Přišla za mnou tuhle moje drahá žena, naklonila se ke mě, půvabně našpulila rty a tím nejkrásnějším hláskem mi povídá: „Drahý, sliboval jsi, že vyřešíme naše staré auto. Pořád mluvíš o emisních euronormách, stěžuješ si na služební bourák, do kterého ve jménu evropských hodnot namontovali litrový motor… a kromě toho, sousedi si právě koupili novou Škodovku.“ Tvářila se u toho tak svůdně, že jsem prakticky okamžitě kapituloval, uznal jsem její politické argumenty a řekl, že se po něčem poohlédnu.
Koneckonců, vždyť má pravdu. V práci všichni jezdíme auty, které mají pod kapotou vysavač a ne motor, spalovací agregáty pomalu mizí z nabídky a nás doma neustále přibývá. Ano, brzy první děti odejdou z domu, ale pokud jsem je dobře vychoval, hned jak odejdou, začnou se jak na běžícím pásu objevovat vnoučata a pokud chci být dobrým dědečkem a brát je na výlety, mám nejvyšší čas to řešit. Auta jsou sice dražší než loni, ale zřejmě levnější, než příští rok. Našimi úsporami navíc jen podporujeme Blyštivého a jeho inflaci.
A tak ve mně začala hlodat myšlenka, že bych udělal jednou výjimku, co kdybych si nekoupil ojetý vůz, ale sáhnul po něčem se zárukou, co má ještě slušný naftový motor a vydrželo by nám to příštích deset – patnáct let?
Poslední auto, pro které jsem si došel do autosalonu a ne bazaru, byla Toyotka Aygo z Kolína. Tenkrát jsme čekali první dítě, já byl ještě plný snů o tom, jak za pár let budu milionářem a poprvé a naposled jsem si koupil auto na úvěr. Ale služby byly skvělé. Abych si mohl auto vyzkoušet, tak pro mě dojeli domů a pak mě zase odvezli zpátky. Vyřídili mi převod, nemusel jsem na nic sáhnout a když jsme si šli auto vyzvednout, mělo na sobě velkou červenou mašli, já dostal lahev vína a moje manželka pugét růží. Nakonec nám toto Aygo dobře sloužilo patnáct let. Nikdy nemělo žádnou vážnou závadu a nikdy jsem té koupě nelitoval. Obzvlášť, když jsem ho měl už splacené, jsem nelitoval.
Samozřejmě už nejsem dnešní a obeslal jsem všechny autosalony v okolí, abych měl nějaké porovnání, ale v první řadě jsem si myslel zase na Toyotu. Má přece dobrou pověst, je to největší automobilka světa, tenkrát mě uměli tak krásně lapat pomocí kytiček a fašky… Dvoulitrový nafťák se u nich v nabídce ještě také najde…. ale obešleme ještě Hyundai, Renault a Kiu. Koneckonců, automobilový svět se ještě nezbavil problémů s dodávkami dílů, takže není jisté, kde uspěju.
Hele, ono se asi opravdu schyluje na konec světa… Začal jsem mojí milovanou Toyotou a zjistil jsem, že na jejich stránkách pořádně nefunguje ani ten konfigurátor aut. Pořád mi to vnucovalo nějakou umělou inteligenci, že si to se mnou bude povídat, ale nakonec mi to neumělo ani nabídnout auto, ani prodejce. Chtělo to po mě e-mail i telefon, ale dva dny se nic nedělo. Nikdo nezavolal.
No nic, mají tady číslo na centrálu, zavolám tam tedy sám. Samozřejmě obsazeno lidmi, co se dovolali přede mnou. Ale prý se ozvou zpátky… Zavolali… zrovna když jsem sám seděl v autě. Nějaká paní, že mi nadiktuje číslo na prodejce v Brně. Říkám jí, že zrovna řídím a nemohu si psát, ať mi to pošle do SMS. Prý nemůže, protože volá z pevné linky a takové vymoženosti není schopná vyřešit. Ať si to prostě najdu na internetu.
Když si představím, jak před patnácti lety kolem mě skákali, když jsem jen neprozřetelně zadal e-mail… Hned mi volal nějaký obchodní zástupce, pak druhý, pak třetí, během několika hodin jsem měl nabídku auta i nabídku úvěru, který byl rovnou i schválený… Pak se ozvala ještě nějaká paní, jestli jsem byl spokojený se službami a protože mi auto dodali o dva dny později, než bylo plánováno, tak se mi horem dolem omlouvali a přidali koberečky zdarma.
Teď? Nezájem. Skladová auta tady v Brně nemáme. Zkuste si zavolat na jinou pobočku. Tam třeba něco budou mít. My to neřešíme, každý autosalon si jede sám na sebe. A kde něco mají? Nevíme, prostě si to obvolejte. Až u třetího obchodníka jsem zjistil, že mají na stránkách nabídku skladových vozů.
No nic… vyberu si auto, co se mi celkem zamlouvalo, volám tam… obchodní zástupce teď nemá čas, ozve se později. Pak mi pošle dvě nabídky na stejné auto, které se liší skoro o sto tisíc bez jakéhokoliv vysvětlení, co to znamená. Když mu volám já, abych to nějak rozklíčoval, opět nemá čas.
Člověk se chystá utratit statisíce korun, reklamy Toyoty oplývají slovy jako spolehlivost a stabilita, ale když na to přijde, největší automobilka světa není schopná na své lince zajistit, aby vám poslali SMS. Obchodní zástupce už nedělá všechno za vás, abyste to měli jednoduché, ale prostě vás nechá tápat. V nabídce na auto není ani počet sedaček, což bylo pro mě hlavní kritérium. Když se ptám obchoďáka, tak vlastně ani neví, co nabízí. Hledej si to, chlape, sám, my nemáme čas.
V ostatních autosalonech to nebylo lepší. Jen ten Hyundai se pochlapil alespoň trochu. Ale také – sice mají na stránkách halasně uvedeno, ať se objednám na testovací jízdu, ale když to udělám, tak se dozvím, že není čím. Ano, mají skladový vůz, který bych chtěl, ale ten je někde na centrálním skladu a přivezou mi ho jedině, až zaplatím zálohu. Ale já nevím, jestli si ho vezmu, ani jsem si do něj nesedl, nevím, jak je to uspořádané a podle obrázků na internetu prostě nebudu utrácet takový balík. Potřebuju to alespoň vidět. Ale… není kde.
Vsadím se, že všichni ti obchodní zástupci pořád chodí na stejná školení, jako před patnácti roky. Ale nějak už to není ono. Tak jako se divím, co projde mým dětem v diktátech, tak se divím, co projde obchodním zástupcům v autosalonech. Takhle nějak si představuju, že jednali s mým tátou v Mototechně, když si v roce 85 chtěl koupit škodovku… a mysleli jsme si, že tahle doba je navěky pryč.
Automobilový průmysl byl vlajkovou lodí Evropy. Byl to jeden z posledních oborů, který se udržel na světové špičce. Ale po této zkušenosti se nemohu ubránit dojmu, že vlajková loď docela drsně nabírá vodu. Obzvlášť ta Toyota mě tedy vysloveně znechutila. Pokladní v Albertu se chovají vstřícněji.
Ale asi to tak musí být… Když jde svět do háje, jde do háje všechno. Nevyhýbá se to ani firmám v japonském vlastnictví. Koneckonců stejná manažerská aristokracie je všude. Výsledky nového školství už jsou vidět. Pavel Cimbál docela často upozorňuje na programátorské chyby a nesmysly v různých aplikacích. Můžeme si k tomu přidat i osmou největší korporaci světa. Jak mám věřit, že jejich auto je bezpečné a že za svoje peníze dostanu patřičnou protihodnotu? Oni už si člověka nepřehazují jako horký brambor, oni už na to prostě kašlou. Nějak si poraď… Jako by je vlastně už neživil prodej aut a bylo jim to úplně jedno… Jako kdyby kapitalisti zjistili, že uměle vyvolaný nedostatek je super. Lidi koupí všechno, koupí to za každou cenu a není třeba se bát konkurence.
Chuť si koupit nové auto, mě tedy úplně přešla. Příliš si pamatuju, jak to kdysi uměli podat, jak uměli všechno načančat, jak uměli mluvit, jako když másla ukrajuje, jak chápali, že obchod je uspokojování potřeb zákazník za úplatu a hledali moje potřeby, aby je naplnili. A pak ještě třikrát volal manažer, jestli jsem byl dostatečně spokojený… Měl jsem z Toyoty pocit, jako bych si pamatoval výstavní lokál, kde jméno zůstalo, ale uvnitř už je hospoda čtvrté cenové, kde už mají jen teplé pivo a nerudnou obsluhu… Jen ceny zůstaly.
Sakra, funguje tady v té skvělé a hodnotné EU ještě něco? Až jednou přijdou ti novodobí Vandalové, aby nás vyplenili, tak to vlastně ani nepoznáme. Všechno končí. Manažerům Toyoty děkuju za další připomenutí, že konec našeho světa je nadosah. Dneska v noci se mi zdálo, že si kupuju oslíka a žebřiňák…
Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí a podpořit vlastní národní občanskou společnost, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle agentovné alespoň 350,- Kč, může si na oplátku vyžádat knihy, trička nebo placky z nabídky.
Taky jsme sli k Toyotě.
Dodací doba do šesti měsíců ,maximálně osm.
Čekáme druhý rok a koukáme na obrázky.
Vidláku, nic ve zlém, já jsem Vás vždy považoval za člověka s vysoce racionálním uvažováním, ale toto… Proč tak lpíte na Toyotě, proboha? Chcete auto s pořádným motorem a ne vysavačem pod kapotou? Zkuste Subaru. Zkuste Mazdu. Tam se také ještě dělají slušná auta. Já jsem nedávno zatoužil po starším kabrioletu čistě jen pro radost z jízdy. V AAA jsem si auto ve středu na internetu vyhlédl, nezávazně objednal, pracovníci obchodu se hned mohli samou ochotou přetrhnout, ve čtvrtek vše dojednal, zaplatil zálohu 2000 Kč, v pátek mi vybrané auto přivezli z Prahy do pobočky v mém městě, a ještě téhož dne jsem se stal majitelem. Na místě jsme nakonfigurovali a uzavřeli pojistku odpovídající předpokládanému provozování auta. Stav vozu a výbava přesně odpovídaly nabídce, naprostá spokojenost.
Já bych si už žádné nové auto, nacpané všemožnými asistenty, které jen překážejí řidiči v řízení vozidla nekoupil. A to už vůbec nemluvím o těch dotykových obrazovkách místo normálních mechanických spínačů a ovladačů. Ne. Pokud něco, tak slušnou ojetinu a hotovo.
Tak mě napadá, jestli nechce Vidlák pro svou početnou rodinku nějaký vůz značky Bradley. Prý jsou teď přes darknet k mání doslova za hubičku.
Ja som sa rozhodol ako k42 – mrkol som na ponuku nemeckych aut vyrobenych v Nemecku pre nemcov.
Nebudem to rozvadzat do podrobnosti, preco je povedzme VW vyrobeny v BA pre SK trh uplne ina kvalita ako ten uplne isty VW na tej uplne rovnakej linke v tej istej BA ale pre nemeckeho zakaznika.
Ak sa auto kupuje v normalnom showroome s nemeckym majitelom showroomu a nie niekde na oplotenom parkovisku s tureckym predajcom, vacsinou clovek neprerobi. Nemci su proste nemci.
Moje poziadavky boli diesel, ziadne merace tlaku v pneu, ziadne turbo, ziadne adblue. Spotreba 3,5 v lete fantastish. Jedine co ma nakrklo, ze mi to v servise preprogramovali na ekologickejsi mod, co znamena vacsiu spotrebu – vraj povinne nariadenie zo Studgartu – predtym to bolo krasnych 3,2.
100k km nabehanych za 4 roky – vymena oleja, vymena brzd oblozenia a vymena jedneho blinkera – tam sa porucala led blinkerka.
Odporucam teda predcovidovu masinku. Z Nemecka.
A co jste si teda koupil?
Medvedika C200
https://www.prvnizpravy.cz/zpravy/politika/vetvicka-az-stryk-ze-zapadu-prestane-pucovat-prachy-tak-to-bude-rachot/
Nový Větva…
Jinak nové auto, to není můj problém, já utopila letošní výdělek v koupelně a dřevě na zimu, ale co Opel, Vidláku, je kousek od vás a šéfuje tomu synův kamarád, tak třeba by se dalo něco vymyslet?
A to je jeden z důvodů, proč to ruská strana tak prodlužuje. Nic nedokáže zdecimovat fanatismus jako čas a vleklé problémy, které nelze svést na původního arciďábla.
Jjo taky si prilozim polinko. Máme Ford Galaxii 1,9 TDI sedmimistnou a pro otrapackou rodinu se sice jen 2ma dětmi (ale jsme kramáři) je to to nejlepší auto na světě:-). Vejde se tam všecko včetně kamarádů našich dětí. Koupili jsme jako desetiletou před 10 lety. Dnes jsme dál , tak si stejnou kombinaci nemůžu dovolit….. Příští rok už neprojde asi emisemi, takže oktavka v kombiku to jistí :-). S tím servisem při koupi, úplně mi vytanula na mysli ta atmosféra konce socíku, to špatný je tu zase zpátky. A přitom se otočila půl druhá generace. Asi je to nějak v nás.
Podobně jako Vidlák jsem se dostal v této době do situace, kdy bych vyměnil „dobře zajeté“ od nova koupené auto za modernější, ale díky eurohitlerovi není nabídka. Pro mne jednoduché podmínky: atmosféra (NE přímovstřik !), žádné turbo, benzín. Nemluvím už ani o eurosračkách – fízlák SIM, která vás samozřejmě zachrání při nehodě, DPF filtr (nebo jak se tomu nadává u benzínu…), všechny ty zrůdnosti typu hlídání vozidla v pruhu, adaptivní „teplomat“, čtení dopravních značek …Zkrátím to – vyřešeno (a radost z toho nemám) profesionálním vystříkáním dutin a podvozku.
Vidlákovi bych doporučil k pozornosti Ssang Yong Korando, případně Rexton. Sežere ho to i s chlupama za benzín, ale velikost rozumná. Na druhou stranu tu někdo psal, že náš šéf by dal přednost naftě…
To ani MG Čína asi nepomůže.
Jinak, jako pracovník automotive NĚCO jsem byl na schůzi, kde nám bylo ředitelem delikátně vysvětleno, že v současné době, kdo byl opravdu hammásovsky tupý elektrogretén, ten už si elektrošmejd koupil, kdo je milionářem a elektrogreténský vůz mu chyběl do sbírky mezi Masseratti, Ferrari, Porsche, ten už ho má dávno, tudíž jdeme všichni dohromady do řiti více než černé (má interpretace), firmy pracují tak, že jdou do mínusu a jen ty silnější (možná) přežijí, zbytek zdechne. Nezmění to ani euronazi BOTi na LžiDnes Morávek, Hajić, Karásek ani tupý Buryšek, který po letech psaní obecnou češtinou (kdybych tam měl účet, rád bych mu ještě nabídl užívání protetického „V“ typu Vokno) asi navšívil eurokurz českého jazyka a najednou píše jako normální vzdělaný člověk (8 tříd ZŠ)
Ke Korandu se pridam, ma ho kamarad druhym rokem a nemuze si ho vynachvalit, problemy zadne.
Ale v souladu s clankem- ma beznou vybavu, presto na nej cekal skoro 3/4 roku.
Já mám už 5let stříbrný Mitsubishi Outlander 2,0 MIVEC 2WD Edition 100, r.v. 2018 a nelituji!
Motor Benzin, 150 PS, multipointinjection MPI, variabilní časování a zdvih ventilů MIVEC, manuál!
Přední náhon!
Bez filtru pevných částic!
Více prvková zadní náprava Multilink!
Pohodlný prostorný vůz, obrovský kufr až 1754ccm, to je 14 pivních beden dle testu ADAC!
Kola 215/70 R 16, což je lepší než drahé vzduchové měchy!
Osvědčená technika, japonská kvalita a výroba, 5 let záruka!
Našel nabídku u Mobile.de v Bad Hersfeld, Tageszulassung za 20.490, přivezl do ČR, dostal ihned zpět 19% MWst., zaplatil naše DPH a po TK přihlásil u nás. Vše šlo rychle a hladce!
P.S. Dnes už je v USA k mání 4.generace Outlander 2,5 2WD za 28.000$, v Evropě ale není. Sem přijde v r.2024 už asi jenom Outlander plug-in hybrid PHEV 🤑!
Vidláku, nebylo by řešení navštívit autosalón v Rakousku ?
To už vypadá, jako by britští poslanci patřili k většině kmenových čtenářů litterate.cz:
https://necenzurovanapravda.cz/2023/10/bizarni-scena-z-britskeho-parlamentu-pred-rozpravou-o-nadmerne-umrtnosti-a-pricinach-vetsina-poslancu-odesla-video/
.
Když ona ta pravda téměř všem tak překáží a vadí.
Za mě je dobrá volba Dacia, aktuálně by to byl Jogger, dříve MCV Stepway (mám MCV i krátkého Logana, oboje samozřejmě s koulí a v nejvyšší výbavě). Než shánět bizardní auto pro 7, tak raději ať se manželka naučí řídit a auta dvě.
Nemám ponětí, jaké vlastnosti má auto, které si včera koupila moje starší vnučka
Je to nejmenší Audi A1 chtěla s automatem na rychl. stupně. Ani nevím, jesti má zážehovou, nebo vznětovou motorizaci a ani nevím obsah v ccm. Ještě ji čeká martyrium, má tam dočasnou převozovou značku Přihlásit, naši SPZ, pojištění, atd.
A zase něco k počtení pro naše milé pštrosisty:
https://www.nespokojeny.cz/nezodpovezene-otazky-ohledne-vakcin-proti-covidu-kdy-uz-je-zacnou-novinari-pokladat/
.
Vím,kde by mohla být BUCHANKA auto s dieslovým motorem Andorra 4c ,předělaná od firmy co hledala zemní plyn .Malo ojetá .Stojí prý 4999 eur.
V případě potřeby se dá s ní i orat pole i zahrádky a je to rarita.
To by byl skvost i pro ženu.Ja sama jezdím VW T3 TD Camp Rambo čtyřkolka a jezdí mi to na vyjetý olej z M. Donalda Tedy asi 4 nákladu na koňury za litr,akorát mě štve, že tam v tom oleji občas plavou knedle.
Ekologicke a levne.
Tady vidíte že ANNA dbá i na Zelený údel s ví jak na to.
Zábavné. Snad by to chvíli mohlo jezdit na čistý řepkový olej, než se zalepí čerpadlo a trysky, ale na olej z friťáku, s vodou, s živočišným tukem, s drobky? 😀
Šťastnou cestu.
Chce to velmi dobrý a výkonný filtr. A taky naředit s obyč. naftou v poměru 1:1. Ale stejně to vyžaduje motor s klasickými vstřiky a mech. čerpadlem. Vysokonapěťová piezoelektrika je k prdu… drahé a choulostivé. Za ty škody to nestojí.
Logan je nepřekonatelný. Bylo ho vyrobeno přes 2 000 000 kusů! Vynikající světlá výška. Najeli jsme s nim přes 200 000 km a bez velkých problémů.
Perfektní i na pole.
Srovnání: světlá výška Dacia Logan vs. konkurence 2023
https://www.motorvize.cz/katalog/dacia/logan/ground-clearance/
Auta jsou mi dnes už srdečně u zádele… Preferuji loď.
Tahle by určitě stála za hřích, v takové jste doma všude na všech mořích: Garcia Exploration 52
https://www.youtube.com/watch?v=2-dipum4OsE
Charon výborná jachta …
Toyota je naleštěná bída.
Dacia Jogger je to správné auto pro Vidláka.
Vidláku
Jestli potřebuješ prostorné auto pro šest trapičů (a tvoji maličkost), tak ti mohu doporučit ojetý Fiat Doblo v sedmimístné verzi.
Vůz je to prostorný a s motorem 1,9 JTD máš ideální kombinaci výkonu (na dodávku), úspornosti (6 l nafty na 100 km) a spolehlivosti.
Když v autě nenecháš třetí řadu sedaček, tak máš velice prostorný kufr.
Jedinou skutečnou nevýhodu představuje to, že úsporná italská nafta ze začátku netopí. To není chyba, ale vlastnost.
Re: Tesák
Vidlák chce NOVÉ auto, nikoli starý vylítaný krám ze slunné Itálie.
Chce…a kdyz chci, tak chci!….dnes nove auto jako terno nevidim.
Doporuceni Dobla vyse bych videl jako obecnou radu k obecnemu pristupu, jak s moji Dackou nize.
Lepe bych mel rici „neco jako doblo, neco jako Logan“.
Ted bych do noveho uz nesel, jistila by to overena ojetina.
Problem je se shanenim objektivnich informaci- co clovek to nazor, plati i pro servisy.
A ani dobry znamy nemusi byt zarukou dobrho doporuceni- proste ma priorityna staveny jinak, nezli vy.
Pane Targus.
Já mám jiný návrh,když bude pan Vidlák tím ministrem,ak bude mát dvě auta k dispozici i s řidičem,tak ať ještě počká s nákupem.
Já předpokládám, že pan Vidlák chce hlavně pojízdné auto.
Já bych také raději dobré nové auto, než nějakou ojetinu. Nicméně já dobré nové auto neznám. Dejte vědět, jestli takové znáte. Zdůrazňuji, že chci auto, ne telefon na kolečkách.
A tak mě okolnosti donutily, abych se u auta spokojil s ojetinou a nová hledal pouze děvčata…
Mam v okoli dva zname, jednoho s Dacii Jogger, druheho s Audi Q7 a obema jezdi „stejne“.
Vynechavam technickou vybavu, uroven dilenskeho zpracovani, jizdni vlastnosti atd.
Beru to z pohledu bezneho uzivatele, ktery se potrebuje dostat z bodu A do bodu B a je mu jedno, kolik aut pri tom predjede, jestli ho bude zespoda hrat sedadlo a asistent upozornovat , ze se blizi okraji jizdniho pruhu.
Z toho vyplyvaji dve otazky:
Je 4x drazsi Audi take 4x solidnejsi, nezli Dacia?
Je nizsi solidnost Dacie pro bezneho uzivatele pod hranici akceptovatelnosti?
–
Za sebe a neoduvodnene odpovidam, ze pomer cena-vykon je u Dacie nasobne vyssi, nezli u Audi.
Pricemz s Dacii nevstupujete do neumerneho rizika neadekvatne castych oprav.
Koupi „blbeho auto“ povazuji spise za smulu, ze se clovek zrovna trefil do nepovedeneho kusu, coz se vam muze stat i u velmi drahe znacky.
A nezahrnuji subjektivni naroky (prestiz, zalibu v rychle jizde, ci technickych udelatkach atd.).
–
Dle meho ma Dacia jen jednu jedinou nevyhodu: ze se za ni stydite, protoze hospodsti trumberove se vam vysmivaji. Vysrat se na ne sice muzete, ale take jen do urcite miry, preci jen to jsou kamaradi.
Ma platonicka rada Vidlakovi je tedy jasna: Dacia Jogger 7 mistna, cena 400 tisic za nove auto.
Byt v jeho situaci, resim to takhle. Navic auto je hezke, s napaditym designem.
Dobra rada!
Jako BVR (bojove vozidlo rodiny) jsem pouzival sedmimistnou Dacia Logan MCV. Na delsi trati spotreba 3,8 litru nafty. Naprosto uzasne auto pro presuny vetsich objemu jak lidskeho, tak spotrebniho materialu. Uz jen ty dvere od skrine, co to melo vzadu, byly k nezaplaceni. A hlavne…vypocitam zde VSECHNY zavady, co jsem mel za 10 let: praskla pojistka blinkru, vymena steracu, jedna praskla zarovka u hlavnich svetel.
A to je, za 10 let vsechno, nekecam.
Rozvoz drobotiny na sportovne poduatia nemal chyby, do auta se vesla pulka muzstva. Anebo, alternativne, 2 kubiky hnoje.
Puvodne jsem chtel prave Doblo, pak doslo na Dacii, uz ani nevim proc, mozna byl prodejce blize.
Logan bylo nejlepsi „auto“ meho zivota- absolutne spolehlivy pracant s neuveritelnym prostorem uvnitr.
A vsichni se mi smali, ze ma na ovladani oken svihadla…a ja se jim zas smal, kdyz jeli do servisu s poruchou, anebo mne prosili o odvoz objemnejsich veci, ci synatoru s kamarady na fotbal.
Jako fiaťák schvaluji.Jinak – jsem rád že jsme zabrousili i od politických témat..Jako slepý k houslím jsem měl v práci takovou hodinku kdy jsem pojížděl autem na váhu z váhy apod…Byla to jedničková fabie a já si říkám. Proboha, kdyby ji začali zase dělat lidi by jim ruce utrhli. Normální auto, atmoš motor 16ventil, místa pokokot, a hlavně- minimum těch různých blbých asistentů, kdy vám to signalizuje i když se jednotce zdá že nedržíte ruce na volantu.
Jinak, za mně, obrovská zhovadilost v zákoně, jde o denní svícení. Zrušit!! Jedu z práce za tmy přede mnou Subaru- no zezadu chlápkovi nesvítilo lautr nic. To samé dálnice v dešti. Hustý déšť dojíždím kamion sám zapnuté mlhovky a najednou zjistím, že za kamionem jede těsně ženská s denní svícením a viděl jsem ji opravdu na poslední chvíli. Proto, status denních světel zrušit!!
A auta? Sen byl Subaru Legacy, ale nemám na banánky. Líbil by se mi Duster, starší Logan s dveřma od skříně, novější Rifter, nebo Freemont, tak jako chlap z vesnice bych rád aby auto mělo co největší užitnou hodnotu.
Pěkný zbytek víkendu .
Roonster měl kdysi v reklamě Více prostoru pro vaše děti. Měl zadní okna níž, aby děti za jízdy viděly z okna a neměly oči na úrovni dvířek. Řeší toto nějaké auto dnes?
Dnes v SUV prý nevidí z okna ani menší řidič, jak dokazuje 2 roky stará kauza, že bába přejela děcko v zákazu vjezdu, že ho prý neviděla pro svou malou postavu, což má být polehčující okolnost a baba dodnes nesedí.
Nesedí neb měla SUV značky Mercedes.
Mimochodem, neměla to auto vůbec řídit, když si neuměla zvednout sedačku tak (případně podložit zadel), aby z auta viděla.
Dostala podmínku a ta se jí zdála příliš přísná.
…Sakra, funguje tady v té skvělé a hodnotné EU ještě něco?…
Ano, funguje. Zdravotnictví. Tedy prozatím. Ale opravdu jen silou vůle a obětavostí zdravotníků. Ale intenzivně se pracuje na tom, aby šlo do kopru též. Do mé domovské organizace přibyl takový manažerský „macho“, že vše jen lítalo. Výkonnost, obložnost, produktivita práce, úspory-ty především, dosti silné osekání léčebných prostředků, etc, etc… Udělat diagnózu, pro forma polátat a pryč. Přesně tak, jak by to mělo fungovat… ve fabrice. Ovšem pacient jako člověk a jeho bolístky? To v pojetí nového, dravého managementu není důležitá položka a to prosím píšu o psychiatrické nemocnici. Naše zdravotnictví přetransformovává nemocnice z domů nemocí, starostí (v případě mého blázince) a místem pro nemocné lidi na manufaktury. Přesně dle nehumánního konceptu amerických sráčů. Takže pane Vidláku, máte vlastně pravdu. Vše jde do řiti a s neomarxistickým zpěvem na rtu.
Noo .., dobrý komentář jak je to se službami pro lid v liberální soukromým kapitálem ovládané společnosti …
Až na ten neomarxismus, jehož blud patří k liberálně pomateným bláznům za zdí blázince …
V blázinci by měli být už rozumnější lidé, kteří po nějakých životních poripetijích pochopili, že neomarxismus vymysleli a argumentují s ním jenom ti největší blázni …
K tomu zdravotnictví.
Sháněli jsme pro tchýni (s Alzheimerem, skoro 90 let) zubaře. Nakonec jsme ji táhli k ošetření 60 km na pohotovost, provozní doba 8 – 13 pouze o víkendu. Naštěstí jsme se v těch 13 dostali na řadu a dentista jí vytáhnul dva podezřelé zuby. Po pěti hodinách v čekárně v poněkud plných inkontinenčních kalhotkách. V čekárně bylo ještě asi 20 lidí.
Tento týden se nám po měsících telefonování podařilo sehnat i stomatologa, který ji vzal do péče. Má to sice ze svého Senior-Alzheimer domova taky 60 km, ale má i termín. Na září 2024. Jeho jméno zní poněkud arabsky, ale to je asi jedno. Tchýně je hluchá jako polénko.
Re: Canoso
Jak daleko máte do Polska?
Sice si to musíte zaplatit na místě, ale dá se to navlíct, jakože na nutné ošetření na cestách. Pšonek vám bez problémů vystaví papír. Čekací doba je na jednotky týdnů (nikoli měsíců), bolestivé případy ihned.
Autem necelé tři hodiny. To je moc.
Potřebuji ortopeda se specializací na hrudní páteř. Na jihu Čech skoro, nebo možná nikde nikdo. Objednání do Motola na červen 2024 + magnetická rezonance, kterou pro své sklony k panice v představě pobytu v uzavřené rakvi 2 m pod zemí nedávám. Náhle info, že je dobrý soukromý v Táboře. Optal jsem se jak to tam funguje – ordinuje od 7h, kamarád tam byl s kolenem v 6:15, byl 25. v pořadí. Kdysi se takto přes noc stávalo na barevnou televizi, obývací stěnu, prý i banány, nyní na vyšetření, co s bolestí zad.
Někdy předloni, za časů očkovacích, jsem utrpěl podezření na mozkovou cévní příhodu. Neurolog mi, když jsem se po dvou měsících dostal na řadu, potvrdil, že jsem to tím Stacylem léčil a vyléčil dobře.
Na MRI (v Motole) chodím opakovaně, poprvé se o mne pokoušela panická ataka, na kterou jsem na místě vyzrála soustředěním se na klidné dýchání a počítáním si.
Nevítaný myšlenkový obsah z hlavy nedostanete tak, že se soustředíte na to, abyste ho vyhnali. Musíte se soustředit na něco jiného, tady na dech a počítání. Nádech na čtyři, výdech na čtyři.
Při zrychleném dýchání ve stressu se dostáváte do respirační alkalózy, což může vést až ke ztrátě vědomí. Zklidněním dechu se obnoví acidobazická rovnováha a vy se uklidníte.
Taky si před tím můžete vzít Neurol.
Re: katango
Anebo tři velké štamprle něčeho dobrého.
Já spíš ta dechová cvičení. Není dobrou vizitkou, když z vás při jakémkoli vyšetření nebo návštěvě u lékaře táhne alkohol.
Místo toho, aby byl lékař rád, že děláte něco pro své zdraví, tak není rád, neb mu berete práci.
Nadměrné dýchání může vyvolat hyperventilační tetanii. A ta pacienta (i neznalé okolí) důkladně vyděsí.
Re: Canoso
Já v tunelu jednoduše zavřu oči, případně počítám ovečky. Semo tamo zdřímnu…
Chodím jednou ročně…
Já tam v životě nebyl, ale doprovázel jsem tam manželku. Klaustrofobií netrpím. Jako kluci jsme lezli do podzemní chodby pod klášterem. Vchod byl opakovaně zazdíván (z bezpečnostních důvodů). Za našich časů se zrovna podařilo vykotlat a vytáhnout jeden kámen a vznikla tam díra pro velmi hubeného kluka. Sundat svetr, lehnout na záda, hlavu otočit na stranu, kamarád se zapřel proti mým pokrčeným nohám, vydechnout a natažením nohou se dírou protlačit. Rozsvítit baterku o pokračovat v průzkumu. Jedna větev byla tak úzká a nízká, že se v ní už člověk neotočil a musel takových patnáct metrů couvat. Jak se naším průzkumem ukázalo, nebyla to ani tak podzemní chodba, jako spíš středověká kanalizace. V jedné odbočce je tam možná dodnes v plechové krabičce od čaje Zlatá směs na linkovaném papíře voskovkou psaný vzkaz budoucím generacím ..
Vidláku, jenom taková malá poznámka..
Když si tvůj táta v r. 1985 kupoval Škodovku, tak v Mototechně měli pro zákazníky k dispozici tzv. Knihu přání a stížností, každý zákazník do ní mohl zapsat svoji nespokojenost nebo stížnost, a Mototechna musela tu věc povinně řešit i s informováním zákazníka jak věc řeší .. V současnosti si lid muže štěžovat na nějaký probblém „ve službách“ leda tak doma nebo v hospodě …
Za komunistů totiž platil nornální občanský zákoník, nikoliv ten dnešní debilizovaný …, socialistické hospodařské organizace podle obč. zákoníku totiž poskytovaly služby -sloužily občanům …
V dnešním debilizovaném liberálním právu, kde je debilně všechno hospodářské právo soukromým právem občanským, uzavírá občan (fyzická osoba)kupní smlouvu s korporátem (právnickou osobou) jako rovný s rovným .., ale ta rovnost je jenom právním bludem a iluzí …
Korporát je silnější a s občanem si „právně“ může vytřít zádel .. Právo, respekt, odbornost to nevyřeší, to je jenom další blud …
On by občan mohl i s tím osekaným právem něco dělat, kdyby soudy soudily, jak mají, což nečiní. Justice je u nás v rozvalu a stát neplní jednu ze svých základních úloh, tedy zachování spravedlnosti.
Přesně tak, prožil jsem na vlastní kůži. Navíc likvidační soudní poplatky, kdy v případě krádeže/podvodu většího rozsahu nemáte ani možnost se té spravedlnosti domáhat.
Re: PS
Jste zcela hloupý pepek, který doposud nepochopil, že právo a spravedlnost jsou DVĚ ZCELA NESLUČITELNÉ záležitosti.
A určitě budete starý a škaredý, jak vás neznám…
(-:
Konečně jsem zas mohl někomu vynadat…
Pokud mohu napsat z profesní zkušenosti – Škoda Auto má tzv. CSS,tzv. Dílenský test a Mystery shopping.
To první je kontrola spokojenosti zákazníka se službou po vyplnění dotazníku, který dostane mailem každý.
Z toho je potom pořadník spokojenosti podle servisu.
Při Dílenském testu dostane zákazník slíbenou prohlídku zdarma, technici nastraží cca 5 závad a po zaplacení vyběhne oblastní technik, nechá zvednout vůz a kontroluje.
Při neodstranění některé ze závad a kontrole faktury nastupují sankce pro servis.
Nejprve finanční, po opakované kontrole a opakovaných problémech zrušení servisního zastoupení.
Mystery shopping- kontrola počtu zazvonění před zvednutím tel., předepsaný průběh hovoru,
postup při seznámení s vozem, a p.
Vše se hodnotí a vyvozují závěry.
Přesto to často nestačí.
Auto pro hospodáře
Citroen Berlingo od půl milionu. Stejný je Peugeot Rifter, ale za vyšší cenu. I Toyota má v nabídce shodný model.
Motor 1.5HDI 100 nebo 130k.
Délky 4.4 nebo 4.75m. Tažné zařízení 1 t/0.75t.
https://skladovevozy.citroen.cz/nove-vozy/vysledky-hledani?manufacturer%5B0%5D=citroen&model%5B0%5D=berlingo-osobni&page=4
https://www.tipcars.com/toyota-proace-city-verso/kombi/nafta/toyota-proace-city-verso-1-5-long-combi-multi-49240964.html
https://www.peugeot.cz/nabidka/akcni-nabidka/7-dni-peugeot.html
Nebo Citroen Jumpy, Peugeot Expert. Od třičtvrtě milionu.
Motory 1.5 HDI nebo 2.0 HDI
Délky 4.6/5/ 5.3. Tažné 2.3t/ 0.75t.
Re: puntík
Berlingo nebrat. Hnije to jako svině, odcházejí torzní tyče pružení (je to drahé, vinutá pružina se dá sehnat za pětikilo).
O naftě jsem už psal. Nafta ano, pokud je auto starší, než 20 let, což ovšem znamená min. střední opravu před prvním výjezdem.
Ale nehnije, ba ani nijak zvlášť nerezne. I dvacetileté Berlingo má jen drobné orezliny a torzky původní. Jediný problém je v jejich uložení (pokud se včas nevymění jehlová ložiska uložení). U nového auta netřeba řešit.
Re: puntík
Nehnije?
Švára je bordelář, takže patnáctileté Berlingo má už bez prahů.
Jak to dokázal? Kde s tim jezdí? V zimě po cestách sypaných drtí a solí? Měl plastová nadkolí a přední zástěrky?
U nového auta lze vystříkat dutiny a ošetřit podvozek. Tak by to mělo v pohodě při běžné údržbě a slušném zacházení vydržet dvacet let (asi 300 tis. km).
Poškození torzky může způsobit přetěžování (odhadem to v klidu uveze kolem půl tuny).
Dobrý den pane Targusi,
pokud zvažuji nahradit Octavii 1 TDI z roku 1998 Octavii 3, tak nemám vůbec přemýšlet o dieselu a volit benzín? Já nejsem znalec vozidel, ale ta Octavie 1 nám opravdu sloužila a fungovala spolehlivě. Kromě běžných oprav a údržby se v uvozovkách jako největší problém ukázala spadlá stropnice. Proto ta stejná značka vozidla.
Záleží jak jezdíte. Pokud cca 15 tis./rok, potom benzín. Já mám Olll 2015, DSG,103 kW, 130 tis km. a bez závad.
Spotřeba většinou město cca 6l. Trasa Praha- Ostrava za 3h při 6,2 /100. To byl ale rekord a volná cesta.
Octavia 3 FL a Oct.4 má jiný motor a spotřeba je vyšší.
Děkuji za názor, ten počet km za rok se pohybuje kolem těch 15 tisic, což budu brát v úvahu.
Re: Michal Z.
Já vám něco poradím a vy mne pak přijedete pokousat a poplivat. NIC!
K vašemu problému.
Pokud jste spokojen, neměňte. Raději ušetřené penízky nasypte do repase motoru či karosérie, pokud to považujete za nutné.
Velkým problémem motorizace koncernu VW jsou nepříliš zdařilé pokusy o úsporný a hlavně výrobně levný agregát.
POZOR! To platí o naftě i o benzínu!!!
Nemá smysl, abych se tady hrabal na netu a zjišťoval, která motorizace stojí za starou belu.
Při potenciálním nákupu je potřeba zjistit kompletní číslo motoru a pak zjišťovat, zda tento motor patří do kategorie nepojízdných vysavačů na prachy, či nikoli.
Nechá se to zjistit na netu, anebo u nějakého mechanika – motoráře, pokud k němu máte důvěru.
Druhá věc je, jestli a jak byl takový motor opraven, resp. zda byly poruchové uzly vyměněny za adekvátně upravené díly, které byl koncern posléze nucen objednávat a rozesílat do servisů.
Obecně se dá říci, že motory objemu 1,6 v naftě byly docela úsporné, byly ještě bez nutnosti tankovat ad blue maglajz, ale jako každý novější diesel jsou háklivé na tankovanou naftu.
Další obecný problém je užívání tzv. long life motorových olejů. Motůrek může být užíváním těchto srágor docela dost poničen. To ale zjistíte až když to nejede a vy musíte dovnitř.
Takže jsem vám neporadil ani trochu, že…
Děkuji. A poradil jste mi, oprava karosérie atd. byla v mém plánu. Jenže i VY to znáte, člověk se nerozhoduje sám. Vlastně je to podobné jak u Vidláka.
Každopádně Octavie určitě ještě zůstane, na pole, zahradu, do lesa atd. má pořád své opodstatnění.
A dál se uvidí….
Octavie na pole, zahradu, do lesa. To jste teda srandista. Takové nízké auto.
Možná jsem srandista, ale křoviňák, motyku, motorovku a další nářadí v pohodě do kufru naložím. Cukety, cibuli, česnek, mrkev, trochu řepy, atd. odvezu též. A příjezdové cesty jsou u nás v pohodě.
Octavie? Kombík nezničitelný, věrný pomocník při pojížďkách za včelami a i v horších terénech.