14 února, 2026

Měřítko úspěšnosti vlády…

Dnes naposledy budu pesimistický a nedělám to proto, že bych se hroutil a vzdával se, ale abych ilustroval, jak moc se situace od voleb změnila i přesto, že přišla nová a asi o tisíc procent lepší vláda, než byla ta Fialova. V předchozích textech tohoto týdne jsem se snažil ukázat, že Merkelová měla vlastně pravdu, když říkala, že nejsou alternativy. Globální mašinérie je prostě tak velká a tak silná, že ani čtyřikrát zvolená kancléřka země, která byla na špici světového vývoje, se neodvážila se s ní pustit do křížku. Dokonce i Donald Trump, který měl více odvahy a má spoustu důvodů se považovat za vyvoleného, protože mu neustřelili hlavu, nakonec dělá víceméně to samé, co před ním dělal Obama či Bush.

Stejně tak i Babiš jede v kolejích svého předchůdce mnohem víc, než bychom si přáli a zřejmě i než by si přál on sám. Andrej míní, americký velvyslanec mění. Okamura chce, ale Uršula nechce. Macinka spřádá plány, ale prezident mu do nich háže vidle. Z liberálních hrobů vylezl Milion chvilek (vlastně stejným způsobem, jako na Ukrajině exhumovali Stěpana Banderu), peněz na propagandu je stále ještě hodně a máme i dost aktivních blbců v podobě Oty Klempíře, který zachraňuje své vlastní vrahy z České televize.

Do toho přišly Epstein files i uměla inteligence a HDP Spojených států utěšeně roste, ale poprvé v dějinách s tím nejde v ruku ruce zaměstnanost. Podobně u nás – inflace klesá, bo Babiš lidem snížil účty za energie, ale nezaměstnanost roste víc, než předpokládaly pesimistické prognózy.

Jestliže volby u nás byly pět minut po dvanácté, tak teď je půl jedné.

A já chci dneska ilustrovat ještě jeden problém, kterému se nemůžeme vyhnout a tím je porodnost. Ona nám totiž také klesla víc, než předpokládaly ty nejhorší pesimistické scénáře. Za poslední tři roky se nenarodilo minimálně padesát tisíc dětí a to i předtím to nebyla žádná sláva. Všechny plány na výstavbu školek, jeslí, firemních skupin a následně pak základních škol můžeme klidně spálit, protože už v roce 2030 nebudeme potřebovat ani současnou kapacitu. Že je situace tristní, to bylo vidět hned po půlnoci prvního ledna 2026. Ano, první dítě v novém roce byl malý Dmytro.

I přesto, že jsme teoreticky dostali nechtěnou injekci v podobě stovek tisíc uprchlíků, počet obyvatel v roce 2025 stejně klesl.

Andreji Babišovi se vyčítalo, že díky špatně zvládnutému covidu způsobil třicet tisíc mrtvých. Jedni mu je vyčítali, protože lidi onáhubkoval, druzí mu je vyčítali, protože je onáhubkoval nedostatečně. Ale třicet tisíc mrtvých byl dostatečný důvod, aby se svolávala Poslanecká sněmovna i Senát, aby se svolávaly demonstrace, aby jak houby po dešti vznikaly občanské iniciativy. Teď se nenarodilo padesát tisíc dětí a neděje se nic. Ano, porodnost byla volebním tématem, mluví se o dostupném bydlení i přídavcích na děti, ale společnost se kvůli tomu nijak neaktivovala.

Igor Mříž dostal před soud spoustu lidí za názory. Padaly pokuty, podmínky i tresty natvrdo, ale pokud si to vybavuju, šlo o válku na Ukrajině, migraci, Katyňský masakr, očkování, či vysypání hnoje před řeporyjskou radnici, ale nikdo nebyl popotahován, že by nahlas, naléhavě a na hraně zákona zdůrazňoval, že vymíráme vlastně hůř a víc než za covidu.

Zelenský tvrdí, že za čtyři války na Ukrajině padlo kolem padesáti tisíc Ukrajinců, my mu to samozřejmě věříme, protože světový lídr pravdy a lásky by nikdy nelhal, ale kdyby to byla pravda, pak musíme konstatovat, že jsme za poslední čtyři roky války měli čtyřikrát větší ztráty než Ukrajina. Jen se to odehrálo tak nějak humánně… prostě se „jenom“ ta děcka nenarodila.

´Milion chlívek dělá demonstrace za budoucnost, ale je to vlastně naprosto zbytečné, protože jediné, co se nedá nijak změnit, je právě ta demografie. Možná ještě půjde zvrátit fialovské rozhodnutí o zasypání uhelných dolů. Možná se podaří nějak dostavět další jaderný blok v Dukovanech. Možná Babiš zvládne nepřijmout emisní povolenky ETS 2 a uvolnit podmínky pro ETS 1. Možná skutečně dojde na dvourychlostní Evropu ve které budeme první mezi rovnými. Možná se opravdu podaří zamezit tomu, abychom se stali cílovou zemí pro muslimskou migraci. Možná jednoho dne skončí válka na Ukrajině a znovu k nám poteče levná ruská ropa. Ale…. tak či onak, za dva roky začne být místo ve školkách a pak i ve školách.

Varovali jsme před Macronem, Kallasovou či Merkelovou, že nemají děti a jejich úsudek je tím ovlivněn. Oni nemají žádnou budoucnost, jen přítomnost. Nežijí pro své potomky. Ale my jako národ už pro ně de facto nežijeme také. Za čtyři roky klesla porodnost o třetinu. To je vlastně horší číslo, než za jakékoliv války nebo středověké morové rány.

Němci za Druhé světové války sice přišli o osm milionů vojáků a spoustu civilistů, ale počet obyvatel byl po válce stejný jako před válkou. Dohnali to porodností. Z tohoto pohledu je lepší zažít šíleného Vůdce, co chce porazit Rusko, než dopustit nebinární Alžbětka, která se prostě nemnoží. Evropa si zvolila tu nejhorší možnou kombinaci. Má šílené elity, které chtějí porazit jadernou velmoc, ale nemá ty miliony žen, které při sexu alespoň zatnou zuby a budou myslet na Uršulu (která, mimochodem, děti má).

Tohle bude skutečné měřítko úspěšnosti Babišovy vlády. Za čtyři roky bude svět vypadat o dost jinak než dnes. Je dost pravděpodobné, že muniční iniciativa či Epstein budou už jen stejně dávnou vzpomínkou jakou je dnes Bohuslav Sobotka. Za tři roky už Trump nebude prezidentem a není vyloučeno, že ani Orbán už nebude maďarským premiérem. Evropa bude nejspíš dvourychlostní (zaplať Pánbůh), Ukrajina bude rozparcelovaná mezi Rusko, Polsko a Black Rock a my buď pojedeme na vlně nového pokroku a nebo budeme jako v ranném středověku sbírat každý dílek starých znalostí a snažit se je uchovat. Většina dnešních zápasů bude pasé.

Ale, jestli se nebudou rodit děti, je vlastně jedno, co nám reálně přinese henta umělá inteligence a bude úplně jedno, jestli na Hradě zůstane Petr Pavel a nebo bude zvolena Martina Kociánová. Jestli Andrejovo vládnutí zastaví tento demografický propad, bude tak či onak úspěšným premiérem. Jestli i příští rok překoná nejčernější předpoklady demografů, je úplně jedno, jestli svou politikou v Bruseli trochu oddálí náraz.

____________________________________________________________________________________

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém blogování, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle příslušnou částku, může si na oplátku vyžádat knihy z nabídky. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód. Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu.“

Kdo preferuje jednoduché placení, nabízím možnost přes tuto platební bránu: https://donate.stripe.com/28E4gzekn7mlgjS0g3g3600

225 thoughts on “Měřítko úspěšnosti vlády…

  1. „Motýlí křídla napsal:
    14 února, 2026 (0:22)
    Vy jste byl ve svepomocnem….
    zcela jistě od podniku. Zcela jistě jste ho nezakládal… Takže si nechte své hraběcí rady.“

    Koukám, dáma je věštkyně.
    Máte pravdu, nezakládal.
    Založila ho několik let před námi jiná parta potřebných nadšenců. Žádný „podnik“.
    Ale, jak už to „tenkrát“ chodívalo, protože to všechno byli pracující /opravdu PRACUJÍCÍ/, tehdejší NÁRODNÍ PODNIKY jim pomáhaly. Především stavební a dopravní technikou za režijní náklady, nikoliv na zisk.
    Nicméně, například, čtyři roky později, to už ale nebyl dům, jen řadová šestigaráž. Z toho domu se nás dalo dohromady šest lidí, pořídili od „národního výboru“ pozemek, zadali staviteli udělat projekt, vyřídili jsme stavební povolení a garáž postavili vlastníma rukama.

    A nakonec – jak je vaším zvykem – připnula jste k mému širšímu komentu mušinec. Žádný fakt, žádný názor. Nic, co by se vztahovalo k předmětu komentu samotnému. Třeba, že byste se zamyslela nad tím počtem odpracovaných hodin v součtu s hodinami v zaměstnání, a spočítala si, kolik jsme /ti, kteří to odpracovali sami bez pomoci rodiny/ měli času na odpočinek a jiné aktivity. A porovnala to s dnešním způsobem života mladých. Nic, jen flusanec, jen tu malou „housenku“ motýlího trusu…
    Pochvalte se, třeba jak jste přišla k bytu vy. Jaké úsilí jste na to musela vynaložit.

    1. Dnes nikomu nepomáhá národní výbor ani národní podnik, takže jste ten můj mušinec hraběcí rady pěkně rozmazal.

      1. Osobo, vůbec nemáte tušení, o čem ve skutečnosti tu tak prostoduše a dehonestačně ad hominem plácáte svoje levity.
        Ale abyste jednou neumřela v nevědomosti, dám vám přímé odkazy /linky/ na legislativní úpravu /zákony a nařízení vlády/, které problematiku STAVEBNÍCH BYTOVÝCH DRDUŽSTEV, výstavby družstevních bytů a její podporu ze strany státu aktuálně upravují.

        V obecné rovině je to obchodní zákoník č. 90/2012 Sb., konkrétní věcná úprava pak je zakotvena v zákoně č. 90/2012 Sb., „o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích)“ – a abyste nemusela přehrabovat, tak si najděte HLAVU VI, Družstvo (od § 552) a posléze Díl 2 BYTOVÉ DRUŽSTVO § 727 a násl. – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-90?text=bytov%C3%A1+dru%C5%BEstva

        Abyste si osvojila, jak je to s financováním výstavby družstevních bytů /její podpory ze strany státu/, asi se zásadně neliší od situace „tehdy“, protože stále sestává vedle vlastních prostředků družstevníků i ze státní dotace a bankovního úvěru splatného dvacet let /jen výše úrokové sazby se změnila z tehdejšího jednoho procenta na tři/ – čtěte –
        Zákon č. 378/2005 Sb., „Zákon o podpoře výstavby družstevních bytů ze Státního fondu podpory investic, a o změně zákona č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, (zákon o podpoře výstavby družstevních bytů)“ – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-378

        Tento zákon je pak konkretizován Nařízením vlády č. 465/2005 Sb., „Nařízení vlády vydané na základě zmocnění uvedeného v zákoně o podpoře výstavby družstevních bytů“ – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-465

        Sečteno a podtrženo – ona ta „nevýstavba bytů“ cestou stavebních bytových družstvech v tomto režimu bude mít asi zatraceně jinou příčinu, než tu „změnu politického režimu“ samotnou.
        Že by velká spousta potřebných ručiček, ale „všechny levé na práci“?
        Nevím.

  2. Dramatický pokles porodnosti se týká pouze matek očkovaných mRNA vakcínou https://smis-lab.cz/2025/01/09/virtualni-herodes-z-planety-syri/

    Babiš si může ústa utřepit a mladým rodinám cestu uhladit jak chce, ale biochemie je prostě proti. Já ty buňky z placenty očkovaných matek na něž se vázaly lymfocyty aktivované proti s-proteinu z covid19 viděl ve vlastním mikroskopu. Ptáte se na kauzalitu a já odpovídám. Embryo se prostě neuchytí na sliznici, imunita to nedovolí. Kliniky IVF mají žně, ale ne každý tam jde.

    Aby bylo jasno, ze všechno může Putin! To kdyby se někdo ptal.

    1. Ano, ano. Dvě mé dcery se dobrovolně-povinně daly očkovat, protože to zaměstnavatel požadoval. Mají krásné mrňousky. Cestou zcela přirozenou.

      1. Proslýchá se, že část vakcín byla placebo. Holt experimentální léčba, vždycky potřebujete dva soubory, jeden pokusný a jeden pro srovnání.

      2. No, to je sice fajn, ale neříká to nic o tom, že k tomu byli lidé nuceni. A spousta tedy těch, kteří tu vrahcínu přežili, má negativní následky. Vrahcína neměla být použita v žádném případě v momentě, kdy se objevily první problémy…třeba zrovna úmrtí bezprostředně po aplikaci genové terapie, jak se to stalo našemu známému!!!!!! A také se hovoří o různých šaržích…tedy, že se na lidech vlastně dělali pokusy! A za tohle měli všichni vládnoucí zúčastnění skončit doslova na popravišti! O buzeraci, kdy nám zakazovali vycházet večer ven, ač sami chlastali v hospodách, o nuceném nošení dusících hadrů, o zaklekávání na lidech ani nemluvím!

  3. NESOUVISÍ 💀💀💀
    [Mohl to být nejkratší a nejpravdivější blog ve Vaší blogérské historii … ]

    A prasata, která se na všem podílela, teď spokojeně chrochtají ve Strakovce 🐖V 🐖Š🐖B
    [mohl být dokonce nejodvážnějším …]

    B se ale ke všemu chlapsky 😁 postavil, sdělila Alternativě nejmenovaná senátorka 💀💀💀

  4. Jako obvykle se diskuse větví do podvětví, větviček, souhlasného mručení i mikropůtek, proč toto ano a toto ne. Dnes večer, v deset, vyhodí Vidlák další článek a místní abonenti i ti, co jdou kolem se opět slétnou jako vosy na bonbón. Nebude nic staršího, než tato jepičí debata.

    Nicméně k hlavnímu sdělení, které Vidlák sděluje, cituji:
    „A já chci dneska ilustrovat ještě jeden problém, kterému se nemůžeme vyhnout a tím je porodnost. Ona nám totiž také klesla víc, než předpokládaly ty nejhorší pesimistické scénáře. Za poslední tři roky se nenarodilo minimálně padesát tisíc dětí a to i předtím to nebyla žádná sláva. “

    Berme to z té lepší stránky. A z jiného pohledu než toho našeho. A sice z pohledu těch padesáti tisíc, které se nenarodily. Respektive nebyli vrženi do tohoto světa, aniž by se jich na to, jestli chtějí existovat, někdo ptal. Že je život provázen utrpením zjistil už kdysi dávno jistý Siddhárta Gautama. A po něm i před ním jistě spousta dalších. A taky se to pokusil nějak řešit. Buddhismus – lze polistovat.

    Ti nenarození fagánci mají tu výhodu, že nemusí řešit nic. Neexistují. Není člověk, není problém. Z našeho hlediska jim lze pouze závidět. To nám zůstal v ruce Černý Petr. Černý Petr existence. Toto zhrube je základní myšlenka antinatalistů. Nepřítomnost zla je dobro. Život je zlo, i když si to spousta lidí neuvědomuje. Boj o život, o lepší existenci, o zdroje, o možnost propasírovat své geny do další generace atd. atd. Ale co s tím? Nakonec všichni zestárneme a umřeme. S potomky i bez nich.
    To má být něco k závidění?

    1. Citát ze Stoařova průvodce po Galaxii

      Inteligentnější formy života, jako třeba delfíni a opice se ze Země už dávno odstěhovaly a zbyly jen lidi. A myši.

  5. Vy, kdo pamatujete socík, tak určitě máte taky tu zkušenost, že tolik mladých s vážnými nemocemi tu nikdy nebylo. Taky se stačí podívat na složení „po-travin“ – vemte si nějaké balené plněné sladkosti – z toho chemického složení, které má asi milion položek Vám je na blití již jen po přečtení. Není divu, že máme tolik rakovin tlustého střeva atd. Tuny očkování, po kterém mají děti (vlastní zkušenosti z okolí) v lepším případě alergie, které do té doby němely. Já sám už si nenechal asi 20 let dát žádné očkování, praktická lékařka mě pravidelně otravuje s propadlým tetanusem atd.

    A ceny bydlení, haha – to aby obyčejné holky, co nic nedědí, šly dělat prostitutky do lepšího pražského privátu a kluci aby se jeli nechat nažoldačit na Ukrajinu, ale to se vrátí jako grilované maso – aby na solidní byt (nejen) v pražském centru vidělali.

    Ale cinkali jste? Cinkali, tak držte hubu a zhebněte s havlovo písní na rtech. Anebo s tím něco dělejte, ale po dobrém jako v pohádce to nepůjde.

    1. Je toho opravdu moc, moc. A jak hezky děti lijí energeťáky do sebe. V litrech denně.

      A do toho cikání ověšeni dětmi, kteří chodí z jedné instituce do druhé s nataženou rukou.
      A k tomu obchod s bídou.

      Kdo chce nahlédnout do budoucnosti, přečtěte si knížku od historika Vondrušky
      Kronika zániku Evropy 1984-2054M
      https://www.databazeknih.cz/knihy/kronika-zaniku-evropy-1984-2054-410510

      Zatím se vše plní.
      Kdo chce vidí.

    2. Od té doby co uklízím ve škole se nedivím, že jsou nemocní.
      Co jsme měli za tekutiny? Kofolu, coca colu, pepsi a ostatní sladizny?
      Ne, ráno byla bílá káva nebo čaj. V e škole čaj, bebo mléko, na svačinu rohlík s máslem, salám se často nekupoval vůbec. Někdy nám otec koupil tatranku.

      Dnes, odpadkový koš nebo podlaha plná sáčku jakýchsi pitomostí, sáčky od brambůrků, v koších je ovoce.
      A plno láhví od kofoly, pepsi a col.

  6. Drobnou nadějí je, že podle sociologických výzkumů se dlouhodobě nezměnil počet mladých žen, které děti vůbec v životě neplánují.

    Takže ochota mít děti tu ještě je.

    Proč se nerodí – sto lidí, sto názorů (taky nějaké mám).

    Ale od toho si stát platí různé univerzity a vědce, aby udělali pořádný výzkum a zjistili to. Vědecké metody na to existují.

    Až to bude vyzkoumané (možná už to je), tak je to o schopných lidech, aby z toho udělali nějakou rozumnou strategii. Zrovna Andrej Babiš je zvyklý takto pracovat a umí si na to sehnat dobré lidi.

    Uvidíme, zda se tímto směrem zaměří.

    1. Od 89 vzniklo tisíce, ale opravdu tisíce velkých studií za obrovské peníze a NIC. Velké NIC, ještě větší než NIC.
      36 let bádáme a nic. Jen se utrácejí peníze a Babiš to opravdu nezařídí. Není atmosféra ve společnosti a navíc mladým jsme ukradli budoucnost. Doslova jsme jim ji prožrali.
      A teď se vše a všude OPTIMALIZUJE. To tak hezky zní.

      A k čemu se prooptimalizujeme? K čemu?

      1. Co se stalo za Fialy s porodností je nový jev co nemá obdoby. Pokud znáte jeho kořeny, sem s tím. Ne domněnky (ty mám taky). Ale nějaký výzkum založený na datech, dotaznících, zkoumání různých sociálních skupin v různých regionech.

        Prožraná budoucnost má jednoduché řešení. Práce. S vědomím, že to děláte pro své děti a že vám to nějaká korporace neodveze do zahraničí nebo se za to nějaký oligarcha neposune v žebříčku světových miliardářů (latinsko americký scénář).

        Z práce vzniká vědecko technický pokrok. A jen to je řešením. Ano vnitřní dluh je veliký a náprava je na generaci.

        Je třeba změnit společnost, aby se ta náprava začala vyplácet.

  7. Macinka v Mnichově: Klíčové schůzky, potom panel vedle Clintonové
    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Macinka-v-Mnichove-Klicove-schuzky-potom-panel-vedle-Clintonove-787039
    ————
    „…Jednal mimo jiné …s Svjatlanou Cichanouskou a přislíbil pokračující podporu běloruské opozici. …
    … Potvrdil připravenost rozvíjet spolupráci a ujistil ji, že ani úsporná opatření v rozpočtu ministerstva se nijak nedotknou programů zaměřených na podporu běloruské opozice. …“
    ——–
    Tvl, podpora umělému produktu Čichanovské? To na tom zamini mohl klidně zůstat knedlík Lipánek!
    Neříkali, že se tato vláda bude starat o Česko a nebude se plést do opoziční politiky cizích států??

  8. A proč to tady vlastně řešíme? Za bratru jednu miliardu let bude průměrná teplota zemského povrchu 80°C a po lidech tu zbudou maximálně hory odpadu ….

  9. aktivních blbců v podobě Oty Klempíře – kdo by měl lépe než Vy vědět, co vše se vyhrabává z minulosti, když se chce. Když už, doufám že dočasně, selhávají jiné důvody.

    1. není třeba nic vyhrabávat. ten převod ČT na státní penězovod bez veřejný kontroly ještě není ani zaprášenej.

  10. Dej mi prachy, milá babko,
    ať si koupím nové jabko.
    Dej mi prachy, milý dědku,
    ať si koupím suši xnědku.

    Jaký máte velký barák!
    Máte svíčku na tatarák,
    na zahradě jsou dvě fára.
    Jste se měli za komára!

    My volíme dozimetr.
    Oblékáme druhý svetr.
    Petr Pavel idol náš,
    Rajchl – to je satanáš.

  11. Možná jste si nevšimli, že koncept „Zlatá miliarda“ byl nejen vypracován a schválen, ale začal se i realizovat. Covid byla jedna z zatim málo úspěšných realizací. Ale jede dál.

  12. Je docela nepříjemné se zabývat psaním obsáhlejšího příspěvku aby pak spadl do spamu, aniž by obsahoval jediný odkaz… nedá se s tím něco dělat?

    1. Hlavně z toho neviň Alefa. Je to vynikající admin. Přímo fenomenální. Nelze ho ani dosti docenit. Jeho význam už zcela překročil blogové měřítko. Kolikrát ho už volali na velké weby, Křišťálovou lupou před ním mávali, petabajtové NAS mu nabízeli, ale on ne. Že jeho místo je tady.

      1. Ja bych to řešil jinak. Misto antikoncepce bych prodával sádru.

        Ale i s těmi prezervativy by to šlo udělat jednodušeji. Až bývalá vláda nastoupí na Mírově, můžou misto lepení pytlíků propichovat do prezervativů dírky 😀

        1. Problemem je nadměrné užívání antikoncepce, nikoli prezervativy.
          Základem by měla být propopulační politika.

        2. Re: Tonda

          Myslíte jako nalívat sádru do prezervativů?
          A pak se s takovým výtvorem snažit vyrobit nějaké děti?
          Tož to je nehledaný postup…! To by nenapadlo dokonce ani mě!

  13. Mám děti, mám i vnoučata. Tenkrát jsem věřil, že děti přivedu do lepšího světa. Být mladý dnes, děti bych neměl. Nevěřil bych, že se budou mít lépe. Mýlil jsem se tenkrát, třeba se mýlím i teď.

    1. Re: vlk

      1/ kdo řekl nebo dokonce napsal, že děti můžeme přivést na svět pouze v případě, že se budou mít lépe, než my?
      2/ definujte význam slova „lépe“.
      3/ nepodsouváte mu pouze význam materiálního dostatku?
      4/ jste schopen vyjmenovat i jiná kritéria „dobrého“ či „lepšího“ života, kromě materiálního dostatku?

        1. Nejdriv sou podminky k zivotu a pak lidi zijou , kdyz nejsou, tak umiraji a nebo nezijou .
          .Nejdriv sou podminky a potom je porodnost a neni to vobracene..

          Kdyz se hlasovalo , ze zena muze bejt vsecko v EU , Judr Dolejs a Konecna , se zdrzeli hlasovani…
          Asi nevi , ze zena je zena a zena nemuze bejt zadna jina nestvura a nebo co EU a nebo nekdo jinej , chce a nebo nechce …
          Kdyz je zena zenou , tak to zadny hlasovani , nebo nehlasovani..nemuze zmenit.

          Judr Dolejs a Konecna sou prej poslanci EU. Urcite..
          A nevi co je zena , napriklad si mysli ,ze je moh voba porodit kde kdo , kdo se sam prohlasi a urci , ze je zena …
          A koho potom ,kdyz nekdo vykrikne ,ze je taky zena, tak komisarky EU ,vsecky uredne uznaji .

          Sou to zabavny lidi a chteli bejt zvoleny este u nas..
          A na co? Aby se mohli taky u nas zdrzovat hlasovani ..
          A kolik let musi nekdo studovat ,aby to nevedel..
          Aby tak Judr Dolejs , nechtel pristi mesic vyhlasit, ze je ….taky zena..
          Potom se jich zeptejte a nebo s nima diskutujte ,co je zena..
          Kdyz se zena narodi jako zena ,nevi yntelegenti ,ze se neda s tim ,
          nic delat..Ani tak zvysovat porodnosti..Ale snizovat , to vzdycky..

        2. Re: vlk

          Bez přesné definice, resp. stanovení měřítka poměřování štěstí nemůžete tvrdit to, co se tvrdit snažíte.
          Jeden můj příbuzný prožil většinu svého života v lese, kde mu posléze dělal společnost pouze jeho kůň, se kterým svážel dřevo.
          Přesto jsem nikdy neměl pocit, že by byl se svým životem nějak výrazně nespokojen.

          1. Dá se to také chápat jako seberegulace populace. Prostě, je málo zdrojů, takže když bude méně lidí, na každého vyjde více. A obráceně. Teď jsme bohužel v situaci nedostatku. A tak nejsou děti.

            1. Ano, tak to řeší severští lumíci.
              Když je jich moc na jednom místě, tak se ti přespočetní vydaji na cestu hledat nová místa a ty cesty většinou pro ně končí záhubou. Což je také řešení.
              To ale spíše připomíná dnešní problém migrace, ne?

              1. Tady je problém že ČR je už hodně vysoko v životní úrovni. A současně v těch bohatších zemích to také s životem běžného člověka, a porodností není žádná sláva. Češi též migrují, do Německa, UK, USA, Kanada. Ale samozřejmě si chtějí zachovat a nejlépe překročit českou životní úroveň. Takže ten rozdíl není tak velký aby měli na 5-10 dětí. Vzmohou se na to co místní. Pro lidi z chudých zemí je migrace alespoň v první generaci velký skok kupředu, protože mají místní příjmy a původní životní styl. Tak se to na chz vyplatí, ale stejně se v dalších generacích životní styl přizpůsobí. To už ale pro Čechy téměř neplatí, protože ten rozdíl je daleko menší.

          2. Problém je, že se snažím tvrdit něco jiného ;─)

            Neřešte to, já mám zase problémy s integrálními rovnicemi…

    2. Nebuďte na sebe tak přísný. Oba mí rodiče se narodili necelých deset let před válkou, měli si to prarodiče vyčítat ?

        1. Tento výblitek má znamenat, že míí rodiče byly nechtěné děti ? Co si to dovolujete ? Víte o nich něco ?

          1. Vy že jste byl neplánovaný , zažili válku a děti nechtěli přivést do toho světa, ale nevěděli, jak to udělat.

            1. Jste vy vůbec alespoň někdy schopna pochopit psaný text ??? Jste fakt tak hloupá, že bezdůvodně urážíte ač o věcech nemáte nejmenší tušení ???

                    1. Ty nevíš ani prd o ničem, kreténko.

                      Prarodiče jsou dědeček a babička, pokud nevíš ani to. Normální lidé, zřejmě ne plankton jako ty, s nimi jsou v těsném vztahu, dokud mají to štěstí je mít. Totéž s rodiči. Samozřejmě pokud je jsou tví rodiče a prarodiče chováni v ZOO, není to tvůj případ a nemůžeš to pochopit.

                      Tím jsem jakoukoli komunikaci s tebou skončil, nenechám své předky dále urážet od někoho, vedle koho je PePa107 naprostý Albert Einstein.

        1. Re Tony
          To je dobrý nápad konkretizovat ty okolností kolem svého narození. Já jsem se narodil do měny v roce 1953.

  14. Tisíce let si Země vystačila s počtem lidí do 1 mld. Za posledních 200 let se 1 mld lidí nesmyslně namnožila na 8 mld. Ne proto, že by je Země potřebovala. Když se jich teď zase zbaví, nic se nestane. Ti co Zemi vlastní a ovládají se přiklánějí k realizaci depopulace. Čím méně lidí se narodí, tím méně jich budou depopulovat. Čím méně vyroste potenciálních vojáků, tím méně se bude válčit. Nebude Zemi lépe, když tu zase bude do té miliardy lidí? Poradili si se životem tenkrát, poradí si v malém i v budoucnu, tak proč nad tím úbytkem Vidláku pořád fňukáte, místo abyste jásal a vymýšlel, jak se ten zbytek lidí zabaví užitečnostmi na rozumné a efektivní přežívání místo kravinami k neustálému růstu, konzumu a blahobytu. Mě spíše mrzí, že už se nedočkám možná opravdovějšího života v hrstce lidí ve volné krajině. Téměř každý den mě potkává interakce s katastrofální mladou generací a kladu si otázku, k čemu nám ti zbyteční kreténi mají být …

      1. No to je snad jejich problém, že tomu nebudou rozumět. Nechť si žijí za své a množí se na svém. Náš problém by nastal, pokud by se chtěli nahrnout sem. Což se už jaksi děje. Bohužel.

    1. „už se nedočkám možná opravdovějšího života v hrstce lidí ve volné krajině“
      … protože vy byste samozřejmě byl jedním z tý miliardy, který bude povoleno zůstat naživu
      🙂

    2. Obavam sa, ze aj keby bieli vyhynuli do posledneho, tak to problem neriesi. Mnozi sa hlavne nerozvinuta cast planety a kedze je net, tak chcu zivotnu uroven ako tam. Na strane druhej, ak nejaku cast prace preberie AI, nevadi, ze sa tolko deti nenarodi. Aj ked som verila kedysi, ze robotika odbremeni pracovnu silu od unavnej, opakujucej sa fyzickej prace. A nakoniec sa ukaze ze prave len fyzicka praca im ostane. A problem je len aby ich neboli prilis malo na obranu proti tym pocetnym migrantom.

  15. Tak mě napadá, ze jsem vcera oředebéhl dobu. Nedělam to, ale dnes sem okopiruji, co jsem sem napsal včera. K dnešnímu tematu 😀

    Matičce přirodě je fuk, jestli tohle bude planeta lidí, planeta opic, nebo planeta robotů. Stručně řeceno, každý je svého osudu strůjcem. Ten životaschopnější vyhrává a je šum a fuk, v čem ta životaschopnost spočivá.

    Ale jistá pravidla samozrejmě fungují. Agresivní druh je ve výhodě, ovšem jakmile agresivitu obrátí proti sobě, vyhyne. Když agresivitu vůči ostatnim druhům (zejména těm, které mu poskytují obživu), tak vyhyne také. Když se přemnoží, vyčerpá zdroje a vyhyne. Když se nedokáže množit, vyhyne. A když se nedokáže přizpůsobit změněným podminkám, vyhyne také.

  16. Nemít děti není problém.
    Země (tedy planeta) a potažmo ČR jsou přelidněné.
    Co by se stalo, pokud by na území tohoto státu žila polovina, čtvrtina, desetina současného stavu? Nic vážného. Bylo by více místa pro „divočinu“. Problém by byl pouze v ekonomice, respektive v sociální oblasti. Ale ten by stejně nastal při jakémkoliv vývoji.

    k

    1. Zcela by zanikla civilizace, jak ji známe. A vzhledem k tomu, že jsme během civilizace stihli zcela zlikvidovat či fatálně narušit prakticky všechny ekosystémy a vytěžit z přírody veškeré dostupné zdroje, které by bylo možno získávat při nižší úrovni civilizace, nebo je kontaminovat tak, že se bez vyššího stupně nedají bez rizika téměř využívat, třeba pitná voda, vezme se sebou úbytek lidí nejen zbytek společnosti, ale na dlouhou dobu i téměř vše ostatní. Jak to říkal agent Smith v Matrixu? Lidstvo je virus? https://www.youtube.com/watch?v=mgS1Lwr8gq8

      1. Civilizace by nemusela zanikat. Byla by akorát menší. Naše znalosti potřebné k získávání zdrojů by mohly zmizet jen při nějakém fatálním vývoji. Který ovšem může klidně nastat. Některých zdrojů by naopak přibylo. Relativně pochopitelně. Např. při snížení počtu lidí na desetinu by zároveň stoupla výměra lesa na jednoho člověka desetkrát.
        Proč myslíte, že by pokles populace znamenal současně pád někam do středověku?

        1. Pro desetinovou populaci nebude problém zlikvidovat veškeré zalesnění, pokud budou lesy jediný zdroj energie a zároveň surovina na budování čehokoliv. Starověcí Řekové by mohli vyprávět.

        2. Hominid: ono je to problem delby prace a schopnosti ju obsluzit. V podstate jeden z dovodov, preco skoncil socik. Ked potrebujete ludi aby vyrobili vsetko nutne, od spendlika, cez potraviny, auta, bane, zbrane az po jadrove reaktory, tak to proste nevychadza. Ak mate dost ludi ci delbu prace v medzinarodnom meritku, moze niekto spendliky vyrabat miesto vas a vy sa mozete venovat tej jadrovej energetike. Ked to ale nie je, vy tu jadrovku robit nemozete, lebo je urgentnejsia produkcia potravin. Ak by poklesla populacia mierne, povedzme -10% deti rocne, tak sa to postupne utrasie. Ako Cina so svojimi tmavymi tovarnami. Ked to ale klesne o 30%, ostava prevazna „produkcia“ Romov, tak to problem je

  17. Možné je porušovat jakákoliv pravidla a zvyklosti. Jnak by nebyl žádný vývoj, žádný pokrok.
    Třeba vylézt z vody a stát se ještěrkou nebo mlokem, i když u ryb se to nečekalo. Začít chodit po zadních a těm předním říkat ruce.

    Ale jsou základní pravidla pro přežití druhu. Najít nebo vybojovat si potravu, místo na život a množit se.
    Když tyhle tři základní věci nějaký model života neudělá, vyhyne.

    1. To je to nejmenší. Je to jen vylévání vody z lodi, do níž z obrovských děr valí voda z oceánu všude kolem. Jediné, co by opravdu pomohlo, je systém, který zabraňuje účinně a bez možnosti to změnit, nemnohým domněle vyvoleným obohacovat se na úkor zbytku společnosti. Například tím, že proměňují v soukromý majetek s výlučnou možností jeho využívání zdroje, k nimž mají mít přístup bez rozdílu všichni. A pokud je třeba přístup regulovat, tak rozhodně ne na základě původu či majetkové nerovnosti.

  18. Porodnost
    Ženy jen zblblé „víc jich neuživíme“ porodí sotva dvě děti. Pak užívají jedovatou antikoncepci nebo si nechají podvázat vaječníky.

    Ženy zasažené i Babišem vnucovanými jedovatými mRNA roztoky způsobují rozdíl v porodnosti oproti období před koronafašismem.

    1. Víte, v dobách, kdy byla velká porodnost byly ženy doma. Mějte dneska 6 dětí a pracujte na plný úvazek…a pak ještěš druhá šichta doma…a pak chlap zdrhne za mladší…

  19. No jo, když porodnost je výsledkem vícero trendů co s blbě sbíhají. A ekonomika je jen jedna a spíše menší část problému – děti byly i v mnohem chudších časech. I kdyby nakrásně stát všemožně začal podporovat porodnost penězi, bydlením a kdoví čím ještě (jako že na to ani nemá), tak to nezmění nic na tom, že mladí spolu nic nemají bo sociální sítě, studium, kariéra, cestování a vlastně úpadek sociálních dovedností včetně seznamování, tak dalším již ujel biologický vlak a děti mít už ani nemohou. A rodina obecně není vnímána jako hodnota, ale konec svobodného života, tíživý úvazek.
    A on to závazek, těžký a drahý je, s nejistým výsledkem k tomu, což vzhledem k tomu, že půlka dětí je z rozvedených rodin, ví dobře všichni..
    A pokud mohu srovnávat, moje osmdesátková generace ve srovnání s dnešní mládeží byla v samostudiu lidské reprodukce poněkud zvídavější než současné děti. 🙂 Tehdy holt nebyl internet.

  20. Ano porodnost je velký problém, ale vidím v tom jednu pozitivní věc ze které „lepšolidem“ prasknou cévky. Oni se přece prsí, že je volí jen ti mladí a krásní vysokoškoláci atd. Ale těch mladých teď budou mít méně a méně a přibude rapidně důchodců co si odvolí toho koho budou chtít… tedy podle nich Andreje.

  21. Mnohé věci se dějí nenápadně, v pozadí těch tzv. velkých – ale mají dalekosáhlý dosah. Kdo byl právě korunován holanským králem asi tam věděl v té době každej – ale kdo by přikládal význam kutění ňákého optika, který poskládal to, no, jak se té zbytečné hračce říká…aha, mikroskop 🙂 Tak bych dnes věnoval pozornost dejme tomu textíku od Hampla :

    „Americký federální Úřad pro rovné pracovní příležitosti zahájil vyšetřování firmy Nike. Společnost musí dodat hory dokumentů o tom, jak postupovala při nabírání lidí, povyšování i propouštění. Výrobci sportovní obuvi hrozí pokuty a odškodnění ve výši desítek až stovek milionů dolarů. Vzhledem k ziskovosti této korporace to není nijak zničující, nicméně je to citelné. Takhle by to znělo jako běžná zpráva z předtrumpovského období. Jenže Nike je vyšetřována za diskriminaci bílých mužů! Obrana bude hodně těžká, protože ve firmě existuje celá soustava útvarů pro rasovou spravedlnost (v čele stojí globální ředitelka pro rasovou spravedlnost Kizmet Millsová, samozřejmě černoška) a tyto útvary chrlily spoustu dokumentů o nutnosti postupovat proti zločinné bílé rase. Federální úředníci to budou mít snadné.
    Nejspíš to nakonec skončí nějakou dohodou, kdy každý propuštěný nebo nepovýšený dostane sto tisíc dolarů nebo něco na ten způsob. Mnohem podstatnější ale je, že to úplně mění situaci v korporátech. Jakékoliv politicky korektní opatření vás v budoucnu může stát miliony. Nemusí, ale může. Najednou je možné rušit interní inkvizici s odvoláním na obavu z budoucích vyšetřování. A „inkvizitorstvo“ může jen obtížně zastrašovat vyšší šéfy: když nám nevyhovíte, může se podnik dostat do problémů.
    Takové zdánlivé drobnosti mění mocenskou situaci víc než programová prohlášení vlád.“

  22. Lidstvo se už několikrát ocitlo na hraně přežití a vyhynutí. Nemusíme být pesimističtí, lidstvo přežije, ale mnohé národy nikoliv.

    1. To, že lidstvo jako biologický druh přežije není samo o sobě důvodem, proč nebýt pesimističtí.

      Měli bychom – i z hlediska zachování života ve vesmíru – rozlišovat mezi přežitím a civilizací.

      Pokud se lidstvo nebude dostatečně rozvíjet, aby bylo v nějakém dostatečně krátkém časovém horizontu schopno dosáhnout takového stupně vědeckého pokrokou, aby se dokázalo rozšířit za hranice sluneční soustavy, tak nejpozději se zánikem slunce zanikneme (nebo to, co z života na zemi zůstalo) také.

      Přežije-li lidstvo ve formě beztvaré nahnědlé masy s kolektivním IQ pod 70, tak sbohem civilizace a tedy i sbohem živote.

      A vzhledem k vyčerpání snadno dostupných zdrojů energie (asi nikde na Zemi už vám ropa po zaražení klacku do pouště stříkat nezačne, o sbírání uhlí téměr na povrchu ani nemluvě) by se už ani při postupném evolučním zlepšení situace v populaci nemuselo podařit znovu si zopakovat průmyslovou revoluci. Konečná, vystupovat.

  23. Vidláku. Naprostý souhlas. Jestli nás dnes něco doopravdy ohrožuje, tak neochota mladých mít děti.

    Řešení? Žádné jednoduché se nenabízí. Juknout k Husákovi, To ale nebude stačit. Po internetu se děti neudělají.

    1. Neochota jen částečně. Nemají byty, solidní práci, nemají na hypotéku. Ganz einfach. A nový stavební zákon pro developery to taky nezachrání. byty budou mít nadále ti, kdo jich už mají dost.

      1. „Neochota jen částečně. Nemají byty, solidní práci, nemají na hypotéku“
        A hlavne, nemaji budoucnost 🙁
        Zrejme prvni generace, ktera se bude mit hure, nez tak predchozi.

        1. První u nás. Ale v USA to zažívají už od poválečné éry. Každá další generace se má hůř než ta předchozí. Nominálně to sice vypadá jinak, ale reálné příjmy soustavně klesají. Právě ta možnost zadlužovat se vytváří iluzi, že je tomu jinak.

      2. Vidím, že už preventivně nacvičujete němčinu, to dobře děláte – jistě to jednou v tuzemi zase bude úřední jazyk a Sudeťáci na svém srazu v Brně by vás pochválili.
        但有些人不会说德语。你能解释一下“Ganz einfach”是什么意思吗?
        谢谢!

      3. Materiální zajištĕní zde hraje roli poslední. V západní Evropĕ se neplodili, ani když se mĕli materiálnĕ jako v bavlnce a už tehdy se doplňovali migranty ze všech možných koutů. Plodnost národů je spojena především s jeho duchovními hodnotami.

        1. V tom případě je duchovní hodnota islámu mnohem větší, než u křesťanství.
          Ono je to jednodušší: Lidé se množí, když potřebují děti, aby je podporovaly ve stáří.
          Když si myslí, že je nepotřebují, nemnoží se, protože mít děti je pracné a drahé.

          1. Zaprvé, od 60. let dominuje v Evropě sekulární politika a křesťanství se začalo vytěsňovat ze všech sfér života. Prakticky spolu s tím se začala značně snižovat i porodnost. Už nĕkolik posledních desetiletí se v Evropě stavĕjí stále nové mešity a křesťanské kostely se v tisících zavírají.
            V Evropě exist už celé oblasti, kde žijí původní obyvatelé v menšinĕ.
            To, že počet dĕtí v rodinách závisí na materiálním zajištĕní, platí pouze pro nereligiózní společenství. V religiózních společnostech to neplatí. Příkladem je vysoká porodnost v bohatých muslimských zemích, v rodinách ortodoxních Židů, v rodinách pravoslavných knĕzů…
            Je historickou skutečností, že v národech bílé civilizace byla porodnost rovněž velmi vysoká, když dominovalo křesťanství.
            Chceme-li, aby náš český národ nezmizel z povrchu zemského ke konci tohoto století a vůbec dle blahobytné budoucnosti zemĕ je nutné obrození křesťanství a víry v Boha!

            1. V 60. letech byla objevena antikoncepční pilulka a ta nastartovala sexuální revoluci. Také po válce bylo málo muži, tak plutokrat nahnal ženy do práce a ty začaly dělat i profese dříve patřící výhradně mužům a obstály, tak skončil patriarchát. Křesťanství nekřesťanstvi.

            2. Jenže porodnost klesá i v bohatých muslimských zemích. Zatím tedy ne pod TFR 2,1. Ale to je stejně jen otázkou času. Ortodoxní Židé, a hned vedle Palestinci mají tak vysokou porodnost protože jsou všichni financování zvenčí. Židé ze zbytku Izraele, Palestinci z celého světa. Tam pořád platí více dětí=více peněz. Ale to je výjimka potvrzující pravidlo. Podobně u pravoslavných kněží. Pravoslavná populace klesá( Rusko a další), takže bude potřeba mnohem méně pravoslavných kněží. A bude jich ubývat také.

          2. Josef Vágner popsal, kterak děti pralesních národů podporují své rodiče: Za zpěvu obřadních písní je odvedou do pralesa a vybaví je vodou a potravou na tři dny. Další zařídí levhart. (Afrika, život a smrt zvířat)
            V Asii je časté (Čína, Indie), že poměr počtu novorozených chlapců a dívek nekoresponduje s biologickým (sex ratio). Dívky nejsou žádány, protože chlapci dokážou zabezpečit své rodiče. Výsledkem jsou potraty, vraždy novorozených dívek.

      4. Paní Kunšteková,
        nemáte tek úplně pravdu.
        Mladí lidé si chtějí především „užívat život“. Skoro se mi zdá, že čím jsou zabezpečenější, tím více touží po tom užívání si, neb na to mají prostředky.
        Děti? Až někde v předposlední řadě, když i sex si mohou užívat bez rizika početí.
        Nevaž se – odvaž se!

        1. Paní Kunšteková to vidí průzračně čistě – „Nemají byty, solidní práci….“.
          Tak bych si dovolil madam zeptat – „Kdo by jim ty byty měl „dát“, „poskytnout“ či jinak umožnit nastěhovat se?
          Obávám se, že v Česku je volných INVESTIČNÍCH bytů plná „h“rdel. Že nemají na jejich koupi či nájem?
          Pamatujeme si dobře ty „převratové slogany“ – „KDO ZA TO MŮŽE?“
          Co jim, těm „mladým“, brání založit stavební družstvo a svépomocí postavit dům, domy s byty?
          Jak jsme k bytům přišli my, tisíce, desetitisíce lidí? Tehdy? My, co jsme nežili v Praze, kde se stavěly desetitisíce bytů za rok, takže se skutečně „dávaly“?
          Stavební bytové družstvo. Já byl v tom „svépomocném“. Za osmnáct měsíců jsme postavili dům o osmi patrech 32 bytech. Každý jsme na stavbě odpracovali průměrně dva tisíce hodin. Ať si to každý připočte k hodinám odpracovaným v zaměstnání.
          Fakt ti „mladí“ jsou schopni a hlavně OCHOTNI dělat totéž?

          A co madam míní tou „solidní prací“?
          Kdo z nich se živí PRACÍ?
          Kdo z nich má kvalifikaci na PRÁCI?
          Dnes se získává DIPLOM, ne kvalifikace k tomu, aby jedinec něco uměl.

          Dalo by se vyprávět….

          1. Vy jste byl ve svepomocnem….
            zcela jistě od podniku. Zcela jistě jste ho nezakládal… Takže si nechte své hraběcí rady.

            1. Dalsi prechytralej ,j., vsichni platime dane a mastny a stat a vlady je z nas vydiraji, A na co..
              Aby stat pomahal mladym , vytvarel pro ne podminky , protoze maji pravo na bydleni a zamestnani..
              A ne aby si pomahali sami a z ceho ..

              Kdyz budujou bydleni jak maji este chodit do prace.
              A kde vezmou ty mlady stavebni material..
              Ted stat a urady nezahali a je treba asi milion povoleni , a dalsi milion predpisu a kde maji vzit , ty miliony mladych asi tolik pozemku , kde by mohli neco postavit..

              Kde ty mlady vezmou a zaplati a z ceho , stavare, inzenyry ,planovace , zedniky , na to , co nemuze dvacetiletej umet..
              Zkuste si postavit kralikarnu a uvidite ,co s vama provedou..

      5. Re: JK

        Zs svých starších příbuzných neznám nikoho, kdo by měl byt, solidní práci, prachy na hypošku.
        Bylo naprosto běžné, že rodina s dětmi bydlela v jednom, maximálně ve dvou pokojích.
        Bylo naprosto běžné, že lidi namísto dovolené šli na zemědělskou brigádu.
        Bylo naprosto běžné, že měli dětí jako smetí.

        Jestli to nebylo tím, že byli mnohem skromnější…

        Ad vzdělání – můj ujec vyčmuchal, že jeho máti – moje babi – se na prvorepublikové měšťance učila TŘI cizí jazyky. Němčinu, franinu a – světe, div se – ruštinu.
        Jak by bracia z Polski řekli, to jsou ale NIESPODZIANKI (divy, zázraky).

        1. Koupil byste si dnes Trabanta? Samozřejmě za dnešní cenu? Já určitě ne. Bazary jsou plné sice ojetých, ale jinak o stovky procent lepších a levnějších aut. Řekl bych, že takto to má většina lidí. Podobně je to s bydlením a dětmi. Když pomineme různé předpisy a zákony. Tak sice za cenu dnešního dítěte jde mít několik dětí standartu před sto lety. Ale ty budou jako ten Trabant, naprosto nekonkurenceschopné. Prostě, když lidé okolo vás lijí do dětí a životní úrovně tolik peněz. Vy musíte také. Jinak o děti i o vás všechny nebude nikdo stát. Stejně jako by nikdo nechtěl Trabanty.

          1. Lít do dětí? Co lít?!
            Bez nejnovějšího mobilu nenajdou uplatnění na trhu práce? Trabant říkáte? Porsche je lepší?
            Ale když někam potřebujete opravdu dojet, je to jedno. A Trabant má mnohem menší spotřebu. Ale smrdí.

            1. To není zdaleka jen o mobilu. Ale všechno dohromady. Kroužky a doprava na ně. Cestování a zážitky. Doučování. Soukromé školy. Lékařská péče, tedy třeba rovnátka. A samozřejmě běžné věci kam patří i ten mobil. Stejně jako dospělí musí držet krok s ostatními. Jinak pro děti i dospělé následuje všelijaký pokles v hierarchii a vyloučení. Když bude mít dítě oblečení ze sekáče, nějaký dávno zastaralý mobil, křivé zuby. A zatímco ostatní budou vyprávět o drahých kroužcích, zábavě a zahraničních pobytech, on bude mluvit jak utloukal čas s klíčem na krku na sídlišti a v létě byl jenom u rybníka za městem. Bude to naprosto opovrhovaná socka. A to se s ním potáhne celý život.

              Jinak, netřeba Ferrari. Stačí oktávka. Ale musí mít srovnatelné parametry, vlastnosti a pohodlí jako ostatní auta. Stejně jako děti i dospělí.

        2. To Targus:
          Jestli to nebylo tím, že byli mnohem skromnější…
          Bať. Někteří se z toho „stavu přehnané škudlivosti“ ne a ne dostat. Jedí skromná jídla, protože jsou na ně zvyklí a chutnají jim, nevyhazují potraviny, opravují věci, které se opravit dají a má to smysl, netouží po Thajsku a dvakrát Alpách v zimě, novém mobilu každý rok, autě každé dva roky a nové manželce každých pět. Tím naprosto sabotují reklamou předestřený způsob „života v dluhu“.

          Tak ti dneska i jindy nemají pocit konce. Něco vydrží. Režimy se mění a lidi (většinou) přetrvávají.

      6. O tom že hlavní problém bude špatná dostupnost bytů asi není sporu.
        Ovšem mě se zdá, soudě podle svého okolí, je také poměrně vysoké procento tzv. single. Alespoň v porovnání s tím, co si pamatuji z mého mládí.
        Dále poměrně hodně mladých má velmi kvalitně vymyté mozky progresivistickou ideologií. Od jedné lékařky vím, že je mezi mladými velmi rozšířená klimatická tíseň. Ti lidi mají normálně panický strach přivádět děti na tento svět a mají pocit, že když budou bezdětní, tak prospějí Zemi. Vůbec nechápou, že demografická křivka je utržená z řetězu v Africe či Ásii, Indonésii a pod., ale že u nás je tomu přesně naopak.
        Ubylo seznamovacích příležitostí v podobě chmelových brigád, srazů (socialistické) mládeže. Dnešní skauti více řeší politiku než zábavu. Zcela opačně než tomu bylo za minulého režimu, kdy pod oficiální propagandistickou záštitou se jel zcela nepropagandistický „propopulační“ program.
        Povinná vojna si myslím také přispívala k navazování kontaktů s opačným pohlavím. Minimálně prospívala genetice.
        Dnešní nformační technologie se mi zdá také nepřispívají osobnímu kontaktu atd.
        Mateřství se neodkládalo na pozdější neplodný věk. Bývalo zcela normální mít již ve dvaceti děti. Čtyřicetileté matky byly naprostou výjimkou na rozdíl ode dneška.
        Když se někdo narodil jako kluk/hola, tak se nenechával mrzačit a předělávat na neplodnou holku/kluka.
        Ze svého mládí nepamatuji jediného takto zmrzačeného člověka, zato dnes co jich je! (Onehdá jsem měl možnost hovořit s jedním plastickým chirurgem který se na tomto mrzačení spolupodílí a ten mi sdělil, že s tím nemá žádný problém, žádne výčitky svědomí, nic).

        A marná sláva i ta tráva byla za mého mládí nějak zelenejší (:-).

          1. Do spamu propadají většinou rozumné názory? Vypadá to tak.
            Ale jsou pro ně připraveni plavčíci se záchrannými lany, aby je z toho rozbouřeného moře prapodivných a podrážděných názorů vytáhli a zachránili.

        1. Vidíte, opĕt vzpomínky na minulost, která z mravního hlediska ještĕ jaksi harmonizovala z křesťanskými hodnotami. Tudíž i porodnost byla na vyšší úrovni. A dnes už dominuje všude systémový rozklad lidí, mrzký obsah, jehož následkem je i nízká porodnost.

Napsat komentář: spitfire Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *