyčerpávající práce se běžně dělá na směny. To jen ukropové nerotují protože jde vesměs o bohatýry.

    1. Stejný tunel a boom, jako byl se soláry teď nastane s větrníky.

      V České republice je aktuálně otevřena III. výzva programu na podporu výstavby větrných elektráren, financovaná z Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) na tuto výzvu vyčlenilo 1,5 miliardy korun.
      enovation s.r.o.
      enovation s.r.o.
      +1
      Zde jsou klíčové podrobnosti k novým dotacím pro rok 2025/2026:
      Příjem žádostí: Od 14. 7. 2025 do 9. 7. 2026.
      Kdo může žádat: Podnikatelské subjekty (firmy), které chtějí postavit větrné elektrárny pro vlastní potřebu nebo dodávku do sítě.
      Výše dotace: Maximálně 500 mil. Kč na jeden projekt (či skupinu/podnik).
      Podporované aktivity: Výstavba nových větrných elektráren, technické zhodnocení (repowering) stávajících elektráren za účelem zvýšení výkonu.
      Alokace: 600 mil. Kč je určeno pro méně rozvinuté regiony a 900 mil. Kč pro přechodové regiony.
      Administrace: Žádosti přijímá Agentura pro podnikání a inovace (API).
      enovation s.r.o.
      enovation s.r.o.
      +4
      Projekty jsou zaměřeny na podporu obnovitelných zdrojů energie a zvýšení energetické soběstačnosti firem. Výzva je určena pro projekty mimo hlavní město Prahu.
      Obnovitelné zdroje energie – větrné elektrárny – výzva III. – enovation s.r.o.
      Základní informace. Příjem žádostí: 14. 7. 2025 – 9. 7. 2026, alokace výzvy: 1,5 mld. Kč (600 mil. Kč pro méně rozvinuté a 900 mil. Kč pro přechodové regiony), …

      enovation s.r.o.
      MPO pokračuje v podpoře výstavby větrných elektráren. Připraveno …
      1. 7. 2025 — MPO pokračuje v podpoře výstavby větrných elektráren. Připraveno je dalších 1,5 miliardy korun | MPO.

      Ministerstvo průmyslu a obchodu
      Firmy mohou začít žádat o dotace na výstavbu větrných elektráren. …
      Firmy mohou začít žádat o dotace na výstavbu větrných elektráren. Pro žadatele je připraveno celkem půl miliardy korun | MPO.

      Ministerstvo průmyslu a obchodu
      Obnovitelné zdroje energie – větrné elektrárny – CCT
      Příjem žádostí do 9.7.2026 do 10:00 hod.

      cct.cz

      Přehled dotačních programů | MPO
      Dotaci můžete čerpat na výstavbu či nákup nového rodinného domu s velmi nízkou energetickou náročností, environmentálně šetrné způsoby vytápění, tepelná čerpadl…

      Ministerstvo průmyslu a obchodu

      MPO pokračuje v podpoře výstavby větrných elektráren. Připraveno …
      16. 7. 2025 — Zájemci o dotaci se mohou obracet na Agenturu pro podnikání a inovace, která je zprostředkujícím subjektem OP TAK a pomáhá s přípravou žádostí o dotaci a admini…

      dotacepropodnikatele.cz

    2. Tohle schválila Fialová vláda na konci mandátu, kterou jim PePek 107 prodloužil.
      Po slunečních baronech nejde o nic jiného než o tunel.

  21. Jedna věc je inflace z drahých paliv (a hnojiv a všeho co na to navazuje). Druhá věc je inflace z toho, že to kde kdo zneužije ke zdražení aniž by k tomu měl důvod. Inflace z chamtivosti.

    Za Fialy tu inflace z chamtivosti byla větší než v jiných srovnatelných zemích. Uvidíme, zda si to korporace troufnou i tenkrát. To je klíčové.

    Další věc je, že trh míří do singularity, kdy se bude snažit řešit cenou to, že plny prostě nebude. Racionální řešení je přídělový systém organizovaný státem podle strategických potřeb. Pokud na to dojde a bude to fungovat, bude zbořeno další tabu tržních veleknězů.

      1. Ta má teď jiné starosti. A prý tvrdě vyjednává.

        Je zpravodajkou pro legislativu ETS2, kterou veřejnost zná jako emisní povolenky pro domácnosti. Jde o mechanismus, který má od roku 2028, zjednodušeně řečeno, zpoplatnit uhlíkovou stopu těm, kteří topí nebo jezdí autem. Co s tím europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) dělá a proč podle ní vláda Andreje Babiše (ANO) v téhle tematice selhává, vysvětlila v nejnovějších Hráčích.

        1. Jestliže Nerudová tvrdí, že “ vláda Andreje Babiše (ANO) v téhle tematice selhává“, je to pro vládu dobré vysvědčení.

          Ve volebním programu ANO bylo odmítnutí ETS2. Nějaké lavírování, změny, jsou jen odklad. Tak by měli svůj volební program plnit. V programu to měli i ostatní koaliční strany. Mají pro to podporu velké většiny veřejnosti.

        2. Omylem jsem si vzal slabší blýle a na monitoru četl: „…legislativu ETS2, kterou veřejnost zná jako emisní povolenky pro domácnosti. Jde o masochismus, který má od roku…“

          1. Četl bych dále jen se slabšími brýlemi, zřejmě nějaký staršííí kus s inkorporovaným čtením mezi řádky.

Napsat komentář: tdx Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *