23 listopadu, 2024

Když se potápí vlajková loď

Přišla za mnou tuhle moje drahá žena, naklonila se ke mě, půvabně našpulila rty a tím nejkrásnějším hláskem mi povídá: „Drahý, sliboval jsi, že vyřešíme naše staré auto. Pořád mluvíš o emisních euronormách, stěžuješ si na služební bourák, do kterého ve jménu evropských hodnot namontovali litrový motor… a kromě toho, sousedi si právě koupili novou Škodovku.“ Tvářila se u toho tak svůdně, že jsem prakticky okamžitě kapituloval, uznal jsem její politické argumenty a řekl, že se po něčem poohlédnu.

Koneckonců, vždyť má pravdu. V práci všichni jezdíme auty, které mají pod kapotou vysavač a ne motor, spalovací agregáty pomalu mizí z nabídky a nás doma neustále přibývá. Ano, brzy první děti odejdou z domu, ale pokud jsem je dobře vychoval, hned jak odejdou, začnou se jak na běžícím pásu objevovat vnoučata a pokud chci být dobrým dědečkem a brát je na výlety, mám nejvyšší čas to řešit. Auta jsou sice dražší než loni, ale zřejmě levnější, než příští rok. Našimi úsporami navíc jen podporujeme Blyštivého a jeho inflaci.

A tak ve mně začala hlodat myšlenka, že bych udělal jednou výjimku, co kdybych si nekoupil ojetý vůz, ale sáhnul po něčem se zárukou, co má ještě slušný naftový motor a vydrželo by nám to příštích deset – patnáct let?

Poslední auto, pro které jsem si došel do autosalonu a ne bazaru, byla Toyotka Aygo z Kolína. Tenkrát jsme čekali první dítě, já byl ještě plný snů o tom, jak za pár let budu milionářem a poprvé a naposled jsem si koupil auto na úvěr. Ale služby byly skvělé. Abych si mohl auto vyzkoušet, tak pro mě dojeli domů a pak mě zase odvezli zpátky. Vyřídili mi převod, nemusel jsem na nic sáhnout a když jsme si šli auto vyzvednout, mělo na sobě velkou červenou mašli, já dostal lahev vína a moje manželka pugét růží. Nakonec nám toto Aygo dobře sloužilo patnáct let. Nikdy nemělo žádnou vážnou závadu a nikdy jsem té koupě nelitoval. Obzvlášť, když jsem ho měl už splacené, jsem nelitoval.

Samozřejmě už nejsem dnešní a obeslal jsem všechny autosalony v okolí, abych měl nějaké porovnání, ale v první řadě jsem si myslel zase na Toyotu. Má přece dobrou pověst, je to největší automobilka světa, tenkrát mě uměli tak krásně lapat pomocí kytiček a fašky… Dvoulitrový nafťák se u nich v nabídce ještě také najde…. ale obešleme ještě Hyundai, Renault a Kiu. Koneckonců, automobilový svět se ještě nezbavil problémů s dodávkami dílů, takže není jisté, kde uspěju.

Hele, ono se asi opravdu schyluje na konec světa… Začal jsem mojí milovanou Toyotou a zjistil jsem, že na jejich stránkách pořádně nefunguje ani ten konfigurátor aut. Pořád mi to vnucovalo nějakou umělou inteligenci, že si to se mnou bude povídat, ale nakonec mi to neumělo ani nabídnout auto, ani prodejce. Chtělo to po mě e-mail i telefon, ale dva dny se nic nedělo. Nikdo nezavolal.

No nic, mají tady číslo na centrálu, zavolám tam tedy sám. Samozřejmě obsazeno lidmi, co se dovolali přede mnou. Ale prý se ozvou zpátky… Zavolali… zrovna když jsem sám seděl v autě. Nějaká paní, že mi nadiktuje číslo na prodejce v Brně. Říkám jí, že zrovna řídím a nemohu si psát, ať mi to pošle do SMS. Prý nemůže, protože volá z pevné linky a takové vymoženosti není schopná vyřešit. Ať si to prostě najdu na internetu.

Když si představím, jak před patnácti lety kolem mě skákali, když jsem jen neprozřetelně zadal e-mail… Hned mi volal nějaký obchodní zástupce, pak druhý, pak třetí, během několika hodin jsem měl nabídku auta i nabídku úvěru, který byl rovnou i schválený… Pak se ozvala ještě nějaká paní, jestli jsem byl spokojený se službami a protože mi auto dodali o dva dny později, než bylo plánováno, tak se mi horem dolem omlouvali a přidali koberečky zdarma.

Teď? Nezájem. Skladová auta tady v Brně nemáme. Zkuste si zavolat na jinou pobočku. Tam třeba něco budou mít. My to neřešíme, každý autosalon si jede sám na sebe. A kde něco mají? Nevíme, prostě si to obvolejte. Až u třetího obchodníka jsem zjistil, že mají na stránkách nabídku skladových vozů.

No nic… vyberu si auto, co se mi celkem zamlouvalo, volám tam… obchodní zástupce teď nemá čas, ozve se později. Pak mi pošle dvě nabídky na stejné auto, které se liší skoro o sto tisíc bez jakéhokoliv vysvětlení, co to znamená. Když mu volám já, abych to nějak rozklíčoval, opět nemá čas.

Člověk se chystá utratit statisíce korun, reklamy Toyoty oplývají slovy jako spolehlivost a stabilita, ale když na to přijde, největší automobilka světa není schopná na své lince zajistit, aby vám poslali SMS. Obchodní zástupce už nedělá všechno za vás, abyste to měli jednoduché, ale prostě vás nechá tápat. V nabídce na auto není ani počet sedaček, což bylo pro mě hlavní kritérium. Když se ptám obchoďáka, tak vlastně ani neví, co nabízí. Hledej si to, chlape, sám, my nemáme čas.

V ostatních autosalonech to nebylo lepší. Jen ten Hyundai se pochlapil alespoň trochu. Ale také – sice mají na stránkách halasně uvedeno, ať se objednám na testovací jízdu, ale když to udělám, tak se dozvím, že není čím. Ano, mají skladový vůz, který bych chtěl, ale ten je někde na centrálním skladu a přivezou mi ho jedině, až zaplatím zálohu. Ale já nevím, jestli si ho vezmu, ani jsem si do něj nesedl, nevím, jak je to uspořádané a podle obrázků na internetu prostě nebudu utrácet takový balík. Potřebuju to alespoň vidět. Ale… není kde.

Vsadím se, že všichni ti obchodní zástupci pořád chodí na stejná školení, jako před patnácti roky. Ale nějak už to není ono. Tak jako se divím, co projde mým dětem v diktátech, tak se divím, co projde obchodním zástupcům v autosalonech. Takhle nějak si představuju, že jednali s mým tátou v Mototechně, když si v roce 85 chtěl koupit škodovku… a mysleli jsme si, že tahle doba je navěky pryč.

Automobilový průmysl byl vlajkovou lodí Evropy. Byl to jeden z posledních oborů, který se udržel na světové špičce. Ale po této zkušenosti se nemohu ubránit dojmu, že vlajková loď docela drsně nabírá vodu. Obzvlášť ta Toyota mě tedy vysloveně znechutila. Pokladní v Albertu se chovají vstřícněji.

Ale asi to tak musí být… Když jde svět do háje, jde do háje všechno. Nevyhýbá se to ani firmám v japonském vlastnictví. Koneckonců stejná manažerská aristokracie je všude. Výsledky nového školství už jsou vidět. Pavel Cimbál docela často upozorňuje na programátorské chyby a nesmysly v různých aplikacích. Můžeme si k tomu přidat i osmou největší korporaci světa. Jak mám věřit, že jejich auto je bezpečné a že za svoje peníze dostanu patřičnou protihodnotu? Oni už si člověka nepřehazují jako horký brambor, oni už na to prostě kašlou. Nějak si poraď… Jako by je vlastně už neživil prodej aut a bylo jim to úplně jedno… Jako kdyby kapitalisti zjistili, že uměle vyvolaný nedostatek je super. Lidi koupí všechno, koupí to za každou cenu a není třeba se bát konkurence.

Chuť si koupit nové auto, mě tedy úplně přešla. Příliš si pamatuju, jak to kdysi uměli podat, jak uměli všechno načančat, jak uměli mluvit, jako když másla ukrajuje, jak chápali, že obchod je uspokojování potřeb zákazník za úplatu a hledali moje potřeby, aby je naplnili. A pak ještě třikrát volal manažer, jestli jsem byl dostatečně spokojený… Měl jsem z Toyoty pocit, jako bych si pamatoval výstavní lokál, kde jméno zůstalo, ale uvnitř už je hospoda čtvrté cenové, kde už mají jen teplé pivo a nerudnou obsluhu… Jen ceny zůstaly.

Sakra, funguje tady v té skvělé a hodnotné EU ještě něco? Až jednou přijdou ti novodobí Vandalové, aby nás vyplenili, tak to vlastně ani nepoznáme. Všechno končí. Manažerům Toyoty děkuju za další připomenutí, že konec našeho světa je nadosah. Dneska v noci se mi zdálo, že si kupuju oslíka a žebřiňák…

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí a podpořit vlastní národní občanskou společnost, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle agentovné alespoň 350,- Kč, může si na oplátku vyžádat knihy, trička nebo placky z nabídky.

217 thoughts on “Když se potápí vlajková loď

  1. Zažíváme úpadek epochy. Proč? Společenská smlouva ztratila obsah. Systém nemá lidem co nabídnout. Vláda jakéhokoliv ideodružstva nemá možnost zajistit lidem blahobyt odpovídající jejich práci, jen dluhovou spirálu. Proč? Protože lidé odevzdávají svou práci korporacím, a ty ztratily zájem pokrývat masové potřeby lidí, protože touto činností nedokáží uspokojit očekávání vlastníků. Typickou ukázkou je průmysl kolektivního západu, zejména automobilový. Jeho rentabilita je dlouhodobě u dna. Ziskovost menší jak 5% staví před vlastníky otázku, proč to vlastně dělají.

    Současné korporativistické manýry odlidštily práci. Člověk je pouhým kolečkem v soukolí na plnění ročního plánu korporace, jejíž zisk se odvede z domácího peněžního oběhu. Lidé tak fakticky tráví svůj produktivní čas na systematickém ožebračování vlastní země. Jednoduchá matematická rovnice. Mnozí, kterým to už došlo, pustili nohu z plynu a drží původně lékařskou zásadu primum non nocere, hlavně neškodit. Pozastavujeme se nad tím, že mladí nevidí smysl v práci pro celek. Jaký celek? Žádný už neexistuje. Někteří už v nitru dávají přednost zhroucení a válce teď, než po mnoha letech trápení.

    1. 🔥Zažíváme úpadek epochy. Proč?

      🍥Protože nám vládnou kazisvěti. Místo budovatelského nadšení vysílají černou kroniku a perverze.
      Projděte se pět kilometrů. Je krásný barevný podzimní den.

    2. Režim nabízí lidem jen dluhovou spirálu a zapojení blboni tak fakticky tráví svůj produktivní čas na systematickém ožebračování vlastní země.

      Přesně tak to je a gdo to pomenuje je v očích blboňa troll>

  2. Ono se to netýká jen automotiv. Evropský automotiv rád akceptoval všechny serepetičky s greendealem s jednoduchou úvahou – lidi si auto vždy koupí a čím větší regulace a nesmysly, tím větší ochrana trhu, že se sem jiná automobilka nepožene, protože splnění těch norem nikdy nezaplatí.

    K tomu se přidaly globálně dotace, které už úplně odpoutávají firmu a zákazníka. Neplatí, že nespokojený zákazník rovná se nevýdělečná firma.

    A tento přístup trefil všechna odvětví. K tomu si přidejte kinder management a řízení firem excelou tabulkou, kdy zahraniční vlastník žádá svoje výpalné, tak se nelze divit, jak to tu vypadá.

    1. Re: Argonaut

      Pravda jen částečně.
      Namísto dotací dostává automotiv pokuty za výrobu aut se spalováky.
      Takže PARADOXNĚ výrobci musejí rušit výrobu aut s nejúspornějšími, protože nejméně ziskovými motory.

      Ale to vám jen tak ze zábavy kopu do báboviček, jinak máte pravdu…

  3. Vítejte zpátky v socialismu. Socialismus neskončil, socialismus trvá. A to na věčné časy a nikdy jinak! S kým na ty věčné časy, to už je dneska jedno.

    1. Kde žijete? Socialismus? Tohle?
      – Byrokracie? Ano.
      – Nesmysly? Ano
      – Zajištění základních životních potřeb? Zapomeňte.

    2. Paní Martino,
      tohle nemá se socialismem společné ani „fň“. Co v celé té popisované anabázi vidíte socialistické? A pokud něco, vysvětlete prosím, proč se cinkalo klíči? Byla jste tam na Václaváku a Národní tenkrát také?

  4. Vidláku,
    auta nejsou, protože logistické toky automobilek jsou natolik napnuté a s minimem zásob, vše just in time a just in sequence, že stačí malý zádrhel typu oprava jednoho pruhu dálnice a kolony aut spolehlivě zastaví dodávky do výrobní linky. proto Vám prodejce nenabízí žádné auto, když žádné nemá.
    Situace bude trvat ještě do poloviny roku 2024.
    Co se týká motorů, Targus výše zmínil Renault a Nissan. Vývoje motorů jsou natolik drahé a je zapotřebí milionů auta, aby se vývoj vůbec zaplatil, že se automobilky pro jejich vývoj spojují.
    Dacia je sice ještě pořád dobrá volba, ale i tu už Brusel donutil k hromadě elektronických přídavných hraček, které běžný uživatel nevyužije nikdy.
    Hitem začínají být auta čínská, která za polovinu ceny nabízí totéž, co auta evropských výrobců. Při výběru auta se řiďte především cenou, protože nižší cena obvykle znamená jednodušší auto s méně funkcemi, a to zase znamená vyšší spolehlivost.
    Ale uvědomte si, že čínské automobilky díky nápadům z Bruselu už předběhly automobilky evropské. Postaví se ještě evropský automobilový průmysl na nohy? Při daných cenách energií už asi ne.

    1. Můj poslední vývoj šel takto: mazda6, oktávka 2.0 benzin 140kW a teď Duster 4×4 tce150 a ten projede všude, žere si 6,0 (průměr za 4000km). Ale už jezdíme jen 2. Omladina má svoje auta nebo lítají létadlem.

  5. Vidlák je už někde jinde,nebere, co je na skladě. Příkladně VW má skladem 350 000 neprodaných elektroaut.
    Nikdo je nechce, rádi to prodají.
    U škodovky vás kdekoli rádi obslouží. Sice nenabídnou co byste chtěli ihned, ale snažit se budou.

    Špatná zkušenost s Toyotou možná pramení z toho, že je to značka,co nabízí slevy, auta mají dobrou pověst a tudíž je o ně takový zájem, že nestíhají.

    1. Pane LP, neberte to prosím osobně, ale víte, co si můžete s elektroauty? Nabouchat si je za trenýrky. Nikdy, i kdybych si měla pořídit koňský povoz. Jasně, pokrok nezastavíš. Ale tuhle povinně nalajnovanou grýndýlovou zhůvěřilost za pokrok považovat nedokážu.

  6. Kdyby jen auta..já byl včera v servise a dal jsem se do řeči s mechanikem-vedoucím. Jooo díly jako jsou, ale každý týden jsou drahší a drahší – i oleje…

    1. Sasine, jste nechutně sprostý a vulgární a váš slovník se stal už pouze kýblem hnoje. Už nemá smysl Vás číst, jen rolovat. Užívejte si spokojené rochnění v kejdě, dokud tomu přeje pěkné počasí…

  7. Vidlákovská dilemata s koupí dalšího povozu jsem řešil nedávno. Začalo to nenápadně: po mé chovatelské stanici se z ničeho nic začaly povalovat – mezi časopisy o bydlení, vaření, cestování cvičení lyžování atd. atd. také automagazíny. Hbitě jsem identifikoval vetřelce, byl to jeden ze soft nápadníků mladší dcery, který do našeho poklidného života zanesl automobilový neklid a toužení po „nové plechovce“.

    Po několika hromadných návštěvách prodejních prostor – s celou chovatelskou stanicí – jsme usoudili, že dávat zrovna těmhle lidem +40% z ceny nového auta se „nám“ nechce, raději je opulentně utratíme někde sami. „Rozhodil jsem sítě“ a pěkné autíčko se našlo v bazaru v Bavorsku. Za 1/3 ceny a ve výborném stavu i výbavě, s plnou historií a servisní knížkou. Holce jsem k osobnímu povozu rovnou přikoupil zachovalou dodávku, aby mě pořád neotravovala s dopravními službami a zvykla si dělat tyhle věci samostatně.

    A je to: Pat a Mat by mohli natočit další díl.

    1. Ty seš takovej místní hrdina, co napíšeš to je pravda.
      Seru na tebe.
      Nelíbí se mi co říkáš a jak to říkáš.

  8. Ten trend jsem začal pozorovat už před pár lety. Auto si tak často nekupuju, ale kupoval jsem třeba pračku, pokoušel se zrušil paušál na telefon, děcka mi koupila novou TV (ne na sledování televize, pouštím si na ní písničky z Youtube). Všude totéž – nefunguje to, nebo neexistuje návod k použití, který by se dal použít, prodejce otravujete, pokud na Vás nenasadí přímo takzvanou umělou inteligenci… Důvod podle mě není jeden jediný, ale je jich víc.
    1. Tržní zákony. Většina lidí si myslí, že tržní zákony jim zajišťují nižší ceny, lepší servis a tak dále. Není to pravda. Tak fungují tržní zákony v podmínkách přebytku zboží. A my se postupně dostáváme jinam, do obecného nedostatku. V podmínkách nedostatku se do výhody se dostává prodávající, ne zákazník. Takže výsledkem jsou vyšší ceny, horší servis atd.
    2. Neschopnost. Stále častěji je vidět neschopnost jak manažerů, tak dělníků. O situaci ve školství se tady mluvilo vícekrát, a je to opravdu tak špatné, nebo i horší.
    3. Peníze se mnohem snadněji vydělávají jinak, než poctivou výrobou a prodejem. Před nějakou dobou jsem četl, že koncern VW v nějakém roce vydělal většinu zisku spekulací na burze. Banky půjčují peníze, které nemají, ale podle zákonů je to v pořádku. Tzv. „kvantitativní uvolňování“ je běžné už nevím odkdy, a ekonomové se předhánějí v jeho ospravedlňování. Dříve se to nazývalo penězokazectvím. Všechny vlády pořád bojují s korupcí a nějak jí neubývá, že. Atd.
    4. Elity jsou všem jakýmsi etalonem, tak to prostě je. A teď mi řekněte, kterého politika na Západě si dokážete opravdu vážit. Stačí prsty jedné ruky, že?
    5. Nejspíš je toho víc. Shrnul bych to pod název „zahnívání“.

        1. Toho si nevšímejte, to je takový místní exot. Většinou bývá celkem klidný, ale dnes vypadá, že trochu přebral

    1. Re: Venca

      Kterých politiků si mám jakože vážit?
      Ať počítám, jak počítám, furt mi vychází ruka BEZ prstů!!!

      1. No, Orbán a Sziarto mi vyšli jak poměrně normální.
        Fico se mi taky jeví docela normálně, teda zatím.
        Dál je to fakt horší.

        1. Re: Václav

          Szíjártó je hlásná trouba lidí, které má za zády (nic proti nim) a Orbán je obyč nácek v soft verzi. Viz jeho politika rozdávání maďarských pasů zahraničním menšinám.
          Čímž vůbec nechci sdělit, že pro Maďarorság dělá málo, či nic, anebo že dokonce kekshárošům škodí.
          Nicméně v kůži Slováků bych být nechtěl, a to zejména v době, kdy by se poměry uklidnily a byl by čas na řešení magyar kérdés (maďarské otázky).

    2. „kvantitativní uvolňování“ mame v EU od roku 2015 ked ho zacal Mario Draghi, aby „rozpustil“ grecke dlhy cez Eurovalov

  9. Před koronafaš.smem měl střední prodejce na parkovišti 70 nových aut. Různé modely té značky, v různých výbavách a barvách. Ještě několik nablýskaných v prodejně. A několik předváděcích. Mohl si objednat libovolné množství. Záleželo jen na jeho odhadu, kolik aut asi tak do půl roku prodá. Po revolučních událostech, cov.d a Put.er, se situace změnila. Už nemá ani čím zaplnit salón. Všechno jen na objednávku pro určitého zákazníka. Dodací lhůta několik měsíců. Prodej na polovičce. Zisk stejný. Nemusí slevovat 12% jako kdysi. Navíc auto stejného typu stojí mnohem víc. Místo šestset tisíc třeba milion. Firmy v japonském vlastnictví? Leda pod maskou. Japonsko je od poloviny devatenáctého století protektorátem Velkého bratra, utuženého s humanitárním bombardováním Hirošimy a Nagasaki.

    Jak na to? Osobně, udělat si výlet. Vyhledávat lze na: tipcars.com, mobile.de

    P.S. Toyota je i tak dobrá volba. Auto s kosočtvercem? To snad ne.

    1. Na hospodske myty a povery neverim, pro bezneho uzivatele jezdi vsechna auta zavedenych firem stejne a nepozna je od sebe.
      Vyjimky jsou dve:
      – osobni naladeni (nekdo radsi nemecka, jiny italska)
      – smula pri koupi nepovedeneho kusu
      Chyby v seriich udela kazda automobilka. Obecny trend vyvoje je shodny. Nekomu se sedi lepe v Dodge, jinemu v Tesle.
      Nekomu chutna Protivin, jinemu Krusovice- pro bezneho uzivatele nejsou ta dve piva k rozeznani.
      Znalecky pristup je neco jineho, ovsem hodnoty objevene znalci naprosta vetsina beznych uzivatelu neni schopna rozlisit, natoz ohodnotit.
      Nakonec by melo rozhodnout to, v kterem aute se citite dobre, to je zakladni meritko, jez se znackou nema co spolecneho.
      Tabulky poruchovosti davaji ruzne vysledky, na ty se moc spolehnout nelze, navic neni u nich specifikace poruch. Radsi 4x za 10000 km vymenite pojistku, anebo byste byl radsi, kdyby vam 1x upadla prevodovka? S prevodovkou byste se dostal na celo nejmene poruchovych aut, coz by bylo statisticke terno, financni uz mene.

      1. 😇vymenite pojistku, anebo byste byl radsi, kdyby vam 1x upadla prevodovka? S prevodovkou byste se dostal na celo nejmene poruchovych aut

        Některé myšlenkové pochody jsou mi záhadou. Jakou spojitost má pojistka nějakého elektrického obvodu s převodovkou, která je upevněná šrouby a silentbloky?

        Tak jak nejsou stejná všechna piva, vína, bábovky, jízdní kola, koně, tak nejsou stejná všechna auta. Ať už konstrukcí nebo kvalitou výroby.

        1. Re: puntík

          Co vám říká čtení s porozuměním?
          Asi nic…

          Finta spočívá v tom, že se sleduje počet závad bez dalšího rozlišení. Tzn. že jedna vypálená pojistka má stejnou statistickou hodnotu, jako jednou odpadlá převodovka (p. byla příměr).

          1. Na upadnutá převodovka mě zaujala. Zvlášť v souvislosti s pojistkou. 😉

            Nějaký smysl statistiky závad mít budou. Jistě souvisí i s péčí, se servisem a se způsobem užívání. Toyoty patřily k nejspolehlivějším, pak bývaly mazdy, hondy. Rozdíly v kvalitě byly a jsou.

            1. Re: Puntík

              Statistiky závad mají jediný smysl – podpořit prodeje JEDINĚ SPRÁVNÝCH značek.
              Nevěřím jim ani písmenko.

              1. Spise maji interni vyznam- napriklad ADAC si podle nich muze vybavit servisni vozidla, vyrobce se soustredit na nedostatky ve vyrobe apod.
                Neco jineho je popularni interpretace, jak rikate, tam je to bud zmanipulovane, anebo, bez vedomi zpusobu vyberu dat (ucelu statistiky), pro nezasveceneho nepouzitelne.

            2. Data se sbiraji ruzne, napr. ADAC vychazi z poctu vyjezdu, firmy pouze z aut, jejichz ridic zavolal firemni asistenci. Francouzi uz deli podle typu zavad, ale tam je vysledek zase tak slozity, ze pro laika je pouzitelny. Koeficienty zavaznosti jednotlivych typu poruch take nebudou objektivni- napriklad v Italii se moc neblika, takze kaput blinkry do oprav nedavaji, v Recku zase moc netopi, v Norsku jezdi jen elektoauta, takze disely vubec neopravuji atd.
              Proto rici „loni jsem mel auto jen jednou v servisu, zatimco ty 4x“ take o nicem nerika. Muzou to byt 4 opravy po 10 minutach za 500.- a proti tomu jedna oprava na mesic, za 50 tisic.
              Klasifikace a vyhodnoceni poruch tu je tak slozite, ze lepsim voditkem je bezna vypoved seriozniho mechanika, anebo zkusenost nekoho znameho.
              Coz ale, jak pisi vyse, nevylucuje, ze kapnete na spatny kus, to se muze stat vzdycky.

    2. Re: puntík

      Auta s kosočtvercem dělají agregáty (víte, co znamená slovo agregát?) s japonským Nissanem.
      Spěte dál.

      1. Japonský Nissan je také v drápech GM. Myslel jste atmosferický zážehový 1.6? Ten už vyřadili. Místo něj nabízí litrový tříválec s přeplňováním. Za příplatek zážehový 1.3 t, který je v renaultech, dachnách, nissanech, opelech nebo v malých mercedesech.
        Ale Vidlák touží po vznětovém motoru.

        1. Re: puntík

          Toužit – to je jedna věc. Například já toužím po výkonné a hlavně nadržené dvacetileté štětce s pětkami.

          Místo toho mám doma svou Jahodu. Výkonná nebyla nikdy a dvacet měla už několikrát. Ale jakž takž zvládala chod domácnosti, i když jsem byl celý náš společný život kdesi v prdeli, dokázala jakž takž vychovat naše potomstvo a v poměru k našim výdělkům dokázala naškudlit docela vysoké částky, abychom potomstvu dokázali ulehčit start do života bez hypošek a lízaček.

          A to je ta druhá věc. Říká se jí realita.

          1. To mi připomnělo jednu historku z mládí, byli jsme parta studentů na soutěži s učitelem o generaci starším a při obědě jsme se bavili o autech, co by si kdo koupil a co se mu líbí( podle filmů a zahraničních časopisů, tady v té době moc značek nejezdilo) a učitel povídal Já mám trabanta, hlavně když to jede.

          2. @Například já toužím po výkonné a hlavně nadržené dvacetileté štětce s pětkami.

            S pětkami? A není to málo?
            Krasavice uměle vyztuženými ňadry na hodinovou schůzku nejspíš v nabídce bude. 😉

    1. A jsou nervozni, nebot k radostnemu pleneni tu uz moc nezbylo- jen sunt a predrazena navonena bida.
      Papir, hadry, kosti, olejaky.

      1. Meziroční inflace je 6,9 %. Zpomaluje tedy tempo jakým se zdražuje, ale zdražuje se stále. Tím hůře, uvážíme-li jak vysoko byla loni vysoká srovnávací základna. Inflace za 2 roky je klidně k 30 %! Tedy, pokud Vám nevzrostla v minulých dvou letech výplata o 1/3, pak si nyní koupíte o 1/3 méně než předloni.

        Takové znehodnocení měny tu bylo naposledy v letech 1989/1990.
        https://www.kurzy.cz/makroekonomika/inflace/?imakroGraphFrom=1.1.1990

        Ještě to nejde srovnat s komunistickou měnovou reformou, ale obrali nás moc pěkně. A obírají nás dál. A není bezbolestné řešení, kvůli vysoké úrokové míře ČNB se aktuálně zastavuje ekonomika (+ nejen drahé energie), pohleďte třeba na trh s nemovitostmi. Málokdo si dnes pořídí nemovitost na tak drahou hypotéku.
        A Izraelsko/palestinský konflikt má v lepším případě jen potenciál vyhnat dál ceny ropy, v horším eskalovat ve skutečnou válku velkého rozsahu. Takže na zlepšení světové ekonomiky to nevypadá, a to ani nepíšu o ekonomických problémech v Číně (nemovitosti), nebo USA (dluhy, dluhopisy)…

        1. Re: JzP

          Komanči udělali reformu měny naráz.
          Dnes jsou soudruzi chytří a dělají ji PRŮBĚŽNĚ pořád. A ještě se umějí vymluvit, že oni přece nic, to ti dva Japonci, Onoseto a Samoseto.
          Nebo jak jsme říkávali, když jsme byli malí.
          Já nic, to se samo…

  10. A jeste by bylo dobry se rozepsat o nejzkurvenejsim stavu ze vsech – snad krome exekutoru – a to automechanicich. Roman by se dal psat o tom jak ojebavaji. Jedina sance je vyznat se v tom jak se to ma delat a stat v dohledu. Byt na 10 pokusu, ale najit servis kde u toho clovek muze byt. Jinak neni sance. Jediny priklad za bambilion podobnych : Chtel jsem si nechat vymenit po 4 letech (malokdo to dela) vysousec klimatizace. Vyrobce predepisuje ze se nesmi nechat otevreny dele nez 15 minut, jinak absorbuje vzdusni vlhkost a je na vyhozeni. Koukam od vrat dilny, jak z neho mechanik (ukacko, inzenyr !) odsroubovava cepicky z privodu, a dava si ho na ponk. Cekam co se bude dit. On az potom zacal sundavat kolo a nadkoli. Drze jsem vesel dovnitr a ty cepicky zas nasrouboval. Ukacko debilni 20 minut rozebiral auto, nez chytil ten vysousec zas do ruky. Takze nebyt ja tam, delalo se to naprosto zbytecne, kompresor klimy za 20 000 se mohl za pul roku zadrit a ja mohl nadavat leda do hajzlove misy. Staci ?

    1. Mám starší auto a maximum si na něm dělám sám.
      Mám též tu zkušenost, že automechoši jsou ojebávači No.1. a klidně Vám do auta namontují (za cenu originálního dílu) třetiřadý padělek z číny.
      Kuriózní na tom je, že oni schovávají krabičky od těch originálních dílů (které někomu pod dozorem museli namontovat) a vadný díl dají do té krabičky od origo dílu – aby to působilo dojmem, že namontovali originál a nikoli noname šmejd.
      Nejsem odborník v rozpoznávání originál dílů od padělků (jen u elektroniky), takže nedovedu posoudit, zda byla namontována noname rozvodová sada, nebo originální – protože namontovaná už není vidět a vlastnosti šmejdu se projeví až po nějaké sadě kilometrů hlučností vyšší, než měla ta původní sada před výměnou…Dtto termostaty, čidla, díly zapalovací soustavy, nebo i celé těleso škrticí klapky. Napohled vypadá úplně stejně, jenže origoš vydrží třeba 100.000, ale u čínského padělku začnou už po 20.000 vynechávat vydřené odporové dráhy, které dávají info řídící jednotce o poloze škrticí klapky. Pak se to chová tak, že v některých částech, při určitých polohách plynu, má motor tendenci zhasínat, nebo naopak škube a má tendence jít do plného plynu, což je imho dost nebezpečné, stane-li se to někde v zatáčce, nebo z kopce.
      Automechoši jsou dneska stejný omrdávací byznys, jako byli za socíku řezníci, zelináři, ale i instalatéři a elektrikáři – fakticky každá žádaná profese měla tendenci tehdy, ale i dnes omrdávat lidi.
      Češi omrdávají své spoluobčany – Čechy…

  11. Měl jsem několik aut, právě se blížím najeti 400000 km, Oktávka s jedničkovým motorem, diesel. Spotřeba v létě cca 4 a půl litru, v zimě toho moc nenajezdím tam je spořeba asi o litr vyšší. Motoricky asi nejzdařilejší Škodovka. Samozřejmě pravidelně měním olej, občas ozubený řemen rozvodů (je to souprava s napínací kladkou a vodním čerpadlem), spotřební materiál nepočítám.
    Dokonce mám pohon 4 x4, kdy se pohon samočinně zapíná viskozní spojkou a automatická klima jede pořád na původní náplň.

    1. Re: berkowitz

      Nevěřím, že na jedničkové ochcávce vám jede klima bez dofukování pětadvacet let. Za tu dobu musíte mít totálně zpuchřelé hadice a kompresor podruhé po smrti.
      Jinak ano, ty motory nebyly špatné, protože na nich nebyl vyšponovaný výkon až do nebes, tedy pokud máte 66kW a stříkačku PD.

      1. Mám tam pravidelně se opakující závadu. Vlivem nějakého čidla mi žlutá kontrolka na panelu ukazuje nefunkčnost ABS. Nu což, ABS je pro baby.

        1. Náš Pažout začne po každém zatažení ručky brečet, že nemá brzdovku.
          Diagnostika by stála víc než je zbytková cena auta, tak to prostě jen často kontrolujeme. Samozřejmě jí má dost, žrout nenažraná 😀

          1. Re: Občan

            Ještě mne napadlo, že byste si mohli KONEČNĚ přečíst nějaký manuál.
            Někaterá auta mají kontrolku zatažené ruční brzdy a kontrolku úbytku brzdové kapaliny

            !!!SPOLEČNOU!!!

            (-:

        2. Re: berkowitz

          To projdete přes STK? Pošlete mi adresu a čísllo telefonu na toho správného technika.

          Pokud se pravidelně rozsvěcuje ABS, budete mít vadné
          1/ některé ze čtyř čidel rotace, případně
          2/ totálně shnilý hřeben (plechový podšálek s obdélníkovými dírami, který se točí u čidla). Pak samozřejmě
          3/ špatná vzdálenost čidla od hřebene. Čidlo je buď moc daleko, anebo ho už hřeben ubrousil. A nakonec
          4/ kabeláž, někde je proklepaný kabel.
          Čidla by měla být sehnatelná v solidní kvalitě do litru, práce po identifikaci místa diagnostikou max půl hodiny.

          Pokud to svítí pořád mohla by to být i ABS pumpa, což je špatně, protože to je ranec peněz (sedm let zpátky okolo dvacky). Podrobky a pumpy s vrakovišť ZÁSADNĚ nebrat.

            1. Re: VČ

              Jistě že ne!
              Akorát máte problém na STK, pokud byly namontovány už z výroby a nefungují.
              Maličký příklad – soudruh technik mne nechtěl pustit přes STK, protože nefungoval zadní stěrač.
              Zadní stěrač není sice v povinném vybavení auta, ale když je namontován, blablabla…

              Co myslíte, že jsem udělal?
              Správně!
              Přímo před ním jsem ten stěrač ulomil…

  12. OT
    Výborný projev Foldyny při hlasování o nedůvěře vlády. To by byl premiér!
    https://www.youtube.com/watch?v=LBzCm8FL8SE
    Pár výňatků:
    „…Lidi musejí držet ústa, platit daně a poslouchat – a čekat s hrůzou.. největším nebezpečím pro stávající veřejnost jsou vždycky jednání této vlády. Lidi se bojí, co zase vymyslíte, na co přijdete, jak jim budete chtít vzít peníze, jak budete chtít srovnat salda rozpočtů. Tu je to daň z nemovitostí, to znamená daň z peněz, které už dávno zdanili a prostavěli, aby měli kde bydlet..tak vy jim to zdaníte. Dali jste 100 miliard do válečných dobrodružství na Ukrajině, sto miliard peněz českých daňových poplatníků. Mluvíte tady o Leopardech, o F-35…lidem jsou ty vaše leopardy ukradené! Ty miliardy, které musíte vytáhnout z jejich kapes, utratíte to tady za to a furt jim vyprávíte, čeho se tady mají bát. Vy je strašíte, neustále je strašíte.
    Jo, je tu jedno nebezpečí, o tom ale zas vy nechcete ani slyšet. Nebezpečí neschopnosti zajistit hranice Evropy, protože sem proudí desítky tisíc a statisíce uprchlíků z arabských zemí a z Afriky. To neumíte zajistit, a když se někdo o tom začne bavit, tak mu řeknete – „jé, ty podněcuješ vůči té skupině“- veřejnost z toho má strach, a co děláte vy?
    Mně vadí, že tomu národu lžete, neustále mu lžete prostřednictvím české televize…televize chce zvýšit poplatky za tu masáž, za tu mediální masáž, takovou nezažívali ani v padesátých letech! Vy jste ji totiž dovedli do absolutní dokonalosti! To vymývání mozků za peníze daňového poplatníka, za financování neziskovek, které se na tom spolupodílejí. Proto tady pořád potřebujete prachy, vy je utrácíte na strašné nesmysly. Kdybyste je utráceli pro českou veřejnost, která je vydělává, tak by lidi byli zticha. …“

    1. Tak činí leda migranti – s nižšími životními nároky. Ono je to komplexní problém, když není kde bydlet a hypotéky vystřelily do nebe a ani se nestaví nové byty, není obvykle ani dostupná školka nebo škola, pediatr…
      Ba i ten sex, se dostal do docela kritické situace, kdy se nějak vytrácí zájem..

      1. Ale Vidlák to považuje za znak dobrého vychování. Píše

        Ano, brzy první děti odejdou z domu, ale pokud jsem je dobře vychoval, hned jak odejdou, začnou se jak na běžícím pásu objevovat vnoučata

      2. Oni se mladí celkem i snaží množit, alespoň podle toho, co vídám. Ale jsou-li pravdivé informace o poklesu fertility po očkování proti covidu, tak snaha stačit nebude.

      3. Nojo, ono leckoho přejde chuť, když si přečte jak skvěle funguje meetoo když se s dívkou svých (předešlých) snů chce rozejít…

        1. Dneska hlavně musí mít mladí auto dřív než ta děcka, třeba u nás, pozavírali všechny školky v centru a autoobusáku a jednu na vystrkově na kraji sídliště, kde už ale bydlí jen důchodci, protože mladí chtějí domky za městem, ale na opačné straně, než je to sídliště, tak tu školku ještě zvetsili na 7 tříd a třeba z naší ulice byste tam šel svižným krokem tak 40 minut a s děckem tak 2 hodiny. Takže máma bez auta by se uštvala a uštvala by i to děcko. A ještě musí do centra se školákem, zakladky v centru zůstaly, ale satelity se šíří zrovna na tu stranu, kde není lautr nic. Protože tam byla pole a z těch udělali ty pozemky za 3800 za metr.

          1. Auto počká. Hlavní je mít psa. A brát si ho do postele. Přes den ho nechat samotného štěkat v bytě. Na sousedy sere…. pes.

          2. V Polovidlákově: 2 děcka = 2 auta a dědeček s dalším v záloze. Nejbližší doktoři cca 10 km – BUS k nim asi 2x za den, nejbližší hytlermarket cca 10 km (tam ale BUSem na rodinný nákup asi sotva). Školka je sice v obci, ale škola už ne.

            Takže mít auto dříve než dítě leckde není rozmar ale nutnost.
            Ono např. i jet z Polovidlákova do práce MHD ? Minimálně 90 minut, autem polovina a cestou zpět nákup, sběr dětí ze školy a jejich redistribuce na kroužky, doktory či hudebku či doučování.

            1. Re: JzP

              A co se tak na distribuci potomků vys*** z vysoka, vyřídit jim šalinkarty, vysvětlit jim, ať se dovzdělají doma s případnou pomocí rodičů či prarodičů a chodí kroužkovat OBYČEJNĚ ven s mičudou?

              1. Rád bych, ale ono škola bez (schváleného, dospělého) doprovodu na prvním stupni školáka ani nepustí ven. Prarodiče jsou vytížení péčí o prababku v dalším Vidlákově o 50 km dál. A třeba takovou logopedii lze doma jen procvičovat, bez odborníka nelze (a to děti netrpěly nějakou velkou šišlavostí, když ale slyším jejich vrstevníky, nelitujeme toho. Škola dnes vady řeči opravdu neřeší.)
                Jak píše Vidlák, to co dnes dětem projde za chyby je neuvěřitelné, dnešní jedničkář by za dob naší školní výuky měl trojky.

                1. Re: JzP

                  Ta škola je v Marseille, anebo v Chánově? Já myslím, že by úplně dostačoval nějaký kus papíru s vaším podpisem, aby děti mohly domů samy.

                  Ad logopedie – ano, to co leze do první třídy, je doslova katastrofa.

                  A teď vás POŘÁDNĚ naseru.
                  Pokud sami nešišláte, vypněte večer telku a dětem před spaním čtěte. Vaše děti na to budou vzpomínat celý život.
                  Pokud jste extra leniví, pořiďte jim nějaké starší pohádky na kazetách, namluvené herci, kteří ještě uměli mluvit, a pouštějte jim to před spaním.
                  FUNGUJE TO!!!
                  Mám doma tři příklady ze tří pokusů.

                  1. To je bohužel pravda. Šišlají, neumí „r“ a „ř“ a potřebují logopeda. Mezi sebou se dorozumí – a patlají to dál.
                    Někteří mladí herci mluvit umí – ale ne všichni. Když točí nějaké pěkné texty, je to ve studiu jako v domově důchodců – samý penzista. Když mi před mikrofon přijde mladý/mladá, mívám hodně připomínek k polykání koncovek, důrazech na předložku, temporytmu atd. Takže raději ty penzisty. Navíc jejich sebevědomí je přiměřené, nehypertrofované.

                    Když se tu mudruje o vlastenectví tak podotýkám, že tohle je část vlastenectví. A slovní zásoba. Zeptejte se pětileté holčičku třeba co je to zástěra. Ale co je „online“ ví přesně. [;>)

                    1. Re: Sk

                      Jste starej, hnusnej a blbej kocour, kterej má UŽ ZAS a JAKO OBVYKLE pravdu…!!!
                      A navíc tomu ještě ROZUMÍTE!
                      To už je vrchol…

                      Totéž co vy, sleduji, když se omylem spletu a jednou týdně se ocitnu před puštěnou telkou.
                      Je to doslova trága…
                      … chjóó…

  13. Mam identickou zkusenost s Renaultem, rok starou, kdy jsem vymenil 12 let stare auto za nove.
    Vznikl chaos pri dodavani prislusenstvi, pulka nebyla, cekal jsem pres pul roku, nakonec stejne nedokazali dodat vsechno, co drze vystavuji v katalogu. Zkusebni jizdu mi ani nenabidli, zatimco minule okolo me skakali jak neposedni.
    Navic se mi po mesici rozbila jedna z kontrolek na desce a prostou vymenu panylku o par diodach nedokazal Renault vyresit ani za rok, cekam doted. Panylky nejsou, zavolame vam za mesic. Ale nic z toho, ozvat se musim ja. Panylky nejsou a auto jsem zacal nenavidet.
    Jak pise pan Konvicka: uz jenom predstiraji a snazi se problemy hodit na zakaznika, to je ten posledni, ktery je zajima.
    A nejde jen o auta, je to fsude: v ramci zkvalitneni sluzeb jsme zrusili telefonicky servis, popovidejte si s nasi virtualni asistentkou Adelkou, nejdrive ale nastudujte kratky navod, jak s Adelkou vest rec.
    Dementni Adelka mi doporucila poslat email, na ten mi odpovedeli, ze se mam priste obratit na Adelku.

    1. Re: stridor

      S výbavou, která spočívá v dodatečné montáži elektrokurvítek, máte pravdu.

      A ano, kontrolky jsou problém, protože už nejsou žárovičky či vyměnitelné diody, už jsou jen palubní desky, nejlépe z tekutých krystalů.
      PAk se ještě palubka napojí na centrální řídící jednotku, která furt otravuje, když něco nesvítí, anebo svítí moc, a neštěstí je hotovo.
      Ale můžu vás potěšit, že jak nedostatek elektrokurvítek, tak i jejich poruchovost jde napříč celým trhem. Není firmy, která by takové potíže neměla.

      1. Tak to jste mne opravdu potesil, vy jste k nezaplaceni 🙂
        Sednete do auta a zacnete pracovat na vypinani systemu, jez slouzi pohodli vasi jizdy.
        Nikoliv naopak, abyste si nahodil to, co potrebujete.
        Za deset minut muzete vyjet.
        Jste jak vyslanec lidstva do vesmiru, kontrolujici pred startem funkce raketoplanu.
        Nejvetsi strach mam z bezpecnostniho radaru na pridi vesmirneho plavidla- uz jednou mi zablokoval brzdy, nastesti v garazi, pry jsem najel moc blizko ke stene. Pry to muze udelat v jakekoliv rychlosti, tedy staci, aby se vam pred blatnikem v noci mihla srnka a radar to vyhodnoti jako nebezpeci srazky a mate zablokovana vsechna kola a jste v pangejtu, hlavou vzhuru. Pri trose stesti zasah bezpecnostniho systemu prezijete.
        Podle meho jsou nova auta zivotu nebezpecna, zapocitavam do toho i neustale sledovani displeje, co vam rika (a odvadejiciho tim pozornost).
        Mam uz najeto odhadem milion km, ale takhle nejisty jsem se zatim necitil, muj prvy fiatek 600D byl proti stavajicimu autu pristavem zivotnich jistot.
        Za aktualne nejlepsi reseni povazuji koupi proverene ojetiny auta jeste ze stare gardy bez mozku v palubce. Kdybych to byl byval vedel, takhle bych to udelal- a to pouze s ohledem na bezpecnost.
        Uz 3x jsem byl v servisu s panicky rude sviticimi kontrolkami, ale nikdy nic nenasli.
        Ale verim, ze nekdo muze mit vetsi stesti na model a seminko pochybnosti mu tak v hlave nevyklici.

        1. Re: Stridor

          O radaru taky něco vím, nedá se to vypnout, pokud chci používat tempomat, což je otrava, protože po dálnici toho najezdím docela dost. Mně samotnému se to stalo už dvakrát, že mne to zastavilo při předjíždění, což je „naprostý ideál“, to pochopí úplně každý, kdo má řidičák.

          Řešení vašeho případu je jednoduché.
          Najít místo, kde radar bydlí a eliminovat jeho funkci tím, že ho vytočíte nahoru k nebíčku.
          Anebo se pobavit s technikem v servisu, měl by ho umět překalibrovat, pokud to lze provést, případně zvednout hranici rychlosti zapnutí této funkce.

          Adaptivní tempomat, který je s radarem spojený by se měl zapínat až při určité minimální rychlosti, třeba 30 km/h. V žádném případě by neměl blokovat kopla při popjíždění těsně okolo překážek (viz vjezd do garáže).

  14. M jsme před nedávnem koupili Suzuki Vitaru a jsme moc spokojeni, ale taky už jsme jen dva, to je jiná. V autosalónu s mým mužem jednali hezky, vstřícně, jako se zákazníkem. A vůz měli skladem.

    Můj bratr tvrdí, že když auto, tak jedině Japonce, ale dělanýho v Japonsku. Evidentně i mezi různejma Japoncema jsou rozdíly.

  15. Firmy se přece zabývají GDPR, CSR, NIS2, ESG…. a spoustou dalších uložených povinností, evidenci, výkazů a hlášení. Na zákazníky už jim nezbývá čas. Už neplatí „Náš zákazník, náš pán“, ale „Brusel náš pán“. Prostě místo trhu a konkurence se uplatňuje socialistické příkaznictvi. Firmy dnes nesoutěží v tom, kdo lépe uspokojí zákazníka, ale v tom, kdo lépe obstojí v hodnocení ESG.

  16. Vidláku,

    pořídit si přibližovadlo s naftovým motorem je naprostá šílenost.
    1/ budeš do toho muset nalívat i chcanky – pardon, za chcanky už jsem jednou dostal vyhazov. Tak tedy po modernímu ad Blue, neboli česky močovinu.
    Což znamená, že si pořídíš s novým autem další problém navíc.
    Proč?
    Protože to je kurvítko, nic jiného.
    2/ poměrně záhy se potkáš s problémem, který se jmenuje EGR ventil, což je bazmek, který má vyregulovat emise pouštěním výfukových plynů do sání. Problém.
    3/ DPF filtr, neboli zachycovač sazí, kurvárna na entou. Pokud nemáš „poučeného“ mechanika a spřátelenou duši na stanici, která umí „jedině správně“ změřit emise, máš problém.
    4/ turbo s variabilním nastavováním lopatek. Zkráceně řečeno, další kurvítko.

    Pokud máš zájem o auto – věrného a věčného slouhu, podívej se po benzínovém motoru BEZ přeplňování, pokud možno s co nejvyšším zdvihovým objemem.
    Motory koncernu VW vyloučit předem v předvýběru.

    A pochopitelně auto s MANUÁLNÍ ruční brzdou. Žádné tlačítko pod volantem či kdekoli jinde, ale SOLIDNÍ páku mezi sedadly.
    Proč? Protože kurvítko.

    Mezi známými budeš sice za idiota, ale tvá činnost mimo řízení auta samotného se smrskne na občasnou návštěvu čerpací stanice. Nic více a nic méně.

      1. Re: Martin V.

        Nevím, více méně jsem se přestal zajímat.
        Generální pohled starého a hnusného dědka – čím novější auto, tím větší šunt.

        Mou nechuť k novotám vyřešila moje Jahoda nákupem jeté Dacie v kombíku, coby pojízdné dílny, a to v době, kdy jsem byl na cestách, protože jsem se nechtěl zbavit Felicie (260 tis km).
        Výhodou je obrovský kufr a dvoukřídlové dveře.
        Dílenské časy skončily, ale já jaksi nenacházím důvod se „čaušeska“ zbavit, protože rodinný stěhovák pro mé dospělé děti.
        Jediná „závažná“ závada – při koupi scházel šroub na předním zkrutném stabilizátoru.
        Jinak se dělají jen spotřební věci – oleje, filtry, rozvody, brzdy, výfuk.
        Perlička – rumunský akumulátor odešel po dvanácti letech služby.

        1. Jsem loni resil pro rodice… auto pro a nejaky to vnouce. Pozadavky omezene rozpoctem a plynem nenabizely moc jinych nez karpatskeho draka. Nakonec se mi povedlo financiera presvedcit, ze ri mizerne nabidce ojetin a 15% inflaci bude lepsi neriskovat petilete Sandero/Logan za 200+, ale rovnou jit do noveho Sandera za 330. A byl jsem prijemne prekvapen. Dacie uplne preskocila jednu generaci a to auto se fakt nema za co stydet, obzvlast za ty love. Nejvetsi problemy jsou… propojeni telefonu a auto skrzeva Android auto.

    1. Nabízí se jedna japonská značka – Mazda. Ale nechci nikomu nic vnucovat, tady bude jistě množství fandů značek jiných, koncernových. No a pak nezničitelná Lada Niva, kterou lze údajně opravit i kladivem.

      1. Re: tdx

        Kladivem jak co.
        Problém je, že Vidlák by zřejmě chtěl auto pro sedm kusů. Což v Nivě asi moc nepůjde.
        I když na rovinu – nevím, kolikrát pojedou všichni spolu.

      2. Lada Niva se neopravuje kladivem protože to prostě není potřeba. Mám už třetí kupovanou jako novou a krom jedné závady (čidlo polohy kliky) která se projevuje na všech či jsem měl asi tak po 20 t km nikdy nic nebylo třeba opravovat. To čidlo stojí 230 Kč a beru to jako spotřebák. Jinak mám obdobné problémy s autem jako Vidlák, kupa dětí a rozumné auto pro sedm lidí je inferno. Bohužel auto jako je Lada Niva potřebuji dík poloze a povaze toho kde bydlím, ale pro příště to řeší Uaz Patriot, samozřejmě 7 místný.

    2. Pridavam hlas za atmo benzin, nejlip BEZ primovstriku… jen dodam:
      A sup tam LPG. Treba Dacka dela zastavby ve fabrice s komplet zarukou.

      Vyhodou je, ze na LPG spousta lidi vari/topi, takze je to cistejsi a nehrozi tam tak vyrazna eko dan, jako na klasicke PHM.

      Docela dobre LPGcko snasi i 2,5l motory Subaru EJ25 (Legacy/Outback), furt SOHC, jednodussi na udrzbu stran ventilovych vuli oproti DOHC dvoulitrum, kdy musel motor na serizeni ven (avsak kontrolu lze provest i bez vyndavani).
      Obavam se vsak, ze cokoliv s motorem hodnym auta najdete jen v bazaru a chce to davat pozor, aby to nebylo shnily…

      1. Re:Plyn ne…

        Souhlas. LPG je zajímavá varianta. Má to sice svá „špecifiká“, ale když se zadaří, je to finančně velmi zajímavé.
        Momentálně má v rodině plynovku syn. Má to nacpané v Audině z r. 1989. Půl roku jsme se s tím trápili, než jsme to dali trochu dohromady (osouložená montáž elektroinstalace k plynu, origo elektronika, servořízení, atd.), teď se zdá, že si to už všechno sedlo.

      2. Pardon, já už začal jásat že RPGéčko… a vy LPGéčko.
        RPG vy vyřešilo všechny problémy, ovšem jen při masovém nasazení v Bruseli.

        1. Re: Godot

          TVL, no teda vy jste čuně!
          Když budu počítat co kancl, to jedno RPG, tak mi to vychází na tři nákladní vlaky!!!
          Umíte si představit toho bordelu z obalů použitých kusů?
          To abychom předem dojednali s Putinem slevu na ekologickou likvidaci obalového materiálu!

      3. Mám Grand Voyagera z r.96, najeto 280 tisíc. Motor nezničitelný, 3.3l, bez turba a s rozvodovým řetězem. Na LPG. Sedmimístný. Dřív jsme v něm jezdili kempovat ( sedadla do podlahy a matrace dozadu), pak nám postavil barák ( 900kg plovoucí podlahy naráz. Sice funěl, ale jel. Vzadu má listová péra).. Akorát je to ameryka, takže furt ve střehu a bednu nářadí sebou, i když jsem si zatím byl schopný opravit všechno sám, buď na krajnici a nebo po odtahu.. A už dost rezne, i když jsem ho natíral. Ale mám ho od jeho desátého roku a první majitel na to dlabal…

        1. Re: Klajn

          Pomalu byste měl začít špórovat na ten rozvodový řetěz. Ne proto, že by vám praskl, ale proto, že po vytahání vám ožere zuby na kolech…

            1. Re: Anonym

              Co takhle občas káru umýt, oškrábat, natřít odrezovačem, pak zatmelit a přelakovat nebo přetřít PRŮMYSLOVOU barvou?
              Pokud není škvára na nové brko, není to nejhorší počin…

    3. Ano, dneska leda benzíňáka. I tak je to plné elektronických kurvítek typu STOP-Start, E-CALL, hlídání tlaku v pneu, otravných asistentů (některé nezatracuji, ale jiné na našich silnicích “přinejmenším” nevyužijeme). Celkem dobře mi vychází Hyundai z ČR, včetně docela profesinálního přístupu prodejce. Možná jsem ale měl kliku na managera ze staré školy, který si mě i po letech pamatoval a druhé auto bylo připravené i s přechváleným úvěrem a bonusy. Jediné čekání bylo kvůli barvě laku. (Domanský, Jeremiášova, Praha).
      I na tu mašli na kapotě došlo .-)

      1. Re: JzP

        Start-stop systém okamžitě eliminovat. Životnost motoru – zejména při časté jízdě ve městě – padá dolů neuvěřitelným tempem.
        Na křápech z koncernu VW druhdy postačilo pouze odpojit kostřící káblík od baterie, který vedl rovnou do řídící jednotky tohoto vynálezu, a byl pokoj.

        1. Bohužel, odpojit to už jednoduše nelze. Už máme ale se ženou vštípeno, vypnout “vopruz” ihned při nastartování (a odklikat na displeji, že s budeme věnovat řízení).
          Který idiot tohle ale vymyslel a prosadil? Namazat ho medem a posadit do mraveniště…

          1. Re: JzP

            Ještě existuje chytrá škatulka, která v předem definovaném časovém intervalu JAKOŽE přidá plyn a SS systém takto osouložíte.
            Neboli vyženete čerta ďáblem.
            Ale kolik to stojí, netuším. Nikdo z blízkých mne neoslovil, abych to řešil. Musel bych se poptat.

            A kdo to prosadil?
            No přece Grétini spřeženci a výrobci motorů, protože ve městě ten motor odděláte po 100 tis. km!

              1. Re: Ládik!!!

                Jo, ale po každém startu, zas a znova.
                Ale dalo by se to vyřešit jedním relátkem a byl by pokoj fór evr.

    4. Pane Targus.
      Perfektní rada,souhlasil do písmene.
      Jak je ten naftak trochu víc ojetý, tak nevíte co dřív odejde a ty ceny,za díly opravy, to vas přejde radost z auta.

      1. Každýmu to funguje jinak rychle, mohla mít taky trému či co, ale to zadání je značně banální. „Po bitvě“ se sice každý cítí sebevědomě, ale mosím si urobiť rovnicu, kdy si ty nadiktované údaje jen napsala a pak na ně koukala, aby místo odpovědi na otázku kolik ušetří odpověděla, kolik vyprodukuje a teprve po upozornění se opravila, to je už i na mimořádně progresivní borku hodně. Nehledě k tomu, že i přes možnou trému to měla mít hotovo za nejdéle pětinu toho času, spíš dřív. Tahle dělat ministriňu, asi by to tam jen fičelo…

        Kdo nebude klikat a chce si zkusit počty
        Auto vyprodukuje ročně 1 tunu emisí. Když se v polovině roku přestane používat a místo něj se druhou půli používá el. koloběžka s produkcí emisí 10x nižší, o kolík méně bude celkové těch emisí?

        1. pozeral som to ale ratal by som to rovnako ako ona
          a to mam za sebou 4 semestre matematiky a fyziky na Technike
          zrejme nechcela urobit chybu tak si radsej vsetko rozpisala, pisanie na tabulu dost spomaluje
          A rovnako ako ona som si az potom uvedomil ze treba vyratat kolko sa usetrilo a nie kolko sa vyprodukovalo

          1. Připomenul jsem, že to je po bitvě, nebyli jsme na jejím místě, tak to posuzování nemůže být úplně objektivní.
            A sice to může znít pyšně, nicméně měřil jsem podle sebe. Byl jsem hotov už ve chvíli, kdy to moderátor nadiktoval a ona si začala zapisovat. VŠ matematika je tam přece zbytečná, vždyť to je jen a pouze 500 : 10, odečíst výsledek od 500 a je vyřešeno. Jedinou mikrokomplikací tam je to uvědomit si rozdíl mezi vyprodukováno a ušetřeno.
            S přihlédnutím na kameru to nemusela stihnout v sekundách, ale vzhledem k takto jednoduchým celým dekadickým číslům v zadání to jde počítat i na prstech. Znovu, neposoudíme prostředí a jeho vliv na ni, ale to zadání je skutečně pro první stupeň ZŠ.
            Mmch, kousek níže uvažujete nad ev. chytákem. Vzhledem k tomu, že i předtím mluvila značně frázovitě a pak nedala do kopy ani odpověď na naprosto bezelstnou otázku, jestli zná Masaryka nebo „aspoň“ Štefánika, pohotovost nebude její silnou zbraní.
            Snad jediné – protože je „od politiky“, možná v ní je už nastavená spontánní presumpce, že jednoduchá otázka je past.

            1. Vytanulo mi u toho, že se před časem řešila „záludnost“ otázky tuším v přijímačkách na gympl. Traktor má na běhounu pneumatiky flek čerstvé barvy. Při jízdě přímo vpřed zůstávají na vozovce stopy té barvy ve vzdálenostech tolik a tolik (m nebo cm) od sebe. Jaký je průměr kola traktoru?
              (Pro hnidopichy, bráno jako dokonalý kruh a pohyb po přímce. Vozidlo z b. A taky nejede do b. B rovně jako když střelí)

              A byly velké hádky, že to je děsně složitý na představu apod, že to děti zmátne a neuvědomí si, jak to tam probíhá. Přijde mi to jako urážka elementárního myšlení a skoro bych byl ochoten věřit, že tato „ministriňa“ by taky protestovala, že zadání do zkoušky je příliš těžké…

      2. Sibylo, myslím, že to nespočítala, ale dopředu znala jaký má být výsledek.
        „Matematickým postupem“, který použila, by se správného výsledku nikdy dobrat nemohla.

        1. To zadání nebylo jednoznačné. Řekli jí, že produkce té tuny špatnosti je z jízdy „DO práce“ … a co ta jízda zpět? „Z práce“? 🙂

          1. Tak tak. Klidně si taky mohla tím autem a následně koloběžkou občas zajet na odborný kongres expertů na snižování uhlíkové stopy, kde by po panelové diskusi (profesionální, pouze za účasti specialistu) zjistila, že zadání je špatně, protože koloběžka je natolik bezemisní, že se klidně z ní dá pít latte… 🙂

        2. kde vidis problem? podla mna postup bol spravny, ja by som sa skor obaval ze tam bude nejaky chytak, napriklad som rozmyslal ze preco sa uvazuju emisie z kolobezky ale zrejme islo o emisie z vyroby elektriny ktorou je kolobezka nabijana (aj to je otazne ze kto tu elektrinu vyrobi, pretoze pri vodnej, jadrovej a slnecnej elektrarni su emisie nulova)

        3. Na matiku jsem podobný zarputilec, jako na nábožka, tak musím komentovat komentáře k té její myšlenkové smršti – trvající dle stopáže videa ca čtyři minuty, což lze u „špičkového“ politika považovat za skutečně dech beroucí výkon…

          Ten její postup ale skutečně byl matematický. Sice si jen zapsala čísla ze zadání a následně pro jistotu zapsala i jak se tisíc dělí deseti a dosažený výsledek dvěmi. Aby pak dlouho zírala na ta čísla, co že to vůbec znamenají. Tímto mimořádně škobrtavým a zbytečně dvoukrokovým, nicméně pořád matematickým postupem došla k tomu sečtení vzniklých emisí, které mistrně – „500 + 50“ provedla tuším přímo z hlavy a které považovala za výsledek. Kdy ovšem šlo pouze o menšitel, tzn. o součet emisí, které měly být odečteny od té zadané tuny.

          Jde ale o sledování jejího počínání.
          Z klidu gauče lze říct, že signálním souslovím je „o kolik míň“, takže první půlrok měla ihned vypustit, protože v něm se nic rozdílného neděje. A už se automaticky měla věnovat jen koloběžce, o kolik míň vyprodukuje ve srovnání s půl tunou (polovina roku je půl tuny, k tomuto výpočtu stačí zlomek sekundy), které by vyprodukovalo auto. Dělení velmi jednoduše uchopitelného čísla 500 deseti trvá taky zlomek sekundy, ve finále jí tedy mělo naskočit 500 – 50 a mělo být hotovo. V řádu málo sekund.

          Ale nebyla na gauči, to je značný rozdíl. Jsou situace, kdy člověk nedá dohromady 1 + 1, k tomu nutno přihlédnout. Poctivě si tedy vše zapsala, pro jistotu i to dělení tisíce deseti, to je ok. Ale už to, že tohle všechno jí trvalo tak neskutečně dlouhou dobu, je kriticky špatně. Sice včetně opravy, na kterou musela být navedena, respektive si její potřebu uvědomila poté, kdy si nechala zadání zopakovat, to skutečně trvalo cirka ty čtyři minuty. Vzhledem k úžasné jednoduchosti zadání jí to i se započítáním možné stresové situace, délky zápisu na tabuli a doby, potřebné k „nakreslení“ té situace do svého myšlení, mělo trvat řádově pod půl minuty. S rezervou. Nehledě k tomu, že právě kvůli tomu, jak dlouho a přímo pekelně se soustředila na správnost zápisu jedné tuny a jejího dělení deseti, naprosto u toho zapomněla zadání. Čímž sama sebe připravila o možnost mít už beztak primitivní výpočet správně hned napoprvé.

          Jakkoli ten prvek zaseknutí se je nevypočitatelný a umí člověka ochromit, jistě to zdaleka nebylo poprvé, kdy mluvila před veřejností. A je dospělá, ne vystresovaný žáček. To se nutně musí taky brát v úvahu. A zadání? Kolik je rok a jedna tuna, kolik půl roku a půl tuny, kolik je desetina té půl tuny a co to znamená o kolik míň? Co na tom má trvat čtyři minuty i v případě, že by tam stála nahá?
          Proto mé hodnocení vůbec není příkré. Totiž, že pokud by se ucházela třeba o nějaké zodpovědné místo u nás ve firmě, dveře by jí byly malé i přesto, pokud by potřebovala několik minut taky na to, aby si uvědomila, jestli jimi má jít dovnitř, nebo ven…

  17. Před patnácti lety začínala ekonomická krize. V některých zemích bylo později zavedeno šrotovné a uvažovalo se o tom i u nás. Zákazníci hodně šetřili a každé prodané auto se počítalo. Dnes je naopak hodně velká poptávka daná mimo jiné výpadky výroby za Covidu i později, a také velkými úsporami některých osob, případně snahou utratit peníze z důvodu inflace.

  18. Já jsem měl podobné zkušenosti již před šesti lety, až na KIA, kde jsem nakonec i koupil. Věřím že dnes to je všude ještě horší.

  19. Jestli (jestli!) taková korporace má webového i-agenta, který dnem i nocí šmejdí po síti a hledá všechno, co obsahuje klíčové slovo „Toyot*“ (jakože moje korporace by takového agenta měla), tak nejpozději ráno zjistí nějaký vysoký marketingový pablikrylejšn funkcionář, že na rozdíl od původních představ nebude mít hezký víkend. A nebo, a to by k duchu článku sedělo víc, žádný takový i-agent ani funkcionář neexistují a všechno jde podle plánu.

  20. Na závěrečnou řečnickou otázku naprosto konkrétní odpověď:
    Ne, nefunguje.
    A naplno se rozjelo klasické ojebávání, kdy zaměstnanci předstírají, že pracují, a korporátní centrály předstírají, že je platí.

    Až přijdou ti „novodobí Vandalové, aby nás vyplenili“, bude po u nich přeživší obyvatelstvo škemrat machorku a komisárek. To se náhodou ví.

    1. Začíná se vyjasňovat, jak to chtějí zařídit, aby v roce 2030 bylo 30 % spotřeby energie kryto z „obnovitelných zdrojů“. Volbou vhodné strany příslušné rovnice to nakonec možná vyjde i na daleko vyšší procento …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *