22 listopadu, 2024

Kruh se uzavřel

Milé děti, hezky se posaďte, představte si, že sedíte u táboráku, že to tu máme jak za starých časů a poslechněte si poučný příběh z naší nedávné historie, jak tomu všemu porozuměl Vidlák. Málokdy se stane, že se kus historie takhle pěkně uzavře, proto je zapotřebí se zamyslet nad celým příběhem a vyvodit z něj poučení. Vidlák vám celý tento příběh samozřejmě necpe jako jedinou a dokonalou pravdu, není v jeho možnostech, aby zazněly všechny detaily i vedlejší příběhy, které to celé rámují. Vidlák prostě háže do prostoru, jak naše moderní dějiny pochopil on sám osobně.

To bylo tak…

Náš příběh nezačíná v roce 1945.Každému příběhu předchází jiný příběh, nic se neděje izolovaně, řetězec příčin a následků je nekonečný, ale konec druhé světové války je takovým pěkným předělem, od kterého je možné s naším povídáním začít.

Válka skončila a první poválečné volby u nás vyhráli komunisti. Mělo to logiku. Většina lidí si pamatovala velkou hospodářskou krizi ve třicátých letech, pamatovala si hladové bouře i demonstrace, při kterých se střílelo ostrými. Lidé si pamatovali, jak s námi v roce 1938 vyběhla Francie i Británie, navíc Sovětský svaz osvobodil většinu našeho území a spolu se sovětskými vojáky přišel i Edvard Beneš, protože se musel za války domluvit se Stalinem, neb se dozvěděl, že Britové nechtějí uznat československou státnost v těch hranicích, které si představoval.

Se sovětskými vojsky přišla i československá Svobodova armáda, to byli samí ostřílení hoši, kteří přežili bitvy, o kterých se na západní frontě nikomu ani nezdálo. Cestou tito vojáci osvobodili celou řadu koncentráků a z nich vyšli věznění čeští komunisté, kteří opět přežili utrpení, které si nikdo dnes nedovedeme představit. Přežili, protože ze všech vězňů měli největší disciplínu a soudržnost.

Tito lidé pak obsadili státní správu. Byli to tvrdí hoši, kteří se z nějaké té mrtvoly neposrali a viděli taková zvěrstva, že proti tomu všechno ostatní byl jen čajíček, jak jsme si řekli, byli schopni solidní disciplíny a subordinace, všichni prozápadní demograti je navíc ještě jako obvykle podceňovali, hráli si svoje politické hry a intriky a dělali to tak dlouho, až sesadili sami sebe… Soudruh Gottwald se vrátil z Hradu a prezident všechny jeho podmínky přijal.

Komunisti byli schopni dostat do výstražné generální stávky miliony dělníků, měli svoje lidi na každém ministerstvu i policejní služebně a naše lidově demokratická vláda vznikla za jásotu obyčejných lidí. Asi jako když libtardi dneska tleskají Fialovi a nemohou se dočkat, až bude zavedena cenzura, aby jim to toho pokroku a evropských hodnot nikdo nemohl kecat.

A tak vládl Gottwald. Tehdejší progresívní mládež radostně udávala a daleko v čele to dělala umělecká fronta. Všichni ti Kohoutové, Kunderové a další, měli na svědomí spoustu zmařených kariér a v mnoha případech měli i krev na rukou. Komunismus si rozvracet nedáme. Zavedly se nové pořádky, zemědělství se zkolektivizovalo, došlo na obrovské majetkové přesuny, kolem hranic se postavil pořádný plot, protože z toho komunistického ráje pořád někdo utíkal a imperialisti sem pořád posílali nějaké agenty. Někteří agenti „se dostali“ až do nejvyšších pater komunistické strany a tak se s nimi vypořádali v řádných monstrprocesech.

Jenže se ukázalo, že tihle komunisti sice uměli převzít a upevnit moc, ale hospodářství jim jaksi moc nešlo. Udělat pracovní lágr je poněkud snadnější, než obchodovat na světových trzích. Navíc jim v SSSR umřel Stalin, přišel Chruščov, který Stalina moc nemusel a tak se i u nás postupně stalinisté poroučeli od moci a nahradila je jiná, poněkud umírněnější, komunistická klika. To je henta generace „osmapadesátníků,“ kteří dali hospodářství trochu do kupy, zvedli životní úroveň, vypořádali se s posledními materiálními dopady války a omilostnili ty, kteří přežili udávání Pavla Kohouta.

Bývalí stalinisté samozřejmě těžce nesli, že byli odstaveni od moci a potřebovali se nějak zase dostat na výsluní. A protože tehdy byla v kurzu demokratizace, stali se z nich ti největší demokrati a začali prosazovat socialismus s lidskou tváří. Volali po zrušení cenzury, volali po tržních reformách a postupně se zase dopracovali do vrcholných pater moci. Chtěli být nezávislí na Sovětském svazu, až se Brežněv naštval, začal se bát, že by mohli mít v kolektivní obraně Varšavské smlouvy díru jako Československo, navíc tady potřeboval mít zázemí pro jaderné rakety… a tak sem udělal invazi…

…na základě pozvání od bývalých osmapadesátníků, kteří nelibě nesli, že byli v průběhu šedesátých let odstaveni od moci. Invaze splnila účel, k moci přišla právě jejich klika, která se postarala o normalizaci. Zároveň se postarali o slušný hospodářský rozvoj, postavili statisíce bytů, dodnes se léčíme v jimi postavených nemocnicích, chodíme do jimi postavených sámošek, využíváme jimi postavené kulturní domy, bazény i sportoviště. Většina lidí si tehdy bez problémů postavila baráky a dodnes, když pojedete přes kteroukoliv vesnici, tak hned vidíte tu dobu, kdy si elektrikář z JZD postavil hrad, který konkuroval velikostí prvorepublikové doktorské vile.

Odstavení bývalí stalinisté a bývalí osmašedesátníci se transformovali v disent. A když už bylo jasné, že s nimi Brežněv, Andropov, Černěnko a Gorbi nechtějí nic mít, obrátili se na Západ. Tam je samozřejmě přivítali s otevřenou náručí, naučili je, jak se dělá soft power a ejhle, přišel rok 89 a znovu se zadařilo.

Ti osmapadesátníci byli vždycky lepší hospodáři. Bývalí stalinisté a osmašedesátníci se zase líp vyznali v moci.

S komunisty se sice nemluví, ale jak vidíte, jsme o třicet let dál, ale bývalí komouši jsou na ústavním soudu, sedí na Hradě, stále jsou ve vysokých státních funkcích a pořád se nám ty dvě skupiny komunistů hádají mezi sebou. Lustrační zákon jim spíš pomohl než uškodil. Běžní lidé na to koukají, občas se nechávají strhnout na tu či onu stranu, zpravidla na to doplatí a jsou pak vrcholně skeptičtí k jakémukoliv vývoji. V obou skupinách totiž vždycky byla celá řada lidí, kteří to mysleli dobře, kteří fakt chtěli pomoci a pak hořce zjišťovali, čemu dělali užitečné idioty.

Obě skupiny také přitahovaly bezskrupulózní kariéristy, kteří uměli vstupovat do strany ještě v říjnu 89, kteří dělali všechno možné, aby se přisáli na vhodný cecík a kteří se pak stali největšími komunistobijci, protože doba se změnila. Oni tak moc chtěli být komouši, ale strana je jaksi zradila. I Sovětský svaz je zradil… a tak se dali na módní vlnu antikomunismu. Do toho tady chodili pohrobci stalinistů, osmašedesátníků a disidentů, na které nezbyla funkce, nosili na tričkách nápisy, že s komunisty se nemluví a bojovali proti neškodné KSČM, protože to už bylo bezpečné a nic jim nehrozilo. Zkuste dneska nosit triko „Netoleruj Mohameda.“ Nebo to zkuste v Německu…

Druhá polovina dvacátého století je érou boje mezi dvěma klikami jedné strany. Vlastně až doteď. Obě strany v tomto boji používaly hesla o nejvyšších hodnotách, slibovaly, lákaly, medík kolem úst mazali, občas hromovaly nebo vyhrožovaly, ale zájem obyčejných lidí byl až na druhém místě. Hlavní bylo, upevnit moc. Hodně lidí se nechalo těmi hesly obloudit a šli s pány na led, aby si pak za ně zlámali nohy. To je dnešní český skepticismus. Je stejně logický, jako všechno to, co se za posledních sedmdesát let stalo.

Je symbolické, že o uplynulém víkendu na festivalu TrutnOFF se spolu sešli právě ti poslední pohrobci stalinistů, osmašedesátníků a disidentů v jednom a dali řeč s prezidentem Petrem Pavlem, který je zase pohrobkem dávných osmapadesátníků a normalizátorů. Dávní stalinisté, osmašedesátníci a disidenti, nosící trička, že s komunisty se nemluví, se dali do řeči s normalizátorem, který byl cvičen, aby je potíral. Třicet čtyři let po plyšáku se kruh uzavřel. Obě kliky uzavřely mír. Jakže se jmenovala ta komunistická ideologie? Dialektický materialismus? Inu, dialektika (tedy protiklad) právě skončila.

A když jsme tak pěkně viděli, že veškerý ten boj proti komunismu za komunismus vedený jedněmi komunisty proti druhým komunistům, je jen divadlo na lidi, aby se přidali k mocenské hře o trůny, když se nám všichni tak hezky vrátili do jednoho pytle, kam vždycky patřili, tak bych navrhoval všechny plastiky píply, agenty Pávky, Pavly Kohouty, Fremry a jim podobné, konečně poslat na smetiště dějin a říct si, že tahle etapa je konečně za námi a symbolicky od včerejška začít novou kapitolu. Kapitolu středoevropskou, kapitolu národní bez velmocenského rektálního alpinismu. Začněme kapitolu dějin, ve které si to svoje udržíme na vlastním hrbu a obejde se to bez Stalinů, Chruščovů, Breženěvů, Gorbačovů, Bushů, Obamů i Bidenů. První krok je vlastně jednoduchý… přestat naslouchat těm, kteří tu už od druhé světové války soustavně bojují o moc mnohokrát osvědčenou metodou – za pomoci cizích bodáků.

Jasné?

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý kdo pošle dar alespoň 350,- Kč, může si na oplátku vyžádat moji knihu. Kdo pošle alespoň 200,- Kč, může si stáhnout audioknihu.

432 thoughts on “Kruh se uzavřel

  1. Základní myšlenka dobrá, pochopena.

    Ale Vidláku, tolik krávovin/hloupostí/nesmyslů, to je docela síla.

  2. Poslyšte – tak, jako se Vidlák (nebo kdo) ptal goga, proč sem, jsa trvale nespokojen, vlastně chodí, ptám se i já vás: proč sem chodíte? Mě to opravdu zajímá.

    Vy nediskutujete; vy se neptáte; vy neargumetujete proti jiným názorům. Vy jen přijdete a ke každému Vidlákovu textu napíšete, že je to špatně, a zpravidla ani nedodáte, proč.

    Proč sem chodíte? Co je smyslem vaší přítomnosti zde? To není řečnická otázka. Mě to opravdu zajímá!

  3. Zde komentář obhajovatele Vidlakova článku z Telegramu:

    Ke kolapsu “socialistickeho sveta” dojde nakonec vzdycky – nelze totiz vybudovat lepsi spolecnost z nesvobodnych obcanu podle nasilim vnucovanych receptu levicackych “inzenyru lidskych dusi”. Nez to vsichni pochopi, uzijou si ale honu na kacire.

    Má reakce:

    Je zajímavé, že ke kolapsu toho tržního světa založeném na „konkurenci“ a „ostrých loktech“ jednotlivých „svobodných občanů“ s přístupem k majetku dochází přímo před našima očima a vy se to samozřejmě rozhodujete ignorovat. Původní Vidlákův článek je nebezpečný v tom, že se snaží podsunout vinu za současné problémy jinak skvělého tržního kapitalismu na jakési levičáky a komunisty. Tím v podstatě tu jedinou zkušenost, byť omezenou, kdy se člověk k člověku apriori nechoval jako vlk ke kořisti zahaluje nebezpečnymi nepravdami. Tím tak v podstatě likviduje všechen vývoj, který lidstvo učinilo na poli vzájemné úcty a mravnosti a vrací nás do doby před socialismem, kdy lidé byli přeci „svobodní občané“, kteří byli „okamžitě uspokojováni“. Někteří byli na těch bezpočtech dělnických stávek v Americe a Anglii vpravdě „okamžitě uspokojeni“ kulkou od vojska nebo policie a oprátka za potulku byl normativní trest. Takovouhle budoucnost „svobodných občanů“ chcete? Aby zase pár jednotlivců mastilo kapsy a dobytek na ně chcípal? Asi se vidíte jako součást té elity. Proto bylo třeba takto reagovat. Vy si vůbec neuvědomujete jakou budoucnost si vysníváte a ve vlastní samolibosti a sebedůvěře jste zcela hluší k jakékoliv kritice.

    „Každý dle míry svého chápání, pracuje na sebe a dle míry svého nepochopení pracuje vždy na ty, kteří znají a chápou více“.

  4. Proč mám právě pocit, že pod naši budoucí státnost se právě těmihle informačními vstupy pokládá „mina“, kterou budeme muset dlouho a opatrně vykořeňovat, aby nám nebybuchla do obličeje.

    Bohužel těmito zjednodušenými parafrázemi a vhozy na adresu socialistické minulosti si likvidujeme vlastní budoucnost z důvodu nepochopení přesně těch procesů, které vedly ke kolapsu socialistického světa. Úplně se nám těmito primitivními výstupy veřejných osob vytrácí podstata naší minulosti. Bohužel jsme zaháněni, při této úrovní chápání dějin, na stejné hrábě, které nás budou i v budoucnu mlátit do obličeje.

    Předně je třeba připomenout podstatu dějin, které nezačaly koncem druhé světové války. Je třeba vnímat, že komunismus, jako globální hnutí, bylo vedeno za účelem postavit do popředí člověka. Do té doby existovalo ve světě prostředí kastovní společnosti, kdy lid snížený na úroveň dobytka bez práv musel bez řečí pracovat na svého pána. Je jedno zda pán byl šlechtic nebo bohatý člověk s továrnami/bankami. Taková byla sociální realita ve světě, ale hlavně v zemích kolektivního Západu. Rozvoj socialistických společností dal lidem určitou úroveň důstojnosti a předně zpochybnil historicky zformované sociální povědomí, že pouze „pomazaná elita“ (doplňte si dobový ideologický rámec – někdy pomazával bůh, jindy krev anebo peníze) může správně rozhodovat a všichni by se na ni měli orientovat a podřizovat se jí. Je celkem jasné, že nová socialistická společnost se nedovyvinula do stádia, kdy by koncepčně suverénní občané mohli uplatňovat řízení v politice, vždyť předtím byli lidé drženi pěkně zkrátka, co se týkalo socialního postavení i vzdělání. Kulturní stereotypy, předávané po generace jsou příliš silné, a tak se moci v nových soc. zemích znovu chopily ty elity, které z toho chtěly mít prospěch, chtěly parazitovat a zajistit si své postavení pro sebe, svou rodinu i potomky. Proto začaly cíleně pracovat na shození toho systému, neboť v ideologii, kdy si museli být formálně rovni, museli své nakradené skrývat, zatímco přijetím ideologie kapitalismu, mohli vše otevřeně deklarovat.

    Má myšlenka je jednoduchá. Pokud budeme hanit tuto minulost různymi zjednodušeními, budeme mít v budoucnu problém. Podepisujeme se tím pod návrat těch pořádků, které panovaly v době před socialismem. Je to prosté. Vidíme obnovené počínání elit, které ze sebe shodily strach z lidu. Vždyť Západ zaváděl do života sociální reformy až po vzniku SSSR a v době kdy sám Západ měl problémy na „domácí frontě“ s nespokojenými lidmi. Západ se musel snažit sám přiblížit v určitých aspektech k SSSR, jinak by domácí situace pro ně nebyla udržitelná. Jakmile se podařilo společnou prací elit Západu i Východu shodit socialistický systém, elity postupně ruší všechno, čemu říkáme „sociální výdobytek“. Zavádí se nám tu znovu kastovně-stavovská společnost s vyvolenou elitou a pracujícím dobytkem s minimální možností sociální mobility na zakladě zásluh a vzdělání. To vidíme na každém kroku.

    Proto nesouhlasím s takovým zjednodušováním, neboť vnímám jeho nebezpečí, plynoucí z nepochopení (a u někoho i ze zlého úmyslu) minulosti. Nehoruji zde rozhodně za komunismus a jiné ideologie. Stojím za normální lidskou sociálně spravedlivou společností, kde si jednotlivci mohou osvojovat svůj plný potenciál bez jakýchkoliv finančních či sociálních překážek. A právě ze správně pochopeného období socialismu můžeme čerpat některé inspirace.

  5. Přijde mi, že na politice by se dala i dokázat kulatost Země, protože tak dlouho někdo dělá tu pravicovou politiku, až zase vyleze na levo… ale už jsem tu někde četl, že to někteří blbě chápou a levá a pravá už jsou dávno překonané. A pak že je Země placatá.

  6. OT – Bobošíková se ptá, proč na pietních akcích, spojených s porážkou německého nacismu odmítá Armáda České republiky klást věnce Českého svazu bojovníků za svobodu? Proč namísto vojáků musejí tyto věnce nosit hasiči nebo potomci válečných hrdinů? Proč při připomínce zavření vysokých škol německými nacisty a zavraždění studenta Jana Opletala musel věnec nést přeživší z koncentračního tábora Terezín?
    https://www.youtube.com/watch?v=Ox1N3vEhHWI

    Ehm, protože dnes se přepisují dějiny, že? A navíc Český svaz bojovníků za svobodu dost nezdraví u vrbiček…

    1. Jestli to nebude tím, že Timmermans se chopil příležitosti a kandidujena nějakou vysokou funkci v jedné s těch úžasných zemích Beneluxu, který nás zásobují kvalitními personami jako je on. Někde jsem četl, že hodlá kandidovat do voleb neb je tam „ohrožena demokracie“ tedy by mohl vyhrát někdo rozumný…

      1. Moj nazor je, ze krysa uteka z potapajucej sa lode.

        Zima v EU bude nelahka. A energeticky mozno i zaujimava. A asi nebude dobre byt na cele grindiloveho organu, ked sa veci poseru. Timmy ma uplne ine infosky ako sa pustaju medzi pospolity lud. A mozno hodil rec aj s nejakym lobbistom co ma vazby na VW a mozno ze to bola zaujimava disputa.

        Inymi slovami, zobral ponuknuty exit. Nasporene ma. A bordel uz vacsi urobit nedokaze.

  7. Dohadujete se tu kteří ti komunisti byli lepší, kteří horší a podívejme se.

    Raketýrová kandiduje napřesrok do EP a s jakým programem!!!

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Vozila-migranty-do-Evropy-Ted-chce-do-Bruselu-Babis-se-neudrzel-741631

    „Jedinou šancí jakékoli progresivní migrační politiky je mít v parlamentu progresivní většinu. O to musíme v následujících měsících a letech bojovat nejen v Německu, ale ve všech evropských zemích. Jeden politik italské extrémní pravice z Fratelli d’Italia (italská pravicová vládní strana premiérky Meloniové, pozn. red.) o mně prohlásil, že lidé jako já přináší do politiky ekologický terorismus a nelegální migraci. Tam je ta dělící čára. Buď máme lidská práva a klimatickou spravedlnost, nebo krajní pravici a fašisty. Lidé v Evropě to musí pochopit a vybrat si na jaké straně stojí. Nepostavíme-li se za lidská práva a klimatickou spravedlnost, předáme naše instituce krajní pravici. Situace je naléhavá.“

    Když jsem si přečetl, co ta paní prosazuje a kam nás chce dovést, dospěl jsem k závěru, že jsem krajní pravice a fašista.

    Položím li si otázku, jací byli všichni ti komunisti, které zde probíráme v diskuzi a porovnám li je s Raketýrovou, Pexou, Richterovou a ostatními Piráty, se zelnými s EP, s Top09, musím jednoznačně odpovědět. BYLI ZLATÍ!

    Babiš si na tom přihřívá polívčičku, ne, že by nemněl pravdu, ale po tom, na nominoval do EP posledně ANO nebudu volit do EP ani náhodou.

    1. Jen abychom po těch Babišovcích ještě prstíčkem nehrabali. To, co se tam chystá, bude teprve masakr. Taková skoroprezidentka, rychlotitulnice, krasavica naše, ta nám ještě zatopí.

    2. Mě vždycky když čtu takovéto bláboly jako od Raketýrové tak mě fascinuje, že se jí nikdo z „novinářů“ nezeptá, jestli ti ekonomičtí migráčci požívají nějaká vyšší práva, který stojí nad právy těch lidi co vytvořili Evropu a ti to musí strpět a všechno zaplatit. My tady snad nemáme žádná práva na klid, na bezpečí a rozumný důchod a ne platit černý vyžírky co je sem dováží organizovaně tahle mafie?

  8. Napadá mě jeden důvod, proč může vláda právě teď tlačit na přijetí eura. Krach eura je na dohled, Itálie a Francie ho odstartují, (i Německo se může pod tlakem hospodářské krize vrátit k marce). Ovšem krach české koruny (výrazná devalvace) je taky na dohled, do dvou let. Podaří-li se do té doby přijmou euro, bude to takové „Evropské řešení“ vládního problému, protože pak bude možno tvrdit, že za ten krach nemůže Fiala, ale EU.

  9. Přečetl jsem si ten článek znovu a našel v něm z jiného úhlu pohledu další poučení. Je to v podstatě o tom, že máme ve společnosti dvě skupiny lidí. Podnikavce politické a podnikavce apolitické. Pro úplnost dodávám, že máme také věčné disidenty (viz Bašta) a konečně lidi pasivní nepodnikavé, na kterých ale nezáleží. Zkušenost nás učí, že lidi úspěšní za minulého režimu převlékli kabáty a jsou úspěšní i za současného režimu. Nejeden úspěšný podnikatel byl aktivní komunista nebo pocházel z takové rodiny – prostě byl to člověk, který byl zvyklý něco dělat, měl kontakty, měl schopnosti – třeba Babiš nebo asi i Pavel (jinak by to velké zvíře v NATO nebyl). A pak byli lidi vyložené svině, političtí podnikavci, kteří se podlézáním mocným, udáváním, kádrováním a plácáním prázdných projevů na schůzích dopracovali také slušné existenční úrovně. Věční disidenti se cítí dneska ukřivděni, protože se za život nenaučili nic víc než nenávidět komunisty. Ale nejhorší je, že ty největší svině, ti političtí podnikavci, mají i dnes široké pole působnosti a obzvlášť Fialův pokrytecký slizský režim jim dopřává uplatnění plnými doušky. A morálně je to totéž jako v padesátých letech. Ano, v tom se za mě kruh uzavřel.

    1. věčný disident byl možná Kryl atd.

      Bašta je kecal, který se přisál hezky na státní cecíky už dávno, to je disident asi jako můj pes je kočka

    2. To Kadlas
      Nepřeceňujte tu Pavlovu funkci v NATO. Předseda vojenského výboru NATO je defacto mluvčím vojenského výboru NATO, jehož prostřednictvím jsou stanoviska náčelníků obrany členských států předávána politickým rozhodovacím orgánům NATO. Neboli GŠ evropských zemí něco navrhnou, předseda to přetlumočí nahoru a ti ho s tím pošlou někam, neboť vrchním velitelem NATO je ve skutečnosti předseda sboru náčelníků štábů ozbrojených sil USA.
      Volba předsedy probíhá členskými státy NATO z nominovaných náčelníků generálních štábů. Tradičně do úřadu není nominován Američan (aby se neřeklo, že NATO velí Američané). Funkční období je tříleté. Kdyby PePa107 v té době nebyl náčelníkem GŠ AČR, předsedou vojenského výboru NATO by se nestal.

  10. Co na to říct…

    „Americká ambasáda v Praze sdílela na Twitteru koláž upozorňující na činy páchané ruskou armádu. Koláž se však příliš nevydařila. Velvyslanectví zamýšlelo sdílet současnou fotku z Oděsy, namísto toho použili fotografii z května 2014, přičemž den 2. května 2014 je považován za jeden z nejkrvavějších dnů v rámci proruských nepokojů probíhajících na Ukrajině. Při požáru tehdy zemřelo 15 Rusů z celkového počtu 48 mrtvých. Na Twitteru tak byla americká armáda obviněna z šíření dezinformací.“

    Libtardi se v důsledku své debility nakonec zničí sami. Bohužel při tom nejspíš zařve i dost z nás.

      1. Samozřejmě, že je to pravda.
        Jen se nejedná o zvěrstva páchaná Rusy ale o zvěrstva spáchaná Ukrajinci.
        Náckové s tím ostatně mají zkušenosti.
        V roce 1994 Landsmanšaft v jedné ze svých publikací ukazoval těla českých civilistů zavražděných v květnu 1945 na Pankráci hrdlořezy z SS jako důkaz vraždění Němců českou soldateskou za květnového povstání.

  11. Já bych k Vidlákovi tak kritický nebyl, podle mě podal tu historii pravdivěji, než jak je nám sdělováno v mediích a určitě lépe , než se ji učí naše děcka na školách.

  12. Dnešní článek jsem ani nedočetla. Vidět vedle sebe jména Kohout a Kundera, to je na mne poněkud silně kafe.
    Kundera nikdy nedělal přímo do politiky, i když pochopitelně i on měl názor. Jako mladík propadl komunistické myšlénce, což postihlo většinu českých literárních velikánů, vč. Vančury a Nezvala. Ten první stačil včas umřít, kdoví, jak by se vyprofiloval po Vítězném Únoru. ( Ale i Nezval se – v rámci možnosti – občas zastal bývalých kolegů. )
    Nevím co dělal Kohout, nic pěkného to určitě nebylo. Ale když prozřel, všechno si poctivě odpracoval, a hlavně!!! Necpal se po Vítězném Listopadu do politiky, jako drtivá většina těch, kteří se z leknutí dostali k moci. Takovou sebereflexi jako Kohout třeba rudá fena – Jiřina Šiklová a mnozí další nikdy neměli.
    Kundera se živil jako učitel literatury na FAMU. Na jeho přednášky vděcně vzpomínají jeho studenti dodnes.
    Nikdy nikomu neublížil, tu storku o “ udání “ pana Dvořáčka si kádrováci z ÚSTRu vycucali z prstu. Doba to žádala. Havlérka opravdu mocinky neměla Kunderu ráda. Příliš zastiňoval světového drramatika. To se netrpí!
    ***
    Někdo si schoval na pokoj M. Kundery dva kufry. Neměl o tom nikomu říct.
    Doba byla zla, všude běhali agenti a StB prováděla i různé provokace. Kundera s obavami otevřel jeden kufr a uviděl dva klobouky. Usoudil, že je to nějaká blbost a že ho chtějí souzi prověřit, jestli je bdělý soudruch.
    A tak šel ty dva kufry nahlásit, v domění , že tím nemůže nikomu ublížit, ale sám si tím udělá dobré očko.
    Myslím si, že ten kdo nezažil dusno v padesátých, by neměl hodnotit činy lidí, kteří v tom tenkrát žili.
    Z mého pohledu se to mohlo odehrát nějak takhle.

    1. re Helanov:

      Záleží na tom, jaké má kdo informace a čas bývá milosrdný. Pokud máte informaci, že Vidlák Kunderovi škodí, měla by jste podat vlastní věrohodné vysvětlení. Hlavní problém bude asi v tom, že veškeré informace přebíráme z tisku a sami je nestudujeme.
      Je na Vidlákovi, jak si obhájí svoji zprávu (pravdu) a Vy musíte mít silný protiargument, jinak je to všechno o ničem.

      1. zbytečná debata s někým, který je odborník co věří že. „Básníci a spisovatelé byli vždycky vědomím a svědomím tohoto národy.“ Pravda někdo víc, nkdo míň….

        Jaká je ta jejich „pravda“ bylo krásně předvedeno v Zemanovi, díl Švanice. Poučné a pro mne šokující že s předstihem tolika let. Ukazuje se to až včil>

      2. Ale takhle to vůbec neberu. Vidlák není odborník přes literaturu, může si dovolit jakýkoli názor.
        Jenom mi přišlo srandovní, že v případě Kundery převzal narativ havlérky. Nic víc.
        Kdyby napsal Vidlák nějaký nesmysl ohledně zemědělství, tak to by bylo na pováženou. 😀
        Jenom se mě to dotklo, paní Kunderová ještě žije a nezaslouží si číst takovéhle… píp.

          1. To bylo na Milana. Ten napsal, že jsem napsala, že Vidlák Kunderovi škodí.
            Neškodí, ani by nemohl, škodí mu sqadra od Pravdy a Lásky. Nenechají na něm chlup dobrý.

      3. Proč „Pokud máte informaci …“, Helanov jasně píše, že jí vadí, když je Milan Kundera, přesněji jeho politická angažovanost, stavěna vedle Kohouta. Kohout byl vrcholný křikloun Svazu mládeže, jeho tvroba v 50. letech nezaostávala za žádnou hlásnou trobou režimu. I mne trochu zablikala červená kontrolka když jsem to četl, ale vyhodnotil jsem, že Vidlák e mladší než my a nemusí toto už rozeznávat. Proto jsem já nereagoval, ale Helanov plně chápu.

        1. re Tymákovan:

          Oba zažraní komouši a oba skončili v disidentu, oba též prozřeli, jenom ta tvorba byla rozdílná.

          Pokud někdo vyčníval (vá) musí si zvyknout, že se budou o ně lidi otírat, zvlášť když oba byli horliví soudruzi.

          Proč se Kundera nevrátil domů, nebo aspoň nenavštěvoval častěji domov? Doma mohl obhajovat svoje tehdejší postoje , možná by se mu to povedlo lépe než se to daří PePovi.

            1. Slyšela jsem od člověka, co ho znal, že sem Kundera nechtěl otevřeně jezdit, protože už nebyl tak hezkej, jako když byl mladej.

          1. Milane, po tom, jak se k němu polistopadová “ elita” zachovala???
            Vlastně se divím, že Brno dostalo tu knihovnu. Má nedozírnou cenu. Je to od Kunderových velkorysé gesto.

            1. Proto to dostalo Brna, aby se naštvala Praha, která symbolizuje to co mu ublížilo. Když chceš naštvat Prahu, tak Brno je ono město, které má dostatečnou velikost co ohrožuje „pražské“, kdy může přijít někdo cizí a přebrat moc a přitom mít dostatečně velký aparát, aby je nahradil 😉
              Náhody neexistuji…

        2. Taky se chci zastat Helanov.
          Když jsem ráno četla článek, u Kundery jsem se zadrhla.
          Pokud vím, jeho nadšení bylo přechodné, obvinění, že nahlásil agenta chodce možná smyšlená, možná pravdivá, ale jak opakovaně prohlásil, nešťastná .
          Zato proti němu pálil Havel, myslím, že ze žárlivosti umělecké . A aby havlerka se utvrdila, jaký je to bezcharakterní kundera, objednala si sepsání bichle u Jana Nováka o Kunderovi ještě za jeho života, zde pak bylo doloženo, že byl K. šovinista, podrazák a udavač.
          O Kohoutovi toho mnoho nevím, kromě nadšených svazáckých básní byl autorem udání na ústředí KSČ na svou první ženu, když zjistil, že je mu zřejmě nevěrná / Vránová – Ráž/.
          Jeho knížky od Katyně nečtu.

          1. https://casopishost.cz/files/magazines/10352/nwux9ej2-host-19-09-el-NM.pdf
            Odtud vyjmuto ze str. 21 rozhovor s Věrou Kunderovou

            Říkáš „kvůli disidentům“, o co šlo?

            To začalo v roce 1976. Rok po naší
            emigraci, kdy si nás pozval Pavel
            Tigrid a u oběda řekl: „Pane Kundero,
            nepleťte se do politiky.“ My jsme
            na něj koukali vykuleně, proč to říká,
            protože Milan žádné politické ambice
            neměl. On chtěl jenom psát. Teprve
            později jsme pochopili, co za tím
            bylo. Američani, kteří byli napojeni
            na Tigrida, vybrali jako vůdce protikomunistické opozice Havla a měli
            obavy, že Milan, který byl v zahraničí
            tehdy mnohem známější, by chtěl být
            sám v čele politické opozice. Ale to
            jsme tehdy nevěděli. To nám došlo
            až později, když jsme viděli, jak se
            disidenti snažili Milana pošpinit, jak
            na něj útočili a uráželi ho. Všechny
            ty útoky mám schované v archivu.
            Ostatní věci jsme už vyhodili a zničili,
            jenom tohle ne. Oni měli prostě obavy,
            že by mohl jít do politiky, a tak se
            ho snažili znemožnit. A nenávist
            vůči němu zůstávala i po Listopadu
            a všechno vyvrcholilo tím odporným
            textem v Respektu, který nás zničil
            zdravotně. A nikdo se mu dosud
            neomluvil!

        3. Tymákovane, díky. Já také Vidlákovi nic nevyčítám. Ale ještě jsem nepřekousla, že jsme mohli mít nobelistu, kterého čtou všude na světě. Máme Seiferta, který je sice také výborný básník a charakter, ale jen lokálního významu. Jeho verše bude číst mimo kotlinku jenom málokdo.
          To všechno jen proto, že Kundera odmítl skákat podle not, které mu předložili kluci a děvčata z Charty.
          Aspoň že měli tolik soudnosti a nenominovali na Nobelovku drramatika.
          😻

          1. Mohli jsme mít Havla nobelistou za mír. Dokonce asi šestkrát, ale nedopadlo to. On prý si na významná ocenění příliš nepotrpěl.
            Nevím, nevím, jestli by Kundera o to vůbec stál.

            1. Jasně že by o to stál. I když dneska už cena za literaturu v mnoha případech připomíná cenu za politiku. Chválabohu, ne vždycky. Zatím.

                  1. Přihoďte Menachema Begina, autora teroru v hotelu Krále Davida.
                    Nádherných 92 mrtvol.
                    Tihle pánové to ale dostali za mír. Kdežto teď je řeč o nobelovce za literaturu. A Seifert je typický případ, kdy bylo nutné podpořit progresivní Chartu 77. Aktéŕi dostali lano a zvolili Seiferta. Drramatika dost dobře nemohli, rychlokvaška zazářila a rychle vyhasla. A Kunderu nechtěli. Cítil se literátem, né politikem. Fuj fuj.
                    Nakonec se ani Seifert nenechal přemluvit k nějakým divočinám, byl už starší pán a chtěl mít klid. Moc se mu nedivím. Svoje se odmakal v padesátých letech a během Pražského jara.

    2. „Nevím co dělal Kohout, nic pěkného to určitě nebylo. Ale když prozřel, všechno si poctivě odpracoval, a hlavně!!!“

      Náhodou jsem před cca 4 roky vyslechl v rádiu rozhovor z P. Kohoutem. Ten pán se tam vyjadřoval k mnoha věcem a mě se potvrdilo, že on snad největší svazák z 50. let tím svazákem zůstal až do pozdního věku. Nejdřív se zapálil pro stalinský komunizmus, pak prozřel a okamžitě se zapálil se stejnou páskou na očích a s ucpanýma ušima pro obrodný proces, pak po 89. pro svobodu a Havla.
      Kdyby došlo k nějaké změně a on se jí dožil, okamžitě by prozřel a byl by znovu SVAZÁK.

          1. To mu nikdo nebere. Však taky jeho dcera Tereza Boučková má talent.
            Mimo jiné hezky popisuje, myslím, že v Roku kohouta, jak s ní tatínek uměl manipulovat když chtěl naštvat ČSSR.

            1. Jo, Boučková také umí psát. Pokud vím, po vydání Roku kohouta se nějak usmířili. Lehké to neměl ani jeden z nich. Vážím si obou.

              1. Máte pravdu. To jsem sice četla také, ale zřejmě to bylo v Indiánském běhu.
                Jen doufám, že se zase nepletu.

    3. Re Helanov:

      … vč. Vančury a Nezvala. Ten první stačil včas umřít, kdoví, jak by se vyprofiloval po Vítězném Únoru.

      Ráčíte plácat nesmysly:
      Vančura byl z KSČ vyloučen v r. 1929 !!! Úvaha o jeho “vyprofilování” po 1948 je tudíž velmi pitomá.
      Vančura nestačil včas umřít, jak neroztomile žvaníte, ale byl popraven fašisty 1. června 1942 (v 18 hodin a 45 minut) na Kobyliské střelnici.

      Než zas příště na někoho vychrstnete špínu, tak se nejdříve laskavě o těch lidech poučte.

      1. Tady jsem asi fakt ulítla. Měla jsem zato, že se Vančura vymezil jenom proti Gottwaldovi a jeho karlínské skvadře, že mu bylo členství později navráceno. Rozhodně jsem nechtěla na nikoho “ chrstnout špínu “. To jste si vycucal z prstu.
        Realita je, že byl věřícím komunistou, jako většina literátů jeho generace.
        “ Podle svědectví některých pamětníků nabídl Vančura své angažmá ilegální KSČ už na podzim 1939. Ta ho však odmítla. “
        Že by šel po válce proti komunistům? Nikdo neví, jak by se dál odvíjel jeho život.

        1. Opět jen plácáte a vůbec nic o Vančurovi nevíte.
          Co by dělal po r. 1948 je velmi hloupá otázka, když se celá třicátá léta profiloval jinak, hlavně umělecky. Nevěřte doslova všemu, co o něm zjednodušeně sepisuje Google. Přečtěte si třeba, co o něm píšou jeho tehdejší přátelé Seifert, Nový, Nezval, Mahen a možná vám líp docvakne, co by dělal, kdyby.
          A ta chrstnutá špína, že „stačil umřít dřív …“, tak to je teda síla.

          1. V čem vidíte špínu????????
            Klidně napíši, že Sacharov naštěstí stačil zemřít dříve, než Solženicyn . To není nic proti Sacharovovi.
            Jenom tím myslím, že kdyby byl dlouhověký, určitě bychom neměli Sacharovovu cenu. Nemáme a nikdy mít nebudeme Solženicynovu cenu. Tentokrát je ale jeho dílo tabuizováno z jiné strany. Se Sacharovem by to asi dopadlo stejně.

            1. Klidně pište, co chcete. Zapleťte do toho Solženicina i Sacharova.

              Špínu jste nakydala, protože Vančura “nestačil zemřít”, jak stále tvrdíte, on byl popraven.
              To neokecáte.

    4. je vidět, že máte málo informací o dobrákovi Kohoutovi

      ale ostatně užijte si tento současný úžasně-západní režim – má v plánu depopulaci a odmajetnění a totalní digi-zotročení; proti tomu KSČ osmdesátých let jsou světci, ale havlisto-sudeťákům není pomoci

      1. To je fakt neuvěřitelné žvanění. Chudák Vančura…
        Někteří mají nutkání vyjádřit se prostě ke všemu.

        1. Ale vždyť tady už nějakou, docela dlouhou dobu víme, že je to hloupá káča.
          Píše, aby psala, to je celé. Někdy si dejte tu práci a spočítejte její výšplechty.
          Nemá si s paw-em co závidět. Co do obsahu je to stejné zasírání.

          1. Dalsi udavac Tecocamp , hned se snazi informovat , upozornovat a roznaset spinu pomluv ,to sou ty pravy , nevynecha jednu prilezitost ,
            zase v dobach okupace a komunistickeho teroru ,tyhle nelenili , upozornovali urady vzdy a za vsech okolnosti..
            Znam je dobre a kolikrat mne takovy udavali na policii, do prace na zvlastnii oddeleni ,komunistum .
            Takovy krysy nikdy nespi..

        2. Typicky hlavni slovo tady maji ty co nic nevi ,a nejvic pisou.
          Vselijaky ,neuveritelny tuposti vodjinud sebrany.
          Zaroven..Obeti akademiku..

        1. Jako když někoho zastřelí a vy to popíšete větou že stačil včas umřít, to je u vás metafora? Mne jste teda fakt nasrala.

          1. Připouštím, že moje slovní obraty může někdo těžce snášet. K Vančurovi mám velkou úctu.
            Všichni spisovatelé se shodují, že pro moderní román vykonal obrovskou práci. Experimentoval, zkoušel všechno.

              1. Osobně jsem Vančuru neznala. Ale dobře jsem znala jeho vnuka, byl to můj spolužák. A skoro celý život žiji na Zbraslavi, kde Vančura žil, psal, pracoval jako lékař (i když pacienti dávali přednost jeho paní), kde má pomník, kde se odehrával děj jeho Rozmarného léta…

                Prostě na Vančuru mi nesahejte, svý metafory si strčte do p…do Přelouče třeba a hlavně krapet přemejšlejte a až pak pište, Helanov.

            1. V dobach kupace a nebo komunistickyho teroru, takovy helanov ,
              dostaly do nestesti a tragedii,do koncentraku a na popravy ,
              hodne lidi..S metaforama a nebo ulitli …

  13. Píšete: „Bývalí stalinisté samozřejmě těžce nesli, že byli odstaveni od moci a potřebovali se nějak zase dostat na výsluní. A protože tehdy byla v kurzu demokratizace, stali se z nich ti největší demokrati a začali prosazovat socialismus s lidskou tváří. Volali po zrušení cenzury, volali po tržních reformách a postupně se zase dopracovali do vrcholných pater moci.“
    Nebo „Odstavení bývalí stalinisté a bývalí osmašedesátníci se transformovali v disent. A když už bylo jasné, že s nimi Brežněv, Andropov, Černěnko a Gorbi nechtějí nic mít, obrátili se na Západ. “

    JE to zcela jinak. Nebyli to stalinisté, kdo se chtěl dostat na výsluní. Naopak se na výsluní chtěli dostat nejrůznější trockisté, toužící stát se součástí Západu. Ti vedli zemi k rozvratu a dílo dokončil Gorbačov.
    Manipulujete.

    1. A nemůžete mít tak náhodou pravdu oba? V disentu a hlavně exilu se ruku v ruce sešli trockisté se stalinisty a svorně se objali s těmi, kteří zdrhli už ve čtyřicátém osmém. Přičemž řadu z nich financoval západ a školily jeho tajné služby. Tedy analogie dnešního objímání bývalého prý „undergroundu“ a PePy 107.

      1. Záleží, co si představujete pod pojmem stalinista. Na Stalina bylo nakydáno spousty špíny, aby se zakryly úspěchy jeho politiky. Nebyl to on, kdo prováděl represe, byli ti trockisté. Sám Stalin mohl skončit jako oběť represí.
        Doporučuji článek Západ a SSSR – jak ve skutečnosti probíhala studená válka.
        Je tam i něco z teorie řízení
        http://leva-net.webnode.cz/products/zapad-a-sssr-jak-ve-skutecnosti-probihala-studena-valka-1-/

        1. Tak jako marxisté a Marxova filozofie nejsou jedno a totéž (často jsou od sebe i na hony vzdáleni), tak totéž platí i pro tzv. stalinisty a Stalina. Slovem stalinista označuji ty, kteří jeli tzv. tvrdou linii ve straně po jejím ovládnutí Gottwaldem.

            1. Tak to se rozcházíme v tom, co chápeme pod pojmem tvrdá linie. Já jednoduše to, co je běžné pro tzv. koloběh elit. Tedy uchopení moci za každou cenu a zabetonování se v nejvyšších mocenských pozicích tzv. na věčné časy. Jedním z nástrojů k tomu bývá právě bývá absolutizace nějaké ideologie, v jejímž jménu lze páchat cokoliv a je to ospravedlnitelné.

              Trockisté jsou pro mě ti, kteří hlásali myšlenku tzv. permanentní revoluce. Tedy jakási novodobá obdoba jakobínů. Nástrojem jejich moci byl tzv. rudý teror, ale na rozdíl od stalinistů jsou to prostě chaoti. A když byli v Rusku eliminováni jako nebezpeční šílenci, tak se stáhli na západ, nechali se zkorumpovat a udělat ze sebe užitečné idioty banksterů.

        2. Jano, na Stalina nikdo špínu kydat nemusí. V gulazích zahynulo tolik lidi, ten člověk stěhoval celé národy, pro něco takového není omluva. Pokud tedy nevyznáváte myšlenku, že když se kácí les, lítají třísky.
          Jiný názor budou mít ty třísky a jiný zase ten, kdo mává tou sekerou. Jste si jistá, že by vaše rodina nepatřila mezi ty třísky ???
          Ách jo

          1. Akorát že nedělal nic jiného než američtí prezidenti, pod nimiž bylo zavedeno a probíhalo otrokářství v USA. Jen ty nikdo jmenovitě neobviňuje, že.

            1. To je argument typu “ A v Americe zase bijou černochy. “. Nízkost jednoho nebudu omlouvat nízkostí druhého.

              1. Není Vám divné, že Stalin je arciďábel? Když Západ někoho chválí, jsem opatrný. Když haní, taky.
                Třeba Hitler už není arciďábel, už je to jenom „člověk, který se dostal na scestí“. Za deset let z něho může být “ v podstatě dobrý člověk“ a za dvacet odvážný bojovník za západní civilizaci.

          2. Jednou rehabilitují i Hitlera, ale Stalin bude pořád fuj, protože jim do plánů na světovládu hodil vidle.

            1. Přitom počet obětí mu připisovaných je menší (a to i se započtením obětí hladomoru) než třeba takového Leopolda II. A úplně nejvtipnější je, že ti, kteří chtějí fyzicky zlikvidovat všechny „russáky“, protože mají vadnou genetiku ve svém základu, se rozněžňují nad nebohými obětmi diktátora Stalina. Těch samých „russáků“. A Stalin dle jejich vidění světa vlastně dělal to, po čem oni dnes tak hlasitě volají.

            2. ono je to vidiet skor na cislach, ktore sa mu pripisuju…..najprv to bolo radovo nejakych x stoviek tisic, na konci 16 mil. ludi…..a pritom populacia za jeho cias a aj po 2sv.vojne so zbedacenou muzskou populaciou rastla a dost vyznamne, takze tych 16 mil. je riadne vycucane cislo. Ale opieraju sa o casto Solzenycina, ktory si to cucal z prsta a vysledok je jasny…..masovy vrah horsi ako Hitler

              1. Pokud vím, tak „oficiální“ číslo na Wikipedii se točí okolo osmi, a to i se dvěma miliony během hladomoru. Rusové tvrdili něco o cca čtyřech nebo čtyřech a půl milionech zdokumentovatelných případech.

          3. Helanov, lituji, ale připomínáte mi ty soudružky, které svou jistotu, že jsou v „linii a obraze“ (jak se za minulého režimu říkalo), cosi nutilo vykládat to při všech příležitostech a všude, aby byly s tím, jak jsou na výši, patřičně slyšet.
            Nerad bych na tom byl stejně. Ale neubráním se. Tímhle článkem se Vidlák, bohužel, shodil. Vidí aktéry pokusu komunistů o lepší společnost než takovou tu dravčí, jen jako bandu primitivů. Jinak vyvolává dojem, že je hluboce lidský.

        3. Jana.
          Přesně.
          Jenže,když řekneme Trockisté,tak je třeba řici sionisté.
          Něco si pamatuji,jak byly slušní poctiví komunisté převálcování sionisti.
          Kolik se najednou objevilo partizánů a jak se cpali k moci
          U psaní pana Vidláka,mě chybí aktivity západu,třeba od shazování letáků,až po školení agentů

          1. Chybi ,protoze u cteni a psani myslite..Zemedelec.
            Je uz ted jasny, ze nadrogovanej , urvanej Hitler byl jenom loutka.
            Dorticky,kaficko, pejskove , maly deticky /dokonce zidovsky/ a plany na vystavbu mest..
            Mel nejradsi..Vest valky nezajem.
            Spojenci a porucnici pomahali. Frantici se hned vzdali a 300 tisic,nepratelskyho vojska odplavali zpet do Anglie..
            Nepritel se zkratka pusti domu. Sliby Polsku.
            Rozhodnuti H.nevybavit armadu , zacit valky ,dosadit a ovladnout generaly ,nacisty a nezajistit suroviny , bylo toho opravdu hodne atd. zrejme na to mel prikazy..
            Propaganda , ze moh za vsecko to potvrzuje, aby zaroven vetsina nacistu v Nemecku prezila a dostali za praci pro Hitlera zapocitanej duchod..atd.
            Mimo jiny..Emigrovali germani do Usa atd..
            Stalin , komunismus v jedny zemi , /aby kapitalisti uz nemeli strach/ ,dodaval vse Hitlerovi do posledni chvile, aby si ten udelal zasoby aspon do zacatku..
            Nepritel v poctu 3.5 milonu na hranicich mu nejak nevadil..
            Pocital, dopredu , ze mu pozdejsi spojenci pomuzou ??
            Spojencum se jeho vitezstvi , hodilo na rozdeleni sveta na dve casti ,na ovladnuti sveta dolarem a spojenci tak potrebovali Stalina,
            na zbrojeni a sjednocovani populace zapadu.
            A na zadluzeni Ruska az do 2008.
            Stalin pravdepodobne, vlastne urcite /procesy a taktika v nich /,
            vlad tak , aby se ostatni nespojili proti nemu..
            Umel si vytvorit fanaticky sluhy , ktery se predbihali ,
            aby uhodli co si preje a vykonali..Taky neprezili, potom.
            Pred popravou porad kriceli at zije Stalin..
            Na obetech nezalezelo ,jen na jejich schopnosti , /Kirov /, Stalina odstranit .Ten Stalina prehlasoval a mel vetsinu ,na sjezdu.
            Nasledky byly opravdu odstrasujici ..
            Domnivam se , ze se zapadem spolupracoval, vod toho socialismu v jedny zemi..
            Obrovskej risk byl pro zanik SSSR , ze se spoji japonec s Hitlerem,
            ten se nejak nekonal!!! /Nikdo nevi jak/.
            Dodnes zase Stalin muze porad za vsecko a to je zase propaganda na zakryti vseho..Nahle se vymrstil od Teheranu a tajnych jednani predtim, jako uhlavni spojenec zapadu.
            To sou ty permanentni kolotoce…
            Toci se a maji naskok pred nami v tajnych planech a umyslech..

            1. Stoji este za povsim , jak rychle a vcas Stalin prestehoval ,
              ty potrebny tovarny a nebylo jich malo , ze celyho zapadniho Ruska ,
              a z Moskvy a Leningradu , na vychod..
              Neco takovyho /neuveritelny komplikace/ ,musel zacit davno pred napadenim..
              Taky zajistit kvalifikovany delniky na miste a vse co bylo treba …
              Jak vedel zase dopredu, ze to bude potreba..

      1. o nikom se jeste tak nelhalo jako o stalinovi a CCCP, ale jak chcete poucit havlisty oblble konzumem? stalin stal proti trockistum, zapadu, sion-bankerum a musel zemi pripravit na nejhorsi valku….

    2. No a? Jedna krabice se vstupem a výstupem. Vtom to případě netřeba se zabývat tím co je uvnitř. Natož se o to hádat.
      Jako o poměry mezi lidožravci, jestli jsou lepší lidožravci pečící či vařící.

    1. Na tohle jsem koukala, možná se neznali, víte, setkala jsem se s takovými týpky, co se k vám připojí a nemůžete je setřást, jednou jsem jela z Prahy z koncertu a na hlaváku se na mne přilepil bezdomovec, co si usmyslel, že u mne přespí a honil mne po vlaku ve snaze sedět vedle mne, vždy když vlak zastavil a někdo vedle mne vystoupil, už byl u mne, v Kolíně jeli vlajkonoši z fotbalu, tak jsem se zamichala mezi ně, on mě neviděl, a zoufale lítal po vlaku. V Pardubicích vystoupili a on mě zmerčil, ale to už jsem seděla v kupé za záclonkou a zas lítal sem a tam a hledal. V České Třebové ho vyhodil průvodčí a já bohužel musela vystupovat a zas šel vedle a dorážel. Vrhla jsem se k prvnímu slušně vypadajícímu muži na peróně a prosím vás, dělejte, že jste můj manžel. Ten při pohledu na váguse rychle pochopil, nabídl mi rámě a odvedl na autobusovou zastávku.Jinak nevim, jak bych dopadla.
      Na tom videu je taky vidět, jak jde vedle, ale chce ji natlačit do směru na schody, kam ona zřejmě nechtěla. Těžko soudit.

      1. Pěkně popsaný záběr.
        Ano, řeč těla, když nechcete dělat poprask. Podle toho, že se ani nezastavil a nepodíval, co udělal, soudím, že to byl naprosto bezohledný člověk. A je jedno, jestli to byl Ukrajinec nebo kdokoliv jiný.
        Nutně Vám musel indukovat tu osobní příhodu.

        1. Tihle vágusové jsou hrozně asertivní. Jedině přidat do kroku a vůbec na ně nereagovat, jinak se jich nezbavíte. A běžetet mezi lidi. Na nastupisti jsou videt, mela bezet do davu. Ale i to je často málo. S tim se setkala každá žena a bez ohledu na věk.
          Adrenalinový byl vlak Mezilaborec, jezdíval před půlnocí z Prahy, výhodné pro cesty z koncertu, ale plný vágusů a ještě ten Sherwood před hlavákem. Chlap nepochopí.

          1. Byl to přítel. Normální domácí zabijačka. Nic společného s migrací to nemá. Zřejmě žárlivec čapnul nerva.

          2. Když už musím jet metrem, nestojím nikdy u kolejí, ale spíš dál od nich a taky občas věnuji pohled svému okolí. Připadám si pak tak nějak bezpečněji.

              1. Nekomentuji to video, nebyla jsem tam, abych se k tomu mohla vyjadřovat. Popisuji své zvyklosti při jízdě metrem.

  14. Spisovatel Jan Procházka (1929 – 1971) v lednu 1968 v magazínu MY napsal odpověď na čtenářský dotaz: Zajímalo by mne, jak jste začínal vy?
    Následující citace ze závěru třístránkové odpovědi spisovatele se mi jeví být zkratkovitou odpovědí nad historizujícím výkladem Vidláka: „Nadsázka je v knize politického autora nejožehavějším problémem. Raději předem počítám, že spousta prominentních čtenářů žije nejenom v minulosti, ale až v předminulém čase. Neudivuje mě, jestliže šmahem odmítají jakékoliv vyhrocování příkladů. Vždycky tomu tak bylo. Jakýkoliv systém, jakmile vznikne, považuje za nezbytné vytvořit hrdinskou a důstojnou pózu. Naneštěstí jí sám ihned podlehne. Nenalézá v sobě nadále už nic směšného. A když se zavčas nevzpamatuje , o to směšnější pak připadá potomkům…“
    V tomtéž textu JP také napsal: „Nejednou jsem přemítal nad příklady z historie. Došel jsem k fantasknímu názoru, že každý, kdo v Čechách dostal nějaký úřad, okamžitě ztratil smysl pro humor. Vezměte si k ruce zemský seznam oběšených. Někdy se i nevinné hračky v našem království měnily v plačky.“
    „Rád bych na konci letošního roku (napsal JP v lednu 1968) řekl, že život není jen to, co máme, ale trochu i to co chceme…Naštěstí! Nejbláhovější sny dávaly lidem odjakživa největší sílu…“

    1. Další šílenec, který odváděl pozornost od skutečnosti. Bláboly jsme přesyceni i nyní. Zachráníme planetu, když se necháme napíchat experimentální šmakuládou od Tfujzru.
      Nebo žvást košer blbky Pekari; navlečte si místo vytápění bytu dva svetry. To ve dvacetistupňových mrazech zaručeně funguje! Nebo je ta věčná jalovice navedená Sörösem?

      Navraťme se od „nejbláhovějších snů“ k přirozenosti.

      1. Prochazka byl clen UV KSC a tak predevsim tovarna s bezicim pasem na vyrobu nametu,scenaru a filmu ..Nikdo se neodvazil neco neschvalit.
        Potom to byl zase Dietl..

    2. JP byl chytrý, ba až moudrý člověk, řekla bych. Četla jsem od něj jenom Přestřelku, ale stejně. Doporučuji.

      1. Přestřelka….zrovna nedávno (za kovidu) jsem si ji znovu po letech přečetla. On psal hlavně scénáře.
        Ucho, Už zase skáču přes kaluže, Slasti otce vlasti, Svatby pana Voka,…..atd. Je toho hodně. Byl to poměrně často Kachyňův scénárista.

      2. Obě jeho dcery jsou literárně plodné. Já mám raději Ivu, která se věnuje tvorbě pro děti. Lenka je na mne moc přepolitizovaná. Trošku se u mne shodila tím bouřením okolo Mariánského sloupu. Přišlo mi, že to zavání hysterií.

          1. Já ji docela fandím. Ale její vášnivý zápal proti nebohému sloupu jsem nepochopila.
            Kališníci tam mají Husa, tak proč by tam nemohli mít černoprdelníci zase sloup.
            Rozhodující slovo by měli mít památkáři a né z toho dělat strašlivou aféru.
            😻

          1. Se zeptejte Vidláka, proč píše o tom, o čem píše.

            Ale nejprve doporučuji přečíst jeho dnešní elaborát 🙂

            1. Tak třeba bude Vidlák schopen popsat více stalinistů v Trutnově … ale kdepak, nemá páru o tom, kdo tam je.

      1. Celá rodinka Šabatů/ Úhlů požírá kaviár , zapíjí šampáněm, od radosti, že se jim podařilo protlačit synka Pavlíka Uhla na Ústavní soud.
        Stará se dokonce plácla přes kapsu a zakoupila si šampon Elseve, aby si na ten slavný den odmastila kštici.
        😻

    1. Chvilku jsem je poslouchal a musím konstatovat, že to JSOU pohrobci stalinistů.
      To, že si přilepili nálepku rusofobů, na rétorice a metodách nic nemění.

    2. Fuj, to jsem se lekl. To tam vystavovali v obludáriu? Mimochodem, ona se tak akce jmenovala TruthOFF? Tak to mnohé vysvětluje.

    3. Koukat na to ze zásady nebudu. A víte proč? Titulek “ svoboda slova na festivalu v Trutnově 2023″
      A co následuje? „Komentáře jsou vypnuty“
      To si strčte do §rdele. Svoboda slova🤐

    4. Dík za odkaz. Na počest Kaizera pořizuju předplatné echo 24, uvazuju o tom už dyl.
      Btw na festivalu jsem nebyla, od známých vím, ze 99 % činnosti tam nebyly politické debaty.

  15. No Vidláku hezky pěkně, ale drobnou poznámku mít musím. Českoslovenští komunisté byli drtivou většinou zavření v koncentrácích v Německu a Rakousku. Mauthausen, Dachau, Flossenburg, Ravensbruck, takže je jistojistě neosvobozovala Svobodova armáda. Ta ani neosvobozovala „celou řadu koncentračních táborů“, protože byla součástí 1. ukrajinského frontu a systém vyhlazovacích koncentračních táborů v Polsku osvobozoval 1. běloruský front.

  16. Pro stranickou opozici a dezoláty:
    Piráti, Blažek, Milión chvilek…
    Předvídaný vnitřní boj ve vládní koalici
    Neúčastnit se. Držet se svého programu.

    1. Na Blažkovi bude něco velmi dobrého.

      Piráti, mainstrém, veškerá pravdaaláska, milión chlívek po něm organizovaně jdou už od začátku jeho ministrování jako slepice po flusu.

      Držím mu palec.

        1. Bude příštím předsedou ODS, která podepíše koaliční dohodu s ANO. V nejhorším (nejlepším?) případě se dočkáme nové opoziční smlouvy.
          Don Pablo v tom umí chodit proto o něm není příliš slyšet (i když ovládá jeden z nejdůležitějších resortů). Problémem bylo až to odhalené jednání s Nejedlým, které ale nebylo první společné jednání ( ty předtím ale mainstreamu nevadily, jednalo se totiž o Zemanově názoru na vznik Fialovy vlády).

            1. CO SE PROTI MNĚ MŮŽE OTOČIT? Konkrétně.

              Já se s Blažkem nemuchluju. Jen mě těší, jak pěkně pravdaaláska vyšiluje.

      1. Nepřítel nepřítele…
        Pravidlo mající výjimky.
        A …Nechoď Vašku …

        Ne. Neúčastnit se, nezasahovat.
        Tak jako například v onom „brněnském případu“.
        Nenechat se vtahovat.

        Jistěže jsou tací, kteří se ráno probudí a řeknou si „tak s kým bych se dneska solidarizoval?“
        Zapnou Internet, a na svých oblíbených stránkách najdou doporučení.

        1. Nechodí, nechodím. Jen komentuji.

          Tady zrovna Novinky tvrdí, že opozice k Blažkově shodě obliby stejných restaurací s Nejedlým podivně mlčí.

          A já se ptám: Coby jí k sakru mělo vadit?

      2. Ač-li nemají někoho lepšího na ten post. Když už sew provařil a bude nitná dřív než později výměna. Dělávají to u mnohých a pro by ne uý něj.

  17. Je to maglajz, kdo se v těch mocenských bojích má vyznat. Řekla bych, že o tuhle kotlinku bojuje už tisíc let mezi sebou „západní/latinská/římská liturgie“ s „východní/pravoslavnou“, tak nějak hodně zjednodušeně řečeno.

    1. Zjednodušeno až na kost. Ano, zde probíhá oscilující hranice mezi Západem a Východem. A taková i hranice mezi luteránským Severem a katolickým Jihem. Neklidný život na křižovatce, navíc bez přístupu ke svobodné cestě – moři.

      1. Přesně tohle mi říkal „můj“ podplukovník na vojně v roce 1969, když jsem blouznil o neutralitě. Komunista to byl ale žádný blbec.
        Na skutečnou samostatnost se nedobereme. Můžeme ale vyvažovat mezi Východem a Západem.
        Tak aby o sobě věděli. To poněkud otupí jejich rozkazy. Kdybychom si nechali nějaké vztahy s Ruskem, rozhodně bychom nebyli tak bezbranní vůči KoZa.

        1. Zkrátka Praotec měl raději zaparkovat svojí mulu někde jinde. Usídlit se na rozhraní dvou kultur , to nebyl nejlepší nápad. Omlouvá ho jenom to, že jako starý pohan netušil, jaká kultůra vypukne v budoucnu okolo jeho vlasti. A že budiu dokonce dvě a půjdou si po krku.
          😻

    1. Myslela jsem, že jde o účet pro tu druhou paní, surově zbitou s vážnými následky. Tedy ne že by Plzeňačka ty vážné následky neměla, to rozhodně ne. Ale o té druhé paní z Prahy se nepíše.

      1. V tomto je. O čem se píše, o čem se nepíše.
        Mezi tím „Kupujte zubní pastu Tojevono!“
        Zaujmou publikum aby vytáhlo karty…
        „Koření musí proudit“.

        1. „Tojevono“ není ono, pro mě pouze zahraniční import – zubní pasta BRAWNDO s příchutí šunky. Je v ní o 30% více molekul než v podřadné pastě tuzemské značky a obsahuje přesně to, co zuby potřebují ke zdravému růstu.

      1. Rajchl chtěl pomoci, ale ozvala se mu právnička, zastupující rodinu, vyjasnili si vše telefonicky a z pomoci sešlo.
        Nevím, proč tu zaznívá tón ve smyslu – vidíte, to bylo řečí a skutek utek…

        1. Jo jo, chtěl, měl, směl, i směle směl, ale nesměle nesměl, nemusel ale chtěl, chtěl ale nevěděl, věděl ale nechtěl, dělal aby i udělal, nedělal jinak by prodělal ale ve výsledku spousta řečí a nikde nic.

          Víte proč ten tón? Přečtěte si znova Rajchlovic flusanec a Vidlákovic včerejší patronikum. Teďka s vědomím, že z toho nic nebude. A pak si to umocněte blbým dohledáváním v komentářích, proč to všecko tak trvá a nakonec vynásobte dvěma, bo k celkovému zmatení včelstva vidlák ani nehodil koment „Přátele – právnice nechce (viz tady a tady) děkuju za podporu ale nic z toho nebude. Snad příště.“

    2. Jaké je číslo účtu pro spoustu jiných bezejmenných obětí bezejmenných zločinců?

      Ostatně i nemocných, postižených.
      Nechápu takové sbírky. Nejsou zapotřebí. Vždyť republika je dost bohatá aby jim pomáhala. Je na Green Deal, na pomoc všelijakému zahraničí, na podporu cizích zájmů, na zbraně na podporu cizích zájmů…Je vidět, že zdroje jsou. Stovky miliard využitelných k prospěchu občanů jejich „Věci veřejné“.

      Proč sami mají skládat korunu ke koruně, jestliže zdroje jsou. Místo aby požadovali aby stát iny stamiliardy svědomitě vynakládal jejich prospěch. Vždyť proto tuto republiku mají a platí. Aby z odpovědných pozic vyhodili ty, kteří tak nečiní, a nahradili je lepšími.

      Vždyť…kolikáté již měli „svobodné volby“? Přesto volí jak volí. Mají bohatou „Res Publicu“ leč přestože sami
      Mají nemnoho, utrhávají od úst sobě, svým dětem, skládají korunu ke koruně….. Mají volební právo, jsou, alespoň formálně, svéprávní,

      Ledaže by….to bylo jinak. Že tato „Res publica“ nepatří jim. Že ač nazýváni a sebesenazýváni „občany“, ve skutečnosti jsou jen jinak pojmenovanými poddanými.
      V tom případě je to v nejlepším pořádku.
      Anebo ne?

      Nerozumím tomu. Jako by byli pod vlivem nějaké sekty vymývající jim mozky. Jako by měli v hlavách nějakého parazita. Jinak si to neumím vysvětlit.

      Třeba se nad tím zamyslí některý z politiků, kteří sem nahlížejí.
      Třeba i někdo kdo sem chodí „z úřední povinnosti“. Ne, žádná ideologie. Jen náklad výnos. Jednoduché účetnictví.
      Co je dobro, co je zlo. A pro koho. Tak jak si zapisoval Robinson.

      1. Protože nechcete rozumět.
        Ovčané jsou pod vlivem sekty nedotknutelných. Po staletí. Byla jim vnucována spása, Spasitel a život věčný za tupou poslušnost vůči z Boží vůle vrchnosti (ž..chazarskému ksindlu).
        Teď otroci mají mozky vymyté obměněnou propagandou skrze hlavní sdělovací prostředky a školství, ovládané sio..mafií.
        Jak ty úchylnosti svatých svého Boha Hospodina gojimové mají chápat, když to nechápe, spíš nechce chápat, člověk s dostatkem času a poznatků jako jakoby schumacher?
        Jak by se gojimové mohli smysluplně zamyslet, když se ke kloudným informacím nedostanou? Navíc jsou zahlceni krysím závodem o uhájení základních podmínek života. Koronafašismem a energofašismem, obojí v režii košer sekty, se propadli do stavu z ruky do huby další desítky procent ovčanů. Vládní sebranka uvádí státní dluh přes tři biliony korun. Komu a za co? Za organizovaný zločin a lupičství.

      2. Kolego Schumachere, zdroje tady jsou, ale odcházejí jinam, nebo se utrácejí za hovadiny.
        Proč se sbírala víčka od petek, když je podle Vás zdrojů tolik?
        Nebylo by lepší se ptát, kdo a jak s nimi nakládá – a proč tyhle lidi stále dokola volíme?
        Gazdík prý byl kdysi v Suché z Nosu schopný starosta, co dokázal ledacos zařídit.
        A co za kundu je z něj dneska?
        A tak je to se všemi, kteří k těm „zdrojům“ čichnou.

      1. Ředitel? To je osoba, která něco ředí? Třeba nějakou akci proti někomu/něčemu?

        Tož takových tu pár je. Matoucí příspěvky sloužící k odklánění diskuze na méně horká místa.
        Nicméně „meziřádkových čtenářů“ tu ubývá. Vymíráme!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *