Jestli jste četli předchozí úvahu https://web.litterate.cz/kdy-uz-rodice-konecne-reknou-dost/,
možná jste si pomysleli, že přeháním. Opak je bohužel pravdou. Nyní si pojďme stručně připomenout, čím naše školství po r. 1989 prošlo, a co dalšího je v plánu:
1. Pluralita ve školství, změny v oblasti řízení a financování
Po r. 1989 nastoupila éra „plurality“ ve školství, která se ve výsledku stala synonymem chaosu. Vedení základních škol bylo vloženo do rukou obcí – ZŠ nyní řídí 2 635 obcí-zřizovatelů. Střední a vyšší odborné školy řídí kraje a vysokoškolské vzdělávání si ponechal v gesci stát. MŠMT dnes řídí ZŠ pouze nepřímo prostřednictvím metodik a (Bože, zač nás trestáš?!) neziskových organizací. Obsah výuky byl dán na pospas, pardon – do kompetence, 2.635 zřizovatelům a 4.238 prý na ničem a nikom nezávislým školám. No, není to pokrok?
2. Zánik učňovského školství aneb Jak se z národní chlouby stala atrapa
Učňovské školství vzalo za své společně s pomalu a něžně vražděným národním hospodářstvím (Kill me softly, please) v 90.+ letech. Vlastnictví podniků se přesunulo od “neschopných” k výkonným, a ti se o nás efektivně postarali. Zrušili všechno, co fungovalo. Řemesla jsou dnes už téměř mrtvým pojmem, ale zato počet absolventů rozličných nových (pseudo)oborů utěšeně nabobtnal. A tak se národ, dříve proslulý zlatými ručičkami svých synů a dcer, stal rukojmím fachmanů ze zahraničí. A živi budeme z čeho?
3. Inkluze
Další ránu z nemilosti našemu školství i naší budoucnosti zasadila inkluze. Geniální nápad, jak ublížit všem – handicapovaným, i talentovaným dětem. Přizpůsobením výuky nejslabšímu článku poklesla nejprve pozornost, a posléze i zájem žáků o cokoliv. Výsledky na sebe jistě nedají dlouho čekat.
4. Strategie 2030+, „Wellbeing“ a snižování objemu učiva
Klíčový dokument pro rozvoj vzdělávací soustavy České republiky Strategie 2030+ pracuje s konceptem tzv. wellbeingu u žáků i učitelů, tedy přeloženo z angličtiny s „pohodou a klidem“ (k lepším zítřkům, jak jinak). Žáci se musí za každou cenu cítit dobře. Namáhání mozku je frustruje, a tudíž – zakázáno budiž! Přetěžovat informacemi? Vyloučeno! A tak pomalu zrušíme známkování, vypustíme matematiku, fyziku,… A živit ta děcka jednou bude kdo?
5. Místo znalostí „kompetence“ aneb “ptačí jazyk” v praxi
Místo na znalosti má být větší důraz kladen na „kompetence“. A jaký potenciál v sobě toto slůvko skrývá? Vpravdě přitažlivý (obzvlášť pro lenochy 😊): méně učiva, méně domácích úkolů, a tedy i disciplíny, ale zato více nezávazného tlachání o “kompetencích” místo známek, které hovoří jasnou řečí. No nekup to!
6. Snižování počtu škol a zvyšování počtu žáků ve školách
Tvůrci novely školského zákona se sice dušují, že slučovat se bude „jen“ v oblasti řízení, ale… známe to! Rýsuje se nám tu takový pěkný, kulaťoučký Overton (Overtonovo okno). V další etapě totiž k rušení menších škol dojde (jako vždycky). A navíc v duchu hesla: „Dvě mouchy jednou ranou!“ zatlučeme další hřebík do rakve už beztak skomírajícího venkova. V centralizovaných městských obrškolách totiž snadněji prosadíme „jedinou progresivistickou pravdu“. Rovněž výrobní proces „ovčana“ se zásadně zjednoduší. Proč? Méně škol – to je i méně „těch správných“ kádrů potřebných do vedení. Proces urychlíme, a ještě i ušetříme!
7. Příště: Sexuální „výchova“. LGBT a gender.
Jak vidno, salámová metoda zafungovala perfektně. Školství bylo roztřískáno na padrť, a prošlo to skoro bez povšimnutí. Teď sklízíme trpké plody našich dřívějších rozhodnutí. A proč jsou trpké? Protože jsme nevěřili těm, kteří kdysi bili na poplach. Přitom ale na stejné hrábě šlapeme znova a znova. Letos začalo MŠMT „najednou“ tlačit na zavedení sexuální výchovy. Téma je obludné. Metodika zarážející. Cíle jasné. A lidé tomu zase nevěří. Někteří z nás opět bijí na poplach. Uslyší nás někdo? Nevíme, ale zkusit to musíme. Tak zase příště.
Samé dobré zprávy.
Takže i když Vaše dítě nebude mít vysoké IQ, při troše snahy, doučování a práce doma, reálně dosáhne takového vzdělání, že bude mezi nejlepšími 10% a zabezpečí si dobrý život.
Kdy bylo tak jednoduché být úspěšný, navzdory nepříznivým vlohám?
Tak mám trochu takovou úchylku, že občas sleduji televizní vědomostní soutěže, a musím říct, když jsou tam mladší, tak je to dost tragédie. Speciálně třeba dotazy na literaturu nebo dějepis, což by si mohli ještě ze školy pamatovat – nevědí téměř nic. Vím toho mnohem víc, a to jsem ze školy už pár desítek let a VŠ technik.
re: Nika
Problém je v tom, že slovo ZNALOSTI bylo nahrazeno slovem KOMPETENCE, jehož význam v češtině je vystižen slovy:
rozsah určité působnosti, činnosti, oprávnění a povinností.
Slovo ZNALOST, či VĚDOMOST tam jednoduše NENÍ!!!
Evidentně rozsah byl stanoven velmi úzký.
Ano i já občas vidím některé ty soutěže a máte pravdu, je to tragédie. Ale zase znají kdo kde byl v amerických filmech nebo kdo je jaká zpěvačka a to jim bude opravdu k …. ničemu.
Mýlíte se. Záleží v jaké bublině se kdo pohybuje. V jedné ocení znalost herců, v jiné sportovců a v jiné spisovatelů. Nejste středobodem Vesmíru, tak nesuďte podle sebe.
Jasně, to že hrál nějaký herec v, převážně, americkém pitomém filmu, je opravdu důležité vědět, podle toho poznáte jistě inteligenci a především znalosti lidí. K čemu taková znalost bude, k tomu abyste věděli jaký film si stáhnout? Středobodem vesmíru mně připadáte spíše vy Eto podle vašich příspěvků.
Mě z toho vynechte, zkouším jen korigovat Váš názor, že blbci znají herce, ale pro život je potřebné znát spisovatele. Nemyslím si.
Přiznám se, že ač mám státnice z pedagogiky a psychologie, tak jsem nechápal ani rozdíl mezi vědomostmi a dovednostmi. Kompetence jako kombinace dovednosti použitelné mimo školu nějaký smysl mají, ale rozhodně nemá smysl jejich školometské pojmenovávání, třídění a implementace do vzdělávacího programu. Je to něco, co přijde tak nějak samo, každému jindy a v jiné míře.
Ten kompetenční model tu je dvacet let, od zavedení RVP.
Ten zásadní problém RVP je – vedle ztráty časového ukotvení a mezipředmětové provázanosti učiva – gumový a nesplnitelný cíl. Je lepší podle osnov učit dva měsíce měsíce lomené výrazy než se snažit naučit žáky matematizovat problémy reálného světa.
Mily Křiku, jeste mi napada tohle:
My tady pamatujem lepsi doby, kdy bylo skolni vzdelani daleko kvalitnejsi.
Ale sve chyby melo i tenkrat.
Tesim se, ze budete psat nejenom o tom, jak by se to mohlo vratit, ale i o tom, jak by to mohlo byt lepsi nez tenkrat.
Aby se do me mohli zdejsi pustit, 🙂 tak se odvazim dat par prikladu, co se mi tehda nelibilo a dodnes nelibi na tradicnim stredoeveropskem vzdelani:
* skoly jely na strachu a trestech (daleko vic klacku nez mrkvicek)
* dovolit si rict „ja nevim“ — z toho byla koule jak hrom — tak se vychovavaji lidi, kteri pak v dospelosti lzou, pac se stydi priznat, ze neco opravdu nevi…
* papouskovani se odmenovalo, vlastni premysleni uz moc ne
* prilis moc abstrakci, prilis moc sedeni v lavicich, prilis moc pasivity pri „prejimani latky“
Toz tak. Ale vy mozna planujete mluvit o jinych vecech. Coz je taky fajn.
Je tady třeba metoda Bazarného. o oddělené výuce chlapců a dívek do určitého věku.
http://leva-net.webnode.cz/news/v-f-bazarnyj-o-oddelene-vyuce-na-skolach/
O vyučování, při kterém děti střídavě stojí a střídavě sedí.
https://kob-forum.eu/2021/01/24/metodika-zdrave-skoly-vladimira-bazarneho-v-praxi/
Ale ani v Rusku, odkud Bazarný pochází, nejsou tyto metody zatím moc uplatňovány.
Školství šlo do kelu už od 70. let s nástupem husákových dětí, na které nebylo připraveno. Není to nějaká novinka poplyšáku.
Pak je tu ještě koncepce vzdělávání od Devjatova
https://kob-forum.eu/2023/10/19/koncepce21-01/
https://kob-forum.eu/2023/10/20/koncepce21-02/
https://kob-forum.eu/2023/10/21/koncepce21-03/
https://kob-forum.eu/2023/10/22/koncepce21-04/
https://kob-forum.eu/2023/10/23/koncepce21-05/
https://kob-forum.eu/2023/10/24/koncepce21-06/
https://kob-forum.eu/2023/10/25/v-devjatov-koncepce-vzdelavani-pro-21-stoleti-7/
https://kob-forum.eu/2023/10/26/v-devjatov-koncepce-vzdelavani-pro-21-stoleti-8/
Souhlasim s tim. Vsak za starych casu myslim se pohlavi oddelila od ctvrte tridy… Spolecne skoly nejsou fer ani k holkam, ani ke klukum.
Za dob, kdy jsme jeste zili kmenovym zivotem, mely zeny, meli muzi, svuj svet. Zeny s malymi detmi sly sbirat, muzi sli na lov. Je to v nas zakorenene. Jsme jini. A tlacit holky do klucicich bot je prave tak skodlive jako naopak.
Kdysi davno, kdyz propagovali spolecne vzdelani, zkusili to porovnat? Zkusili par skol se sloucenim, a porovnat kvalitu vzdelani? Vsadim se, ze ne. Revolucionari typicky „vi lepe“ a chteji to hned. Kdyz to dopadne blbe, dopadne to na pristi generaci, a tezko se to pak spravuje.
Rodiče neřeknou dost. Sami jsou našim školstvím postiženi a ani netuší která bije.
Žádný rodič nepřizná,že udělal blbé děcko. Vždy musí na někoho svést. A učitel je tak nějak po ruce.
Ale jak vyplývá z textu, ten učitel má dneska tak osekané pole působnosti, že nemá šanci to děcko jakkoliv ovlivnit, nebo motivovat tak, aby samo chtělo být lepší.
Nemyslím tím děcka se skutečnými, vážnými geneticko-psychickými poruchami, která se narodila alkoholikům, nebo drogově závislým. Děcka, u kterých kvůli inkluzi učitel musí strpět, že během vyučování lezou po zdi, šplhají a pak leží v horních policích pro pomůcky ve třídě – a odtud plivou či hází pomůcky po učiteli.
Učitel ta inkludovaná, porouchaná děcka bohužel vyfasoval namísto opravdu drsné pomocné školy, kde by je řezali jak žito, museli by na intru makat na jeho chodu – a tam v nich vypěstovali takové podmíněné reflexy, dokud by s tím lezením a pliváním nepřestaly.
Metody na to jsou, mnohá desetiletí vyzkoušené a účinné – že jsou „nehumánní“, to tvrdí jen neziskovky, které mají za úkol vzniku pomocných škol bránit. To je ale jiná kapitola.
Myslím tím normální, nepoškozená děcka, ale např. pocházející z rodin s hodně nízkým vzděláním obou rodičů.
Těmto rodinám, aby se v dnešním zkurveném kapitalismu vůbec důstojně uživily, tak už bohužel nezbývá doma čas, děcku se věnovat a učit se s ním.
Matka dvě práce, otec taky dvě, plus melouchy, pokud je šikovný, matka ještě po večerech lepí obálky s materiály šmejdů, rozesílaným pak důchodcům.
Ale i když se snaží a nespadnou do dluhů, tak dohromady nedají za měsíc víc, než cca 45-48.000.
A z toho půlka padne jen na „nájem“ nějakému zkurvenému Etovi, proto rodiče musí do dvou prací a vracejí se v devět večer, rozbití jako hrnek.
Etové a jim podobní vydřiduši, takhle škodí i úplně jinde, nejenom syslením bytů.
Kurvafix, žádné děcko, snad kromě zásadních poruch, jako je plně demonstrovaný Down, se nerodí blbé – to ses nenarodila ani Ty.
A možná, že i z Tebe šlo udělat něco rozumného – kdyby z Tebe učitelé mohli rákoskou vymlátit toho drzého buřiče, jehož vzory jsi zřejmě měla doma.
Ono děcka rodičů s vyšším vzděláním na tom nejsou o moc líp… Možná se jim mohou více věnovat, ale dost často je to horší než je nachat růst samotné. Typický je takový ten nesoulad, kdy dítě neco chce, jeden rodič je zásadový, druhý ne… Zítra naopak.
Ve výsledku psotník při každém odchodu z pískoviště, při každém nákupu…
Ale jak můžeme chtít po rodičích, aby uměli vychovávat děti, když jediná příprava k rodičovství v RVP je toto:
VZTAHY MEZI LIDMI A FORMY SOUŽITÍ
vztahy ve dvojici – kamarádství, přátelství, láska, partnerské vztahy, manželství a rodičovství
vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity – rodina, škola, vrstevnická skupina, obec,
spolek
ZMĚNY V ŽIVOTĚ ČLOVĚKA A JEJICH REFLEXE
dětství, puberta, dospívání – tělesné, duševní a společenské změny
sexuální dospívání a reprodukční zdraví – zdraví reprodukční soustavy, sexualita jako součást
formování osobnosti, zdrženlivost, předčasná sexuální zkušenost, promiskuita; problémy
těhotenství a rodičovství mladistvých; poruchy pohlavní identity
Nebýt blbých rodičů, nebyly by blbe děcka.
Neříkám k tomu radši nic, leda snad jedno pořekadlo: chceš-li vychovat dítě, začni od jeho babičky.
Jaká matka, taká Katka. Není už načase vyloučit z reprodukčního procesu všechny ženské?
Nějak by se mi chtělo dodat “ … A hned potom všechny chlapy… „. A to jsem rodu mužského a otec dvou dětí. No, ale nebojte se, nemusíte/nemusíme se ani moc snažit. Podle statistik se počet narozených dětí stabilně zmenšuje. Loni se narodilo nejméně za dobu co existují statistiky, někdy od roku 1780 (+-). Asi není nutné nikoho vylučovat z reprodukčního procesu. Vyloučí se sami a s písní na rtech. Kupředu levá/pravá…
Jaká matka, taká Katka – to plně platí o Tobě.
Nemůžeš za to, ale jen částečně.
U popřevratově narozených holek, se už někdy ve 14-15 letech projevovalo, že by chtěly být lepší matky, než byly ty jejich, otřískané životem, upracované a uhoněné.
Kluci v menší míře taky, taky chtěli být lepší, než jejich tátové jen s učňákem.
Jenže škola v nich tyto touhy, když ne rovnou potlačovala, tak aspoň nerozvíjela. Nebyl na to čas, vůle ani peníze navíc.
Uhonění a unavení učitelé, navíc znechucení odebráním veškerých pravomocí a respektu k jejich poslání, degradovaní na pouhé hlídače stáda, už neměli čas ani chuť na vedení kroužků, kde by bylo možno šikovnost a tyto touhy děcek, rozvíjet potřebným směrem.
Plno energie učitelů sežrali inkludovaní spratci.
IMHO je to zlý záměr, celá ta inkluze. Debilizovat maximum děcek na pouhé poslušné voliče.
Jen tak se stane, že průměrně nadaný deváťák, vychází ze základky a netuší nic o Ohmově zákonu. Nebo možná ví o jeho existenci, ale neví k čemu je dobrý, takže ho ani neumí použít.
Re: Teco
Bohužel vás musím zklamat.
O Ohmově zákonu nevědí nic ani novopečení průmyslováci. Dokonce ani elektrikáři.
Jsou schopni natlačit do hlavy, jaký kabel mají přitáhnout k jističi určité hodnoty, ale PROČ to má být tak a ne jinak, na to vám neodpovědí.
A nedělám si srandu…, bohužel…
Křiku, moc pekne napsane.
Ja to vidim takto: zachran se, kdo muzes. Uc sve deti a vnoucata nezavisle na systemu.
A necekej na reformu. Neprijde vcas.
Uz davno otevreli zradci brany tohoto mesta….
Vidíte a to někteří lidé nikdy nepochopi. Budou pořád spoléhat na stát o kterém ví, ze stejně na ně kašle. Znám pár rodin, které učí své deti doma a můžu porovnávat. Je to rozdil. Děcka mají mnohem větší znalostí, jiné chovani a mnohem vice času na kamarády a hry. Nejlepší pokud se dá vice rodin dohromady. My to tak dělali prvnich pět roků a syn mi už vyhrožuje ze mi dá na krk jeho děcka, teda, až je bude mít.
Ptal jsem se včera 18-leté premiantky na 15.3.1938. Odpověď: “Nevím, nějaká smlouva.”
Uf. To ja taky nevim. Co se stalo 15. brezna 1938?
Nebo jste se seknul o rok?
No, vy nevite že to proběhla návštěva Chamberlaina u Hitlera? Co vás v té škole učili. (Samozřejmě nemysleno vážně)
Hitler obsadil Čechy a Moravu – vznik „Protektorátu“. Pro školy asi „fůůůj“.
Taky jsem se seknul o rok
Seknul jsem se o rok, píšu z mobilu.
Shodou okolností jsem se ve středu ptal mladého a velmi sympatického učitele dějepisu na střední škole (6-9 třída) kdo byl Simón Bolívar. Odpověď mě uzemnila. Nějaký Afričan.
Komentovat se to nedá a plakat nemá smysl.
Tak vypadá konec jedné nadějné civilizace.
Re: strejda
To je stejné v naprosto všech předmětech. Na výuku se rezignovalo úplně všude. Nikdo neumí nic. Vidím to na svém vnukovi, z něhož bohužel roste zbytečný pojídač chleba.